Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
kmf schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
Ik ben nu een half jaar met "pensioen" en merk inderdaad dat dit een vreemde/negatieve reacties oplevert. Maar dan denk ik: als ik in 20 jaar dusdanig veel heb verdiend en dus ook dusdanig veel belasting heb afgedragen als iemand die zijn werkzame leven langer heb uitgesmeerd, dan is dat toch niet erg. toen ik nog net afgestudeerd was had ik nog de energie en wil om 3x langer aan het werk te zijn dan collega's. daar had ik ook mijn eerste pot goud mee verdiend. Nu kan/wil ik niet meer tot 2 uur per dag slapen en totaal geen rustmomenten hebben. heb ik wel verdiend vind ik zo.
Wat mensen vergeten, is dat je ook nu met je prepensioen bijdraagt aan de maatschappij.
Ik neem aan dat je een flink vermogen hebt opgebouwt. En dan komt de fiscus als snel om de hoek kijken.
Dit is dus jou bijdrage nu aan de maatschappij. Daarnaast betaal je ook BTW over de producten en diensten die je afneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
bones schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:48:
[...]
Als mijn schoonmaakster ook 90 euro per uur wil verdienen dan kan ze scholing gaan doen en ook als zzp-er aan de slag. Echter kiest ze voor dit beroep en ze doet het met plezier.
Heb aan haar gevraagd dat ze hiervoor heeft gekozen? Of had ze liever wat anders gedaan als ze daar de kans voor had? Wie weet heeft ze niet de kans gehad om een goede opleiding te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:20:
@phantom09 Als je nu zonnepanelen neerlegt met dezelfde jaarlijkse opbrengst als je verbruik heb je ze al lang terugverdiend voordat de salederingsregeling volledig is afgebouwd.
Er zijn 2 opties:

Optie 1: Wat je opwekt en ook weer verbruikt wordt nu weggestreept. Je hebt dan rendement X%

Echter de salderingregelingwordt langzaam gebouwt.

Optie 2: Wat je opwekt wordt en weer verbruikt wordt nu nog weggetreept. Echter dit wordt jaarljiks dacht ik in 2023 of 2024 langzaam afgebouwt. In 2030 krijg je voor elke Kwh die je niet verbruikt op dat moment waarschijnlijk 5-7 cent terug. Dus als je bijvoorbeeld op een goede dag 20 Kwh opwekt en 5Kwh verbruikt, dan krijg je voor die 15 Khw €0,75- €1,05 terug.
Afhankelijk van je verbruik is je rendement dan X-Y% En dus lager dan optie 1.

Het terugverdienen van je panelen staat er los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
TheDudez schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:11:
[...]

Water kost bijna niks. En het is een erg duur grapje. Dat geld kan je toch beter bellegen.
Dat heb ik voorheen ook over een warmtepomp gedacht, en zie nu. 275 euro per maand betalen en denken: had ik het maar wel eerder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
phantom09 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:38:
[...]

Er zijn 2 opties:

Optie 1: Wat je opwekt en ook weer verbruikt wordt nu weggestreept. Je hebt dan rendement X%

Echter de salderingregelingwordt langzaam gebouwt.

Optie 2: Wat je opwekt wordt en weer verbruikt wordt nu nog weggetreept. Echter dit wordt jaarljiks dacht ik in 2023 of 2024 langzaam afgebouwt. In 2030 krijg je voor elke Kwh die je niet verbruikt op dat moment waarschijnlijk 5-7 cent terug. Dus als je bijvoorbeeld op een goede dag 20 Kwh opwekt en 5Kwh verbruikt, dan krijg je voor die 15 Khw €0,75- €1,05 terug.

Het terugverdienen van je panelen staat er los van.
In Belgie is salderen al weg als je een digitale meter krijgt (en die krijg je als je de aansluiting verzwaart of zonnepanelen installeert).

Je vooruitzicht op injectievergoeding is nogal laag. Wij krijgen nu ca 20 ct per kWh, en daarmee alleen al verdien je panelen terug op ca 6 jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

5-7 cent is inderdaad laag, waarom zou je kiezen voor een contract die voor teruglevering ver onder de kale inkoopprijs zit? :P

Het enige dat verandert door afbouwen van saldering is dat je weer belasting betaalt over je verbruik. En als eigenaar van zonnepanelen zeg ik: dat is hoe deze belasting eigenlijk bedoeld is. De financiële opbrengst van zonnepanelen wordt de besparing op kale inkoop danwel de opbrengst van verkoop, en er is geen reden waarom verkoop significant minder zou moeten opbrengen dan kale inkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 16-08-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:28

TheDudez

Usenet stofzuiger!

MneoreJ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Het is ook een topic waar we juist iets verder kijken dan puur financieel om je af te vragen waar je het nu eigenlijk voor doet, want dat geld is uiteindelijk natuurlijk wel bedoeld om uit te geven, en een berg goud kun je niet drinken. Die hele houding van "het doen voor het klimaat" of "het doen voor het geld" alsof je die twee netjes kunt scheiden zonder consequenties is onder meer de reden dat we het nu überhaupt moeten hebben over "het klimaat" (of liever gezegd de veelvoud aan problemen die we nu hebben in onze leefomgeving, niet "klimaat").

Maar daar zal ik het bij houden, want als we hierover de diepte in moeten gaat het inderdaad snel off topic. Een oneliner als "dat kun je beter beleggen" vind ik in ieder geval te weinig toevoegen.
Je moet elkaar juist uitdagen in zo topic daar kan iedereen wat van leren. Je had ook kunnen belegen in een groene ETF. Misschien haal je dan meer milieu winst en geld. Of een waterbron aanboren. Een muntje heeft 3 kanten niet twee. Maar ik zal er ook niet verder op in gaan...

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:59
Ha, gereageerd in het verkeerde topic 8)7

[ Voor 86% gewijzigd door _Teq_ op 16-08-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:29
Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

In Belgie is salderen al weg als je een digitale meter krijgt (en die krijg je als je de aansluiting verzwaart of zonnepanelen installeert).

Je vooruitzicht op injectievergoeding is nogal laag. Wij krijgen nu ca 20 ct per kWh, en daarmee alleen al verdien je panelen terug op ca 6 jaar.
De variabele prijzen zijn op komst. Ik zie het wel gebeuren dat de injectievergoedingen negatief zullen worden. Op een bepaald moment heb je gewoon teveel stroom die niemand nog moet hebben. Dan leg je beter je omvormer af.

Dan kies je beter voor een klein aantal panelen, net genoeg om je lente/zomerverbruik af te dekken en een zo groot mogelijke batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

De variabele prijzen zijn op komst. Ik zie het wel gebeuren dat de injectievergoedingen negatief zullen worden. Op een bepaald moment heb je gewoon teveel stroom die niemand nog moet hebben. Dan leg je beter je omvormer af.

Dan kies je beter voor een klein aantal panelen, net genoeg om je lente/zomerverbruik af te dekken en een zo groot mogelijke batterij.
Volgens mij ben je dan nog steeds beter af met groot aantal panelen, zodat je daadwerkelijk je lente en herfst verbruik afdekt. Een batterij kan dan leuk zijn om je nacht verbruik te kunnen dekken als je zonnepanelen genoeg extra kunnen leveren om die te vullen. En misschien nog eens een bewolkt dagje, maar algemeen is het volgens mij goedkoper om een dag met relatief weinig zon alsnog op zonnepanelen door te komen door gewoon meer naar te leggen, als door een batterij te hebben die de dag ervoor kon bufferen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
[...]

Op een bepaald moment heb je gewoon teveel stroom die niemand nog moet hebben. Dan leg je beter je omvormer af.
We gaan nogal off-topic maar ik zou liever zien dat als we met overschotten kampen die stroom gebruikt wordt om bijv. waterstof te produceren voor de momenten dat de zon niet schijnt en het windstil is, zodat we minder gas/kolen hoeven te stoken om stroom te produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
phantom09 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:38:
[...]

Dan zou ik een beter energiecontract zoeken, want met zo'n contract ga je wel effect zien op je FO tijdspad. De meeste energieleveranciers hebben gewoon een teruglevertarief wat je kan inzien (en mee akkoord gaat als je contract afsluit). Het is nu niet lastig om eentje te vinden die 20+ ct/kwh betaald voor het deel wat niet gesaldeerd kan worden (dus jaarlijkse opwek>>jaarlijks verbruik) en dus niet in de buurt komt van 5-7ct.

Ik krijg nu iets van 34,5ct/kwh vergoeding bijvoorbeeld voor het overschot dat ik opwek. Dat doet een hele hoop voor het financiële rendement en de terugverdientijd. Recent nog setje zonnepanelen bijbesteld, als het goed is nog dit jaar installatie. Terugverdientijd amper 3 jaar met de huidige marktomstandigheden.

Zou de salderingsregeling er niet meer zijn, zou dus AL mijn opwek tegen die 34,5ct worden verrekend. Saldering of niet, dat is bijna een kraan waar geld uit stroomt.

[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 16-08-2022 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Denk het niet, in de toekomst gaan ze dan met die goedkope stroom waterstof maken.
Er wordt ook al gewerkt aan bidirectioneel laden van auto’s. Overdag kan je dan x duizend auto’s wat verder opladen om ze ‘s nachts wat te ontladen. Energie zal nog niet zo snel veel goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:19

de Peer

under peer review

JEightyFive schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

Dat heb ik voorheen ook over een warmtepomp gedacht, en zie nu. 275 euro per maand betalen en denken: had ik het maar wel eerder gedaan.
Ik denk dat die redenatie niet op gaat. Water gaat hier in NL nooit (nouja, niet binnen 30 jaar) dusdanig duur worden dat je het echt gaat voelen. Sowieso ben je nu 'te vroeg' met investeringen in wateropslag. Dat is nu nog erg duur en er is niet of nauwelijks subsidie voor. Misschien over 10 jaar nog eens naar kijken hoe het er dan voor staat. Je bent nu (in NL) echt een pionier of early adopter.

Dat terwijl warmtepompen nu echt al meer dan 8 jaar behoorlijk rendabel zijn. Dus daar ben je juist te laat mee nu om er optimaal van te profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
de Peer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Ik denk dat die redenatie niet op gaat. Water gaat hier in NL nooit (nouja, niet binnen 30 jaar) dusdanig duur worden dat je het echt gaat voelen. Sowieso ben je nu 'te vroeg' met investeringen in wateropslag. Dat is nu nog erg duur en er is niet of nauwelijks subsidie voor. Misschien over 10 jaar nog eens naar kijken hoe het er dan voor staat. Je bent nu (in NL) echt een pionier of early adopter.

