Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:02:
Het is meer om aan te geven dat ik me voor die enkele spijkerbroek inderdaad niet druk zou maken (zolang je niet elke week een nieuwe spijkerbroek koopt...), maar dat er vaak juist makkelijk winst te maken is bij de kleinere uitgaves die je vaak doet en die steeds weer terug komen.
Enige wat bij mij daaronder valt zijn de wekelijkse boodschappen. Daar heb ik toevallig laatst nog eens naar gekeken omdat ik daar wat gemakzuchtig was geworden en het idee had dat het ook wel een stuk minder kon zonder iets in te leveren dan luiheid (denk aan telkens vleesvervangers in plaats van zelf iets appetijtelijks maken met tofu). Maar dat pak ik dan ook op omdat de boodschappen als geheel natuurlijk geen kleine uitgave zijn, integendeel, het is nummer 4 op de lijst van waar het meeste geld per maand naartoe gaat. Ieder boodschapje afzonderlijk zou je echter als kleine uitgave kunnen zien. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09 15:44
MneoreJ schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:16:
[...]
Ieder boodschapje afzonderlijk zou je echter als kleine uitgave kunnen zien. :P
Dat is dus juist waardoor de uitgaven aan boodschappen bij sommige mensen behoorlijk uit de hand lopen. Ieder klein dingetje van een euro stelt weinig voor. Maar als je een heleboel van die kleine dingetjes koopt, dan telt dat toch op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 06:25
CornermanNL schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:12:
Overigens is goed met geld omgaan ook maar een kwestie van perceptie. Geld is in eerste instantie gewoon een middel om een doel te bereiken. Mensen in echte geldproblemen gaan vaak helemaal niet zo slecht met geld om, er is gewoon te weinig voorhanden voor de noodzakelijke zaken. Wij zien natuurlijk veelal de excessen op tv etc, maar veel mensen die heel weinig te besteden hebben zijn beter in kostenbeheersing dan ik.

Als je alles gewoon goed kan betalen en er blijft wat over is het gewoon invulling van het leven, als ik in mijn omgeving kijk zijn de meeste mensen opgevoed met het goed in de gaten houden van de centen, er is geleerd een huishoudboekje te maken, standaard geld te sparen en de meeste doen dat ook. Daarna gebeurd er iets wat puur persoonlijke smaak is, de een heeft het grootste deel geïnvesteerd, de ander koopt om de 4 jaar een nieuwe auto met deels een lening en leeft veel 'ruimer'. Beide zijn nog nooit in de problemen gekomen. Er is dus mijns inziens geen sprake van slecht omgaan met geld. Alleen anders. Kan het voor sommigen in mijn ogen soms iets risicoloze, anders ? Natuurlijk , maar verkeerd is het niet.

Ze doen beide iets waar ze zich goed en gelukkig bij voelen. Problemen met geld ontstaan als er altijd stress omheen hangt, of er is te weinig om echt normaal te leven (schrijnend), of er knaagt altijd iets aan mensen omdat ze rennen van de ene aanschaf naar de andere en altijd bezig zijn met dingen die ze niet hebben. (een luxe probleem maar zo ervaren deze mensen het niet).

Dat soort zaken moet aangepakt worden, en dat is vaak van een andere orde dan mensen leren met geld omgaan , iets dat iedereen in de basis wel ergens aangeleerd moet krijgen uiteraard. Maar toekomstige geldproblemen zijn daarmee niet uit te sluiten.
Zeker een hele grote groep die (net) voldoende geld binnen krijgt om van te leven maar waarbij serieus sparen er niet in zit. Vaak valt dat onder wat hier ook wel reserveringen wordt genoemd. Deze groep komt vaak niet uit de situatie zonder echt radicale besluiten: op je 30e op een kamer van 15 M2 wonen ipv een appartement.

Daarnaast heb je de groep die inderdaad andere keuzes maakt. Naar mijn inzicht vaak onbewuste keuzes zoals de dagelijkse Starbucks bezoeken maar ook het iedere jaar kopen van een nieuwe auto valt daar wmb onder. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat een groot deel uit deze groep dit van huis uit heeft meegekregen, versterkt door reclame en de laatste jaren nog sterker door Social media. Als je een willekeurig platform opent zie je alleen maar mensen die op vakantie gaan, nieuwe spullen kopen of bijzondere dagjes weg zijn. De link tussen geld uitgeven en geluk wordt hier wel erg sterk gelegd. Deze groep is relatief makkelijk beïnvloedbaar en heeft dit niet altijd door(ook ik wordt natuurlijk beïnvloed door reclame maar probeer me daar meestal bewust van te zijn).

Voor mijn werk heb ik vooral met die laatste groep best wat te maken en daar zijn geldproblemen aan de orde van de dag ondanks een modaal of net boven modaal inkomen. Zij maken echt geen kasboek je en zien niet in dat ze met 4 keer per week 4 euro uitgeven aan de koffie ze een gat slaan in hun begroting. Aan het einde van de maand op zoek naar lege flessen van de frisdrank om brood te halen terwijl er aan het begin van de maand achteloos voor 35 euro bij thuisbezorgd besteld wordt.

Uiteraard wel een enorme bias richting mensen met een hulpvraag in mijn verhaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ItsCrewz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:04:
Hallo allemaal,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben momenteel 18 jaar en al meer dan een jaar geintereseerd in Financieel onafhankelijk worden. Ik haal mijn informatie vooral vandaan van YouTubers zoals Mark Tilbury, Biaheza en Rich Dad Poor Dad.

Ik wil zelf graag z.s.m. financieel onafhankelijk worden maar ik heb nog niet echt een plan uitgevogeld om dit te bereiken. Ik heb ook een aantal fouten gemaakt de afgelopen jaren. Ik heb de laatste 3 jaar zo'n 30 verschillende smartphones gehad. Heel vaak was het de ene terug brengen of met iemand ruilen of de andere verkopen, maar uiteindelijk heeft het mij toch een hoop geld gekost. Elke keer zeg ik dat ik het niet meer ga doen, maar toch uiteindelijk verkoop, ruil of breng ik mijn huidige terug en ga weer voor een andere.

Ik probeer dus zoveel mogelijk geld per maand te besparen zodat ik zoveel mogelijk kan sparen, ik probeer dit zelf al, maar ik zal hierbij is mijn maandelijkse lasten delen als een 18 jarige, misschien zien jullie wel iets waar ik op kan besparen wat ik zelf niet zie.

Maandelijkse lasten:

Zorgverzekering: €137,65
Aanspraakelijkheidsverzekering: €3,55
Tele2: €35,- (Mobiel + Abonnement)
Boodschappen: circa €45,-
Opslagbox: €182,- (Dit was tijdelijk i.v.m. verhuizing en gaat binnenkort opgezegd worden)
Fietsverzekering: €3,19
Ziggo Internet & TV: €65,95
Google One 100GB: €2,00

Totaal: €474,34

Verder heb ik weinig maandelijkse lasten, aangezien mijn ouders heel erg veel schulden hebben, hebben ze nooit voor mij kunnen sparen dus daarom heb ik nauwelijks spaargeld, dus ik begin echt van scratch :p

kwa inkomsten werk ik momenteel bij de MediaMarkt. Ik verdien hier een magere €5,- per uur, en ik werk ongeveer 30 - 40 uur per week. Ik wil heel graag wat anders want het ze hebben zwaar personeel tekort, het is hard werken en naar mijn mening krijg ik er weinig voor.

Verder ben ik momenteel bezig met rijles en heb ik 2/3 ervan al betaald, theorie heb ik al behaald. Dit zag ik als een investering voor later.

Ik bevind me in het sector ICT. En de planning is om in januari te beginnen met MBO 4 ICT.

Wat mijn vraag vooral is hoe jullie alles in mijn situatie zouden aanpakken, en wat ik het beste kan doen om z.s.m. FOA te bereiken. En mijn vraag daarnaast is hoe jullie het geld weg zetten voor uiteindelijk FOA te worden. Aangezien er tegenwoordig haast geen rente meer te krijgen valt, en het je eerder geld kost om geld op de bank te hebben. Beleggen jullie bijvoorbeeld, of zetten jullie het in crypto of misschien goud?

Alvast bedankt! 😊
Je inkomsten staan er niet bij, ik ga er van uit dat er ook zorgtoeslag is namelijk. Dat zijn ook gewoon inkomsten.
Verder lijk je voor zekerheid te gaan als ik je kosten bekijk. Dure zorgverzekering, mobiel via abonnement, fietsverzekering, hoge kosten voor ziggo (je zou maar te lage downloadsnelheid hebben), ook nog kosten voor Google One... Zekerheid. Kost. Geld.

Een gemiddelde jongere heeft van zijn 18e tot zijn 30e misschien € 1.000 aan zorgkosten. Dat zijn hoofdzakelijk tandartskosten. De tandartsverzekering is bij uitstek een verzekering die bijna nooit uit kan. Ik heb 2 jaar gehad waarin dit uit kon, alleen in ruil daarvoor heb ik wel 5 jaar een verzekering gehad. Per saldo kan dat echt niet uit! Ga voor maximaal eigen risico, dat kost je maximaal zo'n € 250 het eerste jaar. De statistiek heb je aan je zijde, en vertrouwen op statistiek is onmisbaar in het pad naar FO (aannames o.b.v. feiten/statistiek).

Je hebt Tele2 én een duur Ziggo abonnement. Dat zijn grotendeels dubbele kosten. Ga gewoon 5 jaar met je smartphone van € 150 doen i.c.m. het goedkoopste abonnement bij Ben ofzo. Scheelt zo € 200 per jaar.

Waarom zo'n duur Ziggo abonnement? Stream, gamen etc kan ook écht wel met een goedkoop abonnement hoor. Daar kan je ook zo een paar honderd € per jaar op besparen. Bel ze anders eens op en zeg dat je weggaat; je krijgt zo weer een paar maand 50% korting. Dat is toch wel het minimale wat je elk jaar moet doen als je dit abonnement wil houden. Maar het is echt niet nodig! Je koopt gewoon teveel in hier... Ennuh, heb jij die tv zenders echt nodig? Of maakt de rest van het gezin hier eigenlijk gebruik van?

Fietsverzekering.. Voor € 40 koop je ook een nieuwe andere fiets. Dat betaal jij elk jaar aan verzekering. Als jij als goed rentmeester (!!) met zo'n fiets omgaat dan is wederom statistisch gezien de kans klein dat dat ding gestolen wordt.

Google One... serieus? 100gb voor € 2,- per maand?? Voor € 2,- koop je een usb stick met 100gb opslag. Waar is dát nu weer voor nodig? Wat doe je ook met 100gb??? Een paar belangrijke documenten kan je ook gewoon in je mail bewaren. Of is dit ook weer om foto's op te slaan omdat je bang bent voor brand (denk eens aan de statistiek....).
Nuja, de opslagbox gaat er al uit. Daar hoeven we het niet over te hebben.

Potentiële besparing is - exclusief die box - echt meer dan € 50 per maand. Elke maand weer.

Wat betreft 'geld wegzetten voor later':

Maak een plan voor de komende 10 jaar. En bekijk dit elk jaar opnieuw / stel bij. Je wilt vast een keer een huis kopen, maar dat zal nog wel 4 jaar of meer duren. Je zou een deel kunnen beleggen, dan houd je in elk geval de inflatie bij en raak je er mee bekend. Houd dit simpel! Lees het forum goed door en ga bij je eigen bank wat NT fondsen kopen. Meer niet. Ga niet mee in de GME hype of andere meme stocks. Let op; je kan je inleg verliezen. Maar belangrijker nog. Het kan zijn dat er een correctie komt waardoor je na 7 jaar nog niet al je inleg terug hebt... Jammer als je nét dan een huis wil kopen. Besef dat goed.
Ik ben pas begonnen met beleggen toen ik een baan had. En een huis. En de verbouwing achter de rug was. Toen pas kon ik geld voor langere tijd missen en ben ik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knocker88
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:21
Hallo allemaal,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben momenteel 18 jaar en al meer dan een jaar geintereseerd in Financieel onafhankelijk worden. Ik haal mijn informatie vooral vandaan van YouTubers zoals Mark Tilbury, Biaheza en Rich Dad Poor Dad.

Ik wil zelf graag z.s.m. financieel onafhankelijk worden maar ik heb nog niet echt een plan uitgevogeld om dit te bereiken. Ik heb ook een aantal fouten gemaakt de afgelopen jaren. Ik heb de laatste 3 jaar zo'n 30 verschillende smartphones gehad. Heel vaak was het de ene terug brengen of met iemand ruilen of de andere verkopen, maar uiteindelijk heeft het mij toch een hoop geld gekost. Elke keer zeg ik dat ik het niet meer ga doen, maar toch uiteindelijk verkoop, ruil of breng ik mijn huidige terug en ga weer voor een andere.

Ik probeer dus zoveel mogelijk geld per maand te besparen zodat ik zoveel mogelijk kan sparen, ik probeer dit zelf al, maar ik zal hierbij is mijn maandelijkse lasten delen als een 18 jarige, misschien zien jullie wel iets waar ik op kan besparen wat ik zelf niet zie.

Maandelijkse lasten:

Opslagbox: €182,- (Dit was tijdelijk i.v.m. verhuizing en gaat binnenkort opgezegd worden)

Verder heb ik weinig maandelijkse lasten, aangezien mijn ouders heel erg veel schulden hebben, hebben ze nooit voor mij kunnen sparen dus daarom heb ik nauwelijks spaargeld, dus ik begin echt van scratch :p

kwa inkomsten werk ik momenteel bij de MediaMarkt. Ik verdien hier een magere €5,- per uur, en ik werk ongeveer 30 - 40 uur per week. Ik wil heel graag wat anders want het ze hebben zwaar personeel tekort, het is hard werken en naar mijn mening krijg ik er weinig voor.

Verder ben ik momenteel bezig met rijles en heb ik 2/3 ervan al betaald, theorie heb ik al behaald. Dit zag ik als een investering voor later.

Ik bevind me in het sector ICT. En de planning is om in januari te beginnen met MBO 4 ICT.

Wat mijn vraag vooral is hoe jullie alles in mijn situatie zouden aanpakken, en wat ik het beste kan doen om z.s.m. FOA te bereiken. En mijn vraag daarnaast is hoe jullie het geld weg zetten voor uiteindelijk FOA te worden. Aangezien er tegenwoordig haast geen rente meer te krijgen valt, en het je eerder geld kost om geld op de bank te hebben. Beleggen jullie bijvoorbeeld, of zetten jullie het in crypto of misschien goud?

Alvast bedankt! 😊
Het meeste is wel al benoemd maar ik vind het nog wel aan te raden om in plaats van een duur Ziggo abonnement te kijken naar T-Mobile Thuis voor je internet + TV. Je hebt namelijk een Tele2 abonnement wat voordeelkorting oplevert in combinatie met T-Mobile Thuis. Je krijgt € 5,- korting op je T-Mobile thuis als dit op hetzelfde adres is als je Tele2 abonnement, waardoor je met een basis account maar € 40,- per maand kwijt bent en je extra GB voor je Tele2 abonnement krijgt. T-Mobile Thuis geeft overigens de eerste zes maanden ook nog € 15,- korting. Veel goedkoper ga je het niet krijgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:35
Knocker88 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:11:
[...]

Het meeste is wel al benoemd maar ik vind het nog wel aan te raden om in plaats van een duur Ziggo abonnement te kijken naar T-Mobile Thuis voor je internet + TV. Je hebt namelijk een Tele2 abonnement wat voordeelkorting oplevert in combinatie met T-Mobile Thuis. Je krijgt € 5,- korting op je T-Mobile thuis als dit op hetzelfde adres is als je Tele2 abonnement, waardoor je met een basis account maar € 40,- per maand kwijt bent en je extra GB voor je Tele2 abonnement krijgt. T-Mobile Thuis geeft overigens de eerste zes maanden ook nog € 15,- korting. Veel goedkoper ga je het niet krijgen. :)
Ik bel elke jaar naar ziggo om op te zeggen. Dan krijg ik altijd iemand aan de lijn die mij de komende 6 of 9 maanden €10 of €15 korting per maand geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:18
siveiro schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 00:21:
[...]

Ik bel elke jaar naar ziggo om op te zeggen. Dan krijg ik altijd iemand aan de lijn die mij de komende 6 of 9 maanden €10 of €15 korting per maand geeft.
Dan word je nog steeds aardig genaaid. Wij hebben het jaren gehad voor 6 maanden 19,95€ per maand en de rest 56€.

2020 werd het 6*29,95.

Nu boden ze zes keer een tientje korting.

Na het overstappen naar Youfone ineens de vraag of een grotere korting wel zou helpen. Nee, want ik heb het karakter van iemand die zijn poot stijf houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
pirke schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:21:
[...]

Hoeveel aandelen heb je dan minimaal nodig om 0% afwijking te hebben op de lange termijn? Is 1 aandeel genoeg? Of heb je ze allemaal nodig? Waarom zou het effect überhaupt naar 0 gaan op de lange termijn? Misschien wordt het juist wel groter.

Uiteindelijk wil je een maximaal rendement per hoeveelheid risico. Als *alles* hetzelfde is pak je natuurlijk degene zonder dividendlek, maar dat is het probleem: er zit zoveel verschil tussen al die fondsen, een eventueel dividendlek is er slechts 1. Een aantal fondsen hebben wel of geen small cap, een hogere of juist lagere exposure aan bepaalde geografische regio's. Ik stel alleen maar dat die verschillen groter *kunnen* zijn dan het dividendlek. Voor een eerlijke vergelijking kun je dus niet zomaar aannemen dat het rendement van al die fondsen hetzelfde is, en daarna puur focussen op de kosten en misgelopen dividend. Het risicoprofiel van die fondsen is al niet gelijk. Pas als je bijvoorbeeld VWRL bij DeGiro gaat vergelijken met VWRL bij een andere aanbieder kun je op die manier vergelijken. Twee NN fondsen vergelijken met VWRL is echt een stuk complexer.
Alle combinaties van fondsen volgen in principe dezelfde index (88% MSCI world, 12% MSCI EM). De afwijkingen daarin door ESG uitsluitingen en meer of minder aandelen kunnen inderdaad invloed hebben op de performance, maar er is geen zinnig word over te zeggen of dit resulteert in een over- of underperformance dus je kan inderdaad gewoon aannemen dat dit verschil 0 is voor je vergelijking.

Dividendlek en TER zijn daarintegen gegarandeerde kosten en dat is dus iets wat je mee kan nemen in je vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
pirke schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:42:
Ter aanvulling: een deel van mijn beleggingen heb ik in individuele aandelen zitten. Dat mandje samen geeft ook al veel spreiding, met een TER van 0 en geen dividendlek.
Dat is inderdaad een optie. Het probleem is dat je veel vermogen nodig hebt om een goede geografische en sectorspreiding te verkrijgen zonder dat je te veel geld in 1 enkel bedrijf hebt zitten. Daarnaast zit je altijd overweight in bepaalde aandelen als je met kleinere bedragen wil bijkopen.

Zoals je in je vorige quote al aangeeft verhoog je je risico enorm zonder daar echt rendement voor bij te krijgen.
Eenmaal aangekocht kun je ze lekker laten staan. Op sommige verkoop ik gedekte call opties die me tot 10% rendement geven (wat ik direct weer kan beleggen). Pas bij een stijging van 50-60% op een half jaar/jaar speel je quitte. Als ze harder stijgen dan mis je het rendement boven de 50% a 60%. Daar heb ik geen moeite mee om nu gegarandeerd 5-10% te kunnen krijgen.
Ik weet te weinig van opties om hier iets zinnigs over te zeggen, maar gegarandeerd rendement van 5%-10% bestaat niet zonder een flink risico.
In de tussentijd krijg je nog wel dividend en > 9 vd 10 keer lopen die opties waardeloos af. Doe dat op een mandje aandelen en je Expected Return gaat structureel omhoog (extra transactiekosten meegerekend). Oftewel een hoger rendement met lager risico dan simpelweg een ETF kiezen. Het is wel meer werk, en je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Om een indicatie te geven: de top 5 aandelen in VWRL zijn al 12% vd portefeuille: Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Facebook. Allemaal US tech, ook niet echt wat je een fijne spreiding noemt. De volgende 3 vd 4 zijn trouwens ook tech: Tesla, (Berkshire niet), TSMC, Nvidia.

Het feit dat ze 3619 aandelen hebben zegt dus niet zoveel, maar dat is nu eenmaal de huidige situatie bij de wereldwijde verdeling. 58% US, 23% tech.
Klopt helemaal. De huidige wereldeconomie (en beurswaarde) word gedomineerd door US tech aandelen. Daar kun je van alles van vinden, maar dat wil ik juist niet. Ik volg de indexen zonder daar persoonlijke meningen over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Het meeste is wel al benoemd maar ik vind het nog wel aan te raden om in plaats van een duur Ziggo abonnement te kijken naar T-Mobile Thuis voor je internet + TV. Je hebt namelijk een Tele2 abonnement wat voordeelkorting oplevert in combinatie met T-Mobile Thuis.
Het hangt natuurlijk ook af van wat je wensen voor internet/TV zijn. Vaak is het prijsverschil bij vergelijkbare pakketten niet zo groot, dus je moet geen appels met peren vergelijken. Uiteraard is het wel verstandig om zo af en toe je wensenpakket even tegen het licht te houden en te kijken of je geen overbodige zaken hebt.

Trouwens, je kunt het ook andersom doen, je mobiele abonnement naar Vodafone overzetten. Dat heb je ook extra voordeel. Scheelt ook 5 euro per maand, geeft je dubbele data bij je mobiel en je hebt een gratis extra zenderpakket voor je TV. Wat dat betreft is het vaak wel interessant om vast en mobiel bij het zelfde bedrijf te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:00:
[...]
Klopt helemaal. De huidige wereldeconomie (en beurswaarde) word gedomineerd door US tech aandelen. Daar kun je van alles van vinden, maar dat wil ik juist niet. Ik volg de indexen zonder daar persoonlijke meningen over te geven.
Ik heb er wel een mening over, maar ik denk dan tegelijk dat ik ook maar een simpele amateur ben... Dus zit er toch een groot deel in die wereldwijde index ETF's.

Maar daarnaast toch ook bewust ook wat gespreide ETF's die iets minder de focus op US/tech hebben. Ik heb namelijk toch ook het idee dat een groot deel van die waardestijgingen iets minder te maken hebben met de intrinsieke performance van de bedrijven, maar juist ook komt doordat een hoop mensen en instellingen ze (bv via die ETF's) blind kopen. Eigenlijk een light-versie van wat je rond de eeuwwisseling zag, toen er ook een grote stroom geld naar de beurs ging en dat bijna automatisch voor een groot deel in de al opgeblazen ICT sector ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 18:48
Lointje schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:22:
[...]

Bewust zijn van alles is al de eerste stap! Dus daar al goed bezig.

Zoals deveon ook al zei, je moet eerst een stabiel (en normaal) inkomen hebben. Hoe ik het zou doen op die leeftijd is focussen op de studie - dat ICT diploma gaat wel wat deuren openen. Bijbaantje behouden. In de uitgaven vooral die opslagbox zo snel mogelijk lozen, dat is bijna de helft van je kosten.

En verder ook wat genieten van je studietijd. Je hoeft daarom niet alles uit te geven, ideaal zet je nu al wat opzij. Maar je moet ook niet elk biertje weigeren mee te drinken omdat je nu al aan FO denkt.
Dus bewust zijn van je uitgaven, diploma & job zoeken.

En dan hangt het er wat vanaf. Ik zou eerst een spaarbuffer opbouwen op een (helaas slecht renderende) spaarrekening. Ik weet niet of je snel een huis wil kopen of eerst gaat huren tot je weet waar je wil wonen?

Crypto klinkt allemaal fijn, en er valt veel mee te verdienen. Maar het kan ook snel halveren en dan blijven aanmodderen. Je kan er altijd iets inzetten, maar hou het klein en slechts een klein deel van je vermogen.
Idem voor de beurs, zorg eerst voor een spaarbuffer. Het geld dat je daarna "kan missen", kan je wel wat mee investeren.

Snel rijk worden is fijn maar het is weinigen gegeven. Achteraf is het altijd gemakkelijk "ja had ik maar stock X of Y gekocht, of bitcoin". Het is uiteindelijk wat discipline om jezelf bepaalde vaardigheden aan te leren, bewustzijn, je huiswerk maken ivm investeringen en meestal een traject van lange adem.

Mijn 2 cent :-)
Bedankt voor je reactie :)

De opslagbox lozen lijkt me inderdaad de eerste stap, normaal gesproken zouden mijn ouders dit zelf moeten betalen maar door hun schulden heb ik dit voor hun gedaan zodat de spullen niet weer op straat stonden :'( (Lang verhaal...)

Het is lastig om eraf te komen alleen, aangezien ze geen geld hebben om een busje te huren en alles in 1 keer te verplaatsen naar het huis, in plaats daarvan moeten ze het met een Mini Cooper doen waar niet zoveel in kan, en het kost natuurlijk ook benzine waar ze eigenlijk geen geld voor hebben... dit is allemaal een heel lang verhaal wat ik jullie zal besparen! _/-\o_

Kwa een biertje enzo drinken, dat doe ik eigenlijk niet, sinds ik 18 ben heb ik dit eigenlijk niet gedaan, heb er nog geen behoefte aan, maar wie weet in de toekomst! 8)7

Waar zou ik dan het beste een spaar account kunnen aanmaken? Ik zou het bij mijn huidige bank kunnen doen (ING) maar dan kan je er misschien te gemakkelijk bij aangezien je tegenwoordig alles direct kunt opnemen. Een externe heeft misschien ook meer rente, ookal is het bijna niks tegenwoordig.
En mijn vraag daarnaast, wat is een goede buffer of Emergency Fund. Hoe bereken je zoiets.

Kwa huis huren of kopen weet ik het niet precies, ik weet dat ze beide voor en nadelen hebben :?

When nothing goes right, go left

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
pikootje schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:28:
[...]

Goed bezig alvast! De fouten met je telefoons zou ik trouwens jezelf ook niet te zwaar aanrekenen. Veel mensen leren dit soort lessen helemaal nooit of in elk geval pas als ze een heel stuk ouder zijn.

Belangrijkste in mijn ogen: focus je voor nu op het starten (en afronden) van je opleiding. Dat is voor m.i. de beste investering. Saai maar waar.

Ik ken je gezondheidssituatie niet, maar je zou kunnen overwegen je ziektekostenverzekering aan te passen naar Basis en maximaal eigen risico. Je hebt voor minder dan 100 per maand keuze zat. Misschien wel eerst een klein buffertje voor als je een keer wat van het eigen risico moet betalen.
Mijn gezondheid is praktisch prima, ik ga zelden naar de dokter of iets dergelijks. Ik heb alleen een tekorte achilles pees waar in de toekomst misschien wat aan gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Tommie12 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:30:
@ItsCrewz

Investeer nu vooral in je studie, en probeer dat diploma te halen met een lage studieschuld.

Verder zou ik in jouw geval ook wat aan de inkomstenkant doen. 5€ per uur is gewoon te weinig.
Begin met beleggen als je een vast inkomen hebt. Maar nu bewust geld uitgeven is een eerste stap. Op je studie zouik alvast niet besparen.
Ik wil inderdaad graag wat aan die magere €5,- / uur doen die ik bij de mediamarkt verdien. Ik loop praktisch de hele dag screenprotectors te plakken, telefoons over te zetten en bij de kassa / service balie te staan. 8)7

Het begon ooit als een vakantie baantje maar ik werk er inmiddels meer dan een jaar en het word steeds zwaarder aangezien er meer mensen weg gaan en het altijd overwerken is.

Ik wil graag wel wat anders doen, maar wat. Ik heb nu vaste lasten dus ik kan er niet zomaar mee stoppen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
finsdefis schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:31:
[...]

Ik zie hier zeker geen gekke dingen. Je betaalt wel de volledige mep voor jullie gezamenlijke internet/tv-aansluiting zie ik? Verder een dure zorgverzekering, maar daar kun je natuurlijk je redenen voor hebben.

Een fietsverzekering zou ik zelf niet zo snel nemen, maar afhankelijk van de prijs van je fiets en de voorwaarden kan dat interessant zijn.

Verder ben je natuurlijk al zeer goed bezig door jezelf hierin te verdiepen en een studierichting te kiezen waar met goede skills en contacten veel te bereiken is. Overigens is Rich dad, poor dad wel een beetje een 'fake' boek waar nogal wat controverse over is qua betrouwbaarheid. Het is ook erg Amerikaans ingestoken, d.w.z. dat je overal zelf invloed op hebt etc.
Aangezien de financiele situatie van mijn ouders hebben we sloten dat ik dan het internet / tv betaal. Vandaar die kosten.

Misschien was achteraf een fietsverzekering niet zo'n handig idee, de fiets koste me maar €350,-

Ik dacht al zoiets van rich dad poor dad, het weer allemaal wat te makkelijk neergezet naar mijn mening. Maar er zitten wel wat goede levenslessen tussen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
Johnny schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:44:
[...]

De belangrijkste investering die je nu kan doen is in jezelf met je opleiding om daarmee je toekomstige verdiencapaciteit laten groeien. Op MBO moet je veel stages lopen. Maar er is heel veel variatie in stageplekken. Probeer goede stageplekken te vinden waar je veel kan leren, en niet alleen koffie moet halen. Dat betekent op tijd beginnen met zoeken en jezelf daar goed presenteren.

Stap twee is een beter betaalde bijbaan vinden dan 5 euro per uur. Zelfs als je naar 6 euro per uur gaat heb je een stijging van 20%!

Als je eenmaal een paar duizend euro hebt gespaard heb je die fietsverzekering niet meer nodig omdat je dan zelf een nieuwe fiets kan kopen. Ziggo en mobiel abonnement kunnen ook goedkoper.

Met extra dat je dan nog hebt kun je dan gaan beleggen. De meest gangbare manier is via een beleggingsrekening waarbij je aandelen van bedrijven koopt. Het makkelijkst is om indexfondsen te kopen, dan heb je van alle bedrijven een beetje.

Maar mensen die net beginnen kopen graag aandelen van individuele bedrijven en na een paar keer geld te verliezen schakelen ze over naar indexfondsen. Je kan ook aan de slag met crypto, valuta en edelmetalen. Enige wat je moet doen is wegblijven van hefbomen waarmee je meer kan verliezen dan je hebt ingelegd.

Het doel is nu nog niet om geld te verdienen maat om te leren beleggen en je impulsen leren beheersen, dat komt later goed van pas als je veel meer geld hebt om te investeren.

Als je klaar bent met het MBO weer even hier langskomen voor nieuw advies voor je huidige situatie. Waarschijnlijk is dan de beste stap een HBO. En aardig tegen je ouders zijn zodat je zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen.
Ik zat er al een tijdje over te denken om onder anderen het mobiele abonnement te verlagen, ik ben alleen bang dat ik er dan overheen ga, ik heb momenteel €25,- voor unlimited bellen, smsen en data. Ik bel en sms bijna nooit, misschien 1 of 2 keer in de week, maar data gebruik ik wel wat vaker. Maar misschien valt daar op een of andere manier ook wat op te besparen. En die 10 euro betaald ik nog per maand voor een Samsung Galaxy S21+ die ik al maanden niet meer heb. Kan er ook nog aan denken om hem een keer af te lossen voor 200.

Kwa ziggo is het het laagste TV pakket en 300 mbps internet. Misschien kan het internet lager maar dan krijg ik misschien frustraties van het slomere internet :9

Verder, bedankt voor de adviesen en ik zal ze zeker meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:32

Honesty

kattenneus!

ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:17:
[...]

Mijn gezondheid is praktisch prima, ik ga zelden naar de dokter of iets dergelijks. Ik heb alleen een tekorte achilles pees waar in de toekomst misschien wat aan gedaan moet worden.
Ik zal zeker eens naar je zorgverzekering kijken in veel gemeenten heb je nu een gemeente polis en dan betaald de gemeente een stukje van je verzekering. Dan betaal je net zoveel als je nu betaald maar dan Incl eigen risico en tandarts. Door de schulden van je ouders moet je er wel recht ophebben als het inkomen niet te hoog is.
Dat van die telefoons is misschien niet slim maar een mens mag ook een hobby hebben. Misschien wel slimmer als je ze tweedehands koopt, opknapt en dan voor iets meer verkoopt.
Maar je bent nog jong en lijkt goed bezig. Ik zal rijbewijs halen, studie volgen en pas later als je goed verdient me echt bezig houden met sparen of beleggen. Investeren doe je nu in je zelf en probeer inderdaad een baantje te vinden wat beter verdient of begin voor jezelf scrwenprotecters te plakken en te verkopen.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:15:
[...]
Het is lastig om eraf te komen alleen, aangezien ze geen geld hebben om een busje te huren en alles in 1 keer te verplaatsen naar het huis, in plaats daarvan moeten ze het met een Mini Cooper doen waar niet zoveel in kan, en het kost natuurlijk ook benzine waar ze eigenlijk geen geld voor hebben... dit is allemaal een heel lang verhaal wat ik jullie zal besparen! _/-\o_
Voor 50 euro per dag huur je al een busje (aanhanger is nog goedkoper) en als je het daardoor een week eerder kan opzeggen is het voor jou al interessant. Veel opslagverhuurders hebben vaak ook een gratis aanhanger ter beschikking.

Bijna €200 per maand tikt gewoon hard aan ongeacht je inkomen. Die last voorkomen is het echt je prioriteit en als het je geld kost om er eerder vanaf te komen dan is dat zo terug verdiend. Als er geen plek is voor de spullen dan is verkopen of wegbrengen het overwegen waard. Veel spullen zijn niet niet waard om bijna 2,5 duizend euro per jaar aan uit te geven om op te slaan. Vaak is de boedel die erin staat dat niet eens waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:29:
[...]

Ik zat er al een tijdje over te denken om onder anderen het mobiele abonnement te verlagen, ik ben alleen bang dat ik er dan overheen ga, ik heb momenteel €25,- voor unlimited bellen, smsen en data. Ik bel en sms bijna nooit, misschien 1 of 2 keer in de week, maar data gebruik ik wel wat vaker. Maar misschien valt daar op een of andere manier ook wat op te besparen. En die 10 euro betaald ik nog per maand voor een Samsung Galaxy S21+ die ik al maanden niet meer heb. Kan er ook nog aan denken om hem een keer af te lossen voor 200.

Kwa ziggo is het het laagste TV pakket en 300 mbps internet. Misschien kan het internet lager maar dan krijg ik misschien frustraties van het slomere internet :9

Verder, bedankt voor de adviesen en ik zal ze zeker meenemen!
Wij zitten hier bij simpel die hebben vaak zo'n actie dat je voor 10 euro 10gig krijgt ofzo en dat is meer dan genoeg voor ons. Internet en mobiele telefoon is tegenwoordig wel een eerste levensbehoefte dus ook daar wil je niet te veel op bezuinigen maar wel de meeste bang voor de bucks.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:29:
[...]

Ik zat er al een tijdje over te denken om onder anderen het mobiele abonnement te verlagen, ik ben alleen bang dat ik er dan overheen ga, ik heb momenteel €25,- voor unlimited bellen, smsen en data. Ik bel en sms bijna nooit, misschien 1 of 2 keer in de week, maar data gebruik ik wel wat vaker.
Eerste stap lijkt me dan om na te gaan hoeveel data je verbruikt. Bij de meeste providers kun je bv in hun app zo zien hoeveel je dataverbruik is. 25 euro per maand vind ik behoorlijk veel.

Daarnaast kun je in de regel ook je abonnement zo instellen dat als je bundel op is, je niet extra kosten hebt, maar alleen een tragere verbinding krijgt. Dat is een mooie extra zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Tehh schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:31:
[...]

Je inkomsten staan er niet bij, ik ga er van uit dat er ook zorgtoeslag is namelijk. Dat zijn ook gewoon inkomsten.
Verder lijk je voor zekerheid te gaan als ik je kosten bekijk. Dure zorgverzekering, mobiel via abonnement, fietsverzekering, hoge kosten voor ziggo (je zou maar te lage downloadsnelheid hebben), ook nog kosten voor Google One... Zekerheid. Kost. Geld.

Een gemiddelde jongere heeft van zijn 18e tot zijn 30e misschien € 1.000 aan zorgkosten. Dat zijn hoofdzakelijk tandartskosten. De tandartsverzekering is bij uitstek een verzekering die bijna nooit uit kan. Ik heb 2 jaar gehad waarin dit uit kon, alleen in ruil daarvoor heb ik wel 5 jaar een verzekering gehad. Per saldo kan dat echt niet uit! Ga voor maximaal eigen risico, dat kost je maximaal zo'n € 250 het eerste jaar. De statistiek heb je aan je zijde, en vertrouwen op statistiek is onmisbaar in het pad naar FO (aannames o.b.v. feiten/statistiek).

Je hebt Tele2 én een duur Ziggo abonnement. Dat zijn grotendeels dubbele kosten. Ga gewoon 5 jaar met je smartphone van € 150 doen i.c.m. het goedkoopste abonnement bij Ben ofzo. Scheelt zo € 200 per jaar.

Waarom zo'n duur Ziggo abonnement? Stream, gamen etc kan ook écht wel met een goedkoop abonnement hoor. Daar kan je ook zo een paar honderd € per jaar op besparen. Bel ze anders eens op en zeg dat je weggaat; je krijgt zo weer een paar maand 50% korting. Dat is toch wel het minimale wat je elk jaar moet doen als je dit abonnement wil houden. Maar het is echt niet nodig! Je koopt gewoon teveel in hier... Ennuh, heb jij die tv zenders echt nodig? Of maakt de rest van het gezin hier eigenlijk gebruik van?

Fietsverzekering.. Voor € 40 koop je ook een nieuwe andere fiets. Dat betaal jij elk jaar aan verzekering. Als jij als goed rentmeester (!!) met zo'n fiets omgaat dan is wederom statistisch gezien de kans klein dat dat ding gestolen wordt.

Google One... serieus? 100gb voor € 2,- per maand?? Voor € 2,- koop je een usb stick met 100gb opslag. Waar is dát nu weer voor nodig? Wat doe je ook met 100gb??? Een paar belangrijke documenten kan je ook gewoon in je mail bewaren. Of is dit ook weer om foto's op te slaan omdat je bang bent voor brand (denk eens aan de statistiek....).
Nuja, de opslagbox gaat er al uit. Daar hoeven we het niet over te hebben.

Potentiële besparing is - exclusief die box - echt meer dan € 50 per maand. Elke maand weer.

Wat betreft 'geld wegzetten voor later':

Maak een plan voor de komende 10 jaar. En bekijk dit elk jaar opnieuw / stel bij. Je wilt vast een keer een huis kopen, maar dat zal nog wel 4 jaar of meer duren. Je zou een deel kunnen beleggen, dan houd je in elk geval de inflatie bij en raak je er mee bekend. Houd dit simpel! Lees het forum goed door en ga bij je eigen bank wat NT fondsen kopen. Meer niet. Ga niet mee in de GME hype of andere meme stocks. Let op; je kan je inleg verliezen. Maar belangrijker nog. Het kan zijn dat er een correctie komt waardoor je na 7 jaar nog niet al je inleg terug hebt... Jammer als je nét dan een huis wil kopen. Besef dat goed.
Ik ben pas begonnen met beleggen toen ik een baan had. En een huis. En de verbouwing achter de rug was. Toen pas kon ik geld voor langere tijd missen en ben ik begonnen.
Hey, bedankt voor je eerlijke reactie :)

Ik heb inderdaad zorgtoeslag, helaas momenteel geen studiefinanciering aangezien mijn school in augustus gestopt is en ik in Januari weer begin. Ik ga inderdaad snel voor zekerheid. De fietsverzekering was achteraf niet nodig aangezien de fiets maar 350 euro heeft gekost, maar daar zit ik voor een jaar aan vast! |:(

Met maximaal eigen risico bedoel je dus de €885,-? Ik zie nu pas hoeveel dit scheelt... had ik hier maar eerder aangedacht 8)7

Over het mobiele abonnement heb je een goed punt, daar wil ik z.s.m. vanaf. Ik zit alleen 2 jaar vast aan mijn tele2 abonnement, ik kan hem enkel verlagen en de 200 euro van het toestel krediet afbetalen.

Ziggo abonnement heb ik toevallig echt pas een paar dagen, dus ik kan nog terug of iets anders nemen. Aangezien de financiele situatie van mijn ouders en ik daar woon, heb ik samen met hun besloten dat ik voor de TV en Internet zorg. (Ookal kijk ik zelf nooit TV).

Die fietsverzekering wil ik z.s.m. vanaf idd, zit er alleen minimaal 1 jaar aan vast...

Die 100GB bij Google One is inderdaad over het algemeen voor een backup, ik wil graag niet dat de foto's, video's en documenten kwijtraken. Voorheen sloeg ik ze op op mijn computer en een externe harde schijf. Enkel leek dit mij een makkelijkere oplossing aangezien ik er zo altijd bij kan :'(

Kwa beleggen klinkt het nog een beetje risky, ik moet nog even goed gaan kijken of ik niet beter gewoon een spaar rekening kan openen? Hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
[...]

Dat klinkt inderdaad als een goed idee, hier heb ik nog niet over nagedacht. Ik kan mijn ziggo abonnement nog opzeggen want ik heb hem pas een paar dagen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Honesty schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:34:
[...]

Ik zal zeker eens naar je zorgverzekering kijken in veel gemeenten heb je nu een gemeente polis en dan betaald de gemeente een stukje van je verzekering. Dan betaal je net zoveel als je nu betaald maar dan Incl eigen risico en tandarts.
Die gemeentepolissen zijn lang niet altijd voordeliger. Goed vergelijken is dus wel verstandig, zeker als je weinig kosten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:09:
[...]

Het hangt natuurlijk ook af van wat je wensen voor internet/TV zijn. Vaak is het prijsverschil bij vergelijkbare pakketten niet zo groot, dus je moet geen appels met peren vergelijken. Uiteraard is het wel verstandig om zo af en toe je wensenpakket even tegen het licht te houden en te kijken of je geen overbodige zaken hebt.

Trouwens, je kunt het ook andersom doen, je mobiele abonnement naar Vodafone overzetten. Dat heb je ook extra voordeel. Scheelt ook 5 euro per maand, geeft je dubbele data bij je mobiel en je hebt een gratis extra zenderpakket voor je TV. Wat dat betreft is het vaak wel interessant om vast en mobiel bij het zelfde bedrijf te zitten.
Tja, dit zou wel kunnen, maar pas in de toekomst, aangezien ik 2 jaar vast zit aan mijn tele2 abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Honesty schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:34:
[...]

Ik zal zeker eens naar je zorgverzekering kijken in veel gemeenten heb je nu een gemeente polis en dan betaald de gemeente een stukje van je verzekering. Dan betaal je net zoveel als je nu betaald maar dan Incl eigen risico en tandarts. Door de schulden van je ouders moet je er wel recht ophebben als het inkomen niet te hoog is.
Dat van die telefoons is misschien niet slim maar een mens mag ook een hobby hebben. Misschien wel slimmer als je ze tweedehands koopt, opknapt en dan voor iets meer verkoopt.
Maar je bent nog jong en lijkt goed bezig. Ik zal rijbewijs halen, studie volgen en pas later als je goed verdient me echt bezig houden met sparen of beleggen. Investeren doe je nu in je zelf en probeer inderdaad een baantje te vinden wat beter verdient of begin voor jezelf scrwenprotecters te plakken en te verkopen.
Ik heb even gekeken naar een gemeentepolis, helaas is dit niet beschikbaar in mijn gemeente, maar ik ga zeker even kijken of ik hem nog kan verlagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Deveon schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:35:
[...]

Voor 50 euro per dag huur je al een busje (aanhanger is nog goedkoper) en als je het daardoor een week eerder kan opzeggen is het voor jou al interessant. Veel opslagverhuurders hebben vaak ook een gratis aanhanger ter beschikking.

Bijna €200 per maand tikt gewoon hard aan ongeacht je inkomen. Die last voorkomen is het echt je prioriteit en als het je geld kost om er eerder vanaf te komen dan is dat zo terug verdiend. Als er geen plek is voor de spullen dan is verkopen of wegbrengen het overwegen waard. Veel spullen zijn niet niet waard om bijna 2,5 duizend euro per jaar aan uit te geven om op te slaan. Vaak is de boedel die erin staat dat niet eens waard.
Het huren zelf is inderdaad niet zo duur, heb probleem is meer de borg. Kost al gauw 1000 euro voor een busje, en dat gaat hem niet worden :'(

Het gaat overigs wel prima passen in het huis, dus dat is geen probleem in principe. Het kost misschien uiteindelijk nog wel meer al die benzine voor heen en weer rijden met een busje. Maar ja dan moet je wel die borg kunnen betalen natuurlijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:47:
[...]

Eerste stap lijkt me dan om na te gaan hoeveel data je verbruikt. Bij de meeste providers kun je bv in hun app zo zien hoeveel je dataverbruik is. 25 euro per maand vind ik behoorlijk veel.

Daarnaast kun je in de regel ook je abonnement zo instellen dat als je bundel op is, je niet extra kosten hebt, maar alleen een tragere verbinding krijgt. Dat is een mooie extra zekerheid.
Per maand, zit ik ongeveer aan dit. Maar dan let ik nu uiteraard totaal niet op mijn data en doe ik er praktisch alles op. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvPhIb7m3vrklkP_4xbU8CpojY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8KvW07v5op3J4NnzEeNmgtu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:53:
[...]

Ik heb even gekeken naar een gemeentepolis, helaas is dit niet beschikbaar in mijn gemeente, maar ik ga zeker even kijken of ik hem nog kan verlagen ;)
Vanaf 2022 kan je je verzekering weer veranderen een eigen risico van 885 is als je geen zorgkosten vaak het goedkoopste maar zorg dan wel dat je van te voren weer waar je aan toe bent met die achillespees en van welk budget dat afgaat. Je hebt nu nog 4 maanden om informatie te verkrijgen.
Mocht je dit jaar nog iets aan de achillespees doen vraag dan ook goed na van welk jaar de vervolgafspraken afgaan.
Ook is het goed om als je je eigen risico verhoogd om te proberen het bedrag van je eigen risico iedere maand te sparen als er iets gebeurd je dan kan betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Honesty op 04-09-2021 11:02 ]

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Die paar euro van de Google drive zou ik me niet druk om maken. Ja, natuurlijk heb je een usb-stick in een halfjaar terugverdiend, maar die Google heb je natuurlijk vooral ook voor meer zekerheid. Als je huis in vlammen op gaat, ben je je usb-stick immers ook kwijt, maar die Google cloud niet.

Wat ik nog wel zit doen is je inschrijven bij de woningbouwvereniging. Als je dan over een paar jaar zou willen verhuizen, dan heb je in elk geval wat jaren opgebouwd en heb je iets meer kans op een woning via de woningbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Ik heb even gekeken naar mijn zorgverzekering. Ik heb hier enorm op bespaard. Ik had bijvoorbeeld een basis budget module waar je 8 euro per maand voor betaald, maar hier maak ik praktisch geen gebruik van... verder mijn eigen risico verhoogd naar het hoogste aanbod aangezien ik nooit de 300 ga aantikken. Ik hou nog wel de tand basis. Dat scheelt weer voor de tandarts. Hier kom ik dan uit op €108,90. Wat zo'n 30 euro scheelt per maand 🤣

Had ik dit maar eerder gedaan!

Alleen jammer dat het pas 1 januari ingaat :/

[ Voor 4% gewijzigd door ItsCrewz op 04-09-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:55:
[...]

Het huren zelf is inderdaad niet zo duur, heb probleem is meer de borg. Kost al gauw 1000 euro voor een busje, en dat gaat hem niet worden :'(

Het gaat overigs wel prima passen in het huis, dus dat is geen probleem in principe. Het kost misschien uiteindelijk nog wel meer al die benzine voor heen en weer rijden met een busje. Maar ja dan moet je wel die borg kunnen betalen natuurlijk. 8)7
Misschien een familielid, vrienden of kennissen met een creditcard die een dagje kan helpen en de reservering op zich neemt terwijl jij de huur betaald (de borg is namelijk geen kosten, enkel een reservering)? Of anders zelfs een oproepje op een lokale Facebook groep of iemand met een bus of aanhanger een dagje wilt helpen voor €50?

Voor besparingen loont het altijd om eerst naar je grootste kostenposten te kijken. De opslag kost haast evenveel als je Google opslag, zorgverzekering, mobiel en thuis internet bij elkaar én kan je volledig van af. Het siert je enorm dat je ouders wilt helpen (daar kunnen vele van leren!) met hun situatie, maar ze moeten ook begrijpen dat je van deze last af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Deveon schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:06:
[...]

Misschien een familielid, vrienden of kennissen met een creditcard die een dagje kan helpen en de reservering op zich neemt terwijl jij de huur betaald (de borg is namelijk geen kosten, enkel een reservering)? Of anders zelfs een oproepje op een lokale Facebook groep of iemand met een bus of aanhanger een dagje wilt helpen voor €50?

Voor besparingen loont het altijd om eerst naar je grootste kostenposten te kijken. De opslag kost haast evenveel als je Google opslag, zorgverzekering, mobiel en thuis internet bij elkaar én kan je volledig van af. Het siert je enorm dat je ouders wilt helpen (daar kunnen vele van leren!) met hun situatie, maar ze moeten ook begrijpen dat je van deze last af moet.
Tja dat is het gehele probleem, familie leden helpen mijn ouders al heel erg veel financieel... mijn oma bijvoorbeeld helpt mijn ouders meer dan 300 euro per maand omdat ze zoveel schulden hebben en geen geld meer hebben om te eten etc.
Die zijn er een beetje klaar mee wat ik kan begrijpen, dus ik weet dat ze dat niet zouden doen...

Verder heb ik geen facebook en probeer ik er zoveel mogelijk vandaan te blijven :9
Maar het idee is goed.

Ze willen overigs heel graag z.s.m. die box leeg hebben, en zijn er hard mee bezig. Het probleem is dus alleen de benzine wat ze nodig hebben om de spullen te verplaatsen. Anders moet ik ze misschien maar helpen me de benzine zodat alles verplaatst kan worden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
Wat @Deveon zegt. Op een of andere manier iets regelen....
Hoever is het rijden van/naar de opslagbox?

Overigens, wij waren met LATEN verhuizen (circa 6 uur incl hele korte afstand van oude huis naar nieuwe huis en een kleine opslag iets verderop ook leeghalen, 3 personen, "studentverhuizers") nog geen 600 euro kwijt. Geen borg, geen credit card.
Alleen 1 kleine box leeghalen zal dus nog veel minder zijn. Ik zou het niet aanraden als beste oplossing, maar als je er anders niet uitkomt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:57:
[...]

Per maand, zit ik ongeveer aan dit. Maar dan let ik nu uiteraard totaal niet op mijn data en doe ik er praktisch alles op. [Afbeelding]
Gebruik je dan bv thuis ook de wifi of dat helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
rube schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:16:
Wat @Deveon zegt. Op een of andere manier iets regelen....
Hoever is het rijden van/naar de opslagbox?

Overigens, wij waren met LATEN verhuizen (circa 6 uur incl hele korte afstand van oude huis naar nieuwe huis en een kleine opslag iets verderop ook leeghalen, 3 personen, "studentverhuizers") nog geen 600 euro kwijt. Geen borg, geen credit card.
Alleen 1 kleine box leeghalen zal dus nog veel minder zijn. Ik zou het niet aanraden als beste oplossing, maar als je er anders niet uitkomt....
De afstand valt mee, zo'n 1.5 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:19:
[...]

Gebruik je dan bv thuis ook de wifi of dat helemaal niet?
Thuis gebruik ik idd wel de wifi, alleen ik switch hem soms wel is naar 4G omdat de wifi op bepaalde punten niet zo sterk is in huis :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Ik heb trouwens even gekeken naar tmobile voor thuis aangezien ik een tele2 abonnement heb. Ik snap alleen niet waarom tmobile aangeeft dat maximaal 50 mbps mogelijk is op het adres. Terwijl ik momenteel 300 heb van ziggo 🤔

Maar het zou inderdaad een hoop schelen per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
Hi @ItsCrewz , Leuk dat je hier zo jong al mee bezig bent en dit forum volgt.

Ik heb niet alle 25 pagina's helemaal doorgenomen, maar mijn persoonlijk advies zou zijn:

Focus je eerst op twee belangrijke zaken: toekomstige woning & toekomstig inkomen.

Schrijf je in voor een sociale huur woning en probeer tegelijkertijd te bedenken wat je nodig hebt later voor een koop woning.

Je gaat een ICT opleiding volgen. Kijk wat je daarnaast kan doen in je eigen tijd. Je kan beter 8 uurtjes besteden aan bijvoorbeeld een online cursus over AWS of leren programmeren dan 8 uur extra werken a 5,- per uur.

Probeer een ICT gerelateerde bijbaan te krijgen. 1ste lijn telefonische helpdesk bijv. Kan waarschijnlijk vanaf thuis en verdiend meer dan 5,- per uur. Helpt ook met je CV.

Bedenk welke richting je later op wil. ICT is een goud mijn als je de juiste richting kiest en bereid bent om veel te leren en hard te werken.

En ten slotte, open een beleggingsrekening en investeer elke maand (automatisch) een heel klein bedrag met index beleggen om alvast aan het idee te wennen en om te zien hoe de markt werkt. (https://www.indexfondsenvergelijken.nl/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:20:
[...]

(bak)fiets en/of aanhangwagen? Misschien is er wel een fietsatelier in de buurt die fietsen verhuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:14:
[...]

Tja dat is het gehele probleem, familie leden helpen mijn ouders al heel erg veel financieel...
Het gaat niet om dat ze je ouders helpen maar dat ze jou helpen met enkel maar borg. Persoonlijk zou ik wanneer ik garant sta voor de borg liever zelf ook willen helpen en rijden vandaar mijn insteek.
Ze willen overigs heel graag z.s.m. die box leeg hebben, en zijn er hard mee bezig. Het probleem is dus alleen de benzine wat ze nodig hebben om de spullen te verplaatsen. Anders moet ik ze misschien maar helpen me de benzine zodat alles verplaatst kan worden |:(
Dat betwijfel ik serieus. Op €10 aan benzine kun je heel vaak 1,5 km heen en weer rijden met een Mini Cooper (wat op zich al een vrij dure auto is, maar oké). Die €10 bespaart je €200 per maand!

Edit: Als je benzine gaat betalen zorg dan ook dat de opslagunit al opgezegd is (vaak een maand opzegtermijn) en pas op de dag dat het gaat gebeuren. Iets zegt mij namelijk dat er meer speelt..

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 04-09-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Torgo schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:44:
Hi @ItsCrewz , Leuk dat je hier zo jong al mee bezig bent en dit forum volgt.

Ik heb niet alle 25 pagina's helemaal doorgenomen, maar mijn persoonlijk advies zou zijn:

Focus je eerst op twee belangrijke zaken: toekomstige woning & toekomstig inkomen.

Schrijf je in voor een sociale huur woning en probeer tegelijkertijd te bedenken wat je nodig hebt later voor een koop woning.

Je gaat een ICT opleiding volgen. Kijk wat je daarnaast kan doen in je eigen tijd. Je kan beter 8 uurtjes besteden aan bijvoorbeeld een online cursus over AWS of leren programmeren dan 8 uur extra werken a 5,- per uur.

Probeer een ICT gerelateerde bijbaan te krijgen. 1ste lijn telefonische helpdesk bijv. Kan waarschijnlijk vanaf thuis en verdiend meer dan 5,- per uur. Helpt ook met je CV.

Bedenk welke richting je later op wil. ICT is een goud mijn als je de juiste richting kiest en bereid bent om veel te leren en hard te werken.

En ten slotte, open een beleggingsrekening en investeer elke maand (automatisch) een heel klein bedrag met index beleggen om alvast aan het idee te wennen en om te zien hoe de markt werkt. (https://www.indexfondsenvergelijken.nl/)
Ik sta inderdaad al ingeschreven op mijnwoonservice, sinds de dag dat ik 18 ben :p

Ik wil inderdaad graag een baantje vinden wat meer verdient. Ik zit er alleen een beetje mee dat ik niet zomaar durf weg te gaan bij de mediamarkt aangezien ik geen andere inkomsten heb en vaste lasten. Ik denk in de ICT dat ik iets van Systeembeheerder wil gaan doen, coderen is denk ik niks voor mij!

Ik moet denk ik mijzelf eerst een beetje inlezen in een beleggingsrekening, ik weet namelijk nog niet precies wat het is etc _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Deveon schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:48:
[...]

Het gaat niet om dat ze je ouders helpen maar dat ze jou helpen met enkel maar borg. Persoonlijk zou ik wanneer ik garant sta voor de borg liever zelf ook willen helpen en rijden vandaar mijn insteek.

[...]

Dat betwijfel ik serieus. Op €10 aan benzine kun je heel vaak 1,5 km heen en weer rijden met een Mini Cooper (wat op zich al een vrij dure auto is, maar oké). Die €10 bespaart je €200 per maand!

Edit: Als je benzine gaat betalen zorg dan ook dat de opslagunit al opgezegd is (vaak een maand opzegtermijn) en pas op de dag dat het gaat gebeuren. Iets zegt mij namelijk dat er meer speelt..
Ik ken eigenlijk geen famillie die hiermee zou kunnen helpen om heel eerlijk te zijn, ik denk dat er niks anders op zit dan heen en weer te rijden met de Mini Cooper! Word nog wat om ons grote tafelblad erin te krijgen, dat zal op de voet verplaats moeten worden ben ik bang! Laat staan het geld om een vloer in het huis te laten leggen! |:(

In ieder geval bedankt voor de inzegen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Ik heb overigs zojuist tmobile gebeld en heb daar een abonnement aangevraagd i.p.v. ziggo. Dat scheelt me toch zo'n 25 euro per maand, en de eerste 6 maanden zijn nog goedkoper ook. Aangezien ik ook klantenvoordeel krijg omdat ik een tele2 abonnement heb.

Het enige wat ik nog uit moet vogelen is hoe ik mijn mobiele abonnement kan verlagen, naar hoeveel MB's tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
@ItsCrewz Bij je bank is het enorm eenvoudig om een beleggers rekening te openen. Je kan gemakkelijk uit breed gespreide fondsen kiezen en ook een automatische order inleggen. Als je dan begint met die 200 euro die je kan besparen met de opslagbox dan ben je al een heel eind in de goede richting. Zeker gezien je leeftijd. Hoe jonger je kan beginnen hoe mooier het is. Succes :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
CornermanNL schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:28:
@ItsCrewz Bij je bank is het enorm eenvoudig om een beleggers rekening te openen. Je kan gemakkelijk uit breed gespreide fondsen kiezen en ook een automatische order inleggen. Als je dan begint met die 200 euro die je kan besparen met de opslagbox dan ben je al een heel eind in de goede richting. Zeker gezien je leeftijd. Hoe jonger je kan beginnen hoe mooier het is. Succes :) !
Bedankt, ik zal daar zeker naar gaan kijken. Ik ga me eerst even inlezen wat het allemaal is. Ik weet het maar half :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Deveon schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:06:
[...]

Misschien een familielid, vrienden of kennissen met een creditcard die een dagje kan helpen en de reservering op zich neemt terwijl jij de huur betaald (de borg is namelijk geen kosten, enkel een reservering)?
Zal zelf voor niemand de borg van een busje op me nemen stel je voor dat ze dronken een aanrijding veroorzaken of een garage inrijden en het dak afrijden, de borg is de borg. Geen kosten als je geen schade rijdt maar zodra er iets gebeurt kan het vervelende consequenties hebben. Zeker als er niks te halen valt bij de gene die je wilt helpen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:27:
[...]

Ik ken eigenlijk geen famillie die hiermee zou kunnen helpen om heel eerlijk te zijn, ik denk dat er niks anders op zit dan heen en weer te rijden met de Mini Cooper! Word nog wat om ons grote tafelblad erin te krijgen, dat zal op de voet verplaats moeten worden ben ik bang! Laat staan het geld om een vloer in het huis te laten leggen! |:(

In ieder geval bedankt voor de inzegen! :P
Laminaat vloeren staan regelmatig gratis af te halen op marktplaats/Facebook omdat ze vaak uit huurwoningen worden gehaald bij opzeggen. Ook richting FO een gemakkelijk DIY wat je zelf kan doen als je straks je eigen plekje hebt. Dan heb je het toch voor de eerste keer kunnen oefenen bij een ander ;)

Gezien de tafel in de opslag staat kan je ook overwegen of die nog nodig is.. Misschien nog iets waard en dan maak je transport het probleem van de koper. Niet meer nodig en niets waard dan wil de kringloop het vast wel ophalen.

In het slechtste geval bestel je na 2 maanden een gloednieuwe tafel met je bespaarde €400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 15:47

oscar82

De ondertitel

ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:01:
Ik heb even gekeken naar mijn zorgverzekering. Ik heb hier enorm op bespaard. Ik had bijvoorbeeld een basis budget module waar je 8 euro per maand voor betaald, maar hier maak ik praktisch geen gebruik van... verder mijn eigen risico verhoogd naar het hoogste aanbod aangezien ik nooit de 300 ga aantikken. Ik hou nog wel de tand basis. Dat scheelt weer voor de tandarts. Hier kom ik dan uit op €108,90. Wat zo'n 30 euro scheelt per maand 🤣

Heb je vaak gaatjes of ander onderhoud bij de tandarts? Als je alleen 2x per jaar op controle gaat en eens in de zoveel tijd foto’s laat maken loont het helaas meestal niet om je je daar tegen te verzekeren. Hoeveel kost het verzekeren tegenwoordig? Stel 10 euro per maand. Dan loont het dus alleen als je tandarts kosten in een jaar boven de 120 uitkomen. En dan heeft het ook nog vaak een maximum. Gekke “verzekering“ eigenlijk omdat de kosten juist heel voorspelbaar zijn en uitschieters niet volledig gedekt zijn. Veel verzekeringen bieden los de bescherming tegen hoge tand kosten na een ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
R.van.M schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:00:

[...]

Ik weet te weinig van opties om hier iets zinnigs over te zeggen, maar gegarandeerd rendement van 5%-10% bestaat niet zonder een flink risico.
Het risico is dat je aandelen flink minder waard worden, maar dat loop je al door de aandelen te hebben. Aan de andere kant loop je risico dat je aandelen nog veel harder stijgen en dat je de extra stijging mist.

Opties zijn vooral risicovol als ze niet gedekt zijn, maar als je de onderliggende aandelen toch al hebt is het een makkelijke manier op extra rendement voor minder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:01:

Ik betaal 86 euro per maand. Dus je kunt nog veel verder besparen hoor ;)
Tijdens mijn studententijd kreeg ik altijd 10-20 euro per maand toe, omdat de zorgtoeslag fors hoger was dan de premie.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 04-09-2021 13:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
Deveon schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:42:
[...]

Laminaat vloeren staan regelmatig gratis af te halen op marktplaats/Facebook omdat ze vaak uit huurwoningen worden gehaald bij opzeggen. Ook richting FO een gemakkelijk DIY wat je zelf kan doen als je straks je eigen plekje hebt. Dan heb je het toch voor de eerste keer kunnen oefenen bij een ander ;)

Gezien de tafel in de opslag staat kan je ook overwegen of die nog nodig is.. Misschien nog iets waard en dan maak je transport het probleem van de koper. Niet meer nodig en niets waard dan wil de kringloop het vast wel ophalen.

In het slechtste geval bestel je na 2 maanden een gloednieuwe tafel met je bespaarde €400.
Bedankt, ik wist nog niet dat deze gratis af te halen stonden, een goeie tip. Ik heb gelijk wat gevonden en een bericht gestuurd!

Die tafel hebben we hard nodig aangezien we verder niks hebben, het is een extreem lang verhaal maar we zijn 10 jaar geleden uit huis gezet en heel erg veel spullen kwijt geraakt, waaronder grote meubels. Daarna 7 jaar lang bij opa en oma gewoont en samen met mijn ouders op 1 zolder kamer geslapen en 2 matrassen. Hierbij kan je dus nagaan dat we niet veel spullen in die kamer hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
oscar82 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:33:
[...]

