Toon posts:

Wel/geen zonnepanelen ivm ligging dak? Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 09:43
We wonen sinds enkele jaren in ons nieuwbouwhuis, helaas de ligging van het dak is niet optimaal. De veronderstelling was daardoor ook dat het rendement niet denderend is. Maar met de gedachte hier toch nog langen te wonen en wens afhankelijkheid energieprijzen te verminderen blijft gedachte aan panelen knagen.

Als ik een installateur vraag zal die altijd panelen aanbevelen, maar ik ben op zoek naar objectiever advies :-). We hebben dus te maken met niet zeer gunstige ligging dak, zie foto met waar het noorden is. Ons dak ligt kortom richting oosten (edit: westen) en hellinkshoek ook redelijk groot met bijna 51 graden. Omliggende buren hebben panelen (uiteraard) op zuiden liggen. Zie foto met een vraagteken op ons dak.

Daarnaast bij lage zon haalt dak naastgelegen buren nog wat zon weg van het ons dak. Maar aangezien zon toch pas later op de dag op ons dak schijnt, zal dat denk ik niet veel effect hebben. Zie foto met hoe de zon schijnt om 13.00 op 1 maart ten opzichte van ons dak. Op de dakkapel een paar panelen leggen lijkt me niet efficiënt (maximaal 3 mogelijk). In theorie kunnen er dan bv. 6 panelen bovenaan het dak en daaronder 4 (tot aan dakdoorvoer), zodat er 10 panelen liggen. Dan zou nog eventueel vervolgvraag zijn hoeveel wp het beste is in dat geval te doen.

Graag ontvang ik dus advies wat jullie zouden doen in mijn situatie, wel/geen zonnepanelen? En zo ja, hoeveel met welk vermogen?

Edit: ik had nogal onhandig geplaatst dat dak op oosten lag, maar ligt op het westen...maakt voor de conclusies niet uit maar wel nogal slordig.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Breedte is circa 6,7m, tot aan dakdoorvoer op foto is 2m, totale daklengte ruim 7m. Ivm schaduw van dak buren zullen zeker onderste paar meter niet kunnen, maar lijkt me ook niet nodig.
Schaduw
Ja, lichtinval niet optimaal omdat zon door oostelijke ligging niet hele dag op dak schijnt. Bovendien zorgt dak buren voor wat schaduw. Hoewel ik me afvraag of dat bij panelen hoog op het dak veel effect heeft.
Jaarverbruik
Circa 2.700 kWh momenteel. Maar we zullen wel een keer overgaan naar koken op inductie (nu gas) en we hebben sinds 2 jaar airco. Die zouden we ook kunnen inzetten voor verwarmen wanneer dat gunstiger uitvalt. Dus de 2.700 zal zeker niet minder worden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er staat 3x230/400v op de meter, dus dat zal een 3-fase aansluiting zijn.
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden. Met name om zo minder afhankelijk te zijn van energieprijzen, hoewel ik op salderingsregeling net zo min invloed heb. Ik heb liever een keer een grote uitgaven dan jaar in jaar uit stijgende energieprijzen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, wie is onbekend.
Bijhouden van data
Monitoring via app heeft voorkeur
Reeds verkregen offertes
Nog niet opgevraagd
Regio
Achterhoek (Oost-Nederland)

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:53
gewoon oost west vol pletteren.. hoezo niet ideaal? nu kan je meer panelen kwijt. Panelen doen altijd meer dan kale dakpannen :+

[Voor 21% gewijzigd door twain4me op 01-03-2022 14:30]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02 06:03
@Kluifjes
jep oost of west doet het minder goed als zuid.
maar dat is niet erg is maar 20-25% minder, dus nog ruim genoeg.

maar oost en west werkt lekker niet te gelijker tijd.
zie mijn set:

tja ergens wel logisch dat de zon niet op beide dak helften tegelijk schijnt.
hier door heb ik een 4kW (goedkope omvormer) al weer 6430Wp aan panelen hangen.
en dan is het goed te betalen. ;)

dus vol plempen die hap, energie prijzen zitten nu op ruim 2x wat het een half jaar geleden was.
dus terugverdienen nu ook 2x zo snel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Kluifjes
migjes schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:43:
@Kluifjes
Hmm, ik had nog niet gedacht aan mogelijkheid een rij leggen op de andere kant (westen) van het dak. Dat zou ook nog kunnen hoewel het aan die kant wel een stuk minder mooi oogt. Dat is iets om ook aan de installateur te vragen wellicht.

