Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:31
Voor degenen die overwegen om te betalen voor OTA (de eerste twee keer zijn gratis), lees dit voordat je 89 euro betaalt:

Wakkie in "Het grote Kia EV6 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:36
Het is tamelijk absurd dat je voor het gemak van het automatisch bijwerken van je navigatiesysteem € 89,00 per jaar mag betalen en dan krijg je maar twee updates per jaar.

Mijn dealer werkt de navigatie bij zodra onze Kia's voor een onderhoudsbeurt in de werkplaats staan. Onze privé XCeed ondersteunt sowieso geen OTA, dus daar moeten we sowieso met de USB-stick aan de gang om tussendoor nieuwere kaarten en software te laden. Mijn lease Proceed ondersteunt wel OTA en heeft twee updates gehad, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om jaarlijks te gaan betalen om hem automatisch bij te laten werken.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:45
MichelKlok schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:55:
Het is tamelijk absurd dat je voor het gemak van het automatisch bijwerken van je navigatiesysteem € 89,00 per jaar mag betalen en dan krijg je maar twee updates per jaar.

Mijn dealer werkt de navigatie bij zodra onze Kia's voor een onderhoudsbeurt in de werkplaats staan. Onze privé XCeed ondersteunt sowieso geen OTA, dus daar moeten we sowieso met de USB-stick aan de gang om tussendoor nieuwere kaarten en software te laden. Mijn lease Proceed ondersteunt wel OTA en heeft twee updates gehad, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om jaarlijks te gaan betalen om hem automatisch bij te laten werken.
Zolang ze het nog via usb stick ondersteunen, zou ik dat idd ook doen.

Helaas gaat mijn ceed in augustus weg. Heb eigenlijk geen idee hoe skoda dit doet. Zal wel weer via dealer moeten ben ik bang😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:33
Mijn KIA heeft ook OTA... maar bijna een jaar oud en nog geen update gezien...
Staat wel aan gewoon in de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulkyBear
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Toevallig net mijn OTA van mijn Sportage 2022 uitgevoerd na melding op display.
Eerste OTA sinds aanschaf 9 maanden geleden.

Ik zie overigens geen verschil na de update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:09
Renegade666 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:59:
[...]
Heb eigenlijk geen idee hoe skoda dit doet. Zal wel weer via dealer moeten ben ik bang😅
Bij Skoda moet je betalen en dan komen ze OTA of 1 a 2 keer per jaar gratis downloaden en via usb inladen: https://updateportal.skoda-auto.com/

Maar verder gewoon offtopic :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Ook ik meld me alvast, morgenmiddag de vervanging van de Mazda 323F uit 1997 (met 325.500KM op de teller) ophalen bij Keijzer in Helmond.

Het is een Kia Cee'd uit 2017 geworden, met nog net geen 70.000KM op de teller, het is een jonge import.

De Cee'd komt bij Keijzer vandaan, uit de showroom van occasions, de restwaarde van de Mazda is inmiddels al door Keijzer omgezet in een trekhaak.
Gezien ik op het werk al afgesproken had om vrijdag in geval van ophalen in de ochtend thuis te werken, wordt het ophalen morgenmiddag. De leenauto die ik momenteel heb kan ik vanavond terug brengen naar m'n kameraad.

Er zijn wat kleinigheden op de bumpers, maar dat laat ik op termijn wel opknappen.
Tevens zit er nog een standaard radio van Kia in, deze wordt op termijn eveneens omgewisseld, ben er nog niet helemaal uit wat het precies gaat worden. Zit zelf te denken aan een Eonon, daarvoor zal er een 2-din paneel ingezet moeten worden.

Cruise Control ontbreekt vooralsnog, maar ben van plan dat eveneens in te bouwen.

Hieronder een stel snelle foto's van na de proefrit afgelopen zaterdag en screenshot specs...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GF7jowxx_PmldZ2IqM2vwcqK_g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ7TLccr1viIGl5W4G1I8fOt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCYyGTBeBagwo86e96tJxXKy0do=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aeWOjW5ahP58KwydHJtPaQhb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpGNWFo4DT1Oqo3mPJPiaKbajcA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SLLi7UuGKDn9fzMeisYCffQC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMSOMeh58OFARKJqYty8sJ6DhOo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZHLhl10S57xnKc4J2fsdQcE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZIn785UvK8cv7kpRn0Qi_wkpwE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qiBFZdPAma1eAYN6TUr1DQS3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIfwKwudpEnm4lS7UDIMaFyAWfg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mpeKoXZhg3C9Aju81E7myWTQ.jpg?f=user_large

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:38
Vandaag de update uitgevoerd via een stick, ging prima. Echter geen nieuwe functies gezien, beetje jammer!
90€ is nogal absurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
remy007 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:34:
Ook ik meld me alvast, morgenmiddag de vervanging van de Mazda 323F uit 1997 (met 325.500KM op de teller) ophalen bij Keijzer in Helmond.

Het is een Kia Cee'd uit 2017 geworden, met nog net geen 70.000KM op de teller, het is een jonge import.

De Cee'd komt bij Keijzer vandaan, uit de showroom van occasions, de restwaarde van de Mazda is inmiddels al door Keijzer omgezet in een trekhaak.
Gezien ik op het werk al afgesproken had om vrijdag in geval van ophalen in de ochtend thuis te werken, wordt het ophalen morgenmiddag. De leenauto die ik momenteel heb kan ik vanavond terug brengen naar m'n kameraad.

Er zijn wat kleinigheden op de bumpers, maar dat laat ik op termijn wel opknappen.
Tevens zit er nog een standaard radio van Kia in, deze wordt op termijn eveneens omgewisseld, ben er nog niet helemaal uit wat het precies gaat worden. Zit zelf te denken aan een Eonon, daarvoor zal er een 2-din paneel ingezet moeten worden.

Cruise Control ontbreekt vooralsnog, maar ben van plan dat eveneens in te bouwen.

