CurlyMo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:50:
[...]
Welke risico's denk je dan met betrekking tot dat kantelpunt. Hier is dat ingegeven door het (makkelijk) kunnen dragen van de lasten op één salaris. We zitten nu op het punt dat dat (inclusief ORV uitkering) te doen is.
Hier is de verhouding nu als volgt:
***members only***
Ik ben ook wel benieuwd wat volgens de ideale mix zou zijn in relatie tot het inkomen. Simpelste gedacht zou natuurlijk zijn om alles te balanceren:
***members only***
Het makkelijk kunnen dragen op 1 salaris is een goede optie. Ik heb het zelf ingericht op basis van alternatieven en tijd. Het meest eenvoudige is de eigen woning, in mijn geval. In de eerste jaren van mijn hypotheek was dat veruit de grootste kostenpost op mijn huishoud boekje.
Maar welk risico is er dan ? Op dat moment het niet meer kunnen betalen van de hypotheeklast. Dus uiteindelijk betekend het het verlies van een dak boven je hoofd.
Welk risico dek je dus primair af met de eigen woning ? Een dak boven je hoofd. Het alternatief is huren. Nu was particulier huren voor mij altijd al duurder dan een eigen woning. Dus blijft over sociaal huren. Die is tegenwoordig iets van 765 euro per maand. Dat is dus in theorie het goedkoopste alternatief.
Dus aflossen na het bedrag van 765 verzekerd je steeds minder tegen verlies van een eigen woning.
Dan is er nog het percentage van je inkomen dat je uitgeeft aan wonen, dat weer wat meer cash flow gaat. Als dat desondanks nog aardig hoog is, ik reken voor het gemak met 35% dan kan aflossen ook nog nuttig zijn.
Want dan verzeker je nog op een belangrijk ander punt, namelijk inkomens verlies of het verlies van verdiencapaciteit. Als je een vast dienstverband hebt is dat iets van 70% voor een bepaalde tijd met een max van ongeveer 2400 euro bruto per maand bij werkloosheid.
Ook dat is een gegeven. Ga je meer schulden aflossen dan verzeker je daar ook niet veel extra's meer mee.
Zo kijk ik er tegenaan in grote lijnen, met tijd als belangrijkste factor. Zo ook met alle beleggingen, waar ik cash ook onder reken. Dat moet in balans zijn. Grote hoeveelheden cash eten tijd op in beter renderende categorieën is mijn stelregel. Iedere euro die niet rendeert daar moet ik aan het eind van het jaar bijstorten om mijn koopkracht op peil te houden. Dat is zeg maar de verzekeringspremie voor het aanhouden van cash.
Ik verdien X euro per uur, en werk Y uur in de week. Dus een vastgesteld maximaal aantal uren per jaar. Als ik teveel cash heb wat minder rendeert dan de inflatie (het risico wat ik wil verzekeren voor reserves die direct moet kunnen aanspreken), dan verlies ik een aantal uren per jaar aan arbeid. En na een bepaald aantal uur loop ik in tijd uit de mogelijkheden om de cash aan te blijven vullen om mijn koopkracht te behouden.
Ik kan zogezegd de premie niet meer betalen. Dus moet mijn reserve gaan renderen, dat kan via aandelen , die zijn lekker liquide over het algemeen, tot in vastgoed, kunst en weet ik wat er nog meer voor opties zijn.
Dan kom je langzaam maar zeker terecht op een punt dat je feitelijk je eigen verzekeringsmaatschappij bent.
En dan kom ik op de derde pijler, leencapaciteit. Op basis van je arbeid heb je een bepaalde leencapaciteit. Die leencapaciteit kan je aanwenden om je tegen grote schokken te beschermen. Door alvast met tijd te gaan spelen in je eigen voordeel.
Ook hier een eenvoudig voorbeeld. Klimaat maatregelen rond de eigen woning. Of ze nu terugverdienen of niet laat ik even buiten beschouwing, Stel je hebt ruimte in je hypotheek en je hebt een pakket aandelen en een beetje cash. En je gaat zonnepanelen een warmtepomp etc kopen om van het gas af te gaan.
Doel is je verzekeren tegen fluctuaties op de energie markt door je eigen warmte op te wekken en stroom te genereren. Dan is gebruik maken van je leencapaciteit vaak een erg goede en goedkope optie over tijd om dit te betalen.
Geld lenen is een essentieel onderdeel van verzekeren, en voor mij ook van het bereiken van FO.
Beetje lange post en er is in detail nog veel meer over te vertellen en voor te rekenen maar voor geef ik even deze schets van mijn denkwijze rondom risico.