Requiem19 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:48:
Nadelen
(i) al vaker besproken dat het onduidelijk is welke regels/tarieven van toepassing zijn over X jaar
(ii) Uitkering voor AOW heeft meerdere nadelen:
a) Hoger tarief
b) Verplichte lange looptijd van: Periode tot AOW + 20
Nadeel (i) vind ik beperkt; ook in box 3 is er risico op wijzigende regels en tarieven en onzekerheid of je je daaraan kunt onttrekken. Daarbij is er nú een duidelijk fiscaal voordeel én lijkt in de maatschappelijke opinie box 3 vermogen meer 'op de korrel' dan pensioenvermogen.
Nadeel (iia) vind ik geen echt nadeel; als je nu in het hoogste tarief aftrekt, is het tarief dat je betaalt vóór je AOW in gaat al gauw lager. En zelfs als je het zelfde tarief betaalt is het geen nadeel, maar slechts 'geen voordeel'.
Nadeel (iib) is inderdaad echt een groot nadeel.
(iii) Koppeling met AOW leeftijd: als je op 55 wilt laten uitkeren, maar AOW leeftijd is dan 70, moet je 15+20 jaar laten uitkeren wat je bedrag verlaagt
Dit kán inderdaad een fors nadeel zijn. Als je het vooral wilt inzetten om de periode tussen stoppen met werken en AOW/Pijler 2 pensioen te overbruggen is pijler 3 beleggen niet geschikt.
Als je het gebruikt om wellicht fiscaal vriendelijk wat te laten uitkeren in een beperkt aantal jaren met weinig ander inkomen, en de rest van het bedrag enkele tientallen jaren box 3 laat ontwijken, dan is dit geen groot nadeel.
(iv) Netto bedrag afhankelijk van welk lijfrente product er te koop is tegen de tijd dat je het wilt gaan inzitten
Ja, hier ligt ook een echt risico. Ik schat de kans klein in, maar het is niet ondenkbaar dat bijvoorbeeld doorbeleggende uitkeringsproducten niet meer toegestaan zijn, en dan ga je er financieel op nat.
(v) Afkopen is enorm duur, wat het feitelijk niet interessant maakt om te doen.
Dit vind ik eigenlijk hetzelfde nadeel als (iia); verlies aan flexibiliteit.
(vi) De uitkering loopt door op het moment dat je ook AOW en je normale pensioen gaat ontvangen, waardoor je teveel vermogen ontvangt. Je mist de flexibiliteit om in de periode TOT pensioen veel uit te keren en daarna weinig of niet.
Samentreksel van nadelen (iia) en (iii)

Requiem19 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:56:
Mijn indruk - en wellicht ben ik nu te ongenuanceerd - is dat veel mensen vooral heel enthousiast worden van het vermijden van box 3 belasting door het inleggen in zo'n pensioenbeleg product. Ik vraag me af of iedereen (sommige mensen zeker wel) - qua FO - echt goed heeft doorgedacht welke rol dit potje gaat spelen.
Terechte zorg wat mij betreft. Goed dat je hiervoor waarschuwt.
[
Voor 9% gewijzigd door
eamelink op 07-11-2025 09:07
]