BK70 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:09:
[...]
Dit haakt aan op mijn post. Het ontbreekt vaak aan actuele gegevens. Wat levert het pensioensparen op en hoe ziet de uitkering-fase er uit? Dit hangt van zoveel parameters af dat het, voor mij althans, vrijwel niet te voorspellen is wat de beste strategie is. Het gevolg hiervan is dat ik liever alles in eigen beheer in box 3 houd, misschien ten koste van rendement en dat zou zonde zijn, maar misschien ook niet.
Maar waar is je eigen berekening dan? hier de mijne:
Stel ik moet nog 30 jaar tot AOW-moment. Ik heb de keuze tussen 2 opties: pensioensparen en daarmee beleggen OF ik doe het gewoon zelf in box 3 nu.
Pensioensparen - ik zet nu netto 10.000 euro weg, ik negeer de teruggave inkomstenbelasting, en ik laat dit gled 30 jaar staan tegen 7% gemiddeld rendement --> dit is na 30 jaar een kapitaal van 76.000 euro geworden. Ik koop daarmee een lijfrente die 5% uitkeert jaarlijks dus 3.800 euro (netto, want ik laat bruto geld terugkrijgen en later weer inkomstenbelasting betalen er buiten omdat mijn aanname is dat dit tegen hetzelfde tarief belast wordt)
Zelf sparen in box 3 - ik zet nu 10.000 euro weg maar moet jaarlijks 2% VRH betalen, dus eigenlijk 5% groei op jaarbasis. Dit is na 30 jaar dan 43.000 euro waard. Als ik dit over 20 jaar uitsmeer is het 2.150 euro per jaar.
Beide bedragen zijn in harde euro's in de toekomst dus heb geen inflatie meegenomen want het peilmoment over 30 jaar is hetzelfde. Box 3 heeft het voordeel dat het flexibeler is en ik dus ook kan beslissen dat in 5 jaar op te maken ipv uit te smeren over 20 jaar. Eindstand concludeer ik dat ik een bepaald bedrag wil hebben in pensioensparen en een bepaald bedrag beschikbaar in box 3, ik kies dus 'verdeel en heers". Mijn inschatting is dat 1500 per maand in de toekomst na AOW prima is. Daar een lijfrente voor kopen betekent een kapitaal van ~360.000 euro nodig. Daarvoor zou ik nog 5 jaar lang 10k moeten inleggen (als het perfect wiskundig klopt wat niet zo is) en dan ben ik er wel. Nu heb ik het voordeel dat mijn box3-bult al groot genoeg is dus ik vind het prima om nu te switchen naar pensioeninleg. En met groot genoeg bedoel ik rond de 300k wat met wat mazzel wel doorgroeit naar 800k voordat ik het wil gebruiken over 15 jaar. Met wat geluk kan ik dan vanaf een bepaald moment eerst box3 opmaken en daarna verder met AOW en het pensioensparen.