Lim987 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:50:
Ik heb een vraag aan de mensen die Financieel Minder Afhankelijk zijn of nastreven.
Op dit moment ben ik 63 jaar, alleenstaand, hypotheek afgelost, spaargeld (géén beleggingen) ‘voor later’, vanaf mijn 55e jaar (veel) minder gaan werken – ik werk vanaf jonge leeftijd en heb daarnaast avondstudies gevolgd, vanaf plm. 1998 werk ik als zelfstandige).
Alles bij elkaar heb ik 2 hele kleine pensioenen opgebouwd die t.z.t. zullen worden afgekocht en 3 iets grotere pensioenen die bij elkaar zo’n 10.000 bruto per jaar opleveren vanaf 65 jaar (eind 2024), maar dan wél de eerste 2 jaar tegen het IB tarief van vóór AOW leeftijd.
Daarnaast heb ik lijfrentepolissen die bij elkaar zo’n 250.000 kapitaal opleveren vanaf 65 jarige leeftijd.
Mijn officiële pensioendatum is nu 67 jaar geworden.
Mijn vraag:
Zijn hier meer mensen die nagedacht hebben over tijdstip, bedragen en de manier van uitkeren en wat zijn daarbij jullie overwegingen?
En (hoe) neem je de inflatie mee in je berekeningen c.q. inschatting toekomstige financiële situatie?
Kies je voor vervroegd uitkeren, op de -destijds- afgesproken leeftijd, uitstel tot de nu geldende pensioenleeftijd, of nog langer uitstellen?
En: uitkering in X jaren, of zet je pensioenen en lijfrentes bij voorkeur om in levenslange uitkeringen?
Van de ene kant “binnen is binnen”, je kunt het geld maar vast ontvangen hebben want niemand weet hoe oud hij/zij zal worden; van de andere kant is levenslang wel weer fijn in het geval je wél een hoge leeftijd bereikt.
Uitstellen betekent vaak een hogere jaarlijkse uitkering, maar uitstellen tot je (maximaal) 72e jaar betekent dat je aan de voorkant 5 tot 7 jaren uitkering ‘mist’....gebruik je spaargeld/pensioenreserves bij voorkeur om aan de voorkant je inkomen aan te vullen, of gebruik je dat liever pas aan de achterkant op hoge leeftijd?
Voor mensen die echt FO zijn of worden, spelen dit soort vragen niet of nauwelijks, maar alle FMA mensen komen ooit voor deze vragen te staan.
Ik ben nu op het punt dat ik over dit soort zaken na moet denken, dus alle input is welkom.