Dat terwijl warmtepompen nu echt al meer dan 8 jaar behoorlijk rendabel zijn. Dus daar ben je juist te laat mee nu om er optimaal van te profiteren.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook geen idee heb wat het zou kosten, daar moet ik nog naar kijken.
Vond het idee wel interessant en zoals ik zei moet onze voortuin toch nog open omdat de gemeente bij ons in het dorp de boel gaat ophogen en aan de afwatering gaat werken dus dan zouden het 2 vliegen in 1 klap kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JEightyFive schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook geen idee heb wat het zou kosten, daar moet ik nog naar kijken.
Vond het idee wel interessant en zoals ik zei moet onze voortuin toch nog open omdat de gemeente bij ons in het dorp de boel gaat ophogen en aan de afwatering gaat werken dus dan zouden het 2 vliegen in 1 klap kunnen zijn.
Ik denk dat je voor een ondergronds opslagvat van 6 kuub al snel aan 4000 euro moet denken voor de tank zelf, tenzij je zelf iets goedkoops ingraaft. Daar komen dan nog installatiekosten bij en natuurlijk alle elektronica/pompen etc. om je wc enzo aan te sluiten. Denk dat je snel naar de 7000 euro gaat. Daar kun je met de huidige prijzen 7000 kuub water van kopen.

Ik denk dat er voorlopig geen verdienmodel gaat zijn. Als water al duurder gaat worden verwacht ik eerder dat de eerste 50 m3 goedkoop blijven (want 1e levensbehoefte) en dat met name de grootverbruikers gaan betalen. Dan doe je er beter aan om je verbruik te minderen. Waterloze toiletten, anders of minder douchen en een tuin aanleggen die minder water slurpt. Dat zou mijn insteek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Een wadi aanleggen en een paar regentonnen en je bent al een eind. Sowieso hoe meer water er in de bodem kan hoe beter.

Moet je er wel plek voor hebben. Maar investeringen in water vriendelijke tuinen is zeker niet verkeerd , of je het nu terugverdiend in euro’s of niet.

In ander nieuws het kabinet wil dat de werkgevers de lonen verhogen , op zich wel humor natuurlijk na jarenlang loonmatiging gepredikt te hebben moet nu de inhaalslag worden gemaakt.

Nu wordt voor veel mensen het uitblijven van rente op rente effecten hopelijk wat duidelijker. En wellicht de start voor verjonging van de vakbonden om zo eindelijk weer eens een goede stem aan de onderhandelingstafel te krijgen.

Uiteindelijk kan je niet eeuwig blijven besparen op je uitgaven. En moet er iets gebeuren aan de inkomsten kant ( of in geval van FO de rendementskant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17
Xanaroth schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Dan zou ik een beter energiecontract zoeken, want met zo'n contract ga je wel effect zien op je FO tijdspad. De meeste energieleveranciers hebben gewoon een teruglevertarief wat je kan inzien (en mee akkoord gaat als je contract afsluit). Het is nu niet lastig om eentje te vinden die 20+ ct/kwh betaald voor het deel wat niet gesaldeerd kan worden (dus jaarlijkse opwek>>jaarlijks verbruik) en dus niet in de buurt komt van 5-7ct.

Ik krijg nu iets van 34,5ct/kwh vergoeding bijvoorbeeld voor het overschot dat ik opwek. Dat doet een hele hoop voor het financiële rendement en de terugverdientijd. Recent nog setje zonnepanelen bijbesteld, als het goed is nog dit jaar installatie. Terugverdientijd amper 3 jaar met de huidige marktomstandigheden.

Zou de salderingsregeling er niet meer zijn, zou dus AL mijn opwek tegen die 34,5ct worden verrekend. Saldering of niet, dat is bijna een kraan waar geld uit stroomt.
Wat mij weerhoudt om het dak vol te leggen: de onzekerheid over de marktomstandigheden. En dat je het geld op het dak vast legt en überhaupt een terugverdientijd hebt.

En als persoonlijke complicatie: het track record van mijn vrouw en mij qua verhuizingen is nogal beroerd: tot nu toe elke 5-6 jaar een andere woning. We hebben nu wel wat panelen liggen (ongeveer het jaarverbruik) maar ik twijfel hevig of we dat wel moeten uitbreiden of 'gewoon' wat extra beleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Kalentum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Wat mij weerhoudt om het dak vol te leggen: de onzekerheid over de marktomstandigheden. En dat je het geld op het dak vast legt en überhaupt een terugverdientijd hebt.

En als persoonlijke complicatie: het track record van mijn vrouw en mij qua verhuizingen is nogal beroerd: tot nu toe elke 5-6 jaar een andere woning. We hebben nu wel wat panelen liggen (ongeveer het jaarverbruik) maar ik twijfel hevig of we dat wel moeten uitbreiden of 'gewoon' wat extra beleggen...
Terugverdientijd is gewoon een financiële meting. Om te vergelijken met andere investeringen/beleggen/sparen. Het is allemaal moment opname, maar zelfs je geld op de betaalrekening laten staan is uiteindelijk een keuze op dat moment wat betreft 'iets doen met dat geld'.

Je hebt natuurlijk gewoon de zonnepanelen voor de komende 25 jaar zowiezo, ook als prijzen toch weer tot rust komen. Wat betreft verhuizen werkt dat ook door - nu je woningen hebt met 400-500/maand GWL en woningen met 100-150/maand GWL, gaan mensen vanzelf serieus letten op energielabels en wat er aanwezig is aan isolatie en opwekking.
Maar dat is niet anders dan met aandelen, dat rendement anders is dan je verwachtte/hoopte tijdens aankoop.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 16-08-2022 13:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

CornermanNL schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:56:
Een wadi aanleggen en een paar regentonnen en je bent al een eind. Sowieso hoe meer water er in de bodem kan hoe beter.

Moet je er wel plek voor hebben. Maar investeringen in water vriendelijke tuinen is zeker niet verkeerd , of je het nu terugverdiend in euro’s of niet.

In ander nieuws het kabinet wil dat de werkgevers de lonen verhogen , op zich wel humor natuurlijk na jarenlang loonmatiging gepredikt te hebben moet nu de inhaalslag worden gemaakt.

Nu wordt voor veel mensen het uitblijven van rente op rente effecten hopelijk wat duidelijker. En wellicht de start voor verjonging van de vakbonden om zo eindelijk weer eens een goede stem aan de onderhandelingstafel te krijgen.

Uiteindelijk kan je niet eeuwig blijven besparen op je uitgaven. En moet er iets gebeuren aan de inkomsten kant ( of in geval van FO de rendementskant)
Heb hier 5,00m³ infiltratiekratten in mijn tuin laten instalaren.
Hier is ook het dak op aan gesloten.
Daar komen nog 2x 600 liter watertonnen bij binnenkort voordat het water van het dak naar de infiltratiekratten vloeit, zodat ik ook wat water heb dat ik later kan gebruiken.
Kosten waren 0 euro, vanwege subsidies in mijn gemeente. (echte kosten waren 4000 euro).
Ging mij niet eens om het geld, maar als FO'er vindt ik dat ik wat meer verantwoordelijkheid mag dragen hoe we met deze wereld omgaan. Ik kan keuzes maken die andere nog niet kunnen maken.

Hoop dat die loonmatiging volledig omslaat in een correctie voor de afgelopen 30 jaar.
Vervelend voor de mensen die al FO zijn, maar denk een grote win voor de nederlandse samenleving.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 16-08-2022 14:10 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Volgens de Universiteit van Nederland heb je de investering van zonnepanelen er direct uit in woningwaarde en is daarmee eigenlijk een no-brainer. Met de huidige energieprijzen is het rendement ook zeer hoog. Ik ben in ieder geval erg tevreden met de combinatie zonnepanelen en een elektrische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Deveon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

[Embed: Zoveel geld verdien je door je huis te verduurzamen]
Volgens de Universiteit van Nederland heb je de investering van zonnepanelen er direct uit in woningwaarde en is daarmee eigenlijk een no-brainer. Met de huidige energieprijzen is het rendement ook zeer hoog. Ik ben in ieder geval erg tevreden met de combinatie zonnepanelen en een elektrische auto.
Ja volledig eens hoor, wij zijn ook bezig met verduurzaming (en renovatie / modernisering, wat ook een positief effect heeft).

En zonnepanelen hebben we maar niet zoveel. Ik ben een beetje huiverig om bij te leggen want ik acht de kans niet denkbeeldig dat we een jaar later weer op 9ct/kWh terugleververgoeding zitten. Ik reageerde vooral daarop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
Smuggler schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Heb hier 5,00m³ infiltratiekratten in mijn tuin laten instalaren.
Hier is ook het dak op aan gesloten.
Daar komen nog 2x 600 liter watertonnen bij binnenkort voordat het water van het dak naar de infiltratiekratten vloeit, zodat ik ook wat water heb dat ik later kan gebruiken.
Kosten waren 0 euro, vanwege subsidies in mijn gemeente. (echte kosten waren 4000 euro).
Ging mij niet eens om het geld, maar als FO'er vindt ik dat ik wat meer verantwoordelijkheid mag dragen hoe we met deze wereld omgaan. Ik kan keuzes maken die andere nog niet kunnen maken.

Hoop dat die loonmatiging volledig omslaat in een correctie voor de afgelopen 30 jaar.
Vervelend voor de mensen die al FO zijn, maar denk een grote win voor de nederlandse samenleving.
Ik snap het sentiment, maar heb mijn bedenkingen erbij of infiltratiekratten vanuit duurzaamheid perspectief nu echt de beste oplossing zijn. Persoonlijk zie ik dit soort oplossingen meer als symptoombestrijding. Waarbij we bovendien onze bodem verder vervuilen met een legio aan materialen die er eigenlijk niet thuis hoort.

En hoe effectief is het in bevordering van waterafvloed wanneer vergeleken met natuurlijke vegetatie? Dit lijkt mij een veel betere stap om als maatschappij mee te beginnen, groen terug de tuinen en omgeving in. Veel meer dan wat men nu heeft. Meer bomen, meer bodembedekkers en struiken. Aanzienlijk meer dan wat beperkt gras en al zeker meer dan een tuin vol tegels.

Dit geldt natuurlijk al helemaal voor gemeente terreinen. We maken een soort versteende woestijnen en gaan dan oplossingen verzinnen als infiltratiekratten en hydroblokken om water vast te houden, maar pakken de bron van het probleem, veel te weinig groen, niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JEightyFive schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Als ik analyseer wat je schrijft: gemeente gaat straat ophogen en werken aan afwatering.

Dan woon je waarschijnlijk in een 1970-1990 wijk in een polder onder zeeniveau met bodemdaling, waar ze drains ingelegd hebben onder de straat en plantsoenen om het polderwater weg te pompen. En waar nu dus leidingen/rioleringsproblemen zijn door verzakking.
Hoe klimaatvriendelijk je ook wilt zijn, zorg vooral dat je eigen tuin hoger ligt dan de straat (en je dus de bodemdaling bijhoudt qua ophogen, zodat ook je fundament niet bloot ligt) en zorg dat het water rondom je huis netjes de grond in kan.

Watertanks onder de grond zou ik dan niet doen (uitgaande van dat je dus in een polder woont), want die gaan bij droogstand gewoon "drijven". Een (flinke) regenton is dan al een mooie eerste (goedkope) toevoeging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

psychodude schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Ik snap het sentiment, maar heb mijn bedenkingen erbij of infiltratiekratten vanuit duurzaamheid perspectief nu echt de beste oplossing zijn. Persoonlijk zie ik dit soort oplossingen meer als symptoombestrijding. Waarbij we bovendien onze bodem verder vervuilen met een legio aan materialen die er eigenlijk niet thuis hoort.

