Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
R.van.M schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Voor apparaten vragen ze bij de keukenboer sowieso de hoofdprijs. Als je dezelfde types bij een witgoedhandel koopt ben je vaak 1000en euro's goedkoper uit.

Voor keukens geldt inderdaad dat zelf doen heel veel geld bespaart en het niet eens zo heel moeilijk is :)
Die prijs bedoel ik ook :) Maar het is allemaal Siemens dus dat gaat nooit voor een appel en ei weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
2Dutch schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:08:
Ik blijf erbij dat als wonen eens fatsoenlijk betaalbaar wordt gemaakt, mensen veel meer overhouden en er veel meer rust (en banen!) wordt gecreëerd omdat mensen dan bewuster kunnen kiezen voor minder uren werken en meer genieten/je eigen ding doen. Zou me ook niks verbazen als je dan ook veel minder zorg nodig hebt: mensen zijn gezonder (meer tijd om te sporten? minder stress?) en ze hebben ook nog eens meer centen beschikbaar voor de oude dag zonder zorgen. Tsja..maar zo ver vooruit kijkt de politiek nooit.

Misschien als er vanaf jonge leeftijd wat meer aandacht besteed wordt aan andere opties dan 9 tot 5 till you retire, er wat meer momentum komt om écht iets structureels te gaan veranderen? Hoeveel jongeren die jij kent weten van FIRE?

Grappig detail: in Scandinavië is de kortere werkweek al tijden normaal. Is dat de reden dat die mensen zo relaxed zijn in het dagelijkse verkeer? Viel me echt bizar op bij mijn vakantie dit jaar. Zodra je NLD in rijdt begint de haastige ellende weer _O-
Ik weet niet of je vergelijking zo goed op gaat.
Huizen zijn in Zweden nabij de steden ook duur, en denk er aan dat het vermogen in Zweden heel gelijk verdeeld is, wat betekent dat het gewoon een pak moeilijker is om op je 40e zo veel vermogen bij elkaar te hebben dat je niet meer moet werken.
Zweden doet veel voor "werkbaar werk", maar dat betekent wel dat bijna alle vrouwen voltijds aan het werk zijn (met hele goede voorwaarden rond zwangerschap en zorg), maar ook dat mensen langer aan het werk blijven.

En wat het verkeer betreft.... ze zijn met een pak minder in Zweden, en hebben iets meer oppervlakte ter beschikking. Maar rond een stad als Göteborg staan er ook files...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
GrooV schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Die prijs bedoel ik ook :) Maar het is allemaal Siemens dus dat gaat nooit voor een appel en ei weg
Offtopic: Valt ook wel mee. Insider tip.. Bosch & Siemens is hetzelfde, alleen ander frontje en merk. Afhankelijk van het land is het Bosch of Siemens het premium merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Playa del C. schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:15:
De prijs van de woning, zegt weinig over de betaalbaarheid als de woning met een hypotheek gefinancieerd wordt.
Blijft een bijzonder lastige kwestie. Hypotheken afschaffen gaat hem ook niet worden. Tiny houses vrees ik toch ook niet. Maar als ik nu zie dat je in je eentje bijna nog geen schoenendoos kunt kopen, vraag ik toch af waar we mee bezig zijn... Huren is ook verre van cheap, dus tsja..thuis wonen tot je 36e en je geld/partner hebt waarmee je eindelijk eens wat kunt kopen? Het is een wereldwijd issue hoor, we doen altijd graag of wij de enigen zijn.. Dus met dat soort gedoe kun je FIRE wel vergeten, mensen hebben al genoeg andere zaken om zich 'druk' over te maken.
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:17:
Zweden doet veel voor "werkbaar werk", maar dat betekent wel dat bijna alle vrouwen voltijds aan het werk zijn (met hele goede voorwaarden rond zwangerschap en zorg), maar ook dat mensen langer aan het werk blijven.

En wat het verkeer betreft.... ze zijn met een pak minder in Zweden, en hebben iets meer oppervlakte ter beschikking. Maar rond een stad als Göteborg staan er ook files...
Dank voor de info, ik heb slechts gedeeltelijke info, o.a. de verkorte werkweken in Noorwegen. Het viel me gewoon bijzonder op hoe zelfs in megalange files die mensen zoveel relaxter blijven. Maar indirect zou dat prima kunnen doordat ze als ze thuiskomen een ruime tuin hebben en niet hutjemutje ;)

[ Voor 40% gewijzigd door 2Dutch op 19-10-2021 10:32 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MneoreJ schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Neem aan dat je het puur spottend bedoelt, maar toch: van bijstand kunnen leven betekent niet dat je FO bent, aangezien je er doorgaans geen recht op hebt. Je zult vast wel al frauderend de bijstand in kunnen als je levensstandaard daar toevallig bij past en je bereidt bent die ambtelijke machine in te gaan, maar het is geen basisinkomen.

Nog afgezien van het feit dat "toe kunnen komen van bijstandsniveau" wat mij betreft een compliment is. :P
Helemaal niet spottend bedoeld, ik zou het niet kunnen.

Los van het feit of je moet frauderen. Als je van bijstand kan leven, dan hoef je ook niet te frauderen. Gewoon eerst rustig kapitaal opleven, en dan handje open.
Dat je vrijheid daarbij aangetast wordt moet je dan ook voor lief nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26

FreakNL

Well do ya punk?

Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Ik ben van mening dat ik de investeringen in mijn huis in de eerste plaats voor mezelf doe. Ik ga geen dure oven installeren omwille van de verkoopwaarde, maar om daar lekker mee aan de slag te gaan.
En als ik een sierradiator kies, dan is dat in de eerste plaats voor mezelf.
Wil ik nog aan toevoegen;
Ik ben 1.98 en mijn vriendin 1.88. No way dat wij dagelijks onze rug gaan vernaggelen aan een standaard keukentje van 90cm hoog…

Ons keukenblad staat dus op 1.05. Ik had nog wel 5cm hoger gewild maar dat kwam esthetisch niet goed uit met de vensterbank.

Maar kopers na ons zullen een krukje nodig hebben, want de oven zit boven de koelkast, mijn moeder kan daar dus niet bij zonder krukje. En we hebben een kastje boven in de hoek waar een “normaal” persoon ook niet bijkan (niet bij de bovenste plank iig) maar waar ik gewoon zo alles uitpak…

Wat ik wil zeggen;
Een keuken eruit gooien bij koop huis is niet alleen smaak, het kan ook puur praktisch zijn. Als een keuken hagelnieuw is zou ik nog wel overwegen of ophogen wellicht een optie is/zou zijn, maar deze was al 20+ jaar oud en verwaarloost dus sowieso aan vervanging toe…

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 20-10-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
GrooV schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

offtopic:
Op Siemens apparatuur krijg je normaliter bij de keukenboer iets van 40% korting op de catalogusprijs. Als je de volle mep moet betalen, of er alleen een symbolische korting vanaf gaat, dan heb je niet echt een eerlijke keukenboer. In de regel zal het wel iets duurder zijn dan bij de dozenschuivers, omdat er toch een stukje extra service bij zit in de vorm van levering, installatie, één aanspreekpunt voor de hele keuken, vaak betere garantie etc. Maar die paar tientjes verschil vind ik de moeite niet waard om voor de apparatuur naar een andere winkel te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:01
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Dat hangt af van je huis. Als je je dak moet vervangen ben je al snel wel 1% van je woningwaarde kwijt hoor. Alleen moet je je afvragen: hoe groot is de kans dat ik m'n dak moet vervangen in de tijd dat ik er in woon en mij dus geld kost.

[...]

Een andere vraag is natuurlijk moet je ongelukkig worden zodat je FIRE kunt bereiken? Zoals @phantom09 zijn doel probeert te bereiken, zou ik erg ongelukkig van worden. Dan maar wel FI en niet RE.

[...]

Er zit in mijn ogen wel een verschil in FO en FIRE. Wil je eerder stoppen met werken, of wil je FO zijn zodra je pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt (en dus niet afhankelijk zijn van AOW's, etc).
Eigenlijk zijn wij het eens volgens mij. Ik reserveer zelf 1% van de woningwaarde voor onvoorzien onderhoud, maar doe wel mijn best om zonder in kwaliteit in te boeten wel hierop te besparen (in mijn geval bijvoorbeeld zelf schilderen.)

NOFI:

Antwoord op de vraag:"moet je ongelukkig worden zodat je FIRE kan bereiken" is uiteraard nee. Je moet de vraag alleen omdraaien: "word ik echt gelukkiger van een nieuwe keuken?". Of: Hoe kan ik ook gelukkig zijn zonder nieuwe keuken.

Als je goed word in de laatste vraag beantwoorden voor jezelf komt FO(en FIRE) ineens veel dichterbij dan sommige mensen hier denken. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
oscar82 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:12:
In die jortcast die hier een paar pagina’s terug gepost werd ging het ook over HOT: Happy of Healthy Opportunity-rich Time-rich. Is die trend al weer voorbij of is er iemand die dat bewust nastreeft? Mijn plan om zo snel mogelijk minder uren te hoeven werken komt daar best wel bij in de buurt. Alleen noem ik dat gewoon Financieel Iets Minder Afhankelijk.
Ik wist niet eens van het bestaan van deze afkorting af, maar dat is precies wat ik nastreef. Niet perse hoeven werken maar wel blijven werken. Ooit stop ik wel een keer. Maar zonder werk op mijn leeftijd past gewoon niet bij mij. Ik hou van de uitdaging en dynamiek van een organisatie. Het gezamenlijk werken aan doelen en oplossen van vraagstukken. Dat heb ik niet ergens anders kunnen vinden.

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan maar dat paste mij gewoon niet, te weinig reuring en echte leuke uitdagingen ontbraken voor mij. Ook heb ik een tijd noodgedwongen thuis gezeten en hoewel dat anders is dan zelf de keuze maken heeft het gewoon niet mijn voorkeur.

Mijn sociale kring bestaat ook voor het grootste deel uit werkenden of mensen met eigen bedrijven. En het zoeken naar een nieuwe sociale kring die tijd heeft om 'nutteloos' (het is wel nuttig maar even voor het schetsen van het beeld) op een terras te gaan zitten daar heb ik geen zin in. En het is maar de vraag of dat mij enige blijvende voldoening geeft.

Reizen idem, na een paar langere reizen was het echt wel weer tijd om wat te gaan doen. Uiteindelijk zorgt werken voor mij voor een kader waarin ik uitdagingen kan aangaan waar ik blij van wordt. Ik ben niet in staat dat voor mijzelf te simuleren in een hobby of zoiets. Ook heb ik geen energie voldoende om een eigen bedrijf op te zetten. Ik gedij prima bij werken. Al overdrijf ik het niet meer. De weken van 80 uur zijn reeds lang vervlogen ;)

Overigens moet ik hierbij aantekenen dat ik altijd werk heb gehad dat ik leuk vindt. Ik heb nu ook nog meer mogelijkheden om de minder leuke kanten te minimaliseren. Waar ik vroeger veel minder nee durfde te verkopen doe ik dat nu wel. En dat kan dan weer doordat ik financieel minder afhankelijk ben van werk. En ook dat heeft positief uitgepakt, meer dingen die bij mij passen en ik lever beter werk.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat als je met een rotgevoel iedere dag opstaat om naar het werk te gaan het een ander verhaal is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:25:
Los van het feit of je moet frauderen. Als je van bijstand kan leven, dan hoef je ook niet te frauderen. Gewoon eerst rustig kapitaal opleven, en dan handje open.
Volgens mij heb jij een verkeerd beeld van bijstand:
Arbeidsplicht bij bijstandsuitkering
U moet zich voor uw bijstandsuitkering houden aan bepaalde arbeidsverplichtingen. Dit zijn:
  • u moet aangeboden werk aanvaarden en zien te behouden;
  • u moet zich op verzoek inschrijven bij een uitzendbureau;
  • Wilt u verhuizen, dan moet u vooraf actief werk zoeken in de gemeente waar u naartoe wilt verhuizen;
  • u moet bereid zijn om maximaal 3 uur per dag te reizen als dit nodig is om werk te krijgen;
  • u moet bereid zijn om te verhuizen als het niet mogelijk is om binnen 3 uur reizen per dag werk te vinden. Maar wel ergens anders voor tenminste een jaar met een beloning tenminste net zo hoog als de bijstand;
  • u moet er alles aan doen om benodigde kennis en vaardigheden te verkrijgen en te behouden;
  • u moet meewerken aan de ondersteuning die uw gemeente u oplegt of aanbiedt gericht op arbeidsinschakeling;
  • u moet ervoor zorgen dat uw kleding, persoonlijke verzorging of gedrag het krijgen van werk niet belemmert.
Deze materie heeft natuurlijk geen enkele relevantie in dit topic. Wat je wel kunt stellen is dat als je kunt leven van bijstand je per definitie FO bent vanaf AOW leeftijd.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 19-10-2021 11:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:25:
Je vrijheid opgeven voor onafhankelijkheid is een contradictio in terminis.

Financieel onafhankelijk wil zeggen dat je niet afhankelijk bent van arbeid voor inkomen. Het uitgangspunt van bijstand (althans hier in Nederland) is dat je een arbeidsplicht hebt. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om die inspanningen creatief te omzeilen of te ondermijnen, maar dan is dat dus je nieuwe baan geworden.

Wat mij betreft moet je goed gek zijn om afhankelijkheid van een werkgever in te willen ruilen voor afhankelijkheid van een bekrompen bureaucratie die als uitgangspunt heeft jou aan een werkgever te helpen (althans nominaal -- in de praktijk richt het zich vooral op voortdurend bepalen waar je geen recht op hebt zodat ze dat af kunnen nemen, want je aan betaald werk helpen is veel lastiger).

[ Voor 9% gewijzigd door MneoreJ op 19-10-2021 11:39 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MneoreJ schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

Je vrijheid opgeven voor onafhankelijkheid is een contradictio in terminis.

Financieel onafhankelijk wil zeggen dat je niet afhankelijk bent van arbeid voor inkomen. Het uitgangspunt van bijstand (althans hier in Nederland) is dat je een arbeidsplicht hebt. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om die inspanningen creatief te omzeilen of te ondermijnen, maar dan is dat dus je nieuwe baan geworden.

Wat mij betreft moet je goed gek zijn om afhankelijkheid van een werkgever in te willen ruilen voor afhankelijkheid van een bekrompen bureaucratie die als uitgangspunt heeft jou aan een werkgever te helpen (althans nominaal -- in de praktijk richt het zich vooral op voortdurend bepalen waar je geen recht op hebt zodat ze dat af kunnen nemen, want je aan betaald werk helpen is veel lastiger).
Dat is in België een pak eenvoudiger....
Je kan makkelijk in werkloosheid blijven hangen (en in sommige streken vallen ze je amper lastig), maar aan het bestaansminimum kunnen ze vrijwel niet raken.
Niet direct mijn ambitie....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Dat is in België een pak eenvoudiger....
Je kan makkelijk in werkloosheid blijven hangen (en in sommige streken vallen ze je amper lastig), maar aan het bestaansminimum kunnen ze vrijwel niet raken.
Niet direct mijn ambitie....
In Nederland ook hoor. Op papier ziet het er allemaal lastig uit maar als je niet wilt werken dan is het niet heel moeilijk om gewoon bijstand te blijven ontvangen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
RichieB schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

In Nederland ook hoor. Op papier ziet het er allemaal lastig uit maar als je niet wilt werken dan is het niet heel moeilijk om gewoon bijstand te blijven ontvangen.
Bijstand is verre van lekker hangen, ik woonde vroeger (jaren 80) in een buurt waar gewoon iedere dag de controleur door de wijk fietste om eventuele misstanden (of vermeende misstanden) te noteren en dan was het direct een korting. De druk van de bijstand is enorm. Daar komt nog bij het enorme schaamtegevoel, geen hulp durven accepteren , de druk op inwonende kinderen, psychische en andere gezondheidsproblemen door de stress. En ga zo maar door. Je gaat er gewoon langzaam kapot aan.

Niet dat het relevant is in dit topic, wellicht behalve als benchmark voor berekenen van het risico en verzekeringsbedrag van menig onderdeel van het FO plan. Maar bijstand heeft verregaande gevolgen vaak over generaties heen. Maar ik wordt altijd een beetje getriggerd als bijstand als een soort walhalla wordt opgeschreven waar je lekker makkelijk en comfortabel in kan blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
CornermanNL schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Bijstand is verre van lekker hangen, ik woonde vroeger (jaren 80) in een buurt waar gewoon iedere dag de controleur door de wijk fietste om eventuele misstanden (of vermeende misstanden) te noteren en dan was het direct een korting. De druk van de bijstand is enorm. Daar komt nog bij het enorme schaamtegevoel, geen hulp durven accepteren , de druk op inwonende kinderen, psychische en andere gezondheidsproblemen door de stress. En ga zo maar door. Je gaat er gewoon langzaam kapot aan.

Niet dat het relevant is in dit topic, wellicht behalve als benchmark voor berekenen van het risico en verzekeringsbedrag van menig onderdeel van het FO plan. Maar bijstand heeft verregaande gevolgen vaak over generaties heen. Maar ik wordt altijd een beetje getriggerd als bijstand als een soort walhalla wordt opgeschreven waar je lekker makkelijk en comfortabel in kan blijven zitten.
Ik wil er ook niet in geraken, net omdat het een aanslag is op je vrijheid en zelfbeschikking, wat psychologisch niet te onderschatten is. (beetje gevangenis zonder tralies)
Maar dat je er lang in kan blijven hangen is wel een ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Ik wil er ook niet in geraken, net omdat het een aanslag is op je vrijheid en zelfbeschikking, wat psychologisch niet te onderschatten is. (beetje gevangenis zonder tralies)
Maar dat je er lang in kan blijven hangen is wel een ding.
Zeker , maar dat heeft te maken met de manier waarop de bijstand is ingericht. Je raakt er niet zomaar uit omdat het meervoudige problematiek in de hand werkt, alles is gericht op straffen als je x of y niet doet. Ook al kan je er op dat moment niet of nauwelijks iets aan doen. Vaak ontstaan of verergeren gezondheids problemen, schulden, psychische klachten.

Het is zeker iets waar je in kan blijven hangen, maar dat is geen bewuste keuze omdat het zo lekker thuis zitten is.

Maar goed wij in het FO topic komen als het goed is niet in die situatie, al kan het hard gaan met een opeenstapeling van problemen.

Een van de redenen overigens om niet teveel schulden af te lossen is juist om dit soort doemscenario's te voorkomen. Met name een recente hypotheek tegen minder rente dan de inflatie aflossen is eeuwig zonde.

En doet niets aan risicoverlaging. Flexibel blijven met een groot deel van het vermogen is verre te prefereren. En ook cash mag niet teveel zijn , dat heeft een zeer grote impact op toekomstige rendement en zekerheid die eruit loopt vanwege de inflatie, zelfs als de rente een beetje gaat stijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Weer een nieuwe stap genomen... zat bij Binck, welke rap duurder werd zoals de service free -> zat juist bij Binck omdat ze die niet hadden. Nu met Saxo overname en nog meer verhogingen de knoop maar eens doorgehakt.

Nu over naar IB, wat toch een 400/jaar gaat schelen na alle prijsverhogingen. Portfolio overzetten kost aardig wat, maar samen met de welkomstbonus (referral programma -> krijg tot $1000 aan IBKR aandelen als nieuwe gebruiker) is dat nog dit jaar terugverdiend.

Wat dat betreft blijft FO een doorlopend proces. Zelfs ruim 5 jaar na de start van dit traject blijven er punten waar je relatief snel geld kunt verdienen of besparen. In dit geval 400/jaar voor onbepaalde tijd, voor in totaal 2 uurtjes ongemak verspreid over 1-2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 02:37:
[...]

En dat fornuis en magnetron gaan nooit stuk?

Ik ben het wel met je eens dat we in een wegwerp-cultuur leven hoor. Ik probeer daar zelf zo min mogelijk aan mee te doen. Mijn vriendin klaagt ook altijd dat ik nooit nieuwe kleding koop. Maar waarom zou ik, als het nog niet kapot is? Tevens heb ik mijn bijna 10 jaar oude TV laten repareren door een hobbyist ipv op de stort te brengen. Ik vervang apparatuur pas als het kapot is. Tevens zijn wij fervent kringloopbezoekers.

Maar in de tijd dat ik hier woon (dus NA de 40k die ik initieel al moest uitgeven om de boel bewoonbaar te maken) is kapotgegaan:

- TV (reparatie 150,-)
- CV (2000,-)
- Koelkast schuur (200,-)
- Dak lek (350,-)
- Dak reparatie loodswab (95,-)
- Wasmachine (899,-)
- Houtrot kozijnen voorkant (350,-) (provisorische reparatie, op termijn moet alles vervangen, verwacht een kostenpost van 7-10k binnen nu en 10 jaar) (veel hout aan de voorkant)
- Verven achterkant (250,-)
- Verven voorkant (450,-)

Ieder zijn meug, maar zo minimalistisch als jij leeft zou ik niet mee willen ruilen. Straks loop je onder een tram ofzo..

Overigens is het uitstellen van het verven van de buitenboel (wat je ergens noemt) ook niet heel verstandig, dat moet je gewoon bijhouden.
magnetron is al 24 jaar oud en functioneert nog prima 8) . De alarmknop van mijn gasfornuis is wel defect, maar de rest functioneert nog prima. Mijn vrouw gebruik nu de alarmfunctie op haar smartphone hiervoor ;)

-Tv valt onder inboedel en die is defect gegaan. Huidige tv is al weer 14 jaar oud maar doet perfect.
-cv is laatst v.v. voor circa 1800,-
-Mijn koelkast is circa 8-9 jaar oud. De vorige (zanussi van 25 jaar oud) deed het prima, echter was niet zo zuinig dus die staat op reserve in de schuur
-dak reparatie koste 600 euries
-wasmaschine ging defect en nieuwe koste 350 euro. die hebben we al weer 13 jaar. Zanussi, oerdegeljik.

Het dagelijks leven van mij is te vergelijke met iemand in de bijstand. Echter daarnaast verwen ik mijzelf en mijn vrouw door een paar keer op vakantie te gaan. En dat zit er meestal niet in voor mensen met de bijstand. Voor de corona gingen we ook geregeld naar landen ver weg (wat aardig duur is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 01:59:
[...]

Ik denk dat jij al FO bent. Jij komt toe van bijstandsniveau.

Ik wil nog een beetje leven, en daar hoort wooncomfort nu meer dan ooit bij gezien het vele thuiswerk.
Je berekening hierboven gaat wel over een heel lange periode….
Dat is een keuze die je maakt, ieder zo zijn eigen ding.
Zo kan je elke dag ook voor een paar euro in de kantine/supermarkt wat kopen en dit bjivoorbeeld 40 jaar lang doen. Of je kan je eigen brood smeren en op het werk op eten. verschil is gauw een ton duurder als je in de kantine/supermarkt 40 jaar lang gaat kopen.
Maar goed als je het ervoor over hebt om 2-3 jaar langer te gaan werken voor gemak, dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

Niet echt, ik reageer enkel als het onrealistisch laag is.
Er van uit gaan dat je een woning bewoonbaar kan houden met nog geen tiende van de vuistregel van 1% is gewoon niet realistisch.
Je hebt geen idee wat de waarde van mijn huis is. Dus hoezo kom je erbij dat wat ik uitgeven heb maar 0,1% van de waarde van mijn woning is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:58:
[...]

Er zit natuurlijk wel 1 verschil, @phantom09 gaat ervan uit dat dit zijn laatste huis is. Wat hij eigenlijk doet is het probleem afschuiven op een volgende generatie. Als je weet dat je helemaal niets aan overwaarde hebt (omdat je het huis toch niet meer van plan bent te gaan verkopen), waarom zou je dan waarde aan het huis toevoegen (of in ieder geval ervoor zorgen dat de waarde niet naar beneden gaat)?

Ik zou persoonlijk niet in zo'n huis willen wonen, maar dat is een persoonlijke mening.
Kijk naar mijn buren, 6 buren zijn verhuist en standaard zijn ze allemaal flink gaan verbouwen: keuken en badkamer. En dat terwijl de keukens en badkamers die erin zaten nog niet eens zo oud zijn als die van mij.
Mensen die een huis kopen calculeren vaak in de prijs dat ze de badkamer en keuken gaan verbouwen.

Wat is het verschil tussen mijn woning waar een veel oudere badkamer/keuken in zit dan mijn buren die hun huis verkocht hebben? Als ik mijn huis nu zou verkopen dan wordt het net zo goed verbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
MneoreJ schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Neem aan dat je het puur spottend bedoelt, maar toch: van bijstand kunnen leven betekent niet dat je FO bent, aangezien je er doorgaans geen recht op hebt. Je zult vast wel al frauderend de bijstand in kunnen als je levensstandaard daar toevallig bij past en je bereidt bent die ambtelijke machine in te gaan, maar het is geen basisinkomen.

Nog afgezien van het feit dat "toe kunnen komen van bijstandsniveau" wat mij betreft een compliment is. :P
Als je lichamelijk in orde bent en je werk zou kunnen krjigen, dan is het niet netjes om in de bijstand zitten.
Daarnaast bouw je geen extra pensioen op als je in de bijstand zit en wel als je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Wozmro schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:37:
[...]

Een huis goed onderhouden is heel belangrijk om de waarde te behouden, daar ben ik zeker mee akkoord.
Maar voor mij is er een verschil tussen het huis en de inhoud van het huis.

Ik plan om binnen pakweg een jaar het raam richting de tuin te vervangen. Is een groot raam in drie delen van 5m breed en een goeie 2m hoog. Zal dan 15 jaar oud zijn en begint toch al wat gebreken te tonen: het is van meranti, ik kan niet overal goed bij om te behandelen, begint al wat ’zachte plekken’ te vertonen. Het is een schuifraam dus luchtdichtheid is ook niet optimaal,....

Met wat ik nu weet ga ik voor een raam dat waarschijnlijk +10k zal kosten(3v glas, aandacht voor akoustiek, afdichting, onderhoudsvriendelijk kader,...) maar ik geef mijn geld vele malen liever uit aan een raam dan aan een badkamer of keuken.
Als je een oerdegelijk raam wil moet je die van aluminium nemen (wel de geisoleerde versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Kosten voor een luxe keuken verdien je inderdaad niet terug. Maar de 'besparing' die je hebt door een heel basic/verouderde/krakkemikkige keuken niet te vervangen, zie je wel degelijk terug in een veel lagere verkoopprijs.
Stel je hebt 2 huizen naast elkaar staan. Beide huizen zijn identiek en even goed onderhouden.

Huis 1 heeft een keuken/badkamer van 25 jaar oud. Verkoop prijs € 290.000,-

Huis 2 heeft een keuken/badkamer van 15 jaar oud. Verkoop prijs € 320.000,-

3 keer raden wat de meeste mensen doen:

Badkamer en keuken vervangen. Gezien dat in beide huizen zal moeten gebeuren zullen ze voor huis 1 gaan. Zijn ze 30K goedkoper uit. Daarmee zouden ze dus gratis een badkamer en keuken kunnen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Playa del C. schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:56:
Ik plan in mijn huidige eerste huis om er ongeveer 20 jaar te wonen. Daarna verhuizen. We hebben een standaard badkamer. Die gaat ook rond de 20 jaar mee en nu na 12 jaar ontstaan er al wat gebreken en beschadigingen.

Maar als we vlak voor het verhuizen een dikke badkamer laten bouwen en vlak daarna het huis willen verkopen, dan moet de nieuwe koper het doen met onze stijl en keuzes. Ziet er zeker leuk uit op foto's op funda, maar ik steek mijn geld liever in het nieuwe huis wat wij kopen én ik gun de nieuwe koper de kans om de badkamer naar eigen smaak in te richten.

De staat van het huis zelf: de muren, ramen, kozijnen, verfwerk, energievoorziening, enz. zijn belangrijk. Geld in de badkamer steken om de waarde van je huis hoger te houden, is weggegooid geld. Dat geld moet je immers eerst uitgeven en krijg je slechts deels terug bij verkoop. Zet dat geld, een 20k in aandelen en je hebt zelfs kans dat het 30k is in de 20 jaar.
Dat is exact wat ik bedoel. Je verbouwd je huis voor je eigen plezier/comfort. Niet om zogenaamd de waarde van je woning te verhogen, want dan hou je jezelf voor de gek.
Elke badkamer/keuken die nieuw gebouwd wordt verminderd elk jaar in waarde door de slijtage.

Wil je investeren, doe dat op de beurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:56:
Dan nog, komt het op mij over als relatief klein bier, om eerlijk te zijn... De omvang van de woning zelf doet m.i. veel meer voor je SR. Kleiner wonen levert je zoveel meer op, dan de uitgaven aan een keuken van 3K of 10K.
Kopt, echter je moet wel in een wijk gaan wonen waar jij je prettig voelt. Ik heb geen behoefte om in een achterstandsbuurt te gaan wonen in de allergoedkoopste woning.
Ik wil graag in een nette buurt wonen. Dit hoeft ook geen villa wijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Dat hangt af van je huis. Als je je dak moet vervangen ben je al snel wel 1% van je woningwaarde kwijt hoor. Alleen moet je je afvragen: hoe groot is de kans dat ik m'n dak moet vervangen in de tijd dat ik er in woon en mij dus geld kost.
-betonnen dakpannen gaan circa 50 jaar mee
-keramische dakpannen circa 100 jaar

https://www.dakdekkerwijz...ing/keramische-dakpannen/

Echter als je verder googled zie dat het minder lang mee gaat. Wie heeft er gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
Het grote issue is dat badkamer en keuken er in de huidige markt van schaarste er totaal niet toe doen.
Daarom is dit momenteel meenemen in je waarde bepaling niet echt nuttig.

En als er niet wordt bijgebouwd zie ik vanuit de bevolkingscijfers van het CBS de woonvraag ook niet dalen.
Dus als we het huidige beleid vol blijven houden zie ik de komende 10 jaar de prijzen van huizen nog wel op hetzelfde niveau blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Wat mijn grootvader me ooit geleerd heeft: als je iets koopt zijn er grenzen aan de onderkant, Naar boven toe zijn er geen grenzen, het kan altijd duurder.
Maar ook: beter niet de ondergrens opzoeken, want ergens vertaalt zich dat in korte levensduur, en geheid koop je dan de tweede keer toch iets beter, maar je hebt 2 keer geld uitgegeven.
Ik doe juist het omgekeerde. Ik begin altijd met het goedkoopste product te kopen. Als mij dit kwalitatief tegenvalt koop ik een wat duurder product. Valt ook mij dit duurdere product tegen, dan ga ik steeds weer een stap hoger.
Het zijn wel dat ik dit doe met producten met relatief kleine bedragen. Voor serieuze zaken als een CV ketel wil ik wel iets degelijks.

Van sommige producten weet je bij voorbaat al dat je niet het goedkopste moet kopen omdat dit binnen no time kapot gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 19-10-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Je hebt geen idee wat de waarde van mijn huis is. Dus hoezo kom je erbij dat wat ik uitgeven heb maar 0,1% van de waarde van mijn woning is?
Je spreekt over 360€ per jaar. Het zal dus zitten tussen 1/10 en 2/10 van een procent schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Van sommige producten weet je bij voorbaat al dat je niet het goedkopste moet kopen omdat dit binnen no time kapot gaat.
Dat bedoel ik met een keuken van MP of van 1300€. En ja, tussen 1300€ en 25000€ zit een heel scala.
Je vergelijkingen lopen af en toe mank.
Als ik over een keuken spreek, dan is dat inclusief toestellen, plaatsing, loodgieterij en electriciteitswerken.
Jij hebt het over een stapel platte dozen, en je zet er dan een paar losse toestellen naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Xanaroth schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:25:
Weer een nieuwe stap genomen... zat bij Binck, welke rap duurder werd zoals de service free -> zat juist bij Binck omdat ze die niet hadden. Nu met Saxo overname en nog meer verhogingen de knoop maar eens d
? Binck had ook een servicefee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:28:
[...]

Dat bedoel ik met een keuken van MP of van 1300€. En ja, tussen 1300€ en 25000€ zit een heel scala.
Je vergelijkingen lopen af en toe mank.
Als ik over een keuken spreek, dan is dat inclusief toestellen, plaatsing, loodgieterij en electriciteitswerken.
Jij hebt het over een stapel platte dozen, en je zet er dan een paar losse toestellen naast.
Ik heb het over een keuken zonder apparatuur inclusief plaatsing.

Ik heb even voor de lol een keuken zitten te berekenen wat het zou kosten inclusief plaatsen.
Dit kost € 2125,- voor een keuken met wasbak, ruime kasten en geen apparatuur bij :

https://www.keukenkampioen.nl

Dus hoezo 25K voor een keuken? Dus voor 7,5K krijg ik een nog veel betere en degelijkere keuken dan dat.

[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 19-10-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
phantom09 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:39:
[...]

? Binck had ook een servicefee hoor.
Oorspronkelijk niet. Kwam pas na enkele jaren, in poging om meer te verdienen aan inactieve accounts. Is vrij nieuw/recent.
Daarbij eerst nog overgang periode met Binck Inactive accounts, maar er was zoveel animo daarvoor dat die ook snel de nek om werden gedraaid.

Als je er al zit kijk je zoiets aan. Misschien dat ze het, volgens die visie, elders compenseren zoals goedkopere trades.
Maar actief zijn werd nu ook rap duurder onder saxo vlag (bv van 50ct naar 7-8 USD/maand voor u.s. koers info). Dan gaat het rap omhoog in je lopende kosten - welke dus ook post-FO blijven lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 19-10-2021 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Stel je hebt 2 huizen naast elkaar staan. Beide huizen zijn identiek en even goed onderhouden.

Huis 1 heeft een keuken/badkamer van 25 jaar oud. Verkoop prijs € 290.000,-

Huis 2 heeft een keuken/badkamer van 15 jaar oud. Verkoop prijs € 320.000,-

3 keer raden wat de meeste mensen doen:
Dan heb je het puur over een keuken van 25 vs 15 jaar. Het ging mij juist om het verschil tussen een bagger keuken en een normale keuken. Dat is een heel ander verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Xanaroth schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:16:
[...]

Oorspronkelijk niet. Kwam pas na enkele jaren, in poging om meer te verdienen aan inactieve accounts. Is vrij nieuw/recent.
Daarbij eerst nog overgang periode met Binck Inactive accounts, maar er was zoveel animo daarvoor dat die ook snel de nek om werden gedraaid.

Als je er al zit kijk je zoiets aan. Misschien dat ze het, volgens die visie, elders compenseren zoals goedkopere trades.
Maar actief zijn werd nu ook rap duurder onder saxo vlag (bv van 50ct naar 7-8 USD/maand voor u.s. koers info). Dan gaat het rap omhoog in je lopende kosten - welke dus ook post-FO blijven lopen.
Ik zit alleen bij saxo om mjin vermogen een beetje te spreiden over meerdere brokers.

Ik begrijp niet waarom bijvoorbeeld saxobank zo duur moet zijn. Interactive Brokers kan het voor veel lagere bedragen doen. En IB verdient hier ook nog aan, ze zijn geen liefdadigheids instelling.
In mijn ogen trekt Saxobank je als klant een poot uit.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 19-10-2021 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:10
Nu we aardig op weg zijn met FIRE overweeg ik om al wel minder te gaan werken. Werk nu 40 uur.

Ik weet dat door mijn leidinggevende functie de werkdruk niet echt lager zal worden als ik minder werk. Ik zal net zoveel in minder dagen moeten doen, voor minder geld. Om die reden kijk ik daar nog wat tegenop.

Anderen die in een soortgelijk schuitje zitten en de knoop wel hebben doorgehakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37
Batata007 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:59:
Nu we aardig op weg zijn met FIRE overweeg ik om al wel minder te gaan werken. Werk nu 40 uur.

Ik weet dat door mijn leidinggevende functie de werkdruk niet echt lager zal worden als ik minder werk. Ik zal net zoveel in minder dagen moeten doen, voor minder geld. Om die reden kijk ik daar nog wat tegenop.

Anderen die in een soortgelijk schuitje zitten en de knoop wel hebben doorgehakt?
Ja, in mijn geval strategie, budgettering, jaar- en kwartaal plannen e.d. Ben nog een beetje zoekende hoe ik zoveel mogelijk kan delegeren. Dat is nog best lastig. Totdat ik dat succesvol voor elkaar heb zit minder dan 40 uur per week werken er niet in. En onderdeel zijn van het ‘extended leadership’ team bij een groot bedrijf helpt ook niet. Vergaderen, heidagen, nog meer vergaderen… zucht

[ Voor 9% gewijzigd door Torgo op 20-10-2021 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
Torgo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 00:04:
[...]

Ja, in mijn geval strategie, budgettering, jaar- en kwartaal plannen e.d. Ben nog een beetje zoekende hoe ik zoveel mogelijk kan delegeren. Dat is nog best lastig. Totdat ik dat succesvol voor elkaar heb zit minder dan 40 uur per week werken er niet in. En onderdeel zijn van het ‘extended leadership’ team bij een groot bedrijf helpt ook niet. Vergaderen, heidagen, nog meer vergaderen… zucht
Ik kan alleen maar zeggen: I feel you..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26

FreakNL

Well do ya punk?

phantom09 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

Ik heb even voor de lol een keuken zitten te berekenen wat het zou kosten inclusief plaatsen.
Dit kost € 2125,- voor een keuken met wasbak, ruime kasten en geen apparatuur bij :

Dus hoezo 25K voor een keuken? Dus voor 7,5K krijg ik een nog veel betere en degelijkere keuken dan dat.
Ik vraag me af of ze komen plaatsen voor 2125... Bij mij was het plaatsen alleen al 750,-.....

Heb je een berekeninkje op de site gedaan of ben je daadwerkelijk naar binnen gelopen? Ik denk als je dat laatste doet ze je vriendelijk bedanken en geen zin hebben om een keuken zonder apparatuur te leveren....

Maar ik ben nu ook wel klaar met dit deze discussie. Jouw keuze voor een bij elkaar geraapte (met duck-tape en tywrap aan elkaar geknutselde) keuken is niet de mijne. Je gebruikt het dagelijks.. Ik vind 10-15k voor een "object" waar dagelijks 1-2 uur intensief gebruikt van wordt gemaakt voor 10-15 jaar echt NIET duur. Da's 1k per jaar, of nog geen 3 euro per dag. En vaak kijk je er ook nog tegenaan, afhankelijk van je huis.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth

Als minder loon niet minder werk betekend, zijn er 2 logische paden
- 40u en eerder FO
- Andere functie/werkgever waarbij je gelijk op 32u begint, en je beter de workload en verwachtingen kunt sturen

Bij mij ging 32u werken ook samen met andere werkgever. Je doorbreekt niet eventjes 5-10 jaar aan patronen, verwachtingen en neventaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

Nu haak ik af.... Te veel onzin in 1 bijdrage.
Denk je nu echt dat je voor 7.5k een vergelijkbare keuken krijgt dan als je 25k uit geeft?
Dat het verschil voor jou niet belangrijk is begrijp ik, maar de verschillen zijn wel duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:19
Die hele keuken discussie is toch sowieso zinloos? Je kunt zoveel geld besparen als je wilt, als je het bespaarde geld vervolgens minder succesvol belegt/investeert kom je aan het einde van de rit op hetzelfde resultaat uit als iemand die wel die nieuwe keuken heeft gekocht maar meer verstand/geluk heeft gehad met zijn belegingen/investeringen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zit niet in het zelfde schuitje omdat ik altijd voor een leidinggevende functie heb bedankt.... Ja, ik krijg dan misschien wel minder salaris, maar heb wel veel plezier in m'n werk en kan m'n werk ook langer volhouden, met plezier.

Ik zou nooit hetzelfde werk voor minder geld willen doen. Minder salaris = lagere werkdruk. Als dat niet het geval is, is het niet de moeite waard om minder uren te gaan werken, want je zult dan niet minder werken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sebastiaan89 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:57:
Ik snap niet dat iedereen hier ineens zit te verkondigen dat zonder elke 15jaar je keuken te vervangen je huis niet goed onderhouden is?! Dit is toch het FIRE topic? Als ik elke week mijn badkamer netjes schoon houd en elke 5 jaar opnieuw kit hoeft die qua onderhoud en structuur van het huis helemaal niet elke 15 jaar vervangen.
Het is niet dat die zaken elke 15 jaar vervangen zouden 'moeten' worden. Het is meer dat die zaken niet het eeuwige leven hebben. Je zult in de loop der tijd met kleine en grote gebreken te maken krijgen, apparatuur zal ooit kapot gaan en vervangen moeten worden en je wensen kunnen veranderen. Grote kans dat je, naast de tussentijdse reparaties, daarom na x jaar wel eens een andere keuken zou willen (als je überhaupt in je huidige woning zou blijven).

Dat hoeft dan natuurlijk niet na 15 jaar te zijn, van mijn part reken je op bv 30 jaar, maar een zekere afschrijving is zeker niet onrealistisch. Dan kom je in veel gevallen toch wel uit op iets richting de 500 euro per jaar voor een keuken en wellicht ook iets in die richting voor sanitair. (Al ben ik zelf wat betreft badkamers een stuk goedkoper.) Daarom is rekenen met bv 1000 euro afschrijving/onderhoud per jaar niet zo heel raar.

Iets vergelijkbaars kun je hebben als je verwacht dat je bijvoorbeeld 15 jaar in een woning blijft wonen. Koop je een keuken of badkamer van 15k, dan kun je dat 15 jaar van genieten, wat neerkomt op 1000 euro per jaar. Is de keuken na die 15 jaar op? Nee, waarschijnlijk niet. Maar het geeft tegen die tijd waarschijnlijk weinig meerwaarde bij de verkoop, dus die 'investering' van 15k is in de periode dat je er woont wel afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Ik overweeg het ook (vanaf je 55e kan een werkgever dat in principe niet weigeren).
Maar je zal het heel duidelijk moeten af spreken met je baas, anders heeft het echt geen zin.
Als je om de andere week toch op je vrije dag gaat werken (of toch net die ene call gaat doen, want dan haal je dat wel terug in de rest van de week... nope), dan ben je gewoon een stuk goedkoper geworden.

Die dag moet zowat heilig worden en alleen sneuvelen als de boel helemaal in brand staat.

Ik ben er nog niet aan begonnen, maar toen ze ons tijdens de corona lock down gedurende 3 maanden werkloos gemaakt hebben voor 4 dagen per maand heb ik daar wel van genoten. Mijn fiets heeft toen wat meer kilometers gezien, en dat was echt wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
meintje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:35:
Die hele keuken discussie is toch sowieso zinloos? Je kunt zoveel geld besparen als je wilt, als je het bespaarde geld vervolgens minder succesvol belegt/investeert kom je aan het einde van de rit op hetzelfde resultaat uit als iemand die wel die nieuwe keuken heeft gekocht maar meer verstand/geluk heeft gehad met zijn belegingen/investeringen etc.
De discussie gaat ook niet zozeer over hoeveel een keuken 'moet' kosten. De kern van de discussie is dat bij 99% van de mensen je rekening moet houden met een jaarlijkse kostenpost voor afschrijving/onderhoud aan zaken zoals een keuken. Of dat nou is vanwege reparatie of vervanging van onderdelen of van de hele keuken, of omdat je de 'investering' die je hebt gedaan later bij verkoop nooit meer terugverdient, in beide gevallen heb je een x-bedrag aan jaarlijkse 'kosten' die je zou moeten meenemen in je jaarlijkse onderhoudsbudget. Als je daar geen rekening mee houdt, dan kun je op papier wel lage uitgaven hebben, maar de werkelijke onderhoudskosten waar je op de lange termijn rekening mee moet houden liggen bij 99% van de mensen dan toch wel een stuk hoger dan de som van wat je aan onderhoud hebt uitgegeven sinds je in de woning bent getrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Ik heb met mijn werkgever kunnen afspreken, dat ik "gewoon" 40 uur blijf werken en de deeltijd-"overuren" opspaar en kan inzetten als waren het vakantieuren/dagen. Daarmee voorkom je in mijn ervaring grotendeels "hetzelfde werk doen in minder tijd": ik heb dezelfde werkweek als voorheen, ik heb alleen vaker/langer vakantie (en ben dan ook echt niet beschikbaar voor werk).

Dat werkt voor mij goed: zo normaal door de week heb ik geen behoefte aan minder uren, maar ik heb wel behoefte aan meer vakantie :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:49:
[...]

Het is niet dat die zaken elke 15 jaar vervangen zouden 'moeten' worden. Het is meer dat die zaken niet het eeuwige leven hebben. Je zult in de loop der tijd met kleine en grote gebreken te maken krijgen, apparatuur zal ooit kapot gaan en vervangen moeten worden en je wensen kunnen veranderen. Grote kans dat je, naast de tussentijdse reparaties, daarom na x jaar wel eens een andere keuken zou willen (als je überhaupt in je huidige woning zou blijven).

Dat hoeft dan natuurlijk niet na 15 jaar te zijn, van mijn part reken je op bv 30 jaar, maar een zekere afschrijving is zeker niet onrealistisch. Dan kom je in veel gevallen toch wel uit op iets richting de 500 euro per jaar voor een keuken en wellicht ook iets in die richting voor sanitair. (Al ben ik zelf wat betreft badkamers een stuk goedkoper.) Daarom is rekenen met bv 1000 euro afschrijving/onderhoud per jaar niet zo heel raar.

Iets vergelijkbaars kun je hebben als je verwacht dat je bijvoorbeeld 15 jaar in een woning blijft wonen. Koop je een keuken of badkamer van 15k, dan kun je dat 15 jaar van genieten, wat neerkomt op 1000 euro per jaar. Is de keuken na die 15 jaar op? Nee, waarschijnlijk niet. Maar het geeft tegen die tijd waarschijnlijk weinig meerwaarde bij de verkoop, dus die 'investering' van 15k is in de periode dat je er woont wel afgeschreven.
Klopt, mijn eerste keuken was van Ikea, en die heeft het 15 jaar uit gehouden. Zag er nog redelijk uit, maar er waren overal wel sporen van slijtage. Als we toen niet verbouwd hadden, dan had die er zeker nog pakweg 5 jaar gestaan.
Bij de verbouwing hebben we echt niet op geld gekeken omdat ik echt graag kook, dus inductie was een must, en een stoomoven wou ik zeker proberen. Doe daar veel werkblad bij en goede toestellen van AEG (dus niet Miele), en dan zaten we dus aan 25k.
Die keuken is nu 10 jaar oud, en daar is gewoon niks aan. We hebben toen ook gekozen voor fronten in Alu/glas, en een werkblad in graniet. Komt niks aan.
Die gaat zeker nog 10-20 jaar mee, en tenzij er echt dikke problemen zijn blijft die staan.

Maar in een middelgroot huis is er continu wel iets te doen, en als je dat bij elkaar telt, dan loopt dat op, niet elk jaar, maar regelmatig.
Ik heb ook de indruk dat vakmannen in B een pak duurder zijn dan in NL.

Als je hier een verwarmingsketel laat vervangen, dan ben je gewoon 5k kwijt, dat kan hier echt niet voor 2k zoals in NL. Mogelijk kiezen we daardoor ook de iets betere ketels.
En ja, loodgieters hebben zo veel werk, dat je niet echt van concurrentie kan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Eigenlijk geeft je de kern van het probleem zelf al aan: je gaat er vanuit dat je het zelfde zult moeten doen in minder tijd. Dat gaat natuurlijk niet echt werken. De eerste stap is dat je goed inventariseert wat je taken en werkzaamheden zijn en of jij werkelijk al die taken en werkzaamheden zult moeten blijven uitvoeren. Daarna kun je nagaan welke taken je deels zou kunnen delegeren. Waarbij je er natuurlijk niet vanuit kunt gaan dat je die tijd volledig terugkrijgt, omdat er wel wat meer afstemming en overleg etc. nodig is als de taken over meer mensen worden verdeeld.

Dit is trouwens een valkuil die je ook bij groeiende organisaties tegenkomt. Langzaam maar zeker moet je dan aan steeds meer mensen (of afdelingen) leiding geven en komen er steeds meer zaken om de hoek kijken. Veel mensen blijven te lang op de zelfde manier doorgaan, terwijl de hoeveelheid werk groeit en groeit. Terwijl je beter na een tijdje kunt zeggen: het wordt te veel werk, ik delegeer een deel van het werk aan anderen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Ik werk al jaren (sinds de geboorte van mijn eerste) 32uur per week en mijn vrouw 24u per week.

Die vrije tijd pakt niemand mij meer af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 22:53

cdoens

Peugeot-gek

Ik heb in 2018 al besloten om terug naar 36 uur te gaan. (om de vrijdag vrij).
Dit kwam omdat ik vrije tijd meer waardeer dan loon en gelukkig kreeg ik toentertijd een loonsverhoging waarmee het minder werken geen flinke terugval in salaris gaf.

Volgend jaar zal ik teruggaan naar 32 uur maar dit is in verband met aanstaande gezinsuitbreiding.

Het FO/FIRE verhaal is voor mij pas dit jaar begonnen.
Ik heb niet de illusie dat ik 10 jaar eerder met pensioen kan gaan (ben nu 44) maar alles wat ik kan opsparen/beleggen, is mooi meegenomen.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Werk is oneindig. Of je er nu 32-36-40-50-60 uur in stopt. Als ondernemer (zzp) kun je daar nog eventueel efficiënt aan de knoppen draaien door daar winst of verkoopbare uren in te maken. Als loonslaaf heeft het geen nut om meer uren te maken dan je contract.
Met als gevolg dat je idd moet opletten dat je bij lager aantal uur in contract niet te veel werk gaat doen. Werkgevers houden daarom een optimaal FTE per team aan, en bij 4 mensen parttime 32 (op 40 fulltime) hou je er dus een 5e persoon parttime 32 mee over (ok, niet helemaal, maar even simpel). Overtollig werk kan daardoor gedelegeerd worden. Je moet het echter wel ook zelf delegeren en aangeven. Anders blijf je met hoge werklast zitten. Dit zie ik ook als onderdeel van het relaxed werken en flexibel zijn in uren en daarmee dus FO. Teammanagers bij mij op werk krijgen bijv beschikking over (lagere schaal) ondersteuning op People of Administration.

Ikzelf werk momenteel 32 uur op 36 contract, dmv bijkopen verlof uren. Erg relaxed. Als de kinderen naar school gaan, zal ik eventueel de 36 (fulltime) weer oppakken. Werkgever vind t prima tot nu toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 20-10-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ben na mijn sabbitacal na de zomer als zelfstandige begonnen. De meeste standaard ZZP zaken heb ik redelijk op orde en dan blijven de zaken die meer met FO te maken hebben over zoals pensioen. Daar kan ik komende maanden nog weinig mee omdat ik dit jaar geen jaarruimte hebt, want het peiljaar voor inleg in 2021 is 2020 en dat is volledig gebruikt door het pensioenfonds.
Wat voor 2022 een belangrijke vraag is of dat ik weer in ga leggen bij mijn oude pensioenfonds of dat ik zelf iets ga regelen. Met als belangrijke vervolgvraag: hoeveel extra pensioen wil ik nog opbouwen en hoeveel buffer wil ik aanhouden in geval van kortingen of uitblijvende indexering?

Daar waar ik in loondienst er niet over na hoefde te denken omdat mijn pensioen met de verplichte inleg erg ruim zou worden ten opzichte van mijn uitgaven is dat nu een afweging. In de jaren in loondienst heb ik best een goede basis opgebouwd en dat betekent dat ik vanaf nu ook bewust zou kunnen kiezen voor een veel lagere opbouw met fiscaal voordeel en de rest in box 3 opbouwen. Betaal ik er meer belasting over maar ik ben niet van plan tot 67 door te werken dus die belasting betaal ik op enig moment toch. Lastige afweging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Afas schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:42:
Ik ben na mijn sabbitacal na de zomer als zelfstandige begonnen. De meeste standaard ZZP zaken heb ik redelijk op orde en dan blijven de zaken die meer met FO te maken hebben over zoals pensioen. Daar kan ik komende maanden nog weinig mee omdat ik dit jaar geen jaarruimte hebt, want het peiljaar voor inleg in 2021 is 2020 en dat is volledig gebruikt door het pensioenfonds.
Wat voor 2022 een belangrijke vraag is of dat ik weer in ga leggen bij mijn oude pensioenfonds of dat ik zelf iets ga regelen. Met als belangrijke vervolgvraag: hoeveel extra pensioen wil ik nog opbouwen en hoeveel buffer wil ik aanhouden in geval van kortingen of uitblijvende indexering?

Daar waar ik in loondienst er niet over na hoefde te denken omdat mijn pensioen met de verplichte inleg erg ruim zou worden ten opzichte van mijn uitgaven is dat nu een afweging. In de jaren in loondienst heb ik best een goede basis opgebouwd en dat betekent dat ik vanaf nu ook bewust zou kunnen kiezen voor een veel lagere opbouw met fiscaal voordeel en de rest in box 3 opbouwen. Betaal ik er meer belasting over maar ik ben niet van plan tot 67 door te werken dus die belasting betaal ik op enig moment toch. Lastige afweging!
Lijfrente/pensioen is uitgesloten bij faillisement.... als ZZP'er loop je daar door beroepsfouten een groter risico op. Wellicht de moeite om je afweging mee te nemen.

Overigens heb ik zelf altijd in lijfrentes gestort. Komt altijd naar jezelf terug en je inleg is per saldo groter dan gewoon sparen/beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
jerh schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:15:
[...]

Lijfrente/pensioen is uitgesloten bij faillisement.... als ZZP'er loop je daar door beroepsfouten een groter risico op. Wellicht de moeite om je afweging mee te nemen.

Overigens heb ik zelf altijd in lijfrentes gestort. Komt altijd naar jezelf terug en je inleg is per saldo groter dan gewoon sparen/beleggen.
Is inderdaad iets om mee te wegen hoewel ik verzekerd ben voor bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid.
Het gaat voor mij vooral om de timing van de inkomsten. Ik ga sowieso nog wel iets aanvullend regelen ten opzichte van wat ik al opgebouwd heb maar hoeveel is genoeg als inkomen vanaf de pensioengerechtigde leeftijd om redelijk zeker zorgeloos oud te kunnen worden? Want mijn onafhankelijkheid koop ik vooral met het geld dat ik nu niet blokkeer maar vrij besteedbaar heb voor de pensioengerechtigde leeftijd.

Om een beeld te geven - voor wat het waard is met alle onzekerheden in het pensioenstelsel: volgens mijnpensioenoverzicht.nl is mijn netto inkomen uit aow en pensioen straks bijna een modaal netto inkomen met wat ik tot nu toe ingelegd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Welke rendementen mag je verwachten met die stortingen in lijfrentes?
Als de termijnen heel lang zijn, en je spreekt over rentes van 1-2%, dan heb ik het liever op andere manieren belegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Als de termijnen heel lang zijn, en je spreekt over rentes van 1-2%, dan heb ik het liever op andere manieren belegd...
In mijn geval gaat het om een horizon tot pensioengerechtigde leeftijd van ruim 25 jaar en de optie willen hebben om te kunnen stoppen met werken over 10-15 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Afas schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

In mijn geval gaat het om een horizon tot pensioengerechtigde leeftijd van ruim 25 jaar en de optie willen hebben om te kunnen stoppen met werken over 10-15 jaar.
Dan is het rendement wel heel belangrijk.
Zelfs als dat fiscaal heel gunstig is, dan verlies je dat voordeel door het rendement wat niet boven de inflatie uit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
Welke lijfrentes verslaan precies de eenvoudige ETF-markten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:32
@Afas de ruimte die je kunt inleggen kan je tot 7 jaar terug benutten. Verder vraag ik me af waarom je niet iets als degiro pensioenrekening of brand new day kiest. Dan heb je eenvoudige etfs/fondsen om uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:32:
[...]

Dan is het rendement wel heel belangrijk.
Zelfs als dat fiscaal heel gunstig is, dan verlies je dat voordeel door het rendement wat niet boven de inflatie uit komt...
Ik heb ook de optie om vanaf volgend jaar een aantal jaar in mijn oude pensioenfonds te blijven inleggen. Is fiscaal voordelig en die doen het gemiddeld een stuk beter dan inflatie :) De vraag is eerst hoeveel ik nog extra in wil leggen in een geblokkeerd pensioenproduct en dus hoe veel marge ik zou moeten nemen bovenop de verwachte uitgaven vanwege verschillende onzekerheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Afas schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:42:
Na je 67ste zal je ongeacht wanneer je stopt met werken nog iets nodig hebben en heb daarom zelf een pensioenrekening bij BrandNewDay. Hiermee bespaar ik al snel 35 jaar aan VRH terwijl het vermogen ondertussen in aandelen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Bulldock schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:44:
@Afas de ruimte die je kunt inleggen kan je tot 7 jaar terug benutten. Verder vraag ik me af waarom je niet iets als degiro pensioenrekening of brand new day kiest. Dan heb je eenvoudige etfs/fondsen om uit te kiezen.
Ik kan voorlopig nog niets kiezen omdat mijn jaarruimte voor dit jaar volledig benut is door mijn pensioenfonds. Vanaf volgend jaar ontstaat er jaarruimte. De vraag waar en hoe ik dat laat renderen is een vervolgvraag waar aanbieders als BND een optie kunnen zijn. Het gaat mij er eerst om dat ik probeer een keuze te maken hoeveel ik nog extra in wil leggen in een geblokkeerd product. Ik heb namelijk al best een redelijke basisvoorziening met AOW en pensioeninleg vanuit werk en mijn idee van FO is de optie te hebben eerder te stoppen. Dan heb ik vooral geld nodig om de periode tot pensioen te overbruggen en dan heb ik minder aan een geblokkeerd product.
Dus wat heb ik nodig om met redelijke zekerheid vanaf pensioen voldoende inkomen te hebben en voor de discussie hier: welke zekerheden bouw je in bovenop je verwachte uitgavenpatroon vanwege de vele onzekerheden als gevolg van de lange horizon en de onzekerheid van je pensioenproduct? Wat er vervolgens over blijft kan ik in box 3 houden en daar beleggen. Daar kan ik dan vrij over beschikken en kan gebruikt worden om als ik dat wil eerder te kunnen stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Orangelights23 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:37:
[...]
Welke lijfrentes verslaan precies de eenvoudige ETF-markten?
Alle lijfrentes die op die wijze beleggen, vanwege belastingvoordeel. Je betaalt geen box 3 belasting over de waarde, en je bespaart het verschil tussen je marginaal box 1 tarief bij inleg en bij uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Blik1984 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:13:
Ik werk al jaren (sinds de geboorte van mijn eerste) 32uur per week en mijn vrouw 24u per week.

Die vrije tijd pakt niemand mij meer af
Je kinderen ook niet? :+

Persoonlijk zou ik geneigd zijn het niet te doen. Laat ik het zo zeggen. Zoals je zelf al zegt, de werkdruk zal niet verlagen. Overigens acht ik de kans aannemelijk dat je uiteindelijk toch onder de vlag van continuïteit jezelf zult betrappen om ook op je parttime dag toch nog werk gerelateerde taken te doen, zoals mail verwerking, eventuele telefoontjes met werknemers, etc.

Je zit dan met de lasten, niet de lusten.

Ik zou er persoonlijk dan eerder voor kiezen om:
- Door te werken as is, met als streven in zijn geheel eerder te stoppen.
- Af te stappen van de leidinggevende functie indien mogelijk, maar dat betekend naast makkelijker echt parttime werken vermoedelijk ook een achteruitgang in uurloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:32

Ik ben van 40 uur naar 20 uur gegaan en dat gaat aardig. Maar ik heb veel vrijheden om prioriteiten te stellen en te delegeren. Bovendien is mijn werk vaak meer "kwaliteit" dan "kwantiteit".
Edit: bij mij was het overigens zo dat de werkgever mij graag wilde houden, ik stond dus erg sterk. Er werd letterlijk tegen mij gezegd, laat maar weten wat wij moeten doen zodat het (20 uur) werkt voor jou. /Edit

Je zegt dat jij net zoveel zou moeten doen, is dat echt zo? Soms is nee of gewoon niet doen ook een optie (al zal niet iedereen daar blij mee zijn wellicht)

Als het echt net zoveel werk zou blijven, waarom zou je dan op papier minder uur gaan werken? Dan verlies je alleen maar. In dat geval dus niet doen maar wellicht beter nog, zoek een andere baan.

[ Voor 9% gewijzigd door rube op 20-10-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:55:
[...]

Alle lijfrentes die op die wijze beleggen, vanwege belastingvoordeel. Je betaalt geen box 3 belasting over de waarde, en je bespaart het verschil tussen je marginaal box 1 tarief bij inleg en bij uitkering.
Bij het opbouwen kun je inderdaad redelijk eenvoudig in ETF's beleggen, maar er zijn weinig mogelijkheden om tijdens de uitkeringsfase ook het geld in ETF's te houden. Dat zijn vaak de iets duurdere uitkerende beleggingslijfrentes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Na je 67ste zal je ongeacht wanneer je stopt met werken nog iets nodig hebben en heb daarom zelf een pensioenrekening bij BrandNewDay. Hiermee bespaar ik al snel 35 jaar aan VRH terwijl het vermogen ondertussen in aandelen zit.
Maar voor Afas is dat minder relevant. Die heeft immers al een modaal inkomen aan AOW plus pensioen opgebouwd.

Ik zou daarom niet zo snel nóg meer geld in banksparen/lijfrentes stoppen, omdat die in principe vooral uitkeren na de AOW leeftijd. Je kunt ze wel eerder laten ingaan, maar die uitkering moet dan wel minstens 20 jaar na de AOW leeftijd door blijven lopen. En dat is nu juist iets waar je, met een FO streven, veel minder behoefte aan hebt.

Als ik jou was zou ik daarom vooral het geld 'vrij' houden. Je kunt het dan namelijk eenvoudig ook volledig gebruiken in de tijd vóórdat je al opgebouwde pensioen plus de AOW gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:44:
[...]

Bij het opbouwen kun je inderdaad redelijk eenvoudig in ETF's beleggen, maar er zijn weinig mogelijkheden om tijdens de uitkeringsfase ook het geld in ETF's te houden.
Dat wordt binnenkort beter. De plannen voor wijzigingen aan het stelsel waar laatst nog over gesproken werd maken beleggen ook tijdens de uitkeringsfase mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 04:32:
[...]

Ik vraag me af of ze komen plaatsen voor 2125... Bij mij was het plaatsen alleen al 750,-.....

Heb je een berekeninkje op de site gedaan of ben je daadwerkelijk naar binnen gelopen? Ik denk als je dat laatste doet ze je vriendelijk bedanken en geen zin hebben om een keuken zonder apparatuur te leveren....

Maar ik ben nu ook wel klaar met dit deze discussie. Jouw keuze voor een bij elkaar geraapte (met duck-tape en tywrap aan elkaar geknutselde) keuken is niet de mijne. Je gebruikt het dagelijks.. Ik vind 10-15k voor een "object" waar dagelijks 1-2 uur intensief gebruikt van wordt gemaakt voor 10-15 jaar echt NIET duur. Da's 1k per jaar, of nog geen 3 euro per dag. En vaak kijk je er ook nog tegenaan, afhankelijk van je huis.....
Heb je uberhaupt wel eens zelf de allergoedkoopste op deze site in "elkaar gezet". Dan weet je wat voor prijs ze vragen. En als je wilt kan je inrichten naar je eigen wens.
Ik heb de link er speciaal bij gedaan zodat je kan zien dat ik geen onzin praat.

Waarom zou een goedkoper keuken niet 1-2 uur intensief kunnen gebruiken? Gebeurt nu met mijn huidige keuken ook die standaard door de woningbouw was opgeleverd en als circa 24 jaar oud is. Je kan veel zeggen, maar degelijk is deze keuken zekers. Zo zie je maar weer een keuken hoeft helemaal niet duur te zijn.
Hij doet het nog prima en ik snap al die ophef niet.

Het gaat om de functionaliteit, niet om het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Je kan bij DeGiro een pensioen rekening openen zelf met dit geld zelf beleggingen kopen/verkopen.
Rendement is dus afhankeljik wat jij koopt/verkoopt.

Brandnewday heeft ook een pensioenrekening dacht ik. Echter hier kan je alleen een fonds kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Maar voor Afas is dat minder relevant. Die heeft immers al een modaal inkomen aan AOW plus pensioen opgebouwd.

Ik zou daarom niet zo snel nóg meer geld in banksparen/lijfrentes stoppen, omdat die in principe vooral uitkeren na de AOW leeftijd. Je kunt ze wel eerder laten ingaan, maar die uitkering moet dan wel minstens 20 jaar na de AOW leeftijd door blijven lopen. En dat is nu juist iets waar je, met een FO streven, veel minder behoefte aan hebt.

Als ik jou was zou ik daarom vooral het geld 'vrij' houden. Je kunt het dan namelijk eenvoudig ook volledig gebruiken in de tijd vóórdat je al opgebouwde pensioen plus de AOW gaan lopen.
Wat het pensioen van Afas is wanneer hij nu zou stoppen met opbouwen is mij niet helemaal duidelijk maar de mijne valt erg tegen. Ik kan prima de komende jaren opbouwen voor de lange termijn. Het is misschien juist wel goed dat ik er niet bij kan voor ik 67 ben want dan gaat er iets goed mis in de FO planning. Persoonlijk ga ik er toch wel vanuit de 87 te halen, zeker op gebied van financiële planning.

Uiteindelijk is FO planning toch een kwestie van eerste de laatste jaren voorzien en dan naar voren werken. Ik ga liever met 50 “weer” aan het werk dan met 60 of zelfs 70 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Het gaat dus wel degelijk ook om het uiterlijk, zowel in de keuken als de badkamer.
En stop nu met beweren dat je hetzelfde kan doen in een keukenblokje van 2m dan in een goed uitgeruste keuken.

Koken is voor mij een halve hobby, dus het mag iets kosten.
En in heel veel huizen heb je nu een open keuken, dan mag het wat mooier zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
phantom09 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Vind jij misschien, maar de meeste mensen niet. Die kiezen een keuken en badkamer die ze ook daadwerkelijk mooi vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Blik1984 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:25:
[...]

Vind jij misschien, maar de meeste mensen niet. Die kiezen een keuken en badkamer die ze ook daadwerkelijk mooi vinden.
Wat heb je aan uiterlijk als hij niet functioneert? Functionaliteit komt altijd op de 1e plaats !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:27:
[...]

Wat heb je aan uiterlijk als hij niet functioneert? Functionaliteit komt altijd op de 1e plaats !
Je hebt gelijk. Ok? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Dat is precies de afweging. Zoals ik er nu naar kijk ga ik nog beperkt inleggen voor het pensioen, ofwel via mijn huidige pensioenfonds en anders via een bedrijf als BND. Ik denk dan aan ongeveer een kwart tot een derde van wat mijn inleg in loondienst was, daarmee buffer ik wat om minder afhankelijk te worden van de onzekerheden in het pensioensysteem en omdat het fonds een uitkering van 10% bij pensioendatum mogelijk maakt kan ik bijvoorbeeld door een paar jaar voor mijn pensioenleeftijd een kleine hypotheek te nemen ook zonder belastingnadeel wel wat schuiven als dat nodig is.

Afhankelijk van of ik bij het pensioenfonds blijf of op ga bouwen volledig met aandelen (BND oid) kan ik dan ook mijn box 3 portefeuille wat aanpassen hoewel ik steeds meer neig naar volledig wereldwijde trackers voor verdere box 3 opbouw omdat ik met een afgelost huis en wat vastgoed crowdfunding al zwaar in de stenen zit. En obligaties zijn voorlopig geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
phantom09 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:27:
[...]

Dat is niet wat je zegt, maar soit.

Heb er dan ook respect voor dat iedereen aan functionaliteit andere waarde hecht. Voor de ene is een functionele keuken er een met een stoomoven en een sous-vide functie terwijl de ander tevreden is met enkel een magnetron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:23:
[...]

Wat het pensioen van Afas is wanneer hij nu zou stoppen met opbouwen is mij niet helemaal duidelijk maar de mijne valt erg tegen. Ik kan prima de komende jaren opbouwen voor de lange termijn. Het is misschien juist wel goed dat ik er niet bij kan voor ik 67 ben want dan gaat er iets goed mis in de FO planning. Persoonlijk ga ik er toch wel vanuit de 87 te halen, zeker op gebied van financiële planning.

Uiteindelijk is FO planning toch een kwestie van eerste de laatste jaren voorzien en dan naar voren werken. Ik ga liever met 50 “weer” aan het werk dan met 60 of zelfs 70 jaar.
Dat heb ik hierboven al ongeveer aangegeven. Volgens het pensioenfonds en mijnpensioenoverzicht is aow+ pensioen al bijna een modaal netto maandinkomen op dit moment. Ik bouw al niet meer op want ben vanuit een sabbatical gaan zzp'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Afas schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:49:
[...]
Dat heb ik hierboven al ongeveer aangegeven. Volgens het pensioenfonds en mijnpensioenoverzicht is aow+ pensioen al bijna een modaal netto maandinkomen op dit moment. Ik bouw al niet meer op want ben vanuit een sabbatical gaan zzp'en.
Hou er rekening mee dat AOW + pensioen zoals bij mijnpensioenoverzicht staat geen 100% garantie geeft.

https://www.telegraaf.nl/...-donderdag-nieuwe-cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:52:
[...]

Hou er rekening mee dat AOW + pensioen zoals bij mijnpensioenoverzicht staat geen 100% garantie geeft.

https://www.telegraaf.nl/...-donderdag-nieuwe-cijfers
Ik ga voor mijn lange termijn planning er van uit dat mijn pensioen nog een stuk koopkracht gaat verliezen. Want met de stelselwijziging gaan vooral bij de middengroepen nadelen ontstaan. Dat zou vanwege de mindere buffers in het nieuwe stelsel weer gecorrigeerd moeten worden uit ruimte die ontstaat maar daar geloof ik niet in, want als er enige ruimte ontstaat gaat er direct geïndexeerd worden. En tot het nieuwe stelsel gaat er helemaal niet voldoende geïndexeerd worden om de inflatie bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Afas schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:55:
[...]

Ik ga voor mijn lange termijn planning er van uit dat mijn pensioen nog een stuk koopkracht gaat verliezen. Want met de stelselwijziging gaan vooral bij de middengroepen nadelen ontstaan. Dat zou vanwege de mindere buffers in het nieuwe stelsel weer gecorrigeerd moeten worden uit ruimte die ontstaat maar daar geloof ik niet in, want als er enige ruimte ontstaat gaat er direct geïndexeerd worden. En tot het nieuwe stelsel gaat er helemaal niet voldoende geïndexeerd worden om de inflatie bij te houden.
Vergeet daarnaast de vergrijzing niet. Die is dacht ik ergens rond 2040 op zijn hoogte punt.
Er zijn dan meer AOW'ers, de lasten worden dus hoger voor de werkende. Om dit niet te hoog te maken zal de AOW minder of niet geindexeerd worden.
Daarnaast zal alles wat duurder worden. Er zijn minder werkende en dat heeft gevolgen voor de productie en dienstverlening. Je krijgt dan een grotere krapte dan nu. En krapte zorgt voor hogere prijzen.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:24
Flink wat emotie hier in dit vaak toch vrij rationele topic.

Het is vrij simpel: de absolute basis van @phantom09 voldoet praktisch gezien aan de basisbehoeften, en als je zo snel mogelijk FO wilt zijn, is dat een goed startpunt.
Vervolgens kun je zelf berekenen hoeveel later je met pensioen kunt als je nu 10 of 20k extra uitgeeft omdat je meer luxe of gemak wilt. Dan kun je daarna zeggen "ik kies er bewust voor om 2 jaar langer door te werken in ruil voor meer plezier in het koken".

Maar stop met van die dooddoeners als "ik wil wel een beetje leven", "het oog wil ook wat", etcetera. Dat zijn waardeoordelen over andermans keuze en die zijn niet nodig. De een wil wél langer doorwerken om nu meer te genieten, de ander niet. En de één geniet extra als er een duur merkje op een product staat, terwijl een ander juist oprecht extra geniet als het product bij de Aldi of kringloopwinkel vandaan komt. Het kan altijd extremer, beide kanten op, dus die discussie is zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
@Anakha je stopt meer emotie in je laatste alinea dan dat er in de hele discussie zat wat mij betreft.

Verder is dit niet een vrekkenforum waarin het altijd over de goedkoopste optie moet gaan. Want dan gaan we weer tot in den treure lijstjes vergelijken met als doel dat alles het goedkoopste moet zijn. Dit topic is juist om ervaringen te delen rondom het worden van FO, en het uitkiezen van een badkamer/keuken hoort daar bij. Inclusief ieders persoonlijke overwegingen om een keuken van 2k of 20k te kiezen en daarbij exploreren wat er mogelijk is om iets goedkopers te doen zonder dat de persoonlijke wensen teniet worden gedaan. Want anders wordt alles een race to the bottom.

Dat dat af en toe schuurt omdat de persoonlijke wensen ver uit elkaar liggen hoort daar bij. Zonder wrijving geen glans. @phantom09 hoeft dingen niet hetzelfde te doen als iemand anders, liever niet zelfs. Want van afwijkende meningen verbreden we onze horizon en gaan we anders nadenken over mogelijkheden

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

De toon naar iemand die relatief extreem leeft (valt imo mee, maar dat is blijkbaar toch de perceptie) vind ik anders behoorlijk negatief. 'Zo wil je toch niet leven'? Etc.

Het nodigt niet echt uit tot het delen van je persoonlijke besparingen in ieder geval. Terwijl niet bang zijn om het anders te durven doen dan 'normaal' een belangrijke stap naar FO is, zeker als je geen hoog salaris hebt (dit topic begon ooit als FO voor de modale man...). Beetje jammer als je dan nota bene in dit topic de volle laag krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Verwijderd schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:47:
De toon naar iemand die relatief extreem leeft (valt imo mee, maar dat is blijkbaar toch de perceptie) vind ik anders behoorlijk negatief. 'Zo wil je toch niet leven'? Etc.

Het nodigt niet echt uit tot het delen van je persoonlijke besparingen in ieder geval. Terwijl niet bang zijn om het anders te durven doen dan 'normaal' een belangrijke stap naar FO is, zeker als je geen hoog salaris hebt (dit topic begon ooit als FO voor de modale man...). Beetje jammer als je dan nota bene in dit topic de volle laag krijgt.
Dat heeft volgens mij ook te maken met de toon die @phantom09 zelf aanslaat. Er zat weinig begrip in voor een andere zienswijze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
Blik1984 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:15:
Want van afwijkende meningen verbreden we onze horizon en gaan we anders nadenken over mogelijkheden
Dat is niet de praktijk in cognitie; afwijkende meningen sporen juist aan om meer onderbouwing te zoeken voor ons eigen wereldbeeld. Als alle andere mogelijkheden uitgeput zijn komen we pas aan er zelf anders over te gaan denken. :P

Meningen uitwisselen is op zich dan ook niet nuttig (en al helemaal niet als dat op vinnige toon moet gebeuren); de onderbouwingen uitwisselen wel, zolang het maar een eerlijke uitwisseling is en geen poging om indirect je eigen gelijk te halen door aan de stoelpoten van de ander te zagen. De keukendiscussie zie ik niet als een waar veel over de onderbouwingen ging en wel veel over wat je nu precies zou moeten willen met een keuken, en al hadden we wel een onderbouwde discussie, dan verwacht ik niet dat daar veel uit gaat rollen qua er op zinvolle wijze minder aan uitgeven.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Anakha schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:45:
Flink wat emotie hier in dit vaak toch vrij rationele topic.

Het is vrij simpel: de absolute basis van @phantom09 voldoet praktisch gezien aan de basisbehoeften, en als je zo snel mogelijk FO wilt zijn, is dat een goed startpunt.
Vervolgens kun je zelf berekenen hoeveel later je met pensioen kunt als je nu 10 of 20k extra uitgeeft omdat je met luxe of gemak wilt. Dan kun je daarna zeggen "ik kies er bewust voor om 2 jaar langer door te werken in ruil voor meer plezier in het koken".

Maar stop met van die dooddoeners als "ik wil wel een beetje leven", "het oog wil ook wat", etcetera. Dat zijn waardeoordelen over andermans keuze en die zijn niet nodig. De een wil wél langer doorwerken om nu meer te genieten, de ander niet. En de één geniet extra als er een duur merkje op een product staat, terwijl een ander juist oprecht extra geniet als het product juist bij de Aldi of kringloopwinkel vandaan komt. Het kan altijd extremer, beide kanten op, dus die discussie is zinloos.
Het gaat niet alleen om of je in een houtje-touwtje keuken van een prikkie wel of niet zou 'kunnen' koken. Het gaat (vooral) ook om de impact die dat heeft op je totale financiën.

Je hoeft uiteraard geen dure keuken te hebben. Je kunt prima een goedkopere nette keuken hebben. En het hoeft heus ook niet de laatste mode te zijn. Maar als je te extreem gaat, dan heeft dat ook impact op de hele uitstraling van je woning. Als je keuken de uitstraling van een uitgeleefde woningbouw-keuken heeft, dan heeft dat zeker impact op de waarde van je woning. Dan zullen potentiële kopers de rest van je woning ook eerder als een woningbouw-woning 'met laag afwerkingsniveau' zien en bij een verkoop daar veel minder voor over hebben. Bij een 'gewone' keuken die wat uit de tijd is zal de houding eerder zijn: 'het is duidelijk uit de tijd, maar wel verzorgd. En we willen toch een nieuwe keuken.' Dat heeft dan veel minder gevolgen voor de uitstraling op de rest van je woning.

Zo'n besparing op de uitgaven kan onderaan de streep daardoor juist een dure keus blijken te zijn. Maar het kan ook een bewuste keus zijn, als je prioriteit ligt bij je hoeveelheid beschikbaar vermogen en de woningwaarde slechts ondergeschikt is. Ik vind het dan belangrijk dat je wel erkent dat dit impact heeft en dat je die keus bewust maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:50:
[...]

Dat wordt binnenkort beter. De plannen voor wijzigingen aan het stelsel waar laatst nog over gesproken werd maken beleggen ook tijdens de uitkeringsfase mogelijk.
Er zijn al uitkerende beleggingskoopsommen, alleen is daar nog zeer weinig keus in. En gaat dat met redelijk wat kosten gepaard (uiteraard wel afhankelijk van hoeveel je er in stopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Er zijn al uitkerende beleggingskoopsommen, alleen is daar nog zeer weinig keus in. En gaat dat met redelijk wat kosten gepaard (uiteraard wel afhankelijk van hoeveel je er in stopt).
Ja, maar als je ziet hoe die werken dan begrijp je waarom die hogere kosten hebben en waarom dat vandaag al mogelijk is. In feite wordt je koopsom opgesplitst in vele kleine lijfrentes. Sommige zijn al uitkerend (en kunnen dus niet beleggen), sommige nog niet (en kunnen in de tussentijd wél beleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Ja, maar als je ziet hoe die werken dan begrijp je waarom die hogere kosten hebben en waarom dat vandaag al mogelijk is. In feite wordt je koopsom opgesplitst in vele kleine lijfrentes. Sommige zijn al uitkerend (en kunnen dus niet beleggen), sommige nog niet (en kunnen in de tussentijd wél beleggen).
Volgens mij wordt toch simpelweg iedere termijn een vast aantal beleggingseenheden uitgekeerd? Waarbij het uit te keren bedrag dus afhangt van de koers op dat moment (of eigenlijk twee weken daarvoor). Lijkt mij niet heel spannend, maar misschien dat het 'onder water' wel ingewikkelder in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat kan dus niet onder het huidige stelsel. Een uitkerende lijfrente moet een vaste looptijd en hoogte hebben. Door achter de schermen meerdere lijfrentes te combineren kunnen ze dit wel benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:41:
Nee, dat kan dus niet onder het huidige stelsel. Een uitkerende lijfrente moet een vaste looptijd en hoogte hebben. Door achter de schermen meerdere lijfrentes te combineren kunnen ze dit wel benaderen.
Vreemd, ze suggereren toch wat anders
www.leidscheverzekeringen...aande-Beleggingslijfrente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Afas schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:49:
[...]
Je kan hier natuurlijk ook een hybride oplossing kiezen. Je pensioen kan je eerder laten ingaan dan je AOW leeftijd (is echter altijd levenslang). Met lijfrentes spaar je dan als aanvulling voor het lagere bedrag.

Uitgangspunt is hoe je geld het best voor jezelf kan laten renderen. Hangt dus van je planning af. En teveel pensioen is ook weer niet handig, je potentieele kapitaal gaat door het belastingvoordeel wel harder.

Overigens vind ik die 20 jaar echt een drama termijn, van je 67ste tot je 87ste.... terwijl de gemiddelde leeftijdsverwachting lager is. Is denk nog wel een interessante rechtszaak over te voeren door een principieel iemand. Wellicht dat dit in het nieuwe pensioenstelsel gelijk meegenomen wordt om aan te passen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Blik1984 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:07:
[...]

Dat heeft volgens mij ook te maken met de toon die @phantom09 zelf aanslaat. Er zat weinig begrip in voor een andere zienswijze.
Je bedoeld eerder anderom. Zoals eerder aangegeven moet iedereen zelf weten of hij iets goedkoops of iets duurs aanschaft. Ik vindt het echter jammer dat als ik een voorbeeld geef naar een site waar je zelf de prijs kan berekenen hoeveel een low budget keuken kost (inclusife montage) dit afgewimpeld wordt alsof ik een leugen verkondig. Ik ga er vanuit dat als ik een offerte maak m.b.v. deze site dit ook werkelijke prijzen zijn en niet dat als ik hiermee naar de winkel ga ik voor gek wordt verklaart. Dan schiet deze winkel zichzelf in de voeten.
En laten we eerlijk zijn, weten weten allemaal dat een keuken voor 2K niet van dezelfde kwaliteit is als een keuken van 25K. Maar een keuken van 2K bestaat echt en kan je ook kopen.

In deze maatschappij is er een verborgen dwang dat je mee moet doen met de anderen. Als je keuken/badkamer maar ook andere zaken zoals kleding, auto of wat dan maar ook te veel afwijkt van het gemiddelde je er dan niet meer bij hoort.
Dat vindt ik erg jammer. Het gaat er toch om dat mensen bij elkaar zijn omdat ze goed met elkaar om kunnen gaan en niet om hun bezittingen?

En dan de kreet: "Zo wil ik niet leven !". Bedenk bij jezelf dat er ook mensen hier komen die het niet breed hebben en dit dan lezen. Ze hebben geen andere keuze om zo beperkt/simpel te leven terwijl jij en ik hier wel een keuze kunnen maken.

[ Voor 48% gewijzigd door phantom09 op 21-10-2021 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ah. Ze definieren de hoogte daadwerkelijk in termen van beleggingseenheden, niet in termen van euro's. Dat is dan inderdaad vandaag al mogelijk.

Het is alleen wel een verzekeringsproduct, niet een bancair product. Ik zie zo snel niet wie het langlevenrisico draagt, en als je dat niet zelf bent, hoe de kosten daarvan verrekend worden.

Ik vraag mij verder nog af, waarom ben ik dit product niet eerder tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Zr40 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:41:
[...]

Ah. Ze definieren de hoogte daadwerkelijk in termen van beleggingseenheden, niet in termen van euro's. Dat is dan inderdaad vandaag al mogelijk.

Het is alleen wel een verzekeringsproduct, niet een bancair product. Ik zie zo snel niet wie het langlevenrisico draagt, en als je dat niet zelf bent, hoe de kosten daarvan verrekend worden.

Ik vraag mij verder nog af, waarom ben ik dit product niet eerder tegengekomen?
Ik heb er eerder wat over geschreven, ook Aegon heeft het als product en NN ook uit het hoofd. Post vermogensbeheer is er volgens mij in NL mee begonnen, maar die rekenen vrij hoge kosten.....

Het is een fijn product voor verzekeraars, overzichtelijk en gewoon geld aan te verdienen zonder veel risico.

Er is geen langlevenrisico, de uitkeringstermijn staat vast, is een wettelijke verplichting op dit moment. Je hebt geen contraverzekering nodig, het kapitaal wat overblijft gaat (belast) naar je erfgenamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
phantom09 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:36:
[...]

Je bedoeld eerder anderom. Zoals eerder aangegeven moet iedereen zelf weten of hij iets goedkoops of iets duurs aanschaft. Ik vindt het echter jammer dat als ik een voorbeeld geef naar een site waar je zelf de prijs kan berekenen hoeveel een low budget keuken kost (inclusife montage) dit afgewimpeld wordt alsof ik een leugen verkondig. Ik ga er vanuit dat als ik een offerte maak m.b.v. deze site dit ook werkelijke prijzen zijn en niet dat als ik hiermee naar de winkel ga ik voor gek wordt verklaart. Dan schiet deze winkel zichzelf in de voeten.
En laten we eerlijk zijn, weten weten allemaal dat een keuken voor 2K niet van dezelfde kwaliteit is als een keuken van 25K. Maar een keuken van 2K bestaat echt en kan je ook kopen.

In deze maatschappij is er een verborgen dwang dat je mee moet doen met de anderen. Als je keuken/badkamer maar ook andere zaken zoals kleding, auto of wat dan maar ook te veel afwijkt van het gemiddelde je er dan niet meer bij hoort.
Dat vindt ik erg jammer. Het gaat er toch om dat mensen bij elkaar zijn omdat ze goed met elkaar om kunnen gaan en niet om hun bezittingen?

En dan de kreet: "Zo wil ik niet leven !". Bedenk bij jezelf dat er ook mensen hier komen die het niet breed hebben en dit dan lezen. Ze hebben geen andere keuze om zo beperkt/simpel te leven terwijl jij en ik hier wel een keuze kunnen maken.
Je hebt zeker een punt. Maar ik vind wel en dat schreef ik al eerder dat er wel een verschil is tussen goedkoop en niet meer van deze tijd (we hadden het over behang geloof ik). Jij hoort denk ik bij een klein gedeelte qua ideeen en dat is wat mij betreft prima. Maar er zijn vele die anders denken. En dat is dan niet perse drang (door druk van anderen). Ik vind het zelf gewoon prettig om op een gegeven moment zaken te vervangen, dat is dan om de kwaliteit en beleving van mijn woonomgeving te verbeteren. Jij doet dat anders, lijkt me prima. Er is van alle kanten weinig ruimte om zich te verplaatsen in de ideeen van de anderen (doe ik hier ook). Maar leef je eigen leven zou ik zeggen met je eigen keuzes. En mi heeft dat niet veel met eerder FO te maken, maar meer hoe je leven wilt ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jerh schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:47:
[...]
Er is geen langlevenrisico, de uitkeringstermijn staat vast, is een wettelijke verplichting op dit moment. Je hebt geen contraverzekering nodig, het kapitaal wat overblijft gaat (belast) naar je erfgenamen.
Volgens de beschrijving kun je ook kiezen voor een levenslange variant. Het lijkt mij dat er in dat geval toch wel een langlevenrisico is en de verzekeraar dat risico loopt
Pagina: 1 ... 47 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.