Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Rubbergrover1 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 05:36:
[...]

Het probleem is dat op deze manier niet iedereen het beste voor zijn kind kan doen. Dat een hoop ouders die hun kind wel een zetje zouden willen geven, dat niet kunnen.

Iemand noemde al de (herkenbare) ervaring dat ouders die hun kind naar luzac stuurden om toch vwo te kunnen doen in plaats van havo. Dat is fijn voor dat kind, maar voor kinderen zonder rijke ouders is dat geen mogelijkheid. Sterker nog, bij kinderen van ouders die niet uit een hoger opgeleid milieu komen, zal de reactie bij een paar onvoldoendes vaak juist zijn: zie je wel, deze opleiding is te hoog gegrepen, ga maar een niveau omlaag. Terwijl bij de hoger opgeleide ouders de houding eerder is dat er misschien iets aan de hand is waardoor de aandacht niet volledig bij school lag. Bij twijfel toch maar de hogere richting blijven doen.
Kun je dit ergens mee staven? Mijns inziens is het heel erg 'onderbuik'. Ik zie het vaak genoeg anders.
President schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 06:55:
Hoe bereiden de FO'ers hier zich trouwens voor op de komende jaren? Ik weet niet goed waar er op Tweakers hierover gepraat kan worden. Een hoge inflatie, veel onzekerheid op kort en lang termijn en ook nog eventueel negatieve economische gevolgen van corona op de wereldmarkt? Blijven jullie bij het pré-corona plan? Of zijn jullie aan het bijsturen geweest?
Qua beleggingen zit ik nog wel op het plan van voorheen. Ik merk dat ik op andere gebieden nog even met argusogen kijk naar wat slim is. Inflatie gaat door het dak en m'n salaris niet. Ik ben dus aan het overweging om nu wat slimme investeringen te doen die zich later gaan uitbetalen (en die dan onbetaalbaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Ik kreeg een overzicht van BND in de mailbox. Ik heb een aantal jaar geleden de keus gemaakt om te beleggen in hun Unhedged Wereldfonds. Mijn idee is dat de premie die je betaalt voor de hedge zichzelf niet terugverdient. Dat blijkt ook uit dit overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmESnjrQWzNRfy-aUTkKx9M20r8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ftIjw6TH1KtZEKJC5bKrmUj5.png?f=user_large

In 2021 heeft het unhedged fonds 7,4 procentpunt meer rendement gemaakt. Over de lange termijn is dat 0,9 procentpunt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:44
President schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:25:
[...]

Je weet dat bibliotheken gratis zijn voor kinderen?
Mja, dan moeten ouders er wel tijd voor vrij maken...
Hangt ook van de leeftijd af. En van de afstand tot de bibliotheken. Wat dat betreft waren de bezuinigingen op bibliotheken en de centralisatie daarvan niet bepaald een goede stimulans. Maar vind ik de huidige tegenontwikkeling dat bij steeds meer basisscholen ook voorzieningen zoals een bibliotheek(je) komen wel een goede ontwikkeling.
[...]

En dat standaard onderwijs is al goed. Er zijn zelfs mogelijkheden voor kinderen < 4 om al te gaan leren. En we kunnen de kinderen gelukkig niet allemaal op hetzelfde niveau krijgen, dat zou ook een beetje gek zijn.

Maar neem iets zoals lezen; in groep 3 krijgt de hele klas dit aangeboden. Kinderen die moeite hebben krijgen extra hulp onder schooltijd. Extra instructie, extra leestijd buiten de klas... Maar als ouders thuis nooit met het kind lezen dan zal dit kind altijd achter blijven lopen qua lezen en daarmee ook met andere zaken.
Klopt. Dat is ook iets wat moeilijk te veranderen is. En het huidige onderwijs is ook zeker niet slecht, absoluut niet. Maar ik vind wel dat je ervoor moet waken dat bij leerlingen die minder vaardigheden of capaciteit hebben de extra inspanningen die de ouders kunnen verrichten ertoe leiden dat de school 'denkt' dat die leerling de capaciteiten wel heeft. Als je bijvoorbeeld met extra cito-trainingen ervoor kunt zorgen dat je kind hoger scoort op de eindtoets dan een ander kind, dan kun je daar een aantal vragen bij stellen. Of de cito toets wel juist toetst (en niet simpelweg kijkt of je het 'toets trucje' kunt reproduceren). Of je die cito-training niet via school aan alle kinderen ter beschikking moet stellen. Of er niet te veel waarde wordt gehecht aan die eindtoets. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

We zouden m.i. er alert op moeten zijn dat het niet zo wordt dat Roderick door die training een niveautje hoger vervolgonderwijs kan doen en Kevin zonder die training niet. Of dat Fleur dankzij de training een hogere score haalt op de eindtoets dan Kimberley en dat Fleur daarom wordt uitgekozen om naar een bepaalde school te mogen, terwijl Kimberley daardoor naar een 'minder goede' school moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37

Zenix

BOE!

AMDFreak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:19:
De gasprijs is wel iets minder gaaf bij Eneco op dit moment. Tenzij je geen gasaansluiting hebt, dan is het zeker een interessant voorstel :)
Je kan voor gas bij een andere leverancier blijven. Zo heb ik het gedaan.

Ik heb zo'n 6000kWh overschot, dus ik de terugverdientijd van mijn zonnepanelen gaat ook wel een stuk omlaag :)

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 06-01-2022 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
Hoewel het een interessante discussie is vind ik de vraag over hoe het onderwijs ingericht zou moeten worden om de meeste kansen te scheppen wel wat off-topic gaan danwel beter passen in de topics voor onderwijs. Ik snap dat het in de zeer brede zin des woords samenhangt met FO (want of je een goede start maakt of niet is van invloed op hoe makkelijk je later FO kan worden) maar dat doen heel veel dingen natuurlijk. Of je ouders en/of de maatschappij je wel heus bejegenen is typisch iets waar je als individu niet zoveel invloed op hebt. Zeg ik overigens als kind uit een één-ouder bijstandsgezin dat flink gemazzeld heeft door met een goed stel hersens geboren te worden in Nederland, ik zal er wel voor waken te beweren dat ik het allemaal zelf bereikt heb. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Rubbergrover1 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:59:

Klopt. Dat is ook iets wat moeilijk te veranderen is. En het huidige onderwijs is ook zeker niet slecht, absoluut niet. Maar ik vind wel dat je ervoor moet waken dat bij leerlingen die minder vaardigheden of capaciteit hebben de extra inspanningen die de ouders kunnen verrichten ertoe leiden dat de school 'denkt' dat die leerling de capaciteiten wel heeft. Als je bijvoorbeeld met extra cito-trainingen ervoor kunt zorgen dat je kind hoger scoort op de eindtoets dan een ander kind, dan kun je daar een aantal vragen bij stellen. Of de cito toets wel juist toetst (en niet simpelweg kijkt of je het 'toets trucje' kunt reproduceren). Of je die cito-training niet via school aan alle kinderen ter beschikking moet stellen. Of er niet te veel waarde wordt gehecht aan die eindtoets. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
En hoe zie je het dan voor je op het voortgezet onderwijs? Een speciaal traject voor de leerling met hulp thuis en een speciaal traject voor ze leerling zonder hulp thuis? Want met alle respect voor het VO, maar daar is zelfstandigheid helemaal belangrijk bij vmbo+. Dan kan ik de kinderen cito trainen wat ik wil, maar die vanaf het dan echt niet zelfstandig halen op het VO

En daarna ook op het vervolgonderwijs? En daarna ook met een baan?

Waar wil je dat het stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Kinderen opvoeden is een gecombineerde taak van ouders en school.
Als de ouders elke dag tegen de kinderen zeggen dat het geen zak uitmaakt of ze een diploma halen of niet omdat ze toch van de bijstand kunnen leven, en dat dag na dag herhalen, dan kan de school doen wat ze wil, dan gaat het niet lukken.

Ik had vroeger heel goede contacten met de directeur van de basisschool waar mijn kinderen naar toe gingen.
Je wil niet geloven wat ze zien bij sommige ouders. Om met sommige ouders in contact te komen moest hij die soms op café gaan zoeken, en als je dan merkt dat ze eigenlijk hun kinderen verwaarlozen, dan wordt het echt moeilijk. Ga je dat als directeur doorgeven met het risico dat die ouders je zien als "snitch", of probeer je langzaamaan de mensen tot inzicht te brengen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Opvoeden is afhankelijk van vele variabelen en is bijna onmogelijk om te polsen wat wel of niet werkt. Er lijkt echter wel een redelijke consensus dat wat je zegt als ouder zeer weinig invloed heeft. De invloed van hoe je doet als ouder, school, vriendjes en vriendinnen is veel groter. Daarom zie je vaak binnen hetzelfde gezin grote verschillen tussen hoe kinderen terecht komen.