En hoe effectief is het in bevordering van waterafvloed wanneer vergeleken met natuurlijke vegetatie? Dit lijkt mij een veel betere stap om als maatschappij mee te beginnen, groen terug de tuinen en omgeving in. Veel meer dan wat men nu heeft. Meer bomen, meer bodembedekkers en struiken. Aanzienlijk meer dan wat beperkt gras en al zeker meer dan een tuin vol tegels.

Dit geldt natuurlijk al helemaal voor gemeente terreinen. We maken een soort versteende woestijnen en gaan dan oplossingen verzinnen als infiltratiekratten en hydroblokken om water vast te houden, maar pakken de bron van het probleem, veel te weinig groen, niet aan.
Ben ik het helemaal mee eens.
Tegelijk met die kratten ben ik van 100m² steen (had het huis gekocht met enkel steen in de achtertuin) naar 25m² steen gegaan.
Het overige is 30% vijfer geworden, 30% gras, 30% vaste beplanting (met appelboom) en 10% moestuin.

Het is zo fijn om nu weer in de tuin te zitten met die "natuur" om mij heen.
De mussen, merels, zanglijsters, meesjes, spechten, kauwtjes, putters, zwartkopjes (helaas ook duiven), en allerlei insecten, ampfibiën en bijen hebben onze tuin ondertussen weer gevonden.
Het massale gezoem van die bijen is ook heerlijk rustgevend.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kalentum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Ja volledig eens hoor, wij zijn ook bezig met verduurzaming (en renovatie / modernisering, wat ook een positief effect heeft).

En zonnepanelen hebben we maar niet zoveel. Ik ben een beetje huiverig om bij te leggen want ik acht de kans niet denkbeeldig dat we een jaar later weer op 9ct/kWh terugleververgoeding zitten. Ik reageerde vooral daarop.
Het risico (op gemiste inkomsten) dat je neemt door de dak niet vol te leggen lijkt me groter dan dat je het wel doet.
Dak vol was voor mij een absolute no-brainer. En dat is wat hier op dit forum ook al jaren (terecht) geroepen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

[...]

Dakvol is het enige juiste antwoord.
Zeker in dit "onafhankelijkheids" topic.
bij mij past er ook niets meer bij, al wil ik nog kijken of de zijgevel gebruikt kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RPuk2-5kIoHe65Bezgt0ARIP2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/clVcEJ34k7AQ3uCzfZ1FSvij.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 16-08-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Klopt maar volgens de statistieken is er geen sprake van terugverdientijd en is het zelfs zonder terugleververgoeding rendabel omdat je woning meer in waarde stijgt dan ze kosten.

Ons volgende huis krijgt in ieder geval zeker 5 kW en ben nog zoekend om tot 15 kW te gaan (EIA) maar dat moet haast gecombineerd met een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Deveon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:01:
[...]

Klopt maar volgens de statistieken is er geen sprake van terugverdientijd en is het zelfs zonder terugleververgoeding rendabel omdat je woning meer in waarde stijgt dan ze kosten.

Ons volgende huis krijgt in ieder geval zeker 5 kW en ben nog zoekend om tot 15 kW te gaan (EIA) maar dat moet haast gecombineerd met een accu.
Hier 18000 Wp. Accu is nergens voor nodig als je in Nederland woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Naast bakstenen cruesli drink ik ook graag een glas zonnepanelen sap :+.

Net als de woning op zich zijn zonnepanelen natuurlijk ook een niet liquide investering die je doet. Leuk die papieren waarde, maar je koopt er niets voor. En krijgt dit geld ook eigenlijk op deze manier alleen maar terug indien je je woning verkoopt en verhuist naar een woning zonder zonnepanelen. Ga je naar een nieuwe woning met, betaal je toch weer gewoon voor die zonnepanelen. Daarnaast is overigens nog maar de vraag wat het in de toekomst doet met de woningwaarde zodra zonnepanelen de norm zijn, en het dus veel interessanter wordt wat voor generatie zonnepanelen het betreft, c.q. wat de opbrengst is.

Praktisch gezien is de terugverdientijd toch nog altijd gewoon het aantal jaar dat je er over doet om hetzelfde bedrag te verkrijgen als dat het geld anderszins geweest zou zijn. En aangezien het geld bij meeste van ons hier zal renderen, gaat hier toch echt enige tijd overheen.

In the long run haal je het er zeker wel uit als je je dak vol plaatst met zonnepanelen. Maar het blijft toch echt een investering die meerdere jaren nodig heeft wil je het effectief terugverdiend hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

psychodude schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Net als de woning op zich zijn zonnepanelen natuurlijk ook een niet liquide investering die je doet. Leuk die papieren waarde, maar je koopt er niets voor. En krijgt dit geld ook eigenlijk op deze manier alleen maar terug indien je je woning verkoopt en verhuist naar een woning zonder zonnepanelen. Ga je naar een nieuwe woning met, betaal je toch weer gewoon voor die zonnepanelen. Daarnaast is overigens nog maar de vraag wat het in de toekomst doet met de woningwaarde zodra zonnepanelen de norm zijn, en het dus veel interessanter wordt wat voor generatie zonnepanelen het betreft, c.q. wat de opbrengst is.

Praktisch gezien is de terugverdientijd toch nog altijd gewoon het aantal jaar dat je er over doet om hetzelfde bedrag te verkrijgen als dat het geld anderszins geweest zou zijn. En aangezien het geld bij meeste van ons hier zal renderen, gaat hier toch echt enige tijd overheen.

In the long run haal je het er zeker wel uit als je je dak vol plaatst met zonnepanelen. Maar het blijft toch echt een investering die meerdere jaren nodig heeft wil je het effectief terugverdiend hebben.
Als je in 2022 gelegd had kan de tvt zo kort als 1 a 2 jaar zijn. Bij mij 1,5 jaar. Dat noem ik persoonlijk geen long run, maar een van de meest rendabele investeringen die ik recent gedaan heb.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 16-08-2022 20:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:03
Ik baal nu met bijna 15.000 Wp alsnog dat ik twee jaar geleden nog niet 8 extra panelen bij heb gelegd op noord. Zonnepanelen en dak vol is wat ik al jaren overal roep. Maar daar is zeker nog niet overal oren naar. IMHO hebben zonnepanelen de beste verhouding tussen rendement en risico momenteel tegenover alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Zr40 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:36:
5-7 cent is inderdaad laag, waarom zou je kiezen voor een contract die voor teruglevering ver onder de kale inkoopprijs zit? :P

Het enige dat verandert door afbouwen van saldering is dat je weer belasting betaalt over je verbruik. En als eigenaar van zonnepanelen zeg ik: dat is hoe deze belasting eigenlijk bedoeld is. De financiële opbrengst van zonnepanelen wordt de besparing op kale inkoop danwel de opbrengst van verkoop, en er is geen reden waarom verkoop significant minder zou moeten opbrengen dan kale inkoop.
Ik ga een beetje uit van de grote energiemaatschappijen, dan zal je rond de 7 a 8 cent krjigen.
Maar misschien is het dan handig om onderstaande link te gebruiken:

https://www.zelfenergiepr...et-salderen-veel-te-laag/

https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Ik ga een beetje uit van de grote energiemaatschappijen, dan zal je rond de 7 a 8 cent krjigen.
Maar misschien is het dan handig om onderstaande link te gebruiken:

https://www.zelfenergiepr...et-salderen-veel-te-laag/

https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/
Eneco is ook vrij groot, en die betaalt 61 cent per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Hier 80 panelen. Wel in Denemarken waar ik een installatie heb laten bouwen in onze tuin. Wij hebben ook een accu, maar 8 KwH, maar omdat het hier wel redelijk zonnig is buiten de zomerperiode, is het toch wel fijn. Terugleveren is een extraatje, uiteindelijk willen we meer accu’s plaatsen om in de nacht één van onze elektrische auto’s op te laden.

Hopelijk worden de accu’s beter in de komende jaren en is het mogelijk om +20 KwH op te slaan. Ons elektra verbruik in de winter is hoog aangezien we geen gas hebben, dus het voelt wel lekker als we in een winternacht aardig wat elektricteit in een accu hebben zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
psychodude schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Dat komt omdat er mensen zijn die geen zin hebben om hun tuin te onderhouden en lekker makkelijk een terras van stenen aan leggen.
Bij nieuwbouw huizen gaat de afvoer van het water wat van de daken komt niet meer het riool in, maar rechtstreeks de tuin in. Zo neemt de grond water op en is beter dan een reservoir laten aanmaken om een paar kuub water op te slaan. Deze water opslag kost niet alleen geld, maar het maken en plaatsen kost ook veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
[...]

En deze extra waarde dankzij de zonnepanelen neemt elk jaar een beetje af, gezien zonnepanelen verouderen en na circa 25-30 jaar het niet meer doen. En dan gaat het je geld kosten om deze zonnepanelen eraf te laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Als je in 2022 gelegd had kan de tvt zo kort als 1 a 2 jaar zijn. Bij mij 1,5 jaar. Dat noem ik persoonlijk geen long run, maar een van de meest rendabele investeringen die ik recent gedaan heb.
Ik heb mijn panelen bijna 10 jaar en heb ze denk ik net terug verdient dankzij btw teruggave, subsidie en nu de hogere energie prijzen. Dus zo snel is dat niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Ik heb mijn panelen bijna 10 jaar en heb ze denk ik net terug verdient dankzij btw teruggave, subsidie en nu de hogere energie prijzen. Dus zo snel is dat niet altijd.
Klopt. Bij zonnepanelen moet je wel de markt timen. ;)
2012 was het allemaal een stuk minder gunstig
Terwijl 2022 het absolute topjaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Tja, en zelfs dan.

Als je de prijs van stroom uit panelen berekent, dan kom je aan 7ct op 20 jaar.

Wat je zelf verbruikt is dikke winst, en als je voor de rest 9ct krijgt…. In België zit het nu tussen 20 en 28 ct. Een paar jaar, en de investering is terugverdiend, en nadien is het winst, elke jaar en een lage energierekening.

Doe er nog wat L/L Wp bij, en je kan nog meer van je eigen productie gebruiken om de gasrekening naar beneden te krijgen. Het comfort in de zomer door airco te laten draaien met een klein deel van je eigen stroom krijg je er vrijwel gratis bij.

De laatste week draaide de airco hier vrijwel de hele dag. En toch nog dik 350 kWh teruggeleverd aan 20 ct. Er ligt dus ca 11 kWp op het dak en ik heb 4 airco units geplaatst.
Die gaan zichzelf rustig terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

En deze extra waarde dankzij de zonnepanelen neemt elk jaar een beetje af, gezien zonnepanelen verouderen en na circa 25-30 jaar het niet meer doen. En dan gaat het je geld kosten om deze zonnepanelen eraf te laten halen.
Lijkt mij sterk gezien de meeste panelen iets van 80% opbrengst garantie hebben tot 25 jaar. Kans bestaat wel dat nieuwere panelen nog meer kunnen opwekken op hetzelfde oppervlakte en dat is vaak ook de reden dat oudere panelen vervangen worden. Tevens kan je kapotte panelen ook gewoon laten liggen als de stekkers eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22
Weet iemand vanaf hoeveel belegd vermogen het zinvol is om een beleggingsrekening in Zwiterserland te openen? Dat is interessant omdat het daar "goedkoper is en er betere rendementen" te behalen zijn.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
RichieB schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:40:
Weet iemand vanaf hoeveel belegd vermogen het zinvol is om een beleggingsrekening in Zwiterserland te openen? Dat is interessant omdat het daar "goedkoper is en er betere rendementen" te behalen zijn.
Dan heb je dat van dit stukje:

Volgens Jahae is Zwitserland uitgekozen om te bankieren omdat het onder meer ‘goedkoper is en er betere rendementen’ te behalen zijn. ‘Tenminste, dat is wat ik hoor. Ik heb er zelf geen rekening.

Men vermoed dat het goedkoper is en meer rendement oplevert.
Ik zou zeggen, zoek eens naar banken.brokers in zwitserland. Dan weet je meteen of ze goedkoper zijn.
Ik begrijp even niet waarom de rendementen daar beter zouden moeten zijn. Jij bent degene die de keuzes maakt, tenzij je voor jou laat beleggen.

De Zwitsere DeGiro is niet goedkoper dan DeGiro hier: https://www.degiro.ch/preise

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 17-08-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Omdat je er makkelijker ‘speciale’ constructies kan opzetten. Maar dan spreken we over 10 mio en meer.
En als het over miljarden gaat, dan wil je je geld op verschillende plaatsen in de wereld…

Geen idee of er hier posters in die categorie vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:18
Vroeger was Zwitserland interessant vanwege bankgeheim, maar dat is niet meer zo absoluut als het ooit was. En je bedrijf in het juiste kanton vestigen aldaar kan je serieus geld besparen qua belastingen.

Eventueel is je geld in Zwitserse Franks opslaan een mooie hedge, en toegang tot een Zwitserse private banker klinkt toch beter dan een "Senior Accountmanager" bij de ABN/Rabo, er welzeker meer toegang tot speciale deals (met speciale rendementen en speciale risico's...) vanaf voldoende vermogen, maar daar hebben ze het hier niet over.

Maar zomaar een rekening daar openen voor "goedkoper en meer rendement", mwoah, in de marge als het al zo is. Denk gezien ook Lux dat er belastingen werden ontweken (en dat mag gewoon onder voorwaarden), en ja, dat kan je ook als goedkoper zien.

Bron: heb wel eens mee geholpen bedrijven op te zetten in Lux en/of Swiss en/of gesloten aldaar.

• tuinïnen
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

En welke investering verdient zich meteen volledig terug en blijft liquide? Laat het even weten, denk dat er genoeg geïnteresseerd zijn hier.

Zonnepanelen niet aanschaffen omdat je bij woningverkoop het alleen terugkrijgt als je een woning vervolgens koopt zonder panelen, dat is behoorlijk krom en natuurlijk de grootste onzin.

Het is een simpele investering die veilig is en meteen behoorlijk goed rendeert. Ik kan eigenlijk weinig betere alternatieven vinden dien zich zo snel kunnen terugverdienen, dan kom ik alleen maar bij de gedachte: had ik maar een groter dak. De financiële afschrijving na 30 jaar neem ik graag voor lief bij dergelijke rendementen. Dan vervang ik ze wel weer :)

[ Voor 3% gewijzigd door tuinïnen op 18-08-2022 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

En als het over miljarden gaat, dan wil je je geld op verschillende plaatsen in de wereld…

Geen idee of er hier posters in die categorie vallen.
Depends on the context.
Zimbabwean dollar? Yes
Euro? No

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Gewoon lenen op 10 jaar voor je panelen, dan heb je met een terugbetaaltermijn in NL van een jaar of 3 al een positieve invloed op je maandbudget vanaf maand 2.
Met inflatie en stijgende energieprijzen krijg je nadien nog een stijgend voordeel, of maw je energierekening zal een pak trager stijgen. (Toch één methode gevonden om je persoonlijke inflatie tegen te gaan).

Op dit ogenblik, en zeker in NL is deze investering een complete no-brainer. Op een bierviltje bewijs je dat het zin heeft, zelfs met de onzekerheden. Daar heb ik alvast geen excel voor nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:23
phantom09 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Wow, het is lang geleden dat ik zoveel twijfels/halve waarheden en andere mentale blokkades zag bij dit onderwerp zeg. ik leid uit je posts af dat investeringen eng zijn en je geld vooral liquide op de bank wilt hebben, das prima maar je ideeen over PV zijn echt uit de steenkolen-tijd.

Zelfs de gare panelen van 20 jaar geleden doen het nog gewoon op de meeste plekken en we maken tegenwoordig die dingen echt nog veel steviger/toekomstbestendiger dan toen. Dus maak je geen zorgen, panelen doen het echt nog wel over 20 jaar. Met de huidge prijzen van panelen kun je vaak rond de 6 tot 8 cent/kWh aan kostprijs komen (dus de kosten van de panelen nemen plus wat onderhoud en vervanging en dan de energieopwek over bijv. 15 of 20 jaar rekenen). Dat was al zeker sinds 2015 een heeeele positieve business case maar is dat nu met stroom van >60 cent/kWh helemaal. Ik kan je ook wel verklappen dat het een goede keuze blijft de komende jaren, want stroom gaat echt nooit meer onder de 20 cent/kWh komen. Als jij het dan voor 6 tot 8 cent/kWh kunt maken ben je altijd spekkoper.

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Met de huidge prijzen van panelen kun je vaak rond de 6 tot 8 cent/kWh aan kostprijs komen (dus de kosten van de panelen nemen plus wat onderhoud en vervanging en dan de energieopwek over bijv. 15 of 20 jaar rekenen).
sterker nog, die kostprijs kan richting de 0 cent / kWh gaan en zelfs negatief zijn als je netto een flinke producent bent. Dit vanwege de hoge TLV die er nu is. Echter zal dat over een periode van 20 jaar niet lukken zeer waarschijnlijk.

• Kalentum
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er dan ook mensen zijn die een deel van hun vermogen in zonnepanelen projecten stoppen zoals https://www.zonnepanelendelen.nl/ ofzo. Zijn daar ervaringen mee?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Persoonlijk ben ik wantrouwig naar elke investeringsproduct die zich richt op particulieren. Als het echt een interessant aanbod was zouden de professionele investeerder er ook wel oog naar hebben. De enige reden om op particulieren te richten is dan om er zelf financieel beter van te worden. Enige uitzondering kan zijn lokale projecten om de bewoners te betrekken of mee te laten profiteren.

offtopic:
Tot slot al zou het een beter rendement zijn ben ik principieel tegen zonnevelden in grasvelden waar vaak in geïnvesteerd worden. Er zijn nog genoeg daken en parkeerplaats die bedekt kunnen worden zodat er dubbele functie ontstaat. Voor dedicated zonnevelden heeft Spanje niet alleen meer zon(uren) maar ook veel meer ruimte gezien ze hoofdzakelijk stedelijk wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Kalentum schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:57:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er dan ook mensen zijn die een deel van hun vermogen in zonnepanelen projecten stoppen zoals https://www.zonnepanelendelen.nl/ ofzo. Zijn daar ervaringen mee?
Ik heb ooit 500 euro in zonnepanelendelen gegooid, want dan kreeg ik 25 euro cadeau. Opbrengst is redelijk stabiel, maar per project is het verschillend hoe het gaat. Een kennis had een project en dat werd niet aangesloten op het net. Hoop gedoe, dus idd wat "spannend" soms. Daarentegen heb ik al jaren wat staan bij meewind en dat gaat ook wel goed ook al is het op particulieren gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
de Peer schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

sterker nog, die kostprijs kan richting de 0 cent / kWh gaan en zelfs negatief zijn als je netto een flinke producent bent. Dit vanwege de hoge TLV die er nu is. Echter zal dat over een periode van 20 jaar niet lukken zeer waarschijnlijk.
Nee niet echt, want de kostprijs is:

investering + onderhoud (bijv. 5000 euro + 1500 euro na X jaar voor een nieuwe omvormer) = 6500 euro delen door bijv. 4000 kWh/jaar * 15 = 60.000 kWh ---> 10,8 cent/kWh kostprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Nee niet echt, want de kostprijs is:

investering + onderhoud (bijv. 5000 euro + 1500 euro na X jaar voor een nieuwe omvormer) = 6500 euro delen door bijv. 4000 kWh/jaar * 15 = 60.000 kWh ---> 10,8 cent/kWh kostprijs.
ook goed, dan zetten we de rest als winst in de boeken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Laten we kosten en rendement even los van elkaar zien.

Zwitserse banken & brokers zijn zeker niet goedkoper. Mijn huisbank rekent 30 euro om een ETF te kopen op de beurs; commissievrij zijn alleen hun huisfondsen à 1.5% TER. Daar ze zeker niet de enige in. Daarom doet DeGiro het relatief goed hier.

Daar komt bij dat banken hier niet zo maar klanten aannemen zonder verblijfsvergunning. Voor rijken geen probleem mits ze significant vermogen meeverhuizen (en idealiter nog wat Lombard loans afsluiten om een leuk nieuw jacht o.i.d. te financieren), maar voor de gewone buitenlandse retail klant is het loket in principe gesloten. Plus dat dit soort banken behoorlijke fees rekenen, dus goedkoper wordt het dan nog steeds niet.

En meer rendement? Waarschijnlijk heb je via dit soort kanalen meer toegang tot private equity en/of shady investeringen. Daar kun je zeker meer rendement uithalen, maar er staat ook een ander risicoprofiel tegenover. En wederom zijn de fees voor dit soort beleggingen vele malen hoger dan die paar procentpunt TER van de ETFs waar we allemaal zo van houden.

Bron: ik woon in Zwitserland.

[ Voor 6% gewijzigd door Knakker op 18-08-2022 12:44 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Kalentum schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:57:
Wat voor ervaring zoek je? Het is altijd even gokken wanneer en hoeveel je aan rendement bijgeschreven krijgt.

Maar dat rendement is dan wel prima, zeker het laatste jaar. (Zeker als je een bonus bij de juiste energie maatschappij mee pakt)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Kalentum
CaLeX schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:45:
[...]

Wat voor ervaring zoek je? Het is altijd even gokken wanneer en hoeveel je aan rendement bijgeschreven krijgt.

Maar dat rendement is dan wel prima, zeker het laatste jaar. (Zeker als je een bonus bij de juiste energie maatschappij mee pakt)
Of die rendementsschattingen enigzins realistisch zijn. 5 tot 8% ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Kalentum schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Zit op 5,35% gemiddeld rendement op dit moment. Dus ik zou zeggen van wel, al zijn de schattingen van mijn projecten wel iets ruimer (3,5~8%)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwinres
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-05-2024

Edwinres

Bedrijfsaccount ZonnepanelenDelen
Kalentum schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Zie hier in overzicht alle statistieken van de zonne-energieprojecten op ons platform sinds 2014: http://zonnepanelendelen.nl/statistieken/

(Sinds kort ook PRO projecten met vaste rente, die zijn niet in deze lijst opgenomen)

• Kalentum
Edwinres schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Zie hier in overzicht alle statistieken van de zonne-energieprojecten op ons platform sinds 2014: http://zonnepanelendelen.nl/statistieken/

(Sinds kort ook PRO projecten met vaste rente, die zijn niet in deze lijst opgenomen)
Bedankt, mooi overzicht. Ik word er niet superblij van maar in het kader van spreiding wellicht interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
tuinïnen schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:47:
[...]

En welke investering verdient zich meteen volledig terug en blijft liquide? Laat het even weten, denk dat er genoeg geïnteresseerd zijn hier.

Zonnepanelen niet aanschaffen omdat je bij woningverkoop het alleen terugkrijgt als je een woning vervolgens koopt zonder panelen, dat is behoorlijk krom en natuurlijk de grootste onzin.

Het is een simpele investering die veilig is en meteen behoorlijk goed rendeert. Ik kan eigenlijk weinig betere alternatieven vinden dien zich zo snel kunnen terugverdienen, dan kom ik alleen maar bij de gedachte: had ik maar een groter dak. De financiële afschrijving na 30 jaar neem ik graag voor lief bij dergelijke rendementen. Dan vervang ik ze wel weer :)
Ik zeg ook niet dat het niet verstandig is. Maar laten we aub eindelijk eens kappen met de onzinnige marketing praat van direct volledig terugbetaald. Is natuurlijk gewoon pertinente onzin. Maar blijf vooral marketing praat slikken als zoete koek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
psychodude schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Ik zeg ook niet dat het niet verstandig is. Maar laten we aub eindelijk eens kappen met de onzinnige marketing praat van direct volledig terugbetaald. Is natuurlijk gewoon pertinente onzin. Maar blijf vooral marketing praat slikken als zoete koek.
Geen marketing praat maar op basis van statistieken van wetenschappelijk onderzoek. Ik durf wel te stellen dat ons huis waar in 2019 panelen opgekomen zijn alleen daardoor al meer gestegen is in waarde dan dat ze gekost hebben. 95% van de kopers zal dat zien als een zorg die weggenomen is en direct kunnen geniet van een lagere energieprijs. Probeer nu maar voor een fatsoenlijke prijs op korte termijn PV te laten plaatsen.

Als alle huizen zonnepanelen hebben zal dit effect natuurlijk blijven maar zijn in principe álle huizen meer waard geworden. Vergelijkbaar met als je nu een huis met enkel glas wilt verkopen. Het eerste wat de koper gaat doen is HR++ en een grote kans dat wanneer je als verkoper deze investering doet je huis een grotere doelgroep aanspreekt en dus betere bieding zal ontvangen.

Maar als jij een goeie bron hebt om dit “marketing” verhaal te weerleggen dan hoor ik het graag.

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Partner heeft de mogelijkheid om aandelen in te kopen van het bedrijf waar ze werkt (ASR). Je krijgt hier 18,5% korting op de aandelen, maar moet ze vervolgens 5jr aanhouden, waarna je ze kunt overhevelen naar je eigen portefeuille (of uitkeren). Ze keren ook een goed dividend uit ~6%. Inleggen kan na de bekendmaking van de jaar- en halfjaar cijfers (en dat is binnenkort).

Nou investeren wij in principe alles in een breed gespreide fondsen, maar dit is ook wel een goede deal. Daarnaast is het ook leuk om wat skin in the game te hebben bij het bedrijf waar je werkt.

Hoeveel zouden jullie hier in steken en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Wow, het is lang geleden dat ik zoveel twijfels/halve waarheden en andere mentale blokkades zag bij dit onderwerp zeg. ik leid uit je posts af dat investeringen eng zijn en je geld vooral liquide op de bank wilt hebben, das prima maar je ideeen over PV zijn echt uit de steenkolen-tijd.

Zelfs de gare panelen van 20 jaar geleden doen het nog gewoon op de meeste plekken en we maken tegenwoordig die dingen echt nog veel steviger/toekomstbestendiger dan toen. Dus maak je geen zorgen, panelen doen het echt nog wel over 20 jaar. Met de huidge prijzen van panelen kun je vaak rond de 6 tot 8 cent/kWh aan kostprijs komen (dus de kosten van de panelen nemen plus wat onderhoud en vervanging en dan de energieopwek over bijv. 15 of 20 jaar rekenen). Dat was al zeker sinds 2015 een heeeele positieve business case maar is dat nu met stroom van >60 cent/kWh helemaal. Ik kan je ook wel verklappen dat het een goede keuze blijft de komende jaren, want stroom gaat echt nooit meer onder de 20 cent/kWh komen. Als jij het dan voor 6 tot 8 cent/kWh kunt maken ben je altijd spekkoper.
Het rendement van zonnepanelen gaat elk jaar achteruit (ook al is het niet veel):

https://www.trouw.nl/nieu...-valt-reuze-mee~bf8d07e2/

En de levensduur van zonnepanelen zijn gewoon eindig:

https://www.zonneplan.nl/...m/zonnepanelen/levensduur

En als je zonnepanelen allemaal defect zijn heb je 3 keuzes:

1. Je schaft nieuwe aan. Het bedrijf wat de nieuwe zonnepanelen gaat plaatsen gaat geld vragen voor het verwijderen van de oude panelen. Dit kost hun tijd en die moet je gewoon betalen.

2. Je schaft geen nieuwe zonnepanelen aan en laat ze verwijderen. Hiervoor moet je betalen.

3. Je laat de zonnepanelen staan. Kost je niks.

Niks geen halve waarheden dus.

Investeren doe ik op de beurs, niet met zonnepanelen. Het is dat momenteel de energieprijs zo hoog is, maar bij een energieprijs van rond de 22 cent had ik liever geen zonnepanelen laten plaatsen.

Mijn panelen kosten € 5200 in 2013. Hiervan heb ik € 600,- subsidie en € 800,- BTw terug gekregen (als ik mij niet vergis). Daarnaast hebben de panelen tot nu toe 17.000 Kwh opgewekt. Een zeer klein gedeelte onder het hoge energieprijs. Dus laten we zeggen 16.000 Kwh is voor 22 cent. De overige 1.000 Kwh is voor zeg 45 cent. Daarmee heb ik dus €3520,- en €450,- terug verdient. Totaal is dat: € 5370,-. Dat is dus bijna €200,- winst.
Had ik dit in de SP500 gestopt dan was dit nu bijna €15.000,- waar geweest die ik meteen kan cashen.
Dus meteen al bijna 10K winst.
Die € 200,- winst met de zonnepanelen verbleekt er dus enorm bij.

Maar goed, stel dat de energieprijs vanaf het begin geen 22 cent maar 45 cent zou zijn.
Dan had ik 600+800+7480= € 8880 verdient. Alsnog meer dan 6K minder dan de SP500.

Kortom het is een nobrainer om geen zonnepanelen te kopen en te investeren in aandelen (en helemaal als de salderingsregeling afgeschaft wordt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 20:14
phantom09 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Het rendement van zonnepanelen gaat elk jaar achteruit (ook al is het niet veel):

1. Je schaft nieuwe aan. Het bedrijf wat de nieuwe zonnepanelen gaat plaatsen gaat geld vragen voor het verwijderen van de oude panelen. Dit kost hun tijd en die moet je gewoon betalen.

2. Je schaft geen nieuwe zonnepanelen aan en laat ze verwijderen. Hiervoor moet je betalen.

Investeren doe ik op de beurs, niet met zonnepanelen. Het is dat momenteel de energieprijs zo hoog is, maar bij een energieprijs van rond de 22 cent had ik liever geen zonnepanelen laten plaatsen.

Mijn panelen kosten € 5200 in 2013. Hiervan heb ik € 600,- subsidie en € 800,- BTw terug gekregen (als ik mij niet vergis). Daarnaast hebben de panelen tot nu toe 17.000 Kwh opgewekt. Een zeer klein gedeelte onder het hoge energieprijs. Dus laten we zeggen 16.000 Kwh is voor 22 cent. De overige 1.000 Kwh is voor zeg 45 cent. Daarmee heb ik dus €3520,- en €450,- terug verdient. Totaal is dat: € 5370,-. Dat is dus bijna €200,- winst.
Had ik dit in de SP500 gestopt dan was dit nu bijna €15.000,- waar geweest die ik meteen kan cashen.

Maar goed, stel dat de energieprijs vanaf het begin geen 22 cent maar 45 cent zou zijn.
Dan had ik 600+800+7480= € 8880 verdient. Alsnog meer dan 6K minder dan de SP500.

Kortom het is een nobrainer om geen zonnepanelen te kopen en te investeren in aandelen (en helemaal als de salderingsregeling afgeschaft wordt).
Hier maak je dus een grote fout, naast dat je het rendement van zonnepanelen over de gehele levensduur moet berekenen, heb je ook de eeuwige afweging tussen rendement en risico. Aandelen (zelfs breed gespreid) hebben een aanzienlijk hoger risico en volatiliteit dan zonnepanelen. De enige volatiliteit bij zonnepanelen zijn de energieprijzen (gaat voornamelijk omhoog) en teruglevering (wijzigingen lang van te voren bekend).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Je timing was gewoon slecht. Je had in 2021 moeten kopen ipv 2013.

• phantom09
  • Nu online
TechHunter schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Hier maak je dus een grote fout, naast dat je het rendement van zonnepanelen over de gehele levensduur moet berekenen, heb je ook de eeuwige afweging tussen rendement en risico. Aandelen (zelfs breed gespreid) hebben een aanzienlijk hoger risico en volatiliteit dan zonnepanelen. De enige volatiliteit bij zonnepanelen zijn de energieprijzen (gaat voornamelijk omhoog) en teruglevering (wijzigingen lang van te voren bekend).
Hierbij maak ik geen fout, op lange termijn renderen aandelen beter dan zonnepanelen.
Na circa 25-35 jaar zijn de panelen kapot en krijg je 0% rendement.
Aandelen renderen voor eeuwig als je ze niet verkoopt.

https://degroenebron.nl/blog/beleggen/

De wijzing van de salderingsregeling was mij volledig onbekend toen ik de zonnepanelen in 2013 had aangeschaft. Ik vindt wel dat elke zonnepanelen leverancier dit verplicht aan mensen moet vertellen en ze dan zelf de keuze moet geven wat ze gaan doen.
Als ik geweten had van die salderingsregeling dan had ik de zonnepanelen nooit aangeschaft.

[ Voor 27% gewijzigd door phantom09 op 18-08-2022 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Je had nog beter Bitcoin kunnen kopen! Helaas is er geen methode om met terugwerkende kracht aankopen te doen anders kon dit topic heel snel dicht.

Mijn panelen zijn nog geen drie jaar oud, bijna 10.000 kWh opgeleverd en ongeveer €3800 gekost (gefinancierd met hypotheek). Ik denk dat mijn scenario relevanter is voor nu dan de prijzen die jij noemt. Na even snel te kijken lijken ze nog iets goedkoper geworden te zijn, maar vind maar iets op voorraad..

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:50:
[...]

