Ik kreeg die direct nadat de leasemaatschappij de order had geplaats, volgens de leasemaatschappij wordt mijn nieuwe Focus (ST Line Vignale) op 30 november geleverd, al geloof ik die datum niet helemaal...Maar weer even OT, hier is de auto besteld maar helaas nog geen leverweek door gekregen van LeasePlan. Hoe lang duurt dat gemiddeld bij de meeste mensen? (/me wilt even weten waar hij aan toe is qua wachten)
Ik vraag altijd gelijk bij welke dealer hij besteld is en bel daarna de dealer op voor een realistischer leverdatum...LightStar schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:33:
[...]
Ik kreeg die direct nadat de leasemaatschappij de order had geplaats, volgens de leasemaatschappij wordt mijn nieuwe Focus (ST Line Vignale) op 30 november geleverd, al geloof ik die datum niet helemaal...
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dat stond er ook bij, ik weet dat de vestiging in mijn woonplaats maart aangaf en de vestiging waar die nu besteld is zegt eind november, als het al november is zal het januari worden gezien ze dan geen auto’s meer op kenteken zetten.The Wizard schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:34:
[...]
Ik vraag altijd gelijk bij welke dealer hij besteld is en bel daarna de dealer op voor een realistischer leverdatum...
Als je best bang for buck wil, dan is de octavia echt good value.Oggy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:20:
De berekeningen ontvangen. Alles past en verschil tussen bijtelling is min 385 en max 424.
De geselecteerde auto's zijn van lage bijtelling tot hoog;
Skoda Octavia combi 1.0 dsg 110pk business edition Plus met HUD, travel assist en elektrische stoelen.
Peugeot 308 SW plugin GT-line 180pk met 7,4 KW charger
Peugeot 3008 plugin allure pack 225pk met stoelverwarming en 7,4 KW charger
Hyundai Tucson plugin smart comfort 265pk
Bij de Tuscon is nog 40 euro budget over dus daar kan het nog een trim hoger . Ik vermoed dat een Kia Sportage plugin dynamic line er ook in past.
Zie ik nog leuke auto's niet? Max 120 gram CO2 of plugin, fatsoenlijke achterbank en kofferbak.
Als je verder geen specifieke eisen heb dan zou ik gaan voor wat je mooiste vind.
Persoonlijk vind ik de 308SW best wel leuk uitzien.
Als verder alleen de CO2/plugin, fatsoenlijk achterbank en kofferbak als eisen heb, en je iets anders wil dan de normale dertien in dozijn auto, kan je ook naar deze kijken:
- Jeep Compass 4xe (misschien wel wat hoger qua prijs maar vind ik oprecht leuk en anders)
- Cupra Formentor of Leon Sportstourer (is eeen seat met make-up)
- DS4 E-tense (volgens mij ongeveer zelfde platform als Peugeot 3008, maar iets kleiner, wel zeldzamer)
Andere opties die je wellicht al bekeken maar zie ik niet genoemd:
- Toyota Corolla Touring (qua value for money een topper)
- Volvo XC40 (iets meer voor oude man die hip wil zijn maar stiekem vind ik het toch best leuk. Wel aan de prijs)
Life is too short to drive boring cars
Update rondom mijn nieuwe lease-auto.
Mijn BMW is gisteren geleverd bij de dealer!
Bestelling geplaatst door dealer bij BMW: 3 januari
Start productie: 25 maart
Productie afgerond: 7 april
Geleverd bij dealer: 19 april
Rijklaar maken staat ingepland op vrijdag 29 april. Daarna gaat hij naar de poetser. Hopelijk kunnen ze de auto dan zaterdag 30 april leveren.
Al met al dus nog redelijk snel gegaan en geen hinder ondervonden van enige vertraging (ondanks gesloten fabrieken etc.)
Mijn BMW is gisteren geleverd bij de dealer!

Bestelling geplaatst door dealer bij BMW: 3 januari
Start productie: 25 maart
Productie afgerond: 7 april
Geleverd bij dealer: 19 april
Rijklaar maken staat ingepland op vrijdag 29 april. Daarna gaat hij naar de poetser. Hopelijk kunnen ze de auto dan zaterdag 30 april leveren.
Al met al dus nog redelijk snel gegaan en geen hinder ondervonden van enige vertraging (ondanks gesloten fabrieken etc.)
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Update, leveringsweek 23 en dan heeft de dealer nog ongeveer 2 weken nodig voor afleveren en trekhaakmontage. De bestelling is 7-3 gedaan, dus in totaal iets meer dan 3 maanden wachttijd... erg netjesGriffin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:19:
Maar weer even OT, hier is de auto besteld maar helaas nog geen leverweek door gekregen van LeasePlan. Hoe lang duurt dat gemiddeld bij de meeste mensen? (/me wilt even weten waar hij aan toe is qua wachten)
Het gaat trouwens om een Kia Ceed Sportswagon Dynamics Plus Line in Dark Penta Metal (via leaseplan)
Leaseplan is sowieso niet de snelste manier om de status van je auto te volgen. Zij krijgen namelijk vaak de info vanuit de dealer. Dus wanneer je veel contact hebt met de dealer, dan loopt Leaseplan altijd achter de feiten aan.
Mijn auto is gisteren geleverd bij de dealer, maar staat op Leaseplan nog steeds niet als auto bij de dealer.
Mijn auto is gisteren geleverd bij de dealer, maar staat op Leaseplan nog steeds niet als auto bij de dealer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/T19n17PvceJE7bpjIu1pmtqx.png?f=user_large)
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Even een schaamteloze crosspost. 
Foto's toegestuurd van de dealer!
Skyscraper Grey i.c.m. Dakota Mocha leder. Prachtig.
:strip_exif()/f/image/5cs45V6POG8NQhDxQ7J0ycGL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0bKsbsOPT0f21udIc9iG27Qs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6B9ypfJ9mAfNPGB1TbfOmIIU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/awb7CqPkxpCRAuV988uOSu7g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jHC5fLvOwjfnHJzobyG7DfQd.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's toegestuurd van de dealer!

Skyscraper Grey i.c.m. Dakota Mocha leder. Prachtig.
:strip_exif()/f/image/5cs45V6POG8NQhDxQ7J0ycGL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0bKsbsOPT0f21udIc9iG27Qs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6B9ypfJ9mAfNPGB1TbfOmIIU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/awb7CqPkxpCRAuV988uOSu7g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jHC5fLvOwjfnHJzobyG7DfQd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ttj9AdoqhULsHqBDI83eNSt.jpg?f=fotoalbum_large)
Woep!
Zojuist afleverafspraak gemaakt voor m'n 1-serie.
Aanstaande zaterdag om 10:00 ga ik 'm ophalen!
Zojuist afleverafspraak gemaakt voor m'n 1-serie.
Aanstaande zaterdag om 10:00 ga ik 'm ophalen!

Ik ben benieuwd naar de ervaring met alpharent hier. Mijn bestelde seat leon fr business intense komt einde dit jaar (besteld begin Dec 2021) en huidige liep af.
Moest halsoverkop vandaag een auto kiezen die vrijdag geleverd gaat worden als voorloper. Ging bijzonder stroef, ik kreeg dezelfde auto's aangeboden als juniors binnen het bedrijf, zelfs al is mijn budget als senior hoger.
Dat maakte mij niet weinig uit echter zei ik dat ik graag een automaat wilde (zoals mijn bestelde auto). Dat kon: Toyota yaris. Dus ik vraag hem met droge ogen of hij de leaseklasse wel goed heeft. Dat zat volgens hem goed. De auto's die die aanbood waren catalogus waarde 27k tot 31k variërend van Opel astra, kia ceed, seat leon, Renault megane en Renault 308 allen in Station uitvoering.
