Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

renzo4000 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:16:
/@Jeroenneman ik denk dat je een beetje doorschiet met de kwaliteiten van een Tesla. Die zijn inmiddels niet meer de benchmark in de markt (muv misschien van de efficiëntie per gereden kilometer.) In dit segment vind ik de nieuwkomers Kia EV6 en de Ioniq 5 toch wel interessant. Zitten goed in elkaar, interieur is op orde, goede prestaties en doen het ook goed qua range icm laadtijden (en kunnen zelfs beter presteren dan de Tesla's) als ik de cijfers van Bjorn zie: https://insideevs.com/new...6-bjorn-1000km-challenge/

Over smaak valt niet te twisten en is erg subjectief natuurlijk, maar als ik moet kiezen tussen een model 3/Y of een Kia EV6 dan wist ik het wel.
[Afbeelding]
Oh zeker, de EV6/Ioniq5 en Tesla zijn wat mij betreft bijna op gelijk niveau (muv Supercharger netwerk). De Ioniq 5 vind ik alleen qua grootte een beetje een apart geval (alsof de ontwerper een normale hatchback x1.25 heeft gedaan in CAD), en de EV6 kan mij echt niet bekoren qua uiterlijk.

Ik reageerde puur op iemand die zich niet kon voorstellen dat iemand de Tesla verkoos op looks. Ik denk dat je laatste zin daarin de spijker op de kop slaat: Over smaak valt niet te twisten en is erg subjectief natuurlijk ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik heb de eerste LAN-party, draaiend op een KIA EV-6 al gezien (Naast de review grappen van Ramen/Noodles uit de magnetron, die in de achterbak aangesloten is)

Dat is echt wel briljant verzonnen: Mobiele 230V powerbank op wielen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:49
renzo4000 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:16:
Over smaak valt niet te twisten en is erg subjectief natuurlijk, maar als ik moet kiezen tussen een model 3/Y of een Kia EV6 dan wist ik het wel.
[Afbeelding]
De EV6 is een van de weinige auto's die ik in het echt ontzettend vind "tegenvallen" tov de foto's. Vaak heb ik het juist andersom. Ik was er super enthousiast over, maar in het echt word ik er niet hebberig van.

De Ioniq 5 beginnen we maar niet over :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Jeroenneman schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Hier één!

Het is dat er sinds dit jaar een i4 van BMW bij is, maar de rest zijn allemaal SUV's, en die doen me erg weinig (Kona/Niro/ID.4/Q4/etc).
Als ik er onder schot een zou moeten kiezen, dan zou een Enyaq nog wel te pruimen zijn (zeker in Sportline met het bruine interieur), maar over een paar jaar kies ik weer lekker voor een sedan. (of nog beter, als er eindelijk een station uitvoering zou zijn!).

Als ik een Model 3 naast een ID.4 zou plaatsen, dan wint de Tesla het op alles (behalve praktische kofferbakruimte). Exterieur, interieur, laadnetwerk, performance, infotainment, de hele rambam. Zit je in de ID.4 lekker tegen glimmend zwart plastic aan te kijken. Dan is de Enyaq met dat cognacbruine interieur toch een fantastisch gelukt staaltje auto.
Bijzonder, ik blijf vooral de voorkant nogal ‘misvormt’ vinden. Er klopt mijn inziens gewoon iets niet aan het gehele ontwerp.

Laten we het verder maar niet over de ‘kwaliteit’ hebben. Gelukkig lopen de bekende automerken aardig in wat betreft EV’s. De EQS zou een bereik van 770km moeten kunnen halen. Mercedes lijkt Tesla dus al voorbij te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-01-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-09 18:55
Dj-sannieboy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:04:
[...]

Bijzonder, ik blijf vooral de voorkant nogal ‘misvormt’ vinden. Er klopt mijn inziens gewoon iets niet aan het gehele ontwerp.

Laten we het verder maar niet over de ‘kwaliteit’ hebben. Gelukkig lopen de bekende automerken aardig in wat betreft EV’s. De EQS zou een bereik van 770km moeten kunnen halen. Mercedes lijkt Tesla dus al voorbij te zijn.
Ja, die eqs is wel cool. Kost helaas 2 tesla model S of 3-4 model 3’s :/

De EV6 vind ik ook het beste alternatief op een model 3, maar de achterkant is voor mij wel erg ‘smaakgevoelig’…

Bij een volgende auto ben ik sowieso bang dat alles qua infotainment en interieur tegen gaat vallen ten opzichte van m’n huidige model 3. Ik ben dus echt fan van dat open en ruimtelijke idee van de model 3. Terug naar een ouderwetse ‘omsloten cockpit’ lijkt me eigenlijk gewoon niets.
Achja, tzt maar eens kijken wat het budget is…

[ Voor 19% gewijzigd door Smobbo op 13-01-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dj-sannieboy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:04:
[...]

De EQS is een prachtige auto (qua specs, qua uiterlijk vind ik het een gedrocht), en qua prijs buiten bereik, maar ik knapte echt gigantisch af toen ik in een promofilmpje (!) al een haperende kaart zag bij het navigeren. Auto van meer dan een ton en nog steeds bezuinigen op het infotainment.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 21:35
Haha, prachtige discussie over smaak. Natuurlijk zal iedereen die een keuze voor een bepaalde auto heeft gemaakt deze altijd proberen te verdedigen. Ongeacht merk en type.

Mijn opmerking ging er meer over dat er dus in mijn kleine woonwijkje van 50 woningen zes Tesla M3 en vier Model S staan. Allemaal lijken ze op elkaar en zonder naar het kenteken te kijken kan je de ouderdom ook lastig inschatten.

Ik snap de keuze 2-3 jaar geleden, toen was er niet veel andere keuze. Nu heb je de Ford, ID.4, Enyaq, EV6, IONIQ, Volvo XC40, Polestar en weet ik allemaal wel niet meer.

Dus daarmee mijn punt, ik snap nu werkelijk niet waarom je voor een instap Tesla M3 zou kiezen als je voor hetzelfde geld iets exotischer kan kiezen.

Ik zat te twijfelen tussen een XC40, Polestar, Enyaq en ID.4 GTX. Uiteindelijk gekozen voor de GTX. Eerlijk gezegd twijfel ik nog steeds maar 1 ding is zeker, niet over een Tesla. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
AutisticPinguin schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:25:
Haha, prachtige discussie over smaak. Natuurlijk zal iedereen die een keuze voor een bepaalde auto heeft gemaakt deze altijd proberen te verdedigen. Ongeacht merk en type.

Mijn opmerking ging er meer over dat er dus in mijn kleine woonwijkje van 50 woningen zes Tesla M3 en vier Model S staan. Allemaal lijken ze op elkaar en zonder naar het kenteken te kijken kan je de ouderdom ook lastig inschatten.

Ik snap de keuze 2-3 jaar geleden, toen was er niet veel andere keuze. Nu heb je de Ford, ID.4, Enyaq, EV6, IONIQ, Volvo XC40, Polestar en weet ik allemaal wel niet meer.

Dus daarmee mijn punt, ik snap nu werkelijk niet waarom je voor een instap Tesla M3 zou kiezen als je voor hetzelfde geld iets exotischer kan kiezen.

Ik zat te twijfelen tussen een XC40, Polestar, Enyaq en ID.4 GTX. Uiteindelijk gekozen voor de GTX. Eerlijk gezegd twijfel ik nog steeds maar 1 ding is zeker, niet over een Tesla. :)
Ik kies vooral niet voor een Model 3 omdat hij spuuglelijk is idd - ik was in de markt geweest voor een performance dan. Puur op EV specs en software ed legt mijn Polestar het onwijs af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
Ik moet altijd denken aan dit als ik een model 3 zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjxkgYe_qsgo46HyC8Zc5CZB8go=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SohFmTm8Qs2FgOpFuTqvvNlY.jpg?f=user_large

Of aan een kikker :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Jeroenneman schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:00:
[...]

De EQS is een prachtige auto (qua specs, qua uiterlijk vind ik het een gedrocht), en qua prijs buiten bereik, maar ik knapte echt gigantisch af toen ik in een promofilmpje (!) al een haperende kaart zag bij het navigeren. Auto van meer dan een ton en nog steeds bezuinigen op het infotainment.
Volgens mij valt dat wel mee aangezien er 24GB ram in zit en een 8 core CPU.

https://www.slashgear.com...-electric-sedan-07653860/

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-01-2022 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
AutisticPinguin schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:25:

Het is zeker smaakgevoelig en ik vind het erg leuk dat er steeds meer opties komen!
Ik zou alleen niet snel voor een auto kiezen die op de voor mij belangrijke vlakken minder is, puur omdat de betere auto populairder is. Het blijft een leasebak, geen verlenging van m’n identiteit ;) .
Daarom kies ik ook nooit voor een fancy velgen en plastic uitvoering, dat geld steek ik liever in een auto uit een hogere klasse of extra gadgets waar ik gebruik van maak. (Eigenlijk zou je het in je zak moeten steken, maarja dat budget moet op :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Dj-sannieboy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:49:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee aangezien er 24GB ram in zit en een 8 core CPU.
8 cores op 1 Mhz is alsnog traag natuurlijk ;)
Al blijf ik mij ook verbazen over de trage CPU's. Dat is met de 308 een heel gedoe geweest. En nu heeft VAG ook een nieuwe CPU in zijn media unit gedaan (anderhalf jaar na introductie van het nieuwe systeem) omdat de oude toch te traag bleek. Zeker met auto's die wel 10 jaar (en vaak nog langer) meegaan ga je daar bij de introductie toch al niet op bezuinigen. Dan loop je zeker na een aantal jaar al tegen problemen aan.
Ik heb de nieuwste Octavia nu een jaar maar vanaf het begin kan ik mijn navigatie pas na 2 minuten gebruiken omdat die dan pas goed is opgestart.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 14-01-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

jongetje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:43:
[...]

8 cores op 1 Mhz is alsnog traag natuurlijk ;)
Al blijf ik mij ook verbazen over de trage CPU's. Dat is met de 308 een heel gedoe geweest. En nu heeft VAG ook een nieuwe CPU in zijn media unit gedaan omdat de oude toch te traag bleek. Zeker met auto's die wel 10 jaar (en vaak nog langer) meegaan ga je daar bij de introductie toch al niet op bezuinigen. Dan loop je zeker na een aantal jaar al tegen problemen aan.
Ik heb de nieuwste Octavia nu een jaar maar vanaf het begin kan ik mijn navigatie pas na 2 minuten gebruiken omdat die dan pas goed is opgestart.
Helaas kan ik verder geen details vinden, maar ze claimen “46.4GB-per-second RAM memory bandwidth”. Ik denk wel dat we dus kunnen stellen dat ze er niet perse op bespaard hebben.

Ik heb zelf trouwens een 308 gereden, multimedia systeem was inderdaad behoorlijk traag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
Dat blijft inderdaad wel een grote verbazing bij mij dat er in auto's vaak te lichte rekenkracht zit in het infotainmentsysteem. Als je nagaat dat de gemiddelde mediocore smartphone veel meer rekenkracht heeft dan de meeste auto's vandaag de dag snap je niet dat ze daarop bezuinigen.

Lijkt mij dat dit om tientjes werk gaat voor een fabrikant. Uiteraard snap ik dat het allemaal niet zo simpel is en dat ook tientjes werk heel veel centjes zijn op zoveel 1000-den auto's maar aan de andere kant is een traag werkende infotainment wel een van de grootste ergernissen van de berijders en is het infotainment steeds een belangrijker onderdeel van de totale rijbeleving.

Ik moet zeggen dat ik met mijn huidige Kia infotainment best tevreden ben, het is relatief snel (en snel opgestart) en erg responsive. Vooral dat laatste vind ik heel belangrijk. Nu hebben ze niet de meeste fancy looks maar dat vind ik ondergeschikt aan de functionaliteit en de snelheid. Ze moeten bij Kia alleen leren dat wanneer ze een update doen dat verbeteringen aanbrengen en niet goede functionaliteit weghalen (wat nu al een paar keer is gebeurd).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:35
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Helaas kan ik verder geen details vinden, maar ze claimen “46.4GB-per-second RAM memory bandwidth”. Ik denk wel dat we dus kunnen stellen dat ze er niet perse op bespaard hebben.

Ik heb zelf trouwens een 308 gereden, multimedia systeem was inderdaad behoorlijk traag.
MCU3 van Tesla gaat naar 224 GB/s. Denk dat MCU2 ook al wel op 100+ zit. Nu zegt dat natuurlijk niet alles maar je ziet bij de meeste merken dat qua infotainment/app het meer als kostenpost gezien wordt. Een fatsoenlijk werkende app, snel infotainment met updates krijg je bijna nergens.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:40:
Ik rij zelf nu nog een 2017 308SW en kan dit alleen maar bevestigen. Ik gebruik daarom zelf Android Auto, mja, ook dát opstarten gaat echt traag.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Kan je de auto niet meenemen?
Dat is financieel (ivm 4% bijtelling nog) wel het meest aantrekkelijke. Een oud collega heeft is ook net overgestapt naar die werkgever, en daarvan ging het op het laatste moment mis. De huidige werkgever wilde op het laatste moment toch niet meer meewerken aan het meenemen van de leaseauto (ook 4% bijtelling).
VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Twee ID4’s is wel een beetje saai ja.
Dat zeker, en dan maakt de GTX niks uit voor mij aangezien dat dat sowieso niet mijn keuze zou zijn. :P

Het normbedrag wat ik terugvind voor m'n mogelijk nieuwe leaseauto bij m'n potientiele nieuwe werkgever is 925 euro.

Alleen zetten ze daar een VW ID4 Pro tegenover, met een normbedrag van 939 euro op basis van 60mnd/30.000 km. Als ik dat configureer op LP dan kom ik daar lang niet aan, zit er iets in de berekening van het normbedrag wat ik vergeet? :?
Ik ken de term en definitief van normbedrag niet exact.

[ Voor 22% gewijzigd door Novadecasa op 14-01-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-09 19:23
Novadecasa schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Dat is financieel (ivm 4% bijtelling nog) wel het meest aantrekkelijke. Een oud collega heeft is ook net overgestapt naar die werkgever, en daarvan ging het op het laatste moment mis. De huidige werkgever wilde op het laatste moment toch niet meer meewerken aan het meenemen van de leaseauto (ook 4% bijtelling).

[...]

Dat zeker, en dan maakt de GTX niks uit voor mij aangezien dat dat sowieso niet mijn keuze zou zijn. :P

Het normbedrag wat ik terugvind voor m'n mogelijk nieuwe leaseauto bij m'n potientiele nieuwe werkgever is 925 euro.

Alleen zetten ze daar een VW ID4 Pro tegenover, met een normbedrag van 939 euro op basis van 60mnd/30.000 km. Als ik dat configureer op LP dan kom ik daar lang niet aan, zit er iets in de berekening van het normbedrag wat ik vergeet? :?
Ik ken de term en definitief van normbedrag niet exact.
Normbedrag zal inclusief btw zijn en inclusief “brandstof” voorschot neem ik aan?

Volgens mij tonen ze op leaseplan een prijs ex btw en ex voorschot! Wellicht zit daar het verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiT28
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12-2023
Jannick1 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Normbedrag zal inclusief btw zijn en inclusief “brandstof” voorschot neem ik aan?

Volgens mij tonen ze op leaseplan een prijs ex btw en ex voorschot! Wellicht zit daar het verschil in?
Mag hopen dat het normbedrag ex BTW is en alleen overschrijding inclusief BTW wordt berekend.
Anders ist wel kut!

Brandstofvoorschot zit er bij mijn leasemij in de configurator ook nog niet bij, berekenen ze achteraf erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmiT28
Dank voor alle suggesties en ideeën hier, gisteren proefgereden in een Seat Leon en een Hyundai Tucson.
Nog wat andere PHEV's geconfigureerd en die zijn allemaal duurder in de lease dan de Tucson en de Tucson is goed bevallen.

Veel (kofferbak)ruimte, rijdt lekker, voldoende vermogen en dat hij als je hem doortrapt wat 'agressiever' klinkt dan de aandrijflijn van Seat / VAG neem ik voor lief. Ook dat ik voor bijna dezelfde ruimte een Leon station moest nemen, heeft voor mij meegewogen. De accu is bij Hyundai door de carrosserie veel lekkerder weggewerkt.

Offerte maken en laten goedkeuren !
Levertijd zou 5-6 maanden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-09 19:23
TimmiT28 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Mag hopen dat het normbedrag ex BTW is en alleen overschrijding inclusief BTW wordt berekend.
Anders ist wel kut!

Brandstofvoorschot zit er bij mijn leasemij in de configurator ook nog niet bij, berekenen ze achteraf erbij
Als zijn normbedrag 925 is en de voorgestelde een id4 pro dan is het normbedrag inclusief btw en inclusief voorschot… ik kom namelijk inclusief btw bij de id4pro rond de 810 exclusief brandstof (zeg voorschot van 120 per maand maakt 930) maar inclusief btw als ik kijk op de sites van lp of direct lease dus niet in de configurator maar enkel op de site.

Iedere werkgever heeft weer een andere manier van regelingen en weergeven van bedragen. Mijn nieuwe werkgever hanteert ook een normbedrag inclusief btw en brandstofvoorschot namelijk. Maar ben nu wel benieuwd waar jij op uitkomt als je hem configureert @Novadecasa

Ps. Goede keuze wat betreft de tucson! Mooie wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiT28
Jannick1 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Als zijn normbedrag 925 is en de voorgestelde een id4 pro dan is het normbedrag inclusief btw en inclusief voorschot… ik kom namelijk inclusief btw bij de id4pro rond de 810 exclusief brandstof (zeg voorschot van 120 per maand maakt 930) maar inclusief btw als ik kijk op de sites van lp of direct lease dus niet in de configurator maar enkel op de site.

Iedere werkgever heeft weer een andere manier van regelingen en weergeven van bedragen. Mijn nieuwe werkgever hanteert ook een normbedrag inclusief btw en brandstofvoorschot namelijk. Maar ben nu wel benieuwd waar jij op uitkomt als je hem configureert @Novadecasa

Was vooral verrast door de levertijd. Had het mij erger voorgesteld, 5-6 maanden valt alleszins mee.
Zo snel mogelijk de bestelling erdoor krijgen en dan is het wachten.

Ik heb in Alphabet de ID4 Pro, 48 maanden / 30k km aangevinkt en kom uit (incl. brandstof) op 982,50
Auto 782
Brandstofvoorschot (berekend door Alphabet) 200

Bij mij staat in de contractcondities automatisch winterbanden aangevinkt (verplicht vanuit WG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
TimmiT28 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Was vooral verrast door de levertijd. Had het mij erger voorgesteld, 5-6 maanden valt alleszins mee.
Zo snel mogelijk de bestelling erdoor krijgen en dan is het wachten.

Ik heb in Alphabet de ID4 Pro, 48 maanden / 30k km aangevinkt en kom uit (incl. brandstof) op 982,50
Auto 782
Brandstofvoorschot (berekend door Alphabet) 200

Bij mij staat in de contractcondities automatisch winterbanden aangevinkt (verplicht vanuit WG).
Waarom de Tuscon verkozen boven de Kia Sportage dan? Qua techniek identiek maar de Kia heeft qua interieur en onderstel een streepje voor (over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar de Kia ziet er imo beter uit). Daarnaast ligt de Kia vaak ook erg goed bij de leasemaatschappijen qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiT28
renzo4000 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Waarom de Tuscon verkozen boven de Kia Sportage dan? Qua techniek identiek maar de Kia heeft qua interieur en onderstel een streepje voor (over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar de Kia ziet er imo beter uit). Daarnaast ligt de Kia vaak ook erg goed bij de leasemaatschappijen qua prijs.
Die komt er bij mij in Alphabet 50e/maand boven uit op de GT-line t.o.v. de Tucson premium sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
TimmiT28 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:51:
[...]

Die komt er bij mij in Alphabet 50e/maand boven uit op de GT-line t.o.v. de Tucson premium sky
Grappig bij directlease is de sportage €66 goedkoper en bij Arval €42. Maakt ook niet uit, ik vroeg het me af omdat je de sportage niet genoemd had en dat model eigenlijk juist de directe concurrent is van de Tuscon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiT28
renzo4000 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 01:22:
[...]

Grappig bij directlease is de sportage €66 goedkoper en bij Arval €42. Maakt ook niet uit, ik vroeg het me af omdat je de sportage niet genoemd had en dat model eigenlijk juist de directe concurrent is van de Tuscon.
Yeah.. die maatschappijen lopen redelijk uiteen dus. Denk dat het komt omdat ze goede inkoopprijs voor de Tucson hebben dan? Begreep dat die vooral via Ames inkopen.

Op welk bedrag komen ze bij Directlease / Arval uit? Tucson premium sky + metallic + winterbanden gaat voor 620 ex btw.

Dat ik ze niet (allemaal) heb genoemd is overigens omdat ik ze allemaal geconfigureerd heb en al een pre selectie obv prijs heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Jannick1 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Dan zou ik er wel flink op achteruit gaan. Was met een norm van 925 al aan het kijken naar een ander segment :/

Op de website bij LP in de configurator doet een PRO op basis van 60mnd en 30k km 660 euro excl. BTW per maand.
Bij m'n huidige werkgever zat ik 2 jaar terug al op de mogelijkheid om een Tesla model 3 te leasen, dat zou nu dus al niet meer mogelijk zijn. Laat staan een stap vooruit maken. :'(

Ik krijg op korte termijn een inkijk login bij de potentieel nieuwe werkgever om te kijken wat er te bestellen valt. Anders toch maar even kijken of ik kan onderhandelen over de leasecategorie waar ik uit kan kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:13
Novadecasa schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Dan zou ik er wel flink op achteruit gaan. Was met een norm van 925 al aan het kijken naar een ander segment :/

Op de website bij LP in de configurator doet een PRO op basis van 60mnd en 30k km 660 euro excl. BTW per maand.
Bij m'n huidige werkgever zat ik 2 jaar terug al op de mogelijkheid om een Tesla model 3 te leasen, dat zou nu dus al niet meer mogelijk zijn. Laat staan een stap vooruit maken. :'(

Ik krijg op korte termijn een inkijk login bij de potentieel nieuwe werkgever om te kijken wat er te bestellen valt. Anders toch maar even kijken of ik kan onderhandelen over de leasecategorie waar ik uit kan kiezen...
Mijn bestelde BMW 118iA High Executive M-Sport zit op € 849,- per maand bij LeasePlan. Dit is exclusief BTW en exclusief brandstof voorschot.

