Uit interesse: is dit een job die je mentaal lang kan volhouden, hoe schat je de werkdruk en stressniveau in ivgl met collega's, andere jobs?assje schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:08:
***members only***
Mijn werk doet het iets anders, salarisschalen wel aangepast met +10% maar het daadwerkelijke salaris schaalt niet mee. In andere woorden, binnen je schaal is er nu 10% extra ruimte voor groei maar daar profiteer je niet direct van, terwijl nieuwe inhuur daar wel van profiteert
Ligt wel een beetje aan wáár je in Limburg wilt gaan wonen.Wuursj schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:13:
[...]
Ik denk nog wel eens aan terug-emigreren naar Limburg. Met deel thuis werken of na FO datum zeker interesant. Ook daar zijn de huizen gestegen maar toch wat minder dan hier.
Mijn huis (links) naast het huis van mijn zus (rechts):
[Afbeelding]
Ik heb in 2014 gekocht, een jaartje later lagen de waarden gelijk en dat is nu wel anders...
Terug naar Limboland gaan zou een giga stap in FO (hypotheek vrij en nog wat cash erbij) zijn met beperkte gevolgen. Voor mij dan, ik heb er nog wat familie en vrienden wonen. Maar er zijn meer goedkopere plekken in NL of desnoods net over de grens.
Een van oorsprong Vietnamese collega doet het helemaal mooi. Hij casht binnenkort op zijn 53ste zijn huis en gaat terug. Die is koning daar met pak hem beet 4 ton op zak.
Haarlem is een van de meest gewilde plekken om te wonen ín de randstad. Sittard (of gem. Sittard-Geleen) is een van de goedkopere plaatsen om te wonen in Zuid-Limburg.
Dan heb je direct twee soort van uitersten te pakken.
Die eerste variabele (Haarlem) zal voor jou in dit verhaal niet veranderen. Vervang je Sittard door een van de meer populaire wijken in Maastricht is het verschil al (veel) minder extreem.
Desalniettemin zeker een interessante optie als je remote kan werken en familie in de buurt hebt wonen!
Een vriend van mij heeft dat gedaan, maar vervolgens heeft die zo’n groot huis gekocht dat hij van gekkigheid niet meer weet wat hij met alle ruimte aanmoet, zich tegelijkertijd blauw betaald aan inrichting, klimaatbeheersing in een groot huis kost klauwen met geld en alle familie verwacht dat hij gastheer is voor alle feestjes omdat hij het grootste huis in de familie heeft.Wuursj schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:13:
[...]
Ik denk nog wel eens aan terug-emigreren naar Limburg. Met deel thuis werken of na FO datum zeker interesant. Ook daar zijn de huizen gestegen maar toch wat minder dan hier.
[Afbeelding]
Ik heb in 2014 gekocht, een jaartje later lagen de waarden gelijk en dat is nu wel anders...
Terug naar Limboland gaan zou een giga stap in FO (hypotheek vrij en nog wat cash erbij) zijn met beperkte gevolgen. Voor mij dan, ik heb er nog wat familie en vrienden wonen. Maar er zijn meer goedkopere plekken in NL of desnoods net over de grens.
Een van oorsprong Vietnamese collega doet het helemaal mooi. Hij casht binnenkort op zijn 53ste zijn huis en gaat terug. Die is koning daar met pak hem beet 4 ton op zak.
Heeft ook zo zijn nadelen blijkbaar om terug te gaan naar de roots
Het gaat hier ook niet alleen om de prijs, die uiteraard in Haarlem veel hoger ligt dan in Limburg. Maar het gaat ook om de prijsstijging, die gemiddeld in Haarlem sinds 2015 veel groter was dan in Limburg en Sittard-Geleen. Als je in 2015 voor het zelfde geld een groter huis in Sittard kon kopen, dan kun je dat grotere huis nu dus juist voor veel minder geld kopen dan de woning in Haarlem. (Of houd je een leuk bedrag over aan de verkoop van het huis in Haarlem.)Lycaon schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:00:
[...]
Ligt wel een beetje aan wáár je in Limburg wilt gaan wonen.
Haarlem is een van de meest gewilde plekken om te wonen ín de randstad. Sittard (of gem. Sittard-Geleen) is een van de goedkopere plaatsen om te wonen in Zuid-Limburg.
Dan heb je direct twee soort van uitersten te pakken.
Die eerste variabele (Haarlem) zal voor jou in dit verhaal niet veranderen. Vervang je Sittard door een van de meer populaire wijken in Maastricht is het verschil al (veel) minder extreem.
Snapt het management dan niet dat ze eigenlijk de spreekwoordelijke middelvinger opsteken naar het bestaande personeelBlik1984 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:48:
[...]
Mijn werk doet het iets anders, salarisschalen wel aangepast met +10% maar het daadwerkelijke salaris schaalt niet mee. In andere woorden, binnen je schaal is er nu 10% extra ruimte voor groei maar daar profiteer je niet direct van, terwijl nieuwe inhuur daar wel van profiteert
Ze kunnen het maken, zeker als ze een beetje een monopoliepositie hebben in de regio. De meeste mensen stappen niet zo maar op. Vaak heeft zo'n bedrijf ook de overtuiging dat ze heel goed zijn voor hun personeel.ybos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:43:
[...]
Snapt het management dan niet dat ze eigenlijk de spreekwoordelijke middelvinger opsteken naar het bestaande personeel
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Maar bij mij werden de salarisschalen zelfs in 3 stappen met 28% opgehoogd (en de salarissen niet). Ik heb toen wél ontslag genomen want ik vond het een zware belediging. Mijn collega's waren ook allemaal boos en ontstemd, maar bleven allemaal zitten en accepteerde het gewoon 'want ik moet toch de hypotheek betalen' en 'ja wij hebben kinderen en die zijn duur' en 'ja maar straks vind ik niets anders'. Ik heb 9 maanden thuis gezeten en heb er héérlijk van genoten!
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 20-03-2022 10:24 ]
Oud werkgever van mij had ook eens iets geïntroduceerd. Een "persoonlijke beloning" die maandelijks uitbetaald werd. Maar: geen indexatie, geen vakantiegeld, geen pensioenafdracht, oftewel, elk jaar werd die persoonlijke beloning door inflatie minder...de Peer schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Ze kunnen het maken, zeker als ze een beetje een monopoliepositie hebben in de regio. De meeste mensen stappen niet zo maar op. Vaak heeft zo'n bedrijf ook de overtuiging dat ze heel goed zijn voor hun personeel.
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Maar bij mij werden de salarisschalen zelfs in 3 stappen met 28% opgehoogd (en de salarissen niet). Ik heb toen wél ontslag genomen want ik vond het een zware belediging. Mijn collega's waren ook allemaal boos en ontstemd, maar bleven allemaal zitten en accepteerde het gewoon.
De salarisverhoging was dit jaar ook wel hoger dan normaal om enigszins te compenseren. En de bonusstructuur is ook verbeterd voor iedereen.ybos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:43:
[...]
Snapt het management dan niet dat ze eigenlijk de spreekwoordelijke middelvinger opsteken naar het bestaande personeel
Hangt ervan af. Ik merk dat, vooral in Nederland, veel werknemers vrij verwend zijn en vinden dat ze recht hebben op een jaarlijkse verhoging en op zijn minst inflatie-correctie. Zonder dat ze kritisch kijken naar of hun waarde voor het bedrijf ook daadwerkelijk in verhouding is gestegen...ybos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:43:
[...]
Als je gewoon netjes je werk doet en evenveel waarde toevoegt als vorig jaar, dan kun je moeilijk claimen dat je 'recht' hebt op verhoging. Dat veel bedrijven dat toch geven is meer om competitief te blijven en personeel gemotiveerd te houden, maar als die berekening een keer anders uitvalt dan is het niet gek om alleen de top performers een jaartje extra te belonen en de rest plat te houden.
Hetzelfde geldt voor inflatiecorrectie, het hangt heel erg van het bedrijf af in hoeverre het last heeft van inflatie. Je kunt niet zomaar eisen dat de volledige gemiddelde inflatie wordt gecompenseerd, in veel gevallen is niet vrij nadelig voor een bedrijf. Het is gebaat bij het houden en aantrekken van talent, maar waarom de gemiddelde performers extra belonen altijd?
Ctrl+k
Is het dan niet tijd om rond te kijken?Blik1984 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:48:
Ik heb er een paar maanden geleden ook redelijk wat bijgekregen ($25k/16.7%), potentiële partnerdiscussie aangegaan en toch ben ik ook de markt aan het verkennen.
Qua FO is het me er alles aan gelegen om geen extra lasten op me te nemen, zodat ik sneller kan stoppen. Ik ben vorig jaar in een redelijk pittig ongeluk betrokken geweest en ik merk dat hoe eerder ik zelf kan besluiten dat ik een stapje terug doe qua werk, hoe beter.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Met het bovenstaande zou je natuurlijk de inflatiecorrectie juist wel goed kunnen praten. Je geeft dezelfde prestaties als vorig jaar, maar door de inflatie is dat nu net wat meer in euro's vanwege de inflatie (de euro is wat minder waard geworden).Sibylle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 01:26:
Als je gewoon netjes je werk doet en evenveel waarde toevoegt als vorig jaar, dan kun je moeilijk claimen dat je 'recht' hebt op verhoging.
Nu werk ik buiten Nederland, en de "jaarlijkse" automagische verhoging is hier een taboe. Dat betekend dus bij gelijke prestatie dat je geen verhoging krijgt. Ook de inflatiecorrectie is een taboe
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Als het bedrijf inflatie-neutraal is dan misschien ja, maar als het bedrijf zelf ook last heeft van de inflatie en er daardoor netto op achteruit gaat dan is de enige reden om inflatie te corrigeren je personeel te behouden, niet omdat het goed gaat en dat gedeeld moet worden met iedereen.Qwerty-273 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 02:03:
[...]
Met het bovenstaande zou je natuurlijk de inflatiecorrectie juist wel goed kunnen praten. Je geeft dezelfde prestaties als vorig jaar, maar door de inflatie is dat nu net wat meer in euro's vanwege de inflatie (de euro is wat minder waard geworden).
Nu werk ik buiten Nederland, en de "jaarlijkse" automagische verhoging is hier een taboe. Dat betekend dus bij gelijke prestatie dat je geen verhoging krijgt. Ook de inflatiecorrectie is een taboe. Dat heeft als keerzijde dat je wel ziet dat na een paar jaar zonder verhogingen er eerder buiten de deur wordt gekeken om toch die "inhaalslag" te maken kwa loon. De bonussen / verhogingen voor uitmuntende prestaties lopen vaak dat gat niet dicht op de langere termijn, en ook bij die groep zie je dat het gaat lonen om van werkgever te wisselen.
Werk je in de VS? Ik wel namelijk en herken inderdaad wat je zegt, daarbovenop komt nog eens dat werknemers hier veel mobieler zijn en sneller bereid zijn om (ver) te verhuizen voor een baan.
In praktijk concurreer je dus in een veel grotere markt en met een paar grote bedrijven (Microsoft, Intel, FANG etc.) die simpelweg een stuk meer betalen dan de rest.
Ctrl+k
Als de beloning recht doet aan het werk dat je doet, dan niet. Maar dan zou er ook geen reden zijn om nieuwe medewerkers meer te betalen. Juist door nieuwe medewerkers wel meer te bieden, zegt een werkgever eigenlijk: ik weet dat ik je minder betaal dan wat je werk waard is, pech voor jou. Had je maar wat beter moeten onderhandelen toen je bij ons kan werken, loser.Sibylle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 01:26:
[...]
Als je gewoon netjes je werk doet en evenveel waarde toevoegt als vorig jaar, dan kun je moeilijk claimen dat je 'recht' hebt op verhoging.
Ik vraag me af of dat ook echt zo is, als nieuwe werknemers met dezelfde seniority en verantwoordelijkheden consistent 10% hoger worden ingeschaald om competitief te zijn, dan is er inderdaad iets mis.Rubbergrover1 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 03:58:
[...]
Als de beloning recht doet aan het werk dat je doet, dan niet. Maar dan zou er ook geen reden zijn om nieuwe medewerkers meer te betalen. Juist door nieuwe medewerkers wel meer te bieden, zegt een werkgever eigenlijk: ik weet dat ik je minder betaal dan wat je werk waard is, pech voor jou. Had je maar wat beter moeten onderhandelen toen je bij ons kan werken, loser.
Maar om die inschatting te maken is veel meer informatie nodig dan alle loonschalen 10% omhoog.
Ctrl+k
Inflatie is een fenomeen waar een werknemer geen invloed op heeft , een bedrijf wel, dat kan zijn prijzen verhogen. Zo niet dan moeten ze bij zichzelf te rade gaan hoe ze zichzelf beter kunnen maken. En de juiste beslissingen nemen rondom de inrichting van het bedrijf. Als het goed is laten deze veranderingen ruimte voor de juiste beloning van werknemers. Echter blijft het vaak achter in het onderdeel winstgevendheid. En is loonmatiging de norm. En daar komt dan weer de illusie van zelfredzaamheid en maakbaarheid bij kijken. Als je maar 'hard' genoeg werkt groei je als vanzelf.Sibylle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 01:26:
[...]
Hangt ervan af. Ik merk dat, vooral in Nederland, veel werknemers vrij verwend zijn en vinden dat ze recht hebben op een jaarlijkse verhoging en op zijn minst inflatie-correctie. Zonder dat ze kritisch kijken naar of hun waarde voor het bedrijf ook daadwerkelijk in verhouding is gestegen...
Als je gewoon netjes je werk doet en evenveel waarde toevoegt als vorig jaar, dan kun je moeilijk claimen dat je 'recht' hebt op verhoging. Dat veel bedrijven dat toch geven is meer om competitief te blijven en personeel gemotiveerd te houden, maar als die berekening een keer anders uitvalt dan is het niet gek om alleen de top performers een jaartje extra te belonen en de rest plat te houden.
Hetzelfde geldt voor inflatiecorrectie, het hangt heel erg van het bedrijf af in hoeverre het last heeft van inflatie. Je kunt niet zomaar eisen dat de volledige gemiddelde inflatie wordt gecompenseerd, in veel gevallen is niet vrij nadelig voor een bedrijf. Het is gebaat bij het houden en aantrekken van talent, maar waarom de gemiddelde performers extra belonen altijd?
Dat voor veel mensen hier in dit topic die carrière mogelijkheden er zijn en er mogelijkheden zijn om beter te presteren dan de norm die in een functie zit maakt dat niet automatisch zo voor een groot deel van de werknemers.
Voor heel veel mensen is die mogelijkheid er niet. Beter presteren dan de norm gaat voor veel banen gewoon niet op. Daar moet het werk gewoon binnen een termijn klaar volgens vaste stappen. Of je sneller bent of net iets beter dat doet niets voor het hele proces. Er is niet meer mogelijk dan naar behoren presteren.
Deze mensen zijn afhankelijk van de vastgelegde afspraken over inflatie correctie. Want het automatisme in het bedrijfsleven is om te neigen naar winstmaximalisatie.
De maatschappij als geheel betaald deze laksheid, en de winst van al die loonmatiging blijft bij de bedrijven. Het risico bij het individu en later de maatschappij. Zie een simpel effect als de toename van het gebruik van de voedselbank door werkende mensen.
Heel veel mensen hebben niet de capaciteiten en mogelijkheden om de carrière naar een niveau te tillen waar ze veel invloed hebben. Ook zijn er zat beroepen met flinke opleidings eisen waarin gewoonweg niet veel meer verdiend wordt dan wij bereid zijn (blijkbaar) om te betalen. Zie de zorg, de logistiek in bepaalde beroepen en ga zo maar door. Maar wel essentieel voor het welzijn van de maatschappij en het goed functioneren ervan.
Als je inflatie correctie koppelt aan buitengewoon presteren dan gaat er op lange termijn heel veel mis in de maatschappij. Je doet je werk goed en naar behoren en toch wordt je ieder jaar minder waard. En als je toevallig bezit hebt in datzelfde bedrijf wordt je ieder jaar beloond voor die discrepantie ? Daarvoor zijn loonstijgingen in de vorm van inflatiecorrectie juist belangrijk om het evenwicht te bewaren.
@CornermanNL
In België hebben we het voordeel van de automatische jaarlijkse (in de meeste sectoren toch, soms is het per kwartaal en enkelingen zelfs elke maand) indexaanpassingen.
Ik zie dat niet als loonsverhogingen.
Feit is, als je als bedrijf de lonen niet bij de index kan houden, dan weet je dat er iets grondig mis gaat.
In een klein bedrijf met trouwe werknemers kan het lang duren eer je tegen de muur loopt, maar op een gegeven moment vertrekt er toch wel eens iemand, of iemand gaat op pensioen, en dan...
Ga je dan die nieuwe werknemer die een "marktconform" salaris verwacht meer betalen dan het aanwezige personeel dat ook goed zijn werk doet?
Of ga je net zo lang zoeken tot er iemand onderbetaald het werk wil komen doen?
In België hebben we het voordeel van de automatische jaarlijkse (in de meeste sectoren toch, soms is het per kwartaal en enkelingen zelfs elke maand) indexaanpassingen.
Ik zie dat niet als loonsverhogingen.
Feit is, als je als bedrijf de lonen niet bij de index kan houden, dan weet je dat er iets grondig mis gaat.
In een klein bedrijf met trouwe werknemers kan het lang duren eer je tegen de muur loopt, maar op een gegeven moment vertrekt er toch wel eens iemand, of iemand gaat op pensioen, en dan...
Ga je dan die nieuwe werknemer die een "marktconform" salaris verwacht meer betalen dan het aanwezige personeel dat ook goed zijn werk doet?
Of ga je net zo lang zoeken tot er iemand onderbetaald het werk wil komen doen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zeker een interessante piste. Ik vind de prijsverschillen enorm. De vraag is of je op de markt ook echt dat huis gaat vinden voor 250-300k.Wuursj schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:13:
[...]
[Afbeelding]
Op momenten van schaarste wordt er wel al eens te veel betaald.
En als door hogere rentes mensen minder kunnen lenen, dan zal de woning in Haarlem makkelijker een paar tientallen k zakken in prijs.
De indicatie zit goed, maar je moet vooral goed op de markt kijken of je daar een acceptabel huis voor kan vinden.
[ Voor 0% gewijzigd door Tommie12 op 21-03-2022 08:50 . Reden: typo ]
@Tommie12 exact, wij hebben in Nederland veel loonmatiging gehad sinds de jaren 80. Daarnaast een verschraling van de CAO afspraken en achteruitgang van de vakbonden. Ook nog eens versneld door beroepen in ZZP constructie te proppen ten tijde van de crisis. Alles was gericht op flexibiliteit. Het idee was dat de markt de 'juiste' salarissen wel zou betalen en dat alles efficiënter zou worden qua vraag en aanbod.
Die verwachting is niet uitgekomen, en de loonmatiging historie heeft als effect dat zodra er tegenwind is , en er is altijd wel een tegenwind te vinden, de werkgevers inflatie correctie niet willen toepassen. Omwille van behoud van werkgelegenheid.
Het is een race to the bottom. Heb je het geluk zelf sterk te staan in je beroep en ook nog eens een goede onderhandelaar te zijn dan kan je best een en ander goed regelen. De grote meerderheid van de mensen is gewoon gebaat bij baan en inkomens zekerheid en heeft die collectieve afspraken keihard nodig. Die hebben niet die positie als individu om dat voor elkaar te boksen.
Die verwachting is niet uitgekomen, en de loonmatiging historie heeft als effect dat zodra er tegenwind is , en er is altijd wel een tegenwind te vinden, de werkgevers inflatie correctie niet willen toepassen. Omwille van behoud van werkgelegenheid.
Het is een race to the bottom. Heb je het geluk zelf sterk te staan in je beroep en ook nog eens een goede onderhandelaar te zijn dan kan je best een en ander goed regelen. De grote meerderheid van de mensen is gewoon gebaat bij baan en inkomens zekerheid en heeft die collectieve afspraken keihard nodig. Die hebben niet die positie als individu om dat voor elkaar te boksen.
In Zuid-Limburg kun je nog prima een huis vinden voor rond de €2000 per m2, dus zeg 150 m2 voor onder de 300k. Dan heb je het alleen wel over steden als Kerkrade bijvoorbeeld, niet direct de leukste steden om te wonen en als je er niet vandaan komt is het erg lastig tussen te komen.Tommie12 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:45:
[...]
Zeker een interessante piste. Ik vind de prijsverschillen enorm. De vraag is of je op de markt ook echt dat huis gaat vinden voor 250-300k.
Op momenten van schaarste wordt er wel al eens te veel betaald.
En als door hogere rentes mensen minder kunnen lenen, dan zal de woning in Haarlem makkelijker een paar tientallen k zakken in prijs.
De indicatie zit goed, maar je moet vooral goed op de markt kijken of je daar een acceptabel huis voor kan vinden.
De macht op de markt van werkgevers wordt ook steeds groter. Het aantal (potentiële) werkgevers wordt namelijk steeds iets kleiner. In bepaalde sectoren (bijv. automotive) is er helemaal een consolidatie gaande. Als je specialistisch monteur bent van een bepaald automerk, is de kans groot dat je in de wijde omtrek maar één potentiële werkgever hebt. Dat maakt je onderhandelingspositie uitermate zwak.CornermanNL schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:47:
@Tommie12 exact, wij hebben in Nederland veel loonmatiging gehad sinds de jaren 80. Daarnaast een verschraling van de CAO afspraken en achteruitgang van de vakbonden. Ook nog eens versneld door beroepen in ZZP constructie te proppen ten tijde van de crisis. Alles was gericht op flexibiliteit. Het idee was dat de markt de 'juiste' salarissen wel zou betalen en dat alles efficiënter zou worden qua vraag en aanbod.
Daarnaast zie en hoor ik ook in mijn vakgebied dat werkgevers met elkaar afspreken om geen personeel (freelancers) meer in te huren én geen personeel van elkaar meer aan te nemen. Immers nam personeel in dienstbetrekking ontslag om vervolgens bij elkaars werkgever ingehuurd te worden. Het verschil in beloning tussen de freelancers en het personeel in dienstbetrekking is ronduit gigantisch. Hetgeen eigenlijk tot forse salarisstijgingen zou moeten leiden voor het vaste personeel. Ware het niet dat de werkgevers het dus op andere manier proberen op te lossen. Eigenlijk ouderwetse kartelvorming, maar dan aan de personeelszijde... Hetzelfde effect als consolidatie in de sector.
Ik werk overigens niet in de IT.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Je maakt nogal wat veronderstellingen:JanHenk schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:27:
[...]
Als je specialistisch monteur bent van een bepaald automerk, is de kans groot dat je in de wijde omtrek maar één potentiële werkgever hebt. Dat maakt je onderhandelingspositie uitermate zwak.
Daarnaast zie en hoor ik ook in mijn vakgebied dat werkgevers met elkaar afspreken om geen personeel (freelancers) meer in te huren én geen personeel van elkaar meer aan te nemen. Immers nam personeel in dienstbetrekking ontslag om vervolgens bij elkaars werkgever ingehuurd te worden. Het verschil in beloning tussen de freelancers en het personeel in dienstbetrekking is ronduit gigantisch. Hetgeen eigenlijk tot forse salarisstijgingen zou moeten leiden voor het vaste personeel. Ware het niet dat de werkgevers het dus op andere manier proberen op te lossen. Eigenlijk ouderwetse kartelvorming, maar dan aan de personeelszijde... Hetzelfde effect als consolidatie in de sector.
