Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07 22:24
RichieB schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:22:
Als je er van uit gaat dat je het geld dat je uitgeeft aan een iPhone/laptop/schoenen/etc nooit meer terug krijgt kan je van dat geld ook prima aandelen kopen. Maar met die aandelen kan je niet bellen/internetten/iemands ogen uitsteken.
Wel als je portfolio zo groot is en je dit aan iemand laat zien.

Vindt ik zelf niet verstandig, maar goed dat moet iedereen zelf weten.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 28-11-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 08:04
Misschien een tip als je nog meer wilt spreiden en toch flexibel wilt uitgeven. Crypto usdt of usdc houd altijd de waarde van 1 dollar. Je kunt deze uitlenen tegen gegarandeerde rente. Binance zit op 9% rente per jaar. Crypto.com op 10%. (12% als je 3500 cro wilt staken). Je kunt crypto weer uitgeven met de gratis credit kaart van deze exhanges bij amazon, bol etc.
Ik zelf heb de crypto van Binance gratis overgezet met de CC naar crypto.com. En nog wat usdt gekocht met de gewone CC. Geen extra kosten en dan heb je 10-12% rendement.

Een tweaker en ik kregen ook nog 2x $25 door een referral te gebruiken.
Voorbeeld cypto.comAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHcmGQlQJQeJcjYA4vZED8Q7E3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O3sHWhnZ2ByebIg2sjAZL3A1.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door enermax op 29-11-2021 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-07 11:10
enermax schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:06:
Misschien een tip als je nog meer wilt spreiden en toch flexibel wilt uitgeven. Crypto usdt of usdc houd altijd de waarde van 1 dollar. Je kunt deze uitlenen tegen gegarandeerde rente. Binance zit op 9% rente per jaar. Crypto.com op 10%. (12% als je 3500 cro wilt staken). Je kunt crypto weer uitgeven met de gratis credit kaart van deze exhanges bij amazon, bol etc.
Ik zelf heb de crypto van Binance gratis overgezet met de CC naar crypto.com. En nog wat usdt gekocht met de gewone CC. Geen extra kosten en dan heb je 10-12% rendement.

Voorbeeld cypto.com[Afbeelding]
Pas daar mee op. Officieel moeten de partijen die dit aanbieden voor elke usdt een usd in hun bezit hebben. De meeste partijen hebben dit niet omdat het teveel kost. Als er teveel opgenomen wordt kan zo'n partij dus heel makkelijk omvallen.

Controleer dus goed de partij waar je je geld in steekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:20

Er is juist heel veel discussie omtrent de 'stablecoins'. In theorie zouden zij voor elke 'usdt' of 'usdc' een USD op een bankrekening moeten hebben staan, maar er is niemand die dat daadwerkelijk controleerd. Over 'usdt' is de SEC zelfs een onderzoek gestart nu wat hopelijk resulteerd in het openen van de boeken.

Al met al een makkelijke manier om risico toe te voegen aan je portefuille :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

phantom09 schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:28:
Gek is dat vele mensen bang zijn om te gaan beleggen. Ze vergeljiken het met gokken.
Echter ze zweren erbij dat hun hun iphone, dell laptop, nike schoenen, etc. een goed product is en ze vertrouwen hebben in het bedrijf dat ze maakt....
Heel tegenstrijdig.
Op zich snap ik de gedachtegang wel. Spaargeld wat verdampt door inflatie is in ieder geval nog enigszins voorspelbaar (hoewel de mate van inflatie natuurlijk fluctueert maar dat verandert niks aan het saldo an sich). Beleggen is minder voorspelbaar, sowieso op de korte termijn. En ja producten, mensen kunnen merkentrouw zijn maar als Apple, Nike of Dell morgen failliet gaat heb je nog steeds je product en koop je een volgende keer gewoon een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Ik heb zelf ook CRO gestaked in deze app, leuk voor de cashback en metalen debit card enzo.

Daarnaast prima voor een x% van mijn portefeuille, maar gezien de bovengenoemde mitsen en maren zou ik er nooit een aanzienlijk deel van mijn portfolio stallen. Er is geen enkele vorm van borging en controle voorzover ik weet.

Ook heb ik mijn twijfels bij de houdbaarheid van zo'n bedrijf en exchange, maar ja, helaas geen glazen bol.

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 29-11-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:19
finsdefis schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:13:
[...]

Ik heb zelf ook CRO gestaked in deze app, leuk voor de cashback en metalen debit card enzo.

Daarnaast prima voor een x% van mijn portefeuille, maar gezien de bovengenoemde mitsen en maren zou ik er nooit een aanzienlijk deel van mijn portfolio stallen. Er is geen enkele vorm van borging en controle voorzover ik weet.

Ook heb ik mijn twijfels bij de houdbaarheid van zo'n bedrijf en exchange, maar ja, helaas geen glazen bol.
Voor mij hetzelfde, heb er vorige maand 400 euro naartoe gebracht voor de creditcard, cashback en de "gratis" spotify. Dat bedrag plus de cashback die ik in de tussentijd heb ontvangen is nu €1.800 waard. Maar ik weet niet of ik er heel snel meer geld naartoe zou gaan brengen. Er is nul bescherming zoals die op bankrekeningen wel is en meer onbekend terrein als aandelen. Ben dus toch wel huiverig om iets op een exchange te zetten voor 10% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:57
Wozmro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:09:
[...]

Ik maak mij nog volgende bedenking voor wat betreft risico's die FO-streven moeilijker maken:

We weten dat er een aantal superrijken zijn die steeds sneller steeds rijker worden.

Wat dan als die steeds meer de beste publieke bedrijven beginnen op te kopen en van de beurs halen? En de ’gewone’ belegger blijft over met de restjes.

Dit zal niet voor volgend jaar zijn maar eigen aan het kapitalisme kan dit wel een steeds versnellende trend zijn.

Daarmee kan de eenvoudige brede etf-strategie wel uitgehold worden lijkt me.

Wie spreekt mij tegen?
Uiteindelijk is van de beurs halen ook voor de super rijken geen optie, rijk zijn is lenen en lenen kan makkelijker met snel verhandelbare spullen op een beurs, opties schrijven op bezit leningen aangaan op onderliggende waarde. Haal je een bedrijf van de beurs, dan moet je er ook iets mee gaan doen. De verantwoordelijkheid komt er ook bij. Dat is voor velen niet interessant.

Veel super rijken zijn blij hun eigen bedrijf naar de beurs te hebben gebracht en wat meer gediversifieerd te zijn. En/of hebben een wealth fund voor de komende generaties te onderhouden en hebben geen zin om een tweede Berkshire Hathaway te worden. Ondernemer zijn <> investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tweezitsbank schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:55:
[...]

Op zich snap ik de gedachtegang wel. Spaargeld wat verdampt door inflatie is in ieder geval nog enigszins voorspelbaar (hoewel de mate van inflatie natuurlijk fluctueert maar dat verandert niks aan het saldo an sich). Beleggen is minder voorspelbaar, sowieso op de korte termijn. En ja producten, mensen kunnen merkentrouw zijn maar als Apple, Nike of Dell morgen failliet gaat heb je nog steeds je product en koop je een volgende keer gewoon een ander merk.
Ik denk dat je "investering" en "uitgave" aan het verwisselen bent.

De producten die jij vermeldt zijn gebruiks/verbruiksvoorwerpen.

Je koopt een Nike schoen omdat die goed past, goed loopt, en lang genoeg mee gaat, en na een week gebruik is die waardeloos.
Een telefoon of laptop houdt nog een beetje waarde, maar een jaar of 5 later is dat toch verwaarloosbaar.
Ondertussen gebruik je die, en daar verdien je misschien geld mee.

Bij een investering is het de bedoeling dat die iets oplevert, en dat je die na een aantal jaren terug met winst kan verkopen.
De menselijke psyche is een raar beestje, we zijn eerder "behoudend", en hebben meestal liever een klein verlies dan een groter risico met winstkansen. En dan heb je nog een pak mensen die het begrip inflatie niet begrijpen.
Het vergt wat durf en kennis om te beginnen investeren.

Weet niet van wie de quote is, maar als je rijker wil worden dan het gemiddelde van de bevolking moet je bereid zijn meer risico's te lopen dan de gemiddelde burger.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:50

De belangrijke vraag is alleen of USDt wel echt zijn waarde gaat behouden wanneer shit hits the fan. Onder andere het FD rapporteerde een tijd terug dat er een hoop onzekerheid heerst over voor de hoogte van het percentage waarvan de munt überhaupt nog gebacked wordt door harde dollars. Er is veel onduidelijkheid over waar het geld daadwerkelijk is gebleven en is in geïnvesteerd. Er bijken honderden bedrijven te zijn die geld geleend hebben uit de USDt pot. Zo zou onder andere de Chinese vastgoedreus Evergrand (die dus op omvallen staat) gefinancierd worden door het bedrijf achter Tether. Het vervelende van alles is dat ze geen openheid willen geven en het uiterest onzeker is of deze leningen uberhaupt snel opeisbaar zijn voor het bedrijf wanneer men massaal zijn bitcoin omzet naar Tether om in dollars of euro's uit te laten betalen. Wat dat betreft doet het rentepercentage wat je ontvangt voor het uitlenen van je Tether dus wel eer aan zijn hoogte. Want groter risisco = hoger rendement.

[ Voor 12% gewijzigd door 49euro op 29-11-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 08:04
49euro schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:16:
[...]

De belangrijke vraag is alleen of USDt wel echt zijn waarde gaat behouden wanneer shit hits the fan. ...
Dat Tether zou klappen dat gaat al rond sinds 2018. De beurs is 50% geklapt februari 2020; stablecoins niet. Toch heb je waarschijnlijk aandelen. USDC heeft dezelfde rente, die zou iets veiliger zijn. Spreid en investeer met beleid _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door enermax op 29-11-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-07 23:12
enermax schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:36:
[...]

Dat Tether zou klappen dat gaat al rond sinds 2018. De beurs is 50% geklapt februari 2020; stablecoins niet. Toch heb je waarschijnlijk aandelen. USDC heeft dezelfde rente, die zou iets veiliger zijn. Spreid en investeer met beleid _/-\o_
Alleen zal een evt. "crash" van USDT niet zo snel herstellen als de beurs in 2020.

Dat zou zo maar het definitieve einde van Tether kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
10% APY klinkt leuk, maar voor elke transactie is een koper en een verkoper. Wie betaalt die 10% APY? Waarschijnlijk zelfs (flink) meer want de tussenpersoon doet het ook zeker niet voor niets (IBKR pakt 50% voor hetzelfde concept bij het uitlenen van aandelen). Zelf heb ik wel wat USDC vanwege een leuke bonus bij Celsius, maar investeer liever in échte crypto dan stablecoins met onzeker onderpand.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 29-11-2021 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In feite is het P2P lending (zie de topics daarover hier) maar dan met een crypto sausje er overheen. En dan is 10% nog weinig voor het risico dat je loopt want je hebt (in tegenstelling tot echte P2P lending platforms) geen inzicht in of controle over wie de uiteindelijke lener is en wat zijn kredietwaardigheid is. Is P2P lending iets dat je niet zou willen, dan moet dit ook iets zijn wat je niet zou willen.

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 29-11-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:20
[...]
De beurs is 50% geklapt februari 2020;
:? Weet niet welke index jij bedoelt met "de beurs" maar 50% kan ik me niet herinneren vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:11:
[...]
Weet niet van wie de quote is, maar als je rijker wil worden dan het gemiddelde van de bevolking moet je bereid zijn meer risico's te lopen iets anders te doen dan de gemiddelde burger.
Ik heb de zint iets aangepast hierboven. Naar mijn mening hoef je niet altijd meer risico's te lopen, maar is het anders.
Verschillende gedachtes hierover, maar de makkelijkste is wel het volgende: de gemiddelde burger geeft namelijk vrijwel al zijn inkomen gewoon uit. Als je echter (iets) minder consumeert en dat geld investeert heb helemaal niet meer risico dan de gemiddelde burger? Hooguit wat minder of minder luxe spullen, maar wel meer investeringen en dus kans op een hoger eigen vermogen dan de gemiddelde burger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:49
Dat is wel een hele interessante gedachte over risico reductie! Doordat ik mijn geld niet uitgeef aan een dure Iphone loop ik ook niet het risico dat ik die dure Iphone moet vervangen (om wat voor reden dan ook.)
Als je het geld dat je daarmee bespaart belegd beleg je eigenlijk risico vrij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-07 20:05
@sebastiaan89 Da's een beetje krom -- je bent nooit verplicht "de dure iPhone" te vervangen, ook niet als je er al een hebt. Wie besloten heeft dat je levensstandaard niet zonder iPhone kan heeft dat er wel bij natuurlijk, maar het staat nergens geschreven dat een luxeproduct dat stuk gaat vervangen moet worden, en als het vervangen wordt, dat dat dan met een product van dezelfde prijsklasse moet zijn.

Je reduceert met een beslissing X of Y niet te kopen puur je uitgaven, niet zozeer je risico, tenzij je hele dure dingen koopt waarvan het heel erg onzeker is hoe lang ze mee gaan -- een ongebruikelijke combinatie. Ook een iPhone heeft een redelijk voorspelbare levensduur.

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 29-11-2021 14:21 ]

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:50
[...]

Dat Tether zou klappen dat gaat al rond sinds 2018.
Alleen dat al is een belangrijke indicator dat het goed mis kan gaan. Indien deze indicatoren complete onzin zouden zijn was het verhaal natuurlijk al lang en breed ontkracht. Wanneer media als de Financial Times en het Financieel dagblad hierover gaan rapporteren zou ik me zorgen gaan maken.[/quote]
De beurs is 50% geklapt februari 2020
Er is geen beurs of index in of rondom februari 2020 geklapt met 50% hooguit 35 %. Het was bovendien Bitcoin zelf die "klapte" van 10.365 USD (12 feb '20) naar 4.665 USD (16 maart '20). Oftewel bijna 55%.

Ik geef uiteraard geen financieel advies maar zou iedereen adviseren om ver weg te blijven van dit soort rommel. Heel leuk in een bull markt waarin er alleen maar winners zijn. De vraag is hoe houdt zo iets stand wanneer het tijden minder voortvarend gaat met de cryptocurrency koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:49
@MneoreJ
Klopt natuurlijk, ik forceerde het verhaal een beetje ter komisch vermaak. Maar uiteindelijk is het natuurlijk wel zo in het algemeen dat als je levensstandaard lager is, je levenskosten dat ook zijn [Humor](die jacuzzi en Ferrari zijn nou eenmaal best duur in onderhoud) [/Humor]
Als je dat ziet als je risico beheersing kan je wat dat betreft makkelijker slapen met je beleggingen omdat die toch al "bonus" geld zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
sebastiaan89 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:24:
Klopt natuurlijk, ik forceerde het verhaal een beetje ter komisch vermaak. Maar uiteindelijk is het natuurlijk wel zo in het algemeen dat als je levensstandaard lager is, je levenskosten dat ook zijn [Humor](die jacuzzi en Ferrari zijn nou eenmaal best duur in onderhoud) [/Humor]
Ook al markeer je het expliciet als humor, ik ben dan toch zo iemand die zich afvraagt "maar is dat ook echt zo" en het op gaat zoeken. Wat blijkt: Ferrari's zijn inderdaad best duur in onderhoud vergeleken met gewone auto's. :+ Jacuzzi's kon ik wat minder snel opzoeken, maar ik heb het idee dat dat nog wel meevalt, het meeste onderhoud daar kun je zelf en kost niet veel qua materiaal. Blijft natuurlijk wel dat mensen die zulke speeltjes leuk vinden dat meestal leuk vinden juist omdat ze niet echt na hoeven te denken over de kosten en het breed kunnen laten hangen.
Als je dat ziet als je risico beheersing kan je wat dat betreft makkelijker slapen met je beleggingen omdat die toch al "bonus" geld zijn..
Realistisch gezien, als je financiële situatie stabiel is (dus je hebt je Ferrari niet op de pof gekocht maar kunt zo'n ding echt in je leven inpassen) dan is het risico gelijk, je houdt alleen minder geld over om te beleggen dan wanneer je geen glimmende bolide had. Wel heb je natuurlijk langer nodig om FO te worden als je bewust voor een lagere SR kiest.

Waarschijnlijk komt hier een stukje omdenken bij kijken dat ik gewoon niet zie. Ik heb in ieder geval niet het idee "oh fijn dat ik geen behoefte heb X of Y of Z te kopen, want omdat ik dat niet heb is het geld dat ik in plaats daarvan beleg gewoon dikke bonus"! Dat heb ik met al het geld dat ik beleg, want het is alleen voor FO. Als het morgen allemaal foetsie is word ik dus niet FO en zit eerder stoppen met werken er ook niet in, verder heeft het geen impact op het heden. Was dat wel zo dan was ik duidelijk teveel aan het beleggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MneoreJ schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:46:
[...]

Ook al markeer je het expliciet als humor, ik ben dan toch zo iemand die zich afvraagt "maar is dat ook echt zo" en het op gaat zoeken. Wat blijkt: Ferrari's zijn inderdaad best duur in onderhoud vergeleken met gewone auto's. :+ Jacuzzi's kon ik wat minder snel opzoeken, maar ik heb het idee dat dat nog wel meevalt, het meeste onderhoud daar kun je zelf en kost niet veel qua materiaal. Blijft natuurlijk wel dat mensen die zulke speeltjes leuk vinden dat meestal leuk vinden juist omdat ze niet echt na hoeven te denken over de kosten en het breed kunnen laten hangen.
Onderhoud aan een Jacuzzi kan meevallen, maar de producten die je moet kopen zijn duur, en het energieverbruik is astronomisch.
Ik heb er gezien (en laten staan) waar het energieverbruik van 1 Jacuzzi per jaar ca 4000kWh stroom is, dat is het verbruik van een gemiddeld 4 persoons gezin in B en NL.

Het onderhoud van een iPhone is goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Inderdaad, gaat niet om onderhoud maar gebruik: https://www.innovaenergie...%20jacuzzi%20aan%20stroom.
Dit is bij lage stroomkosten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
Mooi toch, ik weet nu alweer veel meer over jacuzzi's dan ik ooit had willen weten, en allemaal dankzij mijn streven om FO te worden.

Aan de jacuzzi nog steeds geen behoefte, dat dan weer niet. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
rube schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:53:
Inderdaad, gaat niet om onderhoud maar gebruik: https://www.innovaenergie...%20jacuzzi%20aan%20stroom.
Dit is bij lage stroomkosten.
[off-topic]
Om de jacuzzi 24 uur per dag, 7 dagen per week warm te houden is er gemiddeld zo’n 6.000 watt per dag nodig.
Ehh, ok...
6.000 W per dag nog wel...
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jake schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:05:
[...]

[off-topic]

[...]

Ehh, ok...
6.000 W per dag nog wel...
[/off-topic]
Schrap die website maar al.
Ze kennen het verschil amper tussen Watt en kWh...

Daarenboven beweren ze dat het meer stroom kost om die op te warmen als je die gebruikt in vergelijking met het continu verbruik. Klinklare onzin.

Maar je weet hoe dat gaat met een Jacuzzi... beetje als met een hometrainer. In het begin wordt dat gebruikt, en na een paar maanden gaat het deksel er niet meer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
oh, haha, ja, tijdens werk moet ik soms niet 2 dingen doen, niet echt verder gekeken. Maar feit is wel dat het warmhouden van een plens water in de buitenlucht natuurlijk veel energie kost.

Ik heb heb nog wel de wens om zelf eens een een sauna te maken, maar die zou ik dan in huis maken. Dan warmt de rest warmte tenminste nog een beetje het huis op. Dan is dat extra stroomverbruik in de winter tenminste niet helemaal weggegooid (en zomers hebben we genoeg stroom over van de zonnepanelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rube schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:12:
oh, haha, ja, tijdens werk moet ik soms niet 2 dingen doen, niet echt verder gekeken. Maar feit is wel dat het warmhouden van een plens water in de buitenlucht natuurlijk veel energie kost.

Ik heb heb nog wel de wens om zelf eens een een sauna te maken, maar die zou ik dan in huis maken. Dan warmt de rest warmte tenminste nog een beetje het huis op. Dan is dat extra stroomverbruik in de winter tenminste niet helemaal weggegooid (en zomers hebben we genoeg stroom over van de zonnepanelen).
Hetzelfde is waar voor de sauna....
Je gebruikt dat een paar keer, dan wordt poetsen een karwei en nog wat later wordt de kachel niet meer warm...
Mijn tip: zet dat geld op een aparte rekening, en iedere keer je een sauna wil nemen neem je het geld uit die pot. Wedden dat er binnen 20 jaar nog wat over blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sterker nog koop een paar mooie dividend aandelen en ga van het dividend naar de sauna ;) Zulke investeringen hebben ook een forse opportunity cost.

Persoonlijk ben ik de laatste tijd veel meer aan het huren dan kopen. Bij huren zitten veel minder zorgen en zo kunnen wij bijvoorbeeld prima uit de voeten met een enkele auto in plaats van twee. Uiteindelijk blijft koop ook een liability terwijl huur niets kost wanneer je het niet gebruikt en je 2x nadenkt of je het wel nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 29-11-2021 17:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
En we zijn weer terug naar elkaar vliegen afvangen op uitgaven en beleggingen... :+

Blijkbaar is het concept van FO zo doodeenvoudig dat er eigenlijk weinig over te discussiëren valt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tja, FO bestaat uit de drie pilaren inkomsten, uitgave en rendement. Over meer inkomsten zijn denk ik meer dan genoeg bronnen beschikbaar buiten dit onderwerp om, iedereen wil wel meer verdienen. Logisch dat de focus op die andere twee hier overblijft.

Dat betekent echter niet dat je dit topic niet mag lezen vanuit je hottub als je daar echt gelukkig van wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 29-11-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:00
Deveon schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:43:
[...]

Persoonlijk ben ik de laatste tijd veel meer aan het huren dan kopen. Bij huren zitten veel minder zorgen en zo kunnen wij prima uit de voeten met een enkele auto in plaats van twee. Uiteindelijk blijft koop ook een liability terwijl huur niets kost wanneer je het niet gebruikt en je 2x nadenkt of je het wel nodig hebt.
Liability is niet het woord dat bij mij op komt als ik dit zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GH1ApePOWW3O_IcJiHCBzJacaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/619dRvED0qbGTDDtpg6B198O.png?f=fotoalbum_large
Ik vind het liquideren van mijn hoop stenen en voortaan gaan huren een interessant idee. Met een gemiddelde waardestijging van 9,5% over de laatste 6 jaar is het alleen lastig het juiste uitstap moment te bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 29-11-2021 17:02 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Voor mijn idee bestaat het concept FO vooral uit de SR en een standaardrendement. Die kun je ontleden tot die 3 genoemde pilaren, maar dan gaat, naar mijn idee, het concept juist verloren.

De SR is afhankelijk van zowel inkomsten als uitgaven. Zonder inzicht in de inkomsten heeft het m.i. ook weinig zin om te discussiëren over het nut van een uitgave als een spa of een sauna. Voor de ene persoon is het wisselgeld (en dus marginale impact op de SR) en voor de ander is het een forse uitgave. Door de focus op de uitgave mis je juist het concept van SR.

Voor wat betreft de beleggingen is het fijn dat je een hoger rendement haalt dan het 'standaardrendement', maar dat ook gepaard met een dito risico, bijzondere marktcondities, etc. Dat hoort wellicht dus ook niet in het FO topic maar in het beleggingen-topic.

Ik zie zelf liever een discussie over de toekomst van het concept en juist de risico's daarin. Of de ervaringen van mensen die FO zijn, ervaringen op de route, etc. Overwegingen die worden gemaakt, etc. (In plaats van de zoveelste discussie over de kosten van een badkamer of keuken, of een sauna of jacuzzi, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:00:
[...]

Ik vind het liquideren van mijn hoop stenen en voortaan gaan huren een interessant idee. Met een gemiddelde waardestijging van 9,5% over de laatste 6 jaar is het alleen lastig het juiste uitstap moment te bepalen.
Interessant, maar ook voor je eigen woning?

Wat verwacht je daarmee te winnen? Een huur(stijging) die achterblijft bij het gemiddelde rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Liability is niet het woord dat bij mij op komt als ik dit zie:
[Afbeelding]
Stenen zijn een liability enkel de grond eronder is een asset. Overigens heb ik wel gewoon een koophuis en bezig voor de tweede, maar als die klaar is mag de eerste weer weg. Meestal kijk ik eerst wat ik wil en daarna pas hoe dat zo voordelig mogelijk te realiseren is. Een huis kopen voor de rest van je leven is nou eenmaal voordeliger dan huren. Al kochten wij ons huidige huis ook met de insteek dat het voldoet voor de rest van ons leven, echter willen we nu iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:33:
[...]

Stenen zijn één liability enkel de grond eronder is een asset. Overigens heb ik wel gewoon een koophuis en bezig voor de tweede, maar als die klaar is mag de eerste weer weg. Meestal kijk ik eerst wat ik wil en daarna pas hoe dat zo voordelig mogelijk te realiseren is. Een huis kopen voor de rest van je leven is nou eenmaal voordeliger dan huren. Al kochten wij ons huidige huis ook met de insteek dat het voldoet voor de rest van ons leven, echter willen we nu iets anders.
Dat is te simpel gezegd wat mij betreft. Een asset is niets anders dan een bezit waarvan je verwacht dat het nu of in de toekomst economisch / financieel voordeel oplevert. Daar valt een huis de afgelopen 30 jaar zeker onder, zelfs als de grond niet je eigendom is (kijk naar erfpacht bijv.). Verder kun je die stenen ook ten gelde maken door ze te verhuren of als onderpand te gebruiken voor een hefboom.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 29-11-2021 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

finsdefis schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:02:
[...]
Dat is te simpel gezegd wat mij betreft. Een asset is niets anders dan een bezit waarvan je verwacht dat het nu of in de toekomst economisch / financieel voordeel oplevert.
Het kan zelfs zonder het criterium dat het voordeel op moet leveren. Een asset is iets dat waarde heeft. Die waarde kan gerust dalen met de tijd. En je kan toekomstige kosten verdisconteren in de huidige waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:16:
[...]

Het kan zelfs zonder het criterium dat het voordeel op moet leveren. Een asset is iets dat waarde heeft. Die waarde kan gerust dalen met de tijd. En je kan toekomstige kosten verdisconteren in de huidige waarde.
Klopt, maar om veilig te zitten qua definitie had ik dat van 'economisch voordeel' nog maar even toegevoegd :P je hebt zeker gelijk volgens de meeste gangbare definities.

Ik weet dat veel mensen in FO/FIRE-kringen wel eens dat boek Rich Dad, Poor Dad hebben gelezen, waar volgens mij het idee vandaan komt dat je huis een liability is omdat het geen direct inkomen oplevert en juist geld kost.

Op zich is het een goed stukje tegengas voor mensen die klakkeloos roepen dat huizen altijd meer waard worden etc., maar datzelfde argument kun je gebruiken om te stellen dat aandelen zonder (significante) dividenduitkeringen geen assets zijn, want het levert immers ook geen directe cashflow op.

Los daarvan vraag ik me altijd af hoe zoiemand dan een deels verhuurde eigen woning ziet, want dat kan natuurlijk ook nog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:30
Als we met z'n allen naar de metaverse verhuizen en al onze maaltijden thuis laten leveren. Dan hebben we genoeg aan een kleine studio met bed en badkamertje.

Als dan de woningprijzen niet dalen dan weet ik het ook niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
finsdefis schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:02:
[...]

Dat is te simpel gezegd wat mij betreft. Een asset is niets anders dan een bezit waarvan je verwacht dat het nu of in de toekomst economisch / financieel voordeel oplevert. Daar valt een huis de afgelopen 30 jaar zeker onder, zelfs als de grond niet je eigendom is (kijk naar erfpacht bijv.). Verder kun je die stenen ook ten gelde maken door ze te verhuren of als onderpand te gebruiken voor een hefboom.
Uiteraard te simpel, maar wat dat betreft zijn de stenen niet anders dan een auto. Een auto levert namelijk een enorm financieel voordeel op. Binnen een paar dagen heb ik de kosten eruit.

Daarnaast hebben wij net een nieuwbouwwoning gekocht en zie dat op korte termijn meer als een liability dan een asset. Op de lange termijn zal de prijs vast stijgen, maar als je nu koopt is het rendement twijfelachtig. Uiteindelijk is het besteedbaar inkomen de beperkte factor op de woningmarkt en de rek is er op een gegeven moment wel uit.

Gelukkig gaan wij wel naar een gasloze woning maar als je nu nog ergens woont met een verbruik van 2000+ m3 aan gas dan zal je bij de volgende contractverlenging niet alleen gigantisch omhooggaan in je termijn bedrag maar moet je ook nog ergens de verduurzaming van gaan betalen. Uiteindelijk gaan de verschillen zo hoog oplopen dat herbouw misschien wel de aantrekkelijkste keus wordt. Zeker als de schaarste in de bouw blijft toenemen en in nieuwbouw meer robotisering of productielijn concepten gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:21:
[...]
Je gebruikt dat een paar keer, dan wordt poetsen een karwei en nog wat later wordt de kachel niet meer warm...
Ik ben er iets positiever over en ik spreek al uit enige ervaring mbt sauna (in een tijdelijk huis), maar ik begrijp wat je bedoelt.
Mijn tip: zet dat geld op een aparte rekening, en iedere keer je een sauna wil nemen neem je het geld uit die pot. Wedden dat er binnen 20 jaar nog wat over blijft?
In dit geval gaat het mij niet om het geld maar vooral om het zelf maken/bouwen en de mogelijkheid om er even snel in te kunnen duiken na een eind gelopen te hebben, koude middag langs sportveld te hebben gestaan e.d.
Dat doe je niet zo snel bij een sauna complex buitenshuis. Daar is de ervaring natuurlijk ook heel anders, daar ga je heen voor een langere tijd, meerdere sauna's etc.

Hm, gaat natuurlijk wel een beetje off topic hiermee. Nou ja, relevantie met FO: zelf een sauna bouwen (in een kamer) hoeft niet zo heel duur te zijn en durf ik met mijn kluservaring wel aan. En, ik moet toch wat met mijn tijd die ik over heb als ik niet meer werk in de nabije toekomst ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
[...]
OMG, ik moet er niet aan denken. Al het gedoe van opnieuw inrichten van de "nieuwe" woning, Verhuisdrama,etc.

Daarnaast kan krijg je mogelijk de overwaarde van je huis verzilveren. Echter dit verdampt na een aantal jaren en dan ben je de klos (huur is van een vergelijkbaar huis voor mij is veel hoger dan mijn huidige hypotheek en al helemaal van mijn hypotheek over een paar jaar als de rente (4,6%) hiervan afloopt).

Kortom mijn huis verkopen is een big NO NO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
phantom09 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:29:
[...]

OMG, ik moet er niet aan denken. Al het gedoe van opnieuw inrichten van de "nieuwe" woning, Verhuisdrama,etc.

Daarnaast kan krijg je mogelijk de overwaarde van je huis verzilveren. Echter dit verdampt na een aantal jaren en dan ben je de klos (huur is van een vergelijkbaar huis voor mij is veel hoger dan mijn huidige hypotheek en al helemaal van mijn hypotheek over een paar jaar als de rente (4,6%) hiervan afloopt).

Kortom mijn huis verkopen is een big NO NO.
Inderdaad, ik kan me een opeet-hypotheek dan nog eerder voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Blik1984 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:38:
[...]

Inderdaad, ik kan me een opeet-hypotheek dan nog eerder voorstellen.
Wat wel mogelijk zou zijn is als je een groot huis hebt en je dit te groot vindt je het gaat verkopen.
Daarna koop je een kleiner huis en kan je alsnog genieten van de overwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Tommie12 schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:21:
[...]

Spreek voor jezelf dude...Elkaar de maat nemen over levensstijlen is de grootste valkuil van dit topic imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Config schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:37:
[...]

Spreek voor jezelf dude...Elkaar de maat nemen over levensstijlen is de grootste valkuil van dit topic imo.
Waar neem ik iemand ‘de maat’?

Ik zie gewoon dat bij nogal wat eigenaars van jacuzzi’s er schimmel in zit, en op hometrainers ligt meestal wel een laagje stof….

Boodschap is simpel… denk na voor je zoiets koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-07 23:12
Daar gaan we weer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Lijkt een beetje op wel of niet keuken/badkamer verbouwen/keuken moet minimaal 25K kosten zijn anders is het niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Leuk verschil gevonden in een recent onderzoek:
Rabobank en Nibud deden onderzoek onder ruim 1.500 mensen tussen de 18 en 30 jaar oud. Bijna eenderde van die groep belegt in traditionele vormen zoals aandelen en fondsen. Zij hebben vaak meer financieel vermogen, en zijn gemiddeld hoger opgeleid. Beleggers in cryptomunten zijn minder vaak hoogopgeleid en hebben vaker minder vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 20:26

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Dat kan ook deels verklaard worden door de risk/reward verhouding vanwege bedragen. Vriend van me kan niet groots instappen in een passieve strategie want geen cash, en heeft geen geduld voor die strategie met lage inleg. Los van mijn mening over die keuze, leidt het hem en vast ook anderen naar crypto en andere high risk beleggingen / asset classes.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crypto lijken de nieuwe lotterijen oftwel belasting voor de arme. Zelf spreek ik ook wel eens met andere over crypto maar zodra ik ga vragen naar wat de USP is van de betreffende coin dan valt het vaak stil of hoor ik dat het ook maar om een paar honderd euro winst of inleg gaat. Waarschijnlijk zouden ze beter die paar honderd euro passief kunnen beleggen en tijd investeren om het inkomen omhoog te krijgen.

Zelf heb ik trouwens ook crypto maar koop puur op buy&hold principe. Ik zoek naar de "bedrijfsvoering" achter de crypto en wat voor waarde het kan toevoegen over een paar jaar. Als ik geen USP zie dan blijf ik er vandaan en probeer enkel in te stappen bij een "stabiele" koers. Iets wat net verdubbeld of gehalveerd is mij te speculatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:00:
Crypto lijken de nieuwe lotterijen oftwel belasting voor de arme. Zelf spreek ik ook wel eens met andere over crypto maar zodra ik ga vragen naar wat de USP is van de betreffende coin dan valt het vaak stil of hoor ik dat het ook maar om een paar honderd euro winst of inleg gaat. Waarschijnlijk zouden ze beter die paar honderd euro passief kunnen beleggen en tijd investeren om het inkomen omhoog te krijgen.

Zelf heb ik trouwens ook crypto maar koop puur op buy&hold principe. Ik zoek naar de "bedrijfsvoering" achter de crypto en wat voor waarde het kan toevoegen over een paar jaar. Als ik geen USP zie dan blijf ik er vandaan en probeer enkel in te stappen bij een "stabiele" koers. Iets wat net verdubbeld of gehalveerd is mij te speculatief.
Bij Crypto hangt het vooral van je instapmoment af.
Mijn zoon heeft ca 1.5jaar geleden een goede 5000€ gestoken in Bitcoin en Ethereum. Verder geen transacties, en nu is dat potje 50.000€ waard.
Hij wil dat gebruiken om een stapje omhoog te zetten in de immo markt. Ik heb hem wel gezegd dat hij ze direct moet verkopen op het moment dat hij een bod doet.
Het ergste dat kan gebeuren is dat je op die 50k rekent, een bod doet, en de dag nadien halveren ze....

Ik ben te bang om er geld in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bitcoin en Ethereum zijn redelijk safe. Daar zit serieus geld achter die in deze huidige markt maar al te graag laag inkoopt (TINA), soms manipuleren daarvoor zelfs de koeren (lees: China die het voor de 54 keer verbied). De kans dat ze halveren is erg klein tenzij er een serieus gebrek in de veiligheid naar boven komt. Voor echter beide geld als de ene daardoor zakt zal de ander stijgen.

Echter blijft het natuurlijk verstandig om niet te beleggen met geld wat je niet kans missen op de korte termijn. Heeft hij die 50k echt nodig óf is hij bereid om het risico te lopen dat hij die nieuwe woning niet kan kopen? Het kan namelijk zo een maandje duren voordat de prijs weer gecorrigeerd.

Het instap moment is trouwens niet relevant. Dat potje is nu 50k waard en dat zou je niet anders moeten beoordelen alsof wanneer je nu 50k in euro's hebt en daar crypto mee gaat kopen. Als je dat niet zou doen moet je toch echt gaan overwegen om (deels) eruit te stappen. Misschien kan je zoon eens om advies vragen of je nu met 20k in Bitcoin en Ethereum moet stappen en kijken wat hij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Deveon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:37:
...De kans dat ze halveren is erg klein tenzij er een serieus gebrek in de veiligheid naar boven komt....
Ik beken, ik ben een redelijke noob als het op crypto aankomt, maar waarom zouden deze niet eens kunnen halveren?
Zoals ik het zie is het is een digitale valuta, te vergelijken met andere valuta (al is het dan geen fiat?). Het "produceert" niets zover ik weet, dus het gaat puur om het vertrouwen dat mensen er in hebben. Vertrouwen is een psychologisch iets, best moeilijk te modelleren in economie maar de geschiedenis wijst uit dat het flinke swings kan opleveren, dus waarom niet bij deze munten.
Ik will hiermee geen discussie uitlokken over wel/geen crypto maar ik vraag me serieus af of je statement iets te makkelijk was of dat er iets achter zit wat ik mis.

Ik ben net als @Tommie12 te bang, te ontwetend over crypto. Ik weet nog dat een collega van mij Bitcoin kocht voor een paar honderd euro per stuk. Maar zelfs al had ik destijds ook zo laag gekocht, Dan had ik ze na een paar honderd % waarschijnlijk al weer verkocht. De verhalen zijn mooi, maar ja dat is een beetje hetzelfde als met als toen Amazon, Tesla etc. had gekocht was je nu (veel makkelijker/sneller) millionair geweest. En op dit moment zie ik er zo veel berichten over dat ik denk...nog riskanter, te laat.

Ik zit nog steeds grotendeels in vastgoed, stabiele cashflow (huur). Laatste tijd ook meer in directe leningen gedekt door 1ste hypotheekrecht met vaste cashflow (rente) en voor maar circa 10% in aandelen (ETF) en edelmetalen. Waarde van (ETF) is (procentueel) flinke gestegen afgelopen 18 maanden, maar geeft geen cashflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deveon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:37:
Bitcoin en Ethereum zijn redelijk safe. Daar zit serieus geld achter die in deze huidige markt maar al te graag laag inkoopt (TINA), soms manipuleren daarvoor zelfs de koeren (lees: China die het voor de 54 keer verbied). De kans dat ze halveren is erg klein tenzij er een serieus gebrek in de veiligheid naar boven komt. Voor echter beide geld als de ene daardoor zakt zal de ander stijgen.

Echter blijft het natuurlijk verstandig om niet te beleggen met geld wat je niet kans missen op de korte termijn. Heeft hij die 50k echt nodig óf is hij bereid om het risico te lopen dat hij die nieuwe woning niet kan kopen? Het kan namelijk zo een maandje duren voordat de prijs weer gecorrigeerd.

Het instap moment is trouwens niet relevant. Dat potje is nu 50k waard en dat zou je niet anders moeten beoordelen alsof wanneer je nu 50k in euro's hebt en daar crypto mee gaat kopen. Als je dat niet zou doen moet je toch echt gaan overwegen om (deels) eruit te stappen. Misschien kan je zoon eens om advies vragen of je nu met 20k in Bitcoin en Ethereum moet stappen en kijken wat hij aangeeft.
We hebben er al over gesproken. Ik ben ook niet de vader die zegt wat zijn zoon MOET doen. Ik peil gewoon of hij de risico's correct inschat, en ik denk dat hij het wel beseft.
Die woning is een LT plan. En ja, hij weet dat als het klapt, hij dan wat langer zal moeten wachten.
Hij woont al in een gekocht appartement, dus er is geen druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:47
Config schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:37:
[...]

Volgens mij wil Tommie12 niet met een wijsvingertje zeggen hoe het 'moet', maar wil hij alleen aangeven dat je, zeker in het kader van FO, (in het algemeen) goed moet kijken wat je wil zelf wil hebben en wat je als dienst wilt afnemen.

Er zijn een hoop zaken waar mensen over 'dromen', variërend van een vakantiehuis op een tropisch eiland tot een zeilboot of een camper of -in dit geval- een eigen jacuzzi of sauna. Maar als je er nuchter naar kijkt, dan is het voor veel mensen vaak veel handiger om die dingen helemaal niet te kopen, maar om die als diensten af te nemen. Als je bv elk jaar 2 weken in je camper rijdt, dan kun je wel dromen van je eigen camper, maar ben je veel goedkoper en zorgelozer uit als je die camper iedere keer huurt in plaats van dat je die koopt. Andersom, als je drie keer per jaar steeds twee maanden op reis bent, dan ben je waarschijnlijk beter uit als je koopt.

Daarom: kijk van tevoren of je het werkelijk zo vaak denkt te gaan gebruiken en of de kosten (en het onderhoud) dat je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:03:
[...]

Ik beken, ik ben een redelijke noob als het op crypto aankomt, maar waarom zouden deze niet eens kunnen halveren?
Alles kan natuurlijk, maar mijn argument staat in de zin ervoor.
Tommie12 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:06:
[...]

We hebben er al over gesproken. Ik ben ook niet de vader die zegt wat zijn zoon MOET doen. Ik peil gewoon of hij de risico's correct inschat, en ik denk dat hij het wel beseft.
Die woning is een LT plan. En ja, hij weet dat als het klapt, hij dan wat langer zal moeten wachten.
Hij woont al in een gekocht appartement, dus er is geen druk.
Zeggen wat die moet doen is inderdaad zeker niet de juiste aanpak. Mijn bedoeling was meer om een bewustzijn te creëren dat het toch om flink wat geld gaat en dat eieren ook verspreid kunnen worden. Zelf ben ik ook maar winst gaan nemen nadat ik mijzelf te vaak hoorde zeggen dat nu instappen met grote bedragen geen goed idee was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:22:
Er zijn een hoop zaken waar mensen over 'dromen', variërend van een vakantiehuis op een tropisch eiland tot een zeilboot of een camper of -in dit geval- een eigen jacuzzi of sauna. Maar als je er nuchter naar kijkt
"De meeste dromen zijn bedrog
Maar als je er nuchter naar kijkt kom je misschien wel tot de conclusie dat huren een betere beslissing is dan kopen"

Snap niet dat Marco daar geen hit mee gescoord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:47
MneoreJ schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:13:
[...]

"De meeste dromen zijn bedrog
Maar als je er nuchter naar kijkt kom je misschien wel tot de conclusie dat huren een betere beslissing is dan kopen"

Snap niet dat Marco daar geen hit mee gescoord heeft.
Haha, ja inderdaad... Overigens hoef je natuurlijk niet altijd voor de rationeel 'beste' keus te kiezen. Maar het is wel goed om er over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Het maakt ook verschil of je de waarde hecht aan de ervaring, of het ding zelf. Soms wil je iets bezitten omdat het idee van het bezitten aantrekkelijk is -- het ding is van jou, je mag ermee doen wat je wil. Beplakken, customizen, tweaken, repareren, glimmend oppoetsen, het koesteren en er zachtjes lieve woordjes tegen fluisteren, vul aan en haal door wat niet van toepassing is. En soms is het puur de ervaring -- misschien zal het je roesten hoe een jacuzzi werkt of dat 'ie van jou is, als je er maar behaaglijk in weg kunt zinken bij een mooie zonsondergang. Als je daar alvast weet waar je naar op zoek bent kun je een betere keus maken. Daarna kopen (of huren) wat je wil, en wat je ook doet er je bek over houden in het FO topic, dan hoef je het ook nooit te verdedigen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-07 07:35
Interessant om te lezen hoe jullie hierover denken.

Ik heb ook ooit eens puur uit interesse en pure hebzucht een deel crypto gekocht. Het staat eigenlijk haaks op waar ik in geloof en vertrouwen in heb. Het bedrag wat erin zit dat zou ik nu nooit meer gebruiken om het opnieuw aan te kopen, maar doordat er een bestemming/plan mist heb ik niet echt een exit-strategie hiervoor. Beetje krom, want achter alles zoals een buffer/pensioen zit wel een concrete aanpak.

[ Voor 11% gewijzigd door Crasheeee op 30-11-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Crasheeee schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:36:
Interessant om te lezen hoe jullie hierover denken.

Ik heb ook ooit eens puur uit interesse en pure hebzucht een deel crypto gekocht. Het staat eigenlijk haaks op waar ik in geloof en vertrouwen in heb. Het bedrag wat erin zit dat zou ik nu nooit meer gebruiken om het opnieuw aan te kopen, maar doordat er een bestemming/plan mist heb ik niet echt een exit-strategie hiervoor. Beetje krom, want achter alles zoals een buffer/pensioen zit wel een concrete aanpak.
Mijn exit-strategie, gebaseerd op "ik heb werkelijk geen idee wat crypto gaat doen, noch op de korte noch op de lange termijn", zou simpel zijn: is de waarde op papier hoog genoeg om nu al FO mee te worden, of zeer significant naar voren te halen? Zo ja, verkopen die hap en je stabiele portfolio mee vergroten. Zo nee, HODL tot dat wel zo is. Worst case gaat het volledig door het putje en ben je een ervaring rijker en geld armer. Best case komen de voorspellingen van de cryptoptimisten uit en word je ofwel eerder FO, of je hebt een dikke bonus bovenop je FO. Hoe dan ook zorgt het dan niet voor toename van je risico om niet FO te worden in de door jou gewenste termijn.

Mensen die beter menen te weten waar het naartoe gaat met crypto zien dat ongetwijfeld anders, en zullen ofwel helemaal niet verkopen, ofwel het in hun portfolio integreren als percentage van het totaal, maar dat is wat ik zou doen als ik ineens een zak crypto ergens vandaan had, al dan niet omdat mijn verleden zelf het gekocht had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:04
Als je het stiekem toch wil houden maar eigenlijk ook niet: Je kan ook de helft verkopen en dat nu op de beurs zetten en de rest laten staan en zien wat voor rollercoaster het geeft. Kan ineens hard gaan inderdaad.

Ik heb in het begin ook 4000€ winst gemaakt met ethereum na wat inleeswerk en vond het concept wel goed op die moment. Maar toen relatief snel besloten dat het toch bijzonder veel speculatie was en enorm volatiel. Achteraf kan je wel denken: had je dat laten staan had je misschien wel 20-30k meer, maar ja het is nu zo.

Uiteindelijk is het hetzelfde bij tesla bijvoorbeeld. Nooit gekocht (behalve in etf vorm waar hij wel inzat) omdat het bedrijf jaar na jaar verlieslatend was, dacht zelfs bijna 2 miljard verlies 4-5 jaar terug of zo? Ondertussen nog maar 1 keer positieve jaarcijfers kunnen geven. Ik heb daardoor ook "3000% laten liggen". Achteraf is het altijd gemakkelijk natuurlijk, ik heb dan liever bedrijven die bewezen hebben dat ze jaar na jaar goede cijfers kunnen voorleggen. En die zullen niet zo exploderen in groei, maar gewoon gestaag groeien en misschien een mooi dividendje uitkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deveon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:36:
[...]

Alles kan natuurlijk, maar mijn argument staat in de zin ervoor.

[...]

Zeggen wat die moet doen is inderdaad zeker niet de juiste aanpak. Mijn bedoeling was meer om een bewustzijn te creëren dat het toch om flink wat geld gaat en dat eieren ook verspreid kunnen worden. Zelf ben ik ook maar winst gaan nemen nadat ik mijzelf te vaak hoorde zeggen dat nu instappen met grote bedragen geen goed idee was.
Dat bewustzijn is er, hij heeft naast die crypto nog wel wat belegd geld, en (wat jullie in NL zo graag omschrijven) wat overwaarde in zijn appartement.
Voor zijn leeftijd vind ik dat hij financieel behoorlijk comfortabel zit, dus ik ben de laatste om dat te gaan bekritizeren.
Hij gaat er voorlopig van uit dat zijn crypto portefeuille maar 5k waard is tot hij verkocht heeft, wat ik dan weer een beetje fout vind, maar het geeft realisme aan.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper7878
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-02 14:35
Deveon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:00:

Hier gaan veel jongeren de komende tijd mee op hun bek. ingestapt in iets dat ze niet snappen en wat geen toekomst heeft. voornamelijk de memecoins, maar ook a dime a dozen projecten. zodra het seed geld op is of zodra blijkt dat het platform /chain geen adoptie krijgt dan stappen de developers op en flopt het vanzelf. Tokenomics is iets waar ze nooit van gehoord hebben. ach ik zal er niet wakker van liggen en hopen dat het voor vele een wijze les is. Ik doe mn research wel, en probeer ook niet te day traden. vooralsnog heeft me dat geen windeieren gelegd, en ziet de toekomst in crypto er wel rooskleurig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-07 07:35
Lointje schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:58:
Als je het stiekem toch wil houden maar eigenlijk ook niet: Je kan ook de helft verkopen en dat nu op de beurs zetten en de rest laten staan en zien wat voor rollercoaster het geeft. Kan ineens hard gaan inderdaad.
Goeie tip en al een tijd geleden gedaan. Achteraf financieel gezien niet de beste keus.

Ik had het meer in mijn hoofd goed kunnen praten als het bijvoorbeeld van nut was voor een verbouwing of iets wat toevoegt in je leven of iets zoals zonnepanelen, maar dat is allemaal niet van toepassing.

Besef ook wel dat er niemand is die wel iets zinnigs over kan zeggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Heel lang geleden had ik wat gelezen over de bitcoin. Ik wou toen voor een paar tientjes wat gaan kopen, echter nooit gedaan. Jammer, want dat zou nu duizenden euros waard geweest zijn.

Heb echter wel ergens in 2018 een bitcoin en etherium tracker gekocht op de beurs. Die is iets van 4K naar 15K gegaan.
Ik vindt wel dat niet verkeerd is om een klein percentage van je portfolio in crypto te investeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 13:38

Zenix

BOE!

Ach, zo heb in het verleden 3 weken zitten minen. Uiteindelijk 0,3 btc en 1 eth aan overgehouden. Vorig jaar verkocht en alles naar beurs gedaan. Ik zie het maar zo, heb toch dik 4k winst gemaakt, terwijl de meeste mensen toch verliezen. Dat was nu ook een stuk meer geweest.. Maar achteraf heb je daar niks aan.

Wat ik wel weet. Ik slaap een stuk beter met het geld op de beurs, dan met de crypto rollercoaster.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 30-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blik1984
Voor de Meesman beleggers, vandaag goed nieuws. Fondskosten worden verlaagd naar 0,4% en zelfs verlaagd naar 0,25% indien je >1 miljoen vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Ik heb een heel klein deel van mijn portefeuille inmiddels in crypto zitten, gewoon om eens te kijken wat het doet. En of het inderdaad de adoptie gaat krijgen die wordt verwacht. Zo lang (centrale) bankiers niet kunnen uitleggen hoe geld creatie zou moeten werken (leuke documentaire Oeconomia) en we steeds meer richting digitalisering gaan heeft blockchain technologie wel een toegevoegde waarde denk ik.

Zeker omdat de experts het ook allemaal niet weten en alleen reactief kunnen handelen, 2008 zag men niet aankomen, de langer dan verwachte en hogere inflatie van deze tijd. En rentes die eigenlijk niet echt omhoog kunnen. Cash is derhalve nog steeds problematisch. Iets moet gaan bewegen , alleen niemand weet wat.

Dus ter diversificatie ga ik het gewoon wat uitbouwen de komende tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:17:
Voor de Meesman beleggers, vandaag goed nieuws. Fondskosten worden verlaagd naar 0,4% en zelfs verlaagd naar 0,25% indien je >1 miljoen vermogen hebt.
Echter alleen voor de Aandelen Wereldwijd Totaal, maar nog steeds goed nieuws!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
CornermanNL schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:21:
Ik heb een heel klein deel van mijn portefeuille inmiddels in crypto zitten, gewoon om eens te kijken wat het doet. En of het inderdaad de adoptie gaat krijgen die wordt verwacht. Zo lang (centrale) bankiers niet kunnen uitleggen hoe geld creatie zou moeten werken (leuke documentaire Oeconomia) en we steeds meer richting digitalisering gaan heeft blockchain technologie wel een toegevoegde waarde denk ik.

Zeker omdat de experts het ook allemaal niet weten en alleen reactief kunnen handelen, 2008 zag men niet aankomen, de langer dan verwachte en hogere inflatie van deze tijd. En rentes die eigenlijk niet echt omhoog kunnen. Cash is derhalve nog steeds problematisch. Iets moet gaan bewegen , alleen niemand weet wat.

Dus ter diversificatie ga ik het gewoon wat uitbouwen de komende tijd.
Ik vind ook bijna dat bitcoin of ethereum eigenlijk niet meer mogen ontbreken in een gediversificeerd portfolio. Geen hele grote bedragen, maar een klein percentage is denk ik best slim. De geldprinter kan niet eeuwig aan blijven staan zonder dat dit op termijn ook nadelige gevolgen gaat hebben voor de gemiddelde consument. In diverse landen zie je dat natuurlijk al tijden gebeuren, denk aan een land als Turkije waar de waarde van de Lira jaarlijks veel minder waard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blik1984 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:28:
[...]

Ik vind ook bijna dat bitcoin of ethereum eigenlijk niet meer mogen ontbreken in een gediversificeerd portfolio. Geen hele grote bedragen, maar een klein percentage is denk ik best slim. De geldprinter kan niet eeuwig aan blijven staan zonder dat dit op termijn ook nadelige gevolgen gaat hebben voor de gemiddelde consument. In diverse landen zie je dat natuurlijk al tijden gebeuren, denk aan een land als Turkije waar de waarde van de Lira jaarlijks veel minder waard wordt.
Ik begin daar ook aan te denken.

Maar ik heb geen zin in schimmige coinbases of het bijhouden van een echte wallet ivm successie en risico op verlies. Ik begrijp dat niet goed genoeg.

Als ik coins will kopen, dan zal het zijn via de tracker : HODLX.SW
Dat staat dan gewoon op een effectenrekening en gaat niet zomaar verloren als je een code verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tommie12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:37:
[...]

Ik begin daar ook aan te denken.

Maar ik heb geen zin in schimmige coinbases of het bijhouden van een echte wallet ivm successie en risico op verlies. Ik begrijp dat niet goed genoeg.

Als ik coins will kopen, dan zal het zijn via de tracker : HODLX.SW
Dat staat dan gewoon op een effectenrekening en gaat niet zomaar verloren als je een code verliest.
Coinbase is een beursgenoteerd bedrijf en verre van schimmig. Je mag er vanuit gaan dat het daar veilig staat. Stuk rondom successie is nog wel een dingetje, al vermoed ik dat een Coinbase daar ook goed mee om kan gaan aangezien je je moet legitimeren bij het aanmaken van een account. Je moet alleen dan wel zorgen dat je familie weet dat je daar een account hebt

(zoals je kunt merken, ik heb me daar niet heel erg in verdiept, mijn vrouw weet waar ik accounts heb en waar ze de wachtwoorden/keys kan vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

Blik1984 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:43:
[...]

Je mag er vanuit gaan dat het daar veilig staat.
Ook exchanges kunnen gehackt worden. Als de hackers je coins naar 0xdeadbeefdeadbeef sturen gaat Coinbase die echt niet terug kunnen halen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:49:
[...]

Ook exchanges kunnen gehackt worden. Als de hackers je coins naar 0xdeadbeefdeadbeef sturen gaat Coinbase die echt niet terug kunnen halen hoor.
Uiteraard, alles kan. Maar de kans dat een exchange als Binance of Coinbase gehackt wordt is wel klein, dat zijn juist de partijen die redelijk professioneel omspringen met hun beveiliging en ook bijvoorbeeld cold wallets zullen hebben waar een hacker überhaupt niet bij kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Blik1984 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:53:
[...]

Uiteraard, alles kan. Maar de kans dat een exchange als Binance of Coinbase gehackt wordt is wel klein, dat zijn juist de partijen die redelijk professioneel omspringen met hun beveiliging en ook bijvoorbeeld cold wallets zullen hebben waar een hacker überhaupt niet bij kan komen.
Hoe weet je dat Binance of Coinbase redelijk professioneel omspringen met hun beveiliging?
Als hun hot wallet 5% van de funds is en gehackt wordt hebben ze nog steeds een probleem, ontstaat een bankrun en een forse crash, zit je met je crypto.
We gaan er maar van uit dat hun integratie met de cold wallet veilig is opgezet, maar ik garandeer je dat daar ook mogelijkheden zijn om die leeg te trekken. Zeker niet makkelijk, maar niet "waar een hacker uberhaupt niet bij kan komen".

Dan zit je nog met ongereguleerde Tether die verantwoordelijk is voor een gigantische deel van het handelsvolume.

De ongelooflijke hoeveelheid phising attacks waar mensen hun coins kwijt raken.

En als er iets gebeurd, dan is de hele bedoeling ongereguleerd en mag je hopen dat de politie nog iets voor je terug kan halen.

Nee, crypto even veilig scharen als normale effectenhandel is ongelooflijk naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:10
Stefmeister8 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:28:
[...]

Misschien slecht dat ik het niet weet, maar waar komt het vandaan? vind het jammer dat ze dat niet melden.
Misschien was het wel 0,41% dan scheelt t niet zo veel ;) (zal niet zo zijn, maar even als voorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-07 08:31
ybos schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:12:
[...]

Misschien slecht dat ik het niet weet, maar waar komt het vandaan? vind het jammer dat ze dat niet melden.
Misschien was het wel 0,41% dan scheelt t niet zo veel ;) (zal niet zo zijn, maar even als voorbeeld)
0,5%

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:04:
[...]

Nee, crypto even veilig scharen als normale effectenhandel is ongelooflijk naïef.
Die claim heb ik nooit gebruikt.

En als je geen gebruik wilt maken van exchanges dan zijn er tegenwoordig ook trackers die bitcoin volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:28:
[...]

Eens met de strekking van je post hoor, met name wat betreft het aanhouden van wat crypto.

Het is echter wel echt nog meer ongewis wat de koers gaat doen bij een echte economische crisis. Zo halveerde eth ergens in mei/juni dit jaar ook. Inmiddels zitten we wel weer wat hoger dan het toenmalige hoogtepunt. Ik ben oprecht benieuwd of het als vorm van hedge gaat dienen of gewoon meezakt met het sentiment.

Plus, ergens knaagt het aan mij: de technologie achter btc en in mindere mate eth is alweer verouderd v.z.i.w. en wie zegt dat over 20 jaar (als ik wil gaan onttrekken) deze cryptos überhaupt nog iets waard zijn en niet allang vervangen zijn door andere, efficiëntere oplossingen? Op dit moment lijkt het voor velen gewoon 'ride the bandwagon' te zijn i.c.m. TINA wat betreft rendement maken.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 01-12-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
finsdefis schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:14:
[...]

Eens met de strekking van je post hoor, met name wat betreft het aanhouden van wat crypto.

Het is echter wel echt nog meer ongewis wat de koers gaat doen bij een echte economische crisis. Zo halveerde eth ergens in mei/juni dit jaar ook. Inmiddels zitten we wel weer wat hoger dan het toenmalige hoogtepunt.

Plus, ergens knaagt het aan mij: de technologie achter btc en in mindere mate eth is alweer verouderd v.z.i.w. en wie zegt dat over 20 jaar (als ik wil gaan onttrekken) deze cryptos überhaupt nog iets waard zijn en niet allang vervangen zijn door andere, efficiëntere oplossingen? Op dit moment lijkt het voor velen gewoon 'ride the bandwagon' te zijn i.c.m. TINA wat betreft rendement maken.
Het is hartstikke onzeker, ben ik helemaal met je eens. Daarom zou ik ook niet ervoor kiezen om een groot gedeelte van je portfolio hierin te steken, zeker niet als je uitgaat van set and forget en ik zie het over 20 jaar wel weer een keer. Daarvoor is het te onzeker en volatiel, en is een actiever portfolio management op dit onderdeel wel gewenst.

Wil je dat niet, dan zou ik gewoon lekker in de ETFs blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:49:
[...]

Als je via Coinbase bitcoins koopt staan die niet in je eigen, persoonlijke wallet (0xdeadbeefdeadbeef) maar worden off-ledger aangehouden door Coinbase op je Coinbase account. Er is dus ook niets te stelen van je persoonlijke wallet bij Coinbase. Natuurlijk kan Coinbase gehackt worden en alle wallets die ze hebben leeggetrokken. Dan gaan ze failliet en heb je niets meer aan je off-ledger Coinbase account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RichieB schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:20:
[...]

Als je via Coinbase bitcoins koopt staan die niet in je eigen, persoonlijke wallet (0xdeadbeefdeadbeef) maar worden off-ledger aangehouden door Coinbase op je Coinbase account. Er is dus ook niets te stelen van je persoonlijke wallet bij Coinbase. Natuurlijk kan Coinbase gehackt worden en alle wallets die ze hebben leeggetrokken. Dan gaan ze failliet en heb je niets meer aan je off-ledger Coinbase account.
Zo veel mensen die gephisd worden en hun "persoonlijke off-ledger account" hebben zien withdrawen naar een on-ledger account van een hacker. Er is dan ook genoeg te halen.

Wat zou er gebeuren denk je als een hacker een exploit vind in Coinbase authentication protocol en withdrawl requests uitzet voor een gigantische hoeveelheid accounts? Hopelijk blijft het dan bij de hot wallets die leeggetrokken worden, maar als er ergens een automatisch systeems is dat de hot wallet bijvult vanuit de cold wallet zou de schade nog wel eens groter kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:25:
[...]

Zo veel mensen die gephisd worden en hun "persoonlijke off-ledger account" hebben zien withdrawen naar een on-ledger account van een hacker. Er is dan ook genoeg te halen.
Dat is het risico bij elk account, is niet crypto/Coinbase specifiek. Je kan het risico verminderen door 2-factor authenticatie in te stellen.
Wat zou er gebeuren denk je als een hacker een exploit vind in Coinbase authentication protocol en withdrawl requests uitzet voor een gigantische hoeveelheid accounts? Hopelijk blijft het dan bij de hot wallets die leeggetrokken worden, maar als er ergens een automatisch systeems is dat de hot wallet bijvult vanuit de cold wallet zou de schade nog wel eens groter kunnen zijn...
Dan gaat Coinbase failliet. Als er een flaw zit in het authenticatieprotocol dan is dat het risico van Coinbase en niet van de gebruikers. Totdat Coinbase zijn verplichtingen aan de accounthouders niet meer kan voldoen, dan is het opeens het probleem van alle gebruikers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

RichieB schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:30:
[...]

Dan gaat Coinbase failliet. Als er een flaw zit in het authenticatieprotocol dan is dat het risico van Coinbase en niet van de gebruikers. Totdat Coinbase zijn verplichtingen aan de accounthouders niet meer kan voldoen, dan is het opeens het probleem van alle gebruikers.
En als DeGiro failliet gaat dan ben je je aandelen niet kwijt (mits de financiële toezichthouder zijn werk gedaan heeft). En dat is precies mijn punt.

Voor een ieder die hier er aan denkt te speculeren met crypto kan ik je ten zeerste aanraden eerst een echt begrip op te bouwen hoe het helemaal in elkaar zit. Te veel cryptobro's die andere aanraden in crypto te stappen zonder het verschil tussen hun seed phrase en private key te kennen.

Crypto is ongereguleerd en kent gigantische risico's. Als je van speculatie houdt zijn er genoeg memestocks te vinden die je bij DeGiro kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:25:
[...]

En waarom zou dit niet bij een bank/beurs kunnen gebeuren voor je aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blik1984 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:38:
[...]

Omdat die aandelen bij een "bewaarder zitten", niet bij de bank.
En die bewaarder zit onder zeer sterk toezicht.
Als die failliet gaat, dan blijven die aandelen of fondsen op jouw naam staan. Ze kunnen niet zomaar aangeslagen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Blik1984 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:38:
[...]

Waar ga je dat geld van die bank naartoe sluizen? Als het naar een andere bank is waar we Instant Payments mee kennen heb je prima internationale samenwerking om het terug te halen. Is het naar een bank "verder weg" dan zit er meer controle op de transactie.

Met de wondere wereld van de Blockchain is de transactie "instantaan" en nooit meer terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:38:
[...]

En als DeGiro failliet gaat dan ben je je aandelen niet kwijt (mits de financiële toezichthouder zijn werk gedaan heeft). En dat is precies mijn punt.

Voor een ieder die hier er aan denkt te speculeren met crypto kan ik je ten zeerste aanraden eerst een echt begrip op te bouwen hoe het helemaal in elkaar zit. Te veel cryptobro's die andere aanraden in crypto te stappen zonder het verschil tussen hun seed phrase en private key te kennen.

Crypto is ongereguleerd en kent gigantische risico's. Als je van speculatie houdt zijn er genoeg memestocks te vinden die je bij DeGiro kan kopen.
Je belicht hier een heel andere kant van crypto, en dat is gewoon dat je voorzichtig moet zijn met het delen van je gegevens. Dat is echter ook 100% het geval bij het delen van je bankgegevens, er wordt vaak genoeg gevraagd om je inloggegevens te delen via een phishing-site, of een appje om geld over te maken naar de belastingdienst, of je raakt je pinpas kwijt waarmee vervolgens contactloos geld mee op is genomen.

Omgaan met geld gaat gepaard met risico's, 99% van die risico's kun je als gebruiker zelf mitigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Stefmeister8 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:28:
[...]

Dus nu de keuze maken of ik de andere fondsen verkoop en in wereldwijd totaal zet. Heb met het invoeren van wereldwijd totaal de maandelijkse incasso op die fondsen niet meer aangepast.

Dus 50% van de portefeuille heeft straks hogere jaarlijkse kosten. Terwijl het niet veel anders verdeeld is.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:41:
[...]

Waar ga je dat geld van die bank naartoe sluizen? Als het naar een andere bank is waar we Instant Payments mee kennen heb je prima internationale samenwerking om het terug te halen. Is het naar een bank "verder weg" dan zit er meer controle op de transactie.

Met de wondere wereld van de Blockchain is de transactie "instantaan" en nooit meer terug te halen.
Er zijn andere een heleboel wallets waar aantoonbaar gestolen geld naartoe is gegaan die niet meer te gebruiken zijn. Juist die stromen zijn voor altijd in de blockchain terug te vinden en worden niet door een of ander schimmig bankgeheim geheim gehouden.

Sure, je krijgt er je geld niet mee terug. Maar de hacker kan zijn gestolen funds ook niet gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Blik1984 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:41:
[...]

Je belicht hier een heel andere kant van crypto, en dat is gewoon dat je voorzichtig moet zijn met het delen van je gegevens. Dat is echter ook 100% het geval bij het delen van je bankgegevens, er wordt vaak genoeg gevraagd om je inloggegevens te delen via een phishing-site, of een appje om geld over te maken naar de belastingdienst, of je raakt je pinpas kwijt waarmee vervolgens contactloos geld mee op is genomen.

Omgaan met geld gaat gepaard met risico's, 99% van die risico's kun je als gebruiker zelf mitigeren.
Nope, en je onvermogen om in te zien dat er meer manieren zijn om wallets leeg te trekken dan phising toont dat je de creatieve mindset van een hacker mist. ;)

Software wallets en reguliere malware op je internet connected pc. Malafide wallet apps. Legitieme wallet apps welke een malafide update pushen omdat hun build server kwetsbaar is. Plugins die je deposit adres op Binance veranderen zodat je het naar de hackers stuurt. Simswapping attacks. En nog heel erg veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blik1984 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:43:
[...]

Er zijn andere een heleboel wallets waar aantoonbaar gestolen geld naartoe is gegaan die niet meer te gebruiken zijn. Juist die stromen zijn voor altijd in de blockchain terug te vinden en worden niet door een of ander schimmig bankgeheim geheim gehouden.

Sure, je krijgt er je geld niet mee terug. Maar de hacker kan zijn gestolen funds ook niet gebruiken
Mixers, DEX exchangen naar iets als Monero, gebruiken voor transacties waar de ontvangende partij het ook niet zo gek veel boeit. Voordat je account leegtrekt eerst Monero aankopen en dat withdrawen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat is net als je auto zien stelen, en de dief crasht er mee, or je maakt hem vanop afstand totaal onklaar.
Het verlies is er...

Met 1000€ is dat geen ramp, maar er zijn mensen die zelfs zonder fraude wallets hebben met miljoenen aan waarde waar ze niet meer aan kunnen omdat een schijf gecrasht is of ze hun wachtwoorden verloren zijn.

Als iemand mijn geld steelt en het niet kan gebruiken... dat helpt me geen millimeter vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Buiten de veiligheid vraagstukken, en die zijn uiteraard legitiem en wil je zo goed mogelijk dicht timmeren is voornamelijk de vraag welke adoptie er gaat zijn, en er wordt behoorlijk mee geëxperimenteerd , het is ook niet zo dat het compleet nieuw is. Het bestaat al even. Er was in het begin van bitcoin al de mogelijkheid om in sommige kroegen met bitcoin te betalen.

Nu is het een kwestie van verdere toepassingen gaan uitrollen en opschalen. En ik zie dat wel gebeuren, wellicht niet in de huidige vorm maar op een andere manier , maar de onderliggende techniek biedt mogelijkheden.

En als lange termijn investeerder is het best interessant om daar wat mee te doen. Stel dat de mensen die er behoorlijk veel van verwachten maar voor 10% gelijk krijgen in de voorspellingen op het gebied van toekomstige ontwikkelingen adoptie en dergelijke , dan nog loont het de moeite.

Zeer de moeite. Weggaan doet het voorlopig niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tommie12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:49:
[...]

Dat is net als je auto zien stelen, en de dief crasht er mee, or je maakt hem vanop afstand totaal onklaar.
Het verlies is er...

Met 1000€ is dat geen ramp, maar er zijn mensen die zelfs zonder fraude wallets hebben met miljoenen aan waarde waar ze niet meer aan kunnen omdat een schijf gecrasht is of ze hun wachtwoorden verloren zijn.

Als iemand mijn geld steelt en het niet kan gebruiken... dat helpt me geen millimeter vooruit.
Het zal wel de dief ontmoedigen om het uberhaupt te stelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:45:
[...]

Nope, en je onvermogen om in te zien dat er meer manieren zijn om wallets leeg te trekken dan phising toont dat je de creatieve mindset van een hacker mist. ;)

Software wallets en reguliere malware op je internet connected pc. Malafide wallet apps. Legitieme wallet apps welke een malafide update pushen omdat hun build server kwetsbaar is. Plugins die je deposit adres op Binance veranderen zodat je het naar de hackers stuurt. Simswapping attacks. En nog heel erg veel meer.
Ik zie veel meer phishing pogingen gebeuren op mijn fiat geld dan op mijn crypto-accounts vooralsnog.

anyway, er zijn uiteraard veiligheidsrisico's, maar die zijn er wat mij betreft ook op je normale geld. Met cash geld kun je gerold worden, met geld op de bank kun je gevraagd worden geld over te maken naar een malafidebankrekening, met investeringen kan je gevraagd worden om in een malafide bedrijf te investeren, etc etc etc. Als je als gebruiker zorgvuldig bent met je eigen gegevens, wordt het al een stuk ingewikkelder om slachtoffer hiervan te worden.

Ik laat het hier even verder bij, crypto blijft een gevoelig onderwerp in het FO-topic blijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

[...]

Ee zijn 'laundering' services die inkomende coins in stukjes hakken, mixen met andere geldstromen en verspreid over de tijd en meerdere wallets weer uitbetalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Goed, ik ga de hardcore believers niet overtuigen denk ik. Feit is dat crypto ongereguleerd is en bij nature makkelijker weg te sluizen dan normale aandelen. Iedereen die desondanks er in wil speculeren raad ik aan zijn of haar informatie te halen van onafhankelijke bronnen en niet van iemand die er zelf baat bij heeft je te overtuigen van de zogenaamde veiligheid.
Pagina: 1 ... 53 ... 275 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.