Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:13
Ja maar de meeste verpleegkundigen moeten beide kunnen. Was ook zo'n misvatting tijdens corona, mensen die riepen " ja leidt dan wat mensen in een maand op zodat ze op de IC mee kunnen helpen". Zo werkt het niet. En als je ouderen ontlasten zou door het fysieke werk naar de jongeren te schuiven, zijn die jongeren weer eerder versleten.

Tuurlijk helpt techniek nu een hoop maar handwerk blijft en is ook niks mis mee. Verlangen dat die mensen ook langer doorgaan is wel vragen om problemen. Ik zie meer in arbeidsjaren tellen. Door de bank genomen beginnen mensen met fysiek werk ook jonger met werken. 40 arbeidsjaren tot pensioen ofzo zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:18
Remco d schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:44:
Ja maar de meeste verpleegkundigen moeten beide kunnen.
Maar niet alle benodigde 'handjes' zijn verpleegkundigen. De 'hulpbehoefte' bestaat maar voor een deel uit verpleegkundigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:13
Dat is exact het deel waar de tekorten zijn en gaan komen. (Idem in de bouw en andere fysieke arbeid) Maar goed het wordt wel off topic zo. We houden erover op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
Ik blijf aandelen maar rare dingen vinden. Na een wekenlange koersval van mijn duurzame aandelen van ASN stijgen ze de eerste maandag na een weekje oorlog opeens met het hoogste percentage in maanden...

Afbeeldingslocatie: https://charting.vwdservices.com/tchart/tchartcached.aspx?user=ASNBank&layout=indexed&startdate=24M&enddate=today&format=image/gif&width=900&height=150&res=EndOfDay&issue=12026

Vandaag dus +3,54% (nog niet te zien in de grafiek).

Misschien dat de realisatie dat we vol moeten inzetten op duurzaamheid mijn aandeeltjes ten goede komt :D

Ik hoop het (voor zowel het tegengaan van klimaatverandering als mijn aandelen).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CurlyMo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:23:
Ik blijf aandelen maar rare dingen vinden. Na een wekenlange koersval van mijn duurzame aandelen van ASN stijgen ze de eerste maandag na een weekje oorlog opeens met het hoogste percentage in maanden...

[Afbeelding]

Vandaag dus +3,54% (nog niet te zien in de grafiek).

Misschien dat de realisatie dat we vol moeten inzetten op duurzaamheid mijn aandeeltjes ten goede komt :D

Ik hoop het (voor zowel het tegengaan van klimaatverandering als mijn aandelen).
De aandelenkoersen hebben vooral te maken met de toekomstperspectieven van de aandelen. Daarin was de laatste tijd waarschijnlijk al een hoop somberheid 'ingeprijsd'. Als het perspectief niet veel slechter wordt dan verwacht, dan is er dus ook weinig reden voor een koersdaling.

Los daarvan denk ik inderdaad dat de huidige situatie ook wel duidelijk maakt dat een hoop duurzaamheidsmaatregelen niet alleen leiden tot minder verbruik en vervuiling, maar ook kunnen leiden tot minder afhankelijkheid van 'vreemde mogendheden'. Wat een katalysator kan zijn voor een hoop innovaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:43
Lees nu al een week of wat stilletjes mee en sta zelf nog aan het begin van mijn "FO-avontuur",
maar het is erg interessant/leerzaam om te zien hoe iedereen anders omgaat met het fenomeen FO.

Er zit (blijkbaar) nogal wat rek in het de definitie van zowel het eindpunt als de reis ernaartoe.

Ik ben zelf pas een aantal maanden bekend met het fenomeen en sta dus nog aan het begin van de reis.
Ben nu ruim 2 jaar aan het werk en had niet de illusie dat ik voor die tijd al significante stappen zou kunnen maken richting FO.
Plus, ik ga nogal graag op stap :D

Behalve mijn geld opdrinken ben ik altijd al zuinig geweest en geef ik niks om spullen/merken/vakanties of andere dure rommel.
Toen ik begon met werken heb ik na een half jaar een huis gekocht met mijn vriendin en we hebben ondertussen al een flinke deuk de hypotheek kunnen slaan. (van 300k naar 160k)
Hierdoor zijn onze vasten lasten flink gedaald en kunnen we eigenlijk leven van een half/drie kwart salaris van één van ons.
Wel hebben we de tuin volledig aangepakt (van parkeerplaats naar een daadwerkelijke tuin) wat toch altijd meer kost dan je van tevoren denkt :).
Door het aflossen en de tuin zijn we de afgelopen 2 jaar nog niet echt toegekomen aan noemenswaardige bedragen investeren.

Mijn vriendin is ook heel zuinig en echt een koopjesjager (gaat wat mij betreft zelfs wat ver hierin :P), maar we zitten dus aardig op 1 lijn.
Ze is alleen ontzettend risico-avers en vindt beleggen nogal eng (want; straks is alles weg).
Dat alles niet zomaar weg is snapt ze ook wel, het is meer de angst voor het onbekende/onzekere.
We moeten er samen nog uit zien te komen met welk bedrag/percentage we ons comfortabel voelen.

Kan me voorstellen dat sommige van jullie in vergelijkbare situaties zitten/hebben gezeten, wat heeft bij jullie gewerkt?

Oja, ons "FO-doel" is niet zozeer om op ons 35e te kunnen stoppen met werken (want ik vind mijn werk erg leuk), maar wel om eerder minder te kunnen gaan werken.
Zeker als er in de toekomst kinderen mogen komen (hopelijk).

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn wanneer je in loondienst voorstelt om minder uren te gaan maken (hoe wordt hier op gereageerd?)
Ik werk zelf dus in loondienst bij een klein bedrijfje waar bijna iedereen "gewoon" 40u werkt.

Het is wel een erg lang verhaal geworden zo. Excuses alvast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ManzokuSan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:56:
Ze is alleen ontzettend risico-avers en vindt beleggen nogal eng (want; straks is alles weg).
Dat alles niet zomaar weg is snapt ze ook wel, het is meer de angst voor het onbekende/onzekere.
We moeten er samen nog uit zien te komen met welk bedrag/percentage we ons comfortabel voelen.

Kan me voorstellen dat sommige van jullie in vergelijkbare situaties zitten/hebben gezeten, wat heeft bij jullie gewerkt?
Het is niet zo gek dat je beleggen 'eng' vindt als je er geen ervaring mee hebt. En wellicht er ook niet zo veel kennis van hebt. Of je nu veel of weinig belegt, het zal in het begin best gek voelen als de koersen alle kanten op gaan. En de eerste grote daling/krach zal dan stressen zijn.

Maar de beste manier om hiermee om te gaan is volgens mij om met een klein periodiek bedrag te beginnen. Kies een goed gespreid fonds/ETF uit en leg daar automatisch bv 50 euro per maand in. Dat is een bedrag dat de meeste mensen wel kunnen missen, maar waarbij je toch de effecten van koersschommelingen kunt zien. En dan over een jaar kijken hoe jullie ernaar kijken. Vindt ze het nog steeds eng, dan blijf je bij die 50 per maand (beter iets dan niets) en valt het mee, dan verhoog je de inleg.
Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn wanneer je in loondienst voorstelt om minder uren te gaan maken (hoe wordt hier op gereageerd?)
Ik werk zelf dus in loondienst bij een klein bedrijfje waar bijna iedereen "gewoon" 40u werkt.
Ik heb alleen ervaring met wat grotere bedrijven waar ik altijd wel 4 dagen kon werken. Mijn ervaring is dat dit bij veel bedrijven ook gewoon kan. Soms zullen ze in eerste instantie proberen te zeggen dat het niet 'past', maar als je het als harde eis stelt, dan gaan ze er vaak vrij snel mee akkoord. Het is wel belangrijk om ook minder taken te krijgen, natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:01
Lees nu al een week of wat stilletjes mee en sta zelf nog aan het begin van mijn "FO-avontuur",
maar het is erg interessant/leerzaam om te zien hoe iedereen anders omgaat met het fenomeen FO.

Er zit (blijkbaar) nogal wat rek in het de definitie van zowel het eindpunt als de reis ernaartoe.

Ik ben zelf pas een aantal maanden bekend met het fenomeen en sta dus nog aan het begin van de reis.
Ben nu ruim 2 jaar aan het werk en had niet de illusie dat ik voor die tijd al significante stappen zou kunnen maken richting FO.
Plus, ik ga nogal graag op stap :D

Behalve mijn geld opdrinken ben ik altijd al zuinig geweest en geef ik niks om spullen/merken/vakanties of andere dure rommel.
Toen ik begon met werken heb ik na een half jaar een huis gekocht met mijn vriendin en we hebben ondertussen al een flinke deuk de hypotheek kunnen slaan. (van 300k naar 160k)
Hierdoor zijn onze vasten lasten flink gedaald en kunnen we eigenlijk leven van een half/drie kwart salaris van één van ons.
Wel hebben we de tuin volledig aangepakt (van parkeerplaats naar een daadwerkelijke tuin) wat toch altijd meer kost dan je van tevoren denkt :).
Door het aflossen en de tuin zijn we de afgelopen 2 jaar nog niet echt toegekomen aan noemenswaardige bedragen investeren.

Mijn vriendin is ook heel zuinig en echt een koopjesjager (gaat wat mij betreft zelfs wat ver hierin :P), maar we zitten dus aardig op 1 lijn.

Oja, ons "FO-doel" is niet zozeer om op ons 35e te kunnen stoppen met werken (want ik vind mijn werk erg leuk), maar wel om eerder minder te kunnen gaan werken.
Zeker als er in de toekomst kinderen mogen komen (hopelijk).

Eerstvolgende stap: elke maand bij het begin van de maand wat geld overschrijven naar een beleggingsrekening, en dat volhouden, maand na maand, jaar na jaar.
Dan maak je stappen.
En stop met die hypotheek vervroegd af te lossen, dan levert te weinig op.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HugotheGreat
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-04 14:26

Euhh hoe hebben jullie na 1,5 jaar 140k aan hypotheek afgelost als beginnend werkende? Verdienen jullie allebei 2 ton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Ik heb alleen ervaring met wat grotere bedrijven waar ik altijd wel 4 dagen kon werken. Mijn ervaring is dat dit bij veel bedrijven ook gewoon kan. Soms zullen ze in eerste instantie proberen te zeggen dat het niet 'past', maar als je het als harde eis stelt, dan gaan ze er vaak vrij snel mee akkoord. Het is wel belangrijk om ook minder taken te krijgen, natuurlijk.
Thanks! Het is voor mij nu nog niet echt aan de orde. Heb als doel over 4 jaar (op mn 30e) een dag minder te gaan werken, dus wie weet werk ik hier dan al niet meer. Maar ik vind het altijd prettig om ervaringen van mensen op dat gebied te lezen.
Tommie12 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:58:
[...]

Eerstvolgende stap: elke maand bij het begin van de maand wat geld overschrijven naar een beleggingsrekening, en dat volhouden, maand na maand, jaar na jaar.
Dan maak je stappen.
En stop met die hypotheek vervroegd af te lossen, dan levert te weinig op.
Lagere hypotheek levert ons wel meer rust en bewegingsvrijheid op (in ons hoofd dan tenminste). Maar doordat we deze al zodanig hebben kunnen verlagen door omstandigheden, zie hieronder, vind ik t nu tijd om inderdaad meer naar rendement te gaan kijken. Het "probleem" zit hem dan vooral in haar risico aversiteit.
HugotheGreat schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:13:
[...]

Euhh hoe hebben jullie na 1,5 jaar 140k aan hypotheek afgelost als beginnend werkende? Verdienen jullie allebei 2 ton?
Ja allebei 2 ton, easy money. Nee geintje was dat maar waar. We verdienen wel goed, zeker voor onze leeftijd en ervaring (+- 6k netto samen). Maar nu ik het zo teruglees komt dat zonder toelichting nogal bijzonder over O-) .

60k is onze eigen aflossing. Vriendin werkte al een jaar en woonde thuis, standaard maandelijkse aflossing en we geven daarnaast veel minder uit dan we verdienen.

Ik vond daarnaast tijdens de verhuizing keys terug van een btc wallet waarvan ik niet eens meer wist dat ik hem had (+- 40k) 8)7

En deel van een jubelton door een extreme financiële meevaller voor mijn ouders.

Dus dat maakt het allemaal iets minder extreem, maar nog steeds beseffen we dat we erg veel geluk hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

serieus?
in anderhalf jaar een deuk van 140k geslagen? noem het maar niet noemenswaardig :X

Ook die 60k die je later roept is natuurlijk ook noemenswaardig. Dan heb je het over 3.3K per maand wat er afgelost wordt (zeg 2.5k boven de maandelijkse termijn). Zeer netjes d:)b
Gaan zitten, afspraken maken, zichbaar maken in excel en blijven praten. In 2016 gedaan met mijn risico-averse vriendin, inmiddels roept ze "Lekker goedkoop inkopen" als de prijs gezakt is.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:28

G83

Lees de stocks serie van jlcollinsnh.com, dan zie je eenvoudig hoe op de lange termijn goedkoop breed gespreid beleggen je zorgeloos een enorm eind vooruit helpt. Ook als je pech lijkt te hebben met moment van instappen of als je denkt dat de aandelen 'nu echt veel te hoog staan'.

Hypotheek een deel aflossen is mooi, maar zou ik hier bij laten.

Geniet van het leven en hou je er vooral niet teveel mee bezig. Probeer maandelijks een mooi bedrag te investeren, maar overdrijf het ook niet. Ga jezelf niet alles ontzeggen om harder te gaan en ga ook niet bij elke dip of mondiale crisis alles betwijfelen.
Succes en enjoy the ride!

Wij (eigenlijk ik zelf, mijn vriendin is wel op de hoogte maar heeft er minder interesse in) zijn een jaar of drie geleden begonnen en een leuk stuk op weg, maar gaan ook naar een mooier huis verhuizen en wat minder werken nu er twee kleine kindjes zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door G83 op 01-03-2022 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
CaLeX schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:16:
[...]

serieus?

[...]
in anderhalf jaar een deuk van 140k geslagen? noem het maar niet noemenswaardig :X

Ook die 60k die je later roept is natuurlijk ook noemenswaardig. Dan heb je het over 3.3K per maand wat er afgelost wordt (zeg 2.5k boven de maandelijkse termijn). Zeer netjes d:)b

[...]

Gaan zitten, afspraken maken, zichbaar maken in excel en blijven praten. In 2016 gedaan met mijn risico-averse vriendin, inmiddels roept ze "Lekker goedkoop inkopen" als de prijs gezakt is.
Thanks! Ik doelde dan inderdaad ook echt alleen op beleggingen in de zin van aandelen/etfs/obligaties/etc. Die Exceltip ga ik dit weekend gebruiken _/-\o_

En "lekker goedkoop inkopen", als ik dat ooit uit haar mond haar dan ben ik een gelukkig man haha _/-\o_
G83 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:29:
...

Geniet van het leven en hou je er vooral niet teveel mee bezig. Probeer maandelijks een mooi bedrag te investeren, maar overdrijf het ook niet. Ga jezelf niet alles ontzeggen om harder te gaan en ga ook niet bij elke dip of mondiale crisis alles betwijfelen.
Succes en enjoy the ride!

Wij (eigenlijk ik zelf, mijn vriendin is wel op de hoogte maar heeft er minder interesse in) zijn een jaar of drie geleden begonnen en een leuk stuk op weg, maar gaan ook naar een mooier huis verhuizen en wat minder werken nu er twee kleine kindjes zijn.
Dankje! En zo moet je het ook niet zien hoor, we ontzeggen onszelf echt helemaal niks. Alleen we geven allebei niks om vakanties, koken liever uitgebreid zelf dan dat we naar een restaurant gaan en ik werk 7km van huis dus fiets elke dag waardoor we maar 1 auto nodig hebben. Dit zijn volgens mij de zaken waar iedereen verreweg het meeste aan uit geeft. Feestjes en festivals pakken we dan wel weer volle bak mee (dit scheelde door corona natuurlijk ook flink). Die interesses maken onze reis naar FO een stuk makkelijker we er eigenlijk niks voor hoeven te laten.

De reactie: "je moet wel genieten hoor" is er wel eentje die wij vaak te horen krijgen. Ervaren meer mensen dat of bespreken jullie zulke dingen überhaupt weinig (behalve op dit forum dan :) )

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:28

G83

Ik bespreek dit soort dingen vrijwel nooit in het normale leven.

Mijn indruk/ervaring is dat je in je enthousiasme als je FO ontdekt er een beetje in kan doorschieten: teveel erover lezen, teveel in Excel prutsen, teveel willen sparen, teveel beleggingen in de gaten houden.
Nu laat ik dat veel meer los en gaat het redelijk op de automatische piloot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
G83 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:39:
Ik bespreek dit soort dingen vrijwel nooit in het normale leven.

Mijn indruk/ervaring is dat je in je enthousiasme als je FO ontdekt er een beetje in kan doorschieten: teveel erover lezen, teveel in Excel prutsen, teveel willen sparen, teveel beleggingen in de gaten houden.
Nu laat ik dat veel meer los en gaat het redelijk op de automatische piloot.
Herkenbaar. Wij hebben het er buiten het gezin ook nooit over. Ook niet over ons inkomen etc trouwens, maar er zullen vast mensen in de omgeving zijn die van mening zijn dat we waarschijnlijk wel redelijk zullen verdienen en best in een duurdere woning zouden kunnen wonen. Enige momenten waarop het om de hoek komt kijken is als mensen klagen over hoe lang ze nog moeten tot de pensioenleeftijd. Dan geef ik altijd even aan dat je de ingangsdatum ook mag vervroegen. Weten veel mensen niet. Maar de reacties zijn dan meestal dat eerder stoppen toch onbetaalbaar is.

Verder scheelt het wel dat de meeste mensen die we kennen sowieso wat nuchter zijn en bv niet alles over de balk willen smijten. Deels vanuit calvinisme, deels vanuit bewustzijn over de impact die verbruik van grondstoffen en 'verspilling' heeft op de wereld.

Voor het bijhouden van Excels etc, dat doe ik voor de beleggingen en spaarrekeningen etc om de paar maanden even. Straks voor de aangifte er maar weer eens induiken. Inleggen gebeurt automatisch en als er eens wat te veel op de betaalrekening staat, dan gaan we zo af en toe het overschot op de betaalrekening overmaken naar spaar/beleggingen. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat de impact van bv de toestand in Oekraïne is, ik neem aan dat de koersen wel flink gedaald zijn. Tsja, dat zien we dan wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 02-03-2022 06:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
.

[ Voor 99% gewijzigd door Rubbergrover1 op 02-03-2022 06:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
JanHenk schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:06:
[...]

Het streven en de wens is een zichzelf versterkend effect. Hoe meer mensen zich onttrekken aan het collectief, hoe minder houdbaar het collectief is en dus hoe meer mensen streven naar individuele oplossingen.

Zie dat proces maar eens om te keren, helemaal in het licht van de omgekeerde bevolkingspiramide.

[...]

Die mogelijkheid voor individuele oplossingen moet je dan vooral zien in de factor tijd, me dunkt?

Maar wat als je het uitdrukt in de factor geld? Gelukkig heb ik een fatsoenlijk inkomen en voldoende tijd. Maar er zijn ook legio die wel de factor tijd mee hebben, maar het inkomen missen. Dan kun je niet compenseren met de factor tijd.
De crux ligt in de factor tijd en risico. Risico is als collectief goedkoper te verzekeren , over tijd komen er meer participanten bij dan dat er gebruik moeten maken van de verzekering. Als 1 persoon iets moet verzekeren heb je dat niet. Dus is over tijd risico nagenoeg gelijk. Nu zou je kunnen stellen dat de verzekeringsmaatschappij dan maar zelf het collectief moet fabriceren, en dat doen ze ook , zo komen ze op de premie. Maar er moet geld verdiend worden. En de verzekering sluit je nog altijd af op 1 persoon. Dus het meeste voordeel komt niet ten goede van het collectief maar van het bedrijf in dit geval de verzekeringsmaatschappij.

Een eenvoudig voorbeeld is de ZZP'er in de bouw, arbeidsongeschiktheid verzekeren is duur en daar komt bij dat veel verzekeringen lopen tot 60 jaar, omdat men weet dat na die leeftijd de kans op arbeidsongeschiktheid sterk toeneemt en de mogelijkheid om verdiencapaciteit te verliezen erg groot is. Het grootste deel van het risico moet je dan zelf dragen, het gat zeg maar tot aan je pensioen moet je zelf verzekeren.

Kan je dit soort risico's kwijt in je tarieven ? In veel gevallen niet. Dus aan de inkomsten kant is er niet eens genoeg om de premies te betalen om het maar in verzekeringstermen uit te blijven drukken.

Dan het risico op tijdelijk baanverlies, in ZZP land heel gewoon, paar dagen tussen een klus , uitloop waardoor je net niet lekker uitkomt en weer een paar dagen mist. En in slechte tijden ben je zomaar de eerste die eruit gaat. Het opbouwen van vermogen is gebaat bij een constante stroom van inkomen. Al die gemiste dagen tellen al op over tijd, laat staan de maanden in slechte tijden. Ook daar zitten de premies niet in de tarieven.

Met andere woorden , het is individueel amper goed te verzekeren. Flexibiliteit en dus verhoogd risico moeten terug te vinden zijn in de tarieven , doen ze dat niet dan is het hopen dat je nooit in een geval terecht komt waarbij je een verzekering nodig hebt.

Collectief verzekeren van moeilijk verzekerbare risico's is mijns inziens de pijler onder een stabiele samenleving en dus belangrijk voor de haalbaarheid van FO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:19:
[...]
Met andere woorden , het is individueel amper goed te verzekeren. Flexibiliteit en dus verhoogd risico moeten terug te vinden zijn in de tarieven , doen ze dat niet dan is het hopen dat je nooit in een geval terecht komt waarbij je een verzekering nodig hebt.

Collectief verzekeren van moeilijk verzekerbare risico's is mijns inziens de pijler onder een stabiele samenleving en dus belangrijk voor de haalbaarheid van FO.
Maar ook in het collectief moet er een goed evenwicht zijn tussen de individuele 'opbrengsten' (bv risicoafdekking) en wat je aan het collectief betaalt. Mooi voorbeeld vind ik daarbij de pensioenpremie. 'Vroeger' vond iedereen het prima om als je jong bent even veel te betalen als wanneer je ouder bent. In feite betaal je dan als jongere te veel en als oudere te weinig. Tegenwoordig is de redenering vaak: als ik als jongere zelf dat geld zou beleggen, dan zou ik veel meer rendement kunnen behalen. Dus ik wil geen gelijkblijvende premie. Waarbij jgenegeerd wordt dat er ook een aantal risicodekkingen in een pensioenregeling zitten die juist voor jongeren veel waard zijn. Bijvoorbeeld overlijdensdekking die je partner levenslang een nabestaandenpensioen geeft. Of premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid, waarbij je als je AO wordt pensioen blijft opbouwen.

Maar waarbij men vooral ook eraan voorbij gaat dat dat tegelijk zal inhouden dat je rond je pensioenleeftijd ofwel een veel te hoge premie betaalt ofwel veel te lage opbouw krijgt. Stel dat je per jaar 1,875% van je pensioengrondslag wilt opbouwen en dat naar verwachting 20 jaar moet uitkeren. Als je vlak voor je pensioen zit, dan kan dat geld nauwelijks renderen voordat het uitgekeerd moet worden. De pensioenpremie voor alleen het ouderdomspensioen zal dan dus rond de 20 * 1,875% liggen. Nog zonder enige dekking voor nabestaandenpensioen etc. kom je dan al uit op een pensioenpremie die richting de 40% van je pensioengrondslag gaat. Dat zal niemand willen betalen, dus zal het er op neer komen dat je veel minder pensioen gaat opbouwen als je ouder bent. Of beter gezegd: dat het pensioenkapitaal dat je dan opbouwt maar weinig ouderdomspensioen gaat opleveren.

Maar voor veel mensen is dat toch veel te veel een ver van mijn bed show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Ik ben nog meer dan eerst toch naar zonnepanelen aan het kijken. Oa gezien de akelig hoge energieprijzen waarvan ik me niet voorstel dat dit weer naar het niveau van een tijdje terug gaan.

Heb redelijk wat spaargeld dat niets aan het doen is (stop geleidelijk aan steeds meer in met name ETFs) en bedoeling is altijd in ons huis te blijven wonen. Ik geef liever nu wat geld uit zodat ik veel minder afhankelijk ben van wat de energieprijzen de komende jaren gaan doen. Verbruik jaarlijks circa 2700kWh, maar zal toenemen door oa keer komst inductie, opgroeiend kind (en wellicht nog 1 extra kind in toekomst), meer verwarmen via airco ipv vloerverwarming ook door hoge gastarieven.

Ik heb inhoudelijk hier al enkele vragen daarover gesteld (Wel/geen zonnepanelen ivm ligging dak? Advies gevraagd) daar wordt door bijna iedereen aangeraden zowel oost als westkant behoorlijk vol te leggen met bv 22 zonnepanelen. Maar daar wordt mogelijk wel met een iets andere bril gekeken dan hier, dus ben benieuwd hoe er hier over gedacht wordt?

Nog in het kort wat informatie:
Met zoveel panelen kom ik wel flink boven mijn huidige verbruik uit, opwekking dan rondom 5.500/6.000 kWh. De oost-westligging wordt ook niet als een groot nadeel genoemd tov zuidligging dak. Er worden verschillende argumenten aangehaald om ook meer te plaatsen dan verbruik. Sterk afnemende kosten (22 tov 16 panelen doet het hem niet), beter 1x goed dan over paar jaar extra nodig hebben, stijgend elektraverbruik komende jaren, vermindering salderingsregeling, stijgende tarieven (met wetsvoorstel wel 80% kale tarief terugleveren vergoed) en voordeel hele dag opwekken door oost-westligging waardoor je eigen opgewekte elektriciteit ook meer zelf tegelijk verbruikt.

Wil zsm paar offertes opvragen en iedereen geeft wel aan dat het beste is om al met een duidelijk verhaal richting installateurs te komen en niet alleen op hun adviezen te vertrouwen. Dus voor ik de knoop doorhak van 22 panelen ipv 12, die qua verbruik nu waarschijnlijk volstaan, hoor ik graag meningen van mensen die meer met FO bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
Ik heb zelf gekeken naar een zuid opstelling, en kon daar wat mij betreft niet genoeg panelen leggen, ik neem aan dat met oost west de terugverdientijd iets langer is. Ook al zal je waarschijnlijk meer rendement hebben op een worldwide ETF is voor mij de combinatie kosten besparen/ rendement op terug levering/ het Milieu een handje helpen een no-brainer.
Ik zie het ook niet gebeuren dat energie nog goedkoper gaat worden de komende 25 jaar, en grid problemen daar gelaten zal als je kan terug leveren daar altijd geld aan verdiend kunnen worden. Wat mij betreft brengt dat een hogere mate van onafhankelijkheid dan een paar flufjes ETF's.

Oh en niet te vergeten: mijnsinziens is de risico rendement verhouding van zonnepanelen vele malen beter dan die van ETF's. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door sebastiaan89 op 02-03-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Hier worden ze ook geplaatst binnenkort in een oost-west ligging. Iets meer dan huidig eigen gebruik, we laten ook direct airco's plaatsen, niet alleen om te koelen maar ook om gedeeltelijk te verwarmen.
Met de huidige prijzen voor gas of stadsverwarming is dat met zonnepanelen uit FO-oogpunt ook prima.

De hoop is dat we ze met de huidige prijzen in een paar jaar terugverdiend hebben. Voorlopig is de planning om over een jaar of 5 te verhuizen, vandaar dat wij ons dak niet helemaal volleggen.
1 van de 2 kanten heeft ruimte over, maar een relatief slechte ligging.

Als jij niet gaat verhuizen, zeg ik: helemaal volgooien dat dak.
Een paneel extra kost niet zoveel, de installateur kost het meest als je die nog eens langs moet laten komen. Grotere omvormer, etc.
Dan liever in 1x, als je het geld toch hebt liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Kluifjes schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:23:
Wil zsm paar offertes opvragen en iedereen geeft wel aan dat het beste is om al met een duidelijk verhaal richting installateurs te komen en niet alleen op hun adviezen te vertrouwen.
Dit is imo inderdaad niet onbelangrijk. Ik heb dit traject anderhalf jaar geleden zelf doorlopen en ik heb destijds alle offertes op een rijtje gezet en niet 1 was hetzelfde. Qua prijs niet maar ook qua samenstelling niet.
Ik denk dat het voor jezelf wel belangrijk is om te weten wat je wil en een beetje gaan verdiepen in wat je nodig hebt qua omvormer, heb je wel of geen optimizers nodig, anders smeren ze je dingen aan die je niet nodig hebt.
Ik heb zelf per offerte een berekening gemaakt wat de prijs per wattpiek zou zijn. Dat geeft je wel een aardig beeld. Uiteindelijk heb ik (met wat advies) de boel zelf bij elkaar geklikt bij Solar Outlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
Ik ben nog meer dan eerst toch naar zonnepanelen aan het kijken. Oa gezien de akelig hoge energieprijzen waarvan ik me niet voorstel dat dit weer naar het niveau van een tijdje terug gaan.

Heb redelijk wat spaargeld dat niets aan het doen is (stop geleidelijk aan steeds meer in met name ETFs) en bedoeling is altijd in ons huis te blijven wonen. Ik geef liever nu wat geld uit zodat ik veel minder afhankelijk ben van wat de energieprijzen de komende jaren gaan doen. Verbruik jaarlijks circa 2700kWh, maar zal toenemen door oa keer komst inductie, opgroeiend kind (en wellicht nog 1 extra kind in toekomst), meer verwarmen via airco ipv vloerverwarming ook door hoge gastarieven.

Ik heb inhoudelijk hier al enkele vragen daarover gesteld (Wel/geen zonnepanelen ivm ligging dak? Advies gevraagd) daar wordt door bijna iedereen aangeraden zowel oost als westkant behoorlijk vol te leggen met bv 22 zonnepanelen. Maar daar wordt mogelijk wel met een iets andere bril gekeken dan hier, dus ben benieuwd hoe er hier over gedacht wordt?

Met zoveel panelen kom ik wel flink boven mijn huidige verbruik uit, opwekking dan rondom 5.500/6.000 kWh. De oost-westligging wordt ook niet als een groot nadeel genoemd tov zuidligging dak. Er worden verschillende argumenten aangehaald om ook meer te plaatsen dan verbruik. Sterk afnemende kosten (22 tov 16 panelen doet het hem niet), beter 1x goed dan over paar jaar extra nodig hebben, stijgend elektraverbruik komende jaren, vermindering salderingsregeling, stijgende tarieven (met wetsvoorstel wel 80% kale tarief terugleveren vergoed) en voordeel hele dag opwekken door oost-westligging waardoor je eigen opgewekte elektriciteit ook meer zelf tegelijk verbruikt.

Wil zsm paar offertes opvragen en iedereen geeft wel aan dat het beste is om al met een duidelijk verhaal richting installateurs te komen en niet alleen op hun adviezen te vertrouwen. Dus voor ik de knoop doorhak van 22 panelen ipv 12, die qua verbruik nu waarschijnlijk volstaan, hoor ik graag meningen van mensen die meer met FO bezig zijn.
Kijk ook eens naar gebruikt. Er zijn investeerders die na 4/5 jaar de panelen alweer vervangen door panelen met een hoger vermogen ivm meeropbrengsten subsidie. Die panelen hebben nog 20 jaar garantie.
Ik ga ook uitbreiden thuis met ongeveer 6kWP en ga hier een set kopen (geen aandelen!)
Wordt geleverd met een nieuwe omvormer. Even een klusser opsnorren (ik leg ze zelf, plat dak ik niet zo moeilijk, ook oost/west opstelling) en dan verdien je ze binnen 3 jaar terug.

https://www.zonnepanelentweedehands.nl/alle/

edit: ff stukje naar beneden scrollen tot je dat grote pand ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ybos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Kijk ook eens naar gebruikt. Er zijn investeerders die na 4/5 jaar de panelen alweer vervangen door panelen met een hoger vermogen ivm meeropbrengsten subsidie. Die panelen hebben nog 20 jaar garantie.
Ik ga ook uitbreiden thuis met ongeveer 6kWP en ga hier een set kopen (geen aandelen!)
Wordt geleverd met een nieuwe omvormer. Even een klusser opsnorren (ik leg ze zelf, plat dak ik niet zo moeilijk, ook oost/west opstelling) en dan verdien je ze binnen 3 jaar terug.

https://www.zonnepanelentweedehands.nl/alle/

edit: ff stukje naar beneden scrollen tot je dat grote pand ziet.
Dat is inderdaad een interessante optie, maar vooral als je het zelf ook kunt installeren. En als je voldoende ruimte hebt. Volgens mij zijn de panelen die je nu nieuw koopt in de regel al weer iets verder doorontwikkeld, en hebben ze een iets hogere opbrengst. Als je een beperkt dakoppervlak hebt en de meeste opbrengst per m² wilt, is nieuw dus wel een betere, maar ook veel duurdere, optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32

We hebben hier ook een oost/west ligging en knallen het dak zo vol mogelijk (nadat er dakkapellen zijn geplaatst). Energie gaat echt niet meer spotgoedkoop worden dus alles waarin je niet afhankelijk bent van een leverancier, is in mijn ogen al winst. Daarnaast schijnt de zon toch al dus doe je ook iets goeds voor het milieu.
Teruglevering is nu ook nog best rendabel: bijv Eneco betaalt je het normale tarief ook voor teruggeleverde energie, waardoor je terugverdientijd behoorlijk verkort kan worden.

Als je het zelf kan monteren zou ik dat doen (kan/wil ik niet) en ik zou het in één keer goed doen: nu krijg je de btw nog terug, mijn verwachting is dat die stimulans er de komende jaren een keer af gaat plus een eventuele uitbreiding over een paar jaar is sowieso niet meer aftrekbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41

Zenix

BOE!

Mijn panelen precies op het goede moment gelegd, toen de panelen nog wat goedkoper waren (120 voor 360Wp) heb in totaal 28x360Wp https://pvoutput.org/list.jsp?userid=90060 laten leggen voor 8200 inclusief, dus excl was het een dikke 6k. Met de overproductie van 4500kWh+ en een terugleververgoeding van 46 cent bij Eneco, is het een hele mooie rekensom aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Pannencouque schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:11:
[...]
We hebben hier ook een oost/west ligging en knallen het dak zo vol mogelijk (nadat er dakkapellen zijn geplaatst). Energie gaat echt niet meer spotgoedkoop worden dus alles waarin je niet afhankelijk bent van een leverancier, is in mijn ogen al winst. Daarnaast schijnt de zon toch al dus doe je ook iets goeds voor het milieu.
Teruglevering is nu ook nog best rendabel: bijv Eneco betaalt je het normale tarief ook voor teruggeleverde energie, waardoor je terugverdientijd behoorlijk verkort kan worden.

Als je het zelf kan monteren zou ik dat doen (kan/wil ik niet) en ik zou het in één keer goed doen: nu krijg je de btw nog terug, mijn verwachting is dat die stimulans er de komende jaren een keer af gaat plus een eventuele uitbreiding over een paar jaar is sowieso niet meer aftrekbaar.
Top, ja ik ga komende dagen paar offertes aanvragen en afhankelijk van wanneer ze geplaatst kunnen worden laat ik dat ook zsm doen. Bij vol leggen wat je noemt waar moet ik dan aan denken? Vind zelf namelijk 22 wel meer dan genoeg met ongeveer 5750kwh. Dan zit ik al op circa dubbele opwek van wat ik verbruik momenteel. Hoewel als ik afmetingen beter doorreken er misschien maar 18 goed mogelijk zijn, afhankelijk van de exacte ligging dakraam en dakdoorvoer. Wil ook niet teveel panelen in tetrisvorm hebben liggen.

