offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Creatieve tipphantom09 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:58:
[...]
Je kan geld lenen op margin, tenminste als je broker deze dienst aanbied en je het bedrag kan lenen wat je nodig hebt (en het een verantwoorde margin is).
Hoef je ook geen extra kosten te betalen zoals wel bij een extra hypotheek denk ik het geval is.
Onze LTV zit net boven de 80%. Dit is overigens wel gebaseerd op het aankoopbedrag van destijds. Met een nieuwe taxatie zou deze flink dalen.unifi schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:26:
[...]
We kennen idd niet je hele situatie; hoe is idd je LTV maar ook hoeveel buffer heb je en hoe goed gaat je EMZ?
1200 advieskosten op een bedrag van 20k, als je genoeg in je buffer hebt is zelf financieren een prima overweging lijkt me. Zeker als 'ie anders maar op de spaarrekening staat te staan. En veel mensen hier houden een vrij forse buffer aan geloof ik, dus als je daar van bent is dat een extra punt voor zelf financieren ;-)
Maar tegelijk snap ik ook dat als zelfstandige en met twee kleintjes een goede buffer wil hebben.
EMZ begin dit jaar gestart en loopt goed. Tegen de tijd dat we überhaupt aan de beurt zijn zitten we wel in de loop van 2023 gaf de installateur al aan, dus dat geeft nog wat extra tijd om te bufferen.
Mijn doel is eigenlijk om een jaar zonder werk te kunnen zitten qua buffer. Daar ben ik nu nog niet maar zoals gezegd hebben we nog even.
[ Voor 50% gewijzigd door JEightyFive op 23-08-2022 08:08 ]
Ik zit op de rand van FO. Sommigen zouden zeggen dat ik al FO ben, ikzelf vind van niet omdat ik grotere reserves en zekerheden wil inbouwen. Ik reken ook op enkel leven van rendement, en niet interen van vermogen.
Maar met de evolutie van de laatste maanden zie ik de onzekerheid toch toenemen, soms misschien op het randje van doemdenken.
- ik zie energieprijzen niet snel zakken. Onze premier spreekt nu al over 5-10 moelijke winters... Zelf heb ik wat geïnvesteerd om dat tegen te gaan (PV en WP), maar de effecten zijn groot.
- aandelenmarkten (en dus rendement op vermogen is behoorlijk onzeker, en ik denk echt dat we een zware recessie in gaan. Je leest dagelijks dat bedrijven bepaalde activiteiten stoppen omdat ze niet meer rendabel zijn met de hoge energieprijzen (kunstmest, textiel, chemie,...) Dat zijn situaties die doordringen in de rest van de economie. Dat gaat een effect hebben op beurzen, maar ook op werkloosheid, belastingen etc. Overheden hebben schulden, geen reserves.
- bedrijven die minder winst maken betalen ook minder bonussen uit (gaat me zelf raken, maar heeft ook een effect op economie)
Dus ja, ik probeer nog bewuster uitgaven onder controle te houden, maar wil ook niet in de kou brintapap eten.
Alhoewel ik geen echte FO streefdatum vastgelegd heb voor mezelf (eerder iets van ca 5 jaar) begin ik mezelf er toch op voor te bereiden om langer te werken. Ik weet sowieso dat ik na een uitstap hetzelfde salaris niet meer kan verwachten als ik dan toch terug aan het werk ga.
In ons bedrijf/sector is het zo dat er om de 5-7 jaar wel een soort van crisis is die tot reorganisaties leidt. Ofwel is het dan exit, ofwel levert het kansen op om een stap vooruit te zetten. Als je kort bij FO bent is er met een exit wel een voordeel te doen als je een hoge ancienniteit hebt. Willen ze me morgen buiten gooien, dan zou het ca 2.5-3 jaar salaris moeten opleveren volgens onze sociale wetten. Als dat nu gebeurt zou ik het net iets te vroeg vinden. Idealiter gebeurt dit binnen een jaar of 5.
Welke bedenkingen maken jullie?
Sony A7 iv en wat recycled glas
OMY syndroom?Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
Even een bedenking...
Ik zit op de rand van FO. Sommigen zouden zeggen dat ik al FO ben, ikzelf vind van niet omdat ik grotere reserves en zekerheden wil inbouwen.
Klinkt trouwens wel iets waar ik in de toekomst ook last van ga hebben.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Ik ga gewoon door zoals ik bezig was en probeer intussen de vaste lasten zo laag mogelijk te houden en lifestyle creep te voorkomen.
Probeer te controleren/ te beïnvloeden wat je kan beïnvloeden, de rest kan je beter proberen los te laten.
Dat ligt er ook aan wat jij onder FO verstaat. Als ik zo tussen de regels door lees ben jij eigenlijk al gewoon FO. Maar je wil je vermogen behouden (voor nageslacht neem ik dan maar aan), wat het natuurlijk iets lastiger maakt.Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
Even een bedenking...
Ik zit op de rand van FO. Sommigen zouden zeggen dat ik al FO ben, ikzelf vind van niet omdat ik grotere reserves en zekerheden wil inbouwen. Ik reken ook op enkel leven van rendement, en niet interen van vermogen.
Ik heb een paar dingen waar je over na kan denken:
- Maak een doemscenario voor jezelf (stel dat je tot je 90e leeft en toch elk jaar een x-duizend in moet teren op je vermogen). Waar kom je op uit? Is dit echt zo erg? En houd er rekening mee dat je nu in een doemscenario zit te denken, dus dat de werkelijkheid waarschijnlijk rooskleuriger is.
- Zoals ik het lees ben je eigenlijk al FO, maar twijfel je over met pensioen gaan. Ga je in de toekomst helemaal niks meer doen waar inkomen uit voortkomt? Of heb je een hobby waaraan je toch nog een zakcentje kan verdienen? Al zou dit maar 2 à 300 per maand zijn, helpt het enorm bij het behoudt van je vermogen. Zo'n hobby kan overigens ook kostenbesparend zijn, denk aan een moestuin.
- Gaan er nog lasten wegvallen? Huis afbetaald bijvoorbeeld?
- Houd je ook al rekening met pensioen en AOW wat je er dadelijk bij gaat krijgen (hoogstwaarschijnlijk in elk geval)
- Komen er nog eventuele (te verwachten) financiële meevallers aan? Denk aan een erfenis o.i.d. Je hoeft je hier niet rijk mee te rekenen, maar een realistische/voorzichtige schatting mag je echt gewoon meenemen wat mij betreft.
- En als laatste, hoe moeilijk verwacht je dat het is om weer terug aan de slag te gaan. Bedenk hierbij dat je ook niet persé in dezelfde functie weer aan de slag moet! Je kunt prima iets anders gaan doen. Ben je nu controller, maar houd je van tuinieren dan kun je misschien wel ergens voor 2/3 dagen aan de slag als hovenier. Misschien zelfs wel als zzp'er beginnend bij bekenden.
Uiteindelijk moet je natuurlijk doen waar jij je prettig bij voelt, maar hopelijk helpen bovenstaande vragen/opmerkingen om e.e.a. in perspectief te plaatsen!
Huis is afbetaald, maar ik merk dat we ieder jaar wel wat geld nodig hebben om het wat bij de tijd te houden, en om de energierekening betaalbaar te houden (dit jaar bijna 20k voor PV en airco, volgend jaar nieuwe binnendeuren en wat schilderwerk 10k,...)ManzokuSan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:32:
[...]
Ik heb een paar dingen waar je over na kan denken:
- Maak een doemscenario voor jezelf (stel dat je tot je 90e leeft en toch elk jaar een x-duizend in moet teren op je vermogen). Waar kom je op uit? Is dit echt zo erg? En houd er rekening mee dat je nu in een doemscenario zit te denken, dus dat de werkelijkheid waarschijnlijk rooskleuriger is.
De onzekerheidsfactoren over 30-40 jaar zijn enorm.
Als de inflatie een aantal jaar verder holt aan 8% terwijl je maar 5% of -5% rendement haalt, dan maakt het amper iets uit wat je uitgeeft. Op die termijn smelt elke kapitaal weg. Maar dat is misschien uiterst doemdenken...
Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
Even een bedenking...
Een paar overwegingen:PdeBie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:35:
Weet niet of het in dit topic past, maar om er nu een apart topic voor te openen vind ik ook zo wat.
Situatie:
40 uur contract, gezin met 2 kinderen (4jr en 9mnd), 1 dag om de week "papadag" door middel van ouderschapsverlof.
Om wat meer vrije uurtjes op een dag te creëren (bijvoorbeeld om te kunnen sporten of andere zaken voor mijzelf of het gezin te doen) zit ik te denken om in plaats van 40 uur, 32 uur te gaan werken en dat te verdelen over 5 dagen. Dus 1 dag 8 uur en de rest 6 uur (of 2x 7 en de rest 6).
Mensen hier die dit toevallig ook doen? En hoe bevalt dat? Merk je dat je ook echt tijd extra hebt op een dag?
- dit gaat volgens mij alleen werken als je bepaalde activiteiten voor jezelf ook op die dagen 'inplant'. Ik heb bv collega's die midden op de dag gaan sporten. Met voorbereiden en douchen etc erbij ben je dan wel een tijd kwijt. Als je op die dag anderhalf of twee uur vrij inplant, dan ben je toch op een normale tijd vrij én je hebt je sport gegaan. En je collega's weten dan ook: van dan tot dan ben je er niet. Maar dat betekent dus ook behoorlijk geplande vrije uurtjes.
Als je simpelweg een of twee uur eerder stopt met werken, dan is de kans groot dat die tijd toch verloren gaat aan van alles en nog wat (huishouden etc.)
- ik werk zelf vier dagen en heb op een gegeven moment (kinderen werden wat ouder) mentaal de knop omgedraaid van de vijfde dag voor de kinderen naar de vijfde dag voor mezelf. Dat kostte best veel moeite, maar geeft wel een heel ander gevoel. In plaats van de afwisseling tussen druk met werk en druk met kinderen, heb ik nu voor mijn gevoel iedere week een dagje 'vakantie', waarop ik echt dingen voor mezelf doe. Zonder in het achterhoofd het gevoel dat er nog twintig dingen moeten. Dat geeft een hoop rust en energie, ook op de andere dagen.
Het enige wat je te verliezen hebt is dat het uiteindelijk allemaal meeviel en dat het niet nodig was een jaar langer te werken. In dat geval kun je zelfs een wat luxere FO periode nemen.
Ik hoop er een beetje op dat de definitie van werken misschien eens wat meer in vraag gesteld zal worden.
Minder ’werken=geld verdienen’, meer ’werken=zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving’.
Het zou best kunnen dat het idee van een basisinkomen of een variant daarop weer actueel wordt.
Vaak zit er nog wel ruimte in je hypotheek zonder dat je allerlei kosten maakt. Zo weet ik van mijn verstrekker dat je voor duurzaamheid zonder tussenkomst een bedrag kan aanvragen. Zo maak je niet je buffer in je zaak in een keer op en hoef je ook niet alles te lenen.
Ik heb zelf de laatste maanden geëxperimenteerd met wat meer opties schrijven op cash voorraden (puts schrijven) en op aandelen in bezit (calls schrijven). Dat haalt wat tijd naar voren bijvoorbeeld en loopt er ook weer uit. Dus dat is ook een mogelijkheid. Hoef je niet eens in te teren.
Dan de doemscenario's , als alles misgaat zijn er andere problemen dan je portefeuille. Dus daar zou ik niet teveel mee bezig zijn. Hoe langer je nu nog aan de gang blijft hoe minder tijd je hoeft te overbruggen tot het tij weer keert.
We hebben een rare tijd achter de rug met al die QE en bizar lage rentes. Die overigens nog steeds erg laag zijn. Nu moeten we een keer terug naar een meer normale situatie. Komt er een energie crisis voorbij. Het is dus altijd wat.
Stel je was nu al 2 jaar FO en echt gestopt met werken. Dan had je ook door gemoeten. Dus hou vast aan het grootste deel van je strategie en kijk pas als er heel veel veranderd of er voor een deel aanpassing nodig is. Ik zou zeker niet nu ineens enorme veranderingen aanbrengen.
Is het glas half vol of is het half leeg?Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
Even een bedenking...
Maar met de evolutie van de laatste maanden zie ik de onzekerheid toch toenemen, soms misschien op het randje van doemdenken.
Echte eonomische ontwikkeling is juist gebaat bij veranderingen. In een stabiele situatie zie je dat vooral veel bestaande bedrijven een beetje voorzichtig doorgroeien en hier en daar wat evoluties optreden. Maar dat er relatief weinig grote veranderingen optreden. Bij grote veranderingen komen er meer kansen voor nieuwe ontwikkelingen en voor een verschuiving van 'het oude' naar 'het nieuwe'. Dat betekent dat er waarschijnlijk inderdaad klappen zullen vallen in de hoek van de oude en verouderde bedrijven. Maar dat zie ik zeker niet als nadelig, als die klappen worden opgevangen door nieuwe bedrijven en nieuwe ontwikkelingen.
Simpel voorbeeld, in de autoindustrie zijn veel bedrijven steeds maar blijven voortborduren op de oude, bestaande benzine en diesel technologieën. Terwijl iedereen al decennialang kan zien aankomen dat dit niet houdbaar is. Zowel wat betreft vervuiling als wat betreft de eindigheid van de olievoorraden. En daarnaast ook nog eens de geopolitieke locaties van de olie en gasvoorraden. Dat berekent dat je ook al decennia geleden had kunnen zien aankomen dat olie en olieverbruik fors in prijs zou gaan stijgen. In de 'stabiele' situatie van een paar jaar geleden konden een hoop mensen nog de kop in het zand steken. Als de stijgingen en schaarste langzaam toenemen, dan raak je daar als burgers (en bedrijven) ook wel aan gewend. En verandert er dus niets. Terwijl onvermijdelijk het moment dichterbij komt dat je een verandering zult moeten doorgaan.
In de huidige situatie zijn een hoop olie- en energieslurpende industrieën in de problemen. Niet zozeer omdat de olie en energie ineens zoveel duurder is, maar vooral omdat ze zich niet goed hadden voorbereid op het onvermijdbare feit dat olie en energie ooit duurder zouden worden. Tegelijk zijn er een hoop bedrijven die juist profiteren van deze 'omslag'. Niet alleen de bekende Tesla's van deze wereld, maar ook een hoop andere, onbekendere bedrijven die wél tijdig hebben ingezet op de veranderingen. Kijk alleen maar naar de installateurs en fabrikanten van PV en warmterpompsystemen. Die hebben een orderportefeuille voor jaren.
Wat dat betreft geldt de een z'n dood is de ander z'n brood. En ik zou er niet rouwig om zijn als een aantal aartsconservatieve bedrijven die vooral leven van het verbruiken van grondstoffen, het moeilijk krijgen en bedrijven die jarenlang tegendraads inzetten op het gebruiken van grondstoffen nu eindelijk kunnen profiteren. En vergelijkbaar bij burgers: heb je ingezet op investeren in een zuinige auto en een goed geïsoleerd huis en ben je redelijk zellfvoorzienend (PV panelent etc.), dan heb je minder last dan als je blind op de oude weg bent doorgegaan en 'lekker goedkoop' een slurpende auto rijdt en niets hebt gedaan aan isolatie en nu een gasrekening van een paar honderd euro per maand krijgt.
Ik denk dat je vooral de overweging zou kunnen maken in hoeverre je huidige FO plan tegen langdurige tegenslag kan. En of je zelf daar dan ook tegen kunt. Je hebt een plan waarin je FO alleen door rendement betaald wordt. Er zit dan een forse marge in om tegenslagen op te kunnen vangen. De kans lijkt me klein dat je dan je hele vermogen zou moeten opeten. Maar kun je er ook tegen als je in geval van nood inderdaad je vermogen zou zien krimpen? Als je daar niet tegen kunt, dan zul je inderdaad nog even moeten doorwerken.Dus ja, ik probeer nog bewuster uitgaven onder controle te houden, maar wil ook niet in de kou brintapap eten.
Alhoewel ik geen echte FO streefdatum vastgelegd heb voor mezelf (eerder iets van ca 5 jaar) begin ik mezelf er toch op voor te bereiden om langer te werken.
Goeie. Ik zag bij ASR inderdaad dat je tot 9k kan afsluiten zonder tussenkomst.CornermanNL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:06:
@JEightyFive Verdelen van de mogelijkheden is wellicht een optie ?. Brengt de pot in de eenmanszaak nu rendement op ? Of kost deze momenteel geld ? Dan zou ik ervoor kiezen om dat deels te gebruiken voor de verduurzaming. Deels wat aandelen verkopen en een deel lenen.
Vaak zit er nog wel ruimte in je hypotheek zonder dat je allerlei kosten maakt. Zo weet ik van mijn verstrekker dat je voor duurzaamheid zonder tussenkomst een bedrag kan aanvragen. Zo maak je niet je buffer in je zaak in een keer op en hoef je ook niet alles te lenen.
Met het oog op het opbouwen van de buffer in de eenmanszaak misschien ook beter om het zo te spreiden
De pot in de eenmanszaak brengt nu geen geld op nee. Dat is puur voor als ik een tijdje zonder opdracht kom te zitten / ziek word o.i.d. Dat wil ik niet vast zetten in dingen als een deposito of aandelen.
Hoe erg is het om licht in te teren op vermogen? Ik zou dat een beetje los laten.Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
Even een bedenking...
- ik zie energieprijzen niet snel zakken. Onze premier spreekt nu al over 5-10 moelijke winters... Zelf heb ik wat geïnvesteerd om dat tegen te gaan (PV en WP), maar de effecten zijn groot.
- aandelenmarkten (en dus rendement op vermogen is behoorlijk onzeker, en ik denk echt dat we een zware recessie in gaan. Je leest dagelijks dat bedrijven bepaalde activiteiten stoppen omdat ze niet meer rendabel zijn met de hoge energieprijzen (kunstmest, textiel, chemie,...) Dat zijn situaties die doordringen in de rest van de economie. Dat gaat een effect hebben op beurzen, maar ook op werkloosheid, belastingen etc. Overheden hebben schulden, geen reserves.
- bedrijven die minder winst maken betalen ook minder bonussen uit (gaat me zelf raken, maar heeft ook een effect op economie)
Dus ja, ik probeer nog bewuster uitgaven onder controle te houden, maar wil ook niet in de kou brintapap eten.
Alhoewel ik geen echte FO streefdatum vastgelegd heb voor mezelf (eerder iets van ca 5 jaar) begin ik mezelf er toch op voor te bereiden om langer te werken. Ik weet sowieso dat ik na een uitstap hetzelfde salaris niet meer kan verwachten als ik dan toch terug aan het werk ga.
In ons bedrijf/sector is het zo dat er om de 5-7 jaar wel een soort van crisis is die tot reorganisaties leidt. Ofwel is het dan exit, ofwel levert het kansen op om een stap vooruit te zetten. Als je kort bij FO bent is er met een exit wel een voordeel te doen als je een hoge ancienniteit hebt. Willen ze me morgen buiten gooien, dan zou het ca 2.5-3 jaar salaris moeten opleveren volgens onze sociale wetten. Als dat nu gebeurt zou ik het net iets te vroeg vinden. Idealiter gebeurt dit binnen een jaar of 5.
Het blijft natuurlijk een hele persoonlijke afweging, maar in dit geval ben ik het hier wel mee eens. Ik volg dit topic een beetje en zodoende weet ik een klein beetje hoe de situatie is: bedenk dat je nageslacht door hun afkomst al een enorme voorsprong heeft gekregen t.o.v. 90(?) % van hun leeftijdsgenoten: als ik het goed onthouden heb hebben ze een goede opleiding gehad (woonruimte en collegegeld betaald door papa?) en een behoorlijke gift om hun eerste huis te kopen, en intussen een goede baan. Het is een mooi idee om ze veel geld na te willen laten (met het idee dat het ook voor latere generaties in de familie blijft?) maar misschien vergaat hun wereld niet als er iets minder overblijftColeJ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
Hoe erg is het om licht in te teren op vermogen? Ik zou dat een beetje los laten.
@Tommie12Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:50:
maar ik merk dat we ieder jaar wel wat geld nodig hebben om het wat bij de tijd te houden,
volgend jaar nieuwe binnendeuren en wat schilderwerk 10k,...)
Nu weet ik niet hoe groot jouw huis is
maar is € 10.000 niet erg veel
je schrijft: wat schilderwerk, of bedoel je heel veel schilderwerk ?
2 kamers laten schilderen: 4000€ (slechte muren, en er moet nog een renovatievlies op)JAN-B schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:01:
[...]
@Tommie12
Nu weet ik niet hoe groot jouw huis is![]()
maar is € 10.000 niet erg veel![]()
je schrijft: wat schilderwerk, of bedoel je heel veel schilderwerk ?
7 nieuwe binnendeuren: 5000€ (geplaatst)
Nog een beetje gyproc werk: 1000€
(alles inclusief BTW en op factuur)
Ja, dat dacht ik al: Groot huis > heb maar 5 binnendeurenTommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:20:
2 kamers laten schilderen: 4000€ (slechte muren, en er moet nog een renovatievlies op)
Maar ik blijf het toch veel geld vinden.
Trouwens, ik doe zulke klussen zelf, misschien niet zo mooi als een echte schilder, maar toch een redelijk resultaat + werk parttime, dus elke ochtend vrij
Het is naar mijn mening wel een nobel streven om ook de volgende generaties FMO achter te laten.RikTW schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:25:
[...]
Het blijft natuurlijk een hele persoonlijke afweging, maar in dit geval ben ik het hier wel mee eens. Ik volg dit topic een beetje en zodoende weet ik een klein beetje hoe de situatie is: bedenk dat je nageslacht door hun afkomst al een enorme voorsprong heeft gekregen t.o.v. 90(?) % van hun leeftijdsgenoten: als ik het goed onthouden heb hebben ze een goede opleiding gehad (woonruimte en collegegeld betaald door papa?) en een behoorlijke gift om hun eerste huis te kopen, en intussen een goede baan. Het is een mooi idee om ze veel geld na te willen laten (met het idee dat het ook voor latere generaties in de familie blijft?) maar misschien vergaat hun wereld niet als er iets minder overblijft
Met mijn huidige cijfers ben ik begin 50 FO, als ik dan 3~5 jaar tussen de 20 en 30 uur per week doorwerk dan zouden mijn kinderen dat ook moeten zijn bij overlijden. Vind ik persoonlijk wel iets om over na te denken tegen die tijd. Ik ben dan ook geen hardcore FO-fan en zal niet direct stoppen indien het doel behaald is.
offtopic:
Het zijn ook waanzinnige bedragen. Ik prijs me gelukkig dat ik redelijk handig ben geworden de afgelopen jaren. Gewoon doen en beginnen, je kunt altijd nog iemand inschakelen.JAN-B schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:31:
[...]
Ja, dat dacht ik al: Groot huis > heb maar 5 binnendeuren
Trouwens, ik doe zulke klussen zelf, misschien niet zo mooi als een echte schilder, maar toch een redelijk resultaat + werk parttime, dus elke ochtend vrij
Dan moet je wel accepteren dat het je aan het begin mogelijk dus nog meer kost. LeergeldColeJ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:47:
[...]
Het zijn ook waanzinnige bedragen. Ik prijs me gelukkig dat ik redelijk handig ben geworden de afgelopen jaren. Gewoon doen en beginnen, je kunt altijd nog iemand inschakelen.
Ik moet zeggen dat er bij mij eigenlijk nooit echt iets mislukt. Wel kost het me (zeker de 1e keer) meer tijd.JEightyFive schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Dan moet je wel accepteren dat het je aan het begin mogelijk dus nog meer kost. Leergeld
Maargoed je moet een beetje handig zijn, en/of bereid zijn die skills te leren.
Veel klussen zijn helemaal niet zo moeilijk, als je je een beetje inleest.
En elke klus is een investering in je skills, waar je levenslang van profiteert. Ik zie dat ook als assets.
Helemaal mooi als je er nog plezier in hebt ook.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 23-08-2022 15:54 ]
Ik kan me de overwegingen die je maakt rondom een goed betaalde baan en reserves voorstellen. Er komt waarschijnlijk een (milde) recessie aan vanwege de inflatieschock, de kosten van levensonderhoud gaan omhoog en er zijn veel onzekerheden om ons heen (al hoewel de arbeidsmarkt er echt een stuk beter voor staat dan tijdens de vorige recessie). Een vast dienstverband en een sociaal plan zijn verzekeringen/assets en met nog een paar jaar eraan vast geplakt ben je helemaal. Het makkelijkste is dan om in de gouden kooi te blijven zitten.Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
Even een bedenking...
Heel herkenbaar denken. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wensen zijn voor de rest van de tijd die je hebt en omtrent bestedingen en wat je wil nalaten. Wat ik zelf merk is dat ik doelstellingen onderweg dynamisch kunnen zijn en ik kan altijd wel een reden bedenken om het op te hogen, het is niet snel genoeg (volgens mij hebben sommige groot vermogenden daar ook last van...). En er is ook altijd wel wat aan de hand in de wereld. Daarom is het denk ik ook een kunst om niet te lang door te gaan als het je hobby niet is (ik zie dat voor mij persoonlijk als een risico). Het blijft lastig en misschien ook wel afhankelijk van karakter, mogelijk plichtsbesef etc.
Het gekke is dat ik afgelopen week 2 dagen bij mijn dochter ben gaan verven, maar dan wel in een nieuw huis waar de vloeren er nog niet in liggen. En we deden dat met 3-4 personen, dan is klussen leuk.JAN-B schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:31:
[...]
Ja, dat dacht ik al: Groot huis > heb maar 5 binnendeuren
Dus ja, ik zou het zelf kunnen, maar niet de gyproc plaatsen. Ik wil er gewoon de tijd niet voor vrij maken, en het dan helemaal alleen doen.
Deuren plaatsen... ga ik nooit zelf doen.
Daar heb ik het gereedschap niet voor, en als die scheef hangen... miserie.
De vraag is dan, stel dat je na die 3-5 jaar genoeg hebt om naar andere waarschijnlijkheid van je rendement te kunnen leven. Maar dat je je zorgen maakt over de economie en of dat plan misschien niet volledig uitkomt. Ga je dan nóg een paar jaar door, of accepteer je dat er een kans is dat je misschien iets inteert op je vermogen?CaLeX schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:33:
[...]
Het is naar mijn mening wel een nobel streven om ook de volgende generaties FMO achter te laten.
Met mijn huidige cijfers ben ik begin 50 FO, als ik dan 3~5 jaar tussen de 20 en 30 uur per week doorwerk dan zouden mijn kinderen dat ook moeten zijn bij overlijden. Vind ik persoonlijk wel iets om over na te denken tegen die tijd. Ik ben dan ook geen hardcore FO-fan en zal niet direct stoppen indien het doel behaald is.
Even in cijfers, stel je plan was om een miljoen te verzamelen om daarvan te kunnen rentenieren. Is het dan een grote ramp als het leven op een gegeven moment misschien 10k per jaar duurder is (of het rendement tegenvalt) en je inteert, zodat je op je sterfbed bv "maar" 7 ton hebt in plaats van een miljoen? Ga je dan nog een paar jaar doorwerken om bv 1,3 miljoen te verzamelen? Of kun je accepteren dat de zak geld voor je nabestaanden misschien iets kleiner is geworden?
Ik ga niet nerveus worden als er 100k minder is, maar de reden waarom ik reken zonder interen is net inflatie en je weet niet hoe lang je leeft en hoe veel zorg je nodig hebt en wat die kost.ColeJ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
Hoe erg is het om licht in te teren op vermogen? Ik zou dat een beetje los laten.
Ik doe wat anders. Ik wil minder gaan werken, i.p.v. full time naar partime. Bijvoorbeeld 1 of 2 dagen in de week. Het gat wat ontstaat van ik op met de rendementen die ik waarschijnljik maak.Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
Even een bedenking...
Voor elk jaar dat ik vroeger met pensioen ga wil ik 2 x zoveel geld klaar hebben liggen dan dat ik voor 1 jaar normal gesproken nodig heb.
Daarnaast hou ik bij https://www.mijnpensioenoverzicht.nl elk jaar in de gaten wat ik later waarschijnlijk aan pensioen krijg. Ik hou rekening mee met een 10% korting. Dus dat gat zal ook opgevult moeten worden.
Vergeet niet dat als er bij jou een reorganisatie is je ook nog recht heb op maximaal 24 maanden WW uitkering. Je komt dan op mogelijk 4,5-5 jaar. Meer naar je richtlijnen.
[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 23-08-2022 20:15 ]
Behalve dat je van de Nederlandse wetgeving uit gaat en Tommie in België woontphantom09 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:13:
[...]
Ik doe wat anders. Ik wil minder gaan werken, i.p.v. full time naar partime. Bijvoorbeeld 1 of 2 dagen in de week. Het gat wat ontstaat van ik op met de rendementen die ik waarschijnljik maak.
Voor elk jaar dat ik vroeger met pensioen ga wil ik 2 x zoveel geld klaar hebben liggen dan dat ik voor 1 jaar normal gesproken nodig heb.
Daarnaast hou ik bij https://www.mijnpensioenoverzicht.nl elk jaar in de gaten wat ik later waarschijnlijk aan pensioen krijg. Ik hou rekening mee met een 10% korting. Dus dat gat zal ook opgevult moeten worden.
Vergeet niet dat als er bij jou een reorganisatie is je ook nog recht heb op maximaal 24 maanden WW uitkering. Je komt dan op mogelijk 4,5-5 jaar. Meer naar je richtlijnen.
Weelicht kan je hierop besparen door het zelf te doen?Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
2 kamers laten schilderen: 4000€ (slechte muren, en er moet nog een renovatievlies op)
Als we het hebben over een (potentieel) lange tijdshorizon en je gaat interen op je vermogen dan zijn er wel al snel veel scenario's mogelijk waarbij je met niks achterblijft. Want dan heb je het jaar erop nog minder vermogen, en als je dan dezelfde kosten hebt dan gaat het alleen maar sneller naar beneden als het rendement een paar jaar in een rij tegenvalt. En als je dan eindelijk weer hogere rendementen haalt is het vermogen ondertussen een stuk kleiner, en is het effect van een goed jaar ook kleiner.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:03:
[...]
De vraag is dan, stel dat je na die 3-5 jaar genoeg hebt om naar andere waarschijnlijkheid van je rendement te kunnen leven. Maar dat je je zorgen maakt over de economie en of dat plan misschien niet volledig uitkomt. Ga je dan nóg een paar jaar door, of accepteer je dat er een kans is dat je misschien iets inteert op je vermogen?
