Risico is een vreemd iets, mensen schrikken veelal van het zichtbare risico, niet van het onzichtbare. Een beleggingsdag met een daling van 2% is eng, maar een inflatie op de spaarrekening door het ontbreken van rente tarieven die het voldoende compenseren is geen probleem. Want het getal blijft hetzelfde.
De eerste echt forse daling daar moest ik mee leren omgaan, dat was psychologisch echt een verlies gevoel, terwijl er onder aan de streep over de hele periode nog gewoon winst geschreven was. De tweede moest ik mijn neiging om gelijk bij te kopen bedwingen en mij gewoon aan mijn regels houden. Nu weet ik hoe is reageer en is het gewoon iets dat erbij hoort. Grote voordeel is dat mijn risico is afgenomen ten opzichte van mijn beginperiode. Cash flow behoefte is aanzienlijk lager.
Wat ik overigens altijd vreemd vindt , of vreemd is het eigenlijk niet, meer een technische kwestie op het gebied van definitie. Sparen is ook gewoon een beleggingscategorie, een met historisch gezien het laagste risico. Maar zoals we nu al een groot aantal jaren zien, wel degelijk met risico.
Zeker nu met de prijs schommelingen van diverse zaken, en de inflatie die her en der rare vormen aanneemt is sparen steeds minder risicoloos. Om het zo maar even te omschrijven. Veel mensen zijn opgegroeid met sparen als mooi inflatiebestendig middel voor de toekomstige uitgaven , als je spaart kom je (door de rente) sneller bij je doel.
Voor het bereiken van FO moet je kennis over risico zodanig zijn dat je weet en internaliseert wat de risico's zijn van de diverse categorieën , sparen, aandelen kopen in bedrijven en vastgoed. (De drie belangrijkste, heb je ook nog edelmetalen, grondstoffen, futures , crypto en ga zo maar door)
En belangrijker hoe die zich verhouden tot je persoonlijke risico's. Kans op baanverlies, duur van periode inkomensdaling. Eventuele gezondheidsrisico's die tot inkomensverlies kunnen leiden.
Heb je hoge baanzekerheid en is de kans op andere inkomensverlies in de komende opbouwfase laag dan heeft op dit moment sparen niet zoveel zin. Dat kan natuurlijk over tijd veranderen , maar dat kan je altijd aanpassen. Balans is belangrijk en goed slapen ook. Maar wel op basis van de huidige parameters en niet die van jaren geleden.
[
Voor 2% gewijzigd door
CornermanNL op 22-11-2021 08:23
. Reden: aanvulling ]