Zoals daarstraks aangegeven, zal ik ook mijn zoektocht even delen. De achtergrond even deels in MO-tags, omdat het proces nog loopt, en een paar meer herleidbare zaken hoeven van mij niet vindbaar.
Leasebudget:€990,-
Kilometrage per jaar:Norm 40.000 (werkelijk 50.000)
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, voorschot volgens leasemaatschappij (realistisch verwacht verbruik)
Merkbeleid: Toegestaanzijn Aiways, Audi, BMW, CUPRA, Citroën, DS, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Lexus, Lynk & Co, MG, MINI, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, SsangYong, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo
Overige afhankelijkheden: Winterbanden verplicht/nodig, max €45.000,- cataloguswaarde. Eigen bijdrage niet toegestaan, bij voorkeur (letterlijk uit leasebeleid) metallic lak. Beleid voor maximale CO
2 uitstoot (maar door inclusief brandstof wordt dit ook al redelijk afgedwongen), geen cabrio, minimaal 4 deuren en 4 zitplaatsen.
Specifieke wensen:Trekhaak (minimaal 1300 kg, liever meer), stoelverwarming, cruisecontrol. Ik ga zowel zakelijk als privé regelmatig de grens over, dus comfortabele reisauto die niet bij 160 al buiten adem is, is een pré! Ook met de caravan lekker als we niet met 70 de berg op hoeven. Bagageruimte vergelijkbaar met huidige Octavia Combi (=610/1740 l), dat kan ik zowel zakelijk als privé goed gebruiken.
Uiteindelijke keuze:stukje voorgeschiedenis
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Werkgever heeft als beleid dat indien er nog een auto in de pool is in jouw leaseklasse, je eerst die krijgt en dat contract moet uitdienen. Voordeel daarvan is, dat er ook geen gezeik is wanneer je vertrekt. De auto blijft dan achter en is voor de eerstvolgende die een auto in die klasse moet krijgen. Nadeel is uiteraard dat het kan gebeuren dat er net nog een auto staat, en dat je dus niet zelf kan kiezen. (Discussie over dit beleid mag, maar dan graag even het leaseregelingen topic.) Mijn huidige auto heb ik heb ik daardoor niet zelf uitgezocht.
Ik rijd nu een Octavia Combi, 1.0 3 cilinder 115 pk, automaat, leren bekleding. Op zich een prima auto, we hadden zelf al een Octavia Combi (1.6 TDI 2013) privé, dus ik zou hem zelf gekozen kunnen hebben, behalve die 1.0 met automaat dan... Op zich geen trage auto, maar het houdt niet over. Als je deze motor trouwens kiest, dan zou ik geloof ik wel een automaat nemen, anders schakel je je suf. Ik vind die automaat overigens ook niet top schakelen, in D schakelt hij zo snel dat je met gelijkblijvend gas steeds heel erg terugvalt in acceleratie, in S doet hij dat prima, maar is hij met wegrijden en van 1 naar 2 heel rukkerig/abrubt
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Onderzochte opties
Het bedrag bij 50.000 km is via de configurator op de website (dus niet ingelogd in het portal, daar kan ik alleen met de norm-waarden zien), het lijkt erop dat er in mijn normbedrag nog met een iets lagere brandstofprijs gerekend wordt, t.o.v. 2 weken geleden zijn de brandstofvoorschotten op de website nu ook hoger (ca. 20%). Ik vermoed dat de configurator in mijn account rekent met het bedrag wat van toepassing was toen ik de mogelijkheid kreeg om te configureren. Maar voor het vergelijk maakt dat niet uit.
Seat Leon SportstourerStyle Business Intense, 1.0
Handgeschakeld, Pure Red (geen metallic), Technology pack, vaste trekhaak. Normbedrag €988,61
50.000 km ca. €1234,-
Bijtelling €332,- (ongeveer gelijk aan huidige Octavia)
Vergelijkbaar met mijn huidige auto, uiterlijk en interieur spreekt me iets meer aan dan de Octavia. Octavia lijkt wat meer op oude mensen te mikken tegenwoordig. Wellicht dat metallic dan nog een optie is, gaat hij iets over budget maar bovenstaande zijn de minimale opties die ik wil hebben, dus als werkgever per se metallic wil, gaat hij iets over budget.
Dit is zeg maar het minimum waar ik ok mee zou zijn, maar niet sta te springen, vanwege ondermotorisering en weinig opties. Met deze motor ben ik ook bang dat ik me suf ga moeten schakelen... Hij mag 1300 kg trekken, maar met 115 pk gaat dat niet overhouden (onze privé auto had met 105 pk ook moeite, is gechipt naar 145 pk en doet dat nu prima). Deze auto kan maar een contract tot 140.000 km krijgen (bij leaseplan iig), dus 30-33 maanden.
Seat Leon Sportstourer Style Business Intense, 1.5
Handgeschakeld, Asphalt Blue metallic (geen metallic), Technology pack, afneembare trekhaak.
Normbedrag €1035,08
50.000 km ongeveer €1231,-
Bijtelling €355,-
Als de bovenstaande, maar dan met een sterkere motor, iets mooiere kleur. Wat mij betreft meer vergelijkbaar met mijn huidige auto, iets minder opties maar wel een sterkere motor en een trekhaak. Hier zou ik al wat beter mee kunnen leven. Deze auto kan gewoon tot 180.000 km, dus 42 maanden. Brandstofverbruik is trouwens nagenoeg gelijk (voorschot scheelt €8,- per maand op >€400,-) , CO
2 volgens WLTP exact gelijk. Dus dit is ook beter voor het milieu omdat hij 9-12 maanden langer meegaat

Hyundai Ioniq 5 Style 73 kWh
Digital Green Mica, V2L, Warmtepomp, trekhaak.
Normbedrag kan ik niet configureren (want >€45.000,-).
Bij 50.000 km ca. €1130,-
Bijtelling €394,-
Elektrisch serieus overwogen, hoewel ik regelmatig naar het buitenland ga, max ca. 700 km/dag. En natuurlijk minder handig met caravan. Ik moet zeggen dat ik hier wat minder enthousiast over geworden ben. Afgelopen vrijdag moest ik terug vanuit Wallonië en was ik om 20.30 thuis. Elektrisch had ik dan onderweg ook nog een half uur moeten snelladen, want geen lader bij de zaak daar. Op zo'n moment zou ik daar geloof ik wel een beetje van balen. Momenteel trouwens helemaal niet te configureren bij LP, zal komen doordat Hyundai omschakelt naar de 77kWh variant. Gegevens dus 2 weken oud. Mijn argumenten waarom ik deze buiten budget zou moeten kunnen krijgen, is dat ik de actieradius nodig zou hebben voor mijn werk. Collega in dezelfde lease-categorie heeft de 58 kWh zoals ik hier geconfigureerd heb, maar die rijdt alleen woon-werk. Is voor mij hetzelfde als het verschil tussen diesel en benzine. Tevens verreweg de goedkoopste optie bij 50.000 km/jaar
Hyundai Tucson PHEV Comfort
Teal Blue Mica, Trekhaak afneembaar, Wandlader inclusief abonnement*
Normbedrag €1038,78 (inclusief lader, exclusief lader €988,41)
50.000 km €1202,-
Bijtelling €438,-
Voorlopig mijn voorkeur, volgende week gaan we een proefrit maken. De auto past binnen budget, alleen de lader niet... Maar ja, dat budget is vooral om gelijkwaardige
auto's te hebben. Een collega die geen lader nodig heeft, zou deze auto ook prima mogen nemen. (Bijvoorbeeld omdat hij/zij al een lader heeft, of aan een openbare lader moet laden (geen parkeerplaats op eigen terrein). En inclusief lader is hij ongeveer even duur als de Seat (2 weken geleden nog wel, nu groter verschil omdat brandstof voorschot 20% omhoog gegaan is en 20% van €280,- is minder dan 20% van €440,-...) Dit ook zo besproken met mijn werkgever, die zeiden in ieder geval niet gelijk nee

en hebben nu offertes opgevraagd bij nog 2 leasemaatschappijen (Alphabet en Arval), beide doen we ook zaken mee en Arval voert ook de operational lease voor Hyundai zelf uit (lees ik op de Hyundai site), dus wellicht dat die nog wat scherper kunnen aanbieden ook.
Zo, viel niet mee om dat overzichtelijk te houden

, hoop dat jullie het nog een beetje kunnen volgen