Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:27
Galactic schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:02:
Weet iemand of er een verschil is tussen de Gardena Sileno Minimo 250 en 500, ik zie werkelijk geen enkel verschil aan deze robot buiten de naam zelf. Leveringsomvang hetzelfde, gewicht robot hetzelfde, battery hetzelfde... als je ze in de vergelijker gooit lijkt ook alles identiek :o
verkeerde topic O-)

(het verschil lijkt toch wel echt de capaciteit van de batterij te zijn, en daarmee het oppervlak dat de maaier aankan)

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 10-03-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik heb in het verleden wel flink afgelost op mijn hypotheek, maar dat was ten tijde van dat ik 5,9% hypotheekrente betaalde. Ik betaal nu <1,5% gemiddeld, en aflossen is nauwelijks de moeite qua verlaging maandlasten.

Ik ga volgend jaar verhuizen en heb dan een nieuwe hypotheek die vaststaat voor 20 jaar vast tegen 1,3%. Ook daar loont het dus niet om extra af te gaan lossen. Ik ga gewoon volgens strategie iedere maand weer inleggen (staat nu wegens aanstaande verhuizing op een laag pitje, nu echt even sparen voor inrichting) en kijk dan over 20 jaar weer hoe de vlag erbij hangt qua hypotheekrente en of ik dan extra ga aflossen of niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:58
Highland schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:13:
Terrasjes zijn leuk en wel, maar wie heeft er een visie op de grote verschuivingen in de wereld die er gaande zijn? De terugkeer van inflatie, weerslag op de economische groei door de exit van Rusland uit de internationale economie, de versterking van China op het wereldtoneel, hogere militaire uitgaven, versnelling (of juist vertraging?) van energietransitie. Die zaken gaan vele malen meer je financiële toekomst bepalen dan dat ene biertje op het terras. Best zin in overigens, maar de woensdagochtend is nog net te koud & te vroeg.
Ik denk dat het een impuls gaat geven aan het energie vraagstuk, aan alle welvaart staat energie ten grondslag. Niet alleen de economische kant, maar bijvoorbeeld ook gezondheid en welzijn van mensen begint voor een deel bij energie. Dat we nu met de neus op de feiten worden gedrukt van iets wat we in ons achterhoofd wel wisten.

Dat vertrouwen op goedkope energie van een crimineel en corrupt regime via afspreken en verdragen onzin is. Want criminele en corrupte regimes spelen niet volgens afspraken en regels. De democratie is 20 jaar lang uitgehold ook daar zijn we achter , ook dit wisten we feitelijk al. Maar we zijn op deze en andere gebieden in slaap gesukkeld. Hopelijk zijn en blijven we wakker.

De energie transitie moet versnellen, een deltaplan voor energie lijkt mij in deze context goed haalbaar. Dus de hele infrastructuur naar een hoger niveau , we hebben het eerder gedaan is zo'n vorm dus waarom niet. Breed inzetten op opleiding, innovatie en investering in infrastructuur , niet alleen van energie maar breed. Gericht op een nieuw denken rondom welvaart.

Nu wordt welvaart berekend met het Bruto nationaal product , puur een output mertric die in WO2 aangepast is om te berekenen of we de oorlog kunnen winnen door de vijand eruit te produceren. Onzinnig in onze huidige wereld. We kijken teveel naar economie als graadmeter voor onze welvaart. Dat is niet meer van deze tijd.

Ik voorzie een versnelde gang naar een nieuwe brede meting van welvaart. Met gezondheid, geluk, leefomgeving, zingeving , duurzaamheid en kansengelijkheid (eigenlijk brede toegang tot infrastructuur) meegenomen.

We kunnen niet langer ongebreideld troep kopen die we niet perse nodig hebben om maar aan het eeuwige groei ideaal te voldoen vanwege een hang naar oude manieren van meten. Ik zie het best zonnig in. Ook al lijkt het momenteel , en is het voor veel mensen nu ook, heel heel erg donker.

Met betrekking tot FO kan je stellen dat de vragen die je voor jezelf moet beantwoorden, wat vindt ik belangrijk om met mijn tijd kennis en kunde te doen, nu het niet meer gaat over meer, meer , meer worden doorgetrokken naar de samenleving als geheel.

Dus waar veel mensen nu , noodgedwongen deels, kiezen voor het geld. Kan er nu gekozen worden op interesse en maatschappelijk nut. Dus een jonge talentvolle wetenschapper verdwijnt niet meer naar een investment banker , maar kan onderzoek naar de bestrijding van kanker blijven doen. Simpelweg omdat wij dat als maatschappij net zo goed gaan belonen, of hopelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Lol in het verkeerde topic gepost :)

Even ontopic, donderdag heb ik voor de eerste keer in lange tijd wat nieuwe IMAE.AS ingesslagen.

Ik heb dus veel geld uitgegeven, maar toch is het op termijn goed voor de financiële onafhankelijkheid 8)

[ Voor 74% gewijzigd door Galactic op 10-03-2022 15:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

kmf schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:37:

[...]

Aflossen is niet enkel rendement, je hebt ook flinke besparing.
ik heb mijn hypotheekverloop in een sheet vergeleken. door mijn aflossingen zal ik in
2024 hypotheekvrij (mits ik in 2024 dat laatste bedrag ook in 1x aflost, anders moet ik die lineaire hypotheek natuurlijk laten verminderen) in plaats van 2047.
Ik heb in dec 2017 wat afgelost op het huis.

Als ik nu ga even ga rekenen:

* Had ik vanaf dat moment alles blijven aflossen en voor hypotheek vrij gegaan, dan had ik rond 6-2025 hypotheekvrij kunnen zijn.
* Had ik vanaf dat moment niets meer extra afgelost en alles geïnvesteerd, dan had ik rond 11-2023 de hypotheek kunnen "matchen"
* Had ik die aflossing niet gedaan, maar alles geïnvesteerd. Dan had ik rond 4-2023 de hypotheek kunnen "matchen".

De besparing van de aflossing had momenteel ruim 4,5x zoveel opgeleverd als ik de boel geïnvesteerd zou hebben. Achteraf is natuurlijk mooi wonen, maar dit is wel de reden waarom hier zoveel mensen niet (meer) de focus op aflossen hebben. Als je nu een sheet vult waarbij je had gaan beleggen ipv aflossen, dan had je waarschijnlijk nu al meer in beleggingen gehad dan je aan hypotheek nog uit zou hebben staan.

Ondanks dat, denk ik dat aflossen ook gewoon een goede optie is voor de meeste Nederlanders, maar vanuit financieel oogpunt valt het te betwijfelen of dit de beste keuze is.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

CaLeX schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:59:
[...]

* Had ik vanaf dat moment alles blijven aflossen en voor hypotheek vrij gegaan, dan had ik rond 6-2025 hypotheekvrij kunnen zijn.
* Had ik vanaf dat moment niets meer extra afgelost en alles geïnvesteerd, dan had ik rond 11-2023 de hypotheek kunnen "matchen"
* Had ik die aflossing niet gedaan, maar alles geïnvesteerd. Dan had ik rond 4-2023 de hypotheek kunnen "matchen".

De besparing van de aflossing had momenteel ruim 4,5x zoveel opgeleverd als ik de boel geïnvesteerd zou hebben. Achteraf is natuurlijk mooi wonen, maar dit is wel de reden waarom hier zoveel mensen niet (meer) de focus op aflossen hebben. Als je nu een sheet vult waarbij je had gaan beleggen ipv aflossen, dan had je waarschijnlijk nu al meer in beleggingen gehad dan je aan hypotheek nog uit zou hebben staan.

Ondanks dat, denk ik dat aflossen ook gewoon een goede optie is voor de meeste Nederlanders, maar vanuit financieel oogpunt valt het te betwijfelen of dit de beste keuze is.
en had je dat geld een maand of twee geleden belegd, dan had je nu veel pijn gehad.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:55
kmf schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:36:
en had je dat geld een maand of twee geleden belegd, dan had je nu veel pijn gehad.
Ik beleg iedere maand ongeveer 4x het bedrag dat we aan aflossing betalen. Dus ook afgelopen 2 maanden, ik heb daar geen pijn van.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Ik denk dat het een impuls gaat geven aan het energie vraagstuk, aan alle welvaart staat energie ten grondslag. Niet alleen de economische kant, maar bijvoorbeeld ook gezondheid en welzijn van mensen begint voor een deel bij energie. Dat we nu met de neus op de feiten worden gedrukt van iets wat we in ons achterhoofd wel wisten.

Dat vertrouwen op goedkope energie van een crimineel en corrupt regime via afspreken en verdragen onzin is. Want criminele en corrupte regimes spelen niet volgens afspraken en regels. De democratie is 20 jaar lang uitgehold ook daar zijn we achter , ook dit wisten we feitelijk al. Maar we zijn op deze en andere gebieden in slaap gesukkeld. Hopelijk zijn en blijven we wakker.

De energie transitie moet versnellen, een deltaplan voor energie lijkt mij in deze context goed haalbaar. Dus de hele infrastructuur naar een hoger niveau , we hebben het eerder gedaan is zo'n vorm dus waarom niet. Breed inzetten op opleiding, innovatie en investering in infrastructuur , niet alleen van energie maar breed. Gericht op een nieuw denken rondom welvaart.

Nu wordt welvaart berekend met het Bruto nationaal product , puur een output mertric die in WO2 aangepast is om te berekenen of we de oorlog kunnen winnen door de vijand eruit te produceren. Onzinnig in onze huidige wereld. We kijken teveel naar economie als graadmeter voor onze welvaart. Dat is niet meer van deze tijd.

Ik voorzie een versnelde gang naar een nieuwe brede meting van welvaart. Met gezondheid, geluk, leefomgeving, zingeving , duurzaamheid en kansengelijkheid (eigenlijk brede toegang tot infrastructuur) meegenomen.

We kunnen niet langer ongebreideld troep kopen die we niet perse nodig hebben om maar aan het eeuwige groei ideaal te voldoen vanwege een hang naar oude manieren van meten. Ik zie het best zonnig in. Ook al lijkt het momenteel , en is het voor veel mensen nu ook, heel heel erg donker.

Met betrekking tot FO kan je stellen dat de vragen die je voor jezelf moet beantwoorden, wat vindt ik belangrijk om met mijn tijd kennis en kunde te doen, nu het niet meer gaat over meer, meer , meer worden doorgetrokken naar de samenleving als geheel.

Dus waar veel mensen nu , noodgedwongen deels, kiezen voor het geld. Kan er nu gekozen worden op interesse en maatschappelijk nut. Dus een jonge talentvolle wetenschapper verdwijnt niet meer naar een investment banker , maar kan onderzoek naar de bestrijding van kanker blijven doen. Simpelweg omdat wij dat als maatschappij net zo goed gaan belonen, of hopelijk beter.
Als de energie transitie moet versnellen zullen er eerst veel meer vaklui moeten komen. Vandaag heb ik 6 installateurs gebeld en gemaild. Niet één daarvan wil zelfs maar een offertegesprek plannen het komende half jaar. Allemaal veel te druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Afas schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:47:
[...]
Als de energie transitie moet versnellen zullen er eerst veel meer vaklui moeten komen. Vandaag heb ik 6 installateurs gebeld en gemaild. Niet één daarvan wil zelfs maar een offertegesprek plannen het komende half jaar. Allemaal veel te druk
Daar komt zeker een forse investering in technische opleidingen bij , want het is momenteel inderdaad niet makkelijk om technische mensen te vinden. Overigens wordt daar al aan gewerkt door de branche en het MBO onder andere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:57
[...]

Alleen als je het nu weer nodig had gehad. Maar dan had je sowieso niet moeten gaan beleggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Gekke manier om je gelijk proberen te halen.

En die pijn valt best mee, mijn beleggingen zijn ongeveer 8% minder waard geworden de afgelopen 2 maanden. Maar de 2 jaar ervoor met 35% gestegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Een fluctuatie van 8% over een kwartaal doet vrijwel geen pijn. Zeker niet als je DCA blijft inleggen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Blik1984 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Gekke manier om je gelijk proberen te halen.
geen poging om gelijk te halen aangezien het nu wel duidelijk is dat iedereen zijn eigen strategie moet volgen.
ik heb er wel een beetje genoeg van de "had ik.. toen" en "als"-jes. en dat was er ook heel veel in die post
En die pijn valt best mee, mijn beleggingen zijn ongeveer 8% minder waard geworden de afgelopen 2 maanden. Maar de 2 jaar ervoor met 35% gestegen
komt er op neer dat als ik werkloos ben met enkel beleggingen nu, dat de 8% wel veel minder fijn voelt dan die flink afgeloste hypotheek

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 11-03-2022 00:10 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:08
[...]

Als je pijn voelt bij een koersdaling, dan moet je inderdaad niet gaan beleggen. Maar als je die beleggingen hebt met het oog op het aanhouden voor de duur van de hypotheek (dus tot zo'n 30 jaar), dan zullen de meeste beleggers hier niet wakker van liggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Rubbergrover1 op 11-03-2022 05:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kmf schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:09:
[...]

geen poging om gelijk te halen aangezien het nu wel duidelijk is dat iedereen zijn eigen strategie moet volgen.
ik heb er wel een beetje genoeg van de "had ik.. toen" en "als"-jes. en dat was er ook heel veel in die post

[...]

komt er op neer dat als ik werkloos ben met enkel beleggingen nu, dat de 8% wel veel minder fijn voelt dan die flink afgeloste hypotheek
Dat ligt er maar net aan hoe hoog je hypotheek is. Ik heb een hypotheek van 25% LTV waarvan een gedeelte ook nog eens bankspaarhypotheek is. Ik kom op 13% LTV uit als de bankspaarhypotheek is afgelost.

Je hebt best wel een punt met dat je ook goed moet letten op je cashflow en dat aflossen van je hypotheek een positieve impact heeft op die cashflow. Maar je presenteert het wel heel erg zwart-wit hier. Het merendeel van de mensen hier zal zijn geld differentiëren en ook gedeeltelijk inzetten op het hebben van een lagere hypotheek. Maar vanaf een bepaald niveau (op basis van LTV-ratio) is dat gewoon niet zo nuttig, helemaal niet als de rente die betaald wordt ook nog eens peanuts is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:13
De afgelopen 10 jaar had je beter kunnen beleggen dan aflossen. In mijn ogen is dat een indicatie dat systemen scheef lopen. Lenen voor een huis is prima maar als het niet meer loont om deze lening af te lossen zitten we dan niet allemaal in een piramidespel? Ik hoop echt dat binnenkort de boel gerepareerd wordt, hypotheekrente naar een procent of 5, spaarrente terug zodat niet iedere ZZP tegelzetter 3 pandjes moet kopen voor z'n pensioen. Huizenprijzen terug naar het aantal modale inkomens wat tien jaar terug normaal was.

Iedere cowboy die zonder eigen geld een hoop vastgoed heeft failliet en starters weer een kans.

Maar goed dat gaat niet gebeuren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:47
Voor mij betekent het niet dat systemen scheef lopen als beleggen meer opbrengt dan aflossen. Dit is namelijk heel vaak zo, alleen het risico (kans op een hele slechte uitkomst) is bij beleggen groter. Dit hoort zo en is van alle tijden. Wat wel lijkt verandert nu aandelen al vanaf 2009 goed renderen is de perceptie van dit risico. Dit leidt tot het nemen van meer risico.

Over risico's gesproken. Onderstaand artikel legt m.i. redelijk begrijpelijk uit waarom bij blijvend hoge inflatie de centrale banken vanwege de schuldenberg de rente niet kunnen verhogen. Schulden zouden voor veel overheden onbetaalbaar worden. Een cruciaal verschil met de jaren '70. De verwachting is in dat scenario dat de nu door centrale banken opgekochte schulden in meer of mindere mate worden kwijtgescholden, bijvoorbeeld via het omzetten naar 100 jaar lopende renteloze obligaties (of een andere technische truc). Overheden kunnen namelijk niet bezuinigen, de rentelast is een veel te groot onderdeel van de begroting. Pas daarna zouden rentes omhoog kunnen om de inflatie te beteugelen. In de periode daarvoor erodeert inflatie de schulden en de koopkracht van geld. De reële rente is onder nul.

Het moment voordat de rentes omhoog kunnen, is spaargeld dus keihard koopkracht inleveren. Want de reële rente is onder nul. Obligaties is ook lastig, als de rente niet verder kan dalen. Daar zou in US iets meer ruimte nog liggen dan in EU. Wat er wel kan gebeuren is dat beleggers obligaties bij langdurige negatieve reële rente steeds meer dumpen, waardoor de centrale banken nog meer moeten opkopen om de rente niet te laten oplopen voor overheden. Aandelen zouden nog relatief save kunnen zijn. En goud en grondstoffen zouden ook relatief gezien renderen. Hard assets behouden hun koopkracht.

Alles verandert nadat overheden minder schulden hebben (doordat centrale banken hun truc uithalen) en rente gaat stijgen. Dan komt er eerst een fase waarin obligaties sterk dalen, maar daarna aantrekkelijk worden als rente hoger wordt dan inflatie. Aandelen, met name gericht op groei, gaan sterk dalen. Goud blijft eerst ok, totdat obligaties een reële rente hoger dan nul hebben doordat rente hoger is dan inflatie.

https://seekingalpha.com/...es-work-public-debt-japan

Een m.i. plausibel scenario, maar de timing is onmogelijk te voorspellen. Het geeft echter wel aan dat spaarders voorlopig niet hoeven te rekenen op een rentestijging en al helemaal niet op een rente die hoger is dan de inflatie. Het signaal om als belegger heel waakzaam te worden is als er weer een schuldencrisis komt en langzaam geluiden over de onhoudbaarheid van overheid schulden oppoppen. Het eerste signaal is eigenlijk als centrale banken ondanks de hoge inflatie toch schulden (moeten) blijven opkopen en hun nu aangekondigde minder accommoderende beleid moeten bijstellen.

Relevantie voor FO. Waarschijnlijk voor velen met 100% aandelen en buy-and-hold geen enkele relevantie. Velen roepen nu met jaren van stijgingen dat ze de rit gaan uitzitten. Misschien kan bovenstaande wel bijdragen aan het besef dat de huidige situatie met én hoge schulden én hoge inflatie bijzonder is (we gaan terug naar de oorlogsjaren en vlak daarna). En dat de komende periode het risico van beleggen wel eens behoorlijk kan toenemen. Voor mijzelf is relevant dat ik blijf spreiden, want hoe plausibel dit scenario ook, spreiden is uiteindelijk de acceptatie van niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 18:48
Hallo iedereen,

Ik heb voorheen wel is in dit topic gepraat, misschien alweer een jaar geleden. Ik moet zeggen dat ik geen enkele stap heb gemaakt naar FO naar mijn mening. Ik wil daar graag verandering in brengen, of in ieder geval een buffer opbouwen, vandaar wat vragen.

Ik heb momenteel geen school en ben opzoek naar werk, ik heb misschien momenteel wat gevonden bij StudentAanHuis (Dinsdag een trainingsdag). Als dit goed loopt is mijn planning om LOI te gaan doen als studie, ik heb een weekje het geprobeerd bij het nova college, maar dit beviel mij niet. Ik ben klaar met in de klas zitten en wil het graag zelfstandig aanpakken. Achteraf gezien vraag ik mij af of dit financieel gezien wel een goede keuze is geweest. Ik heb deze keuze in januari gemaakt en we zitten inmiddels in maart. Sinds dien wat baantje geprobeerd maar nog niet echt wat gevonden.
In die 2 maanden heb ik mijn studiefinanciering laten doorlopen wat achteraf misschien niet zo'n goed idee was. Ik had dit gedaan om mijn vaste lasten door te kunnen betalen. Echter kreeg ik afgelopen week een berichtje dat mijn studiefinanciering stop is gezet en dat ik voor april het moet terug betalen wat ik heb ontvangen (was te verwachten natuurlijk). Ik heb verder geen buffer en langer dan een maand zonder werk kan ik de vaste lasten niet door blijven betalen.

Ik heb er dus een beetje een zooitje van gemaakt, ik hou ondertussen wel netjes bij wat ik allemaal uitgeef en wat mijn vaste lasten zijn. Vanwege een verhuizing en het moeten inrechten van mijn eigen kamer is mijn buffer helaas weg. Mochten jullie geinteresseerd zijn in de backstory van dit alles, dan moeten jullie even op mijn naam zoeken in dit topic, of de vorige. Daar heb ik uitgebreid alles verteld.

Nou dus mijn echte vraag, ik wil graag een buffer opbouwen en uiteindelijk FO worden. Ik zal hierbij momenteel mijn vaste laste delen, misschien dat jullie nog tips hebben waar ik op kan bezuinigen of andere algemene tips die mij zouden kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwnOKnA3CavAX3ZHL1-Jh1GcAzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P25znRmMzxkdLhqpqtx23xdl.png?f=user_large

When nothing goes right, go left

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

ItsCrewz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:25:
Hallo iedereen,

Ik heb voorheen wel is in dit topic gepraat, misschien alweer een jaar geleden. Ik moet zeggen dat ik geen enkele stap heb gemaakt naar FO naar mijn mening. Ik wil daar graag verandering in brengen, of in ieder geval een buffer opbouwen, vandaar wat vragen.