Hieronder een stel snelle foto's van na de proefrit afgelopen zaterdag en screenshot specs...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft een duivels laadvermogen zie ik🤘

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remy007
  • Nu online

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Renegade666 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Heeft een duivels laadvermogen zie ik🤘
Zekers, over 4 weken mee naar haar eerste metal festival in Duitsland :D...

Vandaag de stootrand voor in de garage en milieusticker voor Duitsland binnen gekegen.
Beide waren gisteren besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:44
remy007 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:39:
[...]

Zekers, over 4 weken mee naar haar eerste metal festival in Duitsland :D...

Vandaag de stootrand voor in de garage en milieusticker voor Duitsland binnen gekegen.
Beide waren gisteren besteld.
Stootrand voor in de garage, wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Nu online

remy007

Broodje Bakpao Helmond

rowicom schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Stootrand voor in de garage, wat is dat?
Ik heb een garage aan huis, parkeer ook al sinds 11 jaar binnen, ideaal in de winter.
Dit is denk ik ook de reden dat de Mazda het deels zo lang heeft uitgehouden.

De stootrand is ter voorkoming van beschadigingen aan de lak van de Kia... de Mazda had al enige schade, daar was het niet zo heel spannend meer.

Ga het straks aanbrengen als de Kia hier is, dan weet ik hoe en waar de raakvlakken van de portieren zijn in de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4KF51rJyhIG3XJnUFZxSbE9ke4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRrL92tUWmactZ8sFkdSUZ5s.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor nog geen 20 euro hopelijk een prima investering om de lak nog lang goed te laten...

[ Voor 8% gewijzigd door remy007 op 16-05-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:44
remy007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Ik heb een garage aan huis, parkeer ook al sinds 11 jaar binnen, ideaal in de winter.
Dit is denk ik ook de reden dat de Mazda het deels zo lang heeft uitgehouden.

De stootrand is ter voorkoming van beschadigingen aan de lak van de Kia... de Mazda had al enige schade, daar was het niet zo heel spannend meer.

Ga het straks aanbrengen als de Kia hier is, dan weet ik hoe en waar de raakvlakken van de portieren zijn in de garage.

[Afbeelding]

Voor nog geen 20 euro hopelijk een prima investering om de lak nog lang goed te laten...
Oh, dat noemden wij in de vorige eeuw 'portierstrips'
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ladykiller007 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:16:
Vandaag de update uitgevoerd via een stick, ging prima. Echter geen nieuwe functies gezien, beetje jammer!
90€ is nogal absurd!
Welke versie heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Wel apart dat de update al 2 weken via OTA beschikbaar is maar niet via USB (zelf downloaden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladykiller007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Dit is een update van juli 2024, de meest recente volgens de Kia Navigator-tool voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
ChiMan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Dit is een update van juli 2024, de meest recente volgens de Kia Navigator-tool voor Windows.
Hmm apart weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Ja inderdaad, er lijkt nog geen nieuwere te zijn. Volgende auto toch maar met Google Maps geïntegreerd zoeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33
Sjaak_Trekhaak schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:41:
Ja inderdaad, er lijkt nog geen nieuwere te zijn. Volgende auto toch maar met Google Maps geïntegreerd zoeken :P
Why? Je hebt nu toch ook AA of AC? De interne navigatie is sws niet al te best dus gebruik ik echt nooit.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulkyBear
  • Nu online
Vraagje:
Ik gebruik in mijn Sportage Android met AndroidAuto, maar mijn vrouw gebruik Apple, met CarPlay.
Nu vind ik het onhandig steeds kabeltjes te switchen.

Gebruikt iemand een oplossing hiervoor?
Ik las dat AAWireless-2 wellicht zou kunnen werken, maar op de site staat dat deze alleen Android ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
BulkyBear schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:50:
Vraagje:
Ik gebruik in mijn Sportage Android met AndroidAuto, maar mijn vrouw gebruik Apple, met CarPlay.

Ik las dat AAWireless-2 wellicht zou kunnen werken, maar op de site staat dat deze alleen Android ondersteunt.
Nee dat gaat niet werken omdat de AAWireless-2 alleen Android Auto ondersteunt. Je moet een dongle hebben die beide kan ondersteunen. Je kan bijvoorbeeld kijken naar de Carlinkit 5.0, te vinden op bol.com: https://www.bol.com/nl/nl...00-2air/9300000151556114/ > uiteraard op ome alie veel goedkoper te krijgen. Ik heb zelf geen ervaring met dongles die beide aankunnen aangezien ik alleen AA gebruik. Ik heb zelf deze: https://www.amazon.nl/dp/...onn_dt_b_fed_asin_title_1 > deze werkt tot op heden supergoed en snel en kan kennelijk ook Apple Carplay (wist ik niet eens :P).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
renzo4000 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:10:
[...]

Why? Je hebt nu toch ook AA of AC? De interne navigatie is sws niet al te best dus gebruik ik echt nooit.
Dat is ook zo! Ik heb dat nog nooit gebruikt, toch maar eens doen hahaha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:14
BulkyBear schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:50:
Vraagje:

Er schijnt dit jaar een AAwireless2plus te komen die dat wel ondersteund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
GrasshopperNL schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Klopt, sterker nog nu te bestellen en wordt naar verwachting in juli geleverd voor ongeveer €36: https://www.indiegogo.com...ss-carplay-android-auto#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:27
GrasshopperNL schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:00:
[...]

https://www.gsmpunt.nl/un...gNqzDg46A8aIaAs-sEALw_wcB

Wel wat duurder zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:27
Ja, Buddi. die heeft zowel android als apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Nu online

remy007

Broodje Bakpao Helmond

De Kia Cee'd bevalt me goed, op wat (kleine) garantie punten na, waar ze morgenavond voor terug gaat.
Dan heeft Keijzer woensdag de tijd om er goed naar te kijken en met oplossingen te komen.