Even in cijfers, stel je plan was om een miljoen te verzamelen om daarvan te kunnen rentenieren. Is het dan een grote ramp als het leven op een gegeven moment misschien 10k per jaar duurder is (of het rendement tegenvalt) en je inteert, zodat je op je sterfbed bv "maar" 7 ton hebt in plaats van een miljoen? Ga je dan nog een paar jaar doorwerken om bv 1,3 miljoen te verzamelen? Of kun je accepteren dat de zak geld voor je nabestaanden misschien iets kleiner is geworden?
Hij geeft net aan dat hij die tijd daarvoor er niet voor over heeft.phantom09 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:27:
[...]
Weelicht kan je hierop besparen door het zelf te doen?
Misschien kan hij het 5 jaar uitstellen doen dan wanneer hij FO is?de Peer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:37:
[...]
Hij geeft net aan dat hij die tijd daarvoor er niet voor over heeft.
Dan heeft hij tijd genoeg
[ Voor 29% gewijzigd door phantom09 op 23-08-2022 20:49 ]
Of FO een paar dagen uitstellen en het nu zelf doen. Een soort FO-dagenphantom09 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:49:
[...]
Misschien kan hij het 5 jaar uitstellen doen dan wanneer hij FO is?
Dan heeft hij tijd genoeg
Dat is op zich zo. Maar als je voor het rentenieren bv uitgaat van 3% rendement (dus 30k per jaar bij een miljoen), dan kun je voor bv 3 ton 'opverbruiken' een behoorlijk hoge extra inflatie compenseren.Hielko schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
Als we het hebben over een (potentieel) lange tijdshorizon en je gaat interen op je vermogen dan zijn er wel al snel veel scenario's mogelijk waarbij je met niks achterblijft. Want dan heb je het jaar erop nog minder vermogen, en als je dan dezelfde kosten hebt dan gaat het alleen maar sneller naar beneden als het rendement een paar jaar in een rij tegenvalt. En als je dan eindelijk weer hogere rendementen haalt is het vermogen ondertussen een stuk kleiner, en is het effect van een goed jaar ook kleiner.
Wat voor mij een eye-opener was zijn de simulaties die ik gedraaid. Slechte beursperiodes hebben nauwelijks invloed. De enige situatie waar het wel significante impact heeft is in de eerste jaren van je FO traject. Daarna maakt zelfs een periode van 10 jaar negatieve rendementen nauwelijks nog impact.Hielko schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
Als we het hebben over een (potentieel) lange tijdshorizon en je gaat interen op je vermogen dan zijn er wel al snel veel scenario's mogelijk waarbij je met niks achterblijft. Want dan heb je het jaar erop nog minder vermogen, en als je dan dezelfde kosten hebt dan gaat het alleen maar sneller naar beneden als het rendement een paar jaar in een rij tegenvalt. En als je dan eindelijk weer hogere rendementen haalt is het vermogen ondertussen een stuk kleiner, en is het effect van een goed jaar ook kleiner.
Wat daarintegen funest was is langdurige hoge inflatie. Dat is iets waar je niet tegenop kan en binnen een relatief korte periode je portefeuille decimeren.
Bij een inflatie van 8% zoals nu is 2000eur uitgaven binnen 10 jaar verdubbeld en gaat t hard. Vandaar ook dat spaargeld in een zulk scenario killing isRubbergrover1 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:33:
[...]
Dat is op zich zo. Maar als je voor het rentenieren bv uitgaat van 3% rendement (dus 30k per jaar bij een miljoen), dan kun je voor bv 3 ton 'opverbruiken' een behoorlijk hoge extra inflatie compenseren.
Waar hebben de overheid baat bij?R.van.M schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:42:
[...]
Bij een inflatie van 8% zoals nu is 2000eur uitgaven binnen 10 jaar verdubbeld en gaat t hard. Vandaar ook dat spaargeld in een zulk scenario killing is
-staatsschulden worden relatief kleiner
-Burgers en bedrijven gaan klimaat maatregelen treffen
Wat gebeurd er?
-Hoge inflatie
-Hoge energieprijzen waardoor burgers/bedrijven actie ondernemen
Is dit niet heel toevallig?
Ja, toen olie en nu gas.
Of misschien zitten we nu op het omslagpunt waarop de groene energie dominant wordt?
Dan zou ik als land dat bijna volledig afhankelijk van zijn export van fossiele energie ook wel beginnen panikeren.
Maar 3 ton verdwijnt als sneeuw voor de zon met een beetje inflatie. 10% inflatie in jaar 1 en je miljoen heeft nog de koopkracht van 900K. Vervolgens wil je weer 30K uitgeven, maar je rendement is 27K. Dus dan heb je nog 897 over, en als er dan weer 10% inflatie overheen gaat dan is er nog 807K over, waar je het jaar erop nog maar meer 24K rendement op haalt. Een relatief kleine buffer kan echt als sneeuw voor de zon verdwijnen.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:33:
[...]
Dat is op zich zo. Maar als je voor het rentenieren bv uitgaat van 3% rendement (dus 30k per jaar bij een miljoen), dan kun je voor bv 3 ton 'opverbruiken' een behoorlijk hoge extra inflatie compenseren.
Klopt. Daarom heeft het mijn inziens ook niet zo heel veel zin om te mikken om je geld (deels) op te maken. Of het gaat goed in de eerste jaren, en je komt ver boven je doelstelling uit, of het gaat slecht en je komt niet uit. Er is maar een hele dunne set aan scenario's waarbij je wel inteert in je vermogen, maar niet in de problemen komt.R.van.M schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:40:
[...]
Wat voor mij een eye-opener was zijn de simulaties die ik gedraaid. Slechte beursperiodes hebben nauwelijks invloed. De enige situatie waar het wel significante impact heeft is in de eerste jaren van je FO traject. Daarna maakt zelfs een periode van 10 jaar negatieve rendementen nauwelijks nog impact.
Dit uiteraard bij lange (30+ jaar) horizons. Als je alleen vroeg met pensioen wilt en na 5 jaar gewoon wilt leven van je aow en pensioen is het een heel ander verhaal.
In principe eens met je verhaal hoor, maar een kleine nuance. Je pakt nu wel heel makkelijk die 10%, dit is ten eerste al uitzonderlijk hoog en de kans dat het 10 jaar aan houdt lijkt mij persoonlijk niet zo groot. Maar goed dat is aan iedereen zelf om in te schatten. Belangrijker: die 10% is het totale/gemiddelde potje. Om @Tommie12's voorbeeld erbij te nemen; een afbetaald huis, geen intentie te verhuizen, (nagenoeg) energieneutraal huis, en misschien nog wel meer redenen waarom de inflatie voor hem maar 6% is of zelfs nog lager. Uiteindelijk moet je kijken naar je persoonlijke inflatie en hier kun je je (gedeeltelijk) tegen beschermen door je vaste lasten zover mogelijk terug te brengen.Hielko schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:22:
Maar 3 ton verdwijnt als sneeuw voor de zon met een beetje inflatie. 10% inflatie in jaar 1 en je miljoen heeft nog de koopkracht van 900K. Vervolgens wil je weer 30K uitgeven, maar je rendement is 27K. Dus dan heb je nog 897 over, en als er dan weer 10% inflatie overheen gaat dan is er nog 807K over, waar je het jaar erop nog maar meer 24K rendement op haalt. Een relatief kleine buffer kan echt als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Neemt niet weg dat jouw verhaal in essentie natuurlijk waar is. Maar ik wilde toch even een kleine nuance aanbrengen
Heb je gelijk in, maar toch als ik een week vrij moet nemen om alle kozijnen te schuren, schilderen, materiaal kopen, steiger huren etc. en dat afzet tegen wat ik in een week omzet dan slaat de wijzer al snel uit naar: zelf werken en het laten doen.de Peer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:52:
[...]
Ik moet zeggen dat er bij mij eigenlijk nooit echt iets mislukt. Wel kost het me (zeker de 1e keer) meer tijd.
Maargoed je moet een beetje handig zijn, en/of bereid zijn die skills te leren.
Veel klussen zijn helemaal niet zo moeilijk, als je je een beetje inleest.
En elke klus is een investering in je skills, waar je levenslang van profiteert. Ik zie dat ook als assets.
Helemaal mooi als je er nog plezier in hebt ook.
In mijn geval heb ik ook gewoon 2 linkerhanden dus ben ik sowieso al sneller van liever iemand inschakelen dan zelf de boel verprutsen. Een muurtje behangen of schilderen wil nog wel maar daarna houdt het vrij snel op
Ja. daarom doe ik het liever tussendoor. Een zaterdagje. Of een kozijn per (zomer)avond. En voorkomen dat er een steiger nodig is.JEightyFive schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
Heb je gelijk in, maar toch als ik een week vrij moet nemen om alle kozijnen te schuren, schilderen, materiaal kopen, steiger huren etc. en dat afzet tegen wat ik in een week omzet dan slaat de wijzer al snel uit naar: zelf werken en het laten doen.
In mijn geval heb ik ook gewoon 2 linkerhanden dus ben ik sowieso al sneller van liever iemand inschakelen dan zelf de boel verprutsen. Een muurtje behangen of schilderen wil nog wel maar daarna houdt het vrij snel op
Ja, ik probeer mijn persoonlijke inflatie laag te houden, maar dat zijn altijd tijdelijke maatregelen.ManzokuSan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
In principe eens met je verhaal hoor, maar een kleine nuance. Je pakt nu wel heel makkelijk die 10%, dit is ten eerste al uitzonderlijk hoog en de kans dat het 10 jaar aan houdt lijkt mij persoonlijk niet zo groot. Maar goed dat is aan iedereen zelf om in te schatten. Belangrijker: die 10% is het totale/gemiddelde potje. Om @Tommie12's voorbeeld erbij te nemen; een afbetaald huis, geen intentie te verhuizen, (nagenoeg) energieneutraal huis, en misschien nog wel meer redenen waarom de inflatie voor hem maar 6% is of zelfs nog lager. Uiteindelijk moet je kijken naar je persoonlijke inflatie en hier kun je je (gedeeltelijk) tegen beschermen door je vaste lasten zover mogelijk terug te brengen.
Neemt niet weg dat jouw verhaal in essentie natuurlijk waar is. Maar ik wilde toch even een kleine nuance aanbrengen
Ik kan inderdaad mijn energiefactuur van mijn eigen huis laag houden door te investeren.
Maar ik kan niks doen voor de bakker die binnenkort hogere lonen moet betalen en die zijn gasrekening ziet exploderen. Dus ja, mijn brood zal waarschijnlijk een pak duurder worden, en zowat elke dienst die je koopt wordt snel duurder. Dus op termijn betaal je dat ook.
Salderen draagt hier overigens ook voor een belangrijk deel aan bij.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb voor de inflatie van voedingswaren gelukkig een 15Kg buffer aangemaakt afgelopen jaren, daar moet ik maar eens op gaan interen denk ik...Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:48:
[...]
Ja, ik probeer mijn persoonlijke inflatie laag te houden, maar dat zijn altijd tijdelijke maatregelen.
Ik kan inderdaad mijn energiefactuur van mijn eigen huis laag houden door te investeren.
Maar ik kan niks doen voor de bakker die binnenkort hogere lonen moet betalen en die zijn gasrekening ziet exploderen. Dus ja, mijn brood zal waarschijnlijk een pak duurder worden, en zowat elke dienst die je koopt wordt snel duurder. Dus op termijn betaal je dat ook.
De prijzen in de supermarkt gaan tegenwoordig echt door het dak, juist bij de bakker en andere kleine zaken vind ik de prijsstijgingen nog meevallen. Ik zag laatst bij de jumbo dat het kattenvoer nu over de 5 euro ging, mijn kat van <5 jaar kreeg dat de eerste keer voor 3 euro per verpakking

Nu al 3,5 euro per m³ verwacht nog wel dat deze in de winter als we echt gas gaan gebruiken richting de 4 6 euro gaat, ik heb dag prijzen.
ik verbruik zo'n 1000m³ gas per winter.... en dat is nu van 80 cent, naar 4 euro gegaan.
Dus van 800 euro, naar 4000 euro, dat is toch eventje 3200 euro extra dit jaar.
Geen fijn vooruitzicht.
Inflatie is in mijn huishouden dus juist erg hoog, juist omdat mijn totale uitgaven zo laag zijn.
Vakantie naar een warm land wordt ondertussen al geboekt, die betaald zichzelf redelijk terug, door niet te hoeven stoken (10m³ per dag = 40 euro per dag = 280 euro per week). tel uit je winst.
huis op 10 graden houden is een stuk goedkoper dan op 19 graden.
Waarschijnlijk leen ik op die manier ook nog behoorlijk wat warmte van de buren via de muren.
zal allemaal wel van de lopende rekening betaald kunnen worden, maar dit gaat wel effect hebben op de spaar quota.
[ Voor 0% gewijzigd door Smuggler op 24-08-2022 10:37 . Reden: na de opmerking van Peer over de huidige prijzen bij eneco, mijn voorspelling direct aangepast. ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Eneco modelcontract: gasprijs 4,63 euro per kuubSmuggler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:32:
Ja die gasprijs....
Nu al 3,5 euro per m³ verwacht nog wel dat deze in de winter als we echt gas gaan gebruiken richting de 4 euro gaat, ik heb dag prijzen.
ik verbruik zo'n 1000m³ gas per winter.... en dat is nu van 80 cent, naar 4 euro gegaan.
Geen fijn vooruitzicht.
Inflatie is in mijn huishouden dus juist erg hoog, juist omdat mijn totale uitgaven zo laag zijn.
Vakantie naar een warm land wordt ondertussen al geboekt, die betaald zichzelf redelijk terug, door niet te hoeven stoken (10m³ per dag = 40 euro per dag = 280 euro per week). tel uit je winst.
huis op 10 graden houden is een stuk goedkoper dan op 19 graden.
Waarschijnlijk leen ik op die manier ook nog behoorlijk wat warmte van de buren via de muren.
zal allemaal wel van de lopende rekening betaald kunnen worden, maar dit gaat wel effect hebben op de spaar quota.
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
Gasprijs per m3 4,63 euro, en bovensalderen terugleververgoeding prijs van 0,09 euro per kWh.de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:33:
[...]
Eneco modelcontract: gasprijs 4,63 euro per kuub
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
Dit betekent (bij overschot aan PV) dat zelfs een COP van 0,175 voldoende is om gelijk qua prijs uit te komen. Een gewone elektrisch kacheltje van 15 euro is ruim 80% goedkoper dan verwarmen met een HR CV !
Een elektrische boiler heb je misschien wel in een jaar terugverdiend.
Of je nou -10% rendement hebt of 10% inflatie heeft in de basis toch hetzelfde effect.R.van.M schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:40:
Wat voor mij een eye-opener was zijn de simulaties die ik gedraaid. Slechte beursperiodes hebben nauwelijks invloed. De enige situatie waar het wel significante impact heeft is in de eerste jaren van je FO traject. Daarna maakt zelfs een periode van 10 jaar negatieve rendementen nauwelijks nog impact.
Wat daarintegen funest was is langdurige hoge inflatie. Dat is iets waar je niet tegenop kan en binnen een relatief korte periode je portefeuille decimeren.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Misschien wel handig te vermelden dat dit alleen is in geval van een overschot PV op jaarbasis. Voor de meeste mensen is het leveringstarief relevant, enkel tarief €0,96/kWh dus een COP in de richting van 2.Fire71 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:01:
Gasprijs per m3 4,63 euro, en bovensalderen terugleververgoeding prijs van 0,09 euro per kWh.
Dit betekent dat zelfs een COP van 0,175 voldoende is om gelijk qua prijs uit te komen. Een gewone elektrisch kacheltje van 15 euro is ruim 80% goedkoper dan verwarmen met een HR CV !
Een elektrische boiler heb je misschien wel in een jaar terugverdiend.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 24-08-2022 12:37 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Niet helemaal. 10% inflatie kost je iets meer dan 9% aan koopkracht, terwijl -10% rendement je 10% koopkracht kost.assje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:31:
[...]
Of je nou -10% rendement hebt of 10% inflatie heeft in de basis toch hetzelfde effect.
Goed punt, dat versterkt eigenlijk nog het punt dat ik probeerde te maken dat ik het vreemd vind je druk te maken om inflatie maar niet om rendement.tfgk1 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:33:
Niet helemaal. 10% inflatie kost je iets meer dan 9% aan koopkracht, terwijl -10% rendement je 10% koopkracht kost.
Ik simplificeer het liever nog verder; ik zie helemaal niet zoveel reden om inflatie apart van rendement te beschouwen. Rendement is dan gewoon netto resultaat na belasting en gecorrigeerd voor inflatie.
Mee eens, het is beter om te kijken naar het reële rendement.assje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:39:
[...]
Goed punt, dat versterkt eigenlijk nog het punt dat ik probeerde te maken dat ik het vreemd vind je druk te maken om inflatie maar niet om rendement.
Ik simplificeer het liever nog verder; ik zie helemaal niet zoveel reden om inflatie apart van rendement te beschouwen. Rendement is dan gewoon netto resultaat na belasting en gecorrigeerd voor inflatie.
Nee, want als je 10% verlies maakt en het jaar erop 11,1% winst sta je weer op 0.assje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:31:
[...]
Of je nou -10% rendement hebt of 10% inflatie heeft in de basis toch hetzelfde effect.
Bij een inflatie van 10% zijn je kosten voor altijd gestegen (tenzij we deflatie krijgen). Het effect van een jaar hoge inflatie werkt dus door op alle jaren erna
Die 10% verlies werkt net zo goed door op alle jaren, het wordt alleen gecompenseerd. Inflatie kan natuurlijk net zo goed over jaar gecompenseerd worden, als het dan niet door deflatie is kan het ook door uitblijven van inflatie over meerdere jaren zijn.R.van.M schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:41:
Nee, want als je 10% verlies maakt en het jaar erop 11,1% winst sta je weer op 0.
Bij een inflatie van 10% zijn je kosten voor altijd gestegen (tenzij we deflatie krijgen). Het effect van een jaar hoge inflatie werkt dus door op alle jaren erna
Het reële rendement is uiteindelijk waar je brood van koopt;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WF9d3xEDQAjp1O88MmRGFxiI.jpg?f=user_large)
Klopt, verduidelijkt in post.assje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:33:
[...]
Misschien wel handig te vermelden dat dit alleen is in geval van een overschot PV op jaarbasis. Voor de meeste mensen is het leveringstarief relevant, enkel tarief €0,96/kWh dus een COP in de richting van 2.
Hier in februari nog voor 1€/m3 weten vast te leggen door 5 jaars contract te kiezen. Ik hoop alleen dat mijn energieleverancier (ZonderGas, toepasselijk..) wel de winter door komt. Als ze omvallen ben ik vrijwel mijn volledige voorschot kwijt gezien de energierekening deze maanden negatief is.Smuggler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:32:
Ja die gasprijs....
Nu al 3,5 euro per m³ verwacht nog wel dat deze in de winter als we echt gas gaan gebruiken richting de 4 6 euro gaat, ik heb dag prijzen.
Geen fijn vooruitzicht.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 24-08-2022 13:45 ]
De kans dat er wat achterbleef is zonder die jaren parttime extra al aanzienlijk groot. Ze doen het er dan maar meeRubbergrover1 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:03:
[...]
De vraag is dan, stel dat je na die 3-5 jaar genoeg hebt om naar andere waarschijnlijkheid van je rendement te kunnen leven. Maar dat je je zorgen maakt over de economie en of dat plan misschien niet volledig uitkomt. Ga je dan nóg een paar jaar door, of accepteer je dat er een kans is dat je misschien iets inteert op je vermogen?
Zoals ik ook al eerder zei verwacht ik dan niet dat we dan direct stoppen met werken, misschien wel wat anders/maatschappelijker werk (maar dan waarschijnlijk weer geen vrijwilligerswerk). Dus er zal toch wat binnen blijven komen terwijl we al FO zullen zijn, als dat 30~40% is van wat we nu ontvangen hebben we bijna al onze uitgaven al gecoverd. En dan kan de rente op rente op de pot mooi zijn werk doen.
offtopic:
Ok, ik begrijp wat je bedoeld. Op het moment dat de inflatie 10% is maar het rendement 15% is er niets aan de hand. Echter in een situatie zoals nu, hoge inflatie en negatief rendement krijg je de situatie dat je kosten langdurig stijgen terwijl je vermogen daalt.assje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
Die 10% verlies werkt net zo goed door op alle jaren, het wordt alleen gecompenseerd. Inflatie kan natuurlijk net zo goed over jaar gecompenseerd worden, als het dan niet door deflatie is kan het ook door uitblijven van inflatie over meerdere jaren zijn.
