Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
superkoex9 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:41:
[...]

Wij hebben het ongeveer zo aangepakt. Niet telkens doorverkopen maar een klus huis gekocht op een relatief goed moment (2017). Kant en klaar huis hier kwam in ons budget op 80m2 en ons huidige huis zit op 120. Daarnaast een stuk meer tuin en een veel mooiere plek. Toevallig niet al te lang geleden het kant en klare huis waar we toen hebben gekeken wederom te koop gestaan. Was uiteraard ook flink in prijs gestegen maar niet half zoveel als ons huidige huis.
Daar staat tegenover dat ik een jaar lang bijna dagelijks heb geklust. Stiekem heel wat uren. Toch had ik het niet anders willen doen. Alles is zoals ik het wil en ergens zit er zeker ook wel trots in het "maken" van een huis.
En, niet onbelangrijk, had ik de uren in m'n baan gestoken dan hadden we zeker geen huis wat klaar was op dezelfde plek kunnen kopen. Daar was m'n salaris zeker niet naar.
Precies. Zo doe ik het ook.
En soms kan het echt enorm tegenvallen, en vaak kost het/loopt het uit in tijd. Dat is, zoals ik merk, en in mijn kring is dit aantal denk ik hoger dan gemiddeld, weggelegd voor 1:50 mensen.
Zoals dit jaar met het hoogwater, hoog risico destijds dus preventief dingen verwijderen. En dan verwond raken waardoor je niet verder kunt klussen voor 3 maanden. Heb je net de cv ketel weggehaald...
No way dat ik een loodgieter ga bellen als ik 25 meter leiding moet leggen en zo'n 15 koppelingen moet aansluiten.
Het is een haat liefde hobby :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:44
unifi schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:51:
[...]

Precies, een huis kopen gaat om meer dan geld. Lang niet iedereen wil of kan een huis over de kop halen (al dan niet zelf). Te duur, geen tijd, kinderen, huisdieren, geen zin in. Het geef je een voordeel als je dat wel kan, en in deze markt kan je daar niet tegenop sparen.
Het is inderdaad een combinatie van kunnen, willen en er de tijd voor hebben of willen nemen. Veel dingen kun je prima zelf, maar als je alles naast je voltijdbaan in de avonduren en de weekends moet doen, dan kan het een heel langdurige zaak worden. En dan heb je dus ook veel minder tijd voor partner/kinderen/vrienden/hobby's. Iets wat niet iedereen wil. En wat veel mensen beter ook niet zouden moeten doen, om de relatie goed te houden...

Ik heb zelf in het verleden wel een grote verbouwing uitgevoerd toen ik daar de tijd voor had. Vanwege bezuinigingen zat ik even zonder werk en met het oog op gezinsuitbreiding was er een verbouwing nodig. Toen heb ik bewust een tijdje een deel van het huis verbouwd in plaats van dat ik een betaalde baan had. Ook zo was het nog een tijdrovende klus, maar wel te doen. En waarschijnlijk had de verbouwing anders meer gekost dan wat ik met een betaalde baan zou kunnen verdienen. Naast een voltijdbaan en een gezin zou ik dat echter niet zo snel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
Batata007 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:09:
Zijn er meer mensen die via de ABN beleggen in de NT fondsen?
Ik heb, naast m’n portfolio bij DeGiro, sinds kort ook bij de ABN een zelf beleggen basis rekening aangemaakt. Beleggersspaarrekening hangt eraan met voldoende saldo. Op de 23e dec een order ingegeven voor NT World Custom ESG. Hij staat nog steeds open..
in de documentatie staat T+2, maar dit duurt nu wel erg lang. Is dit normaal?
Deze is intressant:
Sluiting van het boek is bij NT om 8:30 of 12:00. Dwz als je na 12 uur de opdracht hebt gegeven word T al de volgende werkdag.
In jouw geval is de volgende werkdag 29 December.
Dan gaat +2 in en dan gaat de uitvoering gebeuren op 4 januari.
Dit doordat ze alle mogelijke feestdagen gebruiken en doorschuiven. Als je een overzichtje van de handelsdagen wilt zien moet je even in het beleggingstopic kijken daar heeft iemand alle links gepost.

Ik had toevallig op de 22ste mijn order ingegeven en die zijn dus gisteren doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:25:
[...]

Het is inderdaad een combinatie van kunnen, willen en er de tijd voor hebben of willen nemen. Veel dingen kun je prima zelf, maar als je alles naast je voltijdbaan in de avonduren en de weekends moet doen, dan kan het een heel langdurige zaak worden. En dan heb je dus ook veel minder tijd voor partner/kinderen/vrienden/hobby's. Iets wat niet iedereen wil. En wat veel mensen beter ook niet zouden moeten doen, om de relatie goed te houden...
Dat dus. Ik heb hier laatst een verbouwing laten uitvoeren die me een veelvoud heeft gekost van zelf doen. Zelf doen had echter ingehouden dat ik nog maandenlang minimaal een weekenddag kwijt was. Of dat verlof had moeten opnemen, welk ik dan niet meer aan het gezin kan besteden. Dar zou ook frictie opleveren. Met het uitbesteden koop je dan als het ware tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:24:
[...]

Deze is intressant:
Sluiting van het boek is bij NT om 8:30 of 12:00. Dwz als je na 12 uur de opdracht hebt gegeven word T al de volgende werkdag.
In jouw geval is de volgende werkdag 29 December.
Dan gaat +2 in en dan gaat de uitvoering gebeuren op 4 januari.
Dit doordat ze alle mogelijke feestdagen gebruiken en doorschuiven. Als je een overzichtje van de handelsdagen wilt zien moet je even in het beleggingstopic kijken daar heeft iemand alle links gepost.

Ik had toevallig op de 22ste mijn order ingegeven en die zijn dus gisteren doorgevoerd.
Hier vind je de dagen dat de handel stil ligt bij NT: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Even een update, bijna een jaar later..

Members only: situatie feb '21
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De inkomensverklaring die ik had aangevraagd t.b.v. een hypotheekaanvraag is door de teruggevallen winst in 2020 te laag uitgevallen. Ik hoopte op 300k hypotheek, en kon maar 260k krijgen. Gelukkig ging het in 2021 wel weer erg lekker, zakelijk ging het goed en leuke donatie van m'n ouders gekregen.

Members only: situatie 31 dec '21

In januari dus weer opnieuw kijken wat voor hypotheek ik kan krijgen. Met het oog op de aankoop van een huis is m'n spaarrekening inmiddels ook aardig (te veel) gespekt. Dus het is echt hopen dat ik dit jaar voldoende hypotheek kan krijgen, anders gaat de huidige inflatie me veel pijn doen of moet ik risico nemen door het ergens in te investeren.

Bij aanschaf van een huis zal ik een aardig bedrag moeten bijleggen. Plan is om m'n spaarrekening daarvoor te plunderen en alle investeringen zoveel mogelijk te behouden. Alles wat ik dit jaar overhoud verdeel ik ook over m'n beleggingsrekening (doel: 25% van vermogen), crypto (10%) en crowdfunding (7,5%). Op de spaar- en depositorekeningen komt er dus alleen nog rente bij, niets meer dan dat.

Stel ik kan niet de hypotheek krijgen die ik wil, hoe zouden jullie dit herbalanceren? Ik zit op zich niet slecht in m'n huurappartement en zit erover te denken om als plan B gewoon even 2-3 jaar niet naar een huis te kijken en m'n spaargeld te investeren. Dat is op de beurs en in crypto natuurlijk een risico. Hoe zouden jullie dit doen?

Verder nog op- of aanmerkingen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:38
Members only:

Ik besef dat we ons financieel in een prima positie bevinden. Opgebouwd door jarenlang weliswaar niet hele lage uitgaven te hebben, maar wel duidelijk minder uit te geven dan er binnenkomt. Geen bijdragen van ouders. Door (hopelijk) verantwoord meer te lenen en daarmee te beleggen, is dit jaar duidelijk geworden dat de sneeuwbal dan hard kan gaan rollen. Aankoop nieuwe duurzame nieuwbouw woning op uitstekende locatie en beleggen overwaarde oude woning hebben onze net worth in een jaar of twee verdubbeld.

Toch zijn we niet FO, nog steeds relatief hoge hypotheek lasten en drie kinderen die nog gaan studeren. En ons gewenste uitgavenpatroon ligt te hoog haha. Verder voorzie ik lage toekomstige rendementen (hoge waarderingen en hogere belastingen), waardoor ik inzet op dat ik alle jaren vanaf vroeg pensioen tot pensioen qua uitgaven in belegd vermogen moet hebben.

Grootste risico: in de basis is een goede gezondheid alles. Dus proberen gezond te eten en genoeg te bewegen, houdt de geest imho ook scherp. Financieel is inflatie/stijging rente het grote risico waardoor huizenprijzen dalen, belegd vermogen daalt en op termijn hypotheek rentelast toeneemt. Gekoppeld aan een recessie met minder opdrachten een recept voor een lastige situatie. Maatregelen: gespreid beleggen, ook in goud en Bitcoin als potentieel meer inflatie bestendige assets. Rente hypotheek 10 jaar vast om tijd te kopen. Relatief lage LTV en redelijke buffer in belegd vermogen. Uitgaven verlagen als risico zich voordoet.

Toch blijft mijn basis scenario dat demografie en informatisering de komende jaren nog steeds voor een deflatoir economisch klimaat blijven zorgen. Met lage economische groei. Dat zou prima zijn, sowieso vanuit kapitaalbehoud. Maar dat neemt niet weg dat het anders kan lopen.

Tot slot: alle lezers van en bijdragers aan dit topic een voorspoedig 2022 gewenst!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 17:22
Members only:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
Iedereen een goed uiteinde en een (financieel) gezond 2022 toegewenst!

Bij deze mijn eindejaarsupdate.

Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Magpie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:57:
***members only***

Tot slot: alle lezers van en bijdragers aan dit topic een voorspoedig 2022 gewenst!
Hetzelfde! Mooie update!
Members only:

Hierbij ook mijn update, ik steel ff schaamteloos je formatje:

Members only:

Allemaal een fijne jaarwisseling!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07
Hier wat minder spannend, maar toch blij met mijn huidige situatie.

Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-07 19:38
Bezittingen:
- woning 600K
- Spaargeld 30K

Schulden:
-Hypotheek 335K

Inkomsten:
-Loondienst en ZZP 115K

Volgend jaar maar weer wat op de beurs gaan doen:

Fijne jaarwisseling en een gezond 2022 toegewenst

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Vanaf hier ook aan iedereen een gezond en uitdagend 2022 gewenst!

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:38
@tomtom901 De omzet is van ons beiden. Dit jaar is het merendeel via mijn opdracht en prima tarief, dat is in het verleden ook wel eens anders geweest. Markt is uitzonderlijk goed momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door tomtom901 op 31-12-2021 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:30
Ik beleg naast in VWRL via BND sinds kort in Northern Trust World. De consensus is dat je daar dan ook NT Emerging Markets bij moet nemen in de verhouding 88/12. Is het idee hiervoor dat na een flinke daling de EM weer sneller opkomen? Dat was in de periode 2005-2015 namelijk zo. Maar kan je dan niet beter in NT World blijven zitten tot een crash en dan pas overstappen op NT EM?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@RichieB Het probleem met "blijven zitten tot een crash" en dan dingen doen is hetzelfde probleem als je altijd hebt met market timing: het moet maar net goed uitpakken, en meestal is dat niet zo. In het bijzonder ben je meestal te laat met uitstappen als de boel al omlaag is gegaan en meestal te laat met instappen als de boel weer omhoog gaat. "Gewoon" altijd de hele wereld nemen (in de proporties van de markt) en periodiek herbalanceren hoeft niet per se beter te zijn, maar het neemt wel wat onzekerheid weg, en vooral de neiging om slim te gaan doen op momenten dat je niet slim zou moeten gaan doen.

Er zijn natuurlijk meerdere ideeën over wat wijsheid is. Op basis van indicatoren overschakelen op assets die het dan "het beste doen" (als je een bepaalde periode terug kijkt) is een momentumstrategie. Ook dan kun je dat het beste van tevoren uitwerken in cijfers zodat je al ruim voor een crash weet wat je op elk moment zou gaan doen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@MneoreJ dat had ik ook bedacht. Het juiste moment kiezen voor de switch is market timen de daar geloof ik niet in. Ik zal eens een simulatie doen met 100% NT World vs 88/12 met NT EM. Iets in mij zegt dat de 88/12 split uiteindelijk niet meer oplevert omdat de developed markets het over langere periodes beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
RichieB schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:41:
@MneoreJ dat had ik ook bedacht. Het juiste moment kiezen voor de switch is market timen de daar geloof ik niet in. Ik zal eens een simulatie doen met 100% NT World vs 88/12 met NT EM. Iets in mij zegt dat de 88/12 split uiteindelijk niet meer oplevert omdat de developed markets het over langere periodes beter doen.
De reden om dit te doen is dat een betere spreiding risico verlagend werkt. Door de NT EM (en eventueel de small caps) erbij te nemen spreid je maximaal. Binnen de asset class (aandelen) geeft dat het laagste risico.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:54
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Nou ong 29.5% jaarrendement op de beleggingsporto. Huis ong 7a8% meer waard geworden (Belgie). Financieel moeten we zeker niet klagen. Ben nu alleen nog benieuwd hoe het verder gaat met de inflatie… verder heb ik nu dus een sabbatjaar gehad en ga ik op 1 februari toch weer nieuwe baan doen (voor de fun want nodig is het niet meer :*) ). Denk voor een jaartje of 2-3 daarna nog wat 4/5de aanklooien en daarna zien we wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:06:
Ik zie aflossen niet als vastzetten in stenen. Het kopen van de woning is dat juist. Het afsluiten van een lening waarmee ik de aanschaf van de woning heb gefinancierd is een puur financiële transactie, evenals het aflossen daarvan.

Ik ben dan wel eigenaar van mijn woning, maar dat betekent niet dat mijn totale schuld per se een lening genaamd "hypotheek" moet bevatten. Ik heb andere manieren waarop ik goedkoper kan lenen, en daar komt dan ook die 10% voor de aflossing vandaan :)
Het nadeel van aflossen is wel, dat je nooit zeker weet of je weer hetzelfde hypotheek bedrag kan krijgen, zeker in de RE fase. Ik heb in mijn omgeving gezien dat constructies als opeet hypotheek een boel stress opleveren en veel moeite om te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, dat heb je natuurlijk ook als je niet extra aflost. Hypotheken vandaag de dag worden in 30 jaar volledig afgelost.

Zelf plan ik alsof ik in de RE fase helemaal geen mogelijkheden heb om te lenen. Ik vind het niet bij FO passen om afhankelijk te zijn van de bereidwilligheid van anderen om mij een lening te verstrekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 01-01-2022 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:44
@Zr40 50% aflossingsvrij is gewoon mogelijk?
Hebben wij een tijdje terug ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:40:
Nouja, dat heb je natuurlijk ook als je niet extra aflost. Hypotheken vandaag de dag worden in 30 jaar volledig afgelost.

Zelf plan ik alsof ik in de RE fase helemaal geen mogelijkheden heb om te lenen. Ik vind het niet bij FO passen om afhankelijk te zijn van de bereidwilligheid van anderen om mij een lening te verstrekken.
Ik vind het dan juist meer bij de lange termijn FO strategie passen om duidelijkheid of 'zekerheid' te hebben over de toekomstige financiën. Die 'bereidwilligheid' om een lening te verstrekken zou je heel simpel kunnen afdekken door die lening nu te regelen. En gewoon een stuk aflossingsvrij te lenen met oneindige (of 99 jaar) looptijd. Dan ben je niet meer afhankelijk van de toekomstige bereidwilligheid van anderen. Hypotheken worden vandaag de dag namelijk helemaal niet altijd in 30 jaar volledig afgelost.

Ik heb het idee dat je juist met jouw strategie, waarbij je nieuwe geld voor maximaal 5 jaar vast staat, een hoop afhankelijkheid inbouwt over hoe de situatie er over 5 jaar uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Ik heb het idee dat je juist met jouw strategie, waarbij je nieuwe geld voor maximaal 5 jaar vast staat, een hoop afhankelijkheid inbouwt over hoe de situatie er over 5 jaar uit ziet.
Dat heb je toch ook met een aflossingsvrije hypotheek met rentevastperiode van 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb mijn huis een tijd geleden ook afgelost. Behalve de gemoedsrust was voor mij op dat moment de businesscase met een paar procent risicovrij rendement (minder VRH,wet Hillen en rente -aftrek) voldoende om die keuze te maken.

Als je echter puur kijkt naar flexibiliteit is een aflossingsvrije lening interessant, zeker als je die nu voor een lange periode vast zou kunnen zetten tegen een erg lage rente. Niet mijn keuze voor dit moment dus maar ik begrijp uit financiële en flexibiliteitsoverwegingen goed dat er voor gekozen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Dat heb je toch ook met een aflossingsvrije hypotheek met rentevastperiode van 5 jaar?
Ja, daarom sluit niemand die af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat mij betreft heb ik zelfs liefst een zo kort mogelijke rentevastperiode. Waarom, en waarom dan toch langer, heb ik eerder uitgelegd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]

Er is natuurlijk een verschil tussen een hypotheek met zeer lange looptijd en de rentevastperiode. Die hoeven niet gelijk te zijn. Het risico bij het aflopen van de rentevastperiode is dat de rente dan hoger is. Ter compensatie van dat risico betaal je nu een lagere rente. Het risico bij een hypotheek met een looptijd korter dan je levensverwachting is dat je hem wellicht moet herfinancieren (als je hem niet aflost).

Mijn strategie is simpel: zo laag mogelijke rente. Vroeger was dat variabele (maand) rente, maar als sinds 2010 is dat 1 jaar vast zetten. Soms is 2 jaar vast dezelfde rente als 1 jaar vast. Met een 50/50 split die ongelijk lopen heb ik elk jaar een keuzemoment hierin. Ik hevel langzaam de hypotheeklast over van de bank naar mijn BV. Daarmee heb ik het herfinancieringsrisico afgedekt. Of ik het ooit ga aflossen is iets om later te beslissen, momenteel biedt het mij nu maximale flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 15:03
RichieB schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:59:
Ik hevel langzaam de hypotheeklast over van de bank naar mijn BV. Daarmee heb ik het herfinancieringsrisico afgedekt. Of ik het ooit ga aflossen is iets om later te beslissen, momenteel biedt het mij nu maximale flexibiliteit.
Kan je dat eens uitleggen? Wordt jouw bv dan eigenaar van je huis en betaal je per maand huur aan jezelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Kan je dat eens uitleggen? Wordt jouw bv dan eigenaar van je huis en betaal je per maand huur aan jezelf?
Dat lijkt me niet. Overdracht van eigenaarschap gaat via de notaris en dan betaal je overdrachtsbelasting.
Waarschijnlijk leent hij gewoon geld vanuit de BV aan zichzelf?
Oftewel je brengt gewoon de lening ergens anders onder, net zoals @Zr40 doet, maar dan via effectenkrediet.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 01-01-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Nee, want dan heb je in elk geval de zekerheid dat je die lening kunt aanhouden. Bij jouw strategie moet je maar zien of je ook in de toekomst iedere 5 jaar je lening kunt herfinancieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Is bij jou de bank eigenaar van de koopwoning? En betaal je huur aan je bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Er is natuurlijk een verschil tussen een hypotheek met zeer lange looptijd en de rentevastperiode. Die hoeven niet gelijk te zijn.
Klopt. Hetzelfde geldt hier ook – het eindigen van de spread betekent niet dat ik op dat moment geld moet storten of effecten moet verkopen. Net als bij een hypotheek kan ik besluiten om de rente opnieuw voor een bepaalde termijn vast te zetten door een nieuwe spread te openen. En doe ik niets, dan wordt net als bij een hypotheek de rente variabel. (Weliswaar met een opslag van 1,5% op de marktrente, dus daar zou ik niet voor kiezen.)
Het risico bij het aflopen van de rentevastperiode is dat de rente dan hoger is. Ter compensatie van dat risico betaal je nu een lagere rente. Het risico bij een hypotheek met een looptijd korter dan je levensverwachting is dat je hem wellicht moet herfinancieren (als je hem niet aflost).
In feite is het aflopen van de rentevastperiode ook een herfinanciering, alleen gebeurt dat achter de schermen. De bank noemt dit een 'rentevoorstel'. Zij doen achter de schermen precies wat ik doe, alleen dan formeler, en rechtstreeks op de kapitaalmarkt (ik doe het via een omweg met opties).
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Nee, want dan heb je in elk geval de zekerheid dat je die lening kunt aanhouden. Bij jouw strategie moet je maar zien of je ook in de toekomst iedere 5 jaar je lening kunt herfinancieren.
Dan denk ik dat je een verkeerd beeld hebt van hoe dit precies werkt. In de kern is dit effectenkrediet; de broker bepaalt op ieder moment of dat ik de lening op het huidige niveau nog kan aanhouden. Ook tussentijds. Zij kunnen eisen en afdwingen dat ik terstond een deel van de lening aflos door posities te sluiten.

(Overigens werkt dit bij aflossingsvrije hypotheken ook zo. De bank mag tussentijds je huis laten taxeren, en als de waarde te laag blijkt te zijn voor de uitstaande hoofdsom, dan kan de bank eisen dat je begint met aflossen.)

Daar bovenop gebruik ik de box spread. De box spread verandert niets aan bovenstaande situatie, ook niet aan het moment waarop de broker aflossing zal eisen. Wanneer ik op deze wijze 50k leen heb ik een optiepositie van -50k plus 50k cash. Dat is netto 0 en zo ziet de broker het ook. Het enige verschil is dat het geleende geld nu niet meer van de broker afkomstig is maar van een tegenpartij op de beurs, en die partij rekent een lagere rente dan de broker.

Aan het eind van de looptijd zal de positie ten einde komen, en dat betekent dat het cash saldo weer met 50k verlaagd wordt. Dan kan ik weer een nieuwe spread openen. Dit is altijd mogelijk zolang ik de mogelijkheid heb om opties te verhandelen. Maar stel dat het niet mogelijk zou zijn, dan keert de situatie automatisch terug naar lenen van de broker met dagvariabele rente en 1,5% opslag. Niet ideaal, maar ook niet rampzalig. Ik kan dan rustig kijken wat op dat moment de beste oplossing is. Alsnog een hypotheek aangaan, of effecten verkopen, een combinatie daarvan, of wellicht iets anders.

Stel nu dat effectenkrediet over een paar jaar niet meer is toegestaan. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar goed. Ja, dan moet de openstaande schuld afgelost worden. Maar zo'n verbod gebeurt niet plotsklaps, ook dan heb ik ruim de tijd om te kijken wat de beste oplossing is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
Op heel lange termijn is dat aflossingsvrij toch een risico hoor.

Ten eerste moet je voldoende inkomen blijven genereren om de rente te betalen, maar ook een rentestijging kan er stevig inhakken.

Ik ben niet de jongste, en herinner me nog mijn allereerste hypotheek aan 9%.
Als je dan zit met een aflossingsvrij deel van een paar ton, dan hakt dat er echt wel stevig in.

Piir financieel bekenen is het misschien onzin, maar ik zie mijn huis ook als een verzekeringspolis en onafhankelijkheid. Als het afbetaald is, dan is de nood aan maandelijks inkomen/rendement weer een stukje lager. Maar kan ook gekleurd zijn door het ‘belg’ zijn. Wij kennen dat amper, die aflossingsvrije hypotheken, tenzij je er een aandelen portefeuille tegenover kan zetten van minstens 2 keer de waarde.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Je moet het ook allemaal in verhouding bekijken ten opzichte van de ontleende som. Ik heb er bij een netto maamdinkomen van bijvoorbeeld 5000 geen enkel probleem mee om een lange termijn verpkichting van 250k aan te gaan. Maar als je over 500k gaat praten komt er wel weer een andere gedachtengang.

Een lening die maandelijks aangepast kan worden zou ik nooit afsluiten, op korte termijn kunnen externe extreme zaken gebeuren (kijk maar naar huidige gasprijzen) die je niet in denhand hebt. Op een termijn van 1 maand kan je veel moeilijker anticiperen dan op een termijn van 1 jaar.

Aflossingsvrij vind ik een pachtig iets (voor personen met voldoende financieel inzicht). Helaas bestaat het in Belgie niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Galactic op 01-01-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03
Waar ik vooral mee zit bij een afgeloste woning is dat bij overlijden een paar ton aan vermogen overblijft dat ik beter kan gebruiken terwijl ik nog in leven ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:38:
In feite is het aflopen van de rentevastperiode ook een herfinanciering, alleen gebeurt dat achter de schermen. De bank noemt dit een 'rentevoorstel'. Zij doen achter de schermen precies wat ik doe, alleen dan formeler, en rechtstreeks op de kapitaalmarkt (ik doe het via een omweg met opties).
Er is wel degelijk een groot verschil. Bij het aflopen van de rentevastperiode ben je er zeker van dat je de lening aan kunt blijven houden. Alleen het rentepercentage is onzeker. Er is voor jou als klant dus geen sprake van herfinanciering, met alle bijkomende risico's. Bij jouw huidige strategie met je wél volledig herfinancieren en loop je zelf dus ook de andere risico's.
Dan denk ik dat je een verkeerd beeld hebt van hoe dit precies werkt. In de kern is dit effectenkrediet; de broker bepaalt op ieder moment of dat ik de lening op het huidige niveau nog kan aanhouden. Ook tussentijds. Zij kunnen eisen en afdwingen dat ik terstond een deel van de lening aflos door posities te sluiten.
Dat zijn dus een hoop onzekerheden die ik niet voor een aantal decennia zou willen aangaan.
(Overigens werkt dit bij aflossingsvrije hypotheken ook zo. De bank mag tussentijds je huis laten taxeren, en als de waarde te laag blijkt te zijn voor de uitstaande hoofdsom, dan kan de bank eisen dat je begint met aflossen.)
Daarom zou ik ook nooit heel veel willen laten openstaan in verhouding tot de woningwaarde. Maar dat is ook niet mogelijk, aangezien je maar tot 50% van de woningwaarde aflossingsvrij mag financieren. Het risico dat die tussentijdse taxatie lager uitvalt dan de leensom is dan ook niet heel groot.

(En als dat wel zo zou zijn, dan zou ik sowieso al eerder een stuk lening hebben willen aflossen...)
Dan kan ik weer een nieuwe spread openen. Dit is altijd mogelijk zolang ik de mogelijkheid heb om opties te verhandelen. Maar stel dat het niet mogelijk zou zijn, dan keert de situatie automatisch terug naar lenen van de broker met dagvariabele rente en 1,5% opslag.
Zolang die huidige voorwaarden blijven gelden. Wat ik voor een periode van een aantal decennia helemaal geen zekerheid vind. Je bouwt dus expliciet een aantal onzekerheden in: kan ik opties blijven verhandelen? Kan ik van de broker blijven lenen? Blijft de rentevergoeding bij mijn broker tegen gunstige rentecondities? Etc.

Prima dat jij zulk soort risico's en onzekerheden allemaal aanvaardbaar vindt, maar ik vind de extra onzekerheden die je voor de lange termijn inbouwt niet in verhouding staan tot het rentevoordeel dat het oplevert.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tommie12
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 15:03
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Is bij jou de bank eigenaar van de koopwoning? En betaal je huur aan je bank?
Even normaal reageren kan prima, wat een heerlijk gedrag :+

Je ziet zoveel constructies. Het zou namelijk ook kunnen dat hij de gehele hypotheekschuld had afgelost vanuit zijn bv en hij nu maandelijks geld betaalde aan zijn bv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:58:
[...]
Je ziet zoveel constructies. Het zou namelijk ook kunnen dat hij de gehele hypotheekschuld had afgelost vanuit zijn bv en hij nu maandelijks geld betaalde aan zijn bv ;)
Dat is waarschijnlijk ook zo, maar dat maakt zijn bv nog geen eigenaar. Eigenaarschap regel je op papier, bij de notaris.
De vraag die gesteld werd was volgens mij niet vervelend bedoeld hoor, alleen om bij jou het kwartje te laten vallen.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 01-01-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:05

orf

[...]
Ik hevel langzaam de hypotheeklast over van de bank naar mijn BV. Daarmee heb ik het herfinancieringsrisico afgedekt. Of ik het ooit ga aflossen is iets om later te beslissen, momenteel biedt het mij nu maximale flexibiliteit.
Ik ben na de aankoop van een nieuw huis juist gestopt met de hypotheek vanuit mijn BV. Ik vond het met een rente van rond de 1% niet interessant genoeg om niet van de bank te lenen. Vroeger vond ik het mooi om te zien met 5% rente dat dit bij m’n BV terecht kwam en dat ik er dan ook nog HRA op kreeg. Maar met 1% is dat niet echt meer zo. Dan liever beleggen in de BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
[...]

Nee, ik heb een hypotheeklening verstrekt vanuit mijn BV aan mezelf privé. Zoals @de Peer zegt dus. Het voordeel is dat de rente die ik betaal niet "weg" is, maar inkomsten zijn van de BV en dat mijn BV de voorwaarden opstelt voor de hypotheek waar ik als DGA uiteraard bepaal wat die zijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:38:
Op heel lange termijn is dat aflossingsvrij toch een risico hoor.

Ten eerste moet je voldoende inkomen blijven genereren om de rente te betalen, maar ook een rentestijging kan er stevig inhakken.

Ik ben niet de jongste, en herinner me nog mijn allereerste hypotheek aan 9%.
Als je dan zit met een aflossingsvrij deel van een paar ton, dan hakt dat er echt wel stevig in.
Hangt wel af van hoe hoog de hypotheek is, natuurlijk. Maar ik vind het geen groot risico als mensen bv. een ton aflossingsvrij 'open laten'. Als de rente naar 9% zou gaan, dan zou je 750 euro rente moeten betalen, wat je met een beetje huurwoning ook kwijt bent. Maar de kans hierop lijkt mij erg klein. En als de hypotheekrente al naar 9% zou gaan, dan zou de rest van de economie ook zo ingestort zijn, dat die hypotheek niet het grootste probleem is.
Maar kan ook gekleurd zijn door het ‘belg’ zijn. Wij kennen dat amper, die aflossingsvrije hypotheken, tenzij je er een aandelen portefeuille tegenover kan zetten van minstens 2 keer de waarde.
Ik denk dat dit bij veel mensen in dit topic geen bezwarende voorwaarde zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
orf schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Ik ben na de aankoop van een nieuw huis juist gestopt met de hypotheek vanuit mijn BV. Ik vond het met een rente van rond de 1% niet interessant genoeg om niet van de bank te lenen. Vroeger vond ik het mooi om te zien met 5% rente dat dit bij m’n BV terecht kwam en dat ik er dan ook nog HRA op kreeg. Maar met 1% is dat niet echt meer zo. Dan liever beleggen in de BV.
Dezelfde redenering kan je volgen bij een familiehypotheek.
Als mijn kinderen bij de bank kunnen lenen aan 1%, waarom zou ik dan mijn aandelen verkopen om die 1% toch maar niet aan de bank te geven.

Ik zou momenteel zelfs terug overwegen om te lenen voor een auto als de rente onder de 2% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Er is wel degelijk een groot verschil. Bij het aflopen van de rentevastperiode ben je er zeker van dat je de lening aan kunt blijven houden. Alleen het rentepercentage is onzeker. Er is voor jou als klant dus geen sprake van herfinanciering, met alle bijkomende risico's. Bij jouw huidige strategie met je wél volledig herfinancieren en loop je zelf dus ook de andere risico's.
Nee. Zoals ik net al schreef is de beschikbaarheid van box spreads geen vereiste om te kunnen blijven lenen. Alleen de rente is onzeker, net zoals die voor een hypotheek voor de in de toekomst aflopende rentevastperiode onzeker is.
Dat zijn dus een hoop onzekerheden die ik niet voor een aantal decennia zou willen aangaan.
Onzekerheden die kleiner worden des te kleiner de LTV. En dat is wel het idee, aangezien ik gewoon inkomen heb uit werk en daarmee de V laat groeien en de L laat dalen.
Zolang die huidige voorwaarden blijven gelden. Wat ik voor een periode van een aantal decennia helemaal geen zekerheid vind. Je bouwt dus expliciet een aantal onzekerheden in: kan ik opties blijven verhandelen? Kan ik van de broker blijven lenen? Blijft de rentevergoeding bij mijn broker tegen gunstige rentecondities? Etc.
Hetzelfde argument kan je gebruiken bij de aflossingsvrije hypotheek. Wie zegt dat je niet verplicht wordt om toch af te lossen binnen de periode van een aantal decennia?
Prima dat jij zulk soort risico's en onzekerheden allemaal aanvaardbaar vindt, maar ik vind de extra onzekerheden die je voor de lange termijn inbouwt niet in verhouding staan tot het rentevoordeel dat het oplevert.
Zoals ik eerder al schreef is het worst-case risico dat ik géén beleggingen maar ook géén hypotheek meer heb. Lasten zijn dan laag, inkomsten blijven even hoog. Dat scenario is letterlijk ontzettend veel beter dan de werkelijke situatie waar ik mij in bevond toen ik mijn huis kocht. Ja, dat vind ik zeker aanvaardbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 01-01-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RichieB schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Nee, ik heb een hypotheeklening verstrekt vanuit mijn BV aan mezelf privé. Zoals @de Peer zegt dus. Het voordeel is dat de rente die ik betaal niet "weg" is, maar inkomsten zijn van de BV en dat mijn BV de voorwaarden opstelt voor de hypotheek waar ik als DGA uiteraard bepaal wat die zijn. 8)
Je zou met je bv dat geld natuurlijk ook kunnen beleggen en meer dan 1% rendement halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Hangt wel af van hoe hoog de hypotheek is, natuurlijk. Maar ik vind het geen groot risico als mensen bv. een ton aflossingsvrij 'open laten'. Als de rente naar 9% zou gaan, dan zou je 750 euro rente moeten betalen, wat je met een beetje huurwoning ook kwijt bent. Maar de kans hierop lijkt mij erg klein. En als de hypotheekrente al naar 9% zou gaan, dan zou de rest van de economie ook zo ingestort zijn, dat die hypotheek niet het grootste probleem is.

[...]

Ik denk dat dit bij veel mensen in dit topic geen bezwarende voorwaarde zou zijn.
Ja, het is duidelijk dat we die 9% de eerste 5 jaar waarschijnlijk niet zien, maar 20-25 jaar geleden konden we ook niet geloven dat de rente onder de 1% zou gaan.
1 ton is niet veel, je moet dan maar zorgen dat je die zo kan aflossen als het gek wordt, maar niet iedereen heeft de discipline om dat geld alsnog bij elkaar te sparen/beleggen.

Mijn huis is gewoon een stuk verzekeringspolis. Als al de rest instort, en ik moet alsnog het rusthuis is, dan verkopen ze die hoop bakstenen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:07
MisterBlue schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:52:
Waar ik vooral mee zit bij een afgeloste woning is dat bij overlijden een paar ton aan vermogen overblijft dat ik beter kan gebruiken terwijl ik nog in leven ben.
Dit is sarcastisch hoop ik?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hoezo? is toch een volkomen logische gedachte, zeker vanuit FO gedachte? Zonde van het geld als het vastzit in je huis.

Tenzij je het heel belangrijk vindt om een flink bedrag aan je erfgenamen door te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 01-01-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tommie12 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:04:
[...]
Dezelfde redenering kan je volgen bij een familiehypotheek.
Als mijn kinderen bij de bank kunnen lenen aan 1%, waarom zou ik dan mijn aandelen verkopen om die 1% toch maar niet aan de bank te geven.
Nouja, 'niet aan de bank geven' is niet waar men in Nederland de familiebankconstructie voor inzet. Men zet het in om hypotheekrenteaftrek te ontvangen zonder daadwerkelijk rente te betalen.

Dat werkt zo. Kind betaalt 5000 euro rente aan de ouders en ontvangt hiervoor ongeveer 2000 euro aan hypotheekrenteaftrek. Ouders schenken 5000 euro terug, uiteraard voor een ongerelateerd doel, binnen de vrijstelling schenkbelasting. Kind betaalt effectief geen rente maar ontvangt toch HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:07:
Hetzelfde argument kan je gebruiken bij de aflossingsvrije hypotheek. Wie zegt dat je niet verplicht wordt om toch af te lossen binnen de periode van een aantal decennia?
Omdat dat een essentiële producteigenschap is die je zwart op wit contractueel hebt vastgelegd. En dat contract decennialang loopt. In tegenstelling tot een hoop zaken bij jouw constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Omdat dat een essentiële producteigenschap is die je zwart op wit contractueel hebt vastgelegd. En dat contract decennialang loopt. In tegenstelling tot een hoop zaken bij jouw constructie.
Lees de voorwaarden van je aflossingsvrije hypotheek nog eens na, want de bank kan dit weldegelijk eisen.

Zie bijvoorbeeld die van de Rabobank, artikel 26 (pagina 12).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Nouja, 'niet aan de bank geven' is niet waar men in Nederland de familiebankconstructie voor inzet. Men zet het in om hypotheekrenteaftrek te ontvangen zonder daadwerkelijk rente te betalen.

Dat werkt zo. Kind betaalt 5000 euro rente aan de ouders en ontvangt hiervoor ongeveer 2000 euro aan hypotheekrenteaftrek. Ouders schenken 5000 euro terug, uiteraard voor een ongerelateerd doel, binnen de vrijstelling schenkbelasting. Kind betaalt effectief geen rente maar ontvangt toch HRA.
Maar bij de huidige rentestanden (en beleggingsrendementen) kun je je afvragen of het niet voordeliger is als het kind wel bij de bank leent, 1000 euro rente aan de bank betaalt en de ouders 10.000 beleggingsrendement behalen op hun beleggingen, waarvan ze 5000 aan de kinderen geven....
(Bij wijze van spreken.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Maar bij de huidige rentestanden (en beleggingsrendementen) kun je je afvragen of het niet voordeliger is als het kind wel bij de bank leent, 1000 euro rente aan de bank betaalt en de ouders 10.000 beleggingsrendement behalen op hun beleggingen, waarvan ze 5000 aan de kinderen geven....
(Bij wijze van spreken.)
Dit dus!

Als ik dit jaar 2 ton aan mijn kinderen had geleend, dan had ik 60k rendement gemist.

Nu zal dat niet ieder jaar zo zijn, maar met rentes aan 1%…. Je moet nu echt maximaal bij de bank lenen. lenen en rustig af betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

(Bij wijze van spreken.)
"Gezien de huidige markt is een rentepercentage van 4% volgens ons alleszins acceptabel en verdedigbaar", aldus Fiscalert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Lees de voorwaarden van je aflossingsvrije hypotheek nog eens na, want de bank kan dit weldegelijk eisen.

Zie bijvoorbeeld die van de Rabobank, artikel 26 (pagina 12).
In artikel 26 staat alleen dat je het geld moet terugbetalen als ze de hypotheek beëindigen. Wat mij geen heel rare voorwaarde lijkt :). Zegt dus niets over de voorwaarden waaronder ze de hypotheek kunnen beëindigen. Die staan in artikel 4. Daarin kun je zien dat er wel wat voorwaarden zijn waaraan voldaan moet zijn als ze de lening willen stoppen. Als je je gewoon aan de regels houdt en niet failliet gaat etc. dan kan de bank de lening moeilijk beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:41:
[...]

"Gezien de huidige markt is een rentepercentage van 4% volgens ons alleszins acceptabel en verdedigbaar", aldus Fiscalert.
Ja, en wat is je punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

(Bij wijze van spreken.)
Familiebank wordt dan ook vooral gebruikt in situaties waarbij kind onvoldoende leencapaciteit bij derden heeft (LTI-norm dus).

Ik heb zelden situaties gezien waarbij de familiebank wordt toegepast terwijl kind voldoende leencapaciteit heeft. Bovenstaande argumenten prevaleren dan.

Het eerder genoemde HRA trucje is slechts een bijvangst.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
RichieB schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Maar die BV moet zich wel zakelijk opstellen, anders is het gewoon een box 2 uitkering en kan je dividend belasting betalen. Dat je zelf directeur bent, zorgt er niet voor dat je onzakelijk kan handelen. Er is uiteraard een grijs gebied, maar lenen van de bv wordt in uit het hoofd 2023 ingeperkt, juist omdat er teveel "gerommel" in was. Ik beleg gewoon in mijn bv, gewoon in NT world via de Rabo en ja dat kost vpb belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:44:
[...]

In artikel 26 staat alleen dat je het geld moet terugbetalen als ze de hypotheek beëindigen. Wat mij geen heel rare voorwaarde lijkt :). Zegt dus niets over de voorwaarden waaronder ze de hypotheek kunnen beëindigen. Die staan in artikel 4. Daarin kun je zien dat er wel wat voorwaarden zijn waaraan voldaan moet zijn als ze de lening willen stoppen. Als je je gewoon aan de regels houdt en niet failliet gaat etc. dan kan de bank de lening moeilijk beëindigen.
Valt het je niet op dat die bepaling afwezig is bij de andere leningvormen in artikel 24 en 25?

Kijk eens naar artikel 4d8, en daarvan het derde en vierde puntje.

Los daarvan, lees ook de rest van artikel 26 eens. En dan met name het artikel waarnaar verwezen wordt, artikel 13.

Volgens mij is de aanname dat als je eenmaal een hypotheek hebt je deze kan behouden, ongeacht wat er gebeurt met je onderpand of de waarde daarvan, simpelweg onjuist. En de voorwaarden voor aflossingsvrij doen er nog een schepje bovenop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
Lekker! Mooie toename ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:52:
[...]
Volgens mij is de aanname dat als je eenmaal een hypotheek hebt je deze kan behouden, ongeacht wat er gebeurt met je onderpand of de waarde daarvan, simpelweg onjuist.
O, die aanname doe ik ook helemaal niet. Ik geef alleen aan dat ik liever niet daar bovenop nog extra risico's zou willen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Familiebank wordt dan ook vooral gebruikt in situaties waarbij kind onvoldoende leencapaciteit bij derden heeft (LTI-norm dus).

Ik heb zelden situaties gezien waarbij de familiebank wordt toegepast terwijl kind voldoende leencapaciteit heeft. Bovenstaande argumenten prevaleren dan.

Het eerder genoemde HRA trucje is slechts een bijvangst.
Familiebank wordt ook vaak toegepast bij risico-averse spaarders. Als je geen belegging in aandelen wil en ook bv p2p leningen te eng vindt, dan kan een familielening een prima manier zijn om meer met je geld te doen.
(Overigens ook als je vindt dat je al te veel exposure aan aandelen hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:02:
[...]

O, die aanname doe ik ook helemaal niet. Ik geef alleen aan dat ik liever niet daar bovenop nog extra risico's zou willen toevoegen.
Welke extra risico's zie je dan die ik daarstraks had gemist?

Even samenvatten, omdat het alweer een paar pagina's terug is:

- Herfinanciering bij aflopen box spread: dit is een handeling, niet een risico. Het niet opnieuw kunnen openen van een box spread leidt niet tot verplichte aflossing of verkoop.
- Onvoorspelbare rente bij einde box spread: hetzelfde bij einde rentevastperiode van een hypotheek
- Box spreads niet meer beschikbaar voor mij: effectieve rente wordt hoger
- Effectenkrediet niet meer beschikbaar voor mij: zal niet plotsklaps gebeuren, genoeg tijd om effecten te verkopen of desnoods weer een hypotheek af te sluiten
- Liquidatie bij beurscrash: dit is hetgeen dat inderdaad anders werkt dan bij een hypotheek, en dit risico accepteer ik. Maar zoals hierboven besproken kan een hypotheek ook opgeëist worden terwijl je netjes blijft betalen, al zal daar vast een regeling getroffen kunnen worden. Betekent wel sneller terugbetalen dan oorspronkelijk afgesproken. Dus ... niet echt een extra risico, hooguit anders vormgegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
orf schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Als ik in de laagste LTV klasse zit bij de bank en de rente nog steeds zo laag is ga ik dat ook overwegen.
Tommie12 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:08:
[...]

Je zou met je bv dat geld natuurlijk ook kunnen beleggen en meer dan 1% rendement halen.
Uiteraard betaal ik meer dan 1% aan mijn BV. Die loopt natuurlijk meer risico en heeft minder zekerheden dan een bank. Dit rechtvaardigt een hogere rente. Beleggen heeft inderdaad een nog hoger risico en levert potentieel meer op. Dit doe ik al voor mijn box 1 pensioen. Ik heb momenteel geen behoefte ook all-in aandelen te gaan vanuit de BV.
jerh schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Maar die BV moet zich wel zakelijk opstellen, anders is het gewoon een box 2 uitkering en kan je dividend belasting betalen. Dat je zelf directeur bent, zorgt er niet voor dat je onzakelijk kan handelen. Er is uiteraard een grijs gebied, maar lenen van de bv wordt in uit het hoofd 2023 ingeperkt, juist omdat er teveel "gerommel" in was. Ik beleg gewoon in mijn bv, gewoon in NT world via de Rabo en ja dat kost vpb belasting.
Zeker, zakelijk handelen is heel belangrijk. In de plannen voor de inperking van de DGA lening wordt de financiering van de eigen woning expliciet uitgesloten. Dus dat blijkt gewoon mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
De wet excessief lenen gaat over bedragen boven de 700k, wsch per 2023. En het is nog niet definitief.

Zakelijk handelen was idd altijd al nodig, en voor aanspraak op HRA moet je netjes euros over de lijn laten gaan.

En eens met @RichieB, ik heb ditvorig jaar maximaal afgelost om in een lagere LTV bracket te komen. Wat over was heb ik belegd, in de BV. Lekker saai in een ETF (set & forget); het is m'n pensioenvoorziening dus prima.

Dit jaar even kijken hoe groot de pot wordt en wat dan wijs is om te doen. Ben enorm risicomijdend dus zal wel aflossen en beleggen blijven, enige vraag is welke verhouding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

jerh schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Waarom beleg je dan niet via box 3, is toch veel gunstiger doorgaans ondanksdividendbelasting? Scheelt vpb op (waarschijnlijk hoog/fluctueel) rendement.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Ligt er aan. Bij hoge rendementen is prive gunstiger, bij lage rendementen de BV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Sport_Life schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Waarom beleg je dan niet via box 3, is toch veel gunstiger doorgaans ondanksdividendbelasting? Scheelt vpb op (waarschijnlijk hoog/fluctueel) rendement.
Omdat ik dan of van de bv moet lenen of via dividend (box2 25,6 procent belasting) moet uitkeren. Beide handelingen waar ik niet echt om sta te springen op dit moment. Lenen komt onder straks onder een vergrootglas te liggen en is al snel niet zakelijk. Er komt een nieuwe wet aan (zie ook opmerkingen van anderen) en tot die duidelijk is ben ik voorzichtig.

Qua vpb op rendement kan je besparen (op korte termijn) door te waarderen tegen verkrijgingsprijs (of lagere markprijs). Ik waardeer op dit moment tegen marktprijs en over 2021 moet ik inderdaad fors vpb betalen (niet echt een straf, maar niet fiscaal optimaal). Ik overweeg een stelsel wijziging, maar nu heb ik geen fiscale claim op mijn beleggingen en anders wellicht tzt wel.
Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Welke extra risico's zie je dan die ik daarstraks had gemist?

Even samenvatten, omdat het alweer een paar pagina's terug is:

- Herfinanciering bij aflopen box spread: dit is een handeling, niet een risico. Het niet opnieuw kunnen openen van een box spread leidt niet tot verplichte aflossing of verkoop.
- Onvoorspelbare rente bij einde box spread: hetzelfde bij einde rentevastperiode van een hypotheek
- Box spreads niet meer beschikbaar voor mij: effectieve rente wordt hoger
- Effectenkrediet niet meer beschikbaar voor mij: zal niet plotsklaps gebeuren, genoeg tijd om effecten te verkopen of desnoods weer een hypotheek af te sluiten
- Liquidatie bij beurscrash: dit is hetgeen dat inderdaad anders werkt dan bij een hypotheek, en dit risico accepteer ik. Maar zoals hierboven besproken kan een hypotheek ook opgeëist worden terwijl je netjes blijft betalen, al zal daar vast een regeling getroffen kunnen worden. Betekent wel sneller terugbetalen dan oorspronkelijk afgesproken. Dus ... niet echt een extra risico, hooguit anders vormgegeven?
Complexiteitsrisico als er wat met jou gebeurt. Dan moet iemand anders de situatie doorgronden en dat op de juiste manier fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
jerh schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Omdat ik dan of van de bv moet lenen of via dividend (box2 25,6 procent belasting) moet uitkeren. Beide handelingen waar ik niet echt om sta te springen op dit moment. Lenen komt onder straks onder een vergrootglas te liggen en is al snel niet zakelijk. Er komt een nieuwe wet aan (zie ook opmerkingen van anderen) en tot die duidelijk is ben ik voorzichtig.

Qua vpb op rendement kan je besparen (op korte termijn) door te waarderen tegen verkrijgingsprijs (of lagere markprijs). Ik waardeer op dit moment tegen marktprijs en over 2021 moet ik inderdaad fors vpb betalen (niet echt een straf, maar niet fiscaal optimaal). Ik overweeg een stelsel wijziging, maar nu heb ik geen fiscale claim op mijn beleggingen en anders wellicht tzt wel.

[...]

Complexiteitsrisico als er wat met jou gebeurt. Dan moet iemand anders de situatie doorgronden en dat op de juiste manier fixen.
Wel eentje op rekening mee te houden. Wij hebben vandaag afgesproken dat ik aan mijn partner de beleggingsportefeuille ga uitleggen. Zodat ze weet wat ze ermee moet moest mij iets overkomen. Bij mij is die toch semi-complex. Hij bestaat uit trackers, individuele aandelen, 2 munteemheden (EUR+USD) en call en put opties.

Vooral die 2 verschillende munteemheden en call en put gaat ze moeten begrijpen hoe dat werkt. Aandeel en tracker zal vrij simpel zijn om te beheren door een “leek”.

Ik wil de portefeuille ook niet ingewikkelder maken dan dat. Complexiteit kan ook nadelig werken. Voor mij wel een doel om op termijn (2a3) jaar alle individuele aandelen eruit te halen sodat enkel EFT’s over zijn. Mijn vriendin kent niks van Microsoft of Alibaba als individueel bedrijf om maar iets te noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Galactic op 01-01-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
unifi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:05:
Ligt er aan. Bij hoge rendementen is prive gunstiger, bij lage rendementen de BV.
Maar ik neem aan dat je streven is dat het rendement op de lange termijn hoog is. Anders zou je niet gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Maar ik neem aan dat je streven is dat het rendement op de lange termijn hoog is. Anders zou je niet gaan beleggen.
Ja en nee. Hoog rendement is hoog risico, grofweg. Dat is imo prima voor speelgeld maar niet voor pensioengeld. Vandaar de etf met een doelrendement van 6%. Voorspelbaar, saai, precies de bedoeling.

Als ik risico wil ga ik iets nieuws ondernemen of pak ik de motor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 22:02
unifi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Ja en nee. Hoog rendement is hoog risico, grofweg. Dat is imo prima voor speelgeld maar niet voor pensioengeld. Vandaar de etf met een doelrendement van 6%. Voorspelbaar, saai, precies de bedoeling.

Als ik risico wil ga ik iets nieuws ondernemen of pak ik de motor ;)
Maar over welk termijn hebben we het dan? Want hoewel een wereldwijde index meer volatiliteit heeft, zorgt het hogere gemiddelde rendement voor minder risico op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 13:27
unifi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:05:
En omslagpunt ligt (afhankelijk van factoren als partner/overheid/vpb etc) rond de 8%.
Met een verwachte langetermijnrendement van 5 a 6% beleg ik daarom ook vooral zelf zakelijk met saaie ETFs.

Privé vermogen wordt belegd, maar na 15jaar zie ik daar geen noemenswaardige afwijking van de markt (en fors hogere kosten).
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:44:
[...]
Als je je gewoon aan de regels houdt en niet failliet gaat etc. dan kan de bank de lening moeilijk beëindigen.
Vraag dat maar aan beleggers ten tijde van kredietcrisis, waar de bank van de ene op de andere dag de panden hertaxeerde (gewoon privé beleggingen, niet zakelijk) en tekort per direct opeiste.
Mensen moesten onder druk verkopen om aan te kunnen zuiveren.

Of waar banken de oplag bij variabele rente van de een op de andere dag van +0.7 naar +2.5% omzetten.

Een contract met de bank is op z'n zachts gezegd niet meer dan een leidraad vanuit hun gezien, ergens staan altijd nog kleinere lettertjes.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Juut1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:02
Hierbij ook ons jaaroverzicht.

Beiden 45 jaar, 2 tieners, 1x 3 dagen werkzaam in zorgsector en 1x eigen bedrijf, ook 3 dagen per week. Minder gaan werken was onze grootste winst paar jaar geleden en zou niet meer terug willen naar meer als het niet noodzakelijk is.

Bezittingen (1485)
- woning 585
- beleggingen 267
- verhuurd vastgoed 605
- cash 28

Schulden (270)
- hypotheek 270 box 3

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 14:02
Allereerst de beste wensen aan iedereen in dit geweldige topic!

Bij deze mijn bijdrage:
Members only:

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
Lud0v1c schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:19:

Bij deze mijn bijdrage:

***members only***
Petje af voor je plannen! Serieus het roer om!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij deze mijn bijdrage:

***members only***
Mooie plannen en super als je dit in de praktijk gaat brengen! Hou ons op de hoogte :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bij deze mijn bijdrage:

***members only***
Prachtig voorbeeld van een neveneffect van (het streven naar) FO. Toont des te meer aan dat het hele pad + eindpunt ook kan dienen als middel om meer geluk en voldoening in het leven na te streven.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:31
Heel mooi Ludovic !
Maar 71% vermogensstijging is vanaf je start met FO ? i.i.g. 2021 t.o.v. 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 14:02
siveiro schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:07:
Heel mooi Ludovic !
Maar 71% vermogensstijging is vanaf je start met FO ? i.i.g. 2021 t.o.v. 2020.
Thx!
Ja sinds 1 jaar geleden. Ik heb een desktop taxatie van mijn huis laten doen en de vermogen stijging komt dus vooral vanuit de overwaarde eigen huis. Deze zit echter vast in stenen, je moet ergens wonen. Het volledig negeren voelt ook niet goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Lud0v1c op 02-01-2022 14:16 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Bij deze mijn bijdrage:

***members only***
Gaaf!

Hier geen mooi jaarstaatje, want heb het dit jaar gewoon niet bijgehouden.

Braaf in blijven leggen bij Meesman en daarnaast ook weer de jaarlijkse boetevrije aflossing op de hypotheek gedaan.

LTV van 20% inmiddels. Overweeg wel om een nieuwe hypotheek af te gaan sluiten voor een grote verbouwing. Moet me er nog in verdiepen wat daarin mogelijk is.

Grootste verandering is dat mijn vrouw voor zichzelf gaat beginnen in een ander vakgebied. Die moet vanaf 0 opbouwen dus in het slechtste geval nauwelijks inkomen in 2022.

Dat betekent dat onze savingsrate van 50% naar negatief kan gaan.

Gelukkig genoeg buffer om dit meerdere jaren uit te houden. We gaan het zien!

Meest gave dat onze MFA/FO aspiraties opgeleverd hebben, is dat ze nu deze stap zorgeloos kan maken 🙌🏽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
PnD schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:16:
[...]
ook weer de jaarlijkse boetevrije aflossing op de hypotheek gedaan.

LTV van 20% inmiddels. Overweeg wel om een nieuwe hypotheek af te gaan sluiten voor een grote verbouwing. Moet me er nog in verdiepen wat daarin mogelijk is.
[…]
Staat dat niet haaks op elkaar? Als je flink wilt verbouwen en daarvoor een lening af wil gaan sluiten, waarom los je dan toch af op je hypotheek? Is het niet logischer dat geld dan apart te zetten voor de verbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

RichieB schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:20:
[...]

Staat dat niet haaks op elkaar? Als je flink wilt verbouwen en daarvoor een lening af wil gaan sluiten, waarom los je dan toch af op je hypotheek? Is het niet logischer dat geld dan apart te zetten voor de verbouwing?
Klopt, we hebben niet echt een strakke planning en de switch van mijn vrouw zorgt voor wat nieuwe afwegingen. Er is nog voldoende buffer om de verbouwing zelf te bekostigen.

Rentevaste periode loopt binnenkort af en dacht dan misschien over te kunnen sluiten naar een nieuwe hypotheekvorm. Het liefst een aflossingsvrije met alle flexibiliteit om naar eigen wens te kunnen aflossen.

[ Voor 17% gewijzigd door PnD op 02-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:50
Members only:

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:16

jjust

Het leven is een strijd

Hierbij mijn jaarupdate 2021.

Members only:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:25
TheUninvited schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:12:
Het was een raar jaar maar wel weer tijd voor een jaarlijkse update, ik vind het altijd leuk om te zien hoe de rest het doet hopelijk is het wederzijds :+

***members only***
Even weer een terugblik op afgelopen jaar het wordt bijna traditie om dit rond middernacht op mijn verjaardag dit te doen zo :+

Members only:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2022 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Vorig jaar een dikke lap tekst met jaaroverzicht, dit keer even wat meer 'hit and run':
Tehh schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:30:

[...]

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met goede doelen. Bij ons gaat zo'n 3% van het (netto) inkomen naar enkele vaste goede doelen, gedurende het jaar geven we hier en daar nog een keer los een paar honderd euro aan losse goede doelen. In het kader van FO niet de snelste route natuurlijk, maar we zijn gezegend met een prima gezinsinkomen en willen daarvan ook wat delen. Nu kan dat nog niet in tijd, en dus doen we dat met geld.

***members only***
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Appelsjroep
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-01-2022
2021 jaaroverzicht:

Toename waarde aandelenportfolio + 42K
Toename waarde crypto + 214K
Toename waarde huis: 114K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Appelsjroep schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:33:
2021 jaaroverzicht:

Toename waarde aandelenportfolio + 42K
Toename waarde crypto + 214K
Toename waarde huis: 114K
Klinkt als een aanzienlijk deel van je portfolio in crypto zit. Ben je al (bijna) FO? En wat is je "exitstrategie"? Zelf geloof ik namelijk best in de toekomst van crypto maar heb zeker niet de vertrouwen erin om daarvan afhankelijk te zijn wanneer mijn inkomen uit arbeid wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07
Verwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:06:
Leuk, al die jaaroverzichten!

Bij dezen mijn bijdrage.

Situatie: Getrouwd; beiden 32 jaar oud; 3 kinderen in de leeftijd van 2 - 7.
Gezamelijk inkomen (netto): 48k.
We hielden hiervan zo'n 17k over.
12k gestort in de spaarhypotheek. De looptijd is hiermee weer 2 jaar korter geworden.
4,6k naar Meesman.

[Afbeelding]
Zoals je ziet is het vermogen van 163k naar 190k gegroeid.
Dat is een groei van ruim 500 euro per week! :o
En hierin is de waardevermeerdering van de woning nog niet eens meegenomen. De laatst bekende WOZ-peildatum is namelijk 1/1/2020.

Wellicht ook interessant: Wat waren de kostenposten van 2021? De top-5:
  • Hypotheek: 10k (De 'gewone', maandelijkse rentebetaling en inleg spaardeel)
  • Boodschappen: 5,5k
  • Kleding: 4k
  • Goede doelen: 3k
  • Uitjes en vakantie: 2,7k
Mooi grafiekje zo! Het onderdeel "woning" in deze grafiek betreft dan specifiek de overwaarde die je nu hebt (dus totaalwaarde - openstaande hypotheek (- geld in (bank)spaarpot))?

PS: Hoe kom je bij de kostenpost "Hypotheek" precies aan 10k? Je gaf aan dat alleen al het extra in spaarpot gestopte deel 12K was toch? En is dat eigenlijk een bankspaarhypotheek of een gewone spaarhypotheek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

CaLeX in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"

Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:41

Jebus4life

BE User

Gezien het gaat over totaal vermogen? Hoe waarderen jullie jullie vastgoed eigenlijk?
Een opbrengstpand is me nog vrij duidelijk te waarderen dankzij de maandelijkse inflow, maar hoeveel een gebouw waard is vind ik een moeilijkere. OK, een ruwe schatting (met neiging naar kleine onderschatting) lijkt me het veiligst.

Maar de woning waar je zelf woont vind ik dan nog weer lastiger.
Mijn huidige woonst heb ik 10 jaar geleden aangeschaft, hypotheek 200k. Maar of dit huis nu 225k, 250k of 300k waard is, nu clue... Als ik de mediane vastgoedprijzen in Vlaanderen (ik ben Belg) voor mijn type woning bekijk zou er sindsdien een stijging van zo'n 35% geweest zijn, dus dat zou neerkomen op 275k.

*Bovendien vind ik toch lastig om de woning waar ik effectief woon als vermogen te zien. OK, ik ben akkoord dat dit huis een bepaalde waarde heeft. Maar gezien ik er woon vind ik het een beetje mezelf bedriegen om het inzake FO als vermogen te zien (maar anderzijds is het ook fout om het niet als vermogen te zien ^^)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelsjroep
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-01-2022
Deveon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Klinkt als een aanzienlijk deel van je portfolio in crypto zit. Ben je al (bijna) FO? En wat is je "exitstrategie"? Zelf geloof ik namelijk best in de toekomst van crypto maar heb zeker niet de vertrouwen erin om daarvan afhankelijk te zijn wanneer mijn inkomen uit arbeid wegvalt.
Mijn crypto investering betreft zo'n 10k over 8 jaar tijd. Het is alleen een beetje hard gegroeid allemaal. Heb al een mooi bedrag eruit gehaald in 2017. Ik verwacht nog een verdubbeling en dan heb ik genoeg om een compleet ander leven te gaan leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
Jebus4life schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:52:
Gezien het gaat over totaal vermogen? Hoe waarderen jullie jullie vastgoed eigenlijk?
Een opbrengstpand is me nog vrij duidelijk te waarderen dankzij de maandelijkse inflow, maar hoeveel een gebouw waard is vind ik een moeilijkere. OK, een ruwe schatting (met neiging naar kleine onderschatting) lijkt me het veiligst.

Maar de woning waar je zelf woont vind ik dan nog weer lastiger.
Mijn huidige woonst heb ik 10 jaar geleden aangeschaft, hypotheek 200k. Maar of dit huis nu 225k, 250k of 300k waard is, nu clue... Als ik de mediane vastgoedprijzen in Vlaanderen (ik ben Belg) voor mijn type woning bekijk zou er sindsdien een stijging van zo'n 35% geweest zijn, dus dat zou neerkomen op 275k.

*Bovendien vind ik toch lastig om de woning waar ik effectief woon als vermogen te zien. OK, ik ben akkoord dat dit huis een bepaalde waarde heeft. Maar gezien ik er woon vind ik het een beetje mezelf bedriegen om het inzake FO als vermogen te zien (maar anderzijds is het ook fout om het niet als vermogen te zien ^^)
Ik kies ervoor om de woningwaarde stijging buiten beschouwing te laten. Ik neem mee aankoopwaarde - schuld + bankspaarsaldo om wel de aflossing en bankspaar inleg mee te nemen maar niet de woningwaardestijging. Dat is voornamelijk omdat ik dat onvoorspelbaar vind en ook lastig te meten. Neem je de WOZ van 2 jaar terug of neem je de marktwaarde (maar de marktwaarde kun je alleen schatten of taxeren).
Pagina: 1 ... 60 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.