Thompson schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:38:
[...]
Zou je die eens wat meer voor me kunnen toelichten?
Is het nadeliger om een huis volledig hypotheek vrij te hebben dan laten we zeggen, 10k hypotheek er op te laten staan? Klinkt mij vreemd, maar met hoe financiële constructies in Nederland af en toe in elkaar zitten zou het me ook weer niet heel erg verbazen.
Het is 2 ledig, het belangrijkste argument , in mijn geval, is dat ik een heel lage rente heb op mijn hypotheek. Lager dan de doelinflatie van de centrale banken. Daarnaast is mijn totale last voor wonen lager dan het goedkoopste aternatief, namelijk sociale huur, die zit rond de 750 euro. Ik gebruik de sociale huur alleen als benchmark. Je moet namelijk om daarvoor in aanmerking te komen in veel gemeenten eerst je vermogen (inclusief overwaarde meer dan 50K) opeten.
Iedere euro die ik nog in mijn huis stop, verlaagt niet mijn risico om dat huis te verliezen. Alle alternatieven zijn altijd duurder. Dus hoe meer liquide ik ben hoe langer ik die vaste lasten kan dragen. Dus extra aflossen verlaagt niet meer mijn risico op het verliezen van een dak boven mijn hoofd. Een dure verzekeringspremie dus.
Daarnaast gaat de huidige vermogensrendementsheffing op de schop. En een hypotheek die niet in aanmerking komt voor aftrek in box 1, is demping in box 3. (De plannen moeten nog komen uiteraard, maar dit is het idee)
Het aflossen kwam nu even mooi uit en ik kon nog een paar oude hypotheekdelen met de hoogste rente eruit gooien. Maar het was meer om mijn irritatie over de kleine delen te verhelpen dan dat het echt nuttig was.
Leencapaciteit is de laatste jaren belangrijker geworden in het benutten van mogelijkheden uit je arbeid. In plaats van het 'ouderwetse' adagium sparen en dan kopen. Je spaart namelijk tegen de inflatie op. Je moet uit je werkbare uren gaan aanvullen om hetzelfde te kunnen kopen in de toekomst. Dan is lenen al snel een betere optie.