Dit zijn vooral wat interieur gerelateerde dingen:
- Gordelbevestigingspunt bestuurder blijft prima zitten, maar popt er niet uit bij los willen maken.
- Raambedieningspaneel bestuurder daarvan werkt de bediening achterramen niet.
- Brilhouder in het dak valt uit zichzelf open, sluitingsmechanisme in de linkerhoek is niet goed.
- Rubbers rondom 3 portieren die niet goed vast zitten.

Verder blijkt dat de brandstoftank dop van buitenaf te bereiken is (op zich prima, er zijn er meer zonder binnenuit ontgrendeling), maar is de huidige dop niet voorzien van een vergrendelingsmechanisme (sleutel).
Dus ook verzocht om een afsluitbare tank dop, gezien de Kia aankomend Pinksterweekend in Gelsenkirchen een weekend lang buiten geparkeerd staat.
Verder heb ik het liever afgesloten dan open, gewoon ook voor de veiligheid...
Heb er op zich niets op tegen om dit zelf te bekostigen, dus zie wel wat het wordt.

Verder heb ik inmiddels wat schoonmaak acties in de CD zelf uitgevoerd, waaronder met een 'wondersponsje' een deel de voetvegen alvast kunnen verwijderen. Gezien het zaterdag regende en ik de Kia zelf in de garage heb staan, kon ik hier makkelijk mee aan de slag. Echter om de rechter kant te kunnen doen... dan moet er wat meer ruimte zijn en dus buiten... wordt vervolgt...

Verder heeft het middenconsole bakje/armleuning een klein scheurtje in de bekleding bovenop, merk je alleen op de zonnige dagen en dan ook nog door vanuit een specifieke hoek te kijken...
Besloten om dit te laten voor wat het is, gezien hiervoor de volledige console unit vervangen moet worden. Inmiddels een goedkope oplossing hiervoor gevonden en ontvangen (via Etsy):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9pvlGqBoao9EyfRJ5w7PGeqwc0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tgYdFeHSermjKwFlx9GSovWB.jpg?f=user_large

En zo ziet het eruit van bovenaf in de CD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykI17-WOHpPTnsIJeNsw8tFhCdA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jK9VkY2lYER0LQ52thp78ZwK.jpg?f=user_large

Verder nog met mijn kameraad die de CD na de garantie periode van Keijzer in onderhoud krijgt al wat besproken om de CD wat aanpassingen te geven:
- Cruise Control inbouwen
- 12v in de kofferbak
- Extra USB laadpunten in de cabine
- Stock radio vervangen met navigatie systeem

Tijdens de wettelijke garantie periode bij Keijzer rijdt ik de CD zoveel mogelijk as-is, zonder te veel technische modificaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 13:49
Het waren veertig duizend fijne kilometers in mijn Kia Proceed, maar ik ga helaas jullie in dit topic verlaten! Vandaag stap ik over in een XC60 in verband met een functie wijziging (IT Consultant naar COO!). Het was mij een genoegen om dit topic te mogen volgen en om de vragen hier te kunnen stellen.

Wellicht dat ik over drie weken toch weer even in de Proceed stap, mijn collega neemt hem van mij over, maar ik mag niet gecombineerd met de caravan naar Italië rijden met de XC60, dus dat moet ik dan nog even met "zijn" Proceed doen! :+

Tot ziens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilljoyNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 08:13
@Vanitas1996 Gefeli met je promotie en blijf voorzichtig rijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 13:49
KilljoyNL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:54:
@Vanitas1996 Gefeli met je promotie en blijf voorzichtig rijden :)
Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimst
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-09 08:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H92bG2a0ViOFTqsKtf1-UseFpM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzUfKMDuo1crtfeGwwUm5388.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had in dit vakje van alles neergelegd waaronder een pasje. Nu ben ik dat pasje kwijt en vermoed ik dat deze ergens naar achteren is geschoven. Iemand een idee of en hoe je daar bij zou kunnen komen? Heb al naar de panelen die naast je voeten staan gekeken maar daar durf ik ook niet zo hard aan te trekken. Het is een Kia Ceed Gt line uit 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimst
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-09 08:12
Pasje kwam vanzelf weer terug…. Zat mischien tegen de bovenkant aan, ik heb echt geen flauw idee. Is iig opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 21:46
Stimst schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:33:
Pasje kwam vanzelf weer terug…. Zat mischien tegen de bovenkant aan, ik heb echt geen flauw idee. Is iig opgelost.
Ik heb dit ook een keer gehad.. tankpas kwijt, overal gezocht.. nieuwe besteld en ineens lag ie weer in het bakje... Je gaat toch erg aan jezelf twijfelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Weet iemand of de nieuwste navigatie update ook als USB-download beschikbaar is voor Gen5-modellen?

Wanneer ik de app open, zie ik nog steeds alleen de update van 31 maart 2025 voor ccNC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1309
ChiMan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:40:
Weet iemand of de nieuwste navigatie update ook als USB-download beschikbaar is voor Gen5-modellen?

Wanneer ik de app open, zie ik nog steeds alleen de update van 31 maart 2025 voor ccNC.
Is nog niet uit... terwijl ze zeiden april dacht ik.

Heb mijn auto nu bijna een jaar en OTA alles geactiveerd maar nog nooit een update voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08

elsinga

=8-)

Ik heb in het afgelopen jaar voor mijn Sportage HEV MY24 al een keer een update via USB gedaan en de laatste kwam automagisch per OTA binnen. Ga niet voor OTA betalen, dus we gaan merken of het na de volgende gaat stoppen.

We minder leuk dat de gratis USB methode wacht op die laatste update, die al tijden uit is. Zou Kia zo ons proberen dat OTA abonnement aan te smeren?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Ik vind het erg teleurstellend dat Kia niet langer regelmatig updates uitbrengt. Voor zover ik weet beloven ze twee updates per jaar, maar mijn laatste update voor Gen5 dateert al van juli 2024.

En waarom 89 euro per jaar betalen voor OTA als het gratis is via USB!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
Ze zouden wel eens een hele upgrade van systeem mogen uitbrengen... Het ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:01
Ik ben in de markt voor een Niro PHEV SG2 uit 2024 (heb nu zelf een HEV SG2 uit september 2022 - een van de eerste nieuwe generatie). Maar waar ik tegenstrijdige berichten over lees is over de mogelijkheid om de auto op afstand van te voren voor te verwarmen (of koelen). Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven? De Kia dealer zegt dat het wel kan, alle PHEV's zouden dat kunnen als ze aan de laadpaal zitten en de Kia connect app hebben....ook Chatgpt geeft aan dat het zou kunnen maar op Facebook lees ik dan weer een topic waar het wordt tegen gesproken.

Ik snap dat de waarheid proefondervindelijk zal moeten zijn maar misschien kan hier iemand het van te voren bevestigen - of juist niet. Ik ga volgend weekend een proefrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:24
Alleen EV's kunnen koelen en verwarmen via de app.

Geen een van de PHEV's kunnen dat. Aangezien verwarmen werkt via de restwarmte van de motor.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Maar mijn vraag gaat juist over als ze stilstaan aan de lader. Ik bedoelde dat ik hem (in de wintermaanden) na een nacht aan de lader in de ochtend kan voorverwarmen alvorens ik weg rijd zodat ik niet hoef te krabben etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilljoyNL
Wat Mitssz zegt klopt, wat jij wil kan alleen op compleet EV, ook al hebben we de knop in de app, deze geeft dan een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
laredo schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:28:
Maar mijn vraag gaat juist over als ze stilstaan aan de lader. Ik bedoelde dat ik hem (in de wintermaanden) na een nacht aan de lader in de ochtend kan voorverwarmen alvorens ik weg rijd zodat ik niet hoef te krabben etc.
Geen verschil of hij aan de lader hangt of niet.

In sommige landen kunnen ze wel voorverwarmen, maar dan wordt de verbrandingsmotor remote gestart. IVM milieueisen mag dat hier uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle heeft sinds vorige week geen Megane meer, maar een mooie Ceed SW PHEV uit 2021 <3

Ik heb alleen geen eigen oprit en ben dus afhankelijk van de afstand van parkeerplek tot mijn achtertuin om de auto te laden. De meegeleverde laadkabel (van Kia zelf) is 5 meter en dan moet 'ie op de parkeerplek naast mijn schutting staan. Dat kan lang niet altijd, en 1-3 vakken verder gaat hij niet redden.

Ik heb dat voor nu een keer opgelost met een verlengsnoer (van 3x 1,5mm2) maar dat leek me geen wenselijke en slimme oplossing voor de lange termijn.

De Kia charger laadt op met 8A (ik zie niet waar ik dat zelf kan aanpassen - kan dat wel eigenlijk?), en dat is op zich prima. Sneller zou fijn zijn maar dan zou ik mijn elektra-installatie eerst na willen laten kijken door een pro.

Sowieso wil ik dus een langere afstand kunnen overbruggen. Met 10m haal ik denk ik net 2 parkeerplaatsen extra.
  • Scheelt het veel in efficiency of je een 10m of 15m kabel gebruikt?
  • En zo ja, is dat dan in de orde van enkele procenten of gaat dat al snel veel harder (10% of meer efficiencyverlies?).
  • Zijn er nog (goede) verlengkabel-scenario's die ook goed te doen zijn op 8A? Of moet je daar vooral van wegblijven?
  • Kan iemand betaalbare & goede granny chargers van 10m of 15m aanraden? (ik heb natuurlijk zelf wel zitten Googlen maar het aanbod is zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Onze Picanto uit 2018 is toe aan een grote beurt (Onderhoud Pro), dus daarbij vervangen ze ook het luchtfilter, interieurfilter en remvloeistof. Onze KIA-dealer heeft alvast de offerte gedeeld en daar schrokken we van. Deze is namelijk €480. Hier zit nog niet de Europese pechhulp bij, dus het zal over de €500 heengaan.

Hierover vraag ik me twee dingen af:
  1. Lijkt jullie dit een normale prijs voor een grote beurt via de dealer?
  2. Mag je zelf het luchtfilter en interieurfilter vervangen zonder de garantie te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 11:56
@TNThomas Je mag zelf of een onafhankelijke garage mag het onderhoud uitvoeren met behoud van garantie, mits je aantoonbaar het onderhoud conform Kia voorschiften is uitgevoerd en is gedaan met onderdelen en vloeistoffen die voldoen aan de door Kia gestelde kwaliteitseisen.

De vraag is hoeveel het scheelt als je een deel van de onderhoudsbeurt zelf uitvoert, ik verwacht dat het niet de moeite gaat zijn bij een dealer die vinden al gauw alles dat afwijkt van het gebruikelijke ingewikkeld en voeren ze vaak een ontmoedigingsbeleid op.

Ik heb de offerte niet gezien en is het lastig in te schatten of 500 euro reeel is, maar het klinkt mij ook niet als extreem hoog in de oren. Laten we wel wezen onderhoud bij de dealer is in het algemeen niet de meest voordelige optie, dan kan je beter het onderhoud laten uitvoeren bij een onafhankelijke garage, daar liggen de tarieven in het algemeen lager dan bij de dealer.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
@squaddie, bedankt voor de informatie! Ik ga er eens over nadenken, want die twee filters zelf kopen en erin plaatsen scheelt ongeveer €100. Echter zal Kia dan zeggen dat filters van bijvoorbeeld Bosch niet gelijk zijn aan OEM.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 11:56
Inflatie heeft ook aardig toegeslagen, uit mn hoofd was voor mijn Niro remvloeistof vervangen net onder de 50 euro en een groot onderhoudsbeurt ongeveer 260. Wat ik alleen niet begrijp is waarom er twee onderhoudsbeurten genoemd worden.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:23
TNThomas schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:35:
Onze Picanto uit 2018 is toe aan een grote beurt (Onderhoud Pro), dus daarbij vervangen ze ook het luchtfilter, interieurfilter en remvloeistof. Onze KIA-dealer heeft alvast de offerte gedeeld en daar schrokken we van. Deze is namelijk €480. Hier zit nog niet de Europese pechhulp bij, dus het zal over de €500 heengaan.