De relatie tussen FO en school zie ik daarom ook niet echt. Ik verwacht ook niet als financiën meer aan kinderen gegeven wordt dat de enige invloed zal hebben. Als je het niet interesseert pak je het toch niet op en zal het vak "financiën" (wat bij ons trouwens een grote overlap had met "economie") waarschijnlijk gezien worden als een soort wiskunde "wat je later toch nooit nodig hebt" vanwege die smartphone in je zak, tegenwoordig kan Siri prima volume en oppervlakte voor je uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
Sibylle schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 06:42:
[...]

Maar wie zegt dat iedereen 'het beste' voor hun kind moet kunnen of willen doen?
Als je als ouder nu eenmaal meer middelen (financieel of anders) hieraan kunt of wilt besteden, waarom zou dat niet mogen?

Als maatschappij moet je het een beetje in de gaten moeten houden uiteraard, maar het voelt niet rechtvaardig dat je teruggehouden wordt omdat je 'anders een voorsprong hebt die anderen niet hebben'. Zeker omdat het vaak een (onbewuste?) kwestie van prioriteiten is ipv echt niet kunnen.
Een kanttekening: veel mensen beseffen zich niet dat ze niet alleen hun eigen kind een vóórsprong geven, maar ook andere kinderen op áchterstand zetten. En dan bedoel ik niet alleen relatief maar letterlijk. Kijk naar cito-training: die zorgt bewezen voor hogere gemiddelden, waardoor mensen die dit niet volgen met score xxx nu gemiddeld een lager advies krijgen voor middelbare school dan wanneer niemand die training zou volgen. Want zo werkt de cito-score: iedereen zijn/haar resultaat wordt afgezet tegen het gemiddelde en daar volgt advies uit.

Geen waardeoordeel overigens hoor, heb zelf geen kinderen maar begrijp heel goed dat het óók een raar signaal is als je mensen motiveert NIET alles uit hun kind te halen omdat anderen dat niet ook kunnen doen. Het is gewoon een heel complex probleem.

Het onderwijs nóg beter maken kan ook ja. Kost geld. Zorg kan ook beter. Kost ook geld. OV kan ook beter. Alles kan beter. Vraag is waar we met zijn allen prio op willen leggen en voor willen betalen middels belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
President schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:06:
[...]

En hoe zie je het dan voor je op het voortgezet onderwijs? Een speciaal traject voor de leerling met hulp thuis en een speciaal traject voor ze leerling zonder hulp thuis? Want met alle respect voor het VO, maar daar is zelfstandigheid helemaal belangrijk bij vmbo+. Dan kan ik de kinderen cito trainen wat ik wil, maar die vanaf het dan echt niet zelfstandig halen op het VO

En daarna ook op het vervolgonderwijs? En daarna ook met een baan?

Waar wil je dat het stopt?
Ik vind niet zozeer dat er 'speciale trajecten' zouden moeten komen. Maar ik vind wel dat als je zou zien dat een hoop leerlingen extra zaken 'regelen' die niet standaard zijn, en als dit ook tot duidelijk betere examenresultaten zou leiden, dat je dan als samenleving en als onderwijsinstelling daar wel vragen bij kunt stellen. Of je onderwijs of de toetsing wel juist is.

Maar wat MneoreJ ook aangeeft, het begint wat off topic te worden. Het ging er volgens mij vooral om dat er een kloof is tussen (even simpel gezegd) de haves en have-nots en dat je op zijn minst zou kunnen proberen om ervoor te zorgen dat die kloof niet bij voorbaat exponentieel groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik volg dit topic sinds kort, ben het intussen wel erg met @MneoreJ eens: de onderwijs discussie lijkt me meer iets voor een kroeg topic?

De zeer on-topic vraag van @President lijkt nu een beetje onder te sneeuwen? Ik heb het idee dat veel mensen de afgelopen 12-13 jaar gewend zijn geraakt aan overwegend stijgende beurskoersen. Het doet me een beetje denken aan de stemming rond de eeuwwisseling (denk aan Legiolease). Hoewel de mensen hier zich niet aan dit soort constructies wagen lijkt het we wel goed om na te denken over een strategie waarbij inflatie, mogelijk dalende beurskoersen, hogere rentes etc. een rol gaan spelen. De reactie van @RichieB lijkt dit idee te staven?

Zelf overweeg ik voor mijn nieuwe huis de hypotheekrente (aflossingsvrij max financiering van 50% samen met partner in box 3 ivm VRH) voor 30 jaar vast te zetten zodat ik me over de woonlasten nooit meer zorgen hoef te maken (ben nu 56). Ik ben een beginner hier, dus wellicht een domme strategie, maar dat verneem ik dan ongetwijfeld met on-topic reacties :)

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 06-01-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
Niet zo moeilijk toch?

In de tijd dat het allemaal goed gaat
- je vaste kosten onder de loep nemen en zien hoe je die indien nodig zo laag mogelijk kan laten zakken. Schulden nu afbetalen.
- eventueel van job veranderen als je dit wil. zowel inhoudelijk als voor het loon.
- plannen maken voor periodes van crisis: klussen in huis, eventueel toekomstige opleidingen die je graag zou volgen,...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Batilan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:05:
Ik heb het idee dat veel mensen de afgelopen 12-13 jaar gewend zijn geraakt aan overwegend stijgende beurskoersen. Het doet me een beetje denken aan de stemming rond de eeuwwisseling (denk aan Legiolease). Hoewel de mensen hier zich niet aan dit soort constructies wagen lijkt het we wel goed om na te denken over een strategie waarbij inflatie, mogelijk dalende beurskoersen, hogere rentes etc. een rol gaan spelen.
Maar als het goed is is de FO strategie dan ook juist gericht op de lange termijn, waarbij je ook de sequence of return risk in de gaten houdt (kelderende koersen precies op het moment dat jij van het rendement zou gaan willen leven).

Met andere woorden we gaan uit van een gemiddeld rendement op de lange termijn (en ook gemiddelde inflatie). En "lang" is dan niet 13 jaar maar 30-40 jaar. Deze jubeljaartjes zullen ongetwijfeld opgevolgd worden door heel wat mindere jaartjes (wanneer precies weten we niet), maar dat is "OK". Tenzij je zeer binnenkort FO gaat worden, maar dan heb je je sequence of return risk hopelijk afgedekt zoals dat zou moeten: door minder in aandelen te zitten.

Het enige dat echt roet in het eten kan gooien waardoor je moet overwegen om langer door te gaan is als de verwachting gaat worden dat het historisch gemiddelde rendement op de lange termijn niet meer gehaald gaat worden en dat we een permanent mindere beurs tegemoet mogen zien. Er zijn inderdaad mensen die dat geloven (op grond van diverse overwegingen) maar dat is wat anders dan de korte termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 06-01-2022 12:27 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik volg dit topic sinds kort, ben het intussen wel erg met @MneoreJ eens: de onderwijs discussie lijkt me meer iets voor een kroeg topic?

De zeer on-topic vraag van @President lijkt nu een beetje onder te sneeuwen? Ik heb het idee dat veel mensen de afgelopen 12-13 jaar gewend zijn geraakt aan overwegend stijgende beurskoersen. Het doet me een beetje denken aan de stemming rond de eeuwwisseling (denk aan Legiolease). Hoewel de mensen hier zich niet aan dit soort constructies wagen lijkt het we wel goed om na te denken over een strategie waarbij inflatie, mogelijk dalende beurskoersen, hogere rentes etc. een rol gaan spelen. De reactie van @RichieB lijkt dit idee te staven?

Zelf overweeg ik voor mijn nieuwe huis de hypotheekrente (aflossingsvrij max financiering van 50% samen met partner in box 3 ivm VHR) voor 30 jaar vast te zetten zodat ik me over de woonlasten nooit meer zorgen hoef te maken (ben nu 56). Ik ben een beginner hier, dus wellicht een domme strategie, maar dat verneem ik dan ongetwijfeld met on-topic reacties :)
Zeker als het over de financiering van je woning gaat, zijn er verschillende richtingen. Als je het volledig vanuit een ROI blik bekijkt kun je waarschijnlijk het beste je woning zo min mogelijk aflossen en het geld dat je over houdt in andere investeringen stoppen. Andere mensen hier, waaronder ik, voelen zich prettiger bij een afgeloste woning en daarmee lagere lasten. Ook speelt mee wat je gezinssituatie is en of je er aan hecht de woning achter te laten of op te eten.

Wat in jouw geval van belang is dat je goed kijkt naar de voorwaarden van de aflossingsvrije hypotheek. Het is hier vaker voorbij gekomen dat als je na pensionering moet herfinancieren banken nog wel eens lastig kunnen gaan doen, ook als je het prima kunt betalen. Dus als je voor deze oplossing gaat, lees dan de kleine lettertjes goed zodat je niet alsnog over 10-15 jaar de bank op de stoep hebt staan.
Verder is er heel veel te zeggen over de rentevaste periodes maar als je doel is zekerheid over je maandlasten te hebben voor het grootste deel van de rest van je leven, dan klinkt dit als begrijpelijke strategie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Blijf ook vooral in je achterhoofd houden waarom je FO nastreeft. Rendement is leuk, maar een flink vermogen bij elkaar harken is een marathon voor de meesten en soms vergeet je waarom je er mee bezig bent. Kijk ook of er manieren zijn om dat doel (wellicht deels) eerder naar voren te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
In hoeverre houden mensen qua FO op een bepaalde manier rekening met een erfenis (bijv woning etc)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Requiem19 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:58:
In hoeverre houden mensen qua FO op een bepaalde manier rekening met een erfenis (bijv woning etc)?
Dat zijn extraatjes...
In elk geval, je bent nooit zeker of dat komt, en wanneer het komt.
En besef ook dat er tussentijds heel veel kan gebeuren. Een lang zorgtraject kan een mogelijke erfenis zeker sterk verlagen. Dus er op rekenen voor je ze hebt is een groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet, want geen idee wanneer dat staat te gebeuren en wat de omvang gaat zijn.
En hoe langer het duurt, hoe kleiner de kans dat het een levens/FO-veranderend bedrag gaat zijn (t.o.v. het groeiende eigen vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik ga er vanuit dat ik niets erf in mijn berekeningen.
Immers de toekomst is onvoorspelbaar, en hoewel mijn ouders nu halverwege de 60 zijn, kunnen ze dus ook nog 40 jaar leven. (dan ben ik zelf sowieso al met pensioen).
Mocht daar iets uitkomen (wat ik wel verwacht), dan schuif ik dat graag door naar mijn kinderen of neefjes en nichtjes die daar in hun levensfase meer aan hebben, omdat ik de schaapjes al op het droge heb.
Misschien dat ik het huis eerst liquideer zodat ik alleen een geld bedrag kan doorgeven.
Wellicht als het heel veel is, dan toch heel onverstandig die sportauto aanschaffen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Niet. In mijn familie wordt iedereen veel te oud :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Zoek ook even terug in dit (en de vorige) topic. Is al vaak besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 22:53

cdoens

Peugeot-gek

Ik weet dat er tzt een erfenis zal komen voor zowel mijn partner als voor mij.
Onze ouders zijn van laat-60 tot begin-70 en ik hoop dat we nog lang op de erfenis moeten wachten.

Tegen de tijd dat het zover zal zijn, zullen we het er wel over gaan hebben.
Mijn partner leeft voornamelijk nu en vind beleggen "gokken" maar ik ben voorzichtig wat aan het beleggen om hier mogelijk eerder door te kunnen stoppen met werken.
Wellicht dat we de erfenis(sen) gaan gebruiken om de hypotheek aan te passen of wellicht verhuizen.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 18:45

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Simpel, hier houd ik geen rekening mee.
Erfenis hoop ik zolang mogelijk niet te ontvangen en als het aan mij ligt maken ze het allemaal op en genieten ervan..

Mocht er wat komen dan is het extra tzt.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
@President Ik verander niets aan mijn strategie, gewoon iedere maand bijkopen van ETF's en het schrijven van wat opties. Dat laatste is een experiment wat vorig jaar goed bevallen is. Met de opbrengsten afgelopen jaar wat extra ETF's gekocht en toch nog een deel hypotheek afgelost. Maar daar is het einde nu echt van in zicht. En in het kader van aftrekposten behouden ga ik nu echt niets meer extra aflossen. De tijd zijn werk laten doen zeg maar.

Ik weet niet of de inflatie tijdelijk is of niet , maar zo lang de rente niet boven de inflatie stijgt zijn aandelen toch echt te prefereren boven sparen, of in mijn geval vastgoed voor verhuur wat onbereikbaar is en ik vindt het met een kleine portefeuille te veel risico op 1 asset categorie.

Er zullen vast dips volgen , zoals ze altijd doen, maar er is geen aanleiding om iets te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:27

Thompson

Beeromaniac

CornermanNL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:29:
En in het kader van aftrekposten behouden ga ik nu echt niets meer extra aflossen. De tijd zijn werk laten doen zeg maar.
Zou je die eens wat meer voor me kunnen toelichten?
Is het nadeliger om een huis volledig hypotheek vrij te hebben dan laten we zeggen, 10k hypotheek er op te laten staan? Klinkt mij vreemd, maar met hoe financiële constructies in Nederland af en toe in elkaar zitten zou het me ook weer niet heel erg verbazen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41
Thompson schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Is het nadeliger om een huis volledig hypotheek vrij te hebben dan laten we zeggen, 10k hypotheek er op te laten staan? Klinkt mij vreemd, maar met hoe financiële constructies in Nederland af en toe in elkaar zitten zou het me ook weer niet heel erg verbazen.
Kijk hier eens: https://www.berekenhet.nl...eek-aflossen-of-niet.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
Thompson schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Het is 2 ledig, het belangrijkste argument , in mijn geval, is dat ik een heel lage rente heb op mijn hypotheek. Lager dan de doelinflatie van de centrale banken. Daarnaast is mijn totale last voor wonen lager dan het goedkoopste aternatief, namelijk sociale huur, die zit rond de 750 euro. Ik gebruik de sociale huur alleen als benchmark. Je moet namelijk om daarvoor in aanmerking te komen in veel gemeenten eerst je vermogen (inclusief overwaarde meer dan 50K) opeten.

Iedere euro die ik nog in mijn huis stop, verlaagt niet mijn risico om dat huis te verliezen. Alle alternatieven zijn altijd duurder. Dus hoe meer liquide ik ben hoe langer ik die vaste lasten kan dragen. Dus extra aflossen verlaagt niet meer mijn risico op het verliezen van een dak boven mijn hoofd. Een dure verzekeringspremie dus.

Daarnaast gaat de huidige vermogensrendementsheffing op de schop. En een hypotheek die niet in aanmerking komt voor aftrek in box 1, is demping in box 3. (De plannen moeten nog komen uiteraard, maar dit is het idee)

Het aflossen kwam nu even mooi uit en ik kon nog een paar oude hypotheekdelen met de hoogste rente eruit gooien. Maar het was meer om mijn irritatie over de kleine delen te verhelpen dan dat het echt nuttig was.

Leencapaciteit is de laatste jaren belangrijker geworden in het benutten van mogelijkheden uit je arbeid. In plaats van het 'ouderwetse' adagium sparen en dan kopen. Je spaart namelijk tegen de inflatie op. Je moet uit je werkbare uren gaan aanvullen om hetzelfde te kunnen kopen in de toekomst. Dan is lenen al snel een betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Ja daar hebben ze het vooral over dat het verstandiger is om te beleggen omdat dat meer potentieel rendement heeft dan extra aflossing, zeker als je hebt geleend tegen een laag % (wat vrijwel iedereen momenteel heeft). Die berekening valt of staat dus met het rendement % wat je invult.

Het gaat mij er om of het voordeliger is om een X bedrag aan hypotheek open te laten staan t.o.v. volledig aflossen. Laten we voor de grap zeggen 1€.
Krijg je zodra je volledig hebt afgelost te maken met andere wetgeving/belasting die nadeliger kan zijn oid?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41
Thompson schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Ja daar hebben ze het vooral over dat het verstandiger is om te beleggen omdat dat meer potentieel rendement heeft dan extra aflossing, zeker als je hebt geleend tegen een laag % (wat vrijwel iedereen momenteel heeft). Die berekening valt of staat dus met het rendement % wat je invult.

Het gaat mij er om of het voordeliger is om een X bedrag aan hypotheek open te laten staan t.o.v. volledig aflossen. Laten we voor de grap zeggen 1€.
Krijg je zodra je volledig hebt afgelost te maken met andere wetgeving/belasting die nadeliger kan zijn oid?
Dat kan je toch ook invullen? Dus 1 Euro hypotheek en zoek de verschillen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

GoEV6 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Dat kan je toch ook invullen? Dus 1 Euro hypotheek en zoek de verschillen :)
Ja dan kom ik dus op 0 uit / het maakt niet uit.
Ik ken die berekenhet site wel maar ik weet niet hoe goed ze zijn met ook alle onderliggende/aanvullende wetgeving / loopholes positief of negatief.

Potentiele beleggingswinst buiten beschouwing gelaten is er dus "geen" verschil tussen een klein beetje hypotheek open laten staan of het volledig aflossen.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Thompson schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Potentiele beleggingswinst buiten beschouwing gelaten is er dus "geen" verschil tussen een klein beetje hypotheek open laten staan of het volledig aflossen.
klopt, dat zou ook wel erg vreemd zijn.
Als je een box3-hypotheek (zonder HRA dus) hebt kun je die van je vermogen af trekken en betaal je minder VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
[...]

Ja dan kom ik dus op 0 uit / het maakt niet uit.
Ik ken die berekenhet site wel maar ik weet niet hoe goed ze zijn met ook alle onderliggende/aanvullende wetgeving / loopholes positief of negatief.

ik ben ook wel benieuwd naar andere aspecten die van invloed kunnen zijn op de keuze tussen aflossen en beleggen.
dat beleggen een hoger theoretisch rendement heeft dat geloof ik wel, maar wellicht zijn er andere (juridische / belasting technische / etc) zaken die ook een rol kunnen spelen in de keuze voor aflossen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
[...]

Geen idee, een jaar of 20 geleden lieten mijn ouders wel bewust een deel van de hypotheekschuld open staan omdat dat voordelig was (in overleg met een familielid welke bij de belastingdienst werkte).

Geen idee of dat aan de vorm, AOV of iets anders lag en of we inmiddels dingen zijn veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrey
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-01-2022
*knip* geen reclame

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 06-01-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

en wat als er in de decembermaanden een stelletje jongeren een paar 100 kg vuurwerk daar opslaan? of het hele jaar door wat materieel tbv drugsproductie?

[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 06-01-2022 15:06 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:52
Hier heb je in een ander topic over gezegd dat de huurders in principe geen sleutel hebben en dus geen toegang wanneer ze het willen.
Zou voor mij een enorm nadeel zijn als ik spullen zou stallen, goed dat het concept kennelijk werkt. Maar voelt niet goed.

[ Voor 37% gewijzigd door ZieMaar! op 06-01-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrey
Het platform verifieert gebruikers op basis van een ID-bewijs. Lijkt een beetje op dezelfde wijze te werken als dat je een GO-scooter huurt.

+ Je krijgt in de reservering ook een omschrijving van de spullen die opgeslagen worden en een huurcontract opgestuurd. Daar staat o.a. ook in wat verboden is op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

RichieB schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:59:
Ik kreeg een overzicht van BND in de mailbox. Ik heb een aantal jaar geleden de keus gemaakt om te beleggen in hun Unhedged Wereldfonds. Mijn idee is dat de premie die je betaalt voor de hedge zichzelf niet terugverdient. Dat blijkt ook uit dit overzicht:

[Afbeelding]

In 2021 heeft het unhedged fonds 7,4 procentpunt meer rendement gemaakt. Over de lange termijn is dat 0,9 procentpunt.
BND Duurzaam Wereld Indexfonds-C doet het nog net iets beter en is ook nog eens wat duurzamer (en ook unhedged).

https://new.brandnewday.n...2&fundId=1012&fundId=1005

[ Voor 5% gewijzigd door GG85 op 06-01-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrey
@champion16

Ja klopt, ik heb ervoor gekozen om geen sleutel te verschaffen omdat het mijn woonhuis betreft. Al was het een losse garagebox had ik er anders over gedacht. Had ik er ook meer mee kunnen verdienen waarschijnlijk..

Schijnbaar is het o.a. voor expats toch echt geen drempel om geen sleutel te hebben. Ik kende het concept al vanuit de UK waar het al een aantal jaren bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De zeer on-topic vraag van @President lijkt nu een beetje onder te sneeuwen? Ik heb het idee dat veel mensen de afgelopen 12-13 jaar gewend zijn geraakt aan overwegend stijgende beurskoersen. Het doet me een beetje denken aan de stemming rond de eeuwwisseling (denk aan Legiolease). Hoewel de mensen hier zich niet aan dit soort constructies wagen lijkt het we wel goed om na te denken over een strategie waarbij inflatie, mogelijk dalende beurskoersen, hogere rentes etc. een rol gaan spelen.
Ik ga er niet vanuit dat de beursresultaten zo hoog zullen blijven. In tegendeel, ik zie het juist als een 'omschakelproces' naar een periode waarin de rendementen juist een stuk lager zijn dan het in het verleden was. Maar dat zal voor mijn 'strategie' weinig impact hebben. Want ik denk dat er dan niet ineens een assetklasse uit de hoge hoed komt die veel beter zou zijn en waar je al je geld in zou willen steken.

Ik heb dus wel het idee: leuk dat we na de hoge rendementen van de laatste jaren 'voor liggen' op het schema, maar ik ga er vanuit dat we dat de komende jaren wel weer gaan compenseren... Als het uiteindelijk wat langer duurt dan gepland, tsja, pech gehad, maar de wereld vergaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
[…]
Ik heb het idee dat veel mensen de afgelopen 12-13 jaar gewend zijn geraakt aan overwegend stijgende beurskoersen. Het doet me een beetje denken aan de stemming rond de eeuwwisseling (denk aan Legiolease). Hoewel de mensen hier zich niet aan dit soort constructies wagen lijkt het we wel goed om na te denken over een strategie waarbij inflatie, mogelijk dalende beurskoersen, hogere rentes etc. een rol gaan spelen. De reactie van @RichieB lijkt dit idee te staven?
[…]
Bedoel je nu dat ik te veel uit ga van stijgende koersen door een unhedged ETF te kiezen? Dat is zeker niet mijn doel. Ik snap dat de valutakoersen ook tegen me kunnen werken maar ik denk dat de hedge premie duurder is dan het gemiddelde verlies waar het je tegen beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 20:37
de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:10:
[...]

klopt, dat zou ook wel erg vreemd zijn.
Als je een box3-hypotheek (zonder HRA dus) hebt kun je die van je vermogen af trekken en betaal je minder VRH.
Deze is nieuw voor me. Hoe 'krijg' je je eigen huis in Box 3? Mag je dat gewoon zelf bepalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

@r0bb eigen huis naar box 3 is wat anders dan de hypotheek naar box3. Maar de hypotheek kan dus naar box3 door een hypotheek te nemen die niet aan de HRA regels voldoet.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 06-01-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r0bb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Deze is nieuw voor me. Hoe 'krijg' je je eigen huis in Box 3? Mag je dat gewoon zelf bepalen?
Dat gaat dus niet, daarom beter niet aflossen ;-)

Maar je kan natuurlijk wel een nieuwe hypotheek nemen op je huis nadat hij volledig afgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
En wanneer voldoet een hypo niet aan de HRA regels? Bijv bij een 2e huis met verhuur hypo erop, maar soms dus ook bij je eigen huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r0bb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:38:
En wanneer voldoet een hypo niet aan de HRA regels? Bijv bij een 2e huis met verhuur hypo erop, maar soms dus ook bij je eigen huis?
Bijvoorbeeld aflossingsvrij nemen, of niet aflossen binnen 30 jaar? Er zijn genoeg manieren te verzinnen denk ik. Of de 'winst/overwaarde' na verkoop niet in je nieuwe hypotheek steken.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 06-01-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Dus het aflossingsvrije deel van een hypo van een huis waar je zelf woont mag altijd in box3 geplaatst worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r0bb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:40:
Dus het aflossingsvrije deel van een hypo van een huis waar je zelf woont mag altijd in box3 geplaatst worden?
Nee, alleen als jij er geen HRA over krijgt volgens mij. Ik krijg bijvoorbeeld wel HRA over mijn aflossingsvrije hypotheek omdat ik die voor 2012 al had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
RichieB schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:59:

[Afbeelding]

Je betaalt geen extra kosten voor de hedged versie, en ook het fonds betaalt daar geen (noemenswaardige) premie voor. De euro heeft de afgelopen jaren (iets) aan waarde verloren ten opzichte van de dollar/andere buitenlandse munten, dus logischerwijs presteert het unhedged fonds beter gedurende deze periode. Als/wanneer dat weer omdraait gaat het weer de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Ik ga dit jaar verhuizen en de overwaarde van het oude huis wordt niet verrekend met nieuwe hypo maar in NT fondsen geplaatst (wss).

Hierdoor dus ook geen recht op HRA dus lijkt mij voor dat deel box3 zeer gunstig? Hier ook van voor 2012 huiseigenaar idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r0bb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:42:
Ik ga dit jaar verhuizen en de overwaarde van het oude huis wordt niet verrekend met nieuwe hypo maar in NT fondsen geplaatst (wss).