Ik werk overigens niet in de IT.
- Als je aan een BMW kan schroeven en diagnoses kan stellen, en daar heel goed in bent, dan kan je dat na korte tijd ook aan een Merc of Audi
- het verschil in beloning tussen een loon en een ZZPer wordt nogal overschat. Een ZZPer moet zelf voor zijn verzekeringen en pensioen in staan, en dat is een enorm verschil. Bovendien... de onzekerheid als ZZP is veel groter, zeker als je eens ziek wordt voor iets langere tijd.
Bedrijven van kartelvorming beschuldigen is nogal wat. Ik denk dat dit in de praktijk nogal mee valt.
Het verschil lijkt nu enorm door de 10-12 gouden jaren die we achter ons hebben. Bomen tot de hemel en iedere zzp'er is compleet binnen kunnen lopen. Verschil in loon tov loondienst is zeker wel groot+ alle fiscale voordelen als je ondernemer bent.
De vraag is wat er gebeurt in mindere tijden. Een bouwvakker ZZP telt nu 50(?) Euro, tien jaar geleden gingen zij voor 15 euro bruto staan metselen in de crisis.
De vraag is wat er gebeurt in mindere tijden. Een bouwvakker ZZP telt nu 50(?) Euro, tien jaar geleden gingen zij voor 15 euro bruto staan metselen in de crisis.
Dat heb je er eentje met 2 linkerhanden te pakken.. diegenen die echt wat kunnen zitten minimaal op €75 en zijn dit jaar al helemaal vol geboekt.Remco d schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:58:
[...]
De vraag is wat er gebeurt in mindere tijden. Een bouwvakker ZZP telt nu 50(?) Euro
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Tijdens 2012-2013 (toen overheid flink ging bezuinigen) kon ik als ZZP-er wel aan het werk blijven, maar lag mijn tarief zo'n 40% lager dan in eerdere opdrachten uit 2008-2011. Toen bewust wel gekozen om aan de slag te blijven, in de huidige situatie (na de gouden jaren van @Remco d ) kan deze afweging anders komen te liggen. Maar ik schat in dat ik dan ook graag wil blijven werken.
Kortom, als ZZP-er moet je ook rekening houden met mindere tijden. Maar of iedere ZZP-er ook daadwerkelijk is binnen gelopen, vraag ik me sterk af. Daarvoor is toch ook echt een behoorlijke spaarquote nodig.
Kortom, als ZZP-er moet je ook rekening houden met mindere tijden. Maar of iedere ZZP-er ook daadwerkelijk is binnen gelopen, vraag ik me sterk af. Daarvoor is toch ook echt een behoorlijke spaarquote nodig.
Geloof mij maar dat het tarief boven de 50 euro niks aan verschil in kunde uitmaakt.RichieB schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:06:
[...]
Dat heb je er eentje met 2 linkerhanden te pakken.. diegenen die echt wat kunnen zitten minimaal op €75 en zijn dit jaar al helemaal vol geboekt.
Ondanks de hoogst mogelijke beoordeling (welke dusdanig weinig wordt toegekend dat deze nog net niet ceremonieel wordt ingeleid met trompetgeschal en het graveren van je naam naast de ingang) kreeg ik dit jaar 5,25% loonstijging. Daar zit inflatiecorrectie bij in (dat noemen ze bij ons overigens 'herweging van de functie t.o.v. de markt').Sibylle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 01:26:
[...]
Hangt ervan af. Ik merk dat, vooral in Nederland, veel werknemers vrij verwend zijn en vinden dat ze recht hebben op een jaarlijkse verhoging en op zijn minst inflatie-correctie. Zonder dat ze kritisch kijken naar of hun waarde voor het bedrijf ook daadwerkelijk in verhouding is gestegen...
5% is normaal gesproken echt niet slecht, maar ná verrekening van deze loonstijging verdien ik 10% meer dan de junior aan wie ik leiding geef. Ik heb onomwonden aangegeven dat ik vind dat ik te weinig verdien. Mijn leidinggevende is het daar mee eens. Nu HR nog, en zij beslissen over het loon...
Het probleem, ik heb een dusdanig uniek en leuk takenpakket dat ik eigenlijk niet weg wíl.

En het is ook wel goed voor mijn CV, dus ik verkoop het aan mijzelf als 'investeren in de toekomst'.
Dat is een excuus. Je manager (of diens manager, of diens manager, etc) beslist over jouw loon. Wellicht gebonden aan afdelingsbudget, CAO schalen, etc, etc. Een HR medewerker (of zelf HR directeur) kan alleen adviseren en het proces begeleiden.Tehh schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:02:
[...]
Nu HR nog, en zij beslissen over het loon...
[...]
Dat is bij veel bedrijven anders.RichieB schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:10:
[...]
Dat is een excuus. Je manager (of diens manager, of diens manager, etc) beslist over jouw loon. Wellicht gebonden aan afdelingsbudget, CAO schalen, etc, etc. Een HR medewerker (of zelf HR directeur) kan alleen adviseren en het proces begeleiden.
Ik moet ook Hr over de streep trekken om een extra loonsverhoging vast te krijgen voor iemand uit mijn team.
Het is trouwens Hr die het in de payroll moet aan passen.
Precies. Dus wie heeft het dan beslist? Jij = de manager. Een manager die HR niet weet te overtuigen staat niet 100% achter de voorgespiegelde loonsverhoging.Tommie12 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:12:
[...]
Dat is bij veel bedrijven anders.
Ik moet ook Hr over de streep trekken om een extra loonsverhoging vast te krijgen voor iemand uit mijn team.
Natuurlijk, dat doen ze op verzoek van de manager die een medewerker een verhoging wil geven en/of hem/haar niet kwijt wil raken.Het is trouwens Hr die het in de payroll moet aan passen.
[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 21-03-2022 20:16 ]
Nope….. als ik iemand bv 10-15% extra wil geven moet ik dat enorm verantwoorden en motiveren. En toch lukt het niet altijd.RichieB schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:15:
[...]
Precies. Dus wie heeft het dan beslist? Jij = de manager. Een manager die HR niet weet te overtuigen staat niet 100% achter de voorgespiegelde loonsverhoging.
[...]
Natuurlijk, dat doen ze op verzoek van de manager die een medewerker een verhoging wil geven en/of hem/haar niet kwijt wil raken.
Maar ja… als die medewerker weg loopt heeft HR geen probleem, ikke wel.
In ons bedrijf gaat alleen HR over het loon. Bij ons wordt door HR nog heel erg gekeken naar opleiding, leeftijd, loon van collega's met dezelfde functies en hun ervaring etc. Het maakt ze niet uit dat ik elders 1k extra kan krijgen.Tommie12 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:19:
[...]
Nope….. als ik iemand bv 10-15% extra wil geven moet ik dat enorm verantwoorden en motiveren. En toch lukt het niet altijd.
Maar ja… als die medewerker weg loopt heeft HR geen probleem, ikke wel.
Ik ben als leidinggevende ook niet betrokken bij de inschaling van 'mijn' junior. Mijn leidinggevende ook niet, HR zegt gewoon "dat is onze verantwoordelijkheid".
Dat is niet zo zwart wit.RichieB schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:15:
[...]
Precies. Dus wie heeft het dan beslist? Jij = de manager. Een manager die HR niet weet te overtuigen staat niet 100% achter de voorgespiegelde loonsverhoging.
[...]
Natuurlijk, dat doen ze op verzoek van de manager die een medewerker een verhoging wil geven en/of hem/haar niet kwijt wil raken.
Als manager maak je een voorstel met goede onderbouwing maar uiteindelijk is het HR die de beslissing moet goedkeuren en als het buiten de norm valt dan kun je als manager vaak niet veel anders dan een compromis sluiten met HR en de rest van je afdeling.
Soms lijkt het alsof je veel vrijheid hebt, maar werk je alsnog binnen strakke kaders die door hoger management bepaald zijn en door HR worden afgedwongen.
Als jij bijvoorbeeld iemand twee loonschalen omhoog wilt gooien, of 20% verhoging wilt geven dan zegt HR simpelweg dat dit niet kan zonder toestemming van executive management. Met als gevolg dat je dat alleen voor elkaar krijgt als het echt een stevige uitzondering is en een top talent dat op dit moment niet goed ingeschaald is.
Een andere manier om dit te managen in praktijk is een vast budget te krijgen per afdeling die dan onderling verdeeld moet worden, in praktijk wordt het dus alle werknemers op een curve gooien en het consensus bereiken over hoe het budget voor loonsverhoging verdeeld wordt. Dat betekent dat als jij een paar top performers hebt die echt verhoging verdienen er minder overblijft voor de rest... behalve als je meer budget wilt afdwingen en dan heb je executive management toestemming nodig.
Nu kun je vinden dat een manager moet vechten voor zijn team bij het executive management, maar als individuele manager gaat je dat niet lukken behalve als je echt een hele sterke zaak hebt voor een heel specifiek geval (één of twee personen en niet je hele groep).
Ctrl+k
Dat vind ik ook een terechte overweging. Ik vind het oneerlijk als twee mensen die precies het zelfde doen en de zelfde achtergrond hebben een verschillende beloning krijgen. Dat gaat op termijn als bedrijf tegen je werken. Als HR heb je dan de taak om na te gaan wie vergelijkbaar is, of om na te gaan of de medewerker werkelijk uitzonderlijk is vergeleken met de rest.Tehh schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:45:
[...]
In ons bedrijf gaat alleen HR over het loon. Bij ons wordt door HR nog heel erg gekeken naar opleiding, leeftijd, loon van collega's met dezelfde functies en hun ervaring etc. Het maakt ze niet uit dat ik elders 1k extra kan krijgen.
Ga je er dan ook van uit dat die twee mensen exact hetzelfde opleveren? Allebei leren ze even snel? De ene is veel minder geneigd om zijn kennis te verdiepen? De andere is veel vaker ziek dan de ander? Het zou een gekke wereld zijn als iedereen dezelfde beloning krijgt voor hetzelfde type werk.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 06:45:
[...]
Dat vind ik ook een terechte overweging. Ik vind het oneerlijk als twee mensen die precies het zelfde doen en de zelfde achtergrond hebben een verschillende beloning krijgen.
Bedrijven moeten kijken naar output en daarop beoordelen en belonen, niet op achtergrond en in de basis hetzelfde werk uitvoeren.
Ja, dat is wat ik bedoel met dat ze precies het zelfde doen. Uiteraard is dat een situatie die in de praktijk natuurlijke voorkomt. Maar het is een taak van HR om de impact van verschillen tussen mensen te kwantificeren. Of de taak van de manager om aan te geven waarom bepaalde verschillen en x-bedrag aan verschillende beloning rechtvaardigen.Orangelights23 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:08:
[...]
Ga je er dan ook van uit dat die twee mensen exact hetzelfde opleveren?
(Maar die zelfde verschillen van mens tot mens heb je ook bij de mensen in dit topic die het oneerlijk vinden als nieuwe mensen hoger ingeschaald worden dan bestaande medewerkers. )
Voor Big Tech gaat het vaak als volgt:Orangelights23 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:08:
[...]
Ga je er dan ook van uit dat die twee mensen exact hetzelfde opleveren? Allebei leren ze even snel? De ene is veel minder geneigd om zijn kennis te verdiepen? De andere is veel vaker ziek dan de ander? Het zou een gekke wereld zijn als iedereen dezelfde beloning krijgt voor hetzelfde type werk.
Bedrijven moeten kijken naar output en daarop beoordelen en belonen, niet op achtergrond en in de basis hetzelfde werk uitvoeren.
Je hebt performance based compensation, dus HR samen met het leadership team bepaald het budget voor loon/bonussen/stocks etc en dan bepaald HR wat er beschikbaar is per functie en performance profiel.
dus bijv:
rol X basis salaris range gaat omhoog met 5% en bonus pool is 120% funded. Binnen rol X krijgen underperformers geen of een kleine verhoging, good performers krijgen 95% - 100% van de range, exceed performers krijgen 100-105% van de range en exceptional kunnen tot 110%
vervolgens doe je hetzelfde voor bonussen en stocks.
compensation managers kunnen binnen de spelregels een beetje tweaken maar that's it.
Wat hebben jullie liever:
A - een hypotheekvrij huis dat bij verkoop €600.000 oplevert óf
B - €600.000 ter beschikking en een maandelijkse huur van €2000?
met ter beschikking bedoel ik dat je het naar eigen inzicht mag beleggen (of niet).
Voor het gemak even deze bedragen genomen omdat de jaarlijkse huur bij aanvang dan precies 4% is van de fictieve opbrengst in dit voorbeeld.
Dit is een dilemma waar ik niet uitkom wat nou optimaal is in (het streven naar) FO. Los nog van het idee dat je naar mijn bescheiden mening vooral óók naar andere aspecten rondom wonen zou moeten kijken voordat je bij het financiële vraagstuk komt. Vragen zoals waar wil ik wonen / hoeveel ruimte heb ik nodig laat ik hier maar expres even buiten beschouwing.
met ter beschikking bedoel ik dat je het naar eigen inzicht mag beleggen (of niet).
Voor het gemak even deze bedragen genomen omdat de jaarlijkse huur bij aanvang dan precies 4% is van de fictieve opbrengst in dit voorbeeld.
Dit is een dilemma waar ik niet uitkom wat nou optimaal is in (het streven naar) FO. Los nog van het idee dat je naar mijn bescheiden mening vooral óók naar andere aspecten rondom wonen zou moeten kijken voordat je bij het financiële vraagstuk komt. Vragen zoals waar wil ik wonen / hoeveel ruimte heb ik nodig laat ik hier maar expres even buiten beschouwing.
Tsja, hier gaan een aantal heel persoonlijke factoren spelen in de afweging:
Scenario A:
- cashflow
Scenario B:
- risicobereidheid
- blootstelling aan inflatie (huur)
- Aanpasbaarheid van woning aan persoonlijke wensen
Ik zou zelf voor optie C gaan:
Een huis van €300K met hypotheek van 150K
€450K belegd naar eigen inzicht.
In dit scenario ben ik FO.
Scenario A:
- cashflow
Scenario B:
- risicobereidheid
[ Voor 7% gewijzigd door sebastiaan89 op 22-03-2022 14:52 ]
Ik vind beiden niet ideaal, want bij A heb je geen spaargeld en bij B betaal je je blauw aan VRH. Daarnaast is dit ook te afhankelijk van de persoonlijke situatie.oscar82 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:45:
Hangt sterk van de rest van de leefsituatie af. Als je 50 jaar bent, dan zou ik kiezen voor het koophuis. Mits ik daarnaast nog genoeg vermogen en inkomen zou hebben voor onderhoud etc. Als je 80 jaar bent, dan zou ik kiezen voor huur.oscar82 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:45:
Sowieso niet scenario A , dat is veel te risicovol in geval van onvoldoende vrij vermogen dat er tegenover staat. In geval van bijvoorbeeld langdurige inkomsten derving wordt het wel als vermogen aangemerkt en loop je het risico te moeten verkopen. En heb je wel nog voldoende vrij vermogen dan is aflossen tot nul een dure grap.oscar82 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:45:
Je betaald enorm veel premie voor het afdekken van een klein staart risico.
Scenario B kan bij bijvoorbeeld pensioen, afhankelijk van de overige parameters. Het is eigenlijk heel afhankelijk van de leeftijd, het overige vermogen enzovoort. Als het puur om huisvesting zou gaan zou gaan zou ik een optie C kiezen, Eigen woning met 50% aflossingsvrije hypotheek of tot bedrag X per maand van het goedkoopste alternatief in de markt qua wonen.
Het openstaande bedrag ruim in renderende en liquide beleggingscategorieen hebben zitten en een pot daarboven op.
Het is immers een hele goedkope hefboom die eigen woning.
B, koop een tweede huis voor 400-450k, financier achteraf de helft aflossingsvrij en verhuur voor €1700-2000 p/moscar82 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:45:
Ik weet niet hoe jij dit precies bedoeld....maar verhuur terwijl er nog een ( kleine zelfs... ) hypotheek op rust is niet toegestaan meen ik ? Loophole is de zogenaamde 'leegstandswet' echter dat is bedoeld tbv kortstondige verhuur. Iemand hier meer kennis over ?Deveon schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:19:
[...]
B, koop een tweede huis voor 400-450k, financier achteraf de helft aflossingsvrij en verhuur voor €1700-2000 p/m
Uiteraard met een verhuurhypotheek..WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:28:
[...]
Ik weet niet hoe jij dit precies bedoeld....maar verhuur terwijl er nog een ( kleine zelfs... ) hypotheek op rust is niet toegestaan meen ik ? Loophole is de zogenaamde 'leegstandswet' echter dat is bedoeld tbv kortstondige verhuur. Iemand hier meer kennis over ?
Vb: https://www.lloydsbank.nl...enmerken-verhuurhypotheek
Maar eigenlijk is het met een knipoog want ik zou zelf ten alle tijden liever in mijn eigen huis wonen. Het is ook (fiscaal) veel aantrekkelijker om op je eigen woning een hypotheek te nemen. Zelf huren is met name interessant als je vastgoed portfolio op wilt bouwen tot 5-10 woningen waarbij je telkens de extra woning koopt op 50-75% financiering van de verhuurde woningen. Zelf vind ik mijn eigen huis genoeg exposure op vastgoed en zoek liever spreiding en liquiditeit op de beurs.
[ Voor 32% gewijzigd door Deveon op 22-03-2022 15:45 ]
eh, in maart 2020 liep het storm bij de gemeente met zzp'ers die hun hand kwamen ophouden omdat ze geen enkele reserve hadden..... Dus ik denk dat dit toch wat te optimistisch is.Remco d schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:58:
Het verschil lijkt nu enorm door de 10-12 gouden jaren die we achter ons hebben. Bomen tot de hemel en iedere zzp'er is compleet binnen kunnen lopen. Verschil in loon tov loondienst is zeker wel groot+ alle fiscale voordelen als je ondernemer bent.
Wat versta je onder big tech?Torgo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:16:
[...]
Voor Big Tech gaat het vaak als volgt:
Je hebt performance based compensation, dus HR samen met het leadership team bepaald het budget voor loon/bonussen/stocks etc en dan bepaald HR wat er beschikbaar is per functie en performance profiel.
dus bijv:
rol X basis salaris range gaat omhoog met 5% en bonus pool is 120% funded. Binnen rol X krijgen underperformers geen of een kleine verhoging, good performers krijgen 95% - 100% van de range, exceed performers krijgen 100-105% van de range en exceptional kunnen tot 110%
vervolgens doe je hetzelfde voor bonussen en stocks.
compensation managers kunnen binnen de spelregels een beetje tweaken maar that's it.
Ik ben zelf CISO bij een Deense fintech, totaal 2500 mensen in dienst waarvan ik er zo’n 28 aanstuur. Iedereen wordt individueel beoordeeld, voor functieprofielen staan geen vaste salarissen vast. ‘Dat is zo 2006’ is de gedachte. Hetzelfde merk ik bij de Amerikaanse technologische bedrijven waar ik voor heb gewerkt (wel als zelfstandige, maar het team was hier heel open in).
Denk voor de discussie dat je ook onderscheid moet maken in ZZP en "gedwongen ZZP". Met die laatste groep bedoel ik de mensen die voor veel te weinig geld moeten werken zoals bijvoorbeeld: pakketbezorgers. Moest onlangs ook iemand inhuren, die vroeg 35,-ex. Mocht er weer iets gebeuren dan staat die persoon zeker ook binnen de kortste keren met de handjes omhoog bij de gemeente.jerh schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:50:
[...]
eh, in maart 2020 liep het storm bij de gemeente met zzp'ers die hun hand kwamen ophouden omdat ze geen enkele reserve hadden..... Dus ik denk dat dit toch wat te optimistisch is.
Het bijzondere was dat hij echt dacht dat hij het goed voor elkaar had met 35 per uur. Terwijl hij bij ons in dienst zou starten met een kleine 20 euro bruto. Als je minder dan een euro of 50 per uur vraagt dan is het uiteindelijk vaak geen vetpot behalve als je inlevert op zekerheid(arbeidsongeschiktheid, pensioen, bijscholing)
Goede toevoeging. Mijn gevoel zei ook al dat beide een beetje te extreem zijn. Ergens in het midden ligt dus een (inderdaad, zoals anderen al terecht aangaven heel persoonlijk) punt waar de voordelen opwegen tegen de nadelen.sebastiaan89 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:51:
Tsja, hier gaan een aantal heel persoonlijke factoren spelen in de afweging:
Scenario A:
- cashflow
Scenario B:
- risicobereidheid
Maakt het in jouw optie C nog uit of die hypotheek van 50% LTV aflossingsvrij is of dat je die "gewoon" in 30 jaar annuïtair aflost?
Ja, dat maakt wel iets uit.
Ten eerste hangt het er vanaf of je een aflossingsvrije hypotheek met einddatum hebt. Zo ja, dan moet je op dat moment moment aflossen of herfinancieren. Dat betekent bijvoorbeeld dat je dat vermogen zelf moet opbouwen, of dat je verkoopt waardoor dat vermogen vrijkomt.
Bij annuitair of lineair los je automatisch af. Minder risico, potentieel minder rendement.
Ten tweede is het op dit moment zo dat een aflossingsvrije hypotheek (volgens het nieuwe regime, vanaf 2013 dus) de VRH drukt omdat je de schuld mag aftrekken van je box 3 vermogen. Hier staat dan weer tegenover dat je over dit deel geen hypotheekrenteaftrek krijgt. Beide regelingen staan ter discussie en er zal ongetwijfeld een heleboel veranderen in 30 jaar tijd.
PS: je hoeft natuurlijk met een aflossingsvrije hypotheek niet pas te wachten met aflossen tot de einddatum, dus ook dat kun je spreiden.
Met andere woorden: reken wat scenario's door. Wat is best-case en worst-case en welke risico's wil je daarin nemen? Maak vervolgens daarin een keuze waarbij je een goede nachtrust hebt.
Ten eerste hangt het er vanaf of je een aflossingsvrije hypotheek met einddatum hebt. Zo ja, dan moet je op dat moment moment aflossen of herfinancieren. Dat betekent bijvoorbeeld dat je dat vermogen zelf moet opbouwen, of dat je verkoopt waardoor dat vermogen vrijkomt.
Bij annuitair of lineair los je automatisch af. Minder risico, potentieel minder rendement.
Ten tweede is het op dit moment zo dat een aflossingsvrije hypotheek (volgens het nieuwe regime, vanaf 2013 dus) de VRH drukt omdat je de schuld mag aftrekken van je box 3 vermogen. Hier staat dan weer tegenover dat je over dit deel geen hypotheekrenteaftrek krijgt. Beide regelingen staan ter discussie en er zal ongetwijfeld een heleboel veranderen in 30 jaar tijd.
PS: je hoeft natuurlijk met een aflossingsvrije hypotheek niet pas te wachten met aflossen tot de einddatum, dus ook dat kun je spreiden.
Met andere woorden: reken wat scenario's door. Wat is best-case en worst-case en welke risico's wil je daarin nemen? Maak vervolgens daarin een keuze waarbij je een goede nachtrust hebt.
