SirLct schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:29:
Door chipstekorten en verhoging bijtelling e.d. ben ik ook vroeg gaan orienteren voor de vervanging van de Giulia.
Leasebudget: +/- 1200
Kilometrage per jaar: 35000 norm
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, LM gebruik standard berekening (weet niet precies, vlgs mij geen fabrieksopgave maar ook niet de werkelijke. Ergens ertussen.
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Niet echt
Specifieke wensen: Jah, wat moet ik hier zeggen, opnieuw Giulia staat nog steeds op nr 1. Maar vs 4 jaar geleden zijn autoprijzen behoorlijk gestegen en vraag ik me af waarom ik zo meteen 10k meer bijtelling gaat betalen voor eigenlijk dezelfde auto. Specifieke wensen: performance, lekker sturen, geen 13 in dozijn.
Uiteindelijke keuze: ?
Ik moet dus eigenlijk tot volgend jaar april/mei.
Maar ik ben al wezen kijken en een gelijkwaardige Giulia kost 10k meer dan 4 jaar geleden (of niet meer als ik dingen wil toevoegen). Begrijp me niet verkeerd, is nog steeds fantastisch, en vs 3 serie of andere klasgenoten, krijg je nog steeds beter value for money and mega glimlach elke keer.
De positieve gevoel die je van de Giulia krijg is denk ik veel meer waard dan welke therapie dan ook.
Zo speciaal, duimpjes van zomaar iemand op de stoplicht, etc etc. Moeilijk te vervangen.
Probleem met de Giul is dat ie nogal zuipt, omdat ik incl brandstof lease, beperkt het enigszins de budget.
De weg om dit om te zeilen is PHEV en helaas gaat Alfa denk ik niet doen met de Giulia. Misschien de Tonale maar te onzeker (prijs ook waarschijnlijk een issue).
Ik ben dus C300e gaan kijken (nog niet beschikbaar) en dit zou denk ik net binnen budget vallen (of met eigen bijdrage). Ik weet alleen nog niet of ik mijzelf een Merc man wil noemen/ associeren.
Begrijp me niet verkeerd, vind de nieuwe C leuk uitzien en 320pk zou voldoende zijn.
Er zijn mensen in mn omgeving, familie, vrienden die me gek verklaren waarom ik nog twijfel als ik een Merc kan rijden. Maar ik hecht niet zoveel waarde aan merk, vooral niet omdat "iedereen" vindt dat het een luxe merk is. Dan maar liever een Alfa!
Volgende optie is om elektrisch te gaan rijden. Doel is dan om te kijken of ik nog 2021 auto kan leasen, dus afkoop de 4 maanden van 2022. Moet nog berekenen of het netto beter is over de gehele periode.
Een kennis werkt bij volvo dus vorige week V60 T6, XC40 P8, en ook Polestar 2 gereden.
V60 T6: veel ruimte, opzich wel lekker met kinderen, maar echt geen fan van de scherm (zelfde trouwens voor de XC40 en Polestar). Snap niet waarom men denken dat het goed idee is om alles in de scherm te zetten. Wel lekker comfy en voor langere (saaie) reis is het mss een goede companion. Maar tov de Giulia is die wel trager. 6s naar de honderd (tov fabrieksopgave 5.4s)
XC40 P8: minder ruimte dan de V60 maar nog steeds genoeg. Vrouw vind lekker zo hoog zitten, ikke minder. Overal okay, maar voelt niet speciaal.
Polestar 2: zit in het algemeen beter in elkaar dan de XC40 in mijn idee. Voelt smoother, verfijnder. Minder ruimte dan XC40 maar tov Giulia is ie redelijk vergelijkbaar. Wel beter dat ie hatch achter heeft ipv sedan.
Both de XC40 en Polestar 2 met 408pk doet 4.9-5s naar de honderd. Heb alles geprobeerd maar krijg niet onder 4.9s terwijl fabriek zegt 4.7s. Buitentemperatuur 22c dus zou het probleem niet.
Dat verklaart wel een beetje waarom ik op stoplicht sprint met de Giulia vs zo'n polestar toch a run for its money kan geven. Na al de proefrit hebben wij nog geprobeerd met de Giulia op zelfde stuk weg, 0-100 in 5.2s. Thats why. Is helemaal niet zo snel die elektrische auto
Daardoor gaan we deze weekend toch langs de.. ja.. moet al bijna overgeven... maar.. we gaan langs de tesla dealer om de model 3 te gaan rijden. Smaken verschillen maar vind de model 3 echt spuuglelijk.
Maar.. De Performance past net binnen budget. Op papier 3.3s naar de honderd en is toch wel leuk.
Qua bijtelling zou ie ook ongeveer gelijk zijn met mijn huidige Giulia, als ik het op 2021 kenteken kan krijgen.
Wordt vervolgd.
TLDR: Giulia is nog steeds f***ing koning!
SirLct schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:39:
[...]
Ja dat ben ik ook aan het uitzoeken, maar de LM doet vaak stukje bovenop (meer risico want auto is ouder) dus het wordt ook best irritant
[...]
Tesla was ook niet in mijn lijst geweest maar poeh wat levert ie good value for money zeg.
De implementatie van de adaptief cruise en lane keep lijkt (van video) ook beter te zijn en alles bij elkaar gewoon beter doordacht lijkt het. Moet allemaal gaan blijken met de proefrit.
De polestar is.. okay.. Ja hij is wat zeldzamer dan de model 3, maar de hele proefrit denk ik alleen maar de hele tijd "hmm bij de tesla is dit waarschijnlijk beter geimplementeerd, dat ook, dit ook, etc etc"
Verder is die ook duur voor wat je krijg. Een simpele wit is 1000 euro. Pilot pack is 3500 euro (voor adaptief cc en lane keep die bij andere merken al standaard zit), en Plus pack van 4500 euro, krijg je warmtepomp, rare stoel bekleding, en verwarme achterbank + stuurwiel. Ik weet niet, dit is geen value for money. Maar luxe is het ook niet. En dat alles voor een auto die maar ietsje sneller (of mss niet) vs de Giulia.. Jah...
Zelfde met de Audi Q4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-e, etc etc. What a proposition... Het is gewoon geen value for money. Duur in de basis voor wat je krijg (performance en range), en dure opties.
Ja natuurlijk heb je mega veel ruimte bij de Enyaq, en de Q4 de audi badge, maar wat is ie duur zeg.
Ik snap het wel, 90% van de volk heb genoeg aan de basis performance maar wil de merk. Dus die vind prima om dik 60k euro te betalen voor een Q4 met 170pk met paar opties. Of mensen waar ruimte de nr1 eis is, waardoor wint zo'n Enyaq 9 van de 10 keer. Groot gedeelte wil duits en niets anders. Ik val dan in de categorie aparte volk. Je ziet het ook aan de verkoopcijfers van de Giulia. haha
[...]
Was ooit een bmw fan maar de laatste jaar zijn hun design niet meer te volgen joh.
Nogmaals smaken verschillen maar wat is ie lelijk

En tegen de tijd dat ie te bestellen is, duitser kenende zou ie ook mega duur zijn.
[...]
Jah.. I live my life a quarter mile at a time
Dit is voor mij de meest relevante, de stoplicht sprint. Haha
Nee zonder gekkigheid is 0-100 tijd maar een indicatie. Je kan 100-200 van maken, of 50-150 van gaan maken, ik wil gewoon weten dat het aan performance kant goed zit.
Gaat om de sensatie die ik nu dagelijks voel met Giulia en wat ik dus mis bij de XC40 en Polestar ondanks de 408pk. Bochtenwerk is het al geen vergelijking, dan wil ik wel "extratje" bij de acceleratie kant. Maar dat ook niet. Dus vandaar kijk ik toch naar de M3P. Overigens, bij aantal testen is de M3P zelf on par (of niet beter is) dan de Giulia Quadrifoglio doordat de gewicht zo laag zit.
[...]
Ja inderdaad. Ben ook wezen kijken online naar de EV6. De GT variant lijkt me ook een raket, maar toch wel good value for money. Voor die performance klasse, snap ik niet waarom Ford de Mustang mach-e GT op 74,000 euro zet. Is helemaal niet te volgen. Heb van binnen gekeken, is niet echt speciaal. Interieur ok-ish en qua model twijfelachtig (vind de voorkant mooi, maar dat achterkant weet ik niet). De M3P 64,000 euro vind ik good value. De EV6 GT 62.5k is ook good value. Ik zal die ook proef rijden.
[...]
Persoonlijk vind ik de EV6 mooier, maar beide nog niet in het echt gezien, dus wellicht verander mijn mening later nog.
[...]
Schijn nog heel veel op voorraad te zijn. Polestar 2 sowieso. M3P ook volgens de dealer. Andere weet ik niet.
Ja ik kom van een sedan dus zou meevallen. De enige is wel dat ik mn vakantie beter moet plannen. Paar weken geleden rondje europa gedaan bijvoorbeeld, gewoon nergens naarkijken. Autobahn 250kmh+ geen zorgen, bochtige bergpassen geen probleem. Met zo'n EV is het natuurlijk wel even goed inplannen. Je wilt niet dat je boven op de bergpas zonder stroom komt te staan. Alhoewel... De regen brake zou het ook kunnen laden als je naar beneden rijdt
[...]
Ik vind ze ook niet mooi. De Model S vond ik nog wel wat hebben. De voorkant van Model 3 kan ik niet echt mooi vinden. De neus is raar. Ik heb de auto nog niet eens, heb al hier naar gekeken hahahah
https://unpluggedperforma...ion-front-fascia-model-3/
Eigenlijk mis ik ook een grille, maar weet niet of zoiets dan de bedoeling is. Hahahah
https://www.vortexsigns.c...-overlay-decal-sticker-1a
SirLct schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:53:
[...]
Tesla model 3 performance gereden.....
Haha, wat een acceleratie zeg, ding is serieus snel.
Wegligging is ook goed, stuur is zwaar (zelf in comfort) maar misschien kwestie van wenen.
Implementatie van autopilot valt iets tegen, ik dacht dat ie veel beter zou zijn dan bijv polestar 2.
Maar de basis autopilot is eigenlijk niet heel bijzonder. Pas bij de enhanced of full auto zou je denk ik beter vooruit zijn vs polestar.
De rest van de infotainment is wel veel beter dan die polestar. Ik kan de google auto van polestar niet makkelijk bedienen. Bij de tesla is het veel doordachter. Ook met klimaat etc. Wel mega irritant dat je alles moet doen via de scherm. Zaken als dashboard kastje openmaken via scherm, serieus wtf!
Qua ruimte is ie denk ik gelijk of iets beter vs de Giulia, ondanks dat ie smaler en korter is, maar het is een EV dus meer ruimte en frunk ook nog bij.
Qua looks, jah, ik heb de Giulia ernaast geparkeerd en het is gewoon no competition.
Het is ook zo dat de m3 (buiten afmetingen) kleiner is en beetje hatchback achtig is door de daklijn dus naast elkaar lijkt de Giulia een segment hoger te zitten.
En dan hebben we de nieuwe performance velgen.. de uberturbine noemen ze, nou ik denk dat ze het straight out of hypnotism book 101 hebben gejat. Wat is die ding toch vreselijk. Vorige performance velgen vind ik nog wel wat hebben.
Na de proefrit terug in de Giulia gereden.. Jah, je mist de gekke acceleratie, maar de Giulia voelt zo veeeel specialer. Dus mijn twijfel is niet weg. En ja de Giulia is een automaat maar je moet het toch voor "werken". De juiste launch, de juiste rpm, bij bochten de juiste versnelling met de flippers, etc etc. De tesla is gewoon gas geven en gaan.
Het is wel zo dat door veranderende bijtelling regel, voor dit geld krijg je nooit meer zo'n kans om zo'n serieus bloedsnel auto te gaan rijden. Let's be honest, de model 3p is meer niveau c63/m3/giul quadrifoglio.
AMG/M/Q level at the cost of a normal business sedan, now or never.
TLDR: ik moet een eigen blog gaan starten want tweakers is geen plek om je hart te uiten
Een update hier, kogel door de kerk. Met heel veel pijn gaat de Giulia toch vervangen worden.
Liefde voor Alfa is er nog, wellicht tweede auto of een klassieker. Ik voel me nog steeds Alfisti in hart en nieren. En ik ga het echt missen. De random duimpjes van mensen, leuk praatjes van strangers over hoe mooi en speciaal de auto is. Hou op, voordat ik in tranen loop.
Het wordt toch de M3P. Eentje gescoord op 2021 kenteken en beperkte afkoop van huidige Giulia (1 maand).
Heb in tussentijd bijna alles gereden en toch kwam ik terug op de M3P.
- M3P: beste pk/ euro, optie/ euro wat je kan krijgen, ook bijtelling technisch. Helemaal als je 2021 kenteken nog kan krijgen. Ja het is spuuglelijk maar rijdt zo goed, briljant infotainment, de hele concept klopt gewoon beter aan elkaar. Super range, max snelheid is goed voor duitse autobahn, supercharger netwerk, en stiekem moet ik toch de snelste hebben

- MYP: sterk op nummer 2, wat een zee van ruimte, niet normaal. Berlijn editie zou ook nog een stap beter zijn qua kwaliteit. Maar toch zo'n 150 eur/m extra netto bijtelling
- BMW i4 M50: echt bruut, voelt zelf brutaler dan de M3P terwijl op papier "langzamer" is. Chassis dynamic voelt echt goed, bochtenwerk is zeer nice. Iets bruikbaarder ruimte vs de M3P omdat hatchback. Ik vind de idrive systeem echt tegenvallen. Ooit was dit de benchmark in infotainment, nu is het zo onlogisch als wat. En tjah, de bmw is gek duur geworden als je het een beetje normaal wil aankleden. Vanafprijs is al 72k (M3P was 64k met alles erop), en met wat opties richting 80k. En dan 2022 kenteken. Totaal ca 250 eur/m hoger netto bijtelling voor mij. Is toch niet de moeite waard. (Dan heb ik nog niet over de grille)
- Ford Mustang Mach-E GT: minder dertien in dozijn dan de M3P, snel, ruimte, best speels rond de bochten en had zelf de kans om eentje met 2021 kenteken te overnemen. Ik vind de infotainment heel goed (bijzonder goed zelfs), qua range voldoende, maar dan hoor ik hier en daar nog veel issues, en dan ook de feit dat ie eigenlijk niet eens boven 180 kan komen, hooguit 200 en dat kost je echt een heel eind. Hij is blijkbaar mega onzuinig op die snelheden. Gezien we best vaak richting DE gaan, valt deze gelijk af.
- Kia EV6, de oog valt op de GT maar die is er nog niet en dus gekeken naar de normale. De infotainment valt reuze tegen. Behalve de blind spot op de teller, de rest eigenlijk juist achterhaald voor zo'n futuristisch thema die de EV6 en Ioniq5 wil brengen. Gezien de mega lange levertijden valt deze ook af
- Polestar 2 - in alles eigenlijk best oke, qua design smaken verschillen maar vind zelf de voorkant te veel volvo, de achterkant te vierkant. Probleem is dat voor de prijs, pound-per-pound is de Model 3 beter.
- XC40 P8 - gereden en te hoog voor mij
- Audi Q4 - ongeinteresseerde verkoper en op papier veel te duur voor wat je krijgt. Jezus wat kan audi de optielijst lang maken zeg... En dat voor eentje met 200pk, valt gelijk af.
- Audi E-tron 55, 95kwh met 2020 kenteken - was ook een optie. Met <10000km op de teller. Vond de design best leuk maar range valt tegen en ook met 2020 kenteken betaal je alsnog 100 eur/m meer aan netto bijtelling. En dan zeg ik nog niet over de feit dat de 55 variant alsnog langzamer is dan mn huidige ICE.
- Merc EQC, ook met 2020 kenteken. Ook heel leuk om te zien vind ik en ruim van binnen, heeft presence, en zie je ook niet zo vaak. Alleen de range valt ook wat tegen en de acceleratie ook niet mega anders dan wat ik gewend ben. Ik lever flexibilitiet van tanken overal, maar krijg "weinig" terug. Ja het is een Merc, maar luxe merk doet me niet zo veel.
Ook aantal hybrids gereden
- BMW 330e, nauwelijks sneller dan de 300pk Giulia, voelt zwaar, en binnenkort komt een facelift.....
- Merc C300e, nou het voelt zelfs sloom. Op papier 320pk maar merk niets van. Denk te veel afgesteld op comfort. Weinig gevoel op de stuur, weinig bijzonder, dus valt ook af.
- Volvo V60 T6 recharge, opzich best leuk maar ook hier weinig bijzonder, denk niet dat de karakter bij mij past. Hij voelt meer fwd.