Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar zo vreemd is het toch niet dat mensen er anders in staan? Nofi, maar we weten wel ondertussen dat historisch gezien rendement op de beurs hoger is geweest dan hypotheekrente. En als iemand vraagt wat te doen, dan is het prima jouw mening te geven. Maar is het nou echt zo vreemd dat andere mensen er anders in staan? Dat gewoon hypotheek aflossen ze een goed gevoel geeft? Dat ze voor het risicoloze rendement gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 19-08-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Hier al een hele tijd volledig afgelost. Lening van 70k gestart in 2005, volledig afbetaald in 2015. 450€/maand op 20jaar vaste aflossingen kapitaal+interest (België)

Vooral voor het goed gevoel en bijhorend minder nood aan cashflow.

Ik maakte mij vandaag volgende bedenking (misschien een beetje ver gezocht, maar toch ook weer niet):

Had ik geen interesse gehad in financiële zaken dan had ik nu nog rustig verder mijn lening afbetaald.
450€/maand

Had ik geen interesse gehad in energiezuinigheid en daar niet sterk mee bezig geweest tijdens de verbouwing van mijn woning dan zat ik nu waarschijnlijk ook met een ’gemiddelde’ energierekening van pakweg:
450€/maand

Had ik meegedaan met enkele vrienden van mij in het kopen van ’een leuke auto’ dan zat ik waarschijnlijk nu met een autolening van pakweg:
450€/maand

Samen 3x450€=1350€ die iedere maand zonder excuses moet overgeschreven worden aan de desbetreffende schuldeisers.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik ben er voor mijzelf wel vrij zeker van dat die financiële stress bij mij een zekere negatieve invloed zou hebben op mijn mentale en fysieke gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Ja dan is de business case in jouw geval minder gunstig inderdaad. Het is niet voor iedereen interessant.

Ik ben wel jaloers op je vaste contract overigens, daar valt ook veel mee te verdienen.
Je kunt namelijk een 2e aansluitpunt (Secundair allocatie punt, SAP, een 2e meterkast zeg maar) aanvragen en dan houd je jouw goedkope contract op je 1e meterkast en een nieuw contract met hoge terugleververgoeding op de 2e meterkast. Op die 2e meterkast sluit je dan alleen de zonnepanelen aan.
Je verdient dan veel geld juist door niet te salderen.
Je betaalt dan gewoon het lage kWh tarief voor je verbruik, maar krijgt het hoge Eneco-tarief (61 cent) voor álle opbrengst van de zonnepanelen. Salderen zou dan namelijk in je nadeel werken.

Meer informatie hierover: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Oh dat is wel interessant, maar... ik snap dat dit de knuppel in het hoenderhok gooien is, moreel verwerpelijk en al dat... Waarom heb ik dan eigenlijk de zonnepanelen nog nodig? Kan ik niet gewoon meterkast A direct in meterkast B lussen en terugleveren uit mijn stopcontact? Als ik daar gemiddeld een volledige groep op zet moet ik toch wel zo'n 30.000 kWh per jaar kunnen "terugleveren". Kopen voor 25 cent, terugleveren voor 60 cent levert dan zo'n 10k€ per jaar op...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Shapeshifter schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:18:
[...]

Oh dat is wel interessant, maar... ik snap dat dit de knuppel in het hoenderhok gooien is, moreel verwerpelijk en al dat... Waarom heb ik dan eigenlijk de zonnepanelen nog nodig? Kan ik niet gewoon meterkast A direct in meterkast B lussen en terugleveren uit mijn stopcontact? Als ik daar gemiddeld een volledige groep op zet moet ik toch wel zo'n 30.000 kWh per jaar kunnen "terugleveren". Kopen voor 25 cent, terugleveren voor 60 cent levert dan zo'n 10k€ per jaar op...
Haha omdat specifiek in de voorwaarden staat dat dat niet mag. Er mag geen directe verbinding zijn.

Met de 1 een accu opladen en met de ander ontladen mag denk ik wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:38
Sissors schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:39:
Maar zo vreemd is het toch niet dat mensen er anders in staan? Nofi, maar we weten wel ondertussen dat historisch gezien rendement op de beurs hoger is geweest dan hypotheekrente. En als iemand vraagt wat te doen, dan is het prima jouw mening te geven. Maar is het nou echt zo vreemd dat andere mensen er anders in staan? Dat gewoon hypotheek aflossen ze een goed gevoel geeft? Dat ze voor het risicoloze rendement gaan?
Risicoloos is het niet, een laag risico is het zekers. Waarom is het niet risicoloos? Je geld zit in stenen i.p.v. cash of beleggingen die je zo kan aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je geld zit in stenen op het moment dat je de aankoop van je woning doet. Maar goed, ik snap wat je bedoelt. Blijft ook wel een beetje semantische discussie, want je rendement blijf je krijgen, alleen je kan inderdaad niet bij het geld zomaar. Dus er is risico, maar niet op het rendement.

Los daarvan, ik heb ook mijn hypotheek afgelost. Ik had vast en zeker achteraf meer geld gehad als ik het allemaal op de beurs had gegooid. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Sissors schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:32:
Je geld zit in stenen op het moment dat je de aankoop van je woning doet. Maar goed, ik snap wat je bedoelt. Blijft ook wel een beetje semantische discussie, want je rendement blijf je krijgen, alleen je kan inderdaad niet bij het geld zomaar. Dus er is risico, maar niet op het rendement.

Los daarvan, ik heb ook mijn hypotheek afgelost. Ik had vast en zeker achteraf meer geld gehad als ik het allemaal op de beurs had gegooid. Ik heb er geen moment spijt van gehad.
Ik heb er wel spijt van dat ik 15K in de eerste 2 jaar bijde spaarhypotheek heb ingezet. Als ik die 15K had belegt was het nu waarschijnlijk 3,5 keer (meer dan 50 K) meer geworden i.p.v. bijna 30K nu.

En ik heb ook spijt dat ik gedeeltelijk een spaarhypotheek heb genomen en gedeeltelijk een aflossingsvrji hypotheek. Ik had compleet aflossingsvrij moeten nemen. En de rente variabel i.p.v. 20 jaar.
Als deze over een tijdje gaat aflopen dan wil een een veel kortere periode hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 19-08-2022 21:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

bones schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Goed gedaan hoor, petje af. Mag ik vragen wat je leeftijd is?
Ik word 45 dit jaar
25 jaar onderwijs
20 jaar werken
En nu hopelijk 45 jaar gezond oud worden

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

phantom09 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:02:
[...]

Snap niet dat je gaat aflossen. ga je al bijna met (pre) pensioen dat je minder risico wilt lopen?
Ik ga mijn hypotheek niet aflossen, ook niet als ik eerder kan stoppen met werken en ook niet na mijn AOW gerechtigde leeftijd. Tenzij het verplicht moet.
Een hypothecaire lening is na de studielening de goedkoopste lening die er vaak is.
In mijn gequote post van mijzelf zei ik al dat ik al een half jaar met pensioen ben. En waarom aflossen? Als ik dat 10 jaar geleden niet had gedaan was het me niet gelukt om nu met pensioen te gaan. Ook niet met die 5 ton die ik dan niet in stenen heb vastgezet op de rekening.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Shapeshifter schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:18:
[...]
Waarom heb ik dan eigenlijk de zonnepanelen nog nodig? Kan ik niet gewoon meterkast A direct in meterkast B lussen en terugleveren uit mijn stopcontact?
Dat gaat helaas niet. Er is geen spanningsverschil tussen A en B omdat ze alletwee aan dezelfde voedingskabel in de straat zitten, er loopt dus ook geen stroom, ergo je neemt niets af en levert ook niets terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:25
Hier nog een kleine hypotheek (80k) Al is dat misschien minder gunstig dan beleggen, schuldenvrij zijn is ook fijn.

Eigenlijk vind ik dat als beleggen gunstiger is dan aflossen, dat dan het systeem niet deugt. Dat men er gebruik van maakt is logisch maar het voelt toch gek. Krijg m'n hoofd er maar moeilijk omheen. Want op die manier zou dus in theorie iedereen rijk moeten kunnen worden (immers als vast staat dat rendement hoger is kan de bank je rustig wat meer uitlenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Remco d schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:47:
Hier nog een kleine hypotheek (80k) Al is dat misschien minder gunstig dan beleggen, schuldenvrij zijn is ook fijn.

Eigenlijk vind ik dat als beleggen gunstiger is dan aflossen, dat dan het systeem niet deugt. Dat men er gebruik van maakt is logisch maar het voelt toch gek. Krijg m'n hoofd er maar moeilijk omheen. Want op die manier zou dus in theorie iedereen rijk moeten kunnen worden (immers als vast staat dat rendement hoger is kan de bank je rustig wat meer uitlenen)
Als je geen rijke ouders hebt en een opleiding gaat volgen en gaat werken en met het verdiende geld gedeeltelijk gaat beleggen zal je niet rijk worden. En dus ook met geleend geld erbij niet (zorgt in theorie wel voor wat meer rendement). Wel kan je vroeger met pensioen.

Tenzij je zo lang mogelijk gaat werken en zo zuinig mogelijk gaat leven (bijna bijstandniveau). Dan kan je rijk worden. En zekers als je een partner hebt die hetzelfde doet. Maar of je dat ook wilt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 20:26
Misschien eens het boek Rich dad, poor dad lezen. Op school leren ze je bepaalde dingen niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:26:
Misschien eens het boek Rich dad, poor dad lezen. Op school leren ze je bepaalde dingen niet.
Een van de grootste charlatans die er bestaat imho. Heb het boek ook gelezen, maar een hoop is niet verifieerbaar of sowieso verzonnen: https://thecollegeinvesto...saki-companys-bankruptcy/

Er staan best wat interessante denkwijzen in over pro-actief ondernemerschap en een bepaalde mindset, maar niet alles is maakbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ColeJ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:26:
Ik lees heel weinig boeken maar die heb ik toevallig gelezen. Goed te en makkelijk te lezen.
Komt eigenlijk op neer dat je moet zorgen dat je onroerendgoed moet kopen. Dit onroerendgoed kan je als onderpand gebruiken om nog meer onroerendgoed te kopen. En met de winsten koop je nog meer onroerendgoed.

Volgens Robert werkt dit in de hele wereld. Ik denk dat dit niet werkt in Nederland, althans niet voor de particuliere investeerder. De laatste tijd hoor je veel erover dat men niet blij is met particuliere investeerders in onroerendgoed. Omdat ze hoge huurpijzen vragen en het moeilijk maken voor andere kopers.
En dus gaat de regering maatregelen treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Tsja, sommige dingen vind ik wel grappig en zit ook wel kern van waarheid in. Zeker als het over schulden en belastingen gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door ColeJ op 19-08-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
phantom09 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:50:
[...]

Ik lees heel weinig boeken maar die heb ik toevallig gelezen. Goed te en makkelijk te lezen.
Komt eigenlijk op neer dat je moet zorgen dat je onroerendgoed moet kopen. Dit onroerendgoed kan je als onderpand gebruiken om nog meer onroerendgoed te kopen. En met de winsten koop je nog meer onroerendgoed.

Volgens Robert werkt dit in de hele wereld. Ik denk dat dit niet werkt in Nederland, althans niet voor de particuliere investeerder. De laatste tijd hoor je veel erover dat men niet blij is met particuliere investeerders in onroerendgoed. Omdat ze hoge huurpijzen vragen en het moeilijk maken voor andere kopers.
Dit werkt(e) juist heel goed in Nederland. Nu met de wat hogere rentes wat minder maar afgelopen jaren kon je vrij gemakkelijk een enorme vastgoed portefeuille opbouwen in Nederland.

De plannen van de regering zie ik niet 123 gebeuren, dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Bijzondere opmerking.
De factor tijd speelt een grote rol. Je bent niet zo maar rijk. Je hebt maar een beperkte periode om je vermogen te laten groeien.
no risk, no reward. Dus juist logisch dat risicovollere investeringen hogere rendementen (kunnen) geven. Ik zie niet in waarom dat geen goed systeem is.

Ik vind het eerder vreemd en oneerlijk dat je timing van de huizenmarkt zo'n gigantische impact op je financiële carrière kan hebben. Iets wat grotendeels een kwestie van geluk/pech is. Speculatie met huisvesting.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:54
phantom09 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

Ik heb er wel spijt van dat ik 15K in de eerste 2 jaar bijde spaarhypotheek heb ingezet. Als ik die 15K had belegt was het nu waarschijnlijk 3,5 keer (meer dan 50 K) meer geworden i.p.v. bijna 30K nu.

En ik heb ook spijt dat ik gedeeltelijk een spaarhypotheek heb genomen en gedeeltelijk een aflossingsvrji hypotheek. Ik had compleet aflossingsvrij moeten nemen. En de rente variabel i.p.v. 20 jaar.
Als deze over een tijdje gaat aflopen dan wil een een veel kortere periode hebben.
En had je ook geen spijt dat ASML had verkocht?

Je moet niet zoveel spijt hebben, dat is niet goed voor een mens. Je kan er beter van leren of er iets aan doen, da's gezonder.

Ik ben heel blij met mijn rente 20 jaar vast op 1.79%. Dat los ik dus ook niet sneller af dan nodig is op dit moment.
Eerder hadden we ook 20 jaar vast, wel 5.5%. Die heb ik op een gegeven moment wel versneld afgelost.
Nergens spijt van :+ .
Nou ja, van dit soort dingen dan.
Start rant/ Wel van het kopen van een ticket via een of gare online internet verkoper met alleen een Indiase helpdesk die niets kan/wil. Maar ja, da's langzamerhand ook een leermoment aan het worden./end rant

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

@de Peer Eens.

Ik heb als starter in 2019 een nieuwbouwwoning gekocht, maximaal lenen met een rente 1,62% met nog wat eigen inleg. Veel studiegenoten zitten nog in een huurwoning, want ze vonden toen de huizen te duur. In 2020 is mijn woning opgeleverd en inmiddels is het huis 100k+ meer waard geworden. Daarnaast kan ik de maandlasten makkelijk dragen vanwege hoger salaris. Die studiegenoten die nu een huis willen kopen hehben pech, hogere rente en hoge prijzen. Dat deugd ook niet. Het kopen van een woning op een goed moment kan zo'n groot verschil maken.

Vervolgens nog de zonnepanelen erop en het rendement daarvan, voor je het weet is het verschil gigantisch, simpelweg door twee beslissingen die met veel geluk goed zijn gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]
Juist wel omdat huurinkomsten hier belastingvrij zijn. Niet voor niets dat je hier gek wordt van de “cursussen” om vastgoed expert te worden. Ik denk trouwens niet dat particuliere verhuurders echt meer huur vragen dan commerciële partijen. De huur van een huis van 4,5 ton is gewoon hoog omdat de (verhuur)hypotheek ook hoog is. Huren is duur omdat huizen duur zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
kmf schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
Ik ben nu een half jaar met "pensioen" en merk inderdaad dat dit een vreemde/negatieve reacties oplevert. Maar dan denk ik: als ik in 20 jaar dusdanig veel heb verdiend en dus ook dusdanig veel belasting heb afgedragen als iemand die zijn werkzame leven langer heb uitgesmeerd, dan is dat toch niet erg. toen ik nog net afgestudeerd was had ik nog de energie en wil om 3x langer aan het werk te zijn dan collega's. daar had ik ook mijn eerste pot goud mee verdiend. Nu kan/wil ik niet meer tot 2 uur per dag slapen en totaal geen rustmomenten hebben. heb ik wel verdiend vind ik zo.
Dat herken ik, heb er al eens eerder wat over geschreven. Ik ben nu niet meer met pensioen.... althans ik zeg gewoon tegen iedereen dat ik met sabbitical ben. Daar wordt wel heel positief op gereageerd, vaak in de trent van oh wat goed dat je tijd voor jezelf neemt. Is echt best bijzonder hoe verschillende reacties dat oplevert. Toen ik nog zei dat ik met pensioen was vond bijna iedereen dat belachelijk en kreeg ik allemaal adviezen hoe ik weer aan het werk kon komen. En dat je veel te jong bent om niet te werken.

Allemaal vast goed bedoeld, maar sabbitical zorgt voor een stuk minder discussie in mijn geval. En jij bent zelfs nog een tikkie jonger, dus dat geeft vast nog meer opmerkingen.

En ik vind van mezelf ook dat ik het verdiend heb. Mijn gezondheid is met stukken vooruit gegaan, zowel fysiek als mentaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:57:
Ik vind het eerder vreemd en oneerlijk dat je timing van de huizenmarkt zo'n gigantische impact op je financiële carrière kan hebben. Iets wat grotendeels een kwestie van geluk/pech is. Speculatie met huisvesting.
Dat is zeker waar. Als ik naar ons kijk dan hebben we een combinatie van lef, analyse, maar ook veel geluk gehad. Vrienden van ons hebben dat niet en die zitten voor eeuwig vast in de dure huursector.

Hetgeen wat ons/mij nu te doen staat is zorgen dat we er financieel zo goed voor staan dat we onze kinderen in de toekomst ook goede mogelijkheden kunnen geven. Het wordt steeds meer de haves vs de not-haves.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
Al een jaar of drie niet meer aan het werk op mijn 36e maar dit heb ik nog nooit zo uitgesproken, voelt toch wat ongemakkelijk / elitair. Ook niet onder het mom van sabbatical of career break, ik ben nog "startups aan het coachen en investeer daar". Lees: ik geef af en toe advies aan wat vrienden en familie en investeer tijd in het uitwerken van plannen voor hun ondernemingen. Prima zo. Ook met het oog op het mogelijk hervatten van werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 16-09 10:32
Dean The Vee schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:11:
Al een jaar of drie niet meer aan het werk op mijn 36e maar dit heb ik nog nooit zo uitgesproken, voelt toch wat ongemakkelijk / elitair. Ook niet onder het mom van sabbatical of career break, ik ben nog "startups aan het coachen en investeer daar". Lees: ik geef af en toe advies aan wat vrienden en familie en investeer tijd in het uitwerken van plannen voor hun ondernemingen. Prima zo. Ook met het oog op het mogelijk hervatten van werk.
Lekker man, op je 36e! Goed geregeld.
Ergens toch ook wel verdrietig dat je dit succes niet gewoon mag uitspreken omdat de rest van het land er niet mee kan omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:28

TheDudez

Usenet stofzuiger!

[...]

Moreel is het verwerpelijk en het is momenteel ook niet de goede tijd er voor. Maar wil nog niet zeggen dat het niet kan werken. (koop als de straten bloeden)Je moet ook niet vergeten dit boek is al erg oud. Hij heeft nu ook andere denkwijzen, Hij is erg van het goud. Want geld is nep. En daar heeft hij wel een punt. Het wordt steeds bijgedrukt. En heeft onlangs nog een bedrijf naar de beurs gebracht volgens YouTube: Striking Gold 600 Feet Below Ground - Robert Kiyosaki, @Katusa Research

[ Voor 18% gewijzigd door TheDudez op 20-08-2022 09:23 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:50
kmf schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

In navolging hierop: ik had nog een kleine hypotheek over (dusdanig dat ik volgend jaar de aflosboete moet betalen).
Door jouw en een paar andere posts hier ging ik dit even voor mezelf controleren. Voor mij geldt de aflosboete volgens mij ook. Ik snap 'm nog niet helemaal, maar vrij bizar dat ik altijd in m'n hoofd uitging van hypotheekrente aftrek, terwijl ik in de praktijk nu eigenlijk netto meer betaal dan bruto.

Maar is (gedeeltelijk) extra aflossen dan nog wel fiscaal voordeliger? Of alleen volledig ineens aflossen zoals jij hebt gedaan? Hoe kun je dit eenvoudig uitrekenen?

Ps als je geen IB-inkomsten hebt, dan maakt de aflosboete toch niet uit?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TheDudez schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Moreel is het verwerpelijk en het is momenteel ook niet de goede tijd er voor. Maar wil nog niet zeggen dat het niet kan werken. (koop als de straten bloeden)Je moet ook niet vergeten dit boek is al erg oud. Hij heeft nu ook andere denkwijzen, Hij is erg van het goud. Want geld is nep. En daar heeft hij wel een punt. Het wordt steeds bijgedrukt. En heeft onlangs nog een bedrijf naar de beurs gebracht volgens YouTube: Striking Gold 600 Feet Below Ground - Robert Kiyosaki, @Katusa Research
Daar is hij ook alweer vanaf hoor:
June 13: Best INVESTMENT: Cans of Tuna Fish. Inflation about to take off. Best investments are cans of tuna & baked beans. You can’t eat gold, silver, or Bitcoin. You can eat cans of tuna and baked beans. Food most important. Starvation next problem. Invest in the solution. Take care.
Of weerop terug. Hij is typisch iemand die gewoon 200 dingen claimt, dan klopt er altijd wel wat.

Als disclaimer, ik heb zijn boeken nooit gelezen. Maar hier zijn ook weleens mensen langs gekomen die vragen wat ze verder moeten lezen na 5 boeken over FO te hebben gelezen. En weet je, ga je gang als het je hobby is zulk soort boeken lezen. Tegelijk laten we wel wezen: Geef minder geld uit dan er binnenkomt, los iig al je reguliere schulden af, zorg voor een mooie buffer, en als je uiteindelijk genoeg geld hebt, dan pas wordt investeren relevant. En dan is voor veruit de meeste mensen het gewoon het handigste een mooie ETF/index fonds uit te kiezen. Hoe je daar hele boeken over vol schrijft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Sissors schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Daar is hij ook alweer vanaf hoor:

[...]

Of weerop terug. Hij is typisch iemand die gewoon 200 dingen claimt, dan klopt er altijd wel wat.

Als disclaimer, ik heb zijn boeken nooit gelezen. Maar hier zijn ook weleens mensen langs gekomen die vragen wat ze verder moeten lezen na 5 boeken over FO te hebben gelezen. En weet je, ga je gang als het je hobby is zulk soort boeken lezen. Tegelijk laten we wel wezen: Geef minder geld uit dan er binnenkomt, los iig al je reguliere schulden af, zorg voor een mooie buffer, en als je uiteindelijk genoeg geld hebt, dan pas wordt investeren relevant. En dan is voor veruit de meeste mensen het gewoon het handigste een mooie ETF/index fonds uit te kiezen. Hoe je daar hele boeken over vol schrijft?
Als de rente laag is over je schulden aflossen dan is het financieel gezien dom. Dan kan je beter investeren. het is wel meer dan jij zegt het is ook belangrijk dat je financiële wijzer wordt. Mensen beginnen vaak met bellegen maar eigenlijk weten ze geen niks. En doen maar wat. Vervolgens mislukt het. En zeggen ze dat bellegen is niks voor mij. Uh ja als je leert fietsen ga je ook op je bek. Je staat op en probeert het weer en je zorgt dat je er van leert.

[ Voor 15% gewijzigd door TheDudez op 20-08-2022 10:41 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 19:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Het blijft een risico afweging @TheDudez .

Als morgen de zoveelste crisis onstaat, door bijvoorbeeld oorlog in taiwan.
Waardoor bedrijven niet meer kunnen groeien door chip te korten etc.
Ik verzin maar iets, de waarheid is meestal vreemder.

En al je aandelen dalen nogeens 30%.
Dan had ik het liever op mijn spaarrekening gehad. en aangezien die niets oplevert, is aflossen van het huis een prima keuze.
Investeren is prima met het geld dat je over hebt, maar er is niets mee om een iets soberder plan wel robuust te maken. en daar valt aflossen van je huis zeker wel onder.
Die kosten komen niet terug, dus je hebt met een heel laag risico dus wel profijt van het aflossen.

Wij hebben nog 100.000 hypotheek op 1,01% rente op een actuele woning waarde van ongeveer 600.000
Wij hebben nu voor het eerst besloten om niet alles dat over is nu te gaan aflossen, maar even te sparen. (op korte termijn dus zeker duurder).

Maar het past in ons plan van zekerheid.
En ook hier staat de woning aflossen in de pioriteiten top 3.
De reden dat we even sparen is, om te kijken wat de rente van de studieschulden zullen doen op termijn. het kan best zijn dat die rente omhoog gaat van 0 naar iets anders. de 1% van het huis staat nog 10 jaar vast, van de lening niet. dus als die gaat stijgen dan wordt deze in 1x afgelost.
Zo niet dan "verdwijnt" er alsnog een hoop in het huis.
het is gewoon fijn om erg lage maandlasten te hebben, dat maakt het rekenen makkelijk en het verwijderd een hoop onderzekerheden in de toekomst waar je rekening mee moet houden, als je FO bent en nog 30 jaar moet tot je AOW.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TheDudez schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Als de rente laag is over je schulden aflossen dan is het financieel gezien dom. Dan kan je beter investeren. het is wel meer dan jij zegt het is ook belangrijk dat je financiële wijzer wordt. Mensen beginnen vaak met bellegen maar eigenlijk weten ze geen niks. En doen maar wat. Vervolgens mislukt het. En zeggen ze dat bellegen is niks voor mij. Uh ja als je leert fietsen ga je ook op je bek. Je staat op en probeert het weer en je zorgt dat je er van leert.
Reguliere schulden (daarmee bedoel ik rood staan op de bank, CC schulden, etc) aflossen is altijd zinvol. Studieschuld en hypotheek zijn andere discussie. En qua beleggen, daarom zei ik ook gewoon een breedgespreide ETF/index fonds. Daarvoor hoef je geen hele boeken te lezen. Maar ook daar, dat is nadat je een fatsoenlijke buffer hebt opgebouwd, zodat je bijvoorbeeld nu wel je huis hebt kunnen isoleren al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

PE9SMS schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:32:
[...]
Dat gaat helaas niet. Er is geen spanningsverschil tussen A en B omdat ze alletwee aan dezelfde voedingskabel in de straat zitten, er loopt dus ook geen stroom, ergo je neemt niets af en levert ook niets terug.
Nee ok, maar dan zet je er dus een soort omvormer tussen, of een soort (AC-AC) boost converter, of inderdaad een accu...
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:21:
[...]

Haha omdat specifiek in de voorwaarden staat dat dat niet mag. Er mag geen directe verbinding zijn.

Met de 1 een accu opladen en met de ander ontladen mag denk ik wel.
Maar als het niet mag houdt het gauw op natuurlijk.

Then again, wel gek waar die grens dan getrokken wordt. Want een batterij mag misschien, dus waarschijnlijk ook een setje felle lampen op een set zonnepanelen. Gok dat dat qua verliezen niet zinnig is, maar het gaat om het idee.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Laatst online: 26-11-2023
Shapeshifter schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Nee ok, maar dan zet je er dus een soort omvormer tussen, of een soort (AC-AC) boost converter, of inderdaad een accu...

[...]

Maar als het niet mag houdt het gauw op natuurlijk.

Then again, wel gek waar die grens dan getrokken wordt. Want een batterij mag misschien, dus waarschijnlijk ook een setje felle lampen op een set zonnepanelen. Gok dat dat qua verliezen niet zinnig is, maar het gaat om het idee.
Precies, er zijn altijd verliezen, ook met die AC/AC boost converter. Dus het verschil tussen afneemtarief en teruglevertarief moet voldoende groot zijn om dat te compenseren en er wat aan over te houden. Daarnaast natuurlijk de ROI van de spullen die je hiervoor nodig hebt. Maar het idee is wel intrigerend inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
Gewoon zo aansluiten:
L1 -> L2
L2 -> L3
L3 -> L1
N -> N
:+

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 20-08-2022 13:37 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Dan ga je wel compleet voorbij aan de reden voor het verschil in kosten/rendement tussen hypotheken en aandelen, namelijk risico.

Het rendement op aandelen staat niet vast, de voorwaarden voor een hypotheek wel. Bij aandelen kun je een groot deel, zo niet alles, van je inleg verliezen, bij een hypotheek houdt het onderpand zijn waarde en is het risico op verlies verwaarloosbaar. Voor de hypotheekgever (jij) is er het risico dat je niet meer aan de voorwaarden van de hypotheek kunt voldoen en je in ultimo gedwongen kan worden je huis te verkopen. Daarvoor moet er echter wel heel veel tegelijk misgaan en is dit, zeker bij een kleine hypotheek gekoppeld aan de relatief goed sociale vangnetten in Nederland, niet heel waarschijnlijk.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:15:
los iig al je reguliere schulden af
Wat zijn "reguliere" schulden? Ja, roodstaan bank, CC zou ik inderdaad aflossen. Ik zou het zelf zo formuleren: los de risicovolle/dure schulden af, niet persé alle, liquiditeit is ook waardevol (of als het een heel goedkope, laag risico schuld is: gebruiken om in dat breed gespreide indexfonds te stappen).

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-08-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bulldock schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Door jouw en een paar andere posts hier ging ik dit even voor mezelf controleren. Voor mij geldt de aflosboete volgens mij ook. Ik snap 'm nog niet helemaal, maar vrij bizar dat ik altijd in m'n hoofd uitging van hypotheekrente aftrek, terwijl ik in de praktijk nu eigenlijk netto meer betaal dan bruto.

Maar is (gedeeltelijk) extra aflossen dan nog wel fiscaal voordeliger? Of alleen volledig ineens aflossen zoals jij hebt gedaan? Hoe kun je dit eenvoudig uitrekenen?

Ps als je geen IB-inkomsten hebt, dan maakt de aflosboete toch niet uit?
met aflosboete bedoel ik dat de wet hillen afgeschaft is en ik geen HRA meer heb (ik moest fiscaal al meer betalen dan dat ik kon aftrekken), dus voor mij is er fiscaal geen verschil.

waarschijnlijk bedoel je met aflosboete, de boete die je moet betalen aan de bank als je meer aflost dan je jaarlijkse boetevrije bedrag. die is voor mij dus niet meer van toepassing vanwege de rente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

jerh schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:55:
[...]

