Fijn om de jaaroverzichten van anderen eens te zien.
We zijn weer een jaar dichter bij FO, waar deze grens dan ook ligt. en hoeveel je ook hebt gespaard.

.
Dit jaar is weer een bijzonder jaar geweest. Inkomen verhoogd, vaste uitgaven verlaagd.
Maar 1-malige uitgaven waren dit jaar hoger dan ooit.
Samenvatting van 2021:
10K geïnvesteerd in zonnepanelen. (opbrengst dit jaar was al 6700kwh -> 1725 euro)
20K geïnvesteerd in een nieuwe tuin.
20K geïnvesteerd in overige delen van het huis -> isolatie, dak reparatie

, nieuwe WC, nieuwe tuindeuren. (
Bedrijfsaandelen hebben 15K+ opgeleverd. (van 4K naar 21K in 1 jaar tijd

).
Crypto heeft veel opgeleverd.
Aandelen hebben veel opgeleverd.
de 2 Salarissen zijn gestegen,
kosten auto's zijn verlaagd, al had ik in het corona-tijdperk beter elke rit met een taxi kunnen afleggen. Bijna een euro per kilometer betaald in totaal.
Hypotheek rente opnieuw vastgezet op 0,95% en 1,6%
Opnieuw maximaal boete vrij kunnen aflossen op de hypotheek.
Hypotheek is nog maar 130K (van de oorspronkelijke 270K), woningwaarde nu 400K - 500K (huis van 1 van de buren is nu verkocht voor 600+K), in 7,5 jaar tijd, de lage maandlasten beginnen nu echt fijn te worden.
Spaarpotje is dus wel aardig geplunderd. maar wonen nu wel fijner met nog lagere maandlasten. 140 euro rente per maand.
Ben nu 32, FO leeftijd staat nog steeds op 42 jaar. en al 5 jaar lang op schema.
Ik blijf ook de neveneffecten van de weg naar FO fijn vinden.
Momenteel kunnen we het waarschijnlijk 5 jaar uithouden als we morgen beiden stoppen met werk.
na die 5 jaar zouden we het huis moeten verkopen waardoor er nog eens 270K vrijkomt, waar we het nogmaals 5 jaar mee moeten kunnen volhouden, helaas met hogere woonkosten...
Die wetenshap geeft zoveel rust in mijn hoofd. Mochten onze banen verdwijnen op een andere manier dan zullen uitkeringen de boel verder verlengen.
Ik zie hoeveel moeite mijn ouders altijd hebben gehad om rond te komen(en nogsteeds), ik ben serieus blij dat ik mijzelf met deze mind set in een andere positie heb weten te krijgen
Plannen voor volgend jaar:
spaarrekening weer aanvullen.
Maximaal aflossen op de hypotheek.
Even geen grote investeringen meer in het huis.
Onderzoek doen, om het huis van het gas af te halen, met mogelijkheden tot een semi-off-grid systeem.
Meer salaris onderhandelen.
Snijden in maandelijkse uitgaven.
Meer tijd investeren in aandelen.
Nieuwe planning maken voor FO, aangezien ik afgelopen 5 jaar een hoop nieuwe inzichten heb gekregen die ik erin wil verwerken.
Al lijkt het huidige plan van 5 jaar geleden nog steeds te kloppen, maar dat is onder meer te denken aan meevallers, zoals bijvoorbeeld de bedrijfsaandelen koers dit jaar. Crypto meevallers worden uitgegeven aan fun en staan helemaal los van FO. zodat we ons nu ook al rijk en FO kunnen voelen, zonder in te leveren om de toekomst plannnen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber