Highland schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:13:
Terrasjes zijn leuk en wel, maar wie heeft er een visie op de grote verschuivingen in de wereld die er gaande zijn? De terugkeer van inflatie, weerslag op de economische groei door de exit van Rusland uit de internationale economie, de versterking van China op het wereldtoneel, hogere militaire uitgaven, versnelling (of juist vertraging?) van energietransitie. Die zaken gaan vele malen meer je financiële toekomst bepalen dan dat ene biertje op het terras. Best zin in overigens, maar de woensdagochtend is nog net te koud & te vroeg.
Ik denk dat het een impuls gaat geven aan het energie vraagstuk, aan alle welvaart staat energie ten grondslag. Niet alleen de economische kant, maar bijvoorbeeld ook gezondheid en welzijn van mensen begint voor een deel bij energie. Dat we nu met de neus op de feiten worden gedrukt van iets wat we in ons achterhoofd wel wisten.
Dat vertrouwen op goedkope energie van een crimineel en corrupt regime via afspreken en verdragen onzin is. Want criminele en corrupte regimes spelen niet volgens afspraken en regels. De democratie is 20 jaar lang uitgehold ook daar zijn we achter , ook dit wisten we feitelijk al. Maar we zijn op deze en andere gebieden in slaap gesukkeld. Hopelijk zijn en blijven we wakker.
De energie transitie moet versnellen, een deltaplan voor energie lijkt mij in deze context goed haalbaar. Dus de hele infrastructuur naar een hoger niveau , we hebben het eerder gedaan is zo'n vorm dus waarom niet. Breed inzetten op opleiding, innovatie en investering in infrastructuur , niet alleen van energie maar breed. Gericht op een nieuw denken rondom welvaart.
Nu wordt welvaart berekend met het Bruto nationaal product , puur een output mertric die in WO2 aangepast is om te berekenen of we de oorlog kunnen winnen door de vijand eruit te produceren. Onzinnig in onze huidige wereld. We kijken teveel naar economie als graadmeter voor onze welvaart. Dat is niet meer van deze tijd.
Ik voorzie een versnelde gang naar een nieuwe brede meting van welvaart. Met gezondheid, geluk, leefomgeving, zingeving , duurzaamheid en kansengelijkheid (eigenlijk brede toegang tot infrastructuur) meegenomen.
We kunnen niet langer ongebreideld troep kopen die we niet perse nodig hebben om maar aan het eeuwige groei ideaal te voldoen vanwege een hang naar oude manieren van meten. Ik zie het best zonnig in. Ook al lijkt het momenteel , en is het voor veel mensen nu ook, heel heel erg donker.
Met betrekking tot FO kan je stellen dat de vragen die je voor jezelf moet beantwoorden, wat vindt ik belangrijk om met mijn tijd kennis en kunde te doen, nu het niet meer gaat over meer, meer , meer worden doorgetrokken naar de samenleving als geheel.
Dus waar veel mensen nu , noodgedwongen deels, kiezen voor het geld. Kan er nu gekozen worden op interesse en maatschappelijk nut. Dus een jonge talentvolle wetenschapper verdwijnt niet meer naar een investment banker , maar kan onderzoek naar de bestrijding van kanker blijven doen. Simpelweg omdat wij dat als maatschappij net zo goed gaan belonen, of hopelijk beter.