Hierbij maak ik geen fout, op lange termijn renderen aandelen beter dan zonnepanelen.
Na circa 25-35 jaar zijn de panelen kapot en krijg je 0% rendement.
Aandelen renderen voor eeuwig als je ze niet verkoopt.

https://degroenebron.nl/blog/beleggen/

De wijzing van de salderingsregeling was mij volledig onbekend toen ik de zonnepanelen in 2013 had aangeschaft. Ik vindt wel dat elke zonnepanelen leverancier dit verplicht aan mensen moet vertellen en ze dan zelf de keuze moet geven wat ze gaan doen.
Als ik geweten had van die salderingsregeling dan had ik de zonnepanelen nooit aangeschaft.
En hoe hadden die leveranciers dat moeten weten dan? Die hebben toch geen glazen bol.

Als je het goed aanpakt kun je een enorm hoog rendement hebben van zonnepanelen. Veel hoger dan je gemiddeld met aandelen zult hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47
Deveon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:01:
Mijn panelen zijn nog geen drie jaar oud, bijna 10.000 kWh opgeleverd en ongeveer €3800 gekost (gefinancierd met hypotheek). Ik denk dat mijn scenario relevanter is voor nu dan de prijzen die jij noemt. Na even snel te kijken lijken ze nog iets goedkoper geworden te zijn, maar vind maar iets op voorraad..
Mijn panelen zijn net iets meet dan 6 jaar oud, 22.000kWh opgewekt en €3.700 netto aanschaf.

Eerder dit jaar heb ik een nieuwe installatie besteld, moet binnen maand of 2 geplaatst gaan worden. Pude set wordt verwijderd, zit bij de prijs in.

Op basis van huidge prijzen op marktplaats zou ik denk ik wel €1.500 voor mijn set van 3.180Wp kunnen krijgen. In dat geval €2.200 kosten en zo'n €5.000 bespaard in 6 jaar tijd.

Achteraf gezien is het makkelijk praten, net als op de beurs. Argumenteren dat het een slechte investering geweest zou zijn is wel een bord voor de kop voor nodig.

@phantom09
Nieuwe set financieer ik overigens met een duurzaamheidslening van 10 jaar tegen 1,17% zonder afsluitkosten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
@x37 Klinkt inderdaad als een leuke deal om mee te pakken. Uiteraard zou ik het percentage van deze aandelen laag houden in vergelijking met de rest van de portefeuille, iets van enkele procenten op het totaal. Vanwege de dubbele afhankelijkheid, je partner wordt immers naast werknemer ook aandeelhouder.

Niet onbelangrijk verdiep je ook goed in de voorwaarden en wat je precies koopt, koop je echt aandelen, opties of participaties? Wat gebeurt er als de arbeidsrelatie op initiatief van werkgever of werknemer eindigt? Laatste wat je wil is dat een dergelijke leuke deal over bijvoorbeeld 3 jaar een molensteen geworden is.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• phantom09
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

En hoe hadden die leveranciers dat moeten weten dan? Die hebben toch geen glazen bol.

Als je het goed aanpakt kun je een enorm hoog rendement hebben van zonnepanelen. Veel hoger dan je gemiddeld met aandelen zult hebben.
De salderingsregeling is ontstaan in 2004......:
https://hollandsolar.nl/u...e-impact-van-salderen.pdf
Als leveranciers dit gaan vertellen, dan kunnen sommige klanten afhaken. Daarom zeiden ze niks.

Als investeren in zonnepanelen beter renderen dan aandelen, waarom lees je dan geen berichten in de krant dat de rijken der aarde massaal zonneparken aan het bouwen zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door phantom09 op 18-08-2022 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Mijn panelen heb ik sinds november 2020, toen was nog de trend dat de panelen nog steeds goedkoper werden. Na corona zijn de panelen alleen maar duurder geworden. Ik heb destijds 6800 betaald voor 10080Wp. Inmiddels 16.000kWh opgewekt. https://pvoutput.org/aggr...d=90060&sid=79773&v=0&t=y

Destijds vroegen mensen wel, waarom heb je zoveel zonnepanelen? Nu komen ze langs om te kijken hoe het bij mij is aangesloten :D Het is leuk om de maandelijks energieverbruik mail van Eneco te openen. >:)

Sinds februari dit jaar ook mijn oude indak panelen op de schuur geplaatst (2x300Wp) die hebben tot nu toe 423kWh gedaan. Waarschijnlijk ga ik die nog vervangen door panelen van 400W+ want kan vanaf volgend jaar ook zonnepanelen declareren bij mijn werkgever (maximaal 750 plus 750 fiscaal aantrekkelijk)

Ik zit daarnaast vol in de aandelen, doe niet aan aflossen en heb alleen een buffer. Zonnepanelen leveren een beter rendement op dan aflossen en sparen, misschien minder dan aandelen op de lange termijn, maar ook minder risico.
phantom09 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:36:

Als investeren in zonnepanelen beter renderen dan aandelen, waarom lees je dan geen berichten in de krant dat de rijken der aarde massaal zonneparken aan het bouwen zijn?
Vaak weten mensen ook niet dat zonnepanelen veel opleveren op dit moment. Rijke mensen zijn ook niet altijd slimme mensen. Ik heb ook familie met genoeg geld, maar geen zonnepaneel op dak. Die waren nu weer even aan het kijken, maar dan krijg je zo'n adviseur die dan aangeeft om een bepaalde hoeveelheid panelen te kopen voor je verbruik, wat inmiddels achterhaald is.

Op Tweakers zitten natuurlijk veel meer slimme mensen!

[ Voor 39% gewijzigd door Zenix op 18-08-2022 23:45 ]

• x37

x37

squaddie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:17:
@x37 Klinkt inderdaad als een leuke deal om mee te pakken. Uiteraard zou ik het percentage van deze aandelen laag houden in vergelijking met de rest van de portefeuille, iets van enkele procenten op het totaal. Vanwege de dubbele afhankelijkheid, je partner wordt immers naast werknemer ook aandeelhouder.

Niet onbelangrijk verdiep je ook goed in de voorwaarden en wat je precies koopt, koop je echt aandelen, opties of participaties? Wat gebeurt er als de arbeidsrelatie op initiatief van werkgever of werknemer eindigt? Laatste wat je wil is dat een dergelijke leuke deal over bijvoorbeeld 3 jaar een molensteen geworden is.
Ja zijn echt aandelen. Ze keren dus in de tussentijd ook dividend uit. Tijd terug al bedragje ontvangen van kleine tranche die we eerder al kochten. Aan het einde van de looptijd worden de aandelen overgedragen aan je eigen broker. Het is ook geen bonus constructie oid. We moeten ons eigen netto geld ervoor inleggen en mogen zelf binnen een ruime bandbreedte kiezen hoeveel (als we meedoen).

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]
.

Er worden toch een hoop zonneparken uit de grond gestampt?

En hoezo moet het persé beter dan aandelen presteren? Risico en rendement gaan hand in hand, prima alternatief om met een deel van je vermogen te doen. Zeker voor de mensen met een kleinere portemonnee een leuke investering met snel zichtbaar resultaat.

offtopic:

• phantom09
  • Nu online
CaLeX schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:51:
[...]

Er worden toch een hoop zonneparken uit de grond gestampt?

En hoezo moet het persé beter dan aandelen presteren? Risico en rendement gaan hand in hand, prima alternatief om met een deel van je vermogen te doen. Zeker voor de mensen met een kleinere portemonnee een leuke investering met snel zichtbaar resultaat.
De Peer beweert bij hoog en laag dat zonnepanelen beter renderen dan aandelen.

• Deveon
  • Niet online
[...]

De salderingsregeling is ontstaan in 2004......:
https://hollandsolar.nl/u...e-impact-van-salderen.pdf
Als leveranciers dit gaan vertellen, dan kunnen sommige klanten afhaken. Daarom zeiden ze niks.

Voor beide geld hetzelfde en dat is dat salderen niet houdbaar is maar wel het punt is dat het nu aantrekkelijk maakt. Zelf heb ik ze aangeschaft in de hoop voor het afschaffen van salderen terug te verdienen, sinds dien is de datum opgeschoven en de afbouw inmiddels bekend zodat je ze ook nu voordat je er echt last van hebt terug verdiend hebt.

Het probleem van zonnepanelen in Nederland is namelijk dat het de dynamische energieprijzen enorm beïnvloed. We hebben juist veel energie nodig om te verwarmen wanneer de zon niet schijnt. Een zonnepark gaat dus geen 20 ct/kWh opleveren maar hooguit 4ct/kWh, maar gelukkig heb je als consument (meestal) een vasttarief, kan je salderen met de winter én bespaar je over je eigen gebruik de energiebelasting.

De particulieren die meer opwekken dan verbruiken nemen een klein risico dat het beleid gaat veranderen want dit is niet houdbaar (zie vermogenstarieven in Belgie), maar 10 kW aan panelen is nou eenmaal niet 2x zo duur als 5 kW. Als je het dak ervoor hebt dan schaalt dat enorm goed, de grote zonneparken zijn nóg voordeliger per KW(/MW).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
@phantom09 je mening is duidelijk. Die van anderen (mijzelf incluis) ook. Als ik zo vrij mag zijn, mis je wel wat kennis over PV enzo.
Maar let's move on van de 2-maandelijkse zonnepanelen discussie en laten we eens kijken waar we nog op kunnen bezuinigen. Of....aflossen of beleggen anyone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:38
Ik schat het redement van mijn investering in zonnepanelen op ongeveer 5% (bij afschrijving in 10 jaar en mijn huidige stroom prijs van 30 cent). Dat is misschien wel minder dan de beurs, maar het risico zo goed als 0.
Gaan ze langer mee of stijgt de stroomprijs (wat waarschijlijk is) dan stijgt het renedement.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
rube schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:57:
@phantom09 je mening is duidelijk. Die van anderen (mijzelf incluis) ook. Als ik zo vrij mag zijn, mis je wel wat kennis over PV enzo.
Maar let's move on van de 2-maandelijkse zonnepanelen discussie en laten we eens kijken waar we nog op kunnen bezuinigen. Of....aflossen of beleggen anyone?
Welke kennis mis ik?

-Zonnepanelen wekken stroom op. Deze zonnepanelen zijn aangesloten aan een omvormer.
-Deze omvormer gaat circa 15-20 jaar mee.
-Zonnepanelen gaan circa 25-35 jaar mee.
-Salderingsregeling is onstaan in 2004 en loopt af in 2030 waarbij je alleen de basis energie krijgt (van circa 5-7 cent per Kwh) voor terug levering
-Het rendement van zonnepanelen neemt elk jaar een heel klein beetje af
-Als 1 zonnepaneel een schaduw heeft of niet goed werkt, dan "remt" hij de andere panelen af. Stel dus alle panelen vol in de zon zitten en 400 watt leveren per paneel en 1 paneel in de schauw zit en 200 wat levert. dan worden de andere "afgeremt" en leverene 10 panelen 2000 watt totaal op. Dit kan je voorkomen een mini omvormer te plaatsen voor elke zonnepaneel. Als 1 paneel het om wat voor reden niet goed doet, dan leveren de overig panelen wel het volle rendement.
-rendement van de zonnepanelen is afhankelijk van de ligging van de helling. Meest efficiente is 36 graden naar het zuiden toe.
-Zonnepanelen 90 graden tegen de muur plaatsen levert een zeer slecht rendement op. Had ooit ergens gelezen dat 100 panelen in Rotterdam tegen de muur werden gemonteerd. Deze leverden ongeveer net zoveel op als 10 panelen in een gunstige positie.
-Warmte verlaagt het rendement van de zonnepanelen iets
-Je kan de BTW terugvragen van je zonnepanelen dankzij een inwoner in oostenrijk die hier een rechtszaak van heeft gemaakt en gelijk heeft gekregen.

