Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
RobertMe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

Hij schrijft dat in combinatie met de kernselectie. Vroeger was de kernselectie één keer per maand gratis, en onder voorwaarden kon dat vaker (minimaal €1000 en in dezelfde richting als, alle, eerdere transacties van die ETF / aandeel). Maar geen idee of daar nog iets veranderd is sinds ik vertrokken ben.
Je bedoeld de commissiekosten dan? Want je kunt idd 1x per maand zonder commissiekosten etf's kopen uit de kernselectie. Maar daar geld geen limiet van 1000 euro voor. Die is zover ik weet alleen van toepassing op de 2e aankoop binnen dezelfde maand.
Maar snap niet waarom je dan hiervoor zou overstappen naar een andere broker, tenzij je meerdere keren per maand een aankoop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:44
Mrs.Koifim schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:24:
Hoi allemaal! Ik lees al een tijdje mee en vind het onwijs interessant om jullie perspectief op en weg naar FI(RE) te volgen. Ikzelf ben vorig jaar begonnen met beleggen van kleine bedragen om het geld meer voor me te laten werken en eens te kijken hoe de koerswisselingen nou voelen. Ik ben begonnen met Eenvoudig beleggen (offensief fonds 🙈) bij mijn grootbank ING en ben daarna gestart bij Degiro en zelf op de beurs bij mijn bank. Nu wil ik het liefst alles op 1 plek onderbrengen, wetende in ETF’s op mijn eigen bank. Alleen staan mijn beleggingen bij ‘eenvoudig op de beurs’ in de min. Wat is nou wijsheid? Nu verkopen en meteen weer inleggen? Of wachten tot het weer in de plus staat en dan verkopen en meteen weer inleggen? 🤷🏼‍♀️ Of maakt het niet echt uit en maak ik me druk om niks 😂 Hoop op jullie advies #beginnendebelegger
Weet je zekers dat waar je wilt beleggen voldoet aan:

- De laagste tarieven (aan/verkoop, eventueel bewaarkosten/verrkening dividend).
-Betrouwbare bank/broker
-ruime keuze

Heb je het al met andere brokers vergeleken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Tazzios schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:15:
@Mrs.Koifim op basis waarvan heb je ING gekozen, omdat je daar ook een betaalrekening hebt?

ik lees op: https://www.ing.nl/partic...n-eenvoudig-beleggen.html

[...]

Ben je dus al 1,01% jaarlijks van je vermogen kwijt.
Verder zie ik ook niet waar je dan precies in belegd.

Ter vergelijking: 0,17%
https://www.fitvermogen.n...1878E20D2915E065623B24010

Kijk dus ook goed naar de kosten.
0,84% op jaarbasis extra kosten lijk niet veel, maar op lange termijn (20-30 jaar) scheelt het heel veel geld.
Afhankeljik van het geld wat je inlegt kan het duizenden zo niet tienduizenden euros duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Janpietertje89 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:00:
[...]

Precies, rente op deposito's is al hoger dan die 0.95% hypotheek, dat is dus risicovrij een hoger rendement. Aflossen lijkt me dan niet gewenst.
Deposito's zijn niet risicovrij. Het gevaar voor deposito's is de inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
phantom09 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

En het kan zijn dat het niet wordt afgelost (hoe klein ook de kans - er zijn mensen daadwerkelijk geld kwijtgeraakt -het gedeelte boven het gegarandeerde bedrag- door het faillissement van DSB)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
AceAceAce schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:29:
Met de huidige stroomprijzen heb je 25-50% rendement op zonnepanelen, per jaar. Absolute nummer 1 investering als je het mij vraagt, mits je niet binnen 2 jaar al wilt verhuizen.
Dit rendementspercentage gaat waarschijnlijk afnemen als de salderingsregeling wordt afgebouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Die kritiek op parttimers is in veel gevallen gewoon terecht. Je werkt namelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de maatschappij en de mensen die niet kúnnen werken (ouderen, gehandicapten, jongeren etc.). Het idee dat je alleen je eigen schaapjes op het droge moet hebben is gewoon egoïstisch.

Ik denk dat veel mensen die FIRE gaan trouwens ook geen bullshit banen hebben, maar hooggeschoold werk doen dankzij opleidingen die de samenleving veel geld gekost hebben. Hier erger ik me dan ook vaak aan in dit topic (hoewel het ook interessant is hoor). De borstklopperij over financiële onafhankelijkheid is vaak compleet onterecht. Je hebt vrijwel alles te danken aan het land waarin je geboren bent (met een nogal pervers belastingsysteem dat werken ontmoedigt). Dit brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee.
Er zijn ook gepensioneerden die nog fysiek en geestelijk in staat zijn om te werken, maar dat niet willen. Is dat dan ook niet goed? Leven we dan om alleen maar te werken?

Wie zegt dat ik een hoog geschoolde baan heb? Er zijn FO'ers die een lage of middenklasse opleiding hebben. FO'ers zijn er van alle klassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:48
phantom09 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Dit rendementspercentage gaat waarschijnlijk afnemen als de salderingsregeling wordt afgebouwt.
Zeker, maar als de stroomprijs (weer) stijgt lijkt me het sowieso een zinvolle investering. Ieder jaar dat je wacht met panelen worden ze tevens ook nog duurder.

Je hebt wel gelijk met deposito’s en inflaties. Ikzelf kies ervoor om mijn overwaarde niet in de nieuwe woning te stoppen (1.49% hyprente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:15
phantom09 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Hoe speelt de inflatie een rol als je een hypotheek hebt van x voor 1% rente en een deposito van x voor 2% rente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:31
Janpietertje89 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Hoe speelt de inflatie een rol als je een hypotheek hebt van x voor 1% rente en een deposito van x voor 2% rente?
Hangt er van af hoe die bedragen zich verhouden en hoe hoog de inflatie is.
Voor je hypotheek is een hoge inflatie gunstig, voor je deposito niet.

Nu hoop ik dat je sowieso niet te veel geld in een deposito rekening laat schimmelen. Die rente van 2% krijg je niet, en inflatie is nu bijna 10%.

De enige manier om inflatie te compenseren is beleggen met een rendement boven de inflatie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
phantom09 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Met de huidige rendementen heb je die panelen al terugverdiend zo gauw die regeling is afgebouwd. Daarna heb je er alsnog profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Pannencouque Absoluut! Ik heb nog een oud contract waardoor ik nu €0,22 per kWh bespaar maar het wordt pas echt leuk als ik in 2024 met 80% van de teruggeleverde kWh zo’n €0,50 bespaar. Hoeveel ik dan terug krijg voor de 20% die ik moet verkopen maak niet eens uit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
Tommie12 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Hangt er van af hoe die bedragen zich verhouden en hoe hoog de inflatie is.
Voor je hypotheek is een hoge inflatie gunstig, voor je deposito niet.

Nu hoop ik dat je sowieso niet te veel geld in een deposito rekening laat schimmelen. Die rente van 2% krijg je niet, en inflatie is nu bijna 10%.

De enige manier om inflatie te compenseren is beleggen met een rendement boven de inflatie.
Volgensmij mis je het volledige verhaal, de beste man vroeg of het aflossen van z'n hypotheek logisch zou zijn met een rente van 1%, waarop ik antwoordde dat met een deposito rente van boven die 1% het niet gunstig zou zijn om z'n hypotheek af te lossen. Volgensmij is daar geen speld tussen te krijgen.

Of hij risico wil nemen om meer rendement te halen is verder aan hem.

[ Voor 4% gewijzigd door Janpietertje89 op 14-08-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
Janpietertje89 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Volgensmij mis je het volledige verhaal, de beste man vroeg of het aflossen van z'n hypotheek logisch zou zijn met een rente van 1%, waarop ik antwoordde dat met een deposito rente van boven die 1% het niet gunstig zou zijn om z'n hypotheek af te lossen. Volgensmij is daar geen speld tussen te krijgen.

Of hij risico wil nemen om meer rendement te halen is verder aan hem.
Het is een relatief complexe puzzel, afhankelijk van iemand's situatie, van externe omstandigheden (zowel overheid als vrije markt).
Ik heb de hypotheek afgelost omdat ik niet tegen schulden kan (de hypotheek is de minst slechte daarvan - maar toch). Financieel irrationeel (zeker met hindsight), maar mentaal zeer rustgevend. Ik had overigens wel de ruimte om dat te doen.

Het aantal variabelen is nochtans behoorlijk. Wet Hillen, marktrente (spaar/hypotheek), vermogensbelasting, rendementen op aandelen/obligatiemarkten, box 1/2/3 discussies, vrijheid over je vermogen, buffers, etc.

Iemand met een hypotheek van 1% zou ik "adviseren" om NIET af te lossen (met het gedeelte "speelgeld") pas bij een spaarrente van 2.5/3%.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Sissors schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:23:
Daarom wil ze dus ook naar gewoon ETFs kopen ipv fonds van de bank. Dat zal significant goedkoper zijn.
Je kan bij de ING ook gewone fondsen kopen die wel lage kosten hebben.

ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds heeft maar 0,08% aan kosten (+ service fee van ING tussen 0,06% en 0,24%) en als Nederlands fonds minder last van dividendlekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pannencouque schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Met de huidige rendementen heb je die panelen al terugverdiend zo gauw die regeling is afgebouwd. Daarna heb je er alsnog profijt van.
Dat is niet wat ik zeg, ik zeg alleen dat het rendement waarschijnlijk lager zal uitvallen als de salderingregeling wordt afgebouwt. Ik vermeld niet dat je geen of een negatief rendement hebt als deze wordt afgebouwt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@phantom09 Als je nu zonnepanelen neerlegt met dezelfde jaarlijkse opbrengst als je verbruik heb je ze al lang terugverdiend voordat de salederingsregeling volledig is afgebouwd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
maxnl schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

Je kan bij de ING ook gewone fondsen kopen die wel lage kosten hebben.

ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds heeft maar 0,08% aan kosten (+ service fee van ING tussen 0,06% en 0,24%) en als Nederlands fonds minder last van dividendlekkage.
Dat bedoelde ik ja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 22:21
Tommie12 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
Die rente van 2% krijg je niet, en inflatie is nu bijna 10%.

Die rente krijg je al wel, of bedoel je het anders? Tussen 24 en 60 maanden liggen percentages van 1,75 tot 2 procent. Ik vind op dit moment een deel in korte depositos als buffer best fijn eigenlijk. En als het ooit weer op 3, 4 of 5 procent komt ook wel meer en langer.

Verder kun je inflatie ook prima compenseren door minder of anders uit te geven. De inflatie is ook niet jaarlijks 10% natuurlijk. Zal me niks verbazen als er volgend jaar deflatie is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 16-09 17:34
[...]

Die kritiek op parttimers is in veel gevallen gewoon terecht. Je werkt namelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de maatschappij en de mensen die niet kúnnen werken (ouderen, gehandicapten, jongeren etc.). Het idee dat je alleen je eigen schaapjes op het droge moet hebben is gewoon egoïstisch.

Ik denk dat veel mensen die FIRE gaan trouwens ook geen bullshit banen hebben, maar hooggeschoold werk doen dankzij opleidingen die de samenleving veel geld gekost hebben. Hier erger ik me dan ook vaak aan in dit topic (hoewel het ook interessant is hoor). De borstklopperij over financiële onafhankelijkheid is vaak compleet onterecht. Je hebt vrijwel alles te danken aan het land waarin je geboren bent (met een nogal pervers belastingsysteem dat werken ontmoedigt). Dit brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee.
Ik denk dat laaggeschoold werk veel minder vaak bullshitbanen zijn dan hooggeschoold werk. Opleiding zegt niet alles over maatschappelijk nut. En ik schat in dat lager opgeleiden ook meer aan gemeenschapswerk en mantelzorg doen.

Maar dat het belastingstelsel pervers is klopt. Maar een goed alternatief welke voor iedereen eerlijk is en zorgt dat de kansarmen ook wat te eten en een warme plek om te wonen hebben? Valt echt niet mee. We hebben hier in Nederland de perfecte omgeving om te ondernemen en de vangnetten zijn nog steeds niet slecht.

Vroeger werkte de man 40-50 uur en bleef de vrouw thuis. Als je nu beide 28 uur werkt is dat 56 uur. Waar wil je naartoe? Amerika? Twee banen voor de huur? Want dat is beter voor de maatschappij? Niet mijn idee van een fijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bulldock schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:39:
[...]

