ItsCrewz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:47:
[...]
Hey, bedankt voor je eerlijke reactie
Ik heb inderdaad zorgtoeslag, helaas momenteel geen studiefinanciering aangezien mijn school in augustus gestopt is en ik in Januari weer begin. Ik ga inderdaad snel voor zekerheid. De fietsverzekering was achteraf niet nodig aangezien de fiets maar 350 euro heeft gekost, maar daar zit ik voor een jaar aan vast!
Met maximaal eigen risico bedoel je dus de €885,-? Ik zie nu pas hoeveel dit scheelt... had ik hier maar eerder aangedacht
Over het mobiele abonnement heb je een goed punt, daar wil ik z.s.m. vanaf. Ik zit alleen 2 jaar vast aan mijn tele2 abonnement, ik kan hem enkel verlagen en de 200 euro van het toestel krediet afbetalen.
Ziggo abonnement heb ik toevallig echt pas een paar dagen, dus ik kan nog terug of iets anders nemen. Aangezien de financiele situatie van mijn ouders en ik daar woon, heb ik samen met hun besloten dat ik voor de TV en Internet zorg. (Ookal kijk ik zelf nooit TV).
Die fietsverzekering wil ik z.s.m. vanaf idd, zit er alleen minimaal 1 jaar aan vast...
Die 100GB bij Google One is inderdaad over het algemeen voor een backup, ik wil graag niet dat de foto's, video's en documenten kwijtraken. Voorheen sloeg ik ze op op mijn computer en een externe harde schijf. Enkel leek dit mij een makkelijkere oplossing aangezien ik er zo altijd bij kan
Kwa beleggen klinkt het nog een beetje risky, ik moet nog even goed gaan kijken of ik niet beter gewoon een spaar rekening kan openen? Hmmm
Wat betreft dat Ziggo abbo ben ik het wel met iedereen eens, maar die 2,- voor een veilige cloud backup van je dierbare herinneringen.. Pff kom op jongens, koop 1 frikandelbroodje minder per maand en je bent geen cent armer. Een USB stick is geen back-up. Het is en blijft relatief onbetrouwbaar flashgeheugen. En dit noem ik dan ook doorschieten in iets. 2 tientjes per maand besparen op iets wat je toch niet merkt (Ziggo) is zinnig. Dat is 240,- op een jaar. 24,- voor iets waar geen (goed) alternatief voor is, vind ik onzinnig. Het is het minimum wat nodig is voor een veilige backup. Als het nu een abbo van 10,- per maand was, zou je weer net als het Ziggo abbo kunnen zeggen dat het verstandig is dit te verlagen naar dat van 2,- per maand.
Hetzelfde met die fietsverzekering, mogelijke besparing van 3,- per maand. 36,- per jaar. Ik weet toch dat ik verdomd blij was dat ik een fietsverzekering voor die paar euro had afgesloten toen mijn fiets van 450,- werd gestolen. Verzekeringsgeld was 75,- in totaal, nieuwe fiets voor teruggekregen en verkocht omdat ik toch klaar was met de middelbare school. Dus 5 jaar fietsen voor 75,-.
Telefoons kun je geluk of pech mee hebben. Of alle twee. Ik heb de afgelopen 7-8 jaar alleen maar high-end telefoons gehad. 2 telefoons waar ik na 2 jaar het aankoopbedrag terug kreeg vanwege defecten, 2 telefoons die ik extreem goedkoop heb kunnen aanschaffen door bepaalde constructies bij providers icm cashbacks etc. (denk aan een S7 Edge voor 180,-, die na 2 nieuwe schermen na 2 jaar werd omgeruild voor een nieuwe S8 door Samsung...), nu een iPhone 12 128GB die ik in de launchweek voor 759,- heb kunnen kopen op Amazon (tip: kijk eens naar Pepper.com) en over een paar maanden waarschijnlijk voor maar 100,- minder zou kunnen verkopen... Met andere woorden heb ik me heel wat jaren kapot gelachen wat betreft telefoons. Als jij al die telefoons bij release aan de maximale prijs hebt gekocht en voor een habbekrats hebt verkocht na een half jaar zou dat niet slim zijn nee, maar dat noemen we iets waar je van leert en waarschijnlijk niet meer gaat doen. Ik zou me van dat soort dingen zeker bewust zijn maar jezelf niet te veel de grond in boren. Iedereen maakt fouten.
