• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:42
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Nogmaals, 3 weken vrij en tot 71 werken is de norm. En is echt niet "extreem".

Welke grijstinten zitten er tussen iemand die niet van reizen houdt en tot pensioen door wil werken?
Dat is in Nederland helemaal niet de norm. 4 weken verlof is het wettelijk minimum, de meeste mensen hebben meer, 67 en 3 maanden de pensioenleeftijd. Er zijn zeker genoeg mensen die doorwerken maar een ruime meerderheid stopt met betaald werk.

Grijstinten zijn er genoeg: paar maanden sabbatical nemen om te reizen omdat je partner dat graag wil. Aparte vakanties. 1 partner die 3 maanden gaat en de andere die 3 keer een week aansluit. Genoeg mogelijkheden lijkt me zo.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:09
mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Dat is in sommige gevallen vast makkelijk, bij ons denk ik niet zo.
Er is bij ons vast ook wel een modus/overeenkomst te vinden, maar dan komen er toch ingewikkelde vragen om de hoek.
Wat verdient de moeder tijdens de 2 dagen (extra) thuis waarbij ze het kind opvoedt en een groot deel van het huishouden doet? Moet er dan "opvanggeld" en "huishoudgeld" overgemaakt van mijn potje naar haar potje? Of ga je die tijd met uren werken ipv euro's? (1 uur werken staat gelijk aan 1 uur opvoeden, ongeacht wat dat uur waard zou zijn)
En op de lange termijn: wat als partner 1 een mooie carrièrekans aan de andere kant van het land krijgt maar dat wel ten koste zou gaan van de perspectieven voor partner 2? Ga je verhuizen, dan krijgt partner 1 een hoger salaris terwijl partner 2 misschien erop achteruit gaat. Ga je niet verhuizen, dan heeft partner 2 misschien een mooi perspectief terwijl partner 1 financieel op een dood spoor zit.

Daarom vind ik het ook "eerlijker" om te kijken naar de inspanningen (ook in het huishouden) in plaats van de euro's die er per persoon tegenover staan. Anders gezegd, alles op 1 hoop.

• Rubbergrover1
Mirved schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

maar daarom doe je toch naar rato verdelen? zodat degene die meer verdient al het grootste deel van de kosten op zich neemt. Daardoor houdt de ander toch juist al meer over? Overigens doe ik ook bij de belastingaangifte idd berekenen hoeveel de VRH betrekking heeft op mijn deel van het vermogen zodat de ander hierdoor niet benadeelt wordt. Toeslagen hebben we sowieso geen recht op.
De ander houdt dan toch helemaal niet meer over? Als de een 4k verdient en de ander 2k, dan kun je naar rato bijdragen aan het huishouden (bv 2k voor de een en 1k voor de ander). Maar dan houdt die ander nog steeds maar de helft over van wat de een overhoudt.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:25
psychodude schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:39:
[...]
Naja, gewoon. Een sabbatical van 6 maanden en de schoolgaande kinderen mee op reis zet natuurlijk wel wat voeten in de aarde. Het is niet zo alsof je enkel op school even hoeft te zeggen, mijn kinderen komen de volgende 6 maanden niet op school ;).
Klopt hoor, daarom schreef ik ook "gewoon". Je moet wel wat regelen. Maar als het een sterke wens is, kan het wel.
mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:16:
[...]
5-16 jaar zijn ze leerplichtig, dat maakt echt lange vakanties natuurlijk lastiger.
Tevens zou ik bij 16+ ook niet willen dat de studie eronder lijdt, al kan een eenmalige tussenstop van een paar maanden misschien wel (een heel tussenjaar vind ik persoonlijk zonde, maar mogen ze tegen die tijd zelf weten).
Tot 5 jaar kun je ze meenemen, zou ik zelf niet voor kiezen.
Leerplicht kun je oplossen, maar zoals ik hierboven schreef vereist dat idd wel het e.e.a.
Bij ons kwam het precies goed uit met school-studies, maar daar ging ook wel een planning van 2 jaar aan vooraf.

Mijn opmerking was ook meer bedoelt voor mensen die denken dat je met kinderen geen lange reis kan maken. Dat kan zeker wel, maar het vereist meer planning, regelwerk. Niet iedereen heeft dat er voor over en dat is prima.

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:49
superkoex9 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:32:
[...]
Dat is in Nederland helemaal niet de norm. 4 weken verlof is het wettelijk minimum, de meeste mensen hebben meer, 67 en 3 maanden de pensioenleeftijd. Er zijn zeker genoeg mensen die doorwerken maar een ruime meerderheid stopt met betaald werk.
Aha. Feit, 3 weken vakantie is in NL wel degelijk de norm. Want, neem nog een paar dagen extra op en je zit op die 3 weken.

Verder kan iemand die nu 25-35 jaar oud is, pas met 70 met pensioen.
Grijstinten zijn er genoeg: paar maanden sabbatical nemen om te reizen omdat je partner dat graag wil. Aparte vakanties. 1 partner die 3 maanden gaat en de andere die 3 keer een week aansluit. Genoeg mogelijkheden lijkt me zo.
Wat heb je niet begrepen aan iemand die niet op reis wil? Dat is een leuke relatie, iemand tegen zn zin mee laten gaan op reis... En zo iemand zal dat vast leuk vinden, een week tegen z'n zin in naar Costa Rica gaan en dan 2 dagen vliegen en ook nog eens 4 dagen een jetlag hebben...

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Aha. Feit, 3 weken vakantie is in NL wel degelijk de norm. Want, neem nog een paar dagen extra op en je zit op die 3 weken.
wettelijke vakantiedagen is 4x het aantal uur dat je werkt in de week, dus in de praktijk 4 weken
https://www.rijksoverheid...akantiedagen-heb-ik-recht

in de praktijk nemen mensenidd vaak 3 weken 'zomer vakantie' en de rest gedurende het jaar op.

[ Voor 9% gewijzigd door helloitsme op 31-10-2025 15:31 ]

• Rubbergrover1
rube schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:08:
[...]
Dat kan zeker wel, maar het vereist meer planning, regelwerk. Niet iedereen heeft dat er voor over en dat is prima.
Ik denk dat dat een beetje de rode draad is voor elke "grote verandering". Je zult er wat voorbereiding in moeten steken. Dat zal niet iedereen willen (of kunnen) of er voor over hebben. Niet altijd zal "het gedoe" opwegen tegen de vreugd van die "grote verandering". Er over dromen is makkelijk, het werkelijk uitvoeren is een heel ander verhaal.

En dat is ook prima, als je daar zelf ook vrede mee hebt.

• kabelmannetje
helloitsme schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

wettelijke vakantiedagen is 4x het aantal uur dat je werkt in de week, dus in de praktijk 4 weken
https://www.rijksoverheid...akantiedagen-heb-ik-recht
Nee, fout. De gemiddelde lengte van een vakantie in NL is 3 weken. https://www.nu.nl/economi...%3A%2F%2Fwww.qwant.com%2F Tel er nog wat vrije dagen bij op en je zit al op de max. Het gezeik van sommige werkgevers om een sneue 4 weken met vakantie te gaan is al om te huilen.

[ Voor 7% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:32 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
[...]

Verder kan iemand die nu 25 jaar oud is, pas met 70 met pensioen.

[...]
Joh. Je zit er naast en komt dan terug met extra verdraaingingen om het 'kloppend' te maken :z

Het is gewoon zo dat in 2025 de AOW en meest gebruikelijke pensioenleeftijd 67jaar en paar maanden is. Minimum vrije dagen is 4 weken/jaar maar vrijwel.iedereen die niet minimumloonbaantje heeft zit op 5 tot 7 weken per jaar.

Jij lijkt ineens bedoeld te hebben 'alleen mensen die nu 25 zijn moeten tot 71 jaar oid werken: leuke voorspelling maar toekomstmuziek en dus zeker geen norm of feit zoals jij t halfslachtig neerzet.

En ook ineens bedoel je 'ja nee 3 weken achtereen vakantie is zeldzaam want vrije dagen los door t jaar heen'

Leuk.om je ervaringen te dele maar in discussies helpt het om zorgvuldig op te schriiven wat je bedoeld. Neem de tijd, je kunt het ook teruglezen voor je het post want het digitale papier is geduldig.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Nee, fout. De gemiddelde lengte van een vakantie in NL is 3 weken. https://www.nu.nl/economi...%3A%2F%2Fwww.qwant.com%2F Tel er nog wat vrije dagen bij op en je zit al op de max.
we hebben het denk ik over verschillende zaken.
mensen hebben (minimaal) 4 weken aan vakantiedagen, maar in de zomer nemen ze meestal 3 weken achter elkaar vrij.

• kabelmannetje
Fr33z schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:32:
[...]
Joh. Je zit er naast en komt dan terug met extra verdraaingingen om het 'kloppend' te maken :z
Jammer dat de drogredenen al beginnen. Iemand tussen 25 en 35 kan met 70 met pensioen. Feit. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd
Het is gewoon zo dat in 2025 de AOW en meest gebruikelijke pensioenleeftijd 67jaar en paar maanden is. Minimum vrije dagen is 4 weken/jaar maar vrijwel.iedereen die niet minimumloonbaantje heeft zit op 5 tot 7 weken per jaar.
Aha. En nu ineens met FIRE rekenen als mensen al 67 zijn in 2025? Feit is dat de overgrote meerderheid hier nog heel lang moet werken tot 'ie 70 is.
Jij lijkt ineens bedoeld te hebben 'alleen mensen die nu 25 zijn moeten tot 71 jaar oid werken: leuke voorspelling maar toekomstmuziek en dus zeker geen norm of feit zoals jij t halfslachtig neerzet.
Je had dus ongelijk dat men met 67 en een paar maanden AOW krijgt. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd
En ook ineens bedoel je 'ja nee 3 weken achtereen vakantie is zeldzaam want vrije dagen los door t jaar heen'
Dat zeg ik steeds, lezen? Wederom een feit. https://www.nu.nl/economi...ntie-maar-langer-mag.html
Leuk.om je ervaringen te dele maar in discussies helpt het om zorgvuldig op te schriiven wat je bedoeld. Neem de tijd, je kunt het ook teruglezen voor je het post want het digitale papier is geduldig.
Alles wat ik hier zei is correct. Met links erbij als feitelijke bron. Niet zo bijdehand doen.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:40 ]

• superkoex9
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

En op de lange termijn: wat als partner 1 een mooie carrièrekans aan de andere kant van het land krijgt maar dat wel ten koste zou gaan van de perspectieven voor partner 2? Ga je verhuizen, dan krijgt partner 1 een hoger salaris terwijl partner 2 misschien erop achteruit gaat. Ga je niet verhuizen, dan heeft partner 2 misschien een mooi perspectief terwijl partner 1 financieel op een dood spoor zit.

Daarom vind ik het ook "eerlijker" om te kijken naar de inspanningen (ook in het huishouden) in plaats van de euro's die er per persoon tegenover staan. Anders gezegd, alles op 1 hoop.
Precies zoals wij het ook doen. De waarde van een dag thuis bij de kinderen (met daarbij huishouden en.d.) is wat mij betreft niet in geld uit te drukken. Ik heb kunnen doorstuderen omdat mijn vriendin thuis meer oppakte, vice versa ook gedaan, dat uit zich vervolgens in een hoger salaris.
Mijn vriendin was niet gelukkig in haar baan en heeft een andere functie met lager salaris gekozen. Dat kost ons geld maar levert geluk op. Moet zij dan een lager potje hebben? Haar geluk is me meer waard, dat betaalt zich op een andere manier weer uit (een partner die haar Ikigai heeft gevonden laten we maar zeggen). Sterker nog, die mogelijkheid tot overstappen en/of minder werken is precies ons doel, los van wie die keuze wil maken.
[...]

Verder kan iemand die nu 25-35 jaar oud is, pas met 70 met pensioen.

[...]

Wat heb je niet begrepen aan iemand die niet op reis wil? Dat is een leuke relatie, iemand tegen zn zin mee laten gaan op reis... En zo iemand zal dat vast leuk vinden, een week tegen z'n zin in naar Costa Rica gaan en dan 2 dagen vliegen en ook nog eens 4 dagen een jetlag hebben...
Denk dat deze manier van discussies voeren precies is waarom je je de vorige keer niet welkom (bij gebrek aan betere omschrijving) voelde. Je hebt zelf een hele alternatieve keuze gemaakt door te stoppen met werken en te gaan reizen. Tof en dapper. Als andere mensen andere keuzes maken of een grijs gebied opzoeken grijp je echter naar zwart wit keuzes en extremen.

Begrijp me niet verleerd, ik vind het reuze interessant om te lezen hoe je fire ervaart en welke keuzes je maakt maar de wijze waarop je extremen zoekt in je discussies vind ik niet heel veel bijdragen.

• kabelmannetje
superkoex9 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:40:
[...]
Begrijp me niet verleerd, ik vind het reuze interessant om te lezen hoe je fire ervaart en welke keuzes je maakt maar de wijze waarop je extremen zoekt in je discussies vind ik niet heel veel bijdragen.
Jammer dat het opnieuw in een agressief sfeertje verandert. Want, 3 weken vakantie is feitelijk de gemiddelde lengte van een NLer die vakantie neemt.

https://www.nu.nl/economi...ntie-maar-langer-mag.html

De drogredenen, zeggen dat ik niet kan lezen en de persoonlijke aanval tiert hier weer welig. Als je het oneens bent, dan geef je correcte onderbouwing en ga je niet schreeuwen. Denk ik dan. Een gedegen CBS-onderzoek dat zegt "3 weken vakantie" als "extreme mening" verklaren, is ook heel erg kinderachrtig.

Verder is het ook een feit dat de meerderheid die aan FIRE start of enige tijd bezig is, niet met 67 met pensioen kan. https://www.rijksoverheid.../wanneer-gaat-mijn-aow-in

[ Voor 23% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:50 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
Het maakt mij niet zoveel uit wie er gelijk heeft.

Maar als we allemaal de 71 willen halen om te genieten van ons pensioen denk ik dat we een iets stressvrijere sfeer moeten creëeren ;-).

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:32
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:37:
[...]
Jammer dat de drogredenen al beginnen. Iemand tussen 25 en 35 kan met 70 met pensioen. Feit. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd
[...]
Feit: de website https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd zegt voor iemand van 21 jaar:

De AOW leeftijd is nu minimaal 67 jaar en 3 maanden. Hoe hoog uw AOW-leeftijd precies wordt hangt af van de levensverwachting.

Uw verwachte AOW-leeftijd is 70 jaar.

Verdraaiing: net doen alsof die 70 jaar nu al een feit is.
Aha. En nu ineens met FIRE rekenen als mensen al 67 zijn in 2025? Feit is dat de overgrote meerderheid hier nog heel lang moet werken tot 'ie 70 is.
[...]
Nee dus. Het is inderdaad de verwachting dat de AOW-leeftijd wordt verhoogd, maar dat maakt het nu nog geen feit.
Je had dus ongelijk dat men met 67 en een paar maanden AOW krijgt. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd
[...]
Je hebt zelf ongelijk. Dat is niet erg, dat mag gewoon. Er is niemand die dat tegen je gebruikt. Maar als je gaat volhouden dat je echt 100% gelijk had met "feiten" die gewoon niet kloppen, dan wordt je dat wel aangerekend.
[...]

Alles wat ik hier zei is correct. Met links erbij als feitelijke bron. Niet zo bijdehand doen.
Lekker sfeer zet je neer. Dat doe je echt helemaal zelf.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• kabelmannetje
RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Feit: de website https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd zegt voor iemand van 21 jaar:

De AOW leeftijd is nu minimaal 67 jaar en 3 maanden. Hoe hoog uw AOW-leeftijd precies wordt hangt af van de levensverwachting.

Uw verwachte AOW-leeftijd is 70 jaar.

Verdraaiing: net doen alsof die 70 jaar nu al een feit is.
Dus, iemand die nog jong is en sinds enige tijd aan FIRE werkt, kan niet met 67 met pensioen. Dat is een onjuiste bewering van je. De verwachting voor categorie 25-35 jaar is 70 jaar, zoals gesteld door de Rijksoverheid.
Lekker sfeer zet je neer. Dat doe je echt helemaal zelf.
Jammer dat je op mijn feitelijke links naar de Rijksoverheid en CBS, dit jouw antwoord moet zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:56 ]

• superkoex9
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Jammer dat het opnieuw in een agressief sfeertje verandert. Want, 3 weken vakantie is feitelijk de gemiddelde lengte van een NLer die vakantie neemt.

https://www.nu.nl/economi...ntie-maar-langer-mag.html

De drogredenen, zeggen dat ik niet kan lezen en de persoonlijke aanval tiert hier weer welig. Als je het oneens bent, dan geef je correcte onderbouwing en ga je niet schreeuwen. Denk ik dan. "3 weken vakantie" als "extreme mening" verklaren, is ook erg kinderachrtig.
Ik bedoelde met extremen: je trekt een gemiddelde door naar het enige wat mogelijk is als het je uitkomt. Als je zelf een hele andere keuze maakt dan is het plots wel een goede mogelijkheid: De gemiddelde pensioenleeftijd is 67 maar jij bent al jaren met pensioen.

Ik zie ook niet zo goed de agressie in mijn bericht overigens.

• RichieB
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
Dus, iemand die net of sinds enige tijd aan FIRE werkt, kan niet met 67 met pensioen. Dat is een onjuiste bewering van je. De verwachting is 70, zoals gesteld door de Rijksoverheid.
Een jong persoon krijgt volgens de huidige regels als hij/zij 67 en 3 maanden oud is AOW. Dit kan later worden als de pensioenleeftijd wordt verhoogd. Het is de verwachting dat dit gaat gebeuren omdat dit is gekoppeld aan de levensverwachting waarvan verwacht wordt dat die zal stijgen. Dat maakt het nu nog geen feit.

Tsjonge, als je het nu nog niet snapt dan hou ik er mee op.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 31-10-2025 15:57 ]

• kabelmannetje
RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Een jong persoon krijgt volgens de huidige regels als hij/zij 67 en 3 maanden is AOW, tenzij de pensioenleeftijd wordt verhoogd. Het is de verwachting dat dit gaat gebeuren omdat dit is gekoppeld aan de levensverwachting waarvan verwacht wordt dat die zal stijgen. Dat maakt het nu nog geen feit.

Tsjonge, als je het nu nog niet snapt dan hou ik er mee op.
Dus, omdat de verwachting van de Rijksoverheid 70 is, maakt het een feit dat een jonger iemand met 67 met pensioen kan? Nee, zoals altijd reken je met verwachtigen zoals gesteld door deskundigen en maak je niet een eigen "werkelijkheid".

[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:58 ]

• Requiem19
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Dus, omdat de verwachting van de Rijksoverheid 70 is, maakt het een feit dat een jonger iemand met 67 met pensioen kan?
Het enige FEIT is dat niemand exact weet met welke leeftijd een jonger iemand met pensioen kan.

De verwachting is nu ong 70. Maar tussen nu en dat een jonger iemand 70 is kan er toch nog een hoop veranderen?

Wellicht is het straks 80 omdat de wereld niet betaalbaar is. Wellicht is het straks 65 omdat we alles zo goed geautomatiseerd hebben etc... Ver in de toekomst voorspellen is zinloos. Want het zit er toch naast.

• RichieB
[...]
Dus, omdat de verwachting van de Rijksoverheid 70 is, maakt het een feit dat een jonger iemand met 67 met pensioen kan? Nee, zoals altijd reken je met verwachtigen zoals gesteld door deskundigen en maak je niet een eigen "werkelijkheid".
Je schreef eerst 71, dus je zat er gewoon naast, ook als je het over verwachtingen hebt. Ik zeg nergens dat het een feit is dat iedereen die nu leeft met 67 jaar en 3 maanden AOW krijgt. Alleen dat het nu geen feit is dat dit 71 of 70 jaar wordt. Het kan ook op 68 of 69 blijven hangen.

• kabelmannetje
Requiem19 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:59:
[...]
Het enige FEIT is dat niemand exact weet met welke leeftijd een jonger iemand met pensioen kan.
Je rekent dus met de verwachting zoals gesteld door deskundigen van de RIjksoverheid. En die is 70. Niet 67.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 16:01 ]

• RichieB
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:00:
[...]
Je rekent dus met de verwachting zoals gesteld door deskundigen. En die is 70. Niet 67.
Waarom had jij het dan over 71 jaar?