Die rente krijg je al wel, of bedoel je het anders? Tussen 24 en 60 maanden liggen percentages van 1,75 tot 2 procent. Ik vind op dit moment een deel in korte depositos als buffer best fijn eigenlijk. En als het ooit weer op 3, 4 of 5 procent komt ook wel meer en langer.

Verder kun je inflatie ook prima compenseren door minder of anders uit te geven. De inflatie is ook niet jaarlijks 10% natuurlijk. Zal me niks verbazen als er volgend jaar deflatie is.
Wat ben je met een rente van 2% als de inflatie 10% is.

Deflatie…. Daar geloof ik niet in. Begin volgend jaar worden lonen weer verhoogd (in B zal dat niet ver van 10% zijn) en dus gaat alles volgen.
Denken dat je door anders te kopen de inflatie kan compenseren is een illusie.

Kijk eens op langere termijn. Een brood kostte in 1976 een halve euro, nu is dat 2 euro.
Toen kwam een loodgieter aan huis voor 10€ per uur… nu kom je noet toe met 50€.
Het kan tijdelijk lichtjes veranderen per product, maar gemiddeld stijgt alles met 10%.

Of bedoel je gewoon minder uitgeven, en dus inboeten op je levensstijl. Dat kan je zonder inflatie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Remco d schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:50:
[...]
Vroeger werkte de man 40-50 uur en bleef de vrouw thuis. Als je nu beide 28 uur werkt is dat 56 uur. Waar wil je naartoe? Amerika? Twee banen voor de huur? Want dat is beter voor de maatschappij? Niet mijn idee van een fijn leven.
Twee dingen; ik ken maar weinig stellen waar beiden 28 uur werken, het is eerder het befaamde anderhalfverdienersmodel dus pak hem beet 60 uur. Ik denk dat we inderdaad meer zijn gaan werken, maar dat onze levensstandaard ook hoger ligt. Daarnaast is het niet alsof de vrouw thuis niets deed, die was ook gewoon onbetaald werk aan het verzetten. Tegenwoordig is dat vaak wat meer verdeeld, maar mag wat mij betreft niet vergeten worden. Een huishouden met kinderen kost flink tijd. Nu hebben wij er nog een eigen bedrijf naast die de boel nog wat schever trekt, maar ik denk dat mijn partner en ik samen rustig 160-170 uur per week werken. Ik vind dat voor nu prima, maar wel met het idee in het achterhoofd dat we dan lekker vroeg helemaal kunnen stoppen met betaald werk en dan heel veel vrije tijd hebben :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shapeshifter schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:52:
[...]

Twee dingen; ik ken maar weinig stellen waar beiden 28 uur werken, het is eerder het befaamde anderhalfverdienersmodel dus pak hem beet 60 uur. Ik denk dat we inderdaad meer zijn gaan werken, maar dat onze levensstandaard ook hoger ligt. Daarnaast is het niet alsof de vrouw thuis niets deed, die was ook gewoon onbetaald werk aan het verzetten. Tegenwoordig is dat vaak wat meer verdeeld, maar mag wat mij betreft niet vergeten worden. Een huishouden met kinderen kost flink tijd. Nu hebben wij er nog een eigen bedrijf naast die de boel nog wat schever trekt, maar ik denk dat mijn partner en ik samen rustig 160-170 uur per week werken. Ik vind dat voor nu prima, maar wel met het idee in het achterhoofd dat we dan lekker vroeg helemaal kunnen stoppen met betaald werk en dan heel veel vrije tijd hebben :)
Daarnaast leven we ook heel wat luxer. Vroeger gingen we als vakantie een dagje naar de efteling en het strand.. nu vliegt het hele gezin naar de maladiven. Elke kind heeft een hele rits aan electronica en vaak staan er ook 2 auto's voor de deur. Dat was vroeger allemaal zeer uitzonderlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:00
[...]

Lijkt me heftig om letterlijk elke dag meer dan 12u te werken… allebei! Knap is niet echt het goede woord, maar ik bedoel het positieve van de gemaakte keuze. Succes!

@Remco d omgekeerd is dat ook het inzetten van arbeidspotentieel waar het tot het meeste (collectieve) nut kan leiden. Als Musk thuis was gebleven om elke dag te stofzuigen dan waren we nu ook wat minder ver in elektrificatie van vervoer (even daargelaten dat er nog steeds veel fossiele brandstof nodig is voor de productie van auto en accu).

[ Voor 13% gewijzigd door marcelcee op 15-08-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Ik bedoelde zeker niet dat de vrouw niks deed, was puur als voorbeeld, excuus. Als je nu met twee gaat werken en je telt de kosten van kinderopvang, de hulp in het huishouden en de extra auto bij elkaar op dan denk ik dat met tweeën werken alleen uit kan bij goed betaalde banen. Bij mijn werk is thuis blijven rendabeler.

En gaan werken omdat je de huishoudster minder per uur geeft dan je zelf verdient en zo denken dat je het goed doet vind ik ergens onethisch. Zou me er heel ongemakkelijk bij voelen. Dat is "de rijken worden rijker en de armen armer" in de praktijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
[...]

Ik heb ook behoorlijk wat jaren lange dagen gemaakt , maar uiteindelijk heeft dat gedrag mij wel ingehaald. En ik vond het werk fantastisch. Het is niet zo dat ik het achteraf anders had gedaan denk ik. Mooie tijden.

Het had echter verstandiger geweest iets rustiger aan te doen, maar dat is achteraf met de wetenschap van nu. Waar ik benieuwd naar ben is wat je dan met al die vrije tijd gaat doen ? Ik bedoel je hebt het nu prima naar je zin met het werk ondanks de vele uren en haalt hier voldoening uit. (Neem ik even aan)

Wat is de meerwaarde dan van nu al die uren maken om dan ineens te stoppen. Is het dan niet een optie om iets minder te werken en gewoon langer door te gaan ? Wat is er zo mooi aan de eindstreep en stoppen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
Remco d schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:36:

En gaan werken omdat je de huishoudster minder per uur geeft dan je zelf verdient en zo denken dat je het goed doet vind ik ergens onethisch. Zou me er heel ongemakkelijk bij voelen. Dat is "de rijken worden rijker en de armen armer" in de praktijk.
Wat is dat nou voor een onzin? Ik ben alleenstaand met 2 kids, en zzp-er / ondernemer. Ik heb zelf weinig tijd voor het huishouden, en al had ik veel tijd over dan is dat ook niet mijn ding. Dus besteed dit dan graag uit. Als ik een schoonmaakster inhuur die voor 20 per uur dat doet, en ik verdien zelf 90 eur per uur en kan die 4 uur per week dan doorwerken terwijl zij schoonmaakt, dan is dat onetisch volgens jou???

Heeft niks met rijken en armen te maken. Als mijn schoonmaakster ook 90 euro per uur wil verdienen dan kan ze scholing gaan doen en ook als zzp-er aan de slag. Echter kiest ze voor dit beroep en ze doet het met plezier. Verdient er alsnog 160 per dag mee en is volgens mij een redelijk modaal salaris.

Werkgevers verdienen toch ook meer dan hun personeel? Is het dan ook onetisch als je personeel inhuurt waar je zelf “rijker” van word?

[ Voor 6% gewijzigd door bones op 15-08-2022 07:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
marcelcee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

@Remco d omgekeerd is dat ook het inzetten van arbeidspotentieel waar het tot het meeste (collectieve) nut kan leiden. Als Musk thuis was gebleven om elke dag te stofzuigen dan waren we nu ook wat minder ver in elektrificatie van vervoer (even daargelaten dat er nog steeds veel fossiele brandstof nodig is voor de productie van auto en accu).
Je pakt wel een mooi modaal voorbeeld haha. Die elektrificatie of dat een goed iets is, is een discussie niet voor hier. Ik heb geen Tesla inkomen, bij lange na niet. Ik gebruik het liefst de fiets. 2000 kilo staal en batterijen gebruiken om 80 kilo mens te vervoeren kan nooit de goede weg zijn in mijn beleving.

En die fiets draagt voor mij behoorlijk bij aan fo. Één van de manieren om jezelf minder afhankelijk te maken van geld en de grillen van de overheid, zeker bij lagere inkomens. Samen met wat zonnepanelen, een houtkachel en een steeds lagere hypotheek hebben wij als modaal gezin denk ik 50% minder vaste lasten dan veel vergelijkbare gezinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
bones schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:48:
[...]

Wat is dat nou voor een onzin? Ik ben alleenstaand met 2 kids, en zzp-er / ondernemer. Ik heb zelf weinig tijd voor het huishouden, en al had ik veel tijd over dan is dat ook niet mijn ding. Dus besteed dit dan graag uit. Als ik een schoonmaakster inhuur die voor 20 per uur dat doet, en ik verdien zelf 90 eur per uur en kan die 4 uur per week dan doorwerken terwijl zij schoonmaakt, dan is dat onetisch volgens jou???

Heeft niks met rijken en armen te maken. Als mijn schoonmaakster ook 90 euro per uur wil verdienen dan kan ze scholing gaan doen en ook als zzp-er aan de slag. Echter kiest ze voor dit beroep en ze doet het met plezier. Verdient er alsnog 160 per dag mee en is volgens mij een redelijk modaal salaris.

Werkgevers verdienen toch ook meer dan hun personeel? Is het dan ook onetisch als je personeel inhuurt waar je zelf “rijker” van word?
Het onethische hieraan is dat die schoonmaakster alleen voor 20 euro per uur kan komen werken omdat ze naast jouw loon ook nog een groot aantal uitkeringen/toeslagen ontvangt, waar de staat (en dus de belastingbetaler) uiteindelijk voor betaalt.

Kortom, je zou een punt hebben als jij je schoonmaakster een loon zou betalen waar ze fatsoenlijk van kan leven in Nederland, maar zolang je haar een hongerloontje geeft en ik haar vervolgens via mijn belastingafdracht moet sponsoren terwijl ik zelf helemaal geen schoonmaakster heb ben ik dus eigenlijk gewoon jou aan het sponseren terwijl je dat helemaal niet nodig hebt met die prima 90 euro per uur die je verdient.

Een schoonmaakster is een luxe waar de staat niet voor op zou moeten draven maar die juist volledig betaald zou moeten worden door de persoon in kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
Janpietertje89 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:56:
[...]

Het onethische hieraan is dat die schoonmaakster alleen voor 20 euro per uur kan komen werken omdat ze naast jouw loon ook nog een groot aantal uitkeringen/toeslagen ontvangt, waar de staat (en dus de belastingbetaler) uiteindelijk voor betaalt.

Kortom, je zou een punt hebben als jij je schoonmaakster een loon zou betalen waar ze fatsoenlijk van kan leven in Nederland, maar zolang je haar een hongerloontje geeft en ik haar vervolgens via mijn belastingafdracht moet sponsoren terwijl ik zelf helemaal geen schoonmaakster heb ben ik dus eigenlijk gewoon jou aan het sponseren terwijl je dat helemaal niet nodig hebt met die prima 90 euro per uur die je verdient.

Een schoonmaakster is een luxe waar de staat niet voor op zou moeten draven maar die juist volledig betaald zou moeten worden door de persoon in kwestie.
Ik betaal haar gewoon met factuur, dus niet zwart? Dus je stelling gaat niet op. Dan zou je hetzelfde kunnen zeggen van alle werknemers in bijvoorbeeld een fabriek die het minimumloon verdienen. Is dat dan ook onetisch volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Er staat ook "vind ik"

Ik vind ook je huis bijhouden iets wat je zelf hoort te doen, net als de tuin. Net zoals je eten koken en je kont afvegen na het toilet bezoek. Maar zoals gezegd dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Remco d schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:52:
[...]

Je pakt wel een mooi modaal voorbeeld haha. Die elektrificatie of dat een goed iets is, is een discussie niet voor hier. Ik heb geen Tesla inkomen, bij lange na niet. Ik gebruik het liefst de fiets. 2000 kilo staal en batterijen gebruiken om 80 kilo mens te vervoeren kan nooit de goede weg zijn in mijn beleving.

En die fiets draagt voor mij behoorlijk bij aan fo. Één van de manieren om jezelf minder afhankelijk te maken van geld en de grillen van de overheid, zeker bij lagere inkomens. Samen met wat zonnepanelen, een houtkachel en een steeds lagere hypotheek hebben wij als modaal gezin denk ik 50% minder vaste lasten dan veel vergelijkbare gezinnen.
Als de algemene strekking uit mijn voorbeeld je niet duidelijk was dan laat ik het hier maar even bij, want het is offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

De grillen van de overheid komen grotendeels van onszelf. Als we met z'n allen wat linkser stemmen krijg je uiteraard een ander beleid dan als we wat rechtser stemmen. En aangezien die periode iedere keer maar 4 jaar is heb je nooit iets stabiels.

Daarnaast zijn veel zaken al lang van te voren aangekondigd alleen houden velen daar geen rekening mee. Denk aan het salderen en afbouwen van bijtellingskorting op EV's. Dat is voorspelbaar overheidsbeleid. Maar dan moet je de wel de krant lezen en onthouden wat de plannen zijn. Lijkt me niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
bones schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:59:
[...]

Ik betaal haar gewoon met factuur, dus niet zwart? Dus je stelling gaat niet op. Dan zou je hetzelfde kunnen zeggen van alle werknemers in bijvoorbeeld een fabriek die het minimumloon verdienen. Is dat dan ook onetisch volgens jou?
Mijn stelling gaat nog steeds op, ook iemand die voor een hongerloontje wit werkt wordt zwaar gesubsidieerd door de staat. Reken zelf maar even uit wat de beste schoonmaakster over houdt van die 20 euro na aftrek van een fatsoenlijke arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioenpremie en nog veel meer zaken waar je als ZZP'er extra voor betaald en in loondienst niet. Denk je dat ze daar van kan leven zonder zorgtoeslag, huurtoeslag en andere zaken te ontvangen van de staat?

En ja, ik vind het onethisch dat ik indirect voor jouw schoonmaakster moet betalen omdat je weigert haar een loon te betalalen waar ze in Nederland van kan leven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zijn we nu erop aangekomen dat €20 per uur een hongerloontje is voor ongeschoold werk 8)7 ?

En waarom zou ik ooit een schoonmaakster betalen, als dat me een stuk meer per uur kost dan ik zelf per uur verdien? Ik ga niet 3 uur werken om één uur schoonmaken te besparen.
Janpietertje89 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:16:
[...]

En ja, ik vind het onethisch dat ik indirect voor jouw schoonmaakster moet betalen omdat je weigert haar een loon te betalalen waar ze in Nederland van kan leven.
Moet je bedenken hoeveel je voor zijn schoonmaakster moet betalen als ze geen werk heeft. En ik weet niet wat voor een uurlonen je wel juist vindt, maar ik vermoed dat er dan niet veel schoonmaaksters meer werk gaan hebben, iig niet in de particuliere sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

R.van.M schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 06:57:
[...]

Daarnaast leven we ook heel wat luxer. Vroeger gingen we als vakantie een dagje naar de efteling en het strand.. nu vliegt het hele gezin naar de maladiven. Elke kind heeft een hele rits aan electronica en vaak staan er ook 2 auto's voor de deur. Dat was vroeger allemaal zeer uitzonderlijk
Ja, dat bedoelde ik met een hogere levensstandaard inderdaad. Overigens gaan wij überhaupt niet op vakantie.
[...]

Lijkt me heftig om letterlijk elke dag meer dan 12u te werken… allebei! Knap is niet echt het goede woord, maar ik bedoel het positieve van de gemaakte keuze. Succes!
Ik denk dat vooral het weekend bijzonder is omdat we dan voor ons bedrijf werken, maar op een doordeweekse dag doen de meeste mensen dat toch wel? Je werkt 8-9 uur, stop er een uurtje reistijd bij en thuis ben je echt wel 2 uur kwijt aan huishouden/kinderen, voila: 12 uur.
Ik bedoelde zeker niet dat de vrouw niks deed, was puur als voorbeeld, excuus. Als je nu met twee gaat werken en je telt de kosten van kinderopvang, de hulp in het huishouden en de extra auto bij elkaar op dan denk ik dat met tweeën werken alleen uit kan bij goed betaalde banen. Bij mijn werk is thuis blijven rendabeler.

Ik probeerde je verder ook nergens van te beschuldigen, maar het valt me op dat mensen vaak een beperkte definitie van werk hebben, waarbij vooral betaald werk gezien wordt als werk. Zeker wanneer vergeleken wordt met het verleden is het denk ik nuttig om een brede definitie van werk te gebruiken. Bij ons levert het ook nauwelijks wat op dat mijn partner werkt, maar we doen het toch zo omdat zij haar werk erg leuk vindt en het haar ook zelfstandiger maakt in het onwaarschijnlijke geval dat er iets in onze relatie misgaat.

Wij zijn dit jaar wel begonnen met een huishoudster omdat er toch net te veel dingen bleven liggen in het huishouden. Dat we daarbij minder kwijt zijn dan onze uren waard zijn is mooi meegenomen, maar ik heb daar zelf geen gevoel van goed of fout bij. Het is gewoon zo.
CornermanNL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:42:
[...]

Ik heb ook behoorlijk wat jaren lange dagen gemaakt , maar uiteindelijk heeft dat gedrag mij wel ingehaald. En ik vond het werk fantastisch. Het is niet zo dat ik het achteraf anders had gedaan denk ik. Mooie tijden.

Het had echter verstandiger geweest iets rustiger aan te doen, maar dat is achteraf met de wetenschap van nu. Waar ik benieuwd naar ben is wat je dan met al die vrije tijd gaat doen ? Ik bedoel je hebt het nu prima naar je zin met het werk ondanks de vele uren en haalt hier voldoening uit. (Neem ik even aan)

Wat is de meerwaarde dan van nu al die uren maken om dan ineens te stoppen. Is het dan niet een optie om iets minder te werken en gewoon langer door te gaan ? Wat is er zo mooi aan de eindstreep en stoppen ?
Tja, nogmaals, alleen het weekend is bij ons wat anders denk ik, maar doordeweeks wijken we volgens mij niet eens zo heel veel af van de norm hoor. In de vrije tijd in de toekomst kan ik lekker ondernemen en dingen doen waarvan ik niet weet of ze je financieel iets opleveren, zonder dat ik ongerust hoef te worden dat ik het dak boven mijn hoofd verlies of mijn gezin niet meer kan voeden. Ik heb het absoluut niet prima naar mijn zin op mijn werk, dat is ook een van de redenen dat ik daar vanaf wil zijn. Ik zit in een vervelende spagaat waarbij loondienst me niet aan staat (te weinig returns op wat ik er in stop, zeker nu de inflatie stelselmatig de salarisstijgingen inhaalt die eigenlijk ook al veel te matig zijn geweest de afgelopen 20-30 jaar) en tegelijkertijd voelt ZZP'en als een te groot risico (wat nou als het niet lukt om werk te vinden, of als het te weinig is om van rond te komen voor zo lang dat mijn buffers het niet op kunnen vangen). Dus ik ga maar voor optie C; blijven hangen in loondienst en lekker vermogen opbouwen tot ik er gewoon helemaal vanaf ben, dat kost dan maar een paar jaar. Overigens is het nou ook weer niet zo dat ik in een Amazon warehouse orders moet picken, maar als ik niet hierheen hoefde te komen zou ik vanmiddag nog stoppen.

Waarom ik het zo doen heeft eerder tot verwarring geleid, ik heb het toen hier proberen uit te leggen: Shapeshifter in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 15-08-2022 08:33 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb geen Tesla inkomen, bij lange na niet. Ik gebruik het liefst de fiets.
Ik ook niet, en daarom rij ik een Tesla als deelauto. Fiets is beter maar niet praktisch met een gezin. Het kan, een vriend van mij doet het, maar ik vind het nogal behelpen.
Dat is "de rijken worden rijker en de armen armer" in de praktijk.
Dan zit je in het verkeerde topic :+ Ik snap volledig wat je bedoelt, begrijp me goed.

Maar dit topic concentreert zich voor 80% op zuiver kapitalisme: het beheersen van de middelen van productie, het verhuren van woningen, geld-maken-met-geld, enzovoort. Ik schat dat slechts 20% ingaat op verlagen van de uitgaven, verkleinen van de footprint, enzovoort.
Het idee dat je alleen je eigen schaapjes op het droge moet hebben is gewoon egoïstisch.
Die is wel interessant :Y
Wat valt daar onder? Ook je gezin? Is het egoïstisch om voor je gezin de schaapjes op het droge te hebben? Als je parttime werkt want dat is beter voor de atmosfeer in het gezin, doe je de maatschappij dan tekort?

[ Voor 71% gewijzigd door TucanoItaly op 15-08-2022 08:52 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

haha, kritiek op parttimers terecht ... :+ Ga toch een stuk fietsen ofso zeg, wat een onzin. Dit is echt zulke industrie-lobby, we moeten allemaal voldoende productie draaien want anders X of Y }:O

Ben wel met je eens dat we het allemaal samen doen in onze samenleving (het eerste deel van het woord ;-) Maar het is natuurlijk onzin om het zo neer te leggen bij "ja als mensen gewoon wat meer zouden werken dan wordt het beter". Alsof alle parttimers de rest van de tijd (bijv. de 8 uurtjes op vrijdag) vooral in hun nest liggen en bier zuipen op de stoep voor hun huis. Mensen doen genoeg dingen die ook maatschappelijk nuttig zijn maar die we niet als betaald werk rekenen.

Je opmerking over "opleiding die de samenleving veel geld kost" --> valt ook erg mee maar laten we voor de gein eens rekenen. collegegeld is iets van 2k/jaar maar kost in werkelijkheid ~10k/jaar, dus 8k "subsidie". Doe dat 5 jaar en je hebt 40k aan belastinggeld gebruikt. Let wel, van die 40k betalen we dus de docenten, al het personeel om de opleiding heen, gebouwen, energie etc. Dus het is niet weg, maar zit gewoon in de economie. Als je daarna een beetje lekker salaris krijgt omdat je zo'n mooie opleiding hebt betaal je ook zomaar 10k belasting/jaar meer dan wanneer je gewoon bij Picnic orders verzameld (~de eerste 25k is vriwel belastingvrij, daarna gaat de teller lopen). Dus na 5 jaartjes werken sta je maatschappelijk gezien ook wel weer redelijk op 0.

En bulsshit-banen: ik weet zeker dat je de helft van al het hoogopgeleide werk (laten we het even laptopwerk noemen) wel weg kunt strepen en geen enkel iets mist. We zijn gewoon lekkere werkmieren die elkaar bezig houden maar bullshit-jobs zijn echt een veel groter onderdeel van onze samenleving dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:28
Shapeshifter schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

Ja, dat bedoelde ik met een hogere levensstandaard inderdaad. Overigens gaan wij überhaupt niet op vakantie.

[...]

Ik denk dat vooral het weekend bijzonder is omdat we dan voor ons bedrijf werken, maar op een doordeweekse dag doen de meeste mensen dat toch wel? Je werkt 8-9 uur, stop er een uurtje reistijd bij en thuis ben je echt wel 2 uur kwijt aan huishouden/kinderen, voila: 12 uur.

[...]

Ik probeerde je verder ook nergens van te beschuldigen, maar het valt me op dat mensen vaak een beperkte definitie van werk hebben, waarbij vooral betaald werk gezien wordt als werk. Zeker wanneer vergeleken wordt met het verleden is het denk ik nuttig om een brede definitie van werk te gebruiken. Bij ons levert het ook nauwelijks wat op dat mijn partner werkt, maar we doen het toch zo omdat zij haar werk erg leuk vindt en het haar ook zelfstandiger maakt in het onwaarschijnlijke geval dat er iets in onze relatie misgaat.

Wij zijn dit jaar wel begonnen met een huishoudster omdat er toch net te veel dingen bleven liggen in het huishouden. Dat we daarbij minder kwijt zijn dan onze uren waard zijn is mooi meegenomen, maar ik heb daar zelf geen gevoel van goed of fout bij. Het is gewoon zo.

[...]

