Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:48
Hbeez schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Vanaf welk punt zouden dit soort externe adviezen, met name fiscaal, wel wat toevoegen (lees: resulteren in een hoger rendement op vermogen)? Waarschijnlijk vanaf een bepaalde complexiteit en/of bepaald vermogen, maar waar die grens ongeveer ligt..?
Dat zal ook afhangen van hoeveel je zelf al weet en hoeveel 'gekke' dingen je zou willen doen.

Er zijn bijvoorbeeld een hoop mensen die niets afweten van het bestaan van een familiebank-constructie. Als je hierop gewezen wordt, dan is het advies al snel erg waardevol. Terwijl andere mensen misschien meer kennis van zaken hebben dan die private banker. En de adviseur weinig toevoegt. Behalve dan een stuk bevestiging en het up-to-date houden van die kennis.
Op vermogensbeheer.nl staan trouwens resultaten van verschillende vermogensbeheerders, mijn conclusie was dat een simpele ETF toch een stuk beter rendeert.
Ja, daarom zou ik dus ook geen vermogensbeheer via zo'n aparte vermogensbeheerder doen. Maar dat staat los van private banking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Voor al die beleavers dat aandelen op lange termijn het altijd beter doen. Onderstaand plaatje van de Japanse index.
De kans is zeker groot dat de koersen met pieken en dalen langzaam een trend omhoog in gaan.
Echter er kunnen zich ook bepaalde structurele, demografische veranderingen openbaren (bevolking in Westen vergrijst (Japan is voorloper daarin), veel minder kinderen) en dan is het uiteindelijk stijgen van de aandelen verhaal iets minder rooskleurig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWqrcBYadc90_k8fw80KppVHp38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4k7K4KcxnEsx1M63w9gwy2w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Och, Als Europa komende winter wegens gastekort volop in de technische werkloosheid zit en in bed blijft liggen voor de warmte dan volgt er wel een babyboom volgende zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Laatst online: 20:36
jeroenkb schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:54:
Voor al die beleavers dat aandelen op lange termijn het altijd beter doen. Onderstaand plaatje van de Japanse index.
De kans is zeker groot dat de koersen met pieken en dalen langzaam een trend omhoog in gaan.
Echter er kunnen zich ook bepaalde structurele, demografische veranderingen openbaren (bevolking in Westen vergrijst (Japan is voorloper daarin), veel minder kinderen) en dan is het uiteindelijk stijgen van de aandelen verhaal iets minder rooskleurig.

[Afbeelding]
Nu pik je er één land uit. Ik denk dat de meesten hier het over meer spreiding dan dat hebben als ze aandelen hebben. En juist het effect van maandelijks bijkopen maakt dat je vaak snel weer positief staat. Voorbeeld: dit jaar staan veel markten nog zo’n 15% in de min. Echter is mijn YTD, en dat van veel anderen, alweer positief doordat er ook is bijgekocht op lagere standen dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
jeroenkb schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:54:

[Afbeelding]
Niemand beweert hier dat aandelen het altijd beter doen, maar de kans dat bij een breed gespreid portfolio (dus niet een nationale index zoals de Nikkei) het op de lange termijn beter doet is aanzienlijk. De vraag is; wat doe jij zelf met deze informatie / dit inzicht en hoe pas je je strategie erop aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Hbeez schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Niemand beweert hier dat aandelen het altijd beter doen, maar de kans dat bij een breed gespreid portfolio (dus niet een nationale index zoals de Nikkei) het op de lange termijn beter doet is aanzienlijk. De vraag is; wat doe jij zelf met deze informatie / dit inzicht en hoe pas je je strategie erop aan?
Klopt natuurlijk; Japan is maar 1 land.

Mijn 'beleggingsvisie' is echter wel er een gerede kans is dat het Westen in een Japan scenario terecht komt en dat brede spreiding dan niet meer helpt.

Daarnaast is mijn horizon 'maar' 20 jaar voordat ik geld nodig ga hebben.
Dus ik zit zeker ook nog in brede ETF-en maar kies bewust ook voor meer aflossen en investeringen zoals de Rabo ledencertificaten.

Hoogstwaarschijnlijk zal dat rendement kosten, maar liever dat dan moeten cashen als de beurzen wel een japan scenario ingedoken zijn en de koersen na een fikse correctie tientallen jaren bijna niets meer doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Klopt natuurlijk; Japan is maar 1 land.

Mijn 'beleggingsvisie' is echter wel er een gerede kans is dat het Westen in een Japan scenario terecht komt en dat brede spreiding dan niet meer helpt.

Daarnaast is mijn horizon 'maar' 20 jaar voordat ik geld nodig ga hebben.
Dus ik zit zeker ook nog in brede ETF-en maar kies bewust ook voor meer aflossen en investeringen zoals de Rabo ledencertificaten.

Hoogstwaarschijnlijk zal dat rendement kosten, maar liever dat dan moeten cashen als de beurzen wel een japan scenario ingedoken zijn en de koersen na een fikse correctie tientallen jaren bijna niets meer doen.
Ik vind je keuze voor Rabo certificaten dan wel frappant, want dan wed je op 1 paard dat nou ook niet echt vlekkeloos is qua reputatie. Bovendien zijn het volgens mij niet echt gunstige producten qua voorwaarden en verhandelbaarheid (tijd terug wat over gehoord), maar daar weten anderen vast meer van. Wie zegt dat de Rabobank-certificaten goed verhandelbaar blijven bij die fikse correctie die je noemt? :) zie ook link.

Heb je overigens bij je blik op de Nikkei ook dividenduitkeringen meegenomen? Op de website van de beurs zelf vind ik dit plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaUTiEyKxfN92M9Vl9U15HAdW2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bYveBkvOiwdODRtMJXOoxMwv.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 03-08-2022 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:39
SvV_Ying schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Nu pik je er één land uit. Ik denk dat de meesten hier het over meer spreiding dan dat hebben als ze aandelen hebben. En juist het effect van maandelijks bijkopen maakt dat je vaak snel weer positief staat. Voorbeeld: dit jaar staan veel markten nog zo’n 15% in de min. Echter is mijn YTD, en dat van veel anderen, alweer positief doordat er ook is bijgekocht op lagere standen dan nu.
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe groot je portefeuille is. Als je net begint en maandelijks flink bijkoopt kan dat inderdaad het geval zijn. En anders is het een kwestie van geluk met timing de market.
De afgelopen maand - die tegen de verwachtingen in verliep - laat m.i. maar weer eens zien dat dit nauwelijks te doen is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
JURIST schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:53:
[...]

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe groot je portefeuille is. Als je net begint en maandelijks flink bijkoopt kan dat inderdaad het geval zijn. En anders is het een kwestie van geluk met timing de market.
De afgelopen maand - die tegen de verwachtingen in verliep - laat m.i. maar weer eens zien dat dit nauwelijks te doen is.
Of goed opletten in dit topic & juist geluk met 'time in the market' - ben zelf 1.5 maand geleden all-in ingestapt nadat een som vermogen vrijkwam door de verkoop van m'n huis, in een toen nog dalende koers. Mede door deze post die onderbouwt dat de markt bijna niet te timen valt. Het scheelt in ieder geval ook een boel gedoe om de markt proberen te timen. Ik was uitgegaan van nog ~20-30% verdere daling (en ga er nu vanuit dat die in de 2e helft nog wel komt) en had dat al geaccepteerd, maar sta nu op +10%. Uiteindelijk maakt het mij niet uit waar ik vandaag sta qua rendement. Wat ik belangrijk vind is dat ik er nu niet dag en nacht mee bezig hoef te zijn, en wat m'n rendement is over 15,20,25 jaar .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Hbeez schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Of goed opletten in dit topic & juist geluk met 'time in the market' - ben zelf 1.5 maand geleden all-in ingestapt nadat een som vermogen vrijkwam door de verkoop van m'n huis, in een toen nog dalende koers. Mede door deze post die onderbouwt dat de markt bijna niet te timen valt. Het scheelt in ieder geval ook een boel gedoe om de markt proberen te timen. Ik was uitgegaan van nog ~20-30% verdere daling (en ga er nu vanuit dat die in de 2e helft nog wel komt) en had dat al geaccepteerd, maar sta nu op +10%. Uiteindelijk maakt het mij niet uit waar ik vandaag sta qua rendement. Wat ik belangrijk vind is dat ik er nu niet dag en nacht mee bezig hoef te zijn, en wat m'n rendement is over 15,20,25 jaar .
Heel goed, ik heb datzelfde onderzoek in 2015 en 2017 gebruikt om lump sum in te stappen. In 2015 om te beginnen met beleggen middels de 110-leeftijd=%aandelen vuistregel vanuit Bogle/Bogleheads, en in 2017 overgestapt op 100% aandelen aan de hand van JLCollins' zn boek (Simple path to wealth). Beide percentages zijn los van een redelijke cash buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
[...]

Goede filosofie.
Niks mis met regelmatig naar je portefeuille kijken, maar dagelijks handelen en aanpassen.... dat is waar de meesten hun rendement aan verliezen. Been there, done that.

Ik denk dan altijd: if it grows, let it grow, and if you get a shave, don't move.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
[...]

Ik vind het knap.
Dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen met mijn som geld die ik net binnen heb. Ondanks dat ik er niet wakker van zal liggen vind ik het aan de vooravond van een waarschijnlijke recessie wel een dingetje om met dat bedrag in te stappen. Zal ik niet gewoon drie jaar wachten? Maar ja...als de inflatie 10% blijft maakt het weinig uit of je 30% op de beurs verliest in drie jaar, of op je spaarrekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Pannencouque schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:43:
[...]
Ik vind het knap.
Dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen met mijn som geld die ik net binnen heb. Ondanks dat ik er niet wakker van zal liggen vind ik het aan de vooravond van een waarschijnlijke recessie wel een dingetje om met dat bedrag in te stappen. Zal ik niet gewoon drie jaar wachten? Maar ja...als de inflatie 10% blijft maakt het weinig uit of je 30% op de beurs verliest in drie jaar, of op je spaarrekening...
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een gedeelte (50%? 25%?) in 1x in te leggen. En het overige gedeelte dat je wilt beleggen via maandelijkse vaste aankopen te doen. Dan beweeg je met een groot gedeelte van je portefeuille mee met de markt.

Wellicht rationeel gezien niet de beste strategie, maar gemoedsrust is ook wel prettig...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Ik vond het spannend tot op het moment dat het geld omgezet was in aandelen, daarna was het spannende verdwenen.

Een beetje hard gesteld, maar als je niet rationeel genoeg naar een feitelijk onderzoek kan kijken en verwerken in je handelen, heb je geen andere keuzes dan 1) accepteren dat je rendement mist met DCA manier of 2) uberhaupt niet beleggen. Beide opties zijn heel normaal.

3 jaar 10% inflatie is niet hetzelfde als 30% zakkende beurs trouwens

[ Voor 54% gewijzigd door AceAceAce op 04-08-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Mijn korte samenvatting:
lump-sum IN (met geld dat je over hebt)
dca OUT (bvb als je ooit van je beleggingen gaat leven)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Wozmro schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:03:
Mijn korte samenvatting:
lump-sum IN (met geld dat je over hebt)
dca OUT (bvb als je ooit van je beleggingen gaat leven)
DCA out is dan denk ik niet echt DCA? Hetzelfde als "ik leg elke maand een deel van het salaris in" geen DCA is. In het laatste geval leg je alleen in wat je over houdt aan het eind van de maand (en dus "elke maand lump sum kopen"). Bij het onttrekken doe je dan verkopen wat je voor die maand nodig hebt (en dus "elke maand lump sum verkopen").

Lump sum vs DCA gaat immers over een (groot) bedrag dat je nu per direct beschikbaar hebt en kunt inleggen. En hetzelfde als dat ik nu niet mijn baas kan vragen om een voorschot op mijn salaris te krijgen voor de komende 30 jaar zodat ik dat grote bedrag lump sum kan inleggen en laten renderen, kan ik over 30 jaar met pensioen ook niet lump sum de boel verkopen en voor 30 jaar alvast voedsel kopen, verzekeringen betalen, ....

Of in andere woorden. Lump sum & DCA gaan over geld dat je voor een langere tijd of belegd of op de spaarrekening hebt staan. En niet over geld dat je of nu net ontvangt/nog moet ontvangen. Of andersom over geldt dat je net hebt uitgegeven/op korte termijn gaat uitgeven.

Edit:
Overigens zorgt die combi van lump sum in en "dca out" natuurlijk ook gewoon voor het voldoen aan "gewoon zo lang mogelijk op de beurs laten". Dus "zo snel mogelijk de aandelen kopen " en "zo laat mogelijk verkopen".

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 04-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

AceAceAce schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:55:
Precies, alleen in het tweede geval heb je ruzie met je partner :+

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
TucanoItaly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Precies, alleen in het tweede geval heb je ruzie met je partner :+
Dan snapt je partner het niet, en heb je het niet goed genoeg uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
RobertMe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

DCA out is dan denk ik niet echt DCA? Hetzelfde als "ik leg elke maand een deel van het salaris in" geen DCA is. In het laatste geval leg je alleen in wat je over houdt aan het eind van de maand (en dus "elke maand lump sum kopen"). Bij het onttrekken doe je dan verkopen wat je voor die maand nodig hebt (en dus "elke maand lump sum verkopen").

Lump sum vs DCA gaat immers over een (groot) bedrag dat je nu per direct beschikbaar hebt en kunt inleggen. En hetzelfde als dat ik nu niet mijn baas kan vragen om een voorschot op mijn salaris te krijgen voor de komende 30 jaar zodat ik dat grote bedrag lump sum kan inleggen en laten renderen, kan ik over 30 jaar met pensioen ook niet lump sum de boel verkopen en voor 30 jaar alvast voedsel kopen, verzekeringen betalen, ....

Of in andere woorden. Lump sum & DCA gaan over geld dat je voor een langere tijd of belegd of op de spaarrekening hebt staan. En niet over geld dat je of nu net ontvangt/nog moet ontvangen. Of andersom over geldt dat je net hebt uitgegeven/op korte termijn gaat uitgeven.

Edit:
Overigens zorgt die combi van lump sum in en "dca out" natuurlijk ook gewoon voor het voldoen aan "gewoon zo lang mogelijk op de beurs laten". Dus "zo snel mogelijk de aandelen kopen " en "zo laat mogelijk verkopen".
Ja ok, misschien bekijk ik de definities dca/lumpsum wat te los.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:02
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Lud0v1c op 04-08-2022 12:53 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tommie12
@Lud0v1c
Het gaat niet over wat wij vinden, maar vooral of jij daarmee kan leven.

Feit is: je rekent erg op het randje.
Electra en gas voor 50€ pm.... bizar weinig.

1500€ pm vind ik heel weinig, en je inschatting van rendement is hoog, zeker als je denkt aan een inflatie van slechts 1,6%.
in 2042 zal je misschien dezelfde koopkracht houden met 3000 pm. Daarenboven, kinderen... dat is een enorme onzekerheidsfactor.

Dat je als eerste je vakantiebudget schrapt vind ik persoonlijk raar. Ik zou er alles voor doen om net dat te houden, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Requiem19 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een gedeelte (50%? 25%?) in 1x in te leggen. En het overige gedeelte dat je wilt beleggen via maandelijkse vaste aankopen te doen. Dan beweeg je met een groot gedeelte van je portefeuille mee met de markt.

Wellicht rationeel gezien niet de beste strategie, maar gemoedsrust is ook wel prettig...
De grap is dat ik al eerder zo'n bedrag heb ingelegd en toen zonder blikken op blozen. En de dip van 2020 heb ik ook lachend aangekeken. Daarom snapte ik ook niet zo goed waarom ik nu twijfel.
AceAceAce schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:55:
Een beetje hard gesteld, maar als je niet rationeel genoeg naar een feitelijk onderzoek kan kijken en verwerken in je handelen, heb je geen andere keuzes dan 1) accepteren dat je rendement mist met DCA manier of 2) uberhaupt niet beleggen. Beide opties zijn heel normaal.

Klopt helemaal.

Conclusie:
Ik heb vanmorgen na het plaatsen van het bericht direct een kooporder aangemaakt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:06

G83

@Ludovic: gedurfd maar mooi plan. Als je nooit meer werkt dan is het risicovol en zijn er eindeloos veel scenarios te bedenken waarin het misgaat. Maar hoe groot is die kans?

Mooi moment om te kiezen voor een switch, hoe onzeker ook. Je hebt genoeg om het even uit te zingen en er zijn voldoende mooie/betekenisvolle banen te verzinnen waar je morgen aan de slag kan als je zou willen.
Veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
@Lud0v1c Puur op basis van cijfers vind ik de volgende aannames risicovol: energiekosten en inflatiecijfer. Wil je overigens ook altijd in dat appartement blijven wonen? Geen behoefte aan tuintje?

Overigens zie ik dat je komende tijd nieuwe werk gaat zoeken lijkt mij verder dan geen probleem om op basis van deze cijfers een periode te overbruggen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

Mirved schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:19:
@Lud0v1c Puur op basis van cijfers vind ik de volgende aannames risicovol: energiekosten en inflatiecijfer. Wil je overigens ook altijd in dat appartement blijven wonen? Geen behoefte aan tuintje?

Overigens zie ik dat je komende tijd nieuwe werk gaat zoeken lijkt mij verder dan geen probleem om op basis van deze cijfers een periode te overbruggen.

Succes!
Er staat een eensgezinswoning in het wensenlijstje :*)

----

Denk inderdaad dat het behoorlijk fanatiek is, tot wanneer loopt je energiecontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
KoudeAardbei schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Er staat een eensgezinswoning in het wensenlijstje :*)

----

Denk inderdaad dat het behoorlijk fanatiek is, tot wanneer loopt je energiecontract?
Mijn contract loopt tot 24 Feb 2023. Het bedrag van 50 euro in het maandbudget is de helft van het eigenlijk bedrag, vanwege gedeelde lasten.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:50
Ik vind het knap wat je al hebt bereikt. Vooral doordat er nog wat onzekerheid zit over je toekomst (woning, kinderen etc.) zou ik het wel spannend vinden. Aan de andere kant; als er weer iets van een betaalde baan komt, zou veel mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lud0v1c
Tommie12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:52:
@Lud0v1c
Het gaat niet over wat wij vinden, maar vooral of jij daarmee kan leven.

Feit is: je rekent erg op het randje.
Electra en gas voor 50€ pm.... bizar weinig.

1500€ pm vind ik heel weinig, en je inschatting van rendement is hoog, zeker als je denkt aan een inflatie van slechts 1,6%.
in 2042 zal je misschien dezelfde koopkracht houden met 3000 pm. Daarenboven, kinderen... dat is een enorme onzekerheidsfactor.

Dat je als eerste je vakantiebudget schrapt vind ik persoonlijk raar. Ik zou er alles voor doen om net dat te houden, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Dank voor je reactie. Klopt ik hou rekening met lage inflatie, eigenlijk omdat ik verwacht dat het niet structureel hoog blijft. Dan hebben we namelijk met z'n allen een groot probleem. Daar kan je niet tegenop plannen. Mijn energiekosten zijn altijd laag geweest door een goede isolatie en lager verbruik dan gemiddeld.

1500 euro per maand is inderdaad erg weinig. Het is ook voor de meeste forumleden die FO nastreven niet mogelijk of niet wenselijk. Het schrappen van het vakantie budget bij geen of laag rendement is een bewuste keuze. Ik heb liever 52 weken in NL een leuke tijd met diverse uitjes dan slechts 3 weken in het jaar een leuke tijd in het buitenland. Dat gezegd hebbende kan dat ook een combinatie worden, even afhankelijk van de situaties.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Lud0v1c schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Dank voor je reactie. Klopt ik hou rekening met lage inflatie, eigenlijk omdat ik verwacht dat het niet structureel hoog blijft. Dan hebben we namelijk met z'n allen een groot probleem. Daar kan je niet tegenop plannen. Mijn energiekosten zijn altijd laag geweest door een goede isolatie en lager verbruik dan gemiddeld.

1500 euro per maand is inderdaad erg weinig. Het is ook voor de meeste forumleden die FO nastreven niet mogelijk of niet wenselijk. Het schrappen van het vakantie budget bij geen of laag rendement is een bewuste keuze. Ik heb liever 52 weken in NL een leuke tijd met diverse uitjes dan slechts 3 weken in het jaar een leuke tijd in het buitenland. Dat gezegd hebbende kan dat ook een combinatie worden, even afhankelijk van de situaties.
Inderdaad. Ik las daarover eens een goede quote. Kwam neer op :
In plaats van 3 weken per jaar moeten 'vluchten' uit je dagelijkse leven om de batterij op te laden, kan het interessanter zijn om je leven zo in te richten dat opladen niet / minder nodig is.

Wel makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Vereist discipline en creativiteit.
Een reisje boeken is de weg van de minste weerstand, en mogelijk vaak effectiever.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 04-08-2022 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:01
@Lud0v1c de drie wensen die je noemt hebben natuurlijk wel invloed. Je moet eigenlijk een stresstest uitvoeren, en vanuit de cijfers: het kan weinig hebben. Puur cijfermatig qua bv paar jaar hoge inflatie of paar jaar lage returns. Maar ook levenscenario's negatief of positief: een scheiding verdubbelt groot deel van de basiskosten al weer. Wat als je 2 kinderen wil, maar de tweede is een tweeling...

Maar er is altijd een voor de hand liggende oplossing de komende 20jaar: weer werken. En omdat er wel een basis is kan een parttime, weinig belastende, baan al genoeg zijn om bv 1000e bij te vullen. Dan zit je dus eigenlijk op Barista-Fire.

Qua budget: Ik hou marge aan voor potentiële nieuwe hobby's. Want ik merk dat mijn sabbatical vooral leidt tot meer sportuitgaven: door bredere beoefening, en meer slijtage wegens meer tijd. Anderzijds ook iets wat ik makkelijker zou kunnen terug schalen. Voordeel is wel dat ik fitste ben sinds jaren.

Edit: als je geen werk hebt is vakantie niet nodig voor bijtanken, dat opent mogelijkheden tot werk- of vrijwilligerswerk-vakanties, waarbij je toch tijdje ergens anders bent in andere culture en sociale setting en tegelijkertijd kosten bespaard, ivm kost en inwoning.

[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 04-08-2022 14:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Mooi dat je het experiment aan gaat @Lud0v1c! Heel tof, ben benieuwd hoe het je vergaat.

De marges vind ik zelf ook vrij krap, en wat ik niet lees in je stuk: hoe zit je vriendin er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
unifi schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:52:
Mooi dat je het experiment aan gaat @Lud0v1c! Heel tof, ben benieuwd hoe het je vergaat.

De marges vind ik zelf ook vrij krap, en wat ik niet lees in je stuk: hoe zit je vriendin er in?
Mijn vriendin steunt mij volledig en begrijpt steeds meer de financiën achter mijn plan. Zij heeft de volledige besparing door samenwonen in maandelijks beleggen gestopt. Ze is ook net als mij minimalist en dat helpt ontzettend. Alleen de kinderwens zorgt voor wat onzekerheid komende tijd, maar goed dat lossen we t.z.t. ook wel op. In dit plan moet je ook flexibel zijn en goed omgaan met nieuwe situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Lud0v1c schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

In dit plan moet je ook flexibel zijn en goed omgaan met nieuwe situaties.
Dat is met elk plan zo.
Je spreekt over een termijn van 20+ jaar, dus er zijn tal van dingen die kunnen veranden die jezelf onder controle hebt, maar zeker ook die je niet controleert. En dat kan financieel positief zijn (bonus, erfenis, loonsverhoging), maar er zullen ook tegenvallers zijn (auto defect, kosten aan het huis, ziekte, dure hobby waar je echt van geniet...)
Niks verkeerd met een plan aanpassen, als je het maar bewust doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
Vooropgesteld dat ik vind dat de mede-tweakers hier wat te voorzichtig zijn is het een mooi plan.

Echter zelfs ik vind t wel risicovol om met 8% rendement te rekenen. Hoewel t misschien t langjarig gemiddelde is, zal er veel variatie inzitten. Het risico is dat je tijdens een downturn dermate veel van je kapitaal opgebruikt dat er te weinig over is om van het herstel gebruik te maken.

Daarom wordt er over het algemeen met 4% (of zelfs 3,5% en lager) gerekend. Dit zijn echter percentages waarbij het kapitaal de enige inkomstenbron is.

In jouw geval staan er daarna nog pensioen en AOW uitkeringen tegenover. De vraag is echter wat daar daadwerkelijk van zal worden uitgekeerd uiteindelijk. Zelf heb ik er bar weinig vertrouwen in, zeker omdat ik ook vroeg gestopt ben met inleggen.

Al met al zou ik of met een percentage van 5-6% rekenen OF ervanuit gaan dat je op een leuke manier wat gaat bijverdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 05-08-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 21:16
Members only:

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Ik vraag me altijd bij dat soort lijstjes af... Waar is de rest van de uitgaven?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:55:
Ik vraag me altijd bij dat soort lijstjes af... Waar is de rest van de uitgaven?
Dat was mijn gedachte ook. Je zult bijvoorbeeld, ook bij een appartement met VvE, op termijn met onderhoudskosten te maken krijgen. En een hoop spullen zullen ook 'ooit' vervangen moeten worden. Niet alleen de standaard zaken met een korte levensduur als computer en telefoon, naar als je kijkt naar een termijn van een halve eeuw, dan denk ik dat je nagenoeg alles wat je hebt wel eens zult moeten/willen vervangen.

En voor de toekomst rekenen met hypotheeklasten van ongeveer het laagste rentepeil ooit, daarvoor zou ik toch ook maar wat extra uitgaven in reserveren.

Verder was ik eerst een beetje op het verkeerde been gezet door het idee dat het om een eenpersoonshuishouden zou gaan. Eigenlijk is je budget niet zozeer X, wat voor een persoon erg laag is. Je budget is de helft van 2X. Wat ik voor een tweepersoonshuishouden wel een redelijk bedrag vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:02:
[...]

Dat was mijn gedachte ook. Je zult bijvoorbeeld, ook bij een appartement met VvE, op termijn met onderhoudskosten te maken krijgen. En een hoop spullen zullen ook 'ooit' vervangen moeten worden. Niet alleen de standaard zaken met een korte levensduur als computer en telefoon, naar als je kijkt naar een termijn van een halve eeuw, dan denk ik dat je nagenoeg alles wat je hebt wel eens zult moeten/willen vervangen.

En voor de toekomst rekenen met hypotheeklasten van ongeveer het laagste rentepeil ooit, daarvoor zou ik toch ook maar wat extra uitgaven in reserveren.

