RichieB schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:49:
[...]
VNQ: €92,27 begin 2020 naar €110 nu is +19,2%
VWRL: €83,75 op 3-1-2020 naar €103,94 nu is +24,1%
VNQ dividend in 2020+2021: $4,59 geeft totaal 23,7%
VWRL dividend in 2020+2021: $2,48 geeft totaal 26,8%
Conclusie: indexfondsbeleggen wint het in deze periode van vastgoedfondsbeleggen.
Totdat je naar het koersverloop kijkt. De langere aanloop waar de koers laag was (zie stuk over 1-jan tot 31-dec) heb ik veel langer DCA kunnen doen; laag en daarmee meer aandelen aankopen. Dus gemiddeld genomen hogere winst én hogere yield on cost.
Zo kon ik zelfs tot in maart-mei, in 2021, vastgoed aandelen kopen die nu tot absolute top stijgers behoren met 20-40% in de plus. Want veel dippen en ongelijke herstelbeweging door de sectoren heen. Pas na mei ging het echt vrij constant marktbreed omhoog.
Kevf schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:54:
[...]
Zet je in op vastgoed vanwege het feit dat de ETF/VNQ dividend uitkeert of heb je nog specifieke redenen om voor vastgoed te gaan. Er zijn uiteraard wel meer ETF's die dividend uitkeren.
Deels hoger dividend. . Kijk bijvoorbeeld naar een visa/mastercard (0,5% yield, 20% growth) en iets als WPC (5,35% yield, 1% growth). Duurt 15 jaar voordat je break-even draait in termen van yield, mits ze de 20% groei al die tijd kunnen volhouden.
Dat betekend, relatief gezien, veel hogere aandelen inkoop bij DRIP wat op lange termijn erg boeiend is - en nog veel hardere out performance in termen van inkomen.
Dat zorgt als eerste voor... boeiende.. resultaten als je die punten combineert, in termen van wat je inkomen over 20 of 30 jaars periode kan doen wanneer je gaat herinvesteren. Dan komt zo'n superb groeiaandeel nog niet in de buurt, zelfs als WPC geen enkele groei laat zien, over dik 30 jaar als periode.
Daarnaast ook beetje dat het hoge dividend vrij veel vrijheid en flexibiliteit geeft voor herinvesteren. Heb een huidige yield-on-cost van 4,26%. Als ik elders wil herinvesteren, bijvoorbeeld voor diversificatie om risico te managen? Kan ik in 1 jaar tijd 2 volwaardige posities opzetten die elk pakweg 1,5% van mn portfolio groot zijn zonder ook maar 1 cent in te leggen.
Waar bij het visa/mastercard voorbeeld, het me 4 jaar zou kosten om eenzelfde positie op te bouwen ernaast. Tenzij ik deze aandelen verkoop natuurlijk, en cash eruit haal, maar dan ga je weer richting speculeren of timing toe.
Daarbij, en dat is persoonlijk, wil ik voorzichtig zijn met de huidige rentestanden. Waar value aandelen gevoelig zijn voor aanwakkerende inflatie (=meer kosten), en growth juist voor hogere rente (= hogere discount waardering in modellen) waardoor 'klassiek' portfolio altijd lijkt te verliezen wanneer deze gaan oplopen.
offtopic:
veel verder negatief zie ik het ook niet kunnen zonder systeem problemen te veroorzaken
Vastgoed zit een beetje middenin het hele rente en inflatie verhaal. Het profiteert nu en de komende jaren van lagere rente (nu hele agressieve herfinanciering = meer winst short term). Zonder dat inkomen echt onder druk staat, want er is vaak een minimale jaarlijkse indexatie als inflatie tegenvalt.
Ook van hogere rente mocht die toch oplopen profiteren ze (meer inflatie = meer indexatie). Zonder dat kostenmodel echt onder druk staat, want eigenlijk alle debt maturities staan ondertussen op 2024/2025. Wat dan enkele jaren zorgt voor enorme spreads totdat het weer normale winst gaat draaien.
[
Voor 9% gewijzigd door
Xanaroth op 07-09-2021 18:32
]