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 19-08-2022 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:20
[...]
Dat is dus bijna €200,- winst.
[...]
Wat je sowieso niet meeneemt in je berekening is dat je elke euro die je sinds de aanschaf van de panelen op je elektriciteitsrekening hebt bespaard, direct had kunnen herinvesteren en daar rendement op pakken. Bijvoorbeeld in de SP500. Dat moet je wel meenemen, want dat doe je in je voorbeeld met de SP500 namelijk ook. (goede kans dat je dat zelfs ook gedaan hebt, maar dat dan niet als rendement op de panelen hebt gezien)
Dat maakt de berekening niet makkelijker, maar wel een eerlijkere vergelijking. Dan nog ga je waarschijnlijk de directe inleg in SP500 (lang) niet verslaan, maar dat ligt net aan de toeval van het tijdspad. Grote kans dat iemand die vorig jaar panelen heeft laten leggen in 8 jaar wel de SP500 verslaat als je herinvestering van rendement meeneemt. En als we dat allemaal van tevoren precies konden voorspellen waren we allemaal miljonair.

Edit ter aanvulling: bovendien vergelijk je nu de aanschaf van de zonnepanelen met een investering in de SP500 van 5200 euro, terwijl de panelen je door subsidie en BTW teruggave maar 3800 euro hebben gekost. Daarmee overschat je de winst op de aandelen dus al meteen met ruim 25%.

[ Voor 10% gewijzigd door Lapa op 19-08-2022 01:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
x37 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:39:
[...]

Ja zijn echt aandelen. Ze keren dus in de tussentijd ook dividend uit. Tijd terug al bedragje ontvangen van kleine tranche die we eerder al kochten. Aan het einde van de looptijd worden de aandelen overgedragen aan je eigen broker. Het is ook geen bonus constructie oid. We moeten ons eigen netto geld ervoor inleggen en mogen zelf binnen een ruime bandbreedte kiezen hoeveel (als we meedoen).
Ik zou het altijd doen. Goede deal in financieel opzicht, goed voor het bedrijf (want je vrouw zal wel harder gaan werken, goed voor je vrouw (want ze voelt zich misschien wat meer verbonden). Leuk toch!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

x37 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:20:
Partner heeft de mogelijkheid om aandelen in te kopen van het bedrijf waar ze werkt (ASR). Je krijgt hier 18,5% korting op de aandelen, maar moet ze vervolgens 5jr aanhouden, waarna je ze kunt overhevelen naar je eigen portefeuille (of uitkeren). Ze keren ook een goed dividend uit ~6%. Inleggen kan na de bekendmaking van de jaar- en halfjaar cijfers (en dat is binnenkort).

Nou investeren wij in principe alles in een breed gespreide fondsen, maar dit is ook wel een goede deal. Daarnaast is het ook leuk om wat skin in the game te hebben bij het bedrijf waar je werkt.

Wij hebben op werk ook een esop programma.
Employee stock owner program.

Al klinkt het bij ons iets gunstiger. Met een hefboom en verzekeringen erboven op.

Wel hebben we een limiet elk jaar hoeveel we mogen aanschaffen. En dat is ongeveer 1000 euro per jaar.
Dus ik leg elk jaar maximaal in.
Op dit moment is er 4800 in de portefeuille ingelegd.
En de waarde op dit moment is 21000 euro.

Aandeel heeft wel een erg goed Jaar achter de rug in 2022.

Wel laat ik het na 5 jaar altijd uitbetalen. Ik werk ook bij dat bedrijf dus ik zie het wel als dubbel risico.

Maar vooral die korting van 18% is natuurlijk fijn.
Dat is meteen goed rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:48
de Peer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Eneco is ook vrij groot, en die betaalt 61 cent per kwh
https://www.ad.nl/wonen/d...lagere-rekening~af239681/

Achter een paywall. Strekking is igg dat de pers onze verhalen gelezen heeft denk ik. :)

Eneco geeft aan in het artikel dat er onbedoeld veel nieuwe klanten bij zijn gekomen door de hoge TLV. Ze gaan dit dan ook verlagen.

Desondanks blijft het een goede investering en fo maatregel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

ook goed, dan zetten we de rest als winst in de boeken. ;)
Ja, zo werkt het.
Je berekent eerst de kosten, en als er inkomsten zijn heb je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik zit een beetje tussen de twee kampen in met de zonnepanelendiscussie; op mijn vorige huis heb ik zonnepanelen laten plaatsen (in 2014 ofzo), want dat leek een goede lange-termijn investering. Daarna verhuisd in 2020 en er bewust voor gekozen om die op ons nieuwe huis niet te doen. Onze situatie is een beetje gek. Ons huis is een hoog herenhuis (dak zat dacht ik op 16m hoogte) en is niet makkelijk bereikbaar met een hoogwerker of iets dergelijks. Bij die gekke storm van een jaar terug waren er wat pannen afgewaaid en de brandweer kon er met geen mogelijkheid bij, dus hebben ze de boel maar gewoon afgezet. Reparatie moest met een steiger gedaan worden, dus ik gok dat dat voor zonnepanelen ook opgaat. Dat betekent dat de installatiekosten relatief hoog gaan zijn. Daarnaast hebben wij een vrij klein dak omdat ons huis dus vooral hoog is (5 verdiepingen), dus helaas kunnen er maar relatief weinig panelen op. Bovendien hebben we juist een relatief hoog verbruik (schatting voor dit jaar is richting de 20.000 kWh (geen typefout)). Vooral vanwege de twee elektrische auto's en een printfarm. Vroeger was het zo dat je na 10.000kWh veel minder betaalde voor je stroom, ik weet niet zeker of dat nog steeds zo is.

Oftewel, in deze hele specifieke casus: wij zouden maar een klein aantal panelen neer kunnen leggen (zeker niet voldoende om ons verbruik af te dekken) tegen relatief hoge installatiekosten om vervolgens juist goedkopere stroom terug te gaan leveren en over een tijdje de saldering te zien verdwijnen (en dan maar hopen dat de omvormer niet afslaat als de hele wijk op een zonnige dag levert). Ik heb nog gekeken of we het zakelijk konden doen, maar de subsidies daarvoor beginnen helaas pas vanaf 50.000kWp dacht ik. Hoewel ik dus doorgaans het nut van zonnepanelen wel inzie zijn wij toch vol voor aandelen gegaan.

PS ohja, wat ook relevant is; ik heb twee weken voor de inval in Oekraïne mijn energie voor vijf jaar vast gezet tegen 25 cent/kWh (en 1 euro/m3 gas, maar we verbruiken maar 500m3 in een jaar), dus daar hoef ik het ook niet echt voor te doen...

[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 19-08-2022 08:14 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:47

Don Quijote

El Magnifico

Er zijn natuurlijk situaties waarin het lastig wordt. Als je 2k extra installatie kosten krijgt omdat ze een vaste steiger moeten plaats, om vervolgens vier panelen neer te kunnen leggen…

Maar @phantom09 doet alsof het per definitie geen goede keuze is. Dat dat slaat natuurlijk nergens op. In een goed portfolio zit spreiding en er zijn echt nauwelijks lager risico investeringen met een degelijk rendement dan zonnepanelen op het moment.

1,5 maand geleden zijn er voor 6750 euro bij mij 18 panelen geplaatst. In die 1,5 maand hebben deze panelen 1,5MWh geproduceerd. Bij mijn huidige kWh prijs van 0,48 hebben deze panelen dus nu al 720 euro opgeleverd…

Natuurlijk zijn dit de goede maanden. Maar ik verwacht de volledige investering al terug te hebben verdiend voor einde 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:24
Smuggler schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 04:38:
[...]

Al klinkt het bij ons iets gunstiger. Met een hefboom en verzekeringen erboven op.

Wel hebben we een limiet elk jaar hoeveel we mogen aanschaffen. En dat is ongeveer 1000 euro per jaar.

Wel laat ik het na 5 jaar altijd uitbetalen. Ik werk ook bij dat bedrijf dus ik zie het wel als dubbel risico.

Ik zou dit ook doen denk ik als ik de mogelijkheid had. Ooit de uitspraak gelezen (hier in dit topic of misschien op 1 van de blogs over FO): Als je een leuk pakket aandelen hebt van je werkgever dan werkt je baas op een gegeven moment voor jou, i.p.v. andersom _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouquetin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:19
Partner heeft de mogelijkheid om aandelen in te kopen van het bedrijf waar ze werkt (ASR). …

Wij hebben recent bij mijn vrouw ook in een esop geïnvesteerd voor tweede jaar op rij. Voorwaarden ook erg goed: per 4 aandelen die je koopt een vijfde gratis (Max van 5) + korting van 20%. Dus dat betekent 20 kopen (voor de prijs van 16) en er 5 gratis bij. Niet goed voor diverse portefeuille maar zo’n aanbieding is toch wel te goed om niet op in te gaan, zeker omdat het maar om beperkt aantal aandelen gaat. Dividend wordt automatisch van bijgekocht.

—————

Wat betreft zonnepanelen: meegefinancierd in hypotheek bij bouw van ons gasloze huis (wel te duur tov marktprijzen maar nu volledige bouw in 1 hand wat wij ook wat waard vonden) en in januari 2021 geïnstalleerd. Het geld had ik dan dus ook niet in aandelen kunnen stoppen want niet zo klaar staan. Dak vol = 90%-100% van ons verbruik, voor een huis met inhoud van ongeveer 800m3. De boiler van de warmtepomp verhit elke dag om 13u ipv snachts naar de juiste temperatuur voor tapwater om zo veel mogelijk eigen energie te gebruiken. Zo lang er salderen is hebben we ongeveer 0 maandlasten energie. En dat betekent meer investeren per maand. Na salderen wordt het jaarlijks overstappen naar het energiebedrijf met beste voorwaarden voor terugleveren op het moment dat je niet zelf gebruikt.

Ik verwacht trouwens met vermoedelijk blijvend hoge energiekosten, dat er banken en hypotheekverstrekkers gaan zijn die de leencapaciteit gaan aanpassen op basis op basis van het energie label. 0-op-de-meter betekent meer kunnen lenen (want lagere maandlasten) dan energielabel G. Dan ga je allerlei maatregelen om je huis zuiniger te maken nog directer terugzien in de huizenprijs.

[ Voor 50% gewijzigd door Bouquetin op 19-08-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x37

x37

Smuggler schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 04:38:
[...]