Hierover vraag ik me twee dingen af:
  1. Lijkt jullie dit een normale prijs voor een grote beurt via de dealer?
  2. Mag je zelf het luchtfilter en interieurfilter vervangen zonder de garantie te verliezen?
Ik heb het toevallig vandaag zelf weer gedaan bij de picanto. Op het gemakje nog geen half uur werk. Met olie en onderdelen die voldoen. Nog geen 100 euro. En garantie zit wel snor. Zo niet dan niet, ik til daar niet te zwaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Weet iemand of de extra's die op een offerte staan van een nieuwe auto verplicht zijn? Of kun je die ook weigeren? Ik vind de meeste dingen onzin. Oke de volle tank is wel handig (maar best duur voor 37 liter tank). En ik dacht dat kiw altijd gratis was "Je krijgt bij aankoop van een nieuwe Kia 2 jaar gratis Basisdekking Kia Wegenhulp"?

Extra's:
Afleverpakket 59,50
KIW Pro 39,95
Slotbouten 69,00
Volle tank Niro PHEV 99,00
Waxoyl Lakbescherming 229,00
Totaal €496,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:35
De verkoper een mailtje sturen met "ik hoef die extra's niet" zal toch wel volstaan lijkt me?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Synthetika
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 21:11
De laatste navigatie update is eindelijk beschikbaar als USB update voor Gen5 navigatie. Update is ook voor MY2025 modellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Synthetika op 09-07-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
Synthetika schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:02:
De laatste navigatie update is eindelijk beschikbaar als USB update voor Gen5 navigatie. Update is ook voor MY2025 modellen.
Thanks!

Wel bizar dat dit een versie uit februari 2025 is (Niro SG2), en pas vijf maanden later beschikbaar komt (USB download)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Zo nu een jaar mijn auto en zou dus de eerste update krijgen... terwijl ze zeiden 2 per jaar.

Ach jah we gaan het zien hoe snel die ota binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLabs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 20:53
Nog meer mensen waarbij sinds vandaag opeens veel meer knopjes beschikbaar zijn in de Kia Connect app? Ik had voor mijn ProCeed voorheen alleen een vergrendel/ontgrendel knop, nu een hele zee aan knopjes.
En dan heb ik de nieuwe update nog geeneens geïnstalleerd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNP78lcnvthGwT0nS14Yx5NkN1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6rMqrC13RaJt3GqbEEDVxXK8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
ShadowLabs schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:47:
Nog meer mensen waarbij sinds vandaag opeens veel meer knopjes beschikbaar zijn in de Kia Connect app? Ik had voor mijn ProCeed voorheen alleen een vergrendel/ontgrendel knop, nu een hele zee aan knopjes.
En dan heb ik de nieuwe update nog geeneens geïnstalleerd. [Afbeelding]
Toen ik de nieuwe app had gedownload had ik ook ineens deze opties. Blijkbaar updaten ze de connect app ook nogsteeds. Vind deze alsnog fijner dan de nieuwe zonder reclame.

Al heb ik de raamventilatiestand niet voor mijn Ceed :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLabs
Mitssz schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Toen ik de nieuwe app had gedownload had ik ook ineens deze opties. Blijkbaar updaten ze de connect app ook nogsteeds. Vind deze alsnog fijner dan de nieuwe zonder reclame.

Al heb ik de raamventilatiestand niet voor mijn Ceed :?
Is er een nieuwe app, als in niet de Kia Connect app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NineTailedFox
  • Laatst online: 10-09 15:32
ShadowLabs schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Is er een nieuwe app, als in niet de Kia Connect app?
Edit: heb niet goed gelezen :+ , ben nu ook wel benieuwd welke andere app hij bedoeld

[ Voor 33% gewijzigd door NineTailedFox op 09-07-2025 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLabs
NineTailedFox schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:51:
[...]

Edit: heb niet goed gelezen :+ , ben nu ook wel benieuwd welke andere app hij bedoeld
Ik heb ‘m gevonden:
https://apps.apple.com/nl/app/kia-app/id6740517042

Het is net Kia Connect, alleen dan in een mooier sausje. Wel wordt mijn proceed hier als een normale Ceed weergegeven 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
Er is idd een nieuwe app(Diegene welke ShadowLabs aangeeft). Vorige week een mail over gehad. Maar ziet er idd mooier uit en daarnaast reclame en andere meuk die je niet nodig hebt.
ShadowLabs schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Ik heb ‘m gevonden:

Het is net Kia Connect, alleen dan in een mooier sausje. Wel wordt mijn proceed hier als een normale Ceed weergegeven 🥴
Dat probleem had ik in de connect app ook. Althans, mijn Ceed SW zag er uit als een Xceed. Dat hebben ze inmiddels in de connect app gefixed, maar het probleem is weer terug in de nieuwe 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NineTailedFox
  • Laatst online: 10-09 15:32
ShadowLabs schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Ik heb ‘m gevonden:

Aha, zal vanavond eens kijken.
Voor de android mensen, hier ook even de link:
https://play.google.com/s...ails?id=com.kia.oneapp.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLabs
Mitssz schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:33:
Er is idd een nieuwe app(Diegene welke ShadowLabs aangeeft). Vorige week een mail over gehad. Maar ziet er idd mooier uit en daarnaast reclame en andere meuk die je niet nodig hebt.

[...]

Dat probleem had ik in de connect app ook. Althans, mijn Ceed SW zag er uit als een Xceed. Dat hebben ze inmiddels in de connect app gefixed, maar het probleem is weer terug in de nieuwe 8)7
Ik had idd in het begin ook dit probleem in de Connect app waar mijn Proceed als een Ceed SW getoond werd. Die mail heb ik dan weer niet gehad. Heb het in de recensies aangegeven, hopelijk fixt Kia het. Mijn OCD kan er slecht tegen |:(

Zijn er nog mensen die nieuwe features ontdekt hebben in de Gen5W update? Zover ik kan zien hebben ze alleen maar de kaart bijgewerkt naar een iets minder verouderde. En ondersteuning nu om mobiele flitsers te verklikken. Ben benieuwd waar die data vandaan komt en of dat goed genoeg is om iets als Flitsmeister te vervangen.

[ Voor 18% gewijzigd door ShadowLabs op 10-07-2025 06:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
ShadowLabs schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Ik had idd in het begin ook dit probleem in de Connect app waar mijn Proceed als een Ceed SW getoond werd. Die mail heb ik dan weer niet gehad. Heb het in de recensies aangegeven, hopelijk fixt Kia het. Mijn OCD kan er slecht tegen |:(
Ik heb er destijds een support ticket aan gewaagd, toen werdt verteld dat het op de backlog stond. Heeft toen een paar maanden geduurd. Ik heb de nieuwe app er weer afgegooid, teveel poespas wat je niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 09-09 14:25
stijn1309 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:09:
[...]
Ach jah we gaan het zien hoe snel die ota binnenkomt.
Ik heb hem gisteren OTA binnen gekregen (Sportage 5 PHEV uit 2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
ShadowLabs schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:47:
En dan heb ik de nieuwe update nog geeneens geïnstalleerd. [Afbeelding]
Ik heb in de (bestaande) Kia Connect app ook ineens icoontjes voor de knipperlichten en de toeter! oOo En ze werken ook!

Geen icoontjes voor de ramen overigens (Kia Sportage 5 PHEV uit 2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
ShadowLabs schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:48:
[...]
Zijn er nog mensen die nieuwe features ontdekt hebben in de Gen5W update? Zover ik kan zien hebben ze alleen maar de kaart bijgewerkt naar een iets minder verouderde. En ondersteuning nu om mobiele flitsers te verklikken.
Volgens de website:
  • De gewenste minimale batterijlading instellen bij aankomst op een oplaadstation of een bestemming
  • Een nieuwe functie in de EV-routeplanner op het gesplitst kaartscherm zorgt voor een nog comfortabelere reisplanning
  • Onvang waarschuwingen voor hulpverleningsvoertuigen
  • Gebruik de spraakherkenning om de waarschuwingsgeluiden van de snelheidslimietfunctie in of uit te schakelen
  • U kunt de CCS-services in- of uitschakelen via het infotainmentsysteem
  • Het mediascherm is verbeterd
  • Geniet van gevarieerde content in Entertainment
  • YouTube in uw auto kijken
  • Er is een wifi-hotspotfunctie toegevoegd
Wat ik zelf gemerkt heb: eindelijk!! zit de optie erin om de geluidjes van de snelheidsherkenning uit te schakelen door de 'mute' knop lang ingedrukt te houden _/-\o_
(Kia Sportage 5 PHEV uit 2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 07:08

elsinga

=8-)

Bij mij wil de nieuwe app niet verbinden met de server... Moet het nog even op 4G proberen, maar thuis op de wifi werkt het niet...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Dirtbiter schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Volgens de website:
  • De gewenste minimale batterijlading instellen bij aankomst op een oplaadstation of een bestemming
  • Een nieuwe functie in de EV-routeplanner op het gesplitst kaartscherm zorgt voor een nog comfortabelere reisplanning
  • Gebruik de spraakherkenning om de waarschuwingsgeluiden van de snelheidslimietfunctie in of uit te schakelen
Wat ik zelf gemerkt heb: eindelijk!! zit de optie erin om de geluidjes van de snelheidsherkenning uit te schakelen door de 'mute' knop lang ingedrukt te houden _/-\o_
En dat is ook de reden dat ik de update graag wil, snel en eenvoudig die snelheidsmelding uit.

Ik wordt echt gek van de correcties en piepjes die mij KIA doet. Bewijs dat reguleren dus totaal niet werkt. In één bocht bij mij in de buurt wil de auto gewoon vol corrigeren naar links de andere rijbaan op, omdat er nog oude "vage" lijnen staan. Eerste keer schrok ik mij kapot.

Fijn al die elektronische snufjes maar dat ze nu standaard elke keer aan moeten staan voor de veiligheid.... maakt het er echt niet veiliger op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilljoyNL
Heh, ik ben blij dat die snelheidspiep zich nog nooit bij mij heeft laten horen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLabs
Dirtbiter schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Volgens de website:
Volgens mij zijn dit voornamelijk features die naar CCNC auto’s zijn uitgerold en zijn alleen de wijzigingen in de spraakbediening en de CCS service uitgerold naar de Gen5W auto’s.

Maar waarschuwingen voor mobiele flitsers stond een tijdje terug in een e-mail en is dan ook nu werkend. Ben benieuwd waar de data vandaan komt want tot nu toe zijn ze accurater dan Flitsmeister qua positionering (die zat er bij 2/3 mobiele flitsers die ik gisteren tegenkwam toch echt een paar hectometerpalen naast waar Kia ze echt heel accuraat had).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl7VDUvIVL92s5OYVxr_NTd8RFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xtrJcM0UaHouK652CrxMWKh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YcSMQrr282hWi0sX6F6-MXOTAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNvExg0LOP70Bdm8GN8jMFwg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Eerst in het verkeerde topic geplaatst dus hier poging 2:

Zijn er mensen met een recent nieuwe afgeleverde Niro (hev, phev of ev)? En zo ja, welke merk/type banden wordt hij vanuit de fabriek geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Laatst online: 10:32
Bij de specificaties staan de energielabels van de banden:
https://www.kia.com/nl/mo...prijzen-en-specificaties/

Zo te zien Continental voor de 17 en 18 inch en Nexen voor de 16 inch.

