Ik pik er 1 uit: hoe reel denkt je makelaar dat verkoop in 1x in jouw gebied is? Je hebt een bepaalde mix van pandjes met bepaalde 'kwaliteit' (type huurder, staat en ouderdom v objecten), de totale vraagprijs vraagt een investeerder van een bepaald kaliber: is dat type investeerder wel geïnteresseerd in dat type pand? Anderzijds je hoeft maar 1 gek te vinden. Echter is dit wel professioneel gebied, die willen sowieso met de aankoop scherp zitten. Separate verkoop aan de nieuwe lichting vastgoed dromers is wellicht gunstiger.
MBT tot portfolio's: Lastig.... Goede adviseurs die geen provisie krijgen kan eens helpen. Mijn ouders hebben vermogensbeheer via een bank, maar aantal posities is mi idioot en te veel posities met hoge kosten en ook nog regelmatige positie wissels. Zij willen er niet mee bezig zijn, dat zien zij als voordeel. Nadeel is dat je dus onbewaakt veel kleine lekken hebt....(En nee, ze hebben geen outperformance tov 78/11/11 ETF set).
Ik zou zeggen het internet, maar het duurt tijdje om dingen enigszins op waarde te kunnen schatten. ERN (
https://earlyretirementnow.com/) heeft goede artikelen met cijfermatige vergelijkingen van tal van verschillende zaken. Zoals verschillende SWR's of PE adjusted SWR's. Sequence of return risk begrijpen is ook interessant, daar zijn ook meerdere posts over bij ERN.
@
Rukapul Ik ben het eens met je opmerking dat je geen geld lang 'dood' bij een bank wil parkeren en dat je na verkoop van 1 unit, alle opbrengst zou moeten omzetten in portfolio.
Maar die portfolio heeft niet onwaarschijnlijk een verhoudingen tussen 80-20 en 60-40, en cash is nog steeds alternatief voor obligaties en dan moet je toch ergens een flink wat geld hebben uitstaan als je portfolio over de 1mil gaat.
NB: de rabo heeft al negatieve rente van -0,5% boven de 100.000€ bij internetsparen. Je moet echt wat doen met cash: spreiden over banken, deposito's zoeken etc. (Ik weet niet hoe box3 nu is eigenlijk, aangezien ik geëmigreerd ben, maar dat is ook een langzaam lek neem ik aan)
PS: is het wellicht ook een optie je vastgoed bezit te upgraden als je beter gevoel hebt bij vastgoed? Dus nieuwer en kleiner bestand appartementen in hoger segment kopen van de opbrengst? Je kan allicht de makelaar vragen wat daar de opties zijn in de regio.
[
Voor 5% gewijzigd door
Ko.Kane op 29-09-2021 15:41
]