Het maximum bedrag is €10.000 per inschrijving (2x per jaar). Dus dat lijkt me wat veel van het goed hier! :9

Voorwaarden blijken gewoon publiek:
https://docplayer.nl/1504...or-medewerkers-a-s-r.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32

Met zo'n korting en dividend zou ik zeker investeren, maar ook met het idee ze voor de lange termijn te houden. Gezien de korting zou ik wel durven gokken om er een iets groter deel van je portefeuille van te maken (max 10%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Shapeshifter schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:05:
Ik zit een beetje tussen de twee kampen in met de zonnepanelendiscussie; op mijn vorige huis heb ik zonnepanelen laten plaatsen (in 2014 ofzo), want dat leek een goede lange-termijn investering. Daarna verhuisd in 2020 en er bewust voor gekozen om die op ons nieuwe huis niet te doen. Onze situatie is een beetje gek. Ons huis is een hoog herenhuis (dak zat dacht ik op 16m hoogte) en is niet makkelijk bereikbaar met een hoogwerker of iets dergelijks. Bij die gekke storm van een jaar terug waren er wat pannen afgewaaid en de brandweer kon er met geen mogelijkheid bij, dus hebben ze de boel maar gewoon afgezet. Reparatie moest met een steiger gedaan worden, dus ik gok dat dat voor zonnepanelen ook opgaat. Dat betekent dat de installatiekosten relatief hoog gaan zijn. Daarnaast hebben wij een vrij klein dak omdat ons huis dus vooral hoog is (5 verdiepingen), dus helaas kunnen er maar relatief weinig panelen op. Bovendien hebben we juist een relatief hoog verbruik (schatting voor dit jaar is richting de 20.000 kWh (geen typefout)). Vooral vanwege de twee elektrische auto's en een printfarm. Vroeger was het zo dat je na 10.000kWh veel minder betaalde voor je stroom, ik weet niet zeker of dat nog steeds zo is.

Oftewel, in deze hele specifieke casus: wij zouden maar een klein aantal panelen neer kunnen leggen (zeker niet voldoende om ons verbruik af te dekken) tegen relatief hoge installatiekosten om vervolgens juist goedkopere stroom terug te gaan leveren en over een tijdje de saldering te zien verdwijnen (en dan maar hopen dat de omvormer niet afslaat als de hele wijk op een zonnige dag levert). Ik heb nog gekeken of we het zakelijk konden doen, maar de subsidies daarvoor beginnen helaas pas vanaf 50.000kWp dacht ik. Hoewel ik dus doorgaans het nut van zonnepanelen wel inzie zijn wij toch vol voor aandelen gegaan.

PS ohja, wat ook relevant is; ik heb twee weken voor de inval in Oekraïne mijn energie voor vijf jaar vast gezet tegen 25 cent/kWh (en 1 euro/m3 gas, maar we verbruiken maar 500m3 in een jaar), dus daar hoef ik het ook niet echt voor te doen...
Ja dan is de business case in jouw geval minder gunstig inderdaad. Het is niet voor iedereen interessant.

Ik ben wel jaloers op je vaste contract overigens, daar valt ook veel mee te verdienen.
Je kunt namelijk een 2e aansluitpunt (Secundair allocatie punt, SAP, een 2e meterkast zeg maar) aanvragen en dan houd je jouw goedkope contract op je 1e meterkast en een nieuw contract met hoge terugleververgoeding op de 2e meterkast. Op die 2e meterkast sluit je dan alleen de zonnepanelen aan.
Je verdient dan veel geld juist door niet te salderen.
Je betaalt dan gewoon het lage kWh tarief voor je verbruik, maar krijgt het hoge Eneco-tarief (61 cent) voor álle opbrengst van de zonnepanelen. Salderen zou dan namelijk in je nadeel werken.

Meer informatie hierover: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Technisch zit het wel snor blijkbaar, maar je lijkt de business case niet te begrijpen of niet doorgerekend te hebben. Je kijkt alleen naar jouw situatie uit 2013. En ja dat is een beetje zuur als jouw timing niet optimaal was. Maar mensen die gelegd hebben in 2017-2022 hebben een totaal andere situatie dan jij.
phantom09 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:54:
[...]

De Peer beweert bij hoog en laag dat zonnepanelen beter renderen dan aandelen.
Niet voor iedereen, maar zeker als je goedkoop weet te leggen, op het juiste moment, is het een goudmijn.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
@Shapeshifter Jouw situatie is inderdaad vrij slecht om panelen te leggen, want je betaalt vanaf 10.000 kWh/jaar inderdaad minder per kWh verbruik, maar het verschil is wel een stuk kleiner geworden. Als je zonnepanelen hebt dek je dus eerst de "goedkope" kWhs af stom genoeg. Komt door ons mooie degressieve belastingstelsel op energie, zie bijv deze tabellen:

https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

(je moet wel ver scrollen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjJLIuKrTIId11PG9WqQvvaTUaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LSaSySJ0dWcirl51w8Rr44M8.png?f=user_large

het voorbeeldje van phantom is ook ongelukkig gekozen, want in 2013 waren panelen duur, stroom goedkoop en de beurs zit in een bizarre bull-run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22
Fr33z schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:08:
[...]
je betaalt vanaf 10.000 kWh/jaar inderdaad minder per kWh verbruik, maar het verschil is wel een stuk kleiner geworden.
[...]
Het verschil is in 2022 zelfs negatief: je betaalt nu vanaf 10.000 kWh €0,00682 ex BTW per kWh meer belasting. Interessant genoeg is volgens Vattenfall dit verschil €0,01632 ex BTW. Totaal verschil inclusief BTW en leveringskosten is voor mij €0,03632 per kWh.

Dus je bespaart nu juist weer op de duurdere kWh als je zonnepanelen hebt en tegen/over de 10.000 kWh per jaar verbruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door RichieB op 19-08-2022 10:17 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:20
phantom09 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 00:27:
[...]

Welke kennis mis ik?

-Zonnepanelen wekken stroom op. Deze zonnepanelen zijn aangesloten aan een omvormer.
-Deze omvormer gaat circa 15-20 jaar mee.
-Zonnepanelen gaan circa 25-35 jaar mee.
-Salderingsregeling is onstaan in 2004 en loopt af in 2030 waarbij je alleen de basis energie krijgt (van circa 5-7 cent per Kwh) voor terug levering
-Het rendement van zonnepanelen neemt elk jaar een heel klein beetje af
-Als 1 zonnepaneel een schaduw heeft of niet goed werkt, dan "remt" hij de andere panelen af. Stel dus alle panelen vol in de zon zitten en 400 watt leveren per paneel en 1 paneel in de schauw zit en 200 wat levert. dan worden de andere "afgeremt" en leverene 10 panelen 2000 watt totaal op. Dit kan je voorkomen een mini omvormer te plaatsen voor elke zonnepaneel. Als 1 paneel het om wat voor reden niet goed doet, dan leveren de overig panelen wel het volle rendement.
-rendement van de zonnepanelen is afhankelijk van de ligging van de helling. Meest efficiente is 36 graden naar het zuiden toe.
-Zonnepanelen 90 graden tegen de muur plaatsen levert een zeer slecht rendement op. Had ooit ergens gelezen dat 100 panelen in Rotterdam tegen de muur werden gemonteerd. Deze leverden ongeveer net zoveel op als 10 panelen in een gunstige positie.
-Warmte verlaagt het rendement van de zonnepanelen iets
-Je kan de BTW terugvragen van je zonnepanelen dankzij een inwoner in oostenrijk die hier een rechtszaak van heeft gemaakt en gelijk heeft gekregen.
De kennis hoe bypass diodes werken in zonnepanelen en er voor zorgen dat schaduw op 1 paneel niet de output van de andere panelen in de string verpesten: YouTube: Bypass VS Blocking Diodes in a Solar Power System :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kmf schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
Ik ben nu een half jaar met "pensioen" en merk inderdaad dat dit een vreemde/negatieve reacties oplevert. Maar dan denk ik: als ik in 20 jaar dusdanig veel heb verdiend en dus ook dusdanig veel belasting heb afgedragen als iemand die zijn werkzame leven langer heb uitgesmeerd, dan is dat toch niet erg. toen ik nog net afgestudeerd was had ik nog de energie en wil om 3x langer aan het werk te zijn dan collega's. daar had ik ook mijn eerste pot goud mee verdiend. Nu kan/wil ik niet meer tot 2 uur per dag slapen en totaal geen rustmomenten hebben. heb ik wel verdiend vind ik zo.
In navolging hierop: ik had nog een kleine hypotheek over (dusdanig dat ik volgend jaar de aflosboete moet betalen).

Omdat ik dit zag op de hypotheekpagina
door de huidige rentestand kun je voor dit leningdeel ook het volledige bedrag, of een deel daarvan, kosteloos aflossen.
heb ik besloten om mijn hypotheek toch maar volledig af te lossen (volgens planning zal dit in 2026 pas zijn, maar nu is het vervroegd naar december dit jaar).

ik had al genoeg geld in mijn beleggingspotje (die ik speciaal had aangemaakt om hypotheekaflossingen in te bufferen). En de coronadalingen zijn deze maand weer weggewerkt, dus staan de beleggingen in het groen, daarom maar verkocht om af te lossen.

Vanaf nu is al het geld dat binnenkomt ook echt voor eigen gebruik.

Leuk voor de weet: vanwege de versnelde aflossing heb ik in totaal 37.500 aan rente bespaard (en dan had ik binnen een half jaar al een ltv van <50%, had ik tegen de originele rente doorgegaan voor 30 jaar, dan was ik waarschijnlijk >50k kwijt (en zat ik nu te paniekeren omdat ik nog aan het werk moet blijven).

*in before de beleggersarmy: resultaten uit het verleden en blabla. De rentebesparing is REAL.

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 19-08-2022 19:50 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
kmf schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

In navolging hierop: ik had nog een kleine hypotheek over (dusdanig dat ik volgend jaar de aflosboete moet betalen).

[...]
heb ik besloten om mijn hypotheek toch maar volledig af te lossen (volgens planning zal dit in 2026 pas zijn, maar nu is het vervroegd naar december dit jaar).

ik had al genoeg geld in mijn beleggingspotje (die ik speciaal had aangemaakt om hypotheekaflossingen in te bufferen). En de coronadalingen zijn deze maand weer weggewerkt, dus staan de beleggingen in het groen, daarom maar verkocht om af te lossen.

Leuk voor de weet: vanwege de versnelde aflossing heb ik in totaal 37.500 aan rente bespaard (en dan had ik binnen een half jaar al een ltv van <50%, had ik tegen de originele rente doorgegaan voor 30 jaar, dan was ik waarschijnlijk >50k kwijt (en zat ik nu te paniekeren omdat ik nog aan het werk moet blijven).

*in before de beleggersarmy: resultaten uit het verleden en blabla. De rentebesparing is REAL.
Goed gedaan hoor, petje af. Mag ik vragen wat je leeftijd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
kmf schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

[...]

Snap niet dat je gaat aflossen. ga je al bijna met (pre) pensioen dat je minder risico wilt lopen?
Ik ga mijn hypotheek niet aflossen, ook niet als ik eerder kan stoppen met werken en ook niet na mijn AOW gerechtigde leeftijd. Tenzij het verplicht moet.
Een hypothecaire lening is na de studielening de goedkoopste lening die er vaak is.
Pagina: 1 ... 100 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.