Ik gebruik al jaren mijn volgende sheet als richtlijn:
https://tweakers.net/i/sZ...Le7ewhN2.png?f=user_large
Ik heb letterlijk 2 lijnen in de grafiek staan,
Het huis tel ik als negatief vermogen zolang het niet is afgelost. Hier kan je natuurlijk van mening in verschillen

. (maar of mijn huis morgen nu 6 miljoen of 0 euro waard is, dat heeft dus geen invloed op mijn sheet).
De lijn omhoog geeft aan hoeveel vermogen we hebben kunnen sparen op dat moment.
ik heb nog een 2e lijn erbij staan, en dat is het scenario als we verhuizen naar een goedkopere woning, er komt dan een ton vrij om te besteden.
De andere lijn naar beneden geeft aan hoeveel vermogen ik beschikbaar moet hebben om op dat moment met pensioen te kunnen. Dat wordt steeds minder naar mate ik steeds ouder wordt, er zijn immer minder jaren te overbruggen. aan het eind houd ik er wel een beetje rekening mee dat ik vanaf mijn 72e AOW en pensioen krijg, en dat dit voldoende zal zijn.
Het geld mag wel op in mijn berekening, ik hoef niet rijk te sterven, maar aangenaam is wel fijn

.
Als ik op dit moment naar deze lijn kijk, dan klopt deze nogsteeds.
berekening is in 2015 gemaakt. (het plaatje dat ik nu deel)
En momenteel:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
-65K zit ik nu aan, volgens de grafiek had ik dat moeten behalen ergens eind 2023, ik loop dus ietjes voor op de planning.
Eind 2025 moet ik dus op 0 vermogen staan en. met nog een kleine 45 maanden te gaan, moet ik elke maand dus 1360 euro sparen/aflossen om dit voor elkaar te krijgen en op schema te blijven.
Nogsteeds pittig, maar we lijken dat voor elkaar te krijgen.
Het helpt ook wel dat de rente met 1% op de openstaande hypotheek nu extra laag is. en de aflossing komt in de schema ook terug als sparen.
Daarnaast zijn de energie uitgaven zeer laag (zelfs negatief) door bijna 10.000Wp op het dak.
de auto's zijn van de baas met onbeperkt prive kilometers.
En dan blijven er weinig kosten over. Daardoor kunnen we nu harder sparen, en hebben we straks ook minder nodig.
In de lijnen zit trouwens ook de standaard 2% inflatie meegenomen. heb nog geen behoefte gehad om daar beter naar te kijken. ik spaar nu zo hard als ik kan, ik ga dat wel verder uitwerken als het moment dichterbij lijkt te komen. mijn 0 momentje. en een paar jaar later het zonder hypotheek momentje zijn toch wel momenten waar ik naar uit kijk.
Vanaf dat moment moet ik mij gaan bezighouden met beleggen enzo. (nu af en toe al mee bezig, maar ik schijn vooral heel slecht te timen en pech te hebben).
Maar mijn doel: 2034 met pensioen kunnen die ligt nogsteeds binnen handbereik,
Het leuke om te zien is, dat als het toch tegen gaat zitten, dan heb zie ik ook meteen dat ik minder geld nodig heb om dit doel later te bereiken.
Maar tegen die tijd maak ik wel een nieuwe sheet:
Hoeveel heb ik per maand te besteden als ik nog een maand langer werk

.
Immers met deze plannning zit ik op een (comfortable?) minimum.
Maar dat is voor latere zorg, en kan in die tijd nog te veel veranderen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber