Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Magpie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:16:
[...]

Ik laat me graag corrigeren als ik fout zit, maar in mijn voorbeeld kom ik toch echt op een IRR van 15,85%. Hoe dat bij zelfs minder risico te vergelijken is met een rendement op de beurs van 5% ontgaat me.
7k*1.0525^25=25k ;)

Net iets onder het worst case gemiddelde over een langere periode van een brede index.

[ Voor 18% gewijzigd door Hbeez op 17-10-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:11
Maar dan doe je net alsof de 1k voor de omvormer bij start direct gefinancierd moet worden EN vooral dat de 25k pas aan het eind van de looptijd van 25 jaar vrijkomt. Van de 25k komt echter ieder jaar 1k vrij in besparingen en die kunnen natuurlijk direct alternatief belegd worden. Bijvoorbeeld op de beurs. Dat maakt het rendement heel anders en veel hoger dan 5,25%.

De IRR berekening bepaalt de disconto voet waarbij de net present value van de investering gelijk aan 0 is. Dit is dus het rendement waar de "bar" ligt voor een alternatieve investering. Die is voor zonnepanelen erg hoog, zelfs als het risico van afbouw salderen in beschouwing wordt genomen. Ik ben het overigens wel eens dat vlak voor een verhuizing een investering in panelen niet handig is. Ik zou wel mijn nieuwe huis erop zoeken om maximaal de daken vol te kunnen leggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
Kalentum schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:57:
Iedereen die geïnteresseerd is in het rendement van zonnepanelen vanuit investeringsperspectief moet maar even dit lezen. Daar wordt het financieel rendement beoordeeld als een spaarrekening waar je 4% rente per jaar op krijgt. Mag iedereen zelf beoordelen of dat de moeite waard is.
Dat is een beetje hoe je dit kunt zien, een 'laag risico' investering met een rendement dat in verhouding tot het risico bovengemiddeld ligt en daarbij ook nog relatief 'verantwoord' is. Voor veel mensen zullen die beide zaken genoeg redenen zijn om een deel van het vermogen hier in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Magpie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:32:
[...]

Maar dan doe je net alsof de 1k voor de omvormer bij start direct gefinancierd moet worden EN vooral dat de 25k pas aan het eind van de looptijd van 25 jaar vrijkomt. Van de 25k komt echter ieder jaar 1k vrij in besparingen en die kunnen natuurlijk direct alternatief belegd worden. Bijvoorbeeld op de beurs. Dat maakt het rendement heel anders en veel hoger dan 5,25%.

De IRR berekening bepaalt de disconto voet waarbij de net present value van de investering gelijk aan 0 is. Dit is dus het rendement waar de "bar" ligt voor een alternatieve investering. Die is voor zonnepanelen erg hoog, zelfs als het risico van afbouw salderen in beschouwing wordt genomen. Ik ben het overigens wel eens dat vlak voor een verhuizing een investering in panelen niet handig is. Ik zou wel mijn nieuwe huis erop zoeken om maximaal de daken vol te kunnen leggen :)
Heb even versimpeld om aan te geven waar de door mij berekende lagere rendementen vandaan komen dan de door jou berekende 16%. Milieu Centraal heeft een meer gedetailleerde berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

0.3 per wp is best een fors verschil, helemaal als je daarbij ook nog meeneemt dat de opbrengst suboptimaal zou zijn wegens de ligging. Met een beetje rondshoppen was een offerte van 600-700 euro lager zeker mogelijk geweest. Onafhankelijk van welke subsidieregeling er op dat moment actief was
offtopic:
Er zijn een hoop variabelen die de kosten bepalen, bijvoorbeeld ook of er een extra groep moet worden aangelegd en of er nog extra aanpassingen moeten komen en hoe de leidingen moeten lopen. Daarom vind ik dit wel de zelfde orde van grootte (beide rond de 2 euro per wp) en een stuk hoger dan de prijzen nu. Wat vooral de intentie van de opmerking was: tien jaar geleden lagen de prijzen grofweg twee keer zo hoog, over tien jaar zijn de prijzen wellicht weer gehalveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Rubbergrover1 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Dat zit natuurlijk ook een deel verbetering/cosmetische wensen in. Dat maakt het ook lastig om het onderscheid te maken voor wat precies het onderhoud is.

Tegelijk hoort een beetje meegaan met de tijd er ook wel bij. Je ziet soms op Funda huizen die prima onderhouden zijn, maar waarbij nog steeds de badkamer/keuken/verwarming van meer dan een halve eeuw geleden in zit. Dat kan dan wel allemaal prima eruit zien, sims gewoon net zo als toen de bejaarde bewoners er in de jaren '60 in kwamen. Tegelijk weet je dat een woning waarbij de badkamer bestaat uit een ruime van 2 m2 met alleen een douche, niet het hedendaagse niveau heeft. Een daarmee ook een stuk minder opbrengt dan een woning die wel met de tijd mee gegaan is. Dat waardeverschil, veroorzaakt door het niet meegaan met de tijd, of soms ook het niet plegen van onderhoud, is feitelijk ook een post die je aan onderhoud zou kunnen toeschrijven.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik sluit niet uit dat wij tzt niet grootschalig opknappen in huis, maar verhuizen naar een kleiner huis. Grote verbouwingen geven een trigger om na te denken over wat je wilt. Uitgesteld onderhoud kan daar een onderdeel van zijn, de makelaar zei destijds al ga je nooit terugverdienen.

Dus precies bepalen wat nu je onderhoudskosten zijn is lastig te bepalen, omdat er veel factoren een rol spelen. Wij gaan in ieder geval binnenkort nieuw behang doen, het zit er zeven jaar op, tijd voor iets nieuws!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
Hbeez schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:54:
[...]

Heb even versimpeld om aan te geven waar de door mij berekende lagere rendementen vandaan komen dan de door jou berekende 16%. Milieu Centraal heeft een meer gedetailleerde berekening.
Als ik de berekening van Milieu Centraal met 10 panelen door de IRR calculatie haal voor een investering van 4.200, jaarlijkse gemiddelde besparing van 450 euro en op 12 jaar nog 1.100 voor een nieuwe omvormer kom ik op ... 8,4%. De berekening van Milieu Centraal voor rendement is fout, doet namelijk exact hetzelfde als in jouw berekening, namelijk suggereren dat de besparingen pas aan het eind van de 25 jaar vallen. Je zou zeggen dat dit wel goed te berekenen is, maar het maakt de uitleg wat moeilijker.

Dan nog is de 8,4% conservatief omdat de grootste besparingen met het afnemen van salderen juist aan het begin van de investering vallen. Maar zelfs dan heb je het over een investering met minimaal 8,4% rendement waarbij het grootste risico al volledig is verdisconteerd. En ja dit is lager dan 16% maar daar wees ik al op het risico van salderen. Verder is ook de aanschaf met 1,44 euro per opgewekte kWh in de berekening van Milieu Centraal riant te noemen. Met aanschaf van 1,10 euro per opgewekte kWh gaat het rendement al naar 12,2%.

Ik blijf erbij: met een goed dak en een normale offerte is een investering in zonnepanelen een nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Inderdaad. En als je zelf legt (leuk hobby projectje) is het zelfs een goudmijn te noemen want dan is 0,5 euro per Wp ook wel mogelijk. Bizar al die subsidie, salderen, BTW terug etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
@de Peer Haha, mijn zelfbouw projectje op garagedak met slechts 60% omzetting van Wp naar kWh is zelfs rendabel. Grote hilariteit bij de buren toen mijn zoon en ik ze erop legden. Kom je stroom tekort haha. Ja, met elektrische auto wel.

Wat ook helpt is de kostprijs berekenen per opgewekte kWh over de verwachte levensduur. Geen complexe IRR berekening, maar ook daaruit kun je afleiden dat dit echt een topinvestering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Rubbergrover1 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:57:
[...]

offtopic:
Er zijn een hoop variabelen die de kosten bepalen, bijvoorbeeld ook of er een extra groep moet worden aangelegd en of er nog extra aanpassingen moeten komen en hoe de leidingen moeten lopen. Daarom vind ik dit wel de zelfde orde van grootte (beide rond de 2 euro per wp) en een stuk hoger dan de prijzen nu. Wat vooral de intentie van de opmerking was: tien jaar geleden lagen de prijzen grofweg twee keer zo hoog, over tien jaar zijn de prijzen wellicht weer gehalveerd.
offtopic:
Wellicht was dat bij mij ook wel het geval, zoals het moeten leggen op leien dak ipv een normaal pannendak. En het moeten gebruiken van een steiger ipv een trap. Ik blijf erbij, de offerte was bij voorbaat al flink te duur en dat heeft uiteindelijk flink impact op het rendement

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 17-10-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
Magpie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:26:
[...]

Als ik de berekening van Milieu Centraal met 10 panelen door de IRR calculatie haal voor een investering van 4.200, jaarlijkse gemiddelde besparing van 450 euro en op 12 jaar nog 1.100 voor een nieuwe omvormer kom ik op ... 8,4%. De berekening van Milieu Centraal voor rendement is fout, doet namelijk exact hetzelfde als in jouw berekening, namelijk suggereren dat de besparingen pas aan het eind van de 25 jaar vallen. Je zou zeggen dat dit wel goed te berekenen is, maar het maakt de uitleg wat moeilijker.

Dan nog is de 8,4% conservatief omdat de grootste besparingen met het afnemen van salderen juist aan het begin van de investering vallen. Maar zelfs dan heb je het over een investering met minimaal 8,4% rendement waarbij het grootste risico al volledig is verdisconteerd. En ja dit is lager dan 16% maar daar wees ik al op het risico van salderen. Verder is ook de aanschaf met 1,44 euro per opgewekte kWh in de berekening van Milieu Centraal riant te noemen. Met aanschaf van 1,10 euro per opgewekte kWh gaat het rendement al naar 12,2%.

Ik blijf erbij: met een goed dak en een normale offerte is een investering in zonnepanelen een nobrainer.
Als jij 11250 euro na 25 jaar hebt bij een inleg van 4200 kom je op 3,06% rendement per jaar. Het is wat het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Kalentum schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

Als jij 11250 euro na 25 jaar hebt bij een inleg van 4200 kom je op 3,06% rendement per jaar. Het is wat het is.
Maar zo is het natuurlijk niet, want die maandelijkse besparing die je ontvangt van je zonnepanelen staat ook niet stil. Die leg je bijvoorbeeld extra in op aandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:45
FreakNL schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:56:
[...]
1 a 2% per jaar is echt realistisch. En dan uitgaande van ongeveer WOZ, niet de bubbelprijzen van nu. In mijn geval komt dan neer op 2500-5000 per jaar. Keuken/badkamer alleen is al 20k/15jaar, dus is al 1300 euro per jaar opzij zetten. En met inflatie zet ik denk ik die keuken en badkamer niet meer neer voor 20k (zoals in 2014)… Een keuken van 5k (zoals jii noemt) bestaat niet meer, zeker niet als hij 15 jaar meemoet (goedkoop is duurkoop, ook voor het milieu).

Je getal is verre van reeel.
Die 5K voor de keuken bestaat inderdaad niet meer. Dat was een nieuwe keuken die in 2007 bij mijn ouders geplaatst werd. Rekening houdende met 3% inflatie zou dat bedrag nu € 7500,- zijn.

Ik zie niet in waarom ik een goed functionele badkamer en/of keuken elke 15 jaar moet vervangen. Mijn huidige badkamer en keuken zijn 23-24 jaar oud en kunnen gerust nog 10-15 jaar mee.
Van belang is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen een verouderde badkamer/keuken die men persoonlijk niet meer mooi vindt en daarom om de 15 jaar vervangt en het vervangen van een keuken/badkamer omdat deze niet meer functioneel is (of te wel defect).
Ik vindt het prima als je vindt dat je elke 15 jaar dit doet, maar ik doe niet mee.

Als iets echt functioneel defect is, dan vervang ik deze ook. Zo heb ik mijn cv-ketel vervangen voor 1.8K en een aantal lekke dubbele beglazing voor nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Blik1984 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Je saldeert het overschot gewoon met wat je in de winter verbruikt. Alleen het surplus boven de 1750 krijg je bij sommige aanbieders niet de volle mep voor. Zit jij onder de 1750 kwh aan totaalverbruik?
Zo werkt salderen nu. Bij de nieuwe salderingsmethode is een slimme meter verplicht.
Stroom wat opgewekt wordt en ook meteen verbruikt wordt (door bijvoorbeeld je koelkast/tv/etc. die je aan hebt staan) wordt verrekend voor de volle prijs van zeg 23 cent.
Echter stel dat jij op het moment dat er stroom wordt opgewekt van 1000 watt in dat uur en je verbruikt slechts 500 watt in dat uur, dan krijg je voor de overige 500 watt slechts 7 tot 8 cent per Kwh terug.
Dit is de reden waarom ook nu zonnepanelen aanschaffen veel minder gaat renderen.

https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Fr33z schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Als je in NL woont (denk het wel) dan klopt dit niet. Stroom die je in de zomer "te veel" maakt wordt gewoon weggestreept tegen je verbruik in de winter en is dus ook gewoon 22 cent/kWh waard. Pas als je op jaarbasis (periode van 12 maanden) meer opwekt dan verbruikt, bijv. 2000 verbruik maar 3000 opwek, dan krijg je over die 1000 kwH overproductie een bepaalde vergoeding van tussen de 5 en 11 cent/kWh (afhankelijk van je leverancier).
Jij praat over de salderingsregeling die nu nog geldt. Niet als de nieuwe salderingsregeling in gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
phantom09 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Zo werkt salderen nu. Bij de nieuwe salderingsmethode is een slimme meter verplicht.
Stroom wat opgewekt wordt en ook meteen verbruikt wordt (door bijvoorbeeld je koelkast/tv/etc. die je aan hebt staan) wordt verrekend voor de volle prijs van zeg 23 cent.
Echter stel dat jij op het moment dat er stroom wordt opgewekt van 1000 watt in dat uur en je verbruikt slechts 500 watt in dat uur, dan krijg je voor de overige 500 watt slechts 7 tot 8 cent per Kwh terug.
Dit is de reden waarom ook nu zonnepanelen aanschaffen veel minder gaat renderen.

https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/
Die salderingsregeling gaat nog niet in, een nieuw kabinet moet daar over beslissen (maar dat is je al eerder verteld). En daarnaast heb je dan een overgangsperiode van 7-8 jaar waarin het nog steeds interessant is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Blik1984 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Die salderingsregeling gaat nog niet in, een nieuw kabinet moet daar over beslissen (maar dat is je al eerder verteld). En daarnaast heb je dan een overgangsperiode van 7-8 jaar waarin het nog steeds interessant is
Klopt dat het nog niet vast staat. Echter het duid wel aan dat je afhankelijk bent van de grillen van de overheid.
Het is niet ondenkbaar dat ze alsnog de nieuwe salderingsregeling gaan invoeren toch?

Gezien de overheid af en toe sleutelt aan regelingen/subsidies/belastingen/etc. moet je hier proberen rekening mee te houden met je FO. Want zeg zelf, als de overheid besluit om de VRH belasting te verdubbelen dan kan je huidige FO plan de prullenbak in toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
Klaarblijkelijk ben ik niet in staat om een vrij standaard IRR berekening voor een relatief eenvoudige investering goed over de bühne te krijgen in een FO topic... Ik zal er dus over ophouden, maar het is echt slechts een kwestie van de juiste jaarlijkse geschatte kasstromen in een willekeurige calculator op het internet pluggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Die 5K voor de keuken bestaat inderdaad niet meer. Dat was een nieuwe keuken die in 2007 bij mijn ouders geplaatst werd. Rekening houdende met 3% inflatie zou dat bedrag nu € 7500,- zijn.

Ik zie niet in waarom ik een goed functionele badkamer en/of keuken elke 15 jaar moet vervangen. Mijn huidige badkamer en keuken zijn 23-24 jaar oud en kunnen gerust nog 10-15 jaar mee.
Van belang is dat er onderscheid gemaakt wordt tussen een verouderde badkamer/keuken die men persoonlijk niet meer mooi vindt en daarom om de 15 jaar vervangt en het vervangen van een keuken/badkamer omdat deze niet meer functioneel is (of te wel defect).
Ik vindt het prima als je vindt dat je elke 15 jaar dit doet, maar ik doe niet mee.

Als iets echt functioneel defect is, dan vervang ik deze ook. Zo heb ik mijn cv-ketel vervangen voor 1.8K en een aantal lekke dubbele beglazing voor nieuwe.
Klopt natuurlijk dat er bij onderhoudskosten van een huis ook persoonlijke voorkeur zit. Tegelijk zag ik laatste nog op Funda een huis langs komen waar huidige bewoners met veel liefde 40 jaar hadden gewoond, en 40 jaar er niks aan was gebeurd. Ieder zijn ding zegmaar, echter ik had toch al heel lang geleden want geupgrade dan. Of zoals de makelaar het subtiel schreef: De kopers moeten rekening houden met moderniseringskosten.

En door salderen zal de inkomsten door zonnepanelen inderdaad afnemen. Maar degene die ze al lang hebben liggen hebben al jaren van salderen kunnen genieten (met nog jaren te komen). En degene die ze nu neerleggen krijgen meer Wp/Euro. Gemiddeld zitten zonnepanelen op ~7 jaar voor terugverdienen, dus 14% rendement per jaar. En natuurlijk moet je eerst terugverdienen, maar de rest is winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Magpie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:19:
Klaarblijkelijk ben ik niet in staat om een vrij standaard IRR berekening voor een relatief eenvoudige investering goed over de bühne te krijgen in een FO topic... Ik zal er dus over ophouden, maar het is echt slechts een kwestie van de juiste jaarlijkse geschatte kasstromen in een willekeurige calculator op het internet pluggen.
Jij hebt het over IRR, Milieucentraal over rendement. Waar zit het verschil in?

Milieucentraal zet de investering neer als een inleg, een storting. En dat levert dan X per jaar op en dan weet je dus wat de 'rente' per jaar is

PS Ik ben een simpele ziel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Kalentum schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Milieucentraal zet de investering neer als een inleg, een storting. En dat levert dan X per jaar op en dan weet je dus wat de 'rente' per jaar is

Het verschil komt door de tijdsfactor, je kunt namelijk rente die over 25 jaar "uitgekeerd wordt" niet op dezelfde waarde schatten dat die van komende jaar. Omdat zij waarschijnlijk uitgaan van rente gelijk aan inflatie, verdisconteren ze niet. Verder zou dit niet te gunste komen van het simplificeren van het gehele verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
coldasice schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

Het verschil komt door de tijdsfactor, je kunt namelijk rente die over 25 jaar "uitgekeerd wordt" niet op dezelfde waarde schatten dat die van komende jaar. Omdat zij waarschijnlijk uitgaan van rente gelijk aan inflatie, verdisconteren ze niet. Verder zou dit niet te gunste komen van het simplificeren van het gehele verhaal.
Ja maar dat doet IRR ook niet. In die formule wordt inflatie toch ook niet meegerekend?

Als ik dit voorbeeld neem
Magpie in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"

25 jaar 450 euro is 11.250 euro
Inleg is 4200, ik negeer even de extra uitgave na 12 jaar

Dan kom ik op 4,02% per jaar uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Eindelijk kom ik in de media een stukje content over FIRE tegen, dat niet draait om zelfpromotie. Jort Kelder heeft een uitzending gedaan over FIRE: https://www.nporadio1.nl/...ennials-kom-eens-in-actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
Kalentum schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Het punt van de milieucentraal-berekening is dat ze er niet naar kijken dat je besparing elk jaar loopt, al vanaf jaar 1. Ze doen alsof je dat geld 25 jaar lang niet ziet of kunt gebruiken, terwijl je in werkelijkheid natuurlijk gewoon jaarlijks die besparing hebt.

ze rekenen verder dus ook niet met een dicontovoet om bijv. aan te geven dat 1000 euro over 10 jaar niet evenveel waard is als 1000 euro vandaag. Waarschijnlijk doen ze dat om de berekening simpeler te houden.

Simpel gezegd zijn er verschillende manieren om financiele rendementen te beoordelen, vaak gebruikt in bedrijven is de IRR van een project + een berekening van de netto contante waarde tegen een bepaalde discontovoet. Als die beide boven een bepaalde drempel komen krijg je vaak groen licht voor een project :+

@phantom09 en de saldering:

Ja je bent afhankelijk van de overheid in dezen, zoals bij alles. De beste optie:

morgen zoveel mogelijk zonnepanelen neerklappen en Hooi maken zo lang de zon schijnt, letterlijk in dit geval. Die regeling is nog niet aangenomen en wordt sowieso vertraagd omdat ons land toch niet meer bestuurd gaat worden de komende tijd }:O En zelfs als die regeling er komt is het streven nog steeds dat het zo werkt dat een t.v.t. van circa 7 jaar gemiddeld is voor een PV-project bij particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat een keuken van 7500 euro in 15 jaar tijd geen onderhoud vergt. Er gaat heus iets stuk in die 15 jaar, als je pech hebt je vaatwasser, dan zit je al op 1/6e van je 5k die je zogenaamd in 15 jaar “reserveert”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Tegelijk betekent dit op de lange termijn ook dat je huis minder waard wordt. Bijvoorbeeld een jaren '60 huis met een 2 m² doucheruimte als badkamer waar sinds de bouw niets aan veranderd is, zal in de regel ook heel wat duizenden euro's minder opbrengen dan een huis met een badkamer die deze eeuw nog aangepakt is. Een besparing in de uitgaven betekent dus niet noodzakelijk dat je onder aan de streep ook voordeliger uit bent. Niet uitgevoerd onderhoud en niet uitgevoerd 'bij de tijd houden' betekent niet dat die kosten er niet zijn en linksom of rechtsom bij je terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
[...]

Ga eens kijken wat je voor 7500€ aan keuken kan krijgen.
Start eens met de toestellen: oven, kookplaat, dampkap, vaatwasser, koelkast: dat red je amper met 3000€, en dan moet je iedere keer basistoestellen kiezen.
Zelfs bij Ikea ben je meer kwijt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fr33z schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:44:
[...]
Het punt van de milieucentraal-berekening is dat ze er niet naar kijken dat je besparing elk jaar loopt, al vanaf jaar 1. Ze doen alsof je dat geld 25 jaar lang niet ziet of kunt gebruiken, terwijl je in werkelijkheid natuurlijk gewoon jaarlijks die besparing hebt.
Dat dus. Even een simpele bierviltjesberekening. Zolang de salderingsregeling geldt, leveren 500 goed geplaatste wp jaarlijks grofweg 100 euro op. (100 wp is ong. 85 kwh/jaar is ongeveer 20 euro). Stel beleggingen leveren netto 7% rendement op en de salderingsregeling loopt nog 7 jaar.

Optie 1: 5000 euro beleggen, waarde na 5 jaar is 7000 euro en na 7 jaar 8000 euro.
Optie 2: 5000 wp panelen, levert jaarlijks 1000 euro op die belegd worden, waarde na 5 jaar is 5750 euro en na 7 jaar 8650 euro.
Na ongeveer 6½ jaar ben je quitte en heb je in beide situaties evenveel belegd. Vanaf dat moment renderen beide portefeuilles dus identiek, maar bij de panelen-variant heb je daar bovenop jaarlijks nog zo'n 4250 kwh 'gratis' stroom. Ook als de salderingsregeling dan weg zou vallen en je bv 7 ct/kwh krijgt, dan ben je in die situatie nog steeds 300 euro per jaar beter uit (wat vanwege inflatie op de stroomprijs eerder meer wordt dan minder). Die je vervolgens ieder jaar extra kunt beleggen.

Uiteraard heb je extra kosten, bv als de omvormer vervangen moet worden, maar die kosten heb je vervolgens zeer snel weer terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Met inflatie er bij zit je dan boven de 10-12,5k voor vermoedelijk een redelijk basic keuken. In de 25 jaar vanaf dat je er woont moet je dus 10k voor de keuken bij elkaar krijgen (en waarschijnlijk nog een vergelijkbaar bedrag voor sanitair). Dat komt dan neer op zo'n 500 per jaar voor de keuken en nog een vergelijkbaar bedrag voor sanitair. Dat is al zo'n 1000 per jaar die je onterecht niet in je berekening voor onderhoud hebt meegenomen. (OK, rekening houdend met wat rendement op die reservering zou dat 500 per jaar zijn.) En dan hebben we het alleen nog maar over keuken en sanitair. Nog niet eens over 'echt' onderhoud, zoals schilderwerk, daken etc.

Dat je bepaalde uitgaven nog niet hebt gedaan, betekent nog niet dat je de reserveringen daarvoor niet zou moeten meenemen in de berekening van met welke onderhoudskosten je rekening moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:26:
[...]
Uiteraard heb je extra kosten, bv als de omvormer vervangen moet worden, maar die kosten heb je vervolgens zeer snel weer terugverdiend.
De vraag is wat de levensduur wordt van de huidige generatie maar in het slechts geval gaat die in het 6de jaar stuk met 5 jaar garantie en in het gunstigste geval in het 9de jaar bij 10 jaar garantie. Op basis van je berekening loont het zeker om die extra zekerheid van langere garantie te nemen zodat je de eerste 10 jaar alleen zorgen hoeft te maken of ze niet te vies worden. De prijs die onze glazenwasser gaf zag ik in ieder geval niet realistisch terugverdienen in extra opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 14:02
Config schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:31:
Eindelijk kom ik in de media een stukje content over FIRE tegen, dat niet draait om zelfpromotie. Jort Kelder heeft een uitzending gedaan over FIRE: https://www.nporadio1.nl/...ennials-kom-eens-in-actie.
Ik zal hem eens gaan luisteren. Dank voor de tip.

Laatst ook de docu van PowNed gekeken 30 en nooit meer werken Ze hebben boven verwachting meerdere mensen en perspectieven laten zien. De redactie heeft m.i. wel echt goed het verhaal verteld zonder (heel erg) oppervlakkig te zijn. De verschillende cases vond ik interessant en vooral nuttig om deze met mijn vriendin te kijken, want zij is nogal groen op dit onderwerp.

[ Voor 13% gewijzigd door Lud0v1c op 18-10-2021 10:04 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Deveon schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

De vraag is wat de levensduur wordt van de huidige generatie maar in het slechts geval gaat die in het 6de jaar stuk met 5 jaar garantie en in het gunstigste geval in het 9de jaar bij 10 jaar garantie. Op basis van je berekening loont het zeker om die extra zekerheid van langere garantie te nemen zodat je de eerste 10 jaar alleen zorgen hoeft te maken of ze niet te vies worden. De prijs die onze glazenwasser gaf zag ik in ieder geval niet realistisch terugverdienen in extra opbrengst.
Ik betaal nooit voor extra garantie omdat ik er van uit ga dat ze winst maken op die garantiecontracten.
Ik zie dat als een verzekering, en ik verzeker enkel dingen die me arm kunnen maken.

De reden is simpel: in elk verzekeringscontract zitten kosten, winst en taksen die makkelijk 50% kunnen uit maken van wat je betaalt. Dus voor 100€ 'premie' dek je maar gemiddeld 50€ risico af. Natuurlijk is dat anders voor een hospitalisatieverzekering of een familiale polis. De kans daar op schadegevallen is bijzonder klein (familiepolis), maar de mogelijke schade kan verwoestend zijn.

En je panelen laten wassen... die van mij liggen al 11 jaar, en daar komt alleen regenwater aan. Ik kan geen verminderde opbrengst zien over die periode, dus volgens mij valt die veroudering ook wel in het "niet meetbare" gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Ik betaal nooit voor extra garantie omdat ik er van uit ga dat ze winst maken op die garantiecontracten.
Ik zie dat als een verzekering, en ik verzeker enkel dingen die me arm kunnen maken.
Eens, maar er zit een verschil tussen aanvullende garantie of een product waar standaard een langere garantie op zit. Aanvullende garantie bij kopen is een verzekering maar als het product standaard een langere garantie heeft zal je dat eerder in de kwaliteit terugvinden, maar hoeft uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Deveon schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Eens, maar er zit een verschil tussen aanvullende garantie of een product waar standaard een langere garantie op zit. Aanvullende garantie bij kopen is een verzekering maar als het product standaard een langere garantie heeft zal je dat eerder in de kwaliteit terugvinden, maar hoeft uiteraard niet.
Klopt, enkel fabrikanten die hun product vertrouwen gaan langere garantieperiodes aanbieden.

Maar soms bieden ze je 'zogenaamde' garantiecontracten (denk aan Apple Care, extra garantie bij een koelkast, TV, vaatwasser) aan. Die neem ik nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inderdaad, al maak ik voor AppleCare een uitzondering gezien de reparaties achterlijk duur zijn. Zonder betekent een gebarsten scherm dat je beter een nieuwe kan kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Deveon schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:49:
Inderdaad, al maak ik voor AppleCare een uitzondering gezien de reparaties achterlijk duur zijn. Zonder betekent een gebarsten scherm dat je beter een nieuwe kan kopen..
In de jaren dat hier iPhones gebruikt worden heb ik nog geen scherm moeten vervangen...
Met wat ik aan Apple Care heb bespaard kan ik al eens een telefoon vervangen. Ik gebruik wel goede hoesjes die er nog een beetje goed uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En hier heb ik gewoon een iPhone 7 die nu al ruim 4 jaar hartstikke prima werkt. Ik heb geen reden om 'm te vervangen. Ook nooit schade gehad, zelfs zonder hoesje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:49:
Dat valt overigens soms ook onder de inboedelverzekering. Mogelijk ben je beter uit door die uit te breiden naar een 'all risk'-dekking dan dat je een prijzige aanvullende verzekering (soms voor meerdere apparaten) afsluit. Die dekking is dan namelijk ook niet alleen voor je iphone maar voor je hele inboedel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Dat valt overigens soms ook onder de inboedelverzekering. Mogelijk ben je beter uit door die uit te breiden naar een 'all risk'-dekking dan dat je een prijzige aanvullende verzekering (soms voor meerdere apparaten) afsluit. Die dekking is dan namelijk ook niet alleen voor je iphone maar voor je hele inboedel.
Klopt maar vaak zit daar wel een flink eigen risico op. Bij één (van de vier) schade is AppleCare al voordeliger dan het vaak hoger eigen risico wat een inboedelverzekering vraagt. Daarnaast koop ik mijn telefoon zakelijk waardoor de verzekering ook zakelijk wordt. Een aparte verzekering voor mijn zakelijke apparatuur heb ik niet (nodig).

Daarnaast neem ik de luxe van deze verzekering voor lief om geen hoesje te hoeven gebruiken(/kopen) en zorgeloos aan mijn kinderen te geven. In principe ga ik uit van +/- 3 jaar gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:47:
[...]

Klopt maar vaak zit daar wel een flink eigen risico op. Bij één (van de vier) schade is AppleCare al voordeliger dan het vaak hoger eigen risico wat een inboedelverzekering vraagt. Daarnaast koop ik mijn telefoon zakelijk waardoor de verzekering ook zakelijk wordt. Een aparte verzekering voor mijn zakelijke apparatuur heb ik niet (nodig).

Daarnaast neem ik de luxe van deze verzekering voor lief om geen hoesje te hoeven gebruiken(/kopen) en zorgeloos aan mijn kinderen te geven. In principe ga ik uit van +/- 3 jaar gebruik.
Dat is een prima afweging. Ik zou het alleen jammer vinden als mensen hier niet bij stil zouden staan en zo per ongeluk, zonder dat ze het weten, dubbel verzekerd zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:51
Rubbergrover1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Is wel vaak gemaximeerd voor elektronica + afschrijving + ER idd. Dus een IPhone 11 pro max van 2 jaar oud die uit je handen valt is op je inboedelverzekering maar zeer beperkt gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
Het leuke aan die berekeningen of zonnepanelen wel of niet uit kunnen zijn (en andere dagelijkse bierviltjes berekeningen op FO gebied) is dat er veel gerekend wordt met parameters die vast lijken te staan.

Het risico op rare dingen, zoals nu in de energiemarkt , wordt omdat het lang duurt , vaak buiten beschouwing gelaten. Voor Zonnepanelen (en vast ook voor andere zaken) is een tijdelijke rare markt iets wat niet meegenomen wordt.

Stel in de toekomstige energie transitie vallen door werkzaamheden dingen uit. De elektra markt reageert door de prijs te verhogen, vaak reageren markten overtrokken, maar alles wat je aan eigen Electra opwekt hoef je sowieso niet te betalen. In die zin verminder je dus het risico op die rare onvoorstelbare pieken en dalen.

Zonder die in de markt te hoeven corrigeren. Uiteindelijk kan die 5000 euro investering plus wat onderhoud weleens een hele leuke blijken te zijn. Alleen komt het niet in de berekeningen tot uiting.

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 18-10-2021 16:22 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CornermanNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:22:
Het leuke aan die berekeningen of zonnepanelen wel of niet uit kunnen zijn (en andere dagelijkse bierviltjes berekeningen op FO gebied) is dat er veel gerekend wordt met parameters die vast lijken te staan.

Het risico op rare dingen, zoals nu in de energiemarkt , wordt omdat het lang duurt , vaak buiten beschouwing gelaten. Voor Zonnepanelen (en vast ook voor andere zaken) is een tijdelijke rare markt iets wat niet meegenomen wordt.

Stel in de toekomstige energie transitie vallen door werkzaamheden dingen uit. De elektra markt reageert door de prijs te verhogen, vaak reageren markten overtrokken, maar alles wat je aan eigen Electra opwekt hoef je sowieso niet te betalen. In die zin verminder je dus het risico op die rare onvoorstelbare pieken en dalen.

Zonder die in de markt te hoeven corrigeren. Uiteindelijk kan die 5000 euro investering plus wat onderhoud weleens een hele leuke blijken te zijn. Alleen komt het niet in de berekeningen tot uiting.
Klopt, virtueel heb je dan een betere investeirng gedaan als de electriciteitsprijs verdubbelt.
Alleen zijn dat dingen die je niet exact kan voorspellen.

Als ik mijn eigen business case maak, dan reken ik met een conservatief scenario, omdat er mogelijk ook een tegenvaller kan zijn. Een defect paneel of een omvormer kan je ook niet voorspellen, en gelukkig gebeurt het ook weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:52:
[...]

Als ik mijn eigen business case maak, dan reken ik met een conservatief scenario, omdat er mogelijk ook een tegenvaller kan zijn. Een defect paneel of een omvormer kan je ook niet voorspellen, en gelukkig gebeurt het ook weinig.
Bij iedere aanbieder zal er sprake van garantie zijn. Op omvormers meestal 10 jaar en op panelen 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Blik1984 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Bij iedere aanbieder zal er sprake van garantie zijn. Op omvormers meestal 10 jaar en op panelen 25 jaar.
Bij mij was het 5 jaar op de omvormer en 25 jaar op de panelen... alleen .... de installateur is er mee gestopt, dus ik zou niet weten waar ik mijn claim kan neer leggen... (als het nodig is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
Als het goed is staat dat in je installatie contract. Volgens mij is het Europees geregeld dat ofwel de fabrikant het overneemt, of dat daar een verzekering voor genomen moet worden die vervolgens de aansprakelijkheid over neemt.
Dit om de consument te beschermen tegen faillissementen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07
Houden jullie ook rekening met het voorstel van de Nederlandsche Bank om je eigen woning als vermogen in box 3 te gaan belasten? Dat dat doorgaat scheelt dat toch wel behoorlijk in je vaste lasten.

https://www.businessinsid...ypotheekrenteaftrek-2021/

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
Ik houd geen rekening met proefballonnetjes, als ik dat zou doen ben ik non-stop bezig mijn berekening aan te passen. Pas als het daadwerkelijk word toegepast weet je pas echt wat de impact is en verreken ik ze.
In sommige gevallen neem ik mogelijk toekomstige regelgeving (zoals salderen op zonnepanelen) wel mee als extra scenario om voorzienbare risico's op zijn minst in te kunnen schatten.

Dit plan is nog zo wild dat ik het voorlopig lekker laat wat het is, aangezien het op korte termijn voor mij geen besluiten gaat beïnvloeden.
Als ik nu een huis aan het kopen was zou dat wellicht anders zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Strider schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:31:
Houden jullie ook rekening met het voorstel van de Nederlandsche Bank om je eigen woning als vermogen in box 3 te gaan belasten? Dat dat doorgaat scheelt dat toch wel behoorlijk in je vaste lasten.

Wat ik niet goed vind aan dit plan is dat dit weer een maatregel is die het hebben van schulden aanmoedigt. Als je je hypotheek zo weinig mogelijk aflost, heb je minder bezit en hoef je dus minder belasting te betalen. Hou daar nu eens mee up en maak het aflossen van schulden fiscaal aantrekkelijk. Moedig verstandig financieel beleid aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Het grote verschil is echter dat aflossen opeens gestraft wordt terwijl “Den Haag” dat net iedereen opgelegd heeft. Dat gaan heel veel stemmers niet leuk vinden. Nou net die middenstand die er al jaren in salaris niet op vooruit is gegaan en braaf hun woning afgelost hebben die nu zonder enige intentie ervan enorm veel waard is geworden. Deze mensen zullen vervolgens met een pensioengat uit hun eigen woning belast worden.

Zelf vind ik het prima en met 50% aflossingsvrij bij een nieuwe woning kies ik er feitelijk al voor, maar zie de minder financieel onderlegde stemmers dit echt niet accepteren in angst om erop achteruit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
sebastiaan89 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:27:
Als het goed is staat dat in je installatie contract. Volgens mij is het Europees geregeld dat ofwel de fabrikant het overneemt, of dat daar een verzekering voor genomen moet worden die vervolgens de aansprakelijkheid over neemt.
Dit om de consument te beschermen tegen faillissementen ed.
Ja, dat is Mitsubishi Electric…. In Japan.
Ik heb nog niet gezocht, maar ik hoop vooral het niet nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouquetin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:19

Ik zie het besluit over verplaatsen naar box 3 niet zo snel gebeuren gezien wie er aan tafel zitten bij de formatie (ongeacht of de huidige groep eruit gaat komen). Wel denk ik dat hra een (terechte) verdere stap richting afschaffing gaat krijgen, bijvoorbeeld door nog sneller afbouwen, een maximum bedrag (gemiddelde woning prijs + 20-100% in jaar afsluiten hypotheek) of een combinatie van verschillende elementen voor nieuwe aankopen.

Als het wel door zou gaan, duurt het jaren voor het geregeld is, vervolgens jaren voor het geïmplementeerd wordt en ik verwacht veel grotere staffels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
FreakNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 02:23:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat een keuken van 7500 euro in 15 jaar tijd geen onderhoud vergt. Er gaat heus iets stuk in die 15 jaar, als je pech hebt je vaatwasser, dan zit je al op 1/6e van je 5k die je zogenaamd in 15 jaar “reserveert”…
Klopt er is zekers onderhoud gepleegt aan de keuken:

-De kraan begon te lekken. Ik heb ongeveer € 130,- betaald voor een nieuwe kraan (zelf vervangen).
-Goot was verstopt. Heb zelf proberen te ontstopper met een 5 meter special goot ontstopper draait schroef. Helaas verhielp dit het probleem niet. Heb toen maar een professionele ontstopper laten komen van € 100,-
-Keukenlade was een beetje los. Lijm doet wonderen :)

Pech met de vaatwasser zou inderdaad een ramp zijn, dat is namelijk mijn vrouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:07:
[...]

Tegelijk betekent dit op de lange termijn ook dat je huis minder waard wordt. Bijvoorbeeld een jaren '60 huis met een 2 m² doucheruimte als badkamer waar sinds de bouw niets aan veranderd is, zal in de regel ook heel wat duizenden euro's minder opbrengen dan een huis met een badkamer die deze eeuw nog aangepakt is. Een besparing in de uitgaven betekent dus niet noodzakelijk dat je onder aan de streep ook voordeliger uit bent. Niet uitgevoerd onderhoud en niet uitgevoerd 'bij de tijd houden' betekent niet dat die kosten er niet zijn en linksom of rechtsom bij je terug komen.
Zal mij een worst wezen dat mijn huis hierdoor wat minder waard is t.o.v. mijn buren. Ten tijde dat ik mijn huis verlaat leef ik niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:16:
[...]

Ga eens kijken wat je voor 7500€ aan keuken kan krijgen.
Start eens met de toestellen: oven, kookplaat, dampkap, vaatwasser, koelkast: dat red je amper met 3000€, en dan moet je iedere keer basistoestellen kiezen.
Zelfs bij Ikea ben je meer kwijt.
Wie zegt dat ik een over, kookplaat, dampkap, vaatwasser, koelkast of nog meer wil?
Ik wil alleen een keuken, niet meer en niet minder. Dus zonder apparatuur. En dat scheelt gewoon enorm.
De duurste keuken bij ikea kost dat iets meer dan €1300,-

https://www.ikea.com/nl/n...-torhamn-essen-s09387318/

Zo zie je maar weer, het hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
Natuurlijk vraag je je dan af hoe ik mijn eten opwarm. Hiervoor gebruik ik mijn bestaande losstaande fornuis en magnetron. Niks geen inbouwspul, want daar hou ik niet van.
En vaat wassen doet mijn vrouw (en soms ikzelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:34:
[...]

Met inflatie er bij zit je dan boven de 10-12,5k voor vermoedelijk een redelijk basic keuken. In de 25 jaar vanaf dat je er woont moet je dus 10k voor de keuken bij elkaar krijgen (en waarschijnlijk nog een vergelijkbaar bedrag voor sanitair). Dat komt dan neer op zo'n 500 per jaar voor de keuken en nog een vergelijkbaar bedrag voor sanitair. Dat is al zo'n 1000 per jaar die je onterecht niet in je berekening voor onderhoud hebt meegenomen. (OK, rekening houdend met wat rendement op die reservering zou dat 500 per jaar zijn.) En dan hebben we het alleen nog maar over keuken en sanitair. Nog niet eens over 'echt' onderhoud, zoals schilderwerk, daken etc.

Dat je bepaalde uitgaven nog niet hebt gedaan, betekent nog niet dat je de reserveringen daarvoor niet zou moeten meenemen in de berekening van met welke onderhoudskosten je rekening moet houden.
-De dakpannen kunnen als het goed is nog 30 jaar mee (betonnen dakpannen gaan circa 75 jaar mee). Dus
ik heb de tijd om lekker het geld niet opzij te leggen en dit te gaan beleggen.

-cv ketel is 2 jaar geleden vervangen voor een nieuwe.

-verfen stel ik voorlopig even uit. Ik pas echter wel op dat ik geen rotte kozijnen krijg. Voor die tijd laat ik het wel verfen )of doe het misschien zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Ik weet dat er in de toekomst zaken zullen veranderen. Daarom wil ik 2 keer de hoeveelheid vermogen aanhouden wat ik normaal gesproken nodig zou hebben, althans dat is mijn streven. 1,5 keer zou ook al goed zijn. De meeste wijzigingen kan ik zo opvangen, tenzij ze extreem zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
Ik snap op zich best wel dat er mensen zijn die een zo goedkoop mogelijke keuken willen kopen omdat ze er niks om geven.

Maar vrijwillig afwassen en geen vaatwasmachine kopen… :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

Wie zegt dat ik een over, kookplaat, dampkap, vaatwasser, koelkast of nog meer wil?
Ik wil alleen een keuken, niet meer en niet minder. Dus zonder apparatuur. En dat scheelt gewoon enorm.

Natuurlijk vraag je je dan af hoe ik mijn eten opwarm. Hiervoor gebruik ik mijn bestaande losstaande fornuis en magnetron. Niks geen inbouwspul, want daar hou ik niet van.
Tja, dat is geen keuken, maar een kitchenette.
Ik heb al begrepen dat je verwachtingen laag zijn, en daar is niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Niet mijn smaak trouwens, maar zoiets bedoel ik. Het mooiste zou ik nog een keuken vinden die compleet van RVS is. Dat is superdegelijk en kan gerust een jaartje of 40 mee.

Je kookt alleen in een keuken (en wast af). Dat hoeft niet in stijl, maar moet wel functioneel te zijn (en niet al te duur). Net zoals je alleen maar je schoon maakt en je tanden poest in de badkamer. Dat hoeft ook niet erg duur te zijn.

40 jaar geleden sprak niemand over vervangen van badkamer en keukens. Vandaag de dag is dat een hot item omdat het de waarde van je huis (tijdelijk totdat hij aan vervanging is) verhoogt.

Maar goed, ieder zo zijn eigen hobby/keuze. Je moet doen waar je jij prettig bij voelt.

[ Voor 40% gewijzigd door phantom09 op 18-10-2021 20:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:47:
[...]

Niet mijn smaak trouwens, maar zoiets bedoel ik. Het mooiste zou ik nog een keuken vinden die compleet van RVS is. Dat is superdegelijk en kan gerust een jaartje of 40 mee.

Je kookt alleen in een keuken (en wast af). Dat hoeft niet in stijl, maar moet wel functioneel te zijn (en niet al te duur).
Laat ons het maar houden op het feit dat je verwachtingen en eisen aan je woning beduidend onder de mediaan liggen.

Wat me dan doet denken aan huizen die op Funda te koop staan omdat de eigenaar overleden is, en waar je duidelijk ziet dat er de laatste 30-40 jaar niks gedaan is, en je jezelf af vraagt hoe mensen daar nog in gewoond hebben.
Daarom is mijn streven om dat minstens tot 60-70 jaar zo goed mogelijk bij de tijd en mooi in orde te houden. Mijn huis is nu 25 jaar oud (was nieuwbouw), en de laatste jaren doen we elk jaar wel iets dat tussen de 5 en 10k zit.
Dit jaar wordt de tuin helemaal opnieuw aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Laat ons het maar houden op het feit dat je verwachtingen en eisen aan je woning beduidend onder de mediaan liggen.

Wat me dan doet denken aan huizen die op Funda te koop staan omdat de eigenaar overleden is, en waar je duidelijk ziet dat er de laatste 30-40 jaar niks gedaan is, en je jezelf af vraagt hoe mensen daar nog in gewoond hebben.
Daarom is mijn streven om dat minstens tot 60-70 jaar zo goed mogelijk bij de tijd en mooi in orde te houden. Mijn huis is nu 25 jaar oud (was nieuwbouw), en de laatste jaren doen we elk jaar wel iets dat tussen de 5 en 10k zit.
Dit jaar wordt de tuin helemaal opnieuw aangelegd.
Prima, ieder zo zijn eigen keuze. Hou er wel rekening mee dat FO worden zo langer gaat duren. Stel dat je de helft opzij zou leggen (gemiddeld dus 7,5K), dan zou je na 65 jaar een bedrag bij elkaar kunnen hebben belegt van iets meer dan 5,7 miljoen euro (bij 7% rendement en VRH). Hou je rekening mee met 2% inflatie, dan zou het bedrag bijna 2,5 miljoen euro zijn geworden.
Het is maar wat je wilt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Met badkamers en keukens wordt tegenwoordig echt goudgeld verdient.

Terwijl dat wel net de twee meest slijtage- en modegevoelige ruimtes van de woning zijn, én veel mensen hebben/nemen geen tijd om te koken. En die keren dat het luxe-bad gebruikt wordt zijn ook op 1 hand te tellen want het duurt lang tegen dat het gevuld is en we schamen ons voor het waterverbruik.

Als ik ooit nog eens mijn badkamer en keuken vernieuw dan zal die nog eenvoudiger worden dan nu al het geval is. Vooral met nog meer aandacht voor gebruiksgemak en onderhoudsvriendelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:23
Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Dat is natuurlijk 1 van de belangrijkste punten voor FO. Niet blind meegaan in wat "normaal" is voor je salaris, buurt, sociale klasse, noem maar op. vooral kritisch zijn op je uitgaven, op die manier is FO ook met een minder hoog inkomen prima haalbaar.

Verwachtingen daar leggen waar ook je interesse ligt is iets wat meer mensen zouden moeten doen. Scheelt veel schulden en nutteloos consumeren.

Dat gezegd hebbende, hier is er ook bij aanschaf van ons huis een nieuwe keuken en badkamer ingekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:47
Blik1984 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:43:
Ik snap op zich best wel dat er mensen zijn die een zo goedkoop mogelijke keuken willen kopen omdat ze er niks om geven.

Ja? Doe ik m'n hele leven al. Handig, want zo zijn gelijk mijn handen ook weer schoon (klussen, tuinieren)... 8)
Tegelijk luister ik dan naar een audiobook of podcast.

[ Voor 6% gewijzigd door dcl! op 18-10-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:06:

Terwijl dat wel net de twee meest slijtage- en modegevoelige ruimtes van de woning zijn, én veel mensen hebben/nemen geen tijd om te koken. En die keren dat het luxe-bad gebruikt wordt zijn ook op 1 hand te tellen want het duurt lang tegen dat het gevuld is en we schamen ons voor het waterverbruik.

Als ik ooit nog eens mijn badkamer en keuken vernieuw dan zal die nog eenvoudiger worden dan nu al het geval is. Vooral met nog meer aandacht voor gebruiksgemak en onderhoudsvriendelijkheid.
Dat is precies wat ik bedoel. Een keuken en een badkamer zijn geen kledingstukken die je elk jaar vervangt vanwege de mode, echter dan doen vele mensen wel.
Dat is prima, dat is je eigen keuzen. Alleen wel erg jammer van het geld wat je onnodig uitgeeft.

Zelfs met kleding ben ik heel zuinig. Ik koop jaarlijks ongeveer 1-2 spijkerbroeken. Mijn schoenen gaan 5-10 jaar mee en mijn jas zo'n 10-15 jaar.
Dat de meeste mensen dure merkkleding kopen en dit geregeld vervangen kan, maar zo duurt het nog veel langer om FO te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
dcl! schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:18:
[...]

Ja? Doe ik m'n hele leven al. Handig, want zo zijn gelijk mijn handen ook weer schoon (klussen, tuinieren)... 8)
Tegelijk luister ik dan naar een audiobook of podcast.
Ik was mijn handen om ze schoon te maken, ook handig.

Nee, alle gekheid op een stokje. Iedereen moet doen wat die zelf wil. Ik ben graag een paar weken later FO omdat ik me de “luxe” gun van een vaatwasser. Ik heb 3 kinderen, ik kan mijn tijd ‘s avonds beter besteden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
phantom09 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel. Een keuken en een badkamer zijn geen kledingstukken die je elk jaar vervangt vanwege de mode, echter dan doen vele mensen wel.
Dat is prima, dat is je eigen keuzen. Alleen wel erg jammer van het geld wat je onnodig uitgeeft.

Zelfs met kleding ben ik heel zuinig. Ik koop jaarlijks ongeveer 1-2 spijkerbroeken. Mijn schoenen gaan 5-10 jaar mee en mijn jas zo'n 10-15 jaar.
Dat de meeste mensen dure merkkleding kopen en dit geregeld vervangen kan, maar zo duurt het nog veel langer om FO te worden.
Er is niemand (in dit topic in ieder geval) die een badkamer en een keuken ieder jaar vervangt. Het is echter ook zo dat als je die 2 zaken niet af en toe (15-20 jaar) vervangt je er op een andere manier wel de prijs voor betaald. Namelijk een lagere verkoopprijs voor je huis.

Verder zijn er ook een hoop mensen die nu ook een enigszinscomfortabel willen leven en daar graag een paar maanden later FO voor worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Voor mij evolueert fo-streven naar streven naar eenvoud. Bij het tweede heb ik een veel beter gevoel (en het eerste was ook al helemaal niet slecht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:47
Blik1984 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

Ik was mijn handen om ze schoon te maken, ook handig.

Nee, alle gekheid op een stokje. Iedereen moet doen wat die zelf wil. Ik ben graag een paar weken later FO omdat ik me de “luxe” gun van een vaatwasser. Ik heb 3 kinderen, ik kan mijn tijd ‘s avonds beter besteden
Dat vind ik een goed argument, ik moet eerlijk zeggen dat als ik voor meer dan 2 personen dagelijks zou moeten afwassen er ook wel een vaatwasser zou komen.

Maar voor 2 personen, zo gepiept, en mooi uitzicht op mijn tuin ook nog ondertussen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Ik heb zelf nu een gratis keuken van marktplaats zonder apparatuur, met apparatuur op marktplaats en ook nieuw gekocht. Zitten nog onder de 1000 euro en dat is incl inductie, vaatwasser en stoomoven :+
Maar we gaan er ons eigen ding van maken, krijgt nog een makeover, het is meer de basis van de kastjes hergebruiken enzo, dus komen nog wat kosten bij. Veel zal het echter niet zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:05:
[...]

Prima, ieder zo zijn eigen keuze. Hou er wel rekening mee dat FO worden zo langer gaat duren. Stel dat je de helft opzij zou leggen (gemiddeld dus 7,5K), dan zou je na 65 jaar een bedrag bij elkaar kunnen hebben belegt van iets meer dan 5,7 miljoen euro (bij 7% rendement en VRH). Hou je rekening mee met 2% inflatie, dan zou het bedrag bijna 2,5 miljoen euro zijn geworden.
Het is maar wat je wilt.
Ik denk dat jij al FO bent. Jij komt toe van bijstandsniveau.

Ik wil nog een beetje leven, en daar hoort wooncomfort nu meer dan ooit bij gezien het vele thuiswerk.
Je berekening hierboven gaat wel over een heel lange periode….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

phantom09 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

En dat fornuis en magnetron gaan nooit stuk?

Ik ben het wel met je eens dat we in een wegwerp-cultuur leven hoor. Ik probeer daar zelf zo min mogelijk aan mee te doen. Mijn vriendin klaagt ook altijd dat ik nooit nieuwe kleding koop. Maar waarom zou ik, als het nog niet kapot is? Tevens heb ik mijn bijna 10 jaar oude TV laten repareren door een hobbyist ipv op de stort te brengen. Ik vervang apparatuur pas als het kapot is. Tevens zijn wij fervent kringloopbezoekers.

Maar in de tijd dat ik hier woon (dus NA de 40k die ik initieel al moest uitgeven om de boel bewoonbaar te maken) is kapotgegaan:

- TV (reparatie 150,-)
- CV (2000,-)
- Koelkast schuur (200,-)
- Dak lek (350,-)
- Dak reparatie loodswab (95,-)
- Wasmachine (899,-)
- Houtrot kozijnen voorkant (350,-) (provisorische reparatie, op termijn moet alles vervangen, verwacht een kostenpost van 7-10k binnen nu en 10 jaar) (veel hout aan de voorkant)
- Verven achterkant (250,-)
- Verven voorkant (450,-)

Ieder zijn meug, maar zo minimalistisch als jij leeft zou ik niet mee willen ruilen. Straks loop je onder een tram ofzo..

Overigens is het uitstellen van het verven van de buitenboel (wat je ergens noemt) ook niet heel verstandig, dat moet je gewoon bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Blik1984 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:43:

Nee, hij wast niet af! Dat doet z'n vrouw...
phantom09 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:47:
[...]

Je kookt alleen in een keuken (en wast af). Dat hoeft niet in stijl, maar moet wel functioneel te zijn (en niet al te duur).
Wij doen wel meer in de keuken dan alleen koken. Wij eten ook in de keuken. En als ik aan de keukentafel zit, wil ik wel tegen iets moois aankijken.

<snip>
Onze badkamer heb ik zelf getekend, en de materialen hebben we gewoon bij de lokale bouwmarkt gehaald. Dat scheelde echt zo vreselijk veel geld! We hebben hem niet zelf "in elkaar gezet", aangezien de hele ruimte compleet verbouwd moest worden (van vloer tot plafond, inclusief de muren, alles is vervangen of aangepast)

Maar hij was wel heel erg aan vervanging toe (was van de jaren '60). Ik begreep van de makelaar dat er eerder mensen waren geweest die het huis op de badkamer hadden afgekeurd. En het was wel een van de redenen dat wij behoorlijk onder de vraagprijs hebben geboden (vroeger kon dat nog :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

Tazzios

..

Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 01:59:
[...]

Ik wil nog een beetje leven, en daar hoort wooncomfort nu meer dan ooit bij gezien het vele thuiswerk.
Je berekening hierboven gaat wel over een heel lange periode….
Je weet na al die tijd in dit topic dat jouw eisen een stuk hoger liggen dan de meeste hier maar toch kom je telkens met je waardeoordeel. Niets mis mee indien jezelf meer geld nodig hebt maar jou normen zijn niet universeel.

Bij vakanties was de ondertussen de consensus 'ieder zijn ding' maar bij wonen zijn we elkaar nu aan het vertellen hoeveel geld je aan keuken en sanitair MOET uitgeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 19-10-2021 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:44:
[...]
Maar hij was wel heel erg aan vervanging toe (was van de jaren '60). Ik begreep van de makelaar dat er eerder mensen waren geweest die het huis op de badkamer hadden afgekeurd. En het was wel een van de redenen dat wij behoorlijk onder de vraagprijs hebben geboden (vroeger kon dat nog :p)
Dat dus. Al bespaar je op de euro's door die niet uit te geven aan een behoorlijke badkamer en keuken, uiteindelijk komt de rekening dan toch in de vorm van een lagere opbrengst bij verkoop. Het verschil tussen 'luxe' en normaal zul je niet terugzien in de verkoopprijs, maar het verschil tussen normaal en 'basic' komt wel degelijk terug in een lagere verkoopprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Dat is precies tegenovergesteld aan wat onze wensen zouden zijn. Daarom zou als wij daarna jouw huis zouden kopen, jouw badkamer waarschijnlijk meteen weer vervangen worden niet omdat het niet de stijl van dat moment heeft, naar simpelweg omdat het niet de functionaliteit heeft die wij wensen

Hier wordt het bad dagelijks gebruikt, dat is voor ons een must have. Als wij naar een andere woning zouden gaan en daar zou geen bad zijn, dan zou er dus zeker een nieuwe badkamer in komen. (en uiteraard hoort daar ook een fatsoenlijke warmwatervoorziening bij.) Maar smaken verschillen uiteraard.

De keuken wordt hier ook behoorlijk intensief gebruikt. Wat betreft apparatuur weten wij dat er bepaalde functionaliteiten zijn die alleen bij de duurdere types zijn en die we echt missen als dat er niet op zit. Het gaat daarbij dus niet in leuke gadgets die je nooit gebruik, maar om zaken waar we echt regelmatig plezier van hebben. Ons budget voor een nieuwe keuken zal dan ook, wat betreft apparatuur, flink bovengemiddeld liggen.

Wat ik wil zeggen, dat veel mensen na aankoop van een woning badkamer en/of keuken vervangen heeft niet altijd te maken met dat het niet de VT wonen stijl van dat jaar is. Het kan ook 'gewoon' zijn dat het niet aan jouw wensen voldoet. En dat is iets waar je anders iedere dag weer tegenaan zult lopen. En wat iedere dag ergernissen zou opleveren. Dat is het me niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bouquetin schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:26:
[...]

Ik zie het besluit over verplaatsen naar box 3 niet zo snel gebeuren gezien wie er aan tafel zitten bij de formatie (ongeacht of de huidige groep eruit gaat komen). Wel denk ik dat hra een (terechte) verdere stap richting afschaffing gaat krijgen, bijvoorbeeld door nog sneller afbouwen, een maximum bedrag (gemiddelde woning prijs + 20-100% in jaar afsluiten hypotheek) of een combinatie van verschillende elementen voor nieuwe aankopen.

Als het wel door zou gaan, duurt het jaren voor het geregeld is, vervolgens jaren voor het geïmplementeerd wordt en ik verwacht veel grotere staffels.
Maar bij FO heb je het óók over de lange termijn. Ik ga er wel vanuit dat dit de lijn is die op de lange termijn zal worden gevolgd waarschijnlijk niet meteen dit kabinet, maar ik ga er wel vanuit dat over een paar decennia de woning in box 3 zit.

Tegelijk kun je ook weinig met die kennis als je niet weet wat er met dat extra geld gebeurt. Of anders gezegd, wat er als 'compensatie' wordt bedacht. Als bijvoorbeeld ter compensatie de box 3 tarieven worden verlaagd, dan kan het wel eens gunstig uitpakken voor die FO-ers die veel vermogen, maar een relatief goedkope woning hebben. Zonder dat totaalplaatje kun je nog niet goed rekening houden met deze veranderingen. Al kan het wel verstandig zijn om 'met het ergste rekening te houden'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Tazzios schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:55:
[...]

Je weet na al die tijd in dit topic dat jouw eisen een stuk hoger liggen dan de meeste hier maar toch kom je telkens met je waardeoordeel. Niets mis mee indien jezelf meer geld nodig hebt maar jou normen zijn niet universeel.

Bij vakanties was de ondertussen de consensus 'ieder zijn ding' maar bij wonen zijn we elkaar nu aan het vertellen hoeveel geld je aan keuken en sanitair MOET uitgeven.
Niet echt, ik reageer enkel als het onrealistisch laag is.
Er van uit gaan dat je een woning bewoonbaar kan houden met nog geen tiende van de vuistregel van 1% is gewoon niet realistisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

Er van uit gaan dat je een woning bewoonbaar kan houden met nog geen tiende van de vuistregel van 1% is gewoon niet realistisch.
Er zit natuurlijk wel 1 verschil, @phantom09 gaat ervan uit dat dit zijn laatste huis is. Wat hij eigenlijk doet is het probleem afschuiven op een volgende generatie. Als je weet dat je helemaal niets aan overwaarde hebt (omdat je het huis toch niet meer van plan bent te gaan verkopen), waarom zou je dan waarde aan het huis toevoegen (of in ieder geval ervoor zorgen dat de waarde niet naar beneden gaat)?

Ik zou persoonlijk niet in zo'n huis willen wonen, maar dat is een persoonlijke mening.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Wbt keukens, er zijn echt wel manieren om een volgeladen keuken niet voor de hoofdprijs te krijgen.

Zo hebben wij een showroom keuken gekocht waar alleen al de apparatuur nieuw duurder was dan dat we er voor betaald hebben. Je moet hem dan wel zelf in de winkel uit elkaar halen en zelf plaatsen (kan je uiteraard ook iemand voor inhuren). Apparatuur is nooit aan geweest en heeft gewoon fabrieksgarantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 01:59:
Neem aan dat je het puur spottend bedoelt, maar toch: van bijstand kunnen leven betekent niet dat je FO bent, aangezien je er doorgaans geen recht op hebt. Je zult vast wel al frauderend de bijstand in kunnen als je levensstandaard daar toevallig bij past en je bereidt bent die ambtelijke machine in te gaan, maar het is geen basisinkomen.

Nog afgezien van het feit dat "toe kunnen komen van bijstandsniveau" wat mij betreft een compliment is. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

Een huis goed onderhouden is heel belangrijk om de waarde te behouden, daar ben ik zeker mee akkoord.
Maar voor mij is er een verschil tussen het huis en de inhoud van het huis.

Ik plan om binnen pakweg een jaar het raam richting de tuin te vervangen. Is een groot raam in drie delen van 5m breed en een goeie 2m hoog. Zal dan 15 jaar oud zijn en begint toch al wat gebreken te tonen: het is van meranti, ik kan niet overal goed bij om te behandelen, begint al wat ’zachte plekken’ te vertonen. Het is een schuifraam dus luchtdichtheid is ook niet optimaal,....

Met wat ik nu weet ga ik voor een raam dat waarschijnlijk +10k zal kosten(3v glas, aandacht voor akoustiek, afdichting, onderhoudsvriendelijk kader,...) maar ik geef mijn geld vele malen liever uit aan een raam dan aan een badkamer of keuken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
@keuken en @badkamer_ discussie, onafhankelijk hoeveel je nu uitgeeft aan het vervangen van een basic of luxe versie, je krijgt de kosten die je hier aan uitgeeft nooit volledig terug bij verkoop.
Sterker nog een mooie luxe keuken van 25K van 10 jaar oud is bij verkoop van het huis nauwelijks iets meer waard.

Ik ben het dus wel eens met de opmerking dat je dat gaat zien in de verkoopprijs, maar dat heb je dan ook al wel (ruim) uitgegeven. Overigens zit er tussen @phantom09 en @Tommie12 natuurlijk een enorm verschil in eisen en wensen.

In een wat groter huis kun je makkelijk 25K aan een keuken kwijt zijn. In een doorsnee rijtjeshuis kun je ook voor 2.5K een best wel nette keuken van Ikea zetten met goedkoop gescoord inbouw apparatuur (marktplaats, outlet) als je dat zelf doet. Ik spreek bij dit laatste uit eigen ervaring, wij waren nog minder kwijt. Nu gaan we waarschijnlijk circa 7-9K kwijt zijn voor een best wel grote IKEA keuken met alles zelf doen en nieuwe appartuur (wel merk, maar geen extreem dure versies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:58:
[...]

Er zit natuurlijk wel 1 verschil, @phantom09 gaat ervan uit dat dit zijn laatste huis is. Wat hij eigenlijk doet is het probleem afschuiven op een volgende generatie. Als je weet dat je helemaal niets aan overwaarde hebt (omdat je het huis toch niet meer van plan bent te gaan verkopen), waarom zou je dan waarde aan het huis toevoegen (of in ieder geval ervoor zorgen dat de waarde niet naar beneden gaat)?
Eigenlijk gaat de discussie dan om de vraag wat je als onderhoudskosten ziet. Als je alleen de euro's die je daadwerkelijk hebt uitgegeven als onderhoudskosten ziet, dan kun je wel met kunstgrepen die uitgaven lekker laag houden. Maar tegelijk kan dat wel impact hebben op de totale staat van de woning. En zijn er dus een hoop latente onderhoudsposten die je niet wilt uitgeven, maar die wel uiteindelijk terugkomen in de woningwaarde.

Bv woning van 3 ton, niets aan onderhoud doen, 10 jaar later is de woning vanwege achterstallig onderhoud en veroudering nog maar 280k waard. Woning van 3 ton, periodiek bijhouden voor bv gemiddeld 2k per jaar, 10 jaar later is de woning nog steeds 3 ton waard. De eerste persoon geeft niets uit aan onderhoud, maar heeft in feite wel onderhoudslasten die worden afgeschoven op de volgende bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:43:
@keuken en @badkamer_ discussie, onafhankelijk hoeveel je nu uitgeeft aan het vervangen van een basic of luxe versie, je krijgt de kosten die je hier aan uitgeeft nooit volledig terug bij verkoop.
Sterker nog een mooie luxe keuken van 25K van 10 jaar oud is bij verkoop van het huis nauwelijks iets meer waard.
Kosten voor een luxe keuken verdien je inderdaad niet terug. Maar de 'besparing' die je hebt door een heel basic/verouderde/krakkemikkige keuken niet te vervangen, zie je wel degelijk terug in een veel lagere verkoopprijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
Ik plan in mijn huidige eerste huis om er ongeveer 20 jaar te wonen. Daarna verhuizen. We hebben een standaard badkamer. Die gaat ook rond de 20 jaar mee en nu na 12 jaar ontstaan er al wat gebreken en beschadigingen.

Maar als we vlak voor het verhuizen een dikke badkamer laten bouwen en vlak daarna het huis willen verkopen, dan moet de nieuwe koper het doen met onze stijl en keuzes. Ziet er zeker leuk uit op foto's op funda, maar ik steek mijn geld liever in het nieuwe huis wat wij kopen én ik gun de nieuwe koper de kans om de badkamer naar eigen smaak in te richten.

De staat van het huis zelf: de muren, ramen, kozijnen, verfwerk, energievoorziening, enz. zijn belangrijk. Geld in de badkamer steken om de waarde van je huis hoger te houden, is weggegooid geld. Dat geld moet je immers eerst uitgeven en krijg je slechts deels terug bij verkoop. Zet dat geld, een 20k in aandelen en je hebt zelfs kans dat het 30k is in de 20 jaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vind het wat een vreemde discussie, elkaar wat vliegen afvangen over uitgavepatroon.

De een ligt het liefst 3 weken met z'n kont op Ibiza aan een Spa Blauw voor € 10,-, de ander gaat letterlijk nooit op vakantie c.q. zoekt de plaatselijke camping op.
De een koopt een keuken van marktplaats en sleutelt die in elkaar, de ander spendeert 25K op een maatwerk massief eikenhouten keuken en dan moet de Miele of Siemens apparatuur er nog in...
Ja, zo'n discussie wordt ook vaak in het extreme getrokken.

De essentie van FO is nog steeds de SR. Die kan bij iemand die 25K aan maatwerk keuken uitgeeft nog steeds hoger zijn dan bij diegene met een marktplaats keuken.

Dan nog, komt het op mij over als relatief klein bier, om eerlijk te zijn... De omvang van de woning zelf doet m.i. veel meer voor je SR. Kleiner wonen levert je zoveel meer op, dan de uitgaven aan een keuken van 3K of 10K.

Dan komen we weer terug op het bedrag wat je moet rekenen voor onderhoud, en tevens wat vind je vallen onder onderhoud. Dat blijkt dus ook zeer persoonlijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sebastiaan89
Ik snap niet dat iedereen hier ineens zit te verkondigen dat zonder elke 15jaar je keuken te vervangen je huis niet goed onderhouden is?! Dit is toch het FIRE topic? Als ik elke week mijn badkamer netjes schoon houd en elke 5 jaar opnieuw kit hoeft die qua onderhoud en structuur van het huis helemaal niet elke 15 jaar vervangen.
Is mijn huis minder waard als ik het verkoop na 30 jaar met dezelfde badkamer? Tuurlijk. Is het 2x 15K minder waard... ik denk het niet.
Dus dan heb ik toch lekker 30K bespaard door het niet te vervangen. (Ok misschien 20K omdat ik wat verkoopwaarde verlies, alhoewel ik dat een discussiepunt vind in de huidige markt)

Onderhoud van sturcturele zaken: Dak, houtwerk, electra etc. etc is zeker belangrijk voor de woningwaarde (en woongenot) maar hoeft niet persé 1% van woningwaarde te kosten.

Als je alle cosmetische zaken meeneemt kom je inderdaad rap aan de 1% maar het hele punt van FIRE is toch om je af te vragen of je daar gelukkig van word?

[ Voor 6% gewijzigd door sebastiaan89 op 19-10-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:15
FO worden lijkt alleen te kunnen als je gewoon grof geld verdient. Jan modaal moet er gewoon teveel voor laten in de huidige maatschappij waar de overheid de spelregels elke keer verandert. Dat is een wedstrijd die je niet kan winnen.

Voorbeelden:

- Afschaffen salderingsregeling zonnepanelen (let op: dit afbouwen zal ongetwijfeld nog versneld gaan worden)
- Discussie woning eigen gebruik in BOX3
- Onbetaalbaar maken fossiele brandstoffen
- ...

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de onbetaalbaar wordende zorg...

Leuk leesvoer: https://medium.com/illumi...ppy-about-it-abb2835bd3d1

[ Voor 48% gewijzigd door ytr81 op 19-10-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ytr81 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:58:
FO worden lijkt alleen te kunnen als je gewoon grof geld verdient. Jan modaal moet er gewoon teveel voor laten in de huidige maatschappij waar de overheid de spelregels elke keer verandert. Dat is een wedstrijd die je niet kan winnen.

Voorbeelden:

- Afschaffen salderingsregeling zonnepanelen (let op: dit afbouwen zal ongetwijfeld nog versneld gaan worden)
- Discussie woning eigen gebruik in BOX3
- Onbetaalbaar maken fossiele brandstoffen
- ...
Hier ben ik het dan weer niet mee eens.

Natuurlijk moet je in de richting van mediaan inkomen gaan, maar eens je je kapitaal wat kan laten mee werken dan is het alsof de trein vertrokken is.
In de laatste 12 maanden (uitzonderlijk goede beursperiode, dat is zeker) heb ik circa 2 netto jaarsalarissen bijverdiend met mijn beleggingen.

Dat we nu met wat verhoogde inflatie zitten is waar, het enige wat je daar tegenover kan zetten is zorgen dat je zo weinig mogelijk slapend spaargeld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

sebastiaan89 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:57:
Onderhoud van sturcturele zaken: Dak, houtwerk, electra etc. etc is zeker belangrijk voor de woningwaarde (en woongenot) maar hoeft niet persé 1% van woningwaarde te kosten.
Dat hangt af van je huis. Als je je dak moet vervangen ben je al snel wel 1% van je woningwaarde kwijt hoor. Alleen moet je je afvragen: hoe groot is de kans dat ik m'n dak moet vervangen in de tijd dat ik er in woon en mij dus geld kost.
Als je alle cosmetische zaken meeneemt kom je inderdaad rap aan de 1% maar het hele punt van FIRE is toch om je af te vragen of je daar gelukkig van word?
Een andere vraag is natuurlijk moet je ongelukkig worden zodat je FIRE kunt bereiken? Zoals @phantom09 zijn doel probeert te bereiken, zou ik erg ongelukkig van worden. Dan maar wel FI en niet RE.
Er zit in mijn ogen wel een verschil in FO en FIRE. Wil je eerder stoppen met werken, of wil je FO zijn zodra je pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt (en dus niet afhankelijk zijn van AOW's, etc).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
Is het dan gemiddeld gezien normaal om in je hele leven slechts iets van 20 jaar zelf te werken en verder 50+jaar helemaal niks te hoeven doen, terwijl je wel eten en stroom krijgt?

Om minder lang te hoeven werken dan een ander in dezelfde maatschappij, zul je het systeem moeten gebruiken in je eigen voordeel. Het huidige systeem is gebaseerd op geld. Dus ja, bovenmodaal verdienen helpt en ja, de overheid werkt tegen, want die ontvangt graag geld van de burgers met geld.
Alsnog, als je bepaalde keuzes maakt, kun je ook als mens met ondermodaal inkomen FO worden natuurlijk. Nooit op vakantie, nooit uit eten, geen dure kleding, geen auto, zeer klein huis, enz. Want al die dingen kosten terecht geld. Iets wat we in Nederland gewend zijn, maar wat miljoenen mensen in de derde wereld standaard niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik blijf erbij dat als wonen eens fatsoenlijk betaalbaar wordt gemaakt, mensen veel meer overhouden en er veel meer rust (en banen!) wordt gecreëerd omdat mensen dan bewuster kunnen kiezen voor minder uren werken en meer genieten/je eigen ding doen. Zou me ook niks verbazen als je dan ook veel minder zorg nodig hebt: mensen zijn gezonder (meer tijd om te sporten? minder stress?) en ze hebben ook nog eens meer centen beschikbaar voor de oude dag zonder zorgen. Tsja..maar zo ver vooruit kijkt de politiek nooit.

Misschien als er vanaf jonge leeftijd wat meer aandacht besteed wordt aan andere opties dan 9 tot 5 till you retire, er wat meer momentum komt om écht iets structureels te gaan veranderen? Hoeveel jongeren die jij kent weten van FIRE?

Grappig detail: in Scandinavië is de kortere werkweek al tijden normaal. Is dat de reden dat die mensen zo relaxed zijn in het dagelijkse verkeer? Viel me echt bizar op bij mijn vakantie dit jaar. Zodra je NLD in rijdt begint de haastige ellende weer _O-

[ Voor 15% gewijzigd door 2Dutch op 19-10-2021 10:09 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:03:
[...]

Dat dus. Al bespaar je op de euro's door die niet uit te geven aan een behoorlijke badkamer en keuken, uiteindelijk komt de rekening dan toch in de vorm van een lagere opbrengst bij verkoop. Het verschil tussen 'luxe' en normaal zul je niet terugzien in de verkoopprijs, maar het verschil tussen normaal en 'basic' komt wel degelijk terug in een lagere verkoopprijs.
Dat zegt iedereen altijd maar, maar in deze markt kan ik me bijna niet voorstellen dat het veel onderscheid maakt. Mensen bieden wat ze maximaal kunnen betalen, ongeacht de staat van de badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
sebastiaan89 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:57:
Ik snap niet dat iedereen hier ineens zit te verkondigen dat zonder elke 15jaar je keuken te vervangen je huis niet goed onderhouden is?! Dit is toch het FIRE topic? Als ik elke week mijn badkamer netjes schoon houd en elke 5 jaar opnieuw kit hoeft die qua onderhoud en structuur van het huis helemaal niet elke 15 jaar vervangen.
Is mijn huis minder waard als ik het verkoop na 30 jaar met dezelfde badkamer? Tuurlijk. Is het 2x 15K minder waard... ik denk het niet.
Dus dan heb ik toch lekker 30K bespaard door het niet te vervangen.

Goed, als je het overdreven doet, dan zit je aan 1,2%, doe je het minimaal, dan kom je misschien wel toe met 0,5%, maar het helemaal weg cijferen is onrealistisch. De meeste dingen hebben nu eenmaal hun levensduur.

Uiteraard helpt het om "zaakjes" te scoren als een demokeuken als je ze zelf geïnstalleerd krijgt.

Ik ben van mening dat ik de investeringen in mijn huis in de eerste plaats voor mezelf doe. Ik ga geen dure oven installeren omwille van de verkoopwaarde, maar om daar lekker mee aan de slag te gaan.
En als ik een sierradiator kies, dan is dat in de eerste plaats voor mezelf.

Wat mijn grootvader me ooit geleerd heeft: als je iets koopt zijn er grenzen aan de onderkant, Naar boven toe zijn er geen grenzen, het kan altijd duurder.
Maar ook: beter niet de ondergrens opzoeken, want ergens vertaalt zich dat in korte levensduur, en geheid koop je dan de tweede keer toch iets beter, maar je hebt 2 keer geld uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 21:39

oscar82

De ondertitel

In die jortcast die hier een paar pagina’s terug gepost werd ging het ook over HOT: Happy of Healthy Opportunity-rich Time-rich. Is die trend al weer voorbij of is er iemand die dat bewust nastreeft? Mijn plan om zo snel mogelijk minder uren te hoeven werken komt daar best wel bij in de buurt. Alleen noem ik dat gewoon Financieel Iets Minder Afhankelijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

R.van.M schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:10:
Dat zegt iedereen altijd maar, maar in deze markt kan ik me bijna niet voorstellen dat het veel onderscheid maakt. Mensen bieden wat ze maximaal kunnen betalen, ongeacht de staat van de badkamer
Heb genoeg mensen een luxe as fuck badkamer zien slopen en zelf eentje plaatsen omdat ze de kleur niet mooi vonden. Dat wordt doodnormaal gevonden, terwijl ik denk: wtf? Ieder zijn ding, maar helaas zijn heel veel verspillende gewoontes ingeburgerd, en als je zuiniger aan doet gaan mensen je raar aankijken want dan geniet je blijkbaar niet? ¯\_(ツ)_/¯
oscar82 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:12:
In die jortcast die hier een paar pagina’s terug gepost werd ging het ook over HOT: Happy of Healthy Opportunity-rich Time-rich. Is die trend al weer voorbij of is er iemand die dat bewust nastreeft? Mijn plan om zo snel mogelijk minder uren te hoeven werken komt daar best wel bij in de buurt. Alleen noem ik dat gewoon Financieel Iets Minder Afhankelijk.
Ik werk al zeer lang 32 uur (4 dagen) en heb ook 4x9 gewerkt. Die ene dag in de week zou ik nooit meer willen missen: veel scheelt het niet in salaris, ik kan wat moetjes in een uur of 2 aftikken en het weekend is all mine en sta niet met de rest in de rij bij de AH. Heb een klein tijdje 5 dagen gewerkt omdat ik niet 4 dagen mocht/kon werken (don't ask) en daar werd ik wel zo ongelukkig/moe/bleh van, gatverdamme! Nu is recent een maatje van mij ook 4 dagen gaan werken en die leeft ook extra op. Zoveel heb je niet nodig om je beter te voelen, het zit echt in kleinere dingen :)

[ Voor 44% gewijzigd door 2Dutch op 19-10-2021 10:15 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
GrooV schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:27:
Wbt keukens, er zijn echt wel manieren om een volgeladen keuken niet voor de hoofdprijs te krijgen.

Zo hebben wij een showroom keuken gekocht waar alleen al de apparatuur nieuw duurder was dan dat we er voor betaald hebben. Je moet hem dan wel zelf in de winkel uit elkaar halen en zelf plaatsen (kan je uiteraard ook iemand voor inhuren). Apparatuur is nooit aan geweest en heeft gewoon fabrieksgarantie
Voor apparaten vragen ze bij de keukenboer sowieso de hoofdprijs. Als je dezelfde types bij een witgoedhandel koopt ben je vaak 1000en euro's goedkoper uit.

Voor keukens geldt inderdaad dat zelf doen heel veel geld bespaart en het niet eens zo heel moeilijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
2Dutch schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:08:
Ik blijf erbij dat als wonen eens fatsoenlijk betaalbaar wordt gemaakt, mensen veel meer overhouden en er veel meer rust (en banen!) wordt gecreëerd omdat mensen dan bewuster kunnen kiezen voor minder uren werken en meer genieten/je eigen ding doen. Zou me ook niks verbazen als je dan ook veel minder zorg nodig hebt: mensen zijn gezonder (meer tijd om te sporten? minder stress?) en ze hebben ook nog eens meer centen beschikbaar voor de oude dag zonder zorgen. Tsja..maar zo ver vooruit kijkt de politiek nooit.

Misschien als er vanaf jonge leeftijd wat meer aandacht besteed wordt aan andere opties dan 9 tot 5 till you retire, er wat meer momentum komt om écht iets structureels te gaan veranderen? Hoeveel jongeren die jij kent weten van FIRE?

Grappig detail: in Scandinavië is de kortere werkweek al tijden normaal. Is dat de reden dat die mensen zo relaxed zijn in het dagelijkse verkeer? Viel me echt bizar op bij mijn vakantie dit jaar. Zodra je NLD in rijdt begint de haastige ellende weer _O-
De prijs van de woning, zegt weinig over de betaalbaarheid als de woning met een hypotheek gefinancieerd wordt.
Pagina: 1 ... 46 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.