MiKeZZa schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:19:
[...]
Ok. Als de pest nog wel, dat klinkt heel stevig. Wil je wat toelichten? Ik ben oprecht zeer benieuwd omdat ik toch ook wel interessante dingen langs zie komen (los van alle dingen bij Van Wijk die volgens mij té rooskleurig zijn en daarmee voor mij gelijke red flags omdat ik een objectief verhaal wil).
De producten van Thijs Verlangen beginnen pas bij de €1000 (als je de btw erbij optelt). Als je een simpele situatie hebt (loondienst, huisje, etc.) dan is het zonde om een smak geld uit te geven, omdat de strategie echt niet zo complex is. Dan kom je met een paar boeken en blogs en misschien een keer een vraag hier of op Reddit ofzo al ver genoeg.
Is je situatie wat complexer, dan heb je waarschijnlijk alsnog allerlei maatwerk nodig hebt van notarissen, fiscalisten, etc. Ik vind het wel wat twijfelachtig dat Thijs allerlei financieel advies belooft, terwijl hij niet als financieel adviseur is geregistreerd bij de AFM.
Dat gezegd hebbende, ik heb wel een aantal podcasts geluisterd met Thijs en hij heeft wel verstand van zaken.
Ik heb eens een product van Harm van Wijk gehad (ik heb er gelukkig niet voor betaald) en daar hij hebben hij en zijn compagnon uiteindelijk gewoon niet geleverd. Bovendien verdient hij ook geld door je aan te bevelen bij allerlei brokers die voor jou misschien niet de beste keus zijn. Dit is wat mij betreft een no-go.
Het mijden als de pest sloeg wat meer op Harm dan op Thijs, maar uiteindelijk kan je dus denk ik zonder beiden.
Verder redelijk bekend met de uitgangspunten die je beschrijft (bedankt voor het opschrijven, kost jou moeite en bevestigd mij dat ik er redelijk in zit qua materie). Maar de vraag is/blijft wel of alleen een ETF'je nou de gehele strategie is/moet zijn. Dingen als REIT's, leningen, obligaties en dividend aandelen spelen in mijn beleving ook een potentiële rol? Of maak ik het dan allemaal te complex?
Van de dingen die je noemt zie ik alleen obligaties (vanaf de periode vlak voor je pensioen tot eindfase) als onmisbaar onderdeel van een strategie, eventueel uit te wisselen met deposito's (bijv. om fiscale redenen). Een lening kan als het onder goede voorwaarden is, maar dat gaat dan zelden om dingen die publiekelijk toegankelijk zijn (dus geen crowdfunding-achtige dingen ofzo).
De rol van REIT's en dividend aandelen zie ik ook zo niet. Volgens mij voegt dat alleen maar complexiteit toe en heeft het verder geen grote toegevoegde waarde qua spreiding ofzo.