Kan dan ivm variabel tarief ook over paar maanden overstappen naar gunstigste leverancier voor terugleververgoeding bedenk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluifjes op 03-03-2022 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Klopt. Afhankelijk van wanneer de panelen geleverd worden, kun je nu ook bij Eneco een modelovereenkomst afsluiten. Tarieven zijn bekend tot 1 juli, veranderen ze dan ongunstig heb je een opzegtermijn van 9 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kluifjes schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Top, ja ik ga komende dagen paar offertes aanvragen en afhankelijk van wanneer ze geplaatst kunnen worden laat ik dat ook zsm doen. Bij vol leggen wat je noemt waar moet ik dan aan denken? Vind zelf namelijk 22 wel meer dan genoeg met ongeveer 5750kwh. Dan zit ik al op circa dubbele opwek van wat ik verbruik momenteel. Hoewel als ik afmetingen beter doorreken er misschien maar 18 goed mogelijk zijn, afhankelijk van de exacte ligging dakraam en dakdoorvoer. Wil ook niet teveel panelen in tetrisvorm hebben liggen.
Bedenk wel dat die panelen er waarschijnlijk lange tijd op liggen en je verbruik wel eens hoger kan worden. Vooral als je een warmtepomp gaat aanschaffen, maar de kans zal ook behoorlijk zijn dat je over 10 jaar bijvoorbeeld een electrische/hybride auto hebt.

Daarnaast zijn de meerkosten voor een extra Oirsbeek vaak laag. Het werk wordt niet heel veel meer en zaken als een grotere omvormer leveren ook weinig extra kosten als je dat bij aanvang doet. Reken grofweg voor een extra paneel op tweederde van wat je basis van 22 panelen gemiddeld per paneel kost.

Laatste vraag, ik vind de geschatte opbrengst wat laag voor 22 panelen. Is dat vanwege de oost west oriëntatie, of heb je panelen met niet zo veel wp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:57:
[...]

Bedenk wel dat die panelen er waarschijnlijk lange tijd op liggen en je verbruik wel eens hoger kan worden. Vooral als je een warmtepomp gaat aanschaffen, maar de kans zal ook behoorlijk zijn dat je over 10 jaar bijvoorbeeld een electrische/hybride auto hebt.

Daarnaast zijn de meerkosten voor een extra Oirsbeek vaak laag. Het werk wordt niet heel veel meer en zaken als een grotere omvormer leveren ook weinig extra kosten als je dat bij aanvang doet. Reken grofweg voor een extra paneel op tweederde van wat je basis van 22 panelen gemiddeld per paneel kost.

Laatste vraag, ik vind de geschatte opbrengst wat laag voor 22 panelen. Is dat vanwege de oost west oriëntatie, of heb je panelen met niet zo veel wp?
Ja, ik heb dat vanuit ander topic waarbij iemand dat aangaf. Ik weet zelf niet of dit klopt. Voordeel is wel dat je hele dag door zon hebt op west of oostkant. Als salderingsregeling ongunstiger wordt en dus handiger om opgewekte stroom zelf te gebruiken komt dat goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Kluifjes schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:52:
[...]
Bij vol leggen wat je noemt waar moet ik dan aan denken? Vind zelf namelijk 22 wel meer dan genoeg met ongeveer 5750kwh. Dan zit ik al op circa dubbele opwek van wat ik verbruik momenteel. Hoewel als ik afmetingen beter doorreken er misschien maar 18 goed mogelijk zijn, afhankelijk van de exacte ligging dakraam en dakdoorvoer. Wil ook niet teveel panelen in tetrisvorm hebben liggen.
Vol leggen is het maximaal aantal panelen dat je kwijtkan op je dak(en)
Dus als er maar 18 mooi passen dan is dat volleggen.
Later uitbreiden is relatief duur.
Het energie verbuik kan later nog stijgen door elektrische auto's en warmte pompen.

Heb zelf 3 verschillende panelen gebruikt om alles vol te leggen.
De maten kwamen daarmee beter uit op de verschillende dakvlakken. Zonder dat het een tetris zooitje werd.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:09:
[...]

offtopic:
Ja, vooral als je kind(-eren) nog niet op de basisschool zitten, maar naar de kinderopvang gaan. Dan heb je namelijk te maken met behoorlijk veel uren aan opvangtijd, wat bij een 'bescheiden' tarief van rond de 7 euro per uur toch uitkomt op duizenden euro's per jaar (kan zo 10k per kind zijn).

De toeslag daalt in staffels, waarbij een paar duizend euro minder inkomen zo een paar procent meer toeslag kan betekenen. Hangt een beetje van je inkomen af, maar ligt iets boven de 1/2 %. Reken voor het gemak met 1/2 % per duizend euro inkomen. En dan betekent dat dus een half procent van de bruto kosten, dus van bv 10k, dan heb je dus voor iedere 1000 euro extra aftrek 50 euro meer toeslag.

Omdat die 1000 euro aftrek je netto maar iets van 600 euro kost, betekent 50 euro meer toeslag toch wel een significant voordeel. Die storting van 1000 bruto kost dan ineens per saldo nog maar 550 euro ipv 600 euro.

En om het nog leuker te maken, die staffels maken dat je soms met relatief weinig inleg toch relatief veel voordeel hebt. Bijvoorbeeld bij 49.600 bruto inkomen krijg je 83% vergoed, bij 48.000 inkomen krijg je 84,5% vergoed. Bruto 1600 inleggen in je pensioen (netto ongeveer 950 euro) betekent 1,5% meer toeslag. Wat in dit voorbeeld 150 euro inhoudt. In plaats van 950 euro ben je dus maar 800 euro kwijt, een besparing van 15%.
Hmm, dan is dat misschien wel toch handig... Al levert zelf beleggen volgens mij gemiddeld meer op?

Inkomens van 27k-32k en 45k-51k de afgelopen jaar. Sinds Jan 2017 maken we gebruik van de kinderopvang voor eerst 1 kind en daarna een tweede kind (eerste kind sinds Jan 2021 niet meer op kdv) voor 3 dagen per week.

Moet ik dan uitzoeken hoeveel ik nog kan inleggen? En moet mijn vrouw dit ook uitzoeken? We zijn getrouwd in gemeenschap van, al zit ik bij ABP en zij bij een zorg pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
President schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:05:
Moet ik dan uitzoeken hoeveel ik nog kan inleggen? En moet mijn vrouw dit ook uitzoeken? We zijn getrouwd in gemeenschap van, al zit ik bij ABP en zij bij een zorg pensioen.
Ja, kwestie van inkomen & factor A van de afgelopen 7 jaar opzoeken en invullen in calculator. Vervolgens inleg optimaliseren op marginaal belastingtarief en grenzen toeslagen.

https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 03-03-2022 13:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 22:31

GG85

.......

Wel grappig, tijdje terug meegedaan met een vragenlijst wbt het beleggingsbeleid van mijn pensioenfonds en de resultaten zijn binnen:
Hoeveel beleggingsrisico mogen we nemen? Dit vinden jullie!

We beleggen met het geld dat jij en je werkgever inleggen voor je pensioen. Dat doen we omdat het meer oplevert dan sparen. Met beleggen loop je natuurlijk risico. Het kan gunstig uitpakken, maar ook ongunstig. Wat zijn jullie verwachtingen van een goed pensioen en wat is dan een aanvaardbaar beleggingsrisico voor ons om te nemen als we een nieuwe pensioenregeling gaan vormgeven in het nieuwe pensioenstelsel?

Eind vorig jaar vroegen we jullie mee te doen aan een onderzoek in het kader van de voorbereidingen voor het invoeren van het nieuwe pensioenstelsel. Past onze manier van beleggen bij jullie verwachtingen en wensen? Hoeveel risico mogen we nemen? Dat vinden we belangrijk om te weten.

Dit vinden jullie
Veel mensen hebben de tijd genomen om onze vragen in te vullen. Daar zijn we heel blij mee! De belangrijkste uitkomsten staan hieronder op een rij:

Van de bijna 160.000 deelnemers van PME, deden ruim 17.000 mensen mee aan het onderzoek. Een respons van maar liefst 10,7%. Dat is veel hoger dan we vaak zien en geeft jullie hoge betrokkenheid en interesse aan.

De bereidheid om risico te nemen met het beleggen met pensioengeld, is gemiddeld. Op een schaal van 10 (0 = geen risico, 10 = veel risico) kwam er een gemiddelde score van 4,8 uit.

Jongeren zijn meer bereid om een hoger risico te nemen dan ouderen. Mannen willen meer risico nemen dan vrouwen. En mensen met een hoger inkomen zijn bereid meer risico te nemen ten opzichte van mensen met een minder hoog inkomen.

Een relatief kleine groep mensen (5%) vindt dat we helemaal geen risico mogen nemen met pensioengeld. Van de pensioengerechtigden heeft 7% deze mening, bij werknemers is dat 3% en bij oud-werknemers 6%.

Er kwam geen duidelijke voorkeur uit het onderzoek naar voren voor een vaste of een variabele pensioenuitkering. Iets meer mensen heeft liever een zo stabiel mogelijk pensioen in plaats van een variabel pensioen. Jongeren kiezen wat vaker voor variabel, ouderen wat meer voor vast.

Ongeveer de helft van de deelnemers aan het onderzoek wil graag zelf het beleggingsrisico bepalen. De andere helft laat dit liever aan het pensioenfonds over.

Ongeveer één op de vijf mensen zegt dat ze een fors lager pensioen niet kunnen opvangen. Pensioengerechtigden geven dit vaker aan dan jongere mensen.
Had zelf gehoopt dat de risicobereidheid wat hoger zou zijn. 5% zegt zelfs geen risico te willen, define 'geen risico'.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Maar waren in de enquete de consequenties ook duidelijk? Zelfde vragen bij de pensioenorganisatie van mijn werkgever gehad en daar werd het verband niet duidelijk gemaakt. Voor ons in dit topic is het wel duidelijk dat weinig risico leidt tot weinig rendement en daarmee een te verwachte lage uitkering, voor veel collega's is dat verband niet bepaald inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 19-09 22:31

GG85

.......

Ja dat hadden ze redellijk Jip en Janneke uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GG85 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:13:
Wel grappig, tijdje terug meegedaan met een vragenlijst wbt het beleggingsbeleid van mijn pensioenfonds en de resultaten zijn binnen:

[...]

Had zelf gehoopt dat de risicobereidheid wat hoger zou zijn. 5% zegt zelfs geen risico te willen, define 'geen risico'.....
Je moet dan een driehoek maken waarin:
Risico, Rendement en volatiliteit zowat met elkaar verbonden zijn.

Zonder risico en volatiliteit geen rendement....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:13:
[...]

Je moet dan een driehoek maken waarin:
Risico, Rendement en volatiliteit zowat met elkaar verbonden zijn.

Zonder risico en volatiliteit geen rendement....
Ik denk dat een hoop mensen voor het deel van hun inkomen dat hen boven het absolute minimum (=AOW) helpt, liever niet al te veel volatiliteit willen. Als je bv van 1800 euro wel kunt rondkomen, maar van 1500 euro niet, dan denk ik dat het geen vreemde gedachte is dat je liever zou kiezen voor de zekerheid van bv 800 euro pensioen bovenop de AOW in plaats van bv de verwachting van 1000 euro pensioen met daarbij de kans dat het 500 euro wordt. Hoewel een totaal inkomen van 2000 euro beter is dan 1800 euro, kan het voorkomen van het risico dat je op 1500 euro uitkomt, en daarmee te laag uitkomt om van te leven, toch zwaarder wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Ik denk dat een hoop mensen voor het deel van hun inkomen dat hen boven het absolute minimum (=AOW) helpt, liever niet al te veel volatiliteit willen. Als je bv van 1800 euro wel kunt rondkomen, maar van 1500 euro niet, dan denk ik dat het geen vreemde gedachte is dat je liever zou kiezen voor de zekerheid van bv 800 euro pensioen bovenop de AOW in plaats van bv de verwachting van 1000 euro pensioen met daarbij de kans dat het 500 euro wordt. Hoewel een totaal inkomen van 2000 euro beter is dan 1800 euro, kan het voorkomen van het risico dat je op 1500 euro uitkomt, en daarmee te laag uitkomt om van te leven, toch zwaarder wegen.
Dan spreek je over mensen die bijna op de stopleeftijd of AOW zijn.
Dan is het te laat om nog kapitaal op te bouwen.

Ik heb het over de 20-30 jarigen die gewoon elke maand x € sparen en daar niks mee doen, buiten het op een spaarrekening zetten.
Je spaart dan gewoon tegen een muur aan van inflatie.
Als je maar 5000€ per jaar spaart, en je hebt zoals nu 5% inflatie, dan is de muur al bereikt met 100k.

Als je 60 bent en je hebt maar 100k bij elkaar, dan weet je dat je met je AOW zal moeten toekomen, de rest smelt zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:16

oscar82

De ondertitel

President schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Hmm, dan is dat misschien wel toch handig... Al levert zelf beleggen volgens mij gemiddeld meer op?

Inkomens van 27k-32k en 45k-51k de afgelopen jaar. Sinds Jan 2017 maken we gebruik van de kinderopvang voor eerst 1 kind en daarna een tweede kind (eerste kind sinds Jan 2021 niet meer op kdv) voor 3 dagen per week.

Zelf beleggen heeft vaak lagere kosten en het voordeel dat je je eigen risicoprofiel kan volgen. Echter heb ik het wel eens vergeleken. Het rekensommetje om een bruto bedrag vanaf nu te laten renderen is toch wel heel erg gunstig t.o.v. eerst inkomstenbelasting betalen en het dan in eigen beheer beleggen.

Life pro tip om bruto inkomsten te drukken ivm kinderopvangtoeslag: check bij je werkgever of je extra vrije uren op kan bouwen. Net als extra pensioen opbouwen gaat dit ook van je brutoloon af. Ik doe dit nu en voelt echt als een shortcut naar minder uren werken. Ik moet de uren wel opnemen binnen nu en 5 jaar maar dat vind ik niet zo erg. Ik ben nu gewoon elke schoolvakantie standaard met de kids en de werklaptop kan dicht blijven. Ik zou dit sowieso wel doen, maar het positieve effect op de KOT is zeker mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
@oscar82 bedoel je dat je dan als het ware vrije dagen bijkoopt? Anders snap ik niet helemaal hoe je vrije uren opbouwt, terwijl er iets van je brutoloon afgaat.

En komt dat dan niet op hetzelfde neer als minder werken = minder inkomen = meer KOT maar dan met behoud van contractuele uren? Eigenlijk hetzelfde als waar (onbetaald) ouderschapsverlof voor is bedoeld?

[ Voor 39% gewijzigd door Phony op 03-03-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
GG85 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:36:
Ja dat hadden ze redellijk Jip en Janneke uitgelegd.
Is al een wat oudere cursus maar nog steeds geschikt, ook voor deze tijd.
https://www.morningstar.n...et-beleggingsfondsen.aspx

Wat betreft zelf beleggen vs beheerd beleggen kan ik deze aflevering van Jong beleggen aanraden.
Op de lange termijn schelen de 0,.. paar % TER toch behoorlijk.
https://jongbeleggendepodcast.nl/03-vormen-van-beleggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Dan spreek je over mensen die bijna op de stopleeftijd of AOW zijn.
Dan is het te laat om nog kapitaal op te bouwen.

Ik heb het over de 20-30 jarigen die gewoon elke maand x € sparen en daar niks mee doen, buiten het op een spaarrekening zetten.
Je spaart dan gewoon tegen een muur aan van inflatie.
Als je maar 5000€ per jaar spaart, en je hebt zoals nu 5% inflatie, dan is de muur al bereikt met 100k.

Als je 60 bent en je hebt maar 100k bij elkaar, dan weet je dat je met je AOW zal moeten toekomen, de rest smelt zo weg.
Het ging over de pensioenopbouw die je bij een pensioenfonds hebt. Ik heb zelf een sterke voorkeur voor de systematiek dat je precies weet wat je aan ouderdomspensioen hebt opgebouwd en ook ieder jaar precies weet wat je aan extra uitkering erbij opbouwt. Even simpel gezegd, dat als je in een jaar 40k verdient, dat je dan weet dat je daarmee bijvoorbeeld na je pensioen 400 euro per jaar aan ouderdomspensioen opbouwt. En dat als je dat 30 jaar lang hebt gedaan, dat je dan dus weet dat je 12000 euro pensioen per jaar gaat krijgen bovenop de AOW. Dat geeft duidelijkheid.

Voor het deel dat je bovenop de basale AOW krijgt vind ik het prettig om zulke zekerheid te hebben. Zeg maar voor het beleg op het droge brood. Dan wil ik liever weten dat ik na 30 jaar zo door gaan een pensioen heb opgebouwd van 12.000 per jaar in plaats van dat je een zak beleggingsgeld hebt die 'waarschijnlijk' na 30 jaar bv. 3 ton waard is en waarvan je dan 'mogelijk' 15k pensioen kan kopen.

Voor het deel daar weer bovenop, de taartjes van het leven, daarvoor wil ik best lekker risicovol te werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Phony schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:13:
@oscar82 bedoel je dat je dan als het ware vrije dagen bijkoopt? Anders snap ik niet helemaal hoe je vrije uren opbouwt, terwijl er iets van je brutoloon afgaat.

En komt dat dan niet op hetzelfde neer als minder werken = minder inkomen = meer KOT maar dan met behoud van contractuele uren? Eigenlijk hetzelfde als waar (onbetaald) ouderschapsverlof voor is bedoeld?
ja precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Phony schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:13:

Het wordt wel extra interessant als je ook vrije dagen mag verkopen. Dan koop je dagen als je nog kinderopvangtoeslag krijgt en verkoop je ze later als weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso interessant i.v.m. salarisstijging. Al zijn er ook weer werkgevers die een toeslag rekenen op het kopen van dagen, dan is de lol er snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:53:
Sowieso interessant i.v.m. salarisstijging. Al zijn er ook weer werkgevers die een toeslag rekenen op het kopen van dagen, dan is de lol er snel af.
Je mag vaak ook maar een beperkt aantal dagen bijkopen of verkopen, dus dat maakt het sowieso puzzelen. Maar als je zo toch weer wat 'gratis geld' kunt krijgen, dan is dat toch mooi meegenomen op de weg naar FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:09:
[...]

Het ging over de pensioenopbouw die je bij een pensioenfonds hebt. Ik heb zelf een sterke voorkeur voor de systematiek dat je precies weet wat je aan ouderdomspensioen hebt opgebouwd en ook ieder jaar precies weet wat je aan extra uitkering erbij opbouwt. Even simpel gezegd, dat als je in een jaar 40k verdient, dat je dan weet dat je daarmee bijvoorbeeld na je pensioen 400 euro per jaar aan ouderdomspensioen opbouwt. En dat als je dat 30 jaar lang hebt gedaan, dat je dan dus weet dat je 12000 euro pensioen per jaar gaat krijgen bovenop de AOW. Dat geeft duidelijkheid.

Voor het deel dat je bovenop de basale AOW krijgt vind ik het prettig om zulke zekerheid te hebben. Zeg maar voor het beleg op het droge brood. Dan wil ik liever weten dat ik na 30 jaar zo door gaan een pensioen heb opgebouwd van 12.000 per jaar in plaats van dat je een zak beleggingsgeld hebt die 'waarschijnlijk' na 30 jaar bv. 3 ton waard is en waarvan je dan 'mogelijk' 15k pensioen kan kopen.

Voor het deel daar weer bovenop, de taartjes van het leven, daarvoor wil ik best lekker risicovol te werk gaan.
Dat is begrijpelijk als de inflatie onder de 1-2% blijft.
Maar met inflatiecijfers van 5 en 7% gaat de schijfje worst op die droge boterham ook dunner en dunner worden tot je er kan doorkijken....

12000€ nu betekent iets, maar 12000€ binnen 25 jaar is waarschijnlijk een goed maandloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Dat is begrijpelijk als de inflatie onder de 1-2% blijft.
Maar met inflatiecijfers van 5 en 7% gaat de schijfje worst op die droge boterham ook dunner en dunner worden tot je er kan doorkijken....

12000€ nu betekent iets, maar 12000€ binnen 25 jaar is waarschijnlijk een goed maandloon.
Dan heb je altijd nog indexaties op je aanspraken. Bovendien geldt het zelfde voor die 'zak geld' die 'misschien' tot 3 ton groeit en 'wellicht' dan 15k aan pensioen oplevert.

[ Voor 11% gewijzigd door Rubbergrover1 op 04-03-2022 10:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Ik las vandaag een aardig artikel in het NRC over hoe hoge werkdruk er bij sommige mensen voor zorgt dat ze onnodig geld uitgeven aan aan luxe zaken.

Geen grote verrassing natuurlijk, maar wel tekenend voor onze maatschappij waarbij men werk en presteren zo belangrijk vindt. Ook hoe lastig het soms is om grenzen te stellen en nee te verkopen. Een zakje FU money zou al een wereld van verschil kunnen maken voor een betere balans en (mentale) gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Phony schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:34:
Ik las vandaag een aardig artikel in het NRC over hoe hoge werkdruk er bij sommige mensen voor zorgt dat ze onnodig geld uitgeven aan aan luxe zaken.

Geen grote verrassing natuurlijk, maar wel tekenend voor onze maatschappij waarbij men werk en presteren zo belangrijk vindt. Ook hoe lastig het soms is om grenzen te stellen en nee te verkopen. Een zakje FU money zou al een wereld van verschil kunnen maken voor een betere balans en (mentale) gezondheid.
Oeh, alleen de eerste alinea al is heel herkenbaar in het geval van veel vrienden en familie. Gaat vaak hand-in-hand met lifestyle inflation en hedonistic adaptation. Groter huis, mooiere auto, luxere keuken etc. (want dat verdien je immers!). Maar dan toch te druk om de tijd te nemen om lekker uitgebreid te koken, de grote tuin te onderhouden, en er dan maar iemand voor inhuren of uit eten gaan.

Vaak niet eens zozeer om genot op te zoeken, maar vooral om (het gevoel van) iets negatiefs te vermijden en uit gemak.

Ben er zelf soms ook vatbaar voor, dat 'comfort food', met name als het even emotioneel stressvol is - of dat nou voor het werk of op sociaal vlak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Heb het ook gelezen. Goed artikel.
Vooral het psychologische effect van af en toe zelf moeite ergens voor doen is niet te onderschatten imho.
Hebben sommige mensen (met genoeg geld) daarom misschien nog steeds een voorkeur voor kamperen boven een all inclusive 5-sterrenhotel?

[ Voor 32% gewijzigd door oscar82 op 07-03-2022 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Extra uitgeven doordat je druk bent herken ik ook heel erg. We hebben het hartstikke druk dus inmiddels een schoonmaker maar ook 1-2x per week eten bezorgen of afhalen.

Verder focus ik me er tegenwoordig bewust op minder bezig te zijn met besparingen. Als ik niet oplet kan ik een avond lang zitten vergelijken en reviews lezen voor een aankoop van €20. Maar dus ook met het boeken van vakanties, minder nadenken en gewoon doen. Teveel uitzoeken koste me alleen maar energie en bovendien ben ik dan "invested" en als het tegenvalt raakt het me alleen maar meer.

Ook bij werkzaamheden in en om het huis begint de balans meer te verschuiven naar uitbesteden. Ik doe graag dingen zelf en kan ook best wel wat maar het moet me ontspanning geven en geen stress. Ik word dus selectiever en forceer mezelf minder met die kosten bezig te zijn.

Allemaal potentie voor besparing in een toekomstig FO scenario :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:23

de Peer

under peer review

finsdefis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:03:
[...]

Oeh, alleen de eerste alinea al is heel herkenbaar in het geval van veel vrienden en familie. Gaat vaak hand-in-hand met lifestyle inflation en hedonistic adaptation. Groter huis, mooiere auto, luxere keuken etc. (want dat verdien je immers!). Maar dan toch te druk om de tijd te nemen om lekker uitgebreid te koken, de grote tuin te onderhouden, en er dan maar iemand voor inhuren of uit eten gaan.

Vaak niet eens zozeer om genot op te zoeken, maar vooral om (het gevoel van) iets negatiefs te vermijden en uit gemak.

Ben er zelf soms ook vatbaar voor, dat 'comfort food', met name als het even emotioneel stressvol is - of dat nou voor het werk of op sociaal vlak is.
Ik heb meer 'last' van het omgekeerde. Zo veel tijd hebben dat ik alles kan optimaliseren, niets uitbesteed en dus alles zelf doe. Veel meer dan ik eigenlijk zou moeten doen zelfs.

Momenteel geen kinderen en mijn huidige baan is zeer comfortabel, geen hoge werkdruk en nooit meer dan 40u per week.

Dus tsja, dan neem ik zelf de tuin onder handen, sta ik elk weekend op het dak om zonnepanelen te leggen. Ga ik straks de kozijntjes 1 voor 1 schilderen.

Als ik zaken 'moet' uitbesteden vanwege drukte, dan word ik daar onrustig van omdat ik de controle verlies, en zal ik proberen mijn leven aan te passen. Ik heb die vrije tijd en hobbyprojecten nodig.

Van keihard werken en geld binnen harken maar vervolgens wel voor alle klusjes 'mannetjes' laten komen word ik persoonlijk niet gelukkig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:56:
[...]

Ik heb meer 'last' van het omgekeerde. Zo veel tijd hebben dat ik alles kan optimaliseren, niets uitbesteed en dus alles zelf doe. Veel meer dan ik eigenlijk zou moeten doen zelfs.

Momenteel geen kinderen en mijn huidige baan is zeer comfortabel, geen hoge werkdruk en nooit meer dan 40u per week.

Dus tsja, dan neem ik zelf de tuin onder handen, sta ik elk weekend op het dak om zonnepanelen te leggen. Ga ik straks de kozijntjes 1 voor 1 schilderen.

Als ik zaken 'moet' uitbesteden vanwege drukte, dan word ik daar onrustig van omdat ik de controle verlies, en zal ik proberen mijn leven aan te passen. Ik heb die vrije tijd en hobbyprojecten nodig.

Van keihard werken en geld binnen harken maar vervolgens wel alle klusjes 'mannetjes' laten komen word ik persoonlijk niet gelukkig.
Dit heb ik zelf ook wel veel hoor. Afgezien van bepaalde piek-/stressmomenten (onderwijs...) heb ik meestal best veel vrije tijd en vakantie. Dan inderdaad zelf schilderen en onderhoud doen, maar ook alles op financieel vlak zoveel mogelijk zelf regelen natuurlijk.

Straks met de inrichting van ons nieuwbouwhuis ook. Wij doen binnen letterlijk alles zelf, van keuken zetten tot muren verven en vloeren leggen. Ok, ok, via de aannemer dan wel de badkamer laten doen, maar ook daar moesten we die lui op de rem laten trappen. Die hadden al voor 8k bovenop de stelpost aan zooi ingetekend voordat de afspraak begon.

Nu zijn we niet eens super handig, maar kiezen we vooral voor opties waarbij we zo min mogelijk afhankelijk zijn van externe partijen. Denk zelf leggen van (kwaliteits-)laminaat en verven van de al redelijk nette muren. IKEA keuken bestellen en zelf met schoonvader zetten. Beplanting in de tuin stapsgewijs zelf doen.

Heb er een hekel aan als ik een ander ergens voor betaal en er naderhand achter kom dat ik het zelf (bijna) even goed had kunnen doen, al kost het wat meer tijd.

(en daarnaast hebben we niet zoveel eisen/behoeften, dat scheelt natuurlijk ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Niet zo handig, maar wel even een keuken zetten. Ik heb iemand laten komen voor de plafondlampen, omdat een klopboor kopen voor iets wat eens in de 10 jaar moet gebeuren meer tijd en geld kost dan iemand een half uurtje laten komen. En nou om twee uur rijden om er eentje te lenen van een vriend...

Wij koken dan wel elke dag zelf, lunch en avondeten. Zelden gaan wij uit eten en bestellen doen wij nooit. Enige keuzes in deze kleine stad zijn volgens mij döner en pizza, dus dat is niet interessant. Tuinieren moet jij niet over beginnen, alhoewel de cactussen en aloë vera het heel goed doen. Moeten na een jaar al grotere potten.

Als ik zie hoeveel uit eten of bestellen kost, dan is zo'n gast die langs komt om wat te klussen niet zo duur voor iets wat ik niet kan en niet wil kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
Als je zelf een keuken zet dan ben je inderdaad handiger dan je denkt hoor :)

Mensen zijn inderdaad vaak bereid om (veel) voor gemak te betalen. Bijv. gesneden groentes in de supermarkt, echt 2x zo duur. Of schoonmaaksters... Wij zijn 26 en 27, werken fulltime en verbazen ons erover hoeveel van onze vrienden een schoonmaakster in hebben. Vaak werkt 1 van de 2 niet eens full-time (maar 28 of 32 uur bijv.). Ik denk dan kom op zeg, kun je niet eens even een paar uurtjes per week je eigen huis bijhouden... Met kinderen kan ik me voorstellen dat het een ander verhaal wordt, maar met z'n tweetjes :?

Hoop dat ik niemand tegen het zere been schop hiermee, maar dit zijn voor mij wel typisch voorbeelden van gemakzucht. En dan zijn ze ook nog ooit verbaasd dat wij "zoveel" overhouden aan het einde van de maand. Als het een weloverwogen keuze is en je vindt het je geld waard; vooral doen. Krijg alleen vaak de indruk dat veel mensen hier totaal niet mee bezig zijn en niet beseffen hoeveel geld zoiets kost.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ManzokuSan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:58:
Mensen zijn inderdaad vaak bereid om (veel) voor gemak te betalen. Bijv. gesneden groentes in de supermarkt, echt 2x zo duur.
Dat zijn vaak mengsels van verschillende groentes. Als je bijvoorbeeld van een witte kool, paksoi of een bleekselderij een kwart door je eten gooit en de rest in de koelkast ligt te verpieteren, dan is een zak voorgesneden groente soms helemaal geen gekke keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Dat zijn vaak mengsels van verschillende groentes. Als je bijvoorbeeld van een witte kool, paksoi of een bleekselderij een kwart door je eten gooit en de rest in de koelkast ligt te verpieteren, dan is een zak voorgesneden groente soms helemaal geen gekke keus.
Ja maar er bestaat ook gesneden ui in een zakje/bakje. Toppunt van luiheid. Om te janken ;)
https://www.ah.nl/producten/product/wi41078/ah-gesneden-uien

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-03-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Ja maar er bestaat ook gesneden ui in een zakje/bakje. Toppunt van luiheid. Om te janken ;)
Die prijs… 10x de kg prijs van een ongesneden ui, voordeel is wel dat je niet hoeft te huilen bij het snijden van de ui.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Z___Z schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Die prijs… 10x de kg prijs van een ongesneden ui, voordeel is wel dat je niet hoeft te huilen bij het snijden van de ui.
Er is blijkbaar een hele generatie die het allemaal maar normaal vindt.
net als dat flitsbezorgen tegenwoordig. Een zak met zoutjes laten bezorgen omdat je onverwacht visite krijgt. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Ik zou zeggen: oh we hebben niets in huis, en dan wat blokjes kaas snijden ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 07-03-2022 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
[...]

We bestaan ook van die mensen die in de winter de verwarming aanzetten. Toppunt van luxe, ik trek gewoon 5 truien over elkaar aan...

Ik moet toegeven dat ik wel wat kriebelig wordt van de huidige energie prijzen.. moet ik gewoon doorgaan met mijn leven? Moet ik zo snel mogelijk van het gas af? Of nog maar even afwachten? Ik vind het lastig, wil niet zo afhankelijk zijn van energie leveranciers. Gaat elke maand veel geld kosten en het nare is dat er geen eind lijkt te zijn aan de stijgingen ..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Tsja, er bestaat ook diepvries knoflook die al schoongemaakt is. Kost per kilo ongeveer de helft van gewone knoflook. Hoef je niet schoon te maken en je betaalt niet voor de schilletjes.

Soms is luiheid ook juist voordeliger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
ManzokuSan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:58:
Of schoonmaaksters... Wij zijn 26 en 27, werken fulltime en verbazen ons erover hoeveel van onze vrienden een schoonmaakster in hebben. Vaak werkt 1 van de 2 niet eens full-time (maar 28 of 32 uur bijv.). Ik denk dan kom op zeg, kun je niet eens even een paar uurtjes per week je eigen huis bijhouden... Met kinderen kan ik me voorstellen dat het een ander verhaal wordt, maar met z'n tweetjes :?
Specifiek een schoonmaakster levert vaak veel meer op dan alleen gemak. Vaak krijgen stellen gezeur omdat de één opgeruimder is dan de ander, en dat kun je hier simpelweg mee afkopen. Daarnaast kun je zelf blind worden voor sommige viezigheid in je eigen huis en kan een schoonmaakster veel beter schoonmaken in veel minder tijd.

Ben het met je eens dat veel mensen heel makkelijk geld uitgeven, maar een schoonmaakster kan ik dan weer iedereen van harte aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Tsja, er bestaat ook diepvries knoflook die al schoongemaakt is. Kost per kilo ongeveer de helft van gewone knoflook. Hoef je niet schoon te maken en je betaalt niet voor de schilletjes.

Zeker, dan werkt het juist in je voordeel en dat zijn nu juist mijn favoriete supermarktproducten. Maar dat zijn over het algemeen niet de producten die op ooghoogte in het schap liggen, want daar wordt niet aan verdiend.

Dat zakje gesneden ui daarentegen, dat is pure marketing en ligt altijd bij binnenkomst in het zicht. Luiheid is een verdienmodel. Zakjes gebakken lucht, en wat stukjes ui. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Mooi hoe iedereen hier verschillend in is. Eindelijk wat om over te praten ;)

Bij mij zijn de voornaamste factoren vind ik het leuk en ben ik er goed genoeg in. Werk graag in de tuin maar 50m heg netjes recht krijgen lukt me niet. Heb een paar jaar geoefend op een oude heg tot de golven er in echt te groot werden :+ De nieuwe besteden we uit en dan ziet het er wel zo uit als ik wil.

In de keuken bespaar ik dan wel weer: veel seizoensgroente, in de aanbieding, bijna alles wordt verwerkt en de vriezer ligt vol met porties die over bleven. Hoewel daar verder geen expliciete FO doelstelling achter zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bulder schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Specifiek een schoonmaakster levert vaak veel meer op dan alleen gemak. Vaak krijgen stellen gezeur omdat de één opgeruimder is dan de ander, en dat kun je hier simpelweg mee afkopen. Daarnaast kun je zelf blind worden voor sommige viezigheid in je eigen huis en kan een schoonmaakster veel beter schoonmaken in veel minder tijd.
Bijzondere argumenten. Ik zou dan denken vanuit FO-oogpunt:
1. niet dit soort probleempjes gaan 'afkopen' met een dure schoonmaker, maar het gesprek aan gaan en een oplossing zoeken.
2. Blind worden voor viezigheid lijkt me vanuit FO-oogpunt een voordeel. Zo lang het niet te erg is natuurlijk en je er beiden vrede mee hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
President schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:03:
[...]

We bestaan ook van die mensen die in de winter de verwarming aanzetten. Toppunt van luxe, ik trek gewoon 5 truien over elkaar aan...

Ik moet toegeven dat ik wel wat kriebelig wordt van de huidige energie prijzen.. moet ik gewoon doorgaan met mijn leven? Moet ik zo snel mogelijk van het gas af? Of nog maar even afwachten? Ik vind het lastig, wil niet zo afhankelijk zijn van energie leveranciers. Gaat elke maand veel geld kosten en het nare is dat er geen eind lijkt te zijn aan de stijgingen ..
Volgens mij heb je iets dergelijks al een tijd geleden gepost en gaven mensen aan, voldoende informatie hier op de tweakers te vinden en ga aan de slag....

Hier 2 jaar geleden begonnen in ons nieuwe jaren 80 huis. Binnen anderhalf jaar van het gas af en 9 van de 12 maanden energie positief. Jaar rond sterk energie positief.

Uiteraard wist ik ook niet dat deze sterke stijgingen zouden komen. Maar als je nog twijfelt over b.v. zoiets simpels als zonnepanelen omdat b.v. de saldering afgeschaft gaat worden, dan denk ik dat je het nooit gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:44:
[...]

Bijzondere argumenten. Ik zou dan denken vanuit FO-oogpunt:
1. niet dit soort probleempjes gaan 'afkopen' met een dure schoonmaker, maar het gesprek aan gaan en een oplossing zoeken.
2. Blind worden voor viezigheid lijkt me vanuit FO-oogpunt een voordeel. Zo lang het niet te erg is natuurlijk en je er beiden vrede mee hebt.
Wat is duur? Mijn uurtarief is een tienvoud van die van de schoonmaakster, terwijl ze zeker drie keer zo snel schoonmaakt. Ik kan ook alleen maar zelfgebakken brood gaan eten, maar dat is ook niet de beste invulling van m'n tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bulder schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:51:
[...]

Wat is duur? Mijn uurtarief is een tienvoud van die van de schoonmaakster, terwijl ze zeker drie keer zo snel schoonmaakt. Ik kan ook alleen maar zelfgebakken brood gaan eten, maar dat is ook niet de beste invulling van m'n tijd.
Zeker, daar heb je gelijk in. Laat ik het dan anders stellen. Bij de wat lagere salarissen kan een schoonmaker relatief duur zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:03:
[...]

Tsja het is wat het is. Kies je voor onafhankelijkheid dan lach je je nu rot om de energieprijzen (ik verdien er goud geld mee) maar wil je 'nog even wachten', wat overigens de meerderheid doet, dan blijft die onzekerheid en ook de hoge prijzen.
Ook hier geldt weer: no risk, no reward. En dan vind ik persoonlijk het risico nogal minimaal in het geval van zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Na Rotten op Netflix ben in specifiek op dat product toch wat terughoudender geworden op kant-en-klaar producten. Soms komt goedkoop toch met een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
[...]

... maar wel huilen bij het afrekenen. Dat is alleen verplaatsen van het probleem :+

Wat betreft het schoonmaken snap ik toch ook niet helemaal waarom dat zo'n ding is. Wij ruimen consequent onze zooi op wanneer we ermee klaar zijn en aan het eind van de dag is alles weer aan kant. Vegen x keer op een dag, stofzuigen en dweilen wanneer het nodig is. Af en toe een wasje draaien en niet alles opsparen tot het weekend... We zijn er dus vaker, maar altijd kort mee bezig. Een schoonmaker zou niet veel te doen hebben hier, of die moet iedere dag komen.

[ Voor 41% gewijzigd door Phony op 07-03-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
devices schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:36:
Niet zo handig, maar wel even een keuken zetten. Ik heb iemand laten komen voor de plafondlampen, omdat een klopboor kopen voor iets wat eens in de 10 jaar moet gebeuren meer tijd en geld kost dan iemand een half uurtje laten komen. En nou om twee uur rijden om er eentje te lenen van een vriend...

Wij koken dan wel elke dag zelf, lunch en avondeten. Zelden gaan wij uit eten en bestellen doen wij nooit. Enige keuzes in deze kleine stad zijn volgens mij döner en pizza, dus dat is niet interessant. Tuinieren moet jij niet over beginnen, alhoewel de cactussen en aloë vera het heel goed doen. Moeten na een jaar al grotere potten.

Als ik zie hoeveel uit eten of bestellen kost, dan is zo'n gast die langs komt om wat te klussen niet zo duur voor iets wat ik niet kan en niet wil kunnen.
Nou oke, wel deels onder aansturing van mijn schoonvader. Maar op zich is het geen rocket science. En het laten zetten kost al gauw minstens 2k extra. Dat verdien ik niet in een ruime week.

Maar met de uurtarieven van klusjesmannen tegenwoordig kan het al snel uit om wat basale zaken zelf te kunnen. Of vrienden het te laten doen :P

Ik vraag me wel af waarom je het niet zou willen kunnen?

Voor mij gaat onafhankelijk zijn wel iets verder dan alleen financieel, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
[...]

Tsja.. Zo kun je bij ongeveer de helft van de supermarktproducten je vraagtekens zetten natuurlijk. Mensen betalen voor alles wat minder werk/gedoe oplevert. Net als plakjes kaas ipv een blok. Of geperste sinaasappelsap ipv perssinaasappels en zelf persen. Eetrijpe mango of avocado ipv op tijd kopen en even laten rijpen. Mandarijn in blik (ook nog eens niet te vreten). Slagroom uit een spuitbus. Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Valorian schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:00:
[...]

Tsja.. Zo kun je bij ongeveer de helft van de supermarktproducten je vraagtekens zetten natuurlijk. Mensen betalen voor alles wat minder werk/gedoe oplevert. Net als plakjes kaas ipv een blok. Of geperste sinaasappelsap ipv perssinaasappels en zelf persen. Eetrijpe mango of avocado ipv op tijd kopen en even laten rijpen. Mandarijn in blik (ook nog eens niet te vreten). Slagroom uit een spuitbus. Etc.
Nou dat valt erg mee. Let maar op. Kaas in plakjes of in blok gaat (tegenwoordig?) vaak voor vrijwel dezelfde prijs. Blijkbaar is het dan gewoon een vrijwel gratis service, of de kaasblok-kopers betalen de kosten van het plakjes snijden voor de plakjes-kopers.
Maar die gesneden ui is opeens 10x zo duur! De gemiddelde consument denkt: ach 1,25€, dat is niets. Maar ondertussen koop je een megaduur product als je het per kilo uitrekent. marketing ten top. Daar moet echt een heel team knappe koppen achter zitten met als doel: zo veel mogelijk misleiden voor maximale winst met gebruik van allerlei psychologische principes.

Er zitten dus echt producten tussen waarbij (bij mij) alle alarmbellen gaan rinkelen, terwijl het bij andere producten wel meevalt. Kijken naar de kiloprijs is een goede graadmeter. Zouden meer mensen moeten doen ;)

Ik kan me overigens ook ergeren aan het kleiner worden van frisdrank in de horeca. Een flesje/glas coca cola wordt steeds kleiner. Net als lipton ice tea. Dat kwam vroeger in zo'n vrij groot glas. Tegenwoordig moet ik telkens lachen als ze me zo'n miniglaasje voorzetten. Waar gaat dit heen? krijg ik over 5 jaar een shotje? :+. Ik krijg de neiging om er dan maar gelijk 4 voor mezelf te bestellen, hoeft die ober ook niet telkens te lopen, maar dan wil ik eigenlijk wel korting :*)
En dan nog die portiegrootte van (bijvoorbeeld) sultana's die van 3 naar 2 koekjes per verpakking gingen. Alles wordt minder en kleiner...

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 07-03-2022 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:40:
[...]

Ik kan me overigens ook ergeren aan het kleiner worden van frisdrank in de horeca. Een flesje/glas coca cola wordt steeds kleiner. Net als lipton ice tea. Dat kwam vroeger in zo'n vrij groot glas. Tegenwoordig moet ik telkens lachen als ze me zo'n miniglaasje voorzetten. Waar gaat dit heen? krijg ik over 5 jaar een shotje? :+. Ik krijg de neiging om er dan maar gelijk 4 voor mezelf te bestellen, hoeft die ober ook niet telkens te lopen, maar dan wil ik eigenlijk wel korting :*)
En dan nog die portiegrootte van (bijvoorbeeld) sultana's die van 3 naar 2 koekjes per verpakking gingen. Alles wordt minder en kleiner...
Daarom zit ik helemaal niet meer op een terras, 3 of 4 euro betalen voor een glaasje van 0,2 liter 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
[...]
Lees veel mee hier en moest nu ook even frustratie dumpen.

Terecht. Bij mijn lokale Lidl verkopen ze tegenwoordig ook Coca Cola. In 1,35liter flessen. Prijs per liter 1,47. Bij de Jumbo een sixpack 1,5liter 1,09 per liter. Ja dit zijn de echte prijzen. Maar voor de 1,35 is Lidl inderdaad het goedkoopst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:46:
[...]

Daarom zit ik helemaal niet meer op een terras, 3 of 4 euro betalen voor een glaasje van 0,2 liter 8)7
Op een terras ga je inderdaad niet zitten omdat de consumpties zo goedkoop zijn... Ik vind het vreemd als mensen zich dan ergeren aan een te klein glas, terwijl een groter glas ook al duur is. Alsof je je beklaagt als er ineens maar 100 gram in de voorgesneden uien zit en het dán ineens duur is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Is dit het grote supermarkt topic geworden? 😄.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 04:21:
[...]

Op een terras ga je inderdaad niet zitten omdat de consumpties zo goedkoop zijn... Ik vind het vreemd als mensen zich dan ergeren aan een te klein glas, terwijl een groter glas ook al duur is. Alsof je je beklaagt als er ineens maar 100 gram in de voorgesneden uien zit en het dán ineens duur is.
Het gaat me er ook om dat er bij miniconsumpties zoveel verpakking/glas verbruikt wordt. En gewoon de realisatie dat ze me bewust proberen te neppen. We verkleinen de porties gewoon langzaam zodat de consument het niet merkt. Een standaard glas cola is tegenwoordig echt nog maar een paar slokken.
Ik heb liever gewoon een prijsverhoging.

Inefficiëntie.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 08-03-2022 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
finsdefis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:54:
[...]

Nou oke, wel deels onder aansturing van mijn schoonvader. Maar op zich is het geen rocket science. En het laten zetten kost al gauw minstens 2k extra. Dat verdien ik niet in een ruime week.

Maar met de uurtarieven van klusjesmannen tegenwoordig kan het al snel uit om wat basale zaken zelf te kunnen. Of vrienden het te laten doen :P

Ik vraag me wel af waarom je het niet zou willen kunnen?

Voor mij gaat onafhankelijk zijn wel iets verder dan alleen financieel, dat wel.
Alsnog knap hoor. En zeker handig ook als je het leuk vind.

Voor mij valt het in het verlengde van het hele proces. Ik kan niet zelf de bomen groeien voor de kastjes of verwerken naar de kastjes. Net zo min dat ik een koelkast kan maken. Ik ben van zo enorm veel dingen afhankelijk dat een keuken of lampen installeren voor mij eerder een detail is dan iets wat ik zelf zou moeten kunnen om afhankelijk te zijn. Dat hoort bij de aanschaf voor mij. Financieel is iets waar ik wel daadwerkelijk onafhankelijk mee kan zijn, maar dat duurt dan inderdaad langer als ik iemand voor 2k laat komen. Ik heb genoeg zaken die ik liever doe in mijn vrije tijd. Dan maar wat langer werken, want daar heb ik wel lol in.

Het dwaalt inderdaad wel een beetje af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
[...]

Nou dat valt erg mee. Let maar op. Kaas in plakjes of in blok gaat (tegenwoordig?) vaak voor vrijwel dezelfde prijs. Blijkbaar is het dan gewoon een vrijwel gratis service, of de kaasblok-kopers betalen de kosten van het plakjes snijden voor de plakjes-kopers.
Maar die gesneden ui is opeens 10x zo duur! De gemiddelde consument denkt: ach 1,25€, dat is niets. Maar ondertussen koop je een megaduur product als je het per kilo uitrekent. marketing ten top. Daar moet echt een heel team knappe koppen achter zitten met als doel: zo veel mogelijk misleiden voor maximale winst met gebruik van allerlei psychologische principes.
En waar ik me dus aan erger is dat supermarkten dingen steeds vaker zo prijzen dat je ze niet meer kunt vergelijken.