Volgens dit persbericht gaat het om de Ecocontact 6 Q voor de 17 inch (EV) en de Premiumcontact 6 voor de 18 inch (HEV/PHEV).

[ Voor 36% gewijzigd door niels132 op 16-07-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
POPULAIRE KIA NIRO: MEER VERMOGEN VOOR IETS MEER GELD
OP NAAR EURO 7
Bron: https://www.autoweek.nl/a...eer-geld/#comments-986908

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Ik heb nog steeds geen OTA update of iets binnen gehad. Instellingen nog gecontroleerd en OTA updates staan wel gewoon aangevinkt... benieuwd of ik erop kan wachten of toch handmatig ga updaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:46
Mijn Kia Niro (HEV 2018) heeft sinds 2 weken problemen met het knipperlicht linksachter. Nu zou je zeggen, lampje vervangen. Maar sinds de 'uitval' begon, heeft het licht het daarna meermaals wel nog gedaan. Soms niet soms wel dus, en de laatste dagen vooral niet. Ook als alarmlicht doet de lamp het dan niet.

Het lijkt me daarom niet op het peertje zelf te gaan. Iemand enig idee wat hiermee te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door JeyJey op 04-08-2025 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

JeyJey schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:20:
Mijn Kia Niro (HEV 2018) heeft sinds 2 weken problemen met het knipperlicht linksachter. Nu zou je zeggen, lampje vervangen. Maar sinds de 'uitval' begon, heeft het licht het daarna meermaals wel nog gedaan. Soms niet soms wel dus, en de laatste dagen vooral niet. Ook als alarmlicht doet de lamp het dan niet.

Het lijkt me daarom niet op het peertje zelf te gaan. Iemand enig idee wat hiermee te doen?
Ik heb niet het antwoord voor je, maar vind het wel heel grappig dat je knipperlicht het soms wel soms niet doet :+

Andere vraag: in mijn vorige auto had ik achterin (op achterkant middenconsole) een 12V aansluiting waarop de kids een telefoonlader op aan konden sluiten. Mijn Ceed SW (2021) heeft dat niet.
De meest eenvoudige oplossing is gewoon een langere kabel van dashboard naar achter laten lopen, maar dat vind ik niet zo mooi. Weet iemand of hier (aftermarket) oplossingen voor zijn? Bij voorkeur iets met 2 USB(-C) poorten waarin men op de achterbank een eigen kabeltje in kan klikken.

/edit
Het mooist is het dus als het in- of opbouw zou zijn, met goed weg te werken kabels enzo.
Iets als dit gaat het dus ook wel oplossen, maar heel netjes vind ik dat niet.
https://www.amazon.nl/USB...dp/B09KZCWF1J/ref=sr_1_24

[ Voor 12% gewijzigd door Pelle op 04-08-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Is een HUD ook als losse optie te kiezen of zit je gelijk vast aan het duurste pakket? Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op de Niro en de Sportage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
In juli heb ik de laatste kaartupdate op mijn Niro (SG2) via USB geïnstalleerd. Nu ben ik terug van vakantie en krijg ik opnieuw een melding dat er een nieuwe update beschikbaar is via OTA.

Kan iemand bevestigen of er inderdaad weer een nieuwe kaartupdate is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLabs
Na de afgelopen weken de KIA Connect support wat achter hun broek aan gezeten te hebben, laat de nieuwe KIA app mijn Proceed nu weer netjes zien als een Proceed ipv een hatchback.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcPYhLUY5tafpwigHHUH_yfRYGI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tJ266grNrtXo0ugeiTyIRHuT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
ToBe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:45:
Is een HUD ook als losse optie te kiezen of zit je gelijk vast aan het duurste pakket? Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op de Niro en de Sportage.
Zou je dit ook niet achteraf kunnen installeren via een third party of zo?

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Pfff, een paar maanden geleden de airco laten bijvullen van mijn Niro omdat die niet meer koelde; en nu krijg ik het idee dat hij weer minder goed begint te werken. Misschien toch een lekje ergens ofzo. Hopelijk valt zoiets nog onder de garantie (auto is van 2021) want alleen dat bijvullen was al een duur grapje; en dat was niet eens bij de dealer maar gewoon bij mijn oude vaste garage.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Een airco is een gesloten circuit met koelmiddel. Daar gaat alleen iets uit als er een lek is. Alleen bijvullen zonder het lek te fixen, lijkt mij een milieudelict, dat snapt iedereen die een F-gas certificaat heeft (koelmiddel is niet heel best voor het milieu en mag daarom alleen door gecertificeerd personeel verwerkt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Laatst online: 22:59
Bergie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:56:
Pfff, een paar maanden geleden de airco laten bijvullen van mijn Niro omdat die niet meer koelde; en nu krijg ik het idee dat hij weer minder goed begint te werken. Misschien toch een lekje ergens ofzo. Hopelijk valt zoiets nog onder de garantie (auto is van 2021) want alleen dat bijvullen was al een duur grapje; en dat was niet eens bij de dealer maar gewoon bij mijn oude vaste garage.
Hier zie je het verschil tussen een dealer en een niet dealer. Toen ik bij mijn dealer aan kwam zetten met een niet meer werkende airco in mijn Niro (2019) waren ze binnen 1 minuut klaar met hun oordeel: verdamper lek/stuk, moet vervangen worden. Het schijnt dat er een constructiefout in de verdamper zit, volgens mijn dealer gaan/gingen ze massaal stuk.

In mijn geval moest ik wel 3 maanden wachten op een nieuwe verdamper (corona, amper nieuwe onderdelen, massale vraag, reken maar uit...). En houdt er rekening mee dat jouw hele auto uit elkaar gehaald moet gaan worden, de verdamper zit tegen het schutbord in het interieur.

Ik heb ervaring met een 2019 en een 2022 Niro en bij beiden ging na ongeveer 3 jaar de verdamper stuk en moest deze vervangen worden (onder garantie).

[ Voor 6% gewijzigd door GertjanO op 24-08-2025 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PathFindeR_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 07:35
Ik ga dit topic volgen. Heb een bestelling geplaatst voor een nieuwe Sportage. Levertijd zou zo’n 3 maanden zijn volgens de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 20:13
Vrijdag een proefrit gepland voor een Kia Niro EV 2023 met 40k op de teller.

Zijm er nog aandachtspunten waar ik op moet letten bij dit model en/of ervaringen met deze auto. Ik hoor het graag.

https://www.autotrack.nl/...-57644615?level=2&image=0

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Kvibe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:02:
Vrijdag een proefrit gepland voor een Kia Niro EV 2023 met 40k op de teller.

Zijm er nog aandachtspunten waar ik op moet letten bij dit model en/of ervaringen met deze auto. Ik hoor het graag.

https://www.autotrack.nl/...-57644615?level=2&image=0
Mooie auto! Ik heb een dynamicline plug in Niro, ook erg blij mee. Zelf geen ervaringen met de EV variant maar wel met de dynamicline uitvoering. Echt een heel fijne uitvoering met vrijwel alles wat je ècht nodig hebt. Stuurverwarming is leuk maar heb je maar een paar dagen/weken per jaar echt nodig. Ik heb gekozen om die 2500 euro extra voor de plusline in mijn zak te steken en een leuke cruise van te maken :+ Laat je even weten of je hem gekocht hebt en hoe hij beviel?

[ Voor 3% gewijzigd door laredo op 27-08-2025 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Iedereen veel plezier met jullie Kia's, ik heb hem helaas moeten inleveren vandaag voor Skoda Elroq...
Lichtelijk (kuch) achteruit gang, marja.. Tot ziens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLabs
Weer een nieuwe infotainment update gepubliceerd vandaag:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PDbFq8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Waar komt dat kaartmateriaal van KIA eigenlijk vandaan?
Hoewel ik de laatste kaarten heb probeert de navigatie me in Amsterdam nog steeds voor het Centraal station langs te laten rijden in oost-west richting (en andersom) terwijl dit echt al jaaaren niet meer kan.
Best wel teleurgesteld dat de kaarten zo achterlopen, heb dit al in meer grote steden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
ASW1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:51:
Waar komt dat kaartmateriaal van KIA eigenlijk vandaan?
Hoewel ik de laatste kaarten heb probeert de navigatie me in Amsterdam nog steeds voor het Centraal station langs te laten rijden in oost-west richting (en andersom) terwijl dit echt al jaaaren niet meer kan.
Best wel teleurgesteld dat de kaarten zo achterlopen, heb dit al in meer grote steden gezien.
HERE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Laatst online: 10:12
Nou, weet je dat zeker? Volgens mij komen de kaarten van Tomtom.
Kan natuurlijk afhankelijk zijn van het model. Ik heb een Ceed MY 2019.

Ik zie dat er nu ook toevallig bij KIA vandaag een kaart en softwareupdate klaar staat.

[ Voor 60% gewijzigd door mountainbiker op 09-09-2025 13:30 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Ik zie af en toe het HERE-logo op mijn scherm verschijnen.
Voor zover ik weet komt de verkeersinformatie van TomTom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Laatst online: 10:12
Heb je een KIA model ouder dan 2016?

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Niro SG2 uit 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
ChiMan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:29:
Ik zie af en toe het HERE-logo op mijn scherm verschijnen.
Voor zover ik weet komt de verkeersinformatie van TomTom.
Ik zie idd ook Here voorbijkomen.
Wanneer ik Here online in een browser gebruik dan pakt ie wel de goede route.
Maar wanneer ik het gebruik vanuit de KIA navigatie (direct of via de KIA app) dan kiest ie doodleuk de al jaren gesloten route voor CS langs.
Ik zal de nieuwste update er eens overheen gooien, maar ik heb weinig hoop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1ERBEY7tWVpy0N5N63LWi-HTqU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A5uLk0dZ6AqlTQIhCP7nxjsI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ASW1 op 09-09-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLabs
ASW1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:53:
[...]

Ik zie idd ook Here voorbijkomen.
Wanneer ik Here online in een browser gebruik dan pakt ie wel de goede route.
Maar wanneer ik het gebruik vanuit de KIA navigatie (direct of via de KIA app) dan kiest ie doodleuk de al jaren gesloten route voor CS langs.
Ik zal de nieuwste update er eens overheen gooien, maar ik heb weinig hoop.
[Afbeelding]
Je kan dit soort fouten in de kaart ook melden bij HERE. In mijn ervaring zijn ze er redelijk responsief mee (voeg regelmatig missende POI’s toe) en die zullen dan ook in de volgende update vanuit Kia meegenomen worden.

https://mapfeedback.here.com/#/report

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
ShadowLabs schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:50:
[...]

Je kan dit soort fouten in de kaart ook melden bij HERE. In mijn ervaring zijn ze er redelijk responsief mee (voeg regelmatig missende POI’s toe) en die zullen dan ook in de volgende update vanuit Kia meegenomen worden.

https://mapfeedback.here.com/#/report
Maar dat is nu net het punt; Here weet heel goed dat die route niet meer bestaat en geeft die route ook helemaal niet aan in hun eigen online routeplanner.
Waarom de KIA navigatieversie van Here niet ook wordt geupdate (of jaren achterloopt op de 'gewone' Here versie), geen idee

• Demiesehv
  • Laatst online: 10-09 18:13
Ik wil een nieuwe kia sorento gaan bestellen phev.
Iemand al iets gehoord of gelezen wanneer het 2026 model te bestellen is.
Pagina: 1 ... 72 73 Laatste