Tier 3 uit dit artikel. Maar ik baseer mij op persoonlijke ervaring en dat hoeft niet representatief te zijn voor alle andere bedrijven. Het punt was meer een tegen geluid dat de managers niet altijd de volledige vrijheid hebben mbt salaris en salaris verhogingen.Orangelights23 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:33:
[...]
Wat versta je onder big tech?
Ik ben zelf CISO bij een Deense fintech, totaal 2500 mensen in dienst waarvan ik er zo’n 28 aanstuur. Iedereen wordt individueel beoordeeld, voor functieprofielen staan geen vaste salarissen vast. ‘Dat is zo 2006’ is de gedachte. Hetzelfde merk ik bij de Amerikaanse technologische bedrijven waar ik voor heb gewerkt (wel als zelfstandige, maar het team was hier heel open in).
https://blog.pragmaticeng...e-netherlands-and-europe/
Zoals @Phony duidelijk weergeeft is dit ietwat gecompliceerde materie, die ik eerlijk gezegd nog niet uitgevogeld heb. Op dit moment los ik de 30 jaar gewoon volgens schema af, en op het moment dat ik rond die 50% kom zal ik wel eens gaat uitvogelen wat er (met de regels van dat moment) een slimme oplossing is.oscar82 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:05:
[...]
Goede toevoeging. Mijn gevoel zei ook al dat beide een beetje te extreem zijn. Ergens in het midden ligt dus een (inderdaad, zoals anderen al terecht aangaven heel persoonlijk) punt waar de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Maakt het in jouw optie C nog uit of die hypotheek van 50% LTV aflossingsvrij is of dat je die "gewoon" in 30 jaar annuïtair aflost?
Uiteindelijk ga ik er op dit moment nog wel vanuit dat ik mijn hypotheek volledig af los, maar dat gebeurt waarschijnlijk dus pas nadat ik FO ben geworden.
@sebastiaan89 ik zit nu op dat punt van 50% LTV. 3 scenario's doorgerekend. Getallen volgens berekenhet.
Hyp annuitair af blijven betalen
50% LTV
Rente 1,5%
Komende 25 jaar (ik heb er immers al 5 jaar opzitten) vaste verplichting p.maand. Deze bruto baseline noem ik voor het gemak even 100@. Netto is het voor mij zo'n 90@ en dat loopt langzaam op vanwege afbouw wet hillen.
PRO’s: goedkoopste financiële product als je kijkt naar de kosten volledige looptijd. Annuïteit is prima te doen en ik kan op normaal tempo doorsparen en beleggen voor FO. Savingsrate schommelt rond de 20%.
CON’s: grootste verplichting per maand, dus relatief slecht voor cashflow.
25% LTV hyp aflossingsvrij nemen én 25% LTV annuitair blijven betalen
Rente gemiddeld 1,8%
Bruto maandlast: 65@. Netto: 65@ tot 73@ in 2050. Netto is hoger vanwege afbouw wet hillen.
PRO’s: flexibel, beetje van beide. Extra beleggen mogelijk. Volgens portfoliocharts kan je met een maandelijkse inleg uit scenario B tussen de 15 en 30 jaar over doen om het bedrag van de aflossingsvrije gedeelte (25% van de LTV in dit geval) van de hypotheek bij elkaar te beleggen. Dat is dan met een vrij risicovolle portefeuille.
CON’s: beetje van beide.
50% LTV hyp aflossingsvrij nemen
Actuele rente 2,1% bij 10 jaar rente vastzetten
Bruto maandlast: 45@. Netto: 45@ tot 52,5@ in 2050.
PRO’s: kleinste verplichting per maand. Mogelijk 2x meer extra beleggen dan bij B. Rendement na 30 jaar is niet het dubbele vanwege meer VRH en minder HRA. Volgens berekenhet levert beleggen bij gelijk rendement ongeveer 1,75x zo veel op als in scenario B.
CON’s: Risico tegenvallende beleggingsresultaten. Levensstijlinflatie ligt op de loer. Gaan we het geld niet gewoon opmaken? Nieuwe badkamer, auto, luxere vakanties etc.? In een gezin met 2 kids is er altijd wel iets.
Conclusie: B lijkt wel aantrekkelijk. Zeker als je zoals eerder geopperd het aflossingsvrije lening kan gebruiken om VRH weg te strepen. Zo ver ben ik helaas nog niet. Dit wordt pas interessant als je het minstens 15 jaar volhoudt. Ga ik voor die tijd niet toch al een keer verhuizen? Dat brengt dan een veel grotere verandering te weeg. En is een beter moment om te optimaliseren. Bij overstappen nu zonder verhuizen komen vast ook kosten / boete kijken bij het openbreken van lopende hypotheek.
Hyp annuitair af blijven betalen
50% LTV
Rente 1,5%
Komende 25 jaar (ik heb er immers al 5 jaar opzitten) vaste verplichting p.maand. Deze bruto baseline noem ik voor het gemak even 100@. Netto is het voor mij zo'n 90@ en dat loopt langzaam op vanwege afbouw wet hillen.
PRO’s: goedkoopste financiële product als je kijkt naar de kosten volledige looptijd. Annuïteit is prima te doen en ik kan op normaal tempo doorsparen en beleggen voor FO. Savingsrate schommelt rond de 20%.
CON’s: grootste verplichting per maand, dus relatief slecht voor cashflow.
25% LTV hyp aflossingsvrij nemen én 25% LTV annuitair blijven betalen
Rente gemiddeld 1,8%
Bruto maandlast: 65@. Netto: 65@ tot 73@ in 2050. Netto is hoger vanwege afbouw wet hillen.
PRO’s: flexibel, beetje van beide. Extra beleggen mogelijk. Volgens portfoliocharts kan je met een maandelijkse inleg uit scenario B tussen de 15 en 30 jaar over doen om het bedrag van de aflossingsvrije gedeelte (25% van de LTV in dit geval) van de hypotheek bij elkaar te beleggen. Dat is dan met een vrij risicovolle portefeuille.
CON’s: beetje van beide.
50% LTV hyp aflossingsvrij nemen
Actuele rente 2,1% bij 10 jaar rente vastzetten
Bruto maandlast: 45@. Netto: 45@ tot 52,5@ in 2050.
PRO’s: kleinste verplichting per maand. Mogelijk 2x meer extra beleggen dan bij B. Rendement na 30 jaar is niet het dubbele vanwege meer VRH en minder HRA. Volgens berekenhet levert beleggen bij gelijk rendement ongeveer 1,75x zo veel op als in scenario B.
CON’s: Risico tegenvallende beleggingsresultaten. Levensstijlinflatie ligt op de loer. Gaan we het geld niet gewoon opmaken? Nieuwe badkamer, auto, luxere vakanties etc.? In een gezin met 2 kids is er altijd wel iets.
Conclusie: B lijkt wel aantrekkelijk. Zeker als je zoals eerder geopperd het aflossingsvrije lening kan gebruiken om VRH weg te strepen. Zo ver ben ik helaas nog niet. Dit wordt pas interessant als je het minstens 15 jaar volhoudt. Ga ik voor die tijd niet toch al een keer verhuizen? Dat brengt dan een veel grotere verandering te weeg. En is een beter moment om te optimaliseren. Bij overstappen nu zonder verhuizen komen vast ook kosten / boete kijken bij het openbreken van lopende hypotheek.
@oscar82 Scenario B (je hebt ze niet genummerd) is alleen aantrekkelijk als je denkt dat je in scenario C niet van je beleggingen af kan blijven. Maar dat probleem heb je met B ook. Met een horizon van 25 jaar is C echt een no-brainer IMHO.
Het CPB publiceert vandaag een rapport 'Ongelijkheid en herverdeling': https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling. NOS geeft ook een samenvatting: https://nos.nl/artikel/24...ouders-de-zwaarste-lasten
Dit is een poging om wat verder te kijken dan alleen de progressieve box 1 inkomens, maar ook de waarde van publieke voorzieningen en inkomen via vermogen en bedrijfswinsten in kaart te brengen en aan dezelfde huishoudens te koppelen. Eén van de conclusies is dat het Nederlands belastingstelsel minder progressief is - en eerder degressief - dan het in eerste instantie lijkt omdat inkomen uit vermogen en bedrijfswinsten lager worden belast dan arbeid. Vooral bij de top 1% van de inkomens speelt het effect sterk.
Degressieve effecten zijn bijvoorbeeld sociale premies die gemaximeerd zijn, de lagere belasting op bedrijfs- en vermogenswinsten die vooral bij de hogere inkomensgroepen te vinden zijn, en de indirecte belastingen zoals BTW en accijnzen die verhoudingsgewijs veel meer neerkomen bij de lagere inkomensgroepen.
Uitzoomend is dit een zoveelste stapje in het collectieve besef dat de verhoudingen tussen belasten van arbeid en van vermogen niet optimaal zijn. De kans dat een herziening van het belastingstelsel zal leiden tot een hogere belastingdruk op vermogens dan de box-3 forfaitaire heffing tot nu toe lijkt daarmee ook weer een stapje toegenomen
De (aspirant) FO'er doet er goed aan dit toegenomen regelgevend risico mee te wegen
Dit is een poging om wat verder te kijken dan alleen de progressieve box 1 inkomens, maar ook de waarde van publieke voorzieningen en inkomen via vermogen en bedrijfswinsten in kaart te brengen en aan dezelfde huishoudens te koppelen. Eén van de conclusies is dat het Nederlands belastingstelsel minder progressief is - en eerder degressief - dan het in eerste instantie lijkt omdat inkomen uit vermogen en bedrijfswinsten lager worden belast dan arbeid. Vooral bij de top 1% van de inkomens speelt het effect sterk.
Degressieve effecten zijn bijvoorbeeld sociale premies die gemaximeerd zijn, de lagere belasting op bedrijfs- en vermogenswinsten die vooral bij de hogere inkomensgroepen te vinden zijn, en de indirecte belastingen zoals BTW en accijnzen die verhoudingsgewijs veel meer neerkomen bij de lagere inkomensgroepen.
Uitzoomend is dit een zoveelste stapje in het collectieve besef dat de verhoudingen tussen belasten van arbeid en van vermogen niet optimaal zijn. De kans dat een herziening van het belastingstelsel zal leiden tot een hogere belastingdruk op vermogens dan de box-3 forfaitaire heffing tot nu toe lijkt daarmee ook weer een stapje toegenomen
De (aspirant) FO'er doet er goed aan dit toegenomen regelgevend risico mee te wegen
[ Voor 5% gewijzigd door eamelink op 25-03-2022 09:04 ]
Ja, dat is wat de krantenkoppen doen vermoeden en het is natuurlijk niet geheel onwaar, maar als je wat verder inzoomt dan zie je dat t reuze meevalt. Als we naar de grafiek kijken zien we dat 99% van de bevolking netjes hun deel bijdraagt en dat het eigenlijk pas echt lager wordt na 99,9%. Het is weer een mooie truck met de verdeling op de asseneamelink schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:59:
Het CPB publiceert vandaag een rapport 'Ongelijkheid en herverdeling': https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling. NOS geeft ook een samenvatting: https://nos.nl/artikel/24...ouders-de-zwaarste-lasten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l9cls3VQ3y8Hp1TaEqS94WkG.jpg?f=user_large)
De conclusie zou dus beter zijn als er zou staan; 0,1% (of misschien zelfs 0,01%) van de bevolking betaald te weinig belasting (en daar kunnen we eigenlijk niets aan doen omdat ze het anders naar een fiscaal vriendelijk land brengen).
Het gevaar van dit soort krantenkoppen is dat vervolgens al het vermogen zwaarder belast gaat worden en de mensen die een paar ton vermogen hebben de klos zijn.
