Deels aflossen, deels naar Meesman. Speltip 1: spreid je kansen.Bishibosh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:57:
Hallo allemaal. Ik zit met een situatie waar ik jullie advies bij kan gebruiken:
Ik verwacht zeer binnenkort een eenmalige uitkering van mijn werk (ongeveer €95K netto). Dit brengt mijn FO weer een beetje dichterbij. Echter Nou twijfel ik of ik dit op mijn Meesman rekening moet storten of moet gebruiken om een deel van de hypotheek af te lossen (of allebei). Hypotheekrente is laag (0.95%) maar we kunnen wel boetevrij aflossen (restschuld is 170K). Normaal zou ik zonder nadenken naar Meesman overboeken maar dit bedrag gaat dan wel volledig meetellen voor de vermogensbelasting; vandaar mijn twijfel.
Adviezen, inzichten en meningen zijn zeer welkom! Als er info ontbreekt hoor ik het ook graag.
Alvast dank!
Of (deels) op de spaarrekening/deposito en het betaald de hypotheek voor je..
Precies, rente op deposito's is al hoger dan die 0.95% hypotheek, dat is dus risicovrij een hoger rendement. Aflossen lijkt me dan niet gewenst.PnD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:51:
Of (deels) op de spaarrekening/deposito en het betaald de hypotheek voor je..
Dat valt tegen aangezien je tenminste over een deel VRH betaaltJanpietertje89 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:00:
[...]
Precies, rente op deposito's is al hoger dan die 0.95% hypotheek, dat is dus risicovrij een hoger rendement. Aflossen lijkt me dan niet gewenst.
En op de hypotheek krijg je weer hypotheekrenteaftrek...Afas schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:11:
[...]
Dat valt tegen aangezien je tenminste over een deel VRH betaalt
Met zulke lage rentes kan je daar alleen wel redelijk snel tegen restanten van Wet Hillen aanlopen.Janpietertje89 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:17:
[...]
En op de hypotheek krijg je weer hypotheekrenteaftrek...
Dat dacht mijn vader ook, en nog een mooie eenmalige donatie op de kinderspaarrekening én een maandelijks vast bedrag. Nu nr 7 zich aandient is hij wat minder enthousiast geworden over dit systeemTommie12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:12:
Mijn FO traject gaat wat vertraging oplopen denk ik.
***members only***
Deposito's vallen (ook) onder bank- en spaartegoeden.Afas schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:11:
[...]
Dat valt tegen aangezien je tenminste over een deel VRH betaalt
Met de nieuwe box 3 heffing op basis van je persoonlijke daadwerkelijke vermogenmix, is de VRH hierover nagenoeg niets.
Dat terzijde. Zou ik me daar niet per se door laten leiden. Fiscale optimalisatie is wel belangrijk, maar m.i. van ondergeschikt belang bij financiële beslissingen. Naar mijn mening laten mensen zich nogal eens te vaak leiden door emotie. Gedachten als 'schuld is slecht' of 'belasting betalen moet zoveel mogelijk vermeden worden'. De ratio van een goede financiële planning met inachtneming van alle persoonlijke financiële risico's en doelen moet bovenaan staan.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dat is toch niet zo veel?Bishibosh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:57:
Hypotheekrente is laag (0.95%) maar we kunnen wel boetevrij aflossen (restschuld is 170K)
Was het dan je ambitie om die hypotheek af te lossen?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Vorig jaar hebben wij een huis gekocht en bij de eerste belastingaangifte had ik hier al mee te maken. Nog maar 1 jaar afgelost (annuitair) en nu zegt de belasting al dat we een kleine woningschuld hebben. Dat vond ik wel vreemd.Sissors schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:37:
[...]
Met zulke lage rentes kan je daar alleen wel redelijk snel tegen restanten van Wet Hillen aanlopen.
Bij een laag rentebedrag en hoge woningwaarde (en dus hoog eigenwoningforfait) is dit helemaal niet vreemd.Owios schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:05:
[...]
Vorig jaar hebben wij een huis gekocht en bij de eerste belastingaangifte had ik hier al mee te maken. Nog maar 1 jaar afgelost (annuitair) en nu zegt de belasting al dat we een kleine woningschuld hebben. Dat vond ik wel vreemd.
Verder lijkt het mij totaal niet interessant om die 0,95% schuld af te lossen. Niet meer liquide, nagenoeg geen rendement en ook geen extra potentieel rendement. Wat mogelijk nog van belang kan zijn hoe lang de looptijd nog is van de rentevaste periode. Maar indien dit nog 10 jaar+ is zou ik me daar ook niet druk om maken.
Je kan het allemaal doorrekenen natuurlijk, maar de vraag is ook hoe lang je wil rekenen voor een paar tientjes.
Als je wil indekken tegen gestegen rente na afloop van je rentevaste periode kan je t ook in een deposito stoppen, of deels deposito en deels Meesman. Dan kan je aflossen als nodig.
En als je goed onderweg bent naar FO ontkom je toch niet aan de VRH. Zie het als de eerste kras op je auto, die doet even pijn maar de volgende al minder
Als je wil indekken tegen gestegen rente na afloop van je rentevaste periode kan je t ook in een deposito stoppen, of deels deposito en deels Meesman. Dan kan je aflossen als nodig.
En als je goed onderweg bent naar FO ontkom je toch niet aan de VRH. Zie het als de eerste kras op je auto, die doet even pijn maar de volgende al minder
Spreiden imo. 35-40k aflossen, 35-40k inleggen (lump sum? misschien in stappen van 5k of 10k/maand?) en deel investeren van 5-15k in huis (zonnepanelen, warmtepomp, airco etc zover nog niet gedaan) en 5-15k achter de hand houden.Bishibosh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:57:
Hallo allemaal. Ik zit met een situatie waar ik jullie advies bij kan gebruiken:
Ik verwacht zeer binnenkort een eenmalige uitkering van mijn werk (ongeveer €95K netto). Dit brengt mijn FO weer een beetje dichterbij. Echter Nou twijfel ik of ik dit op mijn Meesman rekening moet storten of moet gebruiken om een deel van de hypotheek af te lossen (of allebei). Hypotheekrente is laag (0.95%) maar we kunnen wel boetevrij aflossen (restschuld is 170K). Normaal zou ik zonder nadenken naar Meesman overboeken maar dit bedrag gaat dan wel volledig meetellen voor de vermogensbelasting; vandaar mijn twijfel.
Adviezen, inzichten en meningen zijn zeer welkom! Als er info ontbreekt hoor ik het ook graag.
Alvast dank!
Vooral dat laatste 2 punten zou ik serieus overwegen. Investeren in andere zaken geeft extra spreiding en kosten verlaging cq inkomsten en met wat geluk ook wat woongenot extra. Daarbij is niks zo irritant als nu heel dik inleggen/aflossen, en straks bij eerste de beste onverwachtte stuiptrekking spijt hebben dat je niet klein beetje hebt achter gehouden.
Je kan altijd volgend jaar alsnog extra inleggen/aflossen van geld dat over is gebleven, wanneer je besluit dat je prima met minder cash achter de hand uit kan.
Tommie12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:12:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ligt er aan, wil je dan niet juist eerder FO zijn om zo tijd vrij te maken voor oppassen en de ouders te ontlasten?
Daarom zei ik ook aanpast, en niet uitstelt. Kan ook betekenen naar voren halenAceAceAce schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:53:
[...]
Ligt er aan, wil je dan niet juist eerder FO zijn om zo tijd vrij te maken voor oppassen en de ouders te ontlasten?
Ja en nee, ik wil zowat hetzelfde doen als wat mijn ouders deden toen wij kinderen hadden.tomtom901 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:01:
[...]
Daarom zei ik ook aanpast, en niet uitstelt. Kan ook betekenen naar voren halen
Voor dagelijkse opvang zijn er creches. En we willen zeker niet elke dag kinderopvang doen (afstand is net te groot daarvoor). Maar in geval van ziekte, iets onverwachts etc, dan doen we wel iets speciaal. En ik kijk uit om ze op te vangen in het weekend of ze mee te nemen op vakantie. Ik vind mezelf echt nog te jong om te stoppen met werken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hier staat de rente van onze nieuwe woning op 1,1% waarvan minder dan 65% Loan-to-value. Geen enkele financiële meevaller zou ik gebruiken om dat versneld af te lossen, inflatie eet dat vanzelf wel op.Bishibosh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:57:
Alvast dank!
Heb je de lening dan ook aflossingsvrij?Deveon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:32:
[...]
Hier staat de rente van onze nieuwe woning op 1,1% waarvan minder dan 65% Loan-to-value. Geen enkele financiële meevaller zou ik gebruiken om dat versneld af te lossen, inflatie eet dat vanzelf wel op.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Versneld aflossen, dus nee enkel deels.Morpheusk schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:03:
[...]
Heb je de lening dan ook aflossingsvrij?
Dank allen voor jullie waardevolle feedback; wordt zeer gewaardeerd!
Ik pik een aantal dingen op:
- spreiden
- vrh is, zeker met de nieuwe regels, verwaarloosbaar en mede daardoor geen relevant besliscriterium
- met het oog op de toekomst investeren in verduurzamen vh huis; hier ga ik me eens in verdiepen (de hele buurt heeft zonnepanelen behalve wij)
- extra aflossen hypotheek is niet zinnig. Zelfs als ik wil spreiden kan ik beter kiezen voor depositos (resterende looptijd is nog ongeveer 10 jaar)
Nogmaals dank!
Ik pik een aantal dingen op:
- spreiden
- vrh is, zeker met de nieuwe regels, verwaarloosbaar en mede daardoor geen relevant besliscriterium
- met het oog op de toekomst investeren in verduurzamen vh huis; hier ga ik me eens in verdiepen (de hele buurt heeft zonnepanelen behalve wij)
- extra aflossen hypotheek is niet zinnig. Zelfs als ik wil spreiden kan ik beter kiezen voor depositos (resterende looptijd is nog ongeveer 10 jaar)
Nogmaals dank!