Verder was ik eerst een beetje op het verkeerde been gezet door het idee dat het om een eenpersoonshuishouden zou gaan. Eigenlijk is je budget niet zozeer X, wat voor een persoon erg laag is. Je budget is de helft van 2X. Wat ik voor een tweepersoonshuishouden wel een redelijk bedrag vind.
Het is natuurlijk een lean budget. In mijn optiek mist er niet veel, inderdaad een post voor afschrijving. Daar staat tegenover een budget voor uitjes en vakantie waar je wat mee kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hoewel dit het FO topic is en daar logischerwijs vooral de focus op ligt, is voor jou vooral de uitdaging een goed plan te maken hoe je de komende jaren door wilt gaan brengen. Financieel heb je een goede basis, daar is al veel over gezegd in de reacties en dat is een stevig fundament. En dat je de druk voor jezelf eraf haalt begrijp ik ook. Tegelijkertijd heb je nog een heel leven te gaan en daarmee is de vraag denk ik voor de komende periode vooral wat je wilt gaan doen. Daar zet je al wat stappen in met een coach. Ik denk dat als je daar een beter beeld bij hebt en mogelijk ook iets beter weet of en hoeveel inkomsten daar uit komen je dit plan fijn kunt gaan slijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
@Lud0v1c
De grote veligheidsfactor voor jou is natuurlijk inkomen uit werk. Ongeacht wat je doet, de eerste ≈€20k is nauwelijks belast. Voor jouw minimale benadering maakt dit direct al het verschil.

Alhoewel ik snap dat het rust geeft vraag ik me op basis van jouw verhaal af of het überhaupt zinvol is al te rekenen met een scenario zonder enige inkomsten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tip om kosten van zo’n verre reis in de hand te houden.

Ik heb eens een verre reis gemaakt, en om de kosten te drukken, ben ik gaan werken daar. Dat was erg leuk, veel interessante mensen ontmoet en mooie verhalen aan overgehouden. Plus, je hebt de weekenden om bepaalde toeristische trekpleisters bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Ik ben benieuwd wat onze kosten van levensonderhoud gaan doen dit jaar. Dit jaar weer meer op vakantie en deze zomer met de auto naar Zuid-Europa is ook een stukje duurder. Verder moet ik het nog bekijken - maar denk ik dat onze persoonlijke inflatie wat lager ligt door o.a. zonnepanelen en relatief laag gasverbruik.
Verder dacht ik aan het volgende: stel je spaarquote is 50%, dan heb je nu de helft minder last van koopkrachtdaling, wel gaat het FO bedrag natuurlijk omhoog als je kosten stijgen en moet je dus meer opbouwen. Hoewel de inkomensstijging (stel 4%) de kosten (stel +8%) niet bijhoudt, ben je dan met in vergelijking met iemand die zijn inkomen volledig uitgeeft toch relatief goed af. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@JURIST

Ja, het zal langer duren om FO te worden.

En iemand die niet spaart en zijn inkomen maar met 4% ziet stijgen bij een inflatie van 8% zal ofwel moeten besparen, ofwel begint die financiële putten te graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18
TucanoItaly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Tip om kosten van zo’n verre reis in de hand te houden.

Ik heb eens een verre reis gemaakt, en om de kosten te drukken, ben ik gaan werken daar. Dat was erg leuk, veel interessante mensen ontmoet en mooie verhalen aan overgehouden. Plus, je hebt de weekenden om bepaalde toeristische trekpleisters bezoeken.
Dat is inderdaad een mooie manier om goedkoper te reizen. En als je in de randstad woont (of een andere gewilde plek) en je kunt je huis tijdelijk verhuren dan kan het zelfs zo zijn dat je netto zonder kosten reist (afgezien van het gebrek aan normaal inkomen natuurlijk). Maar goed, dat is iets waar wel wat haken en ogen aan zitten dus zal niet voor iedereen even aantrekkelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
Tommie12 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:04:
@JURIST

Ja, het zal langer duren om FO te worden.

En iemand die niet spaart en zijn inkomen maar met 4% ziet stijgen bij een inflatie van 8% zal ofwel moeten besparen, ofwel begint die financiële putten te graven.
Je hebt meer nodig voor FO tenzij het lukt om je spaarquote op basis van dat nieuwe bedrag ongewijzigd voort te zetten. In België moet dat zeker gaan lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JURIST schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:26:
[...]

Je hebt meer nodig voor FO tenzij het lukt om je spaarquote op basis van dat nieuwe bedrag ongewijzigd voort te zetten. In België moet dat zeker gaan lukken ;)
Maar als het bedrag wat je al gespaard hebt niet mee stijgt met de inflatie (door beleggingswinsten), ga je daar toch ook iets verliezen.
In 2020 was er vrijwel geen inflatie, en haalde ik een rendement van 10%+, dan schiet het echt op.
Nu in 2022 zit ik op -8% sinds begin dit jaar, en daar komt nog inflatie bovenop. Dat is een bummer….

[ Voor 19% gewijzigd door Tommie12 op 06-08-2022 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Maar als het bedrag wat je al gespaard hebt niet mee stijgt met de inflatie (door beleggingswinsten), ga je daar toch ook iets verliezen.
In 2020 was er vrijwel geen inflatie, en haalde ik een rendement van 10%+, dan schiet het echt op.
Nu in 2022 zit ik op -8% sinds begin dit jaar, en daar komt nog inflatie bovenop. Dat is een bummer….
Daarom kun je beleggingsjaren ook niet los zien en moet je kijken naar het lange termijn gemiddelde. Aandelen lopen altijd op de muziek vooruit.

Daarnaast hebben we als mensen behoefte aan structuur waardoor we alles netjes indelen in periodes van 01-jan tot 31-dec, maar het is natuurlijk net zo arbitrair als kijken van 09-jul tot 8-jul

[ Voor 13% gewijzigd door R.van.M op 06-08-2022 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:25
JURIST schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:58:
Ik ben benieuwd wat onze kosten van levensonderhoud gaan doen dit jaar. Dit jaar weer meer op vakantie en deze zomer met de auto naar Zuid-Europa is ook een stukje duurder. Verder moet ik het nog bekijken - maar denk ik dat onze persoonlijke inflatie wat lager ligt door o.a. zonnepanelen en relatief laag gasverbruik.
Verder dacht ik aan het volgende: stel je spaarquote is 50%, dan heb je nu de helft minder last van koopkrachtdaling, wel gaat het FO bedrag natuurlijk omhoog als je kosten stijgen en moet je dus meer opbouwen. Hoewel de inkomensstijging (stel 4%) de kosten (stel +8%) niet bijhoudt, ben je dan met in vergelijking met iemand die zijn inkomen volledig uitgeeft toch relatief goed af. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik kwam dit plaatje tegen op Reddit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO3po5YrRS6uXrbiKtFIpYPjyDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tVKcoCuXs7LPNRrz3oIDUX6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Maar die hoge inflatie is van één jaar. Als dat snel weer terug gaat naar een normaal niveau, dan valt die bummer voor de toekomst wel mee. En dan maakt het ook naar de toekomst toe nogal een verschil uit of je inkomen onvoorwaardelijk met die hoge inflatie gestegen is of niet.

(Uiteraard is een en ander ook sterk afhankelijk van hoe ver je al op weg bent richting FO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torgo schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]
Geen heel verrassend plaatje, maar toch vind ik het pijnlijk dat in Nederland het verschil tussen hoog en laag inkomen in het effect van de inflatie, vergeleken met andere landen, ook relatief gezien zo groot is. Met het beeld dat Nederland "kampioen nivelleren" zou zijn, zou je verwachten dat ook de inflatie van hogere en lagere inkomens dichter bij elkaar zou liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

Maar die hoge inflatie is van één jaar. Als dat snel weer terug gaat naar een normaal niveau, dan valt die bummer voor de toekomst wel mee. En dan maakt het ook naar de toekomst toe nogal een verschil uit of je inkomen onvoorwaardelijk met die hoge inflatie gestegen is of niet.

(Uiteraard is een en ander ook sterk afhankelijk van hoe ver je al op weg bent richting FO)
We komen uit een erg lange periode met zeer lage inflatie en nog lagere loonstijgingen met name door de enorme monetaire verruiming. Vanuit verschillende 'experts' is al langer gewaarschuwd dat dit niet oneindig zo door kon gaan. Het is ook echt niet alleen de oorlog in Oekraïne die dit veroorzaakt hoewel dat een enorm versterkend effect heeft. In die zin hoop ik dat deze periode een helend effect heeft en dat landen gedwongen worden hun zaken op orde te brengen. Het is een enorme test voor de Euro en Europa in bredere zin. Gaat Zuid-Europa nu eindelijk de noodzakelijke hervormingen doorvoeren en de begrotingen op orde brengen of desintegreert de Euro nog verder met steeds grotere verschillen tot gevolg. En komt er een verdere fiscale integratie in Europa?

Dat kan voor ons FO streven best grote gevolgen hebben. Gaan we naar een periode met hogere maar beheersbare inflatie en rentes of loopt Europa zo ver uit elkaar dat de rentes noodgedwongen laag gehouden moeten worden met enorme exportoverschotten van Noord naar Zuid en daarbij voor NW Europa een jarenlange hoge inflatie tot gevolg en te veel economische groei (met alle bijkomende effecten) voor wat we aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Geen heel verrassend plaatje, maar toch vind ik het pijnlijk dat in Nederland het verschil tussen hoog en laag inkomen in het effect van de inflatie, vergeleken met andere landen, ook relatief gezien zo groot is. Met het beeld dat Nederland "kampioen nivelleren" zou zijn, zou je verwachten dat ook de inflatie van hogere en lagere inkomens dichter bij elkaar zou liggen
Doordat iemand voor een groot deel afhankelijk is van toeslagen en uitkeringen die met enige vertraging worden aangepast is de intiiele schok daar natuurlijk ook groot.

Uitinedleijk is het nogal logisch in de huidige situatie van stijgende energieprijzen en voedselprijzen dat vooral de lagere inkomens er last van hebben. Op het moment dat vliegvakanties en autos hard zouden stijgen zou het plaatje omgekeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Doordat iemand voor een groot deel afhankelijk is van toeslagen en uitkeringen die met enige vertraging worden aangepast is de intiiele schok daar natuurlijk ook groot.
Deels is dat zo, maar dit geldt eigenlijk ook voor de gewone lonen. Veel lonen worden op de zelfde basis aangepast als de uitkeringen en toeslagen.
Uitinedleijk is het nogal logisch in de huidige situatie van stijgende energieprijzen en voedselprijzen dat vooral de lagere inkomens er last van hebben. Op het moment dat vliegvakanties en autos hard zouden stijgen zou het plaatje omgekeerd zijn.
(Tegelijk kun je je dan ook afvragen waarom "energieslurpende" vliegvakanties niet even veel last van die loonstijgingen zouden hebben. )

Maar in de basis is is het zeker logisch dat lagere inkomens meer last van hebben van stijgingen van 'basisbehoeften'. Dat vind ik ook niet zo raar. Waar het mij dan vooral om gaat is dat dit effect blijkbaar in Nederland veel groter is dan in andere landen. Aangezien het verschil in inflatie tussen hoge en lage inkomens in Nederland ook relatief groter lijkt dan in andere landen. Blijkbaar is in andere landen "het systeem" voor lagere inkomens toch robuuster en inflatiebestendige dan in Nederland?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 03:37
[...]

Ligt er vooral aan van welk 'laag inkomen' men uitgaat.
Het CBS rekent bijvoorbeeld voor iemand met een bijstandsuitkering alléén de kale uitkering van plm. 1000,- per maand tot het inkomen en schaart dit onder de lage inkomensgrens (met risico op armoede).

Als je alle ontvangsten in euro's ook mee rekent zoals kindgebonden budget, huur-, zorg-, energietoeslag, kinderbijslag, alleenstaande ouder toeslag, etc., dan vormt die basis uitkering maar 35 % tot 40 % van de totale som die aan euro's binnen komt per maand bijvoorbeeld bij een alleenstaande ouder.

Dat is dan nog exclusief alle niet-uitgaven waar men recht op heeft vanwege dat vastgestelde 'lage inkomen' (zoals sport, cultuur, schoolspullen, computer, fiets, e.d.)

Wat ik maar wil zeggen: dit soort cijfers zeggen pas echt iets wanneer je precies weet welke definities men heeft gehanteerd; inclusief alle toeslagen zou dit plaatje er (voor Nederland) wellicht heel anders uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:59:
[...]

Deels is dat zo, maar dit geldt eigenlijk ook voor de gewone lonen. Veel lonen worden op de zelfde basis aangepast als de uitkeringen en toeslagen.

[...]

(Tegelijk kun je je dan ook afvragen waarom "energieslurpende" vliegvakanties niet even veel last van die loonstijgingen zouden hebben. )

Maar in de basis is is het zeker logisch dat lagere inkomens meer last van hebben van stijgingen van 'basisbehoeften'. Dat vind ik ook niet zo raar. Waar het mij dan vooral om gaat is dat dit effect blijkbaar in Nederland veel groter is dan in andere landen. Aangezien het verschil in inflatie tussen hoge en lage inkomens in Nederland ook relatief groter lijkt dan in andere landen. Blijkbaar is in andere landen "het systeem" voor lagere inkomens toch robuuster en inflatiebestendige dan in Nederland?
Energie en voedsel zijn basisbehoeften voor iedereen, dat aandeel in het totale uithavenpakket is bij lage inkomens groter, wat dat betreft logisch.
Maar ook vliegreizen en nieuwe auto's zijn ook stevig in prijs gestegen, maar voor gas is de stijging natuurlijk extreem.

Wat je volgend jaar nog gaat merken zijn de tweede ronde effecten. Ook zonder loon-prijsspiraal zal de inflatie ook volgend jaar relatief hoog blijven doordat loonkosten onherroepelijk sterker zullen stijgen.

Ook gaan velen de hogere energierekening nog voelen bij verlenging van het jaarcontract.

Maar een groot verschil blijft ook dat de spaarquote bij hogere inkomens gemiddeld hoger ligt. De prijsstijging van het totale uitgavenpakket weegt dus naar verhouding minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lim987 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Ligt er vooral aan van welk 'laag inkomen' men uitgaat.
Het CBS rekent bijvoorbeeld voor iemand met een bijstandsuitkering alléén de kale uitkering van plm. 1000,- per maand tot het inkomen en schaart dit onder de lage inkomensgrens (met risico op armoede).

Als je alle ontvangsten in euro's ook mee rekent zoals kindgebonden budget, huur-, zorg-, energietoeslag, kinderbijslag, alleenstaande ouder toeslag, etc., dan vormt die basis uitkering maar 35 % tot 40 % van de totale som die aan euro's binnen komt per maand bijvoorbeeld bij een alleenstaande ouder.
Ik begrijp wat je bedoelt. Het maakt inderdaad uit of je bv 100 zorgtoeslag aan de inkomsten en 100 euro zorgverzekering bij de uitgavenkant rekent, of dat je die toeslag wegstreept tegen de premie. Daarmee verlaag je de totale uitgaven en verhoog je het percentage dat je aan bv eten en energie uitgeeft.

Tegelijk zou ik verwachten dat ze in zo'n vergelijking wel proberen om zo veel mogelijk vergelijkbare definities te gebruiken. Zal nooit helemaal matchen, maar ik hoop toch dat het eerder Elstar met Jonagold vergelijken is dan appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JURIST schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:17:
[...]
Maar een groot verschil blijft ook dat de spaarquote bij hogere inkomens gemiddeld hoger ligt. De prijsstijging van het totale uitgavenpakket weegt dus naar verhouding minder.
Dat begrijp ik en vind ik ook logisch, maar het gaat mij er dus vooral om dat dit verschil in Nederland veel groter lijkt dan in veel andere landen. Dat de uitgaven van lage inkomens hier bv 13% stijgen en van hoge inkomens 10%, terwijl dat in Duitsland (willekeurig voorbeeld) veel dichter bij elkaar ligt, met grofweg 5,5% versus 5%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Dat begrijp ik en vind ik ook logisch, maar het gaat mij er dus vooral om dat dit verschil in Nederland veel groter lijkt dan in veel andere landen. Dat de uitgaven van lage inkomens hier bv 13% stijgen en van hoge inkomens 10%, terwijl dat in Duitsland (willekeurig voorbeeld) veel dichter bij elkaar ligt, met grofweg 5,5% versus 5%.
Dat heeft ook voor een groot deel met nationale policy te maken. In Hongarije worden bijvoorbeeld energiekosten door de overheid laag gehouden (waar ze nu budgettair de consequenties van merken), zie effect in het geposte plaatje. Het valt mij verder ook op dat de compensatie voor hoge benzineprijzen in enkele andere landen (veel) groter is dan in NL.

Het gaat mij in het licht van dit topic vooral om de analyse van de individuele impact in relatie tot FO. Dat hangt dus af van je persoonlijke inflatie (die dus ook per woonland kan verschillen) en inkomen.
Wij en meer meer mensen hier hebben het geluk dat de cost of living crisis minder impact heeft dan voor de financieel kwetsbare personen die in de media regelmatig worden aangehaald.

Aan hoge energiekosten valt met investeren gelukkig ook iets te doen, wat uiteindelijk ook goed is voor de transitie.
Hier dit jaar voor het eerst van het gas af op de camping. En thuis ook binnen 5 jaar i.c.m.zonnepanelen, dat kan je toekomstige kosten gunstig beïnvloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JURIST schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

Dat heeft ook voor een groot deel met nationale policy te maken. In Hongarije worden bijvoorbeeld energiekosten door de overheid laag gehouden (waar ze nu budgettair de consequenties van merken), zie effect in het geposte plaatje. Het valt mij verder ook op dat de compensatie voor hoge benzineprijzen in enkele andere landen (veel) groter is dan in NL.
Dat is dus ook wat ik hierbij constateer. Er wordt in Nederland vaak geklaagd dat alles te genivelleerd is en te soft is en dat de lasten te veel op de schouders van "de rijken" rusten. Maar het lijkt er op dat in veel andere landen de "lagere inkomens" veel meer tegen hoge kosten voor levensonderhoud 'beschermd' worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:45
JURIST schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

Het gaat mij in het licht van dit topic vooral om de analyse van de individuele impact in relatie tot FO. Dat hangt dus af van je persoonlijke inflatie (die dus ook per woonland kan verschillen) en inkomen.
Wij en meer meer mensen hier hebben het geluk dat de cost of living crisis minder impact heeft dan voor de financieel kwetsbare personen die in de media regelmatig worden aangehaald.

