Het blijft een risico afweging @
TheDudez .
Als morgen de zoveelste crisis onstaat, door bijvoorbeeld oorlog in taiwan.
Waardoor bedrijven niet meer kunnen groeien door chip te korten etc.
Ik verzin maar iets, de waarheid is meestal vreemder.
En al je aandelen dalen nogeens 30%.
Dan had ik het liever op mijn spaarrekening gehad. en aangezien die niets oplevert, is aflossen van het huis een prima keuze.
Investeren is prima met het geld dat je over hebt, maar er is niets mee om een iets soberder plan wel robuust te maken. en daar valt aflossen van je huis zeker wel onder.
Die kosten komen niet terug, dus je hebt met een heel laag risico dus wel profijt van het aflossen.
Wij hebben nog 100.000 hypotheek op 1,01% rente op een actuele woning waarde van ongeveer 600.000
Wij hebben nu voor het eerst besloten om niet alles dat over is nu te gaan aflossen, maar even te sparen. (op korte termijn dus zeker duurder).
Maar het past in ons plan van zekerheid.
En ook hier staat de woning aflossen in de pioriteiten top 3.
De reden dat we even sparen is, om te kijken wat de rente van de studieschulden zullen doen op termijn. het kan best zijn dat die rente omhoog gaat van 0 naar iets anders. de 1% van het huis staat nog 10 jaar vast, van de lening niet. dus als die gaat stijgen dan wordt deze in 1x afgelost.
Zo niet dan "verdwijnt" er alsnog een hoop in het huis.
het is gewoon fijn om erg lage maandlasten te hebben, dat maakt het rekenen makkelijk en het verwijderd een hoop onderzekerheden in de toekomst waar je rekening mee moet houden, als je FO bent en nog 30 jaar moet tot je AOW.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber