Vele zien crypto simpelweg als "online geld" met de enige usecase om via internet betalingen te doen. Daar is naar mijn mening voor de gemiddelde persoon helemaal geen behoefte aan. Dat kunnen ze al prima (en makkelijker) met de valuta die ze nu hebben. Crypto en naar mijn mening dan vooral Ethereum zie ik als potentiele backbone van een globaal financieel netwerk.
Laat ik eerst even een paar standpunten uitleggen:
1: Bitcoin in zijn huidige vorm is te omslachtig voor de gewone gebruiker/te duur/te langzaam en gebruikt teveel energie. Daar zie ik behalve mogelijk als een"store of value" geen toekomst in.
2: Alle crypto in zijn huidige vorm is ingewikkeld en moeilijk te beveiligen voor de gemiddelde persoon. Daarnaast bied het nauwelijks voordelen in hun dagelijks leven.
Hieronder zal ik toelichten wat ik bedoel met backbone van een globaal financieel systeem hierbij ga ik even uit van Ethereum:
Op dit moment lopen we tegen de limieten van ons financieel systeem aan. Oude systemen zijn aan elkaar gekoppeld tussen allerlei verschillende banken en daardoor gaan globale transacties vaak langzaam. Dit is vooral merkbaar in het bedrijfsleven met grote bedragen. Waardoor men ook moet hedgen voor valuta risico's en dergelijke. Tevens kan je als developer niet zo maar hier iets op bouwen want de systemen zijn afgeschermd door de banken. Er is dus weinig mogelijkheid tot innovatie.
Ethereum biedt de mogelijkheid om een globaal trustless en decentraal systeem op te zetten. Waarom is dat belangrijk: Trustless zodat je niet afhankelijk bent van tussenpersonen, decentraal zodat niet een partij de boel kan tegenhouden. Dat zijn toch wel 2 belangrijke vereisten voor een globaal financieel systeem.
Een ander voordeel is door deze middlemen met macht er tussen uit te houden dat het allemaal een stuk goedkoper kan. Nu zou je kunnen zeggen "maar ik vind het prima hoe de macht nu geregeld is en ik vertrouw de huidige tussenpersonen, dus wat biedt dit netwerk mij?". Ethereum werkt met smart contracts en biedt dus straks de mogelijkheid voor programmable money. Heel veel simpele zaken die nu nog administratief afgewikkeld moeten worden door personen kunnen dus straks door een smart contract automatisch worden verwerkt. Maar dit biedt uiteraard nog veel meer mogelijkheden, velen die we nu niet eens bedacht hebben. Net zoals we niet verwacht hadden hoe we het internet tegenwoordig voor vele zaken gebruiken. Een aantal
voorbeelden van smart contracts. Geschiedenis leert ons als het goedkoper kan en ook nog eens handige nieuwe functies brengt is het gewoonweg onmogelijk om het tegen te houden.
Nou hebben we het gehad over veiligheid en bruikbaarheid. Maar zoals al eerder genoemd is gemak ook nog een groot obstakel. Naar mijn mening gaat dit systeem straks gewoon op de achtergrond lopen en heb je als normale gebruiker niks te maken met Bitcoin, Ethereum of wat dan ook. Alles gaat gewoon in je eigen lokale valuta en wordt op de achtergrond gewoon instant omgerekend. Net zoals de meeste mensen nu geen enkel idee hebben van TCP/IP of HTML als ze een website bezoeken. Draaien deze protocollen allemaal op de achtergrond.
Maar waarom is het dan financieel interessant om Ethereum te hebben? De verwerkers van de transacties/validators willen uiteraard wel een vergoeding voor het werk dat ze doen voor het netwerk. Ethereum is de benzine die het systeem doet laten draaien. Gaat dit systeem daadwerkelijk straks de backbone worden van het volgende financieel systeem kan je je voorstellen dat er een hoop meer vraag is naar "benzine".
Maar kan een bank/overheid of iemand anders niet gewoon een munt maken? Ja dat kan. Maar zou Rusland/russische bedrijven een systeem willen gebruiken dat gecontroleerd wordt door de VS of een amerikaanse bank? en zo zijn er nog tal van voorbeelden te bedenken. Nee, daarom moet het systeem decentraal en trustless zijn. Uiteraard hoeft dat niet Ethereum maar het is tot op heden het meest robuuste en doorontwikkelde netwerk met al een vrij grote corporate backing. Dat het naar mijn mening de meest logische optie is.
"ik snap wel het nut van blockchain techniek maar niet waarom daar een munt aan gekoppeld moet worden". Zoals al gezegd willen de mensen die helpen het netwerk te laten draaien daar ook uiteraard voor betaald worden. Als ze betaald krijgen in de vorm van crypto die gekoppeld is aan het netwerk, hebben ze ook daadwerkelijk iets te verliezen als ze hun taken niet goed uitvoeren. Dit maakt de beveiliging van het systeem dus groter. Stel een partij wilt toch proberen het systeem te kraken dan moet diegene er zoveel geld in stoppen dat het eigenlijk al meer kost dan het ooit kan opleveren.
Tot slot is dit geen verkooppraatje om mensen over te halen om crypto te kopen. Als je het niet snapt doe er dan vooral niks mee. Het is geschreven als uitleg waarom ik er wel toekomst in zie.