Het grotere probleem zit vooral aan het begin van de grafiek, namelijk dat mensen met een laag inkomen relatief het zwaarst belast worden. Lijkt me dat dit vooral een effect is waar je iets aan moet willen doen en dan zal uiteindelijk een opwaartse aanpassing van rendement op vermogen logisch zijn als dekking daarvoor.R.van.M schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:17:
[...]
Ja, dat is wat de krantenkoppen doen vermoeden en het is natuurlijk niet geheel onwaar, maar als je wat verder inzoomt dan zie je dat t reuze meevalt. Als we naar de grafiek kijken zien we dat 99% van de bevolking netjes hun deel bijdraagt en dat het eigenlijk pas echt lager wordt na 99,9%. Het is weer een mooie truck met de verdeling op de assen
[Afbeelding]
De conclusie zou dus beter zijn als er zou staan; 0,1% (of misschien zelfs 0,01%) van de bevolking betaald te weinig belasting (en daar kunnen we eigenlijk niets aan doen omdat ze het anders naar een fiscaal vriendelijk land brengen).
Het gevaar van dit soort krantenkoppen is dat vervolgens al het vermogen zwaarder belast gaat worden en de mensen die een paar ton vermogen hebben de klos zijn.
Breder stelt het rapport trouwens dat het huidige systeem met allerlei toeslagen nogal vastgelopen is waardoor het heel erg lastig is fiscale politiek ook daadwerkelijk effectief te voeren...
Dat is echter beetje broekzak vestzak verhaal. We kunnen die belasting zo naar 0% schalen zonder dat ze een cent meer eraan overhouden, want handig genoeg zijn ze vergeten op toeslagen daarbij mee te nemen. Die staan apart wel genoemd, en de onderste 50%!!!! krijgt meer toeslagen dan dat ze belasting betalen. Neem je dat mee dan gaat die grafiek er heel erg anders uitzien.Afas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:25:
[...]
Het grotere probleem zit vooral aan het begin van de grafiek, namelijk dat mensen met een laag inkomen relatief het zwaarst belast worden. Lijkt me dat dit vooral een effect is waar je iets aan moet willen doen en dan zal uiteindelijk een opwaartse aanpassing van rendement op vermogen logisch zijn als dekking daarvoor.
En dat laat in het kort zien waarom dit systeem failliet is. Je wil dat je basale belastingsysteem grotendeels het politieke gedreven herverderingsmechanisme faciliteert. Vervolgens kan je dan nog wat kleine correcties doen. Maar in dit geval is het systeem zo niet passend dat we vooral heel veel geld rondpompen om enorme ongewenste effecten van het basale systeem te corrigeren.Sissors schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:27:
[...]
Dat is echter beetje broekzak vestzak verhaal. We kunnen die belasting zo naar 0% schalen zonder dat ze een cent meer eraan overhouden, want handig genoeg zijn ze vergeten op toeslagen daarbij mee te nemen. Die staan apart wel genoemd, en de onderste 50%!!!! krijgt meer toeslagen dan dat ze belasting betalen. Neem je dat mee dan gaat die grafiek er heel erg anders uitzien.
Maar dat doet het populistisch gezien niet zo goed bij die >50%...Sissors schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:27:
[...]
Dat is echter beetje broekzak vestzak verhaal. We kunnen die belasting zo naar 0% schalen zonder dat ze een cent meer eraan overhouden, want handig genoeg zijn ze vergeten op toeslagen daarbij mee te nemen. Die staan apart wel genoemd, en de onderste 50%!!!! krijgt meer toeslagen dan dat ze belasting betalen. Neem je dat mee dan gaat die grafiek er heel erg anders uitzien.
Er is iets helemaal mis als de helft van de bevolking te weinig verdient om netto belasting te kunnen betalen. In die zin begrijp ik de opmerking van het CBS wel dat het minimumloon verhogen een mogelijke stap kan zijn. En tegelijkertijd is dat een maatregel die de inflatie onvermijdelijk verder aan gaat jagen en daarmee heeft dat een flinke keerzijde in het huidige klimaat. Ik krijg een gevoel dat we steeds verder een fuik in gaan richting een catch-22.Pannencouque schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Maar dat doet het populistisch gezien niet zo goed bij die >50%...
Of is dat gewoon een kwestie van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten? Het ligt ermaar net aan hoe je het presenteertAfas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:43:
[...]
Er is iets helemaal mis als de helft van de bevolking te weinig verdient om netto belasting te kunnen betalen. In die zin begrijp ik de opmerking van het CBS wel dat het minimumloon verhogen een mogelijke stap kan zijn. En tegelijkertijd is dat een maatregel die de inflatie onvermijdelijk verder aan gaat jagen en daarmee heeft dat een flinke keerzijde in het huidige klimaat. Ik krijg een gevoel dat we steeds verder een fuik in gaan richting een catch-22.
En onder de streep is het een complex iets hoor, de vergrijzing moet ook ergens door betaald worden bijvoorbeeld. Maar dit 'onderzoek' is wel echt compleet nietszeggend.
Dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen - nou ja behalve de allerrijkstenSissors schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:49:
[...]
Of is dat gewoon een kwestie van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten? Het ligt ermaar net aan hoe je het presenteert. We kunnen natuurlijk prima het systeem veranderen zodat de onderste helft ook meer betaald, maar of die daar blij mee zijn is een tweede.
En onder de streep is het een complex iets hoor, de vergrijzing moet ook ergens door betaald worden bijvoorbeeld. Maar dit 'onderzoek' is wel echt compleet nietszeggend.

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof heel erg in individuele vrijheid alleen mogen we de 'hardste schreeuwers' wel wat meer afremmen en de zwijgende hardwerkende man en vrouw wat meer steunen.
Ik denk dat een bouwvakker, loodgieter of timmerman op dit moment meer verdient per uur als dat ik doe in het bedrijfsleven... Die kunnen rustig 50-60 euro per uur vragen én daarnaast ook nog eens flink verdienen met zwart werken (iets dat ook veel gebeurt). Ik kom daar niet eens bij in de buurt
Dat zal toch met name het verschil zijn tussen zelfstandige/ondernemer en in loondienst werken. De loodgieter-in-loondienst krijgt echt geen 60 euro per uur van zijn baas. En jouw uren in het bedrijfsleven zullen waarschijnlijk dat uurtarief juist weer flink overstijgen, met alleen het verschil dat jij dat niet op je rekening krijgt.Blik1984 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:09:
Ik denk dat een bouwvakker, loodgieter of timmerman op dit moment meer verdient per uur als dat ik doe in het bedrijfsleven... Die kunnen rustig 50-60 euro per uur vragen én daarnaast ook nog eens flink verdienen met zwart werken (iets dat ook veel gebeurt). Ik kom daar niet eens bij in de buurt
Ik ben geen consultant, ik krijg gewoon een brutosalaris net zoals de bouwvakker die in loondienst is. Maar als je een beetje goed bent met je handen en ondernemingszin hebt kun je als werker in de bouw goed geld verdienen op dit moment. Dat is in de zakenwereld toch wel iets anders. Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat deze beroepen dus niet de juiste beroepen zijn om een vergelijking mee te maken. Ook in die beroepen is goud geld mee te verdienen op dit moment.Valorian schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:15:
[...]
Dat zal toch met name het verschil zijn tussen zelfstandige/ondernemer en in loondienst werken. De loodgieter-in-loondienst krijgt echt geen 60 euro per uur. En jouw uren in het bedrijfsleven zullen waarschijnlijk dat uurtarief juist weer flink overstijgen, met alleen het verschil dat jij dat niet op je rekening krijgt.
De pijn zit hem met name in de simpele maakinstructie, distributiecentra, kassajuffrouwen, winkelbediendes, kantoorbaantjes in de laagste schalen. Daar zijn mogelijkheden om meer geld te verdienen zeer beperkt
Dat eerste deel klopt. Dat tweede deel niet; het meeste onderzoek wijst er juist op dat kapitaalvlucht niet echt significant is bij hogere belastingenR.van.M schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:17:
[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 25-03-2022 11:41 ]
Dat zijn dan ook wel echt de meest extreme uitzonderingen naar boven toe. Want als we het over tientallen keren meer verdienen hebben dan een loodgieter, dan hebben we het over brutosalarissen van boven de miljoen dus. Ik werk zelf bij een multinational, en ik kan je verzekeren dat hoewel mijn manager niet hoeft te klagen, hij echt nog geen eens in de buurt van een miljoen komt. En zijn manager ook nietAfas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen - nou ja behalve de allerrijksten- zal voor de meeste mensen een prima uitgangspunt zijn. Waar het mij om gaat is dat in de structuur die we aangebracht hebben het voor een aanzienlijk deel van de Nederlanders zonder een vorm van inkomenssteun niet mogelijk is rond te komen. Dan moet je de vraag gaan stellen waar dat aan ligt en wat er aan gedaan kan worden anders dan alleen te compenseren met toeslagen. Dit gaat ook over hoe we als samenleving de verschillende groepen waarderen en daarin zijn we vind ik nogal doorgeslagen door de 'markt' te laten dicteren. Blijkbaar is het acceptabel dat een advocaat, fiscalist, een specialist in maatschap of een manager bij een multinational tot tientallen keren meer per jaar verdienen dan een loodgieter of een timmerman. En dat terwijl we op termijn die laatste groepen misschien nog wel harder nodig hebben. Die komen alleen minder voor zichzelf op en dat heeft voor een deel ook de veel lagere waardering tot gevolg.
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof heel erg in individuele vrijheid alleen mogen we de 'hardste schreeuwers' wel wat meer afremmen en de zwijgende hardwerkende man en vrouw wat meer steunen.
Ik werk voor een bedrijf met een miljardenomzet, maar onze CEO verdient ook echt geen miljoen per jaarSissors schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:42:
[...]
Dat zijn dan ook wel echt de meest extreme uitzonderingen naar boven toe. Want als we het over tientallen keren meer verdienen hebben dan een loodgieter, dan hebben we het over brutosalarissen van boven de miljoen dus. Ik werk zelf bij een multinational, en ik kan je verzekeren dat hoewel mijn manager niet hoeft te klagen, hij echt nog geen eens in de buurt van een miljoen komt. En zijn manager ook niet.
De belastingdienst is ook niet van gisteren, die weten hoeveel een gemiddelde zzp loodgieter/timmerman verdient.Blik1984 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:09:
En het materiaal dat je nodig hebt in het zwart aankopen is tegenwoordig quasi niet mogelijk.
Als je aankopen niet in verhouding zijn tot wat je aangeeft als inkomen dan zal je het toch mogen gaan uitleggen
Het meer en beunwerk wordt nog vaak contant afgerekend bij particulieren. Dat kan tegenwoordig nog prima. En bij de groothandels wordt ook nu nog genoeg cash betaald.Wozmro schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:25:
[...]
De belastingdienst is ook niet van gisteren, die weten hoeveel een gemiddelde zzp loodgieter/timmerman verdient.
En het materiaal dat je nodig hebt in het zwart aankopen is tegenwoordig quasi niet mogelijk.
Als je aankopen niet in verhouding zijn tot wat je aangeeft als inkomen dan zal je het toch mogen gaan uitleggen
De omzet ligt in de praktijk toch wel substantieel hoger dan de boekhouding
De laatste loodgieter die ik sprak rekende gewoon 50 euro per uur voor zijn werkgever (in vaste dienst). Ik ga maar eens zo'n vak leren de komende tijd, denk ik.Blik1984 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:09:
waarom denk je dat die alles in cash afrekenen?Wozmro schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:25:
[...]
De belastingdienst is ook niet van gisteren, die weten hoeveel een gemiddelde zzp loodgieter/timmerman verdient.