Het reële rendement is uiteindelijk waar je brood van koopt;
[Afbeelding]
Op het moment dat alleen je vermogen daalt maar de inflatie 0% is dan is de impact er niet.
Daarbij ga je dus uit van 10 jaar lang 8% inflatie. Als dit situatie zich voor zou gaan doen, dan zijn er heel wat meer problemen in de samenleving dan alleen jouw en mijn FO inkomen.R.van.M schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:42:
[...]
Bij een inflatie van 8% zoals nu is 2000eur uitgaven binnen 10 jaar verdubbeld en gaat t hard. Vandaar ook dat spaargeld in een zulk scenario killing is
Ik zie een (paar) jaar zulke inflatiecijfers als een zeer reële optie (net als een paar jaar vergelijkbare negatieve rendementen), maar zie dat niet 8 jaar achter elkaar gebeuren.
Daarom ben ik een voorstander van investeringen die tot lagere benodigde periodieke uitgaven leiden. Dus bv isoleren, PV en andere energie maatregelen zodat je minder van energieprijzen afhankelijk bent en een huis met (relatief) lage onderhoudskosten zodat het onderhoud je geen rib uit je lijf kost. (En uiteraard hoort de keus voor een koopwoning daar ook bij.) De kosten die overblijven zijn dan relatief zo laag, dat ook procentueel hoge prijsstijgingen niet tot dramatisch meer euro's per maand leiden.Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:48:
[...]
Ja, ik probeer mijn persoonlijke inflatie laag te houden, maar dat zijn altijd tijdelijke maatregelen.
Bv. Als je €2 miljoen hebt en leeft van de interesten, zou je dan voledig stoppen met werken en geen pensioen meer opbouwen? (in België moet je minimum 30 jaar gewerkt hebben voor een pensioen denk ik)
In de Nederlandse situatie blijf je voor de AOW gewoon rechten 'opbouwen', onafhankelijk van of je wel of niet werkt. Als je gewoon in Nederland blijft, dan heb je dus de volledige AOW.Pepeee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:45:
Ik heb heel wat gelezen over financiële onafhankelijkheid en FIRE maar ik vroeg me af of mensen die financieel onafhankelijk zijn geworden hun pensioen nog opbouwen?
Bv. Als je €2 miljoen hebt en leeft van de interesten, zou je dan voledig stoppen met werken en geen pensioen meer opbouwen? (in België moet je minimum 30 jaar gewerkt hebben voor een pensioen denk ik)
Voor het aanvullend pensioen bouw je alleen op in de jaren dat je werkt. Dat is dan dus lager als je eerder stopt met werken. Maar bij veel mensen die FO nastreven is het inkomen dat ze ontvangen veel hoger dan de uitgaven. Omdat de pensioenopbouw gebaseerd is op het inkomen, is de opbouw tijdens de werkjaren relatief hoog in verhouding tot de uitgaven. Daardoor is een lager opgebouwd pensioen niet altijd een probleem.
Kennelijk werk je nog met plezier..... Ik ben vorig jaar aan het RE gedeelte begonnen, was klaar met werk, dus keuze was niet heel ingewikkeld. Toen mijn rendement dit jaar op het dieptepunt op -12 procent oid stond en alles duurder werd, had ik het wel even moeilijk qua gevoel. Inmiddels is het rendement naar het nul niveau aan het kruipen, absoluut gezien nog wel verlies van koopkracht, maar niet dusdanig dat ik er heel bezorgd om ben.Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
Even een bedenking...
Mijn horizon om te overzien is circa 12 jaar en dan komen er pensioenproducten vrij en AOW, dus dat is te overzien.
Mijn belangrijkste ervaring van het afgelopen jaar is wel dat mijn gezondheid met sprongen vooruit is gegaan. Geen stress meer en doen wat ik zelf wil, ipv geleefd worden. Tussendoor wat mantelzorg dingen gedaan. En dan ervaar je toch een andere kwaliteit in je leven dan werken.....
Daar hoor ik je helemaal niet over, klinkt alsof je heel erg aan de cijfers vasthoudt en daar zekerheid inzoekt. Is best te begrijpen, maar kan ook zorgen dat je nooit vrijuit kan genieten van het leven. Succes met je afwegingen!
Daarom is mijn voorschot € 10,- in de maandDeveon schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:45:
[...]
Hier in februari nog voor 1€/m3 weten vast te leggen door 5 jaars contract te kiezen. Ik hoop alleen dat mijn energieleverancier (ZonderGas, toepasselijk..) wel de winter door komt. Als ze omvallen ben ik vrijwel mijn volledige voorschot kwijt gezien de energierekening deze maanden negatief is.
* Ik lees nog niet al te lang mee in dit topis, dus excuseer mij als dit al veelvuldig voorbij is gekomen.
Veel mensen die FIRE zijn en daadwerkelijk stoppen/minderen met werk adviseren om dagelijks iets te doen voor je lijf, geest en een hobby. Het lijkt me heerlijk om elke dag te sporten, ruim de tijd te nemen om met de hond te gaan wandelen, te lezen en daarnaast mijn tijd in een nu nog onbekende hobby te steken (misschien blijft dat wel werken in het onderwijs).Dean The Vee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 06:07:
Wat is eigenlijk jullie visie voor als het zover is? Hoe ga je je tijd anders invullen? Welke waarde mis je nu die je straks wilt gaan realiseren? Hoe weet je of je dat ook echt wilt? Of is de reis belangrijker dan de bestemming?
* Ik lees nog niet al te lang mee in dit topis, dus excuseer mij als dit al veelvuldig voorbij is gekomen.
Ergens een stuk land kopen. Huis bouwen/verbouwen. Kipjes, geit, en/of andere dieren, plantjes verbouwen, beetje schoffelen, bier/wijn brouwen, hout hakken, zonnepanelen/micro-hydro/windturbine bouwen (afhenkelijk van het land en de mogelijkheden), houtbewerken, (afhankelijk van hoe FAT mijn fire is:) draaibank kopen en metaalbewerken, lange wandelingen en/of fietstochten maken.Dean The Vee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 06:07:
Wat is eigenlijk jullie visie voor als het zover is? Hoe ga je je tijd anders invullen? Welke waarde mis je nu die je straks wilt gaan realiseren? Hoe weet je of je dat ook echt wilt? Of is de reis belangrijker dan de bestemming?
Wordt nog druk
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Dat is een hele geruststelling.CurlyMo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:04:
Zojuist eens gekeken wat de energieprijzen voor mij betekenen. Ik ben van het gas af. Bij een nieuw contract bij dezelfde energieleverancier ga ik er ~ € 2,- per maand op achteruit. Oftewel, van het gas af zijn is hier een stabiele buffer tegen de huidige inflatie (grotendeels gestuurd door de hoge gasprijs).
Salderen draagt hier overigens ook voor een belangrijk deel aan bij.
Ik vond gisteravond toevallig tussen de overdrachtspapieren nog het verbruik van een jaar in de periode 2012/2013 van de vorige bewoner: 2.100 m³ gas en 2.000 kWh. Destijds was haar maandnota iets van € 170. Nu zou dat richting de € 700 gaan.
Ik zit in het MT van een bedrijf met circa 200 werknemers, de lonen beginnen bij € 2.300, de mediaan ligt op € 2.700. Nu krijgen velen nog wel een ploegentoeslag van circa 15%, maar voor een groot deel van deze werknemers is energiearmoede een serieus risico. Dat kunnen werkgevers/vakbonden met een opslag van € 250 maand / 10% loonstijging niet voorkomen.
Ik hoorde laatst op de radio dat sommige (grotere) werkgevers duurzaamheidsbudgetten instelde voor werknemers i.p.v. loonsverhoging. Drie vliegen in één klap:Tehh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:48:
[...]
Dat kunnen werkgevers/vakbonden met een opslag van € 250 maand / 10% loonstijging niet voorkomen.
- Indirect bijdragen aan een duurzamere wereld.
- Medewerkers worden gedwongen het geld bestendig in te zetten.
- De maandlastenverlaging sorteert (voor een deel) hetzelfde effect als een loonsverhoging.
Hebben jullie dat al eens overwogen in het bedrijf?
Wat een mooi idee. Vraag me wel af hoe dit in zijn werk gaat als je in een huurhuis woont.CurlyMo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:51:
[...]
Ik hoorde laatst op de radio dat sommige (grotere) werkgevers duurzaamheidsbudgetten instelde voor werknemers i.p.v. loonsverhoging. Drie vliegen in één klap:
- De maandlastenverlaging sorteert (voor een deel) hetzelfde effect als een loonsverhoging.
De keren dat ik nog huurde kon ik zelf een verzoek doen bij de verhuurder om het huis te verduurzamen. Daar stond dan een (geringe) huurverhoging tegenover. Dat was zo'n 6 jaar geleden. Je kan dan het duurzaamheidsbudget gebruiken voor die huurverhoging. Ook ken ik wat mensen in mijn omgeving die zelf zonnepanelen hebben gelegd op hun huurhuis.Owios schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:53:
[...]
Wat een mooi idee. Vraag me wel af hoe dit in zijn werk gaat als je in een huurhuis woont.
Ik denk dat er dus wel wat mogelijkheden zijn.
Slim. Dat is dus eenmalig wat uitkeren i.p.v. een loonsverhoging die de jaren erop ook betaald moet worden, maar men (de werknemer) heeft er wel permanent baat bij.CurlyMo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:51:
[...]
Ik hoorde laatst op de radio dat sommige (grotere) werkgevers duurzaamheidsbudgetten instelde voor werknemers i.p.v. loonsverhoging. Drie vliegen in één klap:
Vraag me af wat ze doen als je een maand later uit dienst treedt.
En die duurzaamheidsbudgetten worden dan ook contractueel vastgelegd als onderdeel van het loon? Of is dat éénmalig, of een secundaire arbeidsvoorwaarde die ook weer kan worden afgepakt?CurlyMo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:51:
[...]
Worden deze meegerekend bij het bruto loon en dus de pensioenbijdrage van de werkgever?
Doe mij maar gewoon meer loon. Dan bepaal ik zelf of ik dat wil investeren in duurzame zaken, wil toevoegen aan mijn savingrate of aan een zwerver wil geven. Ik heb geen behoefte aan een werkgever die zich bemoeit met waar ik mijn loon aan ga spenderen.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Dat is geen andere vraag dan bijv. opleidingsbudgetten.JEightyFive schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:57:
[...]
Slim. Dat is dus eenmalig wat uitkeren i.p.v. een loonsverhoging die de jaren erop ook betaald moet worden, maar men (de werknemer) heeft er wel permanent baat bij.
Vraag me af wat ze doen als je een maand later uit dienst treedt.
Overigens vroeg ik me vooral af wat je doet bij mensen die al van klaar zijn met verduurzamen? Van het gas zijn én elektrisch rijden. Korting op duurzame kleding o.i.d. of dan toch maar die eenmalige uitkering in geld?
Wat ik net al schreef. Het is niet heel anders als een opleidingsbudget. Die is een secundaire arbeidsvoorwaarde die je ook niet altijd hoeft te benutten, maar dan wordt je ook niet opeens gecompenseerd in geld.
Overigens is verduurzamen ook bijdragen aan je savingsrate
[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 25-08-2022 09:00 ]
Kan je dan ook gewoon een verhoging vragen ipv dat duurzaamheidsbudget? Stel ik weet dat ik over een half jaar wel weg wil dan heb ik geen zin om gedwongen te worden dat geld te besteden om het vervolgens terug te kunnen betalenCurlyMo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:58:
[...]
Dat is geen andere vraag dan bijv. opleidingsbudgetten.
Het idee klinkt leuk maar ik heb het idee dat er meer haken en ogen aan zitten dan gewoon een loonsverhoging uitdelen.
Ik was de luisteraar van het radioprogramma niet degene die het opperdeJEightyFive schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:01:
[...]
Kan je dan ook gewoon een verhoging vragen ipv dat duurzaamheidsbudget?
Ik kan me trouwens ook wel indenken dat bedrijven het geld niet terug hoeven. Dit is een hele concrete bijdrage waarbij greenwashing helemaal niet nodig is. Scheelt ook weer allerlei creatieve marketing
Ander idee, als je in een CAO werkt met periodieke verhogingen, dat je het uitkeert aan iedereen die langer dan een periode in dienst is. Als beloning voor je loyaliteit.
[ Voor 37% gewijzigd door CurlyMo op 25-08-2022 09:06 ]
Dit dus.Whuzz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:58:
[...]
En die duurzaamheidsbudgetten worden dan ook contractueel vastgelegd als onderdeel van het loon? Of is dat éénmalig, of een secundaire arbeidsvoorwaarde die ook weer kan worden afgepakt?
Worden deze meegerekend bij het bruto loon en dus de pensioenbijdrage van de werkgever?
Doe mij maar gewoon meer loon. Dan bepaal ik zelf of ik dat wil investeren in duurzame zaken, wil toevoegen aan mijn savingrate of aan een zwerver wil geven. Ik heb geen behoefte aan een werkgever die zich bemoeit met waar ik mijn loon aan ga spenderen.
Ik haat het als mijn werkgever te ver in mijn privé sfeer komt. Net zoals een fitness abo zodat je direct na het werk vlakbij de werkgever mag gaan trainen. Ik zal dat zelf wel doen wanneer ik daar zin in heb.
Ik heb al een hoop geinvesteerd in duurzaamheid, en ik heb geen extra virtueel krediet van mijn werkgever nodig.
Give me the cash, I will decide how I spend it. En betaal mooi marktconform!
FTFYOwios schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:34:
Ik denk dat de mensen hier ook niet de doelgroep zijn voor deze budgetten, omdat de meeste mensen hier wel verder kijken dan de komende maand. Maar voor veel mensen zou het een mooi extraatje zijn waar ze jaren profijt van hebben. Bij een beetje meer salaris gaat het rechtstreeks naar de vriendjes van Poetin energieboeren.
Misschien iets te complex en offtopic om hier diep op in te gaan maar ik durf wel te zeggen dat de meeste financiële afdelingen van de “energieboeren” momenteel op ze minst zorgen maken over de continuïteit. Vergeet niet dat er nog vele energiecontracten van vorig jaar of eerder zijn met vaste tarieven terwijl ze al een half jaar tegen veel hogere tarieven moeten inkopen. De echte winst zit bij de exploitant van fossiele brandstof omdat de afgelopen jaren simpelweg te weinig is geïnvesteerd omdat “we” allemaal naar duurzame energie gaan. Gezien dit doel enkel uitgesteld wordt blijven de investeringen in fossiele brandstof nog steeds uit, enkel de deur naar nucleair is recent door Europa open gezet maar dat gaat de komende 5 jaar ook geen vruchten afwerpen.Owios schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:34:
Bij een beetje meer salaris gaat het rechtstreeks naar de energieboeren.
De bron van de huidige energiecrisis is, naar mijn mening, hoofdzakelijk te herleiden naar de politieke drang om te vergroenen door middel van aardgas van de afgelopen +/- 10 jaar. Ongeveer gelijk met toen Shell in Oekraine aardgas wilde exploiteren en Rusland daar een stokje voor stak met de annexatie van de Krim. Dat is mij allemaal iets té toevallig, alleen heeft de (Europese) politiek zich daar niet op aangepast en daardoor veel te afhankelijk van Russisch gas geworden zijn. Putin heeft echter opgemerkt dat zijn macht nu op zijn piek wanneer Europa steeds meer energie onafhankelijk wordt en wordt daarmee als een kat in het nauw geforceerd werd te reageren. Helaas koos hij alleen voor een zeer aggressive reactie die miljoenen, potentieel miljarden (voedselcrisis), levens negatief beïnvloed.
Helaas is mijn voorschot fixed op een minimum ondanks dat ze tot heden mijn verbruik veel te hoog inschatten. Echter zelfs bij faillissement was ik mogelijk nog duurder uit geweest met een contract bij een ander en werd kort naar mijn contract de optie om tarieven vast te leggen bij de meeste leveranciers niet mogelijk of onbetaalbaar.phantom09 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:11:
[...]
Daarom is mijn voorschot € 10,- in de maand
Ik ben wel benieuwd in hoeverre energieleveranciers hun vraag gehedged hebben. Als ze dat een beetje fatsoenlijk gedaan hebben dan hoeven ze de kosten van goedkope contracten niet door te rekenen aan nieuwkomers. Als ze alles moeten inkopen op de spotmarkt dan wordt elke prijsverhoging drie keer zo hard doorbelast.Deveon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Misschien iets te complex en offtopic om hier diep op in te gaan maar ik durf wel te zeggen dat de meeste financiële afdelingen van de “energieboeren” momenteel op ze minst zorgen maken over de continuïteit. Vergeet niet dat er nog vele energiecontracten van vorig jaar of eerder zijn met vaste tarieven terwijl ze al een half jaar tegen veel hogere tarieven moeten inkopen. De echte winst zit bij de exploitant van fossiele brandstof omdat de afgelopen jaren simpelweg te weinig is geïnvesteerd omdat “we” allemaal naar duurzame energie gaan. Gezien dit doel enkel uitgesteld wordt blijven de investeringen in fossiele brandstof nog steeds uit, enkel de deur naar nucleair is recent door Europa open gezet maar dat gaat de komende 5 jaar ook geen vruchten afwerpen.
[...]
Dan doen ze het allemaal fout.Deveon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Misschien iets te complex en offtopic om hier diep op in te gaan maar ik durf wel te zeggen dat de meeste financiële afdelingen van de “energieboeren” momenteel op ze minst zorgen maken over de continuïteit.
Als het goed is hebben ze zich gehedged tegen stijgende prijzen... maargoed dat kost geld en dus winst dus zei die zich niet "verzekerd" hebben gaan nu het schip in.
Dat wil zeggen, spot prijs bijvoorbeeld 70 cnt, consument betaald 75 cnt voor 3 jaar vast.
Dan koop je diezelfde 3 jaar voor 71 cent in, of zet je vast op een of andere manier.
Doe je dat niet en gok je op de spot prijs dan zit je inderdaad met een verkoop prijs van 75 cent een inkoop prijs van 3 euro en dan ga je aan mismanagement dus gewoon kapot. Is niet de schuld van de gasprijs, is gewoon simpel mismanagement en/of (bewust) een risico lopen ter maximering van de winst.
Vaak geldt dat minimum alleen voor wat je zelf kan instellen op de website. Als je belt/mailt kan de klantenservice vaak iets anders voor je instellen, zeker als ze zien dat je in de voorgaande jaren ook weinig hebt verbruikt of veel hebt teruggeleverdDeveon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Helaas is mijn voorschot fixed op een minimum ondanks dat ze tot heden mijn verbruik veel te hoog inschatten.
Probleem is wel dat je als energieleverancier niet volledig je risico's kan vastzetten. Als de prijzen dalen kan je klant met een contract van X jaar voor relatief lage kosten het contract opzeggen (omdat daar een wettelijk maximum op zit - maximaal 125 euro als je contract nog meer dan 2.5 jaar duurt). Dus als de prijzen omhoog gaan ben je de pineut als je niet 100% hebt ingekocht, maar als de prijzen naar beneden gaan ben je juist de pineut als je al wel 100% hebt ingekocht. Dus in de praktijk moet je daar een soort van middenweg in vinden als leverancier, en bij normale marktomstandigheden is het risico beheersbaar omdat de prijzen niet extreem veranderen op korte termijn, en als het een klein beetje tegenzit verdien je dat wel weer terug op de marge van nieuwe contracten.namliam_eht schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:14:
[...]
Dan doen ze het allemaal fout.
Als het goed is hebben ze zich gehedged tegen stijgende prijzen... maargoed dat kost geld en dus winst dus zei die zich niet "verzekerd" hebben gaan nu het schip in.
Dat wil zeggen, spot prijs bijvoorbeeld 70 cnt, consument betaald 75 cnt voor 3 jaar vast.
Dan koop je diezelfde 3 jaar voor 71 cent in, of zet je vast op een of andere manier.
Doe je dat niet en gok je op de spot prijs dan zit je inderdaad met een verkoop prijs van 75 cent een inkoop prijs van 3 euro en dan ga je aan mismanagement dus gewoon kapot. Is niet de schuld van de gasprijs, is gewoon simpel mismanagement en/of (bewust) een risico lopen ter maximering van de winst.
Als je alles vooraf weet is het natuurlijk makkelijk ondernemen. Ik durf dus niet te stellen of energiemaatschappijen voldoende gehedged zijn of niet. Alleen de stelling dat grote winsten maken is de kort de bocht.namliam_eht schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:14:
[...]
Dan doen ze het allemaal fout.
