Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:01
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:45:
[...]

De overheid = het collectief van de burgers.
Dat is wat de overheid graag wil dat je denkt. In de werkelijkheid heb je als burger niet veel te zeggen.
Zo beloofde de VVD ooit dat alle werkende € 1000,- zouden terug krijgen. Nooit gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:18
phantom09 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:26:
[...]

Dat is wat de overheid graag wil dat je denkt. In de werkelijkheid heb je als burger niet veel te zeggen.
Zo beloofde de VVD ooit dat alle werkende € 1000,- zouden terug krijgen. Nooit gezien.
Dat voorbeeld is zoveel aangehaald. Echter heeft men het dan nooit over de mooie dingen die weldegelijk een lastenverlichting betekend hebben voor de werkende burger. Denk aan de flinke daling van de inkomstenbelasting, de gestegen arbeidskorting, de gestegen korting op energiebelasting. In één jaar tijd ging ik er op basis van deze aspecten structureel ruim 1000€ per jaar netto op vooruit.

Ik ben denk ik de enige Nederlander die al tien jaar lang extreem gelukkig is met de VVD. Lagere belastingen op inkomsten uit arbeid, behoud van de hypotheekrenteaftrek, belasten van consumptie (BTW, energie), manieren om de hoge kosten van energie kinderlijk eenvoudig te omzeilen (zonnepanelen met salderen). Het is echt de perfecte partij voor iemand die beginnend bezig is met FIRE, waarbij meer werken dus ook daadwerkelijk meer inkomsten betekent.

Ik weet niet hoe dat zit als je bezit in box drie boven de ton uitkomt, want daar ben ik nog niet. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Tja de VVD kan van alles vinden. Maar ik hoop dat je toch wel begrijpt dat de Rijksoverheid en de VVD verschillende dingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
big bang schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:37:
[...]

Zolang die beleggende Box3 mensen ook meer rendement halen wel ja, en op zich is dat ook niet zo erg imho. Als de beleggende Box3 mensen minder rendement halen dan keert die situatie om.
Op de zeer lange termijn behaal je met beleggen circa 7%:
https://langzaamrijker.nl...de-rendement-op-aandelen/

Als de nieuwe VRH wordt ingevoerd waarbij je belasting moet betalen over het rendement dan is dit nog meer dan de oude 1,2%. Dat is dan circa 2,1%. Tijd voor VEB en consumentenbond om te gaan klagen bij de belastingdienst,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RemcoDelft schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:21:
[...]

Dat betekent dus dat iedereen nu altijd tegen alles bezwaar moet maken, voor het geval achteraf blijkt dat de overheid de wet overtreedt.

Als ik nu mijn aangifte over de afgelopen jaren aanpas, kan ik dan alsnog bezwaar maken tegen het geheel? Ik kwam er pas dit jaar achter dat we al jaren een huurachterstand hebben, dus die wil ik best nog wel toevoegen in box 3.
Nee dat kan niet. Ooit heb ik mijn belastingaangifte die ik in de jaren ervoor gemaakt heb nogmaals bekeken. Bleek dat ik toch een fout had gemaakt. Ik heb toen opnieuw de belastingaangifte aangepast en ingediend. Dit keurde de belastingdienst niet goed.

Ik heb toen een bezwaarschrift ingediend waarbij ik aangaf dat je van de afgelopen 5 jaar nog een aanpassing mag maken. Blijkt alleen te gelden voor aangiftes die niet definitief zijn.... :(
Echter als de belastigdienst iets vindt mogen ze wel dit tot maximaal 5 jaar terug verrekenen. Ook al was de aanslag deifnitief.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:03:
[...]
Echter als de belastigdienst iets vindt mogen ze wel dit tot maximaal 5 jaar terug verrekenen. Ook al was de aanslag deifnitief.....
Volgens mij is dat: "dat doen ze" en dan mag jij naar de rechter om te zien of ze "dat mogen".

Tijd terug was er een verhaal van Iemand die ergens factor 100 teveel had afgetrokken (in centen ingevuld in euro-only vakje), maar daar mocht de BD uiteindelijk niet de definitieve aanslag wijzigen (maar daar was wellicht ook een verjaartermijn overschreden, dat heb ik niet op netvlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
thatanas schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:40:
[...]
Dat voorbeeld is zoveel aangehaald. Echter heeft men het dan nooit over de mooie dingen die weldegelijk een lastenverlichting betekend hebben voor de werkende burger. Denk aan de flinke daling van de inkomstenbelasting, de gestegen arbeidskorting, de gestegen korting op energiebelasting. In één jaar tijd ging ik er op basis van deze aspecten structureel ruim 1000€ per jaar netto op vooruit.

Ik ben denk ik de enige Nederlander die al tien jaar lang extreem gelukkig is met de VVD. Lagere belastingen op inkomsten uit arbeid, behoud van de hypotheekrenteaftrek, belasten van consumptie (BTW, energie), manieren om de hoge kosten van energie kinderlijk eenvoudig te omzeilen (zonnepanelen met salderen). Het is echt de perfecte partij voor iemand die beginnend bezig is met FIRE, waarbij meer werken dus ook daadwerkelijk meer inkomsten betekent.

Ik weet niet hoe dat zit als je bezit in box drie boven de ton uitkomt, want daar ben ik nog niet. :D
Dat weet ik, ik zeg niet dat de overheid niet goed is. Er zijn altijd positieve zaken en negatieve zaken die uitgevoerd worden (of er tussenin).
Wat wel is, is dat je niet weet waar je aan toe bent. Er is nooit 1 partij aan de macht geweest. Er moet dus altijd overlegd worden en dan moet er vaak water bij de wijn worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
[...]

Lastenverlichting? Volgens mij leef jij niet in Nederland. De belastingdruk neemt al jaren toe. Zie: https://www.cbs.nl/nl-nl/...uk-nam-in-2020-verder-toe

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Aart Bey
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-12-2021
[...]
Ik ben denk ik de enige Nederlander die al tien jaar lang extreem gelukkig is met de VVD.
Maar heb je geen geweten dan? Een partij die al jarenlang opzettelijk en heel doelbewust het staatsapparaat misbruikt om onschuldige mensen de vernieling in te jagen, en daar gewoon de schouders over ophaalt wanneer dat aan het licht komt? Snap je niet dat dit staatsapparaat morgen net zo hard tegen jou misbruikt kan worden, door de maffiosi die mede door jouw stem aan de macht gekomen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:18
GioStyle schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:18:
[...]

Lastenverlichting? Volgens mij leef jij niet in Nederland. De belastingdruk neemt al jaren toe. Zie: https://www.cbs.nl/nl-nl/...uk-nam-in-2020-verder-toe
Volgens mij lees je niet goed wat ik schrijf. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Aart Bey schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:52:
[...]

Maar heb je geen geweten dan? Een partij die al jarenlang opzettelijk en heel doelbewust het staatsapparaat misbruikt om onschuldige mensen de vernieling in te jagen, en daar gewoon de schouders over ophaalt wanneer dat aan het licht komt? Snap je niet dat dit staatsapparaat morgen net zo hard tegen jou misbruikt kan worden, door de maffiosi die mede door jouw stem aan de macht gekomen zijn?
Right, een keer ga je erachter komen dat je op deze manier echt geen mensen overtuigd van je standpunt. Maar tot die tijd, kunnen we de niet-gerelateerde politiek gewoon buiten dit topic houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aart Bey
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-12-2021
Het is niet mijn taak anderen te overtuigen.
Verder eens met het voorstel om dit topic schoon te houden van politiek provocerende posts en de daaropvolgende reacties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40
Voor die groep zijn daarom twee termen uitgevonden:
1. naïevelingen
2. useful idiots

En zelfs degenen in dit topic die wel wat verder zijn op hun financiële reis door het leven doen er goed aan zich bewust te zijn van dat ze nog steeds kleinecomfortabele krabbelaars zijn, nog steeds kwetsbaar als persoon danwel hun nageslacht, en het niet verstandig is om omlaag te trappen op de sociaal-economische ladder.

Een positievere insteek is om te richten op win-win zoals in dit topic elkaar motiveren tot financiële robuustheid binnen de eigen invloedssfeer.

/kerstmis

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 25-12-2021 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
Vandaag kleine hartverzakking:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Blind in de hypotheek dumpen voelt beetje dubbel, scheelt wel wat in de maandlasten maar zet niet echt zoden aan de dijk. Aan het overwegen om belasting gewoon te betalen, is niet zo heel veel, dan is het vrij te besteden/investeren. We willen ook nog verbouwen aan het huis. Daar had ik mn crypto potje voor gepland.

Maar eens goed over nadenken over t hoe en wat, heb tenslotte 3 jaar de tijd om het af te lossen/in het huis te investeren voordat er eventueel belasting over betaald dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:02
De kleine spaarder die nu heeft geklaagd wordt straks vervangen door de kleine belegger die over een paar jaar gaat klagen dat het allemaal oneerlijk is.

Een echt progressief stelsel heeft dat probleem niet, maar gaat nooit ingevoerd worden. Dus betaald de kleine spaarder of nu belegger.

Het is een beetje stupide , sparen is ook beleggen en nu hebben we slapende honden wakker gemaakt. De spaarder huilde op het moment dat de rente inkomsten onder de VRH betaling uitkomt , niet kijkend naar inflatie blijkbaar.

Wat ze hadden moeten doen is investeren in renderende categorieën en dit heerlijke voorspelbare systeem van VRH intact laten en rustig het vermogen laten groeien.

Maar nee hoor , de kortzichtigen schieten zichzelf graag in de voet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ybos schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:36:
Maar eens goed over nadenken over t hoe en wat, heb tenslotte 3 jaar de tijd om het af te lossen/in het huis te investeren voordat er eventueel belasting over betaald dient te worden.
Volgens mij heb je minder tijd om een keuze te maken. Je moet namelijk aangifte doen voor 1 maart 2022 en daarin kiezen of je gebruik maakt van de eenmalige vrijstelling voor de eigen woning. Alleen de daadwerkelijke besteding aan de eigen woning moet uiterlijk in 2023 plaats hebben gevonden.

Overigens hoef je het niet per se te besteden aan aflossing van de hypotheek. Je schreef dat je plannen hebt om de huidige woning te verbouwen; daar is de vrijstelling ook geldig voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 25-12-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

CornermanNL schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:12:
De kleine spaarder die nu heeft geklaagd wordt straks vervangen door de kleine belegger die over een paar jaar gaat klagen dat het allemaal oneerlijk is.
Dat lijkt mij toch echt van een andere orde, het staat niet in verhouding tot elkaar. De belegger (klein of groot) gaat straks slechts een percentage van zijn werkelijke rendement betalen. De spaarder betaalt vandaag méér belasting dan hij aan rente ontvangt.

Aangezien de grondslag van de belasting niet het vermogen is maar het inkomen uit vermogen, klaagt de spaarder daar terecht over.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 25-12-2021 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***

Blind in de hypotheek dumpen voelt beetje dubbel, scheelt wel wat in de maandlasten maar zet niet echt zoden aan de dijk. Aan het overwegen om belasting gewoon te betalen, is niet zo heel veel, dan is het vrij te besteden/investeren. We willen ook nog verbouwen aan het huis. Daar had ik mn crypto potje voor gepland.

Had beter 5k na 1/1 kunnen storten, scheelt weer wat belasting, dan had je 10k vrij te besteden ;) (kan alsnog door 5k terug te storten ?).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 25-12-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

***members only***

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door CaLeX op 25-12-2021 23:40 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35

***members only***

Kun je geen bouwdepot opnemen / geld uit woning halen en met de schenking onder de vrijstelling tbv woning datzelfde bedrag tegenboeken? Dan heb je t vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat gaat niet werken, het geld is niet daadwerkelijk uitgegeven aan de eigen woning.

Daarnaast is het niet nodig, je kan het geld gewoon rechtstreeks gebruiken voor de verbouwing. En geld overhouden is ook geen probleem: "Krijgt u de schenking van uw ouders? Dan mag u van de € 105.302 een bedrag van maximaal € 26.881 besteden aan iets anders dan uw eigen woning."

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 26-12-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Zr40 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:24:
Dat gaat niet werken, het geld is niet daadwerkelijk uitgegeven aan de eigen woning.

Daarnaast is het niet nodig, je kan het geld gewoon rechtstreeks gebruiken voor de verbouwing. En geld overhouden is ook geen probleem: "Krijgt u de schenking van uw ouders? Dan mag u van de € 105.302 een bedrag van maximaal € 26.881 besteden aan iets anders dan uw eigen woning."
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:18
Sport_Life schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:52:
[...]

Had beter 5k na 1/1 kunnen storten, scheelt weer wat belasting, dan had je 10k vrij te besteden ;) (kan alsnog door 5k terug te storten ?).
Het een sluit het ander niet uit... Grote kans dat er na 1-1 ook een schenking van 5k komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat deel van het geld dat anders besteed mag worden geldt ook als je verhoogde schenking lager is dan het maximum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:47:
[...]

Het een sluit het ander niet uit... Grote kans dat er na 1-1 ook een schenking van 5k komt.
Zou mooi zijn maar nee ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Maar alles wat de overheid als 'cadeautje' weggeeft of als kosten moet uitgeven, moet uiteindelijk wel weer door het collectief van burgers worden opgebracht. Dus je kunt wel leuk, als een Jacobse en Van Es, geld gaan uitdelen onder het motto geen gezeik, iedereen rijk, maar dat geld zal dan linksom of rechtsom toch weer door die zelfde burgers moeten worden opgebracht. Daarom vind ik beloftes zoals 1000 euro voor alle werkenden vooral slappe verkiezingspropaganda.

Een opmerking zoals "de lachende derde is de overheid. Want die zorgt er wel voor dat niet zij maar de burger gaat bloeden" vind ik dus ook vooral een dooddoener. Omdat uiteindelijk alles waar de overheid voor 'moet bloeden' bijna per definitie door de belastingbetalers opgebracht niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
Neen, die 26K vrijstelling is absoluut. Dat is namelijk het eenmalige bedrag dat ouders aan kinderen vrij mogen schenken zonder dat de belastingdienst eisen stelt wbt woning ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
sebastiaan89 schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:19:
[...]

Neen, die 26K vrijstelling is absoluut. Dat is namelijk het eenmalige bedrag dat ouders aan kinderen vrij mogen schenken zonder dat de belastingdienst eisen stelt wbt woning ed.
Helder. Thanks voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Laatst online: 18:26
Ik ben me nu een tijdje aan het verdiepen in de opties die ik heb om mijn spaargeld in te beleggen. Een beetje een ongelukkige timing om er nu mee van start te gaan gezien half Nederland inmiddels hetzelfde aan het doen is. Vanochtend ook een draadje geopend op DutchFire om wat advies in te winnen (Linkje)

Nu gaat het me dus niet om magisch en snel rijk worden, Maar meer wat ik op de korte en lange termijn met mijn geld kan doen. Even een verkorte versie van wat het plan nu is;

Ik verwacht de aankomende 10 jaar geen huis te kopen en ik verwacht ook geen grotere eenmalige kosten dan €10.000 te hebben. Ik houd dus een buffer van €10.000 aan en alles wat ik daarboven op de rekening krijg, wil ik gaan beleggen in indexfondsen om het daar voor 10-20 jaar in vast te zetten. Dit is een bedrag tussen de €1.250 en €1.700 per maand. (Op het moment dat ik kosten maak van mijn buffer, zoals onderhoud of een grote aanschaf, schroef ik uiteraard mijn beleggingen terug tot het potje weer aangevuld is)

Tevens heb ik een spaarpot voor de afschrijving van mijn auto. Hiervoor stort ik €200 per maand. Dit wil ik gaan beleggen in obligaties zodat ik er minimaal rendement op maak om over 4-6 jaar een nieuwe auto te kopen en geen vermogenverlies heb op de inflatie.

Nu ken ik Tweakers als een community die erg kritisch en nuchter is, dus ben ik benieuwd of jullie ook nog ' tegens' hebben. Want als je op internet gaat zoeken krijg je natuurlijk alleen maar artikelen, reddits en fora die dit toejuigen.

Ook ben ik benieuwd wat jullie zien als goed leesvoer om kennis over dit soort zaken verder te ontwikkelen. In de topicstart zie ik wel wat, maar durf niet te zeggen of dat inmiddels achterhaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 23:05
@Valandin Grootste struikelblok om te beginnen lijkt mij dat de obligaties grotendeels negatief renderen op het moment, dus een hedge tegen inflatie zijn ze op dit moment helaas helemaal niet. Met puur cash aanhouden ben je beter af. De reden dat de beurzen zo goed omhoog gaan (althans, een ervan) is dan ook een hoop TINA: There Is No Alternative. Wil je een minimaal rendement voor geld dat je iets langer kunt missen maar waarop je geen risico wil lopen van stevige correcties dan is een spaardeposito (al dan niet met een ladderconstructie) zo'n beetje het enige, maar hier kun je ook geen wonderen van verwachten dankzij de historisch lage rentes.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouquetin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:19
@Valandin eens met MneoreJ, obligaties lijken me op dit moment niet logisch. Alternatief op spaardeposito(ladder) kan zijn dat je in een laag-risico fonds belegt (ik verwacht niet dat het hier populair is hoor). Kosten zijn vaak hoger, maar denk aan een ‘mix beleggingsfonds defensief’. De meeste huis banken bieden dit wel aan, die hebben een verwacht rendement van enkele procenten (denk aan 3% na aftrek fondskosten bijvoorbeeld). Tuurlijk, er zit een risico in, maar wel veel minder dan brede indexfondsen die 100% in de aandelen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bouquetin schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:24:
@Valandin eens met MneoreJ, obligaties lijken me op dit moment niet logisch. Alternatief op spaardeposito(ladder) kan zijn dat je in een laag-risico fonds belegt (ik verwacht niet dat het hier populair is hoor). Kosten zijn vaak hoger, maar denk aan een ‘mix beleggingsfonds defensief’. De meeste huis banken bieden dit wel aan, die hebben een verwacht rendement van enkele procenten (denk aan 3% na aftrek fondskosten bijvoorbeeld). Tuurlijk, er zit een risico in, maar wel veel minder dan brede indexfondsen die 100% in de aandelen zitten.
Een mixfonds is vrijwel altijd een mix van aandelen een obligaties, daar schiet je dus niets mee op als je geen obligaties wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Staatsobligaties en bedrijfsobiligaties hebben al jaren een uitzonderlijk laag rendement waardoor het traditionele advies om ze te gebruiken als hedge tegen inflatie geen stand meer houdt, ze zijn daar even goed/slecht in als het geld op een spaarrekening zetten waar je ook nauwelijks rente krijgt.

Er zijn echter wel andere vormen van obligaties; wat in principe gewoon een lening is. Tegenwoordig heb je P2P-leenplatformen zoals Mintos met veel hogere rente maar ook een hoger risico. Aan het begin van de pandemie in 2020 zijn er flink wat leningaanbieders daar in de problemen geraakt. Na vele maanden onderhandelen zijn wel regelingen getroffen dat het meeste van dat geld uiteindelijk wel terug komt maar daar moeten investeerders wel jaren op wachten.

Ik investeer nu enkel nog in vastgoedleningen met eerste pandrecht op vastgoed. Daarbij zijn ook wel eens vertragingen en moet er een pand gedwongen worden verkocht maar ook tijdens de pandemie is dat wel stabiel gebleven. De leningen zijn tegenwoordig ook verhandelbaar maar dan moet je ze vaak wel met korting verkopen. Als je de inleg het een beetje spreidt wordt er iedere maand wel wat terugbetaald dus vermijd je ook het probleem dat je jaren niet bij je geld kan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 16:11
Je kunt zelf ook een mandje met aandelen van verschillende bedrijven samenstellen. Even heel kort door de bocht: je neemt bijv. De eerste 10 fondsen die een hoog dividendrendement hebben (https://rendementmetdividend.nl geen aff.) en spreid je aankopen daarover uit om het risico te spreiden. Gemiddeld 5% p/j moet je wel redden en geen fondskosten. Tuurlijk zijn het er niet zoveel als in de gemiddelde ETF (waar er wel 1500 over de hele wereld in kunnen zitten) dus je hebt wel iets meer risico maar in de praktijk valt het mee.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouquetin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:19
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:42:
[...]

Een mixfonds is vrijwel altijd een mix van aandelen een obligaties, daar schiet je dus niets mee op als je geen obligaties wil.
Klopt inderdaad. Ik zag bijvoorbeeld bij ASN dat het een mix is van aandelen, obligaties, microkredieten en cash. Ten opzichte van 100% in obligaties of een van de andere categorieën heeft de verdeling van categorieën een dempend effect (zowel aan boven als onderkant), waardoor je stijging (of daling) veel beperkter is maar ook stabieler. En dat lijkt me voor het doel van Valandin nuttig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:07
Ik zou altijd naar de verhoudingen blijven kijken. De maandelijkse storting voor de auto is veel lager dan je lange termijn investering. Als je in 1 maand 10x je maandbedrag voor afschrijving overhoudt is het de vraag of het zin heeft om hier apart rekening mee te houden. Keep it simple, investeer alles. En betaal de nieuwe auto uit de grote hoop. En bekijk op portfolio niveau hoeveel risico je wilt lopen. Maar goed, sowieso geen fan van potjes met aparte investeringsstrategieën. Je verliest het totaalbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valandin schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:57:
Tevens heb ik een spaarpot voor de afschrijving van mijn auto. Hiervoor stort ik €200 per maand. Dit wil ik gaan beleggen in obligaties zodat ik er minimaal rendement op maak om over 4-6 jaar een nieuwe auto te kopen en geen vermogenverlies heb op de inflatie.
Ik weet niet om welk bedrag het hier ongeveer gaat, maar ik denk zo'n 10-15k voor die auto? Is het dan niet simpeler om gewoon alles in je beleggingen te stoppen en over 4 jaar een keer een paar maanden niet te beleggen om -inclusief spaarbuffer- voldoende geld voor de auto te hebben? En vervolgens weere in een halfjaar die buffer op peil krijgen.

Obligaties zou ik niet aan beginnen. Dan heeft een spaarrekening nog een beter rendement. En voor die paar jaar maakt een paar procent inflatieverlies ook geen wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Magpie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:47:
Ik zou altijd naar de verhoudingen blijven kijken. De maandelijkse storting voor de auto is veel lager dan je lange termijn investering. Als je in 1 maand 10x je maandbedrag voor afschrijving overhoudt is het de vraag of het zin heeft om hier apart rekening mee te houden. Keep it simple, investeer alles. En betaal de nieuwe auto uit de grote hoop. En bekijk op portfolio niveau hoeveel risico je wilt lopen. Maar goed, sowieso geen fan van potjes met aparte investeringsstrategieën. Je verliest het totaalbeeld.
Eens…
Bovendien, als je dan in het potje auto of wasmachine een bepaald bedrag ziet staan na verloop van tijd, dan is de verleiding heel groot om het helemaal leeg te maken.
Je moet die grotere aankopen gewoon kritisch bekijken, en er aan uitgeven wat je het waard vindt en volgens het beschikbare budget.

Tweede punt is de ‘gelijktijdigheid’. De kans dat in een periode van een paar maanden zowel de auto, de verwarming als je dak moet vervangen worden is nihil. Als je daarvoor dan aparte potjes aan houdt, dan staat er veel geld de verpieteren aan inflatie.

Eens je beleggingsportefeuille wat groter is, is de nood aan een grote cash buffer gewoon klein. Als de auto dan begeeft, dan verkoop je wat trackers, fondsen of aandelen. Zelfs als de beurs wat zwak staat heeft dat een beperkte invloed.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
Praktisch zou je dan vanaf een bepaald bedrag je belegging in een brede index als een spaarrekening kunnen beschouwen?

Rekening houdend met de kosten stort je bij of haal je af in functie van je behoeften.

Een cashbuffer heeft dan niet veel toegevoegde waarde meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:07
Tommie12 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:09:
[...]
De kans dat in een periode van een paar maanden zowel de auto, de verwarming als je dak moet vervangen worden is nihil.
[…]
En zelfs dan is het een kwestie van prioriteiten. Lijkt me met het genoemde voorbeeld niet heel lastig.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:15:
Praktisch zou je dan vanaf een bepaald bedrag je belegging in een brede index als een spaarrekening kunnen beschouwen?

Rekening houdend met de kosten stort je bij of haal je af in functie van je behoeften.

Voor de wat grotere uitgaven wel inderdaad. Voor kleine uitgaven is een cashbuffer natuurlijk wel handig.

(Overigens kunnen er natuurlijk ook andere redenen zijn waarom je een deel cash zou willen hebben.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
[...]

Members only:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ja zo kan ik ook FO worden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
de Peer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:37:
[...]

Ja zo kan ik ook FO worden :+
:+ _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

+1, daar hield ik geen rekening mee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:22

Je kunt je buffer wel tot het absolute minimum terugbrengen, maar dan moet je ook nagaan wat de toegevoegde waarde daarvan is. Ik houd over het algemeen een buffer aan van tussen de 3k en 5k. Als er geplande grote uitgaven aankomen dan leg ik een aantal maanden minder of niks in op mijn beleggingsrekening om de buffer/cash aan te vullen.

Ik zou mijn buffer nog lager kunnen maken maar die extra 1k die ik belegd zou kunnen hebben levert me op jaarbasis misschien 60 euro op, uitgaande van 6% rendement. En dan loop ik het risico dat ik bij een grote uitgave eerst aandelen moet verkopen. Misschien ook op een slecht moment. Dat vind ik gewoon de moeite niet waard.

Voor mij is geld in aandelen steken eenrichtingsverkeer, het gaat er alleen in, niet uit. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om m'n aandelen te verkopen en dat blijf ik in principe volhouden tot ik het écht nodig zou hebben of wanneer ik ga stoppen met werken. Ik wil mijn beleggingsrekening niet als een spaarpotje gebruiken waar ik om de haverklap weer geld uit moet halen.

Je kunt het altijd verder optimaliseren voor rendement (in dit geval zoveel mogelijk belegd vermogen), maar zodra dat ten koste gaat van gemak (geld niet liquide op het moment dat het nodig is) dan haak ik af. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL

Dat is zeker waar denk ik, al is het altijd handig om iets aan cash te hebben, het is eerder erger andersom. Als het bedrag cash op een spaarrekening vele malen groter is dan het deel dat wel rendeert over een lange tijd. Of als je met een bedrag begint en het duurt jaren voor je de 'veilig' geachte crashbuffer voorbij bent.

Het beginnen met beleggen in aandelen is ook gewoon wennen aan het risico, het is ook zichtbaar. Een daling van 5% is direct mooi rood zichtbaar op de dag grafiek. De inflatie op je spaarrekening niet. Als je daar iedere dag melding van zou krijgen is het feitelijk precies hetzelfde qua psychologie. Nu het onzichtbaar is en de historische waarde van sparen voor later weegt ook nog mee.

Op een gegeven moment is het ook gewoon de vraag stellen waar heb ik nu echt direct geld voor nodig en wat kan eventueel anders opgelost worden. De meeste in dit topic hebben echt wel ruim een wasmachine / tv / droger / computer achter de hand. Een auto is wellicht wat anders, maar ook daar zit een afweging , en is bijna altijd wel verzekerd.

Groot onderhoud aan de woning kan bijvoorbeeld prima in een extra aflossingsvrije hypotheek worden opgelost zonder dat je enorme cash reserves hoeft te hebben. Zeker nu dat de rente nog altijd lager is dan de inflatie.

En zo zijn er wel meer zaken die niet direct cash nodig hebben maar best kunnen wachten of tijdelijk anders worden opgelost. Het is niet zo dat het geld dat in aandelen zit niet snel opneembaar is. Zelfs op korte termijn kan een credit card prima dienst doen als buffer om bij een kleinere cash calamiteit een maand te overbruggen. Kost niets , betaal je het volle pond na ontvangst salaris.

Als de maandelijkse inkomende cash flow al behoorlijk ruimte bevat zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:14
In het fd vandaag staat dat de herziene vrh van 2025 wellicht versneld ingevoerd gaat worden vanwege de spaardersbezwaren. Ik vraag me af of dat dan eind 2022 al herzien box3 betekent. In ieder geval maar eens goed doorrekenen.

Iemand een goede calculator of tool hiervoor?

[ Voor 9% gewijzigd door FitTiv op 28-12-2021 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
FitTiv schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
In het fd vandaag staat dat de herziene vrh van 2025 wellicht versneld ingevoerd gaat worden vanwege de spaardersbezwaren. Ik vraag me af of dat dan eind 2022 al herzien box3 betekent. In ieder geval maar eens goed doorrekenen.

Iemand een goede calculator of tool hiervoor?
Is er al definitief bekend wat de plannen in detail inhouden ? Gaat de belastingvrije voet omhoog, mag je schulden aftrekken , en vanaf welk bedrag. Geen idee of dit allemaal al uitgedacht is en bekend anders blijft het een schatting. En ik verwacht dat zodra de plannen een definitief karakter krijgen de eerste klagers onder de kleinere beleggers zich alvast gaan roeren. Zeker de vastgoed kant denk ik.

De VVD kennende zullen we wel een behoorlijk hoge belastingvrije voet gaan krijgen om het gepeupel op afstand te houden. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 28-12-2021 11:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 28-12-2021 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

CornermanNL schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:17:
[...]
Is er al definitief bekend wat de plannen in detail inhouden ? Gaat de belastingvrije voet omhoog, mag je schulden aftrekken , en vanaf welk bedrag. Geen idee of dit allemaal al uitgedacht is en bekend anders blijft het een schatting. En ik verwacht dat zodra de plannen een definitief karakter krijgen de eerste klagers onder de kleinere beleggers zich alvast gaan roeren. Zeker de vastgoed kant denk ik.
Ik verwacht (speculeer) dat je niet de schulden an sich kan aftrekken zoals dat vandaag gebeurt, want feitelijk is het geen vermogensbelasting meer. Ik speculeer dat je de betaalde rente wel kan beschouwen als negatief rendement.

Voor de rest denk ik dat we toch echt de uitgewerkte regels moeten afwachten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Corrit schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:50:
[...]

Je kunt je buffer wel tot het absolute minimum terugbrengen, maar dan moet je ook nagaan wat de toegevoegde waarde daarvan is. Ik houd over het algemeen een buffer aan van tussen de 3k en 5k. Als er geplande grote uitgaven aankomen dan leg ik een aantal maanden minder of niks in op mijn beleggingsrekening om de buffer/cash aan te vullen.

Ik zou mijn buffer nog lager kunnen maken maar die extra 1k die ik belegd zou kunnen hebben levert me op jaarbasis misschien 60 euro op, uitgaande van 6% rendement. En dan loop ik het risico dat ik bij een grote uitgave eerst aandelen moet verkopen. Misschien ook op een slecht moment. Dat vind ik gewoon de moeite niet waard.

Voor mij is geld in aandelen steken eenrichtingsverkeer, het gaat er alleen in, niet uit. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om m'n aandelen te verkopen en dat blijf ik in principe volhouden tot ik het écht nodig zou hebben of wanneer ik ga stoppen met werken. Ik wil mijn beleggingsrekening niet als een spaarpotje gebruiken waar ik om de haverklap weer geld uit moet halen.

Je kunt het altijd verder optimaliseren voor rendement (in dit geval zoveel mogelijk belegd vermogen), maar zodra dat ten koste gaat van gemak (geld niet liquide op het moment dat het nodig is) dan haak ik af. :P
3-5k is peanuts.

Ik werk met 2 banken. Eén bank waar mijn loon toe komt, en waar elke maand het overschot naar de spaarrekening gaat. Zodra dat 30k is, gaat er 5k naar de beleggingsbank. En zo herhaal ik dat iedere keer het saldo boven de 30k gaat. En daar wordt zowat alles belegd.
Grotere uitgaven, vakanties etc worden van die spaarrekening gekocht.
Dat is doorgaans onder de 30k. Als het meer is…. dan worden er beleggingen verkocht, maar dat is eerder zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:23:
Ik verwacht (speculeer) dat je niet de schulden an sich kan aftrekken zoals dat vandaag gebeurt, want feitelijk is het geen vermogensbelasting meer. Ik speculeer dat je de betaalde rente wel kan beschouwen als negatief rendement.

Voor de rest denk ik dat we toch echt op de uitgewerkte regels moeten wachten :)
Tevens hebben we een compleet apart topic voor de VRH en de herziening daarvan. Daarin speculeren voor we de maatregelen kennen is nog steeds niet nuttig, maar op het moment dat we die wel hebben is het nog steeds nuttiger om het daar te houden (of anders een nieuw "VRH 3.0" topic :P).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:22
Dat klopt. En dat is ook het punt wat ik wilde maken, mijn buffer nog verder verlagen zou kunnen, maar het voegt amper iets toe. ;)

30k daarentegen vind ik wel een erg hoge buffer. Maargoed, als jij je daar prettig bij voelt is dat ook helemaal prima. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Corrit op 28-12-2021 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:07
Ik beschouw de plannen voor herziening vrh als het grootste risico voor de ingangsdatum van mijn vroeg pensioen. Natuurlijk afhankelijk van de exacte uitwerking en drempelbedragen. Het kan zo maar zijn dat ik een hoger risico aan ga met mijn portfolio. In het geval verliezen bijvoorbeeld verrekenbaar zijn met winsten in opvolgende jaren (carry forward) of zelfs deels met winsten uit eerdere jaren (carry back). Dan zou deze verliesverrekening een dempend effect hebben op de volatiliteit en daarmee het risico van een portfolio. En loont het om bijvoorbeeld via extra leverage of een hoger percentage aandelen/crypto meer risico te nemen. Nogmaals, afhankelijk van de exacte uitwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_K
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 14:23
*knip*, dit mag in een apart topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Perkouw op 28-12-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Chris_K schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:54:
*knip*, dit mag in een apart topic.
Drie maanden huur als borg vragen.
Recent ook wat met een huurder, dan heb je in ieder geval 3 maanden de tijd om de boel vlot te trekken.

[ Voor 45% gewijzigd door Perkouw op 28-12-2021 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
  • Laatst online: 18:26
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:08:
[...]

Ik weet niet om welk bedrag het hier ongeveer gaat, maar ik denk zo'n 10-15k voor die auto? Is het dan niet simpeler om gewoon alles in je beleggingen te stoppen en over 4 jaar een keer een paar maanden niet te beleggen om -inclusief spaarbuffer- voldoende geld voor de auto te hebben? En vervolgens weere in een halfjaar die buffer op peil krijgen.

Obligaties zou ik niet aan beginnen. Dan heeft een spaarrekening nog een beter rendement. En voor die paar jaar maakt een paar procent inflatieverlies ook geen wereld van verschil.
Zoiets denk ik. Dit klinkt zo logisch dat ik me afvraag waarom ik dat zelf niet heb bedacht.
Op het moment lijkt het dus het handigst om gewoon 100% te beleggen in Meesman Aandelen Wereldwijd Totaal en de obligaties even links te laten liggen.

Deposito sparen is de rente inderdaad dusdanig laag dat de nadelen van deposito sparen niet meer opwegen tegen de voordelen, voor mij dan.

Al twijfel ik ook wel aan een balans van ~95% aandelen en ~5% bitcoins zaols BTC, SOL, MATIC, ETH en MANA, en dan wekelijks balanceren. Maar dat staat wel los van FO, ook niet passief en eigenlijk gewoon gokken voor de lol.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• De ondernemer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01 20:23
Dit jaar weer de balans opgemaakt voor mijzelf. Ik schrijf verder niet veel mee op dit forum maar ik lees wel altijd mee. Ik ben zelf erg trots op de stappen die ik dit jaar heb kunnen zetten en wil het graag met jullie delen (omdat het mijn vrienden allemaal niet boeit):

Members only:

Bij vragen kun je altijd een privé berichtje sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:21
Vraagje, woon op dit moment in een koopappartement welke ik graag wil aanhouden voor de verhuur zodra ik naar een volgende woning verhuis. Krijg ik dan te maken met de hogere overdrachtsbelasting? Ik zou eigenlijk verwachten van niet omdat de 2% geldt voor de woning waarin de koper zelf voor langere tijd gaat wonen (dat is het geval) en er vindt geen overdracht van het koopappartement plaats.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
TheDeuce schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:41:
Vraagje, woon op dit moment in een koopappartement welke ik graag wil aanhouden voor de verhuur zodra ik naar een volgende woning verhuis. Krijg ik dan te maken met de hogere overdrachtsbelasting? Ik zou eigenlijk verwachten van niet omdat de 2% geldt voor de woning waarin de koper zelf voor langere tijd gaat wonen (dat is het geval) en er vindt geen overdracht van het koopappartement plaats.

Zie ik iets over het hoofd?
Nee, maar kijk uit dat je het geen grijs gebied maakt. IANAL, maar je zou zo maar eens gedonder kunnen krijgen als je het koopt. Er zelf een paar maanden woont om het vervolgens te verhuren. . . zit daar jaren tussen...dan lijkt me (again IANAL) dat geen punt. Let wel ff op zelfbewoningsplicht en in geval van verhuren of je geen gezeik krijgt met de VVE. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55
Perkouw schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:57:
[...]

Nee, maar kijk uit dat je het geen grijs gebied maakt. IANAL, maar je zou zo maar eens gedonder kunnen krijgen als je het koopt. Er zelf een paar maanden woont om het vervolgens te verhuren. . . zit daar jaren tussen...dan lijkt me (again IANAL) dat geen punt. Let wel ff op zelfbewoningsplicht en in geval van verhuren of je geen gezeik krijgt met de VVE. ;)
Volgens mij bedoelt @TheDeuce dat hij het huis wat hij nieuw koopt gewoon gebruikt om zelf in te wonen, en het oude appartement, wat reeds op zijn naam staat wil gaan verhuren. In dit geval zit er op het nieuwe huis volgens mij gewoon 2% belasting (want: hij gaat er zelf wonen) en op het oude huis 0% (want er is geen sprake van verkoop). Ik kan het mis hebben, maar dit lijkt mij gewoon een casus waarbij je niet als 'belegger' gezien wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@Valorian Stom van me, zo had ik hem niet gelezen. Passeren van akte van vorige huis is reeds geweest. Het nieuwe huis wordt primair woonverblijf = 2% imho.. Dus eens met hierboven ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Perkouw schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:06:
@Valorian Stom van me, zo had ik hem niet gelezen. Passeren van akte van vorige huis is reeds geweest. Het nieuwe huis wordt primair woonverblijf = 2% imho.. Dus eens met hierboven ja. :)
Ik ben overigens door jouw antwoord wel geïntrigeerd: hoe lang moet je zelf in een woning wonen om die 6% (8 ipv 2) extra belasting te 'ontlopen'? Goede vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De ondernemer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01 20:23
Valorian schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:08:
[...]

Ik ben overigens door jouw antwoord wel geïntrigeerd: hoe lang moet je zelf in een woning wonen om die 6% (8 ipv 2) extra belasting te 'ontlopen'? Goede vraag.
Belastingdienst zegt dat je er "lang" moet wonen. Ik las ergens anders op de site van de belastingdienst dat dit minimaal 6 maanden is (heb geen bron want ik kan het niet terug vinden).

P.s. ik ben de jurisprudentie niet doorgelopen. Daar zouden ook nog uitzonderingen uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
De ondernemer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:10:
[...]

Belastingdienst zegt dat je er lang moet wonen. Ik las ergens anders op de site van de belastingdienst dat dit minimaal 6 maanden is (heb geen bron want ik kan het niet terug vinden).

P.s. ik ben de jurisprudentie niet doorgelopen. Daar zouden ook nog uitzonderingen uit kunnen komen.
Ik denk inderdaad wel lang ja. Als het slechts 6 maanden is dan zou je theoretisch dus bijvoorbeeld elk half jaar een nieuw appartement kunnen kopen, daar gaan wonen en de oude verhuren. Dan bouw je in een paar jaar tijd nog steeds een vastgoedportfolio voor verhuur op zonder ook maar een keer die hoge belasting af te tikken. Moet je naast een berg geld hebben wel ook bereid zijn om jaar in jaar uit in appartementjes te wonen natuurlijk, of er een alleen-op-papier bewoning + onderhuur situatie van maken maar dan heb je het niet meer over belastingontwijking maar simpelweg fraude ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Members only:

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 18:07
@Blik1984 Alleen als je de lening in Box 1 wilt houden. Het kan wel eens voordeliger zijn om die in Box 3 te stoppen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 17:40
Zo even een recap van het jaar.
Koophuis, 2 werkenden, gezin 39, 37, 8 en 6 jaar oud, wonende in Utrecht.

Members only:

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kijk, zo vind ik het wel informatief: https://www.intermediair....ard-en-zijn-baan-opgezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het artikel is nogal hoog over met bijzonder weinig - lees vrijwel geen - details over het hoe en wat. Ben wel benieuwd wat je hier aan informatief vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dat ze focussen op sobere leefstijl en daar voor bijv sabatical een streefbedrag bij geven. Vaak zijn dit soort artikelen volledig gefocust op extra inkomsten/passief inkomen dmv belegging/crypto/referral/mlm/cursus/coach etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Napo schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:30:
[...]

Het artikel is nogal hoog over met bijzonder weinig - lees vrijwel geen - details over het hoe en wat. Ben wel benieuwd wat je hier aan informatief vindt.
Nja dat....en ik trek dit soort leuzen wat slecht.
Zo betaal ik mijn zorgverzekering in één keer voor het hele jaar – dan krijg je korting en je betaalt minder vermogensbelasting.
Goh dat scheelde tot voor kort 2% op het totale bedrag (tegenwoordig 1%). En vermogensbelasting...da's echt rommelen in de marge als het gaat over zorgverzekering vooruit betalen. Zeker doen, want het scheelt weer.

Alleen dan zeggen dat is de spaar methode i.c.m. wat andere kleine meuk . . . hm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ik betaal mijn zorgverzekering ook voor het hele jaar ineens. Het scheelde vorig jaar alleen geen fluit op de VRH omdat mijn verzekeraar net aan het begin van het jaar incasseerde in plaats van het eind.

Toen ben ik maar een keer minder naar de kapper gegaan om dat verlies te compenseren. O nee wacht, ik ben in de war met de lockdownmaatregelen. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Laatst online: 19-09 11:01
Tijd voor een jaaroverzichtje
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
@RichieB
Jawel, want ik val onder een oude regeling, ik heb eerder al een eerdere uitzondering op de schenkingsvrijstelling gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Perkouw schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:03:
[...]

[...]

Goh dat scheelde tot voor kort 2% op het totale bedrag (tegenwoordig 1%). En vermogensbelasting...da's echt rommelen in de marge als het gaat over zorgverzekering vooruit betalen. Zeker doen, want het scheelt weer.

Alleen dan zeggen dat is de spaar methode i.c.m. wat andere kleine meuk . . . hm.
Scheelt in mijn geval evenveel als de betalingskorting. Uiteindelijk scheelt het mij dus ongeveer 40 euro door het nu al te betalen ipv per maand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Perkouw schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:03:
[...]

[...]

Dat hele artikel is best matig. De hele essentie van zijn “snel sparen” is dat ie gewoon een goed salaris had en weinig vaste lasten, waardoor ‘ie 1500 euro per maand kon wegzetten. Vervolgens gaat het over gerommel in de marge zoals via apps zoeken naar bijna-over-datum voedsel wat goedkoper verkocht wordt. Verder wel gaaf dat hij als jurist-zzp’er met enkele uren per week 2500 euro binnen kan halen, en daarmee als digitale nomade kan leven zonder te teren op zijn spaargeld. Daar ben ik wel jaloers op , maar dat staat los van het feit dat het artikel niet zo sterk is / weinig echte handvatten geeft om zelf iets mee te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Valorian schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:52:
Dat hele artikel is best matig. De hele essentie van zijn “snel sparen” is dat ie gewoon een goed salaris had en weinig vaste lasten, waardoor ‘ie 1500 euro per maand kon wegzetten.
Tja, dat is op zich een ijzersterke strategie anders. Zo doe ik het eigenlijk ook, alleen is mijn salaris wat beter en mijn vaste lasten wat meer -- maar het gaat natuurlijk net om de verhouding ertussen.
dat staat los van het feit dat het artikel niet zo sterk is / weinig echte handvatten geeft om zelf iets mee te kunnen.
Moet dat dan altijd? Het is eigenlijk schering en inslag dat, ongeacht hoe iemand nu FO geworden is (of denkt te gaan worden), de reacties altijd "maar wat moet ik daar nu mee, ik ben geen/heb geen X" zijn. Dit is ook gewoon een schets van iemands leven, het is geen studie of handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Blik1984 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:48:
[...]

Scheelt in mijn geval evenveel als de betalingskorting. Uiteindelijk scheelt het mij dus ongeveer 40 euro door het nu al te betalen ipv per maand
Wat ik zeg. Doen, maar het is wel rommelen in de marge als het gaat over FO, laat staan vermogensbelasting. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MneoreJ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:05:
[...]

Tja, dat is op zich een ijzersterke strategie anders. Zo doe ik het eigenlijk ook, alleen is mijn salaris wat beter en mijn vaste lasten wat meer -- maar het gaat natuurlijk net om de verhouding ertussen.

[...]

Moet dat dan altijd? Het is eigenlijk schering en inslag dat, ongeacht hoe iemand nu FO geworden is (of denkt te gaan worden), de reacties altijd "maar wat moet ik daar nu mee, ik ben geen/heb geen X" zijn. Dit is ook gewoon een schets van iemands leven, het is geen studie of handleiding.
Eens, ook mijn eigen strategie, met als verschil dat ik niet alles naar spaar doe maar deel beleggingsrekening. Ik gaf ook aan dat ik het artikel matig vind, niet perse zijn strategie. Die heeft immers voor hem ook goed gewerkt en dat is het belangrijkste.

Wat mij ergert aan dit soort stukken is dat ze vaak (deze overigens niet) suggereren dat “iedereen op zijn 30e / 40e met pensioen kan” omdat het hen ook lukt terwijl daar in de basis wel een hele goede (relatief, afgezet tegen wat Nederlanders gemiddeld verdienen) inkomstenbron voor nodig is, naast natuurlijk het beperken van de maandlasten waar dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Voor wie verder wil rommelen in de VRH marge: hypotheek aantal maandjes vooruit betalen kan natuurlijk ook helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Valorian schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:41:
Voor wie verder wil rommelen in de VRH marge: hypotheek aantal maandjes vooruit betalen kan natuurlijk ook helpen.
Waarom zou je je dan beperken tot het vooruit betalen van rente? Je kan ieder jaar tot (meestal) 10% van het hypotheekbedrag boetevrij extra aflossen en dat bespaart je een stuk meer aan VRH alleen al, en je bespaart er ook nog eens rente mee :P

Mijn 10% staat al klaar voor 3 januari :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 28-12-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:39:
[...]

Waarom zou je je dan beperken tot het vooruit betalen van rente? Je kan ieder jaar tot (meestal) 10% van het hypotheekbedrag boetevrij extra aflossen en dat bespaart je een stuk meer aan VRH alleen al, en je bespaart er ook nog eens rente mee :P

Omdat ik geen kinderen heb en dus verdomd weinig zin heb om mijn kapitaal vast te hebben zitten in stenen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie aflossen niet als vastzetten in stenen. Het kopen van de woning is dat juist. Het afsluiten van een lening waarmee ik de aanschaf van de woning heb gefinancierd is een puur financiële transactie, evenals het aflossen daarvan.

Ik ben dan wel eigenaar van mijn woning, maar dat betekent niet dat mijn totale schuld per se een lening genaamd "hypotheek" moet bevatten. Ik heb andere manieren waarop ik goedkoper kan lenen, en daar komt dan ook die 10% voor de aflossing vandaan :)

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 28-12-2021 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Perkouw schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:20:
[...]

Wat ik zeg. Doen, maar het is wel rommelen in de marge als het gaat over FO, laat staan vermogensbelasting. :+
Doen als het te verwachten beleggingsrendement op dat bedrag lager is dan de korting+VRH. Als je meer rendement verwacht te behalen, dan kun je het beter juist niet vooruitbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:39:
[...]

Als je verwacht dat je op de lange termijn meer netto rendement kunt behalen op je vermogen dan de (lage) hypotheekrente die je moet behalen, dan zou ik juist niet extra aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Rubbergrover1 Ik leen voor deze aflossing. Het rendement is het netto verschil tussen de rentes, plus de VRH besparing voor zolang het huidige stelsel blijft bestaan.

De samenstelling van mijn vermogen verandert hierdoor niet. Alleen de samenstelling van mijn leningen verandert.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 28-12-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De ondernemer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:10:
[...]

Belastingdienst zegt dat je er "lang" moet wonen. Ik las ergens anders op de site van de belastingdienst dat dit minimaal 6 maanden is (heb geen bron want ik kan het niet terug vinden).

Gaat er vooral om dat je ook de intentie moet hebben om er zelf langdurig te gaan wonen. Daar staat geen vaste termijn voor. Er kunnen diverse redenen zijn om weer op korte termijn te verhuizen, zoals bv. een baanwissel, maar als je de woning al koopt met het idee dat je er maar kort zult wonen en het daarna kunt verhuren, dan kan de belastingdienst wel eens bezwaar maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:06:
Ik zie aflossen niet als vastzetten in stenen. Het kopen van de woning is dat juist. Het afsluiten van een lening waarmee ik de aanschaf van de woning heb gefinancierd is een puur financiële transactie, evenals het aflossen daarvan.

Ik ben dan wel eigenaar van mijn woning, maar dat betekent niet dat mijn totale schuld per se een lening genaamd "hypotheek" moet bevatten. Ik heb andere manieren waarop ik goedkoper kan lenen, en daar komt dan ook die 10% voor de aflossing vandaan :)
Dan is het een ander verhaal. Mij lukt het niet om lager te lenen als mijn huidige hypotheekrente. Dus ik zie geen heil in aflossen. Daarbij kan ik ook geen leningen vinden die ik niet hoef af te lossen voor 2070, wat wel het geval is bij mijn aflossingsvrije lening die ik op mijn huis heb.

Maar hoor graag tips, die zijn altijd nuttig.
(en nee, ik heb geen bv waarvan ik mezelf geld kan lenen... )

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In het kort, ik leen van partijen op de beurs met behulp van opties, en daarmee heb ik indirect toegang tot de marktrente (met een kleine opslag). Die opslag is altijd kleiner dan die van hypothecaire geldverstrekkers (want dat is hoe zij winst maken) en daarom zal het goedkoper zijn dan de laagste hypotheekrente.

Drie praktische nadelen:
1. beperkte rentevastperiode, max 5 jaar.
2. je moet al voldoende vermogen hebben om het gewenste bedrag te kunnen lenen en te gebruiken. Dus geen alternatief voor starters met weinig vermogen.
3. je moet drommels goed weten hoe opties werken, anders is de kans groot dat je dure vergissingen maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 28-12-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:00:
In het kort, ik leen van partijen op de beurs met behulp van opties, en daarmee heb ik indirect toegang tot de marktrente (met een kleine opslag). Die opslag is altijd kleiner dan die van hypothecaire geldverstrekkers (want dat is hoe zij winst maken) en daarom zal het goedkoper zijn dan de laagste hypotheekrente.

Drie praktische nadelen:
2. je moet al voldoende vermogen hebben om het gewenste bedrag te kunnen lenen en te gebruiken. Dus geen alternatief voor starters met weinig vermogen.
3. je moet drommels goed weten hoe opties werken, anders is de kans groot dat je dure vergissingen maakt.
Kan je verduidelijken welk product je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Short box spreads met de AEX index als underlying. Hoeft niet per se deze specifieke index te zijn, als het maar 'European style' is, EUR als valuta heeft, populair is (dus waar concurrerende market makers actief zijn, zij leveren feitelijk het krediet), en met strikes die een praktisch formaat voor het te lenen bedrag opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 28-12-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zr40 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:00:

Drie praktische nadelen:
Lijkt me alleen interessant als je een vrij hoge hypotheekrente hebt?

Is het niet interessanter om met de box spread gewoon wat extra aandelen te kopen? Dat levert op de lange duur meer op?

Of zie je de hypotheek ermee aflossen als veiliger aangezien ze beide direct gelinkt zijn aan de marktrente. Gegarandeerd en dus relatief veilig rendement?
Pagina: 1 ... 58 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.