Met de huidige stroomprijzen heb je 25-50% rendement op zonnepanelen, per jaar. Absolute nummer 1 investering als je het mij vraagt, mits je niet binnen 2 jaar al wilt verhuizen.
Kun je uitleggen waarom je werken koppelt aan je leeftijd? Ik heb namelijk de indruk dat je heel erg uitgaat van het traditionele "met pensioen gaan". Maar stoppen met het "standaard werk" hoeft in mijn optiek echt niet te betekenen dat je niets meer doet, of af en toe doet etc. Sterker nog, ik hoop dat ik kan werken tot ik dood ga. Maar werken omvat bij mij van alles, incl. een hoop verschillende projecties, "spielerei" e.d. en kan budget neutraal maar ook positief of zelfs negatief zijn.Tommie12 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:14:
[...]
Ik vind mezelf echt nog te jong om te stoppen met werken.
@rube
Je doet me in elk geval nadenken.
Eerst en vooral denk ik dat ik financieel nog niet fo ben, omdat ik wel wat geld aan vakanties en kinderen wil uitgeven.
Momenteel is een belangrijk deel van mijn sociaal leven ook gekoppeld aan de job. Ik ben er nogal zeker van dat dat weg valt als ik mijn job op geef.
Ik vind dat ik goed betaald wordt en ik doe het zeker niet tegen mijn zin
En een stukje is ook het voorbeeld naar mijn kinderen.
Die zitten volop in de fase van ‘betaalbaar huis’ zoeken, en ik help ze daar bij.
Het zijn keuzes die al dan niet weloverwogen zijn, en natuurlijk ook wat beïnvloedt door de sociale omgeving.
Je doet me in elk geval nadenken.
Eerst en vooral denk ik dat ik financieel nog niet fo ben, omdat ik wel wat geld aan vakanties en kinderen wil uitgeven.
Momenteel is een belangrijk deel van mijn sociaal leven ook gekoppeld aan de job. Ik ben er nogal zeker van dat dat weg valt als ik mijn job op geef.
Ik vind dat ik goed betaald wordt en ik doe het zeker niet tegen mijn zin
Die zitten volop in de fase van ‘betaalbaar huis’ zoeken, en ik help ze daar bij.
Het zijn keuzes die al dan niet weloverwogen zijn, en natuurlijk ook wat beïnvloedt door de sociale omgeving.
@Tommie12 bedankt. Nog niet FO zijn is natuurlijk wel heel relevant, maar hangt niet specifiek samen met je leeftijd. Maar je hebt in ieder geval een aantal redenen.
Ik heb namelijk wel eens gezien dat mensen al lang FO waren zonder het echt te beseffen en door gingen met werk omdat, tja waarom? Wellicht omdat dat zo "hoort"? Omdat hun opvoeding en omgeving dat heeft geleerd en verwacht?
Maar ik ben niet zo van dingen doen alleen maar omdat dat zo "hoort", ik wil bewust kiezen wat ik denk dat het beste is voor mij en mijn gezin.
Anyway, zolang iemand er weloverwogen voor kiest, prima. Maar beter niet omdat het "hoort" oid, dat zou in mijn ogen, zonde zijn van onze kostbare tijd op deze aarde.
Ik heb namelijk wel eens gezien dat mensen al lang FO waren zonder het echt te beseffen en door gingen met werk omdat, tja waarom? Wellicht omdat dat zo "hoort"? Omdat hun opvoeding en omgeving dat heeft geleerd en verwacht?
Maar ik ben niet zo van dingen doen alleen maar omdat dat zo "hoort", ik wil bewust kiezen wat ik denk dat het beste is voor mij en mijn gezin.
Anyway, zolang iemand er weloverwogen voor kiest, prima. Maar beter niet omdat het "hoort" oid, dat zou in mijn ogen, zonde zijn van onze kostbare tijd op deze aarde.
Lijkt me een gemis als je geen andere reden kunt verzinnen waarom mensen zouden blijven werken anders dan dat sheeple zo geprogrammeerd zijn.
Edit: definitie van werk vertroebeld een beetje, maar ik bedoel in deze context dus een beroep.
Edit: definitie van werk vertroebeld een beetje, maar ik bedoel in deze context dus een beroep.
[ Voor 40% gewijzigd door Hbeez op 10-08-2022 09:10 ]
Hier kan ik ook slecht tegen. Soms heb ik het wel eens met mensen over FO en eerder stoppen met werken vaak is dan is de reactie "ga je dan de hele dag thuis zitten?". Ja misschien wel ? Wat is daar mis mee. Als ik daar gelukkig van wordt? Mensen hebben zo'n beeld dat als je niet werkt dat je niks bijdraagt aan de samenleving. Terwijl een hoop werk overigens ook totaal niks bijdraagt aan de samenleving.rube schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:55:
a waarom? Wellicht omdat dat zo "hoort"? Omdat hun opvoeding en omgeving dat heeft geleerd en verwacht?
@rube, @Tommie12, interessant om te lezen hoe mensen hiermee omgaan vooral in verschillende fases ten aanzien van FO. Zelf sta ik nog aan het begin van mijn vermogensopbouw (werk nog geen 3 jaar, op dit moment full-time). Ik zou het eigenlijk heerlijk vinden om 32u te gaan werken, niet omdat ik mijn werk niet leuk vindt (zou ik ook prima 70u in de week willen doen), maar omdat ik simpelweg tijd te kort kom voor andere hobby's.
Afgelopen weekend heb ik samen met mijn vriendin een huishoudboekje gemaakt voor afgelopen jaar, waaruit blijkt dat we een gemiddelde SR van 54% hebben. Hierin is mijn loonsverhoging nog niet eens meegenomen, dus we zouden in theorie makkelijk allebei 32u kunnen gaan werken i.p.v. 40 en 36 en nog steeds maandelijks een acceptabel bedrag over houden om ons vermogen mee op te bouwen.
Wij hebben voor onszelf besloten om voorlopig nog even zo door te gaan, maar wanneer neem je de stap om minder te gaan werken? Vergelijkbaar met het bekende 'nog 1 jaar'-syndroom.
Afgelopen weekend heb ik samen met mijn vriendin een huishoudboekje gemaakt voor afgelopen jaar, waaruit blijkt dat we een gemiddelde SR van 54% hebben. Hierin is mijn loonsverhoging nog niet eens meegenomen, dus we zouden in theorie makkelijk allebei 32u kunnen gaan werken i.p.v. 40 en 36 en nog steeds maandelijks een acceptabel bedrag over houden om ons vermogen mee op te bouwen.
Wij hebben voor onszelf besloten om voorlopig nog even zo door te gaan, maar wanneer neem je de stap om minder te gaan werken? Vergelijkbaar met het bekende 'nog 1 jaar'-syndroom.
Je hoeft natuurlijk ook niet direct helemaal te stoppen. Het is misschien juist ook een fantastisch voorbeeld voor je kinderen om te laten zien dat het ook 'anders' kan! Bewuster met je consumentengedrag omgaan waardoor je op een eerdere leeftijd al kan afschalen en meer je eigen leven vorm kan geven.Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:21:
Deze onverwachte kostenpost gauw invoeren in de spreadsheet. Hoeveel uur gaat dit je kosten?!!!Tommie12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:12:
Of had je hier al een stelpost voor
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik denk daar ook aan om 4/5 te gaan werken. Feit is, in ons bedrijf is er geen enkele van mijn peers die dat ooit al gedaan heeft, en in onze locatie op mijn niveau is er ook niemand. Je kent het wel, iedereen is druk en werkt zogezegd 120%.ManzokuSan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:17:
Je hoeft natuurlijk ook niet direct helemaal te stoppen. Het is misschien juist ook een fantastisch voorbeeld voor je kinderen om te laten zien dat het ook 'anders' kan! Bewuster met je consumentengedrag omgaan waardoor je op een eerdere leeftijd al kan afschalen en meer je eigen leven vorm kan geven.
Met mijn ervaring ken ik wel wat trucjes waardoor ik denk dat ik bepaalde dingen sneller kan dan een nieuwkomer.
Nu ben ik 54, en er zou in B een recht zijn in bepaalde bedrijven omdeeltijds te gaan werken. Dat wil ik in mijn achterhoofd houden. Het ideale scenario zou zijn dat we binnen een jaar of 4-5 terug in een crisis geraken, en dat ik een 'voorstel' krijg.
Maar ik moet ook toegeven dat door 3 dagen per week thuis te werken, de work/life balance een stuk verbeterd is. Ik loop niet tegen mijn grenzen aan en wordt nog altijd behoorlijk goed betaald, en ik heb geen nijpend gebrek aan vrije tijd.
Je ziet het in mindere mate nu ook met parttime werken. Ik weet niet of het toeval is maar nu met dat personeelstekort schoten de artikelen ineens uit de grond over de hoeveelheid parttimers in Nederland, bijna tot aan het shamen aan toe. Alsof er een stigma op parttime werken moet hangen.Mirved schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:17:
[...]
Hier kan ik ook slecht tegen. Soms heb ik het wel eens met mensen over FO en eerder stoppen met werken vaak is dan is de reactie "ga je dan de hele dag thuis zitten?". Ja misschien wel ? Wat is daar mis mee. Als ik daar gelukkig van wordt? Mensen hebben zo'n beeld dat als je niet werkt dat je niks bijdraagt aan de samenleving. Terwijl een hoop werk overigens ook totaal niks bijdraagt aan de samenleving.
Alsof het erg is dat je tijd voor jezelf, elkaar, kinderen, hobbies of iets anders wilt en je niet 40 uur per week achter een bureau wil zitten wegkwijnen (even gechargeerd).
Overigens kan je nog steeds vrijwilligerswerk o.i.d. doen waarmee je meer doet voor de samenleving dan het zoveelste bullshit baantje inderdaad.
Het komt hier wel vaker naar voren maar de reis naar FO is er vooral 1 van bewuste keuzes. Als je net bent begonnen met werken en je hebt niet het idee dat je tijd tekort komt, waarom dan minder werken.ManzokuSan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:17:
@rube, @Tommie12, interessant om te lezen hoe mensen hiermee omgaan vooral in verschillende fases ten aanzien van FO. Zelf sta ik nog aan het begin van mijn vermogensopbouw (werk nog geen 3 jaar, op dit moment full-time). Ik zou het eigenlijk heerlijk vinden om 32u te gaan werken, niet omdat ik mijn werk niet leuk vindt (zou ik ook prima 70u in de week willen doen), maar omdat ik simpelweg tijd te kort kom voor andere hobby's.
[...]
Je hoeft natuurlijk ook niet direct helemaal te stoppen. Het is misschien juist ook een fantastisch voorbeeld voor je kinderen om te laten zien dat het ook 'anders' kan! Bewuster met je consumentengedrag omgaan waardoor je op een eerdere leeftijd al kan afschalen en meer je eigen leven vorm kan geven.
Als je wel het idee hebt dat je tijd tekort komt en je kan het je veroorloven(wellicht met gevolg dat je FO reis wat langer duurt) waarom dan nu niet al minder werken.
Vaak lever je maar beperkt geld in terwijl het aantal vrije dagen met 50% toeneemt
Daarnaast kan je altijd weer meer gaan werken als het niet bevalt.
Financieel wordt het trouwens ook steeds minder aantrekkelijk, je gaat immers(als het goed is) meer verdienen.
Je zou bijvoorbeeld ook eerst 36u kunnen gaan werken en dagen van 9u maken als dat mogelijk is in jouw werk. Dan na een aantal (zeg 2) jaar af schalen naar 32u en dan naar 28 etc..Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
Ik denk daar ook aan om 4/5 te gaan werken. Feit is, in ons bedrijf is er geen enkele van mijn peers die dat ooit al gedaan heeft, en in onze locatie op mijn niveau is er ook niemand. Je kent het wel, iedereen is druk en werkt zogezegd 120%.
Met mijn ervaring ken ik wel wat trucjes waardoor ik denk dat ik bepaalde dingen sneller kan dan een nieuwkomer.
Nu ben ik 54, en er zou in B een recht zijn in bepaalde bedrijven omdeeltijds te gaan werken. Dat wil ik in mijn achterhoofd houden. Het ideale scenario zou zijn dat we binnen een jaar of 4-5 terug in een crisis geraken, en dat ik een 'voorstel' krijg.
Maar ik moet ook toegeven dat door 3 dagen per week thuis te werken, de work/life balance een stuk verbeterd is. Ik loop niet tegen mijn grenzen aan en wordt nog altijd behoorlijk goed betaald, en ik heb geen nijpend gebrek aan vrije tijd.
Net zo ver als je het zelf wil doortrekken.
Ik snap wat je zegt, toch zou nu 1 dag minder werken wel betekenen dat onze belegde bedrag met 20/25% afneemt. Wat met een rentepercentage van 5% na 15 jaar toch een verschil van 150k in vermogen zou betekenen.superkoex9 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:32:
[...]
Het komt hier wel vaker naar voren maar de reis naar FO is er vooral 1 van bewuste keuzes. Als je net bent begonnen met werken en je hebt niet het idee dat je tijd tekort komt, waarom dan minder werken.
Als je wel het idee hebt dat je tijd tekort komt en je kan het je veroorloven(wellicht met gevolg dat je FO reis wat langer duurt) waarom dan nu niet al minder werken.
Vaak lever je maar beperkt geld in terwijl het aantal vrije dagen met 50% toeneemt![]()
Daarnaast kan je altijd weer meer gaan werken als het niet bevalt.
Financieel wordt het trouwens ook steeds minder aantrekkelijk, je gaat immers(als het goed is) meer verdienen.
Voor ons speelt daarnaast ook nog een kinderwens, (mocht alles goed gaan) ergens in de komende 5 jaar. Dat lijkt me ergens ook wel een mooi moment om naar 4 dagen over te schakelen.
Ik vind de blikken van kennissen altijd wel grappig als ik zeg dat ik part time werk (3,5 tot 4 dagen). Dus praktisch werk ik al op minder dan 50% van de dagen 'voor de baas'.JEightyFive schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Je ziet het in mindere mate nu ook met parttime werken. Ik weet niet of het toeval is maar nu met dat personeelstekort schoten de artikelen ineens uit de grond over de hoeveelheid parttimers in Nederland, bijna tot aan het shamen aan toe. Alsof er een stigma op parttime werken moet hangen.
Alsof het erg is dat je tijd voor jezelf, elkaar, kinderen, hobbies of iets anders wilt en je niet 40 uur per week achter een bureau wil zitten wegkwijnen (even gechargeerd).
Nu is het wel zo dat ik toch genoeg energie en zin heb om ernaast te freelancen, maar dat is wat minder zichtbaar voor de buitenwereld en flexibel in te delen.
Toen we verhuisden vielen toevallig ook een aantal werkzaamheden weg waardoor ik soms 4-5 dagen in de week aan het klussen of in de tuin bezig was. De nieuwe buurman van 53 die met vervroegd pensioen / onbewust FO was vroeg al gekscherend: "nu al aan het rentenieren?" (Ik ben 32)
Ik ga dit jaar maar eens rekenen wat onze spaarquote is ondanks aanschaf van een nieuw(bouw)huis. Natuurlijk lastig rekenen omdat er sprake was van inbreng uit overwaarde, spaargeld én een nieuwe hypotheek...
Mijn schoonvader is 64 en is vanwege ziekte net voor corona vervroegd gestopt met een aanvullende regeling. Hij gaf aan dat hij best door had willen werken onder de veranderde omstandigheden gezien zijn werkgever nu ineens wel thuiswerken toestaat.Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
Extra wrang voor hem omdat er nu vanuit de uitkerende instantie (UWV) extra druk op staat om hem weer aan het werk te krijgen na een gesprek met een bedrijfsarts.
Nog een voorbeeld waarom ik zelf liever FO wil zijn, ook al zou ik niet direct stoppen met werken.
Die kritiek op parttimers is in veel gevallen gewoon terecht. Je werkt namelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de maatschappij en de mensen die niet kúnnen werken (ouderen, gehandicapten, jongeren etc.). Het idee dat je alleen je eigen schaapjes op het droge moet hebben is gewoon egoïstisch.JEightyFive schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Je ziet het in mindere mate nu ook met parttime werken. Ik weet niet of het toeval is maar nu met dat personeelstekort schoten de artikelen ineens uit de grond over de hoeveelheid parttimers in Nederland, bijna tot aan het shamen aan toe. Alsof er een stigma op parttime werken moet hangen.
Overigens kan je nog steeds vrijwilligerswerk o.i.d. doen waarmee je meer doet voor de samenleving dan het zoveelste bullshit baantje inderdaad.
Ik denk dat veel mensen die FIRE gaan trouwens ook geen bullshit banen hebben, maar hooggeschoold werk doen dankzij opleidingen die de samenleving veel geld gekost hebben. Hier erger ik me dan ook vaak aan in dit topic (hoewel het ook interessant is hoor). De borstklopperij over financiële onafhankelijkheid is vaak compleet onterecht. Je hebt vrijwel alles te danken aan het land waarin je geboren bent (met een nogal pervers belastingsysteem dat werken ontmoedigt). Dit brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee.
Ik werk 32 uur als zzp-er maar breng meer in het laatje dan de gemiddelde fulltimer doet. Egoïstisch m'n arie.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
Die kritiek op parttimers is in veel gevallen gewoon terecht. Je werkt namelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de maatschappij en de mensen die niet kúnnen werken (ouderen, gehandicapten, jongeren etc.). Het idee dat je alleen je eigen schaapjes op het droge moet hebben is gewoon egoïstisch.
Ik denk dat veel mensen die FIRE gaan trouwens ook geen bullshit banen hebben, maar hooggeschoold werk doen dankzij opleidingen die de samenleving veel geld gekost hebben. Hier erger ik me dan ook vaak aan in dit topic (hoewel het ook interessant is hoor). De borstklopperij over financiële onafhankelijkheid is vaak compleet onterecht. Je hebt vrijwel alles te danken aan het land waarin je geboren bent (met een nogal pervers belastingsysteem dat werken ontmoedigt). Dit brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee.
Het is hooggeschoold werk ja, maar vooral om bedrijven nog meer geld te laten verdienen. Draagt dat echt iets bij aan de maatschappij? Ik vind het zelf wel meevallen eigenlijk. Er zijn beroepen die daar eerder voor in aanmerking komen imo.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. In mijn ervaring zijn het juist vaak werkgebieden waar je hoogopgeleid voor moet zijn waar de bullshit banen zich in bevinden, die dan vaak ook bekleed worden door mensen met een hoge opleiding. Hoeveel voegt de 20e 'Business consultant' nou eigenlijk toe aan de maatschappij? Of de zoveelste 'Scrum master'? Niet dat dit geen nuttige banen zijn voor het bedrijf of een specifiek team zelf, maar op maatschappij-niveau voegen ze niet zoveel toe. En daar schaar ik mijn eigen rol ook tussen.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:30:
Ik denk dat veel mensen die FIRE gaan trouwens ook geen bullshit banen hebben, maar hooggeschoold werk doen dankzij opleidingen die de samenleving veel geld gekost hebben.
Natuurlijk is er ook heel veel hoogopgeleid werk dat echt nuttig is en wat zeker niet mag verdwijnen, maar er zijn zeker op hoogopgeleid niveau ook heel veel bullshit banen (imo).
Ik denk dat je hooggeschoold niet gelijk moet stellen aan geen bullshit... als je het over maatschappelijk nut gaat hebben, dan kan de hele reclame industrie opdoeken(terwijl daar prima betaald wordt aan hoogopgeleide mensen). Iedere consultant die geen verpleegkundige of leraar is geworden, iedere influencer die niet iets nuttigs is gaan doen, iedere voetballer die geen vuilnis ophaalt. iedereen die dividend ipv loon ontvangt en dus minder belasting afdraagt is ook fout.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
Die kritiek op parttimers is in veel gevallen gewoon terecht. Je werkt namelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de maatschappij en de mensen die niet kúnnen werken (ouderen, gehandicapten, jongeren etc.). Het idee dat je alleen je eigen schaapjes op het droge moet hebben is gewoon egoïstisch.