Hierdoor dus ook geen recht op HRA dus lijkt mij voor dat deel box3 zeer gunstig? Hier ook van voor 2012 huiseigenaar idd.
Klopt, die valt dan in box 3. Doe ik zelf ook.
Trek je af van je vermogen en dan betaal je minder VRH.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
Wow leukste les van vandaag dank u 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 09:25
de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Klopt, die valt dan in box 3. Doe ik zelf ook.
Trek je af van je vermogen en dan betaal je minder VRH.
Als je dan een aflossingsvrije hypotheek neemt telt dat volledig als schuld in Box 3 of begrijp ik het verkeerd? Of alleen de overwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheUninvited schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Als je dan een aflossingsvrije hypotheek neemt telt dat volledig als schuld in Box 3 of begrijp ik het verkeerd? Of alleen de overwaarde?
Dat zijn 2 losse zaken.
een (nieuwe) aflossingsvrije hypotheek zal in box 3 vallen ja als je geen HRA recht hebt.
De overwaarde kun je (aanvullend!) ook gebruiken om er voor te zorgen dat je een deel van je annuitaire hypotheek geen recht meer geeft op HRA waardoor die (gedeeltelijk) ook in box3 komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Als je overwaarde hebt kun je een X bedrag opnemen als consumptief krediet met je huis als onderpand. Het is een extra leningdeel op je hypotheek maar omdat het consumptief is (niet voor de aanschaf/verbetering van je huis) krijg je geen HRA en valt dat leningdeel in box 3. De rest blijft in box 1. Nog los vd aflossingsvorm van dat leningdeel.

Als ik me niet vergis...

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 06-01-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:35
President schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Geen idee, een jaar of 20 geleden lieten mijn ouders wel bewust een deel van de hypotheekschuld open staan omdat dat voordelig was (in overleg met een familielid welke bij de belastingdienst werkte).

Geen idee of dat aan de vorm, AOV of iets anders lag en of we inmiddels dingen zijn veranderd.
Dat had toch te maken met je eignewoningforfait en de wet Hillen (die afgeschaft is)? Volgens mij is dit nu niet meer relevant.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:53
[...]

Hoe bereiden de FO'ers hier zich trouwens voor op de komende jaren? Ik weet niet goed waar er op Tweakers hierover gepraat kan worden. Een hoge inflatie, veel onzekerheid op kort en lang termijn en ook nog eventueel negatieve economische gevolgen van corona op de wereldmarkt? Blijven jullie bij het pré-corona plan? Of zijn jullie aan het bijsturen geweest?
Ik probeer niet te veel op de dagelijkse of wekelijkse schommelingen te letten, maar dat gaat mij moeizaam af. Ik merk dat ik het nieuws en de koersen dagelijks meerdere keren bekijk, terwijl het met een horizon van zo’n 15/20 jaar niet per se heel interessant is.

Wel heb ik voor het eerst mijn portfolio wat gebalanceerd. 95% van de waarde zat inmiddels in aandelen, de rest in obligaties. Dit is nu bijna naar 90/10 gebracht en wellicht wil ik dit gaan balanceren naar leeftijd in obligaties/de rest in aandelen. Maar dat zal ik niet ineens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
pirke schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:13:
Als je overwaarde hebt kun je een X bedrag opnemen als consumptief krediet met je huis als onderpand. Het is een extra leningdeel op je hypotheek maar omdat het consumptief is (niet voor de aanschaf/verbetering van je huis) krijg je geen HRA en valt dat leningdeel in box 3. De rest blijft in box 1. Nog los vd aflossingsvorm van dat leningdeel.

Als ik me niet vergis...
Als je verhuist komt er toch sws een nieuwe hypotheek, dus dan is het meer hoe hoog je de nieuwe afsluit. Niet zozeer opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Torched schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Als je verhuist komt er toch sws een nieuwe hypotheek, dus dan is het meer hoe hoog je de nieuwe afsluit. Niet zozeer opnemen.
Je hoeft niet te verhuizen om overwaarde in te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanJustAMan
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-01-2024
de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Dat gaat dus niet, daarom beter niet aflossen ;-)

Maar je kan natuurlijk wel een nieuwe hypotheek nemen op je huis nadat hij volledig afgelost is.
Je bent niet de enige, maar blijf het bijzonder vinden dat mensen een hypotheek "nemen". Volgens mij geef je als je huizenbezitter een hypotheek aan de bank en sluit je een lening af. Ik moet altijd denken aan monopoly, hebben mensen dat niet gespeeld? Daar wordt een hypotheek mooi uitgelegd.

Maar ja zal wel net zo'n taal verloedering zijn als roestvrijstaal. Rvs is roestvaststaal, roestvrijstaal bestaat niet. Net als dat je geen hypotheek neemt, dat doet de bank..... 8)7

Nou ja nu kan ik eindelijk lekker slapen :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Nee, alleen als jij er geen HRA over krijgt volgens mij. Ik krijg bijvoorbeeld wel HRA over mijn aflossingsvrije hypotheek omdat ik die voor 2012 al had.
Precies dit. Aflossingsvrije hypotheken , waar ook de spaar- en beleggingshypotheken onder vallen die vóór 2013 zijn afgesloten vallen onder het zogenaamde *oude regime* en blijven daarmee in box 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Nico Klus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:07:
[...]

Dat had toch te maken met je eignewoningforfait en de wet Hillen (die afgeschaft is)? Volgens mij is dit nu niet meer relevant.
Afgeschaft is misschien feitelijk juist, maar betekent niet dat het effect ervan helemaal weg is. Dit wordt namelijk vanaf 2019 in 30 jaar afgebouwd. Je kunt er dus nog zeker wel jaren gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Torched schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Niet per se, als je goede voorwaarden hebt kun je deze meenemen met de verhuizing. Wanneer je duurdere gaat wonen moet je wellicht een stukje ophogen. Het is dus niet per definitive zo dat je de gehele hypotheek stopzet en een nieuwe moet aangaan. Wat ik hier zeg klopt niet. @Rubbergrover1 legt het hieronder wel correct uit.

Op dat moment zul je moeten kijken wat de beste oplossing is; de markt, politiek en persoonlijke omstandigheden kunnen binnen een relatief kort tijdsbestek totaal anders zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Phony op 07-01-2022 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
JanJustAMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:07:
[...]

Je bent niet de enige, maar blijf het bijzonder vinden dat mensen een hypotheek "nemen". Volgens mij geef je als je huizenbezitter een hypotheek aan de bank en sluit je een lening af. Ik moet altijd denken aan monopoly, hebben mensen dat niet gespeeld? Daar wordt een hypotheek mooi uitgelegd.

Maar ja zal wel net zo'n taal verloedering zijn als roestvrijstaal. Rvs is roestvaststaal, roestvrijstaal bestaat niet. Net als dat je geen hypotheek neemt, dat doet de bank..... 8)7

Sterker nog, volgens mij verstrek je als geldlener niet eens een hypotheek, maar *het recht* van hypotheek aan de geldgever.

Achja, schrijftaal en spreektaal :) Maar we begrijpen elkaar. Technisch gezien kan RVS nog steeds best roestvrij zijn. Net als als dat ik overal kogelvrij glas in mijn woning heb, zelfs terwijl deze niet eens kogelwerend is :z en gelukkig maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Phony schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:33:
[...]

Niet per se, als je goede voorwaarden hebt kun je deze meenemen met de verhuizing. Wanneer je duurdere gaat wonen moet je wellicht een stukje ophogen. Het is dus niet per definitive zo dat je de gehele hypotheek stopzet en een nieuwe moet aangaan.
Op dat moment zul je moeten kijken wat de beste oplossing is; de markt, politiek en persoonlijke omstandigheden kunnen binnen een relatief kort tijdsbestek totaal anders zijn.
Het is juist wel zo dat je bij een verhuizing een nieuwe hypotheek afsluit. Met de verhuisregeling kan het alleen zijn dat je je huidige voorwaarden mag meenemen, maar er zal altijd een nieuwe hypotheek moeten worden afgesloten. Inclusief de volledige toetsing en overige Rataplan. Het maakt dan niet principieel uit of je wel of niet een hogere lening wil.

Enige wat bij een hogere lening speelt, is dat je dan ook even moet kijken of je totale rente/lasten bij de huidige geldverstrekker wel het gunstigste is. Maar dat zul je sowieso moeten willen controleren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
Phony schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:40:
[...]

Achja, schrijftaal en spreektaal :) Maar we begrijpen elkaar. Technisch gezien kan RVS nog steeds best roestvrij zijn. Net als als dat ik overal kogelvrij glas in mijn woning heb, zelfs terwijl deze niet eens kogelwerend is :z en gelukkig maar ;)
Alle makelaars vanaf nu bij elke advertentie: het hele huis is voorzien van kogelvrij glas en granaatvrije brievenbus _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Thompson schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:53:
[...]

het voordeel van een gedeelte open laten staan is dat je dan wellicht makkelijker bij de hypotheekverstrekker opnieuw hypotheek kunt opnemen, er is immers al een inschrijving.

Als je hypotheek volledig aflost en dat formeel wilt afronden, moet je niet vergeten om via een akte van doorhaling de registratie van de hypotheek bij het kadaster te laten verwijderen. Handig om te doen voordat je huis verkoopt, want meestal bepaalt de koper wat de notaris wordt en dan kan wel eens een heel ander tarief daarvoor rekenen (aan de lijve ondervonden....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

jerh schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:09:
[...]

het voordeel van een gedeelte open laten staan is dat je dan wellicht makkelijker bij de hypotheekverstrekker opnieuw hypotheek kunt opnemen, er is immers al een inschrijving.

Als je hypotheek volledig aflost en dat formeel wilt afronden, moet je niet vergeten om via een akte van doorhaling de registratie van de hypotheek bij het kadaster te laten verwijderen. Handig om te doen voordat je huis verkoopt, want meestal bepaalt de koper wat de notaris wordt en dan kan wel eens een heel ander tarief daarvoor rekenen (aan de lijve ondervonden....)
Ah merci. Dat zijn inderdaad toch kleine voordeeltjes om een klein hypotheek bedrag te laten staan t.o.v. echt volledig aflossen. Voor die paar euro per maand minder administratieve handelingen + makkelijker weer opnemen is het wel waard.

/edit; Vind dit wel een interessante om nog even te quoten;
[...]

Ik kocht mijn huis toen ik 25 was. Toen had ik het gekke idee, als ik deze over 10 jaar heb afbetaald, dan kan ik dan een 2e huis kopen en deze verhuren. Dat nog 2x zo doen en dan heb ik met m'n 55 3 huizen vrij en kan ik daarvan met pre-pensioen als ik wil. Inmiddels is e.e.a. daarin veranderd en weet ik dat bijv. (redelijk veilig in een fonds) beleggen veel makkelijker/beter is dan vastgoed, voor de meeste mensen dan toch. Maar het "doel" is hetzelfde gebleven, vanaf m'n 55 wil ik de keus hebben om te stoppen. Dat betekent dat ik nu nog ruim 22 jaar te gaan heb. Met die horizon is mijn conclusie dus heel simpel; braaf elke maand bijkopen.

Ik kijk ook wel regelmatig naar de beurzen en ontwikkelingen, maar dat is puur omdat ik er gewoon eens wat meer van wil begrijpen. Misschien dat ik ooit nog wel eens wat met losse aandelen ga doen, maar dat is dan bovenop het fonds beleggen wat ik nu sinds ruim 1,5 jaar doe.

[ Voor 44% gewijzigd door Thompson op 07-01-2022 09:54 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Sterker nog. Ik weet maar al te goed dat het hypotheek geven ipv nemen is. Maar ik zeg het bewust verkeerd omdat anders niemand het begrijpt. Dus ja, taalverloedering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

[...]

Niet eigenlijk, zou niet weten hoe ik daar specifiek rekening mee moet houden dus blijf braaf maandelijks inleggen in ETF's en de jaarlijkse "warme schenking" van mijn schoonouders in de hypotheek stoppen.
Dat laatste vooral omdat ik (en vooral mijn S.O.) niet alles in ETF's wil hebben zitten en de jaarlijkse schenking van mijn schoonouders ook altijd gegeven wordt met een zinnetje in de strekking van "om het huis mee af te lossen" dus dan gebruik ik het daar maar voor, Is tenslotte gegarandeerd rendement en vorm van risicospreiding.
Wat betreft erfenis houdt ik geen rekening mee. Aan mijn kant is niets te verwachten en de schoonouders zijn nog relatief jong dus dat duurt hopelijk nog 20+ jaar en dan ben ik zelf 55 en hopelijk zelf (net) FO.
Mocht het eerder komen dan betalen we waarschijnlijk de hypotheek een deel af zodat de maandelijkse beleggingsinleg omhoog kan of we beleggen het geheel in een keer. Aangezien het van haar kant komt mag mijn partner dat beslissen dus ik vermoed iets met de hypotheek.
Of we gebruiken het om dan nog een keer een stap te maken qua woning.

[ Voor 6% gewijzigd door GG85 op 07-01-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:29
de Peer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Sterker nog. Ik weet maar al te goed dat het hypotheek geven ipv nemen is. Maar ik zeg het bewust verkeerd omdat anders niemand het begrijpt. Dus ja, taalverloedering.
offtopic:
Jij praat en schrijft nog Oudnederlands? Of zijn alleen veranderingen ten opzichte van wat jij in jouw jeugd geleerd hebt 'taalverloedering'? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:11
Thompson schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:43:

Ik kocht mijn huis toen ik 25 was. Toen had ik het gekke idee, als ik deze over 10 jaar heb afbetaald, dan kan ik dan een 2e huis kopen en deze verhuren. Dat nog 2x zo doen en dan heb ik met m'n 55 3 huizen vrij en kan ik daarvan met pre-pensioen als ik wil. Inmiddels is e.e.a. daarin veranderd en weet ik dat bijv. (redelijk veilig in een fonds) beleggen veel makkelijker/beter is dan vastgoed, voor de meeste mensen dan toch. Maar het "doel" is hetzelfde gebleven, vanaf m'n 55 wil ik de keus hebben om te stoppen. Dat betekent dat ik nu nog ruim 22 jaar te gaan heb. Met die horizon is mijn conclusie dus heel simpel; braaf elke maand bijkopen.

Ik kijk ook wel regelmatig naar de beurzen en ontwikkelingen, maar dat is puur omdat ik er gewoon eens wat meer van wil begrijpen. Misschien dat ik ooit nog wel eens wat met losse aandelen ga doen, maar dat is dan bovenop het fonds beleggen wat ik nu sinds ruim 1,5 jaar doe.
Mag ik vragen in welke fondsen jij het steekt dan? Aangezien je nu dus 8 jaar bezig bent. en in de afgelopen 8 jaar de huizenmarkt verdubbelt zelfs verdrievoudigd is misschien? :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Morty schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:35:
[...]

offtopic:
Jij praat en schrijft nog Oudnederlands? Of zijn alleen veranderingen ten opzichte van wat jij in jouw jeugd geleerd hebt 'taalverloedering'? ;)
offtopic:
Nou ik mag toch hopen dat een hypotheek 'nemen' als huiseigenaar nooit officieel goedgekeurd gaat worden. Want is taalkundig gewoon 100% incorrect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

BekSide schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Mag ik vragen in welke fondsen jij het steekt dan? Aangezien je nu dus 8 jaar bezig bent. en in de afgelopen 8 jaar de huizenmarkt verdubbelt zelfs verdrievoudigd is misschien? :D
Ja als je dat meerekent is vastgoed bezitten weer wel beter. Maargoed dat is ook koffiedik kijken of dat zo door blijft gaan of misschien juist wel weer keldert. Ja van de beurs ook, maar met een gespreid fonds is die kans niet heel erg groot op de lange termijn.
Daarom ook erg blij met mijn huis wat nu redelijk ver hypotheek vrij is en t.o.v. de aanschaf+verbouwkosten ongeveer is verdubbeld in waarde.

Ik heb de bekende 2 fondsen bij Fitvermogen (zie laatste pagina's beleggen op de beurs topic).

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:04:
[...]

Het is juist wel zo dat je bij een verhuizing een nieuwe hypotheek afsluit. Met de verhuisregeling kan het alleen zijn dat je je huidige voorwaarden mag meenemen, maar er zal altijd een nieuwe hypotheek moeten worden afgesloten. Inclusief de volledige toetsing en overige Rataplan. Het maakt dan niet principieel uit of je wel of niet een hogere lening wil.

Enige wat bij een hogere lening speelt, is dat je dan ook even moet kijken of je totale rente/lasten bij de huidige geldverstrekker wel het gunstigste is. Maar dat zul je sowieso moeten willen controleren.
Je hebt helemaal gelijk :Y Ik had de post waar ik op reageerde te kortzichtig opgevat. Bedankt voor je verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Morty schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:35:
[...]

offtopic:
offtopic:
Ik vind het wel taalverloedering als de 'nieuwe' term het tegenovergestelde betekent van de 'oude' term. Ik maak me bijvoorbeeld niet echt druk om termen zoals PIN-code of bsn-nummer, waarvan ik ook weet dat het onjuist is. Maar dat is alleen taalkundig onjuist en geeft geen andere of betekenis. In tegenstelling tot een zin zoals 'het leven is moeilijker als je denkt' :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
offtopic:
me moeder zij altijd: je moet zo wie zo je eige plan duwen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:56:
[...]

offtopic:
Nou ik mag toch hopen dat een hypotheek 'nemen' als huiseigenaar nooit officieel goedgekeurd gaat worden. Want is taalkundig gewoon 100% incorrect.
Tenzij, wel ontopic, je als huiseigenaar een recht van hypotheek ontvangt omdat jij de geldverstrekker bent. Bijvoorbeeld in een familiebank constructie. ;)