Tja, nogmaals, alleen het weekend is bij ons wat anders denk ik, maar doordeweeks wijken we volgens mij niet eens zo heel veel af van de norm hoor. In de vrije tijd in de toekomst kan ik lekker ondernemen en dingen doen waarvan ik niet weet of ze je financieel iets opleveren, zonder dat ik ongerust hoef te worden dat ik het dak boven mijn hoofd verlies of mijn gezin niet meer kan voeden. Ik heb het absoluut niet prima naar mijn zin op mijn werk, dat is ook een van de redenen dat ik daar vanaf wil zijn. Ik zit in een vervelende spagaat waarbij loondienst me niet aan staat (te weinig returns op wat ik er in stop, zeker nu de inflatie stelselmatig de salarisstijgingen inhaalt die eigenlijk ook al veel te matig zijn geweest de afgelopen 20-30 jaar) en tegelijkertijd voelt ZZP'en als een te groot risico (wat nou als het niet lukt om werk te vinden, of als het te weinig is om van rond te komen voor zo lang dat mijn buffers het niet op kunnen vangen). Dus ik ga maar voor optie C; blijven hangen in loondienst en lekker vermogen opbouwen tot ik er gewoon helemaal vanaf ben, dat kost dan maar een paar jaar. Overigens is het nou ook weer niet zo dat ik in een Amazon warehouse orders moet picken, maar als ik niet hierheen hoefde te komen zou ik vanmiddag nog stoppen.

Waarom ik het zo doen heeft eerder tot verwarring geleid, ik heb het toen hier proberen uit te leggen: Shapeshifter in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"
Wat ik niet helemaal snap in jouw verhaal:
- Je bent 40 uur in loondienst
- Je hebt samen met je partner een eigen bedrijf in het weekend (zal ook wel wat tijd kosten)
- En je wil nog een beetje met side projects bezig zijn "dingen met prediction markets, domotica, software ontwikkelen" (dat moet dan door de week in de avond uurtjes?)

Heb jij het niet gewoon te druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Sissors schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:25:
Zijn we nu erop aangekomen dat €20 per uur een hongerloontje is voor ongeschoold werk 8)7 ?

En waarom zou ik ooit een schoonmaakster betalen, als dat me een stuk meer per uur kost dan ik zelf per uur verdien? Ik ga niet 3 uur werken om één uur schoonmaken te besparen.

[...]

Moet je bedenken hoeveel je voor zijn schoonmaakster moet betalen als ze geen werk heeft. En ik weet niet wat voor een uurlonen je wel juist vindt, maar ik vermoed dat er dan niet veel schoonmaaksters meer werk gaan hebben, iig niet in de particuliere sector.
20 euro per uur als ZZP'er is zeker een hongerloontje. Wil jij beweren dat dit niet zo is? Let op, we hebben het hier niet over iemand in loondienst. Ook reageerde ik op iemand die 90 euro per uur verdiend en vervolgens denkt de maatschappij goed te doen door een schoonmaakster 20 euro per uur te betalen, dat wilde ik even in perspectief zetten. Laat hem maar 60-70% van zijn loon aan zn schoonmaakster betalen, maakt hij nog winst en kan hij werk doen wat hij (hopelijk) leuker vindt.

Volgensmij hebben we in Nederland geen banentekort dus ik hoef echt geen schoonmaaksters van rijken te sponsoren om ze maar aan het werk te houden, voldoende werk in heel veel andere sectoren.

[ Voor 16% gewijzigd door Janpietertje89 op 15-08-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@Shapeshifter Dan was mijn aanname incorrect , excuses. Je eerdere post had ik even gemist of niet meer op mijn netvlies.

Op zich een goede manier om er tegenaan te kijken. Gewoon vol gas naar het doel en dan de leuke projecten oppakken. Ondanks dat het werk nu niet leuk is. Knap dat je het kan volhouden. Ik kon die uren echt alleen maken omdat ik het enorm leuk vond. Ik heb ook weleens veel minder gewerkt in een omgeving die mij niet aanstond en dat was snel bekeken.

Overigens een interessant punt wat je aanhaalt in je eerdere post. Je kan dan zorgeloos werken aan eigen projecten die al dan niet in iets resulteren. Ook dat vind ik een kunst op zich. Ik heb zelf gemerkt dat ik niet zo'n ondernemer ben en heb altijd wel een omgeving nodig die als het ware vanzelf uitdagingen , wat druk en dergelijke verzorgt. Ik kan ook prima in mijn eentje aan leuke projecten werken die ik zelf uitdenk, maar dat komt nooit echt verder door het gebrek aan juist die druk, de competitie en de interactie met andere mensen. Het samen oplossingen uitdenken en leren van elkaars inzichten en kennis.

Ik schiet daarin zelf tekort denk ik. Ik zou op zoek kunnen gaan naar die mensen. En samen iets opzetten. Maar dat is er tot nu toe nooit van gekomen.

Goed dat je ee duidelijk doel voor ogen hebt. Veel succes. En ik hoop dat je bij het bereiken ervan ook daadwerkelijk de knoop kan doorhakken en stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TucanoItaly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Ik ook niet, en daarom rij ik een Tesla als deelauto. Fiets is beter maar niet praktisch met een gezin. Het kan, een vriend van mij doet het, maar ik vind het nogal behelpen.

[...]

Dan zit je in het verkeerde topic :+ Ik snap volledig wat je bedoelt, begrijp me goed.

Maar dit topic concentreert zich voor 80% op zuiver kapitalisme: het beheersen van de middelen van productie, het verhuren van woningen, geld-maken-met-geld, enzovoort. Ik schat dat slechts 20% ingaat op verlagen van de uitgaven, verkleinen van de footprint, enzovoort.
Tegelijk letterlijk het allereerste advies wat iemand krijgt die aan de route wil beginnen is: "Verlaag je uitgaves". Geld maken met geld kan alleen als je geld hebt. Enige manier waarop je geld krijgt, is minder uit te geven dan er binnenkomt. En als je bij een andere werkgever meer kan gaan verdienen is dat natuurlijk zeker iets om te overwegen, maar voor de meeste mensen is snijden in uitgaven eenvoudiger dan significant meer te gaan verdienen.

Alleen omdat redelijk wat mensen hier vermoedelijk dat stuk al voorbij zijn, gaat het misschien relatief veel over investeren. En dat is redelijk vergelijkbaar voor de meeste mensen, terwijl bezuinigen veel meer afhankelijk is van persoon tot persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

20 euro per uur als ZZP'er is zeker een hongerloontje. Wil jij beweren dat dit niet zo is? Let op, we hebben het hier niet over iemand in loondienst. Ook reageerde ik op iemand die 90 euro per uur verdiend en vervolgens denkt de maatschappij goed te doen door een schoonmaakster 20 euro per uur te betalen, dat wilde ik even in perspectief zetten. Laat hem maar 60-70% van zijn loon aan zn schoonmaakster betalen, maakt hij nog winst en kan hij werk doen wat hij (hopelijk) leuker vindt.

Volgensmij hebben we in Nederland geen banentekort dus ik hoef echt geen schoonmaaksters van rijken te sponsoren om ze maar aan het werk te houden, voldoende werk in heel veel andere sectoren.
Ja, voor vergelijkbare "hongerloontjes". Maar 60-70% van die €90 per uur voor een schoonmaakster? Dus €55-€60 per uur betalen voor een schoonmaakster. Zoals ik al schreef, dan zijn er geen schoonmaaksters voor particulieren meer. Geen hond gaat dat betalen. En momenteel is er inderdaad zat werk (al als je minstens €60 per uur wil verdienen met ongeschoold werk wordt dat veel minder), maar ook dat zal weer veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
TucanoItaly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:42:
[...]
Sinds kort heb ik een speed pedelec om de auto wat meer te kunnen laten staan. Helpt natuurlijk om de brandstofuitgaven te verlagen, maar voor de aanschafprijs kun je heel wat jaren opladen/tanken. Wel een leuke manier om toch vrij vlot op plaats van bestemming te raken. Tot circa 25km duurt het nauwelijks langer dan met de auto vooral ivm parkeren. Een gezondheidsaspect zie ik niet echt omdat je werkelijk nauwelijks wat hoeft te doen om 45 km/u te rijden. Maar het zal allicht gezonder zijn dan stil zitten op een een autostoel (tussen twee zitsessies op een bureaustoel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
marcelcee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:04:
[...]
Een gezondheidsaspect zie ik niet echt omdat je werkelijk nauwelijks wat hoeft te doen om 45 km/u te rijden. Maar het zal allicht gezonder zijn dan stil zitten op een een autostoel (tussen twee zitsessies op een bureaustoel).
Ook wel beetje afhankelijk waar je moet fietsen. Op mijn woon-werk route moet ik stukken fietsen waar je 60 mag, maar auto's met 80 langs je heen racen. Volgens mij zou met een risico analyse de gezondheidswinst de verkeerde kant op vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Het start altijd eerst met het terugdringen van uitgaven en aflossen van schulden. Voorbij een bepaald persoonlijk te bepalen punt kan je dan beginnen met investeren, het meest eenvoudige is in een brede ETF.

Wat mij altijd wel opvalt is dat er heel lang doorgegaan wordt met het aflossen van schulden, bijvoorbeeld de hypotheek. En dat het beleggen stuk vaak toch nog als 'eng' of onzeker wordt gezien.

Terwijl voorbij een redelijk algemeen en duidelijk punt aflossen op de eigen woning niets doet aan verlaging van de risico's.

Het gaat hier inderdaad vrij veel over beleggen en dat is ook logisch want zo bouw je vermogen op zonder er zelf arbeid tegenover te stellen en dat is de enige manier om echt aan vermogen te bouwen.

Ik zou zelf graag meer discussie zien rondom het maken van een risico analyse waarbij er gekeken wordt naar echte risico's en hoe je die kan verminderen (verzekeren) en wat dat redelijkerwijs mag kosten en hoe je dat kan berekenen.

Zodat je een beetje onderbouwd afstand kan doen van het 'ik slaap lekker zonder hypotheek' , en het 'ik krijg slapeloze nachten van beleggen' gevoel wat ook best vaak terugkomt.

Nu ligt risico voor iedereen wellicht iets anders en veranderd het natuurlijk over tijd , maar uiteindelijk zijn er denk ik best een aantal basisprincipes die je kan toepassen voor het maken van je persoonlijke risico profiel.

Rekening houdend met tijd, geld en kosten van verzekeren van deze risico's. Veel van wat FO bereiken als basis heeft is redelijk statisch en grosso modo een goed startpunt, maar zegt wat minder over de ontwikkelingen over tijd in de persoonlijke sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

20 euro per uur voor een schoonmaker is absurd veel, het is ongeschoold werk.

Het socialistische/communistische denken is leuk, maar onze geschiedenis heeft uitgewezen dat het verschrikkelijke systemen zijn. Waarin dingen als geluk,hoop en vooruitgang sterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:28
[...]

Ik heb verbaasd over de kritiek op deeltijdwerkers. Juist in dit topic verwacht je dat niet. Er zitten hier wel wat mensen die ofwel FO zijn of dat willen worden. En daar heeft iedereen eigen reden voor. Ik denk echter dat veel mensen toch wel FO willen worden zodat ze kunnen doen wat ze willen (meer vrijheid)

Met deeltijdwerk heb je een beetje van die vrijheid nu, maar dan zonder de vermogensopbouw.

Voorbeeld: ik werk als ICT'er en heb een collega die 1 dag in de week niet in loondienst is maar zit te hobbyen met software. In feite doet hij hetzelfde als die die overige 4 dagen maar hij gebruikt dat dagje om te werken aan projectjes die niet of nauwelijks wat opleveren in financiele zin. Zoals bijdragen aan een redelijk nutteloos open source project waar hij echter veel lol in heeft.

Ander voorbeeld: mijn vrouw werkt in deeltijd en is daarom in staat om af en toe te helpen op school.

Er zijn ook mensen die in deeltijd werken en bv zorgtaken op zich nemen die anders niet of veel slechter uitgevoerd worden.

Maar ja, uiteindelijk, we leven in een vrij land en niemand wordt gedwongen 40 uur te werken (of nog meer, net als vroeger ook op zaterdag werken!, nog meer bijdrage aan de maatschappij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CornermanNL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:14:
Het gaat hier inderdaad vrij veel over beleggen en dat is ook logisch want zo bouw je vermogen op zonder er zelf arbeid tegenover te stellen en dat is de enige manier om echt aan vermogen te bouwen.
Mwah, ligt eraan maar wat je doelen zijn. Wil je echt oneindig kunnen leven zonder te werken, ja dan zal je wel moeten. Maar daar zijn andere praktische problemen mee.

Wil je alleen 7 jaar eerder met pensioen, heb je een afbetaald huis, en iig genoeg in je pensioenpot dat je zonder extra inleg het daarmee ook redt, dan kan je daar ook gewoon voor sparen. Natuurlijk, beleggen zal waarschijnlijk een stuk helpen, maar het is niet noodzakelijk.
Zodat je een beetje onderbouwd afstand kan doen van het 'ik slaap lekker zonder hypotheek' , en het 'ik krijg slapeloze nachten van beleggen' gevoel wat ook best vaak terugkomt.
Dat blijft persoonlijk echter. Ik heb hierbij slechts 2.7% kans dat ik straks blut ben en moet hopen op bijstand, zal voor de ene heerlijk slapen zijn, en de ander licht er wakker van. Om het nog niet te hebben over dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
BTU_Natas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:14:

Het socialistische/communistische denken is leuk, maar onze geschiedenis heeft uitgewezen dat het verschrikkelijke systemen zijn. Waarin dingen als geluk,hoop en vooruitgang sterven.
Dus jij wil een systeem van werkende armen, zoals in de VS. Daar draaien sommige mensen 2 jobs om niet te verhongeren.
Hoe veel mensen werken er in grote steden (NY, LA,…) die nooit de mogelijkheid zullen hebben om daar ook te wonen omdat hun klein loontje niet eens toelaat om de goorste flat te huren, terwijl hun werkgevers twijfelen tussen een penthouse van 9 mio of een townhouse van 12 mio.

Die mensen wat eerlijker vergoeden is geen communisme, dat is menselijkheid.
Het wordt nog eens in de hand gehouden door de beperkte toegang tot onderwijs. Op die manier stop je elke sociale mobiliteit en blijf je sukkelaars houden die voor hongerloontjes moeten werken of ze verhongeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Kalentum schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Ik heb verbaasd over de kritiek op deeltijdwerkers. Juist in dit topic verwacht je dat niet. Er zitten hier wel wat mensen die ofwel FO zijn of dat willen worden. En daar heeft iedereen eigen reden voor. Ik denk echter dat veel mensen toch wel FO willen worden zodat ze kunnen doen wat ze willen (meer vrijheid)

Met deeltijdwerk heb je een beetje van die vrijheid nu, maar dan zonder de vermogensopbouw.

Voorbeeld: ik werk als ICT'er en heb een collega die 1 dag in de week niet in loondienst is maar zit te hobbyen met software. In feite doet hij hetzelfde als die die overige 4 dagen maar hij gebruikt dat dagje om te werken aan projectjes die niet of nauwelijks wat opleveren in financiele zin. Zoals bijdragen aan een redelijk nutteloos open source project waar hij echter veel lol in heeft.

Ander voorbeeld: mijn vrouw werkt in deeltijd en is daarom in staat om af en toe te helpen op school.

Er zijn ook mensen die in deeltijd werken en bv zorgtaken op zich nemen die anders niet of veel slechter uitgevoerd worden.

Maar ja, uiteindelijk, we leven in een vrij land en niemand wordt gedwongen 40 uur te werken (of nog meer, net als vroeger ook op zaterdag werken!, nog meer bijdrage aan de maatschappij!)
Je bent een trol aan het feeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

Je bent een trol aan het feeden.
Even geteld - bijna 30 reacties n.a.v. 1 ochtendje trollen. Kritiek op parttime werken in het FO-topic is gewoon hetzelfde als bv in het 'Bewust kinderloos'-topic posten dat het voortplanting een maatschappelijke plicht is. Ook nu weer de discussie dat schoonmakers 55 euro per uur zouden moeten worden betaald, waar dan serieus op wordt ingegaan.. prima discussies, maar een vervuiling van het FO-topic. Maak dan even een nieuw topic aan aub over de ethische kant van FIRE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
BTU_Natas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:14:

Het is gewoon erg komisch dat iemand die 90 euro per uur verdient aangeeft echt never nooit 40 euro te betalen voor zijn schoonmaakster, maar het wel volledig acceptabel vindt dat hij 20 euro betaalt, die vervolgens door de staat aangevuld wordt tot 40 euro in de vorm van subsidies en toeslagen en waar jan modaal weer aan mee mag betalen.

*knip*

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 15-08-2022 11:16 . Reden: Laat de sneren achterwege aub ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Het is gewoon erg komisch dat iemand die 90 euro per uur verdient aangeeft echt never nooit 40 euro te betalen voor zijn schoonmaakster, maar het wel volledig acceptabel vindt dat hij 20 euro betaalt, die vervolgens door de staat aangevuld wordt tot 40 euro in de vorm van subsidies en toeslagen en waar jan modaal weer aan mee mag betalen.

*knip*
Ik weet niet wie je bedoelt, maar voor de duidelijkheid: Ik zou willen dat ik zoveel verdiende. Wat ik wel doe is genoeg belasting betalen om ruimschoots die huur en zorgtoeslag te betalen.

En onder de streep hebben we in Nederland bedacht dat we een samenleving hebben waar iedereen bijvoorbeeld hele goede zorg krijgt. En ja, dat kost wat, en nee, het is niet realistisch dat iedereen met ongeschool werk een netto belastingbetaler zou zijn als je alles bij elkaar optelt. Daarom betaal ik met liefde (oké beetje liefde) belasting, zodat iedereen hier wel toegang kan hebben tot zulk soort zaken. Maar geloof me, bij mij komt nooit een schoonmaakster binnen als het mij €60 per uur gaat kosten.

En als iedereen zonder subsidies rond moet kunnen komen, wat gaan we met al dat extra belastinggeld doen? Belastingverlagingen voor de rijkste? Ik vind het juist behoorlijk redelijk dat de rijkeren meebetalen met degene die minder verdienen.

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 15-08-2022 11:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
Ik heb het vaker aangegeven , maar de mogelijkheden in het leven worden voor een groot deel bepaald door de toegang tot infrastructuur in de brede zin van het woord. Dus van scholing , tot wonen , gezondheidszorg enzovoorts.

Daarnaast is inkomenszekerheid erg belangrijk. Ik ben er dus van overtuigd dat juist een stabiele infrastructuur gekoppeld aan een hoge mate van inkomenszekerheid , eigenlijk moet ik zeggen bestaanszekerheid via de collectieve verzekeringen de individuele keuzes mogelijk maken.

Waar de een voor de droom auto of boot gaat, gaat de andere voor FO of een soortgelijk iets, een aantal sabbaticals.

Ook de mensen in de mindere posities qua inkomen , en sociale context kunnen beter binnenboord gehouden worden in de samenleving. Nu is dat niet altijd even makkelijk uiteraard mar het vergroot de kansen wel.

Het is spijtig om te zien dat het neo liberale denkpatroon en marktdenken zo'n enorme verschuiving naar het individualisme teweeg heeft gebracht. Dat het eigen succes alleen als dat gezien wordt, het eigen 'harde werken'. Het laat een gebrek aan inzicht zien wat men daarvoor nodig heeft gehad om er te komen.

Stabiele thuissituatie , toegang tot goede scholen, en ga zo maar door. Niemand doet iets alleen, al lijkt het vaak wel zo. en wordt dat ook zo gecultiveerd.

Maar je ziet het aan heel veel ZZP'ers en flexibele arbeidskrachten , die eigenlijk zichzelf niet afdoende kunnen verzekeren en slechts 1 ongelukje verwijderd zijn van een armoede val.

Nederland is nog een prima land om FO na te kunnen streven, juist omdat de grotere risico's meestal nog collectief verzekerd worden en de toegang tot infrastructuur nog aardig op orde is. Ook al zie je wel steeds meer de verwijdering tussen de have's en havenot's in de samenleving en verminderd met name voor de laatste groep de toegang tot de infrastructuur.

Een gevaarlijke ontwikkeling, zeker ook voor het nastreven van FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 22:26
CornermanNL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:14:
Terwijl voorbij een redelijk algemeen en duidelijk punt aflossen op de eigen woning niets doet aan verlaging van de risico's.
Welke risico's denk je dan met betrekking tot dat kantelpunt. Hier is dat ingegeven door het (makkelijk) kunnen dragen van de lasten op één salaris. We zitten nu op het punt dat dat (inclusief ORV uitkering) te doen is.

Hier is de verhouding nu als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben ook wel benieuwd wat volgens de ideale mix zou zijn in relatie tot het inkomen. Simpelste gedacht zou natuurlijk zijn om alles te balanceren:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

[...]

Als je niet ziet hoe dat krom is dan weet ik het ook niet meer.
ho even,

Ik wil ze niet meer dan 15 per uur betalen, en ben er vel tegen dat de overheid dat aanvult. We delen de mening dat het krom is, maar daar houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashHeaven
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 11:30
Even een kort vraagje voor tussendoor: zouden jullie liever investeren in één los aandeel met een hoog dividendpercentage (Walgreens Boots Alliance) of een voorkeur hebben voor een sterke ETF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
FlashHeaven schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:11:
Even een kort vraagje voor tussendoor: zouden jullie liever investeren in één los aandeel met een hoog dividendpercentage (Walgreens Boots Alliance) of een voorkeur hebben voor een sterke ETF?
Nooit al je eitjes in hetzelfde mandje.
Sowieso is het fishy dat een bedrijf een heel hoog dividend uitkeert, dat duurt meestal niet lang.

Dus … gaan voor de sterke ETF (IWDA of VWRL,..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 16:13
[...]

Als je niet ziet hoe dat krom is dan weet ik het ook niet meer.
... Maar als iedere schoonmaker 40 euro/uur vraagt, zal niemand meer deze schoonmaker aannemen, en dus moet de staat 40 euro betalen in de vorm van subsidies ipv 20 euro? Waarom is dat een betere oplossing? 8)7

Volgens mij ben jij simpelweg fan van een meer socialistisch/communistisch economisch stelsel dan wat wij op dit moment hebben in NL, zodat men met 90eur/uur werk meer belastingen betaald, zodat daarvan de minimumlonen worden aangevuld. Dat mag, maar ga dan niet specifiek 1 persoon onderuit halen omdat hij/zij een schoonmaker aanneemt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
BTU_Natas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

ho even,

Ik wil ze niet meer dan 15 per uur betalen, en ben er vel tegen dat de overheid dat aanvult. We delen de mening dat het krom is, maar daar houdt het op.
15€ per uur voor 1600 uur per jaar is een jaarinkomen van 24000€.
Daar moet dan nog pensioenvoorziening, sociale bijdragen, BTW, ziekteverzekering etc van af.
Laat is maar uitgaan dat er amper 1000-1200€ van over blijft om te leven en te wonen.
Mag die poetsvrouw dan in een tent in je tuin gaan wonen? Of ga je ze elke week met een dikke grijns op je gezicht een emmer kolen of brandhout mee geven om zich te verwarmen.

Als dat de manier is waarop je FO wil worden, dan is dat duidelijk over de rug van anderen. *knip*

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 15-08-2022 11:17 . Reden: Niet sneren aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:17
FlashHeaven schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:11:
Wat nou als DSB een hoog dividend had uitgekeerd? Het hele idee achter een ETF is dat je spreid. Natuurlijk kan je 1 aandeel kopen, daarbij is het echter de vraag of jij een beter inzicht hebt dan alle analisten die de hele dag de tijd hebben om onderzoek te doen naar een aandeel. Voor de meeste mensen zal dan ook gelden dat ETF's verstandiger.
Nadeel is dat grote uitschieters omhoog beperkt zijn waar tegenover staat dat grote uitschieters omlaag net zo beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:25:
[...]

15€ per uur voor 1600 uur per jaar is een jaarinkomen van 24000€.
Daar moet dan nog pensioenvoorziening, sociale bijdragen, BTW, ziekteverzekering etc van af.
Laat is maar uitgaan dat er amper 1000-1200€ van over blijft om te leven en te wonen.
Mag die poetsvrouw dan in een tent in je tuin gaan wonen? Of ga je ze elke week met een dikke grijns op je gezicht een emmer kolen of brandhout mee geven om zich te verwarmen.