Verder is de grootste stap natuurlijk het vergroten van je inkomen. Die paar euro per uur moet echt beter kunnen. Ga kijken of je bijvoorbeeld een supermarkt kunt gaan werken met de uitgesproken intentie dat je een leidinggevende functie wil gaan uitoefenen. Daar zul je niet in beginnen natuurlijk maar je kunt er wel binnen een jaar naartoe groeien als je geschikt bent. Ik kreeg in ieder geval ruim 16 euro bruto per uur toen ik 21 was als assistent afdelingsmanager in een supermarkt. En laat me zeggen dat het ook leuk op je CV staat. Toen ik 18 was als verkoopmedewerker (zit zo tussen vulploeg en teamleider in) op 7.xx bruto per uur. Dat is ook al een flinke smak meer dan je nu hebt. Of in de IT iets gaan doen, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat er meer manieren zijn om een goede baan in de IT te krijgen, bijvoorbeeld mijn route.
Ik wil uit mijn persoonlijke ervaring meegeven dat het nooit weg is om je alvast te verdiepen in zaken als aandelen of crypto. Niet om er per sé wat mee te doen, maar de kennis heb je voor de rest van je leven. Ik ben zelf met crypto begonnen in een tijdperk waar er buiten Bitcoin niks anders was, heb enkele fouten gemaakt, heb enkele dingen goed gedaan. Lang verhaal kort: het heeft mij uiteindelijk geen windeieren gelegd.
En pas op met je eigen risico verhogen. Doe dat alleen als je ook echt bereid bent die bijna 900,- op de tafel te leggen als onverhoopt wel wat aan de hand is. Je kunt nu wel 'gezond' zijn maar je been breken en met een ambulance naar het ziekenhuis moeten is meestal niet iets wat op een planning staat. Ik moest bijvoorbeeld mijn verstandskiezen laten verwijderen, ervoor gekozen (dat dan wel) om het onder narcose te laten doen. Narcose is een grapje van meer dan 1000,-, dan sta je dus mooi te kijken met je eigen risico van bijna 900,-. Mijn zorgverzekering is zelfs iets van 155,- per maand, en die betaal ik met alle plezier. Doorlopende reisverzekering, aanvullende tandartsverzekering etc. Je moet het wel aan jezelf kunnen verantwoorden natuurlijk.
Kijk misschien eens of je verzekeringen kunt stapelen. Ik heb mijn auto/brommer/etc. verzekering via Rabobank bij Interpolis lopen en daar krijg je 3% pakketkorting per categorie verzekering die je hebt. Zo heb ik nu een tweede doorlopende reisverzekering voor 3,- per jaar die mij vervolgens een paar tientjes besparing op mijn totale polis oplevert

Heb alles uitgepluisd toen ik me dat bedacht had, en ook de ongevallenverzekering loont zich om daar bij te nemen

Meen dat dat grapje me op jaarbasis 5 tientjes bespaart.
Lijkt me overigens logisch dat die opslagbox er zsm uit moet

Alles wat je niet uitgeeft hoef je niet te verdienen. Dat je de spullen niet kan vervoeren lijkt me (vanuit mijn positie waarin ik de hele situatie niet goed ken natuurlijk) om het maar een beetje direct te zeggen onzin. Edit: maar zo te zien is er wat dat betreft meer aan de hand, dus excuses. Ik wil(de) niet onbeleefd overkomen.