Na de schriftelijke bevestiging dat ik een klasse hoger lease kwam er ineens een Toyota corolla Station automaat van 31.000 uit de hoge hoed.
Waar was die daarvoor vraag ik me dan af?
Daarna doorvragen oké, wat zijn dan handgeschakelde auto's in mijn klasse die eventueel kunnen. Begon die weer dat oude lijstje op te noemen, tot vervelens toe. Toen ik zei dat mijn nieuwe auto een catalogus waarde heeft van ruim 38k en ik bereid ben tot ongeveer zoveel te gaan kwam die met een BMW 1 van 42k op de proppen die te klein is voor vrouw en kind (en zooi). Maar zit er dan echt helemaal niks tussen die kale stations en de BMW 1 serie?
Moest halsoverkop vandaag een auto kiezen die vrijdag geleverd gaat worden als voorloper. Ging bijzonder stroef, ik kreeg dezelfde auto's aangeboden als juniors binnen het bedrijf, zelfs al is mijn budget als senior hoger.
Dat maakte mij niet weinig uit echter zei ik dat ik graag een automaat wilde (zoals mijn bestelde auto). Dat kon: Toyota yaris. Dus ik vraag hem met droge ogen of hij de leaseklasse wel goed heeft. Dat zat volgens hem goed. De auto's die die aanbood waren catalogus waarde 27k tot 31k variërend van Opel astra, kia ceed, seat leon, Renault megane en Renault 308 allen in Station uitvoering.
Na de schriftelijke bevestiging dat ik een klasse hoger lease kwam er ineens een Toyota corolla Station automaat van 31.000 uit de hoge hoed.
Waar was die daarvoor vraag ik me dan af?
Daarna doorvragen oké, wat zijn dan handgeschakelde auto's in mijn klasse die eventueel kunnen. Begon die weer dat oude lijstje op te noemen, tot vervelens toe. Toen ik zei dat mijn nieuwe auto een catalogus waarde heeft van ruim 38k en ik bereid ben tot ongeveer zoveel te gaan kwam die met een BMW 1 van 42k op de proppen die te klein is voor vrouw en kind (en zooi). Maar zit er dan echt helemaal niks tussen die kale stations en de BMW 1 serie?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@Oekol Een shortlease/huurauto is duurder dan een leaseauto met een termijn van 3 of 4 jaar. Daarom worden er goedkopere auto's aangeboden om binnen het leasebudget te blijven.
Die snap ik, maar dan zou dat toch evenredig naar beneden ook zo werken? Ik moet alsnog nu een halfjaar minimaal in deze voorloper rijden, vond het gewoon vrij frappant dat er niks tussen de 31k en 40k zat qua auto's. De auto's die collega's krijgen als voorlopers vallen exact in tot hoeveel catalogus waarde ze kunnen leasen.jongetje schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:49:
@Oekol Een shortlease/huurauto is duurder dan een leaseauto met een termijn van 3 of 4 jaar. Daarom worden er goedkopere auto's aangeboden om binnen het leasebudget te blijven.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik rij nu een Peugeot 308 hatchback uit 2018 die ik van een ex-collega heb "gekregen" en mag dit jaar voor het eerst een nieuwe uitzoeken. Nu heb ik nogal moeite iets te vinden met een nieuw model wat binnen budget valt en geen koekblik is. Wat me opvalt is dat toen ik in 2019 uit nieuwsgierigheid even keek, er een stuk meer mogelijk leek met hetzelfde budget(dat heeft geen inflatiecorrectie gehad).
Nou heb ik nooit veel met auto's gehad en vind het erg lastig voor het eerst een nieuwe uit te zoeken
Leasebudget:700
Kilometrage per jaar:35000
Contractduur:4 jaar/48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, indicatieve berekening door leaseplan
Merkbeleid, zo ja, welke:Geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden:Geen Diesel, evt. laadpaal plaatsen wordt lastig bij ons wooncomplex
Specifieke wensen:
- Bagageruimte voor kampeervakanties(ter vergelijking: de 308 heeft 420L en zelfs bijna 1200L met achterbank)
- Geschikt voor langere mensen(we zijn 180 en 190)
- Android auto is grote +
Uiteindelijke keuze: nvt.
Gekeken naar de Hyundai Kona en i30 hatchback, maar die heeft stuk minder bagageruimte, dus zou mogelijk met dakkoffer "moeten" en vallen eigenlijk ook al buiten budget met toevoeging van brandstof.
Er is mogelijk met de baas te praten over enige rek in het budget gezien de opgelopen kosten, maar heb geen idee in hoeverre de rek er dan inzit. Ik heb ook al gemeld dat ik in de praktijk helemaal niet in de buurt kom van 35000km/jaar(Heb er zelf in 3 jaar 50k mee gedaan), maar daar is helaas niet aan de trekken
Nou heb ik nooit veel met auto's gehad en vind het erg lastig voor het eerst een nieuwe uit te zoeken
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, indicatieve berekening door leaseplan
Overige afhankelijkheden:Geen Diesel, evt. laadpaal plaatsen wordt lastig bij ons wooncomplex
Specifieke wensen:
- Bagageruimte voor kampeervakanties(ter vergelijking: de 308 heeft 420L en zelfs bijna 1200L met achterbank)
Gekeken naar de Hyundai Kona en i30 hatchback, maar die heeft stuk minder bagageruimte, dus zou mogelijk met dakkoffer "moeten" en vallen eigenlijk ook al buiten budget met toevoeging van brandstof.
Er is mogelijk met de baas te praten over enige rek in het budget gezien de opgelopen kosten, maar heb geen idee in hoeverre de rek er dan inzit. Ik heb ook al gemeld dat ik in de praktijk helemaal niet in de buurt kom van 35000km/jaar(Heb er zelf in 3 jaar 50k mee gedaan), maar daar is helaas niet aan de trekken
[ Voor 5% gewijzigd door Gammro op 04-05-2022 11:42 ]
700 incl. brandstof is ook wat krap voor een c-segmenter tegenwoordig.
Sowieso zou ik kijken naar hybride, dat drukt de impact van de brandstofkosten een beetje. Echter zie ik dat een toyota corolla al snel iets over budget gaat: https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N
Ik zou op directlease gewoon eens lekker rond gaan klikken en kijken wat je wil en hoeveel het bduget daarom aangepast moet worden
Sowieso zou ik kijken naar hybride, dat drukt de impact van de brandstofkosten een beetje. Echter zie ik dat een toyota corolla al snel iets over budget gaat: https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N
Ik zou op directlease gewoon eens lekker rond gaan klikken en kijken wat je wil en hoeveel het bduget daarom aangepast moet worden
Dankje voor de tip. Ik zie dat de Corolla Touring Sports maar een heel klein beetje duurder is(snap er niks van met zo'n stuk lengte eraan). Als ik zo zie wat het bij directlease en leaseplan doet, denk ik dat er wel met de baas over te vechten is.Smobbo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:11:
700 incl. brandstof is ook wat krap voor een c-segmenter tegenwoordig.
Meteen geregeld dat we zaterdag gaan proefrijden.
Dit filmpje is hier wel passend denk ik. 
Dat filmpje gaat over de meest gewilde lease-auto's luidt de kop. Alleen kunnen ze het beter de meest gewilde? EV's noemen. Alsof elke leaserijder een EV wil rijden...
Ik heb dat filmpje gezien, even om rekening mee te houden: "Het moment van de uitspraken is medio april" (2 weken geleden dus)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
@D_Jeff en het grootste gedeelte van de auto's is niet leverbaar vóór 2023
@Oekol Ik kreeg mijn voorloper ook via AlphaRent, bestelde leaseauto was een crossover van 38k. Kreeg in eerste instante zo'n lelijke C4 cactus van 22-24k met echt helemaal niks erop. Na beetje zeuren om meer 'ruimte' (hij was ook wel krap voor z'n omvang), kreeg ik een middenmodel Kia Ceed SW. Zat nog ongeveer 10k onder mijn bestelde auto maar opzich prima een paar maanden mee gereden.
