Prima, geen probleem mee. Maar volgens mij komt door discussie ook regelmatig in dit topic terug.PHPResource schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:53:
Hoe kijken jullie tegen de plannen aan, om de eigen (afgeloste) woning naar Box 3 te verhuizen?
- https://www.eigenhuis.nl/...naren-zwaarder-belasten#/
- https://www.telegraaf.nl/...arkt-weer-vlot-te-trekken
Dat is nu al zo. Dus lijkt me niet echt een argument.Sissors schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:35:
[...]
Gaat nooit gebeuren, direct daarna zijn de aflossingsvrije hypotheken weer enorm populair.
(Nog los van de vraag of het überhaupt erg zou zijn als mensen tot de helft van de woningwaarde aflossingsvrij zouden lenen.)
Geen probleem als dan het drempelbedrag ook met een ton of twee wordt verhoogd.PHPResource schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:53:
Hoe kijken jullie tegen de plannen aan, om de eigen (afgeloste) woning naar Box 3 te verhuizen?
- https://www.eigenhuis.nl/...naren-zwaarder-belasten#/
- https://www.telegraaf.nl/...arkt-weer-vlot-te-trekken
@trekker22 Als je al wat vastgoed zou willen verkopen kun je ook kijken of uitponden een mogelijkheid is. Afhankelijk van de markt op dat moment kun je ook nog een (cosmetische) verbouwing doen en het turnkey opleveren wanneer je helemaal voor de jackpot wilt gaan. Door natuurlijk verloop spreid je de verkoop dan de komende jaren.
Wanneer het je vooral om de sores gaat zou je ook kunnen kijken om alleen die woningen van de hand te doen? Al dan niet in verhuurde staat. Kan me best voorstellen dat er panden tussen zitten met prima huurders en dito staat van onderhoud.
Al met al zal het toch actiever beheer zijn dan ETF's, maar daar staat een stabiele cashflow tegenover. Keuzes....
Wanneer het je vooral om de sores gaat zou je ook kunnen kijken om alleen die woningen van de hand te doen? Al dan niet in verhuurde staat. Kan me best voorstellen dat er panden tussen zitten met prima huurders en dito staat van onderhoud.
Al met al zal het toch actiever beheer zijn dan ETF's, maar daar staat een stabiele cashflow tegenover. Keuzes....
Dat je hem leert over beleggen etc is echt top! De manier waarop zou ik anders doen. Nu heeft hij, zo lees ik het althans, niet de keuze wat hij met de stufi doet: dat gaat nl rechtstreeks naar beleggingen.Juist op die leeftijd wil je hem leren om zelf de keuzes te maken en daar ook de gevolgen van te dragen. Oftewel: je kan nu je geld opmaken of beleggen/sparen voor later. Die bewustwording vind ik persoonlijk erg belangrijk.Whuzz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:21:
[...]
Met onze zoon heb ik de volgende regeling getroffen:
Wij (ouders) betalen je studie, boeken, enz. Hij woont thuis (studie is 30 minuten met OV). Wij betalen óók je zorgverzekering en je krijgt zak-en-kleedgeld.
Je stufi gaat elke maand in ETF's. Je zorgtoeslag gaat elke maand naar een lange-termijn spaarrekening.
Dit gecombineerd met de uitleg over "rente op rente", DCA, FO, enz. De uitleg waarvan ik wou dat IK hem op mijn 18e had gekregen.
Zijn zak-en-kleedgeld is voldoende, maar zeker geen vetpot. Wil hij méér om aan luxe uit te geven, dan moet hij daar zelf voor werken. Maar na zijn studie heeft hij dan ik elk geval een start qua beleggen, een start qua cash-reserve en wat kennis over hoe er mee om te gaan.
Als het CDA zijn zin krijgt, dan draaien we het gewoon om. Moet hij zelf alles betalen en stort hij geld van ons in zijn ETF's. Ook prima. Onzinregeltjes allemaal.
Natuurlijk, er is een levensgrote kans dat hij het liever NU uitgeeft maar je kan niet keuzes voor hem blijven maken.
Zie dit aub niet als kritiek maar meer als het benoemen van een alternatief.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Precies dit. Plus dat geldt eigenlijk voor alle keuzes in het leven. Financieel onafhankelijk zijn, is een bepaalde denkwijze en levensvisie waar de meeste mensen niet achter staan. Wij leveren tijd en geld in onze jongere jaren in, voor betere oudere jaren. Daar zit nog een grijs gebied tussen en wst random factoren, zoals hoeveel salaris je hebt. Maar het is net zo goed als jr het omdraait en kiest voor alles spenderen in de jongere jaren, want in de oudere jaren is alles toch onzeker en komt het alsnog wel goed.Chief schreef op donderdag 30 september 2021 @ 03:21:
[...]
Dat je hem leert over beleggen etc is echt top! De manier waarop zou ik anders doen. Nu heeft hij, zo lees ik het althans, niet de keuze wat hij met de stufi doet: dat gaat nl rechtstreeks naar beleggingen.Juist op die leeftijd wil je hem leren om zelf de keuzes te maken en daar ook de gevolgen van te dragen. Oftewel: je kan nu je geld opmaken of beleggen/sparen voor later. Die bewustwording vind ik persoonlijk erg belangrijk.
Natuurlijk, er is een levensgrote kans dat hij het liever NU uitgeeft maar je kan niet keuzes voor hem blijven maken.
En wat als beleggingen/investeringen de komende 30 jaar niet renderen?
Ik snap je redenatie en die hebben wij ook overwogen. Alleen zoals ik al zei; niet elk kind is hetzelfde.Chief schreef op donderdag 30 september 2021 @ 03:21:
[...]
Dat je hem leert over beleggen etc is echt top! De manier waarop zou ik anders doen. Nu heeft hij, zo lees ik het althans, niet de keuze wat hij met de stufi doet: dat gaat nl rechtstreeks naar beleggingen.Juist op die leeftijd wil je hem leren om zelf de keuzes te maken en daar ook de gevolgen van te dragen. Oftewel: je kan nu je geld opmaken of beleggen/sparen voor later. Die bewustwording vind ik persoonlijk erg belangrijk.
Bij het ene kind zou dit prima werken en gaat hij/zij verstandig met de keuzes om, misschien met hier en daar een misstap waar ze van leren. Een ander kind maakt de keuze om van zijn stufi lekker drank en drugs te kopen en beland in de cel, om het maar even extreem te maken.
Die van ons zit gelukkig meer tegen het eerste voorbeeld aan dan tegen het laatste, maar we achten hem *nog* niet volwassen genoeg om alle keuzes zelf te maken.
Dat komt vast wel, en de aanpak die we nu hebben is ook niet in beton gegoten. Over een aartje, kunnen we evalueren en wellicht dat hij dat zelf met inzichten of ideeën komt.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Ik zou me dat goed kunnen voorstellen. Wij kijken vooral naar onze eigen tijd en waarin wij zijn opgegroeid. Maar dan spiegelen wij ons aan een ongekend rustige periode in de geschiedenis (1945 - 2010).Playa del C. schreef op donderdag 30 september 2021 @ 06:54:
[...]
Precies dit. Plus dat geldt eigenlijk voor alle keuzes in het leven. Financieel onafhankelijk zijn, is een bepaalde denkwijze en levensvisie waar de meeste mensen niet achter staan. Wij leveren tijd en geld in onze jongere jaren in, voor betere oudere jaren. Daar zit nog een grijs gebied tussen en wst random factoren, zoals hoeveel salaris je hebt. Maar het is net zo goed als jr het omdraait en kiest voor alles spenderen in de jongere jaren, want in de oudere jaren is alles toch onzeker en komt het alsnog wel goed.
En wat als beleggingen/investeringen de komende 30 jaar niet renderen?
De geschiedenis leert ons dat de gemiddelde periodes voor onrustiger en onzekerder waren. Dus geen enkele garantie voor de toekomst. Zeker voor de huidige jongere generatie niet (klimaat, verschuiving wereldmacht, gebrek aan grondstoffen, houdbaarheid economisch model, digitaliseren/robotisering, slopen democratie).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Moa. Koude oorlog, oliecrisis, aids, beurscrashes in de 80's... Ook in de afgelopen 80 jaar is er genoeg gebeurd. Net zo min als voorspellen dat de beurs op lange termijn glijft stijgen kun je voorspellen dat het de komende 30 jaar minder stabiel zal zijn. Je weet het niet.Cyberpope schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:32:
[...]
Ik zou me dat goed kunnen voorstellen. Wij kijken vooral naar onze eigen tijd en waarin wij zijn opgegroeid. Maar dan spiegelen wij ons aan een ongekend rustige periode in de geschiedenis (1945 - 2010).
De geschiedenis leert ons dat de gemiddelde periodes voor onrustiger en onzekerder waren. Dus geen enkele garantie voor de toekomst. Zeker voor de huidige jongere generatie niet (klimaat, verschuiving wereldmacht, gebrek aan grondstoffen, houdbaarheid economisch model, digitaliseren/robotisering, slopen democratie).
Ik weet echter wel dat *niets* doen je ook zeker niets zal opleveren. Ik leer mijn kind liever nu nadenken over geld en er iets verstandigs mee doen. En ja, dat is iets dat *ik* verstandig vind. Dat hoeft niet iedereen verstandig te vinden en mijn kind mag uiteraard later ook zelf besluiten iets totaal anders te doen.
Maar ik ga er even van uit dat álle ouders hun kinderen proberen te leren wat zij zelf verstandig achten. Zou een beetje raar zijn als ik mijn kind iets probeer te leren dat ik zelf onverstandig vind
Uiteraard geef je een kind ook nuance mee. Wij hebben het er regelmatig over met hem en nemen hem ook mee in onze overwegingen, maar ook dat anderen er anders over denken.
Weet je, wij hebben ook dat luxeprobleem in die zin dat onze kinderen straks, mits de wereld niet vergaat en ik niet al te domme dingen ga doen wat ook geen gegeven is, hun werkbare leven ingaan als miljonair. Mijn vrouw en ik zijn nog niet heeeeel actief bezig met hoe we dat vermogen gaan overbrengen maar waar ik wel mee ben begonnen is de oudste al wat basiskennis in financien mee te geven sinds dat hij ongeveer 6 is (hij is handig met getallen, dat helpt).
- rond die tijd begonnen we met "zakgeld". Hij krijgt $2 per week. Daar mag die mee doen wat hij wil maar op is op en wij passen niet bij. We hadden een extra regel: aan het begin van de maand telden wij zijn centen en aan het einde van de maand deden we dat weer. Had hij aan het einde van de maand meer dan waar hij mee begon dan kreeg hij er $5 bij (dat noemen wij "rente"). Kan jullie vertellen dat de eerste maanden 0 extra binnenkwam bij hem, ging allemaal op aan snoep en ijsjes die hij ook voor zijn zusje betaalde
. Prima. Dat veranderde toen hij Pokemon (don't ask) kaartjes wilde kopen. Toen moest hij sparen. Je had zijn kop moeten zien toen die aan het einde van die eerste maand die $5 extra kreeg. Sindsdien spaart hij best aardig. Niet iedere maand maar toch zeker eens per 2 maanden.
- Rond zijn 7e, 2 jaar geleden, heel simpel begonnen met beleggen. Hij zag mijn schermen (ik heb Bloomberg) en vroeg wat het allemaal was. Kon het niet in Jip en Janneke taal uitleggen maar wat ik zei: je kan stukjes van een bedrijf kopen en dat kan meer of minder waard worden. Niet begonnen aan waarom ze omhoog/omlaag gaan, dat kwam pas later en op heel simpele manier. Ik probeerde zijn interesse te wekken: kies maar 1 of 2 bedrijven en dan kopen we daar een heel klein stukje van. Natuurlijk noemde hij als eerste Nintendo (hij heeft een Switch) en niet veel later "dat bedrijf wat jou iPhone verkoopt".
Eerste weken kwam die paar keer per dag kijken maar of het nou omhoog of omlaag ging deed hem weinig. Hij kwam ook steeds minder vaak. Totdat na maart 2020 die koersen na een dal weer omoog schoten: het werd steeds meer waard. Sindsdien komt hij iedere dag kijken of vraagt wat zijn "portefeuille" heeft gedaan. Hij stelt ook steeds meer vragen. Ik kan niet zeggen dat ik hem alles uit kan leggen maar de interesse lijkt gewekt.
We gaan kijken hoe lang dit werkt. Denk niet dat deze methode bij de jongste gaat werken maar dat zien we over 1-2 jaar wel weer
- rond die tijd begonnen we met "zakgeld". Hij krijgt $2 per week. Daar mag die mee doen wat hij wil maar op is op en wij passen niet bij. We hadden een extra regel: aan het begin van de maand telden wij zijn centen en aan het einde van de maand deden we dat weer. Had hij aan het einde van de maand meer dan waar hij mee begon dan kreeg hij er $5 bij (dat noemen wij "rente"). Kan jullie vertellen dat de eerste maanden 0 extra binnenkwam bij hem, ging allemaal op aan snoep en ijsjes die hij ook voor zijn zusje betaalde
- Rond zijn 7e, 2 jaar geleden, heel simpel begonnen met beleggen. Hij zag mijn schermen (ik heb Bloomberg) en vroeg wat het allemaal was. Kon het niet in Jip en Janneke taal uitleggen maar wat ik zei: je kan stukjes van een bedrijf kopen en dat kan meer of minder waard worden. Niet begonnen aan waarom ze omhoog/omlaag gaan, dat kwam pas later en op heel simpele manier. Ik probeerde zijn interesse te wekken: kies maar 1 of 2 bedrijven en dan kopen we daar een heel klein stukje van. Natuurlijk noemde hij als eerste Nintendo (hij heeft een Switch) en niet veel later "dat bedrijf wat jou iPhone verkoopt".
Eerste weken kwam die paar keer per dag kijken maar of het nou omhoog of omlaag ging deed hem weinig. Hij kwam ook steeds minder vaak. Totdat na maart 2020 die koersen na een dal weer omoog schoten: het werd steeds meer waard. Sindsdien komt hij iedere dag kijken of vraagt wat zijn "portefeuille" heeft gedaan. Hij stelt ook steeds meer vragen. Ik kan niet zeggen dat ik hem alles uit kan leggen maar de interesse lijkt gewekt.
We gaan kijken hoe lang dit werkt. Denk niet dat deze methode bij de jongste gaat werken maar dat zien we over 1-2 jaar wel weer
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Dat is een leuke ervaring ja. Ik zie dat mijn zoon (nu 7) ook ontvankelijk is voor dit soort materie. Mijn dochter (4) vermoed ik niet. Typisch. Wij hebben nu beleggingsaccounts voor beiden afgesloten bij Brand New Day, waar we elke maand een bedragje op storten. Ze weten het nog niet, maar als ze er klaar voor zijn, leg ik het ze uit en dan hoop ik dat ze er iets van leren. Als ze de rekeningen dan in handen krijgen als ze 18 zijn, hoop ik dat die niet geplunderd worden. Maar dat is dan hun eigen beslissing.
Ik zal ze wel altijd afraden om te speculeren of investeren met geleend geld.
Ik zal ze wel altijd afraden om te speculeren of investeren met geleend geld.
Chief schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:11:
Weet je, wij hebben ook dat luxeprobleem in die zin dat onze kinderen straks, mits de wereld niet vergaat en ik niet al te domme dingen ga doen wat ook geen gegeven is, hun werkbare leven ingaan als miljonair. Mijn vrouw en ik zijn nog niet heeeeel actief bezig met hoe we dat vermogen gaan overbrengen maar waar ik wel mee ben begonnen is de oudste al wat basiskennis in financien mee te geven sinds dat hij ongeveer 6 is (hij is handig met getallen, dat helpt).
- rond die tijd begonnen we met "zakgeld". Hij krijgt $2 per week. Daar mag die mee doen wat hij wil maar op is op en wij passen niet bij. We hadden een extra regel: aan het begin van de maand telden wij zijn centen en aan het einde van de maand deden we dat weer. Had hij aan het einde van de maand meer dan waar hij mee begon dan kreeg hij er $5 bij (dat noemen wij "rente"). Kan jullie vertellen dat de eerste maanden 0 extra binnenkwam bij hem, ging allemaal op aan snoep en ijsjes die hij ook voor zijn zusje betaalde. Prima. Dat veranderde toen hij Pokemon (don't ask) kaartjes wilde kopen. Toen moest hij sparen. Je had zijn kop moeten zien toen die aan het einde van die eerste maand die $5 extra kreeg. Sindsdien spaart hij best aardig. Niet iedere maand maar toch zeker eens per 2 maanden.
Geloof me, inzake de geschiedenis is was dat een uitzonderlijk rustige periode. Juist door de koude oorlog.Whuzz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:46:
[...]
Moa. Koude oorlog, oliecrisis, aids, beurscrashes in de 80's... Ook in de afgelopen 80 jaar is er genoeg gebeurd. Net zo min als voorspellen dat de beurs op lange termijn glijft stijgen kun je voorspellen dat het de komende 30 jaar minder stabiel zal zijn. Je weet het niet.
Het feit dat jij deze zaken (die niet meer als kleine rimpels zijn) noemt, onderschrijft juist dat het rustig was ipv dat het weerlegt.
En ja, ik durf zeker te voorspellen dat komende 30 jaar minder stabiel zullen zijn. Niet in beursklimaat (dat is me te veel koffie dik kijken) maar zeker in geopolitiek, migratiestromen, veranderingen sociale infrastructuur en maatschappelijke onrust. En daar zijn grotere denkers dan ik het wel over eens.
En ze educatie meegeven is altijd goed, maar vrees toch ook dat we ons te veel op het verleden kijken om daarmee de toekomst te interpreteren. Zeker in onze "stabiele" westerse wereld.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Over kinderen gesproken. Hoe hebben jullie beleggingsrekeningen geregeld voor jullie kinderen. Mijn kinderen hebben vanuit opa en oma een spaarrekening bij ASN Bank gekregen op een kindrekening die pas vrijkomt met 18 jaar. Daar heb ik in het verleden ook geld op gestort. Maar ben eigenlijk meer geïnteresseerd om mijn kids ook wat van beleggen mee te geven, en dus een beleggingsrekening voor ze willen openen. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik denk dat je afweging om het ten gelde te maken aardig overeenkomt met mijn visie. Qua woonmarkt naderen of zitten we op de top. Er gaat nog een boel veranderen op de woningmarkt en daar komt geheid een boel gedoe en werk bij kijken. Je winst veilig stellen is altijd een goed idee zei mijn opa.....trekker22 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:40:
Toch eens met mijn vastgoed makelaar gepraat, wat mijn portefeuille nu waard is. Dan is het toch interessant bij een factor 18 x kale huur misschien alles in 1 verkoop te doen en de overwaarde in de portefeuille maar gewoon liquide te maken en naar voren te halen (had eerst het idee nog 10 jaar door te gaan en dan afbouwen)
(naar mijn ideeprijs kan niet heel veel hoger, zeker niet in verhuur markt, energie issues, regels overheid, oplopende belastingen, veroudering panden etc)
enige nadelen die ik voorzie:
- fors meer Box 3 belasting betalen tov van op basis WOZ waarde / korting wegens verhuurde staat
- eigen woonhuis kan ik nu in gehele lening pakket netjes onderbrengen in 50% aflossingsvrij tegen 1,75% (10jaar vast) % en 25% annuitair tegen 1,75% (10 jaar vast en aflossing in 50 jaar). Geen idee wat de bank hier mee wil / kan indien geen "huur inkomsten meer"
Al heb ik dan een dusdanige pot "contant" geld, die ik dan toch ook 2-3% moet laten maken om mijn jaarlijke kosten te dekken. (Dus is woonhuis aflossen dan toch misschien handig en op termijn minder buffer nodig).
Zelfs het RE stuk blijft dus toch lastig, omdat je toch ook graag je kapitaal niet (te veel) ziet verkleinen, en de RE horizon dusdanig lang is (nog 40 jaar bij 80 jaar worden).
***members only***
Zelf ben ik altijd nog wel redelijk actief met wat betaald werk waar een 10-15k per jaar uitkomt zolang ik het leuk vind.
Ik zie veel commentaar om het te houden, omdat je een stabiele inkomstenstroom hebt, maar je hebt ook verplichtingen. Ik ben zelf sinds dit jaar RE en vooral dat geen verplichtingen meer hebben, vind ik de grootste winst.
Ik vind dat zelf lastig, heb dit jaar veel geld binnen gekregen door verkoop bedrijf en uitkering levensverzekering. Beide zaken waar jaren werk en geld in is gaan zitten. En ik heb al 30 jaar aandelen. Tot nu toe heb ik ongeveer 50% procent in ETF's ingelegd en de rest is als cash voorhanden. Emotionele waarde, hoge koersen, geen tijd voor vrij willen maken. Allerlei oorzaken, maar ook hoeveel risico wil je nemen (los van de zekerheid van inflatie).Hbeez schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:30:
[...]
Zou je een groot bedrag dat vrijkomt bij de verkoop van vastgoed direct in 1x lump sum in ETF's omzetten, of daar de tijd voor nemen (jaren), of een combinatie (50% lump sum, 50% DCA in bv 2 jaar tijd) ? Markt staat redelijk hoog nu maarja, kan ook nog wel 4-5 jaar goed gaan..
Mijn ervaring is dat spaarrekeningen voor kinderen tegenwoordig weinig voordelen bieden. Belegingsrekeningen maakt het beheer ingewikkeld. Voor de belastingdienst is het nog steeds jouw vermogen, maar nu moet je het opeens op meerdere plekken beheren. Als je dan eerlijk wil verdelen tussen kinderen moet je je beleggingen perfect synchroniseren anders krijgt het ene kind later een ander bedrag omdat je andere verdeling had? Een grote hoop en later verdelen op het moment dat je wil schenken is veel eenvoudiger.Blik1984 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:58:
Over kinderen gesproken. Hoe hebben jullie beleggingsrekeningen geregeld voor jullie kinderen. Mijn kinderen hebben vanuit opa en oma een spaarrekening bij ASN Bank gekregen op een kindrekening die pas vrijkomt met 18 jaar. Daar heb ik in het verleden ook geld op gestort. Maar ben eigenlijk meer geïnteresseerd om mijn kids ook wat van beleggen mee te geven, en dus een beleggingsrekening voor ze willen openen. Wat zijn jullie ervaringen?
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Blik1984 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:58:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat betreft kinderen en geld vind ik het best moeilijk.
Aan de ene kant wil ik dat ze goed omgaan met geld, zichzelf niet in de problemen steken, weten wat er mogelijk is met beleggen en zo.
Aan de andere kant wil ook dat ze zich ontwikkelen zonder zich druk te maken over geld. Of op zijn minst dat geld niet de grootste factor is in beslissingen.
Voorbeeldje: kiezen voor een leven in de muziek of andere kunst moet je niet doen voor het geld. Het zou dan jammer zijn dat ze die keuze niet maken omwille van het idee dat ze nooit genoeg geld zullen hebben om rond te komen.
Als je veel geld met geld bezig bent is het toch oppassen dat je niet doorslaat in het denken in besparingen of rendementen.
Aan de ene kant wil ik dat ze goed omgaan met geld, zichzelf niet in de problemen steken, weten wat er mogelijk is met beleggen en zo.
Aan de andere kant wil ook dat ze zich ontwikkelen zonder zich druk te maken over geld. Of op zijn minst dat geld niet de grootste factor is in beslissingen.
Voorbeeldje: kiezen voor een leven in de muziek of andere kunst moet je niet doen voor het geld. Het zou dan jammer zijn dat ze die keuze niet maken omwille van het idee dat ze nooit genoeg geld zullen hebben om rond te komen.
Als je veel geld met geld bezig bent is het toch oppassen dat je niet doorslaat in het denken in besparingen of rendementen.
Members only:
Inloggen
Het gaat er niet alleen om dat het op naam van de kinderen staat. Het kan juist ook een manier zijn om ze bewust te maken van hoe geld en beleggen werkt. En dat ze er zelf over nadenken. Door ze zelf uit te laten kiezen waar ze in willen beleggen, waarbij je ook zaken uitlegt over rendement en risico, groei en dividend en ga zo maar door. Dan is zo'n beleggingsrekening meer een 'leermiddel' dan dat het echt een forse zak geld is of moet worden.Johnny schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:09:
[...]
Mijn ervaring is dat spaarrekeningen voor kinderen tegenwoordig weinig voordelen bieden. Belegingsrekeningen maakt het beheer ingewikkeld. Voor de belastingdienst is het nog steeds jouw vermogen, maar nu moet je het opeens op meerdere plekken beheren.
Members only:
Inloggen
Cool! Leuke anekdote / manier van opvoeden.Chief schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:11:
Ik probeerde zijn interesse te wekken: kies maar 1 of 2 bedrijven en dan kopen we daar een heel klein stukje van. Natuurlijk noemde hij als eerste Nintendo (hij heeft een Switch) en niet veel later "dat bedrijf wat jou iPhone verkoopt".
Spaarrekening bij SNS en beleggers rekening bij BrandNewDay. Wat voor mij belangrijk was dat ik bij één partij zowel de kinderen, pensioen en eventueel regulier in 100% in aandelen ETFs kon inleggen.Blik1984 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:58:
Weet iemand hier of het voordelig mogelijk is de hypotheek bij het aflopen van de rentevaste periode van een leningdeel te verhogen? Er is al een hogere inschrijving gedaan en een taxatie van de waardetoename.
De rentes zijn nu nog lager dan ze waren, en de WOZwaarde is flink omhoog. Ik denk er daarom over om het kortlopende deel wat te verhogen (straks bij aflopen periode nog zo'n 25k). WOZ en inkomen zijn ruimschoots voldoende om daar bijvoorbeeld 80k voor 3j rentevast te lenen. Resultaat is 55k "over" die ik op een langer lopend deel met grofweg 2x zo hoog rentepercentage zou kunnen aflossen. Resultaat is minder rente bij een gelijke schuld.
Om voor te sorteren op de mogelijke reflexreactie: Ik begrijp dat investeren van die 55k naar verwachting nog meer oplevert, maar verwacht dat mijn wederhelft dat geen prettig idee vindt en wil daar gehoor aan geven door de leverage richting stocks niet te vergroten. Vandaar de beperking tot de inzet voor hypotheek.
Ergens denk ik dat dit vast niet gewenst is door de bank, anderzijds is hypotheekgeld op mijn rekening ineens niet meer te onderscheiden van ander geld op mijn rekening en is een aflossing een aflossing. Ik denk vast te eenvoudig, wie roept?
De rentes zijn nu nog lager dan ze waren, en de WOZwaarde is flink omhoog. Ik denk er daarom over om het kortlopende deel wat te verhogen (straks bij aflopen periode nog zo'n 25k). WOZ en inkomen zijn ruimschoots voldoende om daar bijvoorbeeld 80k voor 3j rentevast te lenen. Resultaat is 55k "over" die ik op een langer lopend deel met grofweg 2x zo hoog rentepercentage zou kunnen aflossen. Resultaat is minder rente bij een gelijke schuld.
Om voor te sorteren op de mogelijke reflexreactie: Ik begrijp dat investeren van die 55k naar verwachting nog meer oplevert, maar verwacht dat mijn wederhelft dat geen prettig idee vindt en wil daar gehoor aan geven door de leverage richting stocks niet te vergroten. Vandaar de beperking tot de inzet voor hypotheek.
Ergens denk ik dat dit vast niet gewenst is door de bank, anderzijds is hypotheekgeld op mijn rekening ineens niet meer te onderscheiden van ander geld op mijn rekening en is een aflossing een aflossing. Ik denk vast te eenvoudig, wie roept?
[ Voor 15% gewijzigd door DualDevil op 30-09-2021 12:23 ]
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Vergeet niet dat op-naam-van-kind wel gedoe kan voorkomen met schenkbelasting of (worst-case) erfbelasting. Ooit moet dat geld immers van naam A naar naam B over, en die paar euro per jaar over 18 jaar is prima. Lump-sum aan het einde krijgt ineens een staartje.Johnny schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:09:
[...]
Mijn ervaring is dat spaarrekeningen voor kinderen tegenwoordig weinig voordelen bieden. Belegingsrekeningen maakt het beheer ingewikkeld. Voor de belastingdienst is het nog steeds jouw vermogen, maar nu moet je het opeens op meerdere plekken beheren. Als je dan eerlijk wil verdelen tussen kinderen moet je je beleggingen perfect synchroniseren anders krijgt het ene kind later een ander bedrag omdat je andere verdeling had? Een grote hoop en later verdelen op het moment dat je wil schenken is veel eenvoudiger.
Bovendien hoeven 'grote uitgaven' waarvoor je dan naar hun eigen geld zou wijzen (rijlessen/auto kopen/woning inrichting) niet synchroon te lopen. Elk kind maakt die stappen op een andere leeftijd.
Wat is daarvan dan de invloed op die grote anonieme stapel...
Het gaat altijd over een goede balans vinden.Wozmro schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:24:
Wat betreft kinderen en geld vind ik het best moeilijk.
Geld is een middel, en niemand anders dan henzelf gaan bepalen of ze op hun 30e een huis moeten hebben of huren, en hoe groot dat moet zijn of hoe veel geld er op de rekening staat.
Gewoon een bewustzijn creeren, en uitleggen, niet gaan managen.
Mijn dochter en haar vriend zijn 27 en 31, en zitten in het dilemma tussen kopen en huren.
Voorlopig huren ze, omdat mijn dochter als specialist in opleiding niet weet waar ze binnen 3 jaar werk kan vinden. Ze dachten dat huren ALTIJD geld weg gooien is, en dat is het dus niet. Je koopt ook een stukje flexibiliteit.
Tot voor kort was de registratiebelasting in België 6%, met wat leninings en notariskosten er bij kom je aan een overdrachtskost van 10%. Als je dan vastgoed koopt, en je moet het te snel verkopen, dan verlies je dat gewoon. Voor een huis van 400K is dat ook 40k, en daar kan je al even van huren... , en de grotere kosten zijn voor de eigenaar.
Anderzijds, je mist 3 jaar potentiële waardestijging. Maar ondertussen zit hun spaargeld daar wel in, en nu is dat belegd en brengt het ook iets op.
Hoe veel dat is... tja, mijn kristallen bol is vandaag een beetje troebel.
Dat is het soort gesprek dat ik met mijn dochter en vriend heb. Dat maakt gewoon dat ze bewuster beslissen en de zaak van meerdere kanten bekijken dan alleen "huren is geld weg gooien".
Of en wanneer ze dan kopen, dat ga ik niet bepalen, dat moeten ze zelf doen.
Dus ik probeer mijn kinderen te informeren, als ze advies willen en het vragen zal ik het geven, maar als ze het niet volgen, dan ben ik ook niet boos of zo. Ik wil helpen, soms ook financieel, maar ik ga hun leven niet bepalen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je kan wel proberen om exact hetzelfde te doen voor je kinderen, 100% lukt toch niet.Xanaroth schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:56:
[...]
Vergeet niet dat op-naam-van-kind wel gedoe kan voorkomen met schenkbelasting of (worst-case) erfbelasting. Ooit moet dat geld immers van naam A naar naam B over, en die paar euro per jaar over 18 jaar is prima. Lump-sum aan het einde krijgt ineens een staartje.
Bovendien hoeven 'grote uitgaven' waarvoor je dan naar hun eigen geld zou wijzen (rijlessen/auto kopen/woning inrichting) niet synchroon te lopen. Elk kind maakt die stappen op een andere leeftijd.
Wat is daarvan dan de invloed op die grote anonieme stapel...
Ik heb de studies van mijn kinderen betaald tot ze afstudeerden. Eentje heeft dan in 5 jaar gedaan, 2 anderen in 6 jaar, en de jongste zal er 7 jaar over doen. Dat ga ik echt niet compenseren.
Rijbewijs: ik heb zelf de lessen gegeven, en betaal het eerste examen.
En ze krijgen allemaal een gelijkaardige oprotpremie, gelukkig moeten we daarover in B geen schenkbelastingen betalen.
Hier een 'normale' beleggingsrekening bij BrandNewDay, 100% aandelen, vooralsnog op onze naam ipv die van het kind.Blik1984 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:58:
Kost wat vermogensbelasting maar wil (terugkijkend op hoe ik zelf met geld omging in de periode ~18-24) zef controle houden vooralsnog.
Als ze oud genoeg is open ik bij de lokale bank ook een betaal en spaarrekening maar dat is voornamelijk bedoeld voor zakgeld, geld van grootouders en om mee te leren hoe geld eigenlijk werkt.
De bulk wordt belegd in ons beheer en gebruiken we tzt voor een relevant doel. Rijbewijs, studie, autotje, woning etc.
[ Voor 14% gewijzigd door GG85 op 30-09-2021 16:58 ]
Ik ben zelf gaan beleggen, dat hebben mijn ouders nooit voor mij gedaan. Kreeg sowieso geen steun in studietijd, tijdens aanschaf eerste woning, etc. Dus ik zit nu met een redelijke studieschuld, maar inmiddels ook een beleggingsportefeuille die dat opheft.
Maar eerlijk gezegd wil ik die portefeuille niet zo snel gebruiken voor de zaken die hier vaak genoemd worden: woning, verbouwing, inrichting, etc. Tot nu toe heb ik de luxe dat ik eraf kan blijven en die zaken zonder mijn beleggingen kan betalen. En mijn studieschuld ga ik zeker niet in 1 keer aflossen.
Maar ik vraag me soms dus wel een beetje af wat ik uiteindelijk ga doen met het geld uit mijn beleggingen. Soms leggen wij onszelf wel wat 'beperkingen' op, maar ik probeer ook wel te genieten van de mogelijkheden die we hebben, al voelt dat soms dus lastig omdat het kan interen op de spaarratio of reserves die we hebben.
Hoe kijken anderen hiernaar? Hebben jullie een moment in gedachten wanneer je het geld wil gaan gebruiken? En voor wat?
Maar eerlijk gezegd wil ik die portefeuille niet zo snel gebruiken voor de zaken die hier vaak genoemd worden: woning, verbouwing, inrichting, etc. Tot nu toe heb ik de luxe dat ik eraf kan blijven en die zaken zonder mijn beleggingen kan betalen. En mijn studieschuld ga ik zeker niet in 1 keer aflossen.
Maar ik vraag me soms dus wel een beetje af wat ik uiteindelijk ga doen met het geld uit mijn beleggingen. Soms leggen wij onszelf wel wat 'beperkingen' op, maar ik probeer ook wel te genieten van de mogelijkheden die we hebben, al voelt dat soms dus lastig omdat het kan interen op de spaarratio of reserves die we hebben.
Hoe kijken anderen hiernaar? Hebben jullie een moment in gedachten wanneer je het geld wil gaan gebruiken? En voor wat?
Heel herkenbaar verhaal. Bij ons was er niet veel dus moest het doen met een klein spaarrekeningetje toen ik 18 werd.
Van 18 tot ~28 alles wat er binnenkwam uitgegeven, lifestyle inflation to the max en daarna wat gaan beleggen (hele hoop slechte beleggingen) en sinds een paar jaar bijna alleen nog maar in de goedkope en gespreidde ETF's.
Koop ook niets van onze beleggingen en ze zijn ook alleen maar bedoeld om RE te gaan (dat is ook wel een beetje de strekking van een FO topic, FIRE).
Vooralsnog hoop ik rond de 55 wel 'klaar' te zijn met werken. Alsin dat ik dan kan stoppen en het dus niet meer hoeft.
In de tussentijd werk ik 4x9 ipv 5x8 en heb dus al een dag 'vrij' hoewel daar met de komst van een kleine binnekort verandering in gaat komen, dan wordt het een papadag.
Beleggingen zie ik niet als buffer, daar hebben we spaargeld voor en daar teren er ook redelijk makkelijk op in als dat nodig is.
Heb ook niet het gevoel dat we onszelf beperken door relatief veel te beleggen maandelijks. Hoewel als ik nadenk wat we er maandelijks mee kunnen doen dat behoorlijk veel is (mijn eerste auto koste minder dan de maandelijkse FO inleg nu). Mentaal is de FO inleg en de pot in elk geval 'heilig' en die wijzigen we dan ook niet (hooguit omhoog) en komen we ook niet aan behalve om straks van te 'rentenieren'.
Om het bruggetje naar de discussie rondom kinderen te leggen: ik ben eigenlijk wel blij dat ik niet ben opgegroeid in 'rijkdom' (wbt financien). Ok, leuke erfenis was leuk geweest maar wil mijn toekomstige kind toch ook echt opvoeden met een 'werken voor je geld' mindset. Denk dat er tegen de tijd dat het 18 is een leuk bedrag belegd staat maar zoals ik er nu in sta houdt ik de precieze saldoinformatie voor mezelf.
Ken van dichtbij een ondernemer die zelf uit een bijstandsgezin komt en halverwege de 40 zijn eigen bedrijf voor tientallen miljoenen heeft verkocht. Hoe goed je je kinderen ook opvoed, zijn kinderen hebben allebei een air/instelling waarin je merkt dat ze weten dat 'ze toch wel gebakken zitten' en dat vind ik geen positieve. Nu is dat in die situatie heel lastig te voorkomen maar het laat wel pijnlijk duidelijk zien wat geld kan doen met iemand's karakter.
Van 18 tot ~28 alles wat er binnenkwam uitgegeven, lifestyle inflation to the max en daarna wat gaan beleggen (hele hoop slechte beleggingen) en sinds een paar jaar bijna alleen nog maar in de goedkope en gespreidde ETF's.
Koop ook niets van onze beleggingen en ze zijn ook alleen maar bedoeld om RE te gaan (dat is ook wel een beetje de strekking van een FO topic, FIRE).
Vooralsnog hoop ik rond de 55 wel 'klaar' te zijn met werken. Alsin dat ik dan kan stoppen en het dus niet meer hoeft.
In de tussentijd werk ik 4x9 ipv 5x8 en heb dus al een dag 'vrij' hoewel daar met de komst van een kleine binnekort verandering in gaat komen, dan wordt het een papadag.
Beleggingen zie ik niet als buffer, daar hebben we spaargeld voor en daar teren er ook redelijk makkelijk op in als dat nodig is.
Heb ook niet het gevoel dat we onszelf beperken door relatief veel te beleggen maandelijks. Hoewel als ik nadenk wat we er maandelijks mee kunnen doen dat behoorlijk veel is (mijn eerste auto koste minder dan de maandelijkse FO inleg nu). Mentaal is de FO inleg en de pot in elk geval 'heilig' en die wijzigen we dan ook niet (hooguit omhoog) en komen we ook niet aan behalve om straks van te 'rentenieren'.
Om het bruggetje naar de discussie rondom kinderen te leggen: ik ben eigenlijk wel blij dat ik niet ben opgegroeid in 'rijkdom' (wbt financien). Ok, leuke erfenis was leuk geweest maar wil mijn toekomstige kind toch ook echt opvoeden met een 'werken voor je geld' mindset. Denk dat er tegen de tijd dat het 18 is een leuk bedrag belegd staat maar zoals ik er nu in sta houdt ik de precieze saldoinformatie voor mezelf.
Ken van dichtbij een ondernemer die zelf uit een bijstandsgezin komt en halverwege de 40 zijn eigen bedrijf voor tientallen miljoenen heeft verkocht. Hoe goed je je kinderen ook opvoed, zijn kinderen hebben allebei een air/instelling waarin je merkt dat ze weten dat 'ze toch wel gebakken zitten' en dat vind ik geen positieve. Nu is dat in die situatie heel lastig te voorkomen maar het laat wel pijnlijk duidelijk zien wat geld kan doen met iemand's karakter.
[ Voor 25% gewijzigd door GG85 op 30-09-2021 17:23 ]
Volgens mij kun je beter niet alles in 1x verkopen. Natuurlijk, de waarde is nu hoog, maar waarom zou die niet verder omhoog gaan? Beurzen staan ook ATH, dus wat schiet je er mee op? Paar honderd k ergens stallen kost je ook -0,5% tot -1%.trekker22 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:47:
[...]
ik reageer op Rubbergrover en iedereen die meedenkt hartelijk dank.
- 18x keer in verhuurde staat is wat de makelaar wel mogelijk schat; verkoop ook liefst in verhuurde staat. Zelf ook vaak zo aan "moeten" kopen
- ik laat de makelaar eens nadenken over de prijsstellingen over in stukken of in 1x. In 1x geeft denk ik wel "minder" gedoe in de tijd
- vastgoed geeft wel een mooie cashflow. Echter als ik die 1000k overwaarde binnen haal, dan kan ik ook gewoon veel rustiger worden in de groei van vermogen. Zeker als ik accepteer dat mijn vermogen ook mag afnemen in de komende 40 jaar
- angst voor ETFs is er deels omdat ik alleen groei heb meegemaakt. Ik denk dat met een goede buffer ik er prima mee kan slapen. In deze oriëntatie maanden ga ik vast mijn aankoop bedrag in ETF verhogen per maand.
Het lijkt me wel goed dat je gaat herbalanceren. Je hebt nu 80% in vastgoed. Verkoop die panden gewoon 1 voor 1 en koop voor de verkoopprijs ETFs aan. Voordeel is dat je kunt cherry picken. Panden met de meeste ellende verkopen. In de huidige markt wordt alles toch wel goed verkocht. Verkoop totdat je 50/50 in vastgoed/ ETF zit. Stort de beurs in over 2 jaar? Pech, maar je hebt nog vastgoed. Stort vastgoed in? Pech, maar je hebt de ETFs nog.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Dit is tricky. Je betaalt in beide gevallen VRH over het bedrag ook al staat het op naam van het kind (tot het kind 18 is). Echter, als het op jouw naam staat moet je het als gift geven en dat is gemaximaliseerd per jaar.GG85 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:52:
[...]
Hier een 'normale' beleggingsrekening bij BrandNewDay, 100% aandelen, vooralsnog op onze naam ipv die van het kind.
Kost wat vermogensbelasting maar wil (terugkijkend op hoe ik zelf met geld omging in de periode ~18-24) zef controle houden vooralsnog.
Als ze oud genoeg is open ik bij de lokale bank ook een betaal en spaarrekening maar dat is voornamelijk bedoeld voor zakgeld, geld van grootouders en om mee te leren hoe geld eigenlijk werkt.
De bulk wordt belegd in ons beheer en gebruiken we tzt voor een relevant doel. Rijbewijs, studie, autotje, woning etc.
Ik heb zelf ook een BND beleggings rekening voor onze dochter op haar naam.
Mja er zullen er vast ook tussen zitten die vinden dat jij ook in rijkdom bent opgegroeid... Rijkdom is relatief, er zijn genoeg kinderen van bijstand ouders die helemaal geen cent te makken hebben...GG85 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:16:
Heel herkenbaar verhaal. Bij ons was er niet veel dus moest het doen met een klein spaarrekeningetje toen ik 18 werd.
Om het bruggetje naar de discussie rondom kinderen te leggen: ik ben eigenlijk wel blij dat ik niet ben opgegroeid in 'rijkdom' (wbt financien).
. Hoe goed je je kinderen ook opvoed, zijn kinderen hebben allebei een air/instelling waarin je merkt dat ze weten dat 'ze toch wel gebakken zitten' en dat vind ik geen positieve. Nu is dat in die situatie heel lastig te voorkomen maar het laat wel pijnlijk duidelijk zien wat geld kan doen met iemand's karakter.
Ik ben blij dat mijn ouders gewoon een koophuis hadden en nooit financiële zorgen hadden. Nouja, dat hadden ze soms wel als ze weer moesten gaan bedenken op welke spaarrekening ze hun geld het beste voor xx jaar konden vastzetten. Zorgen zijn relatief, zelfs mensen met veel geld hebben er af en toe misschien zorgen over...
En: die kinderen van die rijke man zullen inderdaad wel het gevoel hebben dat het goedkomt. En dat komt het ook wel! Met zoveel geld bij je vader kan je je wel een fout permitteren. Ik zat met 50k spaargeld al in de stress om mijn vaste contract op te zeggen, bang dat ik straks 'geen baan en geen geld' zou hebben. Slaat nergens op, want werk genoeg. Maar toch: geld beperkt mij ook. Ik kan niet even 4 jaar stoppen met werken om een nieuwe HBO opleiding te starten. Helaas, kon ik dat maar! Had ik maar een paar miljoen op de bank zodat ik zorgeloos ontslag kon nemen en mij meer gaan richten op mezelf in plaats van mijn financiële plichten....
Tenzij je tienduizenden euro's voor haar wil sparen kun je het relatief snel schenken. Daarnaast kun je ook gewoon het collegegeld/rijbewijs/keuken voor haar betalen. Geen belasting haan die daar naar kraait.Torgo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:11:
[...]
Dit is tricky. Je betaalt in beide gevallen VRH over het bedrag ook al staat het op naam van het kind (tot het kind 18 is). Echter, als het op jouw naam staat moet je het als gift geven en dat is gemaximaliseerd per jaar.
Ik heb zelf ook een BND beleggings rekening voor onze dochter op haar naam.
Het nadeel is vooral dat op het moment dat je kind 18 is je niet meer over haar geld te zeggen hebt. Als ze op dat moment tegen haar foute vriendjes opschept dat ze 10.000eur heeft kan t wel eens heel snel op zijn
Probleem is wel dat er misschien een risico is op dit soort mechanismen:President schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:55:
[...]
En: die kinderen van die rijke man zullen inderdaad wel het gevoel hebben dat het goedkomt. En dat komt het ook wel! Met zoveel geld bij je vader kan je je wel een fout permitteren.
https://www.cnbc.com/2017...ery-winners-go-broke.html
En opvoeding is ook maar so much. Ik heb van dichtbij vele zuinige familieleden zien veranderen toen ze een partner kregen die heel anders in het leven stond

Maar wat je in de rest van je post ook aangeeft, voor de ene soort zorgen komt er een andere voor in de plaats. Denk dat het belangrijkste ook is dat je vooral negatieve prikkels wegneemt voor jezelf en eventuele kinderen, zoals schulden, verminderde leefomstandigheden door geldproblemen, etc.
Maar, volgens mij zijn dat vooral mensen die van niks hebben ineens veel hebben. Daar is de kans dat het fout gaat denk ik ook een stuk groter. Als ik 10 miljoen win dan weet ik wel zeker dat ik niet binnen een paar jaar failliet ben. Die eerdere ondernemer heeft daar ook weet ik veel hoeveel jaar voor gewerkt, dus die zal ook wel een stuk intelligentie en geld bewustzijn bezitten en hebben meegegeven aan zijn kinderen. Dat die kinderen 'anders denken' is misschien hun FO mindset :-Pfinsdefis schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:09:
[...]
Probleem is wel dat er misschien een risico is op dit soort mechanismen:
https://www.cnbc.com/2017...ery-winners-go-broke.html
En opvoeding is ook maar so much. Ik heb van dichtbij vele zuinige familieleden zien veranderen toen ze een partner kregen die heel anders in het leven stond![]()
Maar wat je in de rest van je post ook aangeeft, voor de ene soort zorgen komt er een andere voor in de plaats. Denk dat het belangrijkste ook is dat je vooral negatieve prikkels wegneemt voor jezelf en eventuele kinderen, zoals schulden, verminderde leefomstandigheden door geldproblemen, etc.
En uiteindelijk: geld is maar geld! Lekker boeiend als je verkeerde keuzes maakt en al je geld kwijt bent. Ik sta liever morgen 1 miljoen euro rood, dan dat ik mijn zoon morgen verlies. Als mijn vrouw morgen te horen krijgt dat ze nog maar een jaar te leven heeft, dan zou ik bij wijze van ook mijn huis verkopen om dat laatste jaar fantastische herinneringen te maken met de kinderen! Bij wijze van, mijn vrouw en ik zijn niet zo materialistisch ingesteld en hebben die reizen niet nodig.
Los zijn van (geld)zorgen en 'weten' dat het wel goed komt, dat is toch prachtig? En als mijn ouders 20 miljoen zouden hebben, dan weet ik altijd dat welke keuzes ik ook maak.
Zo ben ik jaren geleden met mijn vrouw in gemeenschap van goederen getrouwd, terwijl ik haar op dat moment pas 9 maanden kende... Inmiddels nog geen 7 jaar verder en twee fantastische zoontjes van 4,5 en 2,5. Ik ging ook trouwen met het idee dat als het niks zou worden, ik 'alleen maar geld kwijt zou kunnen zijn'... Wetende dat mijn ouders een afbetaald huis hadden en een paar ton op de rekening :-)
Als de beurs zo door blijft gaan kan het aardig oplopenR.van.M schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:05:
[...]
Tenzij je tienduizenden euro's voor haar wil sparen kun je het relatief snel schenken. Daarnaast kun je ook gewoon het collegegeld/rijbewijs/keuken voor haar betalen. Geen belasting haan die daar naar kraait.
Het nadeel is vooral dat op het moment dat je kind 18 is je niet meer over haar geld te zeggen hebt. Als ze op dat moment tegen haar foute vriendjes opschept dat ze 10.000eur heeft kan t wel eens heel snel op zijn
Ik heb ook de oude gemeenschap van goederen met mijn vrouw. Maar goed, in ons geval makkelijk praten, aangezien we vanaf de studie al samen zijn.President schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:21:
[...]
Zo ben ik jaren geleden met mijn vrouw in gemeenschap van goederen getrouwd, terwijl ik haar op dat moment pas 9 maanden kende... Inmiddels nog geen 7 jaar verder en twee fantastische zoontjes van 4,5 en 2,5. Ik ging ook trouwen met het idee dat als het niks zou worden, ik 'alleen maar geld kwijt zou kunnen zijn'... Wetende dat mijn ouders een afbetaald huis hadden en een paar ton op de rekening :-)
Op zich vind ik je houding t.o.v. geld wel heel ontspannen, daar kunnen velen iets van leren. Alleen is het natuurlijk niet voor iedereen weggelegd om te zeggen dat 'het maar geld is'. Ik heb ook scheidingen gezien waarbij mensen echt moesten knokken om nog een dak boven hun hoofd te houden.
Wat ik meer bedoelde te zeggen in mijn eerdere post is denk ik ook dat financiële opvoeding + een ruime financiële ondersteuning elkaar soms kunnen bijten, omdat voor de kinderen het hebben en laten groeien van geld vanzelfsprekend is geworden.
Ik wordt even getriggered door wat opmerkingen in jullie posts @President & @finsdefis , over de 'belangrijkheid van geld' en de houding ten opzichte van geld.
@President Je hebt helemaal gelijk dat het 'maar geld is' , er zijn altijd levensveranderende gebeurtenissen die je niet kan voorspellen en waarbij je horizon zo kort wordt dat je het maximale eruit wil halen. Maar in een andere post heb je het over 50K en zenuwen dat je geen nieuwe baan zou krijgen. Of dat je toch maar niet die studie doet want dat is wel een aanslag op het inkomen. @finsdefis geeft aan dat je een ontspannen houding hebt ten opzichte van geld. Ik vindt die juist (slechts op basis van deze posts hoor en ik haal het aan om een ander punt in te brengen
) niet zo ontspannen. Uitstellen van dromen of wensen om zaken met geliefden te delen om financieel een betere positie te behouden is vaak niet de juiste keuze. En is vaker gebaseerd op angst en gespannen voet leven met geld en de toekomst. Het maar wat als X gebeurd. En dan kom je op de calamiteiten zoals ziekte , echtscheidingen etc.
Juist het niet doen van dingen die je graag zou willen doen in rustig vaarwater is funest, uit eigen ervaring ga je bij dat soort levensveranderende gebeurtenissen juist niet het maximale eruit halen. Je bent veel te druk met overleven. En als je het wel doet, is het natuurlijk wel mooi maar ook heel wrang, want het is terugkijken op een mooie gebeurtenis in een zwarte periode.
Ik zou juist zeggen, stel niets uit als het echt iets is dat je graag wil doen en veel waarde aan je leven toevoegt. Want dan heb je de mooie herinnering in een goede periode. En dat is heel veel waard.
@President Je hebt helemaal gelijk dat het 'maar geld is' , er zijn altijd levensveranderende gebeurtenissen die je niet kan voorspellen en waarbij je horizon zo kort wordt dat je het maximale eruit wil halen. Maar in een andere post heb je het over 50K en zenuwen dat je geen nieuwe baan zou krijgen. Of dat je toch maar niet die studie doet want dat is wel een aanslag op het inkomen. @finsdefis geeft aan dat je een ontspannen houding hebt ten opzichte van geld. Ik vindt die juist (slechts op basis van deze posts hoor en ik haal het aan om een ander punt in te brengen
Juist het niet doen van dingen die je graag zou willen doen in rustig vaarwater is funest, uit eigen ervaring ga je bij dat soort levensveranderende gebeurtenissen juist niet het maximale eruit halen. Je bent veel te druk met overleven. En als je het wel doet, is het natuurlijk wel mooi maar ook heel wrang, want het is terugkijken op een mooie gebeurtenis in een zwarte periode.
Ik zou juist zeggen, stel niets uit als het echt iets is dat je graag wil doen en veel waarde aan je leven toevoegt. Want dan heb je de mooie herinnering in een goede periode. En dat is heel veel waard.
Geld is niet belangrijk zolang je genoeg hebt. Anders gaat het flink negatief werken op je levensgeluk.
Is ook zo, maar soms slaan mensen door in het vergaren van steeds meer geld om steeds kleinere risico's af te dekken. Juist in dit soort trajecten naar FO waar het doel uiteindelijk een x bedrag is. En naarmate de bedragen groter worden de onzekerheid juist lijkt toe te nemen in plaats van af te nemen. Dat zie je ook terug in discussies rondom de grootte van cash noodfondsen.pirke schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:40:
Geld is niet belangrijk zolang je genoeg hebt. Anders gaat het flink negatief werken op je levensgeluk.
Het gaat dan juist vaak een soort van tegenwerken in het leven van nu , terwijl de keuzes wellicht anders zouden zijn geweest op het moment dat er nog niet zoveel kapitaal aanwezig was.
Het uitstellen van (ik pak even een mooie positieve) een half jaar naar Japan in goede gezondheid versus het wel doen op het moment dat je nog 6 maanden te leven hebt is altijd zonde. Als het iets is dat je altijd graag hebt willen doen, zou ik het altijd doen als je gezond bent. Of toch die droom studie. Altijd doen. Die paar maanden eerder op bedrag X is echt niet heel belangrijk.
Ook al weet je dat pas als je of op het doel aankomt en er teveel voor hebt gelaten of als er zich echt iets voordoet in de richting van een gezondheidscalamiteit. En het niet meer kan.
Geld is inderdaad maar geld, en als je eenmaal boven de zorgen uit komt van de eindjes aan elkaar moeten knopen naar iets ruimte hebben in financieel opzicht is het vaak moeilijk als het kapitaal groeit om dat geld niet weer een reden tot terughoudendheid en/of zorg te laten zijn. Simpelweg omdat er allerlei scenario's ook nog zouden kunnen voorkomen en daarom maar zo snel mogelijk nog meer geld te sparen. Ten koste van de belangrijkere dingen in het leven.
Tsja ieder zo zijn ding. Zelf ben ik erg zuinig. Per maand heb ik circa net zoveel nodig als iemand die in de bijstand zit. Het geld wat ik overhoud beleg ik. Echter ga ik wel 1 keer per jaar normaal gesproken op een grote vakantie en nog een keer in het jaar met een wat kleinere vakantie.CornermanNL schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:31:
[...]
Is ook zo, maar soms slaan mensen door in het vergaren van steeds meer geld om steeds kleinere risico's af te dekken. Juist in dit soort trajecten naar FO waar het doel uiteindelijk een x bedrag is. En naarmate de bedragen groter worden de onzekerheid juist lijkt toe te nemen in plaats van af te nemen. Dat zie je ook terug in discussies rondom de grootte van cash noodfondsen.
Het gaat dan juist vaak een soort van tegenwerken in het leven van nu , terwijl de keuzes wellicht anders zouden zijn geweest op het moment dat er nog niet zoveel kapitaal aanwezig was.
Het uitstellen van (ik pak even een mooie positieve) een half jaar naar Japan in goede gezondheid versus het wel doen op het moment dat je nog 6 maanden te leven hebt is altijd zonde. Als het iets is dat je altijd graag hebt willen doen, zou ik het altijd doen als je gezond bent. Of toch die droom studie. Altijd doen. Die paar maanden eerder op bedrag X is echt niet heel belangrijk.
Ook al weet je dat pas als je of op het doel aankomt en er teveel voor hebt gelaten of als er zich echt iets voordoet in de richting van een gezondheidscalamiteit. En het niet meer kan.
Geld is inderdaad maar geld, en als je eenmaal boven de zorgen uit komt van de eindjes aan elkaar moeten knopen naar iets ruimte hebben in financieel opzicht is het vaak moeilijk als het kapitaal groeit om dat geld niet weer een reden tot terughoudendheid en/of zorg te laten zijn. Simpelweg omdat er allerlei scenario's ook nog zouden kunnen voorkomen en daarom maar zo snel mogelijk nog meer geld te sparen. Ten koste van de belangrijkere dingen in het leven.
Daarnaast is het zo dat als iets kapot gaat en ik het echt nodig heb ik het ook ga vervangen. En dan koop ik niet het duurste en beste product. Nee, ik ga voor kwaliteit en prijs. Liefst koop ik het goedkoopste product, maar soms weet je al van te voren dat je dat niet moet dan omdat de kwaliteit slecht is. In dat geval koop ik het wat duurdere product. En sommige gevallen zelfs bijna het duurste product.
[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 30-09-2021 22:26 ]
En dat is juist niet wat je je kinderen wilt leren. Ik neem aan dat iedere ouder wil dat zijn kind zich laten zelf kan redden. En dan niet dankzij de zak met geld van pappa en mamma, maar gewoon op eigen kracht (met hooguit een klein beetje hulp). En dan ook nog de nodige financiele kennis die ze dan kunnen leren van de ouders.GG85 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:16:
Inderdaad, en dat besef je pas als je eens een periode echt krap hebt gezeten, en er belangrijke dingen kunnen weg vallen.pirke schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:40:
Been there…. Don’t want to be there again.
Zeker, het gaat er ook niet om dat je geld dan maar moet uitgeven, maar het gaat erom dat je zaken die voor jou belangrijk zijn en waarde aan je leven toevegen wel doet op momenten dat de zon schijnt. Maar nu niet doet omdat er iets mis kan gaan, en die je 'ineens' wel zou doen als de tijd om wat voor reden ook beperkt is en nadat er iets is misgegaan. Omdat geld dan niet belangrijk is.Tommie12 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:32:
[...]
Inderdaad, en dat besef je pas als je eens een periode echt krap hebt gezeten, en er belangrijke dingen kunnen weg vallen.
Been there…. Don’t want to be there again.
Ik zeg dan doe het als je in een normale situatie zit. Het leven of in dit geval streven naar FO is niet alleen de eindstreep halen. Maar juist ook het kunnen uitvoeren van je dromen, doelen op momenten dat het kan, qua gezondheid , omstandigheden enzovoorts.
Om te wachten op een calamiteit om dan alsnog het geld uit te geven aan de droomreis, de tijd met de partner of tijd voor jezelf is eeuwig zonde. Juist de weg naar FO leent zich uitstekend om goed na te denken over wat je zou willen doen, dit plannen , zowel financieel als in tijd en het dan kunnen doen. Dat het niet alleen bij dromen blijft.
Maar de tendens is af en toe om juist dat soort doelen niet uit te voeren omdat er iets zou kunnen gebeuren dat de bottom line negatief kan beïnvloeden. En tegelijkertijd, maar als ik nog maar kort tijd zou hebben (met partner, zelf ) dan zou ik het wel doen want geld is niet belangrijk.
En dat is best tegenstrijdig. Als je FO reis puur is om de eindstreep te halen en een punt te zetten achter je werkzame carrière en alle keuzes daar op gericht zijn, dan kan je weleens hele waardevolle ervaringen overslaan die niet meer zo snel terugkomen. Of die je na FO , om exact dezelfde financiele redenen , in de vorm van calamiteiten , ook weer niet gaat doen. Want ook na de FO finish kan er nog van alles gebeuren waardoor het financiele plaatje er minder rooskleurig uit gaat zien.
De relatie met geld is dan een negatieve in plaats van een positieve. Geld is ten alle tijde slechts een middel, geen doel op zich. En als je teveel vasthoudt aan het middel dan mis je mooie doelen.
[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 01-10-2021 08:02 . Reden: typo ]
Als ik het nieuws de afgelopen dagen een beetje volg denk ik dat mijn houtkachel de beste investering is die ik afgelopen jaren gedaan heb. Dit raakt vooral de "onafhankelijk" kant van fo. En als de brandstof prijs zo hoog blijft denk ik dat de moestuin ook rendement gaat leveren. Ik heb het idee dat er gekke tijden aankomen, met problemen die met geld niet zomaar op te lossen zijn. Zijn er hier meer mensen die fo ook zien als "onafhankelijk van geld"?
Hout is ook niet bepaald goedkoop op dit moment toch?Remco d schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:25:
Als ik het nieuws de afgelopen dagen een beetje volg denk ik dat mijn houtkachel de beste investering is die ik afgelopen jaren gedaan heb. Dit raakt vooral de "onafhankelijk" kant van fo. En als de brandstof prijs zo hoog blijft denk ik dat de moestuin ook rendement gaat leveren. Ik heb het idee dat er gekke tijden aankomen, met problemen die met geld niet zomaar op te lossen zijn. Zijn er hier meer mensen die fo ook zien als "onafhankelijk van geld"?
Ik zie FO ook wel enigzins als onafhankelijk zijn in de bredere zin van het woord. Ik ben om die reden ook meer gecharmeerd van een huis met zonnepanelen en een warmtepomp dan van een huis die gebruik maakt van stadsverwarming/boiler. Dat heeft een financieel component dat ook zeker meespeelt, maar ook het overgeleverd zijn aan de grappen en grollen van derden heeft daar ook mee te maken.
Ik kan het even niet vinden maar was er niet zoiets als de 6 vormen van kapitaal? Financieel kapitaal is er één, sociaal kapitaal ook. Hout koop je niet, dat ruil of regel je door iemand te helpen kappen/opruimen. En het groeit in m'n tuin in overvloed. Zo heb ik altijd een hoop appels, de buurman teelt tomaten en een ander sla.
Nee, dat kost mij teveel tijd. Ik geloof nog altijd in schaal oplossingen voor de problemen binnen de samenleving. Een van de zaken waar het succes van de mensheid vandaan komt is het op grote schaap voedsel kunnen verbouwen. Nu is er op dit moment wel een en ander te veranderen op dat vlak gezien de klimaatproblemen, maar alles uit eigen achtertuin halen is niet iets dat ik zou doen. Ik heb wel een klein tuintje met wat groentes voor de fun, maar verder komt alles bij de groenteman vandaan.Remco d schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:25:
Ook de houtkachel zie ik niet als oplossing , simpelweg vanwege de fijnstof problemen en de vaak onprettige rooklucht van mensen die alles er maar in gooien. Het gaat er niet voor zorgen dat ik voor mijn grootste risico's opeens niet meer afhankelijk ben van geld.
Dat het systeem kraakt is een gegeven , maar om dat op te lossen zou ik veel meer tijd moeten stoppen in dingen die ik niet interessant vindt en niet als oplossing zie voor de hele samenleving , en dan doel ik op volledig zelfvoorzienend leven ergens achteraf. Ik heb kritiek op de samenleving, en ben het vaak niet eens met gekozen oplossingen, maar ik ben er wel graag onderdeel van.
Hier een airco, die kan ook prima verwarmen hoor. En met 12 MWh opbrengst vd zonnepanelen is het ook nog zeer goedkoop verwarmen. Alleen de badkamers stoken we met gas, zodat ze 's ochtends lekker warm zijn als we opstaan. De rest van de dag is er (op warm water verbruik na) geen gasverbruik.
Helemaal mee eens. Behalve de houtkachel dan. China ziet zijn nieuwe kolencentrales ook als een goede investering....Remco d schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:25:
Ik heb sterk het vermoeden dat houtkachels binnen 15 jaar verboden gaan worden, dus dan is het niet zo'n goede investering meer.
Maar verder; als ik er een goede mogelijkheid toe zag zou ik het liefst geheel zelfvoorzienend willen zijn. Off-grid, off-economy. Maar helaas is ook dát niet toekomstbestendig. Er is gewoon niet genoeg land voor iedereen om geheel zelfvoorziendend (en lekker inefficient) zijn eigen eten te verbouwen.
Maar ik probeer wel zoveel mogelijk onafhankelijkheid te creëren en dat gaat inderdaad verder dan alleen het financiële aspect.
Ik wil het niet gaan berekenen, maar ik denk dat de tomaten die ik soms in eigen tuin plant duurder zijn dan die in de winkel. Als mijn tomaten rijp zijn, dan kosten ze in de winkel minder dan 1€ per kg, en zaaigoed of plantjes kosten ook wel iets.Remco d schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:25:
Ik doe het voor de smaak en de fun, maar financieel heeft het geen echte impact.
Pff nou en of, ik hoorde van de week wel dat vrijdag de energieprijzen zouden stijgen. Toen ik donderdag keek waren de prijzen echter al 35% hoger dan mijn huidige contract.. Blijkt dat vandaag de prijzen nóg eens met 35% zijn gestegen! Ik heb dus mooi wel even wat partijen benaderd voor (hybride) warmtepomp en wat partijen voor zonnepanelen. Zouden de prijzen zo blijven (en salderen mogelijk blijven) dan wordt het nog bijna een interessant alternatief voor de beurs qua rendement.Remco d schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:25:
Zoals de vlag er nu bij hangt ben ik volgend jaar € 125/maand extra kwijt aan energielasten, ik ben bang dat ik dat er niet qua salaris (netto) bij krijg.
De prijzen blijven niet zo stijgen. Wees maar niet bang.
Domste wat je nu doen kunt is snel contract afsluiten op dit moment.
We gaan een lastige winter tegemoet, maar allerminst zeker dat de prijs structureel zo hoog blijft.
Dat wil niet zeggen dat je niet goed moet kijken naar isoleren en mogelijkheden om zelf energie op te wekken (altijd goed).
We gaan een lastige winter tegemoet, maar allerminst zeker dat de prijs structureel zo hoog blijft.
Dat wil niet zeggen dat je niet goed moet kijken naar isoleren en mogelijkheden om zelf energie op te wekken (altijd goed).
Hier ook redelijk geschrokken van de huidige prijzen en blij dat ik destijds 3 jaar vastgelegd hebt en ongeveer halverwege ben. Ons nieuwe huis wordt volledig elektrisch dus tegen die tijd maar weer kijken om het dak te vullen met panelen. Zeker met een elektrische auto en warmtepomp tikt een hogere energieprijs hard aan, al stijgen de prijzen van de alternatieven ook fors.
Vorig jaar was energie dan weer relatief goedkoop. Toen hoorde je er niemand over. Ik stap elk jaar over om de welkomstbonus mee te pakken en kijk 12 maanden later weer wie de goedkoopste is via de prijsvergelijker op een rode tech site met een hoofdletter T.
Vind je deze bewoording zelf nou ook niet lachwekkend?Deveon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:16:
Hier ook redelijk geschrokken van de huidige prijzen
Voor de meeste mensen in dit topic zijn energiekosten een klein tot marginaal deel van de totale kosten en verwaarloosbaar op het inkomen. De gasprijs die door het dak schiet beïnvloedt de spaarquote nauwelijks want voor de meeste mensen is het tientjes werk.
Niets overhouden elke maand en dan het nieuwe voorschotbedrag ontvangen, dan kan iemand zich mogelijk rotschrikken.
Het begon met schrikken en vier zinnen later is het rotschrikken. Hoezo mag ik niet schrikken dat de kale prijs in iets meer dan een jaar bijna verdubbeld? Oke, misschien was verbaasd een betere bewoording geweest, maar met een elektrische auto en warmtepomp gaan er best wat kWhtjes door mijn aansluiting heen hoor. Gelukkig kan ik nu nog salderen, maar dat gaat in 2023 ook afgebouwd worden.Rukapul schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Vind je deze bewoording zelf nou ook niet lachwekkend?
Voor de meeste mensen in dit topic zijn energiekosten een klein tot marginaal deel van de totale kosten en verwaarloosbaar op het inkomen. De gasprijs die door het dak schiet beïnvloedt de spaarquote nauwelijks want voor de meeste mensen is het tientjes werk.
Niets overhouden elke maand en dan het nieuwe voorschotbedrag ontvangen, dan kan iemand zich mogelijk rotschrikken.
Overigens hoef ik niet alleen te schrikken voor mijzelf, ik kan mij ook inleven in andere die er veel meer last van zullen of kunnen krijgen.
Van de week las ik wel een waarschuwing dat sommige energieleveranciers mogelijk niet voldoende ingekocht hebben en ze een herhaling van EnergieFlex niet uitsluiten. Goedkoop is soms duurkoop. Vergeet je vaak in de zomer vrij weinig kosten maakt en met name vooruitbetaald voor de winter. Bij faillissement ben je vooruitbetaling kwijt.oscar82 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:40:
Vorig jaar was energie dan weer relatief goedkoop. Toen hoorde je er niemand over. Ik stap elk jaar over om de welkomstbonus mee te pakken en kijk 12 maanden later weer wie de goedkoopste is via de prijsvergelijker op een rode tech site met een hoofdletter T.
Zelf ben ik trouwens gewoon te lui om over te stappen en betaal graag meer voor (écht) duurzame stroom.
In mijn ogen is jouw advies het domst om blind te volgen. Ik zou na afloop van mijn huidig contract bijna het dubbele gaan betalen voor gas. Van 69 ct naar 1,30. Opnieuw vastzetten voor een jr zou daar 1,13 van maken en uiteindelijk bij een andere aanbieder 3jr voor 96ct. De maximale boete bij overstappen is 250€ maar na 6mnd is dit nog maar 150€ en zo verder.Cyberpope schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:50:
De prijzen blijven niet zo stijgen. Wees maar niet bang.
bij niks doen had ik dus 720€ / 528€ per jaar meer gaan betalen. De tarieven gaan per half jaar en er gaat tussen nu en januari niks meer gebeuren (kijk naar alle landen om ons heen waar hetzelfde probleem is, dit lost NL of de EU niet ff 1,2,3 op). Dus ik zie niet in waarom dit dom is?
Wij verbruiken slechts 1200 kuub en zelfs dan is het dus absoluut geen 10tjes werk.
Dit komt uiteraard ook door het ontmoedigingsbeleid:
Consumenten Prijs gas inc belastingen:
:strip_exif()/f/image/LRE5TuTuPE3AkncumBVWzMWf.jpg?f=fotoalbum_large)
En zonder
:strip_exif()/f/image/Ys9jLclxV1aXOggWs16OnAQQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron:CBS
[ Voor 29% gewijzigd door Sander op 01-10-2021 17:08 ]
Kijk vooral eens hier naar:Tehh schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:34:
[...]
Pff nou en of, ik hoorde van de week wel dat vrijdag de energieprijzen zouden stijgen. Toen ik donderdag keek waren de prijzen echter al 35% hoger dan mijn huidige contract.. Blijkt dat vandaag de prijzen nóg eens met 35% zijn gestegen! Ik heb dus mooi wel even wat partijen benaderd voor (hybride) warmtepomp en wat partijen voor zonnepanelen. Zouden de prijzen zo blijven (en salderen mogelijk blijven) dan wordt het nog bijna een interessant alternatief voor de beurs qua rendement.
Zoals de vlag er nu bij hangt ben ik volgend jaar € 125/maand extra kwijt aan energielasten, ik ben bang dat ik dat er niet qua salaris (netto) bij krijg.
https://zonneboilermagazi...-200-liter-met-warmtepomp
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
(geen aandelen bij de shop, is als voorbeeld). Ik ben mij ook aan het orienteren, zoek alleen een goeie installateur.
Met zo'n 12 mWh opwek via zonnepanelen, bodemwarmtepomp, electrisch rijden en salderen heb ik momenteel mijn energiekosten aardig vastgezet. Maar salderen is belangrijk en voor de warmtepomp komen ook op gegeven moment onderhoudskosten erbij. Op lange termijn is het lastig te voorspellen wat prijzen gaan doen. Electriciteit zal nog veel meer opgewekt worden uit zon en wind, maar de vraag zal ook sterk toenemen, bij groot aanbod ook in omzetting naar waterstof. Voor gas en benzine zal de vraag afnemen, maar de prijs zal wellicht hoog blijven door belastingen om gebruik te ontmoedigen.
Door nu een contract af te sluiten voor 3 jaar voor 96 cent/m3 gas gok je er op dat de prijzen 3 jaar lang hoog blijven. Zakken ze in het voorjaar weer naar zo'n 70 cent/m3 dan zit jij nog 2,5 jaar aan je te hoge tarief vast.Sander schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:05:
[...]
In mijn ogen is jouw advies het domst om blind te volgen. Ik zou na afloop van mijn huidig contract bijna het dubbele gaan betalen voor gas. Van 69 ct naar 1,30. Opnieuw vastzetten voor een jr zou daar 1,13 van maken en uiteindelijk bij een andere aanbieder 3jr voor 96ct.
[...]
Dus ik zie niet in waarom dit dom is?
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik vind jouw houding in deze tenenkrommend elitair en hautain. Niet iedereen heeft deze keuzes of de mogelijkheden z’n huis te isoleren etc (huur/financieel), daarnaast gaat het absoluut niet om 10tjes werk.Rukapul schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Ons raakt het ook niet direct maar juist in het hele FO verhaal is bijv een stijging van 60€ per maand toch ook relevant om naar te kijken.
Dan kijk je naar die stijging, en dan? Wat kan je er tegen doen? Niets. Je kan je er druk om maken maar het is productiever om je druk te maken over zaken waar je wel invloed op hebt.
Nope, lees even mn hele bericht: in het voorjaar loopt mn contract al 6mnd en kost het me Max 150€ om terug te gaan naar die prijzen. Daarmee is mijn aanpak goedkoper dan niks doen: 6mnd is even ruwweg 600 kuub. Ga ik nu per januari naar 1,30 variabel dan kost me dat 60ct * 600RichieB schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:11:
[...]
Door nu een contract af te sluiten voor 3 jaar voor 96 cent/m3 gas gok je er op dat de prijzen 3 jaar lang hoog blijven. Zakken ze in het voorjaar weer naar zo'n 70 cent/m3 dan zit jij nog 2,5 jaar aan je te hoge tarief vast.
= 360€. Nu 156€ + 150€ boete. Maar dan ga je uit dat de prijzen direct terug gaan naar het niveau van 1 jaar geleden toen ik dit contract sloot. Alles er tussenin is winst.
@Sander Die € 1,30 waar je mee rekent is bizar hoog. Als je nu overstapt op het variabele tarief van NLE dan betaal je € 0,79 per m3.
12 milliwattuur per jaar is vrij weinigMagpie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:07:
Met zo'n 12 mWh opwek via zonnepanelen, bodemwarmtepomp, electrisch rijden en salderen heb ik momenteel mijn energiekosten aardig vastgezet. Maar salderen is belangrijk en voor de warmtepomp komen ook op gegeven moment onderhoudskosten erbij. Op lange termijn is het lastig te voorspellen wat prijzen gaan doen. Electriciteit zal nog veel meer opgewekt worden uit zon en wind, maar de vraag zal ook sterk toenemen, bij groot aanbod ook in omzetting naar waterstof. Voor gas en benzine zal de vraag afnemen, maar de prijs zal wellicht hoog blijven door belastingen om gebruik te ontmoedigen.
Eens dat je je niet druk moet maken op zaken waar je geen invloed op hebt.Zr40 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:15:
Dan kijk je naar die stijging, en dan? Wat kan je er tegen doen? Niets. Je kan je er druk om maken maar het is productiever om je druk te maken over zaken waar je wel invloed op hebt.
Maar als je van het gas af bent en je zonnepanelen dekken je elektraverbruik af (of iets meer) dan merk je helemaal niets van deze prijsstijging. Sterker nog, de terugleververgoeding is dan volgens mij ook hoger.
Je profiteert dan dus juist omdat je zelf ook een producent bent en beter kunt concurreren tegen fossiele energie.
Dus isoleren, van het gas af en zonnepanelen is wat je kunt doen hiertegen. Of eigenlijk: al had moeten doen. Want dit zat er een keer aan te komen natuurlijk.
Dat tarief van NLE klopt echt niet (lang) meer hoor. Hun 1 jaarstarief is € 1,498 per m³ en hun 3 jaarstarief is € 1,224 per m³.RichieB schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:20:
@Sander Die € 1,30 waar je mee rekent is bizar hoog. Als je nu overstapt op het variabele tarief van NLE dan betaal je € 0,79 per m3.
De energiekosten waren inderdaad een klein tot marginaal deel, maar met de huidige prijzen verdubbelen mijn energielasten en ben ik straks 1 maandsalaris kwijt aan energiekosten. Dat noem ik geen 'klein tot marginaal deel' meer.Rukapul schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Het is ook niet alleen de gasprijs hé, energie kon je vorig jaar afsluiten voor circa € 0,20/kWh, daarvoor betaal je nu ook al snel € 0,33/kWh (bij een contract van 1 jaar) of € 0,30/kWh (bij een contract voor 3 jaar).
Waarom zou je een vast contract aangaan op het moment dat de prijzen hoger staan dan ooit? Flexibele tarieven zijn nog steeds te krijgen rond de 80 cent/m3 gas en 23 cent/kWh stroom. Ja, die gaan straks ook omhoog. Maar niemand weet hoe hoog en voor hoe lang.
Vergelijk bij de aanbieders 1jr vast eens met variabel, dan zie je wel dat degene die nu nog laag zitten met variabel dat niet lang gaan volhouden, anders kunnen ze in het rijtje bij energieflex.RichieB schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:20:
Kijk naar de 1 jaars tarieven en dan heb je een aardig idee hoe snel het die kant op gaat. En als je nu de sprongen ziet tussen variabel&1&3 jaar zie je ook wel wat de richting gaat zijn. Dus daarom liever vastzetten en evt contract openbreken dan de trend door zien zettenRichieB schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:55:
Waarom zou je een vast contract aangaan op het moment dat de prijzen hoger staan dan ooit? Flexibele tarieven zijn nog steeds te krijgen rond de 80 cent/m3 gas en 23 cent/kWh stroom. Ja, die gaan straks ook omhoog. Maar niemand weet hoe hoog en voor hoe lang.
[ Voor 39% gewijzigd door Sander op 01-10-2021 19:58 ]
Eigenlijk ben je met een vast contract aan het wedden tegen de energie inkopers van de energiemaatschappijen. Die zegen nu: wij denken dat we de komende 3 jaar met een tarief van X nog geld kunnen verdienen. Je kan dan 3 jaar lang X betalen of gewoon de flexibele tarieven bijven betalen. Stijgen die opeens zo hard dat tarief X voordeliger was geweest dan heeft de inkoper dat verkeerd ingeschat, wat een hele dure fout is. Blijven ze (net) onder X dan ben je goedkoper uit en verdient de energiemaatschappij aan die jaarcontracten.
Contracten aangaan en dan later weer openbreken met boetes hou ik niet zo van. Je kiest ergens bewust voor, of je doet het niet. Andersom zou ook lekker zijn: we verhogen halverwege toch de tarieven, sorry, hier is een kleine vergoeding daarvoor..
Contracten aangaan en dan later weer openbreken met boetes hou ik niet zo van. Je kiest ergens bewust voor, of je doet het niet. Andersom zou ook lekker zijn: we verhogen halverwege toch de tarieven, sorry, hier is een kleine vergoeding daarvoor..
[ Voor 19% gewijzigd door RichieB op 01-10-2021 20:05 ]
En het mooie aan zo'n variabel tarief is dat het zomaar *poef* omhoog kan.RichieB schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:20:
Tja dat is hoe het spel gespeeld wordt en dat is ook exact waar de maatschappij andersom bestaande klanten wegjaagt door nooit dezelfde tarieven te bieden als voor nieuwe klanten. Maar goed dat is een morele discussie en eentje waar ik in geval van energiemaatschappijen geen enkel medelijden heb. Als die mij als klant hadden willen binden dan kunnen ze om te beginnen mij dezelfde tarieven bieden bij verlenging als dat ze andere klanten bieden, dan mogen ze die welkomstbonus nog houden ookRichieB schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:01:
Eigenlijk ben je met een vast contract aan het wedden tegen de energie inkopers van de energiemaatschappijen. Die zegen nu: wij denken dat we de komende 3 jaar met een tarief van X nog geld kunnen verdienen. Je kan dan 3 jaar lang X betalen of gewoon de flexibele tarieven bijven betalen. Stijgen die opeens zo hard dat tarief X voordeliger was geweest dan heeft de inkoper dat verkeerd ingeschat, wat een hele dure fout is. Blijven ze (net) onder X dan ben je goedkoper uit en verdient de energiemaatschappij aan die jaarcontracten.
Dus ja: ik kies ervoor om in de komende drie jaar hoogstwaarschijnlijk een contract open te breken en dan een geringe boete te betalen.
[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 01-10-2021 20:19 ]
Je kan de kachel lager zetten en indien nodig een trui aantrekken. Of als je extreem wilt besparen doe je de kachel uit.Zr40 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:15:
Ja, maar je kan er zeker van zijn dat in elk vast tarief er een soort van risicopremie ingerekend wordt.Pannencouque schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:16:
[...]
En het mooie aan zo'n variabel tarief is dat het zomaar *poef* omhoog kan.
Die betaal je altijd, omdat je het risico van extreme stijgingen bij je leverancier legt. Matige stijgingen betaal je zeker mee.
Met een variabel tarief kan een leverancier veel scherper rekenen. Het kan snel omhoog, maar ook snel naar beneden.
Waarom? Mijn rekening is slechts 40 euro per maand na plaatsing zonnepanelen. Dit was ooit 75 euro, zal nu wel 80 zijn. Als ik wist dat het rendement niet zoveel was en zekers dat de saldering naar 0 gaat, had ik nooit zonnepanelen gekocht.de Peer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:52:
[...]
Dus isoleren, van het gas af en zonnepanelen is wat je kunt doen hiertegen. Of eigenlijk: al had moeten doen. Want dit zat er een keer aan te komen natuurlijk.
40 euro winst * 12 maanden * 25 jaar = 12.000 europhantom09 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:44:
[...]
Waarom? Mijn rekening is slechts 40 euro per maand na plaatsing zonnepanelen. Dit was ooit 75 euro, zal nu wel 80 zijn. Als ik wist dat het rendement niet zoveel was en zekers dat de saldering naar 0 gaat, had ik nooit zonnepanelen gekocht.
Ik weet niet wat je kwijt was, maar dat is een prima rendement, inflatie en duurdere energie in de toekomst nog niet meegerekend.
Mijn 40 panelen (12 kWP) heb ik enkele jaren terug (zakelijk) aangeschaft en zijn in 4,5 jaar volledig terugverdiend. Deze glas-glas panelen hebben 35 jaar fabrieksgarantie en 35 jaar opbrengstgarantie. Geen enkele investering geeft dergelijke gegarandeerde rendementen voor een dergelijke lange termijn... Zelfs als salderen helemaal stopt zullen ze op een gemiddelde winterdag nog steeds ons verbruik dekken (excl elektrische auto). En als thuisaccu's betaalbaarder worden kunnen we ook enkele dagen regen en bewolking overbruggen.
Is jouw maandbedrag trouwens een schatting vd energie maatschappij? Die wilden ons het eerste jaar op 70 euro zetten (komen van 200), nu zitten we op 40 euro. Ze zijn zeer conservatief met het maandbedrag. Aangezien we nu voor het eerst elektrisch gaan verwarmen met airco's verwacht ik dat we naar de 0 of lager gaan
Of je kijkt mee op de futuresRichieB schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:01:
/f/image/B2WwJk3ire1ZxZVrymosdIjC.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb in iedergeval wel gekozen voor zekerheid, maar dan wel op de bodem van de markt. Dus 5jaar vastgezet en ook nog groen. Toen stond flex, 1 3 en 5 jaar slechts centen uit elkaar.
Als je de panelen voor de juiste prijs koopt is het een zéér goed renderende investering.phantom09 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:44:
[...]
Waarom? Mijn rekening is slechts 40 euro per maand na plaatsing zonnepanelen. Dit was ooit 75 euro, zal nu wel 80 zijn. Als ik wist dat het rendement niet zoveel was en zekers dat de saldering naar 0 gaat, had ik nooit zonnepanelen gekocht.
Ik heb 10 panelen van 200 wp. Deze leveren circa 1700 Kwh per jaar op. De zonnepanelen liggen op een schuin dak richting het westen en heel lichtelijk noorden. Ik dacht dat de opbrengst tussen de 70 en 75% ligt. Dat is al een min punt.pirke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:04:
[...]
40 euro winst * 12 maanden * 25 jaar = 12.000 euro
Ik weet niet wat je kwijt was, maar dat is een prima rendement, inflatie en duurdere energie in de toekomst nog niet meegerekend.
Is jouw maandbedrag trouwens een schatting vd energie maatschappij? Die wilden ons het eerste jaar op 70 euro zetten (komen van 200), nu zitten we op 40 euro. Ze zijn zeer conservatief met het maandbedrag. Aangezien we nu voor het eerst elektrisch gaan verwarmen met airco's verwacht ik dat we naar de 0 of lager gaan
Panelen ergens in begin 2013 gekocht voor €5200,- Heb dacht ik subsidie gekregen van iets van 400-600 euro. Daarna nog BTW teruggave van iets van 600-800 euro gekregen. Heb dacht ik nu iets van 15500Kwh geproduceerd. Dat zou circa 3400 moeten zijn. Totaal dus circa. tusen de 4400 en 4800 euro terug verdient in 8 jaar. Moet dus nog circa tussen de 400 en 100 euro terug verdienen.
Ik had het mogeljik goedkoper kunnen kopen destijds. Kwam er dacht ik later achter dat ergens anders ik het voor circa 1000-1500 goedkoper kon krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 02-10-2021 08:28 ]
Poeh, 10 200wp panelen voor 5200? Ik heb het idee dat dat ook in 2013 wel een beetje aan de prijs was. Maar toch verdien je die terug ruim voordat je onderdelen moet gaan vervangen.
Als ik mij niet vergis moet de omvormer na circa 15 jaar vervangen worden omdat hij kapot gaat. Mogelijk kan het ook langer zijn. En dat kost mij dan mogelijk zo'n 1000 euro. Moet dan kijken of het nog wel lonend is of niet.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:14:
Poeh, 10 200wp panelen voor 5200? Ik heb het idee dat dat ook in 2013 wel een beetje aan de prijs was. Maar toch verdien je die terug ruim voordat je onderdelen moet gaan vervangen.
Als strakd in 2023 de nieuwe salderingsregeling in werking treed dan krijg je dacht ik in 2030 nog alleen maar de kostprijs terug. En dat is 6-8 cent per Kwh. Nu al voor €0,23 per Kwh is het voor mij nadelig, voor 6-8 cent is het extreem nadelig. Wat mij betreft gaan die zonnepanelen de prullenbak in.
[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 02-10-2021 08:36 ]
Hoe zo is het nadelig? Kun je mij dat uitleggen?phantom09 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:30:
[...]
Als ik mij niet vergis moet de omvormer na circa 15 jaar vervangen worden omdat hij kapot gaat. Mogelijk kan het ook langer zijn. En dat kost mij dan mogelijk zo'n 1000 euro. Moet dan kijken of het nog wel lonend is of niet.
Als strakd in 2023 de nieuwe salderingsregeling in werking treed dan krijg je dacht ik in 2030 nog alleen maar de kostprijs terug. En dat is 6-8 cent per Kwh. Nu al voor €0,23 per Kwh is het voor mij nadelig, voor 6-8 cent is het extreem nadelig. Wat mij betreft gaan die zonnepanelen de prullenbak in.
Je verdiend wellicht je investering niet terug, maar de stroom die ze opwekken hoe je niet af te nemen. Dat verdien je zolang ze er liggen. Weggooien mis je dat ook.
Als ik mij niet vergis is een slimme meter verplicht bij zonnepanelen. Ik heb het geweigerd, alleen kreg ik van mijn energiemaatschappij te horen dat 1 stand hetzelfde bleef. Of de meter zou kapot moeten zijn.Cyberpope schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:42:
[...]
Hoe zo is het nadelig? Kun je mij dat uitleggen?
Je verdiend wellicht je investering niet terug, maar de stroom die ze opwekken hoe je niet af te nemen. Dat verdien je zolang ze er liggen. Weggooien mis je dat ook.
Ik vermoed dat ze het signaal van de ferrarismeter voor de omschakeling hebben uitgezet en daardoor de 2e stand hetzelfde bleef. Ik was verplicht dit bij het energienet te melden. Die zijn langs gekomen en hebben vrolijk een slimme meter geplaatst die de standen niet doorstuurd (wat ik gevraagd heb).
Als het goed is gaat het omschakelingssignaal in heel Nederland straks eraf en dus is een slimme meter verplicht. Snap even niet waarom, want 1 stand vindt ik ook prima, prijs verschil in dag/nacht is er nauwelijk.
De nieuwe slimme meter kon alleen maar 1 stand aan volgens de monteur (behalve teruglevering erbij dan). Erg vreemd, want volgens mij kan een slimme meter 4 standen aan, dag stand levering/teruglevering en nacht stand levering/teruglevering. Maar goed.
Stel dat we nu in 2030 zouden zitten, dan krijg je dus maar 6-8 cent terug voor elke opgewekte Kwh.
Het kan ook de normale prijs zijn van 23 cent per Kwh (klopt dit nog met de huidige prijzen?).
Echter die 23 cent krijg je natuurlijk niet uitgekeert. Stel jij wekt stroom op in de ochtend tot aan het einde van die dag. Je verbruikt echter ook stroom. Alleen dit verbruik mag je direct verwerken en dus met 23 cent rekening. Stel dat je verbruik op dat moment zeg 500 watt is en je wekt 1500 watt op. Dan krijg je voor de overige 1000 watt maar 6-8 cent. Zonnepanelen zijn dan een slechte investering.
Als je een accu er tussen zou zetten, dan lever je geen stroom terug en kan je deze later gebruiken. Dan mag je wel de volledige 23 cent rekenen. Echter een accu is erg duur en deze gaat ook weer kapot na x jaar.
https://www.geenstijl.nl/...rendabel-in-noord-europa/
https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/
De overheid heeft de burger lekker gemaakt met subsidie en BTW terug gave. Echter hierna trekken ze langzaam de stekker eruit en mag je als burger gaan " bloeden" voor de aanschaf van je zonnepanelen.
En de burger vindt het niet erg, want de meeste mensen sparen en daar krijgen ze bijna geen rendement op. Op zonnepanelen zit ook bij de salderingsregeling van 2030 nog wat meer rendement op dan sparen. Dus vinden ze het fantastisch....

Kortom zonnepanelen, ik begin er niet meer aan.
[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 02-10-2021 09:10 ]
Maar die zonnepanelen liggen er al. Je hoeft dus niks te investeren, en de vraag is waarom jij die zonnepanelen van je dak wil halen om in de prullenbak te gooien. Nu zullen ze afhankelijk van je eigen verbruik in de toekomst tussen de 23 cent en 6/7 cent per kWh opleveren. Als je ze eraf haalt is het nul.
Overigens door al het gedoe en de procedures is de tijdslijn onduidelijk van afschaffen salderen. Maar dat salderen niet eeuwig blijft kan voor niemand die iets zich heeft ingelezen een verrasing zijn. Als burger hoef je ook absoluut niet te 'bloeden' met je zonnepanelen. Als jij al 10 jaar zonnepanelen hebt liggen, heb je al heel lang die dingen kunnen terug verdienen met salderen. Leg je nu zonnepanelen neer dan zal je minder lang van salderen kunnen profiteren, maar de zonnepanelen zelf zijn een stuk efficienter en goedkoper. Dat is het hele idee van het beleid van de overheid: Zonnepanelen leggen moet lonen, maar wel zoveel mogelijk door de energie die ze je besparen, en niet doordat ze op subsidies draaien.
Daarnaast de huidige jaarcontracten zitten met kWh prijzen ruim boven de 30 cent, dus nog meer winst voor eigenaren van zonnepanelen.
Overigens door al het gedoe en de procedures is de tijdslijn onduidelijk van afschaffen salderen. Maar dat salderen niet eeuwig blijft kan voor niemand die iets zich heeft ingelezen een verrasing zijn. Als burger hoef je ook absoluut niet te 'bloeden' met je zonnepanelen. Als jij al 10 jaar zonnepanelen hebt liggen, heb je al heel lang die dingen kunnen terug verdienen met salderen. Leg je nu zonnepanelen neer dan zal je minder lang van salderen kunnen profiteren, maar de zonnepanelen zelf zijn een stuk efficienter en goedkoper. Dat is het hele idee van het beleid van de overheid: Zonnepanelen leggen moet lonen, maar wel zoveel mogelijk door de energie die ze je besparen, en niet doordat ze op subsidies draaien.
Daarnaast de huidige jaarcontracten zitten met kWh prijzen ruim boven de 30 cent, dus nog meer winst voor eigenaren van zonnepanelen.
Goed gedaan! Welke gasprijs betaal je nu?Get!em schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:38:
[...]
Ik heb in iedergeval wel gekozen voor zekerheid, maar dan wel op de bodem van de markt. Dus 5jaar vastgezet en ook nog groen. Toen stond flex, 1 3 en 5 jaar slechts centen uit elkaar.
Dat heeft niets te maken met wel of geen zonnepanelen. Dit heeft te maken met dag/nacht tarief. Het is al langer tijd bekend dat de verouderde technologie waarmee de oude meters schakelen tussen dag en nachttarief uitgefaseerd gaat worden. Dat betekent dat als je per se dubbeltarief wilt, je een nieuwe meter zult moeten hebben. Maar als je enkeltarief ook goed vindt, dan had je de oude beter kunnen houden.phantom09 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:01:
[...]
Als ik mij niet vergis is een slimme meter verplicht bij zonnepanelen. Ik heb het geweigerd, alleen kreg ik van mijn energiemaatschappij te horen dat 1 stand hetzelfde bleef. Of de meter zou kapot moeten zijn.
Ik vermoed dat ze het signaal van de ferrarismeter voor de omschakeling hebben uitgezet en daardoor de 2e stand hetzelfde bleef.
Wat de besparing van je panelen betreft, je bespaart 500 kWh a 23 ct in verbruik en je levert 1000 kWh a 6-8 ct terug. Je bespaart dan 115 euro in verbruikskosten en je krijgt daar bovenop 60-80 euro voor de stroom die je over hebt. Dus 175-195 euro voordeel per jaar. Daarmee heb je die paar honderd euro voor de vervanging van de omvormer in een paar jaar terugverdiend.
Ik haal ze nu ook niet van mijn dak, dat zou mij dacht ik iets van 750 euro kosten. Ik laat het lekker staan en mogelijk laat ik de omvormer ook vervangen als deze kapot gaat. Echter er komt een tijd dat mijn panelen kapot gaan of de kosten te hoog zijn. En dan stop ik ermee.Sissors schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:12:
Maar die zonnepanelen liggen er al. Je hoeft dus niks te investeren, en de vraag is waarom jij die zonnepanelen van je dak wil halen om in de prullenbak te gooien. Nu zullen ze afhankelijk van je eigen verbruik in de toekomst tussen de 23 cent en 6/7 cent per kWh opleveren. Als je ze eraf haalt is het nul.
Mensen die nog geen zonnepanelen hebben en er over na willen denken om het aan te schaffen raad ik het af. Te onzeker met een draaiende overheid.
Beleggen in aandelen is veel rendabeler dan investeren in zonnepanelen. Als ik die €5200,- had ingeinvesteerd in de SP500 dan was dit bedrag nu circa € 17000,- waard. Nu zit heb ik die € 5200,- wat ik voor de panelen heb betaald nog niet eens terug verdiend. Kortom een slechte investering is het geweest.
Wel is het zo dat het geld wat ik nu bespaar ik meteen wat beleggingen voor kan kopen. Dat rendeert natuurlijk ook weer en is het verschil kleiner. Als nog levert geld investeren in aandelen meer op dan in zonnepanelen (en de besparen dan te investeren in aandelen).
Momenteel heb ik nog een energiecontract bij mijn leverancier, dus 30 cent per kwh gaat bij mij niet op.
[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 02-10-2021 09:36 ]
De huidige prijzen van zonnepanelen zijn wel een stuk lager dan in jouw tijd en de capaciteit is juist een stuk hoger. De totale kosten voor het installeren liggen momenteel in de orde van grootte van een euro per wp (als je een beetje rondkijkt). Als je 3000 euro betaalt voor een systeem van 3000wp, dan wordt het sommetje weer heel anders.
Maar we dwalen wel een beetje af, het moet niet te veel inhoudelijk over zonnepanelen gaan. Ik denk dat veel mensen zonnepanelen in het kader van FO niet zozeer kopen vanwege het rendement, maar meer voor een stuk 'zekerheid' of stabiliteit in de kosten. Als je tegen een eenmalige investering je in te kopen energieverbruik kunt halveren, dan ben je nog maar voor de helft onderhevig aan de fluctuaties in de energieprijzen. Voor de planning van je toekomstige uitgaven kan dat een zeer interessante mogelijkheid zijn.
Maar we dwalen wel een beetje af, het moet niet te veel inhoudelijk over zonnepanelen gaan. Ik denk dat veel mensen zonnepanelen in het kader van FO niet zozeer kopen vanwege het rendement, maar meer voor een stuk 'zekerheid' of stabiliteit in de kosten. Als je tegen een eenmalige investering je in te kopen energieverbruik kunt halveren, dan ben je nog maar voor de helft onderhevig aan de fluctuaties in de energieprijzen. Voor de planning van je toekomstige uitgaven kan dat een zeer interessante mogelijkheid zijn.
Los van jouw individuele business case @phantom09 zijn zonnepanelen een investering met een gegarandeerd (minimaal) rendement en zijn ze daardoor niet te vergelijken met aandelen. Daarnaast is er ook nog een ‘duurzaamheid’ factor wat zich momenteel nog niet echt vertaald in rendement omdat CO2 uitstoot nog relatief goedkoop is. Daarnaast betaal je geen VRH dus dat scheelt ook weer 1%+ per jaar.
Pff, had alles in Tesla, Apple of Bitcoin gestopt en het was nog meer geweest! Rendement moet je altijd zien in verhouding tot het risico. Investeren in zonnepanelen bied één van de veiligste investeringen, misschien wel veiliger dan een spaarrekening waar je geld gegarandeerd minder waard wordt.phantom09 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:28:
[...]
Beleggen in aandelen is veel rendabeler dan investeren in zonnepanelen. Als ik die €5200,- had ingeinvesteerd in de SP500 dan was dit bedrag nu circa € 17000,- waard.
@phantom09
In België een vergelijkbaar verhaal. Panelen werden enorm gesubsidieerd toen ik ze gelegd heb in 2010, maar ik heb wel 16000€ betaald voor 4000Wp.
Die panelen zijn ondertussen 2 keer terugverdiend omdat ok nog groene stroomcertificaten krijg. Eigenlijk krijg ik de eerste 20 jaar ca 0,6€ per kWh, en er was nog een extra belastingsaftrek, en een aftrekbare rente op een groene lening.
De omvormer kachelt nog mooi verder, en van slijtage of minderopbrengsten is niks te merken.
Voorlopig betaal ik geen stroom, maar dat verandert zodra ook in B het salderen op de schop gaat.
Nu zou dergelijke installatie ca 5000€ kosten vermoed ik, en zonder salderen zou het nog steeds ca 500€ per jaar opleveren, gerekend aan de electriciteitsprijzen van vandaag…. Maar die zullen wel stijgen neem ik aan. Het is ook een manier om je energierekening enigszins te bevriezen.
In België een vergelijkbaar verhaal. Panelen werden enorm gesubsidieerd toen ik ze gelegd heb in 2010, maar ik heb wel 16000€ betaald voor 4000Wp.
Die panelen zijn ondertussen 2 keer terugverdiend omdat ok nog groene stroomcertificaten krijg. Eigenlijk krijg ik de eerste 20 jaar ca 0,6€ per kWh, en er was nog een extra belastingsaftrek, en een aftrekbare rente op een groene lening.
De omvormer kachelt nog mooi verder, en van slijtage of minderopbrengsten is niks te merken.
Voorlopig betaal ik geen stroom, maar dat verandert zodra ook in B het salderen op de schop gaat.
Nu zou dergelijke installatie ca 5000€ kosten vermoed ik, en zonder salderen zou het nog steeds ca 500€ per jaar opleveren, gerekend aan de electriciteitsprijzen van vandaag…. Maar die zullen wel stijgen neem ik aan. Het is ook een manier om je energierekening enigszins te bevriezen.
Een brede index kun je niet vergelijken met het cherry picken van de juiste individuele aandelen/coins, dan ben je m.i. aan het ridiculiseren. Voor mij is de weg naar FO ook juist risico durven nemen en kunnen nemen ivm eerder opgebouwd vermogen. Vind het persoonlijk juist leuk om een tegengeluid te horen en een kritische evaluatie van de eigen keuzes uit het verleden, het is menselijker en voelt beter om deze te verdedigen / recht te praten. Valt me sowieso op dat in dit topic de wat meer high risk / high reward wegen naar FO minder support krijgen dan de low risk / low reward. Niet dat dat erg is, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.Deveon schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:28:
[...]
Pff, had alles in Tesla, Apple of Bitcoin gestopt en het was nog meer geweest! Rendement moet je altijd zien in verhouding tot het risico. Investeren in zonnepanelen bied één van de veiligste investeringen, misschien wel veiliger dan een spaarrekening waar je geld gegarandeerd minder waard wordt.
Vraag is of een FO'er echt wakker moet liggen van dit soort korte termijn zaken (huidige hoge energieprijzen). Deze zijn altijd al volatiel geweest. Ik weet nog dat ik in 2008 ging tanken en op gegeven moment rond de 130 moest aftikken (was nog tank van 70liter toen).
Zelf hebben wij wel degelijk zonnepanelen gelegd in 2018. Door het zelf leggen en wat subsidie hebben wij deze na 4 jaar (dus volgend jaar) al volledig terugverdient.
In verband met verwarming heb ik ook niet op 1 paard gewed. We kunnen dit doen met zoveel gas al elektriciteit (warmtepomp voornamelijk gebruikt als airco). Maar de beste investering was om in 2015 tijdens ons bouwproject te kiezen voor doorgedreven isolatie.
Thuisbatterij gaat er bij ons ook zeker komen. Alleen isnhet daar nu de tijd nog niet voor. Zal wel iets voor het volgende decennium 2030 zijn
Zelf hebben wij wel degelijk zonnepanelen gelegd in 2018. Door het zelf leggen en wat subsidie hebben wij deze na 4 jaar (dus volgend jaar) al volledig terugverdient.
In verband met verwarming heb ik ook niet op 1 paard gewed. We kunnen dit doen met zoveel gas al elektriciteit (warmtepomp voornamelijk gebruikt als airco). Maar de beste investering was om in 2015 tijdens ons bouwproject te kiezen voor doorgedreven isolatie.
Thuisbatterij gaat er bij ons ook zeker komen. Alleen isnhet daar nu de tijd nog niet voor. Zal wel iets voor het volgende decennium 2030 zijn
Bij ons (gasloze) nieuwbouwhuis kon ik ze meenemen in de hypotheek, dus was een no brainer. Om aan de duurzaamheidseisen te voldoen hoefden er slechts 3 op het dak, maar natuurlijk meteen vol laten leggen (15 stuks, 4500wp). Met huidige salderingsregeling, waarvan ik me nog maar afvraag wat er mee gaat gebeuren als de partijen die nu onderhandelen in DH eruit komen, duurt het een jaar of 5/6 voor ik ze terug heb verdiend. Daarnaast met de instellingen van de warmtepomp en aantal andere zaken ervoor gezorgd dat piekbelasting stroom over het algemeen rond 1 uur smiddags ligt, zodat de stroom zo effectief mogelijk gebruikt wordt.
Om maximaal financieel effect te hebben als salderingsregeling terugloopt (wat bovendien jaren duurt) moeten we ook ons gedrag gaan veranderen: overdag de (vaat)wasmachine aan ipv in de avond vanwege iets goedkopere tarief; stroom gebruiken wanneer het opgewekt wordt.
Om maximaal financieel effect te hebben als salderingsregeling terugloopt (wat bovendien jaren duurt) moeten we ook ons gedrag gaan veranderen: overdag de (vaat)wasmachine aan ipv in de avond vanwege iets goedkopere tarief; stroom gebruiken wanneer het opgewekt wordt.
Ridiculiseren was een middel om een punt te maken. De S&P heeft zat ander benchmarks uitperformed in Europa of EM.Hbeez schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:46:
[...]
Een brede index kun je niet vergelijken met het cherry picken van de juiste individuele aandelen/coins, dan ben je m.i. aan het ridiculiseren. Voor mij is de weg naar FO ook juist risico durven nemen en kunnen nemen ivm eerder opgebouwd vermogen. Vind het persoonlijk juist leuk om een tegengeluid te horen en een kritische evaluatie van de eigen keuzes uit het verleden, het is menselijker en voelt beter om deze te verdedigen / recht te praten. Valt me sowieso op dat in dit topic de wat meer high risk / high reward wegen naar FO minder support krijgen dan de low risk / low reward. Niet dat dat erg is, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.
Persoonlijk houd ik ook wel van een beetje risico. Liever 10x een gok op de investering x10 te laten gaan dan alles inzetten op vermogensbehoud. Al houd ik naast risicovolle investeringen ook enkele low risk / low reward investeringen aan zoals zonnepanelen, een warmtepomp, geïsoleerde woning, een elektrische auto en uiteraard ETFs.
71,5ct bosgecompenseerd gas. Goedkoopste grijze gas was op dat moment 66ct
Ik heb er toen een bestaand contract van 3 jaar groengas met 81ct voor opengebroken (gratis).
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 02-10-2021 12:27 ]
Precies. Het kan een prima onderdeel zijn van het portfolio. Ook denk ik dat een hoop tweakers het ook een beetje vanuit interesse of hobby doen, of vanuit idealistisch oogpunt. Allemaal prima. Er wordt vaak gezegd dat een hobby best wat geld mag kosten... en deze levert zelfs nog wat op ookDeveon schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:28:
[...]
Pff, had alles in Tesla, Apple of Bitcoin gestopt en het was nog meer geweest! Rendement moet je altijd zien in verhouding tot het risico. Investeren in zonnepanelen bied één van de veiligste investeringen, misschien wel veiliger dan een spaarrekening waar je geld gegarandeerd minder waard wordt.
Zelfs met beperkingen aan salderen zou ik er nog wel aan beginnen. Maar dan puur om iets minder afhankelijk te zijn van fluctuaties in prijzen en omdat ik t leuk vind. En dan wellicht in oost-west opstelling om de opwek gelijkmatiger te verdelen.
Ik hoef niet geheel zelfvoorzienend te leven, maar ieder stukje minder afhankelijkheid is mooi meegenomen.
Dat is wel netjes idd. Ik stap ieder jaar over en hark daarmee de welkomstbonus binnen. Tot nu toe was dat altijd voordeliger voor mij dan lang vastzetten. Nu loopt t een keer anders... ik slaap er niet minder om omdat ik er weinig invloed op kan uitoefenen. Ik heb al jaren voordeel gehad door t op deze manier te doen.Get!em schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:25:
[...]
71,5ct bosgecompenseerd gas. Goedkoopste grijze gas was op dat moment 66ct
Ik heb er toen een bestaand contract van 3 jaar groengas met 81ct voor opengebroken (gratis).
Net als eigen risico voor zorg op max zetten. Er komt een keer dat t tegenzit, maar dat weet je van tevoren.
[ Voor 3% gewijzigd door Phony op 02-10-2021 12:34 ]
Ik heb naast de zonnepanelen een zonneboiler staan. Dat bespaart redelijk wat gas. Met oude prijzen was dat pas na dik 10 jaar rendabel. Als de gasprijs flink stijgt, rendeert die investering een stuk beter. Maar, ik dacht 5 jaar geleden: Als de gasprijs daalt, bespaar ik geld. Als de gasprijs stijgt, rendeert de zonneboiler beter. Dus win of win. Een soort hedge.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.