Ik heb het idee dat het jou niet zozeer om FO gaat, maar dat die stip vooral de RE is. Terwijl die zak geld die je aan het opbouwen bent voor een mogelijke toekomstige RE er juist voor zorgt dat je langzaam maar zeker steeds meer financieel onafhankelijk wordt.Shapeshifter schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:18:
Ik snap dat FO niet voor iedereen weggelegd is. Desalniettemin sluit het goed aan bij mijn mindset en wil ik toch graag die stip op de horizon hebben. Ik denk dat er aan de inkomenskant nog wel wat te halen valt op termijn. Het is een valide punt dat ik er voor zou kunnen kiezen om mijn huidige FO opbouw en pot in zou kunnen zetten voor ontlasting, maar ik merk toch weerstand bij mijzelf. Ik heb voor mijn gevoel al veel opgeofferd voor de mensen om mij heen, dit is zo'n beetje het laatste wat nog echt van mij is, wat ik belangrijk vind en wat tot op zekere hoogte ook motiveert. Ik denk niet dat ik bereid ben om dat op te geven, dan is het leven maar wat minder leuk. Minder werken zie ik ook niet zitten, daar heb ik gewoon de financiële ruimte niet voor.
Ik weet niet hoeveel vermogen je hebt, maar ik heb het idee dat je juist vanwege je reis naar FO wél ontzettend veel financiële ruimte hebt om minder te werken. Dat zorgt er misschien voor dat je niet meer kunt inleggen en misschien zelfs wel dat je op je vermogen moet interen. Maar het lijkt mij een zeer nuttige besteding van die zak geld om je enigszins prettig te kunnen voelen.
Die zak FO geld zorgt er juist voor dat jij wel de mogelijkheid hebt om minder te werken, terwijl je collega die van maand tot maand leeft die mogelijkheid niet heeft. Dát is de grote winst van de reis naar FO.