@Oekol Ik kreeg mijn voorloper ook via AlphaRent, bestelde leaseauto was een crossover van 38k. Kreeg in eerste instante zo'n lelijke C4 cactus van 22-24k met echt helemaal niks erop. Na beetje zeuren om meer 'ruimte' (hij was ook wel krap voor z'n omvang), kreeg ik een middenmodel Kia Ceed SW. Zat nog ongeveer 10k onder mijn bestelde auto maar opzich prima een paar maanden mee gereden.
Het is een bekend probleem. Hier mag ik ook binnenkort veranderen.Gammro schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:40:
Ik rij nu een Peugeot 308 hatchback uit 2018 die ik van een ex-collega heb "gekregen" en mag dit jaar voor het eerst een nieuwe uitzoeken. Nu heb ik nogal moeite iets te vinden met een nieuw model wat binnen budget valt en geen koekblik is. Wat me opvalt is dat toen ik in 2019 uit nieuwsgierigheid even keek, er een stuk meer mogelijk leek met hetzelfde budget(dat heeft geen inflatiecorrectie gehad).
Specifieke wensen:
Wij zijn recent gegaan van een leasebudget (excluis brandstof) naar een TCO budget incluis brandstof en incluis fiscale aftrekbaarheid.
Waar ik vroeger kon gaan voor een mercedes E past er nu nog net een A in het budget. In hybride kan past een kale CLA er nog in. Mijn collega in dezelfde klassen heeft enkele maanden geleden nog een X3 30e besteld.
In mijn berekeningen kom in erop uit dat auto's in leasing de laatste maanden 20 tot 25% duurder geworden zijn. De energiekost in de TCO is nog feller gestegen.
In ben dus aan het aandringen om een indexatie van het budget te bekomen alvorens te bestellen.
Ja het gekke was dat ik na wederom overleg met wagenparkbeheerder (die zei elke keer nee je hebt een klasse hoger vanwege functie) nog een keer gebeld.wuzzy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:27:
@D_Jeff en het grootste gedeelte van de auto's is niet leverbaar vóór 2023
Toen kon ook ineens een skoda octavia (26k catalogus) dus ik zeg van dit is je goedkoopste auto die je aanbied en dat kan 'nu ineens wel'? Maar dat ligt blijkbaar aan dat het toch een klasse hoger is. Zij kijken niet naar catalogusprijs. Daarnaast kreeg ik opel grandland een 3008 en karoq ineens aangeboden. Echter allemaal met handschakel. De enige automaat die ze anders hadden werd een 5008, welke veel te groot is. Dus ik heb het gehouden bij een toyota corolla ts automaat. We gaan het meemaken
@kmser de auto's gaan vaak in januari in prijs omhoog. Als je budget van exclusief naar inclusief brandstof gaat dan snap ik met deze brandstofprijzen dat je er minder in je budget past. Maar dat heeft weinig met gestegen prijzen te maken afgelopen paar maanden.
Een voorloopauto via de leasemaatschappij is vaak een shortlease en shortlease is gewoonweg duurder dan reguliere lease toch? Volgens mij is dat je reden dat een voorloopauto altijd een lagere cataloguswaarde heeft.
Klopt. Hoe korter de termijn hoe duurder het tarief.macmellow schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:56:
Een voorloopauto via de leasemaatschappij is vaak een shortlease en shortlease is gewoonweg duurder dan reguliere lease toch? Volgens mij is dat je reden dat een voorloopauto altijd een lagere cataloguswaarde heeft.
Het zit iets ingewikkelder in elkaar dan dat. Voor <50g CO2 (plug in en elektrisch) mogen we hetgeen fiscaal aftrekbaar is in mindering brengen van het budget. Dus als je een elektrische wagen hebt van 950pm die 150€ pm aan stoom verbruikt is je TCO 825 ( 950 +150 - 25%)jongetje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:32:
@kmser de auto's gaan vaak in januari in prijs omhoog. Als je budget van exclusief naar inclusief brandstof gaat dan snap ik met deze brandstofprijzen dat je er minder in je budget past. Maar dat heeft weinig met gestegen prijzen te maken afgelopen paar maanden.
Is een klein beetje versimpeld, maar daar komt het op neer.
Voor de BMW i4 en Tesla M3 is de maandelijkse leasing met 18% gestegen. Voor een C hybride is de leasekost met 25% gestegen op maandbasis. (minder korting en lagere restwaarde).
Daarbij komt dat de brandstof/energiekost serieus gestegen is. Gevolg hiervan is dat je veel minder hebt voor je budget.
Het TCO budget zorgt ervoor dat je hybride of elektrisch moest kopen.
Met de aanpassingen van de markt de laatste maanden is er niet echt een andere keuze dan elektrisch.
Hey all,
Heb nu een Merc A klasse (bijtelling ~420 eu) lease wagen wat aan vervanging toe is in oktober dit jaar (4 jaar contract).
Situatie thuisfront is vrouwtje + 2 kids van 3 en 7 jaar.
Kinderwagen niet heel lang meer nodig verwacht ik. Dacht eigenlijk een grotere auto nodig te hebben, maar nu de kids wat groter zijn lijkt niet niet echt meer nodig.
Aantal opties wat ik nu voor ogen heb:
Heb nu een Merc A klasse (bijtelling ~420 eu) lease wagen wat aan vervanging toe is in oktober dit jaar (4 jaar contract).
Kinderwagen niet heel lang meer nodig verwacht ik. Dacht eigenlijk een grotere auto nodig te hebben, maar nu de kids wat groter zijn lijkt niet niet echt meer nodig.
Aantal opties wat ik nu voor ogen heb:
- Tesla Model 3 op 2021 kenteken met 12% bijtelling (netto bijtelling ~420 eu) --> mag van leasemaatschappij eerder vervangen, vanaf juli al
- Kia EV6 met 16% bijtelling, nieuwe techniek snel laden en ruimer dan Tesla M3, maar uiterlijk en merk ook beetje mixed feelings (netto bijtelling ~480euro) --> mag van leasemaatschappij ook eerder vervangen per juli)
- BMW 3 serie met 22% bijtelling (netto bijtelling ~550 eu) --> hier komt binnenkort een facelift van, dus kans bestaat dat de auto dan later wordt geleverd, denk dec 2022 of begin 2023
- VW T-roc, net facelift gehad en wilt vrouwtje graag ivm hoger model, mixed feelings (netto bijtelling ~510 eu) --> leverbaar per okt/nov dit jaar
Een beetje een Rotterdams dingetje
/Off-topic
Ik mis een beetje wat je zelf precies wil. Een T-Roc is een Slowmotion (VW Polo) terwijl de andere genoemde auto's duidelijk een klasse of 2 hoger zitten.wh00pz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:43:
Hey all,
Aantal opties wat ik nu voor ogen heb:Wat denken jullie?
- Tesla Model 3 op 2021 kenteken met 12% bijtelling (netto bijtelling ~420 eu) --> mag van leasemaatschappij eerder vervangen, vanaf juli al
- Kia EV6 met 16% bijtelling, nieuwe techniek snel laden en ruimer dan Tesla M3, maar uiterlijk en merk ook beetje mixed feelings (netto bijtelling ~480euro) --> mag van leasemaatschappij ook eerder vervangen per juli)
- BMW 3 serie met 22% bijtelling (netto bijtelling ~550 eu) --> hier komt binnenkort een facelift van, dus kans bestaat dat de auto dan later wordt geleverd, denk dec 2022 of begin 2023
- VW T-roc, net facelift gehad en wilt vrouwtje graag ivm hoger model, mixed feelings (netto bijtelling ~510 eu) --> leverbaar per okt/nov dit jaar
Haha vrouwtje is echt een Rotterdams dingetje inderdaad..