Achterkant van ons huis is gericht op het oosten en ook op woonwijk dus dat maakt me niet uit. De voorkant ligt aan een groot natuurpark en vind het zicht op ons huis ook extra mooi zo :-) Daar zouden zonnepanelen het wel wat minder fraai maken.

Het verschil in rendement valt me nog mee tussen oost/west of zuid. Prijzen zonnepanelen zijn ook wel flink gestegen, maar vergeleken met energieprijzen valt alles mee.

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:11
Met zonnepanelen is het een feit hoe meer hoe beter. De terug verdien tijd is dan wat langer, maar de maandelijkse uitgaven worden gelijk een stuk lager. Idd is zuid het beste op een plat dak. Ik zou wel kijken naar eventuele schaduw plekken en de lussen zo aansluiten dat de zonnepanelen met het meeste rendement op elkaar aangesloten zitten en visa versa. Optimizers hebben over het algemeen niet heel veel zin als er geen schaduw plekken zijn, ze zijn vaak ook de zwakste schakel. Ik heb 24 panelen waarvan 3 met optimizers op het zuiden in verband met de dakkapel.

In je situatie heb je een dakkapel, schoorsteen, en het dak van de buren. De vraag is hoeveel uur per dag in de maximale periode (5 maanden) heeft de invloed op de totale opbrengsten van de set. En daarop kan je dan eventueel de optimizers toevoegen als dit rendabel zou zijn.

Kijk goed na het merk, 90% van alle panelen worden geproduceerd in China. Het merk is deels van belang maar zou me daar niet specifiek op richten, garanties die worden gedekt door de fabrikant i.p.v. leverancier is, denk het belangrijkste. Hogere WP per paneel en zeker bij warme temperaturen is van belang om zo goed mogelijk een hoog rendement te halen. Hetzelfde geldt voor omvormers. Extra garantie bijkopen is voor de meeste omvormers onzin je betaald ze dan bijna zelf. Als ze problemen kennen is het in de eerste 1 á 2 jaar.

Ik heb vorig jaar 8250kwh opgewekt tegen een verbruik van 10.250kwh.

Even goed kijken naar de afmetingen weg gezet tegen de WP-opbrengsten. Soms kun je iets meer panelen kwijt die wat kleiner zijn met een lagere WP, maar omdat je er meer kan leggen een hogere totaal opbrengst hebt.

Tevens de tip met omvormers wat het start vermogen is, soms staat er 3000kwh maar is het start vermogen 2.500kw (wat nodig is om te werken) Dit bespaard wat omdat je dan minder dure omvormers hoeft aan te schaffen voor de totale opbrengsten van de set.

De BTW terug gave is max 2.500 euro. Mocht je een bedrijf hebben (zzp) zet de factuur dan op partners naam.

[Voor 26% gewijzigd door prakkie87 op 01-03-2022 15:24]

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:11
@Kluifjes

zie mijn set:
[Afbeelding]

dus vol plempen die hap, energie prijzen zitten nu op ruim 2x wat het een half jaar geleden was.
Yes! Behalve als je een vast contract hebt die nog voor een redelijke periode vast staat ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Persoonlijk vind ik uitkijken vanuit een natuurpark op een woning die er niet alles aan doet om de effecten van ons leven op dat zelfde park te verminderen een lelijk iets.

Dus gewoon een visueel net paneel er op gooien, waarbij als het even kan niet geTetrist wordt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ga hem toch maar even plaatsen voordat de installateur aan de verkeerde kant begint.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
Kluifjes schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:54:
[...]

De voorkant ligt aan een groot natuurpark en vind het zicht op ons huis ook extra mooi zo :-)
Dan moet je eigenlijk in het park gaan wonen met uitzicht op je huis... :+ vanuit je huis zie je er echt geen klote van of er panelen op het dak liggen.