Ik heb momenteel geen school en ben opzoek naar werk, ik heb misschien momenteel wat gevonden bij StudentAanHuis (Dinsdag een trainingsdag). Als dit goed loopt is mijn planning om LOI te gaan doen als studie, ik heb een weekje het geprobeerd bij het nova college, maar dit beviel mij niet. Ik ben klaar met in de klas zitten en wil het graag zelfstandig aanpakken. Achteraf gezien vraag ik mij af of dit financieel gezien wel een goede keuze is geweest. Ik heb deze keuze in januari gemaakt en we zitten inmiddels in maart. Sinds dien wat baantje geprobeerd maar nog niet echt wat gevonden.
In die 2 maanden heb ik mijn studiefinanciering laten doorlopen wat achteraf misschien niet zo'n goed idee was. Ik had dit gedaan om mijn vaste lasten door te kunnen betalen. Echter kreeg ik afgelopen week een berichtje dat mijn studiefinanciering stop is gezet en dat ik voor april het moet terug betalen wat ik heb ontvangen (was te verwachten natuurlijk). Ik heb verder geen buffer en langer dan een maand zonder werk kan ik de vaste lasten niet door blijven betalen.

Ik heb er dus een beetje een zooitje van gemaakt, ik hou ondertussen wel netjes bij wat ik allemaal uitgeef en wat mijn vaste lasten zijn. Vanwege een verhuizing en het moeten inrechten van mijn eigen kamer is mijn buffer helaas weg. Mochten jullie geinteresseerd zijn in de backstory van dit alles, dan moeten jullie even op mijn naam zoeken in dit topic, of de vorige. Daar heb ik uitgebreid alles verteld.

Nou dus mijn echte vraag, ik wil graag een buffer opbouwen en uiteindelijk FO worden. Ik zal hierbij momenteel mijn vaste laste delen, misschien dat jullie nog tips hebben waar ik op kan bezuinigen of andere algemene tips die mij zouden kunnen helpen.

[Afbeelding]
Heb je die dure zorgverzekering echt nodig? Ik betaal 83 euro per maand.

60 euro per jaar voor vpn. Is dat nodig? Mijn vpn is gratis. Maar misschien bedoelen we iets anders.

Ziggo en Tele2 ook zeer zeer duur. De vraag is of het je dat waard is.
Ik betaal 6 euro per maand voor mijn mobiele abbo met databundel. En 40 euro per maand voor 1 gigabit glasvezel. Tv kijken we via chromecast of op een andere gratis manier.

Fietsverzekering.. Tsja kan. Persoonlijk kies ik voor een goed slot, en fiets op veilige plek parkeren.

Geen idee wat Google one is. Maar dataopslag is ook wel gratis verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:36
@Magpie terechte constateringen omtrent risiso's.
Een langere periode van stagflatie zonder dat je de rente flink kan verhogen vanwege hoge overheidsschulden is ook economisch gezien schadelijk. En de trieste werkelijkheid van vandaag in Europa (!) heeft ook een vertragend effect op renteverhoging, voor alle beleggingscategorieën lijkt het perspectief ongunstig, behalve voor investeren in energiebesparing en -opwekking. Ik ben blij dat we zonnepanelen hebben, maar we hadden er nog meer moeten leggen...

Ik ben bezig met de belastingaangifte en wij moeten dit jaar voor het eerst bijbetalen, dat is toch jammer ook al had ik het kunnen zien aankomen natuurlijk. De combinatie van hogere prijzen en vermogensbelasting maakt me in elk geval ook weer eens bewust dat je dat niet kan negeren in FO-plannen. Nog eens even gekeken naar hoe het fictieve rendement voor de beleggingscategorie (in box 3) wordt berekend:

Artikel 10.6ter, derde lid, Wet IB 2001 bepaalt op welke manier het percentage dat geldt voor rendementsklasse II jaarlijks wordt herijkt. Dit percentage wordt gesteld op de som van 53% van het
langetermijnrendement op onroerende zaken, 33% van het langetermijnrendement op aandelen en 14% van het langetermijnrendement op obligaties: https://download.belastin...rend_box3_ib3401b21pl.pdf

Ik wist eerlijk gezegd niet dat vastgoed zo'n belangrijk aandeel daarin had. Stel het beleggingsrendement blijft dit jaar negatief en je hebt geen vastgoed, dan kan het nog steeds zijn dat je met een positief rendement moet gaan rekenen. Dan is het te hopen dat box 3 na de uitspraak van de Hoge Raad snel op de schop gaat,

Met de onrust in de wereld en wat gezondheidsproblemen daarvoor ben ik opbouw van vermogen overigens een klein beetje aan het relativeren zonder doelstellingen opzij te zetten en DCA/buy hold gaat gewoon door. Het zal vast ook liggen aan de beurskoersen, maar veiligheid, gezondheid en vrijheid staan voorop en dan is 'het nu' lijkt ineens wat belangrijker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 21:22
CaLeX schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Ik heb het al vaker gepost maar aflossen brengt toch nog wat andere voordelen met zich mee 1) op den duur een lagere rente vanwege wegvallen risico opslag. 3) geen / minder noodzaak tot een ORV 3) geen / minder noodzaak tot het afsluiten van een WAO gat verzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flyingdutchboy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:04:
[...]

Ik heb het al vaker gepost maar aflossen brengt toch nog wat andere voordelen met zich mee 1) op den duur een lagere rente vanwege wegvallen risico opslag. 3) geen / minder noodzaak tot een ORV 3) geen / minder noodzaak tot het afsluiten van een WAO gat verzekering
1. Kan ook gewoon door taxatie na waardestijging.
2. Die kun je sowieso opzeggen, zeker als je inmiddels bijv > 100k in aandelen hebt zitten.
3. Zelfde als 2. Maar ik zou een dergelijke verzekering sowieso niet nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Klopt, beide methodes hebben nog extra voor en nadelen. Als je veel belegd hebt zou je een deel als onderpand kunnen gebruiken bij een lening om daar nog een extra hefboom mee te krijgen zonder al te veel risico.

Ik promoot ook hier niet zozeer om volledig op beleggen te gaan. Ik reageerde op de discussie waarom hier vaak het advies gegeven wordt om te gaan beleggen ipv zoveel mogelijk af te lossen.

m.i. is dit geen keuze van slecht/goed maar het is een keuze tussen goed/goed. Waarbij beleggen historisch gezien net even wat beter is. Toevallig van de week een collega hier over gesproken, die houden 2~3k per maand over straks en willen dat allemaal gaan aflossen om hypotheek vrij te zijn. Is dat het slimste? Ik denk van niet, maar het is zeker wel slim om te doen. Ik heb nog voorgesteld om met 10% gaan te beleggen maar een goede nachtrust is toch het belangrijkste rendement.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:32:
[...]

1. Kan ook gewoon door taxatie na waardestijging.
2. Die kun je sowieso opzeggen, zeker als je inmiddels bijv > 100k in aandelen hebt zitten.
3. Zelfde als 2. Maar ik zou een dergelijke verzekering sowieso niet nemen.
1. Tuurlijk helpt waardestijging hierin mee, maar met aflossen erbij gaat het wel sneller. Daarmee is aflossen helemaal geen gekke keuze.

2. Dat kun je niet zo stellig zeggen. Dat hangt echt af van de waarde van de woning ten opzichte van de openstaande schuld. En dan ook nog eens of de nabestaanden het zelf goed kunnen redden na jouw overlijden. Een ORV lijkt me heel waardevol tot het punt dat het voor hen makkelijk betaalbaar wordt.

3. Of een WAO gat verzekering is een goede vraag. Ligt meer aan je uitgavenpatroon dan aan de inkomsten. En zoals jij noemt; welk vermogen er tegenover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door Phony op 13-03-2022 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Veel van de afwegingen hangen ook af van wat je anders met je geld zou doen. De verlaging van de risico opslag is zeker een goed argument om af te lossen. Maar als daar (nog) geen sprake van is, dan geeft het geld apart houden vaak juist een betere manier om bv. WAO/WW risico's af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:45
[Afbeelding]
Ik heb enkele van je eerdere posts gelezen. was ongeveer een half jaar geleden ;)

Wat ik niet snap is dat je in september schrijft dat je zorgverzekering voor dit jaar had aangepast naar 108,90 per maand, maar er een hoger bedrag in het lijstje staat.
Ook geef je in september aan dat Ziggo T-mobile is geworden, maar in het lijstje staat Ziggo.

Vorig jaar zijn er al goede tips gegeven, heb je die dus toch niet opgevolgd, of...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
de Peer schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:32:
[...]

Heb je die dure zorgverzekering echt nodig? Ik betaal 83 euro per maand.

60 euro per jaar voor vpn. Is dat nodig? Mijn vpn is gratis. Maar misschien bedoelen we iets anders.

Ziggo en Tele2 ook zeer zeer duur. De vraag is of het je dat waard is.
Ik betaal 6 euro per maand voor mijn mobiele abbo met databundel. En 40 euro per maand voor 1 gigabit glasvezel. Tv kijken we via chromecast of op een andere gratis manier.

Fietsverzekering.. Tsja kan. Persoonlijk kies ik voor een goed slot, en fiets op veilige plek parkeren.

Geen idee wat Google one is. Maar dataopslag is ook wel gratis verkrijgbaar.
Hey,

Thanks voor je bericht ;)

83 euro? Dat is nogal een verschil zeg. Ik zit zelf bij zilverenkruis, betaal €123 voor het basispakket, dan nog 8 euro erbij voor aanvullend tand basis. Daar zit dan een eigen risico bij van 375. Misschien als ik die hoger doe dat ik goedkoper uit kom. Ik heb bijna nooit iets, hier een dag wel is wat, maar niks groots. Maar waarschijnlijk al zou ik van zorgverzekering willen veranderen of verlagen kan dat pas volgend jaar? Of heb ik het mis.

Ik weet niet precies wat jij verstaat onder een VPN, maar ik gebruik het voor meer privacy. Misschien kan ik hier op besparen door bijvoorbeeld een eigen VPN server te hosten of gebruik te maken van een gratis VPN, moet ik even voor rondneuzen!

Eerst was mijn tele2 35 euro per maand. 10 euro voor telefoon en 25 euro voor data + bellen en sms. Toen half jaartje geleden op jullie advies verlaagd, nu dus 15 euro voor bellen, sms en data. En 10 euro voor de maandelijkse afbetaling van telefoon (ik hoop dat ik hier snel vanaf ben want ik heb deze telefoon niet eens meer |:(

Ziggo kan ik je gelijk in geven, ouders willen graag TV dus dat zal er niet uit kunnen, het internet zou wel wat lager moeten kunnen. We hebben nu gigabit, maar dat zou denk ik wel naar 300 mbit kunnen. Hopelijk kan ik veranderen, want ik zit volgensmij aan een abonnement vast..

Fiets verzekering ga ik denk ik weg doen, de fiets die ik heb heeft mij iets van 400 gekost, maar ik heb een goed slot en hij staat nooit ergens midden in de stad ofzo.

Google one is inderdaad opslag, krijg je 100GB bij Google waarbij je gebruik kan maken van Google Drive, Google Photos etc. Wellicht kan ik dit weg doen en vervolgens lokaal opslaan, al moet ik zeggen dat die automatisch back-up van je foto's wel heel fijn is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Wally2002 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Ik heb enkele van je eerdere posts gelezen. was ongeveer een half jaar geleden ;)

Wat ik niet snap is dat je in september schrijft dat je zorgverzekering voor dit jaar had aangepast naar 108,90 per maand, maar er een hoger bedrag in het lijstje staat.
Ook geef je in september aan dat Ziggo T-mobile is geworden, maar in het lijstje staat Ziggo.

Vorig jaar zijn er al goede tips gegeven, heb je die dus toch niet opgevolgd, of...?
Die zorgverzekering heb ik uiteindelijk weer teruggezet naar het oude op advies van mijn ouders. Achteraf misschien niet nodig geweest aangezijn ik bijna nooit wat heb...

Ik heb inderdaad een maandje ongeveer t-mobile gehad. De snelheden waren helaas zo dramatisch dat ik weer terug ben gegaan naar tmobile. Omdat het een oude DSL aansluiting was. Maximale snelheid was 43 mbits 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ItsCrewz
Zo,

Ik heb wat abonnement omlaag gegooit. En wat dingen weg gedaan. Scheelt toch weer 50 euro in de maand! Zal even wennen zijn dat ik op mijn data moet letten en minder snel internet, maar moet mee te leven vallen.

Ziggo Abonnement: van: €76 naar €53
Tele2 Abonnement: van €25 naar €20 (Binnenkort wil ik die 10 euro voor die telefoon weghalen door de laatste €130,- voor de telefoon alvast af te betalen dus dan is het nog maar 10)
Zorgverzekering: van €131.40 naar €111,40 (Eigen risico naar max gezet, tand gehouden)
Fietsverzekering: Wil ik stopzetten, moet ik denk even over bellen, heb ik geen account van.
Google One: Cancelled
Mullvad VPN: Cancelled

Dus de nieuwe graph: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_UA46C2rpbRYygPMefxgCfWhNE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2QDs4B31Z0PJuRnDGdDz6ikR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
@ItsCrewz als je niet veel verdiend moet je eerst/uiteraard kijken naar je uitgaven. Al genoeg tips over gegeven.

Maar wat zijn je serieuze plannen om goed geld te gaan verdienen? Ik zie wat vage opmerkingen over baantjes die niets waren, opleiding gestopt, eens wat nieuws proberen etc.
Met alle respect, als je echt FO wilt gaan worden kun je je VPN wel opzeggen, maar als je niet een redelijk tot goed salaris weet te verdienen zul je dat nooit bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Eens met Rube. Je richten op kleine zaken als de VPN en Google opslag opzeggen levert weinig winst op. Terwijl het gemis je waarschijnlijk wel last geeft. Die jaarkosten heb je met een paar uur werken terugverdiend. Richt je energie dus liever op een betere baan of op meer uren werken. Lagere Ziggo en opzeggen van overbodige verzekeringen is dan weer wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
rube schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:33:
@ItsCrewz als je niet veel verdiend moet je eerst/uiteraard kijken naar je uitgaven. Al genoeg tips over gegeven.

Maar wat zijn je serieuze plannen om goed geld te gaan verdienen? Ik zie wat vage opmerkingen over baantjes die niets waren, opleiding gestopt, eens wat nieuws proberen etc.
Met alle respect, als je echt FO wilt gaan worden kun je je VPN wel opzeggen, maar als je niet een redelijk tot goed salaris weet te verdienen zul je dat nooit bereiken.
Voor nu zijn mijn plannen om te gaan werken bij studentaanhuis, wat geld te verdienen en ondertussen MBO 4 bij een LOI opleiding te gaan volgen. Werk heb ik nodig om LOI te kunnen betalen, vandaar dat ik niet eerder was begonnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ItsCrewz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Voor nu zijn mijn plannen om te gaan werken bij studentaanhuis, wat geld te verdienen en ondertussen MBO 4 bij een LOI opleiding te gaan volgen. Werk heb ik nodig om LOI te kunnen betalen, vandaar dat ik niet eerder was begonnen.
Alles op zijn tijd. Eerst maar eens onafhankelijk worden van je ouders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
de Peer schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Alles op zijn tijd. Eerst maar eens onafhankelijk worden van je ouders :)
Hoe bedoel je dat? Qua wonen zal ik voorlopig nog hier blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ItsCrewz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Hoe bedoel je dat? Qua wonen zal ik voorlopig nog hier blijven.
Dat bedoel ik ja.
dit topic gaat over financiële onafhankelijkheid. Niet meer afhankelijk zijn van werkgever/salaris.

Dat is momenteel nog ver weg voor je, aangezien je nu nog financieel wordt ondersteund door anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
Kan mbo niet in combinatie met werken? Men schreeuwt om personeel, dan betaalt de werkgever je opleiding en jij verdient al geld. Je maakt een enorme kickstart op financieel gebied door een vol inkomen te hebben als je nog nauwelijks lasten hebt omdat je thuis woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
@ItsCrewz Heel goed dat je bewust bent op je uitgaven, altijd belangrijk.

Ik heb hier een vraag over:
- koop je verder niets? Dan bedoel ik: games, drankje buiten de deur, magazine, kapper, verzin het maar. Ik zie namelijk geen enkele uitgave aan hobby/bezigheid/dagbesteding wat dan ook. Als dat zo is > Respect! Als die uitgaven er wel zijn: zet ze in je overzicht, het is heel belangrijk om eerlijk naar jezelf te zijn over wat je uitgeeft, ook als uitgaven onregelmatig zijn, kan je bijvoorbeeld een gemiddelde per jaar bepalen en die in je maandoverzicht zetten.

Ten tweede:
zoals hierboven al aangegeven, cruciaal voor je is om inkomen te gaan vinden, even ervanuitgaande dat verder studeren met studiefinanciering echt geen optie is.
Hierbij kan het UWV je gratis helpen, ook als je geen uitkering (wil) aanvragen, hebben ze toch diensten zoals beroepskeuze test/jobcoach etc.
Maak hier gebruik van! Daar is het UWV ook voor.
https://www.werk.nl/werkz...citeren/werk-zoeken/hulp/
https://www.uwv.nl/partic...ngen-werk/detail/jobcoach

Laatste opmerking:
Als het je voor 31 december gelukt is 1000 euro te sparen kan je volgend jaar je zorgverzekering eigen risico op maximaal zetten en de tandarts er vanaf halen. Waarmee je je maandkosten toch nog 20 euro zou kunnen drukken. Is heel persoonlijk, maar besef je dat je de eerste 335 euro eigen risico in beide scenario's moet betalen, dus voor 500 euro risico krijg je 250 euro korting per jaar.... Dat verdien je dus binnen twee jaar terug zolang je zorgkosten per jaar lager zijn dan 335 euro.
Aanvullende tandartsverzekering heb ik nog geen scenario gezien waarbij die zichzelf terugverdient zolang je netjes twee keer per dag je tanden poetst.

[ Voor 25% gewijzigd door sebastiaan89 op 14-03-2022 09:41 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
sebastiaan89 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:33:

- koop je verder niets? Dan bedoel ik: games, drankje buiten de deur, magazine, kapper, verzin het maar. Ik zie namelijk geen enkele uitgave aan hobby/bezigheid/dagbesteding wat dan ook. Als dat zo is > Respect!
Ik wil toch waarschuwen voor wat ik noem extreem besparen.
Het leven is ook leuke dingen doen, en dus met vrienden een biertje drinken is een activiteit die je niet zomaar mag schrappen.
Iemand die zichzelf compleet isoleert om met een dubbeltje rond te komen... sorry but no respect. Dan wordt je kluizenaar.
Hobbies en de leuke dingen des levens hebben zeker hun plaats, anders ga je ten onder aan psychologische problemen, iets wat je veel zien bij mensen in de armoede.

Het gaat er om de juiste balans te vinden. Dus met een beperkt budget is het bv wandelen en samen iets drinken in het park, met een ruimer budget moet een etentje met vrienden in een restaurant ook eens kunnen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
@Tommie12 Helemaal eens, het was niet mijn bedoeling dat mijn post zo zou over komen. Ik bedoelde vooral aan te geven om zelf echt het overzicht te hebben, want ik vind het heel contra productief om uit te vogelen dat ik per maand -100 heb en dan aan het eind van het jaar een schuld van 3000 euro zie staan.

Echter zitten we wel in EMERGENCY fase zoals Dave Ramsey het noemt. Er is schuld die alleen maar groter word, en daar moet dus alles aan gedaan worden om dit opgelost te krijgen.

En volgens mij doet @ItsCrewz daar ook zijn best voor, dus nogmaals: Respect voor jou en succes!

Ter inspiratie:

Ja het is heel Amerikaans en kerkelijk, maar ik vind het een wel een benaderbaar verhaal met een aantal harde waarheden.

[ Voor 25% gewijzigd door sebastiaan89 op 14-03-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43

Ik denk dat @Tommie12 hier wel een belangrijk punt aansnijdt. Je moet ook gewoon leven en niet elke euro omdraaien. Het is natuurlijk goed dat je al zo bezig bent met je uitgaves, maar zonder fatsoenlijke inkomstenbron ga je nooit financieel onafhankelijk worden. Het beginnen bij Student aan Huis is een goede 1e stap, zo ben je in elk geval verzekerd van een paar honderd euro aan inkomsten en heb je ook nog genoeg tijd over om iets te vinden wat je "echt" wil gaan doen.

En zoals verder hierboven ook al genoemd er is enorme krapte op de arbeidsmarkt, dus met een beetje zoeken moet je wel een werkgever kunnen vinden die jouw MBO-opleiding wil betalen. Obessief bezig zijn met je uitgaves zou IMHO niet je prioriteit moeten zijn nu, het vinden van een baan (bij voorkeur 1 die je studie betaalt) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat is SAH? De eerste keer dat deze afkorting in dit topic gebruikt wordt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Student Aan Huis, waar @ItsCrewz voor aan de slag wil gaan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
Cyberpope schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:57:
Wat is SAH? De eerste keer dat deze afkorting in dit topic gebruikt wordt.
Wat @Herko_ter_Horst zegt inderdaad. Heb het even aangepast, misschien wat onduidelijk inderdaad. :+
Ik heb er tijdens mijn studie zelf ook voor gewerkt en refereerde er altijd naar als SAH. Macht der gewoonte O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ManzokuSan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:50:
[...]

En zoals verder hierboven ook al genoemd er is enorme krapte op de arbeidsmarkt, dus met een beetje zoeken moet je wel een werkgever kunnen vinden die jouw MBO-opleiding wil betalen. Obessief bezig zijn met je uitgaves zou IMHO niet je prioriteit moeten zijn nu, het vinden van een baan (bij voorkeur 1 die je studie betaalt) wel.
Als er vrijwel geen inkomen is, dan is dat wel de eerste prioriteit.

Om meer over te houden (of minder schulden op te bouwen) moet je de uitgaven onder de inkomsten leggen.
Als je af en toe eens met je vrienden spreekt, dan vind je als student ook makkelijker een bron van inkomsten.
Er komt altijd wel ergens iets vrij. Zelfs decennia geleden was het als student niet zo moeilijk om een vakantiejob te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Het leven is ook leuke dingen doen, en dus met vrienden een biertje drinken is een activiteit die je niet zomaar mag schrappen.
Iemand die zichzelf compleet isoleert om met een dubbeltje rond te komen... sorry but no respect. Dan wordt je kluizenaar.
Hobbies en de leuke dingen des levens hebben zeker hun plaats, anders ga je ten onder aan psychologische problemen, iets wat je veel zien bij mensen in de armoede.

Het gaat er om de juiste balans te vinden. Dus met een beperkt budget is het bv wandelen en samen iets drinken in het park, met een ruimer budget moet een etentje met vrienden in een restaurant ook eens kunnen.
Hierop aansluitend, zorg niet dat je "penny wise, pound foolish" beslissingen maakt. Dus pak eerst de grote structurele zaken aan en probeer daarnaast ook te genieten van kleine "uitspattingen" zoals af en toe iets sociaals buiten de deur doen. Sommige keuzes die er structureel voor zorgen dat je geld overhoudt maken dat juist mogelijk.

En wees vooral zuinig voor jezelf, maar niet gierig. Bouw ook sociaal kapitaal op, investeer in relaties. En niet omdat je iets terug verwacht daarvan, maar omdat het je leven verrijkt. In je eentje rijk zitten zijn lijkt me ook niet het einddoel waar we naar streven

[ Voor 10% gewijzigd door Phony op 14-03-2022 14:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Phony schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Hierop aansluitend, zorg niet dat je "penny wise, pound foolish" beslissingen maakt. Dus pak eerst de grote structurele zaken aan en probeer daarnaast ook te genieten van kleine "uitspattingen" zoals af en toe iets sociaals buiten de deur doen. Sommige keuzes die er structureel voor zorgen dat je geld overhoudt maken dat juist mogelijk.

En wees vooral zuinig voor jezelf, maar niet gierig. Bouw ook sociaal kapitaal op, investeer in relaties. En niet omdat je iets terug verwacht daarvan, maar omdat het je leven verrijkt. In je eentje rijk zitten zijn lijkt me ook niet het einddoel waar we naar streven
Ik pakte dit ooit totaal verkeerd aan. Gierigheid was mij niet vreemd maar daardoor was ik zo'n verschrikkelijke Dagobert Duck die altijd zeurde om geld. Dat heeft bij mij wel even geduurd voordat ik een balans kon vinden tussen "nee ik wil niet bijdragen aan de fooi" en "oh boeiend ik betaal overal klakkeloos voor".

En aansluitend op wat je zegt over structurele effecten van keuzes, routines hebben mijn leven omgegooid, geen revoluties. Aanpassen van mijn voeding (= geen overgewicht meer), meer wandelen (=fitter), maandelijks inleggen bij beleggingen en dit langzaamaan uitbouwen naar draagkracht (= FO-streven), 'leestijd' inplannen (= meer kennis), etc.

Met corona en 3 overleden familieleden kwamen er ook wat tegenslagen, maar financiële veerkracht en weerbaarheid hebben dat allemaal wel 'makkelijker' gemaakt m.b.t. afhandeling van erfenissen / schulden / mentale hulp.

Ook bood de pot FU-money mij het vertrouwen om gewoon plat taken op mijn werk te weigeren toen ik veel stress ervoer. Toch weer een stressor minder die anders misschien de druppel had kunnen zijn die de emmer deed overlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Remco d schreef op maandag 14 maart 2022 @ 06:46:
Kan mbo niet in combinatie met werken? Men schreeuwt om personeel, dan betaalt de werkgever je opleiding en jij verdient al geld. Je maakt een enorme kickstart op financieel gebied door een vol inkomen te hebben als je nog nauwelijks lasten hebt omdat je thuis woont.
Je bedoeld een voltijdig MBO opleiding? Dat heb ik geprobeerd, echter was ik vrij snel al klaar met het zitten in een klas (dit was in januari) toen besloten dat ik toch een LOI opleiding wou gaan volgen, waar ik in eerste instantie al naar snakte. Enige nadeel is dus dat je niet door de overheid gesteund word met studiefinanciering en studentenreisproduct etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
sebastiaan89 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:33:

- koop je verder niets? Dan bedoel ik: games, drankje buiten de deur, magazine, kapper, verzin het maar. Ik zie namelijk geen enkele uitgave aan hobby/bezigheid/dagbesteding wat dan ook. Als dat zo is > Respect! Als die uitgaven er wel zijn: zet ze in je overzicht, het is heel belangrijk om eerlijk naar jezelf te zijn over wat je uitgeeft, ook als uitgaven onregelmatig zijn, kan je bijvoorbeeld een gemiddelde per jaar bepalen en die in je maandoverzicht zetten.

Ten tweede:
zoals hierboven al aangegeven, cruciaal voor je is om inkomen te gaan vinden, even ervanuitgaande dat verder studeren met studiefinanciering echt geen optie is.
Hierbij kan het UWV je gratis helpen, ook als je geen uitkering (wil) aanvragen, hebben ze toch diensten zoals beroepskeuze test/jobcoach etc.
Maak hier gebruik van! Daar is het UWV ook voor.
https://www.werk.nl/werkz...citeren/werk-zoeken/hulp/
https://www.uwv.nl/partic...ngen-werk/detail/jobcoach

Laatste opmerking:
Als het je voor 31 december gelukt is 1000 euro te sparen kan je volgend jaar je zorgverzekering eigen risico op maximaal zetten en de tandarts er vanaf halen. Waarmee je je maandkosten toch nog 20 euro zou kunnen drukken. Is heel persoonlijk, maar besef je dat je de eerste 335 euro eigen risico in beide scenario's moet betalen, dus voor 500 euro risico krijg je 250 euro korting per jaar.... Dat verdien je dus binnen twee jaar terug zolang je zorgkosten per jaar lager zijn dan 335 euro.
Aanvullende tandartsverzekering heb ik nog geen scenario gezien waarbij die zichzelf terugverdient zolang je netjes twee keer per dag je tanden poetst.
Zeker, ik hou elke week bij wat ik uitgeef sinds 2020 ongeveer. Roken en drank doe ik niet aan , heb ik geen interesse in. :) Vorig jaar was het niet zo best, ik zat elke maand niet lager dan 800, met een paar uitschieters naar de 2000...
Ik had aardig wat gespaard van het werken bij de mediamarkt 1.5 jaar. echter toen kregen wij eindelijk na 9 jaar een eigen huis en moest ik mijn kamer gaan indelen, tja.. dat kosten nogal veel.

Hier de laste van de afgelopen 2 maanden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDZsffxR0QKaF1Bio5QOXlgRv3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jITDGRzF7RXA6bQkvOsXbXUq.png?f=fotoalbum_large

Ik heb die jobcoach niet nodig, aangezien ik dus aangenomen ben bij studentaanhuis. Vandaag laaste dag gehad bij mijn bijbaan (was maar tijdelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Tommie12 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Ga ik zeker op letten, thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ItsCrewz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Je bedoeld een voltijdig MBO opleiding? Dat heb ik geprobeerd, echter was ik vrij snel al klaar met het zitten in een klas
Nee, mbo niet in combinatie met werken is bijvoorbeeld een BBL opleiding (Beroeps Begeleidende Leerweg). Dan werk je bv 4 dagen per week en heb je 1 dag opleiding. (Soms ook 2 dagen.) Dat is nu juist een ideale opleiding voor als je klaar bent met voltijds klassikale opleidingen en liefst zou gaan werken, maar tegelijk ook wel iets van een opleiding zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:04:
[...]

Nee, mbo niet in combinatie met werken is bijvoorbeeld een BBL opleiding (Beroeps Begeleidende Leerweg). Dan werk je bv 4 dagen per week en heb je 1 dag opleiding. (Soms ook 2 dagen.) Dat is nu juist een ideale opleiding voor als je klaar bent met voltijds klassikale opleidingen en liefst zou gaan werken, maar tegelijk ook wel iets van een opleiding zou willen hebben.
Dat is inderdaad ook een optie, echter denk ik dat ik toch liever een thuisstudie volg zoals LOI. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ItsCrewz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:09:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie, echter denk ik dat ik toch liever een thuisstudie volg zoals LOI. :*)
Een BBL opleiding heeft wel als grote voordelen dat je al een flink aantal uren werkt en dus vaak beter verdient dan bij SAH en dat je ook voor je vak relevante ervaring opdoet. Daarnaast hoef je ook de opleiding niet te betalen. Lijkt me voor iemand die financieel niet ruim zit allebei toch erg prettig. (Tenzij je eigenlijk ook helemaal geen zin hebt om te werken, natuurlijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
finsdefis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:23:
[...]

Ik pakte dit ooit totaal verkeerd aan. Gierigheid was mij niet vreemd maar daardoor was ik zo'n verschrikkelijke Dagobert Duck die altijd zeurde om geld. Dat heeft bij mij wel even geduurd voordat ik een balans kon vinden tussen "nee ik wil niet bijdragen aan de fooi" en "oh boeiend ik betaal overal klakkeloos voor".

En aansluitend op wat je zegt over structurele effecten van keuzes, routines hebben mijn leven omgegooid, geen revoluties. Aanpassen van mijn voeding (= geen overgewicht meer), meer wandelen (=fitter), maandelijks inleggen bij beleggingen en dit langzaamaan uitbouwen naar draagkracht (= FO-streven), 'leestijd' inplannen (= meer kennis), etc.

Met corona en 3 overleden familieleden kwamen er ook wat tegenslagen, maar financiële veerkracht en weerbaarheid hebben dat allemaal wel 'makkelijker' gemaakt m.b.t. afhandeling van erfenissen / schulden / mentale hulp.

Ook bood de pot FU-money mij het vertrouwen om gewoon plat taken op mijn werk te weigeren toen ik veel stress ervoer. Toch weer een stressor minder die anders misschien de druppel had kunnen zijn die de emmer deed overlopen.
Heeeel herkenbaar dit. Laten we zeggen dat ik ook door schade en schande wijs geworden ben :X Maargoed, als de basis goed is, zaken staan goed op de rit, dan kun je weer een stapje vooruit maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ItsCrewz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:09:
[...]

Wat @Rubbergrover1 al zegt, denk ik dat een BBL-opleiding voor jou beter geschikt is.

Ik ben niet zo thuis in de precieze MBO leerwegen, maar als je een beetje technisch bent (we zitten hier op Tweakers) zou ik richting installatie- of elektrotechniek kiezen. Of bouw-/civiele techniek. Momenteel erg veel werk in. Dat leer je niet uit een boekje, ervaring is vele malen belangrijker. Vergeet die thuisstudies van ‘nietszeggende’ beroepen..