Dat herken ik, heb er al eens eerder wat over geschreven. Ik ben nu niet meer met pensioen.... althans ik zeg gewoon tegen iedereen dat ik met sabbitical ben. Daar wordt wel heel positief op gereageerd, vaak in de trent van oh wat goed dat je tijd voor jezelf neemt. Is echt best bijzonder hoe verschillende reacties dat oplevert. Toen ik nog zei dat ik met pensioen was vond bijna iedereen dat belachelijk en kreeg ik allemaal adviezen hoe ik weer aan het werk kon komen. En dat je veel te jong bent om niet te werken.

Allemaal vast goed bedoeld, maar sabbitical zorgt voor een stuk minder discussie in mijn geval. En jij bent zelfs nog een tikkie jonger, dus dat geeft vast nog meer opmerkingen.

En ik vind van mezelf ook dat ik het verdiend heb. Mijn gezondheid is met stukken vooruit gegaan, zowel fysiek als mentaal.
mijn vrouw zegt ook altijd dat ik met sabbatical ben. ik zeg juist pensioen om een discussie op te werpen. Ik ben er namelijk trots op dat ik dat nu al kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
@kmf ik bedoel ook de afgeschafte wet hillen. Als ik het goed begrijp krijg ik daardoor een soort bijtelling op de inkomstenbelasting en die verdwijnt pas als ik helemaal geen renteaftrek meer heb.
En tot het zover is wordt die bijtelling door aflossing (want annuïteitenhypotheek en dus steeds lagere rente component) alleen maar groter. En waarschijnlijk het EWF hoger door stijging van de Woz. En het bijtelling percentages gaat elk jaar omhoog. Dus 3x nadeel. Maar ik heb me er nog niet goed in verdiept en kan de berekeningen ook niet goed maken. Ik vroeg me af hoe ik kon uitrekenen wat dit me in totaal kost de komende jaren en of aflossen dan toch juist extra interessant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:44
Afbouw wet Hillen is niet super ingewikkeld
Voorheen was het zo dat als je meer EWF moest betalen dan je aan aftrekposten had, je dit bedrag kon verrekenen. (EWF 1000€, aftrekposten 200€ -> 800€ correctie kleine eigenwoningschuld). bij aftrekposten groter dan EWF, betaal je de EWF dus alsnog helemaal.

Nu wordt deze correctie steeds verder afgebouwd, ofwel je gaat een steeds groter deel van je EWF alsnog betalen bij een kleine schuld.

Bij weinig aftrekposten (zoals bij volledig aflossen) heb je tot de volledige afschaffing van wet Hillen iets minder te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:55
Maar, is dat omdat je het schilderij voor 3,5 ton hebt verkocht en je daarop de komende jaren kan teren? Lijkt mij niet dat je het daar nog 40 jaar mee gaat volhouden zonder inkomsten, je had ook nog een hypotheek op je huis zitten? Of ben je minimalistisch gaan leven? Want neem aan dat je toch ook wel snel iets van 18.000 euro op jaarbasis aan kosten hebt? Nu zou dat met 350k 5% rendement moeten zijn wat je jaarlijks zou moeten behalen, wat theoretisch natuurlijk wel kan

En: is dat een leven alleen? Of deel je de kosten met een werkende partner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Bulldock schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:56:
@kmf ik bedoel ook de afgeschafte wet hillen. Als ik het goed begrijp krijg ik daardoor een soort bijtelling op de inkomstenbelasting en die verdwijnt pas als ik helemaal geen renteaftrek meer heb.
En tot het zover is wordt die bijtelling door aflossing (want annuïteitenhypotheek en dus steeds lagere rente component) alleen maar groter. En waarschijnlijk het EWF hoger door stijging van de Woz. En het bijtelling percentages gaat elk jaar omhoog. Dus 3x nadeel. Maar ik heb me er nog niet goed in verdiept en kan de berekeningen ook niet goed maken. Ik vroeg me af hoe ik kon uitrekenen wat dit me in totaal kost de komende jaren en of aflossen dan toch juist extra interessant is.
Die bijtelling wordt juist steeds hoger onder de streep.

Situatie vroeger (random getallen die BD ook gebruikt op haar site)

- 1000 € aftrekbare rente
- 1200 € EWF bijtelling

Eigenlijk dus 200€ bij je inkomen erbij, maar dit bedrag wordt je kwijtgescholden, waardoor het per saldo 0€ is en je geen belasting over je eigen woning betaalt.

Die 200€ die werd kwijtgescholden wordt afgebouwd in kleine stapjes naar 0€ in 2048.

Met dezelfde bedragen zou je in 2048 dus een bijtelling van 1200€ op je inkomen hebben.

In 2022 wordt van die 200€ nog 86% kwijtgescholden. Als je nu extra veel aflost is dat nadelig, omdat je dan minder rente betaalt en dus minder gebruikmaakt van deze nu nog bestaande regeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:20
Requiem19 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:41:
[...]

Die bijtelling wordt juist steeds hoger onder de streep.

Situatie vroeger (random getallen die BD ook gebruikt op haar site)

- 1000 € aftrekbare rente
- 1200 € EWF bijtelling

Eigenlijk dus 200€ bij je inkomen erbij, maar dit bedrag wordt je kwijtgescholden, waardoor het per saldo 0€ is en je geen belasting over je eigen woning betaalt.

Die 200€ die werd kwijtgescholden wordt afgebouwd in kleine stapjes naar 0€ in 2048.

Met dezelfde bedragen zou je in 2048 dus een bijtelling van 1200€ op je inkomen hebben.

In 2022 wordt van die 200€ nog 86% kwijtgescholden. Als je nu extra veel aflost is dat nadelig, omdat je dan minder rente betaalt en dus minder gebruikmaakt van deze nu nog bestaande regeling.
Dat klopt niet helemaal. Wet Hillen is een fiscaal voordeel voor een (bijna of helemaal) afgelost huis. Dit fiscale voordeel wordt afgebouwd. Maar er zit dus ook als Wet Hillen helemaal weg is geen fiscaal nadeel aan je huis helemaal aflossen. Het enige is dat je een belasting ineens gaat zien (het EWF) die daarvoor een beetje verborgen bleef door de HRA. Maar je betaalde het al die tijd al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
Dank voor jullie reacties. Maar ik haalde ook nog de bijtelling aan. Blijkbaar staat die los van Hillen. Die kende ik zelf nog niet en die zorgt voor een IB post over de afgetrokken hypotheekrente ter grootte van 12,5% vanaf 2023 (nu 9,5).

https://www.eigenhuis.nl/...-kleine-hypotheekschuld#/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Lapa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Wet Hillen is een fiscaal voordeel voor een (bijna of helemaal) afgelost huis.
Met een lage rente zit je er sneller aan dan je denkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

jups als je 1% rente hebt, dan zit je daar al aan bij 50% LTV.

Ik mag vanaf volgend jaar mede dankzij de lage rente en vele aflossen dus al netto betalen.
Geen groot probleem, en ik sta ondanks dat ik moet betalen, volledig achter deze belasting.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:39:
jups als je 1% rente hebt, dan zit je daar al aan bij 50% LTV.

Ik mag vanaf volgend jaar mede dankzij de lage rente en vele aflossen dus al netto betalen.
Geen groot probleem, en ik sta ondanks dat ik moet betalen, volledig achter deze belasting.
Je moet die belasting altijd betalen, alleen minder door restanten wet hillen als je relatief weinig rente betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Sissors schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

Je moet die belasting altijd betalen, alleen minder door restanten wet hillen als je relatief weinig rente betaald.
daar ben ik mij ook wel van bewust :).
Terug naar FO,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 20-08-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Smuggler schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

daar ben ik mij ook wel van bewust :).
Terug naar FO,

***members only***
Ik zou ook eens duiken in je huidige en eventueel toekomstige CAO, diverse CAO's hebben al voorstellen of zelfs concrete afspraken. DIe 10% "inflatiecorrectie" die je nu afspreekt kan dan met 1,5 jaar verdampt zijn als je van een CAO naar een bedrijf zonder CAO gaat.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Sport_Life schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Ik zou ook eens duiken in je huidige en eventueel toekomstige CAO, diverse CAO's hebben al voorstellen of zelfs concrete afspraken. DIe 10% "inflatiecorrectie" die je nu afspreekt kan dan met 1,5 jaar verdampt zijn als je van een CAO naar een bedrijf zonder CAO gaat.
Ik zit nu bij een bedrijf zonder CAO, en dat andere bedrijf is ook zonder CAO.
Wees gerust ik zorg wel goed voor mijzelf.. :)
Mocht het andere bedrijf toch een CAO hebben zoals bijvoorbeeld Metaal en Techniek CAO.
Dan is het een dikke "nee". het hoogste salaris uit die CAO is lager dan mijn huidige.
Scheelt ook weer nadenken.

[ Voor 16% gewijzigd door Smuggler op 20-08-2022 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
Smuggler schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:44:
Het blijft een risico afweging @TheDudez .

Als morgen de zoveelste crisis onstaat, door bijvoorbeeld oorlog in taiwan.
Waardoor bedrijven niet meer kunnen groeien door chip te korten etc.
Ik verzin maar iets, de waarheid is meestal vreemder.

En al je aandelen dalen nogeens 30%.
Dan had ik het liever op mijn spaarrekening gehad. en aangezien die niets oplevert, is aflossen van het huis een prima keuze.
Investeren is prima met het geld dat je over hebt, maar er is niets mee om een iets soberder plan wel robuust te maken. en daar valt aflossen van je huis zeker wel onder.
Die kosten komen niet terug, dus je hebt met een heel laag risico dus wel profijt van het aflossen.

Wij hebben nog 100.000 hypotheek op 1,01% rente op een actuele woning waarde van ongeveer 600.000
Wij hebben nu voor het eerst besloten om niet alles dat over is nu te gaan aflossen, maar even te sparen. (op korte termijn dus zeker duurder).