Ik neig nu naar de Tesla Model 3..
Tweede optie is de BMW 3.
Reden waarom het op de 2e plek (nu) staat, is de levertijd en prijsverschil van ruim 100 eu p/mnd tov de Tesla.
Reden waarom het op de 2e plek (nu) staat, is de levertijd en prijsverschil van ruim 100 eu p/mnd tov de Tesla.
KIA, uiterlijk zal je vast aan gaan wennen en volgens mij is men daar over het algemeen best positief over.wh00pz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:43:
Hey all,
my 2 cents
@wh00pz
Van jouw rijtje zou mijn keus op de EV6 vallen. Waarom? Hoewel strikt persoonlijk vind ik het aparte uiterlijk wel mooi bij deze EV6 zeker in in de juiste kleurstelling. Wat betreft range zit je ook wel goed al zal je niet de range van de M3 halen, maar die Tesla is echt een gedrocht van een auto om te zien (wederom persoonlijk). Eigenlijk moet je de EV6 tegenover de model Y zetten (nog lelijker
). Interieur technisch wint de EV6 het makkelijk qua looks, materiaal gebruik en ruimte tov de M3.
Dan de BMW, mooie auto en premium maar de vraag is of dat de behoorlijke meerprijs het waard is voor je. Sommige mensen vinden bepaalde status belangrijk natuurlijk dus dan kan je dat overwegen met die prijs maar onderaan de streep ga je met die auto nagenoeg op dezelfde manier van A naar B als de EV6 en de M3.
De T-ROC, tja .... wil ik niet zoveel aandacht aangeven. Dat is zoals gezegd een Polo op hoge poten en valt totaal buiten het vergelijk met de andere kandidaten. Ik zou daar hard aan voorbij lopen.Als je "vrouwtje" wat hoge wil zitten dan gooi maar een paar kussen op de bestuurdersstoel
Maar eigenlijk is het belangrijkste om eens te gaan rijden met die auto's en dan je shortlist nog eens te herzien,
Van jouw rijtje zou mijn keus op de EV6 vallen. Waarom? Hoewel strikt persoonlijk vind ik het aparte uiterlijk wel mooi bij deze EV6 zeker in in de juiste kleurstelling. Wat betreft range zit je ook wel goed al zal je niet de range van de M3 halen, maar die Tesla is echt een gedrocht van een auto om te zien (wederom persoonlijk). Eigenlijk moet je de EV6 tegenover de model Y zetten (nog lelijker
Dan de BMW, mooie auto en premium maar de vraag is of dat de behoorlijke meerprijs het waard is voor je. Sommige mensen vinden bepaalde status belangrijk natuurlijk dus dan kan je dat overwegen met die prijs maar onderaan de streep ga je met die auto nagenoeg op dezelfde manier van A naar B als de EV6 en de M3.
De T-ROC, tja .... wil ik niet zoveel aandacht aangeven. Dat is zoals gezegd een Polo op hoge poten en valt totaal buiten het vergelijk met de andere kandidaten. Ik zou daar hard aan voorbij lopen.Als je "vrouwtje" wat hoge wil zitten dan gooi maar een paar kussen op de bestuurdersstoel
Maar eigenlijk is het belangrijkste om eens te gaan rijden met die auto's en dan je shortlist nog eens te herzien,
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Jij bedoelt een T-cross, een T-ROC is een grote auto.D_Jeff schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:59:
[...]
Ik mis een beetje wat je zelf precies wil. Een T-Roc is een Slowmotion (VW Polo) terwijl de andere genoemde auto's duidelijk een klasse of 2 hoger zitten.
Hahahaha geniale tip wat betreft kussens voor hoger zitten!
renzo4000 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:23:
@wh00pz
Van jouw rijtje zou mijn keus op de EV6 vallen. Waarom? Hoewel strikt persoonlijk vind ik het aparte uiterlijk wel mooi bij deze EV6 zeker in in de juiste kleurstelling. Wat betreft range zit je ook wel goed al zal je niet de range van de M3 halen, maar die Tesla is echt een gedrocht van een auto om te zien (wederom persoonlijk). Eigenlijk moet je de EV6 tegenover de model Y zetten (nog lelijker). Interieur technisch wint de EV6 het makkelijk qua looks, materiaal gebruik en ruimte tov de M3.
Correct, de T-Cross heeft het Polo platform en de T-ROC het Jetta platform (om maar even een gemakkelijke vergelijking te maken), het Golf platform is dan weer een andere.jongetje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:36:
[...]
Jij bedoelt een T-cross, een T-ROC is een grote auto.
Lijstje: Wikipedia: Volkswagen Group MQB platform
[ Voor 5% gewijzigd door True op 13-05-2022 14:12 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Is er niet nog een Model 3 uit een eerder jaar beschikbaar?wh00pz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:03:
Haha vrouwtje is echt een Rotterdams dingetje inderdaad..
De Kia zou ik op de tweede plek zetten, goede techniek, fijne software (nog niet op niveau Tesla), en inderdaad goed bereik en snel laden.
De BMW en de VW zijn allebei flink aan de prijs voor wat ze bieden. De BMW kun je nog als "premium" zien, maar een dergelijke bijtelling voor een mini-Tiguan? Absurd.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
@wh00pz Ik ga je gewoon nog eens "plagen" met een tegenvoorstel:
De Mazda 3 met een luxury uitvoering is vaak completer dan de Merc A-Klasse tegen een sloot minder bijtelling.
Als je zoiets hebt van: Ik heb de power van het blok niet echt nodig, kan ik je ~630 bruto / ~240 netto bijtelling (~ 34.5k euro fiscaal) bieden met de volgende combinatie:
> SkyActiv-G , 122PK (een autoweek test heeft al laten zien dat het kan oplopen naar 140pk)
> Handbak
> Luxury uitvoering
> Artic White (basiskleur, andere kleuren kosten tot 10 euro pm meer aan bijtelling)
> 360 graden camera pakket
Ietsjes duurder is de SkyActiv-X en heeft een sunroof (1k extra) als extra optie.
Hetzelfde idee is ook op (naar mening lelijke) hoge poten te vinden als CX-30. Is wel in alles duurder, wat iets dat op hoge poten verbruikt meer (en dus meer Co2 boete)
De Mazda 3 met een luxury uitvoering is vaak completer dan de Merc A-Klasse tegen een sloot minder bijtelling.
Als je zoiets hebt van: Ik heb de power van het blok niet echt nodig, kan ik je ~630 bruto / ~240 netto bijtelling (~ 34.5k euro fiscaal) bieden met de volgende combinatie:
> SkyActiv-G , 122PK (een autoweek test heeft al laten zien dat het kan oplopen naar 140pk)
> Handbak
> Luxury uitvoering
> Artic White (basiskleur, andere kleuren kosten tot 10 euro pm meer aan bijtelling)
> 360 graden camera pakket
Ietsjes duurder is de SkyActiv-X en heeft een sunroof (1k extra) als extra optie.
Hetzelfde idee is ook op (naar mening lelijke) hoge poten te vinden als CX-30. Is wel in alles duurder, wat iets dat op hoge poten verbruikt meer (en dus meer Co2 boete)
Heb je ze wel eens vergeleken? De verschillen zijn echt minimaal tussen de twee qua binnen en buiten ruimte. De T-ROC staat wel op een iets groter platform en is iets luxer maar daar houdt het wel op. Ik zou ze beiden niet kiezenjongetje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:36:
[...]
/f/image/2rXbuvwsPravOFozPFpKnxcH.png?f=fotoalbum_large)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Vandaag ook te horen gekregen dat ik een auto van de zaak krijg. Heb de keuze tussen een Skoda Enyaq of een VW ID4. Eens verdiepen in de verschillen en binnenkort maar eens wat testritjes maken
@renzo4000 Klopt. Toen ik voor een auto ging kijken moest ik in de showroom even navragen of die T-Roc niet toch ook op een polo platform stond want eigenlijk was de T-Cross juist ruimer qua gevoel.
@wh00pz Persoonlijk zou ik direct voor de EV6 gaan als laden makkelijk kan. Lees uit je post niet of je een oprit hebt of genoeg laad plek in de straat maar dat is echt een hele goede complete auto voor wat je betaald. De koreanen hebben het goed voor elkaar wat betreft elektrische auto's. Tesla ver bij weg blijven. Ziet er niet uit (persoonlijk) en bouwkwaliteit laat ook te wensen over. Tesla heeft z'n taak volbracht door de wereld te laten zien dat elektrisch rijden leuk kan zijn maar wordt nu ingehaald door de gevestigde merken. BMW ook leuk natuurlijk maar zou je persoonlijk moeten afwegen of je dat de extra kosten waard vindt.
@Malt1982 Verschil is vrijwel nihil behalve het uiterlijk. Zelfde platform, zelfde techniek.
@wh00pz Persoonlijk zou ik direct voor de EV6 gaan als laden makkelijk kan. Lees uit je post niet of je een oprit hebt of genoeg laad plek in de straat maar dat is echt een hele goede complete auto voor wat je betaald. De koreanen hebben het goed voor elkaar wat betreft elektrische auto's. Tesla ver bij weg blijven. Ziet er niet uit (persoonlijk) en bouwkwaliteit laat ook te wensen over. Tesla heeft z'n taak volbracht door de wereld te laten zien dat elektrisch rijden leuk kan zijn maar wordt nu ingehaald door de gevestigde merken. BMW ook leuk natuurlijk maar zou je persoonlijk moeten afwegen of je dat de extra kosten waard vindt.
@Malt1982 Verschil is vrijwel nihil behalve het uiterlijk. Zelfde platform, zelfde techniek.
[ Voor 5% gewijzigd door wuzzy op 13-05-2022 16:57 ]
Aparte reactie over Tesla. Design is absoluut smaak maar bouwkwaliteit is niet waar. Het klopt dat er problemen zijn geweest maar dit is inherent aan een snelgroeiend bedrijf. Ze hebben de laatste paar jaar enorme stappen gezet en zeker de Berlijn auto’s zijn echt mega goed. Zie ook reviews. Uiteraard sluit het niet uit dat er problemen zijn of komen maar als ik de andere topics zo lees hebben andere fabrikanten ook z’n problemen.wuzzy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:56:
@renzo4000 Klopt. Toen ik voor een auto ging kijken moest ik in de showroom even navragen of die T-Roc niet toch ook op een polo platform stond want eigenlijk was de T-Cross juist ruimer qua gevoel.
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Service en bouwkwaliteit blijven niet de sterkste punten van Tesla. Auto’s uit Berlijn zijn idd nog nieuw dus is nog niet veel over te zeggen.HekkeySE schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:49:
[...]
Aparte reactie over Tesla. Design is absoluut smaak maar bouwkwaliteit is niet waar. Het klopt dat er problemen zijn geweest maar dit is inherent aan een snelgroeiend bedrijf. Ze hebben de laatste paar jaar enorme stappen gezet en zeker de Berlijn auto’s zijn echt mega goed. Zie ook reviews. Uiteraard sluit het niet uit dat er problemen zijn of komen maar als ik de andere topics zo lees hebben andere fabrikanten ook z’n problemen.
Overigens is het qua leaseauto nog steeds een goede keuze. Het is een prima BEV en dat andere merken veel verder zijn is zeker niet mijn idee.
[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 13-05-2022 18:11 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zeker, maar hoe kan een Troc duurder zijn in de bijtelling dan een BMW oa?jongetje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:36:
[...]
Volkswagen ..Oekol schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:59:
[...]
Zeker, maar hoe kan een Troc duurder zijn in de bijtelling dan een BMW oa?
Hey allemaal, dank voor het meedenken. Zojuist proefrit gemaakt in de EV6 en positief verrast. Fijne ruime auto met genoeg pit. Infotainment vond ik wel minder.
Aangezien ik van een merc kom, merk ik wel duidelijke verschillen in kwaliteit van het interieur. Met name materiaal. Weet nog niet of ik me hier op langere termijn aan zal storen en of dit anders is in de tesla. Helaas kan ik hier (denk ik) geen proefrit in maken.
Ik twijfel nu met name tussen de tesla en de ev6. Het verschil voor de 3 serie lijk ik her nu nier echt waard te vinden..
Oh en aanvullend, ik heb geen oprit. Wel een publieke laadpaal verderop in de straat
Aangezien ik van een merc kom, merk ik wel duidelijke verschillen in kwaliteit van het interieur. Met name materiaal. Weet nog niet of ik me hier op langere termijn aan zal storen en of dit anders is in de tesla. Helaas kan ik hier (denk ik) geen proefrit in maken.
Ik twijfel nu met name tussen de tesla en de ev6. Het verschil voor de 3 serie lijk ik her nu nier echt waard te vinden..
Oh en aanvullend, ik heb geen oprit. Wel een publieke laadpaal verderop in de straat
[ Voor 10% gewijzigd door wh00pz op 13-05-2022 18:23 ]
Als je het interieur van de ev6 van mindere kwaliteit vind, zou ik zeker geen m3 gaan rijden.wh00pz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:19:
Hey allemaal, dank voor het meedenken. Zojuist proefrit gemaakt in de EV6 en positief verrast. Fijne ruime auto met genoeg pit. Infotainment vond ik wel minder.
@wh00pz je kunt via Tesla toch gewoon een proefrit in een 3 doen?
Mega goed?! Hebben ze opeens andere deuren? Andere materialen? Andere stoffen? Andere service centers?HekkeySE schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:49:
[...]
Aparte reactie over Tesla. Design is absoluut smaak maar bouwkwaliteit is niet waar. Het klopt dat er problemen zijn geweest maar dit is inherent aan een snelgroeiend bedrijf. Ze hebben de laatste paar jaar enorme stappen gezet en zeker de Berlijn auto’s zijn echt mega goed. Zie ook reviews. Uiteraard sluit het niet uit dat er problemen zijn of komen maar als ik de andere topics zo lees hebben andere fabrikanten ook z’n problemen.
Laten we beginnen met het punt dat mijn Tesla heerlijk rijdt.
Het ding is echter dat kwaliteit niet te vergelijken is met de premium merken en Tesla service al helemaal niet.
Het is gewoon een wereld van verschil. Je wordt niet als koning behandeld, problemen die men niet kan oplossen, blijven jouw probleem, deuren/isolatie zijn eerder als een Ford dan een Audi bijvoorbeeld.
Ik vond het geweldig als ik een keer voor onderhoud ging, dat ik een dikke bak meekreeg. Dat ik naar werk werd gebracht en opgehaald. Ideaal.
Bij Tesla kun je plaatsnemen in de “lounge” en een halve dag wachten 🤣
Gooi een deur dicht en het is allemaal erg blikkerig.
Ik zie daarin weinig verschillen door de jaren heen.
Het is bij Tesla soms een beetje halfbakken. Me de matrix led lichten. De premium merken hebben high definition matrix led lichten. Echt projectie.
Als je bij Tesla kijkt naar de luchtshow is het een soort download MP4 formaat op een lage bitrate.
Dat is een beetje het algemene gevoel bij Tesla. Niet verfijnd, niet premium, maar het rijdt prima.
Ik hoef er ook niet snel vanaf ofzo, maar hierna is het geen Tesla meer voor mij.
Tja het valt gewoon niet te ontkennen dat Tesla gewoon nog veel kwaliteitsissues heeft. Het is een beetje hit or miss zo lijkt het. Ik heb collega's met relatief weinig problemen en collega's die vaker bij het servicepunt staan dan op de weg rijden. Heck, zelfs al eentje die voortijdig zijn m3 heeft ingeleverd (incl boete) want wad er helemaal klaar mee.
https://www.autoblog.nl/n...slechtste-automerk-160253
Slechts scorende is Tesla ... Kia op plaats 2
I know i know... het zijn één van de vele vage onderzoeken ...
https://www.autoblog.nl/n...slechtste-automerk-160253
Slechts scorende is Tesla ... Kia op plaats 2
I know i know... het zijn één van de vele vage onderzoeken ...
Had een zelfde keuze. Ik vond de EV6 ook tegenvallen qua beleving. Bovendien op eerste gezicht leuk maar hoe meer ik er naar kijk of ze zie hoe meer ik ze zie rijden hoe minder gescharnierd ik er van wordt... Heb afgelopen jaren best premium kunnen rijden (C-klassen en 3 series). Tesla was het ook niet (meer een computer dan een auto) maar wat mij wel erg kon bekoren was de polestar 2wh00pz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:19:
Hmm grappig dat is ook wel erg persoonlijk maar de Polestar 2 heeft wel een hoop minpunten die ik ook herken in deze vergelijkende test:BlowFish schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:52:
[...]
Had een zelfde keuze. Ik vond de EV6 ook tegenvallen qua beleving. Bovendien op eerste gezicht leuk maar hoe meer ik er naar kijk of ze zie hoe meer ik ze zie rijden hoe minder gescharnierd ik er van wordt... Heb afgelopen jaren best premium kunnen rijden (C-klassen en 3 series). Tesla was het ook niet (meer een computer dan een auto) maar wat mij wel erg kon bekoren was de polestar 2.. Die dus ook besteld. Misschien een proefrit waard?
https://www.whatcar.com/n...la-model-3-verdict/n24370
Niet de ruimste (op de achterbank, kofferbak), niet het verfijnst en efficiëntst.
Maar nogmaals beste is om ermee te gaan rijden.
Klopt, het is zeker niet de ruimste, al vind ik dat vwb de kofferbak nog wel meevallen, zit onder de vloer nog een diep 'gat' voor bijv je laadkabels als je deze niet in de frunk wilt hebben.renzo4000 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:10:
[...]
Niet de ruimste (op de achterbank, kofferbak), niet het verfijnst en efficiëntst.
Efficient is hij (de Long Range Dual Motor, LRDM hier op GoT) ook niet vergeleken met een Tesla Model 3 of Audi Q4 E-tron 40 (Ok, die heeft letterlijk de helft van het vermogen van de Polestar 2 LRDM, 204pk vs 408pk)
Dit! En rijden kan de Polestar als de beste, al ben ik natuurlijk een beetje bevooroordeeldMaar nogmaals beste is om ermee te gaan rijden.
Gewoon lekker gaan rijden, en afwegen welke argumenten voor jou en de vrouw (vrouwtje...
www.google.nl
Morgen ook eens langs audi voor een testrit met de q4
Je hebt tot 2024 de tijd?wh00pz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:11:
Morgen ook eens langs audi voor een testrit met de q4
Nee in oktober loopt mn huidige contract af
Denk dat de kans nagenoeg nul is dat je dan een Q4 gaat hebben als je die nog niet besteld hebt.
Vw, skoda, seat etc. Is allemaal nu bestellen 2023 rijden, en als je geluk hebt voor de zomer van 2023...
Ja maar mijn leasemaatschappij heeft wel wat voorraadmodellen. Niet ideaal I know
Dan kom ik alsnog niet op directlease uit op lagere bijtelling. Catalogus waarde ligt veel hoger. Of is dit België?
Inmiddels mag ik voor het eerst een leaseauto uitzoeken waaraan aan het volgende voldaan moet worden:
Looptijden en voorwaarden
- Looptijd 48 maanden voor benzine of PHEV - Looptijd 60 maanden voor Elektrisch
- Diesel verboden
- 20.000 km per jaar inclusief brandstof
- Budget maximaal 950 euro per maand vanuit werkgever. Eigen bijdrage maximaal 100 euro extra
Persoonlijke voorkeur
- Elektrisch i.v.m. Bijtelling
- Nu het euvel: door mijn lengte (203 cm) merk ik dat veel elektrische auto’s beperkte hoofdruimte hebben doordat het accupakket zich onder de zitplaatsen bevind. Vandaar pas ik niet in veel auto’s. Helaas is het aantal dealers in mijn omgeving beperkt en de auto’s die dealers hebben staan is ook nihil.
Vandaar vroeg ik mij af, naast welke auto mensen aanraden. of er hier ook mensen zijn van rond de 200cm die een elektrische auto leasen en zo ja; in welk model en uitvoering?
- Tot slot prefereer ik een (voorraad)auto die dit jaar nog leverbaar is.
- Looptijd 48 maanden voor benzine of PHEV - Looptijd 60 maanden voor Elektrisch
- Diesel verboden
- Budget maximaal 950 euro per maand vanuit werkgever. Eigen bijdrage maximaal 100 euro extra
Persoonlijke voorkeur
- Nu het euvel: door mijn lengte (203 cm) merk ik dat veel elektrische auto’s beperkte hoofdruimte hebben doordat het accupakket zich onder de zitplaatsen bevind. Vandaar pas ik niet in veel auto’s. Helaas is het aantal dealers in mijn omgeving beperkt en de auto’s die dealers hebben staan is ook nihil.
Vandaar vroeg ik mij af, naast welke auto mensen aanraden. of er hier ook mensen zijn van rond de 200cm die een elektrische auto leasen en zo ja; in welk model en uitvoering?
- Tot slot prefereer ik een (voorraad)auto die dit jaar nog leverbaar is.
[ Voor 3% gewijzigd door Recros op 14-05-2022 09:07 ]
KIA EVA6 en Ioniq5 zou ik dan niet proberen. Relatief weinig hoofdruimte (zeker met pano dak). ID4 en Enyaq best redelijk hoofdruimte. De Model Y heeft heel veel ruimte maar weet niet of dat past in je lease. Zie ook review van Ronald Hameling die ook lang en groot is (YouTube: Tesla Model Y Long Range Review | De BESTE Tesla, maar de concurrent...).Recros schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:03:
Inmiddels mag ik voor het eerst een leaseauto uitzoeken waaraan aan het volgende voldaan moet worden:
- Diesel verboden
Persoonlijke voorkeur
[ Voor 10% gewijzigd door HekkeySE op 14-05-2022 09:09 ]
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
De beste man heet TamelingHekkeySE schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:07:
[...]
KIA EVA6 en Ioniq5 zou ik dan niet proberen. Relatief weinig hoofdruimte (zeker met pano dak). ID4 en Enyaq best redelijk hoofdruimte. De Model Y heeft heel veel ruimte maar weet niet of dat past in je lease. Zie ook review van Ronald Hameling die ook lang en groot is (YouTube: Tesla Model Y Long Range Review | De BESTE Tesla, maar de concurrent...).
Lengte van 2m+ gaat vaak niet lekker samen met pano dak, tenzij je naar SUV's kijkt. Dan kom je bij EV's gauw uit bij ID4 (evt ID5 als je zelf altijd voorin zit) Enyaq of Model Y.
Volgens mij viel de Hyundai Ioniq 5 ook mee qua hoofdruimte voorin, maar ik kan even geen review meer vinden waar dat genoemd wordt.
Gelijk even zijn filmpjes gekeken, aangezien ik dan een maatstaf heb met de lengte. Naar aanleiding daarvan gisteren even langs Skoda geweest om naar de Enyaq te kijken. Deze auto heeft inderdaad veel hoofdruimte en zelfs mét panorama dak heb ik genoeg hoofdruimte. Wat ik wel heb gemerkt is dat elektrische stoelen preferabel zijn i.v.m. het personaliseren van je zit.HekkeySE schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:07:
[...]
KIA EVA6 en Ioniq5 zou ik dan niet proberen. Relatief weinig hoofdruimte (zeker met pano dak). ID4 en Enyaq best redelijk hoofdruimte. De Model Y heeft heel veel ruimte maar weet niet of dat past in je lease. Zie ook review van Ronald Hameling die ook lang en groot is (YouTube: Tesla Model Y Long Range Review | De BESTE Tesla, maar de concurrent...).
Daarna even naar de Mach-E gekeken, deze auto zit ook goed en heeft meer beenruimte op de achterbank. Nadeel is dat de Mach-E duurder is dan de Skoda. Dat wordt alle plussen en minnen tegen elkaar afwegen.
Bedankt voor je tip.
Korte update vanuit mij zoektocht.
3 proefritten gedaan: Kia EV6, Ford Mustang Mach E en Volvo C40.
Laatste 2 echt positief verrast. Eigenlijk valt de EV6 voor mij af.
Nu offertes opvragen van de Mach E en C40. Hierna een keuze maken (tesla model 3 behoord ook nog tot de opties).
Nu offertes opvragen van de Mach E en C40. Hierna een keuze maken (tesla model 3 behoord ook nog tot de opties).
Waarom valt de EV6 af? Puur op je eerder genoemde infotainment?wh00pz schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:21:
Infotainment, looks en interieur design. Vind hem te “in your face” en interieur heel druk.True schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:27:
[...]
Waarom valt de EV6 af? Puur op je eerder genoemde infotainment?
Snap wat je zegt. Het is wellicht net aan de te drukke kant qua knoppen. Maar zij hebben tenminste nog knoppen zou ik zeggen.wh00pz schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:11:
[...]
Infotainment, looks en interieur design. Vind hem te “in your face” en interieur heel druk.
Verder is het wel goed om te benoemen dat de EV6 een pak sneller laadt dan de meeste auto's, als je geen eigen oprit hebt kan dit ook meespelen in je eventuele keuze. Net zoals de ioniq 5 laden ze met een snellader mega snel bij.
Ik denk dat ik 90% zal laden aan een standaard 11 kWh laadpaal in mijn straat. Dus dan maakt snel laden niet uit. Enkel voor de 10% (als het niet minder is) dat ik op de snelweg moet bijladen zal er een verschil zijn.Oekol schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:57:
[...]
Snap wat je zegt. Het is wellicht net aan de te drukke kant qua knoppen. Maar zij hebben tenminste nog knoppen zou ik zeggen.
Verder is het wel goed om te benoemen dat de EV6 een pak sneller laadt dan de meeste auto's, als je geen eigen oprit hebt kan dit ook meespelen in je eventuele keuze. Net zoals de ioniq 5 laden ze met een snellader mega snel bij.
Ik gok dat dit uiteindelijk tot 80% bijladen maximaal 20 minuten zal schelen tov een auto met 150 kWh snellader.
Voor mij acceptabel, want krijg er (smaak) een veel leukere auto voor terug.
Nu nog in afwachting van offertes, ben benieuwd!
Ik kijk hier even raar van op.wh00pz schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:21:
Op mijn lijstje had ik de Kia EV6, Tesla model 3 dual motor, polestar 2 LRDM, BMW i4 40e.
De Mach E ook even bekeken, maar ik wil geen busje, het interieur bevalt me niet en het weggedrag is niet echt goed te noemen.
De KIA EV6 is niet slecht, maar overal net niet voldoende. Hij kan veel, maar mist overal net een beetje. De stuurassistent was niet erg aangenaam, de HUD is storend (in de andere werkte dit beter), ... Daarbij verkies ik een lagere wagen.
Met de Tesla kan ik echt geen vrienden worden. Afwerking en ergonomie en comfort zijn niet bepaald toppers. Daarbij is de prijs ook serieus gestegen.
Polestar 2: Ook niet perfect, maar deze toverde wel een lach op mijn gezicht. Ik verkies deze boven de volvo omwille van het grotere bereik en geen SUV.
BMW i4: De beste van de hoop. Comfortabel en vlot en duidelijk een niveau boven de rest. Maar deze zal het ook niet worden. De totale leasingkost is met 8600€ verhoogd voor deze wagen (in de configuratie die ik wil). Daarnaast heeft BMW belgie het verknoeid door veel te weinig allocaties te reserveren. Gevolg is dat je er in 2023 al geen meer kan krijgen.
Ik had mijn werkgever enkele maanden geleden gevraagd om te bestellen gezien de levertijden, maar dat was geweigerd. Zoals het er nu naar uitziet zal ik een Polestar 2 bestellen. Maart 23 moet mijn huidige vervangen worden.
Ik heb onlangs de nieuwe Renault Megane E-Tech besteld, wellicht een optie om over na te denken?kmser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:23:
[...]
Ik kijk hier even raar van op.
Op mijn lijstje had ik de Kia EV6, Tesla model 3 dual motor, polestar 2 LRDM, BMW i4 40e.
De Mach E ook even bekeken, maar ik wil geen busje, het interieur bevalt me niet en het weggedrag is niet echt goed te noemen.
De KIA EV6 is niet slecht, maar overal net niet voldoende. Hij kan veel, maar mist overal net een beetje. De stuurassistent was niet erg aangenaam, de HUD is storend (in de andere werkte dit beter), ... Daarbij verkies ik een lagere wagen.
Met de Tesla kan ik echt geen vrienden worden. Afwerking en ergonomie en comfort zijn niet bepaald toppers. Daarbij is de prijs ook serieus gestegen.
Polestar 2: Ook niet perfect, maar deze toverde wel een lach op mijn gezicht. Ik verkies deze boven de volvo omwille van het grotere bereik en geen SUV.
BMW i4: De beste van de hoop. Comfortabel en vlot en duidelijk een niveau boven de rest. Maar deze zal het ook niet worden. De totale leasingkost is met 8600€ verhoogd voor deze wagen (in de configuratie die ik wil). Daarnaast heeft BMW belgie het verknoeid door veel te weinig allocaties te reserveren. Gevolg is dat je er in 2023 al geen meer kan krijgen.
Ik had mijn werkgever enkele maanden geleden gevraagd om te bestellen gezien de levertijden, maar dat was geweigerd. Zoals het er nu naar uitziet zal ik een Polestar 2 bestellen. Maart 23 moet mijn huidige vervangen worden.
"That's what I do. I drink and I know things."
Hmm die Megane vind ik wel geslaagd qua design en interieur is prima. De reviews qua rijden en range zijn acceptabel maar niet bijzonder. Daarnaast valt de Megane wel echt in een lagere klasse, dus in de ID3 range dus niet echt vergelijkbaar met de eerder genoemde modellen.
Volledig mee akkoord. Hoewel de Megane een geslaagde wagen is en best wel duur laat ik dan ruim 10k liggen in mijn budget. En aangezien ik graag vlot rij is de Polestar nu een beetje mijn referentie qua prestaties. (en die 400 pk is wel leuk)renzo4000 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:52:
Hmm die Megane vind ik wel geslaagd qua design en interieur is prima. De reviews qua rijden en range zijn acceptabel maar niet bijzonder. Daarnaast valt de Megane wel echt in een lagere klasse, dus in de ID3 range dus niet echt vergelijkbaar met de eerder genoemde modellen.
