• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:21
psychodude schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:27:

[...]

Let wel, dat dit natuurlijk alleen zo werkt indien je de vroegere computer + vaste telefoon vervangt voor geen computer + smartphone + earbuds. Indien er een computer, laptop of tablet in het spel blijft. Dan verandert één en ander natuurlijk al weer flink.
Nou nee. Punt is juist dat je tegenwoordig naast die laptop dus ook nog die andere zaken kunt kopen en nog steeds minder uit hoeft te geven dan een modaal maandinkomen.

Uiteraard kun je het ook zo gek maken als je wil. Maar als je voor 'toen' naar een normaal, betaalbaar model kijkt, zou je dat nu ook doen.
In de dagelijkse praktijk, is het gemiddeld huishouden eerder meer afhankelijk van elektronica geworden dan minder. Dus echt profiteren van ontwikkelingen, uit financieel oogpunt, geloof ik zelf eigenlijk weinig van.
Zeker meer afhankelijk van elektronica. Maar de prijs daarvoor is dus juist niet schrikbarend hoog.
Kijk ik gewoonweg naar mijn eigen jeugd, dan zijn veel zaken welk hedendaags normaal zijn geworden, er nieuw bij gekomen. En is hetgeen dat verlaten is, vrij beperkt.
Vooral internet heeft een en ander veranderd. Verder is het vooral veel vervanging door nieuwe producten die meer kunnen. 40 jaar geleden had je bv ook al zaken als de bekende Commodore 64 (spel-)computer (die rond de 1000 euro kostte terwijl een modaal inkomen ongeveer 1500 per maand was) en handhelds zoals Donkey Kong (rond de 80 gulden). Grootste verandering in mijn optiek is dat veel 'software' nu als dienst wordt geleverd. Waar je vroeger een kapitaal uitgaf aan zaken als CD's of cassettes om liedjes op te nemen, heb je nu voor een fractie van dat geld een maand Spotify. Voor het geld dat je uitgaf aan de videotheek om een film te huren heb je nu een maand Netflix. Etc. Deels dus nieuw, maar deels ook vervanging van bestaande (veel duurdere) opties.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Nou nee. Punt is juist dat je tegenwoordig naast die laptop dus ook nog die andere zaken kunt kopen en nog steeds minder uit hoeft te geven dan een modaal maandinkomen.

Uiteraard kun je het ook zo gek maken als je wil. Maar als je voor 'toen' naar een normaal, betaalbaar model kijkt, zou je dat nu ook doen.

[...]

Zeker meer afhankelijk van elektronica. Maar de prijs daarvoor is dus juist niet schrikbarend hoog.

[...]

Vooral internet heeft een en ander veranderd. Verder is het vooral veel vervanging door nieuwe producten die meer kunnen. 40 jaar geleden had je bv ook al zaken als de bekende Commodore 64 (spel-)computer (die rond de 1000 euro kostte terwijl een modaal inkomen ongeveer 1500 per maand was) en handhelds zoals Donkey Kong (rond de 80 gulden). Grootste verandering in mijn optiek is dat veel 'software' nu als dienst wordt geleverd. Waar je vroeger een kapitaal uitgaf aan zaken als CD's of cassettes om liedjes op te nemen, heb je nu voor een fractie van dat geld een maand Spotify. Voor het geld dat je uitgaf aan de videotheek om een film te huren heb je nu een maand Netflix. Etc. Deels dus nieuw, maar deels ook vervanging van bestaande (veel duurdere) opties.
De commodore 64 werd verkocht voor ca 400€. De eerste Tandy TRS-80 was ca 750€.
En ja, een printer kostte toen ook 400€. (Cijfers can ca 1985)
Een versterke of CD speler was toen 250€, toen toch een deftig kapitaal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]

[...]

Ik herinner me de Super Nintendo in 1994-1995, die kostte 250 gulden met 1 spelletje.
De Switch 2 met Mario kart kost nu bijna 500 euro.

Dat is 4x zo veel in 30 jaar tijd.
Als je zou corrigeren voor de werkelijke kostprijs (schaalvergroting, eenvoudige chip ipv cassette, etc) dan is het verschil nog veel groter, eerder 8x.

Mijn ouders kochten in 1990 (?) hun eerste computer 386 met Windows 3.1, die was 'onbetaalbaar' maar ze konden wel de administratie op de pc doen ipv op papier :)
Ze hadden ook aandelen Microsoft kunnen kopen voor 1 euro per stuk. (Of beide...).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2026 19:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:56
psychodude schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:27:
[...]

In de dagelijkse praktijk, is het gemiddeld huishouden eerder meer afhankelijk van elektronica geworden dan minder. Dus echt profiteren van ontwikkelingen, uit financieel oogpunt, geloof ik zelf eigenlijk weinig van. Kijk ik gewoonweg naar mijn eigen jeugd, dan zijn veel zaken welk hedendaags normaal zijn geworden, er nieuw bij gekomen. En is hetgeen dat verlaten is, vrij beperkt.
Die afhankelijkheid is ontzettend gegroeid, maar het is je eigen keuze in hoeverre je hier in mee wilt gaan.

Je kunt tegenkomen voor relatief weinig geld best redelijke electronica kopen.

Als ik mijn 12 jaar oude 40" TV vervang voor een nieuwe 40" TV heb ik een betere TV voor minder geld dan 12 jaar terug.

Toch koopt bijna niemand meer een 40" tv...

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

In het geval van elektronica gaat dat nog op. Tegelijkertijd moet huizenbezittend Nederland ergens in de komende jaren aan de bak om hun huis significant aan te passen zodat deze geschikt wordt voor gasloos wonen. Dat vereist stevige investeringen. Uiteraard kun je dat uitstellen en/of kiezen om te verhuizen, maar ook dat kost geld.

Ik ben daarom ook wel van de school die, mocht je meer dan 20 jaar eerder stoppen dan de datum waarop je AOW (en normaliter pensioen) krijgt, wel zou opteren voor wat marge en/of een plan B. In 20 jaar verandert er domweg gigantisch veel, waardoor het uitgavenpatroon nu vermoedelijk niet representatief is voor over 20 jaar. En dat is niet alleen de laatste 20 jaar, maar ook in de jaren daarvoor. Pak bijvoorbeeld begin jaren ‘40 of begin jaren ‘60 eens, en vergelijk die eens met 20 jaar later.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
TV…
De eerste TV die ik zelf kocht ergens in 1991 was een 56cm beeldbuis, en die kostte 30000BF of 750€.
Een jaar of 8 later een 70cm met vlakke beeldbuis: ook 750€.
Dan kwam er een 32’ of 80cm HD ready flatscreen, weer voor 750€.
En de TV waar ik ni naar kijk is een 55’ 4k en ja, die kostte va 750€ in 2016.
Die is intussen dus 10 jaar oud en werkt nog prima.
En nu kan ik voor 1100€ een 65’ OLED krijgen.

In reele termen is een TV dus een pak goedkoper geworden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:26
Z___Z schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:50:
[...]
Punt was dat iemand die werkt in 50 jaar 160% reele inkomen groei heeft tegenover iemand die alleen inkomen groei heeft wat de inflatie bijhoudt.
Precies, wel goed om in ieder geval te realiseren. Als je van plan bent om écht alleen maar inflatie bij te houden, kun je nu denken dat je goed zit met een modaal fire budget, maar er later achterkomen dat de echte waarde nog maar minimumloon waard is. Ondanks dat je inflatie hebt gecompenseerd elk jaar.

Het meest duidelijke voorbeeld hiervan vind ik als je de huizen bekijkt van mensen die 80+ zijn, en je dan realiseert dat wr niks meer aan gedaan wordt omdat ze steeds minder geld hebben ondanks dat ze wel inflatiecorrectie krijgen. Dat is dan nog wel genoeg voor het meest noodzakelijke onderhoud, maar niet meer voor moderniseren. En als je 80+ bent is dat nog te overzien, maar als je die situatie al hebt als je 60 bent (omdat je al 20 jaar fire bent), is dat wel wat zuur.

Zelf is m'n plan gewoon uitgaan van de fire nummers, en als dat 95% kans van slagen heeft met inflatie vind ik dat voldoende. Dat betekend ook 95% kans dat je (flink) meer dan inflatie kunt verhogen elk jaar. En hier en daar nog wat kleine klusjes doen wat toxh wel wat opbrengsten geeft, maar niks structureels of waar je van afhankelijk bent.

Verder wel leuk om die anekdotes te zien qua hardware. Zo'n Tandy ook nog gehad, heb er op leren programmeren in Basic...

[ Voor 18% gewijzigd door barbarbar op 08-02-2026 21:24 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Krisp schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:26:
In het geval van elektronica gaat dat nog op. Tegelijkertijd moet huizenbezittend Nederland ergens in de komende jaren aan de bak om hun huis significant aan te passen zodat deze geschikt wordt voor gasloos wonen. Dat vereist stevige investeringen. Uiteraard kun je dat uitstellen en/of kiezen om te verhuizen, maar ook dat kost geld.
Volgens mij denken de meeste Tweakers en zeker degene die in dit topic actief zijn daar bovengemiddeld over na, enerzijds vanuit interesse en anderzijds vanuit een lange termijn visie welke noodzakelijk is voor FO.

Ik ben iig al een tijdje gestopt om mensen te overtuigen van het nut van isolatie, pv panelen en een warmtepomp, de meeste mensen geven liever geld uit aan een 'luxe' benzine auto om de buurman te imponeren of zo , ik heb het nooit begrepen ;). (= korte termijn visie).

Interessante link : https://timemanagement.net/succesvolle-mensen/
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
In de context van dit topic is 'succes' m.i. voldoende vermogen opbouwen om in de toekomst niet afhankelijk te zijn van derden (werkgevers, overheid, etc).

Ik denk dat de meeste hier zich wel in herkennen.

[ Voor 67% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2026 21:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:06

Wordt elektronica in loop der tijd goedkoper, zeker. Relatief gezien. Maar punt is en blijft, dat veel hiervan afgelopen decennia zijn introductie heeft gedaan als nieuw, niet als vervanging van iets. Er blijft hierbij in toenemende mate meer elektronica zijn introductie doen welk niet zozeer iets vervangen, vergelijken we dit bijvoorbeeld met de jaren '70.

Waarbij ik het zelf in ieder geval enigszins in twijfel trek, dat huishoudens, zelfs gecorrigeerd voor inflatie, in loop der decennia, niet meer uit zijn gaan geven aan elektronische apparatuur.

We moeten niet vergeten hoeveel zijn intrede heeft gedaan, hoeveel genormaliseerd is geworden en hoeveel nog genormaliseerd wordt.

Denk aan keukenapparatuur toevoegingen zoals de magnetron, vaatwasmachine. Denk aan de wasdroger. Niet te vergeten dat 1 TV per huishouden hedendaags al snel 3 of meer TV's per huishouden is. Een enkele vaste telefoon vervangen is voor een meervoud aan smartphones en tablets. Computers en spelcomputers hun intreden gedaan hebben. Airconditioning steeds gewoner wordt om te bezitten. Allerlei smarthome appliances worden aangeschaft. Etc.

Waarbij vanuit FO-perspectief, hiervan profiteren naar mijn verwachting in ieder geval redelijk beperkt is tot het scenario waarin je bezit gelijkwaardig vervangt en niet met de tijd mee gaat. Dat kan natuurlijk een keuze zijn. Maar is in mijn optiek in ieder geval geen vanzelfsprekendheid.
Krisp schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:26:
Dit vereist stevige investeringen, ja. Maar is tegelijkertijd wel vrij voorspelbaar. Wet- en regelgeving in deze, qua plichten, gaat relatief langzaam. Met andere woorden, op het moment dat je FO-doel in zicht komt en je realistisch begint na te denken over daadwerkelijk stoppen, is redelijk te inventariseren wat de verwachtingen voor in ieder geval de circa 20 - 30 volgende jaren zullen worden binnen dit soort kaders.

Bijvoorbeeld aardgasvrij 2050, grofweg een kwart eeuw om hier naartoe te werken. Soortgelijk zijn veel duurzaamheidsinitiatieven zeer gradueel. Zorg je er dus voor dat je geïnformeerd bent, en zaken op orde stelt, dan kun je daarna toch een flinke tijd vooruit. Vermoedelijk lang genoeg tot je een dusdanige leeftijd bereikt hebt, dat je zegt, ik verkas richting een kleiner appartement.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53
barbarbar schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:20:
Het meest duidelijke voorbeeld hiervan vind ik als je de huizen bekijkt van mensen die 80+ zijn, en je dan realiseert dat wr niks meer aan gedaan wordt omdat ze steeds minder geld hebben ondanks dat ze wel inflatiecorrectie krijgen. Dat is dan nog wel genoeg voor het meest noodzakelijke onderhoud, maar niet meer voor moderniseren. En als je 80+ bent is dat nog te overzien, maar als je die situatie al hebt als je 60 bent (omdat je al 20 jaar fire bent), is dat wel wat zuur.
Of dat in goede gezondheid veel onderhoud zelf werd gedaan en nu bedrijven ingeschakeld moeten worden voor een veel hoger bedrag.

Als je alleen al rekent met 1% woningwaarde dan kijk je tegen een fors continu stijgende uitgave aan. Velen die lang geleden een woning kochten zouden niet alleen de woning nu niet meer kunnen betalen, maar eigenlijk ook niet meer onder-/bijhouden.

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:43
Tommie12 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:06:
[...]

De vraag is: kan je leven van 20k per jaar?
Ik vind dat heel mager. Als er in die 20 jaar eens wat kosten zijn aan je huis of auto, of er moet een nieuwe, dan is het honger lijden.
Ja. Ik reis 7 maanden per jaar. En 5 in NL. Met die 20k/jaar ≈ 1700/maand, kan ik echt makkelijk rondkomen. Mijn vaste lasten als ik thuis ben zijn rond €700. En €400 als ik er niet ben. Daar komt inkomensten huur nog eens bij als ik er niet ben.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 09-02-2026 01:43 ]

Pagina: 1 ... 316 317 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.