Aah, kan wel merken dat het vrijdag is 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Ik heb met vrije hand de maandelijkse inleg in ETF's verhoogd voor inflatie (+7%). Daarnaast overweeg ik om grote uitgaven naar voren te halen (verbouwing/warmtepomp) om op die manier de cashpositie (die ik te groot vind) beter te benutten. Alternatief is meer inleggen in ETF's. Ondanks twee reeds geplande grote eenmalige uitgaven dit jaar (circa 8k) is de cashflow naar verwachting nog steeds positief, ik zal dus iets moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tehh schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Ik heb met vrije hand de maandelijkse inleg in ETF's verhoogd voor inflatie (+7%). Daarnaast overweeg ik om grote uitgaven naar voren te halen (verbouwing/warmtepomp) om op die manier de cashpositie (die ik te groot vind) beter te benutten. Alternatief is meer inleggen in ETF's. Ondanks twee reeds geplande grote eenmalige uitgaven dit jaar (circa 8k) is de cashflow naar verwachting nog steeds positief, ik zal dus iets moeten kiezen.
Herkenbaar. Ik wil ook een aantal verbouwingen/'investeringen' gaan doen (warmtepomp en dak verder vol panelen) maar ik heb eigenlijk totaal geen zin in het gedoe daar omheen... Dus die plannetjes blijven in mijn hoofd borrelen zonder dat ik er wat mee doe. Dus blijf ik voorlopig geld verbranden met mijn CV ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het "nemen" van een hypotheek is waarschijnlijk in de volksmond een afkorting van het nemen van een "hypothecaire lening" en niet van het nemen van het "recht op hypotheek". Daarnaast kan je eigenlijk het "recht op hypotheek" ook niet afkorten tot het nemen van een hypotheek. Als ik het van Wikipedia goed begrijp is "hypotheek" in eigenlijk dezelfde definitie als "onderpand". Het nemen van de hypotheek zou dan het uitvoeren van het recht betreffen. Net als bij friet-patat discussie zijn beide afkortingen daarmee eigenlijk fout ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 07-01-2022 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Deveon schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Het "nemen" van een hypotheek is waarschijnlijk in de volksmond een afkorting van het nemen van een "hypothecaire lening" en niet van het nemen van het "recht op hypotheek". Daarnaast kan je eigenlijk het "recht op hypotheek" ook niet afkorten tot het nemen van een hypotheek. Als ik het van Wikipedia goed begrijp is "hypotheek" in eigenlijk dezelfde definitie als "onderpand". Het nemen van de hypotheek zou dan het uitvoeren van het recht betreffen. Net als bij friet-patat discussie zijn beide afkortingen daarmee eigenlijk fout ;)
En uiteindelijk weet iedereen wat men bedoelt, dus is de hele discussie helemaal zinloos :+
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Herkenbaar. Ik wil ook een aantal verbouwingen/'investeringen' gaan doen (warmtepomp en dak verder vol panelen) maar ik heb eigenlijk totaal geen zin in het gedoe daar omheen... Dus die plannetjes blijven in mijn hoofd borrelen zonder dat ik er wat mee doe. Dus blijf ik voorlopig geld verbranden met mijn CV ketel.
O, ik zou zo geld neerleggen voor zonnepanelen als dat zinvol is op mijn woning (mis veel oppervlakte door brede dakkapellen aan voor- en achterkant). Ook een grond warmtepomp is prima, als de installatie maar op zolder kan worden neergezet (en ik dus geen kast ruimte beneden mis). Maar:
1. Is het het financieel waard? Ik vraag het mij af. De panelen ivm kleinere oppervlakte, de warmtepomp ivm toch al lage gasverbruik
2. Is het wel verstandig? Geen idee wat het plan voor mijn wijk is vanuit de gemeente of gaat worden
3. Waar haal ik snel betrouwbare informatie vandaar? Er zijn zoveel bedrijven en zoveel oplossingen

Dus tja, ik blijf maar rustig afwachten..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:07:
Ik denk dat het punt vooral was, dat veel huiseigenaren het hebben over een hypotheek nemen, terwijl zij juist het recht van hypotheek geven. Wat ze dan waarschijnlijk bedoelen, is een hypothecaire lening (met het recht van hypotheek als onderpand.

Degene die dat recht van hypotheek neemt, is "de bank" (vaak incorrect "hypotheekverstrekker" genoemd). Het recht van hypotheek is het onderpand van de hypothecaire lening. D.w.z. dat de hypotheeknemer ("de bank") jou in het uiterste geval kan dwingen je huis te verkopen om de lening af te lossen.

Nog een misverstand: het recht van hypotheek verandert niets aan de eigendomssituatie, dus "mijn huis is van de bank" is incorrect. Zelfs als de bank het recht van hypotheek moet uitoefenen, wordt het huis geen eigendom van de bank: de hypotheekgever (de huiseigenaar) moet het huis verkopen en met de opbrengst de lening aflossen. Het huis wordt nergens eigendom van de bank (tenzij de bank het van de eigenaar zou kopen).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Om deze reden zeg ik het dus altijd bewust zelf verkeerd op een verjaardag, en ook hier. Er ontstaat altijd verwarring en discussie en je moet dan zelf betweterig gaan uitleggen dat het 'eigenlijk' geven ipv nemen is, terwijl dat verder voor de inhoudelijke discussie er niet toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat het punt vooral was, dat veel huiseigenaren het hebben over een hypotheek nemen, terwijl zij juist het recht van hypotheek geven. Wat ze dan waarschijnlijk bedoelen, is een hypothecaire lening (met het recht van hypotheek als onderpand.
Hiermee leg je dus netjes uit dat 'hypotheek' nemen of geven eigenlijk niets zegt. En eigenlijk sowieso fout zou zijn Je neemt een hypothecaire lening of je geeft een recht van hypotheek. Dus óf je neemt een hypotheeklening, óf je geeft een hypotheekrecht. Maar los 'een hypotheek' kan dus allebei betekenen. Of geen van beide, net hoe je het wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dit gaat allemaal off-topic. Of het nu geven of nemen moet worden hoort duidelijk in het topic voor ontwikkelingen op de huizenmarkt. Daar kunnen we ook tracken waar het naartoe gaat qua woordgebruik. :P

[ Voor 23% gewijzigd door MneoreJ op 07-01-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
President schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:23:
[...]
3. Waar haal ik snel betrouwbare informatie vandaar? Er zijn zoveel bedrijven en zoveel oplossingen
Dit vooral. Ik heb al een behoorlijk idee wat ik wil, maar toch zijn er nog te veel bomen in het bos. En wil ik er wel zeker van zijn dat ik de juiste boom plant. Om een bedrijf te vinden dat betrouwbaar én betaalbaar is, vergt mij te veel uitzoekwerk. En dan heb je vervolgens het gedoe met mensen die in je huis aan het werk gaan en zo...

Daarnaast heb ik ook nog wel het idee dat er voorlopig nog wel wat ontwikkeling in zit. En dat iets later investeren uiteindelijk wel weer een beter systeem oplevert en zich op termijn terugbetaalt. Ik heb daarom ook weinig haast om het te doen. Terwijl ik het zo zou kunnen betalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Funda of Foenda? ;)

Verder tja ik heb vroeger ook weleens "op de bus gewacht", dan was ik ook niet op een bus geklommen.
Wmb hanteren we gewoon algemeen geaccepteerde spreektaal (ook door hypotheek verstrekkers).

"De Hypotheker vergelijkt alle hypotheekverstrekkers".
De Hypotheker heeft blijkbaar een lijst van alle hypotheekverstrekkers in Nederland. Zal het even melden bij de AP. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2022 14:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:36
Het topic doorgezocht op private lease, maar niet veel tegen gekomen. Ik zit momenteel in een dubio. Momenteel heb ik een oude tweedehands auto, maar deze zal binnenkort aan vervanging toe zijn. Nu ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe auto en door de SEPP (subsidie elektrische auto's) ook uitgekomen bij een elektrische auto. Aangezien ik de nieuwprijs erg hoog vindt, is dit voor mij geen optie. Private lease denk ik dat ik de auto voor een redelijke prijs kan leasen. Ik ben benieuwd of ik uit dit topic nieuwe inzichten krijg, ook met het oog op FO en dus de maandelijkse lasten.

Huidige situatie:
- Rij ongeveer 24.000 km per jaar
- Tweedehands auto (waarde ongeveer € 500)
- Auto is aan vervanging toe, ook met het oog op kinderen in de toekomst
- Afgelopen jaar € 3.200 uitgegeven aan mijn auto (excl. afschrijving).

Situatie bij private lease:
- 24.000 km per jaar, 48 maanden looptijd (dezelfde looptijd als de subsidie. 60 maanden scheelt qua prijs heel weinig bij deze overeenkomst)
- Private lease prijs van € 350 per maand
- Auto: Peogeot e-208
- Huidige woning ligt vol met zonnepanelen, waarop ik per jaar ongeveer 1.000/1.500 kwh overhoud.

Ik verwacht dat voor velen in dit topic private lease bij voorbaat geen optie is, maar in mijn huidige situatie ben ik toch gaan twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:26
Ben je van plan na 48 maanden de auto weer in te ruilen voor een nieuwe?

