Als alleenstaande is dat inderdaad ook wel wat makkelijker dan met partner. (Maar voor veel mensen nog steeds moeilijk.) Waar ik het dus over had was dat je met 1 salaris twee personen of een gezin moet onderhouden en dat het in die situatie vaak best lastig is om fors te sparen. Ook als je niet of nauwelijks meedoet aan de rat race.Joosie200 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:11:
[...]
Het hangt er volledig vanaf of je meedoet in de rat race en lifestyle inflatie toepast.
Ik verdien modaal en kan als alleenverdiener 50% spaar quota volhouden. Hoe? Door niet aan lifestyle inflatie te doen. Niet elke euro die ik overhoud over de balk te smijten want het moet op oid. En door keuzes te maken bij alle uitgave die je doet zowel vaste terugkerende lasten als incidentele uitgaves.
Voor mij hangt het FO worden dus niet af van een (werkende) partner als alleenstaande.
Even heel simpel gezegd, de meeste 'upgrades' die je na je studententijd/schooltijd maakt zou je als onderdeel van de rat race kunnen zien. Volgens mij is dat ook een beetje wat jij wilt zeggen: als je alleen het strikt noodzakelijke koopt, dan blijft er vaak best nog wel wat over. Maar hoeveel er overblijft hangt dus wel sterk af van je situatie en je kunt ook lang niet alle extra uitgaven als luxe/rat race zien. (Simpel voorbeeld, het is in veel steden bij de studentenhuisvesting niet toegestaan is dat je als afgestudeerde in je studentenkamer blijft wonen, dus zul je toch een ander 'eigen' plekje moeten vinden, wat vaak duurder zal uitvallen.) Als je dan van een modaal inkomen een huishouden voor twee moet 'onderhouden', dan blijft er ook bij een minimaal uitgavenpatroon vaak toch best weinig over.