Gevolg van loonmatiging onder het mom van behoud arbeidsplaatsen. Al die jaren geen echte loongroei buiten wat je zou kunnen beschouwen als een soort inflatie correctie. Dat nu in een keer compenseren door lonen omhoog te gooien is ondoenlijk.Afas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:43:
[...]
Er is iets helemaal mis als de helft van de bevolking te weinig verdient om netto belasting te kunnen betalen. In die zin begrijp ik de opmerking van het CBS wel dat het minimumloon verhogen een mogelijke stap kan zijn. En tegelijkertijd is dat een maatregel die de inflatie onvermijdelijk verder aan gaat jagen en daarmee heeft dat een flinke keerzijde in het huidige klimaat. Ik krijg een gevoel dat we steeds verder een fuik in gaan richting een catch-22.
We hebben het jarenlang kunnen verbloemen als maatschappij door met belastingen te schuiven en risico af te schuiven op het individu.
De rek is er echt uit. Bedrijven moeten uiteindelijk genoegen gaan nemen met minder winst, want dat is het verhaal. Niet meer puur kijken naar winstmaximalisatie maar naar wat goed is voor alle stakeholders in het bedrijf dus zeker ook de werknemers. En dat op lange termijn. En dat kan best. Maar de wil is er niet.
Maar een van de belangrijke punten uit dat onderzoek is nu juist dat die grote inkomens hun inkomsten in de regel niet als 'gewoon' inkomen hebben, maar juist uit andere inkomstenbonnen. Zoals inkomen uit vermogen en uit het eigen bedrijf. En dat de heffingen die ze daarover moeten betalen in de regel wat 'tegen vallen'. Die managers etc. horen dus duidelijk niet tot die groep.Sissors schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:42:
[...]
Dat zijn dan ook wel echt de meest extreme uitzonderingen naar boven toe. Want als we het over tientallen keren meer verdienen hebben dan een loodgieter, dan hebben we het over brutosalarissen van boven de miljoen dus. Ik werk zelf bij een multinational, en ik kan je verzekeren dat hoewel mijn manager niet hoeft te klagen, hij echt nog geen eens in de buurt van een miljoen komt. En zijn manager ook niet.
Je kunt in het onderzoek ook mooi zien dat de mensen die relatief veel van hun inkomsten uit werk halen, meer in het midden zitten. Daar zullen die managers dan waarschijnlijk ook zitten. Meer naar de top toe neemt het aandeel van die 'gewone' inkomsten af, ten opzichte van inkomen uit de andere zaken.
Als je echt de extreme top managers bekijkt, dan wordt het een ander verhaal, geen discussie over vanuit mijn kant. Maar de gemiddelde manager bij een multinational, de gemiddelde jurist, de gemiddelde advocaat, komt echt nergens in de buurt van de miljoen.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:34:
[...]
Maar een van de belangrijke punten uit dat onderzoek is nu juist dat die grote inkomens hun inkomsten in de regel niet als 'gewoon' inkomen hebben, maar juist uit andere inkomstenbonnen. Zoals inkomen uit vermogen en uit het eigen bedrijf. En dat de heffingen die ze daarover moeten betalen in de regel wat 'tegen vallen'. Die managers etc. horen dus duidelijk niet tot die groep.
Je kunt in het onderzoek ook mooi zien dat de mensen die relatief veel van hun inkomsten uit werk halen, meer in het midden zitten. Daar zullen die managers dan waarschijnlijk ook zitten. Meer naar de top toe neemt het aandeel van die 'gewone' inkomsten af, ten opzichte van inkomen uit de andere zaken.
En niet dat het nu ons lichtende voorbeeld moet zijn, maar toevallig gisteren over gehad met aantal van mijn Indiase collega's. Het loon als senior engineer daar is vergelijkbaar met hier, met stuk lagere belastingen, en dan zit je eens zeker een factor 50 boven het minimum loon. Nu klaag ik echt niet snel over mijn salaris hier hoor, maar ik zit ook geen factor 50 boven het minimum loon
Dat is toch precies wat ik zeg? En ook wat het onderzoek zegt. Dat de grootverdieners hun inkomsten juist niet uit gewoon werk halen, maar uit andere zaken. En dat die managers misschien een relatief hoog arbeidsinkomen hebben, maar daarmee bij lange na niet bij de top van de totale inkomens behoren .Sissors schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:48:
[...]
Als je echt de extreme top managers bekijkt, dan wordt het een ander verhaal, geen discussie over vanuit mijn kant. Maar de gemiddelde manager bij een multinational, de gemiddelde jurist, de gemiddelde advocaat, komt echt nergens in de buurt van de miljoen.
De grafiek is misleidend. P0-P20 is eruit geknipt, maar wél de P99.9 laten zien. De laagste inkomens worden niet het zwaarst belast, dat zijn de midden inkomens.Afas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:25:
[...]
Het grotere probleem zit vooral aan het begin van de grafiek, namelijk dat mensen met een laag inkomen relatief het zwaarst belast worden.
P0-P10 betaald minder dan P90-P100 gok ik
[ Voor 5% gewijzigd door Torgo op 25-03-2022 16:11 ]
Inmiddels reactie van de minister:
Kabinet sorteert voor op zwaarder belasten vermogen
Het zwaarder belasten van inkomen uit vermogen staat hoog op de politieke agenda na een studie van het Centraal Planbureau (CPB) waaruit blijkt dat de rijkste 1% van de bevolking relatief weinig belasting betaalt. Vicepremier Sigrid Kaag zei vrijdag na afloop van de ministerraad dat 'inkomen uit vermogen relatief laag wordt belast'.
...
Volgens Kaag is de studie 'heel duidelijk': 'De verdelingseffecten (van het belastingstelsel, red.) zijn heel anders dan de bedoeling is'.
...
Het is voor het eerst dat het kabinet zich op dit onderwerp zo duidelijk uitspreekt, tot nu toe vooral een thema van de linkse partijen. Het kabinet wil wel eerst een studie naar vermogensongelijkheid afwachten, waar voorzitter Laura van Geest van de Autoriteit Financiële Markten aan werkt. Deze studie is in juni klaar.
Als ze dat introduceren krijg je vanzelf migraties. Dan kun je nog steeds inkomen uit onroerend goed belasten in Nederland, maar met aandelen ligt het een stuk anders. De rijkste 1% van de bevolking heeft overal wel wat en een groot deel zal niet te beroerd zijn om ergens anders te gaan wonen.
Verwijderd
1% is een hoop mensen. Zou 170.000 man echt graag vertrekken? Dat zijn echt niet allemaal grootgrondbezitters of mensen met een groot internationaal netwerk voor wie belasting genoeg reden is om te emigreren.Sineplex schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:02:
Als ze dat introduceren krijg je vanzelf migraties. Dan kun je nog steeds inkomen uit onroerend goed belasten in Nederland, maar met aandelen ligt het een stuk anders. De rijkste 1% van de bevolking heeft overal wel wat en een groot deel zal niet te beroerd zijn om ergens anders te gaan wonen.
het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft op verzoek van Business Insider Nederland uitgezocht hoeveel vermogen nodig is om tot de 1 procent rijkste mensen van ons land te behoren. Volgens de meest recente cijfers (2019) heb je daarvoor minimaal 2,2 miljoen euro nodig.Sineplex schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:02:
https://www.businessinsid...derland-vermogen-drempel/
Ik gok dat ze met de VRH zich niet gaan beperken tot de 1% die meer dan 2,2 miljoen EUR aan vermogen heeft (exclusief woningwaarde, want die telt niet mee als vermogen). Waarschijnlijk zijn we allemaal de sjaak
Misschien zullen enkele mensen om deze reden verhuizen naar het buitenland, maar dat lijkt me geen reden om de rijkste 1% dan maar te ontzien. Zoals @Verwijderd al opmerkt zijn dit zeker niet allemaal groot grondbezitters die koste wat het kost alleen maar belasting willen ontwijken. De meesten zullen het denk ik gewoon slikken en meer belasting gaan betalen.Sineplex schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:02:
Als iemand dan wel zo nodig wil vertrekken omdat hij/zij over de grens wat minder belasting betaalt: laat ze dan maar vertrekken. Even goede vrienden.
Het gewoon op de middenklasse gooien is al het plan van CU. Om te zorgen dat de rijkste 1% meer moeten betalen, willen ze sociale premies voor iedereen die meer dan €50k verdient verhogen...Torgo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:47:
[...]
het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft op verzoek van Business Insider Nederland uitgezocht hoeveel vermogen nodig is om tot de 1 procent rijkste mensen van ons land te behoren. Volgens de meest recente cijfers (2019) heb je daarvoor minimaal 2,2 miljoen euro nodig.
https://www.businessinsid...derland-vermogen-drempel/
Ik gok dat ze met de VRH zich niet gaan beperken tot de 1% die meer dan 2,2 miljoen EUR aan vermogen heeft (exclusief woningwaarde, want die telt niet mee als vermogen). Waarschijnlijk zijn we allemaal de sjaak
En dat is mijn probleem zo vaak als het gaat over de rijkste 1% ook gewoon een vergelijkbaar percentage te laten betalen tov de rest. Het voorstel is dan altijd direct belastingen verhogen die ze niet tot nauwelijks betalen.
Is dit ook nog ergens op gebaseerd of alleen vanuit de onderbuik? Woont de Duitse 1% buiten Duitsland omdat ze daar 30% op de winst van aandelenverkoop rekenen?Sineplex schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:02:
Mja, maar als je 50x boven minimum loon zit is het normale service niveau in een land als dat wel erg laag. Daar moet je ook maar tegen kunnen.Sissors schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:48:
[...]
Als je echt de extreme top managers bekijkt, dan wordt het een ander verhaal, geen discussie over vanuit mijn kant. Maar de gemiddelde manager bij een multinational, de gemiddelde jurist, de gemiddelde advocaat, komt echt nergens in de buurt van de miljoen.
En niet dat het nu ons lichtende voorbeeld moet zijn, maar toevallig gisteren over gehad met aantal van mijn Indiase collega's. Het loon als senior engineer daar is vergelijkbaar met hier, met stuk lagere belastingen, en dan zit je eens zeker een factor 50 boven het minimum loon. Nu klaag ik echt niet snel over mijn salaris hier hoor, maar ik zit ook geen factor 50 boven het minimum loon. (En dat is maar goed ook, want grote inkomensverschillen hebben flinke nadelen voor een samenleving, maar laten we ook niet overdrijven hoe groot verschillen hier zijn).
Er zijn een aantal dingen die je met een bak geld kan oplossen maar voor bepaalde services moet er wel een klantenkring zijn om daar een goede industrie voor te kunnen hebben.
Bijvoorbeeld erg specialistische zorg voor bepaalde ziekten. Nu kan je met genoeg geld altijd uitvliegen naar de USA ofzo maar dat is niet altijd even handig natuurlijk. Of dan heb je het over een behoorlijke stapel FU geld.
Percentage op winst van aandelen lijkt mij best een mooi iets. Ook op vastgoed. Dan betaal je belasting op je "inkomen" ipv op je bezit. En dan dus geen VRH meer. Weet niet of dit uitvoerbaar is?devices schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:35:
[...]
Is dit ook nog ergens op gebaseerd of alleen vanuit de onderbuik? Woont de Duitse 1% buiten Duitsland omdat ze daar 30% op de winst van aandelenverkoop rekenen?
De Nederlander die netjes in een koophuis woont extra belasten naarmate deze verder afgelost wordt vind ik een stuk kwalijker. Zoiets had Klaas Knot het al over. Prikkels die het gunstig maken om flink schuld te houden kunnen in mijn beleving niet goed zijn. Ze zouden de aflossing ipv de rente op hypotheken aftrekbaar moeten maken!
