Xanaroth schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:44:
Flashback 2020. Begon al met een vliegende start (eind 2019 sleutel nieuwbouw woning, 'mijn' oude woning met serieus overwaarde verkocht en 'haar' oude woning in de verkoop voor veel hogere taxatie dan verwacht) en het hele jaar bleef ook erg onrustig.
Van enorm veel kluswerk aan en rond de woning, tot een verkoop ver boven onze verwachtingen, tot covid (echt praktisch tijdens een bouw cq verhuis cq klus project). Gelukkig ging mijn contract gewoon door met een leuke verhoging, maar daarbij ook dag minder gaan werken. Dat allemaal had wel wat gevolgen op FO.
- Savingsrate
Echt compleet geen flauw benul, ook geen zin gehad uit te werken of uit te pluizen. Met 2 woning verkopen, 1 aankoop, kluswerk, (extra) hypotheek aflossingen, inboedel etc was het echt een cashflow nachtmerrie. 2021 ga ik het wel weer proberen bij te houden.
- Beleggingen
De dip was een bijzondere ervaring in maart. Aardig wat bijgekocht, en de rest van het jaar hebberig gebleven.
Lijk verder rond de 0% rendement te eindigen, deels doordat ik sterk heb ingezet op de zwaarst geraakte sectoren als vastgoed (-50 tot -90% sector), banken en consumentengoederen. Die lijken allemaal op z'n vroegst volgend jaar pas echt herstel te laten zien. Daarbij hakt de sterke euro er hard in (-5% tot -9% op alles wat GBx/USD/CAD/.. genoteerd is, en dat is toch best veel).
- Vermogen
Al met al toch bijna 15k gegroeid ondanks de substantiële uitgaven en gebrek aan rendement, dus we mogen niet klagen. FO-technisch zelfs +30k doordat vrouwlief haar financiën er nu ook bijna geheel in verwerkt zitten, maar dat geld was er in principe vorig jaar ook al op gescheiden rekeningen.
- Hypotheek
1 januari 2021 hadden we nog 2 hypotheken lopen. Grofweg totaal 300k+175k schuld. 2021 gaan we in met net iets over de 250k, woningwaarde >500k. Netto resultaat is grofweg van 550k (2 woningen) naar >500k (1 woning) en toch dik 100k schuld eraf.
Dan weet je ook gelijk waar ons rendement is geboekt de afgelopen jaren. Tering.
- Passief inkomen
YTD lijkt uit te komen op paar cent onder de 1700 EUR, netto. Aardig wat meer dan de >1500 vorig jaar, ondanks dat menig bedrijf minder tot geen dividend uitkeert (hoofdzakelijk de banken).
2021 staat nu een verwacht inkomen van ruim 2150 EUR op de teller, en dat kan makkelijk >2500 gaan als de ECB de teugels los laat.
Goals voor 2021 is zo snel mogelijk de LTV naar 60% brengen voor nog een rentestap, dat tikt toch weer goed door in de jaren die volgen. Waarschijnlijk is dat voor de zomer wel gedaan.
Verder dat het inkomen per 2022 richting de 2750 danwel 3250 gaat (afhankelijk van ECB beleid) en daarnaast om het vermogen zelf door de 100k heen te duwen, die 6 getallen zou echt een heerlijke mijlpaal zijn. Zolang het rendement niet al te negatief wordt is dat goed haalbaar.
Merk dat ik de laatste tijd steeds minder in dit subforum zit. FIRE blijft toch een marathon, en wanneer alles goed loopt dan.. nja.. wachten maar. Met nu 2021 afgesloten, balans opgemaakt en verwerkt toch weer eens tijd voor wat cijfertjes.
Eindelijk eens een normaal jaar, zonder trouwen, samenwonen, huis kopen of dat soort grappen. Enkel capitool aanval, covid-part-deux en in december ook nog snel deel3 release vlak voor kerst, kanaalblokkade, functie elders en record formatie. Heerlijk rustig standaard jaartje.
- Savingsrate
44,64% is de eindstand over 2021. Dat is ruim boven mijn doel van 40%. Wel vooral geholpen omdat vrijwel het hele vakantiebudget... niet naar vakantie ging. Dus beslag op gelegd
- Beleggingen
Was een waanzinnig jaar. De inzet op financials (banken, vastgoed) vorig jaar bleek heel goed uit te pakken. Al met al toch 20,8% absoluut rendement meegepikt - met correctie voor o.a. cashpositie (0%..), en inleg dit jaar komt effectief rendement over de 28% heen. Als dit nog een jaartje zo door gaat, moet ik misschien wat doelen bijstellen....
- Vermogen
Inleg was super, rendement ook, dus mijn hoop van 100k is al verpletterd ergens in juni ofzo. En daarna bleef het maar doorgaan, inleg en rendement wisten van geen stoppen. Eindigen uiteindelijk met zieke 64% meer vermogen dan we op 1 januari hadden.
- Hypotheek
Doel van de 60% LTV zoals ik bedoelde hebben we uiteindelijk makkelijk gehaald, en met daarmee ook weer een stapje eraf bij de rente. De volgende trede vraagt dusdanig veel inleg dat het niet interessant is deze vooruit te halen, levert namelijk maar 0,03% korting op. Vanaf nu dus gewoon annuitair aflossen.
Ondertussen zijn de buren wel verkocht voor iets in de 6xxk en onze LTV is nog gebaseerd op 4xxk. Technisch gezien zitten we dus al <30%, en hertaxeren zou 69,- kosten en iets van 75/jaar opleveren. Dat staat wel op de lijst om dit jaar uit te laten voeren, maar eerst afwachten of de WOZ waarde al voldoende is.
- Passief inkomen
Uiteindelijk net geen 2900 mogen ontvangen. Aardig binnen de bandbreedte van 2750-3250 waar ik op hoopte. Meer was natuurlijk leuk geweest, echter wat aankopen gedaan (o.a. crowdstrike, palantir, justeat, general electric, disney, ab inbev...) welke geen of nihil uitkering waardoor groei van het dividend beperkt is gebleven.
Blijft echter officieel 1 maand aan onkosten nu gedekt vanuit dividend, toch weer een mijlpaal.
- Doelen 2022
Komend jaar is het doel weer een 40-45% savingsrate te behalen. Met stijgende energierekeningen, zorg en algehele inflatie lijkt een stabiel spaarsaldo voor nu voldoende uitdaging te geven.
Passief inkomen volgt verder het vermogen. Sta nu op >4k verwacht en dan ga ik nog een heel jaar aan aankopen krijgen. Hoop voor nu richting de 4,5k daadwerkelijk te ontvangen gedurende dit jaar, dan zijn 2 maanden aan onkosten gedekt. Daarmee komt de sneeuwbal van rente-op-rente-effect aardig op snelheid.
Vermogensvoorspelling waag ik mij niet meer aan, als de markt zo onredelijk blijft is dat gewoon niet te doen.