Zo nee, wat zijn dan de vervolgkosten als je een aangeschafte auto houdt vs. hetzelfde maandbedrag blijft betalen voor een nieuwe leaseauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
Compuchip87 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:58:
Ben je van plan na 48 maanden de auto weer in te ruilen voor een nieuwe?

Zo nee, wat zijn dan de vervolgkosten als je een aangeschafte auto houdt vs. hetzelfde maandbedrag blijft betalen voor een nieuwe leaseauto?
Moeilijk om wat verder in de toekomst te kijken, maar ik ga uit van het gewenste scenario.
Ik verwacht over vier jaar de auto in te leveren, omdat er een grote auto nodig is i.v.m. opgroeiende kinderen.
Over vier jaar maak ik dan een nieuwe afweging wat op dat moment het voordeligste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
RichieB schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:53:
offtopic:
me moeder zij altijd: je moet zo wie zo je eige plan duwen :+
Het is sowieso sowieso :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 09:25
Some0ne schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:54:
Het topic doorgezocht op private lease, maar niet veel tegen gekomen. Ik zit momenteel in een dubio. Momenteel heb ik een oude tweedehands auto, maar deze zal binnenkort aan vervanging toe zijn. Nu ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe auto en door de SEPP (subsidie elektrische auto's) ook uitgekomen bij een elektrische auto. Aangezien ik de nieuwprijs erg hoog vindt, is dit voor mij geen optie. Private lease denk ik dat ik de auto voor een redelijke prijs kan leasen. Ik ben benieuwd of ik uit dit topic nieuwe inzichten krijg, ook met het oog op FO en dus de maandelijkse lasten.

Huidige situatie:

- 24.000 km per jaar, 48 maanden looptijd (dezelfde looptijd als de subsidie. 60 maanden scheelt qua prijs heel weinig bij deze overeenkomst)
- Huidige woning ligt vol met zonnepanelen, waarop ik per jaar ongeveer 1.000/1.500 kwh overhoud.

Ik verwacht dat voor velen in dit topic private lease bij voorbaat geen optie is, maar in mijn huidige situatie ben ik toch gaan twijfelen.
Enige nadeel is dat je cashflow inlevert iedere maand voor 4 jaar, maar als je daar tegenover een bedrag belegd hebt kan het een goede keus zijn. Maar in dit geval ga je van een oude auto naar een gloednieuwe dat kost natuurlijk gewoon meer, een tweedehands is altijd voordeliger maar deze auto is nog niet zo lang beschikbaar dus weinig aanbod gok ik. Het is persoonlijke voorkeur, een andere vraag die je jezelf kunt stellen is ga je hierdoor meer auto nemen omdat het per maand is in plaats van zelf in een keer betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:18
Je kan ook de afweging maken om een kleinere tweedehands auto voor dagelijks gebruik te nemen, en voor de vakanties of andere momenten dat je meer ruimte nodig hebt een auto huren van het geld wat je bespaart hebt.

Dat is de afweging waar wij nu naar neigen namelijk, we rijden nu een Clio uit 2013. Op zich een praktische auto die nog goed mee kan, maar er zijn momenten dat we toch merken dat de ruimte ietwat beperkt is. Vooral met bv Sinterklaas als de kinderen met alle kado's en overige zut mee moeten naar opa en oma, en vakanties als we veel mee moeten sjouwen.

Als ik dan kijk naar de kosten voor een stationwagon en dat afzet tegen de kosten van deze oprijden en 2-3x per jaar een auto huren kunnen we heel wat jaren een auto huren van het geld wat we anders in een andere auto zouden steken.

In ons geval kijk ik dan wel naar een wat recentere stationwagon, met opties als adaptieve cruise control. Als we toch over gaan willen we wel dat het een upgrade is waar we de nodige jaren plezier aan kunnen beleven. :)

Uiteraard zijn er goedkopere opties te vinden, maar als ik mijn geld toch moet uitgeven doe ik het liever zodat ik er ook goed van kan genieten.

[ Voor 18% gewijzigd door Remcoder op 07-01-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Remcoder schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:52:
Je kan ook de afweging maken om een kleinere tweedehands auto voor dagelijks gebruik te nemen, en voor de vakanties of andere momenten dat je meer ruimte nodig hebt een auto huren van het geld wat je bespaart hebt.

Dat is de afweging waar wij nu naar neigen namelijk, we rijden nu een Clio uit 2013. Op zich een praktische auto die nog goed mee kan, maar er zijn momenten dat we toch merken dat de ruimte ietwat beperkt is. Vooral met bv Sinterklaas als de kinderen met alle kado's en overige zut mee moeten naar opa en oma, en vakanties als we veel mee moeten sjouwen.

Als ik dan kijk naar de kosten voor een stationwagon en dat afzet tegen de kosten van deze oprijden en 2-3x per jaar een auto huren kunnen we heel wat jaren een auto huren van het geld wat we anders in een andere auto zouden steken.
Dat huren is toch een gedoe, en zo goedkoop is dat ook niet. Als je iets groters zoekt, dan zit je zo aan 75-100€ per dag.
Voor een vakantie komt het dan toch duur uit, en tel je dat bij je autobudget, dan zit je ook een categorie hoger.

Persoonlijk vind ik private lease geen verkeerd idee als je elke dag een betrouwbare uto nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:18
Tommie12 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Dat huren is toch een gedoe, en zo goedkoop is dat ook niet. Als je iets groters zoekt, dan zit je zo aan 75-100€ per dag.
Voor een vakantie komt het dan toch duur uit, en tel je dat bij je autobudget, dan zit je ook een categorie hoger.

Persoonlijk vind ik private lease geen verkeerd idee als je elke dag een betrouwbare uto nodig hebt.
Lange termijn huur is vaak goedkoper per dag. Bij een willekeurig bedrijf uit mijn buurt kom ik uit op iets meer dan 1000 euro voor 3 weken een stationwagon. Het zal vast nog goedkoper kunnen als ik even goed zoek. Daarnaast is er nog de optie om met de trein naar bestemming te gaan en daar een auto te huren.

Voor 10-15.000 euro (kosten voor een andere auto met aftrek van de opbrengst van de huidige) zou ik dan 10-15 jaar een auto kunnen huren terwijl ik deze blijf rijden. En dat is ervan uitgaande dat ik die 10-15k niet ergens laat renderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Goeie deal, dat betaal ik ook voor onze eGolf (na subsidie). Kun je wel op eigen terrein parkeren/laden? Dat maakt nogal veel uit in de kosten en het gemak. Vergeet trouwens niet dat de impact op maximale hypotheek aanzienlijk is.

Mijn keuze voor private lease was overigens met name de kosten en dat ik niet afhankelijk wil zijn van de restwaarde. Wanneer ik iets groters nodig heb huur ik dat (Care by Volvo of Lynk en Co).

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 07-01-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
Deveon schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:05:
[...]

Goeie deal, dat betaal ik ook voor onze eGolf (na subsidie). Kun je wel op eigen terrein parkeren/laden? Dat maakt nogal veel uit in de kosten en het gemak. Vergeet trouwens niet dat de impact op maximale hypotheek aanzienlijk is.

Mijn keuze voor private lease was overigens met name de kosten en dat ik niet afhankelijk wil zijn van de restwaarde. Wanneer ik iets groters nodig heb huur ik dat (Care by Volvo of Lynk en Co).
Ik ben van plan een laadpal (Zappi? Moet me hierin nog verder oriënteren) thuis te instaleren. Daarnaast verwacht ik niet dat we snel een nieuwe hypotheek af hoeven te sluiten en zitten we nu op LTV van rond de 60/65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Remcoder schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:52:

In ons geval kijk ik dan wel naar een wat recentere stationwagon, met opties als adaptieve cruise control. Als we toch over gaan willen we wel dat het een upgrade is waar we de nodige jaren plezier aan kunnen beleven. :)

Uiteraard zijn er goedkopere opties te vinden, maar als ik mijn geld toch moet uitgeven doe ik het liever zodat ik er ook goed van kan genieten.
Al eens gedacht aan een betaalbare auto met dakdragers en een dakkoffer erop voor vakanties of Sinterklaasritjes? Dakdragers zijn altijd handig, een dakkoffer kun je voor een paar euro huren als je die niet zelf wilt opslaan.

Een stapje groter zou een trekhaak kunnen zijn met daarop ene bagagebak, of een bagagewagen of aanhanger erachter.
Zelf de trekhaak installeren kost je een middagje werk en de rest kun je weer huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Huidige situatie:

208 is imo te klein met kinderen. Houd daar rekening mee. Weet niet hoeveel kinderen je verwacht in de looptijd van 48 maanden. Maar wij kregen er 3 in die tijd :+

Volgens mij kun je een Estate Clio wel vinden voor 10k, heb je net wat meer aan denk ik.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 62 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.