Maar het past in ons plan van zekerheid.
En ook hier staat de woning aflossen in de pioriteiten top 3.
De reden dat we even sparen is, om te kijken wat de rente van de studieschulden zullen doen op termijn. het kan best zijn dat die rente omhoog gaat van 0 naar iets anders. de 1% van het huis staat nog 10 jaar vast, van de lening niet. dus als die gaat stijgen dan wordt deze in 1x afgelost.
Zo niet dan "verdwijnt" er alsnog een hoop in het huis.
het is gewoon fijn om erg lage maandlasten te hebben, dat maakt het rekenen makkelijk en het verwijderd een hoop onderzekerheden in de toekomst waar je rekening mee moet houden, als je FO bent en nog 30 jaar moet tot je AOW.
Tot je arbeidsongeschikt raakt en je verzekering het niet dekt omdat je teveel vermogen hebt in je huis. Ok , dit voorbeeld was van iemand met een eigen bedrijf en op het oog goede verzekering.

En die ging keihard onderuit , bijna niets van het vermogen was liquide. En er moest tijd overbrugd worden. Dat ging niet.

Te weinig liquide middelen, geen flexibiliteit.

Dat heb je niet als je in loondienst bent overigens. Maar wat ik bedoel te zeggen is dit , je betaald gigantische premies voor een zekerheid die er niet is , of beter gezegd die je niet hoeft te verzekeren.

Die aversie tegen beleggen is de onterecht , het is namelijk geen losstaand risico. Het is een geheel van overwegingen. En de risico aversie in dit scenario is premie betalen voor risico dat allang geen risico meer is.

Het is eerder een opstapeling van risico op andere gebieden, het overeind houden van de toekomstige koopkracht is niet te doen met alleen cash , je moet namelijk een steeds groter deel van je arbeid inleveren om in de toekomst hetzelfde te kunnen besteden.

Dus vreet je tijd op , en FO is niet een kwestie van geld maar van tijd en het flexibel indelen daarvan.

Er komt een moment dat je voor het grootste deel werkt om later exact hetzelfde te kunnen doen als nu , eeuwig zonde van je tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

CornermanNL schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

Tot je arbeidsongeschikt raakt en je verzekering het niet dekt omdat je teveel vermogen hebt in je huis. Ok , dit voorbeeld was van iemand met een eigen bedrijf en op het oog goede verzekering.

En die ging keihard onderuit , bijna niets van het vermogen was liquide. En er moest tijd overbrugd worden. Dat ging niet.

Te weinig liquide middelen, geen flexibiliteit.

Dat heb je niet als je in loondienst bent overigens. Maar wat ik bedoel te zeggen is dit , je betaald gigantische premies voor een zekerheid die er niet is , of beter gezegd die je niet hoeft te verzekeren.

Die aversie tegen beleggen is de onterecht , het is namelijk geen losstaand risico. Het is een geheel van overwegingen. En de risico aversie in dit scenario is premie betalen voor risico dat allang geen risico meer is.

Het is eerder een opstapeling van risico op andere gebieden, het overeind houden van de toekomstige koopkracht is niet te doen met alleen cash , je moet namelijk een steeds groter deel van je arbeid inleveren om in de toekomst hetzelfde te kunnen besteden.

Dus vreet je tijd op , en FO is niet een kwestie van geld maar van tijd en het flexibel indelen daarvan.

Er komt een moment dat je voor het grootste deel werkt om later exact hetzelfde te kunnen doen als nu , eeuwig zonde van je tijd.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Sport_Life schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:57:
Naar mijn mening is eventueel voordeel van CAO behoorlijk situationeel. Voor een persoon met goed perspectief op de arbeidsmarkt is het nauwelijks relevant. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat het zelfs negatief kan weken. Binnen een CAO ligt er meer vast voor de hele populatie; dat is vooral goed voor mensen die daarvan afhankelijk zijn. Zonder CAO is er derhalve meer vrijheid hoe beleid gevoerd wordt, bijvoorbeeld op basis van performance of ontwikkeling.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
Ik had het zo geïnterpreteerd dat er naast aflossen en sparen geen andere meer renderende beleggingen waren , dat was een kort door de bocht aanname. Excuus.

Als de verhouding zodanig is dat het deel wat wel rendeert de verliezen op de spaartegoeden compenseren en daarna nog genoeg rendementen leveren om het vermogen te laten groeien is het een valide strategie.

Groeit het vermogen niet en er moet ieder jaar op de totale pot geld bij dan is het een nutteloze exercitie.

Dat kan ik uiteraard niet beoordelen.

Maar het blijft mijns inziens een dure strategie, die veel geld kost om een risico te verzekeren wat al geen risico meer is. De component tijd doet namelijk al veel van het werk. En in het geval van grote hoeveelheden geld in cash is het eigenlijk tijd wat je laat verdampen. En dat wil je met FO eigenlijk juist verzamelen als het ware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Dan ga je wel compleet voorbij aan de reden voor het verschil in kosten/rendement tussen hypotheken en aandelen, namelijk risico.

Het rendement op aandelen staat niet vast, de voorwaarden voor een hypotheek wel. Bij aandelen kun je een groot deel, zo niet alles, van je inleg verliezen, bij een hypotheek houdt het onderpand zijn waarde en is het risico op verlies verwaarloosbaar. Voor de hypotheekgever (jij) is er het risico dat je niet meer aan de voorwaarden van de hypotheek kunt voldoen en je in ultimo gedwongen kan worden je huis te verkopen. Daarvoor moet er echter wel heel veel tegelijk misgaan en is dit, zeker bij een kleine hypotheek gekoppeld aan de relatief goed sociale vangnetten in Nederland, niet heel waarschijnlijk.
Je moet een keer een klapper maken om een goed passive inkomen te kunnen maken. Als je super veilig wilt spelen dan gaat het heel lang duren. Iedereen uiteraard zijn eigen keuzen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 01:17:
[...]

Naar mijn mening is eventueel voordeel van CAO behoorlijk situationeel. Voor een persoon met goed perspectief op de arbeidsmarkt is het nauwelijks relevant. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat het zelfs negatief kan weken. Binnen een CAO ligt er meer vast voor de hele populatie; dat is vooral goed voor mensen die daarvan afhankelijk zijn. Zonder CAO is er derhalve meer vrijheid hoe beleid gevoerd wordt, bijvoorbeeld op basis van performance of ontwikkeling.
Cao bepaalt de minimale stijging (inflatie), dan hoef je daar zelf niet over te onderhandelen.
Salaris tabellen zijn daar voor zover ik weet niet in vastgelegd , behalve voor laag geschoold personeel..

In de praktijk krijg je dan een verhoging obv persoonlijke performance + cao stijging (500 euro + 10% over 2 jaar bijvoorbeeld). Bij werkgevers zonder cao ontvang je beide verdisconteerd, dan lijkt de verhoging van 12% heel wat in absolute getallen.

Voor hogere salarissen is zo'n cao juist gunstig, de absolute stijging is vaak enorm.

@Smuggler stelt als eis om er 30% op vooruit te gaan, dan vraag ik me af hoelang hij bij zijn huidige werkgever (zonder cao) niet al een salaris heeft dat blijkbaar ver onder de marktwaarde ligt :).

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 21-08-2022 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Sport_Life schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:35:
Cao bepaalt de minimale stijging (inflatie), dan hoef je daar zelf niet over te onderhandelen.

Salaris tabellen zijn daar voor zover ik weet niet in vastgelegd , behalve voor laag geschoold personeel..
Dat hangt helemaal van de CAO af, er zijn CAO's waar alle lagen vastgelegd zijn en er zijn minimum en standaard CAO's.
In de praktijk krijg je dan een verhoging obv persoonlijke performance + cao stijging (500 euro + 10% over 2 jaar bijvoorbeeld). Bij werkgevers zonder cao ontvang je beide verdisconteerd, dan lijkt de verhoging van 12% heel wat in absolute getallen.

Voor hogere salarissen is zo'n cao juist gunstig, de absolute stijging is vaak enorm.
Maar dit resulteert dus ook in een verhoging voor slecht functionerende of gekwalificeerde weknemeners. Als er twee bedrijven zijn die hetzelfde leveren kan het bedrijf zonder CAO dus grotere individuele verhogingen geven en alsnog competitief blijven.

Ik heb de eerste 7 jaar van mijn werkzaam leven onder CAO metalemtro gewerkt, daarna toe nu toe 5 jaar bij 2 werkgevers zonder CAO.

Mijn ervaring waren de CAO verhogingen absoluut minimaal en nagenoeg irrelevant als hoog opgeleide starter. Vervolgens was het niet onmogelijk maar wel relatief minder gebruikelijk en lastig om daar vanaf te wijken.

Bij de latere werkgevers zonder CAO werder er in samenspraak met OR ook wel inflatiecorrecties afgestemd maar was het ook veel vanzelfsprekender en eenvoudiger individueel te bespreken.

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 21-08-2022 09:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

[...]

@Smuggler stelt als eis om er 30% op vooruit te gaan, dan vraag ik me af hoelang hij bij zijn huidige werkgever (zonder cao) niet al een salaris heeft dat blijkbaar ver onder de marktwaarde ligt :).
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
@Smuggler
Beetje onder het mom van…. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.

Ik kan moelijk beoordelen of je huidig salaris marktconform is, maar als dat zo is, en iemand biedt je je gevraagd bedrag, dan moet je ook even nagaan of er niet te veel haken en ogen aan hangen.

Er zijn al dergelijke situaties geweest waar mensen een goed betaalde baan opzeggen en bij een concurrent gaan werken voor een te hoog salaris waar ze dan de kennis mochten dumpen, en alsnog na een klein jaar aan de deur gezet werden. Of dat er net een belangrijk project is waarvoor ze heel snel handjes nodig hebben, maar na afloop geen werk meer voor die handjes.
Ook handig om te kijken of je nieuwe werkgever financieel wat stabiel is.

If it looks ‘too nice to be true’… geldt ook op de arbeidsmarkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ja absoluut.
Maar het bedrijf is al goed doorgelicht zover ik dat zelf kan :)
En al is het zo, dan is er nog weinig aan de hand. Vervelend wel. Maar echt geen drama. zie ook 1 van mijn vorige posts.
Tot nu toe zit ik nog steeds bij mij alle eerste werkgever sinds mijn studie. Dus een switch kan ook gewoon goed zijn voor mijn persoonlijke ervaring en ontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:56

GG85

.......

[...]

Exact, val zelf onder Metalektro (Grootmetaal) en het grote voordeel is ADV dagen (= in totaal 40 vrije dagen bij 40u) en bijna automatische indexatie.
Ofwel, elk jaar bij redelijk functioneren een trede omhoog en sowieso wel enige vorm van inflatiecorecie CAO breed.
Lonen liggen (itt veel mensen denken) helemaal niet vast. Wij hebben intern gewoon eigen schalen en die lijken in het geheel niet op de CAO voorbeeldsxhalen maar liggen een stuk hoger. Vooral de lage lonen liggen vast maar hoge lonen zijn prima onderhandelbaar.
Ja is zit nu in de hoogste trede vd hoogste schaal dus kan alleen nog maar de CAO (inflatie) correcties krijgen maar verdien (zeker icm de 40 vrije dagen) een stuk meer dan bij 90% van de soortgelijke bedrijven buiten de CAO

Edit: en idd, juist voor hogere lonen is de standaard indexatie van de CAO super. Zat hiervoor bij een detacheerder en wat een gedoe was dat elk jaar. Ja er is een budget maar dat is maar genieg voor 50% vd werknemers dus je bent al een goeie als je 2% krijgt. Wat eigenlijk schandalig is.
Meer mensen zouden in moeten zien dat een CAO meestal heel erg in hun voordeel is en ze dus lid 'moeten' worden van een vakbond om zo de slagkracht daarvan te verbeteren.

[ Voor 12% gewijzigd door GG85 op 21-08-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
President schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Maar, is dat omdat je het schilderij voor 3,5 ton hebt verkocht en je daarop de komende jaren kan teren? Lijkt mij niet dat je het daar nog 40 jaar mee gaat volhouden zonder inkomsten, je had ook nog een hypotheek op je huis zitten? Of ben je minimalistisch gaan leven? Want neem aan dat je toch ook wel snel iets van 18.000 euro op jaarbasis aan kosten hebt? Nu zou dat met 350k 5% rendement moeten zijn wat je jaarlijks zou moeten behalen, wat theoretisch natuurlijk wel kan

En: is dat een leven alleen? Of deel je de kosten met een werkende partner?
Dat zie je goed. Kunstwerken heb ik trouwens nog achter de hand, die kunnen voorlopig nog niet verkocht worden. Mijn vrouw werkt nog en ik ga vermoedelijk ook weer aan het werk na 3 jaar te hebben gestudeerd. Ik vind het knap saai zonder echte intellectuele uitdagingen en teamwork. En wil nu die studie juist weer heel graag gaan toepassen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GG85 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Exact, val zelf onder Metalektro (Grootmetaal) en het grote voordeel is ADV dagen (= in totaal 40 vrije dagen bij 40u) en bijna automatische indexatie.
Ofwel, elk jaar bij redelijk functioneren een trede omhoog en sowieso wel enige vorm van inflatiecorecie CAO breed.
Lonen liggen (itt veel mensen denken) helemaal niet vast. Wij hebben intern gewoon eigen schalen en die lijken in het geheel niet op de CAO voorbeeldsxhalen maar liggen een stuk hoger. Vooral de lage lonen liggen vast maar hoge lonen zijn prima onderhandelbaar.
Ja is zit nu in de hoogste trede vd hoogste schaal dus kan alleen nog maar de CAO (inflatie) correcties krijgen maar verdien (zeker icm de 40 vrije dagen) een stuk meer dan bij 90% van de soortgelijke bedrijven buiten de CAO

Edit: en idd, juist voor hogere lonen is de standaard indexatie van de CAO super. Zat hiervoor bij een detacheerder en wat een gedoe was dat elk jaar. Ja er is een budget maar dat is maar genieg voor 50% vd werknemers dus je bent al een goeie als je 2% krijgt. Wat eigenlijk schandalig is.
Meer mensen zouden in moeten zien dat een CAO meestal heel erg in hun voordeel is en ze dus lid 'moeten' worden van een vakbond om zo de slagkracht daarvan te verbeteren.
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 21-08-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Laatst online: 17-09 05:22
kmf schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:37:
In navolging hierop: ik had nog een kleine hypotheek over (dusdanig dat ik volgend jaar de aflosboete moet betalen).
Off topic, maar leuke term, aflosboete. Vooral omdat die volgt op de gelegaliseerde diefstal die wij (ja, ook ik) bij huurders plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Absoluut mee eens.
Al zijn er ook bedrijven die iedereen 500 euro erop vooruit laten gaan.
https://nos.nl/artikel/24...-om-inflatie-op-te-vangen

dat heeft naar mijn inziens ook het beste effect.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Dit is de eeuwige spagaat. Aan de ene kant zag je in het verleden dat in veel CAO's vooral de onderkant wat extra kreeg (eenmalige uitkeringen of minimaal bedrag als loonsverhoging) terwijl de marktomstandigheden vooral een salarisverhoging voor de hogere lonen zou verantwoorden.
Nu is de arbeidsmarkt algemeen erg krap geworden dus is een generieke loonsverhoging economisch gezien iets logischer. En inderdaad heeft de onderkant van de arbeidsmarkt gemiddeld gesproken veel meer last van de gestegen energieprijzen en inflatie in het algemeen.

Het gaat in mijn ogen echter mis omdat het belastingstelsel niet goed functioneert. Er zijn massa's mensen die amper belasting betalen en nog niet rond kunnen komen. Er zal dus echt fundamenteel iets moeten veranderen. Dan moet je denken aan hoger minimumloon, afbouwen toeslagensysteem, aanpassen IB om dit te compenseren en veel meer vermogenbelasting heffen die ook de allerrijksten belast.
Als je dit leest, dan weet je eigenlijk al dat de Nederlandse politiek dat de komende jaren niet voor elkaar gaat krijgen. Onkunde, uitvoeringsproblemen maar ook een hoop onwil bij bepaalde partijen.

En dus blijft het aanmodderen, gaan we weer wat extra compseren, het systeem nog wat ingewikkelder maken en per saldo gaan we nog steeds niet naar een systeem waar de sterkste schouders echt de zwaarste lasten dragen.

Voor ons als mensen op weg naar FO misschien interessant maar ontzettend onrechtvaardig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Ik zit zelf in het voortgezet onderwijs en daar ligt alles qua CAO gewoon vast. Wel heb ik vanwege een zeer positieve beoordeling een trede overgeslagen. Dat was wel motiverend, maar dat houdt ook op als je in trede 12 zit.

Zo'n CAO i.c.m. 'veilige baan' is inderdaad een soort van verzekering, maar eigenlijk lever ik dan ook wat in voor minder presterende collega's. Ik ken er genoeg die in loonschaal LD zitten (tegen de 6k bruto) maar langzaamaan lekker minder taken op zich zijn gaan nemen en daar nu in blijven hangen als soort van verworven recht. 0,6 FTE werken, 6 klasjes lesgeven, geen mentoraat/coördinatie/aansturende taken. Dat is dan weer de keerzijde van zo'n 'zachte' sector. Naleving op functieprofielen is er nauwelijks zodra functies eenmaal uitgedeeld zijn.

Maar voor mijn FO-reis biedt het wel een stabiel platform waarnaast ik zelf ook nog freelancewerk doe. Dat levert 3x zoveel op per uur, maar is wel minder sociaal van aard en dat sociale van het lesgeven zou ik toch wel willen behouden. Echt met pensioen zie ik mezelf niet zo snel gaan, maar bijdragen aan het lerarentekort door op m'n 45e nog maar 2 dagen te werken lijkt me prima :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Absoluut mee eens.
Al zijn er ook bedrijven die iedereen 500 euro erop vooruit laten gaan.
https://nos.nl/artikel/24...-om-inflatie-op-te-vangen

dat heeft naar mijn inziens ook het beste effect.
Softwarebedrijf met 35 werknemers, dat is heel anders dan een retail organisatie met duizenden werknemers. Dit soort nieuwsberichten zijn vaak vanuit de software sector omdat de marges gewoon enorm zijn en met een beetje geluk trek je nieuwe mensen aan met de nationale aandacht. Gewoon slim ondernemen.

Edit: overigens niet negatief bedoeld want er zijn zat andere bedrijven die het wel kunnen maar niet doen of hierdoor geïnspireerd raken. Een goed voorbeeld doet volgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 21-08-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:29
finsdefis schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:00:
Ik zit zelf in het voortgezet onderwijs en daar ligt alles qua CAO gewoon vast. Wel heb ik vanwege een zeer positieve beoordeling een trede overgeslagen. Dat was wel motiverend, maar dat houdt ook op als je in trede 12 zit.

Zo'n CAO i.c.m. 'veilige baan' is inderdaad een soort van verzekering, maar eigenlijk lever ik dan ook wat in voor minder presterende collega's. Ik ken er genoeg die in loonschaal LD zitten (tegen de 6k bruto) maar langzaamaan lekker minder taken op zich zijn gaan nemen en daar nu in blijven hangen als soort van verworven recht. 0,6 FTE werken, 6 klasjes lesgeven, geen mentoraat/coördinatie/aansturende taken. Dat is dan weer de keerzijde van zo'n 'zachte' sector. Naleving op functieprofielen is er nauwelijks zodra functies eenmaal uitgedeeld zijn.

Maar voor mijn FO-reis biedt het wel een stabiel platform waarnaast ik zelf ook nog freelancewerk doe. Dat levert 3x zoveel op per uur, maar is wel minder sociaal van aard en dat sociale van het lesgeven zou ik toch wel willen behouden. Echt met pensioen zie ik mezelf niet zo snel gaan, maar bijdragen aan het lerarentekort door op m'n 45e nog maar 2 dagen te werken lijkt me prima :P
Herkenbaar, de markt wordt steeds meer overspoeld met freelancers. Lestarieven (inclusief voorbereiding) zijn soms >120e en vanwege de krapte krijgen ze dat ook. Ik klus zelf ook regelmatig bij op andere scholen, en vraag ook dat soort tarieven. Het lijkt mij in de toekomst ideaal (als vorm van coast-Fire); 2 dagen als freelancer werken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:41
https://www.ad.nl/geld/ta...-rijker-geweest~a3a0ca86/
Wat een tenenkrommend artikel. Iemand die door de Staatsloterij miljonair is geworden en vervolgens achteraf beter naar haar intuïtie had moeten luisteren qua beleggingen 🤡..
Dit gaat een gemiddelde Nederlander niet echt wijzer maken om op een goede manier met geld en beleggingen om te gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

Littlegupper schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:27:
Wat een tenenkrommend artikel. Iemand die door de Staatsloterij miljonair is geworden en vervolgens achteraf beter naar haar intuïtie had moeten luisteren qua beleggingen 🤡..
Dit gaat een gemiddelde Nederlander niet echt wijzer maken om op een goede manier met geld en beleggingen om te gaan.
Echt verschrikkelijk inderdaad, ze heeft spijt dat ze op basis van haar angst niet is uitgestapt, vervolgens geeft ze op het einde aan dat angst een slechte raadgever is. Daarnaast ook al die trainingen die ze heeft gevolgd en nu ook zelf blijkbaar trainingen geeft, blijkbaar kan ze er nog steeds niks van, anders hoefde ze die trainingen niet te geven. Verkapte reclame. Die website van haar durf ik niet eens te delen hier, zo slecht is het.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 21-08-2022 14:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sowieso natuurlijk makkelijk: "Wat als ik op de top verkocht had, en daarmee aan de onderkant weer gekocht had". Ja, zo ken ik er nog wel een paar.

Maar van de AD is het al vaak langs gekomen. Wat ze zoeken zijn de dingen die clicks opleveren. En "ik deed het in een index fonds en keek er niet meer naar om", doet het simpelweg niet zo goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
Had ik maar bitcoin gemined toen ik 3 maanden werkloos was in 2010 en me erin aan het verdiepen was, maar het uiteindelijk niet deed wegens de stroomkosten. Dan was ik nu multimiljonair geweest…

Waardeloos artikel inderdaad

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:05

Tazzios

..

Dat ze dan waarschijnlijk dus al een paar miljoen heeft noemen ze maar niet zodat de lezers het zielig kunnen vinden ofzo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:42

Licko

ZVDK

Toen ik las dat ze naar Silicon Valley was vertrokken voor een cursus van Tony Robbins wist ik al genoeg.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Mag ik vragen hoe je voorziet in je inkomsten? Is dit van beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Hij heeft het over beleggen niet niet over aandelen. C.q. je kan dus ook een ETF gebruiken om te beleggen. Het risico dat dit 0 waard wordt is verwaarsloosbaar. En mocht een ETF inderdaad 0 waard zijn, dan heb je denk ik wel wat anders aan je hoofd (vluchten voor een 3e wereldoorlog, pandemie van zeer dodelijk en besmettelijke ziekte, etc.).
Een onderpand kan wel degelijk zijn waarde verliezen:

https://eenvandaag.avrotr...wekerij-heeft-in-je-pand/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Afas schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Er zal dus echt fundamenteel iets moeten veranderen. Dan moet je denken aan hoger minimumloon, afbouwen toeslagensysteem, aanpassen IB om dit te compenseren en veel meer vermogenbelasting heffen die ook de allerrijksten belast.
Als je dit leest, dan weet je eigenlijk al dat de Nederlandse politiek dat de komende jaren niet voor elkaar gaat krijgen. Onkunde, uitvoeringsproblemen maar ook een hoop onwil bij bepaalde partijen.
Niet teveel tegelijk doen. Dat kan het IT systeem van de belasting dienst niet aan :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
tfgk1 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Herkenbaar, de markt wordt steeds meer overspoeld met freelancers. Lestarieven (inclusief voorbereiding) zijn soms >120e en vanwege de krapte krijgen ze dat ook. Ik klus zelf ook regelmatig bij op andere scholen, en vraag ook dat soort tarieven. Het lijkt mij in de toekomst ideaal (als vorm van coast-Fire); 2 dagen als freelancer werken.
Puur ter interesse, wat voor soort leraar ben je dan / wat voor vak geef je :?
Volgens de verhalen komen scholen altijd geld tekort, hoe kunnen ze dan dit soort tarieven betalen / verkopen aan bestuur :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
ybos schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Puur ter interesse, wat voor soort leraar ben je dan / wat voor vak geef je :?
Volgens de verhalen komen scholen altijd geld tekort, hoe kunnen ze dan dit soort tarieven betalen / verkopen aan bestuur :?
Eerstegraads in economie (in het voorgezet onderwijs), maar ik heb ze ook voorbij zien komen voor Nederlands, natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Het tekort is groot en geen lesgeven (wat ook veelvuldig voorkomt) is schadelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
tfgk1 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:57:
[...]

Eerstegraads in economie (in het voorgezet onderwijs), maar ik heb ze ook voorbij zien komen voor Nederlands, natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Het tekort is groot en geen lesgeven (wat ook veelvuldig voorkomt) is schadelijker.
En doe je dan ook de ouder gesprekken etc? Of alleen het lesgeven zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
ColeJ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:19:
[...]

En doe je dan ook de ouder gesprekken etc? Of alleen het lesgeven zelf?
Ik ben in loondienst bij 1 school. Daarnaast doe ik "alleen lesgeven" op andere scholen. Let wel: dit gebeurt voornamelijk omdat de scholen dat zelf willen. Ze willen me niet bij vergaderingen en dergelijke hebben, maar puur voor het lesgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:29:
Hij heeft het over beleggen niet niet over aandelen. C.q. je kan dus ook een ETF gebruiken om te beleggen. Het risico dat dit 0 waard wordt is verwaarsloosbaar.
A. dat hangt helemaal van de ETF af. Ja, in de basis bestaan ETFs uit meerdere onderliggende assets, waardoor je risico afneemt door spreiding en voor een wereld-ETF is de spreiding zo hoog, dat het risico dat die naar 0 gaat inderdaad klein is. Maar -30% is ook voor een wereld-ETF mogelijk en recent nog voor gekomen, maart 2020 anyone? En een ETF voor een specifieke sector zou best eens (zo goed als) waardeloos kunnen worden.
Een onderpand kan wel degelijk zijn waarde verliezen:
B. zeker, maar als je met droge ogen wilt beweren dat zo'n beetje welke belegging dan ook, in dezelfde risicocategorie zit als een hypotheek op je eigen huis (want daar ging het om, niet om een hypotheek voor een bedrijfs- of beleggingspand), dan zit er toch iets helemaal scheef in je risicoperceptie, net als bij degene waar ik op reageerde.

Die vond namelijk dat 'het systeem' kapot was, omdat je met beleggingen meer rendement kunt halen dan met het aflossen van je hypotheek, maar dat getuigt van weinig inzicht in de verschillen in risico van die beide opties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zenix schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:36:
Mijn panelen heb ik sinds november 2020, toen was nog de trend dat de panelen nog steeds goedkoper werden. Na corona zijn de panelen alleen maar duurder geworden. Ik heb destijds 6800 betaald voor 10080Wp. Inmiddels 16.000kWh opgewekt. https://pvoutput.org/aggr...d=90060&sid=79773&v=0&t=y

Destijds vroegen mensen wel, waarom heb je zoveel zonnepanelen? Nu komen ze langs om te kijken hoe het bij mij is aangesloten :D Het is leuk om de maandelijks energieverbruik mail van Eneco te openen. >:)

Sinds februari dit jaar ook mijn oude indak panelen op de schuur geplaatst (2x300Wp) die hebben tot nu toe 423kWh gedaan. Waarschijnlijk ga ik die nog vervangen door panelen van 400W+ want kan vanaf volgend jaar ook zonnepanelen declareren bij mijn werkgever (maximaal 750 plus 750 fiscaal aantrekkelijk)

Ik zit daarnaast vol in de aandelen, doe niet aan aflossen en heb alleen een buffer. Zonnepanelen leveren een beter rendement op dan aflossen en sparen, misschien minder dan aandelen op de lange termijn, maar ook minder risico.

[...]

Vaak weten mensen ook niet dat zonnepanelen veel opleveren op dit moment. Rijke mensen zijn ook niet altijd slimme mensen. Ik heb ook familie met genoeg geld, maar geen zonnepaneel op dak. Die waren nu weer even aan het kijken, maar dan krijg je zo'n adviseur die dan aangeeft om een bepaalde hoeveelheid panelen te kopen voor je verbruik, wat inmiddels achterhaald is.

Op Tweakers zitten natuurlijk veel meer slimme mensen!
Bij ons kosten ~10000wp aan panelen netto 8,5k (10k excl subsidie), gekocht in april dit jaar.
Adviseur had het ook over 3000 wp om het gebruik af te dekken, leek mij wat aan de lage kant ..
In het kader van FO (wat voor mij betekent freelance met alleen leuke/uitdagende klussen) een goede stap :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Als we toch over zonnepanelen en energie hebben. In mijn omgeving zie ik veel beweging om zonnepanelen te plaatsen. De overburen die kritiek hadden op mijn zonnepanelen hebben hun geliefde biomen laten kappen om voor te bereiden op zonnepanelen. Maar aan de andere kant van het spectrum zijn er ook veel die hun energiecompensatie a 800 euro al op hebben gemaakt aan boodschappen. Dat wordt nog een interessante januari. Brace for the sad stories avalanche in januari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Goedemorgen,

Even een vraag om te kijken of er wellicht nog goede tips tussen zitten:
Wij zijn serieus aan het kijken naar het plaatsen van een (full electric) warmtepomp. Qua opwek van de panelen hebben wij nog meer dan genoeg ruimte en ik ben nu op het punt dat ik liever vandaag dan morgen over ga.
Nu zit ik een beetje in dubio wat te doen qua financiering. Ik verwacht qua offerte zo'n 15-20k, gebaseerd op de eerste offerte die hij heeft uitgebracht maar nog niet helemaal naar wens was.

Waar ik zelf aan heb gedacht is:
- Het geld uit mijn eenmanszaak trekken en het in 1x betalen
- Lening aangaan bij bijvoorbeeld warmtefonds, waarbij de 7 jaars rente nu op 3,25% staat
- Meenemen in de hypotheek
- Aandelen verkopen (deze staat überhaupt onderaan de lijst)

Het liefst laat ik het geld in mijn eenmanszaak zitten i.v.m. buffer, maar ik vind 3,25% rente als laagste tarief ook wel weer aan de hoge kant.
Nu kunnen we erop gokken dat de komende jaren de inflatie hoger blijft dan dat en dan vreet die het wel op, maar die garantie is er natuurlijk niet.