Heb je vaak gaatjes of ander onderhoud bij de tandarts? Als je alleen 2x per jaar op controle gaat en eens in de zoveel tijd foto’s laat maken loont het helaas meestal niet om je je daar tegen te verzekeren. Hoeveel kost het verzekeren tegenwoordig? Stel 10 euro per maand. Dan loont het dus alleen als je tandarts kosten in een jaar boven de 120 uitkomen. En dan heeft het ook nog vaak een maximum. Gekke “verzekering“ eigenlijk omdat de kosten juist heel voorspelbaar zijn en uitschieters niet volledig gedekt zijn. Veel verzekeringen bieden los de bescherming tegen hoge tand kosten na een ongeval.
Het kost zo’n 9 euro per maand, en ik ga 2x in het jaar voor controle en heb pas 1 gaatje in mijn leven gehad. Ik heb ook 2x per jaar de mondhygiëniste. Dus ik weet niet precies of het in dat geval ook goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
de Peer schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:38:
[...]

Ik betaal 86 euro per maand. Dus je kunt nog veel verder besparen hoor ;)
Tijdens mijn studententijd kreeg ik altijd 10-20 euro per maand toe, omdat de zorgtoeslag fors hoger was dan de premie.
Misschien heb je dan een andere zorgverzekering, de basis komt bij mij al boven de 100 euro uit. Ik zit zelf bij ZilverenKruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wozmro schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:45:
[...]

(bak)fiets en/of aanhangwagen? Misschien is er wel een fietsatelier in de buurt die fietsen verhuren?
Of desnoods een winkelwagentje @ItsCrewz
Beetje creatief hier zijn zodat je morgen kunt leeghalen en opzeggen.
Als je dat elke maand bijna 190 euro kost werk je dus 38 uur, een hele week!!! terwijl dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:17:
[...]
Misschien heb je dan een andere zorgverzekering, de basis komt bij mij al boven de 100 euro uit. Ik zit zelf bij ZilverenKruis
Einde van het jaar dus ff goed uizoeken voor je het weer afsluit (er is altijd een topic hier op over op tweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
rube schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:49:
[...]

Of desnoods een winkelwagentje @ItsCrewz
Beetje creatief hier zijn zodat je morgen kunt leeghalen en opzeggen.
Als je dat elke maand bijna 190 euro kost werk je dus 38 uur, een hele week!!! terwijl dat niet nodig is.
Ik denk dat het nog wel een paar weken gaat duren, maar het moet hoe dan ook binnen een week leeg. Opslagbox van 9m2 echt tot de rand toe gevuld.

Ik heb trouwens gevraagd aan mijn ouders van de laminaat, maar dat willen ze niet… “ik ga niet op iemand anders zijn vloer lopen, bovendien zie je dat overal naden”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
rube schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:50:
[...]

Einde van het jaar dus ff goed uizoeken voor je het weer afsluit (er is altijd een topic hier op over op tweakers).
Ik wist niet dat je dit later opnieuw kon uitzoeken, ik dacht dat het automatisch verlengd werd. Moet je dan eerst je huidige opzeggen? En welk topic gaat hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:17:
[...]

Uiteraard. Daarom ook elk jaar overstappen naar de goedkoopste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:47:
[...]

Hey, bedankt voor je eerlijke reactie :)

Ik heb inderdaad zorgtoeslag, helaas momenteel geen studiefinanciering aangezien mijn school in augustus gestopt is en ik in Januari weer begin. Ik ga inderdaad snel voor zekerheid. De fietsverzekering was achteraf niet nodig aangezien de fiets maar 350 euro heeft gekost, maar daar zit ik voor een jaar aan vast! |:(

Met maximaal eigen risico bedoel je dus de €885,-? Ik zie nu pas hoeveel dit scheelt... had ik hier maar eerder aangedacht 8)7

Over het mobiele abonnement heb je een goed punt, daar wil ik z.s.m. vanaf. Ik zit alleen 2 jaar vast aan mijn tele2 abonnement, ik kan hem enkel verlagen en de 200 euro van het toestel krediet afbetalen.

Ziggo abonnement heb ik toevallig echt pas een paar dagen, dus ik kan nog terug of iets anders nemen. Aangezien de financiele situatie van mijn ouders en ik daar woon, heb ik samen met hun besloten dat ik voor de TV en Internet zorg. (Ookal kijk ik zelf nooit TV).

Die fietsverzekering wil ik z.s.m. vanaf idd, zit er alleen minimaal 1 jaar aan vast...

Die 100GB bij Google One is inderdaad over het algemeen voor een backup, ik wil graag niet dat de foto's, video's en documenten kwijtraken. Voorheen sloeg ik ze op op mijn computer en een externe harde schijf. Enkel leek dit mij een makkelijkere oplossing aangezien ik er zo altijd bij kan :'(

Kwa beleggen klinkt het nog een beetje risky, ik moet nog even goed gaan kijken of ik niet beter gewoon een spaar rekening kan openen? Hmmm
Wat betreft dat Ziggo abbo ben ik het wel met iedereen eens, maar die 2,- voor een veilige cloud backup van je dierbare herinneringen.. Pff kom op jongens, koop 1 frikandelbroodje minder per maand en je bent geen cent armer. Een USB stick is geen back-up. Het is en blijft relatief onbetrouwbaar flashgeheugen. En dit noem ik dan ook doorschieten in iets. 2 tientjes per maand besparen op iets wat je toch niet merkt (Ziggo) is zinnig. Dat is 240,- op een jaar. 24,- voor iets waar geen (goed) alternatief voor is, vind ik onzinnig. Het is het minimum wat nodig is voor een veilige backup. Als het nu een abbo van 10,- per maand was, zou je weer net als het Ziggo abbo kunnen zeggen dat het verstandig is dit te verlagen naar dat van 2,- per maand.

Hetzelfde met die fietsverzekering, mogelijke besparing van 3,- per maand. 36,- per jaar. Ik weet toch dat ik verdomd blij was dat ik een fietsverzekering voor die paar euro had afgesloten toen mijn fiets van 450,- werd gestolen. Verzekeringsgeld was 75,- in totaal, nieuwe fiets voor teruggekregen en verkocht omdat ik toch klaar was met de middelbare school. Dus 5 jaar fietsen voor 75,-.

Telefoons kun je geluk of pech mee hebben. Of alle twee. Ik heb de afgelopen 7-8 jaar alleen maar high-end telefoons gehad. 2 telefoons waar ik na 2 jaar het aankoopbedrag terug kreeg vanwege defecten, 2 telefoons die ik extreem goedkoop heb kunnen aanschaffen door bepaalde constructies bij providers icm cashbacks etc. (denk aan een S7 Edge voor 180,-, die na 2 nieuwe schermen na 2 jaar werd omgeruild voor een nieuwe S8 door Samsung...), nu een iPhone 12 128GB die ik in de launchweek voor 759,- heb kunnen kopen op Amazon (tip: kijk eens naar Pepper.com) en over een paar maanden waarschijnlijk voor maar 100,- minder zou kunnen verkopen... Met andere woorden heb ik me heel wat jaren kapot gelachen wat betreft telefoons. Als jij al die telefoons bij release aan de maximale prijs hebt gekocht en voor een habbekrats hebt verkocht na een half jaar zou dat niet slim zijn nee, maar dat noemen we iets waar je van leert en waarschijnlijk niet meer gaat doen. Ik zou me van dat soort dingen zeker bewust zijn maar jezelf niet te veel de grond in boren. Iedereen maakt fouten.

Verder is de grootste stap natuurlijk het vergroten van je inkomen. Die paar euro per uur moet echt beter kunnen. Ga kijken of je bijvoorbeeld een supermarkt kunt gaan werken met de uitgesproken intentie dat je een leidinggevende functie wil gaan uitoefenen. Daar zul je niet in beginnen natuurlijk maar je kunt er wel binnen een jaar naartoe groeien als je geschikt bent. Ik kreeg in ieder geval ruim 16 euro bruto per uur toen ik 21 was als assistent afdelingsmanager in een supermarkt. En laat me zeggen dat het ook leuk op je CV staat. Toen ik 18 was als verkoopmedewerker (zit zo tussen vulploeg en teamleider in) op 7.xx bruto per uur. Dat is ook al een flinke smak meer dan je nu hebt. Of in de IT iets gaan doen, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat er meer manieren zijn om een goede baan in de IT te krijgen, bijvoorbeeld mijn route.

Ik wil uit mijn persoonlijke ervaring meegeven dat het nooit weg is om je alvast te verdiepen in zaken als aandelen of crypto. Niet om er per sé wat mee te doen, maar de kennis heb je voor de rest van je leven. Ik ben zelf met crypto begonnen in een tijdperk waar er buiten Bitcoin niks anders was, heb enkele fouten gemaakt, heb enkele dingen goed gedaan. Lang verhaal kort: het heeft mij uiteindelijk geen windeieren gelegd.

En pas op met je eigen risico verhogen. Doe dat alleen als je ook echt bereid bent die bijna 900,- op de tafel te leggen als onverhoopt wel wat aan de hand is. Je kunt nu wel 'gezond' zijn maar je been breken en met een ambulance naar het ziekenhuis moeten is meestal niet iets wat op een planning staat. Ik moest bijvoorbeeld mijn verstandskiezen laten verwijderen, ervoor gekozen (dat dan wel) om het onder narcose te laten doen. Narcose is een grapje van meer dan 1000,-, dan sta je dus mooi te kijken met je eigen risico van bijna 900,-. Mijn zorgverzekering is zelfs iets van 155,- per maand, en die betaal ik met alle plezier. Doorlopende reisverzekering, aanvullende tandartsverzekering etc. Je moet het wel aan jezelf kunnen verantwoorden natuurlijk.

Kijk misschien eens of je verzekeringen kunt stapelen. Ik heb mijn auto/brommer/etc. verzekering via Rabobank bij Interpolis lopen en daar krijg je 3% pakketkorting per categorie verzekering die je hebt. Zo heb ik nu een tweede doorlopende reisverzekering voor 3,- per jaar die mij vervolgens een paar tientjes besparing op mijn totale polis oplevert :+ Heb alles uitgepluisd toen ik me dat bedacht had, en ook de ongevallenverzekering loont zich om daar bij te nemen :+ Meen dat dat grapje me op jaarbasis 5 tientjes bespaart.

Lijkt me overigens logisch dat die opslagbox er zsm uit moet :+ Alles wat je niet uitgeeft hoef je niet te verdienen. Dat je de spullen niet kan vervoeren lijkt me (vanuit mijn positie waarin ik de hele situatie niet goed ken natuurlijk) om het maar een beetje direct te zeggen onzin. Edit: maar zo te zien is er wat dat betreft meer aan de hand, dus excuses. Ik wil(de) niet onbeleefd overkomen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:14:
[...]

Bedankt, ik wist nog niet dat deze gratis af te halen stonden, een goeie tip. Ik heb gelijk wat gevonden en een bericht gestuurd!

Die tafel hebben we hard nodig aangezien we verder niks hebben, het is een extreem lang verhaal maar we zijn 10 jaar geleden uit huis gezet en heel erg veel spullen kwijt geraakt, waaronder grote meubels. Daarna 7 jaar lang bij opa en oma gewoont en samen met mijn ouders op 1 zolder kamer geslapen en 2 matrassen. Hierbij kan je dus nagaan dat we niet veel spullen in die kamer hadden.
Als 18-jarige heb je blijkbaar toch al het een en ander meegemaakt...

Ik besef dat ik gemakkelijk praten heb van de andere kant van het scherm. Maar hoe lang liggen die spullen al in de opslag? Als dit al een tijdje is dan blijkt toch dat er mogelijk een aantal zaken zijn die niet echt nodig zijn in het dagelijkse leven? 9m² tot het plafond gevuld, dat zijn veel spullen.
Misschien kan er eerst een opkoper eens langskomen in de opslag? Dan moet je zelf minder verhuizen.
Die huur voor opslag daar moet je toch echt wel zo snel mogelijk vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kuusj schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:47:
[...]

Wat betreft dat Ziggo abbo ben ik het wel met iedereen eens, maar die 2,- voor een veilige cloud backup van je dierbare herinneringen.. Pff kom op jongens, koop 1 frikandelbroodje minder per maand en je bent geen cent armer. Een USB stick is geen back-up. Het is en blijft relatief onbetrouwbaar flashgeheugen. En dit noem ik dan

Lijkt me overigens logisch dat die opslagbox er zsm uit moet :+ Alles wat je niet uitgeeft hoef je niet te verdienen. Dat je de spullen niet kan vervoeren lijkt me (vanuit mijn positie waarin ik de hele situatie niet goed ken natuurlijk) om het maar een beetje direct te zeggen onzin. Edit: maar zo te zien is er wat dat betreft meer aan de hand, dus excuses. Ik wil(de) niet onbeleefd overkomen.
Helemaal eens. Ik stond ook even te kijken toen ik dat las over die cloud backup. Zo kun je alles wel wegredeneren. We hebben het over 24 euro per jaar voor de zekerheid dat je je belangrijke documenten en herinneringen niet kwijtraakt 8)7 En ik ben ook wel benieuwd waar je een betrouwbare USB-stick (van 100GB??) scoort voor 2 euro? Mocht de gratis opslagruimte ook voldoende zijn dan is het iets anders natuurlijk, dat is een makkelijke besparing.

Soms schieten we te ver door in dit topic wat mij betreft.

Zoals velen al zeggen eerst het laaghangende fruit en dat is zeker die opslagbox. Een stel winkelwagentjes zou je al een heel eind mee kunnen komen inderdaad. Misschien buren/buurtbewoners die een auto hebben die ook even kunnen helpen? Met een maand eerder die box eruit kun je ze er zelfs voor betalen.

"alles wat je niet uitgeeft hoef je ook niet te verdienen" is een uitspraak die in het kader van FO ook heel belangrijk is, vandaar dat veel mensen zich ook zo richten op het verminderen van uitgaven. Dat tikt dubbel zo snel aan als het verhogen van je inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
Hetzelfde met die fietsverzekering, mogelijke besparing van 3,- per maand. 36,- per jaar. Ik weet toch dat ik verdomd blij was dat ik een fietsverzekering voor die paar euro had afgesloten toen mijn fiets van 450,- werd gestolen. Verzekeringsgeld was 75,- in totaal, nieuwe fiets voor teruggekregen en verkocht omdat ik toch klaar was met de middelbare school. Dus 5 jaar fietsen voor 75,-.
De zin en onzin van een fietsverzekering is afhankelijk van de risico inschatting en de kleine lettertjes van de verzekering. In één van de grotere steden is het de overweging waard indien je een wat duurdere fiets gebruikt voor bijvoorbeeld de boodschappen, fiets op willekeurige plaatsen stalt, etc. Maar indien je enkel woon-werkverkeer doet, thuis inpandig kan stallen en op werk bijvoorbeeld een gesloten stalling ter beschikking hebt is het al snel een zinloze verzekering.

Daarnaast is het een goed idee om bij fietsverzekeringen altijd even te kijken naar wat je überhaupt terugkrijgt. Een fiets van 450 is geen hele dure fiets. Na 5 jaar bij een bijvoorbeeld ANWB verzekering krijg je bij diefstal daar nota bene nog maar 60% van de aankoopsom van terug, oftewel 270 euro. Trek daar de verzekeringskosten vanaf. Stel, je hebt het ook daar over 75 euro. Dan heb je het effectief over nog maar 195 euro. Het is zeker meer dan niets, maar wel een beperkt bedrag voor iets dat nota bene zeker niet gegarandeerd zal gebeuren.

Hier komt bovendien nog eens kijken dat een restitutie van aankoopprijs nieuwprijs lang niet altijd zal dekken. Indien het een willekeurige fiets betreft, je verder geen eisen hebt, kun je natuurlijk wel weer een nieuwe budget fiets kopen. Maar daarbuiten zie je dat sommige fietsen, zeker de afgelopen jaren (vermoedelijk door corona) aan redelijke inflatie onderheven geweest zijn. Zo heb ik zelf recent te maken gehad met verzekeringsdekking voor diefstal van een fiets die ik inmiddels bijna 8 jaar geleden aangeschaft had voor 1150. Het 2021 model van deze fiets gaat inmiddels voor bijna 2100 euro.

Die fiets had ik destijds wel verzekerd, als vakantiefiets zou deze fiets tenslotte gestald worden binnen locaties waar diefstal zeker een risico is. Voor een periode van 3 jaar voor 334 euro. Na afronding van die verzekering kon ik dit continueren. Op jaarbasis zou dit uitkomen op zo'n 100 euro voor in ieder geval het eerstvolgende jaar destijds. Hier heb ik niet voor verkozen. Zou ik dat doortrekken naar nu, zou ik mogelijk zo'n 600 euro aan verzekeringskosten betaald hebben in totaal. Om via die verzekering toch maar een zeer beperkt bedrag uitbetaald te krijgen van het verzekerde bedrag, wat effectief sowieso gewoon een beetje neer zou komen op het bedrag dat aan verzekeringspremies betaald is door de loop der jaren heen.

In dit geval viel de fiets qua dekking onder een verhuisverzekering, dat scheelde. En hanteert deze verzekering een restitutie op basis van nieuwe aankoopsom en niet oorspronkelijk aankoopbedrag. Dus dat is gunstig :9.
Verwijderd schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:02:
Wat betreft beleggen:
Ik zou dat in eerste instantie niet aanraden.

Eerst moet je (financiële) situatie stabiel zijn; maandelijks wat overhouden én een goede buffer hebben.
Pas daarna komt beleggen om de hoek kijken. Vergeet nooit: Je moet alleen beleggen met geld wat je kan missen.
Persoonlijk zou ik aanraden juist wel te beginnen met beleggen. Maar gewoon geen grote bedragen. Met bijvoorbeeld 50 euro per maand opzij te leggen. Het lijkt niet veel, maar doort dit op je 18e te doen bouw je langzaam in de loop der jaren leer je hiermee wat bewuster met geld om te gaan, keuzes wat meer te schiften en richting het einde van een studie (5 jaar genomen als verwachte tijdsduur) zo'n 3500 - 4000 geïnvesteerd te hebben staan.

Natuurlijk klinkt dit niet als veel geld. Maar let wel, op dit moment zal de persoon in kwestie 23 zijn. Dit geld zal nog ruim 40 jaar met gemak kunnen blijven renderen. Tegen een gemiddeld verwacht 7% rendement zal met een uitgang van 3750 euro aan het einde van de studie, ook zonder nog maar enige verdere inleg, dit oplopen tot een verwacht bedrag van 56000.

Zeker, later meer verdienen, meer per maand kunnen gaan inleggen is ook uiterst belangrijk. Maar het voordeel van de jonge leeftijd moet niet vergeten worden. En door het rente-op-rente effect hebben kleine bedragen op dit soort lange termijn een meetbaar effect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:03:
[...]
....

Ik heb trouwens gevraagd aan mijn ouders van de laminaat, maar dat willen ze niet… “ik ga niet op iemand anders zijn vloer lopen, bovendien zie je dat overal naden”
Als ze dat zeggen, dan schatten ze de ernst van de situatie niet goed in. Zouden ze de vloer er ook uit hebben gegooid als die al in de woning lag waar ze nu zitten? Zo niet, wat is er dan mis mee. Tuurlijk moet je opletten dat je een beetje knappe vloer vind 2e hands. Ze zijn er best. Soms een paar tientjes betalen een betere optie dan helemaal gratis, maar alsnog scheelt dit bakken met geld ten opzichte van nieuw halen.

Verder helpt het je ouders misschien om de maandelijkse inkomsten en uitgaven naast elkaar te zetten en hen te vragen van welk geld ze dan een nieuwe <insert voorwerp / dienst> van gaan betalen. Of waar ze op gaan bezuinigen om iets anders mogelijk te maken.

Betrek je ouders bij het probleem en maak ze deel van de oplossing. Ik vind het heel nobel dat je ze zo probeert te helpen. Besef je alleen wel dat het niet jouw verantwoordelijkheid is. Laat ze ook zien hoe het financiele plaatje eruit ziet wanneer jij straks uit huis bent en niets meer wilt/kunt bijdragen. Dan kunnen ze daar rekening mee houden en wellicht wat sparen.

Er komt een punt dat je gewoon een keer duidelijk NEE moet zeggen (en blijven volhouden) tegen je ouders zodat je je eigen leven kunt leiden. Je kunt zeggen dat je ze op alle mogelijke manieren wilt blijven helpen, maar niet meer door geld te geven of "uitlenen". Uitgeleend geld komt al snel niet ten goede van de relatie met familie en lijkt me een prima argument. Zeker als je dat vooraf duidelijk aankondigt komt het niet als verrassing.

Verder denk ik dat je goed bezig bent. Zoals eerder gezegd: investeer in jezelf. Bouw een spaarpotje op en gooi niet teveel geld ineens op de beurs. Je moet dat geld wel echt een tijd kunnen missen. Begin misschien met een paar tientjes om wat ervaring op te doen.

Met een beetje inzet ga je straks een hoop meer verdienen. Probeer daaarom ook lekker te genieten van die paar euro die je nu verdient. Vooral op sociaal vlak kan dat ook een investering zijn in je toekomst. Waar je nu een halve tot hele dag voor moet werken verdien je straks misschien in 1 of 2 uur.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Phony op 04-09-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

[...]

Ik wist niet dat je dit later opnieuw kon uitzoeken, ik dacht dat het automatisch verlengd werd. Moet je dan eerst je huidige opzeggen? En welk topic gaat hierover?
Tegen die tijd komt er wel weer een topic over zorgverzekeringen, meestal als de eerste prijzen bekend zijn.
Je kan als je voor 31 december je eigen verzekering tot 31 januari een nieuwe afsluiten, maar meestal is het slimmer om gewoon voor 31 december een nieuwe te kiezen en die alles te laten regelen met betrekking tot opzeggen.
Ik ben ook een tijdje bij zilveren kruis geweest en betaalde toen met tandarts verzekering en hoog eigen risico minder dan 1000 euro per jaar. Nu zijn de voorwaarden voor tandartsverzekeringen wel veranderd waardoor het niet altijd meer loont. reken gewoon na hoeveel tandarts+mondhygiënist je nodig hebt en dan kan je vanzelf uitrekenen waar je het beste mee uit bent. Er was toen volgens mij ook een budget versie van zilveren kruis, maar dat maakte mij niks uit omdat ik naast een ziekenhuis woon die onder die budgetvariant viel(woon je in een gehucht zal ik toch eerst kijken welke ziekenhuizen er onder contract staan zodat je niet een wereldreis hoeft te maken als je ziekenhuiszorg nodig hebt)
Iets meer betalen en een groot risico uitsluiten is ook veel waard, alleen al voor je gemoedsrust.
Maar ik heb al jaren een extra hoog ER en verder dan een keer een zalfje of een pilletje kom ik niet, mijn vrouw is wel zorgbehoevend dus voor haar betalen we het eigen risico per maand alvast vooruit en zij heeft wel de beste verzekering.

Verder helemaal eens met phony, het is goed dat je hier gekomen bent om te kijken wat je beter kan doen dan je ouders(vast heel veel qua financiën) hoewel dat vaak moeilijk is. Je hoort normaal gesproken advies aan je ouders te vragen en hun mening moet zeker als je 18 bent(en zij veel meer ervaring hebben) ook nog zwaarder wegen. Zoals bij het laminaat is het nu misschien moeilijk om in te zien dat je meer kunde hebt qua financiën en daar moet je je ook aan vast houden. Nu kiezen voor je eigen toekomst(dus rijlessen, school) en dan kom je ervan zelf wel. Een gouden lepel is lekker om je leven te starten maar als je alles op eigen kracht doet en weet hoeveel bloed zweet en tranen het kost om wat op te bouwen dan staat het ook als een huis.
Ik kwam ongeveer uit een zelfde achtergrond, geen schulden maar wel bijstand gezin maar nadat ik op mijn 15e begon met werken(zaterdagbaantje) nooit meer armoede gekend.

[ Voor 21% gewijzigd door Honesty op 04-09-2021 18:06 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Dan gaan ze maar op een kale vloer lopen, ook goed.

Ze zitten blijkbaar financieel zo aan de grond dat jij van alles voor ze moet betalen, maar denken dat ze wel een nieuwe vloer kunnen kopen? Of denken ze stiekem dat jij die nieuwe vloer wel zult kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:22:
Ik heb trouwens even gekeken naar tmobile voor thuis aangezien ik een tele2 abonnement heb. Ik snap alleen niet waarom tmobile aangeeft dat maximaal 50 mbps mogelijk is op het adres. Terwijl ik momenteel 300 heb van ziggo 🤔

Maar het zou inderdaad een hoop schelen per maand.
Ziggo gaat via de kabel, t mobile gaat via de telefoonlijn of glasvezel. Als er geen glasvezel bij je ligt, dan moet het over de koperen telefoonlijn en dat heeft zijn beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
[...]

Wat betreft dat Ziggo abbo ben ik het wel met iedereen eens, maar die 2,- voor een veilige cloud backup van je dierbare herinneringen.. Pff kom op jongens, koop 1 frikandelbroodje minder per maand en je bent geen cent armer. Een USB stick is geen back-up. Het is en blijft relatief onbetrouwbaar flashgeheugen. En dit noem ik dan ook doorschieten in iets. 2 tientjes per maand besparen op iets wat je toch niet merkt (Ziggo) is zinnig. Dat is 240,- op een jaar. 24,- voor iets waar geen (goed) alternatief voor is, vind ik onzinnig. Het is het minimum wat nodig is voor een veilige backup. Als het nu een abbo van 10,- per maand was, zou je weer net als het Ziggo abbo kunnen zeggen dat het verstandig is dit te verlagen naar dat van 2,- per maand.

Telefoons kun je geluk of pech mee hebben. Of alle twee. Ik heb de afgelopen 7-8 jaar alleen maar high-end telefoons gehad. 2 telefoons waar ik na 2 jaar het aankoopbedrag terug kreeg vanwege defecten, 2 telefoons die ik extreem goedkoop heb kunnen aanschaffen door bepaalde constructies bij providers icm cashbacks etc. (denk aan een S7 Edge voor 180,-, die na 2 nieuwe schermen na 2 jaar werd omgeruild voor een nieuwe S8 door Samsung...), nu een iPhone 12 128GB die ik in de launchweek voor 759,- heb kunnen kopen op Amazon (tip: kijk eens naar Pepper.com) en over een paar maanden waarschijnlijk voor maar 100,- minder zou kunnen verkopen... Met andere woorden heb ik me heel wat jaren kapot gelachen wat betreft telefoons. Als jij al die telefoons bij release aan de maximale prijs hebt gekocht en voor een habbekrats hebt verkocht na een half jaar zou dat niet slim zijn nee, maar dat noemen we iets waar je van leert en waarschijnlijk niet meer gaat doen. Ik zou me van dat soort dingen zeker bewust zijn maar jezelf niet te veel de grond in boren. Iedereen maakt fouten.

Verder is de grootste stap natuurlijk het vergroten van je inkomen. Die paar euro per uur moet echt beter kunnen. Ga kijken of je bijvoorbeeld een supermarkt kunt gaan werken met de uitgesproken intentie dat je een leidinggevende functie wil gaan uitoefenen. Daar zul je niet in beginnen natuurlijk maar je kunt er wel binnen een jaar naartoe groeien als je geschikt bent. Ik kreeg in ieder geval ruim 16 euro bruto per uur toen ik 21 was als assistent afdelingsmanager in een supermarkt. En laat me zeggen dat het ook leuk op je CV staat. Toen ik 18 was als verkoopmedewerker (zit zo tussen vulploeg en teamleider in) op 7.xx bruto per uur. Dat is ook al een flinke smak meer dan je nu hebt. Of in de IT iets gaan doen, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat er meer manieren zijn om een goede baan in de IT te krijgen, bijvoorbeeld mijn route.

Ik wil uit mijn persoonlijke ervaring meegeven dat het nooit weg is om je alvast te verdiepen in zaken als aandelen of crypto. Niet om er per sé wat mee te doen, maar de kennis heb je voor de rest van je leven. Ik ben zelf met crypto begonnen in een tijdperk waar er buiten Bitcoin niks anders was, heb enkele fouten gemaakt, heb enkele dingen goed gedaan. Lang verhaal kort: het heeft mij uiteindelijk geen windeieren gelegd.

En pas op met je eigen risico verhogen. Doe dat alleen als je ook echt bereid bent die bijna 900,- op de tafel te leggen als onverhoopt wel wat aan de hand is. Je kunt nu wel 'gezond' zijn maar je been breken en met een ambulance naar het ziekenhuis moeten is meestal niet iets wat op een planning staat. Ik moest bijvoorbeeld mijn verstandskiezen laten verwijderen, ervoor gekozen (dat dan wel) om het onder narcose te laten doen. Narcose is een grapje van meer dan 1000,-, dan sta je dus mooi te kijken met je eigen risico van bijna 900,-. Mijn zorgverzekering is zelfs iets van 155,- per maand, en die betaal ik met alle plezier. Doorlopende reisverzekering, aanvullende tandartsverzekering etc. Je moet het wel aan jezelf kunnen verantwoorden natuurlijk.

Kijk misschien eens of je verzekeringen kunt stapelen. Ik heb mijn auto/brommer/etc. verzekering via Rabobank bij Interpolis lopen en daar krijg je 3% pakketkorting per categorie verzekering die je hebt. Zo heb ik nu een tweede doorlopende reisverzekering voor 3,- per jaar die mij vervolgens een paar tientjes besparing op mijn totale polis oplevert :+ Heb alles uitgepluisd toen ik me dat bedacht had, en ook de ongevallenverzekering loont zich om daar bij te nemen :+ Meen dat dat grapje me op jaarbasis 5 tientjes bespaart.

bedankt voor je reactie!

Het ziggo abonnement is inmiddels tmobile geworden :P
De fietsverzekering en google one hou ik er nog effe in. Dat vind ik het wat mij betreft inderdaad wel waard 8)

Ik ga nog even kijken m.b.t. de verzekeringen, momenteel loopt mijn aansprakelijkheidsverzekering bij ING en mijn zorgverzekering bij Zilveren Kruis. Einde van het jaar zal ik even opnieuw kijken voor de zorgverzekering wat het beste is.

Goede tip van peppers trouwens, die hou ik in mijn achterhoofd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Wozmro schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:50:
[...]

Als 18-jarige heb je blijkbaar toch al het een en ander meegemaakt...

Ik besef dat ik gemakkelijk praten heb van de andere kant van het scherm. Maar hoe lang liggen die spullen al in de opslag? Als dit al een tijdje is dan blijkt toch dat er mogelijk een aantal zaken zijn die niet echt nodig zijn in het dagelijkse leven? 9m² tot het plafond gevuld, dat zijn veel spullen.
Misschien kan er eerst een opkoper eens langskomen in de opslag? Dan moet je zelf minder verhuizen.
Die huur voor opslag daar moet je toch echt wel zo snel mogelijk vanaf.
Klopt, een en ander meegemaakt als 18 jarige, maar ik blijf altijd positief :D

De spullen liggen nu ongeveer 3 maanden in de opslag, 3 maanden geleden hebben mijn opa en oma ons er uitgezet omdat ze het niet meer aankonden, toen hebben mijn ouders ongeveer 3 maanden lang in de auto geslapen en u eindelijk weer een huis. En nu wil ik er natuurlijk zo snel mogelijk van af. Zojuist weer een ritje gedaan samen met mijn vader voor de spullen. Het zijn voornamelijk spullen van mijn ouders en wat van mij. Heel veel van vroeger toen ik klein was etc, waarschijnlijk kan er een hoop weg, maar het moet eerst worden uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
Phony schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:42:
[...]

Als ze dat zeggen, dan schatten ze de ernst van de situatie niet goed in. Zouden ze de vloer er ook uit hebben gegooid als die al in de woning lag waar ze nu zitten? Zo niet, wat is er dan mis mee. Tuurlijk moet je opletten dat je een beetje knappe vloer vind 2e hands. Ze zijn er best. Soms een paar tientjes betalen een betere optie dan helemaal gratis, maar alsnog scheelt dit bakken met geld ten opzichte van nieuw halen.

Verder helpt het je ouders misschien om de maandelijkse inkomsten en uitgaven naast elkaar te zetten en hen te vragen van welk geld ze dan een nieuwe <insert voorwerp / dienst> van gaan betalen. Of waar ze op gaan bezuinigen om iets anders mogelijk te maken.

Betrek je ouders bij het probleem en maak ze deel van de oplossing. Ik vind het heel nobel dat je ze zo probeert te helpen. Besef je alleen wel dat het niet jouw verantwoordelijkheid is. Laat ze ook zien hoe het financiele plaatje eruit ziet wanneer jij straks uit huis bent en niets meer wilt/kunt bijdragen. Dan kunnen ze daar rekening mee houden en wellicht wat sparen.

Er komt een punt dat je gewoon een keer duidelijk NEE moet zeggen (en blijven volhouden) tegen je ouders zodat je je eigen leven kunt leiden. Je kunt zeggen dat je ze op alle mogelijke manieren wilt blijven helpen, maar niet meer door geld te geven of "uitlenen". Uitgeleend geld komt al snel niet ten goede van de relatie met familie en lijkt me een prima argument. Zeker als je dat vooraf duidelijk aankondigt komt het niet als verrassing.

Verder denk ik dat je goed bezig bent. Zoals eerder gezegd: investeer in jezelf. Bouw een spaarpotje op en gooi niet teveel geld ineens op de beurs. Je moet dat geld wel echt een tijd kunnen missen. Begin misschien met een paar tientjes om wat ervaring op te doen.

Met een beetje inzet ga je straks een hoop meer verdienen. Probeer daaarom ook lekker te genieten van die paar euro die je nu verdient. Vooral op sociaal vlak kan dat ook een investering zijn in je toekomst. Waar je nu een halve tot hele dag voor moet werken verdien je straks misschien in 1 of 2 uur.

***members only***
Ik wil niet al te veel kwijt zo openbaar op het forum, maar dit is inderdaad al jaren lang een dingetje.(Al voordat ik uberhaubt alles kon begrijpen) Ze slaan een hoop hulp af en proberen het op hun eigen manier op te lossen. (Wat uit ervaring blijkt totaal niet te werken). Zoals ik melde helpt mijn oma maandelijks met honderden euro's voor mijn ouders, maar dat kan zo niet verder, dus ze heeft ook een maatschappelijker werker die haar helpt en eigenlijk hetzelfde zegt als jij. Niks meer geven, maar dat is lastig.

In ieder geval, buiten dat probeer ik voor mijzelf een zo goed mogelijk toekomst op te bouwen en vroeg te beginnen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Honesty schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:57:
[...]

Tegen die tijd komt er wel weer een topic over zorgverzekeringen, meestal als de eerste prijzen bekend zijn.
Je kan als je voor 31 december je eigen verzekering tot 31 januari een nieuwe afsluiten, maar meestal is het slimmer om gewoon voor 31 december een nieuwe te kiezen en die alles te laten regelen met betrekking tot opzeggen.
Ik ben ook een tijdje bij zilveren kruis geweest en betaalde toen met tandarts verzekering en hoog eigen risico minder dan 1000 euro per jaar. Nu zijn de voorwaarden voor tandartsverzekeringen wel veranderd waardoor het niet altijd meer loont. reken gewoon na hoeveel tandarts+mondhygiënist je nodig hebt en dan kan je vanzelf uitrekenen waar je het beste mee uit bent. Er was toen volgens mij ook een budget versie van zilveren kruis, maar dat maakte mij niks uit omdat ik naast een ziekenhuis woon die onder die budgetvariant viel(woon je in een gehucht zal ik toch eerst kijken welke ziekenhuizen er onder contract staan zodat je niet een wereldreis hoeft te maken als je ziekenhuiszorg nodig hebt)
Iets meer betalen en een groot risico uitsluiten is ook veel waard, alleen al voor je gemoedsrust.
Maar ik heb al jaren een extra hoog ER en verder dan een keer een zalfje of een pilletje kom ik niet, mijn vrouw is wel zorgbehoevend dus voor haar betalen we het eigen risico per maand alvast vooruit en zij heeft wel de beste verzekering.

Verder helemaal eens met phony, het is goed dat je hier gekomen bent om te kijken wat je beter kan doen dan je ouders(vast heel veel qua financiën) hoewel dat vaak moeilijk is. Je hoort normaal gesproken advies aan je ouders te vragen en hun mening moet zeker als je 18 bent(en zij veel meer ervaring hebben) ook nog zwaarder wegen. Zoals bij het laminaat is het nu misschien moeilijk om in te zien dat je meer kunde hebt qua financiën en daar moet je je ook aan vast houden. Nu kiezen voor je eigen toekomst(dus rijlessen, school) en dan kom je ervan zelf wel. Een gouden lepel is lekker om je leven te starten maar als je alles op eigen kracht doet en weet hoeveel bloed zweet en tranen het kost om wat op te bouwen dan staat het ook als een huis.
Ik kwam ongeveer uit een zelfde achtergrond, geen schulden maar wel bijstand gezin maar nadat ik op mijn 15e begon met werken(zaterdagbaantje) nooit meer armoede gekend.
Ik zal eind van het jaar dan even gaan kijken op het forum, thanks! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:05:
[...]

Dan gaan ze maar op een kale vloer lopen, ook goed.

Ze zitten blijkbaar financieel zo aan de grond dat jij van alles voor ze moet betalen, maar denken dat ze wel een nieuwe vloer kunnen kopen? Of denken ze stiekem dat jij die nieuwe vloer wel zult kopen?
Dat klopt zeker... ze zijn er zo erg aan toe dat ze dus honderden euro's moeten lenen. Ik en andere famillie waaronder mijn oma helpen ze veel, ik heb enkel half jaar geleden ongeveer gezegd dat ik ze geen geld meer geef en mij daar aan heeft gehouden. Miijn oma enkel nog niet, het is een beetje dubbel zinnig aangezien ik natuurlijk bij ze woon en het in principe ook om mijn eten etc gaat. Dus soms moet ik wel...

En er word veel op emotie gespeeld etc.Ik heb momenteel in mijn eigen kamer voor de vloer betaald, en in de gang. Ik zou in eerste instantie ook de woonkamer doen, tenminste dat had ik beloofd. Maar door de hogere kosten van wat ik nodig had in mijn eigen kamer (Bed, Bureau, kleding kast) heb ik besloten om dit niet te doen. Ze hebben hulp aangevraagd bij de gemeente die zich heeft doorverwezen naar een partij die momenteel gaat kijken wat er mogelijk is. Er is bijvoorbeeld momenteel ook geen koelkast en gasfornhuis aanwezig etc. Dus ik verblijf momenteel nog bij mijn oma!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:10:
[...]

Ziggo gaat via de kabel, t mobile gaat via de telefoonlijn of glasvezel. Als er geen glasvezel bij je ligt, dan moet het over de koperen telefoonlijn en dat heeft zijn beperkingen.
Daar ben ik inderdaad ook achtergekomen, verklaart een hoop :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:20:
[...]

Ik vind dit een mooi voorbeeld waarbij je niet willen van niet kunnen danwel de mate van zelfredzaamheid kunt onderscheiden.

Ik kan mij tig redenen voorstellen waarom een box leegruimen van 9m2 lastig is, maar de meesten falen eenvoudige argumentatie en gedachtenexperimenten.

1500m sjouwen met iets toont namelijk een paar dingen aan. Ten eerste wil(skracht). Ten tweede prioriteit.

Er is bijna niets namelijk wat je geen 1500m te voet kunt verplaatsen al dan niet met een hondje/steekwagen/kruiwagen. Is het de moeite niet waard dan heeft het waarschijnlijk geen prioriteit. Meerdere objecten: rinse & repeat.

Ik heb ook wel 3km gelopen met 3 houten balken van 500x12x12 van de bouwmarkt, 250m met een zonnescherm, 1300m met houten panelen (op de kinderwagen), etc :+

Een ander iets wat dit aantoont is dat het hebben van vervoer en vervoerscapaciteit geld waard is. Iets als meubels kun je typisch gratis afhalen op marktplaats. Kosten 3 tientjes voor een ochtend huur aanhanger. Moet je echter geen dure Mini Cooper zonder trekhaak rijden. Het halen van een rijbewijs is in elk geval een goede investering. Het schept opties :)

Belangrijkste les uit dit hele verhaal is om geen verplichtingen aan te gaan waar je moeilijk vanaf kunt: een ruimte huren voor iemand anders (je wordt gegijzeld), meerjarige abonnementen (je kunt niet overstappen op iets dat beter past / goedkoper is), dure onpraktische auto's, etc.
De andere belangrijke les is om enablers (voor jezelf) te creëeren: rijbewijs, vervoer, spaargeld, fysiek fit, woonruimte wachtlijsten, opleiding, etc. Enablers creëren opties. Ik wil hier trouwens discipline en wilskracht aan toevoegen.

In jouw levensfase hoef je nog niet direct met beleggen bezig te zijn. Er zijn immers veel basalere zaken om in te investeren met een veel hoger rendement: bovengenoemde enablers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:21:
[...]

Dat klopt zeker... ze zijn er zo erg aan toe dat ze dus honderden euro's moeten lenen. Ik en andere famillie waaronder mijn oma helpen ze veel, ik heb enkel half jaar geleden ongeveer gezegd dat ik ze geen geld meer geef en mij daar aan heeft gehouden. Miijn oma enkel nog niet, het is een beetje dubbel zinnig aangezien ik natuurlijk bij ze woon en het in principe ook om mijn eten etc gaat. Dus soms moet ik wel...

En er word veel op emotie gespeeld etc.Ik heb momenteel in mijn eigen kamer voor de vloer betaald, en in de gang. Ik zou in eerste instantie ook de woonkamer doen, tenminste dat had ik beloofd. Maar door de hogere kosten van wat ik nodig had in mijn eigen kamer (Bed, Bureau, kleding kast) heb ik besloten om dit niet te doen. Ze hebben hulp aangevraagd bij de gemeente die zich heeft doorverwezen naar een partij die momenteel gaat kijken wat er mogelijk is. Er is bijvoorbeeld momenteel ook geen koelkast en gasfornhuis aanwezig etc. Dus ik verblijf momenteel nog bij mijn oma!
Mijn volgende vraag was inderdaad waar je woonde.
Ik hoop voor je dat je bij oma kan blijven wonen niet voor jou maar als maatschappelijk werker heb ik vaak dit soort mensen bijgestaan en vaak is het een weg naar beneden. Hoe hard het als je FO in het oog hebt omhoog kan gaan rendement op rendement of bezuiniging op bezuiniging zo hard lopen schulden ook op.
Je moet je eigen losweken van de mensen die je opvoeden en zo snel mogelijk op eigen benen komen te staan(los van de schulden) liefste ook fiscaal en dan voor jezelf beginnen met opbouwen.

Festina lente

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Je zou bijna even de aanhanger achter de auto slingeren en die gast ff helpen, heeft ook z'n ouders niet uit kunnen kiezen. Wat een bagger keuzes zeg, mini rijden, geen gebruikt laminaat maar zoon mag betalen?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Rukapul schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:29:
[...]

Ik vind dit een mooi voorbeeld waarbij je niet willen van niet kunnen danwel de mate van zelfredzaamheid kunt onderscheiden.

Ik kan mij tig redenen voorstellen waarom een box leegruimen van 9m2 lastig is, maar de meesten falen eenvoudige argumentatie en gedachtenexperimenten.

1500m sjouwen met iets toont namelijk een paar dingen aan. Ten eerste wil(skracht). Ten tweede prioriteit.

Er is bijna niets namelijk wat je geen 1500m te voet kunt verplaatsen al dan niet met een hondje/steekwagen/kruiwagen. Is het de moeite niet waard dan heeft het waarschijnlijk geen prioriteit. Meerdere objecten: rinse & repeat.
Ben het helemaal met je eens maar vaak is er meer aan de hand, mensen die het druk in hun hoofd hebben hebben geen zin om op te ruimen en dan komen er tig argumenten te boven om niet op te ruimen. Voor de meeste een dagje werk maar voor sommige is dat een berg als de mount everest. Vaak moet je zelf eerst werken aan waarom het zo veel werk lijkt voordat je doos kan verleggen.
Wilskracht vind ik persoonlijk een te zware term, soms zit er veel meer achter. En de wilskracht van ts zijn ouders zegt nik over ts die misschien ook weerstand voelt bij het verplaatsen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Rukapul schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:29:
[...]

Ik heb ook wel 3km gelopen met 3 houten balken van 500x12x12 van de bouwmarkt, 250m met een zonnescherm, 1300m met houten panelen (op de kinderwagen), etc :+

Een ander iets wat dit aantoont is dat het hebben van vervoer en vervoerscapaciteit geld waard is. Iets als meubels kun je typisch gratis afhalen op marktplaats. Kosten 3 tientjes voor een ochtend huur aanhanger. Moet je echter geen dure Mini Cooper zonder trekhaak rijden. Het halen van een rijbewijs is in elk geval een goede investering. Het schept opties :)

Belangrijkste les uit dit hele verhaal is om geen verplichtingen aan te gaan waar je moeilijk vanaf kunt: een ruimte huren voor iemand anders (je wordt gegijzeld), meerjarige abonnementen (je kunt niet overstappen op iets dat beter past / goedkoper is), dure onpraktische auto's, etc.
De andere belangrijke les is om enablers (voor jezelf) te creëeren: rijbewijs, vervoer, spaargeld, fysiek fit, woonruimte wachtlijsten, opleiding, etc. Enablers creëren opties. Ik wil hier trouwens discipline en wilskracht aan toevoegen.

In jouw levensfase hoef je nog niet direct met beleggen bezig te zijn. Er zijn immers veel basalere zaken om in te investeren met een veel hoger rendement: bovengenoemde enablers.
Op de voet zou in theorie kunnen, dat word dan een hoop heen en weer lopen ;)
Maar zeker niet onmogelijk.

Die ruimte huren was voornamelijk voor mijn ouders, maar ook gedeeltelijk voor mijzelf natuurlijk. Maar ik snap je principe. van fouten moet je tenslote leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
Honesty schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:43:
[...]

Mijn volgende vraag was inderdaad waar je woonde.
Ik hoop voor je dat je bij oma kan blijven wonen niet voor jou maar als maatschappelijk werker heb ik vaak dit soort mensen bijgestaan en vaak is het een weg naar beneden. Hoe hard het als je FO in het oog hebt omhoog kan gaan rendement op rendement of bezuiniging op bezuiniging zo hard lopen schulden ook op.
Je moet je eigen losweken van de mensen die je opvoeden en zo snel mogelijk op eigen benen komen te staan(los van de schulden) liefste ook fiscaal en dan voor jezelf beginnen met opbouwen.
Zodra het mogelijk is, is het wel de bedoeling om weer bij mijn ouders te gaan wonen, ik heb zelf een jeugdcoach gehad, maar sinds mijn ouders weer een huis hebben is dit stop gezet. Ik begrijp dat ik me los moet weken, maar je kan begrijpen dat dit erg lastig kan zijn in de situatie. Dit met de opslagbox is 1 ding, maar daar blijft natuurlijk bij dat mijn ouders heel erg veel schulden hebben, het was ooit niet veel, maar er is zoveel rente bijgekomen en meer schulden doordat ze het ene niet kunnen betalen.

In de schuldsanering zou misschien nog wel de beste oplossing voor ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:32:
[...]

Zodra het mogelijk is, is het wel de bedoeling om weer bij mijn ouders te gaan wonen, ik heb zelf een jeugdcoach gehad, maar sinds mijn ouders weer een huis hebben is dit stop gezet. Ik begrijp dat ik me los moet weken, maar je kan begrijpen dat dit erg lastig kan zijn in de situatie. Dit met de opslagbox is 1 ding, maar daar blijft natuurlijk bij dat mijn ouders heel erg veel schulden hebben, het was ooit niet veel, maar er is zoveel rente bijgekomen en meer schulden doordat ze het ene niet kunnen betalen.

In de schuldsanering zou misschien nog wel de beste oplossing voor ze zijn.
Voor hun zeker de schuldsanering. Het laatste wat je wil als je weer bij ze komt inwonen is om ook mede schuldig te worden aan hun schulden of aan hun te maken schulden, wees je daarvan wel bewust. Ik ben zeker niet van losweken maar dat je fiscaal misschien beter bij oma kan blijven wonen zeker als daar geen consequenties aan hangen. Dan kan je beter fiscaal bij oma blijven wonen en desnoods vaak thuis zijn en desnoods ook sommige boodschappen doen. Je mag ze helpen maar je moet ook je leven opbouwen.
Ik heb met je te doen omdat veel herken van je situatie, maar ik weet zeker het komt goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Honesty op 04-09-2021 20:53 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:14:
[...]
Het klinkt alsof je een flink deel van je leven in zwaar weer hebt gezeten, maar zoals je al aangaf moet je het positief blijven bekijken hoe je straks zelf z’n situatie kan voorkomen. Overconsumeren door Mini te rijden en niet op een gebruikte vloer willen lopen zijn echt de verkeerde keuzes als je niet eens zelf niet je broek kan ophouden.

Zelf heb ik het in het verleden ook niet altijd ruim gehad (al mag ik echt niet klagen) en eerst gezien hoe belangrijk het is om onder je stand te leven en ook zelf ervaren. Gratis vloer en kinderkamer hebben zeker bijgedragen, liever gebruikt dan niets. Meestal is het vaak ook prima spul wat de huidige eigenaar zonde vind om weg te gooien maar ook niet het gezeur van verkopen wilt. Beide blij, als het echt troep is meestal een afspraak met grofvuil sneller gemaakt.

Gelukkig heeft die ervaring mij wel geïnteresseerd gemaakt in FO toen ik het tegen kwam en heb ik tot mijn 30ste met name ingezet op besparen van vaste lasten en daarnaast mijn waarde op arbeidsmarkt verhogen om uiteindelijk meer te gaan verdienen. Dat is mede dankzij dit topic gelukt en ben eigenlijk pas recent begonnen met beleggen/investeren. Uiteindelijk kan je tenslotte enkel beleggen met geld wat je kan missen.

De beste weg naar FO zie ik als 1) inkomen verhogen (studie, softskills, werkervaring, ect), 2) kosten drukken, 3) Investeren en tot slot 4) vermogen beschermen. Waarbij in de laatste stap het met name interessant wordt dat je niet van één asset (bijv. aandelen) afhankelijk bent terwijl dat als starter wel de makkelijkste manier is om te spreiden dankzij ETFs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 17:18
Als ik het zo lees ben ik ook geneigd om te gaan helpen, maar het structurele probleem zal daarmee niet opgelost worden.

Wel eens met de eerdere tips rondom de opslagbox en andere dure abo's. Ik zou nu nog niet beleggen: je kunt dat nog niet missen, zoveel is duidelijk. Beleggen doe je met geld dat je over hebt. Als je nu de eerste twee jaar probeert financieel meer op eigen benen te kunnen staan (zonder verplichtingen aan je ouders), heb je een buffertje en kun je daarna kleine bedragen gaan beleggen als je dat wil en het past. Dan is je horizon nog meer dan lang genoeg.
Want het klinkt mooi om op je 18e te beginnen, maar je moet nog zó hard aan het opbouwen van je leven werken dat beleggen daar volgens mij op die leeftijd nog niet helemaal bij past. Het kan wel, maar is echt niet in elke situatie gepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Zorg er dan ook voor dat als je wat spaart, je ouders het niet eens weten, laat staan dat ze er aan kunnen.
Het lijkt een bodemloos vat, probeer ze maar te overtuigen om in schuldsanering te gaan (al vrees ik dat die Mini dan snel in de verkoop zal gaan).

Wat enorm belangrijk voor jou is, is om je netwerk (oma, vrienden) goed te onderhouden zodat je een backup hebt als het nog verder mis gaat. Dat gaat dan niet om mensen die je geld willen lenen, maar je hier en dazr wat helpen om een probleem op te lossen, of je de juiste adviezen te geven.

En wat die laminaat betreft… iets met beggers and choosers…
Stel je grenzen en bewaak ze.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
DualDevil schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:44:
Je zou bijna even de aanhanger achter de auto slingeren en die gast ff helpen, heeft ook z'n ouders niet uit kunnen kiezen. Wat een bagger keuzes zeg, mini rijden, geen gebruikt laminaat maar zoon mag betalen?
Members only:

Verder eens met alle andere wijze woorden van jullie allemaal hiervoor. Hoe simpel het van de zijlijn soms ook lijkt... je ziet hier heel duidelijk dat deze mensen onhandige keuzes maken, prioriteiten niet goed stellen en misschien simpelweg wel moe gestreden zijn omdat er al zo lang geen uitzicht is op een betere situatie. Een neerwaarte spiraal waar schulden zich opstapelen en waar je maar heel moeilijk uitkomt. Dat vergt echt professionele hulp en een totaal andere mindset.

Grenzen stellen is in het begin erg moeilijk, maar daarna schept het duidelijkheid voor iedereen en heb je daar profijt van. Het helpt je zelf ook als je antwoord altijd NEE is, zonder dat je daar iedere keer weer over na moet denken.

@Rukapul
Wat betreft vervoer... ja dat is echt enorm handig als je ziet wat er gratis wordt weg gedaan.

Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Maandelijkse lasten:

Alvast bedankt! 😊
Toen ik zo oud was als jij nu sliep ik op straat. 10 jaar later kocht ik mijn eerste huis. Hoe kut de situatie nu ook kan lijken, verlies de toekomst niet uit het oog. This too shall pass.

Met zo'n vermogen tot zelfreflectie denk ik dat het wel goed met je komt. Misschien moet je daarvoor wel de banden met familie wat loslaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:52

cold45

101101

ItsCrewz, denk goed na over je prioriteiten.

Realiseer je dat veel mensen die schrijven in een andere situatie zitten dan jij.
Discussies over dividendlek en hypotheek om te verhuren is niet van toepassing. Nu.

Bedenk goed wat je eerste prioriteiten zijn met die langere termijn in gedachten.

Je wil financieel onafhankelijk worden, maar bent nu afhankelijk van je ouders (en grootouders). En je ouders gelijkertijd van jou. Bedenk hie je wilt dat dat is over 1, 3 en 5 jaar. En hoe kom je daar? Veel tips die je morgen kan dien zijn al geweest. En iedere stap die je zet mag en moet je trots op zijn.

Concreet, open een spaarrekening. Gewoon bij ing waar je al zit. Beleggen is niet belangrijk. Buffer opbouwen wel. Krijg persoonlijke situatie in controle zodat het gaat waar je heen wil. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Honesty schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:50:
[...]

Voor hun zeker de schuldsanering. Het laatste wat je wil als je weer bij ze komt inwonen is om ook mede schuldig te worden aan hun schulden of aan hun te maken schulden, wees je daarvan wel bewust. Ik ben zeker niet van losweken maar dat je fiscaal misschien beter bij oma kan blijven wonen zeker als daar geen consequenties aan hangen. Dan kan je beter fiscaal bij oma blijven wonen en desnoods vaak thuis zijn en desnoods ook sommige boodschappen doen. Je mag ze helpen maar je moet ook je leven opbouwen.
Ik heb met je te doen omdat veel herken van je situatie, maar ik weet zeker het komt goed.
Het is een kwestie van tijd denk ik, ze hebben zelf gezegd dat ze de schuldsanering in gaan. Maar prioriteit nummer 1 voor hun is nu om die box leeg te halen en te zorgen voor een vloer, koelkast gasfornhuis etc. Zoals mijn jeugdcoach al zei, ze doen alles in de verkeerde volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Deveon schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:51:
[...]

Het klinkt alsof je een flink deel van je leven in zwaar weer hebt gezeten, maar zoals je al aangaf moet je het positief blijven bekijken hoe je straks zelf z’n situatie kan voorkomen. Overconsumeren door Mini te rijden en niet op een gebruikte vloer willen lopen zijn echt de verkeerde keuzes als je niet eens zelf niet je broek kan ophouden.

Zelf heb ik het in het verleden ook niet altijd ruim gehad (al mag ik echt niet klagen) en eerst gezien hoe belangrijk het is om onder je stand te leven en ook zelf ervaren. Gratis vloer en kinderkamer hebben zeker bijgedragen, liever gebruikt dan niets. Meestal is het vaak ook prima spul wat de huidige eigenaar zonde vind om weg te gooien maar ook niet het gezeur van verkopen wilt. Beide blij, als het echt troep is meestal een afspraak met grofvuil sneller gemaakt.

Gelukkig heeft die ervaring mij wel geïnteresseerd gemaakt in FO toen ik het tegen kwam en heb ik tot mijn 30ste met name ingezet op besparen van vaste lasten en daarnaast mijn waarde op arbeidsmarkt verhogen om uiteindelijk meer te gaan verdienen. Dat is mede dankzij dit topic gelukt en ben eigenlijk pas recent begonnen met beleggen/investeren. Uiteindelijk kan je tenslotte enkel beleggen met geld wat je kan missen.

De beste weg naar FO zie ik als 1) inkomen verhogen (studie, softskills, werkervaring, ect), 2) kosten drukken, 3) Investeren en tot slot 4) vermogen beschermen. Waarbij in de laatste stap het met name interessant wordt dat je niet van één asset (bijv. aandelen) afhankelijk bent terwijl dat als starter wel de makkelijkste manier is om te spreiden dankzij ETFs.
Inderdaad wegens de omstandigheden die ik heb meegemaakt heb ik wel zoiets, dit wil ik zelf beter doen. En mede dankzij die forum, youtube video's etc ben ik ook geintereseerd geraakt in FO. En ik weet zeker dat ik het in de toekomst kan bereiken met wat inzet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Tommie12 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:48:
Zorg er dan ook voor dat als je wat spaart, je ouders het niet eens weten, laat staan dat ze er aan kunnen.
Het lijkt een bodemloos vat, probeer ze maar te overtuigen om in schuldsanering te gaan (al vrees ik dat die Mini dan snel in de verkoop zal gaan).

Wat enorm belangrijk voor jou is, is om je netwerk (oma, vrienden) goed te onderhouden zodat je een backup hebt als het nog verder mis gaat. Dat gaat dan niet om mensen die je geld willen lenen, maar je hier en dazr wat helpen om een probleem op te lossen, of je de juiste adviezen te geven.

En wat die laminaat betreft… iets met beggers and choosers…
Stel je grenzen en bewaak ze.
Ik probeer ze zeker al een hele tijd te overtuigen om in de schuldsanering te gaan, zelfde geld voor andere familie leden. Maar ze willen het hoe dan ook op hun eigen manier doen. Bovendien denk ik dat je momenteel een grote wachtrij hebt in de schuldsanering door Covid-19? Volgensmij moeten ook alle bedrijven dan akkoord gaan met dat je in de schuldsanering gaat, als ik het goed uitleg. Kan het ook zomaar mis hebben hoor. Maar dan zal inderdaad de Mini er uit moeten, maar daar zijn ze van bewust,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Phony schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:58:
[...]

***members only***

Verder eens met alle andere wijze woorden van jullie allemaal hiervoor. Hoe simpel het van de zijlijn soms ook lijkt... je ziet hier heel duidelijk dat deze mensen onhandige keuzes maken, prioriteiten niet goed stellen en misschien simpelweg wel moe gestreden zijn omdat er al zo lang geen uitzicht is op een betere situatie. Een neerwaarte spiraal waar schulden zich opstapelen en waar je maar heel moeilijk uitkomt. Dat vergt echt professionele hulp en een totaal andere mindset.

Grenzen stellen is in het begin erg moeilijk, maar daarna schept het duidelijkheid voor iedereen en heb je daar profijt van. Het helpt je zelf ook als je antwoord altijd NEE is, zonder dat je daar iedere keer weer over na moet denken.

@Rukapul
Wat betreft vervoer... ja dat is echt enorm handig als je ziet wat er gratis wordt weg gedaan.

***members only***
Leren nee zeggen en je daadwerkelijjk daaraan houden kan soms erg lastig zijn inderdaad, dat vraagt ook wat disipline. Maar uiteindelijk is het wel voor het betere. Ze willen tenslote ook gewoon normaal kunnen leven zonder telkens tekort te komen. Er is een uitweg zeg ik altijd maar. Vind het altijd jammer als ze dan zo negatief gaan praten, terwijl ik zelf juist positief naar alles kijk. Is een mindset waar ik erg blij mee van ben dat ik het heb. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItsCrewz
Wat ik even nog wou vermelden, ik probeer mijn ouders totaal niet in een slecht daglicht te zetten. Ik ben heel erg blij met mijn ouders en ze doen ook echt alles voor mij. Het gaat meer over de slechtere keuzen in het verleden en heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Waar ik even op wou terugkomen, m.b.t. mijn werk (Momenteel de Media Markt). Ik wil hier sws van weg aangezien de werkdruk erg hoog is en het weinig verdiend. Echter weet ik niet precies hoe ik dit het beste kan doen, aangezien ik nu vaste lasten heb en er niet zomaar van weg kunt gaan. Zijn er baantjes die iemand mij kan aanraden wat beter verdiend dan 5 euro per uur en wat misschien ook meer in het ICT straatje ligt?

En is het dan misschien een goed idee om ontslag in te dienen bij de mediamarkt alvast zodat ik wel genootzaakt ben om wat anders te zoeken? (Dit was sws de planning voor januari, maar nu heb ik nog even tijd om wat meer te werken 😊).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Misschien is het een idee om de hele discussie over schuldsanering en hoe met die situatie om te gaan af te splitsen van dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ItsCrewz schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:56:
Zijn er baantjes die iemand mij kan aanraden wat beter verdiend dan 5 euro per uur en wat misschien ook meer in het ICT straatje ligt?
Studentaanhuis.nl betaald volgens mij wel beter en zelf heb ik op die leeftijd bij CN IT gewerkt (computers aan en afkoppelen, imagen, uitleveren, ect), wel veel buiten kantoortijden dus wel afhankelijk van OV of eigen vervoer.

Functie die enigszins een expertise vereisen betalen veel beter dan de standaard bijbaantje waar iedereen op kan solliciteren.

Deels is de situatie van je ouders wel te begrijpen hoor, als je aan de grond zit kom je nou eenmaal lastig eruit en het van buitenaf veel makkelijker om de volgende stap te zien dan wanneer je er jaren in zit en langzaam de motivatie verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
ItsCrewz schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:56:
Waar ik even op wou terugkomen, m.b.t. mijn werk (Momenteel de Media Markt). Ik wil hier sws van weg aangezien de werkdruk erg hoog is en het weinig verdiend. Echter weet ik niet precies hoe ik dit het beste kan doen, aangezien ik nu vaste lasten heb en er niet zomaar van weg kunt gaan. Zijn er baantjes die iemand mij kan aanraden wat beter verdiend dan 5 euro per uur en wat misschien ook meer in het ICT straatje ligt?

En is het dan misschien een goed idee om ontslag in te dienen bij de mediamarkt alvast zodat ik wel genootzaakt ben om wat anders te zoeken? (Dit was sws de planning voor januari, maar nu heb ik nog even tijd om wat meer te werken 😊).
Begin gewoon te zoeken en solliciteren, en zodra je iets hebt dan geef je je opzeg bij MM.

Zorg er gewoon voor dat je vanaf nu elke week 2 sollicitaties doet, dan lukt het wel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Als je je job bij mediamarkt redelijk graag doet is het dan geen optie om daar opslag te vragen?

5€/h is wel heel weinig. Is dat niet de helft van het minimumloon of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voor een 21 jarige ja, maar een 18 jarige mag hetzelfde werk voor de helft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 104% gewijzigd door anon054630 op 08-09-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Het CBS maakt hierbij een som waarbij aan de ene kant spaargeld, beleggingen, de waarde van een huis en de waarde van je eventuele onderneming worden opgeteld. En daar gaan vervolgens schulden vanaf. Een hypotheekschuld, persoonlijke leningen en studieschulden.

Dus alle bezittingen min alle schulden idd

Het is trouwens de mediaan, het gemiddelde vermogen ligt boven de 180k maar daar zitten ook de miljardairs bij.
De grootste groep zou idd rond de 30k als eigen vermogen hebben maar ik denk inderdaad dat de huizenbezitters eerder boven de 2 ton ev zitten en de niet huizenbezitters onder de 50k.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
anon054630 schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:08:
Om na toch bijna 10 jaar een redelijke FO ingesteldheid te weten waar ik sta nu sta tov het gemiddelde vermogen sloeg ik eens aan het googelen en kwam op onderstaand artikel. Nu verschiet ik wel van die cijfers. Misschien begrijp ik iets verkeerd maar als ik lees ‘ 45 tot 55 jaar
Een dikke vervijfdubbeling ten opzichte van de vorige groep. Deze mensen zitten al op een gemiddeld eigen vermogen van 45.100 euro’ snap ik echt niet dat dit zo laag is. Zijn er dan zoveel mensen met amper spaargeld/vermogen? Wordt eigendom van het huis niet meegeteld? Wat mis ik??

https://www.businessinsid...eratie-welvaart-vermogen/
Zoiets:

Studieschuld + hypotheek (schuld) tellen ze ook mee.

Voorbeeld: Al heb je 100-200k staan als 20 jarige, koop je een huis van 350k heb je dus een negatief vermogen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Pagina: 1 ... 33 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.