Vandaag gekeken naar een nieuwe leaseauto. Degene die ik eventueel zou willen, zijn pas over een jaar te leveren door de fabrikant. Het frappante daarvan is, dat er in de offerte 3x een "indicatieve prijsverhoging staat" van in totaal 3k. Lekker dan. De leverancier kan slecht leveren en daardoor heb je er 3 prijsverhogingen inzitten.
Inmiddels is een leaseauto helemaal niet leuk meer...
Wat wil je dan?mierenfokker schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:57:
Vandaag gekeken naar een nieuwe leaseauto. Degene die ik eventueel zou willen, zijn pas over een jaar te leveren door de fabrikant. Het frappante daarvan is, dat er in de offerte 3x een "indicatieve prijsverhoging staat" van in totaal 3k. Lekker dan. De leverancier kan slecht leveren en daardoor heb je er 3 prijsverhogingen inzitten.
Het is toch fijn dat ze nu al eerlijk en transparant een verwachte prijsverhoging er op zetten ?mierenfokker schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:57:
Maar inderdaad wachten is nooit leuk
Ioniq 5 ?wh00pz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:43:
Hey all,
BMW i4
Mercedes eqa
Dat levert hier serieuze problemen op.mierenfokker schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:57:
Je bestelt een wagen die nadien buiten budget komt...
Anderzijds: ik heb een lijstje samengesteld van wagens die binnen mijn budget vielen met de prijsaanpassingen sinds vorig jaar.
De stijging gaat van 12.74% voor de Polestar (door het schrappen van uitrusting, anders 18% hoger) tot 29% erbij voor een PHEV. De bedoeling hiervan is HR te overtuigen om toch iets te doen aan de budgetten.
Maar moet je het budget dan vullen? Van wat ik tot nu toe zie lijkt de Megane behalve voor echte bochtenridders de betere keus te worden.kmser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:59:
[...]
Volledig mee akkoord. Hoewel de Megane een geslaagde wagen is en best wel duur laat ik dan ruim 10k liggen in mijn budget. En aangezien ik graag vlot rij is de Polestar nu een beetje mijn referentie qua prestaties. (en die 400 pk is wel leuk)
Polestar worstelt al sinds het begin met Android Automotive. En Renault heeft er flink meer tijd in gestoken, en dat werpt z'n vruchten af. Dat is in ieder geval het beeld van meerdere reviews.
Ik zou hem niet gelijk afschrijven. 400pk is leuk, maar in Nederland/België kun je er zo verrekte weinig mee. Lekker doortrappen op de oprit, en dan de file inrijden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Nou ja dat wordt dan meegenomen in het budget, maar betekend “minder auto” die volgend jaar geleverd wordt. Het voelt gewoon krom en genaaid. Na zoveel tijd kun je niet meer aankomen bij mij met “wereldwijd chiptekort”kmser schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:46:
[...]
Dat levert hier serieuze problemen op.
Je bestelt een wagen die nadien buiten budget komt...
Anderzijds: ik heb een lijstje samengesteld van wagens die binnen mijn budget vielen met de prijsaanpassingen sinds vorig jaar.
De stijging gaat van 12.74% voor de Polestar (door het schrappen van uitrusting, anders 18% hoger) tot 29% erbij voor een PHEV. De bedoeling hiervan is HR te overtuigen om toch iets te doen aan de budgetten.
Hoe bedoel je dat dan? Er zijn nog steeds op veel fronten te kort aan chips, niet alleen in de auto industrie maar ik heb er in mijn implementaties ook last van dat uitrollen steeds meer vertragen omdat er niet op tijd geleverd kan worden.mierenfokker schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:21:
[...]
Na zoveel tijd kun je niet meer aankomen bij mij met “wereldwijd chiptekort”
Als jij ze wel kan leveren kun je veel geld verdienen...
Heb 3 offertes:
1. Ford Mustang Mach-E, kenteken op 2022 dus 16% tot 35k
2. Volvo C40, kenteken op 2021 dus 12% tot 40k
3. Tesla Model 3, kenteken op 2020 dus 8% tot 45k.
Vond de ford het leukst, maar het verschil in maandbedrag is voor mij te hoog, dus toch voor de Tesla gekozen.
1. Ford Mustang Mach-E, kenteken op 2022 dus 16% tot 35k
2. Volvo C40, kenteken op 2021 dus 12% tot 40k
3. Tesla Model 3, kenteken op 2020 dus 8% tot 45k.
Vond de ford het leukst, maar het verschil in maandbedrag is voor mij te hoog, dus toch voor de Tesla gekozen.
Ik ben een vlot genoege chauffeur om me te ergeren aan het beperkte vermogen van een Q4 e-tron 40. Inhaalacties maken een verschil. Voor topsnelheid moet je het niet doen want ze zijn toch allemaal begrensd.Jeroenneman schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:51:
[...]
Maar moet je het budget dan vullen? Van wat ik tot nu toe zie lijkt de Megane behalve voor echte bochtenridders de betere keus te worden.
Polestar worstelt al sinds het begin met Android Automotive. En Renault heeft er flink meer tijd in gestoken, en dat werpt z'n vruchten af. Dat is in ieder geval het beeld van meerdere reviews.
Ik zou hem niet gelijk afschrijven. 400pk is leuk, maar in Nederland/België kun je er zo verrekte weinig mee. Lekker doortrappen op de oprit, en dan de file inrijden.
Android auto is voor mij geen voordeel. In mijn vroegere BMW vond ik de iDrive veel aangenamer. Ik kan android automotive apprecieren. Daarnaast is de uitrusting (harmann kardon) een plus.
De renault zal het voor mij zeker niet worden. Die is nog een klasse lager en al 3 klasses lager dan initieel voorzien... En dat merk je aan veel kleine zaken.
Als algemene/doorsnee gebruiker heb ik geen klachten over het AA systeem in de Polestar. Draait in mijn geval stabiel en eigenlijk zoals het hoort. Ik maak zelf enkel gebruik van de Maps en de Spotify app. Over andere apps kan ik niets roepen maar ik kan mij indenken dat deze voor meer problemen zorgen over de gehele linie.Jeroenneman schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:51:
[...]
Ohhhhh, die 400pk is zóveel meer dan enkel te gebruiken bij de oprit. Inhaalacties, uit accelereren in de bochten, kinderachtige stoplichtsprintjes, gewoon puur de wetenschap dát het altijd heel snel heel hard kan gaan geeft je al een behaaglijk gevoel achter het stuurIk zou hem niet gelijk afschrijven. 400pk is leuk, maar in Nederland/België kun je er zo verrekte weinig mee. Lekker doortrappen op de oprit, en dan de file inrijden.
www.google.nl
Werkt dit eigenlijk wat degelijk samen met een non-Android smartphone? En moet je verplicht een Google account hebben of linken? Da's wat me altijd wat tegenhoudt als fabrikanten komen aanzetten met AA.MisteRMeesteR schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:10:
[...]
Als algemene/doorsnee gebruiker heb ik geen klachten over het AA systeem in de Polestar. Draait in mijn geval stabiel en eigenlijk zoals het hoort. Ik maak zelf enkel gebruik van de Maps en de Spotify app. Over andere apps kan ik niets roepen maar ik kan mij indenken dat deze voor meer problemen zorgen over de gehele linie.
Toegegeven, ik moet hier zelf eens wat opzoekwerk verrichten
** Offtopic **
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:28 ]
The best is yet to come
** Offtopic **
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:27 ]
** Offtopic **
[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:27 ]
** Offtopic **
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:27 ]
** Offtopic **
[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:27 ]
** Offtopic **
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:27 ]
** Offtopic **
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:27 ]
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
** Offtopic **
[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:27 ]
** Offtopic **
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:26 ]
** Offtopic **
[ Voor 99% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:26 ]
** Offtopic **
[ Voor 99% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:26 ]
** Offtopic **
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:26 ]
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
** Offtopic **
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 21-05-2022 20:26 ]
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.