Hier iemand die advies kan gebruiken.
Inmiddels heb ik aardig wat spaargeld op de rekening staan waardoor ik ook nog eens belasting moet gaan betalen. Voor het grootste deel staat dit te verstoffen. Ik heb een paar duizend euro in aandelen zitten, maar dit is maar een klein deel van het totaal. Ik probeer maandelijks x bedrag te investeren in een relatief veilig fonds, maar ik merk dat het er vaak bij inschiet. Ja, daar gaat het al fout, discipline.
Nu wil ik hier graag slimmer omgaan met mijn kapitaal (investeren?). En misschien ooit nog een tijd in het buitenland wonen…
Momenteel huur ik een woning in de randstad met mijn vriendin. Een logische keuze zou natuurlijk zijn: vastgoed. Echter voelt het nog te vroeg om een huis te kopen voor mijn relatie. Al is dit misschien ook een beetje bindingsangst. Het voelt veel te ‘gebonden’ voor deze fase in mijn leven. Bovendien is de situatie natuurlijk vrij absurd nu met de huizenmarkt, dus ik weet überhaupt niet hoe realistisch dat is. Bovendien: gaat de bubble bursten?
Het streven is niet om financieel onafhankelijk te worden, maar wel om verstandig met mijn geld om te gaan of zelfs mijn kapitaal te doen vergroten. Ik plaats dit bewust niet in het beleggingsdraadje.
Uiteraard heb ik al wat rondgezocht en een aantal boeken gelezen. Maar ik blijf het lastig vinden. Ik verwacht geen compleet stappenplan te krijgen hier, maar hopelijk wel iets meer richting. Het voelt soms nogal overweldigend én spannend om in één keer (tien)duizenden euro’s ergens in te steken.
Een aantal ideeën die door m'n hoofd gaan:
1. Ondernemen. Momenteel heb ik een vast contract met af en toe een freelance klusje. Het kriebelt al wel langer om meer (volledig) freelance te gaan. Of misschien iets erbij te ondernemen, gewoon puur omdat het me leuk lijkt. Dit lost natuurlijk niet bovenstaand vraagstuk op, maar het geeft me wel wat lucht om risico’s te lopen > uiteindelijk mmeerkapitaal op te bouwen.
2. Investeren. Maar waarin? Vastgoed ‘voelt’ (nog) niet goed, Misschien naïef. Een groter bedrag structureel in fondsen steken? Ook spannend, om in één keer een groot bedrag te investeren. Crypto (erbij)? (al voelt dat wel meer als ‘gokken’ als ik anderen moet geloven).
Ze zeggen wel: money makes money. Maar dat realiseren blijft nog lastig. Ik ga zelf uiteraard ook verder aan de slag hiermee. Maar ik sta open voor alle input!