Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Vandaag nog wat gespard met de LM, de conclusie was dat er geen enkele garantie wordt gegeven op alles wat je bestelt. Oftewel; bestel maar een auto met x opties en dan moet je maar afwachten hoe die auto over een jaar uit de fabriek komt rollen. En dan zijn er geen oplossingen beschikbaar als het niet komt zoals besteld.

Echt, wat een slecht verhaal van die fabrikanten. Dat wordt maar niks kiezen. :(

[ Voor 10% gewijzigd door Yordi- op 06-07-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 22:24
MrUnknown1898 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:34:
Allright, keuze is gemaakt. Kia Sportage GT-Line Black Pearl Metallic (inclusief trekhaak). Levering, Q3 dit jaar.
Mooie auto, ik heb de Kia Sportage DynamicLine in deluxewhite gekozen (aangezien ik kon kiezen uit drie kleuren bij de athlon editie) De dealer gaf nu een verwachte levering op van eind september, besteld op 09-06, echter alles onder voorbehoud...

Er staat bij jou ook vanaf Q3 :+ Q1 is ook vanaf Q3 :z Maar heb alle hoop....ik ga er gewoon vanuit dat het net niet lukt en dat het januari wordt omdat vanaf november/december de LM geen autos op kenteken wil.

[ Voor 10% gewijzigd door JvdW op 06-07-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-05 00:18
JvdW schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:05:
[...]

Mooie auto, ik heb de Kia Sportage DynamicLine in deluxewhite gekozen (aangezien ik kon kiezen uit drie kleuren bij de athlon editie) De dealer gaf nu een verwachte levering op van eind september, besteld op 09-06, echter alles onder voorbehoud...

Er staat bij jou ook vanaf Q3 :+ Q1 is ook vanaf Q3 :z Maar heb alle hoop....ik ga er gewoon vanuit dat het net niet lukt en dat het januari wordt omdat vanaf november/december de LM geen autos op kenteken wil.
Uiteraard doet de LM geen beloftes, einde Q3 staat in de mail en dat Kia zich tot op heden goed houdt aan deze levertermijnen. Ik ga ook uit dat 't later wordt, dan kan 't enkel meevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:53
MrUnknown1898 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Uiteraard doet de LM geen beloftes, einde Q3 staat in de mail en dat Kia zich tot op heden goed houdt aan deze levertermijnen. Ik ga ook uit dat 't later wordt, dan kan 't enkel meevallen
Kia doet heel veel dingen goed (zoals behoorlijke auto's maken), wat Kia zèkeeeerrr niet goed doet is levertijden halen. Ik weet er alles van :+ (en dat ging om een bestelling van een Proceed van 3 jaar terug die tot 5 keer naar achter geschoven werd).

Kijk maar eens in het Kia topic hier op tweakers (of kiaclub)waar velen erover klagen. De kans dat de levertijd niet gehaald wordt is groter dan wel helaas. Daarnaast zijn leasemaatschappijen niet happig meer om laat in het jaar uit te leveren (medio november) omdat ze het kenteken op het nieuwe jaar willen hebben. Ik hoop dat jij de regel op de uitzondering bent maar ik zou een behoorlijke slag om de arm houden. Desalniettemin wel mooie auto! ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

renzo4000 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:28:
Daarnaast zijn leasemaatschappijen niet happig meer om laat in het jaar uit te leveren (medio november) omdat ze het kenteken op het nieuwe jaar willen hebben
Dat maakte niet bij mij niet uit en wilden ze wel doen omdat de levertijden zo brak zijn dat ze wel gewoon doorgaan met uitleveren (op kenteken zetten in nov/dec).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 07:59
Mijn huidige Kia E-Niro uit 2019 moet over 9 maanden met pensioen dus het zoeken kan weer beginnen.
Eerst maar eens de 4% bijtelling gaan ontwennen O-) maargoed ik heb er natuurlijk lekker van geprofiteerd dus ik mag niet klagen!

Bij Capgemini is de autokeuze iets beperkt dus helaas vallen de koreanen af anders had ik graag weer een Kia gehad (had ik voor deze auto nooit verwacht ooit te gaan zeggen)

Shortlist op dit moment:
- Renault Megane E Tech
- Volkswagen ID.4
- Volvo XC40 Recharge Single Motor

Aanstaande zaterdag ga ik in de Renault en de Volvo een proefrit maken.
Ik ben vooral benieuwd naar de Renault, qua prijs/opties past hij het best in mijn budget maar ik ben een beetje bang dat hij qua ruimte tegenvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:30
hantheman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:36:
Mijn huidige Kia E-Niro uit 2019 moet over 9 maanden met pensioen dus het zoeken kan weer beginnen.
Eerst maar eens de 4% bijtelling gaan ontwennen O-) maargoed ik heb er natuurlijk lekker van geprofiteerd dus ik mag niet klagen!
Mag je hem niet verlengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 12:40

Griffin

Is mythical

hantheman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:36:

Bij Capgemini is de autokeuze iets beperkt dus helaas vallen de koreanen af anders had ik graag weer een Kia gehad (had ik voor deze auto nooit verwacht ooit te gaan zeggen)

Shortlist op dit moment:
- Renault Megane E Tech
- Volkswagen ID.4
- Volvo XC40 Recharge Single Motor

Aanstaande zaterdag ga ik in de Renault en de Volvo een proefrit maken.
Ik ben vooral benieuwd naar de Renault, qua prijs/opties past hij het best in mijn budget maar ik ben een beetje bang dat hij qua ruimte tegenvalt.
nooberke schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Mag je hem niet verlengen?
Dit idd, lijkt mij de beste keus.

Wat betreft die Renault... ik heb m even gecheckt en voorin zit het goed net als achterin. Maar de kofferbakruimte is erg beperkt (vind ik), zelfs vergelijkend met de huidige Kia e-niro.
Wel grappig te zien dat je shortlist een ID4 en een megane e-tech is. Die ID4 is toch een stuk ruimer in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hantheman
Griffin schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:34:
[...]

[...]

Dit idd, lijkt mij de beste keus.

Wat betreft die Renault... ik heb m even gecheckt en voorin zit het goed net als achterin. Maar de kofferbakruimte is erg beperkt (vind ik), zelfs vergelijkend met de huidige Kia e-niro.
Wel grappig te zien dat je shortlist een ID4 en een megane e-tech is. Die ID4 is toch een stuk ruimer in mijn ogen.
Dat is helemaal waar, de e-tech zou me 100 euro p/m schelen ten opzichte van de id4 vandaar dat ik hem gewoon ns wil overwegen.

Maar goede tip mbt het verlengen daar ga ik eerst maar eens achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
hantheman schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Dat is helemaal waar, de e-tech zou me 100 euro p/m schelen ten opzichte van de id4 vandaar dat ik hem gewoon ns wil overwegen.

Maar goede tip mbt het verlengen daar ga ik eerst maar eens achteraan.
Als de megane een optie is, dan zou een iD.3 of Cupra Born ook een optie kunnen zijn (y) . Of de instapper Tesla Model 3?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hantheman
Smobbo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Als de megane een optie is, dan zou een iD.3 of Cupra Born ook een optie kunnen zijn (y) . Of de instapper Tesla Model 3?
Tesla model 3 mag helaas niet anders was dat zeker de overweging waard!
ID3 en Cupra Born vindt ik niet mooi, smaken verschillen maar de looks van de Megane vind ik echt stukken beter.

Vandaag met de leaseafdeling gesproken en verlengen mag waarschijnlijk! Dus bedankt voor de suggestie! En tot over een jaar.
(Lurk mode activated)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:59

WhySoSerious

Be the change.

Leasebudget: € 850,- ex btw.
Kilometrage per jaar: 40.000 km per jaar (in werkelijkheid veel minder helaas)
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: --
Overige afhankelijkheden: --
Specifieke wensen: Niets vreemds. 2 volwassen + 1 peuter. Sowieso EV, dan denk je al gauw aan een Ioniq5 of EV6. Denk alleen dat het lastig gaat worden om die binnen budget te krijgen. Ook gaat de impact op netto-salaris al snel richting de 400 euro. Vanuit een duurzaamheidsoogpunt (en financieel) kijk ik ook zeer zeker naar ev-occasions, maar ik heb een vermoeden dat deze weinig te vinden zullen zijn.
Uiteindelijke keuze:

Werkgever biedt ook de mogelijkheid af te zien van een lease-auto. Dan stijgt mn salaris 500 euro bruto per maand. Echter wordt hier geen pensioen over betaald, wordt het bedrag niet voor inflatie gecorrigeerd en stijgt het niet mee bij goede beoordelingen...

Lastige kwestie vooralsnog. Gelukkig een 1st world problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 20:17
Hoe zien jullie dit?

Ik heb een leasebudget van 1018 euro. inclusief brandstof.
Vorig jaar heb ik een Q4 van 75k + laadpaal kunnen leasen. Toen was mijn budget 960 euro.

Gezien de Q4 vanwege problemen er wellicht uit gaat, zal ik dus wellicht ook een nieuwe auto moeten leasen.
Als ik bijv. op directlease kijk kom ik voor mijn huidige Q4 op 1.140 euro per maand uit?!
Dat is wel een erg groot verschil. Heeft ons bedrijf wellicht korting bij de lease maatschappij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:02
Avigoorn schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:49:
Hoe zien jullie dit?

Vorig jaar heb ik een Q4 van 75k + laadpaal kunnen leasen. Toen was mijn budget 960 euro.

Gezien de Q4 vanwege problemen er wellicht uit gaat, zal ik dus wellicht ook een nieuwe auto moeten leasen.
Als ik bijv. op directlease kijk kom ik voor mijn huidige Q4 op 1.140 euro per maand uit?!
Dat is wel een erg groot verschil. Heeft ons bedrijf wellicht korting bij de lease maatschappij?
Prijsverhoging van Q4 en brandstof zal duurder geworden zijn. Kan idd ook zeker nog wat korting op zitten als het een grote WG is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe zien jullie dit?

alle prijzen zijn flink omhoog.

maar welke problemen heb je met de Q4 een waarom wil je dan weer een Q4?!

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Denk vooral rente ook. De leasemaatschappijen financieren de auto's natuurlijk ook gewoon en de rente is gewoon een paar punten omhoog gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 14:05
Yordi- schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:32:
Allemachtig, wat een ellende met de keuze van leaseauto's op het moment. Enorme prijsschommelingen in het maandbedrag, enorme levertijden en het ergste nog, schrappen van opties op bepaalde uitvoeringen. Een 308 hybride op het oog, bijna besteld, oh wacht even... we schrappen een stuk of 5 opties als je auto vanaf oktober wordt geproduceerd. En de levertijd? Q2 2023.

Ik vind het eigenlijk niet eens meer leuk zo, je weet niet eens wat je binnen krijgt aan opties tegen die tijd. Ben ik nu zo moeilijk? Ik overweeg eigenlijk helemaal niet meer te bestellen en in een heel vervelende voorloper te blijven rijden :-(
Ik zit in hetzelfde schuitje. Of je moet enorme concessies maken voor een auto, of je bent ergens eind 2023 aan de beurt.

Onze wagenparkbeheerder (intern) geeft aan te wachten, omdat het huidige aanbod zo matig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Inspired schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Prijsverhoging van Q4 en brandstof zal duurder geworden zijn. Kan idd ook zeker nog wat korting op zitten als het een grote WG is.
De nettoprijs van de auto ligt maar 1000 tot 1500 euro hoger. Dus dat valt mee. De kosten van brandstof zijn wel hoger geworden. Maar dat loopt via de werkgever, dus daar zal wellicht een verschil ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
bombadil schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:01:
[...]

alle prijzen zijn flink omhoog.

maar welke problemen heb je met de Q4 een waarom wil je dan weer een Q4?!
Ik ga niet weer voor de Q4, maar diende als referentie voor een andere keuze auto.
De Q4 heeft een achteras probleem, wellicht onoplosbaar. Zodoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:04
Hoe zien jullie dit?

Q4 van 75k en een laadpaal stelpost incl brandstof voor 960 euro? Nee dan heb je wellicht verkeerd gekeken of is je contract nou 5 jaar 10,000km zonder winterbanden zonder vervangendvervoer en hoge eigenrisico? Zelfs dan is het nog steeds krap.
Probeer de template zoals in de topicstart in te vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 14-07-2022 09:47 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-05 13:55
Gisteren de lijst gekregen voor mijn nieuwe bedrijfswagen (EV). Prijs waarop ik ze mag uitrusten is ongeveer € 58000 incl. BTW en excl. kortingen. Ik woon in Belgie dus bijtelling en dergelijke zijn voor mij niet van toepassing.

Er valt te kiezen uit:

- Volvo XC40
- Mercedes EQB 250 - Business Line
- VW ID4 - Pro
- Skoda Enyaq 80

De meest rationele keuze is de Skoda, de Volvo valt af op basis van binnenruimte en bereik.
Voorkeur gaat wel uit naar de Mercedes al is het bereik hier ook maar 468 km versus de 526km van de Skoda.
Op testen zie ik wel dat de WLTP van de Mercedes sneller gehaald wordt dan die van de Skoda.

Hier ervaringen met de EQB? Ik ga morgen eens langs de showroom.

[ Voor 12% gewijzigd door Tibs op 14-07-2022 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@Tibs technisch gezien is de MB wat achterhaald. Maar verder wel een mooie (subjectief) wagen. Als je niet veel kilometers maakt is het best een leuke optie. En volgens mij is die ook nog redelijk goed leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-05 13:55
Inspired schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:00:
@Tibs technisch gezien is de MB wat achterhaald. Maar verder wel een mooie (subjectief) wagen. Als je niet veel kilometers maakt is het best een leuke optie. En volgens mij is die ook nog redelijk goed leverbaar.
Onze HR sprak van een levertermijn april/mei 2023 bij bestelling in augustus. Moet ik natuurlijk nog bevestigd zin door de dealer.

Op welk vlak is die achterhaald dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Tibs op 14-07-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Tibs schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Onze HR sprak van een levertermijn april/mei 2023 bij bestelling in augustus. Moet ik natuurlijk nog bevestigd zin door de dealer.

Op welk vlak is die achterhaald dan?
Nou ja, achterhaald is misschien wat te negatief. :) Relatief kleine accu voor zo'n auto, kan niet mega snel laden en heeft bijvoorbeeld geen nieuwe zaken als V2L. Vraag me verder af of VAG die levertermijn kan halen. Volvo en MB wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarel81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:37
Leasebudget: niet van toepassing
Kilometrage per jaar: 1200 per week
Contractduur:4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: BMW i40 of Polestar 2 dual motor
Uiteindelijke keuze: nvt

Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen, uit de keuzelijst heb ik de keuze teruggebracht naar de BMW i4 en de Polestar 2 Dual motor met plus pakket.

Ze rijden en zitten allebei super.

Het gezond verstand zegt de i4 wegens grotere batterij en zuiniger dus groter rijbereik. Maar ik kan dagelijks/ 2 dagelijks laden op het bedrijf dus dit maakt voor mij minder uit.

Het hart zegt echter de Polestar. Maar een groot struikelblok van de Polestar voor mij lijkt mij het Android OS te zijn en de trage processor. Ik stoor mij bvb hard aan mijn trager geworden Android tv doorheen de jaren. Ik vrees dat dit ook bij de P2 het geval zal zijn. Begin 2023 gaat de auto ook al 3 jaar op de markt zijn.

Ik doe veel snelwegen (+- 1200km/week) driehoek Antwerpen, Gent, Brussel, dus veel file en veel tijd om mij te ergeren …

Mis ik iets, overdrijf ik met de processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikt0r94
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik ben nieuw in de wereld van de zakelijke leaseauto. Ik wil graag een benzineauto in de bijtelling en heb een mobiliteitsbudget van 950 euro. Hoe ziet dan het sommetje eruit als ik via de zaak lease?

€950 - (leasekosten + bijtelling over cataloguswaarde)?

Stel ik rij 7.500 zakelijke kilometers per jaar en 15.000 prive en ik zit in schijf 2. Wat voor prijs van een auto kan ik dan ongeveer rekening mee houden?

Ook een interessante optie lijkt zelf te private leasen van het mobiliteitsbudget. Hebben mensen hier ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19
vikt0r94 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:59:
Ik ben nieuw in de wereld van de zakelijke leaseauto. Ik wil graag een benzineauto in de bijtelling en heb een mobiliteitsbudget van 950 euro. Hoe ziet dan het sommetje eruit als ik via de zaak lease?

Stel ik rij 7.500 zakelijke kilometers per jaar en 15.000 prive en ik zit in schijf 2. Wat voor prijs van een auto kan ik dan ongeveer rekening mee houden?

Ook een interessante optie lijkt zelf te private leasen van het mobiliteitsbudget. Hebben mensen hier ervaring daarmee?
Kijk even op Google en berekenhet.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:19
vikt0r94 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:59:

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikt0r94
GoEV6 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:30:
[...]

Kijk even op Google en berekenhet.nl.
Ja wat ik niet zo goed begrijp is hoe ik de leasekosten invoer op berekentools. Vul ik het mobiliteitsbudget in als eigen bijdrage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:57

Reinier

\o/

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Reinier op 18-07-2022 10:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inspired
vikt0r94 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Ja wat ik niet zo goed begrijp is hoe ik de leasekosten invoer op berekentools. Vul ik het mobiliteitsbudget in als eigen bijdrage?
Nee. Die 950 kun je zien als je leasebudget. Dat zal denk ik inclusief brandstof zijn? Je kunt op directlease kijken wat je dan kunt leasen. Is ook afhankelijk van looptijd en kilometers per jaar. Bij 48 maand/25k kun je bijvoorbeeld een A3 leasen.

Nieuwwaarde is 42k. Daarmee kun je op berekenhet dan de bijtelling berekenen die je moet betalen. Deze auto zou binnen budget blijven en je hebt dan (neem ik aan) geen eigen bijdrage.

Ps. Lekker behulpzaam hier zeg. Reageer dan gewoon niet of maak een TR aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 18-07-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruno_de_eend
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-01-2024
Inclusief brandstof is het kopje eronder..

Afhankelijk van 30/40K km's, verbruik auto etc. kan je bedrag a 100/200 omhoog schieten. Zou er wel goed opletten als je budget incl brandstof is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat idd, maar daarom ook de verwijzing naar dat andere topic waar alle leaseregelingen en de gevolgen er van zijn.
FWIW: Ik heb momenteel een offerte liggen voor een Passat 1.5 TSI, 35k/5 jaar. Brandstofvoorschot is 280 per maand :X

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 18-07-2022 17:26 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-05 21:46
Sjarel81 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:19:
Leasebudget: niet van toepassing
Kilometrage per jaar: 1200 per week
Contractduur:4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: BMW i40 of Polestar 2 dual motor
Uiteindelijke keuze: nvt

Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen, uit de keuzelijst heb ik de keuze teruggebracht naar de BMW i4 en de Polestar 2 Dual motor met plus pakket.

Ze rijden en zitten allebei super.

Het gezond verstand zegt de i4 wegens grotere batterij en zuiniger dus groter rijbereik. Maar ik kan dagelijks/ 2 dagelijks laden op het bedrijf dus dit maakt voor mij minder uit.

Het hart zegt echter de Polestar. Maar een groot struikelblok van de Polestar voor mij lijkt mij het Android OS te zijn en de trage processor. Ik stoor mij bvb hard aan mijn trager geworden Android tv doorheen de jaren. Ik vrees dat dit ook bij de P2 het geval zal zijn. Begin 2023 gaat de auto ook al 3 jaar op de markt zijn.

Ik doe veel snelwegen (+- 1200km/week) driehoek Antwerpen, Gent, Brussel, dus veel file en veel tijd om mij te ergeren …

Mis ik iets, overdrijf ik met de processor?
Ik reageer niet zoveel, maar hier wil ik wel graag mijn ervaring delen.

Heb 1 jaar een polestar 2 gehad, heerlijke reisauto, bloedsnel en vond hem ook mooi binnen en buiten
Echter, ik had te veel issues met de mobiele app, uitvallen 3G (ook navigatie/gps valt dan uit), en beperkte range in de winter (250km).

Nu heb ik voor 5 jaar weer een BMW, een 320E waarmee ik elke dag met een glimlach rij. Ongeveer de helft van mijn km's is full electric, ca 60km is haalbaar. dus voor de korte ritten. Alles werkt, de app is perfect, navigatie doet het altijd, i drive ook, geen gelazer en betrouwbaar.

Als ik nu zou mogen kiezen zou ik 100% een I4 full electric kiezen. laatst mee gereden en toch wel een klasse boven de polestar.

succes met de keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:19
sky_walker schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:12:
[...]

Ik reageer niet zoveel, maar hier wil ik wel graag mijn ervaring delen.

Heb 1 jaar een polestar 2 gehad, heerlijke reisauto, bloedsnel en vond hem ook mooi binnen en buiten
Echter, ik had te veel issues met de mobiele app, uitvallen 3G (ook navigatie/gps valt dan uit), en beperkte range in de winter (250km).

Nu heb ik voor 5 jaar weer een BMW, een 320E waarmee ik elke dag met een glimlach rij. Ongeveer de helft van mijn km's is full electric, ca 60km is haalbaar. dus voor de korte ritten. Alles werkt, de app is perfect, navigatie doet het altijd, i drive ook, geen gelazer en betrouwbaar.

Als ik nu zou mogen kiezen zou ik 100% een I4 full electric kiezen. laatst mee gereden en toch wel een klasse boven de polestar.

succes met de keuze
Een paar weken geleden een proefrit met de i4 gemaakt en deze rijdt stiller en comfortabeler naar mijn idee dan een Polestar 2. De P2 had ik een half jaar gereden en is ook een stuk stugger geveerd en dat merk je wel over drempels. Maar de P2 blijft een gave bak. Binnenkort zal ik de i4 bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vikt0r94
Inspired schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Nee. Die 950 kun je zien als je leasebudget. Dat zal denk ik inclusief brandstof zijn? Je kunt op directlease kijken wat je dan kunt leasen. Is ook afhankelijk van looptijd en kilometers per jaar. Bij 48 maand/25k kun je bijvoorbeeld een A3 leasen.

Nieuwwaarde is 42k. Daarmee kun je op berekenhet dan de bijtelling berekenen die je moet betalen. Deze auto zou binnen budget blijven en je hebt dan (neem ik aan) geen eigen bijdrage.

Ps. Lekker behulpzaam hier zeg. Reageer dan gewoon niet of maak een TR aan.
Hartelijk bedankt voor je hulp! Je hebt ook een mooie A3 samengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 21-05 08:26
MrUnknown1898 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:47:
[...]

ALC (via LP volgens mij ja), kleur was niet mijn eerste keus, maar dat was niet zo'n ramp toen ik de levertijd van mijn eerste keus (Experience Green of Yuca Steel Grey) hoorde.
Wat zijn de levertijden momenteel voor de genoemde kleuren? Ik moet over een jaartje een andere, maar volgens mij wordt het zo langzaam tijd om eens rond te kijken als ik die levertijden her en der zie.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:35
Ik heb een contract aangeboden gekregen met een leasebudget van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

Welke klasse auto kom ik dan ongeveer op uit? Gezinsauto of compacte klasse?

Edit : bedrag even verwijderd, meer info achterhalen eerst.

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 19-07-2022 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pennywiser schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:33:
***members only***
.

Zonder aantal maanden en kilometers is hier weinig over te zeggen. Maar als je die wel weet kun je het zelf ook prima nakijken via één v.d. linkjes in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:35
True schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:53:
[...]

Zonder aantal maanden en kilometers is hier weinig over te zeggen. Maar als je die wel weet kun je het zelf ook prima nakijken via één v.d. linkjes in de TS.
Dank logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:35

Oekol

waka waka hey hey

pennywiser schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:33:
***members only***
.

Er staat alleen euro en geen bedrag? Is het zo geheim wat jij krijgt dat het in [mo] tags moet?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
Met de switch naar een nieuwe werkgever mag ik een nieuwe auto uitkiezen. Het leasebeleid hier is dat iedereen een EV moet leasen en er geen compromis gemaakt mag worden met bijvoorbeeld een Hybride. In mijn use case zal ik voornamelijk onderweg zijn naar Depots en kantoorlocaties waar je altijd kunt opladen.

Leasebudget:821
Kilometrage per jaar:40K
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: NVT
Merkbeleid, zo ja, welke:Citroen, Peugeot, Opel, Renault
Uiteindelijke keuze:
Vanuit de leasemaatschappij heb ik een lijst met auto's gekregen waaruit ik kan kiezen. Zo staat de Renault Zoe er bijvoorbeeld niet in maar wel de Elektrische Twingo. 8)7

De uiteindelijke keuze gaat tussen de

Peugeot E-2008 Allure Pack
De redenen om voor de 2008 te kiezen is onder andere de 50KW batterij waardoor je opzich voldoende range hebt om binnen Nederland te reizen. Ook heb ik al ervaring met de benzine variant en vind het een fijne reisauto op de snelweg. Omdat er een budget op de opties zit kan ik kiezen voor of een kleurtje of het 10 inch navigatiescherm. Nou heb ik altijd B segmenters gehad en zou daarom eerder voor een kleurtje gaan :). Ook zal ik vaak spullen mee moeten nemen voor het werk en in de vrije tijd een MTB wat perfect past door de platte laadvloer. En de Peugeot laad met 100KW tegenover 85KW voor de Megane.

Redenen om niet voor de 2008 te kiezen zijn dat er standaard minder opties op zitten in tegenstelling tot de Megane.

Renault Megane E-TECH EV40 130 pk Boost Charge Equilibre
Mijn reden om voor de Megane te kiezen zijn dat deze standaard al aardig wat opties aanboord heeft in de basis uitvoering. Van de grond af aan opgebouwd als een EV. Hier zou ik als optie de Comfort pack nemen zodat ik een midden armsteun heb en Automatische Climate control. Daarna zit ik aan het max budget voor opties.

Reden om niet voor de Megane te gaan is het 40KW pakket, 85KW langzamer laden? en de WLTP range van 300KM wat in de praktijk neerkomt op 250KM?

Wat is wijsheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Pagman waarom is brandstof NVT? Ze leasen zonder brandstofpas?

Verder, qua praktijk range zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Zie ook EV DB.

Snelweg zomer beide zo'n 220km en winter 175km. De Peug heeft meer kWhs maar ook meer weerstand.

Als er geen brandstof component is zou een EV60 ook wel moeten passen. Dus, zijn dit de enige keuzes of kun je nog wat anders kiezen? Of is het budget toch incl brandstof?

Een EV60 doet in de zomer 330 km en kan sneller laden. Toch net wat praktischer. Helemaal met 40k km per jaar.

[ Voor 95% gewijzigd door Inspired op 22-07-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pagman
Inspired schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:09:
@Pagman waarom is brandstof NVT? Ze leasen zonder brandstofpas?

Verder, qua praktijk range zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Zie ook EV DB.

Snelweg zomer beide zo'n 220km en winter 175km. De Peug heeft meer kWhs maar ook meer weerstand.

Als er geen brandstof component is zou een EV60 ook wel moeten passen. Dus, zijn dit de enige keuzes of kun je nog wat anders kiezen? Of is het budget toch incl brandstof?

Een EV60 doet in de zomer 330 km en kan sneller laden. Toch net wat praktischer. Helemaal met 40k km per jaar.
Het is inclusief brandstofpas. Bij Arval krijg je helaas een standaard lijst met Auto's en uitvoeringen en voor de Megane heb ik alleen de keuze uit de EV40. Aan de weerstand van de Peug heb ik helemaal niet gedacht, het blijft een blokkendoos op wielen. Dat is inderdaad een goed iets om mee te nemen in de keuze waardoor de Megane weer beter uitvalt omdat deze gestroomlijnder is en voller zit in de opties. Verdere auto's waar ik nog uit kan kiezen zijn de E208, Corsa-E, Mokka-E en de Citroen E-C4, en de 39kwh Hyundai Kona

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Pagman schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:45:
[...]

Het is inclusief brandstofpas. Bij Arval krijg je helaas een standaard lijst met Auto's en uitvoeringen en voor de Megane heb ik alleen de keuze uit de EV40. Aan de weerstand van de Peug heb ik helemaal niet gedacht, het blijft een blokkendoos op wielen. Dat is inderdaad een goed iets om mee te nemen in de keuze waardoor de Megane weer beter uitvalt omdat deze gestroomlijnder is en voller zit in de opties. Verdere auto's waar ik nog uit kan kiezen zijn de E208, Corsa-E, Mokka-E en de Citroen E-C4, en de 39kwh Hyundai Kona
Arval werkt inderdaad met keuzelijsten, maar da's gewoon omdat ze liever lui dan moet zijn en huin excel lijsten zijn nooit up to date. Dat waren ze in 2012 al niet :+
Protip: ga even naar je wagenparkbeheerder / contactpersoon, vraag om de naam van de accountmanager. Dan simpelweg offerte van de dealer voorleggen zoals je hem graag wilt en kijken waar ie mee terugkomt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:29
Leasebudget: 850
Kilometrage per jaar: 25.0000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:inclusief Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling: weet ik niet
Merkbeleid, zo ja, welke: nope
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: ruim genoeg voor een kinderstoeltje, comfort en stilte

Goedemorgen!

Bij mijn nieuwe werkgever mag ik een lease-auto uitzoeken. Omdat ik niet echt onder een lease-auto uitkom met mijn functie wil ik er dan maar het meeste van maken.

Nu ben ik, in tegenstelling tot veel mensen hier, een totale leek als het op auto’s aankomt. Als mensen vragen wat voor auto ik heb is mijn antwoord: “een grijze”. Ik heb hierdoor geen idee van de automarkt en kan wel wat externe input gebruiken.

Een aantal wensen die ik heb: niet te groot maar
groot genoeg voor een kinderzitje, comfortabele stoelen, het liefst zo stil mogelijk.

Elektrisch is niet een must maar als een EV met een range van meer dan 300km binnen het budget past sta ik er wel voor open.

Auto’s die ik zelf gevonden heb:

- Volkswagen Golf
- Audi A3 (budget misschien krap)
- Peugeot 308

Zijn er auto’s waar jullie zelf naar zouden neigen met deze wensen en budget?

Merk/status en dergelijke doen me niks maar ik hou wel van kwalitatief degelijke producten. Slechte afwerking en goedkope materialen zijn dingen die me snel irriteren.

Edit: budget is 850 niet 750

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:53
Louislouislouis schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:42:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:inclusief Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling: weet ik niet

Goedemorgen!

Bij mijn nieuwe werkgever mag ik een lease-auto uitzoeken. Omdat ik niet echt onder een lease-auto uitkom met mijn functie wil ik er dan maar het meeste van maken.

Nu ben ik, in tegenstelling tot veel mensen hier, een totale leek als het op auto’s aankomt. Als mensen vragen wat voor auto ik heb is mijn antwoord: “een grijze”. Ik heb hierdoor geen idee van de automarkt en kan wel wat externe input gebruiken.

groot genoeg voor een kinderzitje, comfortabele stoelen, het liefst zo stil mogelijk.

Elektrisch is niet een must maar als een EV met een range van meer dan 300km binnen het budget past sta ik er wel voor open.

- Volkswagen Golf
- Peugeot 308

Merk/status en dergelijke doen me niks maar ik hou wel van kwalitatief degelijke producten. Slechte afwerking en goedkope materialen zijn dingen die me snel irriteren.

Ik zou aan je lijstje ook nog de volgende toevoegen (al dan niet in (p)hev variant)

- Skoda Octavia (rijk aan te kleden en ruimer dan de Golf en mooier imho)
- De nieuwe Renault megane E
- Kia (pro)CEED / sportage
- Als je de 308 in je lijstje hebt kan je ook de Opel astra meenemen (zelfde auto voor een groot deel)
- Mazda 3

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Passat?
Tiguan?

Ligt wel aan het feit of je in of ex budget hebt.

[ Voor 101% gewijzigd door Dean Martin op 23-07-2022 09:18 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:29
renzo4000 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Ik zou aan je lijstje ook nog de volgende toevoegen (al dan niet in (p)hev variant)

- Skoda Octavia (rijk aan te kleden en ruimer dan de Golf en mooier imho)
- De nieuwe Renault megane E
- Kia (pro)CEED / sportage
- Als je de 308 in je lijstje hebt kan je ook de Opel astra meenemen (zelfde auto voor een groot deel)
- Mazda 3
Goeie tips, Skoda en Kia zijn van die merken waar ik niet zo snel zelf naar zou kijken!
Dean Martin schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:17:
Passat?
Tiguan?

Ligt wel aan het feit of je in of ex budget hebt.
Budget is inclusief. Ik vind dit echt mooie auto’s maar wel al aan de (te) grote kant. En met mijn budget alleen vrij karig uitgerust te kiezen gok ik.

Golf variant of T-Roc zien er ook wel interessant uit als alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Louislouislouis schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Goeie tips, Skoda en Kia zijn van die merken waar ik niet zo snel zelf naar zou kijken!

[...]

Budget is inclusief. Ik vind dit echt mooie auto’s maar wel al aan de (te) grote kant. En met mijn budget alleen vrij karig uitgerust te kiezen gok ik.

Golf variant of T-Roc zien er ook wel interessant uit als alternatief
Een DS4?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Goedemorgen!

- Volkswagen Golf
- Peugeot 308

SEAT Leon
Peugeot 3008
Peugeot 308 (sw)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pagman
The Eagle schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:59:
[...]

Arval werkt inderdaad met keuzelijsten, maar da's gewoon omdat ze liever lui dan moet zijn en huin excel lijsten zijn nooit up to date. Dat waren ze in 2012 al niet :+
Protip: ga even naar je wagenparkbeheerder / contactpersoon, vraag om de naam van de accountmanager. Dan simpelweg offerte van de dealer voorleggen zoals je hem graag wilt en kijken waar ie mee terugkomt :)
Thanks voor de tip. Vandaag in beide proefgereden en de offertes voor een E-2008 doorgestuurd naar de accountmanager :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:12

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Niet te veel offtopic gaan maar wat is Arval inderdaad een vreselijk slecht (geïnformeerde) leasemaatschappij. Huidige werkgever werkt hiermee, in de jaren hiervoor auto's bij Alphabet en Leaseplan gehad. Dat is wel even een andere klasse.

Hoe ze dan al 14* (volgens eigen zeggen) gekozen zijn tot beste LM van NL is mij een compleet raadsel.

Vriend van mij die in de IT werkt en al 3 werkgevers heeft gehad die alle met Arval werken is er ook echt totaal niet over te spreken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 18-05 14:28

Goedemorgen!

- Volkswagen Golf
- Peugeot 308

Dat je een leek bent, is geen schande. Je geeft voorbeelden van 3 modellen, welke hatchbacks zijn.

Welke vormen vind je dan nog meer mooi?
bijv.: Sedan (VW Passat, BMW 3-serie,enz) ; Stationwagon (VW Golf variant, Peugeot 30SW, enz), SUV (Hoge hokken - bijv Mazda CX-5, BMW X5, enz), coupes (BMW 2- & 4-serie met 3 deuren, enz), enz, enz.

Zoek dat voor jezelf eens uit, klik eens door de carbase van autoweek heen en kom dan terug :P
Ps.: Verder zou het kunnen dat je met een hybride uitvoering ("Toyota Prius / Lexus CT200h") iets meer auto voor je geld kan krijgen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Freakie1NL schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:40:
[...]

Niet te veel offtopic gaan maar wat is Arval inderdaad een vreselijk slecht (geïnformeerde) leasemaatschappij. Huidige werkgever werkt hiermee, in de jaren hiervoor auto's bij Alphabet en Leaseplan gehad. Dat is wel even een andere klasse.

Hoe ze dan al 14* (volgens eigen zeggen) gekozen zijn tot beste LM van NL is mij een compleet raadsel.

Vriend van mij die in de IT werkt en al 3 werkgevers heeft gehad die alle met Arval werken is er ook echt totaal niet over te spreken.
Ik heb een leaseauto van Alphabet en Ter Berg gehad en heb er nu een van Arval, heb er niets over te klagen.

Auto bestellen ging ook prima. Wel geprobeerd met een offerte van een dealer hier in de buurt de auto te bestellen, maar via de voorkeursdealer was het uiteindelijk voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-05 09:09
[...]

Bij ons hebben we in Arval gewoon een configurator waarin je de auto’s (merk + model) ziet die binnen je budget vallen, en die je dus kan configureren met je gewenste opties (wel met karige versie t.o.v. hoe je het bij de configurator van de originele merk-sites ziet). Verschilt dus denk ik per bedrijf?

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Ik word er een beetje moedeloos van allemaal. Heb nu een Octavia van 2019, had die zo nog een keer genomen. Gisteren nieuwe Leon en Octavia gereden. Fors duurdere autos waarvan ik werkelijk niet snap dat de ventilatie nu via het menu bedient wordt ipv een knop en waar je de uitstrook in het midden vol op je rechterarm hebt.

Anyway, wie heeft er nog tips?

Leasebudget: 900
Kilometrage per jaar: 25000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:gemiddelde van alle auto's bij de lease maatschappij met bonus/malus
Merkbeleid, zo ja, welke: Alleen Europese merken en Jeep
Overige afhankelijkheden: moet hybride of volledig elektrisch
Specifieke wensen: geschikt voor lange mensen, geen gestekker. Levering voor 2024
Uiteindelijke keuze:

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:47
Wijnands schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:32:
Ik word er een beetje moedeloos van allemaal. Heb nu een Octavia van 2019, had die zo nog een keer genomen. Gisteren nieuwe Leon en Octavia gereden. Fors duurdere autos waarvan ik werkelijk niet snap dat de ventilatie nu via het menu bedient wordt ipv een knop en waar je de uitstrook in het midden vol op je rechterarm hebt.

Inclusief of exclusief brandstofcomponent:gemiddelde van alle auto's bij de lease maatschappij met bonus/malus
Specifieke wensen: geschikt voor lange mensen, geen gestekker. Levering voor 2024
Uiteindelijke keuze:
Ik ben lang, en na een rondje dealers (2 jaar geleden inmiddels) kon ik vaststellen dat ik in een Focus (met optionele beter verstelbare stoelen, was toen 300 euro dus zonder meer waard) en Mazda 3 erg goed zat. Bij mij is het de Mazda geworden hoewel de Focus qua zitcomfort net beter was. Ik heb zelf niet naar de toen oude Astra gekeken, maar daar heb ik goede dingen over gehoord qua stoelverstelling. De Mazda is zeker niet de juiste keuze als er lange mensen achterin moeten, maar die valt toch al af door het merkbeleid.

Ik kwam ook uit een Octavia (2017), miste daarin wat ondersteuning in de bovenbenen. Verder fijne auto. De nieuwe viel me inderdaad om prijs en touch bediening erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zelfde ervaring hier met de nieuwe Octavia. Rij nu een Passat. Vorige Octavia was prima, nieuwe teveel touch en de stoelen had ik geen fijne zit in.
Helaas zijn auto's simpelweg reteduur geworden. Ik rij dat ding ook prima, dus ik heb me er al bij neergelegd dat het me wat geld gaat kosten.

@Wijnands aan je brandstof component is zo geen touw vast te knopen. Je krijgt een bedrag inclusief of ex brandstof. Ik gok dat die van jou inclusief is. If so: Passat station zonder verdere opties in grijs of wit unilak doet volgens directlease 1000 per maand. Leg je 50 netto zelf bij, evenaar je de Octavia mee and then some.
Als de kofferbak grootte minder meespeelt, ga bij Kia kijken. Maar dan zit je klasse Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Uiteindelijke keuze:
Ik dacht je naam te herkennen van het Cap topic, kun /wil je niet verlengen? Ligt ook een beetje aan de leasemaatschappij, maar lijkt mij niet onredelijk.
The Eagle schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:17:
Als de kofferbak grootte minder meespeelt, ga bij Kia kijken. Maar dan zit je klasse Golf.
Kia is geen EU :X

[ Voor 19% gewijzigd door True op 24-07-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18
Ik heb nu 1,5 jaar de nieuwe octavia (4) en de ventilatie openingen gaan onder je arm door als je met 2 handen het stuur vast hebt.
Ik vind via het scherm juist fijner, het staat hoger en is altijd beschikbaar/in beeld om even + of - te doen. In mijn vorige octavia keek ik ook altijd even op welke stand ik hem draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
The Eagle schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:17:

@Wijnands aan je brandstof component is zo geen touw vast te knopen. Je krijgt een bedrag inclusief of ex brandstof. Ik gok dat die van jou inclusief is.
Onze lease regeling is nogal ondoorzichtig. Het is incl. brandstof.
If so: Passat station zonder verdere opties in grijs of wit unilak doet volgens directlease 1000 per maand. Leg je 50 netto zelf bij, evenaar je de Octavia mee and then some.
Ding staat niet eens in onze lijst. Is overigens een auto van 52k, zal een aardige bijtelling worden.
Kia is niet europees.
True schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:21:
[...]

Ik dacht je naam te herkennen van het Cap topic, kun /wil je niet verlengen? Ligt ook een beetje aan de leasemaatschappij, maar lijkt mij niet onredelijk.
Dolgraag! Echter volgens lease afdeling kunnen ze dat sowiso pas in october zeggen en is het twijfelachtig of dat kan
jongetje schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Ik heb nu 1,5 jaar de nieuwe octavia (4) en de ventilatie openingen gaan onder je arm door als je met 2 handen het stuur vast hebt.
Zelfs dan steun ik graag op de middenconsole.
Ik vind via het scherm juist fijner, het staat hoger en is altijd beschikbaar/in beeld om even + of - te doen. In mijn vorige octavia keek ik ook altijd even op welke stand ik hem draaide.
en ik vind het totaal ruk! Oude octavia kan ik het op de tast doen.

Ik ben nu proberen te begrijpen hoe we met plugin hybrides omgaan. Brandstof voorschoot daarvoor lijkt uit te gaan van 80 euro per maand. Misschien dat dat lukt als 'ie constant aan de stekker kan maar als ik 5 uur moet rijden naar een klant in duitsland...

[ Voor 47% gewijzigd door Wijnands op 24-07-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18
[b]Wijnands in "Keuze leaseauto - Deel 6"Wijnands schreef op zondag 24 juli 2022

Onthoud jij dan dat het op bijv. 21 graden staat en na 1 klikje op 21.5? Ik stel het echt amper bij, dat is het handige van climate control. Verder heb ik er geen moeite mee, voor de navigatie e.d. kijk ik ook op het scherm. Waarom zou het dan een probleem zijn om dat te doen om eens in de zoveel tijd de temperatuur aan te passen.
Als dit echt een nogo is dan gaan er nog veel meer auto's afvallen aangezien meer en meer via ene centraal scherm zal gaan. De golf en leon hebben het ook zo en dan onhandiger dan de octavia.

[ Voor 33% gewijzigd door jongetje op 24-07-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
jongetje schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:53:
[...]

Onthoud jij dan dat het op bijv. 21 graden staat en na 1 klikje op 21.5? Ik stel het echt amper bij, dat is het handige van climate control. Verder heb ik er geen moeite mee, voor de navigatie e.d. kijk ik ook op het scherm. Waarom zou het dan een probleem zijn om dat te doen om eens in de zoveel tijd de temperatuur aan te passen.
Omdat ik dat ding graag snel even een slinger wil kunnen geven. Of op recirculatie zetten als het opeens rustiek begint te ruiken.
Als dit echt een nogo is dan gaan er nog veel meer auto's afvallen aangezien meer en meer via ene centraal scherm zal gaan. De golf en leon hebben het ook zo en dan onhandiger dan de octavia.
Om eerlijk te zijn, het is fucking irritant maar geen nogo. De positie van de uitstroom openingen irriteert me wel enorm en daarvoor kijk ik verder in de hoop dat er nog iets beters is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 22:59
De lease regeling is aangepast. Daardoor opnieuw mijn post.
Als het nu geen EV wordt blijf ik bij de toyota corolla touring sport Business Plus.

Maar als ik kijk wat de prijzen zijn voor EV kan dat nog wel is intressant zijn.
Leasebudget: 903 p/m + Max 180 euro p/m eigen bijdrage
Kilometrage per jaar: 35.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, lease maatschappij bepaald
Merkbeleid, zo ja, welke: nee.
Overige afhankelijkheden: (geen franse auto's)
Specifieke wensen:
  • (wireless) Android Auto
  • Adaptive Cruise Control
  • Automaat
  • EV: min 400km range
  • Station of Sedan
Op dit moment rij ik een Skoda Ocatavia 2018. welke ik 8 november 2023 moet inleveren.
Dus levertijden zijn niet echt een groot issue voor mij.

Short-list van opties:
- Toyota Corolla Touring Sports Business Plus
- Kia Niro
- Kia EV6
- Skoda envaq

Geen idee of andere mensen nog goede suggesties hebben.

Uiteindelijke keuze:
- Hyundai Ioniq 5
De Kia EV6 viel tegen kwa stoelen. Toen uiteindelijk in het technische broertje gereden om uit te sluiten dat dat hem ook niet ging worden. En dat ik dus een Toyota Corolla zou bestellen.
En het proefritje was helemaal top, en na lang wikken en wegen toch voor de Ioniq gekozen ipv de toyota.

[small]
- Niro
Prima auto en was een prima 2de keus kwa elektrisch. Maar de laadsnelheid en range was gewoon minder dan de ioniq.
- Skoda envaq.
Veels te duur voor wat je kreeg.

[ Voor 16% gewijzigd door demonic op 30-09-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Wijnands schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Onze lease regeling is nogal ondoorzichtig. Het is incl. brandstof.

[...]

Ding staat niet eens in onze lijst. Is overigens een auto van 52k, zal een aardige bijtelling worden.
Kia is niet europees.

[...]

Dolgraag! Echter volgens lease afdeling kunnen ze dat sowiso pas in october zeggen en is het twijfelachtig of dat kan

[...]

Zelfs dan steun ik graag op de middenconsole.

[...]

Ik ben nu proberen te begrijpen hoe we met plugin hybrides omgaan. Brandstof voorschoot daarvoor lijkt uit te gaan van 80 euro per maand. Misschien dat dat lukt als 'ie constant aan de stekker kan maar als ik 5 uur moet rijden naar een klant in duitsland...
80 euro pm?
Ik mag hopen dat je gelijk een offerte SMA tripower plus 12x Sunpower Maxeon 425 Wp (hallo 15k euro) onder hun neus geschoven hebt.

Zelfs een EV red dat niet (tenzij thuisladen met een PV-systeem).

Een PHEV in Hybride modus gebruiken kan zeker nut hebben om het brandstofverbruik te verminderen, maar dat is meestal in situaties dat het verkeer niet zo snel gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

demonic schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:46:
[...]

De lease regeling is aangepast. Daardoor opnieuw mijn post.
Als het nu geen EV wordt blijf ik bij de toyota corolla touring sport Business Plus.

Maar als ik kijk wat de prijzen zijn voor EV kan dat nog wel is intressant zijn.
Leasebudget: 903 p/m + Max 180 euro p/m eigen bijdrage
Kilometrage per jaar: 35.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, lease maatschappij bepaald
Merkbeleid, zo ja, welke: nee.
Overige afhankelijkheden: (geen franse auto's)
Specifieke wensen:
  • (wireless) Android Auto
  • Adaptive Cruise Control
  • Automaat
  • EV: min 400km range
  • Station of Sedan
Op dit moment rij ik een Skoda Ocatavia 2018. welke ik 8 november 2023 moet inleveren.
Dus levertijden zijn niet echt een groot issue voor mij.

Short-list van opties:
- Toyota Corolla Touring Sports Business Plus
- Kia Niro
- Kia EV6
- Skoda envaq

Geen idee of andere mensen nog goede suggesties hebben.

Uiteindelijke keuze:
Als je de ev6 overweegt ook even de hyundai ioniq 5 bekijken. Als je de Skoda enyaq overweegt ook even bij z'n broer volkswagen id4 een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:18:
[...]

80 euro pm?
Ik mag hopen dat je gelijk een offerte SMA tripower plus 12x Sunpower Maxeon 425 Wp (hallo 15k euro) onder hun neus geschoven hebt.

Een PHEV in Hybride modus gebruiken kan zeker nut hebben om het brandstofverbruik te verminderen, maar dat is meestal in situaties dat het verkeer niet zo snel gaat.
Eens, maar Athlon gebruikt ook dit soort zeer lage voorschot bedragen voor PHEV's.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
[...]

80 euro pm?
ehh? huh? het zal aan mij liggen maar ik kan je niet meer volgen

Ik volg je niet helemaal. Wat ik weet is dat onder druk van vergroening vanuit hoofdkantoor hybride verplichtt is. De keuze voor europese merken snapt niemand helemaal.

Feit is dat ik of kan proberen iets te vinden in de huidige lease regeling of kan overstappen naar een andere werkgever. Dat laatste sta ik nu niet voor te popelen, vind mijn collega's veel te aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

80 euro pm?

Brandstof voorschot is dat wat er sowieso gerekend wordt. Achteraf wordt er afgerekend. Maar daar zie jij als werknemer niks van als het goed is.
vandaar ook dat werkgevers in eerste instantie niet zo blij waren met die lage brandstofvoorschotten en de medewerkers die gewoon structureel benzine tankten ipv hem aan de stekker te hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerG
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-04 15:07
Leasebudget: €600 + maximaal 25% overschrijding wat eigen bijdrage wordt == €750
Kilometrage per jaar: 35.000 km
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee. Vrije keuze.. Ik heb begrepen dat de uiteindelijke contracten via PON Financial Services lopen, dus PON zal waarschijnlijk iets goedkoper zijn.
Overige afhankelijkheden: Winterbanden, tankpas NL, laag eigen risico
Specifieke wensen: Automaat, Adaptieve Cruisecontrol, Trekhaak, Android Auto, ruimte ivm 2 kinderen en bijbehorende kinderwagen, stil en comfortabel.

Nadat ik eerst een periode met een Toyota Yaris Hybrid (vlot, extreem weinig == 350km bereik, compact) en Renault Clio (lawaaiig, compact) had gereden, werd ik erg blij van mijn Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG (2019 - Stil, ruim, comfortabel). Het contract loopt hiervan af aan het eind van het jaar en ik kan maar geen waardige vervanger vinden binnen het zakelijke en vooral ook eigen budget. Verlenging van de octavia is geregeld, maar uiteindelijk moet ik toch iets gaan bestellen en met de huidige levertijden kunnen we dat ook nu al wel gaan doen.

De huidige Octavia heeft een bijtelling inclusief eigen bijdrage van +/- €270 inclusief de gevolgen van de heffingskortingen mee te rekenen. Een aantal maanden geleden heb ik de nieuwe Octavia laten uitrekenen inclusief dezelfde opties als mijn huidige. Daarmee kwam ik op een leasebedrag van €715 en een fiscale waarde van ongeveer €38.500,-. De privékosten worden dan opeens €404, ofwel 50% meer dan nu. Auw.

De overwegingen:
- Mobiliteitsbudget á €800,- bruto met de eis dat mijn voertuig niet ouder is dan 10 jaar. Dus geen tankpas meer. We rijden toch wel zo'n 15k privé. Lijkt niet heel aantrekkelijk gezien de eis van maximaal 10 jaar oud en de bijbehorende investering.
- Blijven leasen, maar dan wat?

Ik heb inmiddels gekeken bij:
- Skoda Octavia Combi: Leuke auto, maar het klikt niet zoals met de huidige
- Seat Leon Sportstourer: Voelt wat goedkoop aan tov de Octavia en lijkt achterin wel heel erg op de huidige octavia
- Volkswagen Golf Variant: Niet meer wat het 10 jaar geleden was. Geluidsdemping is bijvoorbeeld ver te zoeken.
- Ford Focus Wagon: Mooie auto, maar ik heb niet het idee dat hij stil is van binnen.
- Nieuwe Opel Astra: Geen klik met het interieur.
- 308 SW: Prachtige auto, prachtig interieur, leaseprijs van rond de €735
- Mercedes CLA Shooting Brake: Prachtige auto, leaseprijs te hoog. (€770)
- Volvo V60: Te duur. Wel super mooie auto.
- Volvo XC40: Te duur / voelt allemaal wat goedkoop aan

Ik ben nu op zoek naar wat input van anderen voor voertuigen die aansluiten bij mijn wensen. Nu heb ik vooral gekeken naar stations, maar wellicht zijn er wel andere vormen die ook aansluiten, wél beter betaalbaar zijn, nog steeds een kwalitatief goed en stil interieur hebben, knopjes hebben voor klimaat, etc.

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Of met je werkgever om tafel om de bedragen te herzien (auto's zijn veel duurder geworden de afgelopen 5 jaar, brandstof ook, maar leasebedrag niet aangepast), danwel het kilometrage per jaar (ga je daadwerkelijk nog zoveel rijden?)

Vraag voor de grap ook even een offerte van een kale golf op. Da's meestal de maatgeving voor een leasebudget. Dan ziet je werggever ook dat zelfs een kale golf niet meer mogelijk is zonder bijbetalen.

Werkgevers zijn behoorlijk laks als het om algemen (secundaire) arbeidsvoorwaarden gaat, maar er is niks mis mee om ze wakker te schudden :)

En als de Octavia je bevalt: gewoon lekker daar op aansturen. ZOu hem wel even gaan proefrijden, huidige model is iets anders dan de 2019. Overigens denk ik dat het wel eens handig zou kunnen zijn om die 2019'er te verlengen tot ie niet meer kan. Rij je lekker goedkoop in namelijk, is voor werkgever en werknemer handig. Als de leasemij mee wil werken, that is. Maar meestal kun je tot max 5 jaar verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerG
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-04 15:07
The Eagle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:47:
Of met je werkgever om tafel om de bedragen te herzien (auto's zijn veel duurder geworden de afgelopen 5 jaar, brandstof ook, maar leasebedrag niet aangepast), danwel het kilometrage per jaar (ga je daadwerkelijk nog zoveel rijden?)

Vraag voor de grap ook even een offerte van een kale golf op. Da's meestal de maatgeving voor een leasebudget. Dan ziet je werggever ook dat zelfs een kale golf niet meer mogelijk is zonder bijbetalen.

Werkgevers zijn behoorlijk laks als het om algemen (secundaire) arbeidsvoorwaarden gaat, maar er is niks mis mee om ze wakker te schudden :)

En als de Octavia je bevalt: gewoon lekker daar op aansturen. ZOu hem wel even gaan proefrijden, huidige model is iets anders dan de 2019. Overigens denk ik dat het wel eens handig zou kunnen zijn om die 2019'er te verlengen tot ie niet meer kan. Rij je lekker goedkoop in namelijk, is voor werkgever en werknemer handig. Als de leasemij mee wil werken, that is. Maar meestal kun je tot max 5 jaar verlengen.
Het kilometrage staat vast. Ons privé kilometrage zou wellicht met zo'n derde omlaag kunnen door wat strikter te bepalen waar we wel of niet naartoe gaan. Familie woont nu eenmaal allemaal ver weg.

Ik ben inderdaad al een paar maanden bezig om die tarieven omhoog te krijgen. Zo heb ik bijvoorbeeld laten zien dat de Focus Station die een collega sinds een paar maanden rijdt nu tegen de €750 aanloopt, terwijl hij hem nog voor €620 in de maand heeft. Ik heb begrepen dat de tarieven aangepast gaan worden en ik zou daar deze maand meer van horen. Maar helaas nog geen duidelijkheid.

De kale golf kost handgeschakeld al €600+. Dat is ze inmiddels duidelijk, maar voordat er dan verandering komt....

Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthewtje
Suggestie aan TS om bijtellingsbedragen in eerste post bij te werken, deze zijn niet meer actueel. Actueel is: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zatqcReHDT-BzTUaqR8ho3ibiUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bFRHDBZJoc8hYEj2GXOa6Okg.png?f=fotoalbum_large

@Kecin @D_Jeff

[ Voor 3% gewijzigd door matthewtje op 25-07-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MeneerG schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Het kilometrage staat vast. Ons privé kilometrage zou wellicht met zo'n derde omlaag kunnen door wat strikter te bepalen waar we wel of niet naartoe gaan. Familie woont nu eenmaal allemaal ver weg.

Ik ben inderdaad al een paar maanden bezig om die tarieven omhoog te krijgen. Zo heb ik bijvoorbeeld laten zien dat de Focus Station die een collega sinds een paar maanden rijdt nu tegen de €750 aanloopt, terwijl hij hem nog voor €620 in de maand heeft. Ik heb begrepen dat de tarieven aangepast gaan worden en ik zou daar deze maand meer van horen. Maar helaas nog geen duidelijkheid.

De kale golf kost handgeschakeld al €600+. Dat is ze inmiddels duidelijk, maar voordat er dan verandering komt....
Gewoon weglopen is ook een optie he. Ik heb zelf ook aangegeven dat "ik ben vast niet de enige in dit parket, en ik als dit niet bijgesteld wordt, me kan voorstellen dat onze medewerkers elders gaan kijken. Zeker in deze markt"
Zegt niks over mezelf, Maakt het punt wel duidelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
matthewtje schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:47:
Suggestie aan TS om bijtellingsbedragen in eerste post bij te werken, deze zijn niet meer actueel. Actueel is: [Afbeelding]

@Kecin @D_Jeff
Dank voor de tip. Ik doe er nog even niets mee, omdat ik nog teveel welles-nietes hoor & lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewtje
D_Jeff schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:33:
[...]

Dank voor de tip. Ik doe er nog even niets mee, omdat ik nog teveel welles-nietes hoor & lees.
Op site van Rijksoverheid staat het ook aangegeven.
"Om de verkoop van EV's te blijven stimuleren neemt het kabinet de volgende maatregelen:

Het bijtellingspercentage voor privégebruik van een zakelijke EV wordt afgebouwd zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. In 2022 is de korting 6% en daarmee komt de bijtelling op 16% (normaal tarief is 22%).
De catalogusprijs waarover de korting op het bijtellingspercentage voor EV’s geldt, wordt verlaagd. In 2022 wordt dit € 35.000 en vanaf 2023 € 30.000."

https://www.rijksoverheid...l%20tarief%20is%2022%25).

Edit: zie trouwens dit plaatje op bovenstaande pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zY6iI7Q26UFue1yZffdycghqHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ISmnufODFt8hJutA1790rwXN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door matthewtje op 25-07-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@matthewtje Blijkbaar is er dus geschoven met de "tijd". Naar mijn weten zou "iedereen" in 2025 de volle meppen aan bijtelling moeten gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
D_Jeff schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:16:
@matthewtje Blijkbaar is er dus geschoven met de "tijd". Naar mijn weten zou "iedereen" in 2025 de volle meppen aan bijtelling moeten gaan betalen.
Hmm. Inderdaad. Hier was ik ook (nog) niet van op de hoogte. Ik pin in iedergeval de post even.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dit is vanaf de uitwerking van autobrief 2 al bekend. (17% in 2025 en gewoon 22% in 2026.) Ergens in 2019 bekend gemaakt. Enige wat aangepast is dat is de verlaging van de 40k cap. Die bouwen ze nu nog verder af.

Zie bv aankondiging van Bovag uit 2019.

https://mijn.bovag.nl/act...n-met-2025-bijtelling-omh

[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 26-07-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Heb gister in de Niro EV (cityscape green) gereden en voelt erg goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4U-fQ7icNqGjCBAQaLyXprytX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9jH74t3cUfZuDJ9h8jLw0WD.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna even een berekening gemaakt ten opzichte van een Ceed Sportswagon 1.0 en komt het volgende uit:
De ceed sportswagon dynamicline 1.0 is even duur in de lease (dus bijtelling + eigenbijdrage verrekening etc) als een niro dynamicline met een laadpaal met vaste kabel (paal staat mooier dan een box aan de muur, verschil is 5euro pm).
Dus in de 1 zit je beter qua uitrusting (niro) en de andere kan verder op 1 'tank' en sneller bijtanken en pakt iets meer liter inhoud (en dit laatste is met een dakkoffer op te lossen).

De niro kost mij 345 met paal en 340 met box op de muur, de ceed kost mij 345.
De prijs is gebaseerd op de 2023 bijtellingregels (dit jaar krijg ik niet meer voor elkaar qua leveren) en op volgende lease voorwaarde:
Leasebudget: 950
Kilometrage per jaar: 40.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief

Zoals al paar keer vermeld in dit topic loop ik aan tegen het brandstoftoeslag deel wat bij ICE auto's erg hoog is. Aantal km's kan helaas niet naar beneden omdat ons bedrijf een bepaalde afspraak/kortingsregeling heeft oid met LeasePlan.

* Griffin moet maar eens gaan nadenken, want de ceed heeft alleen het voordeel voor de vakantie want alleen dan rij ik zoveel en moet ik meer ruimte in liters hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Griffin op 28-07-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
Griffin schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:14:
[Afbeelding]

Daarna even een berekening gemaakt ten opzichte van een Ceed Sportswagon 1.0 en komt het volgende uit:
De ceed sportswagon dynamicline 1.0 is even duur in de lease (dus bijtelling + eigenbijdrage verrekening etc) als een niro dynamicline met een laadpaal met vaste kabel (paal staat mooier dan een box aan de muur, verschil is 5euro pm).
Dus in de 1 zit je beter qua uitrusting (niro) en de andere kan verder op 1 'tank' en sneller bijtanken en pakt iets meer liter inhoud (en dit laatste is met een dakkoffer op te lossen).

De prijs is gebaseerd op de 2023 bijtellingregels (dit jaar krijg ik niet meer voor elkaar qua leveren) en op volgende lease voorwaarde:

Zoals al paar keer vermeld in dit topic loop ik aan tegen het brandstoftoeslag deel wat bij ICE auto's erg hoog is. Aantal km's kan helaas niet naar beneden omdat ons bedrijf een bepaalde afspraak/kortingsregeling heeft oid met LeasePlan.

* Griffin moet maar eens gaan nadenken, want de ceed heeft alleen het voordeel voor de vakantie want alleen dan rij ik zoveel en moet ik meer ruimte in liters hebben.
Dat lijkt mij een no brainer. De Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
[Afbeelding]

Daar hoef je niet lang over na te denken, de Niro EV wordt het dus.
Het comfort van een elektrische aandrijflijn is zoveel hoger dan die van een verbrandingsmotor.
Los van de prettige snufjes zoals het voor verwarmen (nooit meer krabben), voor koelen (nooit meer in een snikhete auto stappen) en alle andere gadgets natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Smobbo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:26:
[...]

Los van de prettige snufjes zoals het voor verwarmen (nooit meer krabben), voor koelen (nooit meer in een snikhete auto stappen) en alle andere gadgets natuurlijk ;)
Ojah, helemaal vergeten :D

Nu nog even contact met de dealer of ie er 1 heeft die nog dit jaar op kenteken kan (en dan kijken of LM dit ook wilt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
Griffin schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:09:
[...]

Ojah, helemaal vergeten :D

Nu nog even contact met de dealer of ie er 1 heeft die nog dit jaar op kenteken kan (en dan kijken of LM dit ook wilt)
Er staan er diverse op autotrack. Zoals deze die “binnenkort” leverbaar is, voor wat het waard is.
https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2022-52345713

[ Voor 12% gewijzigd door D.deJong op 28-07-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
Hoe vaak ga je op vakantie met de auto en hoeveel km is het dan enkele reis? Lijkt mij, zeker met een auto met een elektrisch bereik zoals deze, kleine moeite (tenzij je iets aan de trekhaak gaat hangen). Een beetje voorbereiding en je hebt met enkele tussenstops om te laden en gelijk ook een hapje te eten, drinken, plaspauze te plegen e.d. een prima rit naar vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@matthewtje Een Niro EV (gen 2) heeft alsnog bijna 1 uur nodig om 10-80% te doen. Lijkt mij NIET ideaal om zoiets elke 200 a 300km te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

matthewtje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:47:
[...]

Hoe vaak ga je op vakantie met de auto en hoeveel km is het dan enkele reis? Lijkt mij, zeker met een auto met een elektrisch bereik zoals deze, kleine moeite (tenzij je iets aan de trekhaak gaat hangen). Een beetje voorbereiding en je hebt met enkele tussenstops om te laden en gelijk ook een hapje te eten, drinken, plaspauze te plegen e.d. een prima rit naar vakantie.
D_Jeff schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:59:
@matthewtje Een Niro EV (gen 2) heeft alsnog bijna 1 uur nodig om 10-80% te doen. Lijkt mij NIET ideaal om zoiets elke 200 a 300km te doen
De vakantie ritten gaan meestal naar zuid frankrijk en nu stoppen we (met 2 kids) ook 30 minuten voor rust en wat eten. De niro doet (zeggen ze) ong 40min over 10-80%, dus die 15min extra wachten vind ik niet zo erg (misschien mn vrouw wel, maar die rijd niet dus ze heeft pech >:) :X ).

Verder is het idee om op de trekhaak een fietsendrager te doen en op het dak een dakkoffer. Dit vreet natuurlijk wel wat bereik maar na veel lezen (en rechtervoet in bedwang houden) hou ik rekening ermee dat ik ongeveer 3 uur kan rijden (iets wat ik nu ook doe) voor ik weer moet stoppen (dus ong 300km op 1 lading).
Na veel lezen in huidige niro topic lees ik mensen die met bepakking nog steeds 17kWh/100km doen

Met de huidige ICE auto (Octavia Combi 2018) rijden we in 2 dagen naar zuid frankrijk (700-400 is dan ong de verdeling). Die verdeling wil ik gewoon blijven doen met de Niro, dus dan 3x laden moet te doen zijn lijkt mij (ontbijt, koffie break, lunch (oid))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
D_Jeff schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:59:
De Niro EV heeft een bruikbare batterij van 64,8kWh.
Van 10% naar 80% laden is dus 64,8*70% = 45,36kWh.
De gemiddelde snellaadtijd volgens ev-database is 70KW aan een 100KW/150KW snellader.
Dat betekent dat je in 30 42 minuten weer op 80% zit.
Als je dan 1000km rijdt, en om de 250km gaat laden (praktische range van de Niro EV is ±375km (x70%=262km dus van 80% naar 10% moet je zoiets kunnen halen), heb je 4 pauzes van 40-45 min.
Tuurlijk kost het wat tijd, maar dat is dus de afweging op basis van zijn situatie en voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
Griffin schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:12:
[...]

[...]
Verder is het idee om op de trekhaak een fietsendrager te doen en op het dak een dakkoffer. Dit vreet natuurlijk wel wat bereik maar na veel lezen (en rechtervoet in bedwang houden) hou ik rekening ermee dat ik ongeveer 3 uur kan rijden (iets wat ik nu ook doe) voor ik weer moet stoppen (dus ong 350km op 1 lading).
Na veel lezen in huidige niro topic lees ik mensen die met bepakking nog steeds 17kWh/100km doen
Als je uit gaat van 17kWh/100km zou je tussen 80% en 10% ook op de 260km ongeveer uit komen o.b.v realistische range tussen 80% en 10%, dus 250km per rit is dan realistischer. Je wilt voorkomen dat je te weinig stroom overhoudt (<10%) om uit te kunnen wijken bij defecte laadpalen en >80% gaat het laden zo traag dat je beter vaker kan laden en korter kan rijden, dan dat je hem tot 100% laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39
matthewtje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:21:
[...]

De Niro EV heeft een bruikbare batterij van 64,8kWh.
Van 10% naar 80% laden is dus 64,8*70% = 45,36kWh.
De gemiddelde snellaadtijd volgens ev-database is 70KW aan een 100KW/150KW snellader.
Dat betekent dat je in 30 42 minuten weer op 80% zit.
Als je dan 1000km rijdt, en om de 250km gaat laden (praktische range van de Niro EV is ±375km (x70%=262km dus van 80% naar 10% moet je zoiets kunnen halen), heb je 4 pauzes van 40-45 min.
Tuurlijk kost het wat tijd, maar dat is dus de afweging op basis van zijn situatie en voorkeur.
Met 4 keer 250 km heb je 3 pauzes, de laatste keer ben je op je bestemming en kan je 's nachts laden.
matthewtje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Als je uit gaat van 17kWh/100km zou je tussen 80% en 10% ook op de 260km ongeveer uit komen o.b.v realistische range tussen 80% en 10%, dus 250km per rit is dan realistischer. Je wilt voorkomen dat je te weinig stroom overhoudt (<10%) om uit te kunnen wijken bij defecte laadpalen en >80% gaat het laden zo traag dat je beter vaker kan laden en korter kan rijden, dan dat je hem tot 100% laadt.
Je moet er dan wel rekening mee houden, dat je dan ook tussen de 240 en 260 km een lader nodig hebt. In de praktijk staan ze bijvoorbeeld in Frankrijk volgens mij nog niet zo dicht op elkaar dat je dat precies zo kan plannen.
Aan de andere kant, zal je normaal gesproken met 100% van huis vertrekken, dus kan je de eerste "stint" langer aanhouden en heb je vervolgens wat meer speelruimte voor de volgende 2 (!) stops.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-05 00:18
MrUnknown1898 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:34:
Allright, keuze is gemaakt. Kia Sportage GT-Line Black Pearl Metallic (inclusief trekhaak). Levering, Q3 dit jaar.
Even een update aan mijn kant, afgelopen zaterdag ben ik door de KIA dealer gebeld dat mijn auto geleverd is, en dat ik deze 30 augustus kan ophalen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Heb ik weer... offerte van Kia dealer voor een Niro EV DynamicLine (die ze op voorraad gaan krijgen dit jaar binnen) binnen gekregen en verstuurd naar LM. Krijg ik de offerte terug waarop alle prijzen kloppen, dus handtekening erop en gaan. Echter 1 dingetje over het hoofd gezien, er stond een woordje 'Plus' tussen Dynamic en Line. Het rare is dat de fiscale waarde dus overeen kwam met de DynamicLine.

Ik kom hier net dus achter dus snel LM en Kia dealer bellen. Er is dus een DynamicPlusLine besteld... die plus line is qua bijtelling iets van 40eur p/m duurder en dat vind ik het niet waard (ook omdat de DynamicLine heel waarschijnlijk dit jaar nog op kenteken kan).

Ergens heeft LM dus een fout gemaakt en de Kia dealer heeft de order on hold gezet en ze mogen het lekker gaan uitvechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Griffin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:24:
Heb ik weer... offerte van Kia dealer voor een Niro EV DynamicLine (die ze op voorraad gaan krijgen dit jaar binnen) binnen gekregen en verstuurd naar LM. Krijg ik de offerte terug waarop alle prijzen kloppen, dus handtekening erop en gaan. Echter 1 dingetje over het hoofd gezien, er stond een woordje 'Plus' tussen Dynamic en Line. Het rare is dat de fiscale waarde dus overeen kwam met de DynamicLine.

Ik kom hier net dus achter dus snel LM en Kia dealer bellen. Er is dus een DynamicPlusLine besteld... die plus line is qua bijtelling iets van 40eur p/m duurder en dat vind ik het niet waard (ook omdat de DynamicLine heel waarschijnlijk dit jaar nog op kenteken kan).

Ergens heeft LM dus een fout gemaakt en de Kia dealer heeft de order on hold gezet en ze mogen het lekker gaan uitvechten.
Nouja, jij hebt natuurlijk wel gewoon een document getekend waar je op had kunnen zien dat er iets niet goed stond. Dus ik vraag me wel af hoe ze het gaan oplossen. Natuurlijk; alles is op te lossen, mits ze willen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dean Martin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Nouja, jij hebt natuurlijk wel gewoon een document getekend waar je op had kunnen zien dat er iets niet goed stond. Dus ik vraag me wel af hoe ze het gaan oplossen. Natuurlijk; alles is op te lossen, mits ze willen.
Nvm.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 24-08-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Dean Martin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Hij is altijd nog te cancellen natuurlijk. En als ze echt zeggen het moet dat worden, dan wil ik ook de prijs die daarop staat... maarja das ook weer makkelijker gezegd dan gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinerakatauri79
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-01 22:24
Mijn lease contract eindigt volgende jaar in de zomer (na 2x verlengt te hebben).

Ik "rij" nu een Skoda Octavia business uitvoering van 2018. Hellaas nu al een maand zonder omdat die op vakantie in Italie motor problemen kreeg... Hij moet nog naar Nederland vervoerd worden en diagnose gesteld worden.

Leasebudget: 1050
Contractduur: 3 of 4 jaar

Ik heb zover de Toyota Corolla Touring sports, Kia Niro en Sportage, Skoda Octavia, Karoq en Kamiq en gisteren als laatste de Lync & Co 01.

Corolla Touring sports valt gelijk van mijn lijst... Heb in 2014-2018 een Auris gereden en ik moet zeggen dat ik de auto erg lawaaiig vond. Te veel banden geluid en windgeruis van de spiegels.

De Kia Niro en de Kamiq zijn net te klein.. we hebben een hond en als we op vakantie gaan komen we ruimte te kort.

Mijn vrouw wilt de Karoq, maar de bijtelling en eigen bijdrage vind ik te veel in vergelijking met de Octavia wat ook een erg fijne grote en comfortabele auto is.

Mijn short list is nu de Octavia business plus of de Lynk & Co..

Heb mijn werkgever gevraagd hoe ze omgaan als ik de Elektriciteit\Benzine ratio die de leasemaatschappij bij de prijs berekening gebruikt niet haal.

In mijn buurt is maar 1 laadpaal die 80% van de tijd bezet is en op het werk hebben we ook 1 laadpaal die meestal in gebruik is.. Gezien de lange laadtijd van de meeste PHEV is het niet denkbaar dat ik van en naar het werk het onderweg ga laden.
Ik kan een publieke laadpaal aanvragen en als die goedgekeurd word dan duurt dat ongeveer 10 maanden.

Ik vind de Octavia een prachtige wagen voor de prijs, lekker groot en comfortabel... Maar vind de Lynk ook erg mooi... Is iets minder comfortabel maar rijd wel sportiever en heeft echt werkelijk alle snufjes en gadgets wat je wilt. Ook van te voren koelen en verwarmen (mits hij aan de laadpaal hangt).

Hij heeft ook een erg pittige motor, De octavia is niet een snelheids beest... alles op zijn gemak.

Beiden zijn kwa kosten nagenoeg hetzelfde.. PHEV is voor mij wat nieuws, heb wel even 2 weken in een Volvo XC60 gereden maar zonder oplaadpass alleen benzine gereden. Ik heb geen idee hoe het is om PHEV langdurig te gebruiken en hoe het is om ermee op vakantie te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielBnl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-10-2023
Mijn leaseopties:

Leasebudget: 650. Alles daarboven betaal je eigen bijdrage voor
KM per jaar: onbeperkt (bedrijf = de leasemaatschappij)
Contractduur: 4 of 5 jaar
Inclusief brandstof

Ik rijd zelf een BMW 120i uit 2022 met een catalogus waarde van om en nabij 50k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Laatst online: 19-05 21:59
DanielBnl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:41:
Mijn leaseopties:

Leasebudget: 650. Alles daarboven betaal je eigen bijdrage voor
KM per jaar: onbeperkt (bedrijf = de leasemaatschappij)
Contractduur: 4 of 5 jaar
Inclusief brandstof

Ik rijd zelf een BMW 120i uit 2022 met een catalogus waarde van om en nabij 50k
Kan je het leasebudget laten uitkeren? Misschien interessanter als je prive zo'n nieuwe auto hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:04

Damian

Insane Obtrusion

Poeh, lease auto uitzoeken, nooit gedacht dat het zo'n hersenkraker zou zijn :(

Ik mag een nieuwe uitzoeken, maar ik kom er gewoon niet uit. Helaas kom ik er vooral achter dat het budget dat we hebben, in het verleden als in 1 jaar terug, best lekker was, maar nu met de wensen die ik heb gewoon echt te weinig is :( Ik kom rond de € 1000+ uit meestal... Nu mag ik een eigen bijdrage doen tot 10%, maar het is allemaal al duur genoeg :D

Leasebudget: € 890,-
Kilometrage per jaar: 35k
Contractduur: 48mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief Brandstof / Stroom
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Redelijk ruim i.v.m. tweede spruit op komst, Elektrisch.

Auto's waar ik een beetje naar aan het kijken ben zijn de Renault Ariya, Skoda Enyaq en eventueel de Kia Niro EV, al rijdt ik nu een Kia E-niro en is die toch echt al wat aan de kleine kant qua ruimte...

ID4 is leuk, maar is met het budget toch echt te kaal qua opties. En ik zoek toch wel wat leuke dingen zoals LFA/LKA, ACC, beetje ok audio.

Ik baal ook wel van die levertijd en zeg, allemaal tussen de 8 - 12 maanden :(

Iemand een gouden tip?

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 25-08-2022 09:45 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Pagina: 1 ... 17 ... 66 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.