Hallo allemaal,
Ik zal mij even voorstellen. Ik ben momenteel 18 jaar en al meer dan een jaar geintereseerd in Financieel onafhankelijk worden. Ik haal mijn informatie vooral vandaan van YouTubers zoals Mark Tilbury, Biaheza en Rich Dad Poor Dad.
Ik wil zelf graag z.s.m. financieel onafhankelijk worden maar ik heb nog niet echt een plan uitgevogeld om dit te bereiken. Ik heb ook een aantal fouten gemaakt de afgelopen jaren. Ik heb de laatste 3 jaar zo'n 30 verschillende smartphones gehad. Heel vaak was het de ene terug brengen of met iemand ruilen of de andere verkopen, maar uiteindelijk heeft het mij toch een hoop geld gekost. Elke keer zeg ik dat ik het niet meer ga doen, maar toch uiteindelijk verkoop, ruil of breng ik mijn huidige terug en ga weer voor een andere.
Ik probeer dus zoveel mogelijk geld per maand te besparen zodat ik zoveel mogelijk kan sparen, ik probeer dit zelf al, maar ik zal hierbij is mijn maandelijkse lasten delen als een 18 jarige, misschien zien jullie wel iets waar ik op kan besparen wat ik zelf niet zie.
Maandelijkse lasten:
Zorgverzekering: €137,65
Aanspraakelijkheidsverzekering: €3,55
Tele2: €35,- (Mobiel + Abonnement)
Boodschappen: circa €45,-
Opslagbox: €182,- (Dit was tijdelijk i.v.m. verhuizing en gaat binnenkort opgezegd worden)
Fietsverzekering: €3,19
Ziggo Internet & TV: €65,95
Google One 100GB: €2,00
Totaal: €474,34
Verder heb ik weinig maandelijkse lasten, aangezien mijn ouders heel erg veel schulden hebben, hebben ze nooit voor mij kunnen sparen dus daarom heb ik nauwelijks spaargeld, dus ik begin echt van scratch
kwa inkomsten werk ik momenteel bij de MediaMarkt. Ik verdien hier een magere €5,- per uur, en ik werk ongeveer 30 - 40 uur per week. Ik wil heel graag wat anders want het ze hebben zwaar personeel tekort, het is hard werken en naar mijn mening krijg ik er weinig voor.
Verder ben ik momenteel bezig met rijles en heb ik 2/3 ervan al betaald, theorie heb ik al behaald. Dit zag ik als een investering voor later.
Ik bevind me in het sector ICT. En de planning is om in januari te beginnen met MBO 4 ICT.
Wat mijn vraag vooral is hoe jullie alles in mijn situatie zouden aanpakken, en wat ik het beste kan doen om z.s.m. FOA te bereiken. En mijn vraag daarnaast is hoe jullie het geld weg zetten voor uiteindelijk FOA te worden. Aangezien er tegenwoordig haast geen rente meer te krijgen valt, en het je eerder geld kost om geld op de bank te hebben. Beleggen jullie bijvoorbeeld, of zetten jullie het in crypto of misschien goud?
Alvast bedankt! 😊