Soms wel, soms niet. Panelen leggen in 2011 was (ondanks evt. subsidie) niet echt de moeite waard volgens mij. Of nouja, als je later was gaan leggen (hogere capaciteit per paneel en veel goedkoper) was het rendabeler geweest. Optimum was misschien 2018-2021 ofzo. De prijs per paneel is zeer laag en afgevlakt, terwijl je nog een flink aantal jaar flink zult kunnen salderen. Maar dit kan allemaal pas achteraf vastgesteld worden, wat optimaal was.Tehh schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:55:
[...]
Om even een brug te slaan naar FO, ik heb mij wel eens afgevraagd of het klopt dat je het beste een 'early adaptor' kan zijn in NL. Dus inderdaad toeslaan als er nog subsidie voor gegeven wordt.
Afgelopen jaren kon je subsidie krijgen op de aanschaf van een elektrische auto, 'vroeger' kon je nog subsidie krijgen op zonnepanelen. Ben je 'altijd' (of: doorgaans) beter uit wanneer je op dit soort momenten direct een nieuwe technologie zou adopteren?
Qua warmtepomp denk ik van wel, nu heb je nog subsidie maar die gaat er over een paar jaar ook wel van af. Qua elektrische auto weet ik het nog niet, zou de TCO lager zijn in vergelijking met een qua grootte vergelijkbare tweedehands auto?
EV op het moment ook niet echt een vetpot, maar erg situatieafhankelijk.
Warmtepompen overduidelijk wel als je goed kiest. Je variabele kosten zijn lager t.o.v. gas en als je het goed uitkiest kun je het bijna budgetneutraal aankopen of hooguit een paar duizend euro betalen.
Uiteindelijk draait het er gewoon om dat je de business case goed doorrekent voordat je beslist, als de keuze puur financieel is dan natuurlijk.
De subsidie wil nog wel eens uit de bocht schieten. Bijvoorbeeld als je iets in het buitenland aankoopt en in NL de (veel te hoge) subsidie krijgt. Dat zijn de buitenkansjes
Zo was mijn warmtepompboiler 1200 euro en kreeg ik 1100 subsidie. Het jaar erna was de subsidie 'bijgesteld' naar 600 euro, voor hetzelfde product.
Maargoed, voor FO is dit maar een druppel op de gloeiende plaat natuurlijk. Maar het is meer de mindset die wel handig kan zijn voor FO.
[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 07-02-2022 15:25 ]