• Kluifjes
prakkie87 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:07:
In je situatie heb je een dakkapel, schoorsteen, en het dak van de buren. De vraag is hoeveel uur per dag in de maximale periode (5 maanden) heeft de invloed op de totale opbrengsten van de set. En daarop kan je dan eventueel de optimizers toevoegen als dit rendabel zou zijn.

Tevens de tip met omvormers wat het start vermogen is, soms staat er 3000kwh maar is het start vermogen 2.500kw (wat nodig is om te werken) Dit bespaard wat omdat je dan minder dure omvormers hoeft aan te schaffen voor de totale opbrengsten van de set.
Ik denk dat als 1 paneel bij mij in de schaduw ligt ze dat (bijna) allemaal zijn, in die zin weet ik niet of optimizers zin hebben. Maar dat is ook iets om aan installateurs te vragen, bovendien heb ik (nog) geen benul van prijzen daarvoor.

Dakkapel en schoorsteen hebben geen invloed op de zonnepanelen ivm de ligging en draaiing van de zon.

Al met al zijn de conclusies tot nu toe dat ik toch maar wat offertes moet opvragen bij installateurs in de regio. Wanneer ik offertes heb zal ik die hier dan ook neerzetten voor advies.

[Voor 8% gewijzigd door Kluifjes op 01-03-2022 16:18]

• Kluifjes
Ik zie dat de meeste installateurs met een invulformulier komen via hun website voor een offerte. Ik had gedacht dat het gebruikelijk was dat ze even langskwamen maar dat kan ik altijd nog vragen natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kluifjes
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:23:
Ik ga hem toch maar even plaatsen voordat de installateur aan de verkeerde kant begint.
[Afbeelding]
Pff, zit ik daar helemaal van alles uit te dokteren hoe het zit heb ik de windrichting gewoon verkeerd haha. De bedoeling is dus dat het dak op het westen gevuld wordt met panelen 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@Kluifjes Leeuwendeel van de partijen vertrouwt op satelliet foto's... Dat gaat nog best redelijk ;-)
Maar een beetje sturen kan vaak geen kwaad.

@twain4me

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Kluifjes
@Kluifjes
zie mijn set:
[Afbeelding]

Ik lees gaandeweg steeds meer verhalen en voordelen om een deel op oost en west te plaatsen. In plaats van alles aan 1 kant, dus dat kan ook zeker een optie zijn die ik bij installateurs aangeef. Dat is ook weer extra gunstig bij afnemende salderingsregeling, omdat je dan de opgewekte stroom de gehele dag kan gebruiken. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Kluifjes schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Ik lees gaandeweg steeds meer verhalen en voordelen om een deel op oost en west te plaatsen. In plaats van alles aan 1 kant, dus dat kan ook zeker een optie zijn die ik bij installateurs aangeef. Dat is ook weer extra gunstig bij afnemende salderingsregeling, omdat je dan de opgewekte stroom de gehele dag kan gebruiken. Daar had ik nog niet aan gedacht.
optie om aan te geven?

Kies gewoon wat je wil en zoek een instalateur die het wil maken. ze mogen kiezen of ze hun koffie zwart willen of met melk, veder helemaal niets.

• Kluifjes
twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:09:
[...]
optie om aan te geven?

Kies gewoon wat je wil en zoek een instalateur die het wil maken. ze mogen kiezen of ze hun koffie zwart willen of met melk, veder helemaal niets.
Hahaha dat zeg je mooi. Maar ik kan niet goed beoordelen wat het beste is om te doen qua rendement. Ik verwacht dat zij dit wel kunnen toch? Daar hebben ze de kennis en ervaring voor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:12
Kluifjes schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:03:
[...]

Hahaha dat zeg je mooi. Maar ik kan niet goed beoordelen wat het beste is om te doen qua rendement. Ik verwacht dat zij dit wel kunnen toch? Daar hebben ze de kennis en ervaring voor.
Het is inderdaad mooi gezegd maar helaas vaak wel de waarheid...

Ze kunnen (vaak) wel het eea. Maar denken vooral in hun eigen verdienmodel...

Mijn tip: lees jezelf in en open een topic op Tweakers, plaats de maten van je dak erbij, licht je doel toe en sta open voor ideeën. (Kunnen pijpjes eventueel (een stukje) verplaatst worden? String omvormer geschikt of toch iets anders? Etc. Etc..)

Wil je dat niet? zoek een onafhankelijke adviseur (iemand die je gewoon per uur betaald en niet afhankelijk is van de sales van de panelen etc..).

Mijn advies is meestal als volgt: maximaal vol leggen zonder te gaan tetris-sen. Indien er geen (of zeer weinig, denk aan 1 pijpje ofzo) schaduw is gewoon een string omvormer plaatsen, de bypass diodes in de panelen doen al heel veel...

PS in mijn optiek heb je een prachtig dak voor panelen... Oost en west vol leggen indien mogelijk (12 panelen oost, 12 west? )

• Kluifjes
BjornHero schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Het is inderdaad mooi gezegd maar helaas vaak wel de waarheid...

Ze kunnen (vaak) wel het eea. Maar denken vooral in hun eigen verdienmodel...

Mijn tip: lees jezelf in en open een topic op Tweakers, plaats de maten van je dak erbij, licht je doel toe en sta open voor ideeën. (Kunnen pijpjes eventueel (een stukje) verplaatst worden? String omvormer geschikt of toch iets anders? Etc. Etc..)

Wil je dat niet? zoek een onafhankelijke adviseur (iemand die je gewoon per uur betaald en niet afhankelijk is van de sales van de panelen etc..).

Mijn advies is meestal als volgt: maximaal vol leggen zonder te gaan tetris-sen. Indien er geen (of zeer weinig, denk aan 1 pijpje ofzo) schaduw is gewoon een string omvormer plaatsen, de bypass diodes in de panelen doen al heel veel...

PS in mijn optiek heb je een prachtig dak voor panelen... Oost en west vol leggen indien mogelijk (12 panelen oost, 12 west? )
Eigenlijk is dit topic juist om dat advies te krijgen dus ik waardeer jouw antwoord dan ook zeer. Want ik heb hier veel minder kennis van.

Ik weet alleen niet zo goed waarom ik zoveel panelen zou leggen, met een verbruik van 2700kWh lijken me 24 wel veel? Zeker met afbouwen salderingsregeling, dan wordt er wel heel veel stroom opgewekt wat ik ook niet meteen verbruik. En het is niet dat de panelen gratis zijn. Ben wel serieus benieuwd waarom zoveel wordt aangeraden? Dacht zelf dan misschien eerder aan 12 of 16 maar laat me graag overtuigen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Omdat je in toekomst alleen maar meer stroom gaat gebruiken.
Nu gebruik je nog massaal gas voor verwarmen en koken, je rijdt niet elektrisch, etc.
Straks gaat je stroomverbruik hard omhoog, je krijgt kinderen, je wilt toch net wat meer luxe, etc etc. huishouden zit snel aan 6000 kwh.

Kan je beter meteen voldoende erop leggen, hoef je niet bang te zijn voor hoge energie rekening. De kosten per paneel nemen steeds meer af voor hoger aantal panelen. Dus die laatste 6 panelen zijn een "koopje".

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
@Kluifjes Een van de meer fantastische dingen in het wetsvoorstel afbouw saldering is dat je 80% van het kale levertarief zou moeten krijgen bij terugleveren. Dat is voor veel leveranciers een enorme verhoging.

Voor de recente beslissingen van Vladimir kon je een jaarcontract afsluiten tegen 30ct teruglevering.
Nu zijn de modelcontracten (variabel) van Eneco, Oxio en Delta meer dan 50ct.

Je zomerstroom financiert dus je winterverbruik.

Een kostenefficiënt aangelegd systeem produceert voor rond de 5ct/kWh (afgeschreven over 20 jaar, en dus vast voor 20 jaar)

Tevens: op een sombere winterdag verlaag je met elk extra paneel je afname van het net. Daarmee voorkom je dus de energiebelasting voor elke afgenomen kWh die na afbouw saldering betaald zal moeten worden.
Een extra besparing dus van veel leggen.

Ga je elektrisch auto rijden? (Ja, of je nu petrolhead bent of niet)

De woning oogt niet al te oud? Heel veel goedkope stroom versterkt de business case om van het gas af te gaan. Verwarmen met stroom van 5ct/kWh maakt warmte aan 1,5ct/kWh. Op gas ben je afhankelijk van je situatie 10-30ct/kWh kwijt.

Met je dak vol ben je voorbereid op de toekomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:12
Dat is inderdaad een van de overwegingen je gaat steeds meer verbruiken en ze worden steeds voordeliger (per stuk).

Mijn gedachten hierover:
-ze worden steeds voordeliger per stuk
-je gaat meer gebruiken (inductie kookplaat gaf je al aan)
-de teruglevertarieven zijn (momenteel?) Ook exorbitant hoog (zit zelf nu voor 1J bij Engie, krijg 0,45€ terug voor iedere kWh die over is... En dat zijn er 6000 :))
-je gaf aan een nieuwbouwwoning te hebben, deze zijn meestal zonder (echte) problemen over te schakelen naar een warmtepomp waardoor je meer comfort hebt maar ook meer stroom verbruikt.
-je hebt overcapaciteit zodat je ook op bewolkte dagen nog grotendeels in je eigen energie voorziet en niet afhankelijk bent van energie uit het net.
-elek. Auto? Ookal betaald je baas de energie die die verbruikt, dan zeker is het fijner wanneer hij jou in plaats van de energieleverancier betaald. (Marge tussen kost zonnestroom en tarief is voor jou)
-je hebt eerder op de dag al een bepaald vermogen om je eigen verbruik te dekken.
-zonnepanelen leveren (financieel gezien) veel meer op dan geld op de bank... (Zelf financieren en dan extra zonnepanelen kopen om je energierekening te drukken is vaak (altijd?) voordeliger dan geen panelen nemen.

Kortom je bent op de toekomst voorbereid en gaat nog niet over 3J denken "had ik maar 10 panelen meer gelegd".

Voorbeeld:
Mijn broer (alleenstaand, hoekhuis, 1700kwh stroom/1200m3 gas)
Onlangs panelen geplaatst, 20 stuks oost-west, totaal 7900 WP, opbrengst geschat 6200 kWh.
Betaald nu geen stroom meer (want overcapaciteit) en krijgt (momenteel, Eneco modelcontract) 2000€/J terug, hiermee compenseer hij (bijna) zijn volledige Gaskosten.. energierekening €10,- (in plaats van €3000,-).

Door zelfplaatsing was hij slechts 5500€ kwijt en zal dit in minder dan 2J hebben terugverdient... Dus ook al betaal je het dubbele heb je nog steeds een rendement van een goede 25% op je centen..

Reken er maar op dat hij meer met z'n airco's gaat verwarmen en koelen zonder zich enige zorgen te maken over de energierekening.. en waarschijnlijk houdt ie zoveel over dat er (snel) een warmtepomp staat...

En ja, dit zijn allemaal momentopnames etc. Maar al doe je er dubbel zo lang over heb je nog steeds een heel net rendement en ben je minder afhankelijk van prijsontwikkelingen..

De tijd dat het alleen maar loonde om je eigen verbruik op te wekken ligt achter ons, dat zijn wel nog de kwh's die je het snelst terug verdient maar daarna gaat het nog best hard door..

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59
En dan heb je eea op het dak liggen en dan zie je die naakte ruimte zonder panelen en de stroomrekening met panelen...
Gooi het vol, nu kost het wel wat, maar uitbreiden word echt een ding als je zelf niet handig bent.
Later extra panelen erbij word echt lastig als de panelen niet meer leverbaar zijn of de boel verkleurd is, of de omvormer is te klein, of de bekabeling is niet acceptabel.

Gezien de reactie over je huis en de ligging aan het park ben je er best content mee.
Dit is echt een toevoeging, doe het in 1x goed.

Qua kosten en terugverdienen staat er hierboven eea waar ik niets aan kan toevoegen. d:)b

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-02 06:52
Vergis je niet in installateurs. De meeste doen blijkbaar zo min mogelijk moeite.

Ik heb een aantal alles opgestuurd. Plattegronden van dakvlakken, hellingshoeken etc etc

De helft reageert niet, want klant die te veel weet. En de andere helft negeert alles wat ik stuur, en doet het op basis van satelietfoto's waardoor ze veel minder panelen kwijt kunnen dan er echt passen.

Dus zoek het ook gewoon zelf goed uit zodat je weet wat je wil.

• Kluifjes
Poeh dat zijn nogal wat reacties hier erbij, super!

- Inductie zal wel in ongeveer 5 jaar komen, dat zal vooral kosten/baten afweging worden. Zeker wanneer er panelen op liggen kan dit versneld worden.
- Huis is circa 5 jaar oud en heel energiezuinig door isolatie en andere maatregelen
- Elektrische auto zie ik niet snel gebeuren, in elk geval niet korte termijn want rijden nu een fijne hybride (zonder opladen) die nog wel zeker 10 jaar gebruikt zal worden.
- Verwarming boven op slaapkamers via radiatoren gebruiken we nauwelijks, warmteverbruik dmv gas meer voor vloerverwarming beneden waarvoor airco een goed alternatief is (zeker op niet al te koude dagen).
- Nu 1 kleuter, als die opgroeit en er mogelijk nog een 2 bij komt zal verbruik toenemen.
- We gaan naar verwachting niet meer verhuizen, maar een warmtepomp met buitenunit is ivm de redelijk kleine tuin geen optie.

Dan zou ik qua ligging etc nu dan misschien uitkomen op 6x2 panelen oostkant en waarschijnlijk rijtje van 6 en 4 panelen westkant als goede mogelijkheid. 22 panelen klinkt dan wel weer al heel veel haha :-) Dan is de opwekking misschien wel 7.000 kWh. Ook beetje afhankelijk van hoeveel wp dan geïnstalleerd wordt. Zitten nu bij Vattenfall (variabel ivm aflopend contract 1-1-2022 en hoge tarieven), daar is terugleververgoeding volgens mij matig maar daar moet ik me dan ook in verdiepen.

Budget is op zich niet het probleem, in elk geval geen beperkende factor om wel/niet te leggen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02 06:03
@Kluifjes
22x350Wp = 7700Wp en zal op jouw dak iets tussen de 5500 en 6000kWh per jaar opleveren.

je gaat straks ook elektrische koken, en duwt maximaal in je airco.
dus dit ga je al aardig opmaken. ;)

(nu heb je een kleine tuin waar geen warmtepomp past.
lol, je heb nu al een warmtepomp, die noem je alleen airco, maar is eigenlijk het zelfde apparaat. ;) )

zonnepanelen die doe je niet voor 1 jaar, maar meerdere jaren.
dat je nu nog bij vattenval zit is maar tijdelijk.
je kunt straks altijd nog over stappen op een vriendelijkere leverancier.
(ik heb nu +/- 0,30€/kWh voor mijn over schotten, meer als genoeg om weer eens een uitbreiding te doen. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Kluifjes
Na veel bellen en mailen met installateurs heb ik de eerste offertes binnen via Tenten Solar.
Andere installateur gaf aan eind mei pas te kunnen schouwen. Eentje gaf aan dat het waarschijnlijk na bouwvak plaatsing zou worden. Via internet zoektochten kwamen er helemaal geen potentiële installateurs meer naar voren of gaven ze aan dat ze geen offertes meer maakten voorlopig ivm de enorme drukte.

Tenten geeft obv huidige info aan dat er 17 zonnepanelen geplaatst kunnen worden totaal op oost en westkant, maar zal moeten schouwen voor zekerheid uiteraard of er meer passen. Het is wel een betrouwbare installateur die hier in de regio zo ongeveer de grootste is. Is niet de allergoedkoopste maar ook niet de duurste. Veel buren en andere bekenden hebben het ook via hen.

Ze bieden 3 opties aan. Het verschil zit hem in het paneel. De eerste is deze hieronder uitgebreid. En daaronder wat het met andere panelen zou zijn:

Basiskosten hier dus € 6.154 excl

2 andere opties zijn met alleen wijziging qua panelen met hoger vermogen, 1e hierboven was 360wp, hieronder 400wp en 380wp. Opvallend vind ik dat de 380wp wel aanzienlijk duurder is dan die met 400wp en ook wel groot verschil:

- Hyundai HiE-S400VG 400 Wp, 1.719x1.140 mm full black monokristallijn shingled zonnepaneel, Productgarantie: 25 jr, 25 jr power garantie 84,4%.
Kosten € 6.753 excl

- LG Solar 380N1K-E6 380 Wp, 1.768x1.042 mm full black monokristallijn zonnepaneel. Productgarantie: 25 jr, 25 jr power garantie 90,6%.
Kosten zijn dan € 7.935

Kan iemand hier iets over zeggen wat het beste zou zijn of zijn/haar keuze? Met schouwen zal wel blijken of er bv toch 18 of 20 op kunnen. Maar qua productie zit ik met de geboden opties al waarschijnlijk 2.000kwh boven huidig jaarverbruik. Vragen waar ik oa mee zit

- Wat is aan te raden qua omvormer technologie qua opties die extra geboden worden? Opties lijken duur voor een noob, maar misschien wel het rendement waard.
- Is er nog een uitgesproken voorkeur voor welke van de 3 panelen aan te bevelen is?

Alvast ongelooflijk bedankt voor adviezen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Jinko: 17x360=6120Wp; €1,01/Wp
Hyundai: 17x400=6800Wp; €0,99/Wp

De LG zijn een luxe-segment paneel. Leuk, maar niet economisch rendabel. Na 25 jaar zit de Hyundai op hetzelfde niveau volgens de garantie ;-)

De beste keuze is de Hyundai, het is een technisch heel mooi paneel. Het is wel een paneel wat elektrisch net iets anders werkt: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Teveel opwek bestaat niet meer: Het grote terugleververgoeding topic dus hoe meer past, hoe beter... Niet over twijfelen!

In jouw situatie zou de SAJ prima moeten voldoen. Dus geen geld uitgeven aan SolarEdge of Enphase.

[Voor 19% gewijzigd door Ronald op 12-03-2022 00:01]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pijpje laten verdwijnen; dak vol. Die panelen liggen er nog als je kids slagen voor hun diploma. (En dan hebben ze zichzelf al betaald). Dan staat er waarschijnlijk wel een full electric auto, kook je op inductie en is die warmtepomp er ook.

Stel, het salderen verdwijnt, wil je dus een zo'n hoog mogelijke momentane opbrengst.
Leg hem dus helemaal vol, tot het randje. Want zodra je dat niet doet, gaat het over 1,5 jaar kriebelen en mag de installateur terugkomen om de rest bij te leggen, nieuwe omvormer en betaal je de factor arbeid dus twee keer.

Had er iemand al "dak vol" gezegd? :+

[Voor 3% gewijzigd door teacher op 12-03-2022 00:24]

Wise enough to play the fool

• Kluifjes
teacher schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:24:
Pijpje laten verdwijnen; dak vol. Die panelen liggen er nog als je kids slagen voor hun diploma. (En dan hebben ze zichzelf al betaald). Dan staat er waarschijnlijk wel een full electric auto, kook je op inductie en is die warmtepomp er ook.

Had er iemand al "dak vol" gezegd? :+
Ronald schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:56:
Jinko: 17x360=6120Wp; €1,01/Wp
Hyundai: 17x400=6800Wp; €0,99/Wp

De beste keuze is de Hyundai, het is een technisch heel mooi paneel. Het is wel een paneel wat elektrisch net iets anders werkt: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

In jouw situatie zou de SAJ prima moeten voldoen. Dus geen geld uitgeven aan SolarEdge of Enphase.
Top, bedankt voor jullie informatie. Jullie weten niet hoeveel me dit helpt! _/-\o_ Ik twijfelde over de solaredge namelijk en de keus voor Hyundai is dan ook duidelijk.

Het pijpje laten verdwijnen gaat lastig worden van de cv-ketel binnen paar maanden. Die hangt daar ook nog wel wat jaartjes denk ik, maar zonder al teveel rendementsverlies kan daar hopelijk nog wel omheen worden gelegd. Die achterkant van het huis is ook niet in het zicht dus zal ook geen ergernis vormen.

Nu met huidig stroomverbruik van 2700kwh zou dan jaarlijkse overproductie met 17 panelen circa 2800kwh zijn. Hopelijk kunnen we nog ergens bv 3 panelen extra kwijt zodat er nog 1.000kwh meer opgewekt wordt. Dan is de marge met een soort warmtepomp, inductie en elektrische auto ook nóg weer groter.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee