Mijn antwoord in het kort is: nee
Ik post bewust in deze sectie van het forum en niet in het cryptocurrency stukje omdat ik graag een meer beschouwelijke discussie zou willen starten en niet de hele 'community' over mij heen willen krijgen. Ik ben namelijk wat sceptisch.
Alles wat cryptocurrencies kunnen doen bestaande oplossingen beter, goedkoper en sneller. En alles wat blockchain kan, kunnen we ook goed genoeg bouwen met bestaande tech.
En ook heel veel angst voor overheden en instanties die 'naar behoefte geld kunnen printen'. En cryptocurrencies en blockchain zou daar dan een 'antidote' voor moeten zijn. (wat ik niet snap).
Ik vind de mindset vaak erg anti-sociaal, alsof mensen niet zo goed begrijpen hoe een samenleving (nadruk op 'samen') werkt.
Het voedt een enorm wantrouwen in bestaande instituties die al decennia onze samenleving draaiende houden over de gehele wereld heen.
Toepassingen als DigiD tonen aan dat je echt geen blockchain nodig hebt om als overheid een landelijke service te bieden voor het on-line vaststellen van iemands identiteit.
Als je dan kijkt naar de nadelen van cryptocurrencies, zoals het energie verbruik, de criminaliteit die het faciliteert, dan krijg ik erg sterk de indruk dat cryptocurrencies een negatieve invloed hebben op onze samenleving.
Er zijn cryptocurrencies die geen enorme energie behoeften hebben, maar daarvoor geldt alsnog: wat is hun waarde?
Mijn ervaring is dat cryptocurrency voorstanders altijd met esotherische, vage toepassingen komen die voor 99.99% van de bevolking niet zo relevant zijn. Zoals geld overmaken naar China of zo (wat al kan), of naar iemand zonder bankrekening (vluchteling) (ja echt!).
Ik ben benieuwd naar jullie visie.
Heb je concrete voorbeelden van nuttige toepassingen van cryptocurrencies die voor onze samenleving echt een toegevoegde waarde hebben?
Ik post bewust in deze sectie van het forum en niet in het cryptocurrency stukje omdat ik graag een meer beschouwelijke discussie zou willen starten en niet de hele 'community' over mij heen willen krijgen. Ik ben namelijk wat sceptisch.
Cryptocurrencies / Blockchain lost geen relevante problemen op
Mijn beeld van cryptocurrencies en de onderliggende blockchain techniek is dat het eigenlijk technologie is die een oplossing biedt voor een probleem wat we niet hebben.Alles wat cryptocurrencies kunnen doen bestaande oplossingen beter, goedkoper en sneller. En alles wat blockchain kan, kunnen we ook goed genoeg bouwen met bestaande tech.
Cryptocurrencies / Blockchain als levensbeschouwing
Wat mij vooral opvalt als ik in discussie ga met mensen over cryptocurrencies dat ik eigenlijk een discussie over een bepaald wereldbeeld aan het voeren ben. Een wereldbeeld waarin mensen zich enorm zorgen maken over 'privacy' en 'big government' en al dat soort vage zaken.En ook heel veel angst voor overheden en instanties die 'naar behoefte geld kunnen printen'. En cryptocurrencies en blockchain zou daar dan een 'antidote' voor moeten zijn. (wat ik niet snap).
Ik vind de mindset vaak erg anti-sociaal, alsof mensen niet zo goed begrijpen hoe een samenleving (nadruk op 'samen') werkt.
Het voedt een enorm wantrouwen in bestaande instituties die al decennia onze samenleving draaiende houden over de gehele wereld heen.
Toepassingen als DigiD tonen aan dat je echt geen blockchain nodig hebt om als overheid een landelijke service te bieden voor het on-line vaststellen van iemands identiteit.
Cryptocurrencies zijn schadelijk te noemen
Zelf is mij totaal niet duidelijk wat we na 11 jaar bitcoin, altcoin en blockchain er werkelijk aan waarde is geproduceerd voor de samenleving. De geschatte waarde van cryptocurrencies is in de honderden miljard, maar ze zijn super instabiel. Ze gingen keihard onderuit, samen met de beurs, vanwege de corona issues.Als je dan kijkt naar de nadelen van cryptocurrencies, zoals het energie verbruik, de criminaliteit die het faciliteert, dan krijg ik erg sterk de indruk dat cryptocurrencies een negatieve invloed hebben op onze samenleving.
Er zijn cryptocurrencies die geen enorme energie behoeften hebben, maar daarvoor geldt alsnog: wat is hun waarde?
Mijn ervaring is dat cryptocurrency voorstanders altijd met esotherische, vage toepassingen komen die voor 99.99% van de bevolking niet zo relevant zijn. Zoals geld overmaken naar China of zo (wat al kan), of naar iemand zonder bankrekening (vluchteling) (ja echt!).
Ik ben benieuwd naar jullie visie.
Heb je concrete voorbeelden van nuttige toepassingen van cryptocurrencies die voor onze samenleving echt een toegevoegde waarde hebben?