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:42
Zo vermoeiend soms Tweakers. We weten dondersgoed wat kabelmannetje bedoelt en dan gaat iedereen er zijn plasje over doen en strijden voor het laatste woord.

Kabelmannetje, leuk om je ervaringen te lezen. Je laat zien wat de mogelijkheden zijn buiten de gebaande paden. Inspirerend.

• kabelmannetje
RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:01:
[...]

Waarom had jij het dan over 71 jaar?
Ik geef zonder problemen toe dat ik verlaging van 71 naar 70, gemist had. En ga niet recht praten wat krom is door te beweren dat als de verwachting van de deskundigen van de Rijksoverheid 70 jaar is, dat het eigenlijk 67 is.

[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 16:03 ]

• rube
Laten we verder gaan met het bespreken van de leuke dingen en niet op alle slakken zout leggen
(ook een herinnering aan mijzelf)

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
Dus, omdat de verwachting van de Rijksoverheid 70 is, maakt het een feit dat een jonger iemand met 67 met pensioen kan?
Op dit moment is het 67 jaar en 3 maand.
Geen 70 jaar. Om daar bij uit te komen moeten er eerst wat verhogingen goedgekeurd worden bij wet. Dus is het aannemelijk voor een 20-30jarige nu? Ja. Is het de praktijk vandaag? Nee.

Hoe dan ook wil ik geen van beide leeftijden afwachten. Daarom ben ik bezig met fire. Want ik zie ze de aow leeftijd nog verder omhoog brengen en de aow fiscaliseren. Met al dan niet vermogenstoets erbij inbegrepen. Kortom ik ga er niet eens rekening mee houden dat ik er überhaupt recht op heb over 30 tot 35 jaar. Voor hetzelfde geld wordt het geschrapt en is de discussie sowieso onzinnig.

• kabelmannetje
SvV_Ying schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:01:
Zo vermoeiend soms Tweakers. We weten dondersgoed wat kabelmannetje bedoelt en dan gaat iedereen er zijn plasje over doen en strijden voor het laatste woord.

Kabelmannetje, leuk om je ervaringen te lezen. Je laat zien wat de mogelijkheden zijn buiten de gebaande paden. Inspirerend.
Inderdaad, erg vermoeiend. En top om te lezen van je! Hopelijk zijn er nog meer mensen hier die voor vrijheid en FIRE buiten de gebaande paden gaan!!

Voor wat AOW betreft. Ik kan met eigen pensioen net mijn vaste lasten betalen. Dus, AOW heb ik wel nodig om vanaf eind 60 comfortabel rond te kunnen komen in een "worst case" scenario. Mocht dit komen, dan is backup altijd het verkopen van mijn woning geweest en te gaan huren.

[ Voor 22% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 16:10 ]

• Joosie200
  • Niet online
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:05:
[...]
Hopelijk zijn er nog meer mensen hier die voor vrijheid en FIRE gaan!!
Oh absoluut. En jouw avonturen zie ik wel zitten. Ik ben geen workaholic, ontleen niet mijn raison d'etre aan werk of functie, heb enkel werk zodat ik geld binnen haal zodat ik mijn hobbies kan betalen.

Dus ja zo'n pieterpad lopen in 4/5 weken lijkt me top. Mag alleen niet op werk want je vakantiedagen zijn zo op. Paar maand door Japan heen trekken lijkt me ook fantastisch. Heb nu enkel de golden route en highlights gezien. Maar Hokkaido en Okinawa en andere eilanden lijken me ook fantastisch om te verkennen. En verder een camper kopen en kriskras door Europa gaan voor een jaar waarom niet.

• rube
En om door te gaan op de positieve zaken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 31-10-2025 16:09 ]

• Requiem19
rube schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:08:

***members only***
Members only:

• Requiem19
Over avonturen gesproken, ik ben nu 41 en mijn plan is laatste tijd eigenlijk heel simpel: zodra beide kinderen 18 zijn (op mijn 58e :)), wil ik de mogelijkheid hebben om te stoppen met werken.

Dat maakt het lekker concreet.

Nog 17 jaar te gaan. Alle ballen op 2042 ;-).

Ondertussen het lichaam goed onderhouden, dan hoop ik met 58 ook nog in een zeer goede conditie te zijn (deo volente) om de avonturen die ik mijn 20e en 30e jaren beleefd heb nog eens dunnetjes over te doen.

• kabelmannetje
Joosie200 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:08:
[...]
Oh absoluut. En jouw avonturen zie ik wel zitten. Ik ben geen workaholic, ontleen niet mijn raison d'etre aan werk of functie, heb enkel werk zodat ik geld binnen haal zodat ik mijn hobbies kan betalen.
Werken vond ik ook altijd echt leuke dingen in de weg zitten. Wil best werken, maar geef dan ook 4 maanden vrij per jaar.
Dus ja zo'n pieterpad lopen in 4/5 weken lijkt me top. Mag alleen niet op werk want je vakantiedagen zijn zo op.
Dat kan gelukkig veel sneller. :) Het is 500km, dus met 25km etappes (deed zelf 30-35, rustig aan, je hebt de hele dag de tijd) is het met wat rustdagen een week of 3. Erg grappig en zeker eens doen! Ik nam altijd campings direct aan de route of zette mn tentje ergens (stiekem) op.
Paar maand door Japan heen trekken lijkt me ook fantastisch. Heb nu enkel de golden route en highlights gezien. Maar Hokkaido en Okinawa en andere eilanden lijken me ook fantastisch om te verkennen. En verder een camper kopen en kriskras door Europa gaan voor een jaar waarom niet.
Juist als je geen einddatum hebt dan het visum, kan je alle tijd nemen. Ik heb 10 dagen door Tokyo gefietst, ferry's gepakt naar de bounty-islands, een lift gepakt met de fiets naar Hokkaido. De overigang van mega-city naar het platteland waar men rijst aan het oogsten is, is zo bijzonder. Het is echt zo anders dan een trip met OV of georganiseerd. Doen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 16:18 ]

• rube
Requiem19 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:12:
Nog 17 jaar te gaan en dan heb je wellicht alleen maar een "overbrugging" van een jaar of 10 nodig? Plus eventueel iets extra's om aanvullend pensioen wat je de laatste 10 jaar niet meer opbouwt zelf te hebben?

Ik weet niet hoever je nu bent, en met jonge kinderen komen de tijdelijke dure jaren er wellicht nog aan, maar dat klinkt als een goed te doen plan. Met een beetje ambitie wellicht nog eerder en dan kun je, ook al zijn je kinderen dan nog geen 18, ook gewoon thuis "consultancy" werk doen (consultancy kan natuurlijk van alles zijn, inclusief het ongevraag advies geven aan anderen op tweakers 8)).

• Rubbergrover1
rube schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:08:

***members only***
Members only:

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:12:
Over avonturen gesproken, ik ben nu 41 en mijn plan is laatste tijd eigenlijk heel simpel: zodra beide kinderen 18 zijn (op mijn 58e :)), wil ik de mogelijkheid hebben om te stoppen met werken.

Dat maakt het lekker concreet.

Ondertussen het lichaam goed onderhouden, dan hoop ik met 58 ook nog in een zeer goede conditie te zijn (deo volente) om de avonturen die ik mijn 20e en 30e jaren beleefd heb nog eens dunnetjes over te doen.
Herkenbaar. Voor ons is een eventuele RE datum ook eerder afhankelijk van het moment waarop de kinderen "zelfstandig" zijn dan van zaken als de financiën. In de tussentijd uiteraard wel er voor zorgen dat er genoeg tijd/ruimte is om de dingen te doen die je niet wil uitstellen ;) .

• rube
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:16:
[...]
Juist als je geen einddatum hebt dan het visum, kan je alle tijd nemen. Ik heb 10 dagen door Tokyo gefietst, ferry's gepakt naar de bounty-islands, een lift gepakt met de fiets naar Hokkaido. De overigang van mega-city naar het platteland waar men rijst aan het oogsten is, is zo bijzonder. Het is echt zo anders dan een trip met OV of georganiseerd. Doen! :)
Naast alle reizen die ik samen heb gemaakt, heb ik dus vorige maand pas voor het eerst een solo fietsvakantie gedaan van 3 weken. Dat is goed bevallen en als ik dat combineer met mijn andere reiservaringen en jouw verhalen zo lees, krijg ik wel weer zin om een volgende solo fiets trip te plannen. Ik denk pas ergens in het voorjaar ofzo, maar dan kan ik er naar toe leven, voorbereidingen doen en ondertussen bezig met allerlei andere "projectjes" in het huis.
Ik denk dat ik voor het einde van het jaar wel een volgende bestemming heb gekozen 8).

• Joosie200
  • Niet online
[...]

Dat kan gelukkig veel sneller. :) Het is 500km, dus met 25km etappes (deed zelf 30-35, rustig aan, je hebt de hele dag de tijd) is het met wat rustdagen een week of 3. Erg grappig en zeker eens doen! Ik nam altijd campings direct aan de route of zette mn tentje ergens (stiekem) op.
Ik heb nu 8x de Nijmeegse vierdaagse gelopen en dan doe je 50km per dag. Dus ja kan als ik kan ik het in 10 dagen doen. Maar juist zo'n LAW route wil je van kunnen genieten.
[...]
[...]
Ik ben nu 2x dit jaar in Japan geweest. Heb alle grote steden nu wel gehad. Nagasaki, Hiroshima (uitstapje Miyajima), Himeji, Kobe, Osaka, Nara, Kyoto, Kanazawa, Nagoya, Mt Fuji en Kawaguchiko, Tokyo allemaal met shinkansen. Dus nu was mijn idee Hokkaido en Okinawa. Winter wonderland vs het Hawaii van Japan.

Dus ja ideeën genoeg, enkel te weinig vakantiedagen. Maargoed ben volgend jaar halverwege mijn FO doelstelling, Nog maximaal 2/3 jaar, ondertussen wat side hustles ontplooien, passief inkomen opstarten en dan kan mijn RE deel beginnen.

• Requiem19
rube schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Nog 17 jaar te gaan en dan heb je wellicht alleen maar een "overbrugging" van een jaar of 10 nodig? Plus eventueel iets extra's om aanvullend pensioen wat je de laatste 10 jaar niet meer opbouwt zelf te hebben?

Ik weet niet hoever je nu bent, en met jonge kinderen komen de tijdelijke dure jaren er wellicht nog aan, maar dat klinkt als een goed te doen plan. Met een beetje ambitie wellicht nog eerder en dan kun je, ook al zijn je kinderen dan nog geen 18, ook gewoon thuis "consultancy" werk doen (consultancy kan natuurlijk van alles zijn, inclusief het ongevraag advies geven aan anderen op tweakers 8)).
Under promise, over deliver altijd he ;-).
Members only:
.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

GG85

.......

Requiem19 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:57:
Ik dacht dat ik het antwoord 'wat ik echt zou willen doen' wel zou vinden op een sabbatical van 7 maanden rondreis over de wereld.

Nou, mooi niet dus. Na 7 maanden had ik nog even veel idee als op de dag dat ik vertrok. Toen ik terugkwam ben ik dus hetzelfde werk gaan doen, bij dezelfde werkgever (ook al had ik ontslag genomen bij vertrek ;-)).

Het is nog verdraaid lastig om te benkden wat je ECHT wilt doen, maar ook op een manier waarop je er voldoende mee verdient.

Het mooiste inzicht wat ik daar ooit over heb gehad was Ikigai. Kijk maar eens naar het plaatje hieronder en bedenk of je werk precies in het midden valt van het venn diagram...

[Afbeelding]
Bij mijn huidige baan zit alleen het stukje "what the world needs" niet echt mee.
Doe iets in de AI sector en op die paar healthcare klanten die we hebben is het verder totale zinloosheid en verspilling helaas. Bullshitjob.
Alleen ik ben er verdraaid goed in (al zeg ik het zelf), vindt het heel erg leuk en het verdient heel goed (tot de bubbel klapt)...

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

GG85

.......

Wozmro schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:20:
Een boekentip die misschien complementair is aan deze discussie: 'No, more Mr. Nice Guy'.

Kost iets van een 9€ als e-book bij Amazon. En je kan een voorproefje lezen.
Van welke schrijver? zijn er meerdere

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:55
GG85 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:04:
[...]

Van welke schrijver? zijn er meerdere
Robert Glover
Pagina: 1 ... 300 301 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.