Nou nee. Punt is juist dat je tegenwoordig naast die laptop dus ook nog die andere zaken kunt kopen en nog steeds minder uit hoeft te geven dan een modaal maandinkomen.psychodude schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:27:
[...]
Let wel, dat dit natuurlijk alleen zo werkt indien je de vroegere computer + vaste telefoon vervangt voor geen computer + smartphone + earbuds. Indien er een computer, laptop of tablet in het spel blijft. Dan verandert één en ander natuurlijk al weer flink.
Uiteraard kun je het ook zo gek maken als je wil. Maar als je voor 'toen' naar een normaal, betaalbaar model kijkt, zou je dat nu ook doen.
Zeker meer afhankelijk van elektronica. Maar de prijs daarvoor is dus juist niet schrikbarend hoog.In de dagelijkse praktijk, is het gemiddeld huishouden eerder meer afhankelijk van elektronica geworden dan minder. Dus echt profiteren van ontwikkelingen, uit financieel oogpunt, geloof ik zelf eigenlijk weinig van.
Vooral internet heeft een en ander veranderd. Verder is het vooral veel vervanging door nieuwe producten die meer kunnen. 40 jaar geleden had je bv ook al zaken als de bekende Commodore 64 (spel-)computer (die rond de 1000 euro kostte terwijl een modaal inkomen ongeveer 1500 per maand was) en handhelds zoals Donkey Kong (rond de 80 gulden). Grootste verandering in mijn optiek is dat veel 'software' nu als dienst wordt geleverd. Waar je vroeger een kapitaal uitgaf aan zaken als CD's of cassettes om liedjes op te nemen, heb je nu voor een fractie van dat geld een maand Spotify. Voor het geld dat je uitgaf aan de videotheek om een film te huren heb je nu een maand Netflix. Etc. Deels dus nieuw, maar deels ook vervanging van bestaande (veel duurdere) opties.Kijk ik gewoonweg naar mijn eigen jeugd, dan zijn veel zaken welk hedendaags normaal zijn geworden, er nieuw bij gekomen. En is hetgeen dat verlaten is, vrij beperkt.