Feit is echter dat veel werk wat gedaan wordt helemaal niet betaald is. Het opvoeden van kinderen, mantelzorg, vrijwilligerswerk etc. Het kan dus ook prima zo zijn dat iemand die 16 uur een betaalde baan heeft veel meer "nut" voor de maatschappij heeft dan iemand die 40 uur per week werkt.
Maatschappelijk nut, bullshit banen en nutteloosheid is allemaal nogal arbitrair(zoals natuurlijk ook blijkt uit mijn voorbeelden).
sterker nog, laagopgeleide mensen hebben vrijwel uitsluitend onmisbare banen. Kijk even wat er gebeurt als het vuilnis een maand niet wordt opgehaald, geen vrachtwagens rijden, geen vakken gevuld worden, geen brood gesmeerd in verpleeghuizen, niet schoon gemaakt in ziekenhuizen/kantoren etc.Sicco92 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:46:
[...]
Hier ben ik het totaal niet mee eens. In mijn ervaring zijn het juist vaak werkgebieden waar je hoogopgeleid voor moet zijn waar de bullshit banen zich in bevinden, die dan vaak ook bekleed worden door mensen met een hoge opleiding. Hoeveel voegt de 20e 'Business consultant' nou eigenlijk toe aan de maatschappij? Of de zoveelste 'Scrum master'? Niet dat dit geen nuttige banen zijn voor het bedrijf of een specifiek team zelf, maar op maatschappij-niveau voegen ze niet zoveel toe. En daar schaar ik mijn eigen rol ook tussen.
Natuurlijk is er ook heel veel hoogopgeleid werk dat echt nuttig is en wat zeker niet mag verdwijnen, maar er zijn zeker op hoogopgeleid niveau ook heel veel bullshit banen (imo).
Ook grappig hoe je nooit iemand hoort over een miljonair die niet werkt maar de gewone man die moet minstens 40 uur per week voor de maatschappij bezig zijn.
Na hoeveel belasting betaald te hebben is het genoeg geweest? En dan door mijn eigen financiele beslissingen heb ik zelf geen geld meer nodig, ik heb zelf mijn schaapjes op het droge, maar ik zou nog wel fulltime door moeten werken tot mijn 71ste, omdat anders er niet genoeg belasting is voor de overheid?sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
Geloof mij dat ik echt wel heel veel meer belasting zal betalen dan ik ooit de maatschappij heb gekost. En natuurlijk, dat is mogelijk door de maatschappij als geheel. Maar misschien moet de maatschappij als geheel ook wat andere keuzes maken als het nodig is dat iedereen 40 uur per week werkt tot zijn/haar 70ste.
Nou, dan moet je eens vaker in AWM vertoevenMirved schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:03:
Ook grappig hoe je nooit iemand hoort over een miljonair die niet werkt maar de gewone man die moet minstens 40 uur per week voor de maatschappij bezig zijn.
Ik zou eerder zeggen dat je de bullshit banen overal hebt. Zeker niet mee oneens dat er genoeg hoogopgeleide bullshit banen zijn hoor. Maar de gemiddelde uitgaande callcenter medewerker zou ik nou ook niet als bijzonder nuttig bestempelen.superkoex9 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:01:
[...]
sterker nog, laagopgeleide mensen hebben vrijwel uitsluitend onmisbare banen. Kijk even wat er gebeurt als het vuilnis een maand niet wordt opgehaald, geen vrachtwagens rijden, geen vakken gevuld worden, geen brood gesmeerd in verpleeghuizen, niet schoon gemaakt in ziekenhuizen/kantoren etc.
Doet me denken aan een zeker boekje..superkoex9 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:01:
[...]
sterker nog, laagopgeleide mensen hebben vrijwel uitsluitend onmisbare banen. Kijk even wat er gebeurt als het vuilnis een maand niet wordt opgehaald, geen vrachtwagens rijden, geen vakken gevuld worden, geen brood gesmeerd in verpleeghuizen, niet schoon gemaakt in ziekenhuizen/kantoren etc.
[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 10-08-2022 12:32 ]
Ik vind dit een zeer beperkte kijk op onze economie. Als mensen nu meer tijd hebben voor hun hobby, meer kunnen sporten en de kans op een burn-out doen verminderen, dan heeft dat voor de maatschappij enorme voordelen. Bovendien kosten de huishoudens met schulden de samenleving €11mld per jaar, die kosten heb je ook niet (of veel minder) met de mensen die FI(re) nastreven.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:30:
[...]
Helemaal eens dat er banen zijn die nuttiger zijn voor de maatschappij, maar ik denk dat renteniers wel behoorlijk onderaan het rijtje staan als het gaat om nut voor de maatschappij. Dit maakt FIRE gaan trouwens nog perverser: zelf het geluk hebben om slim genoeg te zijn en het trucje te snappen om nooit meer te werken, maar laagopgeleiden hun hele leven laten ploeteren (voor jou) omdat zij die kennis niet hebben.JEightyFive schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Ik werk 32 uur als zzp-er maar breng meer in het laatje dan de gemiddelde fulltimer doet. Egoïstisch m'n arie.
Het is hooggeschoold werk ja, maar vooral om bedrijven nog meer geld te laten verdienen. Draagt dat echt iets bij aan de maatschappij? Ik vind het zelf wel meevallen eigenlijk. Er zijn beroepen die daar eerder voor in aanmerking komen imo.
@sheepdog
Komt er eigenlijk op neer dat iedereen die fulltime kan werken verplicht fulltime moet gaan werken?
#mijnietbellen
Komt er eigenlijk op neer dat iedereen die fulltime kan werken verplicht fulltime moet gaan werken?

#mijnietbellen
En alles maar over de balk smijten, zodat ik ook tot mijn 71ste moet werken, helpt die laagopgeleiden op welke manier precies?sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:15:
[...]
Helemaal eens dat er banen zijn die nuttiger zijn voor de maatschappij, maar ik denk dat renteniers wel behoorlijk onderaan het rijtje staan als het gaat om nut voor de maatschappij. Dit maakt FIRE gaan trouwens nog perverser: zelf het geluk hebben om slim genoeg te zijn en het trucje te snappen om nooit meer te werken, maar laagopgeleiden hun hele leven laten ploeteren (voor jou) omdat zij die kennis niet hebben.
Overigens genoeg van die laagopgeleiden werken ook parttime. Nu ben jij daar ook op tegen natuurlijk, maar hoe is het anders dat ik eerder kan stoppen met werken tov iemand die bijvoorbeeld 24 uur per week werkt?
En niemand zal ontkennen dat eerder stoppen met werken makkelijker is met een hoger inkomen, maar we hebben hier ook mensen gehad (geen idee of die er nog zijn), die het met een modaal salaris hebben gedaan. Maar die hebben natuurlijk meer keuzes moeten maken.
Maar nu doe je net alsof kapitaal geen nut heeft. Dat is net zo goed als arbeid een productiefactor.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:15:
[...]
Helemaal eens dat er banen zijn die nuttiger zijn voor de maatschappij, maar ik denk dat renteniers wel behoorlijk onderaan het rijtje staan als het gaat om nut voor de maatschappij. Dit maakt FIRE gaan trouwens nog perverser: zelf het geluk hebben om slim genoeg te zijn en het trucje te snappen om nooit meer te werken, maar laagopgeleiden hun hele leven laten ploeteren (voor jou) omdat zij die kennis niet hebben.
Daarnaast is het helemaal geen trucje. Dat is juist waar het hier over gaat; geef minder uit dan je verdient (consuminderen heeft ook nog eens maatschappelijke voordelen) en je wordt steeds meer onafhankelijk. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die dit doen met een normaal inkomen.
Sorry, dit klinkt allemaal heel leuk, maar deze "ik leef niet om te werken" instelling is ook behoorlijk verwend. Ik denk dat we met de komende vergrijzing gewoon iedereen nodig hebben die kan werken.tfgk1 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:10:
[...]
Ik vind dit een zeer beperkte kijk op onze economie. Als mensen nu meer tijd hebben voor hun hobby, meer kunnen sporten en de kans op een burn-out doen verminderen, dan heeft dat voor de maatschappij enorme voordelen. Bovendien kosten de huishoudens met schulden de samenleving €11mld per jaar, die kosten heb je ook niet (of veel minder) met de mensen die FI(re) nastreven.
Als mensen er zelf voor hebben gewerkt en gespaard en het zich kunnen veroorloven, vind ik het alles behalve verwend. Waarom is het beter om meer te werken EN meer uit te geven, dan minder te werken en minder uit te geven?sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:20:
[...]
Sorry, dit klinkt allemaal heel leuk, maar deze "ik leef niet om te werken" instelling is ook behoorlijk verwend. Ik denk dat we met de komende vergrijzing gewoon iedereen nodig hebben die kan werken.
Oké, dan ga ik 40 uur werken, gaat mijn vriendin 40 uur werken, en hebben we 2 dagen extra opvang nodig. Dus zijn daar ook weer extra mensen nodig en gaan we meer kinderopvangtoeslag (belastinggeld) vangen.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:20:
[...]
Sorry, dit klinkt allemaal heel leuk, maar deze "ik leef niet om te werken" instelling is ook behoorlijk verwend. Ik denk dat we met de komende vergrijzing gewoon iedereen nodig hebben die kan werken.
Hoe helpen we de maatschappij daar precies mee?
Hoop voor jou dat die zorgmedewerker met een normaal inkomen later niet denkt "ik ga lekker consuminderen en meer tijd aan mij hobby's besteden" en jou met je volle luier in het bejaardentehuis laat zittentfgk1 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:19:
[...]
Maar nu doe je net alsof kapitaal geen nut heeft. Dat is net zo goed als arbeid een productiefactor.
Daarnaast is het helemaal geen trucje. Dat is juist waar het hier over gaat; geef minder uit dan je verdient (consuminderen heeft ook nog eens maatschappelijke voordelen) en je wordt steeds meer onafhankelijk. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die dit doen met een normaal inkomen.
Maar nu doen we net alsof 20% van mensen dan FIRE is. Het gaat om een zeer kleine groep, die op macroniveau een zeer beperkt effect heeft.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:24:
[...]
Hoop voor jou dat die zorgmedewerker met een normaal inkomen later niet denkt "ik ga lekker consuminderen en meer tijd aan mij hobby's besteden" en jou met je volle luier in het bejaardentehuis laat zitten
In het buitenland wordt veel minder parttime gewerkt en kan dit ook gewoon. Ik ben geen econoom, maar denk dat het bij een krappe arbeidsmarkt onder de streep toch meer oplevert.JEightyFive schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:24:
[...]
Oké, dan ga ik 40 uur werken, gaat mijn vriendin 40 uur werken, en hebben we 2 dagen extra opvang nodig. Dus zijn daar ook weer extra mensen nodig en gaan we meer kinderopvangtoeslag (belastinggeld) vangen.
Hoe helpen we de maatschappij daar precies mee?
Als je nu net over een groep hebt die heel veel parttime werkt, dan zijn die het wel. En nee, ik behoor niet tot degene die vinden dat die mensen asociaal zijn en fulltime moeten werken.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:24:
[...]
Hoop voor jou dat die zorgmedewerker met een normaal inkomen later niet denkt "ik ga lekker consuminderen en meer tijd aan mij hobby's besteden" en jou met je volle luier in het bejaardentehuis laat zitten
Is er een speciaal truukje voor FIRE dan ?
Anders dan, ik geef 1000 euro per maand uit
Ik ben 40 jaar oud
Heb 40 * 12 * 1000 = 480.000 euro, ik kan h tot mijn 80e op deze manier leven = FIRE
Ja ja, is iets complexer dan dat, inflatie, AOW, pensioen, etc... maar zo complex is het nou toch ook weer niet?
Ik ben 40 jaar oud
Heb 40 * 12 * 1000 = 480.000 euro, ik kan h tot mijn 80e op deze manier leven = FIRE
Ja ja, is iets complexer dan dat, inflatie, AOW, pensioen, etc... maar zo complex is het nou toch ook weer niet?
Eens, wat betreft FIRE gaat het mij ook meer over de morele kant. Mijn punt was vooral dat het nut van werk voor het collectief nogal eens vergeten wordt.tfgk1 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:27:
[...]
Maar nu doen we net alsof 20% van mensen dan FIRE is. Het gaat om een zeer kleine groep, die op macroniveau een zeer beperkt effect heeft.
Totdat je er zelf last van krijgt. Dan is de hoge belasting op arbeid en de lage belasting op vermogen niet meer zo leuk.Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:36:
[...]
Als je nu net over een groep hebt die heel veel parttime werkt, dan zijn die het wel. En nee, ik behoor niet tot degene die vinden dat die mensen asociaal zijn en fulltime moeten werken.
Maar ik snap je kritiek niet op de "aanhangers" van FIRE. Ik vraag me af hoeveel mensen jij kent die FIRE zijn, omdat je een beeld schets dat zij niets toevoegen aan de economie. De mensen die ik ken, zijn bijna allemaal maatschappelijk actief. Sommige werken nog gewoon, anderen doen vrijwilligerswerk, passen op de kleinkinderen of zijn mantelzorger.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:36:
[...]
Eens, wat betreft FIRE gaat het mij ook meer over de morele kant. Mijn punt was vooral dat het nut van werk voor het collectief nogal eens vergeten wordt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die cijfers wat betreft parttime werken eigenlijk tot stand komen? Is dat het percentage van alle werkenden of een percentage van de beroepsbevolking.
Ik kan me namelijk maar zo voorstellen dat in andere landen vrouwen misschien helemaal niet werken of veel minder werken. Überhaupt zou het wat mij betreft interessanter zijn om te kijken naar aantal uur per hoofd van de beroepsbevolking. Zo krijg je toch een veel beter beeld van hoeveel we in absolute zin werken.
Man en vrouw die beide 32u werken is altijd nog meer dan alleen de man die 50u maakt...
Ik kan me namelijk maar zo voorstellen dat in andere landen vrouwen misschien helemaal niet werken of veel minder werken. Überhaupt zou het wat mij betreft interessanter zijn om te kijken naar aantal uur per hoofd van de beroepsbevolking. Zo krijg je toch een veel beter beeld van hoeveel we in absolute zin werken.
Man en vrouw die beide 32u werken is altijd nog meer dan alleen de man die 50u maakt...
Euhm nu switch je ineens compleet in je argumenten. Eerst was het probleem dat mensen niet 40 uur per week werken tot hun pensioen, nu ga je het ineens over belasting hebben. Wat is nu je punt?sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:39:
[...]
Totdat je er zelf last van krijgt. Dan is de hoge belasting op arbeid en de lage belasting op vermogen niet meer zo leuk.
Ik vermoed overigens dat een wat hogere belasting op vermogen en een wat lagere belasting op inkomen helemaal niet zo'n groot ding is voor FO schap, immers heel veel van vermogen van de mensen hier zal gewoon uit loondienst komen. Uiteraard als je 3% lagere belasting op inkomen krijgt (of helemaal niet lager), en 40% hogere belasting op vermogen, ja dan is het pijnlijk.
En het maakt geen ene drol uit. Kijk "FO" zijn op kosten van de maatschappij, en daarmee bedoel ik van een uitkering genieten terwijl je prima had kunnen werken, dat vind ik niet netjes. Maar verder is het mijn eigen zaak. Als ik spaar, zodat ik eerder kan stoppen met werken, of als ik simpelweg minder uitgeef zodat ik 32 uur per week kan werken, en ik gebruik die extra vrije tijd om de hele dag door het bos te gaan wandelen, dan is dat mijn zaak.tfgk1 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:39:
[...]
Maar ik snap je kritiek niet op de "aanhangers" van FIRE. Ik vraag me af hoeveel mensen jij kent die FIRE zijn, omdat je een beeld schets dat zij niets toevoegen aan de economie. De mensen die ik ken, zijn bijna allemaal maatschappelijk actief. Sommige werken nog gewoon, anderen doen vrijwilligerswerk, passen op de kleinkinderen of zijn mantelzorger.
Of het pijn doet ligt aan het moment waar je bent in je FO 'reis'.Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
Euhm nu switch je ineens compleet in je argumenten. Eerst was het probleem dat mensen niet 40 uur per week werken tot hun pensioen, nu ga je het ineens over belasting hebben. Wat is nu je punt?
Ik vermoed overigens dat een wat hogere belasting op vermogen en een wat lagere belasting op inkomen helemaal niet zo'n groot ding is voor FO schap, immers heel veel van vermogen van de mensen hier zal gewoon uit loondienst komen. Uiteraard als je 3% lagere belasting op inkomen krijgt (of helemaal niet lager), en 40% hogere belasting op vermogen, ja dan is het pijnlijk.
Als je al richting FO gaat en op het punt staat om niet meer te werken .... dan gaat zo'n switch juist wel veel pijn doen. Als je aan het begin bent en vooral belegt via inkomen uit werk, dan zie ik je punt inderdaad.
Het probleem - m.i. - is dat FO een lange horizon heeft (20-30 jaar?). Voor zo'n lange horizon heb je een soldie strategie nodig. Maar die strategie kan moeilijk solide zijn, omdat de regels van het spel constant veranderd worden....
Lees anders eerst de TS even..namliam_eht schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:36:
Is er een speciaal truukje voor FIRE dan ?
Ik ben 40 jaar oud
Ik ken in ieder geval geen mensen die FIRE zijn gegaan om vervolgens vuilnisman, maaltijdbezorger of schoonmaker te worden. Goed dat je zorgt voor je de mensen in je eigen omgeving, maar anderen vallen buiten de boot.tfgk1 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:39:
[...]
Maar ik snap je kritiek niet op de "aanhangers" van FIRE. Ik vraag me af hoeveel mensen jij kent die FIRE zijn, omdat je een beeld schets dat zij niets toevoegen aan de economie. De mensen die ik ken, zijn bijna allemaal maatschappelijk actief. Sommige werken nog gewoon, anderen doen vrijwilligerswerk, passen op de kleinkinderen of zijn mantelzorger.
En ik zeg dus dat dit niet alleen jouw zaak is, want werken doe je ook voor mensen die niet kunnen werken.Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
En het maakt geen ene drol uit. Kijk "FO" zijn op kosten van de maatschappij, en daarmee bedoel ik van een uitkering genieten terwijl je prima had kunnen werken, dat vind ik niet netjes. Maar verder is het mijn eigen zaak. Als ik spaar, zodat ik eerder kan stoppen met werken, of als ik simpelweg minder uitgeef zodat ik 32 uur per week kan werken, en ik gebruik die extra vrije tijd om de hele dag door het bos te gaan wandelen, dan is dat mijn zaak.
Dan kan je dus niet alleen FIRE ter discussie stellen maar pensioen in z'n algemeenheid. Want waarom mag pensioen dan wel? Of heb je tegen die tijd wel voldoende opgeleverd?sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:53:
En ik zeg dus dat dit niet alleen jouw zaak is, want werken doe je ook voor mensen die niet kunnen werken.
Maar wat als ik op mijn 50e al meer heb opgeleverd dan iemand die tot zijn 70e werkt?
Wat zijn de criteria volgens jou?
Maar ik ben docent, en kan me best voorstellen dat ik dat straks blijf doen. Misschien ga ik minder werken, ik kan ook meer gaan werken een verwarmd zwembad in mijn tuin zetten.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Ik ken in ieder geval geen mensen die FIRE zijn gegaan om vervolgens vuilnisman, maaltijdbezorger of schoonmaker te worden. Goed dat je zorgt voor je de mensen in je eigen omgeving, maar anderen vallen buiten de boot.
[...]
En ik zeg dus dat dit niet alleen jouw zaak is, want werken doe je ook voor mensen die niet kunnen werken.
Op deze manier wordt de discussie wel erg lastig. @tfgk1 komt met enkele argumenten die jij samenvat in een instelling: "ik leef niet om te werken".sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:20:
[...]
Op die manier kan ik jouw argument natuurlijk samenvatten in: we moeten communistisch worden en iedereen moet 40 uur per week werken.
Uiteraard wordt het een probleem als heel veel mensen gaan stoppen met werken(en vervolgens thuis op de bank gaan zitten) maar doordat ik minder consumeer is er ook minder werk wat gedaan moet worden. Daar komt nog bij dat ik ook vrijwilligerswerk doe en een klein beetje mantelzorg waar ik met een fulltime baan geen tijd voor zou hebben...
Door het werk dat mantelzorgers verrichten voor mensen uit 'hun eigen omgeving' wordt de druk op collectieve voorzieningen minder groot.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Ik ken in ieder geval geen mensen die FIRE zijn gegaan om vervolgens vuilnisman, maaltijdbezorger of schoonmaker te worden. Goed dat je zorgt voor je de mensen in je eigen omgeving, maar anderen vallen buiten de boot.
En daar zijn ook de hulpbehoevenden buiten die 'eigen omgeving' mee geholpen.
Wat zou er gebeuren als alle parttime/gepensioneerde/FO mantelzorgers collectief hun zorgtaken zouden laten vallen? Om gehoor te geven aan de oproep om weer fulltime te gaan werken?
TL;DR
een situatie waarin je kunt leven van (het rendement op) je vermogen, waardoor je niet meer afhankelijk bent van een baan of andere inkomstenbronnen waar veel verplichtingen aan vast zitten.
@namliam_eht Wat beoog je precies met je reacties te bereiken, te brengen of te leren? Ik haal er echt geen boodschap of vraag uit.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Ik kan uit je reactie daarmee opmaken dat je zelf ook niet in de zorg werkt en daarmee ook niet echt een nuttige bijdrage aan vergrijzing biedt.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:24:
[...]
Mijn vriendin werkt in de zorg en als al die mensen fulltime zouden werken zijn ze eerder versleten dan de mensen in de bouw, dan is er ook niemand om je luier te verschonen.
Ik wordt altijd een beetje kriebelig van mensen die zo beperkte visie van het leven hebben.
De meeste mensen hier zullen zuinig zijn, leven relatief gezond en doen het rustig aan, volgensmij allemaal eigenschappen die voor de natuur en samenleving een stuk beter zijn dan hoe de gemiddelde Nederlander leeft.
@sheepdog waarom ben jij hier overdag aan het discussiëren? Ga zelf ff lekker werken ;-).
Oh ja, en geef het goed voorbeeld ga eens full time werken. En dan bedoel ik niet ff 40 uur, maar echt full time, minstens 80 uur. Want dat is is wel zo redelijk voor de maatschappij!
#trollenvanfirezonderverderenigeserieuzeinbreng
Oh ja, en geef het goed voorbeeld ga eens full time werken. En dan bedoel ik niet ff 40 uur, maar echt full time, minstens 80 uur. Want dat is is wel zo redelijk voor de maatschappij!
Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Geen enkele parttimer op het niveau waar ik zat binnen een bedrijf van een aantal duizend mensen.Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
Ik denk daar ook aan om 4/5 te gaan werken. Feit is, in ons bedrijf is er geen enkele van mijn peers die dat ooit al gedaan heeft, en in onze locatie op mijn niveau is er ook niemand. Je kent het wel, iedereen is druk en werkt zogezegd 120%.
Ik nam ontslag maar gaf ook aan dat als het bedrijf er open voor stond ik ook parttime wilde gaan werken. Antwoord: "Let us know what we need to arrange to make it acceptable and workable for you". Kortom, soms kan het toch, ook al is het nieuw. Daarna een tijd lang 20 uur per week gewerkt.
Wat betreft fire: heel recent heeft directe familie het slechtste nieuws te horen gekregen wat je kunt krijgen van de dokter. Ondanks dit enorme k#t sh!t nieuws ben ik erg blij en dankbaar dat ik de afgelopen tijd alle tijd had en heb om me hierop te focussen dankzij fire. Geen gedoe met zorgverlof, kosten etc. Nee, ik ben er voor hen, kan het nog zo aangenaam mogelijk maken en samen dingen doen en kostbare tijd samen doorbrengen.
Kan zijn, maar je weet het pas als je het echt vraagt...rube schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Geen enkele parttimer op het niveau waar ik zat binnen een bedrijf van een aantal duizend mensen.
Ik nam ontslag maar gaf ook aan dat als het bedrijf er open voor stond ik ook parttime wilde gaan werken. Antwoord: "Let us know what we need to arrange to make it acceptable and workable for you". Kortom, soms kan het toch, ook al is het nieuw. Daarna een tijd lang 20 uur per week gewerkt.
Ik vind het moeilijk om de eerste te zijn.
@Tommie12 begrijp ik. Had ik ook, maar ik was echt van plan om gewoon te stoppen als parttime geen optie was. Als je nog niet zo ver bent is het lastiger. Maar goed, 4/5 of 32 uur is natuurlijk ook een begin om te vragen.
Of vaker / meer vakantie opnemen is misschien een optie?
Ik heb gelukkig een werkgever waar parttime normaal is én waar ik de optie heb om extra vakantieuren in te kopen. Dat bijkopen doe ik nu structureel voor iets meer dan 1 werkdag per maand. Is omgerekend toch zo'n 2 uur per week.
Ik heb gelukkig een werkgever waar parttime normaal is én waar ik de optie heb om extra vakantieuren in te kopen. Dat bijkopen doe ik nu structureel voor iets meer dan 1 werkdag per maand. Is omgerekend toch zo'n 2 uur per week.
Ugh, nog één keer: met werken en belasting betalen zorg je dus indirect ook voor de verzorging van anderen.REDSD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:59:
[...]
Ik kan uit je reactie daarmee opmaken dat je zelf ook niet in de zorg werkt en daarmee ook niet echt een nuttige bijdrage aan vergrijzing biedt.
Mijn vriendin werkt in de zorg en als al die mensen fulltime zouden werken zijn ze eerder versleten dan de mensen in de bouw, dan is er ook niemand om je luier te verschonen.
Ik wordt altijd een beetje kriebelig van mensen die zo beperkte visie van het leven hebben.
De meeste mensen hier zullen zuinig zijn, leven relatief gezond en doen het rustig aan, volgensmij allemaal eigenschappen die voor de natuur en samenleving een stuk beter zijn dan hoe de gemiddelde Nederlander leeft.
Haha, dit zie je altijd in dit soort discussies, lekker op de man spelen en het vooral niet hebben over macro-economische gevolgen van iets als parttime werk.. ik ben er wel weer klaar meerube schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:06:
@sheepdog waarom ben jij hier overdag aan het discussiëren? Ga zelf ff lekker werken ;-).

Mijn boodschap of vraag is / was een reactie op het feit dat "mensen FIRE niet snappen" terwijl het volgens mij toch in de basis erg simpel is.DualDevil schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:44:
@namliam_eht Wat beoog je precies met je reacties te bereiken, te brengen of te leren? Ik haal er echt geen boodschap of vraag uit.
De vraag is niet veel complexer dan "heb ik genoeg geld om de rest van mijn leven er van te LEVEN"
sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:35:
[...]
Haha, dit zie je altijd in dit soort discussies, lekker op de man spelen en het vooral niet hebben over macro-economische gevolgen van iets als parttime werk.. ik ben er wel weer klaar mee
Je bent geen econoom, je hebt geen flauw idee of het meer oplevert of niet en nu begin je weer over de macro-economische gevolgen van parttime werk.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:29:
[...]
In het buitenland wordt veel minder parttime gewerkt en kan dit ook gewoon. Ik ben geen econoom, maar denk dat het bij een krappe arbeidsmarkt onder de streep toch meer oplevert.
Misschien kan je het toch even uitleggen anders?
Of misschien kan je mijn andere vragen nog even beantwoorden?JEightyFive schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:56:
[...]
Dan kan je dus niet alleen FIRE ter discussie stellen maar pensioen in z'n algemeenheid. Want waarom mag pensioen dan wel? Of heb je tegen die tijd wel voldoende opgeleverd?
Maar wat als ik op mijn 50e al meer heb opgeleverd dan iemand die tot zijn 70e werkt?
Wat zijn de criteria volgens jou?
Edit:
Wat leesvoer voor je: https://www.trouw.nl/binn...ige-werkweek-in~b0a94828/
[ Voor 5% gewijzigd door JEightyFive op 10-08-2022 16:49 ]
Maar waarom dit argument beperken tot FIRE? Op dezelfde manier kun je aanvoeren dat mensen die nu werken en geen vuilnisman, maaltijdbezorger of schoonmaker zijn blijkbaar niet goed bezig zijn als ze dat werk kunnen doen en er tekort aan is.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:53:
Als je deze stelling logisch doortrekt komt het erop neer dat iedereen slaaf moet worden van de maatschappij en het werk moet gaan doen dat, breed maatschappelijk gezien, het meeste bijdraagt aan het collectieve welzijn. Een keuze voor welk werk of hoeveel werk zou je niet mogen krijgen; je moet het werk gaan doen met de beste verhouding tussen wat je kunt en wat nodig is, en alle uren maken waar je lichamelijk en geestelijk toe in staat bent, of je daar zelf nu een boodschap aan hebt of niet. Waarschijnlijk is het ook beter als je gehuisvest wordt op een plek waar je het meeste bijdraagt, en niet waar je toevallig nu woont of wil wonen. Al het andere is moreel inferieur omdat je daarmee de mensen aan de onderkant niet genoeg ondersteunt, of breder gezien de maatschappij niet optimaal vooruit helpt.
Het is op zichzelf geen inconsistente manier van werk bekijken, en wie zich persoonlijk het beste voelt bij het zo bekijken moet dat lekker zelf weten, maar ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat we als maatschappij ervoor gekozen hebben om het niet zo te bekijken -- nog helemaal los van de praktische invulling, waar we historische voorbeelden hebben van waarom dat niet goed uit de verf komt.
Dat je daarna nog kan bakkeleien over de gulden middenweg en uitwassen is een tweede. Dat een zeer klein percentage mensen de grootste winst naar zich toe zou mogen trekken in een hyper-individualistisch systeem, en dat dan in de lengte der dagen in de familie kan houden als nieuwe aristocratie is ook niet zaligmakend, bijvoorbeeld, en daar mogen we als maatschappij best maatregelen tegen nemen om het algemene welzijn te bevorderen. Dat soort dingen kun je echter veel makkelijker onderbouwen en implementeren dan dat het nut heeft om de mensen die niet full time werken (of dat niet in de "juiste" baan doen) een schuldgevoel aan proberen te praten. Het heeft ook weinig met FIRE te maken, in de zin dat de mensen die in zo'n aristocratisch systeem hun schaapjes op het droge hebben niet hier hun ervaringen komen delen.
Op persoonlijk niveau: ik ben mij er terdege van bewust dat ik vreselijk geboft heb met heel veel dingen. Ik ben in Nederland geboren (een van de rijkste landen ter wereld) als lid van de meerderheid, ik ben relatief gezond, ik heb een goed stel hersens, ik kon studiefinanciering krijgen voor mijn opleiding, ik heb een goedbetaalde baan gevonden met die opleiding -- dit zijn allemaal dingen waarop ik zelf weinig tot geen invloed heb gehad en die mij een voorsprong hebben gegeven op minder fortuinlijke mensen. Maar: die studiefinanciering was een lening, en die heb ik inmiddels volledig terugbetaald; over het inkomen van mijn goedbetaalde baan betaal ik belasting, en over wat ik daarna uitgeef of overhoudt betaal ik opnieuw belasting; ik doe er alles aan om mijn ecologische en economische voetafdruk zo beperkt en "eerlijk" mogelijk te houden (ook al betalen we daar dan weer geen belasting over, of in ieder geval veel minder dan naar mijn mening zou moeten).
Is de balans er dan nog niet, dan mag de maatschappij van mij gewoon nog meer belasting heffen en/of subsidies toepassen -- maar ik ga niet mee in de stelling dat ik met mijn verdiende geld alles mag kopen wat ik wil zonder dat er een haan naar kraait, behalve de vrijheid om niet te hoeven werken op de momenten dat ik niet wil, want dan is het immoreel. Als we op dat punt aankomen kan ik alleen maar mijn schouders op gaan halen en zeggen "ik ben een slechterik, wat doe je eraan".
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Dat komt omdat je hier binnenkomt stormen en werkelijk geen flauw benul hebt wat de meeste mensen hier nastreven en doen. Werkelijk niet.sheepdog schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:35:
[...]
Haha, dit zie je altijd in dit soort discussies, lekker op de man spelen en het vooral niet hebben over macro-economische gevolgen van iets als parttime werk.. ik ben er wel weer klaar mee
Het welzijn van de mens en samenleving bestaat uit zoveel meer als macro economische cijfertjes en alleen maar groei.
Ik denk dat de wereld, inclusief het milieu, klimaat etc. er een stuk beter uit zou zien als veel meer mensen op deze aarde parttime zou werken. Misschien moet je daar eens over nadenken en verder naar kijken.
Internet Troll
Someone who takes pleasure in causing drama by arguing with people without wanting or accepting anyone's response, also known as a "Justin"
Pijnlijk en confronterend, sterkte.rube schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
Wat betreft fire: heel recent heeft directe familie het slechtste nieuws te horen gekregen wat je kunt krijgen van de dokter. Ondanks dit enorme k#t sh!t nieuws ben ik erg blij en dankbaar dat ik de afgelopen tijd alle tijd had en heb om me hierop te focussen dankzij fire. Geen gedoe met zorgverlof, kosten etc. Nee, ik ben er voor hen, kan het nog zo aangenaam mogelijk maken en samen dingen doen en kostbare tijd samen doorbrengen.
In zo'n cruciale fase is het inderdaad duidelijk wat vooral belangrijk is in het leven en de tijd draai je niet meer terug.
Ik heb ook bij een paar mensen in de directe omgeving - waaronder een van mijn schoonouders - gezien dat het leven veel te kort kan zijn. Zelf stel ik daarom ook niet alles meer uit en probeer me niet zo veel aan te trekken van dogma's rondom wanneer je met pensioen hoort te gaan of hoe je je levensloop zou moeten inrichten. Het lijkt in de (standaard) communicatie soms ver weg, maar je bepaalt het allemaal zelf.
En het belangrijkste advies... Don't feed the troll
Het blijft een luxe positie om FO na te kunnen streven, en het is ook een luxe om met het idee in aanraking te komen. Want in meerderheid blijft de norm consumeren. Het vergt enig denkwerk op een meer filosofisch niveau alvorens je echt tot de conclusie kom dat meer spullen niet perse meer geluk en welzijn opleveren.
Meestal gaat men pas nadenken over geld als er een plotseling tekort aan is, en zodra dat weer opgelost is gaat het uitgeven vrolijk verder. Ik ken zat mensen met enorm goed betaalde banen die liever vandaag dan morgen willen stoppen, omdat de stress aan ze vreet ondanks dat het werk op zich ze erg mooi vinden.
Echter is het hele leven gebaseerd op een inkomen dat niet snel op een andere positie te verdienen is.
Inmiddels zijn er een paar met pensioen en hebben ze spijt van de disbalans in het leven, eerst teveel werk en nu te weinig. Immers afkicken is dan ook echt een probleem. De druk is sommige mensen toch een verslaving.
Het is voor veel mensen amper voor te stellen dat je aan het eind van de maand nog een significant bedrag over hebt. En in het begin van een carrière is werken sowieso 'moeten'. Simpelweg omdat er inkomen moet zijn om de basis behoeften en wat leuke dingen te betalen.
Zodra dat gaat veranderen komen andere krachten los , geeft een baan voldoening, is er nog genoeg uitdaging en gaat het niet ten koste van het privéleven en de gezondheid.
Loskomen van de consumptie drang is niet zomaar iedereen gegeven. Niets is voor een mens leuker dan korte termijn gratificatie. Dus überhaupt de richting opgaan om voor de echt lange termijn te gaan bepalen wat er nodig is om het leven in te vullen zoals jij dat wil vereist een flink stuk onafhankelijk denken.
Los of je bij het bereiken van FO ook direct de stekker uit betaald werk trekt of een variatie toepast. Het hele concept FO en het willen en kunnen bereiken ervan kan alleen vanuit een bepaalde luxe positie. Zowel in geld als in denken.
Meestal gaat men pas nadenken over geld als er een plotseling tekort aan is, en zodra dat weer opgelost is gaat het uitgeven vrolijk verder. Ik ken zat mensen met enorm goed betaalde banen die liever vandaag dan morgen willen stoppen, omdat de stress aan ze vreet ondanks dat het werk op zich ze erg mooi vinden.
Echter is het hele leven gebaseerd op een inkomen dat niet snel op een andere positie te verdienen is.
Inmiddels zijn er een paar met pensioen en hebben ze spijt van de disbalans in het leven, eerst teveel werk en nu te weinig. Immers afkicken is dan ook echt een probleem. De druk is sommige mensen toch een verslaving.
Het is voor veel mensen amper voor te stellen dat je aan het eind van de maand nog een significant bedrag over hebt. En in het begin van een carrière is werken sowieso 'moeten'. Simpelweg omdat er inkomen moet zijn om de basis behoeften en wat leuke dingen te betalen.
Zodra dat gaat veranderen komen andere krachten los , geeft een baan voldoening, is er nog genoeg uitdaging en gaat het niet ten koste van het privéleven en de gezondheid.
Loskomen van de consumptie drang is niet zomaar iedereen gegeven. Niets is voor een mens leuker dan korte termijn gratificatie. Dus überhaupt de richting opgaan om voor de echt lange termijn te gaan bepalen wat er nodig is om het leven in te vullen zoals jij dat wil vereist een flink stuk onafhankelijk denken.
Los of je bij het bereiken van FO ook direct de stekker uit betaald werk trekt of een variatie toepast. Het hele concept FO en het willen en kunnen bereiken ervan kan alleen vanuit een bepaalde luxe positie. Zowel in geld als in denken.
Interessante post die mij ook weer tot denken aanzet.CornermanNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:57:
Doet me denken aan mijn studententijd. Samen met mijn toenmalige vriendin (nu vrouw) hadden we 50k studieschuld en ik was nog bezig met een tweede master waarvoor ik geen onderzoeksstage kon vinden. Maar... dat was in 2013 en de banen lagen in mijn studierichting ook niet voor het oprapen als je niet constant aan het netwerken was en niet meerdere on-/slechtbetaalde stages liep t.g.v. kans op een baan.
Langzaamaan voelde ik echt de druk van die studieschuld + huur toenemen, i.t.t. studiegenoten met ouders die alles voor ze konden betalen. Dus toen ben ik 'maar' het onderwijs ingegaan waar ik na 2 jaar acclimatiseren met veel plezier werk en ook veel voldoening uit haal. Ik had potentieel 'succesvoller' kunnen zijn veel mensen vonden het bijna 'zonde' dat ik niet 'hogerop' ben geklommen (baan bij een internationale organisatie/NGO/BuZa 'klasje'). Maar die schuld hing echt als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd.
Uiteindelijk denk ik niet dat ik een gelukkiger mens was geworden van zo'n baan/carrière. Een goedgevulde LinkedIn-pagina had het wel opgeleverd
Ik merk dit nu al in mijn vakanties haha. Mijn vrouw zit niet in het onderwijs en er zijn maar weinig vrienden/kennissen die vrij zijn wanneer ik dat ben. Een hele dag niksdoen levert me niet echt een goed gevoel op, dus zoek ik toch weer wat te doen. Ik las laatst ook ergens een artikel dat veel mensen toch geconditioneerd zijn om je verplicht te voelen je (vrije) tijd zo effectief/efficiënt mogelijk te gebruiken. Daar val ik dus ook onder.Inmiddels zijn er een paar met pensioen en hebben ze spijt van de disbalans in het leven, eerst teveel werk en nu te weinig. Immers afkicken is dan ook echt een probleem. De druk is sommige mensen toch een verslaving.
Dan is afbouwen richting stoppen met werken een stuk beter, denk ik.
Daar heb ik zelf niet zo'n last van. Mevrouw superkoe daarentegenfinsdefis schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Interessante post die mij ook weer tot denken aanzet.
Doet me denken aan mijn studententijd. Samen met mijn toenmalige vriendin (nu vrouw) hadden we 50k studieschuld en ik was nog bezig met een tweede master waarvoor ik geen onderzoeksstage kon vinden. Maar... dat was in 2013 en de banen lagen in mijn studierichting ook niet voor het oprapen als je niet constant aan het netwerken was en niet meerdere on-/slechtbetaalde stages liep t.g.v. kans op een baan.
Langzaamaan voelde ik echt de druk van die studieschuld + huur toenemen, i.t.t. studiegenoten met ouders die alles voor ze konden betalen. Dus toen ben ik 'maar' het onderwijs ingegaan waar ik na 2 jaar acclimatiseren met veel plezier werk en ook veel voldoening uit haal. Ik had potentieel 'succesvoller' kunnen zijn veel mensen vonden het bijna 'zonde' dat ik niet 'hogerop' ben geklommen (baan bij een internationale organisatie/NGO/BuZa 'klasje'). Maar die schuld hing echt als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd.
Uiteindelijk denk ik niet dat ik een gelukkiger mens was geworden van zo'n baan/carrière. Een goedgevulde LinkedIn-pagina had het wel opgeleverd![]()
[...]
Ik merk dit nu al in mijn vakanties haha. Mijn vrouw zit niet in het onderwijs en er zijn maar weinig vrienden/kennissen die vrij zijn wanneer ik dat ben. Een hele dag niksdoen levert me niet echt een goed gevoel op, dus zoek ik toch weer wat te doen. Ik las laatst ook ergens een artikel dat veel mensen toch geconditioneerd zijn om je verplicht te voelen je (vrije) tijd zo effectief/efficiënt mogelijk te gebruiken. Daar val ik dus ook onder.
Dan is afbouwen richting stoppen met werken een stuk beter, denk ik.
Als ik een dag niets heb gedaan en ze komt thuis dan is ze regelmatig hoogst verbaasd omdat er nog dingen zijn die moeten gebeuren(de tuin, er zijn altijd klussen in huis, huishouden, klusje aan de auto's/fietsen, whatever...). Ik vind het soms ook wel eens lekker om helemaal niets te doen buiten wat meditatie, een stukje lopen en iets te eten maken.
Daar staat wel tegenover dat ik op een dag dat ik de geest vind ook zonder problemen van 8-8 bezig kan zijn en mijn maaltijden even snel naar binnen werk. (en dat vind mevrouw dan niet erg/gek, dan ben ik immers "productief" geweest thuis)
Volgens mij is dit heel herkenbaar voor alle mannen. Er is ook een mooi stukje comedy over.superkoex9 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:27:
[...]
Daar heb ik zelf niet zo'n last van. Mevrouw superkoe daarentegen![]()
Als ik een dag niets heb gedaan en ze komt thuis dan is ze regelmatig hoogst verbaasd omdat er nog dingen zijn die moeten gebeuren(de tuin, er zijn altijd klussen in huis, huishouden, klusje aan de auto's/fietsen, whatever...). Ik vind het soms ook wel eens lekker om helemaal niets te doen buiten wat meditatie, een stukje lopen en iets te eten maken.
Daar staat wel tegenover dat ik op een dag dat ik de geest vind ook zonder problemen van 8-8 bezig kan zijn en mijn maaltijden even snel naar binnen werk. (en dat vind mevrouw dan niet erg/gek, dan ben ik immers "productief" geweest thuis)
The nothing box
Hoi allemaal! Ik lees al een tijdje mee en vind het onwijs interessant om jullie perspectief op en weg naar FI(RE) te volgen. Ikzelf ben vorig jaar begonnen met beleggen van kleine bedragen om het geld meer voor me te laten werken en eens te kijken hoe de koerswisselingen nou voelen. Ik ben begonnen met Eenvoudig beleggen (offensief fonds 🙈) bij mijn grootbank ING en ben daarna gestart bij Degiro en zelf op de beurs bij mijn bank. Nu wil ik het liefst alles op 1 plek onderbrengen, wetende in ETF’s op mijn eigen bank. Alleen staan mijn beleggingen bij ‘eenvoudig op de beurs’ in de min. Wat is nou wijsheid? Nu verkopen en meteen weer inleggen? Of wachten tot het weer in de plus staat en dan verkopen en meteen weer inleggen? 🤷🏼♀️ Of maakt het niet echt uit en maak ik me druk om niks 😂 Hoop op jullie advies #beginnendebelegger
Het maakt geen drol uit. Als je wacht tot het hoger staat, dan zal je nieuwe aankoop ook hoger staan. Om het nog niet over te hebben dat niemand weet hoe lang dat duurt.
Je betaald een % aan aan- en verkoop kosten dus je zou kunnen redeneren dat je het beter nu kan doen dan wanneer de waarde hoger is. Maar ‘het maakt geen drol uit’ is ook waar. 🙂
Gespreid is altijd beter. Wat schiet je er mee op om het onder te brengen bij 1? Ik zou het lekker zo laten.Mrs.Koifim schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:24:
Hoi allemaal! Ik lees al een tijdje mee en vind het onwijs interessant om jullie perspectief op en weg naar FI(RE) te volgen. Ikzelf ben vorig jaar begonnen met beleggen van kleine bedragen om het geld meer voor me te laten werken en eens te kijken hoe de koerswisselingen nou voelen. Ik ben begonnen met Eenvoudig beleggen (offensief fonds 🙈) bij mijn grootbank ING en ben daarna gestart bij Degiro en zelf op de beurs bij mijn bank. Nu wil ik het liefst alles op 1 plek onderbrengen, wetende in ETF’s op mijn eigen bank. Alleen staan mijn beleggingen bij ‘eenvoudig op de beurs’ in de min. Wat is nou wijsheid? Nu verkopen en meteen weer inleggen? Of wachten tot het weer in de plus staat en dan verkopen en meteen weer inleggen? 🤷🏼♀️ Of maakt het niet echt uit en maak ik me druk om niks 😂 Hoop op jullie advies #beginnendebelegger
@Mrs.Koifim op basis waarvan heb je ING gekozen, omdat je daar ook een betaalrekening hebt?
ik lees op: https://www.ing.nl/partic...n-eenvoudig-beleggen.html
Verder zie ik ook niet waar je dan precies in belegd.
Ter vergelijking: 0,17%
https://www.fitvermogen.n...1878E20D2915E065623B24010
Kijk dus ook goed naar de kosten.
Ben je dus al 1,01% jaarlijks van je vermogen kwijt.De servicefee die je betaalt is 0,40% over de waarde van je beleggingen
PLUS
Offensief 0,61%
Daarom wil ze dus ook naar gewoon ETFs kopen ipv fonds van de bank. Dat zal significant goedkoper zijn.Tazzios schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:15:
@Mrs.Koifim op basis waarvan heb je ING gekozen, omdat je daar ook een betaalrekening hebt?
[...]
Ben je dus al 1,01% jaarlijks van je vermogen kwijt.
Klopt inderdaad! In de tussentijd mij wat verder verdiept in de materie en bij Degiro wat ervaring opgedaan met wat ETF’s uit de kernselectie. Echter is de minimale transactiewaarde daar tegenwoordig €1.000, en daar kom ik nog lang niet aan maandelijks 😅 Vandaar dat ik verder wil gaan bij ING met ETF’s (huidige portefeuille bij Degiro laat ik denk ik wel gewoon staan, of heeft dat ook nog nadelen?). Maar ik zal nog even kijken naar de link die jij stuurde ☺️ Dank voor de tip!
Gewoon voor de NT fondsen gaan bij je huisbank. Ik heb mijn DeGiro opgezegd en van de Rabo naar de ABN Amro verhuisd (rompslomp viel wel mee uiteindelijk) en kan het iedereen aanradenMrs.Koifim schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:07:
Klopt inderdaad! In de tussentijd mij wat verder verdiept in de materie en bij Degiro wat ervaring opgedaan met wat ETF’s uit de kernselectie. Echter is de minimale transactiewaarde daar tegenwoordig €1.000, en daar kom ik nog lang niet aan maandelijks 😅 Vandaar dat ik verder wil gaan bij ING met ETF’s (huidige portefeuille bij Degiro laat ik denk ik wel gewoon staan, of heeft dat ook nog nadelen?). Maar ik zal nog even kijken naar de link die jij stuurde ☺️ Dank voor de tip!
"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Kun je bij degiro niet gewoon losse etf's kopen? Sinds wanneer is er een minimale transactiewaarde van 1000? Ik heb begin deze maand nog etf's gekocht voor 250 euro.Mrs.Koifim schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:07:
Hij schrijft dat in combinatie met de kernselectie. Vroeger was de kernselectie één keer per maand gratis, en onder voorwaarden kon dat vaker (minimaal €1000 en in dezelfde richting als, alle, eerdere transacties van die ETF / aandeel). Maar geen idee of daar nog iets veranderd is sinds ik vertrokken ben.bones schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:33:
[...]
Kun je bij degiro niet gewoon losse etf's kopen? Sinds wanneer is er een minimale transactiewaarde van 1000? Ik heb begin deze maand nog etf's gekocht voor 250 euro.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.