Sowieso is er een prima boterham te verdienen in genoemd werk, maar met een specialisme kun je echt goud geld verdienen (warmtepompen, domotica, of bijvoorbeeld inspecties/keuringen). Dat is voor jou momenteel belangrijker dan een paar euro besparen op een VPN.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
Als je een paar opleidingen begonnen bent en niet af maakt weet ik niet of je de discipline hebt om een loi cursus wel af te maken. Een complete mbo niveau 3/4 opleiding als thuisstudie zie ik sowieso niet zitten tenzij je terug kan vallen op een hoger niveau vooropleiding . Maar misschien zie ik dat verkeerd, heb er zelf geen ervaring mee. Maar dit gaat wel off topic zo.

Ik ben zelf met 18 jaar gaan werken (55-60 uur per week) niet lullen maar poetsen. Hetzelfde werk doe ik nu nog, alleen maar 32 uur per week (ben 33 jaar). Verdien meer dan ik op maak omdat m'n hypotheek bijna niks is. Opleiding is in die zin niet zaligmakend of een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Remco d schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:12:
Als je een paar opleidingen begonnen bent en niet af maakt weet ik niet of je de discipline hebt om een loi cursus wel af te maken. Een complete mbo niveau 3/4 opleiding als thuisstudie zie ik sowieso niet zitten tenzij je terug kan vallen op een hoger niveau vooropleiding . Maar misschien zie ik dat verkeerd, heb er zelf geen ervaring mee. Maar dit gaat wel off topic zo.

Ik ben zelf met 18 jaar gaan werken (55-60 uur per week) niet lullen maar poetsen. Hetzelfde werk doe ik nu nog, alleen maar 32 uur per week (ben 33 jaar). Verdien meer dan ik op maak omdat m'n hypotheek bijna niks is. Opleiding is in die zin niet zaligmakend of een vereiste.
Ik heb 2 opleidingen gevolgd en ben daarin beide cumlaude afgestudeerd (te laag ingeschat). In januari zou ik eigenlijk beginnen op het nova college met ICT Niveau 4. Ik heb dus niveau 2 al gehaald. Echter gelijk op de introductiedag ben ik gestopt, aangezien ik klaar ben met in de klas zitten en er zeker van ben dat ik zelfstandig kan leren op mijn eigen tempo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
JanHenk schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:23:
[...]

Wat @Rubbergrover1 al zegt, denk ik dat een BBL-opleiding voor jou beter geschikt is.

Ik ben niet zo thuis in de precieze MBO leerwegen, maar als je een beetje technisch bent (we zitten hier op Tweakers) zou ik richting installatie- of elektrotechniek kiezen. Of bouw-/civiele techniek. Momenteel erg veel werk in. Dat leer je niet uit een boekje, ervaring is vele malen belangrijker. Vergeet die thuisstudies van ‘nietszeggende’ beroepen..

Sowieso is er een prima boterham te verdienen in genoemd werk, maar met een specialisme kun je echt goud geld verdienen (warmtepompen, domotica, of bijvoorbeeld inspecties/keuringen). Dat is voor jou momenteel belangrijker dan een paar euro besparen op een VPN.
Mijn richting heb ik al besloten, ik ga de ICT richting in. Dit intereseerd mij. Je moet je werk ook leuk vinden, anders duren de dagen heel erg lang (heb ik zelf onlangs meegemaakt). BBL opleidingen zitten helaas bij mij niet in de buurt, dus dan zal ik sowieso ergens in Amsterdam of iets dergelijks een opleiding moeten volgen (is dan misschien maar 1 dag per week, maar toch). Komt er dus 1 uur reistijd bij, en wie weet waar dat werk dan is. Goed misschien zeur ik nu een beetje en moet ik er ook iets voor over hebben. Ander probleem is dat zo'n BBL opleidng alleen in Augustus / Januari begint. Dat duurt dus nog wel even...

Ik wil het wel overwegen maar mijn neiging gaat toch nog steeds naar LOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:25:
[...]

Een BBL opleiding heeft wel als grote voordelen dat je al een flink aantal uren werkt en dus vaak beter verdient dan bij SAH en dat je ook voor je vak relevante ervaring opdoet. Daarnaast hoef je ook de opleiding niet te betalen. Lijkt me voor iemand die financieel niet ruim zit allebei toch erg prettig. (Tenzij je eigenlijk ook helemaal geen zin hebt om te werken, natuurlijk...)
Tja, liever groeit het geld gewoon in de achtertuin, maar werken zal toch wel moeten. Als het maar op zijn minst iets is wat ik een beetje leuk vind, anders duren de dagen zo lang O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 19:37
ItsCrewz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:18:
[...]
Goed misschien zeur ik nu een beetje en moet ik er ook iets voor over hebben.
Ik heb 20 jaar geleden nadat de opleiding MBO systeem beheer niet beviel (te makkelijk) een aanbod aangenomen van een detacheringsbureau waar ik MCSE (Microsoft Certified System Engineer) kon halen. Dat was niet makkelijk en ik (als ras-echte Amsterdammer) moest ervoor met de trein naar Apeldoorn. Maar uiteindelijk wel (als enige) gehaald, een maand sneller dan ervoor stond. Dat was uiteindelijk het startpunt van een zeer succesvolle carrière in de ICT. Maar zo'n opleiding is slechts het begin, uiteindelijk ben je toch 20 jaar bezig met jezelf te verbeteren, nieuwe dingen te leren en boven verwachting te presteren. Als je dat consequent doet, komt het vanzelf wel goed. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:15
nMad schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:49:
Heb vandaag een offerteaanvraag gedaan om hypotheek over te sluiten naar andere aanbieder. Van 2,58% (16/20 jaar resterend RVP) naar 1,66% (20 jaar RVP, <80% LTV).

Boeterente is nu nog 13k, bij verhoging van rente (+0,15%) morgen bij huidige hypotheekverstrekker is boeterente nog 11k. Als dit zo doorgaat zal de boeterente snel "verdampen".

Daarom gekozen voor een hypotheekverstrekker waarbij offerte lang geldig is (6 maanden). Annulering van getekende offerte kost hier slechts €750. Potentieel veel voordeel tegen weinig risico.

Wellicht interessant voor meer mensen hier :)
Dit blijkt een goede "gok" te zijn geweest. Definitieve offerte van nieuwe hypotheekverstrekker inmiddels getekend. Heb tot halverwege augustus om de hypotheekakte te laten passeren bij de notaris.

Hypotheekrente bij huidige hypotheekverstrekker is inmiddels 2,19%. Boeterente is hierdoor nog maar €5k. Nog 0,39% renteverhoging erbij en dan is deze €0. Heb wel idee dat de renteverhogingen nu wat stagneren.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:53
Misschien heb je wel geluk. Ik kreeg vanochtend de melding dat de 20 jaars rente weer 0.3% gaat stijgen (BLG)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Investeren in jezelf is eigenlijk het beste voor FO wat je kan doen, hoe dat gedaan wordt is minder relevant. Klassikaal , binnen een bedrijf, sowieso is het in de IT en andere beroepen tegenwoordig toch een leven lang leren. Uiteindelijk bepaald je verdiencapaciteit je leencapaciteit.

Besparen heeft zeker in het begin zijn nut, en is het meest eenvoudig. Al snel wordt de aandacht verlegt naar de verdien kant. Om passief te verdienen moet je eerst actief een goede inkomsten stroom genereren. Liefst een die aardig hoger ligt dan je maandelijkse cash flow behoefte.

Wat ik wel gemerkt heb is dat leren beter gaat wanneer je een onderwerp of vakgebied leuk vindt. Nu is dat niet altijd in lijn met wat je op dat moment doet, of wat het 'meeste' verdiend. Het mooiste is als er een match is. Maar ik ken zat mensen die naast hun baan een studie zijn gaan doen waarin de interesse lag, en totaal geen link had met de carrière die ze op dat moment hadden. En veel zijn later of veranderd of hebben op een andere manier veel profijt gehad van de studie.

Als je eenmaal de grens over bent dat je goed geld over houdt zou ik mij voornamelijk richten op het leuker maken van het (werkende) leven, dingen doen waar echt je intersesse ligt. Dat maakt het makkelijker en de noodzaak om steeds meer te willen verdienen om de lol in de carrière te houden een stuk minder. En uiteindelijk volgen de verdiensten vaak als vanzelf. Als logisch gevolg van de natuurlijke interesse en dus het steeds beter worden.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• assje
In het kader van werkontwijkend gedrag heb ik mijn grafiek "marginaal belastingtarief" (voor mensen die AOW leeftijd nog niet bereikt hebben) eens een update gegeven voor 2022. Ik deel hem even voor wie het wellicht leuk/interessant vindt.

Op een rijtje de factoren die een rol spelen:Deze combinatie resulteert in de volgende relevante grenzen (kleine versimpeling rond €10k):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1dEYbDLxm2zrFn5a64Hv06WZ4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GXjcEuKoyBbHJn1Dj5zUnety.jpg?f=user_large

Dit marginaal tarief is het relevante tarief om mee te rekenen voor zaken waarop AK van toepassing is, denk aan bijtelling en pensioeninleg. Voor andere zaken zoals hypotheekrenteaftrek moet de AK genegeerd worden, versimpeld komt dat op:
  • <€69.399 = 43,08%
  • >€69.399 = 49,50%
Update visualisatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STVuwIXNuroNYjQ6xU2KmneHnOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuWExnSNIZQo8kYPtqh4mJk1.jpg?f=fotoalbum_large

Ontwikkeling t.o.v. voorgaande jaren (2021 niet de moeite genomen dus ontbreekt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7ziqWuTOed2yZsj_6d3p5k46As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdWkRFJGet1F4Yyhu12bG36e.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:24:
Voor andere zaken zoals hypotheekrenteaftrek moet de AK genegeerd worden,
Let er bij die aftrekposten ook op dat het niet tegen het volledig tarief afgetrokken kan worden, maar dat de aftrek beperkt is tot 40% (2022). Dat geldt niet alleen voor de hypotheekrenteaftrek, maar bijvoorbeeld ook voor zorgkosten, giften etc.

(En om het nog 'simpeler' te maken: dit geldt dan weer niet voor het eigenwoningforfait.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@assje Kun je ook aangeven wat voor invloed vermogen in box 3 heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
rube schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:07:
@assje Kun je ook aangeven wat voor invloed vermogen in box 3 heeft?
In principe geen invloed, omdat box 1 en box 3 gescheiden zijn van elkaar. Je marginale belastingdruk op arbeid is daardoor onafhankelijk van vermogen.
Uitzondering is de heffingskorting die je krijgt bij groene beleggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
remcoboy1479 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:24:
[...]

In principe geen invloed, omdat box 1 en box 3 gescheiden zijn van elkaar. Je marginale belastingdruk op arbeid is daardoor onafhankelijk van vermogen.
Uitzondering is de heffingskorting die je krijgt bij groene beleggingen.
De AHK kan ook over box 3 gaan. Zie 24.9,
https://www.belastingdien...19-heffingskortingen.html

Dus vandaar mijn interesse wat de marginale belastingdruk is op inkomen uit loon bij een hoog vermogen (AHK is dan als het ware al "op' ook zonder box 1 inkomen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:35:
[...]

De AHK kan ook over box 3 gaan. Zie 24.9,
https://www.belastingdien...19-heffingskortingen.html

Dus vandaar mijn interesse wat de marginale belastingdruk is op inkomen uit loon bij een hoog vermogen (AHK is dan als het ware al "op' ook zonder box 1 inkomen).
Omdat de heffingskortingen onafhankelijk zijn van het vermogen, maakt het voor de marginale belastingdruk niet uit of je veel of weinig vermogen hebt. De totale belastingsom zal wel hoger zijn bij meer vermogen, maar de extra belasting die je niet betalen als je 1000 euro meer box 1 inkomen krijgt zal niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:07:
[...]

Omdat de heffingskortingen onafhankelijk zijn van het vermogen, maakt het voor de marginale belastingdruk niet uit of je veel of weinig vermogen hebt. De totale belastingsom zal wel hoger zijn bij meer vermogen, maar de extra belasting die je niet betalen als je 1000 euro meer box 1 inkomen krijgt zal niet veranderen.
Dat ligt er aan of je de afbouw AHK meetelt in de marginale belastingdruk in box 1 of in box 3.

Wat misschien wel interessant is, als je de keus hebt om een hypotheek in box 1 of box 3 te nemen, wanneer het interessant is. Als je meer dan 100k in box 3 hebt, dan was de belastingdruk hoger dan de hypotheekrente. Dan kan je beter niet in box 1 de rente aftrekken, maar in box 3 de schuld aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:28:
[...]

Dat ligt er aan of je de afbouw AHK meetelt in de marginale belastingdruk in box 1 of in box 3.
Naar die afbouw is onafhankelijk van de hoogte van je box 3 vermogen. Even voor het beeld: als je 40k verdient, dan is de algemene heffingskorting 1765,77 euro. Als je 41000 verdient, dan is de algemene heffingskorting 1705,70 euro. Je krijgt dan dus 60,07 euro minder heffingskorting. Dat maakt niet uit of je nou blut bent of een miljoen op de bank hebt, want die algemene heffingskorting is alleen afhankelijk van het belastbaar inkomen uit werk en woning. Vergelijkbaar bij de arbeidskorting: die gaat met 58,60 euro omlaag als je arbeidsinkomen 1000 euro hoger is. Daarnaast wordt uiteraard nog gewoon het schijventarief berekend, waardoor de berekende inkomstenbelasting met 370,70 toeneemt.

Per saldo kost 1000 euro meer verdienen dan dus 370,70 + 58,60 + 60,07 = 489,37 euro meer belastingen. Dat staat helemaal los van hoeveel je in box 3 hebt zitten. Uiteraard kun je zo redeneren dat die verlaging van de heffingskortingen eerst afgaat van de heffingskorting die je in box 3 gebruikte, maar ook dan geldt dat de totale belastingen met 489,37 toenemen: de box 1 belastingen nemen dan met 370,70 toe en de box 3 belastingen nemen met 118,67 toe. Voor de te betalen inkomstenbelasting maakt die verdeling niet uit. En ook voor de marginale inkomstenbelasting maakt die verdeling niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Naar die afbouw is onafhankelijk van de hoogte van je box 3 vermogen. Even voor het beeld: als je 40k verdient, dan is de algemene heffingskorting 1765,77 euro. Als je 41000 verdient, dan is de algemene heffingskorting 1705,70 euro. Je krijgt dan dus 60,07 euro minder heffingskorting. Dat maakt niet uit of je nou blut bent of een miljoen op de bank hebt, want die algemene heffingskorting is alleen afhankelijk van het belastbaar inkomen uit werk en woning. Vergelijkbaar bij de arbeidskorting: die gaat met 58,60 euro omlaag als je arbeidsinkomen 1000 euro hoger is. Daarnaast wordt uiteraard nog gewoon het schijventarief berekend, waardoor de berekende inkomstenbelasting met 370,70 toeneemt.

Per saldo kost 1000 euro meer verdienen dan dus 370,70 + 58,60 + 60,07 = 489,37 euro meer belastingen. Dat staat helemaal los van hoeveel je in box 3 hebt zitten. Uiteraard kun je zo redeneren dat die verlaging van de heffingskortingen eerst afgaat van de heffingskorting die je in box 3 gebruikte, maar ook dan geldt dat de totale belastingen met 489,37 toenemen: de box 1 belastingen nemen dan met 370,70 toe en de box 3 belastingen nemen met 118,67 toe. Voor de te betalen inkomstenbelasting maakt die verdeling niet uit. En ook voor de marginale inkomstenbelasting maakt die verdeling niet uit.
Ah, AHK wordt alleen afgebouwd bij stijging van box 1 inkomen en niet bij stijging totaal inkomen (Box 1,2 en 3). Wel weer een VVD maatregel dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Ik ging inderdaad even uit van de situatie waarbij het vermogen dusdanig is dat algemene heffingskorting volledig gebruikt door vermogen in box 3. Dat is daarmee dan een "vast" gegeven.

Daarna kun je dan bekijken hoeveel ik je gaat werken en hoeveel inkomen er komt in box 1, ook afhankelijk hoe "interessant" dat is financieel gezien.

Als je geen AHK gebruikt voor het vermogen in box 3, is een laag inkomen (10-20K) best makelijk/leuk door het lage marginale belastingtarief. Maar als je dat al sowieso "opgemaakt" hebt door je vermogen in box, kun je zien als dat box 1 inkomen daardoor financieel minder aantrekkelijk is geworden doordat de marginale belasting hoger is. Uiteraard ligt het er aan hoe je er naar kijkt, maar ik ga dus even uit dat de AHK al op is door box 3, daar ga (wil) ik dan niets aan veranderen, box 1 kan/wil ik wel eventueel aanpassen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:59:
Als je geen AHK gebruikt voor het vermogen in box 3, is een laag inkomen (10-20K) best makelijk/leuk door het lage marginale belastingtarief. Maar als je dat al sowieso "opgemaakt" hebt door je vermogen in box, kun je zien als dat box 1 inkomen daardoor financieel minder aantrekkelijk is geworden doordat de marginale belasting hoger is.
Nee, dat is dus niet zo. De marginale belasting blijft precies gelijk, of je nu wel of geen vermogen hebt. Uiteraard is de totale belasting die je moet betalen wel hoger, maar het verschil tussen 10k aan box 1 arbeidsinkomen en 11k aan box 1 arbeidsinkomen blijft gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
rube schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:35:
Op bereken het is deze berekening ook te maken en kan je kiezen om AK/AHK wel of niet mee te nemen:
https://www.berekenhet.nl...arginaal-tarief-box1.html

Bovenstaande optie op "berekenhet" was ik bekend mee, echter vond ik nu ook deze
https://www.berekenhet.nl...uk-berekenen.html#calctop

Die geeft eigenlijk dezelfde visualisatie en maakt mijn sheetje dan redelijk overbodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HggzcEtMNoZ2-_N2tBxEwHloUdg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FMGrjiVhKnbJihYCVG5PTx5W.jpg?f=user_large

Ik heb het altijd bijzonder gevonden hoe lastig het was om een duidelijk beeld te krijgen van het marginaal tarief en de verschillende factoren daarin.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• assje
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
Laatste zin van je post vind ik wel een hele mooie!

Huidige werkgever klinkt wel als een bedrijf met visie. Niet krampachtig intern vasthouden aan schalen maar ook gewoon kijken wat de markt doet. Vaak vergeet men hoe veel het kost om verloop te compenseren met het aannemen en opleiden van nieuwe mensen.

[ Voor 41% gewijzigd door ybos op 19-03-2022 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 19:37
Gefeliciteerd @assje
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoewel dit natuurlijk heerlijk is, heb ik altijd wel het idee dat geld verdienen met werken niet de sleutel is tot FO.

Ik kreeg bij mijn vorige werkgever (Big4) ook flinke loonsverhogingen jaar op jaar. Vooral leuk dat je er een grotere hypotheek voor kunt krijgen, maar netto zet het relatief weinig zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 23:55
Geldvoorelkaar.nl is in deze topic reeks al vaker genoemd. Zijn er hier nog mensen mee bezig? 6-7% opbrengst soms gedekt door eerste hypotheek recht klinkt niet slecht. https://www.geldvoorelkaar.nl/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:14:
Hoewel dit natuurlijk heerlijk is, heb ik altijd wel het idee dat geld verdienen met werken niet de sleutel is tot FO.
Eh, hoe wil je anders genoeg vermogen opbouwen om FO te worden? De loterij winnen?

Geld verdienen met werken is voor de meeste mensen de enige manier om FO te kunnen worden. De grap is dan uiteraard om bij een loonsverhoging NIET die hoger hypotheek te nemen, zodat je netto wel meer overhoud en je sneller FO wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:17:
Geldvoorelkaar.nl is in deze topic reeks al vaker genoemd. Zijn er hier nog mensen mee bezig? 6-7% opbrengst soms gedekt door eerste hypotheek recht klinkt niet slecht. https://www.geldvoorelkaar.nl/
De vraag is dan hoeveel 'defaults' daar tegenover staan. Er is natuurlijk een reden dat ze jou 7% willen/moeten betalen en niet gewoon een hypotheek aan 1-2% kunnen krijgen bij een reguliere hypotheekverstrekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:17:
[...]

Eh, hoe wil je anders genoeg vermogen opbouwen om FO te worden? De loterij winnen?

Geld verdienen met werken is voor de meeste mensen de enige manier om FO te kunnen worden. De grap is dan uiteraard om bij een loonsverhoging NIET die hoger hypotheek te nemen, zodat je netto wel meer overhoud en je sneller FO wordt.
Een eigen bedrijf starten bijvoorbeeld (hoger risico, hogere returns). Juist wel die hypotheek nemen, je woning verkopen en het geld dat je overhoudt niet in je nieuwe woning stoppen, maar investeren. Etc etc.

Ik vind deze quote van Buffett wel treffend daarin:

Afbeeldingslocatie: https://static.seekingalpha.com/uploads/2018/7/19/saupload_dw5UGsE-J1zIwueZH9pNOIcihjiHpXmJ4qD2VkP_Bnk1MskKK1mgJK8bHCFI8dcNLXiphcagIK33fEaPfticaMOVqVIumOV3Gw5pfZHmcVZ4N06mm3RBH5ixGgZqdaDvWilQJzK0.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:21:
[...]

Een eigen bedrijf starten bijvoorbeeld (hoger risico, hogere returns).
Dat is dus ook geld verdienen met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Dat is dus ook geld verdienen met werken.
Ja, maar meer zodat je eerder kunt stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:21:
Een eigen bedrijf starten bijvoorbeeld (hoger risico, hogere returns).
Da's ook gewoon werk.
Juist wel die hypotheek nemen, je woning verkopen en het geld dat je overhoudt niet in je nieuwe woning stoppen, maar investeren. Etc etc.
En waar komt het geld initieel vandaan/op basis waarvan kun je die hypotheek krijgen?
Ik vind deze quote van Buffett wel treffend daarin:

[Afbeelding]
Uiteraard, in dit topic gaat het daar natuurlijk ook over: hoe voorkom je dat je moet blijven werken tot je er bij neervalt. Maar voor de opbouw hebben de meesten "gewoon" inkomen uit arbeid nodig en daar kun je dan maar beter meer van hebben, want dan kun je meer geld overhouden om voor je aan het werk te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:19:
[...]

De vraag is dan hoeveel 'defaults' daar tegenover staan. Er is natuurlijk een reden dat ze jou 7% willen/moeten betalen en niet gewoon een hypotheek aan 1-2% kunnen krijgen bij een reguliere hypotheekverstrekker.
De banken zijn wel érg voorzichtig hoor.
Ondanks mijn meer dan prima jaarcijfers kon ik anderhalf jaar geleden geen hypotheek krijgen voor een object dat iets buiten de gebaande paden lag. Dan is het al snel "computer says no", terwijl als je puur en alleen naar het financiële plaatje keek, er niets aan de hand was.
Ging om een woning op een bedrijventerrein van rond de 500k. Gast van de bank zei letterlijk: Man, koop toch een gewone woning, dan is 750k geen probleem |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:27:
Ja, maar meer zodat je eerder kunt stoppen.
Dan snap ik helemaal jouw opmerking niet over iemand de meer heeft gekregen (van een baas). Waar dat 'meer' vandaan komt, maakt toch niet uit?

[ Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-03-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ging specifiek om de loonsverhoging die je krijgt wanneer je in loondienst bent.
En waar komt het geld initieel vandaan/op basis waarvan kun je die hypotheek krijgen?
Oh ik denk ook zeker niet dat je nooit niet moet werken, je zult er zeker wel mee moeten beginnen. Maar voor mij is het niet de strategie om op lange termijn met constante loonsverhoging uit mijn baan met loondienst FO te bereiken.
Uiteraard, in dit topic gaat het daar natuurlijk ook over: hoe voorkom je dat je moet blijven werken tot je er bij neervalt. Maar voor de opbouw hebben de meesten "gewoon" inkomen uit arbeid nodig en daar kun je dan maar beter meer van hebben, want dan kun je meer geld overhouden om voor je aan het werk te zetten.
Uiteraard, als je werkt moet je natuurlijk wel het streven hebben om daar zoveel mogelijk voor betaald te krijgen. Nog belangrijker imo is dat je het werk intrinsiek leuk vindt, zodat je gemakkelijker goed presteert. Het salaris volgt doorgaans de goede prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Dan snap ik helemaal jouw opmerking niet over iemand de meer heeft gekregen (van een baas). Waar dat 'meer' vandaan komt, maakt toch niet uit?
Nee - dat maakt niet uit. Maar om het duidelijker te zeggen: loonsverhoging uit loondienst zijn relatief laag. De impact van 8% verhoging is netto niet heel groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:33:
Nee - dat maakt niet uit. Maar om het duidelijker te zeggen: loonsverhoging uit loondienst zijn relatief laag. De impact van 8% verhoging is netto niet heel groot.
Afhankelijk van waar je zit op de marginale belastingdrukgrafiek zal dat inderdaad zo zijn, maar je reageerde op iemand die er 40% bij had gekregen. Dat merk je in alle gevallen ook netto echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Afhankelijk van waar je zit op de marginale belastingdrukgrafiek zal dat inderdaad zo zijn, maar je reageerde op iemand die er 40% bij had gekregen. Dat merk je in alle gevallen ook netto echt prima.
Volgens mij ging het om (1 0f 2x) 8% en dat valt toch wel tegen qua netto bedrag.

Op een jaarsalaris van 60k is 8% ongeveer 200 euro meer per maand. Heerlijk, ben er zelf ook heel blij mee als ik dat krijg en trots op. Maar zo'n 8% is al best veel (CAO lonen zijn in 2021 met 1,9% gestegen), dus dan zit je al aan de hoge kant en dan is het 'maar 200 euro per maand'.

Om het voorbeeld te nemen van een hypotheek nemen: woningprijzen zijn in 2 jaar ongeveer 25% gestegen. Alleen door een woning van 400k te kopen en verkopen zou dat leiden tot 100k 'winst' (prima, haal er 15k af voor allerlei financieringskosten etc, houd je nog 85k over). Die 85k is dan ook nog eens onbelast totdat hij in box 3 komt. Dat gaat een klap harder dan 2x 8% erbij krijgen in die 2 jaar tijd. En uiteraard: dit kan ook verkeerd gaan waardoor je geld verliest ipv wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Requiem19 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Volgens mij ging het om (1 0f 2x) 8% en dat valt toch wel tegen qua netto bedrag.

Op een jaarsalaris van 60k is 8% ongeveer 200 euro meer per maand. Heerlijk, ben er zelf ook heel blij mee als ik dat krijg en trots op. Maar zo'n 8% is al best veel (CAO lonen zijn in 2021 met 1,9% gestegen), dus dan zit je al aan de hoge kant en dan is het 'maar 200 euro per maand'.

Om het voorbeeld te nemen van een hypotheek nemen: woningprijzen zijn in 2 jaar ongeveer 25% gestegen. Alleen door een woning van 400k te kopen en verkopen zou dat leiden tot 100k 'winst' (prima, haal er 15k af voor allerlei financieringskosten etc, houd je nog 85k over). Die 85k is dan ook nog eens onbelast totdat hij in box 3 komt. Dat gaat een klap harder dan 2x 8% erbij krijgen in die 2 jaar tijd. En uiteraard: dit kan ook verkeerd gaan waardoor je geld verliest ipv wint.
Wat mijn huis in waarde wint kan me weinig schelen. Als ik het verkoop moet ik toch iets anders… en dat is waarschijnlijk even veel gestegen.
Alleen de plaatsjes onder de brug zijn niet in prijs omhoog gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Members only:

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 19-03-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Als je spaartquote bv 40% is, betekent 8% meer wel dat je vanaf dat moment grofweg 20% meer opzij kunt zetten. Zeker als je redelijk aan het begin van je FO traject zit, kan dat betekenen dat je significant veel eerder FO bent.

Uiteraard kom je aan het eind van het traject in een fase waarin je spaarquote niet meer zo heel veel meer bijdraagt aan je FO kapitaal en je het meer van het rendement moet hebben. Maar de basis voor FO leg je bij het beginnen met een goede (maandelijkse) inleg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb er een paar investeringen lopen, investeer daar weinig meer. Doe nog wel steeds aan crowdfunding, vooral hypothecair gedekte leningen bij Collin en heb ook nog een restje lopen bij Samen In Geld. Het geeft wat diversificatie maar voor het rendement hoef je het eigenlijk niet meer te doen. Denk dat ik er netto ongeveer 4% aan over houdt na afboekingen. Ik kies de projecten steeds meer uit zodat ik kleine ondernemers help die bereid zijn zekerheden te bieden. Dat betekent dat het deel crowdfunding relatief en absoluut langzaam daalt.

Samen In Geld investeer ik niet meer in omdat het steeds minder om normale verhuurprojecten gaat en er veel woekerhuren en verkamering van panden voorbij komen. Dat wil ik uit principe niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Magpie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:17:
@Wozmro Voor mijn hypotheek is een inflatie van 50%+ natuurlijk zeer gunstig.
Hoezo gunstig? Pas als je inkomen/woning meestijgt is het gunstig, eerder beslist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 19:05

Wuursj

want worst is al bezet

Tommie12 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Wat mijn huis in waarde wint kan me weinig schelen. Als ik het verkoop moet ik toch iets anders… en dat is waarschijnlijk even veel gestegen.
Alleen de plaatsjes onder de brug zijn niet in prijs omhoog gegaan.
Ik denk nog wel eens aan terug-emigreren naar Limburg. Met deel thuis werken of na FO datum zeker interesant. Ook daar zijn de huizen gestegen maar toch wat minder dan hier.
Mijn huis (links) naast het huis van mijn zus (rechts):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8mZqAZY.png
Ik heb in 2014 gekocht, een jaartje later lagen de waarden gelijk en dat is nu wel anders...

Terug naar Limboland gaan zou een giga stap in FO (hypotheek vrij en nog wat cash erbij) zijn met beperkte gevolgen. Voor mij dan, ik heb er nog wat familie en vrienden wonen. Maar er zijn meer goedkopere plekken in NL of desnoods net over de grens.

Een van oorsprong Vietnamese collega doet het helemaal mooi. Hij casht binnenkort op zijn 53ste zijn huis en gaat terug. Die is koning daar met pak hem beet 4 ton op zak.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 19-03-2022 22:22 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

Ik heb er 5 jaar geleden 2500 euro ingestopt over 25 projecten, alleen met goede rating. Inmiddels is bijna alles terugbetaald en hebben ruim 4 projecten het niet gehaald, netto rendement is 65,69 euro geweest.

Kapitaal op Maat was veel beter, 2300 euro in 23 projecten, maar tot nu toe maar 38 euro afgeboekt en een rendement van 400 euro en ook bijna klaar. Ik heb sinds een aantal jaren besloten om er niks meer in te steken, aangezien het zelfs bij goede projecten regelmatig fout gaat, het veel werk kost en het rendement mager is. Daarom alles nu in aandelen, meer rendement en minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wuursj schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:13:
[...]

Ik denk nog wel eens aan terug-emigreren naar Limburg. Met deel thuis werken of na FO datum zeker interesant.
...
Voor mij dan, ik heb er nog wat familie en vrienden wonen. Maar er zijn meer goedkopere plekken in NL of desnoods net over de grens.
Daar geef je dus twee belangrijke randvoorwaarden waardoor het voor een hoop mensen toch geen aantrekkelijke optie is. Wat tegelijk ook een belangrijke reden is waardoor de prijzen daar veel lager liggen. Als je geen werk hebt verder in het land, waar je regelmatig heen moet, en je vrienden en familie niet in een ander deel van het land wonen, dan is dat zeker een interessante optie. Maar bij veel mensen ligt de situatie anders en betekent een verhuizing naar de rand van het land een te grote aanpassing. Ook als je daar vandaan komt, zullen bij veel mensen de vrienden en familie in de loop van de tijd zijn weggetrokken. En daar kan jij dan weer van profiteren :) .
Pagina: 1 ... 73 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.