Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:09:
Short box spreads met de AEX index als underlying. Hoeft niet per se deze specifieke index te zijn, als het maar 'European style' is, EUR als valuta heeft, populair is (dus waar concurrerende market makers actief zijn, zij leveren feitelijk het krediet), en met strikes die een praktisch formaat voor het te lenen bedrag opleveren.
Help mij even je te begrijpen :) : Ik ben geen belegger en weet niets van de producten die je omschrijft. Maar als ik het goed begrijp weet je via die opties geld te lenen tegen hele scherpe tarieven. Tot zover volg ik je.

Maar als je dat geld dan beschikbaar hebt dan stop je dat dus in de aflossing van je hypotheek? Dan loont inderdaad mits je hypotheekrentelast (na eventuele aftrek hra) hoger is dan de rentelast van die andere lening, maar dat gezegd hebbende is het toch al snel nóg rendabeler om het nieuwe geleende bedrag op een andere manier te beleggen? Dat is riskanter natuurlijk, maar met jouw ogenschijnlijke kennis van beleggingsproducten denk ik dat dat jou niet per se afschrikt? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

de Peer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:20:
[...]
Lijkt me alleen interessant als je een vrij hoge hypotheekrente hebt?
Ik weet niet wat je als vrij hoog beschouwt, maar vergelijk: huidige hypotheekrente voor 5 jaar vast is circa 0,75%, dat is circa 0,47% na HRA. Effectieve rente via deze constructie voor 5 jaar vast is circa -0,3%. Ja, negatief. En dan komt de box 3 besparing er nog bij.
Is het niet interessanter om met de box spread gewoon wat extra aandelen te kopen? Dat levert op de lange duur meer op?
Denk je dat ik dat niet doe? ;)

Ik ben niet vies van een beetje leverage, maar ondertussen begrijp ik ook goed wat het risico is. Op de lange termijn zou het inderdaad meer op moeten leveren, maar op de korte termijn kan er echt vanalles gebeuren. Daarom ga ik niet méér leverage gebruiken. Ik verplaats alleen kapitaal uit één soort lening naar een andere. De hypotheek is immers ook een vorm van leverage.

Een belangrijk verschil met de hypotheek is dat de actuele marktwaarde van belang is. Een hypotheek wordt niet zomaar opgeëist enkel omdat de marktwaarde te veel is gedaald; bij effectenkrediet gebeurt dat wel. Je wordt dan gedwongen te verkopen met verlies om te voorkomen dat de totale waarde negatief wordt.

Op die manier levert het aflossen van de hypotheek mij een stukje extra zekerheid op. Stel dat het volledig mis gaat, dan ben ik weliswaar mijn beleggingen kwijt, maar is ondertussen ook mijn hypotheek afgelost en zijn mijn maandlasten zeer laag. Dan is mijn financiële positie letterlijk beter dan dat het 5 jaar geleden was, toen ik het huis kocht. Als een worst-case scenario vind ik dat best prima :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 28-12-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:17:
[...]
. Daarom ga ik niet méér leverage gebruiken. Ik verplaats alleen kapitaal uit één soort lening naar een andere. De hypotheek is immers ook een vorm van leverage.
Maar daar heeft je broker toch geen boodschap aan? Binnen je account gebruik je wel meer margin toch (via de box spread)?
Dat zou minder zijn als je er etf's van gekocht had lijkt me aangezien die nog waarde vertegenwoordigen binnen je broker account. In tegenstelling tot geleend geld waarmee je elders iets gaat aflossen.

Zeker met een hypotheekrente van slechts 0.5 netto vind ik het rendement wel erg mager.

Maargoed jij hebt er verstand van dus ik zal wel iets over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik weet niet wat je als vrij hoog beschouwt, maar vergelijk: huidige hypotheekrente voor 5 jaar vast is circa 0,75%, dat is circa 0,47% na HRA. Effectieve rente via deze constructie voor 5 jaar vast is circa -0,3%. Ja, negatief. En dan komt de box 3 besparing er nog bij.

[...]

Denk je dat ik dat niet doe? ;)

Ik ben niet vies van een beetje leverage, maar ondertussen begrijp ik ook goed wat het risico is. Op de lange termijn zou het inderdaad meer op moeten leveren, maar op de korte termijn kan er echt vanalles gebeuren. Daarom ga ik niet méér leverage gebruiken. Ik verplaats alleen kapitaal uit één soort lening naar een andere. De hypotheek is immers ook een vorm van leverage.

Een belangrijk verschil met de hypotheek is dat de actuele marktwaarde van belang is. Een hypotheek wordt niet zomaar opgeëist enkel omdat de marktwaarde te veel is gedaald; bij effectenkrediet gebeurt dat wel. Je wordt dan gedwongen te verkopen met verlies om te voorkomen dat de totale waarde negatief wordt.

Op die manier levert het aflossen van de hypotheek mij een stukje extra zekerheid op. Stel dat het volledig mis gaat, dan ben ik weliswaar mijn beleggingen kwijt, maar is ondertussen ook mijn hypotheek afgelost en zijn mijn maandlasten zeer laag. Dan is mijn financiële positie letterlijk beter dan dat het 5 jaar geleden was, toen ik het huis kocht. Als een worst-case scenario vind ik dat best prima :)
Dat laatste snap ik niet. Je wilt toch hoe dan ook voorkomen dat je aandelen met verlies moet verkopen ? Kun je toch beter uitzitten tot de boel weer beter wordt ? (Ik moet meteen aan Van Basten denken).
Ik weet dat jij veel beter in de materie zit maar ik probeer je te begrijpen ;).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2021 23:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

de Peer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:37:
[...]

Maar daar heeft je broker toch geen boodschap aan? Binnen je account gebruik je wel meer margin toch (via de box spread)?
Dat zou minder zijn als je er etf's van gekocht had lijkt me aangezien die nog waarde vertegenwoordigen binnen je broker account. In tegenstelling tot geleend geld waarmee je elders iets gaat aflossen.
Ik snap wat je bedoelt. Stel, ik heb 200k effecten en leen 50k. Als ik met die 50k ETF's koop dan heb ik 250k effecten en 50k schuld. Een verhouding van 20/80 vreemd/eigen vermogen. Maar als ik in plaats daarvan die 50k opneem, dan heb ik 200k effecten en 50k schuld, verhouding 25/75. Dat haalt de grens van margin dichterbij.

Maar wat ik bedoel is dat ik persoonlijk de hypotheek ook meetel met leverage. Stel dat ik begin met 200k effecten en een hypotheekschuld van 100k, oftewel 50/50 vreemd/eigen vermogen. Leen ik die 50k en koop ik er ETF's mee, dan heb ik 250k effecten, 150k schuld, en een verhouding van 60/40. Maar als ik in plaats daarvan die 50k opneem en gebruik om de hypotheekschuld te verminderen, dan heb ik nog steeds 200k effecten en 100k schuld, en dus blijft de verhouding 50/50.
Zeker met een hypotheekrente van slechts 0.5 netto vind ik het rendement wel erg mager.
Even los van heel het leverage gebeuren, als het gaat over bedragen van een doorsnee hedendaagse hypotheek, bijvoorbeeld 300k, dan is jaarlijks een voordeel van 0,5% + 0,3% + box 3 niet niets. Toch ruim 6000 euro :P
Maargoed jij hebt er verstand van
Dat zou ik dan weer niet zeggen. :) Heb er hooguit bovengemiddelde interesse in en heb er ondertussen ook een klein beetje ervaring mee.
Sport_Life schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:59:
[...]

Dat laatste snap ik niet. Je wilt toch hoe dan ook voorkomen dat je aandelen met verlies moet verkopen ? Kun je toch beter uitzitten tot de boel weer beter wordt ? (Ik moet meteen aan Van Basten denken).
De enige manier om dat hoe dan ook te voorkomen is om geen margin te gebruiken. Maar dat gebruik ik wel, dus denk ik na over wat de gevolgen zouden zijn in het ergste geval. 'Geen effecten maar ook geen hypotheek' vind ik in mijn geval eigenlijk een best wel acceptabel worst-case resultaat.

Maar zo ver is het nog lang niet. Met die 10% aflossing per jaar heb ik nog redelijk wat jaren te gaan, en ondertussen komt er ook salaris binnen waarvan een gezond deel de margindruk verlaagt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Eind van het jaar altijd leuk om even te reflecteren op de stappen die dit jaar gezet zijn. Tevens ook wat twijfels met kostenposten voor volgend jaar.

Members only:

Voor volgend jaar:
  • Ik had mij voorgenomen om bij een bepaald bedrag op de spaarrekening niet meer verder te sparen, maar meer te beleggen en een klein deel aflossen. Echter merk ik dat ik die grens van minimaal gewenste buffer steeds weer verhoog. Meer mensen daar last van?
  • Ik twijfel over het nut van de overlijdensrisicoverzekering die een x bedrag uitkeert bij onverhoopt overlijden. Is dit risico niet al goed genoeg gedekt met de overwaarde, en met name door goed geregeld partnerpensioen van onze werkgever? Aan de andere kant is de premie slechts €12,36 per maand
Volgens mij zijn we goed op weg. Volgend jaar door minder werken zal er minder binnenkomen, maar hierdoor willen we vooral bewuster gaan uitgeven ipv snijden in investeren en aflossen. Het zal zeker niet elk dubbeltje omdraaien worden, maar als ik zie wat een onzin aan (ongezond) snacken en versnaperingen er nu doorheen gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:11:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Stel, ik heb 200k effecten en leen 50k. Als ik met die 50k ETF's koop dan heb ik 250k effecten en 50k schuld. Een verhouding van 20/80 vreemd/eigen vermogen. Maar als ik in plaats daarvan die 50k opneem, dan heb ik 200k effecten en 50k schuld, verhouding 25/75. Dat haalt de grens van margin dichterbij.

Maar wat ik bedoel is dat ik persoonlijk de hypotheek ook meetel met leverage. Stel dat ik begin met 200k effecten en een hypotheekschuld van 100k, oftewel 50/50 vreemd/eigen vermogen. Leen ik die 50k en koop ik er ETF's mee, dan heb ik 250k effecten, 150k schuld, en een verhouding van 60/40. Maar als ik in plaats daarvan die 50k opneem en gebruik om de hypotheekschuld te verminderen, dan heb ik nog steeds 200k effecten en 100k schuld, en dus blijft de verhouding 50/50.
Ok, ja dan begrijpen we elkaar.
Maar dan vind ik je keuze toch opmerkelijk.

50k gebruiken om hypotheek af te lossen:
- Rendement 0,5% + 0,3% + box 3 (gegarandeerd)
- Iets grotere kans op een margin call

50k gebruiken om bijvoorbeeld extra ETF te kopen:
- Rendement 5-7% (lange termijn)
- Iets kleinere kans margin call

En ik begrijp dat je zegt dat je leverage feitelijk gelijk blijft in het hypotheekscenario. Maar dat is jouw definitie. Je broker kijkt alleen wat er zich binnen jouw account afspeelt.
[...]

Maar je verplaatst het wel van een behoorlijk risicoloze lening (de hypotheek) naar effectenkrediet waar er het risico van een margin call is. Maar neem aan dat je maatregelen hebt getroffen zodat dat je niet nog een keer (bijna) gaat gebeuren :P

Dus persoonlijk vind ik juist dat je met het aflossen van de hypotheek een (iets) groter risico neemt, met relatief laag rendement, echter wel gegarandeerd.

Blijft een erg interessante constructie natuurlijk (ben het zelf ook aan het overwegen) maar juist daarom vind ik het erg interessant om jouw afweging te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
SvV_Ying schreef op woensdag 29 december 2021 @ 01:03:
...
Voor volgend jaar:
  • Ik had mij voorgenomen om bij een bepaald bedrag op de spaarrekening niet meer verder te sparen, maar meer te beleggen en een klein deel aflossen. Echter merk ik dat ik die grens van minimaal gewenste buffer steeds weer verhoog. Meer mensen daar last van?
...
Heel herkenbaar, merk deze neiging bij mezelf ook heel sterk. Ik probeer dat altijd te counteren door te overwegen hoe lang het me zou duren om een bepaalde aankoop te bij elkaar te sparen.
Zeg bijvoorbeeld ik wil misschien volgend jaar een auto kopen van 5K. Dat kan ik gewoon direct doen van de spaarrekening, en heb ik dan in 2 a 3 maanden weer aangevuld (zeker met vakantiegeld en belastingteruggaaf meegenomen) En er is ook een goeie kans dat ik hem volgend jaar niet koop.
Dan gaat t geld dus gewoon als gepland naar de beleggingsrekening ipv weg te rotten op de spaarrekening.

Op die manier maak je maximaal gebruik van de tijd (langer belegd) terwijl je jezelf ook nog wat extra motiveert om wat beter te overwegen bij grote uitgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Nee juist totaal niet. Ik vind het zo zonde als ik het daar zie verdampen op de spaarrekening.
En in de praktijk kan ik het geld (als het echt nodig is) wel ergens anders vandaan halen:
-Creditcard (alleen voor noodgevallen)
-Aandelen verkopen
-Margin broker
-Partner lief aankijken
-ww uitkering
-Tijdelijk stoppen met beleggen en salaris volledig inzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Ja, heel erg.
Toen we vroeger geld bij elkaar aan het schrapen waren wilde ik liefst niet meer dan 100 euro op de betaalrekening hebben staan.

Nu zijn we zoveel jaar verder. Alle grote uitgaven hebben we inmiddels wel gehad dus eigenlijk sparen we nu nergens voor, maar we zijn wel aan het nadenken hoe we de kinderen straks kunnen helpen bij het kopen van een huis bijvoorbeeld.
Daar zijn ook andere mogelijkheden voor, maar toch houden we structureel veel te veel geld op de bankrekening .
Exacte bedragen doen er niet zo toe, maar vanaf de betaalrekening hadden we vorige maand een leuke nieuwe auto kunnen kopen bijvoorbeeld.

Dat is natuurlijk helemaal niet handig, na de spreekwoordelijke schop onder de eigen kont is er nu een weer fors bedrag richting beleggen gegaan.
Het probleem is meer dat 5k of 10k nu niet meer "veel geld" lijkt, dat is het natuurlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

de Peer schreef op woensdag 29 december 2021 @ 07:55:
[...]
50k gebruiken om bijvoorbeeld extra ETF te kopen:
- [..]
- Iets kleinere kans margin call
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je enkel kijkt naar de verhouding vreemd/eigen vermogen dan lijkt de kans inderdaad kleiner dan wanneer je 50k onttrekt, maar tegelijk heb je wel 50k méér exposure naar aandelen. Dus bij bijvoorbeeld een 20% daling heb je 10k méér verlies. Hoewel de verhouding dat niet suggereert gaat het wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02

Voor volgend jaar:
  • Ik twijfel over het nut van de overlijdensrisicoverzekering die een x bedrag uitkeert bij onverhoopt overlijden. Is dit risico niet al goed genoeg gedekt met de overwaarde, en met name door goed geregeld partnerpensioen van onze werkgever? Aan de andere kant is de premie slechts €12,36 per maand
Grappig, heb ik juist totaal niet. Ik vind het juist verschrikkelijk om een best groot bedrag (we hebben een nieuwbouwhuis gekocht, dus over anderhalf jaar best wel wat inrichtingskosten) weg te zien rotten op een spaarrekening waar ik 0,1% rente op krijg terwijl in het afgelopen jaar de beleggingen 20% zijn gestegen en crypto met 500% is gestegen.

Die ORV, ik heb er nu wel eentje, die verpand is aan de hypotheek. Ik denk dat ik in het nieuwe huis er ook eentje zou nemen. Wat je niet wilt hebben is dat je verplicht moet gaan verhuizen als je partner overlijdt, dat moment moet je kunnen uitkiezen en kunnen timen. Als dat niet van toepassing is voor jou situatie, dan zou ik geen ORV nemen. Is dat wel van toepassing, dan zou ik er wel 1 nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 29-12-2021 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Vermogensopbouw
  • Beleggingen: +6.5K (crypto)
  • (gebaseerd op de huidige markt)
  • Spaarrekening: 0
  • Woning:
  • Huis gekocht aan 145K (in 2020 vast gezet voor 30 jaar)
  • Resterende Hypotheek 137K~
Een paar onderbouwingen. 11 jaar in het buitenland gewoond, geen vermogen opgebouwd. 11 jaar pensioen gebruikt voor aankoop huidig apartement, nu dus een pensioen gat van 11 jaar. 38 jaar, 3 kinderen, huisvrouw ivm zeer jonge kids.

Vrouw gaat over 1 a 2 jaar full time werken als de kids groot genoeg zijn voor kinderopvang en zij de NL taal beheerst. ze werkt nu part time via een nul uren contract in de horica maar ivm corona geen inkomen nu.

Mijn goal voor 2022:
Ik kan ongeveer 6k aan vermogen opbouwen voor 2022.
  • Minimaal 10k euro in crypto, nog 3.5k te gaan.
  • Dan mijn portofolio uitbreiden met 1.5k aan aandelen.
Daarnaast word mijn bankrekening gevuld zodat ik voor de komende twee jaar genoeg hebt voor alle jaarlijkse belasting kosten (gemeente belastingen etc)

Mijn eind goal is genoeg vermogen opbouwen voor pensioen
(minimaal 1.5 milioen euro)

Dit ga ik niet redden de komende 20 jaar zonder te investeren vanuit mijn mening.
Daarnaast is het van zeer belang dat ik de komende 20 jaar zorg dat ik mijn apartement/op dat moment huidige woning compleet afbetaald hebt, om zodoende samen met mijn vrouw te kunnen leven van 1.5 mil pensioen + what ever aanvullend vanuit mijn opbouw in NL/overheid aan zakcentje er bij komt.

Mijn pensioen opbouw is mijn hoofd pijlpunt/hoofdpijn dossier, de komende jaren, buiten alle vaste lasten van oa 3 kinderen om.

[ Voor 32% gewijzigd door Wowhead op 29-12-2021 10:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Als ik bovenstaande lees dan heb ik het gevoel dat ik dringend op zoek moet naar wat meer risico in mijn leven :)

Yolo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:18
Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:11:
[...]

Maar dit is dus vooral mogelijk als de hypotheekschuld (of het af te lossen deel daarvan) erg klein is in verhouding tot je beleggingsportefeuille. Ik kan mij voorstellen dat dit bij veel mensen niet het geval is.

En je benoemde eerder al het behoorlijke risico dat je rente dan voor relatief korte termijn vast staat. Je ruilt dan een 'simpele' (aflossingsvrije) hypotheek, waarbij je de rente op een door jou gewenst moment voor lange tijd kunt vastzetten, in voor een marginlening die voor maar korte termijn vast staat. Eigenlijk dus simpelweg het inruilen van een stukje 'zekerheid' voor een lagere maandlast. Wat je ook maar net moet willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
Wozmro schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:18:
Als ik bovenstaande lees dan heb ik het gevoel dat ik dringend op zoek moet naar wat meer risico in mijn leven :)

Yolo
Iedereen doet het op zijn/haar manier, ik voel mij goed bij mijn keuzes.
Mijn manier van sparen/investeren zal drastisch anders zijn als mijn vrouw ook full time werkt in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zr40 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:19:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je enkel kijkt naar de verhouding vreemd/eigen vermogen dan lijkt de kans inderdaad kleiner dan wanneer je 50k onttrekt, maar tegelijk heb je wel 50k méér exposure naar aandelen. Dus bij bijvoorbeeld een 20% daling heb je 10k méér verlies. Hoewel de verhouding dat niet suggereert gaat het wel sneller.
Ja maar die 50k aandelen vertegenwoordigt nog wel een waarde, binnen je broker account.
Terwijl de 50k die onttrokken is om de hypotheek af te lossen altijd 0 toevoegt binnen je broker account.
dus de margin komt altijd 'dichterbij' als je je hypotheek aflost met effectkrediet.

Ja bij 20% daling wel 10k meer verlies, maar het idee van de 'veilige' ETF is natuurlijk dat die op de lange termijn weer omhoog gaat. Tijdelijke daling maakt dan dus niet uit, behalve dan voor je margin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
@Wowhead

Zeker niet bedoeld als kritiek, integendeel zelfs, eerder bewondering.

Ik vind mezelf soms iets te voorzichtig. Alhoewel ik niet direct iets kan bedenken wat ik nu zou missen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 29-12-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wat het eerste betreft: daar heb ik ook 'last' van, maar ik vind dat niet bepaald een 'last'. Ik (en vooral ook mijn partner) voel mij er prettig bij dat er naast de beleggingen ook een zak cash is. Het vervelende gevoel bij een beursdaling weegt in die in voor mij zwaarder dan het missen van rendement. Ook al weet ik dat dit op termijn een hoop geld kost, wij voelen ons er beter bij. En dat is het belangrijkste.

Als je het echt als last ziet, dan zou ik er wel wat aan doen.

Wat het tweede betreft zul je dat vooral bij jezelf op een rijtje moeten zetten. Kun je je plannen nog realiseren als je partner overlijdt en kan je partner de plannen nog realiseren als jij er niet meer bent? Maar ook: als het werk van jou of van je partner stopt, hebben jullie dan nog steeds een goed partnerpensioen? Bij veel pensioenregelingen is het zo dat je tijdens het werk een partnerpensioen hebt dat uit gaat van wat je had kunnen opbouwen als je tot de AOW was blijven doorwerken. Dat is dus best hoog. Maar als je stopt met werken, dan is het partnerpensioen in het beste geval 70% van het ouderdomspensioen dat je werkelijk hebt opgebouwd. Dat is dus veel lager. Heb je in je FO-plannen er rekening mee gehouden dat het kan zijn dat een van jullie de dag na het stoppen met werken onder de bus loopt? Als je tegen die tijd nog een overlijdensrisicoverzekering moet afsluiten, dan is de maandpremie vaak veel hoger dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:35:
[...]

Wat het eerste betreft: daar heb ik ook 'last' van, maar ik vind dat niet bepaald een 'last'. Ik (en vooral ook mijn partner) voel mij er prettig bij dat er naast de beleggingen ook een zak cash is. Het vervelende gevoel bij een beursdaling weegt in die in voor mij zwaarder dan het missen van rendement. Ook al weet ik dat dit op termijn een hoop geld kost, wij voelen ons er beter bij. En dat is het belangrijkste.

Als je het echt als last ziet, dan zou ik er wel wat aan doen.
Grappig ik heb juist het omgekeerde. Mijn zak cash wordt steeds kleiner om maar mee te beleggen...
Misschien omdat cash nu ook nog bijna 20% van het vermogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Wozmro schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:31:
@Wowhead

Zeker niet bedoeld als kritiek, integendeel zelfs, eerder bewondering.

Ik vind mezelf soms iets te voorzichtig. Alhoewel ik niet direct iets kan bedenken wat ik nu zou missen.
Geen probleem! Je moet niet iets doen alleen omdat een ander het doet. Gewoon doen wat het best voor jou voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
FitTiv schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:48:
[...]

Grappig ik heb juist het omgekeerde. Mijn zak cash wordt steeds kleiner om maar mee te beleggen...
Misschien omdat cash nu ook nog bijna 20% van het vermogen is.
Dit is voor mij ook een rede om bijna alles te investeren.

Geld op de bank gaat bij ons op aan dingen voor het gezin, er gaat namelijk met 3 kinderen altijd wel iets stuk of ze groeien uit kleding. Daar hebben we al een potje voor.
Daarnaast vind ik de Inflatie een stuk belangrijker vandaag de dag dan vroeger en kleven er veel nadelen aan het sparen op de bank voor iemand zoals ik met mijn kleine "vermogen"

Ik stop het in crypto ivm het daar dan staat geparkeerd met de hoop dat het over 10 a 20 jaar mischien wel een leuk bedrag waard is waar ik niet tegen op gespaard had gekund via de reguliere bank methode.

ik ben wel bewust dat ik mischien te hoopvol ben vandaar dat ik voor diversiteit zal gaan met investeringen en sparen.

Crypto heeft mij wel heel erg bewust gemaakt van mijn uitgaves en de potentie van het besparen op zaken die minder belangrijk zijn en die in investeringen te stoppen die mogelijk een mooie return geven 10/20 jaar vanaf nu.

Ik ben er erg blij mee dat ik er mee in aanraking gekomen ben.

[ Voor 7% gewijzigd door Wowhead op 29-12-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Eind van het jaar altijd leuk om even te reflecteren op de stappen die dit jaar gezet zijn. Tevens ook wat twijfels met kostenposten voor volgend jaar.

***members only***

Voor volgend jaar:
Volgens mij zijn we goed op weg. Volgend jaar door minder werken zal er minder binnenkomen, maar hierdoor willen we vooral bewuster gaan uitgeven ipv snijden in investeren en aflossen. Het zal zeker niet elk dubbeltje omdraaien worden, maar als ik zie wat een onzin aan (ongezond) snacken en versnaperingen er nu doorheen gaat..
Wat betreft spaargeld vs beleggingen. Ik had in het begin vooral moeite om mijn beleggingsrekening te 'vullen'. Want was toch een beetje bang voor het gevaar van één grote 'lump sum' storting. Maar uiteindelijk heb ik in zo'n 13 maanden 2/3 van mijn spaargeld overgeheveld naar de (geautomatiseerde) beleggingsrekening, verspreid over twee profielen (1x 'gemiddeld' en 1x 'vrij offensief'). Nu de basis voor mij staat is die 1/3 op mijn spaarrekening (15K) eigenlijk gewoon ruim voldoende buffer. In mijn geval (vaste baan, koophuis, geen partner/kinderen) meer dan genoeg vind ik, zelf bij volledig wegvallen van inkomen en geen uitkering kan ik met dat bedrag als het moet 8-10 maanden vooruit.

Ik ben dus voornemens daar geen extra geld meer op te storten maar alles wat overblijft direct naar de beleggingsprofielen door te schuiven. Wat mij in die overweging sterkt is dat áls ik onverhoopt toch bij dat geld wil ik er relatief makkelijk over kan beschikken. In een ergste geval dan met verlies, maar bij zo'n gespreid profiel is de kans op een écht groot verlies relatief klein, al had ik niet graag in een "april 2020 situatie" mijn geld willen opnemen natuurlijk. Mocht zo'n verlies er op dat moment zijn dan zie ik dat als leergeld / pech en afgewogen tegen het anders misgelopen rendement ben ik bereid dat risico te dragen.

Wat ik nog wel overweeg is nog een profiel erbij te nemen welke zeer defensief is. Dat geeft gemiddeld genomen denk ik ook minder rendement, maar ook wat minder kans op grote schommelingen en/of verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

***members only***

Voor volgend jaar:
Nog voordat ik van FO gehoord had heb ik eens besloten om elk jaar de spaarrekening met 2,5k te verhogen. Ik had uitgerekend dat als ik dat 40 jaar zou volhouden ik makkelijk 2 à 3 jaar eerder kon stoppen met werken en dat leek mij wel wat. Een aantal jaren terug ben ik begonnen met beleggen en heb ik de inleg ongeveer verhoogd met mijn salarisstijging elk jaar, maar die 2,5k verhoging hield ik daarnaast ook vast (deels om lifestyle inflatie te voorkomen). Dat spaargeld is inmiddels groot genoeg voor ruim een jaar aan uitgaven en dat mag wel wat minder. We maken elk jaar een budget voor de 'extra's' zoals vakantie, vervanging van elektronica/witgoed/vervoersmiddelen en verduurzaming en daarnaast een budget voor onderhoud van de woning. Beide budgetten moeten eigenlijk passen in de cashflow van dat jaar (of jaren bij onderhoud woning) en dat lukt eigenlijk altijd prima. De komende jaren is dus de uitdaging om meer uit te geven dan er binnenkomt. Gelukkig heb ik plannen genoeg :)

Ik denk ook wel eens na over een extra ORV, al is dat dan inderdaad voor het geval ik zonder werk zit of inmiddels geswitcht ben van baan. Mijn huidige werkgever heeft nabestaandenpensioen namelijk goed geregeld, mijn vrouw zou tot aan haar AOW 70% van mijn salaris krijgen en mijn dochter ook nog eens zo'n 10% tot haar 28e. Daarnaast wordt 60% van de resterende hypotheekschuld afgelost waardoor ik mij eerder moet zorgen voor een plotselinge duw als ik bovenaan de trap sta :+
Toch heb ik wel min of meer besloten om geen extra ORV af te sluiten. De statistiek waar ik op vertrouw bij beleggen staat ook aan mijn zijde qua overlevingskansen de komende 2 decennia. Mocht ik dan als vijftiger komen te overlijden dan hebben we als gezin de schaapjes al op het droge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zou je, gegeven het nieuwe... feit (uitspraak van de HR), alsnog, terugwerkend, bezwaar kunnen maken?

Ik kijk ook naar het artikel "Te laat voor bezwaar? Doe een verzoek tot vermindering"
https://www.belastingdien...-laat-voor-bezwaar-wat-nu

De belastingdienst kan binnen 5 jaar nog een naheffing opleggen
https://www.belastingdien...herziening_tegemoetkoming

Op de site: "Ik wil bezwaar maken tegen de box 3-heffing in mijn aanslag inkomstenbelasting 2017, 2018, 2019 of 2020"

LIJKT...
LIJKT het alsof het nog kan.

https://www.belastingdien...ent/bezwaar-box-3-heffing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Wowhead schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:57:
Mijn eind goal is genoeg vermogen opbouwen voor pensioen
(minimaal 1.5 milioen euro)
Mooi streven, hoe ben je tot dat bedrag gekomen?

Als ik dat soort bedragen zie, maak ik mij haast zorgen om mijn eigen plan, wat van een stuk minder uitgaat. Misschien denk ik er te simpel over, maar als ik als volgt reken:

Over een jaar of 15 hoop ik geen hypotheekkosten meer te hebben, wat nu het grootste deel van de vaste lasten is. Ik denk dat we dan samen kunnen leven van zo’n €2500 per maand. Dat is €30.000 per jaar. Om dan 20 jaar eerder te stoppen met werken hebben we €600.000 nodig. Daarna komen ook de aow en pensioen, wat inmiddels al leuk aan het opbouwen is.

Ik ga nu voorbij aan inflatie, maar aan de andere kant zal ik ook niet al het vermogen opnemen, maar laten staan waardoor er rendement over blijft komen al die jaren.

En dan wonen we ook in een volledig afbetaald huis met een flinke overwaarde dus.

Ik heb dus het idee dat ik bij zo’n 6-7 ton ‘al’ kan zeggen dat we financieel onafhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 22:02
tww62 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:42:
Zou je, gegeven het nieuwe... feit (uitspraak van de HR), alsnog, terugwerkend, bezwaar kunnen maken?

Ik kijk ook naar het artikel "Te laat voor bezwaar? Doe een verzoek tot vermindering"
https://www.belastingdien...-laat-voor-bezwaar-wat-nu

De belastingdienst kan binnen 5 jaar nog een naheffing opleggen
https://www.belastingdien...herziening_tegemoetkoming

Op de site: "Ik wil bezwaar maken tegen de box 3-heffing in mijn aanslag inkomstenbelasting 2017, 2018, 2019 of 2020"

LIJKT...
LIJKT het alsof het nog kan.

https://www.belastingdien...ent/bezwaar-box-3-heffing
Zoals ik het lees; je kan alleen bezwaar maken binnen die 6 weken na de definitieve aanslag. Dat zou betekenen dat je alleen over die jaren bezwaar kan aantekenen als je aanslag pas onlangs definitief is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tehh schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:36:
[...]
Ik denk ook wel eens na over een extra ORV, al is dat dan inderdaad voor het geval ik zonder werk zit of inmiddels geswitcht ben van baan. Mijn huidige werkgever heeft nabestaandenpensioen namelijk goed geregeld, mijn vrouw zou tot aan haar AOW 70% van mijn salaris krijgen en mijn dochter ook nog eens zo'n 10% tot haar 28e.
Weet je zeker dat zijn 70% van je salaris krijgt? Het is meestal namelijk maar 70% van wat je tot aan je AOW leeftijd aan ouderdomspensioen zou kunnen opbouwen. En dat is dus een stuk minder dan je salaris. Daarnaast, krijg je dat ook als je gestopt bent met werken? Of heb je dan toch een groot 'gat' in het nabestaandenpensioen?
Daarnaast wordt 60% van de resterende hypotheekschuld afgelost waardoor ik mij eerder moet zorgen voor een plotselinge duw als ik bovenaan de trap sta :+
Toch heb ik wel min of meer besloten om geen extra ORV af te sluiten.
Je hebt dan blijkbaar toch al een overlijdensrisicoverzekering? Die die 60% van je hypotheek aflost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
SvV_Ying schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:45:
[...]

Mooi streven, hoe ben je tot dat bedrag gekomen?

Als ik dat soort bedragen zie, maak ik mij haast zorgen om mijn eigen plan, wat van een stuk minder uitgaat. Misschien denk ik er te simpel over, maar als ik als volgt reken:

Over een jaar of 15 hoop ik geen hypotheekkosten meer te hebben, wat nu het grootste deel van de vaste lasten is. Ik denk dat we dan samen kunnen leven van zo’n €2500 per maand. Dat is €30.000 per jaar. Om dan 20 jaar eerder te stoppen met werken hebben we €600.000 nodig. Daarna komen ook de aow en pensioen, wat inmiddels al leuk aan het opbouwen is.

Ik ga nu voorbij aan inflatie, maar aan de andere kant zal ik ook niet al het vermogen opnemen, maar laten staan waardoor er rendement over blijft komen al die jaren.

En dan wonen we ook in een volledig afbetaald huis met een flinke overwaarde dus.

Ik heb dus het idee dat ik bij zo’n 6-7 ton ‘al’ kan zeggen dat we financieel onafhankelijk zijn.
Geen probleem, gebasseerd op kosten voor onderhoud van mijzelf en mijn vrouw samen, en de aanvullende kosten voor een bejaarden tehuis en verzorging aan huis, ik ben liever dood dan nog 10 jaar als kas plantje in een bejaarden tehuis, maar heb 3 kids en die kijken er mogelijk anders tegenaan als mijn vrouw/ik eenmaal op die leeftijd zijn.

We kijken heel erg naar de behoeftes van onze groot ouders in azie en hoe familie daar zware druk ondervind ivm thuis zorg.

Hoe ouder wij worden hoe meer onderhoud we vergen en kosten genereren, daar wil ik mijn kids niet mee opzadelen. De emoties, kosten, frustraties die daar bij komen kijken daar wil ik niet dat mijn kids mee hoeven te maken krijgen.

Ik kan ze dan mischien financieel niet veel ontzien, maar ik probeer ze wel een zo fijn en obstakeloos leven te geven met veel liefde en zorg. Nu is het wel een stuk cultuur bij ons met zelfzorg etc. Ik wil voornamelijk voor mijn vrouw een mooi pensioen, mocht ik er niet van kunnen genieten, zodat in dat geval zij onbezorgd kan genieten van famile.

Het niet meer hebben van hypotheek kosten is idd een must op latere leeftijd vind ik, het is zo enorme kosten post tenzij je na 10/15 jaar je hypotheek laat herberekenen dan valt het maandelijkse bedrag met de tijd mischien wel mee, maar dan nog.

[ Voor 17% gewijzigd door Wowhead op 29-12-2021 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:56:
[...]

Weet je zeker dat zijn 70% van je salaris krijgt? Het is meestal namelijk maar 70% van wat je tot aan je AOW leeftijd aan ouderdomspensioen zou kunnen opbouwen. En dat is dus een stuk minder dan je salaris. Daarnaast, krijg je dat ook als je gestopt bent met werken? Of heb je dan toch een groot 'gat' in het nabestaandenpensioen?
Het is inderdaad geen 70% van het huidige salaris :X, desalniettemin is het meer dan wat mijn vrouw zelf verdient op jaarbasis. En zoals ik al zei is dat m.n. als ik nog werk bij de huidige werkgever, vandaar dat ik ook overwogen heb om alsnog een extra ORV af te sluiten voor het geval ik stop met werken of ergens anders ga werken.
Je hebt dan blijkbaar toch al een overlijdensrisicoverzekering? Die die 60% van je hypotheek aflost?
Zeker, daarom ging het ook over een extra ORV (met een lump-sum uitkering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wowhead schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:11:
[...]
Hoe ouder wij worden hoe meer onderhoud we vergen en kosten genereren, daar wil ik mijn kids niet mee opzadelen. De emoties, kosten, frustraties die daar bij komen kijken daar wil ik niet dat mijn kids mee hoeven te maken krijgen.

Ik kan ze dan mischien financieel niet veel ontzien, maar ik probeer ze wel een zo fijn en obstakeloos leven te geven met veel liefde en zorg. Nu is het wel een stuk cultuur bij ons met zelfzorg etc. Ik wil voornamelijk voor mijn vrouw een mooi pensioen, mocht ik er niet van kunnen genieten, zodat in dat geval zij onbezorgd kan genieten van famile.
Als je aangeeft dat je het FO kapitaal ook voor het pensioen van jou en je vrouw moet gebruiken, dan ga ik er vanuit dat je verder geen pensioen via een werkgever opbouwt of hebt opgebouwd. Ik denk dat een hoop mensen onderschatten hoeveel een redelijk pensioen kost of waard is. Als je een 'gewone' pensioenregeling hebt, dan loopt de waarde daarvan ook snel in de tonnen, vaak al in de orde van grootte van een half miljoen voor een 'normaal' inkomen. Ik weet ook niet of je ook volledige AOW hebt (als je spreekt over grootouders in Azië, dan kan het zijn dat je niet de volledige 50 jaar voor de AOW leeftijd in Nederland hebt gewoond)? Dat is ook een behoorlijk waardevolle 'basis'.

Ik denk dat best veel mensen in dit topic het pensioenkapitaal en het FO kapitaal meer als twee aparte zaken zien. Als iemand dan denkt dat je totale kapitaal alleen voor de FO periode tot de AOW leeftijd nodig zou zijn, dan kan dat tot verwarring leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:30:
[...]

Als je aangeeft dat je het FO kapitaal ook voor het pensioen van jou en je vrouw moet gebruiken, dan ga ik er vanuit dat je verder geen pensioen via een werkgever opbouwt of hebt opgebouwd. Ik denk dat een hoop mensen onderschatten hoeveel een redelijk pensioen kost of waard is. Als je een 'gewone' pensioenregeling hebt, dan loopt de waarde daarvan ook snel in de tonnen, vaak al in de orde van grootte van een half miljoen voor een 'normaal' inkomen. Ik weet ook niet of je ook volledige AOW hebt (als je spreekt over grootouders in Azië, dan kan het zijn dat je niet de volledige 50 jaar voor de AOW leeftijd in Nederland hebt gewoond)? Dat is ook een behoorlijk waardevolle 'basis'.

Ik denk dat best veel mensen in dit topic het pensioenkapitaal en het FO kapitaal meer als twee aparte zaken zien. Als iemand dan denkt dat je totale kapitaal alleen voor de FO periode tot de AOW leeftijd nodig zou zijn, dan kan dat tot verwarring leiden.
Ik bouw nu in NL pensioen op maar hebt 11 jaar aan pensioen opgebouwd in het buitenland verbruikt voor het aanschaf van een huis in NL dus heb ik een flink gat om op te vullen :)

Ik ben niet enorm vertrouwend in onze overheid en wat er eventueel overblijft van een pensioen/ AOW als het zo ver is voor mij, vandaar liever safe met eigen kapitaal dan op mijn 70e broodjes/bloemetjes en zooi die uit de vuilnisbakken is gevist, oud papier verzamelen en verkopen op de hoek van de straat zoals oudjes doen in azie.

(ja ik weet enorme verschillen tussen deze continenten, maar toch) in NL ook veel oudjes die amper rond komen elke maand, lijkt me verschrikkelijk op je oude dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:23:
[...]

Maar dit is dus vooral mogelijk als de hypotheekschuld (of het af te lossen deel daarvan) erg klein is in verhouding tot je beleggingsportefeuille. Ik kan mij voorstellen dat dit bij veel mensen niet het geval is.
Klopt. Dat had ik ook benoemd als praktisch nadeel nummer 2 :)
En je benoemde eerder al het behoorlijke risico dat je rente dan voor relatief korte termijn vast staat. Je ruilt dan een 'simpele' (aflossingsvrije) hypotheek, waarbij je de rente op een door jou gewenst moment voor lange tijd kunt vastzetten, in voor een marginlening die voor maar korte termijn vast staat. Eigenlijk dus simpelweg het inruilen van een stukje 'zekerheid' voor een lagere maandlast. Wat je ook maar net moet willen.
'Behoorlijk risico' is ook maar net hoe je het beschouwt.

Een langere rentevastperiode levert twee zekerheden op: één voor jou, in de zin dat de toekomstige maandlasten vandaag vast staan. En één voor de geldverstrekker: zij vragen vandaag een hogere rente zodat het risico van een stijgende rente in de toekomst gecompenseerd wordt.

Ik heb persoonlijk geen noodzaak om de toekomstige maandlasten voor een langere periode vast te zetten. Als belegger accepteer ik het risico van koersschommelingen; dan is het een kleine stap om ook renteschommelingen te accepteren. En dan vind ik het niet zinvol om méér te betalen om dit risico voor de geldverstrekker weg te nemen.

Bij het afsluiten van de hypotheek had ik destijds gekozen voor 10 jaar rentevast. Het liefst had ik een variabele rente, maar korter dan 10 jaar vast was volgens de hypotheekadviseur niet mogelijk volgens de geldende normen in mijn situatie destijds.

Waarom ik dan toch voor kies voor een aantal jaren vast met de opties: transactiekosten. Het is efficienter voor mij en voor de tegenpartij om minder vaak te hoeven handelen. Dat maakt het mogelijk om dichter bij de marktrente te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Enorm pensioengat, enorm AOW-gat, geen vertrouwen in de overheid en all in op crypto? Daar zou ik toch niet dapper genoeg voor zijn hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:09:
Enorm pensioengat, enorm AOW-gat, geen vertrouwen in de overheid en all in op crypto? Daar zou ik toch niet dapper genoeg voor zijn hoor.
Is natuurlijk wel een momentopname. Hij wil nog 3.5k opbouwen in crypto en daarna in aandelen inleggen. Maar is wel een risico op het huidige moment, ben ik met je eens

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Fijn om de jaaroverzichten van anderen eens te zien.
We zijn weer een jaar dichter bij FO, waar deze grens dan ook ligt. en hoeveel je ook hebt gespaard. ;).

Dit jaar is weer een bijzonder jaar geweest. Inkomen verhoogd, vaste uitgaven verlaagd.
Maar 1-malige uitgaven waren dit jaar hoger dan ooit.

Samenvatting van 2021:
10K geïnvesteerd in zonnepanelen. (opbrengst dit jaar was al 6700kwh -> 1725 euro)
20K geïnvesteerd in een nieuwe tuin.
20K geïnvesteerd in overige delen van het huis -> isolatie, dak reparatie }:| , nieuwe WC, nieuwe tuindeuren. (

Bedrijfsaandelen hebben 15K+ opgeleverd. (van 4K naar 21K in 1 jaar tijd *O* ).
Crypto heeft veel opgeleverd.
Aandelen hebben veel opgeleverd.
de 2 Salarissen zijn gestegen,
kosten auto's zijn verlaagd, al had ik in het corona-tijdperk beter elke rit met een taxi kunnen afleggen. Bijna een euro per kilometer betaald in totaal. -O-
Hypotheek rente opnieuw vastgezet op 0,95% en 1,6%

Opnieuw maximaal boete vrij kunnen aflossen op de hypotheek.
Hypotheek is nog maar 130K (van de oorspronkelijke 270K), woningwaarde nu 400K - 500K (huis van 1 van de buren is nu verkocht voor 600+K), in 7,5 jaar tijd, de lage maandlasten beginnen nu echt fijn te worden.

Spaarpotje is dus wel aardig geplunderd. maar wonen nu wel fijner met nog lagere maandlasten. 140 euro rente per maand.
Ben nu 32, FO leeftijd staat nog steeds op 42 jaar. en al 5 jaar lang op schema.

Ik blijf ook de neveneffecten van de weg naar FO fijn vinden.
Momenteel kunnen we het waarschijnlijk 5 jaar uithouden als we morgen beiden stoppen met werk.
na die 5 jaar zouden we het huis moeten verkopen waardoor er nog eens 270K vrijkomt, waar we het nogmaals 5 jaar mee moeten kunnen volhouden, helaas met hogere woonkosten...
Die wetenshap geeft zoveel rust in mijn hoofd. Mochten onze banen verdwijnen op een andere manier dan zullen uitkeringen de boel verder verlengen.
Ik zie hoeveel moeite mijn ouders altijd hebben gehad om rond te komen(en nogsteeds), ik ben serieus blij dat ik mijzelf met deze mind set in een andere positie heb weten te krijgen

Plannen voor volgend jaar:
spaarrekening weer aanvullen.
Maximaal aflossen op de hypotheek.
Even geen grote investeringen meer in het huis.
Onderzoek doen, om het huis van het gas af te halen, met mogelijkheden tot een semi-off-grid systeem.
Meer salaris onderhandelen.
Snijden in maandelijkse uitgaven.
Meer tijd investeren in aandelen.
Nieuwe planning maken voor FO, aangezien ik afgelopen 5 jaar een hoop nieuwe inzichten heb gekregen die ik erin wil verwerken.
Al lijkt het huidige plan van 5 jaar geleden nog steeds te kloppen, maar dat is onder meer te denken aan meevallers, zoals bijvoorbeeld de bedrijfsaandelen koers dit jaar. Crypto meevallers worden uitgegeven aan fun en staan helemaal los van FO. zodat we ons nu ook al rijk en FO kunnen voelen, zonder in te leveren om de toekomst plannnen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

Tazzios

..

Smuggler schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:28:
..

Samenvatting van 2021:
10K geïnvesteerd in zonnepanelen. (opbrengst dit jaar was al 6700kwh -> 1725 euro)
20K geïnvesteerd in een nieuwe tuin.
20K geïnvesteerd in overige delen van het huis -> isolatie, dak reparatie }:| , nieuwe WC, nieuwe tuindeuren. (
...
Goed bezig maar pas op met wat je een 'investering' noemt in dit topic hè? :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Members only:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blik1984
Blik1984 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Tijd voor weer een kwartaalupdate, was deze even vergeten
Deze weer even updaten naar de jaar-update, Q4 is een bewogen kwartaal geworden. We hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Best wat keuzes te maken de komende tijd, maar ik voorzie vooral dat mijn spaargeld flink omlaag zal gaan. Dat zal vanaf Q1-2022 de nodige impact maken door verkoop van aandelen, dubbele lasten en lagere inleg in aankoop aandelen. Maar nu eerst het jaar afsluiten:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tazzios schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:51:
[...]

Goed bezig maar pas op met wat je een 'investering' noemt in dit topic hè? :+
haha idd, vooral die tuin :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Members only:

Voor mij een prima jaar. Aflossing op de hypotheek gedaan om de laatste trap rentekorting te krijgen, om de maandlasten te drukken en als preventieve hedge tegen evt. rentestijging (nog 3 jaar rentevast).

Volgend jaar even kijken hoe de verhouding wordt, wsch meer ETF + een verbouwing.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Members only:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-06 22:16
Toch een beetje bizar dat met dit inkomen de BSO/opvang ook nog eens goedkoper zou worden...... dit soort sigaren moet uiteindelijk toch door de belastingbetaler worden opgebracht.

[ Voor 17% gewijzigd door Omayyad op 29-12-2021 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Haha geweldig enorm bedrag cashen door de overwaarde, en dan zelf gaan schoonmaken. :*)
Die hard FO worden.

Ik doe het ook nog altijd zelf hoor, maar ik denk dat er ergens wel een omslagpunt komt waarbij ik de tijd er niet meer voor over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 23:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Als daar dagelijks geluk uit terug komt noem ik dat zeker een investering ;).
natuurlijk zien de meesten dit als achteloos geld over de balk smijten.
Maar ik heb nu met mooi weer, wel 100m² meer ontspanningsruimte ;).
tja over verkoopwaarde kan ik niet spreken, aangezien er geen plannen zijn om het huis te verkopen.
maar het scheelde verhuizen naar een woning met wel een fatsoenlijke tuin ;).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Omayyad schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:36:
[...]

Toch een beetje bizar dat met dit inkomen de BSO/opvang ook nog eens goedkoper zou worden...... dit soort sigaren moet uiteindelijk toch door de belastingbetaler worden opgebracht.
Ja… Ook bizar dat er nog steeds kinderbijslag wordt gegeven aan dit soort inkomens. Of inkomensafhankelijke combinatiekorting. Of überhaupt gratis onderwijs aan deze kinderen.

;)

Kinderopvang is in ieder geval ook voor mij een forse netto-post op de begroting, die op termijn anders ingezet kan worden.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
l.

[ Voor 100% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Cocytus schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:46:
[...]

Als ik je goed begrijp is de 'lening' hier de netto premie die je ontvangt bij het openen van de positie, en de 'rente' de waarde bij expirate van de box spread? Handel je zonder transactiekosten dat je nog een 'negatieve rente' oftewel winst op een box spread kunt behalen? Dit soort arbitragemogelijkheden worden meestal door de professionele partijen afgesneden. 0,3% is natuurlijk niet echt interessant, qua winst, maar als je het als lening ziet is het wel vrij efficiënt (voor een particulier).
Nouja negatieve rente van 0.4-0.6% is wel haalbaar hoor. Maakt het toch net wat leuker. Zeker als je hypotheek nu > 2% is bijvoorbeeld. Maar ten opzichte van 0.0% spaarrekening is het wat minder interessant. Maar toch bijna 'gratis' geld, er zijn altijd nog kleine risico's natuurlijk.
Nadeel is natuurlijk, zoals je zelf al zegt, dat je een vrij groot belegd vermogen moet hebben om dit te doen. Voor veel mensen zal de hypotheek significant hoger zijn dan een kwart van hun belegde vermogen.
We zitten wel in het FO topic dus dat geldt lang niet voor iedereen. En je hoeft ook niet de hele hypotheek gelijk af te lossen. stapjes van 10% per jaar bijvoorbeeld omdat dat vaak boetevrij kan.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-12-2021 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:33

Thompson

Beeromaniac

Begrijp ik het goed dat je op die standen staat mét een afgelost huis op je 35e? Damn...

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Thompson schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:58:
[...]

Begrijp ik het goed dat je op die standen staat mét een afgelost huis op je 35e? Damn...
Staat volgens mij echt een hypotheek bij van 100% LTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Met dit soort inkomens zit je in de hoogste 1% qua mensen die kdv afnemen. De winst zit hem natuurlijk in de andere 99% en de bijkomende verhoogde arbeidsparticipatie van die mensen.

Anderzijds is het wel een ietwat perverse prikkel dat mensen met de hoogste inkomens nu relatief het meeste betalen aan kdv, en dus netto het meest profiteren van deze nieuwe regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Blik1984 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:18:
[...]

Klopt. Qua woonwaarde is m'n verhuizing vrij horizontaal (verschil <100k), motivatie was vooral betere locatie qua familie/werk/school. M'n huidige overwaarde haal ik uit het huis en gaat dus naar 0.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cocytus schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:46:
[...]

Als ik je goed begrijp is de 'lening' hier de netto premie die je ontvangt bij het openen van de positie, en de 'rente' de waarde bij expirate van de box spread? Handel je zonder transactiekosten dat je nog een 'negatieve rente' oftewel winst op een box spread kunt behalen?
Kijk bijvoorbeeld naar de trade waarmee ik in 2019 de positie ben aangegaan:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/eoe-2019.png

En de terugbetaling:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/eoe-expiration-2021.png

Nominaal heb ik hiermee € 60000 geleend. Met de trade in 2019 ontving ik € 60509,96 na aftrek van transactiekosten, en heb ik twee weken geleden € 60002,52 terugbetaald. (De 2,52 zijn de transactiekosten bij assignment.)

Ik heb voor deze lening dus € 507,44 ontvangen met een looptijd van nagenoeg 2 jaar, dat vertaalt naar een effectieve rente van ongeveer -0,42% op jaarbasis.
Dit soort arbitragemogelijkheden worden meestal door de professionele partijen afgesneden. 0,3% is natuurlijk niet echt interessant, qua winst, maar als je het als lening ziet is het wel vrij efficiënt (voor een particulier).
Particulieren hebben andere arbitragemogelijkheden dan de professionele partijen. Voor professionele partijen kost het geld om een geldsaldo aan te houden (namelijk de negatieve marktrente). Als particulier kan je een klein geldsaldo aanhouden zonder dat daarvoor kosten in rekening gebracht worden. Of, zoals in mijn geval, kunnen ze het geld gebruiken om een andere lening af te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:33

Thompson

Beeromaniac

Blik1984 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:18:
[...]

Ah verrek doordat dat enkel bij de plannen voor volgend jaar vermeld stond en niet direct tegenover/bij de taxatie waarde overheen gekeken. Dat maakt e.e.a. al een stuk logischer. Nog steeds zeer indrukwekkend wel :)

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
[...]

Inderdaad hoger inkomen, daarom betaal ik al meer inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 21:31
....

[ Voor 99% gewijzigd door PSP123 op 30-12-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 10:40
PSP123 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:51:
Hi, ik ben benieuwd of mijn redenatie juist is m.b.t. onderstaande. Graag jullie reactie.

Situatie:
Afgelopen september heb ik samen met mijn vriendin een hypotheek afgesloten voor een nieuwe nieuwbouw woning. Om mijn bijdrage te financieren is gebruik gemaakt van de overwaarde van mijn huidige woning. De huidige woning wil ik behouden voor toekomstige verhuur.

Advies rapport hypotheek verstrekker:
Meneer Y wenst de huidige woning te behouden. Nadat u de nieuwbouwwoning heeft betrokken, zal deze
woning + uitstaande hypotheek naar box 3 ‘verhuizen’. De fiscus ziet dit dan als een zogenoemde ‘vervreemding/fictieve verkoop’ waarbij de WOZ-waarde als uitgangspunt geldt. Feitelijk ‘vervreemd’ u deze woning voor de WOZ-waarde minus de uitstaande hypotheekschuld. Voor dit advies zijn we uitgegaan van een vervreemdingssaldo van € 319.000 - € 52.918 =
€ 266.082 (huidige WOZ-waarde minus huidige hypotheek).

Het vervreemdingssaldo van meneer Y wordt verrekend met zijn aandeel in de
verwerving. Op basis hiervan kunnen we stellen dat meneer Y geen recht heeft op renteaftrek (€ 257.805 - € 266.082).

In schematisch overzicht ziet uw fiscale situatie omtrent hypotheekrenteaftrek er als volgt uit:
- Lineair € 185.700 rente in aftrek te brengen tot 25-07-2036 (aandeel mevrouw X)
- Lineair € 9.059 rente in aftrek te brengen tot 01-10-2051 (aandeel mevrouw X)
- Lineair € 241.299 geen renteaftrek (aandeel meneer Y)

Vraag:
Redeneer ik juist dat ik 'mijn' deel van de hypotheek namelijk 241.299eu als schuld in box 3 kan plaatsen bij de belastingaangifte over 2021? Zodat deze schuld op het gezamenlijke vermogen in box 3 in mindering gebracht kan worden ivm de vermogensheffing?

En bij het betrekken van de nieuwbouw woning in 2023, blijft deze schuld van 241.299eu dan in box 3 staan of verhuist deze naar box 1?
Hoe kan je iets financieren met een overwaarde als je het niet verkoopt?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2021 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:16

oscar82

De ondertitel

@Sport_Life happy wife = happy life dus goed bezig wat dat betreft. Denk je serieus dat je ooit nog “terug” kan naar een beduidend minder duur huis als je eenmaal een paar jaar in een huis zoals jouw nieuwe hebt gewoond? Bij mij zou dat echt betekenen dat je vanuit de buurt met keurige “ons soort mensen” terug zou gaan naar de voormalige achterstandswijk. Ik vraag me af hoe realistisch dat is. Bij mij zou een duurder huis pure lifestyle inflatie zijn en ik denk eerlijk gezegd niet dat ik daarna ooit nog terug zou kunnen. Gelukkig zit ik hier prima in mijn voormalige achterstandswijk. En zolang er geen life events plaatsvinden hoef ik ook niet te verhuizen. Of woon carrière te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:39:
[...]

Haha geweldig enorm bedrag cashen door de overwaarde, en dan zelf gaan schoonmaken. :*)
Die hard FO worden.

Ik doe het ook nog altijd zelf hoor, maar ik denk dat er ergens wel een omslagpunt komt waarbij ik de tijd er niet meer voor over heb.
Zal bij mij niet zo snel gebeuren. Ik voel me niet op mijn gemak als anderen/'vreemden' in mijn huis bezig zijn. Liever zelf dingen moeten doen dan een wildvreemde in mijn huis. Dus ook al zou ik het geld makkelijk hebben om iemand te kunnen inhuren, dan nog zal ik dat niet snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:09:
[...]

Zal bij mij niet zo snel gebeuren. Ik voel me niet op mijn gemak als anderen/'vreemden' in mijn huis bezig zijn. Liever zelf dingen moeten doen dan een wildvreemde in mijn huis. Dus ook al zou ik het geld makkelijk hebben om iemand te kunnen inhuren, dan nog zal ik dat niet snel doen.
Ach, koop een huis van 100 jaar oud en de lokale aannemer is binnen een half jaar een goede vriend. :) Ik spreek uit ervaring.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

oscar82 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:45:
@Sport_Life happy wife = happy life dus goed bezig wat dat betreft. Denk je serieus dat je ooit nog “terug” kan naar een beduidend minder duur huis als je eenmaal een paar jaar in een huis zoals jouw nieuwe hebt gewoond? Bij mij zou dat echt betekenen dat je vanuit de buurt met keurige “ons soort mensen” terug zou gaan naar de voormalige achterstandswijk. Ik vraag me af hoe realistisch dat is. Bij mij zou een duurder huis pure lifestyle inflatie zijn en ik denk eerlijk gezegd niet dat ik daarna ooit nog terug zou kunnen. Gelukkig zit ik hier prima in mijn voormalige achterstandswijk. En zolang er geen life events plaatsvinden hoef ik ook niet te verhuizen. Of woon carrière te maken
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2021 04:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-09 22:23
FO worden is natuurlijk ook een stuk gemakkelijker met een hoger inkomen. Het blijft een kwestie van leefstijl inflatie tegenhouden en het geld wat je daardoor overhoudt aan het werk zetten. Dat gaat makkelijker met 150k dan met 50k... De basisbehoeften blijven natuurlijk redelijk gelijk.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
oscar82 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:45:
[ Bij mij zou een duurder huis pure lifestyle inflatie zijn en ik denk eerlijk gezegd niet dat ik daarna ooit nog terug zou kunnen. Gelukkig zit ik hier prima in mijn voormalige achterstandswijk. En zolang er geen life events plaatsvinden hoef ik ook niet te verhuizen. Of woon carrière te maken
Hmm, ik ben het ergens met je eens naar ergens ook totaal niet...

Ik woon nu in een eengezinswoning. Een gewone tussenwoning uit 2014. Dat is voor sommige mensen al een luxe, dat begrijp ik. Zou ik ooit naar een flat willen? Echt niet!

Het liefst zou ik een vrijstaand huis (of 2-onder-1-kap) willen met een grote tuin. Ruimte voor een grote trampoline en ruimte voor een overdekt zwembad. Lijkt mij fantastisch voor mijn kinderen!
Maar: als de kinderen op een gegeven moment uit huis zijn dan zou ik dat niet meer willen. Dan zou ik het liefst alvast een huis gelijkvloers willen hebben voor mijn oude dag, wel met achtertuin.

De beneden verdieping van een appartementencomplex of van die rijtjeshuizen tegenwoordig met 2 verdiepingen (als beneden maar woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer, wasmachine/droger zijn).

Maar: ik ben opgegroeid in een woning van eind jaren '70. Ik heb nooit in een flat gewoond, dat stukje heeft ervoor gezorgd dat ik daar ook nooit in wilde wonen. Een groter huis zorgt ook voor verwachtingen voor de toekomst voor mijn kinderen ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RichieB schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:22:
[...]

Ach, koop een huis van 100 jaar oud en de lokale aannemer is binnen een half jaar een goede vriend. :) Ik spreek uit ervaring.
Ik heb jarenlang in een vooroorlogse woning gewoond, dus ook ervaring. Voordat we er in kwamen een flinke verbouwing gehad en daarna vooral veel doe het zelven. Wel voor het buitenwerk (schilderen) af en toe iemand ingehuurd, maar verder nooit een aannemer over de vloer gehad.

Wel een tijdje eens per week een hulp gehad. Ik werd daar helemaal niet gelukkig van. Los van dat ik me niet op mijn gemak voel net een vreemde in huis, kwam daar bij dat zij dingen toch soms anders deed dan wij gewend waren. En daar kan ik mij dan behoorlijk aan ergeren. Dus niet aan mij besteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
President schreef op donderdag 30 december 2021 @ 06:20:
[...]

Hmm, ik ben het ergens met je eens naar ergens ook totaal niet...

Ik woon nu in een eengezinswoning. Een gewone tussenwoning uit 2014. Dat is voor sommige mensen al een luxe, dat begrijp ik. Zou ik ooit naar een flat willen? Echt niet!
Er is natuurlijk wel een verschil tussen het stellen van bepaalde minimale wensen en lifestyle inflatie. Dat je ook met een laag inkomen en weinig vermogen de wens hebt om in een eengezinswoning te willen wonen, maakt het niet tot lifestyle inflatie als je niet kleiner gaat wonen. Net als dat het geen lifestyle inflatie is als je je verwarming op 20 graden zet in plaats van op 17 graden. Ja, je kunt ook leven met een lagere temperatuur en je bespaart daar ook geld mee, maar die wens van 20 graden is er niet ineens gekomen omdat je veel verdienende collega's het thuis ook 20 graden hebben. Dat is gewoon een minimale wens waar je ook bij een laag inkomen aan zou willen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:18
https://www.ad.nl/geld/iv...ieuwe-telefoons~ad0dbbdc/

Wat een geniaal artikel. Een auto gekocht, de keuken gedaan en geïnvesteerd in een rijbewijs. Dit zijn de drie keuzes die ik begrijp.

Bij elkaar zou daar voor mij zo'n 15.000€ in zitten. De 60k tegen 8.00% rendement gedurende 32 jaar had hem op zijn 54e zo'n 6,5 ton opgeleverd.

Hij was in één klap COAST FIRE geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door thatanas op 30-12-2021 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:09:
[...]

Ja eerlijk gezegd zou mij dat ook tegenhouden. Ik ben dan zo'n type die zelf de haren uit het putje gaat halen omdat het genant is om dat door een ander te laten doen. Het zit ook niet echt in mijn aard om anderen 'aan het werk' te zetten omdat ik normaal altijd alles zelf doe. 1 van de FO eigenschappen die ik misschien moet afleren. Leren delegeren.

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Zou het in het kader van FO niet handig zijn om van koop naar huurhuis te verkassen? Als je aan de verkoop van je huis 450k over kan houden, zou je daar in de 4% swr-theorie bijvoorbeeld maandelijks 1500€ huur van kunnen betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

oscar82 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:42:
Zou het in het kader van FO niet handig zijn om van koop naar huurhuis te verkassen? Als je aan de verkoop van je huis 450k over kan houden, zou je daar in de 4% swr-theorie bijvoorbeeld maandelijks 1500€ huur van kunnen betalen.
Of je neemt een hypotheek (1% bruto rente) op je huis en belegt het geleende geld. Dan kun je in je koophuis blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Dan is het toch logischer om in een koophuis met hoge hypotheek te gaan zitten, is een stuk goedkoper (én als de huizen prijzen stijgen heb je extra rendement).
edit: too slow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Wat je ook wel ziet is mensen die redelijk kunnen klussen en steeds “projecten” kopen, opknappen terwijl ze er wonen, verkopen met flinke winst, en met de overwaarde weer een groter project kopen. Zo zijn er mensen die met bescheiden salaris een flinke “wooncarriere” gemaakt hebben, maar wel zo’n 10 jaar áltijd tussen verbouwingen en renovaties hebben gezeten. Je moet er maar zin in hebben (en enigszins twee rechterhanden) maar is wel een route Om met een blijvend lage hypotheek (want vaak nauwelijks gestegen leencapaciteit) steeds groter te kunnen gaan wonen en vermogen in stenen op te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
- Wat is de huur van een woning die vergelijkbaar is met je woning van 450k? Kun je die voor 1500 huren?
- De huur zal in de loop van de jaren stijgen. Ook al zou dat maar de inflatie van 2% per jaar zijn (in de praktijk is de stijging vaak een stuk hoger), dan heb je bovenop je onttrekking voor de huur ook nog 2% groei van je vermogen nodig om de toekomstige huur te kunnen blijven betalen. Zodat je een veel hoger jaarlijks rendement nodig hebt. Of alsnog gaat interen op je vermogen. Vooral met de verwachting dat de huur meer zal stijgen dan de inflatie kun je hier wel eens nat gaan.
- Als het om de lange termijn gaat, dus los van tijdelijke ups en downs, dan zal je koopwoning ook in waarde stijgen, op zijn minst vergelijkbaar met de inflatie. Je hebt dus niet alleen te maken met het uitsparen van huur, maar ook met het missen van rendement op je eigen woning.
- Je ruilt de zekerheid van de lage maandlasten in voor onzekerheid over de toekomstige huur en het toekomstige beleggingsrendement.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een huis rendeert op zichzelf al vrij goed historisch gezien, plus je hebt er woongenot van (meer dan van een huurwoning met gelijke lasten).
Voordeel van de constructie die we nu hebben is dat een behoorlijk deel van de lening in box 3 valt , wat weer gunstig is voor FO (beleggingen).

Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2021 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:52:
[...]

- Wat is de huur van een woning die vergelijkbaar is met je woning van 450k? Kun je die voor 1500 huren?
- De huur zal in de loop van de jaren stijgen. Ook al zou dat maar de inflatie van 2% per jaar zijn (in de praktijk is de stijging vaak een stuk hoger), dan heb je bovenop je onttrekking voor de huur ook nog 2% groei van je vermogen nodig om de toekomstige huur te kunnen blijven betalen. Zodat je een veel hoger jaarlijks rendement nodig hebt. Of alsnog gaat interen op je vermogen. Vooral met de verwachting dat de huur meer zal stijgen dan de inflatie kun je hier wel eens nat gaan.
- Als het om de lange termijn gaat, dus los van tijdelijke ups en downs, dan zal je koopwoning ook in waarde stijgen, op zijn minst vergelijkbaar met de inflatie. Je hebt dus niet alleen te maken met het uitsparen van huur, maar ook met het missen van rendement op je eigen woning.
- Je ruilt de zekerheid van de lage maandlasten in voor onzekerheid over de toekomstige huur en het toekomstige beleggingsrendement.
Dat, plus fiscaal is een woning in box 1 veel gunstiger dan box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:06:
[...]

alleen als je weinig vermogen hebt toch t.o.v. je hypotheek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:06:
[...]

Overigens zou ik het huis verkopen en iets gaan huren zeker overwegen als je geen kinderen hebt en al enigszins op leeftijd bent. Je kunt dan m.i. veel beter je vermogen 'opeten' en er lekker van genieten in plaats van dat je met een (bijna) afgelost huis zit en van een matig pensioen moet rondkomen.

Maar ik denk dat je de vraag beter iets verder kunt uitbreiden. Kun je misschien beter 'van de bank huren' (aflossingsvrije hypotheek waarbij je alleen rente betaalt) in plaats van de hypotheek aflossen. Die gedachte zouden een hoop mensen wat eerder in hun wooncarrière moeten overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Net terug van een leerzaam uurtje bij de bank over leningen voor mijn projecten voor volgend jaar.

- renovatielening voor duurzame verbeteringen kan aan 1,7% op 7j zonder bijkomende kosten.
- lening op 10j voor aankoop deel naakte eigendom kan aan 0,99% vast mits wat bespreekbare voorwaarden.

Ben er nog niet helemaal uit wat ik concreet ga doen maar ik ben weer een beetje mee met de zaak, was weeral een hele tijd geleden dat ik nog met leningen ben bezig geweest, een leerzaam uurtje, dat is ook al wat waard.

• Tehh
  • Niet online
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de kinderopvang pas vanaf 2024 in stappen wordt verhoogd tot die 95%. Natuurlijk kan ik de bron nergens meer terugvinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59
Tehh schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:38:
[...]

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de kinderopvang pas vanaf 2024 in stappen wordt verhoogd tot die 95%. Natuurlijk kan ik de bron nergens meer terugvinden...
https://www.kabinetsforma...oord-15-december-2021.pdf
Zie tabel pagina 4.
De netto uitgaven voor "Kinderopvang werkenden (95% + loslaten kgu" zie je pas vanaf 2025 substantieel toenemen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tehh schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:38:
[...]

Wel zuur, dan is de jongste er bijna vanaf. Dan hebben de jongeren het wel over de basisbeurs dat deze niet met terugwerkende kracht recht getrokken wordt, maar deze hakt er ook wel in (2 kinderen 3 dagen = 2800 bruto hier).

Overigens eerst maar zien wat de uitvoering precies is, tarieven tussen verschillende opvang soorten zijn gigantisch, ik verwacht een 95% over een vastgesteld tarief per opvang soort. (en zal je van de opvang wel een 'vrijwillige' bijdrage mogen leveren).

Maar voor de FO planning hou ik nergens rekening mee ;)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Tehh
  • Niet online
CaLeX schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:36:
[...]

Wel zuur, dan is de jongste er bijna vanaf. Dan hebben de jongeren het wel over de basisbeurs dat deze niet met terugwerkende kracht recht getrokken wordt, maar deze hakt er ook wel in (2 kinderen 3 dagen = 2800 bruto hier).

Overigens eerst maar zien wat de uitvoering precies is, tarieven tussen verschillende opvang soorten zijn gigantisch, ik verwacht een 95% over een vastgesteld tarief per opvang soort. (en zal je van de opvang wel een 'vrijwillige' bijdrage mogen leveren).

Maar voor de FO planning hou ik nergens rekening mee ;)
Tjah, onze dochter is ook niet op het financieel gunstigste moment geboren. Slechts 2 dagen verlof voor mij en de volle pond voor kov t/m dat ze in groep 3/4 ofzo zit.
En inderdaad verwacht ik ook dat 95% van een standaardtarief wordt vergoed. In onze regio zitten alle opvanglocaties wel ongeveer € 1,- boven dat tarief. Als dat zo blijft dan wordt in de praktijk dus zo'n 85% vergoed. Dat is meer dan nu, maar zal voor ons (1 kind 2 dagen) ongeveer € 150/maand besparen. Geen wereldschokkende bedragen en dat wordt wel weer gecompenseerd door de IACK.
Gelukkig wordt de IACK alleen afgeschaft voor kinderen geboren vanaf 2025. Wat dat betreft profiteren we nog een tijdje van IACK i.c.m. hogere vergoeding bso. Dat maakt toch weer wat goed.

• Tehh
  • Niet online
Mr_Blobby schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:19:
[...]
https://www.kabinetsforma...oord-15-december-2021.pdf
Zie tabel pagina 4.
De netto uitgaven voor "Kinderopvang werkenden (95% + loslaten kgu" zie je pas vanaf 2025 substantieel toenemen.
Mooie pdf trouwens. Ik zie ook dat de onbelaste reiskostenvergoeding eindelijk verhoogd wordt (per 2024).

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56
En dat de aanpassing van de grondslag voor de VRH budgetneutraal gaat.

• Rubbergrover1
CaLeX schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:36:
[...]

Als je relatief veel van de kinderopvang zelf moet betalen, dan heb je ook een relatief hoog inkomen. Dat is wel een iets andere situatie dan bij studenten die vaak geen of nauwelijks inkomen hebben. Als je het inkomen van een student zou hebben, dan zou je op dit moment ook 96% van de kinderopvangkosten vergoed krijgen.

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:33:
[...]

Overigens zou ik het huis verkopen en iets gaan huren zeker overwegen als je geen kinderen hebt en al enigszins op leeftijd bent. Je kunt dan m.i. veel beter je vermogen 'opeten' en er lekker van genieten in plaats van dat je met een (bijna) afgelost huis zit en van een matig pensioen moet rondkomen.

Maar ik denk dat je de vraag beter iets verder kunt uitbreiden. Kun je misschien beter 'van de bank huren' (aflossingsvrije hypotheek waarbij je alleen rente betaalt) in plaats van de hypotheek aflossen. Die gedachte zouden een hoop mensen wat eerder in hun wooncarrière moeten overwegen.
Wat is dan het omslagmoment wanneer een aflossingsvrije hypotheek beter / slimmer wordt dan een annuïteitenhypotheek?

Misschien als je de rente kan betalen vanuit een veilig percentage onttrekking van de (defensief belegde) overwaarde?
Wat ik daarmee bedoel is dat je op een gegeven moment zo veel overwaarde hebt opgebouwd door aflossing en waarde stijging dat je door dat op te nemen in de vorm van aflossingsvrije hypotheek je de kosten daarvan in ieder geval gedekt hebt met een gematigde opname. Of: is dat bij een hypotheekrente van <2% eigenlijk altijd het geval en zou je de aflossingsvrije component continu moeten maximaliseren? Dus om de zoveel jaar weer ophogen?
Zo op een eerste blik maak je dan lekker gebruik van blootstelling aan de beurs als ook de woningmarkt.
Persoonlijk hecht ik naast het maken van rendement ook veel waarde aan het laag houden van kosten. Vanwege de lage totale kosten ben ik nu tijdens de opbouwfase nog best blij met de annuïteiten. Ik wil niet 30 jaar of langer een aflossingsvrije hypotheek aanhouden omdat ik dat zonde vind van alle rente die je dan betaalt. Anderzijds is mijn LTV onder de 55% en is het altijd leuk om constructies te blijven optimaliseren.
Vrh effect in box 3 laat ik even buiten beschouwing omdat ik de komende jaren nog onder de partnerdrempel blijf. Idem met effect hra dat met de lage rente al klein is en langzaam afgebouwd wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door oscar82 op 30-12-2021 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De hoogte van de hypotheek heeft geen effect op je exposure op de woningmarkt. De bank neemt namelijk met de hypotheek geen deel van het risico of winst over. Zelfs al sta je 150% onder water dan zal de bank dat prima vinden zo lang je aan de maandelijkse verplichting voldoet. Hooguit krijg je een ander rentetarief omdat het risico impact voor de bank wanneer je wel stopt met betalen hoger wordt.

Voor onze nieuwe woning zitten wij rond de 65% LTV en van die 65% is 25% aflossingsvrij. Persoonlijk had ik liever meer gehad maar dan had ik zelf meer geld moeten inleggen gezien de private lease aardig drukt op het te lenen bedrag.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41

Zenix

BOE!

Een goed jaar gehad :)

Members only:

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:10:
Wat je ook wel ziet is mensen die redelijk kunnen klussen en steeds “projecten” kopen, opknappen terwijl ze er wonen, verkopen met flinke winst, en met de overwaarde weer een groter project kopen. Zo zijn er mensen die met bescheiden salaris een flinke “wooncarriere” gemaakt hebben, maar wel zo’n 10 jaar áltijd tussen verbouwingen en renovaties hebben gezeten. Je moet er maar zin in hebben (en enigszins twee rechterhanden) maar is wel een route Om met een blijvend lage hypotheek (want vaak nauwelijks gestegen leencapaciteit) steeds groter te kunnen gaan wonen en vermogen in stenen op te bouwen.
Dat is een mooie manier inderdaad. Eigenlijk zou je de uren die je hebt geklust ook moeten omrekenen. Stel dat je niet had verbouwd, maar had overgewerkt, waar was je dan op uitgekomen? En heeft dat dan net zoveel lol of stress opgeleverd?

Overwerk moet natuurlijk wel mogelijk zijn, maar flink verbouwen is ook praktisch een tweede baan voor een bepaalde periode.
Kosten koper, verhuizing, aankleding etc... volgens mij moet je het echt slim aanpakken wil je er dik op verdienen. Even los van een algemene stijgende trend van woningprijzen.

[ Voor 7% gewijzigd door Phony op 30-12-2021 20:17 ]

• Valorian
Phony schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:03:
[...]

Dat is een mooe manier inderdaad. Eigenlijk zou je de uren die je hebt geklust ook moeten omrekenen. Stel dat je niet had verbouwd, maar had overgewerkt, waar was je dan op uitgekomen? En heeft dat dan net zoveel lol of stress opgeleverd?

Overwerk moet natuurlijk wel mogelijk zijn, maar flink verbouwen is ook praktisch een tweede baan voor een bepaalde periode.
Haha ja klopt, dat vergeten mensen denk ik. Maar het zijn natuurlijk ook vaak zat mensen die niet meteen op een andere manier ook geld hadden kunnen verdienen met die uren (al zou je theoretisch kunnen stellen dat ze ook een bijbaan als klusser hadden kunnen nemen ;) ). Ik denk dat het sowieso pas loont als je bereid bent “in de zooi” te zitten (dus nooit dubbele lasten, ongeacht formaat en duur verbouwing) én zelf veel kan of dat kunt leren. Want zodra je veel gaat uitbesteden gaat het hard met kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
Phony schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:03:
[...]

Dat is een mooie manier inderdaad. Eigenlijk zou je de uren die je hebt geklust ook moeten omrekenen.
Jij rekent de uren die je hebt zitten gamen (of vul maar een hobby in) ook om? Mensen die dit doen, zijn verzot op klussen en leven zich hierin uit. En maken daarmee gelijk een mooie winst.

Ik kan daar alleen maar "jaloers" op zijn, op zulke rechterhanden!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
oscar82 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:55:
[...]

Wat is dan het omslagmoment wanneer een aflossingsvrije hypotheek beter / slimmer wordt dan een annuïteitenhypotheek?

Misschien als je de rente kan betalen vanuit een veilig percentage onttrekking van de (defensief belegde) overwaarde?
Wat ik daarmee bedoel is dat je op een gegeven moment zo veel overwaarde hebt opgebouwd door aflossing en waarde stijging dat je door dat op te nemen in de vorm van aflossingsvrije hypotheek je de kosten daarvan in ieder geval gedekt hebt met een gematigde opname. Of: is dat bij een hypotheekrente van <2% eigenlijk altijd het geval en zou je de aflossingsvrije component continu moeten maximaliseren? Dus om de zoveel jaar weer ophogen?
Zo op een eerste blik maak je dan lekker gebruik van blootstelling aan de beurs als ook de woningmarkt.
Persoonlijk hecht ik naast het maken van rendement ook veel waarde aan het laag houden van kosten. Vanwege de lage totale kosten ben ik nu tijdens de opbouwfase nog best blij met de annuïteiten. Ik wil niet 30 jaar of langer een aflossingsvrije hypotheek aanhouden omdat ik dat zonde vind van alle rente die je dan betaalt. Anderzijds is mijn LTV onder de 55% en is het altijd leuk om constructies te blijven optimaliseren.
Vrh effect in box 3 laat ik even buiten beschouwing omdat ik de komende jaren nog onder de partnerdrempel blijf. Idem met effect hra dat met de lage rente al klein is en langzaam afgebouwd wordt.
Ik denk dat er niet slechts één omslagmoment is. Je kiest voor aflossingsvrij om de volgende redenen:
1) lagere verplichte maandlasten. In minder tijden ben je flexibeler omdat je minder verplichte aflossing hebt.
2) je verwacht zelf een hoger rendement te betalen en bouwt dus zelf op om in een later stadium af te lossen. Dit is interessant wanneer de hypotheekrente een stuk lager is dan je verwachte rendement. Let op dat er vaak wel een renteopslag geldt voor aflossingsvrij.
3) een aflossingsvrij deel (nieuw regime) in box 3, omdat de besparing op VRH groter is dan de HRA. Let op: bij omzetten van een oud regime (pre 2013) blijft een aflossingsvrijj deel in box 1.

Maar je zegt dat je niet 30 jaar of langer een hupotheekvrij deel wilt om de kosten laag te houden. Dus eigenlijk is dat omslagpunt niet eens zo van belang, maar zul je een aantal fundamentele keuzes moeten maken.
Kies je voor zekerheid, of voor mogelijk meer rendement? Dit hangt natuurlijk ook erg af van de hoogte van je vermogen en je verdiencapaciteit. Hoe makkelijk kun je daarmee een klap opvangen indien je offensief hebt belegd, maar de koersen zijn gedaald.
Valorian schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:10:
[...]

Haha ja klopt, dat vergeten mensen denk ik. Maar het zijn natuurlijk ook vaak zat mensen die niet meteen op een andere manier ook geld hadden kunnen verdienen met die uren (al zou je theoretisch kunnen stellen dat ze ook een bijbaan als klusser hadden kunnen nemen ;) ). Ik denk dat het sowieso pas loont als je bereid bent “in de zooi” te zitten (dus nooit dubbele lasten, ongeacht formaat en duur verbouwing) én zelf veel kan of dat kunt leren. Want zodra je veel gaat uitbesteden gaat het hard met kosten.
Klopt hoor. En er is ook nogal een verschil tussen continu in de zooi zitten, of klussen per kamer/verdieping kunnen aanpakken zodat je wel schoon kunt wonen. In dat laatste geval is het helemaal niet zo erg wanneer het dan een meerjarenplan wordt.

Nu het aanbod hier in de regio zeer beperkt is en ons droomhuis zich maar niet aandient zit ik er sterk aan te denken om als tussenoplossing toch maar zoiets te gaan doen. Dan gaan we er op korte termijn sowieso een stukje op vooruit, en aangezien ik best handig ben vind ik het ook wel leuk om te doen, mits niet jaren in de zooi. Door een strakke hedendaagse afwerking (taatsdeur, visgraat... nee geintje) raak je het dan ook wel rap weer kwijt. Misschien een dakkapel of uitbouw plaatsen bij aanvang om oppervlakte toe te voegen, dat verdient zich dubbel en dwars. Bouwkosten zijn inmiddels lager dan de m2-prijs.
dcl! schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:43:
[...]

Jij rekent de uren die je hebt zitten gamen (of vul maar een hobby in) ook om? Mensen die dit doen, zijn verzot op klussen en leven zich hierin uit. En maken daarmee gelijk een mooie winst.

Ik kan daar alleen maar "jaloers" op zijn, op zulke rechterhanden!
Tuurlijk leg ik niet alles op een weegschaal. Ik denk dat je mijn reactie anders opvat dan hoe ik het had bedoeld.
Mijn punt was dat "flinke winst" met deze methode een relatief begrip is omdat je er wel echt flink wat arbeid voor moet verrichten en het dus niet aan komt waaien. (Wat @Valorian zelf al zei). Met andere woorden: dikke credits voor de klussers die het zo aanpakken, omdat het klinkt als heel makkelijk geld verdienen. Hoe verzot je ook bent op klussen, het is niet altijd rozegeur en maneschijn. Het is daarom ook van een hele andere orde dan passief inkomen a la rendement op vermogen.

• Rubbergrover1
oscar82 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:55:
[...]

Hangt ook van je eigen voorkeur af. Met de huidige lage rente is er wat voor te zeggen om bij aankoop een maximaal deel aflossingsvrij te nemen. En het geld dat bedoeld is voor aflossing te beleggen. Grote kans dat dat op termijn een stuk meer oplevert dan de extra hypotheekrente die je moet betalen. Maar dat moet je wel liggen.

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:21:
[...]

Hangt ook van je eigen voorkeur af. Met de huidige lage rente is er wat voor te zeggen om bij aankoop een maximaal deel aflossingsvrij te nemen. En het geld dat bedoeld is voor aflossing te beleggen. Grote kans dat dat op termijn een stuk meer oplevert dan de extra hypotheekrente die je moet betalen. Maar dat moet je wel liggen.
In feite creëer je door de combi aflossingsvrij en beleggen de oude vrijgestelde kapitaalverzekering in box III. Met als voordeel flexibiliteit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-09 22:23
Valorian schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:10:
[...]

Wij hebben het ongeveer zo aangepakt. Niet telkens doorverkopen maar een klus huis gekocht op een relatief goed moment (2017). Kant en klaar huis hier kwam in ons budget op 80m2 en ons huidige huis zit op 120. Daarnaast een stuk meer tuin en een veel mooiere plek. Toevallig niet al te lang geleden het kant en klare huis waar we toen hebben gekeken wederom te koop gestaan. Was uiteraard ook flink in prijs gestegen maar niet half zoveel als ons huidige huis.
Daar staat tegenover dat ik een jaar lang bijna dagelijks heb geklust. Stiekem heel wat uren. Toch had ik het niet anders willen doen. Alles is zoals ik het wil en ergens zit er zeker ook wel trots in het "maken" van een huis.
En, niet onbelangrijk, had ik de uren in m'n baan gestoken dan hadden we zeker geen huis wat klaar was op dezelfde plek kunnen kopen. Daar was m'n salaris zeker niet naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
superkoex9 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:41:
[...]

Wij hebben het ongeveer zo aangepakt. Niet telkens doorverkopen maar een klus huis gekocht op een relatief goed moment (2017). Kant en klaar huis hier kwam in ons budget op 80m2 en ons huidige huis zit op 120. Daarnaast een stuk meer tuin en een veel mooiere plek. Toevallig niet al te lang geleden het kant en klare huis waar we toen hebben gekeken wederom te koop gestaan. Was uiteraard ook flink in prijs gestegen maar niet half zoveel als ons huidige huis.
Daar staat tegenover dat ik een jaar lang bijna dagelijks heb geklust. Stiekem heel wat uren. Toch had ik het niet anders willen doen. Alles is zoals ik het wil en ergens zit er zeker ook wel trots in het "maken" van een huis.
En, niet onbelangrijk, had ik de uren in m'n baan gestoken dan hadden we zeker geen huis wat klaar was op dezelfde plek kunnen kopen. Daar was m'n salaris zeker niet naar.
Precies, een huis kopen gaat om meer dan geld. Lang niet iedereen wil of kan een huis over de kop halen (al dan niet zelf). Te duur, geen tijd, kinderen, huisdieren, geen zin in. Het geef je een voordeel als je dat wel kan, en in deze markt kan je daar niet tegenop sparen.

Heb zo zelfs een keer een huurhuis te pakken gekregen. Staat was prima maar alle muren en deuren moesten geschilderd worden. Stond op plek 10 en was de eerste die t wilde. Een paar honderd euro verf, een paar vrienden en een week later was t prima.

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 20:10
Zijn er meer mensen die via de ABN beleggen in de NT fondsen?
Ik heb, naast m’n portfolio bij DeGiro, sinds kort ook bij de ABN een zelf beleggen basis rekening aangemaakt. Beleggersspaarrekening hangt eraan met voldoende saldo. Op de 23e dec een order ingegeven voor NT World Custom ESG. Hij staat nog steeds open..
in de documentatie staat T+2, maar dit duurt nu wel erg lang. Is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Batata007 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:09:
Zijn er meer mensen die via de ABN beleggen in de NT fondsen?
Ik heb, naast m’n portfolio bij DeGiro, sinds kort ook bij de ABN een zelf beleggen basis rekening aangemaakt. Beleggersspaarrekening hangt eraan met voldoende saldo. Op de 23e dec een order ingegeven voor NT World Custom ESG. Hij staat nog steeds open..
in de documentatie staat T+2, maar dit duurt nu wel erg lang. Is dit normaal?
Volgens mij worden de feestdagen op de markt tot na het weekend uitgesteld omdat ze dus in het weekend vallen. Een zgn. substitute bank holiday. Dus afhankelijk van het moment van plaatsen kan de order pas op de 29e doorgegeven zijn.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:16
Members only:
Pagina: 1 ... 59 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.