Aan hoge energiekosten valt met investeren gelukkig ook iets te doen, wat uiteindelijk ook goed is voor de transitie.
Hier dit jaar voor het eerst van het gas af op de camping. En thuis ook binnen 5 jaar i.c.m.zonnepanelen, dat kan je toekomstige kosten gunstig beïnvloeden
Daar heb je natuurlijk ook 1 van de oorzaken te pakken. De hogere inkomens kunnen investeren waarbij de kosten voor de baten uit gaan. 5k neerleggen voor een paar zonnepanelen die zich in 4 jaar terugverdienen(geen opening voor de zonnepanelen discussie :+) kunnen de hogere inkomens zich vaak prima veroorloven, de lagere inkomens zijn blij als ze aan het einde van de maand 50 euro over houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Kijk eens naar je eigen persoonlijke inflatie. Bij ons valt goed dan goed mee omdat energie eigenlijk een beperkt deel van onze besteding is. Ons huis is extreem energiezuinig en wij hebben dan maar 1 wagen die ook nog eens bedrijfswagen is. Als je weet dat groot deel van inflatie aan energie te wijten is dan zal het voor ons nog beperkt zijn.

Ondetussen geniet ik door van onze financiele onafhankelijkheid sinds 2019.

[ Voor 10% gewijzigd door Galactic op 06-08-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
superkoex9 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Daar heb je natuurlijk ook 1 van de oorzaken te pakken. De hogere inkomens kunnen investeren waarbij de kosten voor de baten uit gaan. 5k neerleggen voor een paar zonnepanelen die zich in 4 jaar terugverdienen(geen opening voor de zonnepanelen discussie :+) kunnen de hogere inkomens zich vaak prima veroorloven, de lagere inkomens zijn blij als ze aan het einde van de maand 50 euro over houden.
Precies. En als daarbij ook nog eens de impact van hogere inflatie op hogere inkomens lager is dan de impact op hogere inkomens, dan wordt dat verschil alleen maar groter

Allemaal heel verklaarbaar, maar het voelt voor mij toch wat oneerlijk. Alsof we het in onze samenleving niet helemaal "eerlijk" hebben ingericht. Maar dat is een heel andere discussie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Galactic schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:43:
Kijk eens naar je eigen persoonlijke inflatie. Bij ons valt goed dan goed mee omdat energie eigenlijk een beperkt deel van onze besteding is. Ons huis is extreem energiezuinig en wij hebben dan maar 1 wagen die ook nog eens bedrijfswagen is. Als je weet dat groot deel van inflatie aan energie te wijten is dan zal het voor ons nog beperkt zijn.

Ondetussen geniet ik door van onze financiele onafhankelijkheid sinds 2019.
Grappig daarbij is dat iemand die een hoge hypotheek heeft, een lagere persoonlijke inflatie zal hebben dan iemand die zijn huis heeft afbetaald. Terwijl die laatste wellicht juist veel meer buffer tussen inkomsten en uitgaven heeft om prijsstijgingen op te vangen dan degene met een hogere hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Dat is dus ook wat ik hierbij constateer. Er wordt in Nederland vaak geklaagd dat alles te genivelleerd is en te soft is en dat de lasten te veel op de schouders van "de rijken" rusten. Maar het lijkt er op dat in veel andere landen de "lagere inkomens" veel meer tegen hoge kosten voor levensonderhoud 'beschermd' worden.
Zonder verdere achtergrond is er weinig over te zeggen. Misschien gebruikt de onderste 20% in Nederland veel meer energie dan in gemiddelde land, waardoor ze ook harder getroffen worden door inflatie. Of misschien is het iets heel anders. En los daarvan zegt de delta van één jaar natuurlijk heel weinig over nivellering over het algemeen.

Lijkt mij overigens ook niet echt FO gerelateerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
[...]
Met het beeld dat Nederland "kampioen nivelleren" zou zijn,
[…]
Dat is misschien het beeld maar niet de realiteit. Onder Rutte zijn de inkomensverschillen alleen maar toegenomen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Dat is misschien het beeld maar niet de realiteit. Onder Rutte zijn de inkomensverschillen alleen maar toegenomen.
sinds 1990 is er geen sprake van een statistisch significante stijging in de ongelijkheid in het besteedbaar inkomen. De Nederlandse inkomensverschillen zijn de afgelopen drie decennia vrij stabiel.
Ongeveer 2/3e van de toename van de inkomensongelijkheid sinds 1990 blijkt te zijn afgevlakt door een toename van herverdeling via sociale
uitkeringen en inkomensheffingen. Met name zien we een duidelijke toename van
de herverdeling via de inkomensheffingen sinds 1990.
Van https://www.cbs.nl/-/medi...nkomens-verdeeld--def.pdf (is t/m 2019)

Of: https://data.worldbank.or.../SI.POV.GINI?locations=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik vind het in het kader van de genoemde grafiek interessanter hoe Nederland het vergeleken met andere landen doet. Volgens mij scoort Nederland theoretisch gezien via de gini index etc. wel goed. Maar hoe dat in de praktijk uitpakt bij inflatie is zo te zien toch wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Anticipeer- en krimpgebieden in Nederland:
https://www.rijksoverheid...den-en-anticipeergebieden

Ik ken wel die verhalen van Amerikanen die Thailand of zo, maar eigenlijk kun je dat ook lokaal doen: tegen de tijd dat je gaat FO’en, verhuis je naar een krimp regio. Als je een woning te verkopen had, dan koop je een goedkopere en steek je het verschil in een renderende belegging. Als je iets gaat huren, zul je lagere woonlasten krijgen.

Ik vraag me alleen wel af, of bijv. gemeentebelasting in zo’n krimp regio wel lager is. Als je dezelfde voorzieningen wilt houden maar met minder mensen moet bekostigen, kijk je aan tegen hogere gemeentebelasting. Maar dat heb ik niet nagekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 17:34
Dat is toch ook wel logisch als je ziet dat bijvoorbeeld gas hier meer stijgt dan gemiddeld in Europa. Gas heeft ieder arm gezin nodig (minima zitten niet in warmtepomp huizen met zonnepanelen). Idem voor benzine. Als een lager inkomen 2x per maand voor 80euro tankt wat 65 euro in Duitsland zou zijn heb je al 30 euro verschil (vorig jaar was dat ongeveer gelijk). Op een minimumloon van 1800(?) Is dat al 1,5%extra inflatie ten opzichte van Duitsland, puur door benzine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:28:

Ik ken wel die verhalen van Amerikanen die Thailand of zo, maar eigenlijk kun je dat ook lokaal doen: tegen de tijd dat je gaat FO’en, verhuis je naar een krimp regio. Als je een woning te verkopen had, dan koop je een goedkopere en steek je het verschil in een renderende belegging. Als je iets gaat huren, zul je lagere woonlasten krijgen.

Ik vraag me alleen wel af, of bijv. gemeentebelasting in zo’n krimp regio wel lager is. Als je dezelfde voorzieningen wilt houden maar met minder mensen moet bekostigen, kijk je aan tegen hogere gemeentebelasting. Maar dat heb ik niet nagekeken.
Je ziet alleen regelmatig dat mensen die dat doen daar snel weer van terug komen. De redenen variëren, een paar vaak gehoorde redenen zijn dat ze de familie en vrienden missen en dat er weinig te doen is in die regio's. Daar komt bij dat als je het landelijk beschouwd een beperkte migratie naar die gebieden mogelijk wenselijk is maar je wilt ook niet dat je die gebieden - die in hun aard al stevig vergrijzen - nog veel verder vergrijzen door migratie van pensionado's. Want in die regio's trekt de jeugd weg dus staan alle voorzieningen in de basis al zwaar onder druk. Ook de voorzieningen waar het oudere deel van de bevolking vooral gebruik van maakt.

Die regio's zijn vooral geholpen met het behoud van de eigen jeugd in de regio icm migratie van jonge gezinnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 07-08-2022 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TucanoItaly schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:28:

Dat gebeurt toch ook al decennialang? Senioren hoeven niet meer dicht bij werkgevers of scholen te zitten, dus kunnen ze prima verhuizen naar een mooi huis op een mooie locatie. Er is ook een hele pr campagne (geweest) over "Drenthenieren". Omdat Drenthe hiervoor een ideale locatie is, met zijn mooie natuur en zo.
De kosten zijn meestal niet lager. De lasten per euro woningwaarde zijn simpelweg hoger. Daarom zullen zulke krimpregio's in de regel ook een hoog OZB tarief hebben.

Daarnaast zijn de lasten ook anders. En uitgestrekte gemeente met weinig inwoners zal relatief veel kosten hebben aan zaken als wegonderhoud. En bv het ophalen van vuilnis zal waarschijnlijk ook meer kosten dan als iedereen in de stad op een kluitje zit. Maar in die stad zullen ze dan misschien weer meer te maken hebben met andere kosten van het 'stadse leven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
Want in die regio's trekt de jeugd weg dus staan alle voorzieningen in de basis al zwaar onder druk. Ook de voorzieningen waar het oudere deel van de bevolking vooral gebruik van maakt.

Die regio's zijn vooral geholpen met het behoud van de eigen jeugd in de regio icm migratie van jonge gezinnen.
Deels is dat zo. Maar zo'n ontwikkeling kun je ook niet overal tegenhouden. Vaak betekent uitstel geen afstel. Dan is het op sommige plekken handiger om juist in te zetten op de oudere groepen die sowieso al in die regio's zouden willen blijven. Want als je die groepen groter maakt, dan zullen de voorzieningen voor die ouderen juist beter worden, of minder onder druk komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Neen daar is een optimum voor, een bepaalde synergie. Buslijnen zijn alleen voor bejaarden nooit rendabel, maar als er nog genoeg jeugd is, die naar school moet kan het wel. Ons dorp vergrijsd ook, het is nu een dingetje of de basisschool kan blijven. Gaat die weg dan komen die jonge gezinnen sowieso niet meer, houdt het verenigingsleven langzaam op en noem maar op.

Nederland is niet groot het is vooral mismanagement dat op de ene plek teveel volk is en tien minuten verder met de auto moet een basisschool dicht. Krijg je niet bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 10:44
djrobo1989 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:09:
Toevallig mensen hier bekend met Ghostfolio voor het bijhouden van het portfolio? Ziet er veelbelovend uit, zowel gehost als zelf hosting via Docker. Zelf alleen de demo bekeken, Ik wilde de Docker uitproberen, maar krijg hem nog niet aan de praat.
Ik heb de docker gisteren geïnstalleerd op unraid en ben nu aan het proberen. Erg simplistisch nog maar veelbelovend alternatief voor portfolio performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:59
Torgo schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]
Zonder context zegt deze grafiek verder echter niet veel.

Zo is het in Duitsland bijvoorbeeld veel gebruikelijker dat mensen in een WG samen wonen om kosten te delen. Voor de mensen die minder te besteden hebben, stijgen hun relatieve uitgaven hieraan dan natuurlijk ook minder hard, want ze hoeven niet de energie voor 1 woning, maar bijvoorbeeld 1/3e te dekken. Terwijl iemand die meer vermogend is, deze kosten wel volledig zelf draagt.

Idem dito zie je in veel zuid Europese landen dat mensen vaak veel langer bij hun ouders wonen. Tot 35 - 40 is in bijvoorbeeld Italië helemaal niet ongebruikelijk meer. Ook dan beperk je per persoon binnen de minima groep deze last op je inkomen, want je deelt weer.

Is in Nederland deze last dan ook daadwerkelijk zwaarder of meer oneerlijk verdeeld, i.v.m. de rest van Europa? Of hebben we het in Nederland juist nog beter en minder oneerlijk verdeeld waardoor minima nog vaker een eigen woning kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:08

[Afbeelding]
Hmm, ik moest een paar keer goed kijken wat er nou precies staat. Er staat dat het uitgedrukt is in percentages van de totale uitgaven. Hoe werkt dit dan?
Stel dat de inflatie gewoon gelijk is bij rijk en arm, dan nog is het percentage van de basis behoeften van de totale uitgaven anders. Stel:
Basis 100 euro van de 200 euro voor arm (50% basis)
Basis 100 euro van de 1000 euro voor rijk. (10% basis)
Na inflatie stijgt allebei met 10% alleen kan rijk gewoon meer uitgeven en arm moet bezuinigen omdat limiet bereikt is.
Basis 110 euro van de 200 euro voor arm (55% basis)
Basis 110 euro van de 1100 euro voor rijk (10% basis)
In grafiek zou dit dus 10%inflatie voor arm zijn en 0% voor rijk?
Ik snap de grafiek misschien niet want het liefst zou ik alle getallen weten, ook de totale uitgaven waarmee vergeleken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Rubbergrover1 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:00:
Er is ook een hele pr campagne (geweest) over "Drenthenieren".
Wow, nooit geweten. Er is zelfs een Wikipedia artikeltje over dit verschijnsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 22:21
Mivadebe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

Ik heb de docker gisteren geïnstalleerd op unraid en ben nu aan het proberen. Erg simplistisch nog maar veelbelovend alternatief voor portfolio performance.
Leek me ook handig juist omdar het simpel overzicht over meerdere accounts biedt. Maar het is volledig handmatig (geen koppeling of import ?) dus ik zie er nu niet veel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
psychodude schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Zonder context zegt deze grafiek verder echter niet veel.

Zo is het in Duitsland bijvoorbeeld veel gebruikelijker dat mensen in een WG samen wonen om kosten te delen. Voor de mensen die minder te besteden hebben, stijgen hun relatieve uitgaven hieraan dan natuurlijk ook minder hard, want ze hoeven niet de energie voor 1 woning, maar bijvoorbeeld 1/3e te dekken. Terwijl iemand die meer vermogend is, deze kosten wel volledig zelf draagt.

Idem dito zie je in veel zuid Europese landen dat mensen vaak veel langer bij hun ouders wonen. Tot 35 - 40 is in bijvoorbeeld Italië helemaal niet ongebruikelijk meer. Ook dan beperk je per persoon binnen de minima groep deze last op je inkomen, want je deelt weer.

Is in Nederland deze last dan ook daadwerkelijk zwaarder of meer oneerlijk verdeeld, i.v.m. de rest van Europa? Of hebben we het in Nederland juist nog beter en minder oneerlijk verdeeld waardoor minima nog vaker een eigen woning kunnen hebben?
Wat ik me vaag herinner uit oudere topics is dat kinderen in Nederland vaak na hun 18e zo snel mogelijk het huis uit ‘moeten’, omdat de ouder(s) anders gekort worden op hun uitkering, omdat het inkomen van hun kinderen meetellen en voor de hoogte van toeslagen…

Tja, dan is het letterlijk ieder voor zich hier…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
GioStyle schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Wat ik me vaag herinner uit oudere topics is dat kinderen in Nederland vaak na hun 18e zo snel mogelijk het huis uit ‘moeten’, omdat de ouder(s) anders gekort worden op hun uitkering, omdat het inkomen van hun kinderen meetellen en voor de hoogte van toeslagen…

Tja, dan is het letterlijk ieder voor zich hier…
Er wordt voor wat betreft uitkeringen gekeken naar een verzamelinkomen voor een huishouden.

Dan is het natuurlijk volkomen terecht dat er gekort wordt. Overigens is het de vraag hoezeer dat anders is in andere Europese landen, mits zij soortgelijke toeslagen überhaupt al kennen in de mate zoals we ze hier hebben. Daarin ben ik onvoldoende op de hoogte van de toeslagen over de grens in de rest van Europa.

Maar indien naast het werk van vader en moeder, je bijvoorbeeld ook nog eens een kind of 2 hebt met een maandelijks inkomen van bijvoorbeeld 1200 netto in de maand ieder, loopt het gezinsinkomen natuurlijk op. Samen die lasten delen binnen het ouderlijk huis is en blijft toch echt nog altijd goedkoper dan het kind ook een eigen woning te laten betrekken. Het feit dat dit überhaupt al kan, om voor een jong iemand een eigen woning te betrekken met toeslagen ter ondersteuning, is zeer zeker niet overal binnen Europa de norm.

Dat het dan ieder voor zich is hier, zeker. Maar je kunt je daarbij natuurlijk ook afvragen of er de nodige verschillen in sociale normen en waarden bestaan tegenover elkander, ten nadele van de Nederlander. Waar persoonlijk geluk en financieel belang meer waarde lijkt te hebben dan de inclusie van je eigen kinderen. Dit tekent wel de Nederlandse maatschappij zoals ik deze de afgelopen jaren heb leren kennen in ieder geval.

Acties:
  • +73 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn FO traject gaat wat vertraging oplopen denk ik.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:16
psychodude schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

Er wordt voor wat betreft uitkeringen gekeken naar een verzamelinkomen voor een huishouden.

Dan is het natuurlijk volkomen terecht dat er gekort wordt. Overigens is het de vraag hoezeer dat anders is in andere Europese landen, mits zij soortgelijke toeslagen überhaupt al kennen in de mate zoals we ze hier hebben. Daarin ben ik onvoldoende op de hoogte van de toeslagen over de grens in de rest van Europa.

Maar indien naast het werk van vader en moeder, je bijvoorbeeld ook nog eens een kind of 2 hebt met een maandelijks inkomen van bijvoorbeeld 1200 netto in de maand ieder, loopt het gezinsinkomen natuurlijk op. Samen die lasten delen binnen het ouderlijk huis is en blijft toch echt nog altijd goedkoper dan het kind ook een eigen woning te laten betrekken. Het feit dat dit überhaupt al kan, om voor een jong iemand een eigen woning te betrekken met toeslagen ter ondersteuning, is zeer zeker niet overal binnen Europa de norm.

Dat het dan ieder voor zich is hier, zeker. Maar je kunt je daarbij natuurlijk ook afvragen of er de nodige verschillen in sociale normen en waarden bestaan tegenover elkander, ten nadele van de Nederlander. Waar persoonlijk geluk en financieel belang meer waarde lijkt te hebben dan de inclusie van je eigen kinderen. Dit tekent wel de Nederlandse maatschappij zoals ik deze de afgelopen jaren heb leren kennen in ieder geval.
Members only:

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
Tommie12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:12:

***members only***
Gefeliciteerd! Een beetje meer tijd kan dan ook prettig zijn stel ik me voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 10:44
Bulldock schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Leek me ook handig juist omdar het simpel overzicht over meerdere accounts biedt. Maar het is volledig handmatig (geen koppeling of import ?) dus ik zie er nu niet veel in.
Er is nog niet lang een basis import functie / api beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30
Tommie12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:12:

***members only***
Gefeliciteerd! Een beetje vertraging is dan geen ramp 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30
Het probleem is niet het bijdragen het is de manier waarop. Veel mensen betaalden kostgeld aan hun ouders (wellicht iets van vroeger tijden) als ze gingen werken en nog thuis woonden. Voor sommigen echt noodzaak, maar ook om te leren wennen aan vaste lasten.

Vaak spaarden de ouders dat geld geheel of deels en later gebruikt voor als het kind op zichzelf ging wonen.

Dat geld bleef binnen het gezin , nu komt er gewoon minder binnen. En is het voor het kind moeilijker om een start te maken.

De ‘rijkere’ medemens heeft dus de beschikking over het extra geld maar de armere mens niet en wordt als het ware bestraft voor goed gedrag.

Zoals met veel van dit soort dingen is het de vraag of de strikte regels rondom inkomen en uitkeringen wel het gewenste effect sorteren en of het niet veel meer kost op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Maar dit telt dan niet voor de jongeren in zuid Europa? Die hebben niet de motivatie om ooit een eigen woning te verkrijgen? Het punt is dat wij het hier mogelijk helemaal zo slecht nog niet hebben als wat de eerdere grafiek doet suggereren. Onze jongeren kunnen het zich tenslotte nog vele jaren eerder permitteren op zichzelf te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Hoe werkt dat dan? Vastgoed in Italië is vele malen goedkoper dan hier toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Remco d schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:37:
Rome zit bijvoorbeeld op ongeveer 7500 euro/m2, Amsterdam betaal je al snel 7500 euro/m2. Uurloon daar is grofweg 25% minder dan wat je in Nederland kan krijgen.
Reken maar uit hoeveel goedkoper het is om op jezelf te wonen, als je 25% minder verdient en de woning evenveel kost. Dat iets hier in Nederland nu niet lekker loopt, betekend niet dat er elders geen grotere problemen kunnen zijn...

Gevalletje lijkt me dat je als FO-er het snel zo goed hebt, dat je vergeet hoeveel slechter (letterlijk) 99% van de mensen op deze wereld het hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 08-08-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Remco d schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:37:
Sowieso in genoeg landen hebben ze geen 100% hypotheken, maar bijvoorbeeld 80%. Dan moet je dus eerst flink zelf sparen om eigen inleg te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Ja dat weet ik. Ik ken de vastgoed markt in Italië verder niet baseerde me op prijzen die ik af en toe in de media hoor (heel dorp voor 100 euro bij wijze van). Hier is Groningen ook goedkoper dan Amsterdam maar schijnbaar is het daar dus nog wat extremer. Ging er gemakshalve vanuit dat alle huizen daar relatief goedkoper waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Remco d schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:15:
Ja dat weet ik. Ik ken de vastgoed markt in Italië verder niet baseerde me op prijzen die ik af en toe in de media hoor (heel dorp voor 100 euro bij wijze van). Hier is Groningen ook goedkoper dan Amsterdam maar schijnbaar is het daar dus nog wat extremer. Ging er gemakshalve vanuit dat alle huizen daar relatief goedkoper waren.
Het verschil in landen in Italië en Spanje is enorm. Er zijn dorpen waar je letterlijk gratis een huis krijgt (opknappers) en plekken die net zo duur als Leidscheplein in Amsterdam zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:18
Sissors schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Sowieso in genoeg landen hebben ze geen 100% hypotheken, maar bijvoorbeeld 80%. Dan moet je dus eerst flink zelf sparen om eigen inleg te hebben.
In Zweden moet je 15% zelf inleggen bijvoorbeeld. Hierdoor kunnen veel mensen niet beginnen met het kopen van een huis, ondanks dat schenkingen belastingvrij zijn.

Ander nadeel aan de huizenmarkt in andere landen (ook Zweden) is de rentevaste periode. In Zweden verklarrn ze je voor gek als je een rente vastzet voor 1,2 of 5 jaar. Het liefste gaan zij voor 1-3 maanden. Groot gevolg is dst huizenprijzen desondanks niet heel veel fluctureren in waarde. Ik heb vorig jaar een huis gekocht in Zweden zonder hypotheek en alle omringende huizen met hypotheek zijn maar een procent of 3 gestegen in waarde in een jaar tijd.

Alles heeft dus zijn voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik meen ooit gehoord te hebben dat er (lang geleden) een belastingregel was dat je nooit een hoger bedrag zou hoeven te betalen aan belasting over je vermogen, dan wat je in datzelfde jaar als inkomen verdiend had.
Hoe heette die regeling en wanneer is die afgeschaft?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heb je het misschien over dit museumstukje? En dan met name hoofdstuk IV, artikel 14, lid 5.

En hier de intrekking.

[ Voor 225% gewijzigd door Zr40 op 08-08-2022 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Orangelights23 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

In Zweden moet je 15% zelf inleggen bijvoorbeeld. Hierdoor kunnen veel mensen niet beginnen met het kopen van een huis, ondanks dat schenkingen belastingvrij zijn.

Ander nadeel aan de huizenmarkt in andere landen (ook Zweden) is de rentevaste periode. In Zweden verklarrn ze je voor gek als je een rente vastzet voor 1,2 of 5 jaar. Het liefste gaan zij voor 1-3 maanden. Groot gevolg is dst huizenprijzen desondanks niet heel veel fluctureren in waarde. Ik heb vorig jaar een huis gekocht in Zweden zonder hypotheek en alle omringende huizen met hypotheek zijn maar een procent of 3 gestegen in waarde in een jaar tijd.

Alles heeft dus zijn voor en nadelen.
Hier in Noorwegen moet je als buitenlander 25% inleggen. Als staatsburger is dat 15% of zekerheid in ander vastgoed. Ik heb letterlijk alle centen moeten omkeren om een appartement te kopen hier en moeten bidden dat de auto het niet zou begeven de eerste 2 maanden. Want had letterlijk 0,0 buffer. 8)7

Betreft hypotheek is het hier hetzelfde, bijna niemand heeft vaste rente allemaal variabel. Dit kan nog wel eens wat problemen gaan opleveren voor aantal gezinnen / mensen als de rente en stroomprijzen door gaan groeien.

Als ik had had geweten dan had ik voor 2% het 10 jaar vastgezet, maar van achter kijk je een koe in z’n kont….

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 08-08-2022 21:48 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

aawe mwan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:53:
Ik meen ooit gehoord te hebben dat er (lang geleden) een belastingregel was dat je nooit een hoger bedrag zou hoeven te betalen aan belasting over je vermogen, dan wat je in datzelfde jaar als inkomen verdiend had.
Hoe heette die regeling en wanneer is die afgeschaft?
Bedoel je de Lubbers-regeling? Die is op 1-1-2001 afgeschaft.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bishibosh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-11-2023
Hallo allemaal. Ik zit met een situatie waar ik jullie advies bij kan gebruiken:

Ik verwacht zeer binnenkort een eenmalige uitkering van mijn werk (ongeveer €95K netto). Dit brengt mijn FO weer een beetje dichterbij. Echter Nou twijfel ik of ik dit op mijn Meesman rekening moet storten of moet gebruiken om een deel van de hypotheek af te lossen (of allebei). Hypotheekrente is laag (0.95%) maar we kunnen wel boetevrij aflossen (restschuld is 170K). Normaal zou ik zonder nadenken naar Meesman overboeken maar dit bedrag gaat dan wel volledig meetellen voor de vermogensbelasting; vandaar mijn twijfel.

Adviezen, inzichten en meningen zijn zeer welkom! Als er info ontbreekt hoor ik het ook graag.

Alvast dank!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
@Bishibosh heb je al gezocht in dit topic? Zo nee, even doen. Zo ja, niet goed genoeg gezocht?
Mijn tip, zet alles op rood. Verdubbel je het, kun je het allebei doen met hetzelfde bedrag. Ben je alles kwijt, hoef je ook niet meer na te denken wat je ermee moet doen. Probleem opgelost :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Bishibosh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:57:
Hallo allemaal. Ik zit met een situatie waar ik jullie advies bij kan gebruiken:

Ik verwacht zeer binnenkort een eenmalige uitkering van mijn werk (ongeveer €95K netto). Dit brengt mijn FO weer een beetje dichterbij. Echter Nou twijfel ik of ik dit op mijn Meesman rekening moet storten of moet gebruiken om een deel van de hypotheek af te lossen (of allebei). Hypotheekrente is laag (0.95%) maar we kunnen wel boetevrij aflossen (restschuld is 170K). Normaal zou ik zonder nadenken naar Meesman overboeken maar dit bedrag gaat dan wel volledig meetellen voor de vermogensbelasting; vandaar mijn twijfel.

Adviezen, inzichten en meningen zijn zeer welkom! Als er info ontbreekt hoor ik het ook graag.

Alvast dank!
Met zo'n hypotheekrente is je rendement in elk geval zeer gering. Dus de vraag is: wil je zekerheid, of wil je risico? En is het een looncomponent die je 'nodig' hebt, of een extraatje? Ik heb laatst een extraatje gekregen (ander formaat) en een iets hogere hypotheekrente, maar heb na wat wikken en wegen gewoon een kooporder voor Vanguard aangemaakt.
Pagina: 1 ... 97 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.