Als dat de manier is waarop je FO wil worden, dan is dat duidelijk over de rug van anderen. Je zal je grachtenpand zelf moeten poetsen vrees ik.
Ga je een eindje schamen.
*knip* We gaan hier niet opscheppen over hoe we onze schoonmakers wel of niet uitknijpen

[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 15-08-2022 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
11 maand aan 38 uur, en een paar ziektedagen, dan kom je aan 1600h.
Maar zelfs met 40 of 45 uur per week kom je niet aan een menselijk wit inkomen.

*knip*

[ Voor 33% gewijzigd door ZieMaar! op 15-08-2022 11:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
kruimel0 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

... Maar als iedere schoonmaker 40 euro/uur vraagt, zal niemand meer deze schoonmaker aannemen, en dus moet de staat 40 euro betalen in de vorm van subsidies ipv 20 euro? Waarom is dat een betere oplossing? 8)7

Volgens mij ben jij simpelweg fan van een meer socialistisch/communistisch economisch stelsel dan wat wij op dit moment hebben in NL, zodat men met 90eur/uur werk meer belastingen betaald, zodat daarvan de minimumlonen worden aangevuld. Dat mag, maar ga dan niet specifiek 1 persoon onderuit halen omdat hij/zij een schoonmaker aanneemt.
Waarom zou je geen schoonmaker aannemen voor 40 euro/uur als je schoonmaken niet leuk vind en zelf 90 euro/uur binnen harkt? Ga je dan uit een soort principe toch liever zelf schoonmaken en daarmee 40 euro/uur besparen terwijl je ook 90 euro had kunnen verdienen met iets wat je leuker vindt.

Alleen maar goed als jan modaal gewoon zijn eigen huis schoon maakt omdat hij eindelijk kan zien wat die schoonmaakster nu daadwerkelijk kost. Kan die schoonmaakster in een andere sector gaan werken, werk genoeg voor iedereen. Een schoonmaakster zou een luxe moeten zijn voor mensen die het zich ook écht kunnen veroorloven, geen gesubsidieerd baantje voor jan modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 19:32
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Nooit al je eitjes in hetzelfde mandje.
Sowieso is het fishy dat een bedrijf een heel hoog dividend uitkeert, dat duurt meestal niet lang.

Dus … gaan voor de sterke ETF (IWDA of VWRL,..)
Uiteraard moet hij het spreiden en niet enkel Walgreens pakken, maar deze toko betaald al 50 jaar onafgebroken dividend en heeft die 47 van de 50 jaar verhoogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CornermanNL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:48:
Stabiele thuissituatie , toegang tot goede scholen, en ga zo maar door. Niemand doet iets alleen, al lijkt het vaak wel zo. en wordt dat ook zo gecultiveerd.

Maar je ziet het aan heel veel ZZP'ers en flexibele arbeidskrachten , die eigenlijk zichzelf niet afdoende kunnen verzekeren en slechts 1 ongelukje verwijderd zijn van een armoede val.
Nou inderdaad. Dat is ook wel een beetje de American Dream (/Illusion) waar veel mensen prat op gaan zolang het goed gaat. Al die (f-)influencers die get rich quick schemes proberen te verkopen etc. Dat is misschien nog wel de grootste gelukte sales pitch van het kapitalisme: als individu heb je zelf in de hand hoe succesvol je bent, waarbij succes gedefinieerd wordt als veel geld binnenharken en uitgeven en daarmee status vergaren.

Dat valt in werkelijkheid idd wel wat te relativeren: veel geld binnen kunnen harken is ook een resultante van aanleg, hoe en waar je opgegroeid bent, wat de omgevingsinvloeden zijn/waren etc. Zelfde geldt voor je capaciteiten om je (impuls-)uitgaven te beperken. Uiteindelijk heb je op dit alles wel degelijk invloed als individu, maar allemaal binnen een bepaalde range die door je omgeving voor je bepaald wordt.

Als je met moeite een mbo-2 opleiding afgemaakt hebt en van uitzendbaantje naar uitzendbaantje gaat, maar tegelijkertijd ook mentaal in de knoop zit, snap ik wel dat zo'n cryptozwendeltje van een 'vriend' van je aanlokkelijk klinkt om uit die vicieuze cirkel te komen (ik heb nu een bepaald iemand in gedachte, helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Waarom zou je geen schoonmaker aannemen voor 40 euro/uur als je schoonmaken niet leuk vind en zelf 90 euro/uur binnen harkt? Ga je dan uit een soort principe toch liever zelf schoonmaken en daarmee 40 euro/uur besparen terwijl je ook 90 euro had kunnen verdienen met iets wat je leuker vindt.

Alleen maar goed als jan modaal gewoon zijn eigen huis schoon maakt omdat hij eindelijk kan zien wat die schoonmaakster nu daadwerkelijk kost. Kan die schoonmaakster in een andere sector gaan werken, werk genoeg voor iedereen. Een schoonmaakster zou een luxe moeten zijn voor mensen die het zich ook écht kunnen veroorloven, geen gesubsidieerd baantje voor jan modaal.
In welke andere sector verdien je met ongeschoold werk €40-€60 per uur? En waarom zou het een luxe moeten zijn voor alleen de rijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Ik vind dit wel een rare redenering. Waar trek je de grens? Die schoonmaakster precies genoeg betalen zodat ze niet meer in aanmerking zou komen voor toeslagen?

Overigens vind ik de definitie van 'gesubsidieerd baantje' wel twijfelachtig. Immers is het een broekzak-vestzak verhaal. Degene die 90 euro per uur verdient zit al in het hoogste marginale belastingtarief en als je dan toch aan het goochelen met cijfers bent zou je die toeslagen die zo'n schoonmaakster ontvangt daarmee kunnen verdisconteren. Je betaalt de schoonmaakster immers uit je netto salaris na aftrek belastingen en niet gelijk vanuit het brutosalaris.

Plus, zou het ook een 'gesubsidieerd baantje' zijn als de werknemer in kwestie niet 18.000 euro netto salaris + 3.000 euro aan toeslagen ontvangt, maar via een lager belastingtarief direct 21.000 euro binnenhoudt zonder toeslagen te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 15-08-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

marcelcee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Sinds kort heb ik een speed pedelec om de auto wat meer te kunnen laten staan. (...) Tot circa 25km duurt het nauwelijks langer dan met de auto vooral ivm parkeren.
Slim! Moet je met die speed pedelec op de weg? Of op het fietspad?

Naast parkeren staat op bepaalde tijdstippen de stad echt helemaal vol, de stoplichten zorgen voor gigantisch oponthoud. Als fietser ben je dan veel sneller.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TucanoItaly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Naast parkeren staat op bepaalde tijdstippen de stad echt helemaal vol, de stoplichten zorgen voor gigantisch oponthoud. Als fietser ben je dan veel sneller.
Nu heb je ook plaatsen waar fietsers van stoplicht naar stoplicht moeten rijden. Het zal wel zo blijven dat zeker in de stad een fiets een interessante optie is. Tegelijk is het buiten de stad toch leuker fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
TucanoItaly schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Officieel is het buiten de bebouwde kom op het brom/fietspad en binnen de bebouwde kom op de rijbaan, net als brommers. Waar ik fiets vind ik het risicovoller om op de rijbaan tussen de auto's te zijn dan om rustig op het fietspad te blijven. Snelheid aanpassen, leven en laten leven :) Kan er een bekeuring voor krijgen maar het snelheidsverschil met andere (e)-fietsers is kleiner (of nihil) dan met auto's die ook harder dan de maximumsnelheid gaan. Ben benieuwd of ik dus daadwerkelijk een boete krijg als ik staande zou worden gehouden.

[ Voor 5% gewijzigd door marcelcee op 15-08-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:53
Ik vind de discussie behoorlijk off-topic and nogal op de man, maar als we het neutraal bekijken dan kan je zeggen dat schoonmaakwerk wel het meer laagdrempelige werk is waar weinig opleiding of ervaring voor nodig is en daardoor minder betaald dan ander werk. Als we dan kijken naar de minimum lonen (https://www.rijksoverheid...bedragen-minimumloon-2022) dan is het minimum loon € 10,14. Wat mij betreft mag het minimum loon flink omhoog, maar dat terzijde.

Trouwens, het is natuurlijk zo dat mensen met lage inkomens meer toeslagen ontvangen dan ze belasting betalen, maar dat komt omdat de hoge inkomens heel veel belasting betalen. Dus uiteindelijk is het lood om oud ijzer. Je kan ook het minimum loon verdubbelen, de toeslagen afschaffen en de inkomsten belasting van de hoogste schijf verlagen, dan houdt men netto meer over en betaalt men meer per uur. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Torgo op 15-08-2022 11:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:57

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Zullen we de discussie over de verdiensten van een schoonmaker, de toeslagen die daar wel of niet bij horen, etc, maar nu verder laten rusten? In mijn ogen gaat die discussie inmiddels offtopic en begint er een sfeer van sneren te ontstaan, terug ontopic en weer vriendelijk naar elkaar aub :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruimel0
  • Laatst online: 10-09 16:13
*knip* zie hierboven

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 15-08-2022 12:41 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben nu een half jaar met "pensioen" en merk inderdaad dat dit een vreemde/negatieve reacties oplevert. Maar dan denk ik: als ik in 20 jaar dusdanig veel heb verdiend en dus ook dusdanig veel belasting heb afgedragen als iemand die zijn werkzame leven langer heb uitgesmeerd, dan is dat toch niet erg. toen ik nog net afgestudeerd was had ik nog de energie en wil om 3x langer aan het werk te zijn dan collega's. daar had ik ook mijn eerste pot goud mee verdiend. Nu kan/wil ik niet meer tot 2 uur per dag slapen en totaal geen rustmomenten hebben. heb ik wel verdiend vind ik zo.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
kmf schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
Ik ben nu een half jaar met "pensioen" en merk inderdaad dat dit een vreemde/negatieve reacties oplevert. Maar dan denk ik: als ik in 20 jaar dusdanig veel heb verdiend en dus ook dusdanig veel belasting heb afgedragen als iemand die zijn werkzame leven langer heb uitgesmeerd, dan is dat toch niet erg. toen ik nog net afgestudeerd was had ik nog de energie en wil om 3x langer aan het werk te zijn dan collega's. daar had ik ook mijn eerste pot goud mee verdiend. Nu kan/wil ik niet meer tot 2 uur per dag slapen en totaal geen rustmomenten hebben. heb ik wel verdiend vind ik zo.
Ik denk dat het in veel gevallen uit te drukken is in 1 woord: jaloezie.
Met nu 32 uur (en voorheen 36) werd er ook wel eens gekscherend "vuile parttimer" gezegd door sommige mensen die wel 40 uur "moeten".
Uiteraard moeten ze dat helemaal niet maar dat idee hebben ze want elk salaris is er nog een stukje maand over en al zouden ze 60 uur werken dan hebben ze hetzelfde probleem.
Veel mensen weten niet wat je ervoor doet en laat.

Edit: en gefeliciteerd met je pensioen :) Ik ben jaloers ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Welke risico's denk je dan met betrekking tot dat kantelpunt. Hier is dat ingegeven door het (makkelijk) kunnen dragen van de lasten op één salaris. We zitten nu op het punt dat dat (inclusief ORV uitkering) te doen is.

***members only***

Ik ben ook wel benieuwd wat volgens de ideale mix zou zijn in relatie tot het inkomen. Simpelste gedacht zou natuurlijk zijn om alles te balanceren:

***members only***
Het makkelijk kunnen dragen op 1 salaris is een goede optie. Ik heb het zelf ingericht op basis van alternatieven en tijd. Het meest eenvoudige is de eigen woning, in mijn geval. In de eerste jaren van mijn hypotheek was dat veruit de grootste kostenpost op mijn huishoud boekje.

Maar welk risico is er dan ? Op dat moment het niet meer kunnen betalen van de hypotheeklast. Dus uiteindelijk betekend het het verlies van een dak boven je hoofd.

Welk risico dek je dus primair af met de eigen woning ? Een dak boven je hoofd. Het alternatief is huren. Nu was particulier huren voor mij altijd al duurder dan een eigen woning. Dus blijft over sociaal huren. Die is tegenwoordig iets van 765 euro per maand. Dat is dus in theorie het goedkoopste alternatief.

Dus aflossen na het bedrag van 765 verzekerd je steeds minder tegen verlies van een eigen woning.

Dan is er nog het percentage van je inkomen dat je uitgeeft aan wonen, dat weer wat meer cash flow gaat. Als dat desondanks nog aardig hoog is, ik reken voor het gemak met 35% dan kan aflossen ook nog nuttig zijn.

Want dan verzeker je nog op een belangrijk ander punt, namelijk inkomens verlies of het verlies van verdiencapaciteit. Als je een vast dienstverband hebt is dat iets van 70% voor een bepaalde tijd met een max van ongeveer 2400 euro bruto per maand bij werkloosheid.

Ook dat is een gegeven. Ga je meer schulden aflossen dan verzeker je daar ook niet veel extra's meer mee.

Zo kijk ik er tegenaan in grote lijnen, met tijd als belangrijkste factor. Zo ook met alle beleggingen, waar ik cash ook onder reken. Dat moet in balans zijn. Grote hoeveelheden cash eten tijd op in beter renderende categorieën is mijn stelregel. Iedere euro die niet rendeert daar moet ik aan het eind van het jaar bijstorten om mijn koopkracht op peil te houden. Dat is zeg maar de verzekeringspremie voor het aanhouden van cash.

Ik verdien X euro per uur, en werk Y uur in de week. Dus een vastgesteld maximaal aantal uren per jaar. Als ik teveel cash heb wat minder rendeert dan de inflatie (het risico wat ik wil verzekeren voor reserves die direct moet kunnen aanspreken), dan verlies ik een aantal uren per jaar aan arbeid. En na een bepaald aantal uur loop ik in tijd uit de mogelijkheden om de cash aan te blijven vullen om mijn koopkracht te behouden.

Ik kan zogezegd de premie niet meer betalen. Dus moet mijn reserve gaan renderen, dat kan via aandelen , die zijn lekker liquide over het algemeen, tot in vastgoed, kunst en weet ik wat er nog meer voor opties zijn.

Dan kom je langzaam maar zeker terecht op een punt dat je feitelijk je eigen verzekeringsmaatschappij bent.
En dan kom ik op de derde pijler, leencapaciteit. Op basis van je arbeid heb je een bepaalde leencapaciteit. Die leencapaciteit kan je aanwenden om je tegen grote schokken te beschermen. Door alvast met tijd te gaan spelen in je eigen voordeel.

Ook hier een eenvoudig voorbeeld. Klimaat maatregelen rond de eigen woning. Of ze nu terugverdienen of niet laat ik even buiten beschouwing, Stel je hebt ruimte in je hypotheek en je hebt een pakket aandelen en een beetje cash. En je gaat zonnepanelen een warmtepomp etc kopen om van het gas af te gaan.

Doel is je verzekeren tegen fluctuaties op de energie markt door je eigen warmte op te wekken en stroom te genereren. Dan is gebruik maken van je leencapaciteit vaak een erg goede en goedkope optie over tijd om dit te betalen.

Geld lenen is een essentieel onderdeel van verzekeren, en voor mij ook van het bereiken van FO.

Beetje lange post en er is in detail nog veel meer over te vertellen en voor te rekenen maar voor geef ik even deze schets van mijn denkwijze rondom risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
Janpietertje89 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:16:
[...]

Mijn stelling gaat nog steeds op, ook iemand die voor een hongerloontje wit werkt wordt zwaar gesubsidieerd door de staat. Reken zelf maar even uit wat de beste schoonmaakster over houdt van die 20 euro na aftrek van een fatsoenlijke arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioenpremie en nog veel meer zaken waar je als ZZP'er extra voor betaald en in loondienst niet. Denk je dat ze daar van kan leven zonder zorgtoeslag, huurtoeslag en andere zaken te ontvangen van de staat?

Ik wil jou dan namens de overheid, mijn schoonmaakster, gastouder, en medewerksters van het kinderdagverblijf bedanken voor jouw bijdrage.

We kunnen misschien ook met zijn allen stoppen met werken en thuis de hele dag schoonmaken en de kinderen opvangen? Heb je dat liever? Dan betaal je de uitkering + toeslagen van zowel mij, als de schoonmaakster, als de gastouder, als de medewerksters van het kinderdagverblijf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik ben zelf van de soort fo'er die streeft naar minder materiële zaken bezitten en dus in als basis minder kosten hebben.
Ik zie het zelf zelfs als het hebben van een ascetische basis met uitspattingen als we daar zin in hebben.

Ik focus dus zelf op de praktische uitvoering van het verlagen van kosten. En de vermogensopbouw laat ik over aan de ETF's.

Ik hou mij bijvoorbeeld graag bezig met het beperken van ons energie en waterverbruik. Als ik vergelijk wat wij jaarlijks betalen met een eerder gemiddeld verbruik van een gezin dan gaat dit toch al snel over een paar duizend euro extra per jaar die richting indexfondsen kan.

Andere stappen die ik nog wil zetten is het verhuizen naar een kleinere woning en de werkcarrière een wending geven zodat we kunnen overstappen van eigen auto naar deelauto.

Op die manier zijn onze vaste basiskosten laag en is er eigenlijk altijd geld voor variabele activiteiten die op onze weg komen en waar dus weinig over na moeten denken of we het wel zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lim987
  • Laatst online: 17-09 03:37
[...]

Dat ligt er toch maar helemaal aan hoe je dat arbeidspotentieel inzet?
https://opendata.cbs.nl/#...ED/table?ts=1658218840745

1970, aantal inwoners Nederland - 12.957.621
totale beroeps- en niet beroepsbevolking - 8.849.000
minus niet-beroepsbevolking en werkloze beroepsbevolking kom je uit op:
werkzame beroepsbevolking - 5.142.000
is 40.18 % ten opzichte van het totale aantal inwoners Nederland

2020, aantal inwoners Nederland - 17.407.585
totale beroeps- en niet beroepsbevolking - 13.049.000
werkzame beroepsbevolking - 8.951.000
is 51.42 % ten opzichte van het totale aantal inwoners Nederland

Goed voor de cijfers van de BV Nederland.
Maar komt er anno 2020 zoveel meer tot stand ten behoeve van het collectieve nut dan in bijvoorbeeld 1970?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:27
Lim987 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:59:
Maar komt er anno 2020 zoveel meer tot stand ten behoeve van het collectieve nut dan in bijvoorbeeld 1970?
Dat is een interessante vraag, alleen niet als je hem gewoon op de grond gooit. Is de implicatie dat we deze vraag zelf met "nee" zouden moeten beantwoorden, gegeven je retorische toon? Ik vind het namelijk allesbehalve voor de hand liggen hoe je dit zou becijferen.

De link met FO lijkt me ook wel heel dun worden nu, beetje a la de schoonmakersdiscussie. Wat iemand wel en niet bijdraagt/zou moeten bijdragen aan de maatschappij en hoeveel die daar dan wel of niet voor werkt/zou moeten werken (en in welk beroep) is iets waar we in dit topic niet uit gaan komen. Waarschijnlijk zelfs in een heel forum nog niet, maar dat terzijde.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
[...]

offtopic:
Hetgeen jij quote was mijn reactie op iemands mening dat het onethisch is om iemand anders in te huren om schoonmaakwerk te doen voor een lager bedrag dan je zelf in die tijd kunt verdienen. Het zag er dus niet op wat degene precies bijdraagt/produceert. Ik beschouw het als evident dat de maatschappij als geheel er in veel gevallen bij is gebaat dat iemand zijn werk/denkkracht in zet naar diens volledige capaciteit. Dat is verder off-topic dus wil er ook niet te uitgebreid op reageren (daarom is dit antwoord wat kort door de bocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Jazeker!
De gezondheidszorg is een pak beter, onderwijs is beter, en de toegang tot hoger onderwijs is verbeterd.
Er is veel betere infrastructuur. Zorg voor ouderen is veel beter.
We wonen een pak comfortabeler etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Wozmro schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:49:

Ik hou mij bijvoorbeeld graag bezig met het beperken van ons energie en waterverbruik. Als ik vergelijk wat wij jaarlijks betalen met een eerder gemiddeld verbruik van een gezin dan gaat dit toch al snel over een paar duizend euro extra per jaar die richting indexfondsen kan.
Mij geeft het altijd een goed gevoel wanneer ik het maandoverzicht van de energieleverancier krijg en zie dat we met een gezinswoning onder het verbruik van een appartement zitten.
Stroom is dan ook een makkie aangezien we veel meer terugleveren dan gebruiken maar ook met gas zitten we gelukkig vrij laag.
Volgende halte is een warmtepomp aangezien we nog meer dan genoeg ruimte hebben in de panelen (zolang het salderen nog loopt).

Qua water kan het nog wel zuiniger. Onlangs zag ik iemand voorbij komen op social die een regentank van 4500 liter in zijn tuin (ondergronds) had laten plaatsen en daarmee de tuin kan sproeien en de wc doortrekt.
Aangezien onze voortuin nog open moet neig ik ernaar ook naar zoiets te gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Kalentum schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Wat ik niet helemaal snap in jouw verhaal:
- Je bent 40 uur in loondienst
- Je hebt samen met je partner een eigen bedrijf in het weekend (zal ook wel wat tijd kosten)
- En je wil nog een beetje met side projects bezig zijn "dingen met prediction markets, domotica, software ontwikkelen" (dat moet dan door de week in de avond uurtjes?)

Heb jij het niet gewoon te druk?
Tja, wat is druk? Ik vind het juist wel fijn om een beetje bezig te zijn. Begrijp me niet verkeerd, aan het einde van de dag nog een uurtje een leuke serie kijken vind ik ook leuk, maar echt uren op de bank zitten is gewoon niet zo mijn ding. Die side-projects is juist iets waar ik nu niet aan toe kom, dus het plan is om dat te gaan doen als de 40 uur loondienst wegvalt...
CornermanNL schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:56:
@Shapeshifter Dan was mijn aanname incorrect , excuses. Je eerdere post had ik even gemist of niet meer op mijn netvlies.

Op zich een goede manier om er tegenaan te kijken. Gewoon vol gas naar het doel en dan de leuke projecten oppakken. Ondanks dat het werk nu niet leuk is. Knap dat je het kan volhouden. Ik kon die uren echt alleen maken omdat ik het enorm leuk vond. Ik heb ook weleens veel minder gewerkt in een omgeving die mij niet aanstond en dat was snel bekeken.

Overigens een interessant punt wat je aanhaalt in je eerdere post. Je kan dan zorgeloos werken aan eigen projecten die al dan niet in iets resulteren. Ook dat vind ik een kunst op zich. Ik heb zelf gemerkt dat ik niet zo'n ondernemer ben en heb altijd wel een omgeving nodig die als het ware vanzelf uitdagingen , wat druk en dergelijke verzorgt. Ik kan ook prima in mijn eentje aan leuke projecten werken die ik zelf uitdenk, maar dat komt nooit echt verder door het gebrek aan juist die druk, de competitie en de interactie met andere mensen. Het samen oplossingen uitdenken en leren van elkaars inzichten en kennis.

Ik schiet daarin zelf tekort denk ik. Ik zou op zoek kunnen gaan naar die mensen. En samen iets opzetten. Maar dat is er tot nu toe nooit van gekomen.

Goed dat je ee duidelijk doel voor ogen hebt. Veel succes. En ik hoop dat je bij het bereiken ervan ook daadwerkelijk de knoop kan doorhakken en stoppen.
Nouja niet leuk niet leuk... Het zit hem voor mij vooral in het loonslaafaspect ervan; het moeten werken voor je primaire behoeften en dus minder zeggenschap hebben over je tijd dan je eigenlijk zou willen, dat maakt dat ik het strict genomen niet naar mijn zin heb. Ik denk dat ik dat bij elke werkgever wel zal ervaren en dus denk ik dat wanneer ik de optie zou hebben om helemaal geen loondienst meer te doen zonder mijn primaire behoeften in gevaar te brengen ik dat meteen zou doen. En ter verduidelijking ik werk dus maar 40 uur / week (+10 uur/week reistijd) voor een werkgever, de rest is binnen ons bedrijfje en onbetaald werk.

Oh wat grappig, ik ga eigenlijk altijd wel lekker op mijn eigen plan, wat dat betreft is het maar goed dat ik in mijn baan ook veel autonomie heb. Ik merk dat interactie met anderen vooral nuttig is voor de meest complexe projecten waarbij bepaalde domeinkennis opdoen duurder/minder effectief is dan iemand vragen die dat al heeft. Maar bij normale projecten kom ik altijd wel tot een werkbare oplossing zonder vast te lopen. Ik ervaar ook eigenlijk weinig druk of competitie; ik heb een plan en verricht arbeid en op een gegeven moment is het af en werkt het :P Kennis opdoen gaat ook prima door een boek te lezen of youtube dingen te kijken. Wel ervaar ik soms dat juist door de incompetentie van anderen ik niet lekker kan werken (in mijn baan gelukkig niet), dus misschien is het ook wel een beetje dat ik probeer te voorkomen dat ik daar mee moet dealen dat ik graag alleen werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
kmf schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
Je voelt net iets te veel de nood om jezelf te verantwoorden. We leven in een vrije wereld, iedereen maakt keuzes en daar hebben anderen niks over te vinden als ze er in de verste verte geen last van kunnen hebben.
Maar het schijnt menselijk te zijn. Mensen vinden het nodig te verantwoorden waarom ze een dure auto of vakantie kopen, terwijl de reden ‘omdat ik dat leuk vind’ meer dan genoeg is.
Maar je hebt ook misplaatste jaloezie, en mensen die niet blij kunnen zijn met andermans geluk. Ik ken er genoeg, en probeer er in een wijde boog omheen te gaan, dat is goed voor de innerlijke rust. Het zijn dezelfde mensen die voor elke oplossing nieuwe problemen vinden.

In het vlaams is er zo’n uitspraak: doe wel en zie niet om. Maw leef met je eigen beslissingen, en trek je geen zak aan van wat anderen daarover denken.

Geniet van de tijd en rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

JEightyFive schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Mij geeft het altijd een goed gevoel wanneer ik het maandoverzicht van de energieleverancier krijg en zie dat we met een gezinswoning onder het verbruik van een appartement zitten.
Stroom is dan ook een makkie aangezien we veel meer terugleveren dan gebruiken maar ook met gas zitten we gelukkig vrij laag.
Volgende halte is een warmtepomp aangezien we nog meer dan genoeg ruimte hebben in de panelen (zolang het salderen nog loopt).

Qua water kan het nog wel zuiniger. Onlangs zag ik iemand voorbij komen op social die een regentank van 4500 liter in zijn tuin (ondergronds) had laten plaatsen en daarmee de tuin kan sproeien en de wc doortrekt.
Aangezien onze voortuin nog open moet neig ik ernaar ook naar zoiets te gaan kijken.
Water kost bijna niks. En het is een erg duur grapje. Dat geld kan je toch beter bellegen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MneoreJ
TheDudez schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:11:
Water kost bijna niks. En het is een erg duur grapje. Dat geld kan je toch beter bellegen.
Dat had je 5 jaar geleden ook over stroom of gas kunnen roepen. Zeker met nieuwsberichten vol over droogte is dit dan wel een erg kortzichtige reactie.

Afgezien daarvan zitten de kosten voor het verbruik van natuurlijke bronnen helaas niet altijd in wat jij ervoor betaalt, maar dat wil nog niet zeggen dat kosten maken om zuinig te zijn een slecht idee is. Als iedereen maar denkt dat water altijd gratis blijft en aandelen altijd omhoog zullen gaan zitten we uiteindelijk vanzelf met duur water en aandelen die door het putje gaan (no pun intended).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

MneoreJ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

Dat had je 5 jaar geleden ook over stroom of gas kunnen roepen. Zeker met nieuwsberichten vol over droogte is dit dan wel een erg kortzichtige reactie.

Afgezien daarvan zitten de kosten voor het verbruik van natuurlijke bronnen helaas niet altijd in wat jij ervoor betaalt, maar dat wil nog niet zeggen dat kosten maken om zuinig te zijn een slecht idee is. Als iedereen maar denkt dat water altijd gratis blijft en aandelen altijd omhoog zullen gaan zitten we uiteindelijk vanzelf met duur water en aandelen die door het putje gaan (no pun intended).
Al wordt het 3 keer zo duur. Dan nog is het financieel gezien nog niet handig. Dat heeft niks met kortzichtig te maken. Het is toch een financiële topic. Geen klimaat topic. Dan moet je zeggen dat je het doet voor het klimaat en niet voor het geld.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MneoreJ
TheDudez schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:58:
Al wordt het 3 keer zo duur. Dan nog is het financieel gezien nog niet handig. Dat heeft niks met kortzichtig te maken. Het is toch een financiële topic. Geen klimaat topic. Dan moet je zeggen dat je het doet voor het klimaat en niet voor het geld.
Het is ook een topic waar we juist iets verder kijken dan puur financieel om je af te vragen waar je het nu eigenlijk voor doet, want dat geld is uiteindelijk natuurlijk wel bedoeld om uit te geven, en een berg goud kun je niet drinken. Die hele houding van "het doen voor het klimaat" of "het doen voor het geld" alsof je die twee netjes kunt scheiden zonder consequenties is onder meer de reden dat we het nu überhaupt moeten hebben over "het klimaat" (of liever gezegd de veelvoud aan problemen die we nu hebben in onze leefomgeving, niet "klimaat").

Maar daar zal ik het bij houden, want als we hierover de diepte in moeten gaat het inderdaad snel off topic. Een oneliner als "dat kun je beter beleggen" vind ik in ieder geval te weinig toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TheDudez schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:11:
[...]

Niet te snel roepen. In België is een regenwaterput nu verplicht en het is geen slechte investering. We betalen hier makkelijk 3-5€ per m3 water, dus dat tikt wel aan.
Redenen zijn uiteraard de droogte, het tegengaan van overstromingen en gewoon het milieu. Om je toilet door te spoelen of een was te draaien is regenwater zeker goed.

Als ik in NL een nieuw huis zou bouwen, dan zou ik het zeker voorzien.
Een put steken bij een bestaand huis is duur en complex, tenzij je heel veel plaats hebt rond je huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 15-08-2022 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

Niet te snel roepen. In België is een regenwaterput nu verplicht en het is geen slechte investering. We betalen hier makkelijk 3-5€ per m3 water, dus dat tikt wel aan.
Redenen zijn uiteraard de droogte, het tegengaan van overstromingen en gewoon het milieu. Om je toilet door te spoelen of een was te draaien is regenwater zeker goed.

Als ik in NL een nieuw huis zou bouwen, dan zou ik het zeker voorzien.
Een put steken bij een bestaand huis is duur en complex, tenzij je heel veel plaats hebt rond je huis.
Probleem is bij droogte, is je watervoorraad zo leeg. 5 kuub is een hoop, maar kost hier nog geen 5 euro. WC doorspoelen zou het meer bij helpen, gezien je dat ook doet als het nat is (en dan sproei je je tuin niet), maar behalve dat er niet echt een tekort is als het toch nat is, vraag ik me ook af hoeveel het extra kost aan leidingwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

***members only***

***members only***
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Echter van belang is wel dat sparen een negatief rendement oplevert en dat aflossen van je hypotheek veel minder rendement oplevert dan beleggen. Bij mij gaat het grootste gedeelte naar beleggen, aflossen doe ik niet. Het spaar saldo is ook minimaal. Moet deze nog weer opbouwen gezien grote uitgaven volgend jaar. Alhoewel ik ook een lening op margin zou kunnen nemen.

Wil niet zeggen dat je huidige verdeling niet goed is, maar het is mogelijk dat je toch een aanpassing wilt gaan doen.

In het verleden heb ik ergens rond 2008/2009 spaardeposito's voor 10 jaar geopend met rentes van 5,5% 5% en 4,5%. Daar kunnen spaarders nu van dromen, maar het was een verkeerde beslissing geweest.
Als ik dit geld had belegt had ik veel hogere rendement kunnen behalen.

[ Voor 28% gewijzigd door phantom09 op 15-08-2022 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
phantom09 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:44:
[...]
Het spaar saldo is ook minimaal. Moet deze nog weer opbouwen gezien grote uitgaven volgend jaar.
Waarom zou je daarvoor niet je beleggingsrekening aanspreken? Oftewel, je beleggingsrekening een beetje als je spaarrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Je voelt net iets te veel de nood om jezelf te verantwoorden. We leven in een vrije wereld, iedereen maakt keuzes en daar hebben anderen niks over te vinden als ze er in de verste verte geen last van kunnen hebben.
Maar het schijnt menselijk te zijn. Mensen vinden het nodig te verantwoorden waarom ze een dure auto of vakantie kopen, terwijl de reden ‘omdat ik dat leuk vind’ meer dan genoeg is.
Maar je hebt ook misplaatste jaloezie, en mensen die niet blij kunnen zijn met andermans geluk. Ik ken er genoeg, en probeer er in een wijde boog omheen te gaan, dat is goed voor de innerlijke rust. Het zijn dezelfde mensen die voor elke oplossing nieuwe problemen vinden.

In het vlaams is er zo’n uitspraak: doe wel en zie niet om. Maw leef met je eigen beslissingen, en trek je geen zak aan van wat anderen daarover denken.

Geniet van de tijd en rust!
wat ik zeker merk is dat mijn tijd nu goed besteed wordt om het basisonderwijs van mijn kinderen te ondersteunen. er is een enorm gebrek aan onderwijstijd blijkbaar en ik kan het stof veel beter uitleggen aan hun. In de zin van: ik heb de tijd om het uit te leggen. de leraren doen wat ze kunnen, maar zulke intensieve begeleiding kunnen ze niet geven.
Wellicht is dit ook investering in de toekomst.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Waarom zou je daarvoor niet je beleggingsrekening aanspreken? Oftewel, je beleggingsrekening een beetje als je spaarrekening?
Ik krijg 0% rente op mijn beleggingsrekening. Ik kan 1,83% rente krijgen, maar dan moet ik een saldo van meer dan $10.000,- hebben. Je krijgt dan rente voor het bedrag boven de $10K. Dus als je $11K hebt krijg je 1,83% rente voor $1 K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
phantom09 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:16:
[...]

Ik krijg 0% rente op mijn beleggingsrekening. Ik kan 1,83% rente krijgen, maar dan moet ik een saldo van meer dan $10.000,- hebben. Je krijgt dan rente voor het bedrag boven de $10K. Dus als je $11K hebt krijg je 1,83% rente voor $1 K.
Ik weet niet of wel elkaar begrijpen. Als je je spaargeld stopt in ETF's en er daar ook al voldoende van hebt, dan is het toch niet heel noodzakelijk om een spaarrekening te hebben. Als je tenminste vertrouwen hebt in je beleggingen. Dan onttrek je toch zo nu en dan geld uit je beleggingsrekening voor je grote uitgaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:20:
[...]

Ik weet niet of wel elkaar begrijpen. Als je je spaargeld stopt in ETF's en er daar ook al voldoende van hebt, dan is het toch niet heel noodzakelijk om een spaarrekening te hebben. Als je tenminste vertrouwen hebt in je beleggingen. Dan onttrek je toch zo nu en dan geld uit je beleggingsrekening voor je grote uitgaven?
Dat kan, maar dat doe ik niet. Ik moet straks 10K uitgeven en het voelt niet lekker als de beurs met 25% gedaald zou zijn zoals niet zo lang geleden. Deze 10K heb ik over een paar maanden nodig.
En zulke grote uitgaven doe ik normaal gesproken nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sissors schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

Probleem is bij droogte, is je watervoorraad zo leeg. 5 kuub is een hoop, maar kost hier nog geen 5 euro. WC doorspoelen zou het meer bij helpen, gezien je dat ook doet als het nat is (en dan sproei je je tuin niet), maar behalve dat er niet echt een tekort is als het toch nat is, vraag ik me ook af hoeveel het extra kost aan leidingwerk.
5 kuub is nu zowat verplicht. En er wordt gesproken over 10 kuub.

Kost een paar duizend euro extra bij nieuwbouw.

Als je je tuin wil sproeien, en je wil dat goed doen, dan is dat nooit voldoende. Maar in een gezin van 4 gaat er heel wat door het toilet en de wasmachine. Wordt geschat op zowat de helft van je waterverbuik.

Ik betaal ruim 500€ per jaar voor water zonder put. Met een groot gezin was dat meer…. Betaalt zich niet direct terug, maar op langere termijn wel.

Het doel wat de overheid ook wil bereiken is buffering. Een hoosbui zal de riolering minder op de proef stellen als er eerst bij elke woning een paar kuub in de regenwaterput achter blijft.

Pagina: 1 ... 99 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.