Daar gaat toch juist de hele discussie over. Dat de inkomsten uit bv vermogen zo beroerd worden belast dat de echt rijken daar om lachen. Daarnaast is de omvorming van de box3 heffing nu juist er op gericht om geen belasting meer op fictief rendement te heffen, maar op het werkelijke inkomen uit vermogen.Remco d schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:13:
[...]
Percentage op winst van aandelen lijkt mij best een mooi iets. Ook op vastgoed. Dan betaal je belasting op je "inkomen" ipv op je bezit. En dan dus geen VRH meer. Weet niet of dit uitvoerbaar is?
Waarom zou je aflossen aftrekbaar maken? Eerst schulden maken en vervolgens geld van de overheid toe krijgen?De Nederlander die netjes in een koophuis woont extra belasten naarmate deze verder afgelost wordt vind ik een stuk kwalijker. Zoiets had Klaas Knot het al over. Prikkels die het gunstig maken om flink schuld te houden kunnen in mijn beleving niet goed zijn. Ze zouden de aflossing ipv de rente op hypotheken aftrekbaar moeten maken!
Ik ben het ermee eens dat de hypotheekrenteaftrek een gedrocht is dat het liefst zo snel mogelijk afgeschaft zou worden. Het stimuleert namelijk vooral het aangaan van schulden. En heeft niets te maken met het mogelijk maken van wonen in een woonhuis. Daarvoor kun je veel betere maatregelen treffen.
Maar zitten de 'echt rijken' in box 3 te sparen/beleggen? Volgens mij zit dat allemaal in box 2. En los daarvan is er best wat voor te zeggen om box 3 aan te passen. Maar ik verwacht dat het resultaat om de 1% of 0.1% rijkste meer te laten betalen vooral gat zijn dat de bovenkant middenklasse, laten we zeggen de top 25%, vooral meer moet betalen, en de top 1% er heel weinig van merkt.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:33:
[...]
Daar gaat toch juist de hele discussie over. Dat de inkomsten uit bv vermogen zo beroerd worden belast dat de echt rijken daar om lachen. Daarnaast is de omvorming van de box3 heffing nu juist er op gericht om geen belasting meer op fictief rendement te heffen, maar op het werkelijke inkomen uit vermogen.
Dat ligt er sterk aan hoe de nieuwe heffing er uit gaat zien. Als ik het goed begrepen heb, is er geen juridisch bezwaar om een vermogensheffing in te voeren ipv of bovenop een vorm van VRH. Daarmee zou bijvoorbeeld vanaf 2 of 5 miljoen een rendementsonafhankelijke belasting op vermogen ingevoerd kunnen worden die ook lastig te ontwijken is zo lang je in Nederland woont.Sissors schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:46:
[...]
Maar zitten de 'echt rijken' in box 3 te sparen/beleggen? Volgens mij zit dat allemaal in box 2. En los daarvan is er best wat voor te zeggen om box 3 aan te passen. Maar ik verwacht dat het resultaat om de 1% of 0.1% rijkste meer te laten betalen vooral gat zijn dat de bovenkant middenklasse, laten we zeggen de top 25%, vooral meer moet betalen, en de top 1% er heel weinig van merkt.
Omdat de rijkste 0,1% al gevlucht is.. op papier dan. Er is denk ik niemand met 100 miljoen die niet met een fiscalist heeft gesproken om legaal minder te betaleneamelink schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:41:
[...]
Dat eerste deel klopt. Dat tweede deel niet; het meeste onderzoek wijst er juist op dat kapitaalvlucht niet echt significant is bij hogere belastingen
Als we naar de grafiek kijken zien we dat t vooral de rijkste 0,01% en 0,1% zijn. Dus als daar een paar 1000 van vertrekken ben je al het voordeel alweer kwijtVerwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:44:
[...]
1% is een hoop mensen. Zou 170.000 man echt graag vertrekken? Dat zijn echt niet allemaal grootgrondbezitters of mensen met een groot internationaal netwerk voor wie belasting genoeg reden is om te emigreren.
Als je schathemeltjerijk bent en daarom vertrekt wens ik je veel succes buiten NederlandR.van.M schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:42:
[...]
Als we naar de grafiek kijken zien we dat t vooral de rijkste 0,01% en 0,1% zijn. Dus als daar een paar 1000 van vertrekken ben je al het voordeel alweer kwijt

[ Voor 18% gewijzigd door Afas op 26-03-2022 10:51 ]
Je geeft het zelf al aan. De mensen vertrekken niet fysiek.. hun vermogen verhuist. Het is enorm moeilijk om dit te voorkomen zonder legitieme business te hinderen.Afas schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Als je schathemeltjerijk bent en daarom vertrekt wens ik je veel succes buiten NederlandPersoonlijk betaal ik nog liever iets meer belasting omdat dit soort figuren vluchten dan dat we nog langer de allerrijksten faciliteren en ook belastinginkomsten van andere landen wegnemen door allerlei dubieuze constructies via postbussen.
Dat is het probleem altijd dus het is veel makkelijker om dit soort onderzoeken te nemen en het als reden te gebruiken om de tarieven in box 3 te verhogen waardoor de kleine vermogende meer gaan betalen
We kunnen natuurlijk ook als maatschappij focussen op wie hulp nodig heeft inplaats van een rendabele 0,1% proberen weg te pesten. Ik weet niet in hoeverre je het onderzoek doorgenomen hebt maar 50% van Nederland ontvangt meer belasting dan ze betalen. Nu gun ik ieder een waardig bestaan, maar dat moet toch beter of slimmer kunnen? Laten we het vooral voor die mensen makkelijker maken en niet een vijand zoeken in de superrijken.Afas schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Als je schathemeltjerijk bent en daarom vertrekt wens ik je veel succes buiten NederlandPersoonlijk betaal ik nog liever iets meer belasting omdat dit soort figuren vluchten dan dat we nog langer de allerrijksten faciliteren en ook belastinginkomsten van andere landen wegnemen door allerlei dubieuze constructies via postbussen.
Ik heb een tijd in Zweden gewoond en gehandeld in aandelen. 30% van de winst is hierdoor weg. Ke hele FIRE plan gaat daardoor naar de knoppen, je hebt immers 30% meer nodig. Ook zaken als dividend worden belast, ook al wordt het kort uitgekeerd om daarna weer automatisch ingelegd te worden. Toen heb ik maar snel een Nederlandse bv geopend en daar twee pandjes van gekocht. Zijn inmiddels verhuurd aan twee zelfstandigen en levert mij mooi inkomen op dat voor zo’n 8% belast wordt (woon nu in Denemarken).Remco d schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:13:
[...]
Percentage op winst van aandelen lijkt mij best een mooi iets. Ook op vastgoed. Dan betaal je belasting op je "inkomen" ipv op je bezit. En dan dus geen VRH meer. Weet niet of dit uitvoerbaar is?
Dus je vindt het niet erg dat bijvoorbeeld ze verkassen en hun geld mee nemen?Afas schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Dus massa ontslagen bij Heineken, Jumbo, C&A, Felyx, Picnic, Randstad, Volker Wessels, Adyen, Talpa, Blokker, etc, etc.
Alle pijlen worden gericht op niet gelijke belastingen. Waarom worden de pijlen niet de andere kant opgericht?
Er wordt alleen gekeken naar belasting heffen, maar er wordt niet gekeken naar hoe de belastingen worden besteed. Wellicht kan je op bepaalde zaken minder iets uitgeven en toch de begroting kloppend maken zonder al te drastische aanpassing van de vermogensbelasting.
Wedden dat de kleine belegger het haasje is en niet de 1 of 0,1%? Ik gok erop dat als je de grote massa 0,5% meer VRH belasting laat betalen dit veel meer in het laadje brengt dan dat je bij de 1% rijkste Nederlanders de VRH met 2% gaat verhogen.
Er worden hier zaken verzwegen. Rijk zijn is not done. Vermogen hebben is not done.
De overheid wil gewoon dat iedereen aan het werk is.
Laatst las ik ergens dat men vindt dat er teveel renteniers zijn in Nederland. Ze hebben liever dat deze mensen gaan werken. Ik zou zeggen, wees blij dat deze mensen zich financieel zelf op de been kunnen houden.
Beter dan handje op houden.
Als er straks gekozen wordt met een 30% belasting op vermogenswinst, dan moet je rekening houden met circa 3 keer zoveel belasting betalen. Erg oneerlijk naar mijn mening.
Stel dat je rond kan komen van zeg €30.000 per jaar. In theorie op lange termijn kun je 7,5% rendement op de beurs behalen. Haal hier 3,5% vanaf voor inflatie en belasting. Dan hou je 4% over.
Je hebt dus een kapitaal van €750.000,- nodig (zonder rekening te houden met VRH drempels/partners).
Echter dit bedrag veranderd aanzienlijk als je 30% belasting over de vermogenswinst moet gaan betalen.
Je zult dan iets meer dan € 1.000.000,- aan kapitaal hebben om de 30% vermogensgroei en circa 2% inflatie te kunnen betalen.
[ Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 26-03-2022 19:36 ]
Maar die keus is twintig jaar geleden al gemaakt, bij de invoering van het boxensteksel. Alleen wordt er niet uitgegaan van het werkelijke rendement, maar van een 'gemiddeld' rendement. En dat uitgesmeerd over meerdere jaren. De hoge rendementen die momenteel worden gehaald, komen zo de komende jaren terug in de berekening van het fictieve rendement. Ook als het werkelijke rendement een paar jaar negatief zou uitvallen.phantom09 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:11:
[...]
Als er straks gekozen wordt met een 30% belasting op vermogenswinst, dan moet je rekening houden met circa 3 keer zoveel belasting betalen. Erg oneerlijk naar mijn mening.
De systematiek met fictieve rendementen houdt bovendien ook in dat de één veel meer belasting betaalt in verhouding tot het behaalde rendement en dat ander veel minder betaalt. Is dat eerlijk?
We focussen alleen op belasting heffen. Er wordt echter niet gefocused op belasting geld uitgeven.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:36:
[...]
Maar die keus is twintig jaar geleden al gemaakt, bij de invoering van het boxensteksel. Alleen wordt er niet uitgegaan van het werkelijke rendement, maar van een 'gemiddeld' rendement. En dat uitgesmeerd over meerdere jaren. De hoge rendementen die momenteel worden gehaald, komen zo de komende jaren terug in de berekening van het fictieve rendement. Ook als het werkelijke rendement een paar jaar negatief zou uitvallen.
De systematiek met fictieve rendementen houdt bovendien ook in dat de één veel meer belasting betaalt in verhouding tot het behaalde rendement en dat ander veel minder betaalt. Is dat eerlijk?
Waarom kijken we hier niet eerst naar?
Je doelt denk ik op spaarders die eerst rond de 4% rente kregen en nu bijna niks.
Dus spaarders mogen ontziend worden van de VRH belasting en beleggers mogen dan maar voor de kosten opdraaien? Is dat eerlijk?
Vergeet niet dat de overheid niks verteld dat ze nu veel minder hypothekrente aftrek moeten uitkeren omdat de hypotheekrente flink gedaald is. Ik gok dat het bedrag wat ze hiermee besparen veel groter is dan de gehele VRH inkomsten bij elkaar !
[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 26-03-2022 20:07 ]
Welke 4%? De afgelopen 10 jaar structureel niet gehaald. De afgelopen 15 jaar is weleens de 4% aangetikt, maar verre van gemiddeld 4%.phantom09 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:37:
[...]
We focussen alleen op belasting heffen. Er wordt echter niet gefocused op belasting geld uitgeven.
Waarom kijken we hier niet eerst naar?
Je doelt denk ik op spaarders die eerst rond de 4% rente kregen en nu bijna niks.
Dus spaarders mogen ontziend worden van de VRH belasting en beleggers mogen dan maar voor de kosten opdraaien? Is dat eerlijk?
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.