Ik volg dit topic al ruim een jaar, en nu besloten ook eindelijk maar eens iets te gaan posten. Mede gezien een aantal van de recente discussies die hier voorbij zijn gekomen de laatste maanden (buffer, erfenis meerekenen, waarde huis meerekenen, type investeringen, gezamenlijke financiën etc.). Ik vermoed dat ik een aantal dingen iets anders aanpak dan de gemiddelde poster op het forum, dus leuk om eens een ander perspectief te delen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
waarde huis meerekenen
Zoals hierboven benoemd, hebben we ons huis gebouwd voor de komende 20 jaar minimaal. We hebben ook bewust rekening gehouden met onderhoudsarme materialen (aluminium ipv houten kozijnen bijvoorbeeld). We hebben nog geen nieuwe WOZ, maar als we rekenen met de taxatiewaarde die benodigd was voor de hypotheek (2 jaar geleden) zaten we onder 70% ltv. Gezien de huidige prijzenstijging en aflossing verwacht ik conservatief richting de 60% op dit moment. Onze grootste maandlast is de hypotheek, deze zou ik wel iets willen gaan aflossen om de maandlast te krijgen op de huurprijs van een voor ons acceptabele woning in de Randstad, omdat dat het alternatief zou zijn. Daarvoor reken ik ongeveer €1200 pm, dus wat mij betreft gaan extra aflossen tot we op dit bedrag zitten. Gezien onze rente van 1,79% niet de meest gunstige investering, maar we zien het als een soort verzekering. Vanaf dat moment is onze woning qua vaste maandlasten namelijk goedkoper dan het redelijke alternatief.
Buffer
Ik deel de mening van velen van jullie dat de buffer niet super precies te berekenen valt en je er vooral goed bij moet kunnen slapen. Ik houd zelf daarom een lage buffer aan: 3x mijn vaste maandlasten (incl. storting gezamenlijke rekening, excl. sparen/beleggen) + 1500€ voor spoed-uitgaven/vakantiespaarpot. Meer acht ik niet nodig, omdat ik bij verlies van baan 6 maanden ww heb waarin ik meer zou ontvangen dan ik nu uitgeef en ik niet denk langer dan 9 maanden nodig te hebben een nieuwe baan te vinden. Als de spoeduitgaven-pot aangesproken moet worden, wordt die aangevuld en gaan de beleggingen een maandje op stop. Daarnaast houdt ik altijd 1000€ op mijn betaalrekening paraat.
type investeringen
Ik heb naast de buffer op de spaarrekening, twee soorten investeringen. Mijn beleggingen (met vaste maandelijks inleg) houd ik aan bij ASN Bank, in het actief beheerde aandelenfonds. Dit is vooral ideologisch voor mij, want de kosten zijn in vergelijking met een goedkope ETF serieus (iets van 1,35% van belegd bedrag). Daarnaast probeer ik sinds anderhalf jaar elk kwartaal voor €300 in te kopen bij zonnepanelendelen.nl, wat een crowdfunding is voor, je raadt het al, zonnepanelenprojecten (€150 per project). Looptijd is 15 jaar (!!), met jaarlijkse vaste termijn terugbetaling (15*10) met een gemiddeld rendement van 3,5%. Omdat stroomprijzen schommelen, zetten ze hier een cap en floor in van uit mijn hoofd 2,5 en 5,5%. Uit de verschillende projecten blijkt de 3,5% gemiddeld redelijk te kloppen, ik kreeg vorige week nog €15,54. uitgekeerd (3,69%). Doel is om hier een rollend principe van te maken, dat ik op termijn elk kwartaal genoeg uitgekeerd krijg om de volgende investering van €300 te doen. Ik heb tot nu toe 1x gehad dat de installatie tijdens de looptijd werd overgekocht, wat betekent dat je je resterende inleg + (ik dacht) 5% terugkrijgt. Once again, het schiet niet zo op als aandelen, maar is een redelijk safe investering in een in mijn ogen positieve ontwikkeling die redelijk vast rendement oplevert tot nu toe. Mijn looptijd is wel wat kort om dit over langere termijn te toetsen.
Kortom, een aantal zaken die ik anders doe, aantal misschien ook wel vergelijkbaar. Het leek me in ieder geval aardig om een beeld te schetsen van hoe wij het doen.