Onduidelijk artikel. Over de overwaarde moet je dan box 3 belasting betalen. Hierbij wordt dan neem ik aan je spaargeld en beleggingen mee gerekend. Dus als je pech hebt betaal je hierdoor 1,76% belasting.RichieB schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:55:
Vandaag in de Volkskrant: DNB: waarde eigen huis belasten kan zonder koopkrachtpijn. Alle woningen in box 3, euh de spaar BV!
Weer zo’n maatregel die je van mijlenver aan zag komen. Gelukkig financier ik mijn woning vanuit mijn eigen BV (ben ondernemer) dus het is vooral een kwestie van de schuld af en toe gelijk trekken met de WOZ waarde.
Hypotheekaftrek en eigenwoning forfait komt te vervallen. Er zijn dan wel lagere tarieven voor de inkomsten belasting. Geen idee hoeveel dit is.
Lijkt alsof de oudjes de rekening mogen betalen die een (bijna) afgelost huis hebben.
De overheid heeft gedeeltelijk zelf de woningnood veroorzaakt. Vroeger konden ouderen zich aanmelden voor een verzorgingstehuis, nu kom je daar alleen voor in aanmerking als je een zeer slechte lichamelijk toestand hebt.
Hoezo is dit een bezuiningsmaatregel? Je kan ouderen beter centraal huisvesten. Verzorgende hoeven dan niet overal naar toe rijden wat geld bespaart.
Daarnaast wordt de huizen schaarste ook veroorzaakt doordat er steeds meer alleenstaanden zijn.
In 1950 was er nog geen 4% alleenstaande in 2018 was dat bijna 22% en daarnaast nog 4% alleenstaande ouders. Samen dus meer dan 25% van de bevolking.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...nderd-jaar-alleenstaanden.
[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 15-10-2021 23:24 ]