Vegazz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:55:
Leasebudget: 612 p/m, met 20% overschrijdingsmarge op benzine, 10% op PHEV en Elektrisch.
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief brandstofvoorschot. EV's mogen niet boven de 40k cataloguswaarde uit komen.
Merkbeleid, zo ja, welke: Alle grote merken aanwezig. CUPRA enkel elektrisch.
Overige afhankelijkheden: Bij Elektrisch en PHEV laadpaal verplicht á 2250 euro.
Specifieke wensen: Slechte ervaringen met Renault gehad tijdens de voorloopperiode. Zowel comfort als betrouwbaarheid van de auto. Ik maak minimaal 1x per maand een lange rit van meer dan 180 kilometer enkele reis, voor een EV is dat wel mijn minimum range wat ik in de winter wil hebben (aan de hand van EV-database). Daarnaast wekelijks minimaal een rit van 115 kilometer enkele reis met beperkte beschikbaarheid laadpalen bij de eindbestemming.
Voorkeur voor een automaat, geeft meer comfort tijdens het filerijden.
Uiteindelijke keuze:
Keuze nog niet gemaakt. LM is Athlon en de keuze verandert (lees: neemt af) met de dag.
Omdat het brandstofvoorschot in het leasebedrag wordt verrekend, valt het grootste deel van de middenklassers weg. Om nou 5 jaar lang een Kia Picanto te rijden gaat mij ook te ver.
Skoda Scala - Levertijd 05/2023, opties erg kaal. Parkeersensoren is een extra pakket, waardoor de levertijd verder naar achteren schuift.
CUPRA Born Essential - Levertijd 11/2022 Valt buiten het budget. Desalniettemin is het niet van deze tijd dat een auto van 40k geen cruise control heeft, enkel limiter.
Skoda Fabia - Levertijd 03/2023. Valt beter aan te kleden t.o.v. Skoda Scala. Echter gaat de voorkeur naar een station ivm ruimte.
Kia Ceed SW - Levertijd 01/2023. Hier nog onvoldoende in verdiept. Afgelopen weekend bij de dealer geweest, die komende week verhuist naar een andere locatie en daarmee niet erg behulpzaam was op dat moment.
Peugeot E-2008 - De range volgens EV Database in de winter op de snelweg bedraagt 185 km. Mijn reisafstand voor de maandelijkse lange rit bedraagt 181 km. Snelladen is eventueel een optie maar ik vind 185 km in de winter (hopend op geen wind tegen) problematisch. Wellicht weeg ik nu te zwaar aan de range, maar op papier vind ik het dusdanig tegenvallen dat dit in mijn ogen geen reële optie is.
Het liefste rijd ik Elektrisch, zowel fiscaal als milieu oogpunt heeft dat de voorkeur. Eigen oprit is aanwezig en de zonnepanelen op het dak salderen op dit moment aardig door. Helaas met het huidige lease budget is de keuze tot een auto uitzoeken beperkt. De lol van een auto uitzoeken is er wel een beetje af, jammer genoeg..