Vergeet niet dat de zorgen vorig jaar zomer er ook al waren: “De gasbergingen in Nederland en Europa zijn wel minder vol dan normaal rond het begin van de herfst, maar er zit in principe genoeg gas in om de winter door te komen.” Bron
Of wellicht heb je je risico keurig afgedekt door met Gazprom lange termijncontracten af te spreken. Dan komt je continuïteit óók in gevaar.
En buiten de consumentensores om; voor grote energieleveranciers met langetermijncontracten is het al moeilijk om de zekerheden te financieren doordat de prijzen zo enorm gestegen zijn. Stel dat jij als energieproducent in 2020 een langetermijncontract hebt afgesloten om in 2023 1 megawattuur te leveren, a 30 euro. Inmiddels is de prijs van een megawattuur baseload in 2023 571 euro. Dan kan het dus zijn dat de clearer vraagt of jij even voor 571 euro aan zekerheden wilt storten, zodat de tegenpartij elders stroom kan kopen als jij onverhoeds toch niet levert. Dan is het nog maar de vraag of je dat voor elkaar kan krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door eamelink op 25-08-2022 14:39 ]
Ik denk dat je dit dan als werkgever beter kunt faciliteren door het bieden van goedkope financiering aan je werknemers. Laagdrempelig en zonder moeilijke voorwaarden of afsluitkosten en tegen een lage rente.Owios schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:34:
Ik denk dat de mensen hier ook niet de doelgroep zijn voor deze budgetten, omdat de meeste mensen hier wel verder kijken dan de komende maand. Maar voor veel mensen zou het een mooi extraatje zijn waar ze jaren profijt van hebben.
Punt is dat die leningen er nu ook al zijn, maar veel mensen er geen gebruik van maken omdat ze niet kunnen rekenen. Het een secundaire arbeidsvoorwaarde maken geeft wat meer druk om het niet te verspillen.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
Ik denk dat je dit dan als werkgever beter kunt faciliteren door het bieden van goedkope financiering aan je werknemers. Laagdrempelig en zonder moeilijke voorwaarden of afsluitkosten en tegen een lage rente.
[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 26-08-2022 09:24 ]
Een goede lening vinden is meestal peanuts.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
Ik denk dat je dit dan als werkgever beter kunt faciliteren door het bieden van goedkope financiering aan je werknemers. Laagdrempelig en zonder moeilijke voorwaarden of afsluitkosten en tegen een lage rente.
Als er een betaalbare dienst komt die: mijn huis scant, een paar maatregelen voorstelt met de berekeningen er bij en dan de zaak laat uitvoeren zonder zorgen, dan heb ik wel interesse. Maar of dat dan via mijn werkgever moet lopen.... denk het niet.
Ik heb bv een extra isolatie van mijn huis (buitenzijde) bekeken.
De firma die de isolatie aan brengt gaf aan dat het dak aangepast moest worden (grotere oversteek), en dat ik best ook een paar ramen vervang anders kunnen ze daar niet mooi rond werken inclusief vervangen van venstertabletten.
Doe daar nog een beetje electriciteitswerken bij, en ik heb 4 firma's nodig om dit rond te krijgen. Allemaal hebben ze onzekere uitvoeringstermijnen, en ze spreken in totaal over 50k kosten. Niemand wil me nog maar voorspellen wat het gaat opleveren.
Een lening van 50k krijg ik rond in een paar uur, maar die coordinatie wordt een 2de job, en waarschijnlijk een paar weken stof vreten, afwerking binnen te herdoen etc etc. Enorm veel gedoe.
Ik heb geen eindstreep meer, ik heb er vaker over geschreven maar ik kijk naar wat ik nu wil en kan binnen mijn mogelijkheden. En ik kan ook niet echt zonder mijn werkomgeving. Nu nog niet althans. Ik zie FO nu meer als flexibel tijd inkopen wanneer het mij uitkomt.Dean The Vee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 06:07:
Een voorbeeld. Ik zou nu nog in staat zijn om een stevige berg wandelreis te doen van een paar maanden. Wellicht niet meer op het moment van de beoogde eindstreep. Dus ga ik dat nu doen.
Maar zo zijn er ook andere zaken. Ik heb nu zin om bijvoorbeeld een boek te gaan schrijven. Dat kan als hobby, maar dan gaat het waarschijnlijk niet binnen afzienbare tijd een afgerond boek opleveren. Dus dat pak ik liever op een professionele manier aan (lees voldoende en consistent er aan werken).
Het komt er op neer dat ik tegenwoordig aardig weet wat ik leuk vind om te doen en wat ik nu kan doen. Dus dat doe ik ook nu. En op het werk geldt dat ook, dus in die zin ben ik ook af van 'moeten' werken.
Ik heb veel teveel mensen veel te laat dingen zien proberen waar ze 20 jaar eerder aan hadden moeten beginnen of waar van de start af aan veel meer tijd in een kortere periode in had gemoeten.
Die fout probeer ik voor mijzelf te vermijden.
FO willen bereiken en een eindstreep neerzetten heeft mij in het begin heel erg geholpen om het te blijven volhouden. Maar ik zat toen in een heel andere positie dan nu, werk was veeleisend, en ik was veeleisend. Naarmate de druk van het moeten verdienen steeds verder wegviel, kreeg ik meer ruimte om na te denken wat wil ik nu echt. Daar kwam nog een gezondheidscrisis overheen en een revalidatie periode waarna ik nog meer kennis kreeg over mijzelf. En bleek dat werk eigenlijk zo gek nog niet is voor mij.
Wat ik wel heel duidelijk weet na die tijd , is dat uitstellen om het doel te halen geen doel op zich moet zijn , maar weten wat je wil en wanneer het kan veel belangrijker is.
Dat betekent wel dat er balast overboord moet. Je kan geen 20 doelen hebben in het leven die allemaal ooit gaan plaatsvinden. Een selectie haalbare doelen, niet meer dan 3 voor mij, maakt het behapbaar.
En durf het het uit te voeren. Er is niets mis met nu. Als het maar iets is dat je echt heel graag wil doen.
[ Voor 2% gewijzigd door CornermanNL op 26-08-2022 10:21 . Reden: aanvulling en correctie zin ]
Voor jou, met je FO mindset, wel. Maar het gros van de mensen ziet daar als een berg tegenop (waarschijnlijk nog meer bij een lager inkomen). Daarom zie ik het laagdrempelige van het actief aanbieden vanuit de werkgevel wel als een groot pluspunt.Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
Een goede lening vinden is meestal peanuts.
Ik denk dat al je dit echt laagdrempelig wilt maken je én een financieringsarrangement aan moet bieden én technische ondersteuning aan moet bieden.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:41:
[...]
Voor jou, met je FO mindset, wel. Maar het gros van de mensen ziet daar als een berg tegenop (waarschijnlijk nog meer bij een lager inkomen). Daarom zie ik het laagdrempelige van het actief aanbieden vanuit de werkgevel wel als een groot pluspunt.
Ik herken mij in de post van Tommie. Ik heb het geld op de plank liggen om mijn huis in een keer volledig te verduurzamen maar in deze markt kost het heel veel tijd en moeite om het voor elkaar te krijgen. Niemand heeft tijd om zelfs maar te komen kijken of praten wat in mijn geval mogelijke oplossingen zijn en dan heb ik het nog niet over de coördinatie tussen een installateur met een aannemer of bouwvakkers. En dus, na bij 5 installateurs te horen te hebben gekregen dat ze geen interesse hebben in een gesprek want te druk, stel ik het voorlopig maar uit. Wat ook niet zo'n ramp is omdat ik niet veel gas verbruik. Jammer is het wel.
Momenteel leg ik maandelijks in bij Meesman en ik bankier zelf bij de ING. Nu wil ik eigenlijk dit bedrag een soort van gescheiden houden van mijn huidige beleggingsportefeuille bij Meesman. Volgens mij kan ik bij Meesman niet een 2e portefeuille aanmaken maar correct me if I'm wrong.
Beleggen bij ING kan ook prima (kosten technisch) met een NT fonds oid. Ik hoef geen dividenden te ontvangen want ben niet van plan om er van te leven, ik ben op zoek naar een fonds waarbij alles wordt herbelegd. Als ik bij indexfondsenvergelijken kijk dan komt ING wel dusdanig duurder uit dan bijvoorbeeld de DeGiro kernselectie, twijfel gevalletje omdat ik wel al bankier bij de ING.
Ook twijfel ik nog over de strategie. Lumpsum alles erin of een goed moment kiezen en dan bijvoorbeeld de helft erin en de rest maandelijks, alleen over hoeveel maanden ga je dan spreiden. Er zijn natuurlijk verschillende theorien over maar ik heb de keuze nog niet gemaakt. Hebben jullie daar nog een idee over?
Ik zou gespreid instappen in een periode van 12 maand, en dan kiezen voor VWRL of IWDA.ColeJ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:37:
De overwaarde van mijn vorige woning zal volgende week gestort worden (170K). Ik heb besloten om deze niet in de nieuwe woning te stoppen vanwege de lage rente op de nieuwe hypotheek (1.49%).
Momenteel leg ik maandelijks in bij Meesman en ik bankier zelf bij de ING. Nu wil ik eigenlijk dit bedrag een soort van gescheiden houden van mijn huidige beleggingsportefeuille bij Meesman. Volgens mij kan ik bij Meesman niet een 2e portefeuille aanmaken maar correct me if I'm wrong.
Beleggen bij ING kan ook prima (kosten technisch) met een NT fonds oid. Ik hoef geen dividenden te ontvangen want ben niet van plan om er van te leven, ik ben op zoek naar een fonds waarbij alles wordt herbelegd. Als ik bij indexfondsenvergelijken kijk dan komt ING wel dusdanig duurder uit dan bijvoorbeeld de DeGiro kernselectie, twijfel gevalletje omdat ik wel al bankier bij de ING.
Ook twijfel ik nog over de strategie. Lumpsum alles erin of een goed moment kiezen en dan bijvoorbeeld de helft erin en de rest maandelijks, alleen over hoeveel maanden ga je dan spreiden. Er zijn natuurlijk verschillende theorien over maar ik heb de keuze nog niet gemaakt. Hebben jullie daar nog een idee over?
Je zal toch pas achteraf weten of dat correct was, en sowieso is dit al in tegenspraak met 'time in the market beats timing the market'.
Het is vooral waar jij je goed bij voelt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.