Gesneden X is dan 1,25 voor 200g, en hele X in zakje kost 1,60 voor 10 stuks. Ik ga ook niet die 10 stuks lopen wegen hoor, maar irritant is het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Compuchip87 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:57:
[...]

En waar ik me dus aan erger is dat supermarkten dingen steeds vaker zo prijzen dat je ze niet meer kunt vergelijken.

Gesneden X is dan 1,25 voor 200g, en hele X in zakje kost 1,60 voor 10 stuks. Ik ga ook niet die 10 stuks lopen wegen hoor, maar irritant is het wel
Dat hangt een beetje van het soort product af. En 'hoe' het wordt gebruikt. Bv appels verkopen ze al sinds jaar en dag in verpakkingen van vier of van zes, maar ze verkopen ze ook per kilo. Meeste mensen eten appels per stuk, maar om te zien of je 'waar voor je geld' krijgt is het verkopen per kilo soms 'beter'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
devices schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:13:
[...]

Alsnog knap hoor. En zeker handig ook als je het leuk vind.
Volgens mij is het in elkaar zetten en plaatsen van een keuken niet het lastigste werk, maar -oneerbiedig- eerder een grote variant van een Ikea kast. Het lastige is als er dingen op maat gezaagd moeten worden, zoals gaten voor wasbak en kookplaat, en als er leidingen verlegd moeten worden. Daarvoor zeg ik: geef mijn portie maar aan fikkie.
Ik ben van zo enorm veel dingen afhankelijk dat een keuken of lampen installeren voor mij eerder een detail is dan iets wat ik zelf zou moeten kunnen om afhankelijk te zijn.
Het is vooral goed om je hier bewust van te zijn. Dat je geen dingen zelf gaat doen die je niet kunt of wilt, maar dat je tegelijk ook geen dingen uitbesteedt die je beter of liever zelf doet. Weten waar je grens ligt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:45

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Mooie discussies nav het NRC artikel.

Merk dat ik hier zelf toch altijd terugga naar het persoonlijke aspect.
Of het nu gaat om hoe handig je bent of hoe lui. Als puntje bij paaltje komt gaat het om het feit of de aankoop of uitbesteding van.. iets is wat in je persoonlijke keuzes valt.
Als ik 10euro uitgeef aan gemak ipv het zelf doen dan is dat een keuze die ik maak op basis van het feit dat ik vind dat het qua balans uitkomt. de tijd/frustratie/of wat dan ook besparen is mij meer waard dan die 10 euro. Zolang ik deze keuze overwogen maak is het prima.

Daar zit volgens mij ook de kern van het artikel. mensen die juist gemak kiezen door oa mentale vermoeidheid, Waardoor het aspect van een bewuste keuze weg/beïnvloed is.

Het schilderen van het huis is bij mij zoiets, de schilder doet het netter en sneller dan ikzelf. zowel de tijd als de frustratie achteraf (door het beoordelen van mijn eigen perfectionisme) is mij de kosten van de schilder meer dan waard..

Schoonmaakster daarentegen kan ik dus niet aan mijzelf verkopen dit doen we dus ook gewoon zelf.
Als iemand kiest voor een schoonmaakster omdat deze de tijd en energie er niet aan wil besteden en hier bewust voor kiest, waarom niet.

Zolang de afwegingen maar bewust gemaakt worden.
Tenslotte zijn veel mensen bezig met FO omdat ze ergens rust ruimte en vooral ook tijd willen 'kopen'. door dan nu al geld in te ruilen voor tijd kan een prima keuze zijn. Mits weloverwogen.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
ColdStone schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:07:

Zolang de afwegingen maar bewust gemaakt worden.
Denk dat dit inderdaad het belangrijkste is, en tegelijkertijd het probleem omdat de meeste mensen hier helemaal niet mee bezig zijn. Maar zolang iemand er bewust over nadenkt, komt iedereen natuurlijk tot andere conclusies over wat ze wel of geen geld waard vinden. Skills, tijd, interesses en inkomsten zijn dan natuurlijk allemaal factoren die nogal van invloed zijn op zo'n keuze.

Wel grappig om te zien wat de supermarkten en terrasjes los kunnen maken in ons 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:29
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:07:
[...]

Volgens mij is het in elkaar zetten en plaatsen van een keuken niet het lastigste werk, maar -oneerbiedig- eerder een grote variant van een Ikea kast. Het lastige is als er dingen op maat gezaagd moeten worden, zoals gaten voor wasbak en kookplaat, en als er leidingen verlegd moeten worden. Daarvoor zeg ik: geef mijn portie maar aan fikkie.

[...]
Klopt, zelf paar jaar terug ook gezet, het is gewoon kastjes in elkaar schroeven.
En de ikea was zo vriendelijk de gaten voor de kookplaat en de wasbak alvast voor me te zagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ManzokuSan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:13:
[...]
Wel grappig om te zien wat de supermarkten en terrasjes los kunnen maken in ons 8)7
Dat komt waarschijnlijk ook doordat zulke 'gemaksdiensten' in het kader van FO enigszins iets tegenstrijdigs in zich hebben. Aan de ene kant zijn mensen heel sterk bezig met het 'bezuinigen' op overbodige uitgaven om het FO doel sneller of makkelijker te bereiken. Met als voorbeeld de spreekwoordelijke dagelijkse Starbucks die honderden euro's per jaar kost en het moment van FO met maanden vertraagt. Aan de andere kant willen mensen als ze FO zijn ook juist de mogelijkheid aangrijpen om van het leven te genieten en dan dus juist weer deze 'gemaksdiensten' afnemen.

En ook hier dus weer: als je bewust de uitgave doet is het totaal geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 08-03-2022 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:46:
[...]

Kom net terug uit Duitsland waar een klein glas 0.4 liter is :D. Dat zijn de betere horeca prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Compuchip87 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Het is normaal verplicht om de prijs/kilogram toe te voegen dacht ik, toch in Belgie? Over het algemeen is het meeste wel eenvoudig te vergelijken daardoor.
Er zijn een aantal zaken zijn die eerder per stuk staan dan per kilo, maar zo'n combinatie heb ik nog nooit gezien. Het ene pak per kilo, het andere per stuk. Maar mogelijk heb ik dat gewoon gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Kom net terug uit Duitsland waar een klein glas 0.4 liter is :D. Dat zijn de betere horeca prijzen.
offtopic:
Ik kan mij van vakanties vroeger (toen je nog in Marken betaalde) nog wel herinneren dat fris vaak in een smal hoog glas werd gegeven. Of in van die glazen mini-flesjes. Beide volgens mij 0,2 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lointje schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Het is normaal verplicht om de prijs/kilogram toe te voegen dacht ik, toch in Belgie? Over het algemeen is het meeste wel eenvoudig te vergelijken daardoor.
Er zijn een aantal zaken zijn die eerder per stuk staan dan per kilo, maar zo'n combinatie heb ik nog nooit gezien. Het ene pak per kilo, het andere per stuk. Maar mogelijk heb ik dat gewoon gemist.
Dat is alleen verplicht als de prijs verschilt per gewichtseenheid. Als je bv een losse avocado koopt, dan wordt daar ook geen prijs per kilo aan gegeven. Omdat de prijs voor iedere avocado gelijk is, of die nou groter of kleiner is. Maar je hebt daarnaast ook de keus om te kiezen voor een netje mini-avocado's van 750 gram.

Zo zijn er meer producten die per stuk worden verkocht. Maiskolven, broden en ga zo maar door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 04:21:
[...]

Hoezo? Jij vindt € 3,50 normaal voor een glaasje cola van 0,2 liter?
Helaas zijn er teveel mensen die het allemaal zo te makkelijk uitgeeft en daarom is het zo duur, vraag is aanbod.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Hoezo? Jij vindt € 3,50 normaal voor een glaasje cola van 0,2 liter?
Helaas zijn er teveel mensen die het allemaal zo te makkelijk uitgeeft en daarom is het zo duur, vraag is aanbod.
Je betaalt die 3,50 niet voor de cola. Die betaal je voor de kostbare vierkante meter die je inneemt op een terras in de zon of in een pand in een stadscentrum, en voor de bediening die daar de hele dag rondloopt om jou te voorzien van die drankjes, en voor het vastgoed wat gehuurd wordt en ook betaald moet worden als er weinig klanten zijn. En voor de schoonmaker van dat pand.. Etc etc. Daarom ben je ook niet welkom als je niets consumeert, want jouw aanwezigheid kost geld (er kan dan niemand anders zitten).

Als je 5 meter verderop op een eigen meegebracht klapstoeltje wilt gaan zitten met je eigen cola uit de supermarkt dan betaal je inderdaad maar 50 cent. Dat staat je geheel vrij. Prima toch, dat er keuze is?

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 08-03-2022 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 17:49
[...]

Maar die gesneden ui is opeens 10x zo duur! De gemiddelde consument denkt: ach 1,25€, dat is niets. Maar ondertussen koop je een megaduur product als je het per kilo uitrekent. marketing ten top.
[...]
Ui is sowieso een product met aparte prijsstelling in de supermarkt. Bij de AH liggen naast elkaar zakjes met 2 grote uien, zakken van 1kg en zakken van 2kg. De prijs scheelt telkens maar een paar dubbeltjes, 1kg is bijvoorbeeld 1,25 en 2kg iets als 1,49. Je betaalt dus per kg bijna het dubbele voor het kleine netje. En dat terwijl uien vele weken houdbaar zijn.

Maar ik heb het ook precies andersom gezien bij de AH, dat een verpakking waar in grote letters VOORDEELVERPAKKING op staat, per kg duurder is dan hetzelfde product in een kleinere verpakking ernaast. Bij dingen als rucola bijvoorbeeld. Het blijft opletten dus en er zit ontzettend veel marketing en psychologie achter dit soort prijsstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Valorian schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Je betaalt die 3,50 niet voor de cola. Die betaal je voor de kostbare vierkante meter die je inneemt op een terras in de zon of in een pand in een stadscentrum, en voor de bediening die daar de hele dag rondloopt om jou te voorzien van die drankjes, en voor het vastgoed wat gehuurd wordt en ook betaald moet worden als er weinig klanten zijn. En voor de schoonmaker van dat pand.. Etc etc. Daarom ben je ook niet welkom als je niets consumeert, want jouw aanwezigheid kost geld (er kan dan niemand anders zitten).

Als je 5 meter verderop op een eigen meegebracht klapstoeltje wilt gaan zitten met je eigen cola uit de supermarkt dan betaal je inderdaad maar 50 cent. Dat staat je geheel vrij. Prima toch, dat er keuze is?
Met € 3,50 voor zo’n glaasje is er voor veel mensen geen keuze meer, maar is het meer voor de elite die teveel verdient!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Met € 3,50 voor zo’n glaasje is er voor veel mensen geen keuze meer, maar is het meer voor de elite die teveel verdient!
en voor de millenials die ver boven hun stand leven, en daardoor nooit FO zullen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ja..... ik ga niet vaak naar de horeca, maar ben na de afgelopen twee ervaringen al weer afgehaakt voor de komende periode...

Lunch bij een lokaal restaurantje: ze bleken kinderporties te serveren, slechts 1 sneetje brood met karig beleg. Uiteraard wel volle prijs.
Samen met vrouwlief dus maar een extra bestelling gedaan om het gezellig te houden, ander moesten we thuis alsnog brood gaan smeren. Ik zag een aantal andere mensen in het restaurant hetzelfde doen. Maar ik kom daar dus nu niet meer. 1x die upselling tactiek, nu is het klaar.

Koffie bij de skihal in Zoetermeer.... automaten-cappucino, zelf tappen in een papieren beker, maar dan wel een hele kleine portie. €3,50 per stuk..... 8)7 En dan ook nog zelf opruimen en lopen omdat ze de andere barretjes niet open hadden, en je dus moet opdrinken in de kleedruimte.... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
Is allemaal een kwestie van marktwerking, als de prijs te hoog is zullen ze klanten kwijtraken en zal de consumptie omlaag gaan. UIteindelijk zal de prijs moeten zakken ofwel zal de zaak failliet gaan als er genoeg mensen hetzelfde over denken
Pagina: 1 ... 71 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.