Op basis van:
- 48 maanden
- 25.000 km/j
- Winterbanden
- Eigen risico € 135
- Brandstofpas Europa

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:11
Het viel mij zojuist op dat de bijtelling in de Topic start niet klopt. Vanaf 2022 is de max 35.000 euro voor 16%, daarboven is het 22%.
(Er staat nu een max van 40k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:35
Even een vraagje tussendoor. Bijvoorbeeld, een 208 leasen via ANWB kost private 309 euro per maand. Hoeveel kost een 208 dan via een werkgever? Veel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Westland1940 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:50:
Even een vraagje tussendoor. Bijvoorbeeld, een 208 leasen via ANWB kost private 309 euro per maand. Hoeveel kost een 208 dan via een werkgever? Veel goedkoper?
Wat bedoel je precies? Zakelijke lease tarieven kun je op bijv. leaseplan.nl uitrekenen. Via een werkgever betaal je de bijtelling.
Maar lijkt me meer iets voor: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:35
jongetje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Wat bedoel je precies? Zakelijke lease tarieven kun je op bijv. leaseplan.nl uitrekenen. Via een werkgever betaal je de bijtelling.
Maar lijkt me meer iets voor: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Ik werk sinds kort bij mijn huidige werkgever. Meerdere collega's hebben via het bedrijf een lease auto. Aangezien ik er net werk ga ik echt niet beginnen voor een auto, hoeft ook zeker niet, maar ik vroeg me dus af wat dat scheelt per maand vergeleken met private leasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@Westland1940 Zoals ik zei wat offtopic. Komt er in het kort op neer dat je werkgever deze leasekosten (of de auto zelf aanschaft) en brandstof betaald. Jij betaald dan bijtelling als je er prive meer dan 500km per maand jaar in gaat rijden. Of je werkgever je hiervoor nog een eigen bijdrage laat betalen weten wij natuurlijk niet. is een secundaire arbeidsvoorwaarde en kost je werkgever best wat geld per maand dus zul je niet zomaar erbij krijgen. Vaak voor mensen die veel bij/naar klanten moeten of in de detachering werken.

Dat beginnen over een leaseauto was handiger tijdens je contractonderhandelingen :)

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 20-01-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

jongetje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:49:
@Westland1940 Zoals ik zei wat offtopic. Komt er in het kort op neer dat je werkgever deze leasekosten (of de auto zelf aanschaft) en brandstof betaald. Jij betaald dan bijtelling als je er prive meer dan 500km per maand in gaat rijden. Of je werkgever je hiervoor nog een eigen bijdrage laat betalen weten wij natuurlijk niet. is een secundaire arbeidsvoorwaarde en kost je werkgever best wat geld per maand dus zul je niet zomaar erbij krijgen. Vaak voor mensen die veel bij/naar klanten moeten of in de detachering werken.

Dat beginnen over een leaseauto was handiger tijdens je contractonderhandelingen :)
Bijtelling betaal je als je meer dan 500km per jaar privé rijdt, niet per maand ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 10:09
In November een V60 Inscription MY2022 besteld. Nu blijkt dat deze wordt omgezet naar MY2023. Hier ben ik verre van blij mee. Minder (en andere opties), andere kleuren, ander uiterlijk etc etc tegen een hogere prijs.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet (of kan). Ik ga hoogstwaarschijnlijk meer bijtelling betalen voor minder. Heeft iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:01
RobBrands schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:29:
In November een V60 Inscription MY2022 besteld. Nu blijkt dat deze wordt omgezet naar MY2023. Hier ben ik verre van blij mee. Minder (en andere opties), andere kleuren, ander uiterlijk etc etc tegen een hogere prijs.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet (of kan). Ik ga hoogstwaarschijnlijk meer bijtelling betalen voor minder. Heeft iemand ervaring hiermee?
Gebeurde bij mijn leaseauto ook, zonder overleg. Bleek pas bij ophalen. Gelukkig geen gevolgen voor opties die reeds besteld waren, maar ik snap je punt. Ik denk dat, maar dat hangt van de overeenkomst tussen je werkgever en de LM, je er onderuit kan. Punt is wel dat je dan weer opnieuw moet bestellen en niet meer uitkomt bij de V60...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
Zie rode kader hieronder, vragen over regelingen is andere topic

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Altijd "leuk" die modeljaren.
Punt is dat de dealer vaak (mijn ervaring) niet goed op de hoogte is. En dat de consument het vaak beter weet.

Zelfde met opties en pakketen.
Had dat ook. Wou een achteruitrijcamera, Een trekhaak en trailer assist. Allemaal los te bestellen (duur)
Of in een pakket (goedkoper) waarbij volgens de gegevens je met alleen trailer assist pakket ook dus een trekhaak en camera kreeg.

Dit nog twee keer gevraagd.
Maar bij ophalen stond ik na 5 minuten al weer bij de dealer van heb geen achteruitrijcamera.

oplossing was retrofit voor 1700,- 8)7 terwijl de affabriek optie iets van 399,- was.
dat werd ook nog een discussie. Vaak een reden waarom ik geen pakketten laat noteren op de offerte maar de losse onderdelen die ik verwacht (al lukt dat ook niet altijd).

Uiteindelijk heb ik zelf maar 250,- betaald en de dealer de rest.

Maar zou wel even overleggen met je werkgever dat je van een bepaald bedrag uitgegaan was in je budgettering en dat je daar nu (fors) overheen moet vanwege onmacht. En kijken wat ze zeggen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:40

Ik ben ook moeten terug gaan naar de dealer om mijn V60 Polestar Engineered om te zetten van MY22 naar MY23. Ik heb (op het semi automatisch parkeren na) alle opties opnieuw en kom 2000 euro excl BTW goedkoper uit met deze configuratie. Ik krijg er nog een verwarmde achterbank, Android Automotive infotainment en one pedal drive bij tov MY22. Ik ben dus best tevreden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 10:09
dotcom87 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Ik ben ook moeten terug gaan naar de dealer om mijn V60 Polestar Engineered om te zetten van MY22 naar MY23. Ik heb (op het semi automatisch parkeren na) alle opties opnieuw en kom 2000 euro excl BTW goedkoper uit met deze configuratie. Ik krijg er nog een verwarmde achterbank, Android Automotive infotainment en one pedal drive bij tov MY22. Ik ben dus best tevreden 8)
Voor mij is het een MY2022 Inscription in Pebble Grey. Inscription, waarbij lederen bekleding + houten dash inleg, de kleur en apple CarPlay allemaal niet mogelijk zijn. Dat laatste ivm overstappen op Google Automotive. Hiermee sluiten ze dus een gigantische groep aan mensen met iPhones uit.

Tevens is naar mijn idee de body van de auto ook niet positief veranderd, waarbij bijvoorbeeld de uitlaten compleet verdwenen zijn.

Ik hoop vandaag meer te horen van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:32
Misschien een interessante vraag die bij mij opkwam na een nieuwsbericht van een tijd geleden waarin een rechter had aangemerkt dat als je vanuit je bed naar je thuiskantoor loopt, het onder werkverkeer valt...

Stel ik slaap bij mijn vriendin (LAT relatie) en rijd 's ochtends daar weg naar mijn eigen huis om daar vervolgens thuis te werken. Zou dat kunnen vallen onder zakelijke km'ers of zouden jullie dat zien als privé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Westland1940 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:50:
https://www.anwb.nl/auto/...-auto-en-contract?car=208

https://directlease.nl/le...8/active-1-2-puretech-75/

3 euro verschil in prijs voor de huurder.
De berijder van de zakelijke auto betaalt bijtelling voor het privé gebruik van de auto en dat is in dit geval zo’n 144,- per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
<huishoudelijke topic vraag>

Is er nog behoefte aan een TopicStart-poets?

</huishoudelijke topic vraag>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 11:52
Ik heb in onze autoregeling de zinsnede "het budget is de integrale kostprijs van de auto", ik kan er nou alleen niet uit halen of dat nou de cataloguswaarde is of incl. opties. Volgt het uit die zin en is het gebruikelijk om het leasebudget met of zonder opties neer te zetten. Uiteraard zijn ze niet gratis, maar ik hoor wisselende dingen.

Het verschil wat het in de praktijk betekent is toch een XC40 Recharge P8 of bijv. een A3 met wat opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Lampiz Het was handiger geweest als je de definitie van integrale had opgezocht...

spoiler:
Allesomvattend

Dus zal de prijs inclusief opties en accessoires zijn. En misschien zelfs inclusief afleverkosten ed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Had de orderbevestiging met leverweek enkele weken geleden al van de dealer ontvangen, maar is nu ook doorgevoerd in het LeasePlan portal. Fingers crossed. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b95UAG-zU7g9G7cXcAvP98rgnsU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6SSee4kxqVI9cjYFlLMDSqOL.png?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

wuzzy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:42:
Misschien een interessante vraag die bij mij opkwam na een nieuwsbericht van een tijd geleden waarin een rechter had aangemerkt dat als je vanuit je bed naar je thuiskantoor loopt, het onder werkverkeer valt...

Stel ik slaap bij mijn vriendin (LAT relatie) en rijd 's ochtends daar weg naar mijn eigen huis om daar vervolgens thuis te werken. Zou dat kunnen vallen onder zakelijke km'ers of zouden jullie dat zien als privé?
Die vraag stel je denk ik beter in Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
My 2ct: het is geen woon/werk, want je woont niet officieel bij je vriendin maar in je eigen huis. Dus privé km, want het is een privé aangelegenheid om daar te blijven slapen.
Per saldo: check met je baas, iedere werkgever staat er anders in.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
jongetje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:29:
@Lampiz Het was handiger geweest als je de definitie van integrale had opgezocht...

spoiler:
Allesomvattend

Dus zal de prijs inclusief opties en accessoires zijn. En misschien zelfs inclusief afleverkosten ed.
Ik begrijp nu pas waar mijn verwarring vandaan komt. De integrale prijs is inderdaad alles erop en eraan zoals het woord suggereerd. Ik haalde het concept eigen bijdrage, bijtelling en lease budget door elkaar.
Maar als ik het goed begrijp, is de cataloguswaarde de prijs van de auto zonder opties en hetgeen als je bijtelling geldt.
De eigen bijdrage is of verplicht, of de kosten die nodig zijn om het gat tussen je leasebudget en de integrale kostprijs te dichten.
De bijtelling is een samengesteld percentage van de cataloguswaarde van de auto wat wordt bijgerekend bij de inkomenbelasting.

Met mijn budget van 600 mag ik 25% overschrijden over het normale budget of 40% bij elektrisch. Ik moet een contract voor 48 maanden afsluiten op 35K km. Benzine/opladen wordt door de werkgever betaald, het moet incl. verzekeringen en winterbanden zijn.
Ik ben geen rijtalent, een automaat is voor mij en de overige weggebruikers een betere keuze. Ook is mijn woon werkverkeer een enkele reis van ca. 50 km. Er is op dit moment geen mogelijkheid voor een laadpaal voor de deur en ik ga binnenkort verhuizen. Een kleine overschrijding van het budget is mogelijk, maar kan niet té gek worden.
Op dit moment rij ik met short-lease een Audi A1 Epic 2020 (95 pk) met navigatie etc. erop voor 650. Ik heb alleen niet het idee dat ik er echt op vooruit ga qua auto als ik de shortlease omruil voor langdurig contract.
Met een upgrade van de motor en alle toeters en bellen (geen stoffen grijze bekleding, navigatie en ACC) erop ben ik voor een A1 ongeveer hetzelfde kwijt.

Ik ben wel wezen kijken op sites als directlease wat dan binnen het budget ligt. Bijv. naar een:
- Volvo XC40 P8 Recharge (Single Motor)
- Een Audi Q4 E-tron (helemaal kaal) - weet niet of die zonder opties interessant is, ik denk het niet
- Polestar 2 instapmodel met Plus Pack en Pilot Pack
- Kia EV6 77 KWh Plus

Of

- Audi A3 met opties

Verder kan ik voor benzine weinig moois vinden :(. Maar ik zal wel even bij de andere merken rondturen 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
Lampiz schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:34:
[...]

