Fr33z schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:11:
[...]
Wow, het is lang geleden dat ik zoveel twijfels/halve waarheden en andere mentale blokkades zag bij dit onderwerp zeg. ik leid uit je posts af dat investeringen eng zijn en je geld vooral liquide op de bank wilt hebben, das prima maar je ideeen over PV zijn echt uit de steenkolen-tijd.
Zelfs de gare panelen van 20 jaar geleden doen het nog gewoon op de meeste plekken en we maken tegenwoordig die dingen echt nog veel steviger/toekomstbestendiger dan toen. Dus maak je geen zorgen, panelen doen het echt nog wel over 20 jaar. Met de huidge prijzen van panelen kun je vaak rond de 6 tot 8 cent/kWh aan kostprijs komen (dus de kosten van de panelen nemen plus wat onderhoud en vervanging en dan de energieopwek over bijv. 15 of 20 jaar rekenen). Dat was al zeker sinds 2015 een heeeele positieve business case maar is dat nu met stroom van >60 cent/kWh helemaal. Ik kan je ook wel verklappen dat het een goede keuze blijft de komende jaren, want stroom gaat echt nooit meer onder de 20 cent/kWh komen. Als jij het dan voor 6 tot 8 cent/kWh kunt maken ben je altijd spekkoper.
Het rendement van zonnepanelen gaat elk jaar achteruit (ook al is het niet veel):
https://www.trouw.nl/nieu...-valt-reuze-mee~bf8d07e2/
En de levensduur van zonnepanelen zijn gewoon eindig:
https://www.zonneplan.nl/...m/zonnepanelen/levensduur
En als je zonnepanelen allemaal defect zijn heb je 3 keuzes:
1. Je schaft nieuwe aan. Het bedrijf wat de nieuwe zonnepanelen gaat plaatsen gaat geld vragen voor het verwijderen van de oude panelen. Dit kost hun tijd en die moet je gewoon betalen.
2. Je schaft geen nieuwe zonnepanelen aan en laat ze verwijderen. Hiervoor moet je betalen.
3. Je laat de zonnepanelen staan. Kost je niks.
Niks geen halve waarheden dus.
Investeren doe ik op de beurs, niet met zonnepanelen. Het is dat momenteel de energieprijs zo hoog is, maar bij een energieprijs van rond de 22 cent had ik liever geen zonnepanelen laten plaatsen.
Mijn panelen kosten € 5200 in 2013. Hiervan heb ik € 600,- subsidie en € 800,- BTw terug gekregen (als ik mij niet vergis). Daarnaast hebben de panelen tot nu toe 17.000 Kwh opgewekt. Een zeer klein gedeelte onder het hoge energieprijs. Dus laten we zeggen 16.000 Kwh is voor 22 cent. De overige 1.000 Kwh is voor zeg 45 cent. Daarmee heb ik dus €3520,- en €450,- terug verdient. Totaal is dat: € 5370,-. Dat is dus bijna €200,- winst.
Had ik dit in de SP500 gestopt dan was dit nu bijna €15.000,- waar geweest die ik meteen kan cashen.
Dus meteen al bijna 10K winst.
Die € 200,- winst met de zonnepanelen verbleekt er dus enorm bij.
Maar goed, stel dat de energieprijs vanaf het begin geen 22 cent maar 45 cent zou zijn.
Dan had ik 600+800+7480= € 8880 verdient. Alsnog meer dan 6K minder dan de SP500.
Kortom het is een nobrainer om geen zonnepanelen te kopen en te investeren in aandelen (en helemaal als de salderingsregeling afgeschaft wordt).