assje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:41:
[...]
Dat zijn dan wel erg extreme voorbeelden en/of halve oplossingen.
Ik heb net een offerte van €14k voor een all-in-one all-electric warmtepomp voor verwarming, warm water en koelen. Daarop krijg ik dan €2.850 subsidie.
Met huidige energietarieven misschien zelfs nog terug te verdienen maar als investering desalniettemin niet interessant (ik doe het meer uit principe).
Klopt, ging om een halve oplossing inderdaad (warmtepomp zonder boilervat erbij). Dus vooral voor Tweakers interessant, die er zelf een vat op aansluiten.
Maar neem bijvoorbeeld een Panasonic monobloc warmtepomp. Die kosten 4000 euro en dan krijg je 2800 euro subsidie. Kun je eenvoudig zelf aansluiten (1 warmwater leiding en 1 koudwater leiding) en anders max 500 euro voor een monteur ofzo.
Zelf rondshoppen loont. Dit kost natuurlijk wel veel tijd, en die reken ik nu 'gratis' omdat ik het ook als hobby zie, maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen.
Maar laten ontzorgen kan natuurlijk ook, maar dan betaal je wel de hoofdprijs momenteel, waarbij het grootste deel gaat naar de installateur (marge + uurloon). En vaak weinig keuze waardoor je al op een wat duurder systeem uitkomt.
via mijn voorbeeld zou je uitkomen op:
Verwarming van huis:
Panasonic monobloc 4000 euro -2800 = 1200 euro.
Warmtepompboiler (1300 euro -2400 = -900 euro.
Totale kosten dus 400 euro.
Dan komt er nog een boilervat bij (paar honderd euro) en verder natuurlijk wat kabels, snoeren, leiding, elektra, en tijdinvestering.
Dus dan ben je er wel voor 2000 euro totaal max.
Het zal de meesten hier niet aanspreken want de focus ligt hier meer op inkomen vergaren en beleggen. Maar ik vind het weer een mooi voorbeeld van wat je zelf kunt doen als je tijd over hebt en de vaardigheden bezit of bereid bent die te leren. Voor mij een belangrijk deel van het FO worden.
[
Voor 28% gewijzigd door
de Peer op 06-02-2022 14:59
]