Ik begrijp nu pas waar mijn verwarring vandaan komt. De integrale prijs is inderdaad alles erop en eraan zoals het woord suggereerd. Ik haalde het concept eigen bijdrage, bijtelling en lease budget door elkaar.
Maar als ik het goed begrijp, is de cataloguswaarde de prijs van de auto zonder opties en hetgeen als je bijtelling geldt.
De eigen bijdrage is of verplicht, of de kosten die nodig zijn om het gat tussen je leasebudget en de integrale kostprijs te dichten.
De bijtelling is een samengesteld percentage van de cataloguswaarde van de auto wat wordt bijgerekend bij de inkomenbelasting.

Met mijn budget van 600 mag ik 25% overschrijden over het normale budget of 40% bij elektrisch. Ik moet een contract voor 48 maanden afsluiten op 35K km. Benzine/opladen wordt door de werkgever betaald, het moet incl. verzekeringen en winterbanden zijn.
Ik ben geen rijtalent, een automaat is voor mij en de overige weggebruikers een betere keuze. Ook is mijn woon werkverkeer een enkele reis van ca. 50 km. Er is op dit moment geen mogelijkheid voor een laadpaal voor de deur en ik ga binnenkort verhuizen. Een kleine overschrijding van het budget is mogelijk, maar kan niet té gek worden.
Op dit moment rij ik met short-lease een Audi A1 Epic 2020 (95 pk) met navigatie etc. erop voor 650. Ik heb alleen niet het idee dat ik er echt op vooruit ga qua auto als ik de shortlease omruil voor langdurig contract.
Met een upgrade van de motor en alle toeters en bellen (geen stoffen grijze bekleding, navigatie en ACC) erop ben ik voor een A1 ongeveer hetzelfde kwijt.

Ik ben wel wezen kijken op sites als directlease wat dan binnen het budget ligt. Bijv. naar een:
- Een Audi Q4 E-tron (helemaal kaal) - weet niet of die zonder opties interessant is, ik denk het niet
- Kia EV6 77 KWh Plus

Of

- Audi A3 met opties

Verder kan ik voor benzine weinig moois vinden :(. Maar ik zal wel even bij de andere merken rondturen 😄.
Als je naar de ev6 kijkt ; ook de ioniq 5 bekeken ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@Lampiz je hebt het over een kleine overschrijding maar met de genoemde opties heb je de genoemde 40% wel nodig. Dus wil je eigenlijk binnen budget blijven of er max overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Bijtelling wordt bepaald over de fiscale waarde.
Catalogusprijs + af fabriek opties.

@Lampiz

[ Voor 203% gewijzigd door Rivanov op 25-01-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Ik rij zelf nu nog een 2017 308SW en kan dit alleen maar bevestigen. Ik gebruik daarom zelf Android Auto, mja, ook dát opstarten gaat echt traag.
Als je de reviews van de nieuwe 308 mag geloven, is het systeem een stuk beter en sneller.
Vind vooral de zelf instelbare knoppen wel een slimme toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
Inspired schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:34:
@Lampiz je hebt het over een kleine overschrijding maar met de genoemde opties heb je de genoemde 40% wel nodig. Dus wil je eigenlijk binnen budget blijven of er max overheen?
Over het budget heen ben ik nu ook, idealiter niet, tenzij ik er heel veel meer auto voor terug krijg. Ik verwacht binnen 2 jaar naar 800 budget te stijgen. Dus als ik echt een mooie auto kan krijgen dan doe ik dat, maar als m'n ogen toch groter blijken dan m'n budget dan zal ik moeten wachten😄.
wd200 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 06:54:
[...]
Als je naar de ev6 kijkt ; ook de ioniq 5 bekeken ?
Buiten wat side-by-side vergelijkingen met de EV6 nog niet speciaal, ik ga ernaar kijken 😄, thanks!
Rivanov schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:43:
Bijtelling wordt bepaald over de fiscale waarde.
Catalogusprijs + af fabriek opties.

@Lampiz
Zijn dat de zaken als modellen? Dus bijv. het s-line of advanced 'pakket' bij Audi?

[ Voor 14% gewijzigd door Lampiz op 25-01-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Lampiz schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:12:

[...]

Zijn dat de zaken als modellen? Dus bijv. het s-line of advanced 'pakket' bij Audi?
Nee dat zijn de model uitvoeringen. Uiteraard valt dat ook onder fiscale waarde. Stel je koopt een Audi A3 die kaal €35.000 kost, het S-line pakket kost nog eens €3.000, dat maakt €38.000. Daarbij kies je in de optielijst de verwarmbare voorruit, draadloos opladen, adaptive cruise, wat gezamenlijk bijvoorbeeld €2.000 kost. De fiscale waarde komt daarmee op €41.000. Stel je vraagt de dealer of ze achteraf(dus zodra de auto bij de dealer binnenkomt) een trekhaak kunnen monteren, dan is deze niet fabriek af en betaal je daarover geen bijtelling. Het telt wel mee voor je leasebudget, daar kun je vervolgens bij overschrijding weer eigen bijdrage voor moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:37

Griffin

Is mythical

Exocet schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:45:
[...]

Als je de reviews van de nieuwe 308 mag geloven, is het systeem een stuk beter en sneller.
Vind vooral de zelf instelbare knoppen wel een slimme toevoeging.
Ik heb er toevallig vorige week even snel ingezeten en het systeem ziet er goed uit en reageert redelijk goed. De overgangen tussen schermen etc is nog wat trager.

Verder heb je ook het 3D digitale scherm en daar moet je wel aan wennen (ik heb niet gereden).
Maar het ergste (voor mij) is de zitpositie i.c.m. het digitale instrumentarium. Nu ben ik 1.92m maar zit graag wat dichterbij op het stuur, resultaat is dat ik het display voor de helft maar kan zien. Dit probleem had ik al bij de vorige 308 maar bij deze nog steeds. De verkoper zei gemakkelijk, ja het stuur moet lager. Tja ik zit graag wat dichterbij dus als het stuur lager moet zit ik vast met mijn knieën. Dus iets om mee rekening te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Lampiz schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:12:
[...]

Over het budget heen ben ik nu ook, idealiter niet, tenzij ik er heel veel meer auto voor terug krijg. Ik verwacht binnen 2 jaar naar 800 budget te stijgen. Dus als ik echt een mooie auto kan krijgen dan doe ik dat, maar als m'n ogen toch groter blijken dan m'n budget dan zal ik moeten wachten😄.

[...]

Buiten wat side-by-side vergelijkingen met de EV6 nog niet speciaal, ik ga ernaar kijken 😄, thanks!

[...]

Cataloguswaarde is de compleet kale auto, zonder enige uitvoering of optie hierop.
Voorbeeld van mijn eigen leaseauto. Dit is een BMW 1 Serie in de Business Edition Plus uitvoering. Die heeft standaard al het High Executive Pakket. Hierdoor is de standaard cataloguswaarde dus al wat hoger dan een normale 1 Serie. Daar bovenop komt vervolgens nog de extra optielijst die ik zelf heb aangevinkt.

Merk: BMW
Model en type: 1 Serie 118iA Business Edition Plus 5d

Cataloguswaarde: € 27.575,00
Opties: € 10.617,00
  • 18 inch lichtmetalen M wielen Dubbelspaak (styling 819 M) in Bicolor in Orbit Grey metallic
  • € 929,00
  • Comfort Access met Digital Key
  • € 534,00
  • Comfort Pack
  • € 895,00
  • Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
  • € 390,00
  • M Hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
  • € 267,00
  • Geperforeerde lederen bekleding Mocha Schwarz
  • € 0,00
  • Glazen panoramadak
  • € 1.195,00
  • Levering zonder typeaanduiding op achterzijde
  • € 0,00
  • Harman Kardon surround sound system
  • € 534,00
  • Interieurlijsten 'Illuminated Berlin'
  • € 0,00
  • M achterspoiler
  • € 267,00
  • Metallic lak
  • € 1.050,00
  • Model M Sport
  • € 2.995,00
  • Verwachte BPM-verhoging
  • € 461,00
  • Parking Pack
  • € 250,00
  • Safety Pack
  • € 850,00
Indicatieve fiscale waarde: € 49.504,75

Hier betaal ik dus uiteindelijk 22% bijtelling over.

[ Voor 8% gewijzigd door Rivanov op 25-01-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@Rivanov waar komt die andere €12000 dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiT28
Griffin schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:42:
[...]

Ik heb er toevallig vorige week even snel ingezeten en het systeem ziet er goed uit en reageert redelijk goed. De overgangen tussen schermen etc is nog wat trager.

Verder heb je ook het 3D digitale scherm en daar moet je wel aan wennen (ik heb niet gereden).
Maar het ergste (voor mij) is de zitpositie i.c.m. het digitale instrumentarium. Nu ben ik 1.92m maar zit graag wat dichterbij op het stuur, resultaat is dat ik het display voor de helft maar kan zien. Dit probleem had ik al bij de vorige 308 maar bij deze nog steeds. De verkoper zei gemakkelijk, ja het stuur moet lager. Tja ik zit graag wat dichterbij dus als het stuur lager moet zit ik vast met mijn knieën. Dus iets om mee rekening te houden
Ik heb wel gereden in de 308 ook, overweeg ook om hem te nemen omdat die een stuk goedkoper uitvalt dan mijn eerdere keuzes en vergelijkbare PHEV's.

Mijn gevoel:
- Dakhoogte was wennen, jij past zeker ook niet lekker op de achterbank?
- proefgereden in de GT -> dat 3D instrumentarium is leuk maar heel druk.
- Groene stiksels (afwerking bij de GT) is smaak, niet mijn smaak.
- Elektrische stoel gaat naar voren bij instappen en naar achteren als je de deur opent. Leuke gimmick, maar net te langzaam bij het uitstappen.
- Rijdt verder lekker, bediening t.o.v. VW is even wennen. Nu een VW polo waar ik de ACC met 1 knop kan aanzetten. Heb een halfuurtje gereden in de GT maar daar moest ik (of ik doe iets fout) altijd 2 keer drukken om de ACC goed aan te kijken omdat je ook kon wisselen naar driveassist op dezelfde knop.

Vanwege stiksels, smaak en 3D instrumentarium overweeg ik serieus om de Allure Pack Business te pakken en dan lane pos assist + city pack erbij te nemen. Scheelt euro of 40 per maand netto en niet het idee dat GT dan wat toevoegt. Maar is smaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Lampiz je zult denk ik eerst moeten beslissen wat je wil. Hoeveel bijtelling wil je betalen, krijg je geld terug van ongebruikt budget etc. Persoonlijk zou ik liever in een minder "premium" merk rijden met meer opties dan een kale instap Q4 bv. Zonder eigen laadpaal en met de huidige bijtelling (en het feit dat een BEV snel wat duurder is) zou ik lekker een ICE pakken.

@Rivanov de cataloguswaarde is doorgaans alles behalve niet af fabriek opties. Zo'n beetje alle opties van je lijstje tellen gewoon mee voor de cataloguswaarde in je voorbeeld. Verder niet boeiend maar stellen dat de cataloguswaarde van je auto 27,5k is klopt niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 25-01-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:46
Rivanov schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:58:
Had de orderbevestiging met leverweek enkele weken geleden al van de dealer ontvangen, maar is nu ook doorgevoerd in het LeasePlan portal. Fingers crossed. :)

[Afbeelding]
Wat een geld voor een C-segmenter met een drie cilinder :+ , leaseprijs valt waarschijnlijk wel enigszins mee door de lage afschrijving?

Zit dat gat met de catalogusprijs niet voor een groot deel in de belastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
renzo4000 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:09:
Bovenstaande had ik uit het Leaseplan Portal overgenomen.
Klopt niet helemaal met de offerte van de BMW dealer.
Dit zijn de prijzen conform officiële offerte.

Consumentenprijs: € 34.237,00
Subtotaal kleur, bekleding en opties: € 14.868,00

@nooberke

Leasetarief € 849,- op basis van:
- 48 maanden
- 25.000km/j
- Winterbanden
- Tankpas Europa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
Rivanov schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:33:
[...]

Bovenstaande had ik uit het Leaseplan Portal overgenomen.
Klopt niet helemaal met de offerte van de BMW dealer.
Dit zijn de prijzen conform officiële offerte.

Consumentenprijs: € 34.237,00
Subtotaal kleur, bekleding en opties: € 14.868,00

@nooberke

Leasetarief € 849,- op basis van:
- 48 maanden
- 25.000km/j
- Winterbanden
- Tankpas Europa
Aaah vandaar, vond de basisprijs al zo laag ;). Maar ik moet je zeggen dat ik het echt een boel geld vind voor een c-segmenter met een 1.5 3 pittertje. Uiteraard valt er over smaak niet te twisten maar voor rond 50k kan je zoveel leuke andere dingen rijden met een behoorlijke motor en automaat. Ik blijf me ook verwonderen hoe BWM, Mercedes, Audi etc van die belachelijke prijzen blijven vragen voor bepaalde opties die bij veel auto's gewoon al standaard zijn. Voordeel is wel dat een BMW vaak gunstig is in de lease qua restwaarde wat je dan terug ziet in de leaseprijs. Echter de fiscale waarde met al die opties gaat dan natuurlijk snel in de papieren lopen. Desalnietemin wel een leuke auto.

[ Voor 10% gewijzigd door renzo4000 op 25-01-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Lampiz schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:34:
[...]

- Kia EV6 77 KWh Plus

Of

- Audi A3 met opties

Je verhaal klopt nog steeds niet helemaal. Kijk ook even in het andere topic, maar in de basis:

Leasebudget: bedrag wat werkgever wilt betalen voor je leaseauto. Kijk op de bekende sites als directlease.nl of je leaseportal om te kijken wat je bij elkaar kan klikken. De referentie waardes van je werkgever zijn belangrijk! Dus hoeveel km per jaar? Hoeveel maanden looptijd? Is het bedrag inclusief of exclusief brandstof (in beide gevallen betaald je werkgever de daadwerkelijke brandstof kosten, maar in geval van inclusief telt het mee voor je leasebudget (dus kleinere auto blijft over))? Hoogte verplicht eigen risico? Winterbanden ed?

Eigen bijdrage: mag soms om boven je leasebudget nog een duurdere auto uit te kiezen. De hoogte van de eigen bijdrage kan door je werkgever via een regeling afgetrokken worden van je bijtelling, dit gebeurd echter niet altijd!

Bijtelling: percentage van de fiscale waarde van de auto (zie prijslijsten van de auto die je wilt om verschil in consumentenprijs en fiscale waarde te zien) dat je jaarlijks bij je inkomen op moet tellen en waar je dus inkomstenbelasting over betaald.

Het kan dus dat je bij een hoge eigen bijdrage geen bijtelling meer overhoudt (kwam vooral bij de 4% EV’s van een paar jaar geleden voor).

Als voorbeeld de polestar 2 in instapuitvoering met pilot en plus pakket:
https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N

Dat kost met jouw voorwaarden dus 892€ of 1017€ Afhankelijk van incl of excl brandstof.

Dat is dus een eigen bijdrage van 300 of ruim 400€.
Je bijtelling is 400€, dus dat zou ongeveer wegstrepen:
https://www.berekenhet.nl...-van-de-zaak.html#calctop

Je betaald dus maandelijks 400€ voor die auto, al denk ik dat die amper in je budget incl overschrijding te proppen is.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

[ Voor 12% gewijzigd door Smobbo op 25-01-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

renzo4000 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:09:
BPM / BTW ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
renzo4000 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Aaah vandaar, vond de basisprijs al zo laag ;). Maar ik moet je zeggen dat ik het echt een boel geld vind voor een c-segmenter met een 1.5 3 pittertje. Uiteraard valt er over smaak niet te twisten maar voor rond 50k kan je zoveel leuke andere dingen rijden met een behoorlijke motor en automaat. Ik blijf me ook verwonderen hoe BWM, Mercedes, Audi etc van die belachelijke prijzen blijven vragen voor bepaalde opties die bij veel auto's gewoon al standaard zijn. Voordeel is wel dat een BMW vaak gunstig is in de lease qua restwaarde wat je dan terug ziet in de leaseprijs. Echter de fiscale waarde met al die opties gaat dan natuurlijk snel in de papieren lopen. Desalnietemin wel een leuke auto.
Dat "1.5 3 pittertje" loopt anders erg goed hoor. ;)
Heb tweejaar lang de nieuwe Mercedes A200 gereden met de 1.3 4 pitter (Renault motor) en die was minder soepel.

En ik hecht meer waarde aan veel luxe binnenin, dan een nog krachtigere motor. Vandaar dat ik 'm ook nagenoeg full-options heb aangevinkt. Heb ook maar 30km woon-werk verkeer iedere dag. (15km enkele reis) :+

Over 4 jaar zien we wel weer wat er dan te krijgen is. Waarschijnlijk ga ik dan wel over op volledig elektrisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 25-01-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:33
wuzzy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:42:

Privé, je bent immers om privé redenen daar al heengegaan. Uiteraard is de terugweg dan ook privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 15:21
Zit te kijken naar de nieuwe VW Taigo.

Heb de keuze uit de 70kw 5-bak of voor 30 euro bijtelling per maand meer de 81kw 6-bak.
Collega van me rijdt een t-cross 70kw en heeft spijt dat hij niet heeft bijgelegd.

Meningen hierover? Die SUV's zijn met 1100kg ook niet de lichtste natuurlijk. Is het verschil in motoren duidelijk merkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Skinnyice schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:54:

Heb de keuze uit de 70kw 5-bak of voor 30 euro bijtelling per maand meer de 81kw 6-bak.
Collega van me rijdt een t-cross 70kw en heeft spijt dat hij niet heeft bijgelegd.

Meningen hierover? Die SUV's zijn met 1100kg ook niet de lichtste natuurlijk. Is het verschil in motoren duidelijk merkbaar?
6 bak, nobrainer. Niet alleen meer vermogen, maar ook meer versnellingen dus veel rustiger want minder toeren in de hoogste,
Ik wist niet eens dat er uberhaupt nog een manual 5speed gemaakt werrd :D

Waarom niet met DSG als ik vragen mag?

En 1100 kilo is niet zo heel veel. 70kw/95pk op 1100 kilo komt prima weg. Maar 110pk gaat natuurlijk makkelijjker.
ter indicatie: mijn Passat Variant doet 1500 kilo leeg met een 120pk spaardiesel. Houdt niet over, maar komt prima van zijn plek. Met 150pk rijdt uiteraard een stuk fijner - maar was poolauto dus geen keuze daarin.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:46
Skinnyice schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:54:

De Taigo is wel relatief duur qua fiscale waarde voor een opgehoogd Polo, zeker als je ook voor de zwaardere motorisatie wilt gaan kan een segmentje hoger kijken best interresant zijn. Je zit kaal al boven de 30k met een 81kw variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lost77
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-02-2022
Leasebudget: 1,450€ p.m. (minderlease wordt terugbetaald/vergoed)

Kilometrage per jaar: 30,000

Contractduur: 48

Inclusief/excl brandstofcomponent: geen idee…

Merkbeleid: nee, moet wel ‘representatief’ zijn

Overige afhankelijkheden: nee

Specifieke wensen: plug-in hybride, bij voorkeur een suv als Audi Q5, BMW X5 of Volvo XC90. Maar wil eigenlijk netto niet teveel betalen (ben nu gewend/verwend met een Tesla model S in de oude 4% regeling).

Mijn vraag: wat is de beste auto van de 3, welke auto komt onder aan de streep het voordeligst uit na verrekening minderlease en bijtelling, en hebben jullie nog andere tips (evt ander model?)

Uiteindelijke keuze: te bepalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:54

Oekol

waka waka hey hey

Lost77 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:59:
Mijn vraag: wat is de beste auto van de 3, welke auto komt onder aan de streep het voordeligst uit na verrekening minderlease en bijtelling, en hebben jullie nog andere tips (evt ander model?)
Dit kun je toch prima zelf uitrekenen? Via je portaal die je gekregen hebt of anders via directlease

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Oekol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Dit kun je toch prima zelf uitrekenen? Via je portaal die je gekregen hebt of anders via directlease
Inderdaad. En als je al niet weet of het incl of excl brandstof is dan is het sowieso gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

Specifieke wensen: plug-in hybride, bij voorkeur een suv als Audi Q5, BMW X5 of Volvo XC90. Maar wil eigenlijk netto niet teveel betalen (ben nu gewend/verwend met een Tesla model S in de oude 4% regeling).

Met een beetje opties gaat de X5 of XC90 nooit in het budget vallen. Dus dan heb je nog een post erbij, buiten de bijtelling.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Dean Martin schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Met een beetje opties gaat de X5 of XC90 nooit in het budget vallen. Dus dan heb je nog een post erbij, buiten de bijtelling.
Betwijfel of de kaalste instap versie überhaupt al zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Rivanov schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Dat "1.5 3 pittertje" loopt anders erg goed hoor. ;)
Heb tweejaar lang de nieuwe Mercedes A200 gereden met de 1.3 4 pitter (Renault motor) en die was minder soepel.

En ik hecht meer waarde aan veel luxe binnenin, dan een nog krachtigere motor. Vandaar dat ik 'm ook nagenoeg full-options heb aangevinkt. Heb ook maar 30km woon-werk verkeer iedere dag. (15km enkele reis) :+

Over 4 jaar zien we wel weer wat er dan te krijgen is. Waarschijnlijk ga ik dan wel over op volledig elektrisch.
Wauws.. Je mag blij zijn dat je niet verplicht een EV in "gedwongen" bent door de WG.

<weg>

[ Voor 6% gewijzigd door D_Jeff op 19-02-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online

Nu snap dat ik dat een Model-S geen kleine auto is, maar van een ("sport") sedan naar een SUV-hok is wel weer het andere uiterste.

Ik weet niet hoeveel looptijd je nog hebt voor de Tesla, maar feitelijk heb je 3 opties:
1) Voorraad modellen op kenteken van 2021 en/of teruggegeven auto's uit 2019/2020. Dat laatste gebeurt veel in de opstapcategorie ("VW Polo / T Aygo") en het duurdere segment, waar jij in zoekt.
2) Niet verbruikt budget wordt uitbetaald: Indien je de gedachte "mag het een onsje" minder zijn gebruikt, door bijv naar C of D-segment hatch/sedan te kijken (en fiscaal rond de ~45k te blijven), zou je -- in theorie-- niet heel meer bijtelling hebben tov huidige situatie (rekening houdend met de volle mep van 22%)
3) Eens gaan kijken bij de KIA dealer voor een EV-6. Full EV ben je al gewend, KIA EV-6 is een serieuze kampioen snelladen, geen kleine auto en je kan nog een kleine korting op de bijtelling pakken (10k bruto bijtelling/jaar bij 55k fiscaal). Evenknie Hyundai zit momenteel in de refresh, dus is wat lastig te verkrijgen.

Aanvul:
De duurste Tesla Model-S uit 2018 zat op ongeveer 4500 bruto bijtelling per jaar.
Om zoiets te matchen met de huidige bijtelling regels:
16%: ~28k fiscaal
22%: ~20.5k fiscaal

Dat is een categorie die niet goedgekeurd gaat worden (VW Polo, E-208, Leaf).
Reken ik dan even via Directlease wat een KIA EV-6 77.4kWh Plus Advanced RWD kost:

Fiscaal: ~53.9k (9758 bijtelling bruto/jaar)
Leasebedrag bij 30k km/jaar en 48 maanden, winterbanden, luxe vervangend vervoer, 300 euro eigen riscio: ~ 1000 euro/maand
Overgebleven budget als aanvulling: (450 x 12) / 2 = 2700 schoon
"Echte bijtelling": 9758 - 2700 = 7058 / jaar

[ Voor 14% gewijzigd door D_Jeff op 19-02-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 11:08
VidaR-9 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Betwijfel of de kaalste instap versie überhaupt al zou passen.
Verwacht ik inderdaad ook niet, X5 start op ruim 87k. XC90 ook (had ik iets goedkoper verwacht). Q5 start op 67k, dus wanneer het budget ex brandstof is dan is daar een kans(je).

De opmerking van Lost77 om niet al teveel netto te willen betalen helpt ook niet, de X5 en de XC90 gaan erg prijzig zijn in de bijtelling. Beiden zullen met wat opties toch met het grootste gemak de 95k aantikken.

[ Voor 22% gewijzigd door Pauperesk op 19-02-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
D_Jeff schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Wauws.. Je mag blij zijn dat je niet verplicht een EV in "gedwongen" bent door de WG.

Going Cheap had dan ook gekund met een Dacia Spring (hoewel dat een SUV-hok is, geen hatch) en/of E-208
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@Rivanov Foutje bedankt -- Dat was voor elders bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-07 15:38
Ik ga wisselen van baan en ga daarmee voor het eerst een leaseauto krijgen.

Leasebudget: €800,00
Kilometrage per jaar: 40.000km
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief brandstofcomponent
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee vrije keuze
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Goed aangeklede auto, zit te denken aan een Skoda Octavia Combi of Seat Leon St, SUV kan ook, Skoda Karoq of Seat Ateca, maar dan lever ik (flink?) in qua opties zoals ik het nu zie. Mijn vrouw opteert een SUV en ikzelf een station, dus dat wordt nog even intern discussiëren. EV valt voor mij af i.v.m. de ongunstige bijtelling al dit jaar en wellicht wordt hij pas volgend jaar geleverd met de levertijden van tegenwoordig, dus totaal niet interessant.
Uiteindelijke keuze: N.n.t.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 09-09 19:24
MrUnknown1898 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:31:

Specifieke wensen: Goed aangeklede auto, zit te denken aan een Skoda Octavia Combi of Seat Leon St, SUV kan ook, Skoda Karoq of Seat Ateca, maar dan lever ik (flink?) in qua opties zoals ik het nu zie. Mijn vrouw opteert een SUV en ikzelf een station, dus dat wordt nog even intern discussiëren. EV valt voor mij af i.v.m. de ongunstige bijtelling al dit jaar en wellicht wordt hij pas volgend jaar geleverd met de levertijden van tegenwoordig, dus totaal niet interessant.
Die levertijden gelden ondertussen ook voor de niet EV’s hoor. Bij mij op de zaak hebben 2 collega’s een nieuwe auto besteld, een Leon met 9 maanden levertijd en een Ibiza met 13 maanden levertijd.
De huidige situatie in Oekraïne doet ook geen goed aan de levertijden van de Europese merken dus die gaan vast nog oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnknown1898
D.deJong schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Die levertijden gelden ondertussen ook voor de niet EV’s hoor. Bij mij op de zaak hebben 2 collega’s een nieuwe auto besteld, een Leon met 9 maanden levertijd en een Ibiza met 13 maanden levertijd.
De huidige situatie in Oekraïne doet ook geen goed aan de levertijden van de Europese merken dus die gaan vast nog oplopen.
Inderdaad, ik krijg wel een voorloopauto die vergelijkbaar is en bij de voorkeursdealer op voorraad is. Na m'n proeftijd mag ik de auto configureren en dan zien we 't wel. Non ev zal wel op 22% blijven voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33

Ik ben zelf aan het kijken of ik een Hyundai Tucson (PHEV) kan krijgen. Ik zal binnenkort mijn zoektocht nog een beetje uiteenzetten hier, en waarom een PHEV. In het kort kost een Tucson Comfort PHEV met trekhaak en metallic lak bij 40.000 km/j - 48 mnd net zoveel als een Seat Leon 1.0 Style Business met technology pack en standaard lak, inclusief brandstof. De Hyundai Tucson en Kia Sportage zijn beide in MHEV, HEV en PHEV verkrijgbaar, en (dus) redelijk betaalbaar qua lease. Wel een kwestie van smaak of je ze mooi vindt, natuurlijk, beide een vrij uitgesproken uiterlijk. In bovenstaand vergelijk is het wel een verschil tussen €332,- en €438,- bijtelling. Mij is het dat waard om een auto met meer opties, 265 pk en permanente vierwielaandrijving te hebben.
Ook zie ik reviews dat men de Hyundai niet heel direct vindt sturen, terwijl ik eigenlijk wel een direct sturende auto wil. De Sportage zou iets directer zijn (maar valt net niet binnen mijn budget).

Ik heb volgende week een proefrit met de Tucson PHEV gepland, kijken of ik met het rijgedrag kan leven. Of ik me daar meer aan zou ergeren dan aan een 1.0 3-cilinder met 115 pk. En die heb ik nu in mijn Octavia ook, dus ik weet hoeveel ik me daar aan erger, en hoe weinig graag ik daarmee met de caravan op vakantie zou willen...

EDIT: Hyundai Tucson MHEV Premium komt op €799,- zonder accesoires, met metallic lak, winterbanden, tankpas en pechservice bij Leaseplan. Dezelfde als HEV komt op €807,- met een brandstofvoorschot wat €60,- minder is, dus als je werkgever slim is mag dat ook... Dat is de top uitvoering, alleen zonder zonnedak. Er is ook nog een N-line (sport) uitvoering, die ongeveer even duur is. De beperking zal dus vooral de bijtelling zijn, vermoed ik. En smaak, uiteraard 8)
Leaseplan heeft ook een aantal "onze deals", die binnen 4 weken leverbaar zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Wild Chocolate op 05-03-2022 12:21 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ter indicatie keek ik bij directoease, en een bijna volledige aangeklede Seat Tarraco doet 835 per maand ex brandstof. Je voordeel is dat je een flink leasebedrag ex brandstof hebt, dat scheelt een hoop.
Je zit feitelijk een klasse hger die ie kunt kijken. Aangeklede passat station moet ook lukken denk ik.
Having said that, octavia levering zal ca juni 2023 worden momenteel tenzij Pon je leasemij is. Vag levering zijn problematisch en daar heeft de importeur ook een flinke hand in, die hebben heel veel productieslots voor hun egen leasemij gehouden :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Ik ben zelf aan het kijken of ik een Hyundai Tucson (PHEV) kan krijgen.
Cool, gaaf om te zien dat de Tucson langzaam wat populairder begint te worden! Ik heb zelf een Tucson PHEV Premium Sky in bestelling staan (levering gepland in november). Met afneembare trekhaak en metallic lak kwam deze volgens mij op 792 euro in de maand, voor 35.000 kilometer en 48 maanden bij Alphabet.
Het bedrag in de portal bij Alphabet en wat het uiteindelijk is geworden verschilt nogal, initieel was het volgens mij 912 euro en later tijdens een "aanbieding" 869.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Zoals daarstraks aangegeven, zal ik ook mijn zoektocht even delen. De achtergrond even deels in MO-tags, omdat het proces nog loopt, en een paar meer herleidbare zaken hoeven van mij niet vindbaar.

Leasebudget:€990,-
Kilometrage per jaar:Norm 40.000 (werkelijk 50.000)
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, voorschot volgens leasemaatschappij (realistisch verwacht verbruik)
Merkbeleid: Toegestaanzijn Aiways, Audi, BMW, CUPRA, Citroën, DS, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Lexus, Lynk & Co, MG, MINI, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, SsangYong, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo
Overige afhankelijkheden: Winterbanden verplicht/nodig, max €45.000,- cataloguswaarde. Eigen bijdrage niet toegestaan, bij voorkeur (letterlijk uit leasebeleid) metallic lak. Beleid voor maximale CO2 uitstoot (maar door inclusief brandstof wordt dit ook al redelijk afgedwongen), geen cabrio, minimaal 4 deuren en 4 zitplaatsen.
Specifieke wensen:Trekhaak (minimaal 1300 kg, liever meer), stoelverwarming, cruisecontrol. Ik ga zowel zakelijk als privé regelmatig de grens over, dus comfortabele reisauto die niet bij 160 al buiten adem is, is een pré! Ook met de caravan lekker als we niet met 70 de berg op hoeven. Bagageruimte vergelijkbaar met huidige Octavia Combi (=610/1740 l), dat kan ik zowel zakelijk als privé goed gebruiken.
Uiteindelijke keuze:

stukje voorgeschiedenis

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Werkgever heeft als beleid dat indien er nog een auto in de pool is in jouw leaseklasse, je eerst die krijgt en dat contract moet uitdienen. Voordeel daarvan is, dat er ook geen gezeik is wanneer je vertrekt. De auto blijft dan achter en is voor de eerstvolgende die een auto in die klasse moet krijgen. Nadeel is uiteraard dat het kan gebeuren dat er net nog een auto staat, en dat je dus niet zelf kan kiezen. (Discussie over dit beleid mag, maar dan graag even het leaseregelingen topic.) Mijn huidige auto heb ik heb ik daardoor niet zelf uitgezocht.

Ik rijd nu een Octavia Combi, 1.0 3 cilinder 115 pk, automaat, leren bekleding. Op zich een prima auto, we hadden zelf al een Octavia Combi (1.6 TDI 2013) privé, dus ik zou hem zelf gekozen kunnen hebben, behalve die 1.0 met automaat dan... Op zich geen trage auto, maar het houdt niet over. Als je deze motor trouwens kiest, dan zou ik geloof ik wel een automaat nemen, anders schakel je je suf. Ik vind die automaat overigens ook niet top schakelen, in D schakelt hij zo snel dat je met gelijkblijvend gas steeds heel erg terugvalt in acceleratie, in S doet hij dat prima, maar is hij met wegrijden en van 1 naar 2 heel rukkerig/abrubt :-(

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Onderzochte opties

Het bedrag bij 50.000 km is via de configurator op de website (dus niet ingelogd in het portal, daar kan ik alleen met de norm-waarden zien), het lijkt erop dat er in mijn normbedrag nog met een iets lagere brandstofprijs gerekend wordt, t.o.v. 2 weken geleden zijn de brandstofvoorschotten op de website nu ook hoger (ca. 20%). Ik vermoed dat de configurator in mijn account rekent met het bedrag wat van toepassing was toen ik de mogelijkheid kreeg om te configureren. Maar voor het vergelijk maakt dat niet uit.
Seat Leon SportstourerStyle Business Intense, 1.0
Handgeschakeld, Pure Red (geen metallic), Technology pack, vaste trekhaak. Normbedrag €988,61
50.000 km ca. €1234,-
Bijtelling €332,- (ongeveer gelijk aan huidige Octavia)

Vergelijkbaar met mijn huidige auto, uiterlijk en interieur spreekt me iets meer aan dan de Octavia. Octavia lijkt wat meer op oude mensen te mikken tegenwoordig. Wellicht dat metallic dan nog een optie is, gaat hij iets over budget maar bovenstaande zijn de minimale opties die ik wil hebben, dus als werkgever per se metallic wil, gaat hij iets over budget.
Dit is zeg maar het minimum waar ik ok mee zou zijn, maar niet sta te springen, vanwege ondermotorisering en weinig opties. Met deze motor ben ik ook bang dat ik me suf ga moeten schakelen... Hij mag 1300 kg trekken, maar met 115 pk gaat dat niet overhouden (onze privé auto had met 105 pk ook moeite, is gechipt naar 145 pk en doet dat nu prima). Deze auto kan maar een contract tot 140.000 km krijgen (bij leaseplan iig), dus 30-33 maanden.
Seat Leon Sportstourer Style Business Intense, 1.5
Handgeschakeld, Asphalt Blue metallic (geen metallic), Technology pack, afneembare trekhaak.
Normbedrag €1035,08
50.000 km ongeveer €1231,-
Bijtelling €355,-

Als de bovenstaande, maar dan met een sterkere motor, iets mooiere kleur. Wat mij betreft meer vergelijkbaar met mijn huidige auto, iets minder opties maar wel een sterkere motor en een trekhaak. Hier zou ik al wat beter mee kunnen leven. Deze auto kan gewoon tot 180.000 km, dus 42 maanden. Brandstofverbruik is trouwens nagenoeg gelijk (voorschot scheelt €8,- per maand op >€400,-) , CO2 volgens WLTP exact gelijk. Dus dit is ook beter voor het milieu omdat hij 9-12 maanden langer meegaat >:)
Hyundai Ioniq 5 Style 73 kWh
Digital Green Mica, V2L, Warmtepomp, trekhaak.
Normbedrag kan ik niet configureren (want >€45.000,-).
Bij 50.000 km ca. €1130,-
Bijtelling €394,-

Elektrisch serieus overwogen, hoewel ik regelmatig naar het buitenland ga, max ca. 700 km/dag. En natuurlijk minder handig met caravan. Ik moet zeggen dat ik hier wat minder enthousiast over geworden ben. Afgelopen vrijdag moest ik terug vanuit Wallonië en was ik om 20.30 thuis. Elektrisch had ik dan onderweg ook nog een half uur moeten snelladen, want geen lader bij de zaak daar. Op zo'n moment zou ik daar geloof ik wel een beetje van balen. Momenteel trouwens helemaal niet te configureren bij LP, zal komen doordat Hyundai omschakelt naar de 77kWh variant. Gegevens dus 2 weken oud. Mijn argumenten waarom ik deze buiten budget zou moeten kunnen krijgen, is dat ik de actieradius nodig zou hebben voor mijn werk. Collega in dezelfde lease-categorie heeft de 58 kWh zoals ik hier geconfigureerd heb, maar die rijdt alleen woon-werk. Is voor mij hetzelfde als het verschil tussen diesel en benzine. Tevens verreweg de goedkoopste optie bij 50.000 km/jaar
Hyundai Tucson PHEV Comfort
Teal Blue Mica, Trekhaak afneembaar, Wandlader inclusief abonnement*
Normbedrag €1038,78 (inclusief lader, exclusief lader €988,41)
50.000 km €1202,-
Bijtelling €438,-

Voorlopig mijn voorkeur, volgende week gaan we een proefrit maken. De auto past binnen budget, alleen de lader niet... Maar ja, dat budget is vooral om gelijkwaardige auto's te hebben. Een collega die geen lader nodig heeft, zou deze auto ook prima mogen nemen. (Bijvoorbeeld omdat hij/zij al een lader heeft, of aan een openbare lader moet laden (geen parkeerplaats op eigen terrein). En inclusief lader is hij ongeveer even duur als de Seat (2 weken geleden nog wel, nu groter verschil omdat brandstof voorschot 20% omhoog gegaan is en 20% van €280,- is minder dan 20% van €440,-...) Dit ook zo besproken met mijn werkgever, die zeiden in ieder geval niet gelijk nee :*) en hebben nu offertes opgevraagd bij nog 2 leasemaatschappijen (Alphabet en Arval), beide doen we ook zaken mee en Arval voert ook de operational lease voor Hyundai zelf uit (lees ik op de Hyundai site), dus wellicht dat die nog wat scherper kunnen aanbieden ook.

Zo, viel niet mee om dat overzichtelijk te houden 8), hoop dat jullie het nog een beetje kunnen volgen :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Wild Chocolate schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:51:
Zoals daarstraks aangegeven, zal ik ook mijn zoektocht even delen. De achtergrond even deels in MO-tags, omdat het proces nog loopt, en een paar meer herleidbare zaken hoeven van mij niet vindbaar.

Leasebudget:€990,-
Kilometrage per jaar:Norm 40.000 (werkelijk 50.000)
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, voorschot volgens leasemaatschappij (realistisch verwacht verbruik)
Merkbeleid: Toegestaanzijn Aiways, Audi, BMW, CUPRA, Citroën, DS, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Lexus, Lynk & Co, MG, MINI, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, SsangYong, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo
Overige afhankelijkheden: Winterbanden verplicht/nodig, max €45.000,- cataloguswaarde. Eigen bijdrage niet toegestaan, bij voorkeur (letterlijk uit leasebeleid) metallic lak. Beleid voor maximale CO2 uitstoot (maar door inclusief brandstof wordt dit ook al redelijk afgedwongen), geen cabrio, minimaal 4 deuren en 4 zitplaatsen.
Specifieke wensen:Trekhaak (minimaal 1300 kg, liever meer), stoelverwarming, cruisecontrol. Ik ga zowel zakelijk als privé regelmatig de grens over, dus comfortabele reisauto die niet bij 160 al buiten adem is, is een pré! Ook met de caravan lekker als we niet met 70 de berg op hoeven. Bagageruimte vergelijkbaar met huidige Octavia Combi (=610/1740 l), dat kan ik zowel zakelijk als privé goed gebruiken.
Uiteindelijke keuze:

stukje voorgeschiedenis

***members only***

Werkgever heeft als beleid dat indien er nog een auto in de pool is in jouw leaseklasse, je eerst die krijgt en dat contract moet uitdienen. Voordeel daarvan is, dat er ook geen gezeik is wanneer je vertrekt. De auto blijft dan achter en is voor de eerstvolgende die een auto in die klasse moet krijgen. Nadeel is uiteraard dat het kan gebeuren dat er net nog een auto staat, en dat je dus niet zelf kan kiezen. (Discussie over dit beleid mag, maar dan graag even het leaseregelingen topic.) Mijn huidige auto heb ik heb ik daardoor niet zelf uitgezocht.

Ik rijd nu een Octavia Combi, 1.0 3 cilinder 115 pk, automaat, leren bekleding. Op zich een prima auto, we hadden zelf al een Octavia Combi (1.6 TDI 2013) privé, dus ik zou hem zelf gekozen kunnen hebben, behalve die 1.0 met automaat dan... Op zich geen trage auto, maar het houdt niet over. Als je deze motor trouwens kiest, dan zou ik geloof ik wel een automaat nemen, anders schakel je je suf. Ik vind die automaat overigens ook niet top schakelen, in D schakelt hij zo snel dat je met gelijkblijvend gas steeds heel erg terugvalt in acceleratie, in S doet hij dat prima, maar is hij met wegrijden en van 1 naar 2 heel rukkerig/abrubt :-(

***members only***

Onderzochte opties

Het bedrag bij 50.000 km is via de configurator op de website (dus niet ingelogd in het portal, daar kan ik alleen met de norm-waarden zien), het lijkt erop dat er in mijn normbedrag nog met een iets lagere brandstofprijs gerekend wordt, t.o.v. 2 weken geleden zijn de brandstofvoorschotten op de website nu ook hoger (ca. 20%). Ik vermoed dat de configurator in mijn account rekent met het bedrag wat van toepassing was toen ik de mogelijkheid kreeg om te configureren. Maar voor het vergelijk maakt dat niet uit.
Seat Leon SportstourerStyle Business Intense, 1.0
Handgeschakeld, Pure Red (geen metallic), Technology pack, vaste trekhaak. Normbedrag €988,61
50.000 km ca. €1234,-
Bijtelling €332,- (ongeveer gelijk aan huidige Octavia)

Vergelijkbaar met mijn huidige auto, uiterlijk en interieur spreekt me iets meer aan dan de Octavia. Octavia lijkt wat meer op oude mensen te mikken tegenwoordig. Wellicht dat metallic dan nog een optie is, gaat hij iets over budget maar bovenstaande zijn de minimale opties die ik wil hebben, dus als werkgever per se metallic wil, gaat hij iets over budget.
Dit is zeg maar het minimum waar ik ok mee zou zijn, maar niet sta te springen, vanwege ondermotorisering en weinig opties. Met deze motor ben ik ook bang dat ik me suf ga moeten schakelen... Hij mag 1300 kg trekken, maar met 115 pk gaat dat niet overhouden (onze privé auto had met 105 pk ook moeite, is gechipt naar 145 pk en doet dat nu prima). Deze auto kan maar een contract tot 140.000 km krijgen (bij leaseplan iig), dus 30-33 maanden.
Seat Leon Sportstourer Style Business Intense, 1.5
Handgeschakeld, Asphalt Blue metallic (geen metallic), Technology pack, afneembare trekhaak.
Normbedrag €1035,08
50.000 km ongeveer €1231,-
Bijtelling €355,-

Als de bovenstaande, maar dan met een sterkere motor, iets mooiere kleur. Wat mij betreft meer vergelijkbaar met mijn huidige auto, iets minder opties maar wel een sterkere motor en een trekhaak. Hier zou ik al wat beter mee kunnen leven. Deze auto kan gewoon tot 180.000 km, dus 42 maanden. Brandstofverbruik is trouwens nagenoeg gelijk (voorschot scheelt €8,- per maand op >€400,-) , CO2 volgens WLTP exact gelijk. Dus dit is ook beter voor het milieu omdat hij 9-12 maanden langer meegaat >:)
Hyundai Ioniq 5 Style 73 kWh
Digital Green Mica, V2L, Warmtepomp, trekhaak.
Normbedrag kan ik niet configureren (want >€45.000,-).
Bij 50.000 km ca. €1130,-
Bijtelling €394,-

Elektrisch serieus overwogen, hoewel ik regelmatig naar het buitenland ga, max ca. 700 km/dag. En natuurlijk minder handig met caravan. Ik moet zeggen dat ik hier wat minder enthousiast over geworden ben. Afgelopen vrijdag moest ik terug vanuit Wallonië en was ik om 20.30 thuis. Elektrisch had ik dan onderweg ook nog een half uur moeten snelladen, want geen lader bij de zaak daar. Op zo'n moment zou ik daar geloof ik wel een beetje van balen. Momenteel trouwens helemaal niet te configureren bij LP, zal komen doordat Hyundai omschakelt naar de 77kWh variant. Gegevens dus 2 weken oud. Mijn argumenten waarom ik deze buiten budget zou moeten kunnen krijgen, is dat ik de actieradius nodig zou hebben voor mijn werk. Collega in dezelfde lease-categorie heeft de 58 kWh zoals ik hier geconfigureerd heb, maar die rijdt alleen woon-werk. Is voor mij hetzelfde als het verschil tussen diesel en benzine. Tevens verreweg de goedkoopste optie bij 50.000 km/jaar
Hyundai Tucson PHEV Comfort
Teal Blue Mica, Trekhaak afneembaar, Wandlader inclusief abonnement*
Normbedrag €1038,78 (inclusief lader, exclusief lader €988,41)
50.000 km €1202,-
Bijtelling €438,-

Voorlopig mijn voorkeur, volgende week gaan we een proefrit maken. De auto past binnen budget, alleen de lader niet... Maar ja, dat budget is vooral om gelijkwaardige auto's te hebben. Een collega die geen lader nodig heeft, zou deze auto ook prima mogen nemen. (Bijvoorbeeld omdat hij/zij al een lader heeft, of aan een openbare lader moet laden (geen parkeerplaats op eigen terrein). En inclusief lader is hij ongeveer even duur als de Seat (2 weken geleden nog wel, nu groter verschil omdat brandstof voorschot 20% omhoog gegaan is en 20% van €280,- is minder dan 20% van €440,-...) Dit ook zo besproken met mijn werkgever, die zeiden in ieder geval niet gelijk nee :*) en hebben nu offertes opgevraagd bij nog 2 leasemaatschappijen (Alphabet en Arval), beide doen we ook zaken mee en Arval voert ook de operational lease voor Hyundai zelf uit (lees ik op de Hyundai site), dus wellicht dat die nog wat scherper kunnen aanbieden ook.

Zo, viel niet mee om dat overzichtelijk te houden 8), hoop dat jullie het nog een beetje kunnen volgen :+
Als je norm km’s 40k is, moet je daar mee rekenen om te kijken of het in budget past. Hoeveel je echt rijdt maakt niet uit (los van het feit dat je de auto korter kan rijden voor je aan je Max km’s zit).
Dat geeft dus iets meer ruimte ;)
Wacht ik zie nu dat je beide getallen opsomt. Het bedrag bij 50k maakt voor jou dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Smobbo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 06:18:
[...]

Als je norm km’s 40k is, moet je daar mee rekenen om te kijken of het in budget past. Hoeveel je echt rijdt maakt niet uit (los van het feit dat je de auto korter kan rijden voor je aan je Max km’s zit).
Dat geeft dus iets meer ruimte ;)
Wacht ik zie nu dat je beide getallen opsomt. Het bedrag bij 50k maakt voor jou dus niet uit.
Ik gebruik het bedrag bij 50.000 km om te laten zien hoe krom de "goedkoopste" optie uitpakt. Op die manier hoop ik mijn werkgever zo ver te krijgen om de PHEV inclusief lader te kunnen kiezen, terwijl dat eigenlijk over budget is.

Of, mocht dat niet lukken, om de Seat Leon 1.5 te kunnen kiezen, omdat die er niet al na 140.000 km uit hoeft en in de praktijk net zo duur is per maand als de 1.0.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Wild Chocolate schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Ik gebruik het bedrag bij 50.000 km om te laten zien hoe krom de "goedkoopste" optie uitpakt. Op die manier hoop ik mijn werkgever zo ver te krijgen om de PHEV inclusief lader te kunnen kiezen, terwijl dat eigenlijk over budget is.

Of, mocht dat niet lukken, om de Seat Leon 1.5 te kunnen kiezen, omdat die er niet al na 140.000 km uit hoeft en in de praktijk net zo duur is per maand als de 1.0.
Op papier is dat voordeliger. In de praktijk waarschijnlijk niet. Maar goed, weet niet of de WG dat ook weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnknown1898
The Eagle schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:31:
[...]

Ter indicatie keek ik bij directoease, en een bijna volledige aangeklede Seat Tarraco doet 835 per maand ex brandstof. Je voordeel is dat je een flink leasebedrag ex brandstof hebt, dat scheelt een hoop.
Je zit feitelijk een klasse hger die ie kunt kijken. Aangeklede passat station moet ook lukken denk ik.
Having said that, octavia levering zal ca juni 2023 worden momenteel tenzij Pon je leasemij is. Vag levering zijn problematisch en daar heeft de importeur ook een flinke hand in, die hebben heel veel productieslots voor hun egen leasemij gehouden :(
Die €835,00 lukt je niet met 48mnd/40.000km/laag eigen risico/winterbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrUnknown1898
Ik ben nog even verder gaan kijken en als ik toch een SUV kies zou het best de Kia Sportage kunnen worden. Hele mooie auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Kijk dan ook even naar de Hyundai Tucson, is onder de kap dezelfde auto.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:38
Als je praat over EVs en een private lease constructie die geen BKR melding oplevert (ivm verhuisplannen binnen 2 jaar) ... Welke merken komen dan naar voren? Je hebt natuurlijk het relatief nieuwe Lynk & Co concept (wel hybride) van €500 vast excl laad-en brandstof kosten. Interessant concept maar geen volledige EV.

Volvo heeft Volvo Care met ook geen BKR melding omdat je per 3 maand kan opzeggen. Probleem is denk ik dat die auto's veel hoger in maandbedrag zijn. Ik release nu een xc40 recharge maar om die zelf te leasen... Dan schiet de prijs omhoog naar 700/800 euro.

Of denk ik niet goed en zijn het niet de merken EVs maar de (lease) maatschappijen waar je wil private leasen/huren?

Ik vind bijv de nieuwe Renault Megane E-tec ook prachtig maar via Renault heb je voor zover ik weer alleen langdurige lease met dus BKR melding aan je broek.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 09-03-2022 22:00 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

Juancho schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:59:

Ik vind bijv de nieuwe Renault Megane E-tec ook prachtig maar via Renault heb je voor zover ik weer alleen langdurige lease met dus BKR melding aan je broek.
Die BKR melding is er niet voor niets. Je kunt proberen om te leasen via een niet bij een keurmerk lease (oid) bedrijf te komen maar je moet je afvragen hoe verstandig dat is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Voor private lease dingen moet je in Private Lease - Deel 1 zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimOBL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
Leasebudget: 980
Kilometrage per jaar: 40000
Contractduur: 4
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling incl. via Travelcard/praktijkverbruik.nl
Merkbeleid, zo ja, welke:Nee
Overige afhankelijkheden:max 135 CO2 mg/km
Specifieke wensen: bredere achterbank en scheidingsrek tussen achterbank en laadruimte
Uiteindelijke keuze:Dacia Sandero Step ... i.v.m. levertijd (juni) kosten/baten

Afweging waren:
* 308 hatchback
Nadelen;
- 2 autostoeltjes achterin is geen derde persoon meer
- Kosten
- Levertijd
* Cupra Born
- Weinig laadruimte
- geen opties meer over door hogere bedrag
- Levertijd direct maar omdat deze al langere tijd geregistreerd staat liep het leasecontract 60 mnd en daarmee ruim halfjaar naar topkosten waardoor geen voordeel meer t.o.v. benzine

* Octavia
- Hoger in lease
- Zeer lange levertijd

* Kia Ceed SW
- 2e keuze
- Langere levertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@WimOBL Ik vind het wel een bijzondere afweging. Je gaat van een Octavia, CEED en een 308 (allemaal C klasse) naar een B Klasse en een meer budget merk auto (is trouwens niets mis mee, maar is toch wat kariger kwa opties en vaak geen automaat mogelijk). Ik zou meer verwachten dat je met een T-Cross, Polo, Fabia, Ibiza, etc. zou vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@Wild Chocolate Ik wil nog even wat suggesties toevoegen:

MHEV:
Mazda 6 (165pk blok)

HEV:
Toyota Corolla station (1.8 of 2.0)

PHEV:
Mazda CX-60 (Nieuwe modellen bij Mazda kunnen erg leuk uitvallen qua leaseprijs. Vraag de lokale dealer of hun een lease offerte kunnen maken. Mocht dat gunstig uitvallen, vraag dan of de leasemij deze offerte kan matchen)

Verder goed om te weten: HEV en PHEV behalen alleen max rendement bij snelheden onder de 110 km/h en in situaties van veel "start-stop-start-stop" (file rijden, stadsverkeer bijv)

[ Voor 19% gewijzigd door D_Jeff op 11-03-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
D_Jeff schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:49:
@Wild Chocolate Ik wil nog even wat suggesties toevoegen:

MHEV:
Mazda 6 (165pk blok)

HEV:
Toyota Corolla station (1.8 of 2.0)

PHEV:
Mazda CX-60 (Nieuwe modellen bij Mazda kunnen erg leuk uitvallen qua leaseprijs. Vraag de lokale dealer of hun een lease offerte kunnen maken. Mocht dat gunstig uitvallen, vraag dan of de leasemij deze offerte kan matchen)

Verder goed om te weten: HEV en PHEV behalen alleen max rendement bij snelheden onder de 110 km/h en in situaties van veel "start-stop-start-stop" (file rijden, stadsverkeer bijv)
Dank je voor het meedenken.

Mazda 6 komt in de goedkoopste uitvoering, zonder opties op €1222,- bij Leaseplan. Kan me niet voorstellen dat ik bij enige andere leasemaatschappij €230,- goedkoper uit zou kunnen zijn.
Mazda CX 60 is (ver) boven de maximale €45.000,- Ik kan me daarnaast niet voorstellen dat die wel binnen budget zou passen.
Toyota HEV's mogen notoir weinig trekken. (Corolla touring hev max 750 kg!)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimOBL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
@jongetje Haha, ja dat begrijp ik dat die afweging lichtelijk apart is.
Ik rij momenteel in een rijk uitgeruste 308, echter dat was voordeel omdat hij uit de pool kwam en we krijgen bij ons als er een poolauto is van klasse hoger deze ook standaard.
Om deze reden kwam ik hier dus op uit en mocht ik nu een voortzetting in deze autoklasse ook nemen.
De afwegingen voor type zoals door jouw genoemd stonden wel op de eerste shortlist, en nog enkele meer.
Om het totaal compleet te maken m'n afwegingen:

- Renault Clio, vondt ik voor de meter rijden en zat ook niet lekker tijdens een leenperiode van 2 weken (ps ik rij gemiddeld 180km tot 240 km per dag 5 dagen per week)
- Renault capture, vondt ik niet lekker zitten ook; weet niet waarom een B klasse beter zit...
- Skoda Fabia, leek qua weggedrag bijna gelijk aan clio
- De Polo kon ik geen twee kinderstoelen achterin/ was ook zo bij de 2008 (dochters van lage deel basisschool)
- Ibiza heb ik niet bekeken, geen idee waarom niet
- T-cross; jammer dat die niet in m'n shortlist stond... ziet er qua ruimte intern goed uit... Wellicht toch nog eens opgooien of ik nog mag wisselen na een proefrit...

Keuze voor B klasse verbaasde me zelf ook moet ik toegeven.
De rijwind viel me alles mee en hij reed ook erg soepel; hiernaast zat de stoel goed en niet te kort. En ook met een beetje lengte kun je nog goed op de achterbank zitten.
M.b.t. opties ben ik huidig wel beetje verwend al meot ik eerlijk bekennen dat buiten de cruise control en lane assistent (die ook op deze zitten en goed werken bleek bij testrit) ik weinig gebruik van alle foefjes heb gemaakt.
Tuurlijk zit een leren stoel met verwarming lekker; en is het mooi als je een zonnedak van glas hebt; al is dat laatste i.c.m. kinderen niet het meest duurzame ben ik al achter....

Pps: Automaat gaat met de gewenste uitstoot zo en zo niet lukken; had wel sterk m'n voorkeur want rijdt een stuk rustiger zeker als er ook addaptive cruise control is (laatst de jag van the boss geprobeerd ;-))

[ Voor 5% gewijzigd door WimOBL op 11-03-2022 14:25 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.