Als we het in de hypotheek doen denk ik dat we een nieuw leningdeel krijgen met de huidige rentestand? Dat zal die lening van het warmtefonds dan niet veel ontlopen denk ik zo.
Huidige rente van onze hypotheek is 2,57%.

Heeft iemand suggesties waar ik misschien niet aan heb gedacht?
Ik heb nog gekeken naar een lening aan jezelf verstrekken maar zover ik kon vinden kan dat alleen vanuit een BV.

Edit: ik zie dat de verduurzamingshypotheek bij ASR 15 jaar is met 2,94% rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 14:37
JEightyFive schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:07:
Goedemorgen,

Wij zijn serieus aan het kijken naar het plaatsen van een (full electric) warmtepomp. Qua opwek van de panelen hebben wij nog meer dan genoeg ruimte en ik ben nu op het punt dat ik liever vandaag dan morgen over ga.
Nu zit ik een beetje in dubio wat te doen qua financiering. Ik verwacht qua offerte zo'n 15-20k, gebaseerd op de eerste offerte die hij heeft uitgebracht maar nog niet helemaal naar wens was.

- Lening aangaan bij bijvoorbeeld warmtefonds, waarbij de 7 jaars rente nu op 3,25% staat

Het liefst laat ik het geld in mijn eenmanszaak zitten i.v.m. buffer, maar ik vind 3,25% rente als laagste tarief ook wel weer aan de hoge kant.
Nu kunnen we erop gokken dat de komende jaren de inflatie hoger blijft dan dat en dan vreet die het wel op, maar die garantie is er natuurlijk niet.

Als we het in de hypotheek doen denk ik dat we een nieuw leningdeel krijgen met de huidige rentestand? Dat zal die lening van het warmtefonds dan niet veel ontlopen denk ik zo.
Huidige rente van onze hypotheek is 2,57%.

Ik heb nog gekeken naar een lening aan jezelf verstrekken maar zover ik kon vinden kan dat alleen vanuit een BV.

Edit: ik zie dat de verduurzamingshypotheek bij ASR 15 jaar is met 2,94% rente.
Niet zozeer een alternatief maar wel een aandachtspunt:
In ieder geval bij de rabobank betaal je ook weer advieskosten. als je een extra hypotheek neemt. het gaat (uit m'n hoofd) om 1200 euro op een bedrag van 20K. Dat is best aanzienlijk en zorgt ervoor dat je rentepercentage laag lijkt maar je kostenpercentage toch serieus hoger is.

Ik lees trouwens met belangstelling mee, wij zitten met ongeveer dezelfde overweging alleen zou het geld niet vanuit de zaak komen maar vanuit de beleggingen. Daar zit wat aversie gezien: timen van de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 03:37
[...]
[...]
Tenzij je hele buffer weg is als je het geld nu uit de eenmanszaak haalt, lijkt mij dit toch de makkelijkste oplossing: verder geen rompslomp en kosten e.d.
En die buffer vul je toch weer razendsnel aan met het geld dat je anders aan de aflossing van een (extra) lening of hypotheek kwijt zou zijn? Bovendien kun je het geld dat je bespaart op energiekosten gebruiken om de buffer weer snel op het gewenste bedrag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Licko schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Toen ik las dat ze naar Silicon Valley was vertrokken voor een cursus van Tony Robbins wist ik al genoeg.
toen ik ad.nl in de url zag staan, wist ik al genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Lim987 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Tenzij je hele buffer weg is als je het geld nu uit de eenmanszaak haalt, lijkt mij dit toch de makkelijkste oplossing: verder geen rompslomp en kosten e.d.
En die buffer vul je toch weer razendsnel aan met het geld dat je anders aan de aflossing van een (extra) lening of hypotheek kwijt zou zijn? Bovendien kun je het geld dat je bespaart op energiekosten gebruiken om de buffer weer snel op het gewenste bedrag te krijgen.
Het is inderdaad de makkelijkste optie, al vraag ik mij af of het ook de "voordeligste" is. Je tikt direct het volledige bedrag af waar je zoals gezegd met een lening mogelijk profijt van inflatie hebt (en wellicht wat voordeel bij de IB?).
Aan de andere kant speelt het ook mee dat de maandelijkse lasten momenteel al stijgen door baby, de boodschappen en de energierekening en ik die liever juist omlaag zie gaan, dus dat pleit weer tegen een extra lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
Weet niet of het in dit topic past, maar om er nu een apart topic voor te openen vind ik ook zo wat.

Situatie:
40 uur contract, gezin met 2 kinderen (4jr en 9mnd), 1 dag om de week "papadag" door middel van ouderschapsverlof.

Om wat meer vrije uurtjes op een dag te creëren (bijvoorbeeld om te kunnen sporten of andere zaken voor mijzelf of het gezin te doen) zit ik te denken om in plaats van 40 uur, 32 uur te gaan werken en dat te verdelen over 5 dagen. Dus 1 dag 8 uur en de rest 6 uur (of 2x 7 en de rest 6).

Mensen hier die dit toevallig ook doen? En hoe bevalt dat? Merk je dat je ook echt tijd extra hebt op een dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
@JEightyFive Lastige afweging, ik zou nog steeds neigen naar lenen bij rond 3% en de beide alternatieven (duurzaamheidslening en verhogen hypotheek) tegen elkaar afwegen. Het voordeel is dat dit je flexibel houdt; je kan altijd nog op later moment besluiten om deze lening aflossen. Overigens ga ik hierbij er van uit dat je een gezonde LTV bij je hypotheek hebt, zeg < 80% en mogelijk zelfs < 70%. Maar goed: iedereen kan hier anders in zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

PdeBie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:35:
Weet niet of het in dit topic past, maar om er nu een apart topic voor te openen vind ik ook zo wat.

Situatie:
40 uur contract, gezin met 2 kinderen (4jr en 9mnd), 1 dag om de week "papadag" door middel van ouderschapsverlof.

Om wat meer vrije uurtjes op een dag te creëren (bijvoorbeeld om te kunnen sporten of andere zaken voor mijzelf of het gezin te doen) zit ik te denken om in plaats van 40 uur, 32 uur te gaan werken en dat te verdelen over 5 dagen. Dus 1 dag 8 uur en de rest 6 uur (of 2x 7 en de rest 6).

Mensen hier die dit toevallig ook doen? En hoe bevalt dat? Merk je dat je ook echt tijd extra hebt op een dag?
Ik snap de overweging, maar het moet wel bij je werk en je collega's passen.
Heb het een tijdje zo gedaan. maar je collega's hebben niet in de gaten dat je echt minder werkt.
Dus "je loopt de kantjes ervan af".
Terwijl ik nu duidelijk 1x per week een dag vrij heb. Ze weten dus precies wat ze op een dag aan verzet werk kunnen verwachten. maar ook dat er 1 dag helemaal niets gebeurd.
Beste methode is om gewoon te proberen kijken of het bevalt. Probeer in elk geval niet een dag (8 uur..) in die 6 a 7 uur te proppen. dat is toch een valkuil waar ik voor zou waken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBabe
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-01-2023
@PdeBie Ik heb dit een tijd zo gedaan. In de praktijk gingen die extra uurtjes toch vooral naar gezin en huishouden. Voor mij werkte het beter om een hele dag vrij te zijn als de kinderen naar school waren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PdeBie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:35:
Yup, ik doe dit.

Ik doe 3x6, en 2x7. Ik vind het ideaal. Toen ik 8 uur werkte, dan merkte ik gedurende de dag niks. Maar in de avond was ik echt kapot. Ik had dan weinig geduld en wilde alleen maar op de bank liggen.

Op de dagen dat ik 6 uur werk, dan breng en haal ik dochterlief. Dan komen we thuis, zit ik eventjes en maak dan eten, dan staat de prak om half zes op tafel. Om half acht is het bedtijd en daarna begint m'n avond. Het zorgt voor veel rust.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Magpie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:45:
@JEightyFive Lastige afweging, ik zou nog steeds neigen naar lenen bij rond 3% en de beide alternatieven (duurzaamheidslening en verhogen hypotheek) tegen elkaar afwegen. Het voordeel is dat dit je flexibel houdt; je kan altijd nog op later moment besluiten om deze lening aflossen. Overigens ga ik hierbij er van uit dat je een gezonde LTV bij je hypotheek hebt, zeg < 80% en mogelijk zelfs < 70%. Maar goed: iedereen kan hier anders in zitten.
We kennen idd niet je hele situatie; hoe is idd je LTV maar ook hoeveel buffer heb je en hoe goed gaat je EMZ?

1200 advieskosten op een bedrag van 20k, als je genoeg in je buffer hebt is zelf financieren een prima overweging lijkt me. Zeker als 'ie anders maar op de spaarrekening staat te staan. En veel mensen hier houden een vrij forse buffer aan geloof ik, dus als je daar van bent is dat een extra punt voor zelf financieren ;-)

Maar tegelijk snap ik ook dat als zelfstandige en met twee kleintjes een goede buffer wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Goedemorgen,

Je kan geld lenen op margin, tenminste als je broker deze dienst aanbied en je het bedrag kan lenen wat je nodig hebt (en het een verantwoorde margin is).

Hoef je ook geen extra kosten te betalen zoals wel bij een extra hypotheek denk ik het geval is.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 22-08-2022 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

BBabe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:00:
@PdeBie Ik heb dit een tijd zo gedaan. In de praktijk gingen die extra uurtjes toch vooral naar gezin en huishouden. Voor mij werkte het beter om een hele dag vrij te zijn als de kinderen naar school waren.
Dat is ook mijn ervaring geweest. Heb een tijdje 32 uur gewerkt en dan 1 dag vrij, maar kwam dan vaak toch niet toe aan datgene wat ik eigenlijk van plan was om te doen. Daarom wilde ik ook stoppen met ouderschapsverlof. Uiteindelijk is het nu 36 uur geworden en dan een halve dag in de week vrij om de kinderen te brengen en te halen, maar had toch liever weer 40 uur gaan werken.

Pagina: 1 ... 101 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.