Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:56
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Nogmaals, 3 weken vrij en tot 71 werken is de norm. En is echt niet "extreem".

Welke grijstinten zitten er tussen iemand die niet van reizen houdt en tot pensioen door wil werken?
Dat is in Nederland helemaal niet de norm. 4 weken verlof is het wettelijk minimum, de meeste mensen hebben meer, 67 en 3 maanden de pensioenleeftijd. Er zijn zeker genoeg mensen die doorwerken maar een ruime meerderheid stopt met betaald werk.

Grijstinten zijn er genoeg: paar maanden sabbatical nemen om te reizen omdat je partner dat graag wil. Aparte vakanties. 1 partner die 3 maanden gaat en de andere die 3 keer een week aansluit. Genoeg mogelijkheden lijkt me zo.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:56
mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Dat is in sommige gevallen vast makkelijk, bij ons denk ik niet zo.
Er is bij ons vast ook wel een modus/overeenkomst te vinden, maar dan komen er toch ingewikkelde vragen om de hoek.
Wat verdient de moeder tijdens de 2 dagen (extra) thuis waarbij ze het kind opvoedt en een groot deel van het huishouden doet? Moet er dan "opvanggeld" en "huishoudgeld" overgemaakt van mijn potje naar haar potje? Of ga je die tijd met uren werken ipv euro's? (1 uur werken staat gelijk aan 1 uur opvoeden, ongeacht wat dat uur waard zou zijn)
En op de lange termijn: wat als partner 1 een mooie carrièrekans aan de andere kant van het land krijgt maar dat wel ten koste zou gaan van de perspectieven voor partner 2? Ga je verhuizen, dan krijgt partner 1 een hoger salaris terwijl partner 2 misschien erop achteruit gaat. Ga je niet verhuizen, dan heeft partner 2 misschien een mooi perspectief terwijl partner 1 financieel op een dood spoor zit.

Daarom vind ik het ook "eerlijker" om te kijken naar de inspanningen (ook in het huishouden) in plaats van de euro's die er per persoon tegenover staan. Anders gezegd, alles op 1 hoop.

• Rubbergrover1
Mirved schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

maar daarom doe je toch naar rato verdelen? zodat degene die meer verdient al het grootste deel van de kosten op zich neemt. Daardoor houdt de ander toch juist al meer over? Overigens doe ik ook bij de belastingaangifte idd berekenen hoeveel de VRH betrekking heeft op mijn deel van het vermogen zodat de ander hierdoor niet benadeelt wordt. Toeslagen hebben we sowieso geen recht op.
De ander houdt dan toch helemaal niet meer over? Als de een 4k verdient en de ander 2k, dan kun je naar rato bijdragen aan het huishouden (bv 2k voor de een en 1k voor de ander). Maar dan houdt die ander nog steeds maar de helft over van wat de een overhoudt.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:23
psychodude schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:39:
[...]
Naja, gewoon. Een sabbatical van 6 maanden en de schoolgaande kinderen mee op reis zet natuurlijk wel wat voeten in de aarde. Het is niet zo alsof je enkel op school even hoeft te zeggen, mijn kinderen komen de volgende 6 maanden niet op school ;).
Klopt hoor, daarom schreef ik ook "gewoon". Je moet wel wat regelen. Maar als het een sterke wens is, kan het wel.
mitsumark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:16:
[...]
5-16 jaar zijn ze leerplichtig, dat maakt echt lange vakanties natuurlijk lastiger.
Tevens zou ik bij 16+ ook niet willen dat de studie eronder lijdt, al kan een eenmalige tussenstop van een paar maanden misschien wel (een heel tussenjaar vind ik persoonlijk zonde, maar mogen ze tegen die tijd zelf weten).
Tot 5 jaar kun je ze meenemen, zou ik zelf niet voor kiezen.
Leerplicht kun je oplossen, maar zoals ik hierboven schreef vereist dat idd wel het e.e.a.
Bij ons kwam het precies goed uit met school-studies, maar daar ging ook wel een planning van 2 jaar aan vooraf.

Mijn opmerking was ook meer bedoelt voor mensen die denken dat je met kinderen geen lange reis kan maken. Dat kan zeker wel, maar het vereist meer planning, regelwerk. Niet iedereen heeft dat er voor over en dat is prima.

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-11 11:03
superkoex9 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:32:
[...]
Dat is in Nederland helemaal niet de norm. 4 weken verlof is het wettelijk minimum, de meeste mensen hebben meer, 67 en 3 maanden de pensioenleeftijd. Er zijn zeker genoeg mensen die doorwerken maar een ruime meerderheid stopt met betaald werk.
Aha. Feit, 3 weken vakantie is in NL wel degelijk de norm. Want, neem nog een paar dagen extra op en je zit op die 3 weken.

Verder kan iemand die nu 25-35 jaar oud is, pas met 70 met pensioen.
Grijstinten zijn er genoeg: paar maanden sabbatical nemen om te reizen omdat je partner dat graag wil. Aparte vakanties. 1 partner die 3 maanden gaat en de andere die 3 keer een week aansluit. Genoeg mogelijkheden lijkt me zo.
Wat heb je niet begrepen aan iemand die niet op reis wil? Dat is een leuke relatie, iemand tegen zn zin mee laten gaan op reis... En zo iemand zal dat vast leuk vinden, een week tegen z'n zin in naar Costa Rica gaan en dan 2 dagen vliegen en ook nog eens 4 dagen een jetlag hebben...

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-11 22:02
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Aha. Feit, 3 weken vakantie is in NL wel degelijk de norm. Want, neem nog een paar dagen extra op en je zit op die 3 weken.
wettelijke vakantiedagen is 4x het aantal uur dat je werkt in de week, dus in de praktijk 4 weken
https://www.rijksoverheid...akantiedagen-heb-ik-recht

in de praktijk nemen mensenidd vaak 3 weken 'zomer vakantie' en de rest gedurende het jaar op.

[ Voor 9% gewijzigd door helloitsme op 31-10-2025 15:31 ]

• Rubbergrover1
rube schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:08:
[...]
Dat kan zeker wel, maar het vereist meer planning, regelwerk. Niet iedereen heeft dat er voor over en dat is prima.
Ik denk dat dat een beetje de rode draad is voor elke "grote verandering". Je zult er wat voorbereiding in moeten steken. Dat zal niet iedereen willen (of kunnen) of er voor over hebben. Niet altijd zal "het gedoe" opwegen tegen de vreugd van die "grote verandering". Er over dromen is makkelijk, het werkelijk uitvoeren is een heel ander verhaal.

En dat is ook prima, als je daar zelf ook vrede mee hebt.

• kabelmannetje
helloitsme schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

wettelijke vakantiedagen is 4x het aantal uur dat je werkt in de week, dus in de praktijk 4 weken
https://www.rijksoverheid...akantiedagen-heb-ik-recht
Nee, fout. De gemiddelde lengte van een vakantie in NL is 3 weken. https://www.nu.nl/economi...%3A%2F%2Fwww.qwant.com%2F Tel er nog wat vrije dagen bij op en je zit al op de max. Het gezeik van sommige werkgevers om een sneue 4 weken met vakantie te gaan is al om te huilen.

[ Voor 7% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:32 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58
[...]

Verder kan iemand die nu 25 jaar oud is, pas met 70 met pensioen.

[...]
Joh. Je zit er naast en komt dan terug met extra verdraaingingen om het 'kloppend' te maken :z

Het is gewoon zo dat in 2025 de AOW en meest gebruikelijke pensioenleeftijd 67jaar en paar maanden is. Minimum vrije dagen is 4 weken/jaar maar vrijwel.iedereen die niet minimumloonbaantje heeft zit op 5 tot 7 weken per jaar.

Jij lijkt ineens bedoeld te hebben 'alleen mensen die nu 25 zijn moeten tot 71 jaar oid werken: leuke voorspelling maar toekomstmuziek en dus zeker geen norm of feit zoals jij t halfslachtig neerzet.

En ook ineens bedoel je 'ja nee 3 weken achtereen vakantie is zeldzaam want vrije dagen los door t jaar heen'

Leuk.om je ervaringen te dele maar in discussies helpt het om zorgvuldig op te schriiven wat je bedoeld. Neem de tijd, je kunt het ook teruglezen voor je het post want het digitale papier is geduldig.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-11 22:02
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Nee, fout. De gemiddelde lengte van een vakantie in NL is 3 weken. https://www.nu.nl/economi...%3A%2F%2Fwww.qwant.com%2F Tel er nog wat vrije dagen bij op en je zit al op de max.
we hebben het denk ik over verschillende zaken.
mensen hebben (minimaal) 4 weken aan vakantiedagen, maar in de zomer nemen ze meestal 3 weken achter elkaar vrij.

• kabelmannetje
Fr33z schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:32:
[...]
Joh. Je zit er naast en komt dan terug met extra verdraaingingen om het 'kloppend' te maken :z
Jammer dat de drogredenen al beginnen. Iemand tussen 25 en 35 kan met 70 met pensioen. Feit. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd
Het is gewoon zo dat in 2025 de AOW en meest gebruikelijke pensioenleeftijd 67jaar en paar maanden is. Minimum vrije dagen is 4 weken/jaar maar vrijwel.iedereen die niet minimumloonbaantje heeft zit op 5 tot 7 weken per jaar.
Aha. En nu ineens met FIRE rekenen als mensen al 67 zijn in 2025? Feit is dat de overgrote meerderheid hier nog heel lang moet werken tot 'ie 70 is.
Jij lijkt ineens bedoeld te hebben 'alleen mensen die nu 25 zijn moeten tot 71 jaar oid werken: leuke voorspelling maar toekomstmuziek en dus zeker geen norm of feit zoals jij t halfslachtig neerzet.
Je had dus ongelijk dat men met 67 en een paar maanden AOW krijgt. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd
En ook ineens bedoel je 'ja nee 3 weken achtereen vakantie is zeldzaam want vrije dagen los door t jaar heen'
Dat zeg ik steeds, lezen? Wederom een feit. https://www.nu.nl/economi...ntie-maar-langer-mag.html
Leuk.om je ervaringen te dele maar in discussies helpt het om zorgvuldig op te schriiven wat je bedoeld. Neem de tijd, je kunt het ook teruglezen voor je het post want het digitale papier is geduldig.
Alles wat ik hier zei is correct. Met links erbij als feitelijke bron. Niet zo bijdehand doen.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:40 ]

• superkoex9
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

En op de lange termijn: wat als partner 1 een mooie carrièrekans aan de andere kant van het land krijgt maar dat wel ten koste zou gaan van de perspectieven voor partner 2? Ga je verhuizen, dan krijgt partner 1 een hoger salaris terwijl partner 2 misschien erop achteruit gaat. Ga je niet verhuizen, dan heeft partner 2 misschien een mooi perspectief terwijl partner 1 financieel op een dood spoor zit.

Daarom vind ik het ook "eerlijker" om te kijken naar de inspanningen (ook in het huishouden) in plaats van de euro's die er per persoon tegenover staan. Anders gezegd, alles op 1 hoop.
Precies zoals wij het ook doen. De waarde van een dag thuis bij de kinderen (met daarbij huishouden en.d.) is wat mij betreft niet in geld uit te drukken. Ik heb kunnen doorstuderen omdat mijn vriendin thuis meer oppakte, vice versa ook gedaan, dat uit zich vervolgens in een hoger salaris.
Mijn vriendin was niet gelukkig in haar baan en heeft een andere functie met lager salaris gekozen. Dat kost ons geld maar levert geluk op. Moet zij dan een lager potje hebben? Haar geluk is me meer waard, dat betaalt zich op een andere manier weer uit (een partner die haar Ikigai heeft gevonden laten we maar zeggen). Sterker nog, die mogelijkheid tot overstappen en/of minder werken is precies ons doel, los van wie die keuze wil maken.
[...]

Verder kan iemand die nu 25-35 jaar oud is, pas met 70 met pensioen.

[...]

Wat heb je niet begrepen aan iemand die niet op reis wil? Dat is een leuke relatie, iemand tegen zn zin mee laten gaan op reis... En zo iemand zal dat vast leuk vinden, een week tegen z'n zin in naar Costa Rica gaan en dan 2 dagen vliegen en ook nog eens 4 dagen een jetlag hebben...
Denk dat deze manier van discussies voeren precies is waarom je je de vorige keer niet welkom (bij gebrek aan betere omschrijving) voelde. Je hebt zelf een hele alternatieve keuze gemaakt door te stoppen met werken en te gaan reizen. Tof en dapper. Als andere mensen andere keuzes maken of een grijs gebied opzoeken grijp je echter naar zwart wit keuzes en extremen.

Begrijp me niet verleerd, ik vind het reuze interessant om te lezen hoe je fire ervaart en welke keuzes je maakt maar de wijze waarop je extremen zoekt in je discussies vind ik niet heel veel bijdragen.

• kabelmannetje
superkoex9 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:40:
[...]
Begrijp me niet verleerd, ik vind het reuze interessant om te lezen hoe je fire ervaart en welke keuzes je maakt maar de wijze waarop je extremen zoekt in je discussies vind ik niet heel veel bijdragen.
Jammer dat het opnieuw in een agressief sfeertje verandert. Want, 3 weken vakantie is feitelijk de gemiddelde lengte van een NLer die vakantie neemt.

https://www.nu.nl/economi...ntie-maar-langer-mag.html

De drogredenen, zeggen dat ik niet kan lezen en de persoonlijke aanval tiert hier weer welig. Als je het oneens bent, dan geef je correcte onderbouwing en ga je niet schreeuwen. Denk ik dan. Een gedegen CBS-onderzoek dat zegt "3 weken vakantie" als "extreme mening" verklaren, is ook heel erg kinderachrtig.

Verder is het ook een feit dat de meerderheid die aan FIRE start of enige tijd bezig is, niet met 67 met pensioen kan. https://www.rijksoverheid.../wanneer-gaat-mijn-aow-in

[ Voor 23% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:50 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:45
Het maakt mij niet zoveel uit wie er gelijk heeft.

Maar als we allemaal de 71 willen halen om te genieten van ons pensioen denk ik dat we een iets stressvrijere sfeer moeten creëeren ;-).

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:37:
[...]
Jammer dat de drogredenen al beginnen. Iemand tussen 25 en 35 kan met 70 met pensioen. Feit. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd
[...]
Feit: de website https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd zegt voor iemand van 21 jaar:

De AOW leeftijd is nu minimaal 67 jaar en 3 maanden. Hoe hoog uw AOW-leeftijd precies wordt hangt af van de levensverwachting.

Uw verwachte AOW-leeftijd is 70 jaar.

Verdraaiing: net doen alsof die 70 jaar nu al een feit is.
Aha. En nu ineens met FIRE rekenen als mensen al 67 zijn in 2025? Feit is dat de overgrote meerderheid hier nog heel lang moet werken tot 'ie 70 is.
[...]
Nee dus. Het is inderdaad de verwachting dat de AOW-leeftijd wordt verhoogd, maar dat maakt het nu nog geen feit.
Je had dus ongelijk dat men met 67 en een paar maanden AOW krijgt. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd
[...]
Je hebt zelf ongelijk. Dat is niet erg, dat mag gewoon. Er is niemand die dat tegen je gebruikt. Maar als je gaat volhouden dat je echt 100% gelijk had met "feiten" die gewoon niet kloppen, dan wordt je dat wel aangerekend.
[...]

Alles wat ik hier zei is correct. Met links erbij als feitelijke bron. Niet zo bijdehand doen.
Lekker sfeer zet je neer. Dat doe je echt helemaal zelf.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• kabelmannetje
RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Feit: de website https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd zegt voor iemand van 21 jaar:

De AOW leeftijd is nu minimaal 67 jaar en 3 maanden. Hoe hoog uw AOW-leeftijd precies wordt hangt af van de levensverwachting.

Uw verwachte AOW-leeftijd is 70 jaar.

Verdraaiing: net doen alsof die 70 jaar nu al een feit is.
Dus, iemand die nog jong is en sinds enige tijd aan FIRE werkt, kan niet met 67 met pensioen. Dat is een onjuiste bewering van je. De verwachting voor categorie 25-35 jaar is 70 jaar, zoals gesteld door de Rijksoverheid.
Lekker sfeer zet je neer. Dat doe je echt helemaal zelf.
Jammer dat je op mijn feitelijke links naar de Rijksoverheid en CBS, dit jouw antwoord moet zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:56 ]

• superkoex9
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Jammer dat het opnieuw in een agressief sfeertje verandert. Want, 3 weken vakantie is feitelijk de gemiddelde lengte van een NLer die vakantie neemt.

https://www.nu.nl/economi...ntie-maar-langer-mag.html

De drogredenen, zeggen dat ik niet kan lezen en de persoonlijke aanval tiert hier weer welig. Als je het oneens bent, dan geef je correcte onderbouwing en ga je niet schreeuwen. Denk ik dan. "3 weken vakantie" als "extreme mening" verklaren, is ook erg kinderachrtig.
Ik bedoelde met extremen: je trekt een gemiddelde door naar het enige wat mogelijk is als het je uitkomt. Als je zelf een hele andere keuze maakt dan is het plots wel een goede mogelijkheid: De gemiddelde pensioenleeftijd is 67 maar jij bent al jaren met pensioen.

Ik zie ook niet zo goed de agressie in mijn bericht overigens.

• RichieB
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
Dus, iemand die net of sinds enige tijd aan FIRE werkt, kan niet met 67 met pensioen. Dat is een onjuiste bewering van je. De verwachting is 70, zoals gesteld door de Rijksoverheid.
Een jong persoon krijgt volgens de huidige regels als hij/zij 67 en 3 maanden oud is AOW. Dit kan later worden als de pensioenleeftijd wordt verhoogd. Het is de verwachting dat dit gaat gebeuren omdat dit is gekoppeld aan de levensverwachting waarvan verwacht wordt dat die zal stijgen. Dat maakt het nu nog geen feit.

Tsjonge, als je het nu nog niet snapt dan hou ik er mee op.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 31-10-2025 15:57 ]

• kabelmannetje
RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Een jong persoon krijgt volgens de huidige regels als hij/zij 67 en 3 maanden is AOW, tenzij de pensioenleeftijd wordt verhoogd. Het is de verwachting dat dit gaat gebeuren omdat dit is gekoppeld aan de levensverwachting waarvan verwacht wordt dat die zal stijgen. Dat maakt het nu nog geen feit.

Tsjonge, als je het nu nog niet snapt dan hou ik er mee op.
Dus, omdat de verwachting van de Rijksoverheid 70 is, maakt het een feit dat een jonger iemand met 67 met pensioen kan? Nee, zoals altijd reken je met verwachtigen zoals gesteld door deskundigen en maak je niet een eigen "werkelijkheid".

[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 15:58 ]

• Requiem19
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Dus, omdat de verwachting van de Rijksoverheid 70 is, maakt het een feit dat een jonger iemand met 67 met pensioen kan?
Het enige FEIT is dat niemand exact weet met welke leeftijd een jonger iemand met pensioen kan.

De verwachting is nu ong 70. Maar tussen nu en dat een jonger iemand 70 is kan er toch nog een hoop veranderen?

Wellicht is het straks 80 omdat de wereld niet betaalbaar is. Wellicht is het straks 65 omdat we alles zo goed geautomatiseerd hebben etc... Ver in de toekomst voorspellen is zinloos. Want het zit er toch naast.

• RichieB
[...]
Dus, omdat de verwachting van de Rijksoverheid 70 is, maakt het een feit dat een jonger iemand met 67 met pensioen kan? Nee, zoals altijd reken je met verwachtigen zoals gesteld door deskundigen en maak je niet een eigen "werkelijkheid".
Je schreef eerst 71, dus je zat er gewoon naast, ook als je het over verwachtingen hebt. Ik zeg nergens dat het een feit is dat iedereen die nu leeft met 67 jaar en 3 maanden AOW krijgt. Alleen dat het nu geen feit is dat dit 71 of 70 jaar wordt. Het kan ook op 68 of 69 blijven hangen.

• kabelmannetje
Requiem19 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:59:
[...]
Het enige FEIT is dat niemand exact weet met welke leeftijd een jonger iemand met pensioen kan.
Je rekent dus met de verwachting zoals gesteld door deskundigen van de RIjksoverheid. En die is 70. Niet 67.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 16:01 ]

• RichieB
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:00:
[...]
Je rekent dus met de verwachting zoals gesteld door deskundigen. En die is 70. Niet 67.
Waarom had jij het dan over 71 jaar?

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:46
Zo vermoeiend soms Tweakers. We weten dondersgoed wat kabelmannetje bedoelt en dan gaat iedereen er zijn plasje over doen en strijden voor het laatste woord.

Kabelmannetje, leuk om je ervaringen te lezen. Je laat zien wat de mogelijkheden zijn buiten de gebaande paden. Inspirerend.

• kabelmannetje
RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:01:
[...]

Waarom had jij het dan over 71 jaar?
Ik geef zonder problemen toe dat ik verlaging van 71 naar 70, gemist had. En ga niet recht praten wat krom is door te beweren dat als de verwachting van de deskundigen van de Rijksoverheid 70 jaar is, dat het eigenlijk 67 is.

[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 16:03 ]

• rube
Laten we verder gaan met het bespreken van de leuke dingen en niet op alle slakken zout leggen
(ook een herinnering aan mijzelf)

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
Dus, omdat de verwachting van de Rijksoverheid 70 is, maakt het een feit dat een jonger iemand met 67 met pensioen kan?
Op dit moment is het 67 jaar en 3 maand.
Geen 70 jaar. Om daar bij uit te komen moeten er eerst wat verhogingen goedgekeurd worden bij wet. Dus is het aannemelijk voor een 20-30jarige nu? Ja. Is het de praktijk vandaag? Nee.

Hoe dan ook wil ik geen van beide leeftijden afwachten. Daarom ben ik bezig met fire. Want ik zie ze de aow leeftijd nog verder omhoog brengen en de aow fiscaliseren. Met al dan niet vermogenstoets erbij inbegrepen. Kortom ik ga er niet eens rekening mee houden dat ik er überhaupt recht op heb over 30 tot 35 jaar. Voor hetzelfde geld wordt het geschrapt en is de discussie sowieso onzinnig.

• kabelmannetje
SvV_Ying schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:01:
Zo vermoeiend soms Tweakers. We weten dondersgoed wat kabelmannetje bedoelt en dan gaat iedereen er zijn plasje over doen en strijden voor het laatste woord.

Kabelmannetje, leuk om je ervaringen te lezen. Je laat zien wat de mogelijkheden zijn buiten de gebaande paden. Inspirerend.
Inderdaad, erg vermoeiend. En top om te lezen van je! Hopelijk zijn er nog meer mensen hier die voor vrijheid en FIRE buiten de gebaande paden gaan!!

Voor wat AOW betreft. Ik kan met eigen pensioen net mijn vaste lasten betalen. Dus, AOW heb ik wel nodig om vanaf eind 60 comfortabel rond te kunnen komen in een "worst case" scenario. Mocht dit komen, dan is backup altijd het verkopen van mijn woning geweest en te gaan huren.

[ Voor 22% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 16:10 ]

• Joosie200
  • Niet online
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:05:
[...]
Hopelijk zijn er nog meer mensen hier die voor vrijheid en FIRE gaan!!
Oh absoluut. En jouw avonturen zie ik wel zitten. Ik ben geen workaholic, ontleen niet mijn raison d'etre aan werk of functie, heb enkel werk zodat ik geld binnen haal zodat ik mijn hobbies kan betalen.

Dus ja zo'n pieterpad lopen in 4/5 weken lijkt me top. Mag alleen niet op werk want je vakantiedagen zijn zo op. Paar maand door Japan heen trekken lijkt me ook fantastisch. Heb nu enkel de golden route en highlights gezien. Maar Hokkaido en Okinawa en andere eilanden lijken me ook fantastisch om te verkennen. En verder een camper kopen en kriskras door Europa gaan voor een jaar waarom niet.

• rube
En om door te gaan op de positieve zaken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 31-10-2025 16:09 ]

• Requiem19
rube schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:08:

***members only***
Members only:

• Requiem19
Over avonturen gesproken, ik ben nu 41 en mijn plan is laatste tijd eigenlijk heel simpel: zodra beide kinderen 18 zijn (op mijn 58e :)), wil ik de mogelijkheid hebben om te stoppen met werken.

Dat maakt het lekker concreet.

Nog 17 jaar te gaan. Alle ballen op 2042 ;-).

Ondertussen het lichaam goed onderhouden, dan hoop ik met 58 ook nog in een zeer goede conditie te zijn (deo volente) om de avonturen die ik mijn 20e en 30e jaren beleefd heb nog eens dunnetjes over te doen.

• kabelmannetje
Joosie200 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:08:
[...]
Oh absoluut. En jouw avonturen zie ik wel zitten. Ik ben geen workaholic, ontleen niet mijn raison d'etre aan werk of functie, heb enkel werk zodat ik geld binnen haal zodat ik mijn hobbies kan betalen.
Werken vond ik ook altijd echt leuke dingen in de weg zitten. Wil best werken, maar geef dan ook 4 maanden vrij per jaar.
Dus ja zo'n pieterpad lopen in 4/5 weken lijkt me top. Mag alleen niet op werk want je vakantiedagen zijn zo op.
Dat kan gelukkig veel sneller. :) Het is 500km, dus met 25km etappes (deed zelf 30-35, rustig aan, je hebt de hele dag de tijd) is het met wat rustdagen een week of 3. Erg grappig en zeker eens doen! Ik nam altijd campings direct aan de route of zette mn tentje ergens (stiekem) op.
Paar maand door Japan heen trekken lijkt me ook fantastisch. Heb nu enkel de golden route en highlights gezien. Maar Hokkaido en Okinawa en andere eilanden lijken me ook fantastisch om te verkennen. En verder een camper kopen en kriskras door Europa gaan voor een jaar waarom niet.
Juist als je geen einddatum hebt dan het visum, kan je alle tijd nemen. Ik heb 10 dagen door Tokyo gefietst, ferry's gepakt naar de bounty-islands, een lift gepakt met de fiets naar Hokkaido. De overigang van mega-city naar het platteland waar men rijst aan het oogsten is, is zo bijzonder. Het is echt zo anders dan een trip met OV of georganiseerd. Doen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 31-10-2025 16:18 ]

• rube
Requiem19 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:12:
Nog 17 jaar te gaan en dan heb je wellicht alleen maar een "overbrugging" van een jaar of 10 nodig? Plus eventueel iets extra's om aanvullend pensioen wat je de laatste 10 jaar niet meer opbouwt zelf te hebben?

Ik weet niet hoever je nu bent, en met jonge kinderen komen de tijdelijke dure jaren er wellicht nog aan, maar dat klinkt als een goed te doen plan. Met een beetje ambitie wellicht nog eerder en dan kun je, ook al zijn je kinderen dan nog geen 18, ook gewoon thuis "consultancy" werk doen (consultancy kan natuurlijk van alles zijn, inclusief het ongevraag advies geven aan anderen op tweakers 8)).

• Rubbergrover1

***members only***
Members only:

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:12:
Over avonturen gesproken, ik ben nu 41 en mijn plan is laatste tijd eigenlijk heel simpel: zodra beide kinderen 18 zijn (op mijn 58e :)), wil ik de mogelijkheid hebben om te stoppen met werken.

Dat maakt het lekker concreet.

Ondertussen het lichaam goed onderhouden, dan hoop ik met 58 ook nog in een zeer goede conditie te zijn (deo volente) om de avonturen die ik mijn 20e en 30e jaren beleefd heb nog eens dunnetjes over te doen.
Herkenbaar. Voor ons is een eventuele RE datum ook eerder afhankelijk van het moment waarop de kinderen "zelfstandig" zijn dan van zaken als de financiën. In de tussentijd uiteraard wel er voor zorgen dat er genoeg tijd/ruimte is om de dingen te doen die je niet wil uitstellen ;) .

• rube
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:16:
[...]
Juist als je geen einddatum hebt dan het visum, kan je alle tijd nemen. Ik heb 10 dagen door Tokyo gefietst, ferry's gepakt naar de bounty-islands, een lift gepakt met de fiets naar Hokkaido. De overigang van mega-city naar het platteland waar men rijst aan het oogsten is, is zo bijzonder. Het is echt zo anders dan een trip met OV of georganiseerd. Doen! :)
Naast alle reizen die ik samen heb gemaakt, heb ik dus vorige maand pas voor het eerst een solo fietsvakantie gedaan van 3 weken. Dat is goed bevallen en als ik dat combineer met mijn andere reiservaringen en jouw verhalen zo lees, krijg ik wel weer zin om een volgende solo fiets trip te plannen. Ik denk pas ergens in het voorjaar ofzo, maar dan kan ik er naar toe leven, voorbereidingen doen en ondertussen bezig met allerlei andere "projectjes" in het huis.
Ik denk dat ik voor het einde van het jaar wel een volgende bestemming heb gekozen 8).

• Joosie200
  • Niet online
[...]

Dat kan gelukkig veel sneller. :) Het is 500km, dus met 25km etappes (deed zelf 30-35, rustig aan, je hebt de hele dag de tijd) is het met wat rustdagen een week of 3. Erg grappig en zeker eens doen! Ik nam altijd campings direct aan de route of zette mn tentje ergens (stiekem) op.
Ik heb nu 8x de Nijmeegse vierdaagse gelopen en dan doe je 50km per dag. Dus ja kan als ik kan ik het in 10 dagen doen. Maar juist zo'n LAW route wil je van kunnen genieten.
[...]
[...]
Ik ben nu 2x dit jaar in Japan geweest. Heb alle grote steden nu wel gehad. Nagasaki, Hiroshima (uitstapje Miyajima), Himeji, Kobe, Osaka, Nara, Kyoto, Kanazawa, Nagoya, Mt Fuji en Kawaguchiko, Tokyo allemaal met shinkansen. Dus nu was mijn idee Hokkaido en Okinawa. Winter wonderland vs het Hawaii van Japan.

Dus ja ideeën genoeg, enkel te weinig vakantiedagen. Maargoed ben volgend jaar halverwege mijn FO doelstelling, Nog maximaal 2/3 jaar, ondertussen wat side hustles ontplooien, passief inkomen opstarten en dan kan mijn RE deel beginnen.

• Requiem19
rube schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Nog 17 jaar te gaan en dan heb je wellicht alleen maar een "overbrugging" van een jaar of 10 nodig? Plus eventueel iets extra's om aanvullend pensioen wat je de laatste 10 jaar niet meer opbouwt zelf te hebben?

Ik weet niet hoever je nu bent, en met jonge kinderen komen de tijdelijke dure jaren er wellicht nog aan, maar dat klinkt als een goed te doen plan. Met een beetje ambitie wellicht nog eerder en dan kun je, ook al zijn je kinderen dan nog geen 18, ook gewoon thuis "consultancy" werk doen (consultancy kan natuurlijk van alles zijn, inclusief het ongevraag advies geven aan anderen op tweakers 8)).
Under promise, over deliver altijd he ;-).
Members only:
.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 19:17

GG85

.......

Requiem19 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:57:
Ik dacht dat ik het antwoord 'wat ik echt zou willen doen' wel zou vinden op een sabbatical van 7 maanden rondreis over de wereld.

Nou, mooi niet dus. Na 7 maanden had ik nog even veel idee als op de dag dat ik vertrok. Toen ik terugkwam ben ik dus hetzelfde werk gaan doen, bij dezelfde werkgever (ook al had ik ontslag genomen bij vertrek ;-)).

Het is nog verdraaid lastig om te benkden wat je ECHT wilt doen, maar ook op een manier waarop je er voldoende mee verdient.

Het mooiste inzicht wat ik daar ooit over heb gehad was Ikigai. Kijk maar eens naar het plaatje hieronder en bedenk of je werk precies in het midden valt van het venn diagram...

[Afbeelding]
Bij mijn huidige baan zit alleen het stukje "what the world needs" niet echt mee.
Doe iets in de AI sector en op die paar healthcare klanten die we hebben is het verder totale zinloosheid en verspilling helaas. Bullshitjob.
Alleen ik ben er verdraaid goed in (al zeg ik het zelf), vindt het heel erg leuk en het verdient heel goed (tot de bubbel klapt)...

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 19:17

GG85

.......

Wozmro schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:20:
Een boekentip die misschien complementair is aan deze discussie: 'No, more Mr. Nice Guy'.

Kost iets van een 9€ als e-book bij Amazon. En je kan een voorproefje lezen.
Van welke schrijver? zijn er meerdere

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
GG85 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:04:
[...]

Van welke schrijver? zijn er meerdere
Robert Glover

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-11 13:53

***members only***
Lekker hoor. Ik moest zulke dingen nu vaak 's avonds doen na een lange dag, en merk dat dat inmiddels thuis voor gedoe zorgt omdat ik elke avond weg ben...

• Requiem19
Pannencouque schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:17:
[...]
Lekker hoor. Ik moest zulke dingen nu vaak 's avonds doen na een lange dag, en merk dat dat inmiddels thuis voor gedoe zorgt omdat ik elke avond weg ben...
Ik heb de garage daarvoor ingebruik. Indoorfiets staat er, en een squat rack van Decathlon met stang. Daar kan je bijna alles mee.

Als de kinderen slapen ben ik max een uurtje kwijt in de avond, of soms fiets ik even uurtje in de ochtend voor werk.

Als je dit zo kunt inrichten win je heel veel tijd :-).

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:10

***members only***
Ga 4 a 5x per week naar de gym om 0530 - 0630 ben ik op tijd om mee thuis nog mee te helpen e.d.

Het is wel even aanpassen en schakelen, vaak rond 21:30 a 22:00 slapen. Maar heb niet meer het gevoel hoe ik het sporten in het gezinsleven moet passen.

Verder doe ik het via bedrijfsfitness waardoor een basic fit abbo bijna verwaarloosbaar is. Ander voordeel is dat het rond dit tijdstip vrij rustig is.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:51
Hier ook de garage opstelling van @Requiem19 met indoor fiets en een vasa trainer voor het zwemmen. Vaak in de avond een goed uurtje. Super flexibel, lage drempel en weer een excuus minder bij slecht weer. Moet alleen nog buiten hardlopen. Te weinig ruimte voor een loopband. Verder duurtraining vaak in het weekend. Voordeel is wel dat kinderen al ouder zijn,, vroeger was ik regelmatig pas na 20.00 uur aan het hardlopen. Fit FO in! Als het meezit ga ik dan nog veel meer sporten, zo lang dat natuurlijk nog gaat.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***
Goed bezig, sporten (valt wandelen ook onder) is sowieso goed :).
Heb zelf een vrij druk schema met 3 jonge kinderen, werk, sociaal leven, enz maar toch lukt het om te trainen voor een marathon. Betekent wel in de weekenden vroeg eruit voor duurlopen van 30km+ en doordeweeks loop ik regelmatig om 22u nog een rondje. Heb ook een indoor fiets (Tacx) + crosstrainer in de kelder staan, maar krijg toch meer energie van buiten sporten :).
Probeer ook op kantoor zoveel mogelijk te wandelen in de pauze.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:08
Goed bezig @rube en anderen! Werken aan fitheid vergelijk ik zelf weleens met FO-worden, je hebt er doorzettingsvermogen voor nodig en het gaat om dat het een vanzelfsprekend onderdeel. Je moet er iets voor over hebben, maar als je er eenmaal mee bezig bent is het leuk en levert het ook veel op.
Herkenbaar dat het met drukke dagen en gezinsleven niet altijd makkelijk is. Ik loop 's ochtends veel hard als de rest nog in bed ligt en soms ga ik wandelen, in elk geval buiten, ideaal begin van de dag

• Rubbergrover1
JURIST schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:44:
Je moet er iets voor over hebben, maar als je er eenmaal mee bezig bent is het leuk en levert het ook veel op.
Smaken verschillen... Ik vind het absoluut niet leuk om zo actief te sporten en zou het vooral zien als verspilling van de kostbare vrije tijd.

Bewegen als in wandelen (of fietsen) als middel om de omgeving te verkennen, of de natuur in te trekken, vind ik dan wel weer leuk. Niet om het wandelen of fietsen zelf, maar dus puur als middel om 'er uit te zijn'.

• JURIST
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:26:
[...]

Smaken verschillen... Ik vind het absoluut niet leuk om zo actief te sporten en zou het vooral zien als verspilling van de kostbare vrije tijd.

Bewegen als in wandelen (of fietsen) als middel om de omgeving te verkennen, of de natuur in te trekken, vind ik dan wel weer leuk. Niet om het wandelen of fietsen zelf, maar dus puur als middel om 'er uit te zijn'.
Dat mag en je kan ook een actief leven leiden zonder intensief te sporten, maar het ging over fit blijven of fitter worden. Hoe je dit doet verschilt, ik zie dit ook bij mijn kinderen, de een vindt intensief sporten leuk, de ander niet echt.
Ik zit veel te veel en houd te veel van eten om zonder regelmatig intensief bewegen fit te blijven, zeker nu ik richting de 50 ga. Soms kan het trouwens ook samen gaan, zoals bij lange afstandswandelen of fietsvakanties.
FO worden is voor mij trouwens altijd een kwestie van lange adem geweest - een soort marathon - alleen bij FO is het laatste stuk makkelijker, dat meestal niet voor de marathon

[ Voor 17% gewijzigd door JURIST op 01-11-2025 14:36 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58
kabelmannetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:37:
[...]

[...]

[...]

[...]

Dat zeg ik steeds, lezen? Wederom een feit. https://www.nu.nl/economi...ntie-maar-langer-mag.html

[...]

.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 01-11-2025 20:14 ]

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 10:58
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Ik lees vaak genoeg, ook in dit topic, van mensen die "voor zichzelf" sparen voor FIRE, terwijl de partner dat niet doet. Dat vind ik wel een interessante situatie, waarbij ik mij dus oprecht afvraag hoe ze dat dan voor "later" in gedachten hebben.
Ik was/ben er zo eentje, inleg naar rato van inkomen (zoals @Mirved lees ik zo) , en heb er niet zo heel goed beeld bij nog voor later als ik eerder wil stoppen maar zij kan nog niet.

Dit voelt nog steeds krom maar weet niet zeker wat de beste correctie of verandering is. En ik heb de vervelende eigenschap om alle opties te willen kennen voordat ik een beslissing maak.

De hoofdredenen dat het schreef loopt zijn
1) mijn partner heeft een tegenovergesteld risicoprofiel, ze vond beleggen eng (inmiddels minder) en waar ik 100% in aandelen zat, zat ze met haar eigen geld niet in aandelen (inmiddels wel 10-20% van haar vermogen).
2) mijn partner verdient een stuk minder, zeker nadat ze overspannen werd in de commerciële communicatie sector en nu veel leuker werk heeft voor 26 uur in de week. Helemaal prima.
3) ik al rond de 100k had voordat we een samenlevingenscontract aangingen, wat voor mezelf bleef, met het eerder genoemde risicoprofiel dus dat is alleen maar verder gegroeid.
4) ik maximaal uren bij koop (bijna 5 weken per jaar, rijksambtenaar), hoewel we voor de naar rato inleg uitgaan alsof ik geen uren koop en dus hoger inkomen heb. Door deze constructie heb ik al 4 maanden aan verlof gekocht/gecompenseerd gekregen terwijl haar verlofpot leeg is. Zij heeft alleen de optie om een week per jaar bij te kopen wat ook datzelfde kalenderjaar op moet, dus uren sparen voor een betaalbare sabbatical is niet mogelijk.

In 2017 met z'n 2en 6 maanden op sabbatical geweest waar ik met liefde naar rato voor betaalde, maar de deuk in haar spaargeld herstelt niet zo snel als bij mij.

Tldr, verschillende projecties, heb al lang een knagend gevoel dat op deze manier doorgaan over 15-20 jaar niet goed gaat zitten, maar nog niet eureka moment gehad. Ik twijfel of alle inkomens op dezelfde hoop gooien de oplossing is, wat denken jullie?

• Fazzo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:06
Ik zou denken van wel. Als ik lees hier wat een constructies mensen hanteren ben ik heel blij met de alles op een hoop en beide evenveel zakgeld per maand. Als je beide je verantwoordelijkheid neemt in het gezinsleven dan zou de een toch niet benadeeld moeten worden omdat je in een lager betaalde sector werkt of meer tijd thuis met het gezin doorbrengt (wat ook hard werken is).

• Requiem19
Fazzo schreef op zondag 2 november 2025 @ 00:09:
Ik zou denken van wel. Als ik lees hier wat een constructies mensen hanteren ben ik heel blij met de alles op een hoop en beide evenveel zakgeld per maand. Als je beide je verantwoordelijkheid neemt in het gezinsleven dan zou de een toch niet benadeeld moeten worden omdat je in een lager betaalde sector werkt of meer tijd thuis met het gezin doorbrengt (wat ook hard werken is).
Members only:

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:29
[...]

Werken vond ik ook altijd echt leuke dingen in de weg zitten. Wil best werken, maar geef dan ook 4 maanden vrij per jaar.

[...]

[...]

Japan staat hoog op mijn lijst, ik had nog niet nagedacht over fietsen, goed idee. Dank!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:29
@AceAceAce ligt er een beetje aan wat jullie doelen zijn. Als je FO als gezamenlijk project wil doen om beide eerder te stoppen met werken dan is het een kwestie van de pot zo goed mogelijk (naar rato zo je wil) vullen en de eindstreep halen.

Is het van een van beide geen wens om eerder te stoppen maar af en toe langere tijd vrij te zijn dan gewoon kijken wat op dat moment kan.

Over 20 of 30 jaar is het waarschijnlijk ook weer wat anders. Je kan ook zelf de pot zo groot proberen te maken dat je partner ook FO is op het moment dat jij dat bent.

Ik zou er niet teveel berekeningen op loslaten maar gewoon kijken of je er een gezamenlijk project van kan maken. En dan kijken naar de cijfers. En de invulling van de tijd.

• superkoex9
AceAceAce schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:55:
[...]

Ik was/ben er zo eentje, inleg naar rato van inkomen (zoals @Mirved lees ik zo) , en heb er niet zo heel goed beeld bij nog voor later als ik eerder wil stoppen maar zei kan nog niet.

Dit voelt nog steeds krom maar weet niet zeker wat de beste correctie of verandering is. En ik heb de vervelende eigenschap om alle opties te willen kennen voordat ik een beslissing maak.

1) mijn partner heeft een tegenovergesteld risicoprofiel, ze vond beleggen eng (inmiddels minder) en waar ik 100% in aandelen zat, zat ze met haar eigen geld niet in aandelen (inmiddels 10-20% van haar vermogen).
2) mijn partner verdient een stuk minder, zeker nadat ze overspannen werd in de commerciële communicatie sector en nu veel leuker werk heeft voor 26 uur in de week. Helemaal prima.
3) ik al rond de 100k had voordat we een samenlevingenscontract aangingen, wat voor mezelf bleef, met het eerder genoemde risicoprofiel
4) ik maximaal uren bij koop (bijna 5 weken per jaar, rijksambtenaar), hoewel we voor de naar rato inleg uitgaan alsof ik geen uren koop en dus hoger inkomen heb. Door deze constructie heb ik al 4 maanden aan verlof gekocht/gecompenseerd gekregen terwijl haar verlofpot leeg is. Zij had alleen een week per jaar bijkopen wat ook dat kalenderjaar op moet, dus niet uren sparen voor een betaalbare sabbatical.

In 2017 met z'n 2en 6 maanden op sabbatical geweest waar ik met liefde naar rato voor betaalde, maar de deuk in haar spaargeld herstelt niet zo snel als bij mij.

Tldr, verschillende projecties, heb al lang een knagend gevoel dat op deze manier doorgaan over 15-20 jaar niet goed gaat zitten, maar nog niet eureka moment gehad. Ik twijfel of alle inkomens op dezelfde hoop gooien de oplossing is, wat denken jullie?
Lijkt me in ieder geval zaak om dit alles bespreekbaar te maken en met enige regelmaat te blijven bespreken. "Voelt het nog goed en gelijkwaardig" zeg maar. Er zitten hier ook wel mensen die het gevoel volledig buiten de financiën laten maar dat werkt uitsluitend als beide partners er zo in zitten.
Houd er ook rekening mee dat het in veel zaken doorwerkt. Willen jullie nog een keer samen een sabbatical, voor jou slechts een "kleine" uitgave en betaald spaarverlof. Voor haar een half jaar onbetaald verlof en een flinke hap uit haar vermogen welke ook nog eens veel minder snel aangroeit.
Zoals ik eerder als schreef: jij kan waarschijnlijk makkelijker een goede baan met dito voorwaarden aanhouden omdat zij meer in het huishouden doet (aanname ivm 26 uur). Een precies bedrag op die uren/inzet/verdeling vinden wij ingewikkeld en wij hadden geen significant vermogen bij start samenwonen wat eea ook makkelijker maakt.

Verder goed om te bedenken wat jouw doelen en haar doelen zijn en waar de overeenkomsten rn verschillen zitten. In een variant van wat @kabelmannetje omschreef: jij wil stoppen met werken en gaan reizen, je partner kan/wil niet, wat doe je dan?
Ga je alleen op reis, "Schenk" je een deel van je vermogen, ga je zelf op reis en komt je partner 3 weken per jaar langs?

• Rubbergrover1
AceAceAce schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:55:
[...]

Ik was/ben er zo eentje, inleg naar rato van inkomen (zoals @Mirved lees ik zo) , en heb er niet zo heel goed beeld bij nog voor later als ik eerder wil stoppen maar zei kan nog niet.

1) mijn partner heeft een tegenovergesteld risicoprofiel, ze vond beleggen eng (inmiddels minder) en waar ik 100% in aandelen zat, zat ze met haar eigen geld niet in aandelen (inmiddels 10-20% van haar vermogen).
3) ik al rond de 100k had voordat we een samenlevingenscontract aangingen, wat voor mezelf bleef, met het eerder genoemde risicoprofiel
4) ik maximaal uren bij koop (bijna 5 weken per jaar, rijksambtenaar), hoewel we voor de naar rato inleg uitgaan alsof ik geen uren koop en dus hoger inkomen heb. Door deze constructie heb ik al 4 maanden aan verlof gekocht/gecompenseerd gekregen terwijl haar verlofpot leeg is. Zij had alleen een week per jaar bijkopen wat ook dat kalenderjaar op moet, dus niet uren sparen voor een betaalbare sabbatical.

Je geeft heel mooi weer dat in de praktijk twee partners op heel veel gebieden verschillend kunnen zijn. In wat er binnenkomt of kan komen, hoe er opgepot wordt, een verschillende aanvangssituatie, misschien ook in de uitgaven (dure hobby), maar ook in secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat maakt het best complex om te bepalen wat "eerlijk" is.

Ik kan mij ook voorstellen dat het dan bijvoorbeeld ook lastig wordt om een grens te trekken tussen gezamenlijke uitgaven voor het huishouden en persoonlijke uitgaven. Simpel voorbeeld, als de een 10 keer meer verdient dan de ander en je allebei elk jaar een paar nieuwe schoenen nodig hebt, als je die van je eigen budget betaalt, dan gaat het vermogen van de minstverdienende heel snel omlaag, terwijl het bij de meestverdienende weinig impact heeft. Gaat het van de gezamenlijke rekening, dan gaat ieders vermogen naar rato omlaag. Welke keus maak je dan?

Ik kan mij voorstellen dat het, zeker in het begin, een gevoel van veiligheid of eerlijkheid geeft om de zaken gescheiden te houden. Ook met het idee: wat als het mis gaat? Tegelijk kan het ook juist een gevoel van afhankelijkheid geven. Dat ook bij gezamenlijke uitgaven degene met het minste vermogen toch onbewust het gevoel krijgt dat het voor een groot deel geld van de ander is. Wat je dan toch minder makkelijk uitgeeft, of waar je toch onbewust misschien de goedkeuring van de ander voor wil hebben.

Blijft lastig.
CornermanNL schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:30:
[...]
Over 20 of 30 jaar is het waarschijnlijk ook weer wat anders. Je kan ook zelf de pot zo groot proberen te maken dat je partner ook FO is op het moment dat jij dat bent.
[..]
Members only:

• RichieB
Mijn partner verrast me soms nog, ook financieel gezien. Ik meldde trots dat, ondanks het wegvallen van de korting op bijtelling volgend jaar, ik geen nieuwe EV op de zaak zou kopen omdat de huidige nog goed bevalt. Zegt zij: moet je dat niet narekenen? Hoe groot is het bijtellingsvoordeel? Hoeveel moet je bijbetalen voor een nieuwe EV? Is dat samen het waard? Puntje bij paaltje: hij is besteld! 😇🥰

RichieB schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:01:
Mijn partner verrast me soms nog, ook financieel gezien. Ik meldde trots dat, ondanks het wegvallen van de korting op bijtelling volgend jaar, ik geen nieuwe EV op de zaak zou kopen omdat de huidige nog goed bevalt. Zegt zij: moet je dat niet narekenen? Hoe groot is het bijtellingsvoordeel? Hoeveel moet je bijbetalen voor een nieuwe EV? Is dat samen het waard? Puntje bij paaltje: hij is besteld! 😇🥰
Maar is het financieel dan zo interessant een nieuwe auto te nemen terwijl de huidige nog bevalt? Ik zou toch verwachten dat een nieuwe auto duurder is dan de huidige door te rijden

• RichieB
R.van.M schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:07:
[...]
Maar is het financieel dan zo interessant een nieuwe auto te nemen terwijl de huidige nog bevalt? Ik zou toch verwachten dat een nieuwe auto duurder is dan de huidige door te rijden
In absolute getallen (harde euro's) is het inderdaad nog steeds duurder, maar door het wegvallen van het fiscale voordeel is het gunstig om nu de EV nu te vernieuwen dan over 5 jaar ofzo (wat we normaal zouden doen). Het blijft een afweging tussen kosten en het genot van een nieuwe auto, waarbij de kosten nu nog even lager zijn dan vanaf 1-1-2026.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:25
RichieB schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:01:
Hoeveel moet je bijbetalen voor een nieuwe EV?
Deze woordkeuze vind ik nu juist altijd getuigen van gebrek aan objectieve benadering. Hoeveel je moet bijbetalen is juist helemaal geen onderdeel van de financiele overweging (het verschil in dagwaarde natuurlijk wel)

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 02-11-2025 11:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-11 23:23
Rubbergrover1 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:23:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat het, zeker in het begin, een gevoel van veiligheid of eerlijkheid geeft om de zaken gescheiden te houden. Ook met het idee: wat als het mis gaat? Tegelijk kan het ook juist een gevoel van afhankelijkheid geven. Dat ook bij gezamenlijke uitgaven degene met het minste vermogen toch onbewust het gevoel krijgt dat het voor een groot deel geld van de ander is. Wat je dan toch minder makkelijk uitgeeft, of waar je toch onbewust misschien de goedkeuring van de ander voor wil hebben.

Blijft lastig.
Is een aanpassing met 'inverdienen' een overweging? Dat ze de historisch opgebouwde schulden van inrichting en eigenaarschap van het huis inbrengt om op papier hetzelfde bedrag als jij bij te dragen bij de overgang naar alles op één hoop en dan allebei zelfde bedrag aan zakgeld voor eigen bestedingen? Dan is ze ook niet alle vorderingen in één keer kwijt, maar profiteren jullie wel allebei van de gezamenlijke financiële mogelijkheden.
RichieB schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:27:
[...]

In absolute getallen (harde euro's) is het inderdaad nog steeds duurder, maar door het wegvallen van het fiscale voordeel is het gunstig om nu de EV nu te vernieuwen dan over 5 jaar ofzo (wat we normaal zouden doen). Het blijft een afweging tussen kosten en het genot van een nieuwe auto, waarbij de kosten nu nog even lager zijn dan vanaf 1-1-2026.
Dus eigenlijk heeft je vrouw je overtuigd iets te kopen wat je niet nodig had omdat er nu soort uitverkoop is 😄

• RichieB
@R.van.M 😂 Zoiets ja, behalve dat ik hiervoor heel weinig overtuiging nodig had.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:14
Hoe duur was ie? Geen idee, 30% korting :+

[ Voor 62% gewijzigd door mitsumark op 02-11-2025 14:41 ]

• kabelmannetje
CornermanNL schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:14:
[...]

Japan staat hoog op mijn lijst, ik had nog niet nagedacht over fietsen, goed idee. Dank!
Vond het fantastisch. Check "cycling length of Japan" GPX. Deze heb ik grofweg gevolgd. Onderschat de bergen niet, deze zijn steil en heel lang. Kies ook het juiste moment, het kan verschrikkelijk heet zijn. Ik ben begin september in een vies warm Tokyo aangekomen. Naar Nagano gefietst, naar nog prettig warm Hokkaido gelift en vanaf daar mn weg zuid gevonden. Yakushima en vooral Amami zijn super. Helaas liep mn visum na 3 maanden af.

[ Voor 35% gewijzigd door kabelmannetje op 02-11-2025 18:25 ]

• JURIST
[quote]AceAceAce schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:55:
[...]
Members only:
Members only:

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:51
Hier alles wel financieel één hoop, maar het is in goed overleg duidelijk dat mijn partner nog een jaar of vijf blijft doorwerken, wel op haar manier en voorwaarden, net als nu voor 24 max 30 uur. Zij is in staat om werk (ook) te zien/ervaren als leuke invulling van de dag, naast dat er brood op de plank moet komen. Ik ben meer het aan/uit type, heel goed in het vol in werk opgaan, maar viel me nog prettiger als ik volledig over de invulling van mijn dag ga, zonder de door mij ervaren druk van werk. Als het een beetje mee zit, ben ik nu bezig aan mijn laatste opdracht en zal ik zo rond april 2026 RE zijn.

• Rubbergrover1
Kixpo schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:26:
[...]

Is een aanpassing met 'inverdienen' een overweging? Dat ze de historisch opgebouwde schulden van inrichting en eigenaarschap van het huis inbrengt om op papier hetzelfde bedrag als jij bij te dragen bij de overgang naar alles op één hoop en dan allebei zelfde bedrag aan zakgeld voor eigen bestedingen? Dan is ze ook niet alle vorderingen in één keer kwijt, maar profiteren jullie wel allebei van de gezamenlijke financiële mogelijkheden.
Dat is zeker een mogelijkheid. Wij hebben al vrij snel alles op 1 hoop gegooid. In het begin hadden we voor de vorm nog wel beide een aparte bankrekening, maar dat evolueerde er al vrij snel naartoe dat we in de praktijk toch alles uit de gezamenlijke pot deden.

We kijken ook beide op de zelfde manier naar "werk". We doen allebei ons best in de betaalde baan en in het huishouden. Waarbij het vanzelf spreekt dat als een van ons het rustiger heeft op het werk, diegene ook meer doet in het huishouden. En het is ook goed mogelijk dat de een een periode minder verdient dan de ander, maar dat dit op een ander moment weer andersom is. Bijvoorbeeld afhankelijk van de aard van het werk, of het loondienst is of niet en of het meer commercieel gericht is of meer 'publiek' gericht. Ik wil ook niet dat de keus voor het soort werk puur bepaald wordt door hoeveel je ervoor krijgt, maar dat je werk hebt waar je je prettig bij voelt en wat bij je past.
Members only:

• Rubbergrover1
Magpie schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:40:
Hier alles wel financieel één hoop, maar het is in goed overleg duidelijk dat mijn partner nog een jaar of vijf blijft doorwerken, wel op haar manier en voorwaarden, net als nu voor 24 max 30 uur. Zij is in staat om werk (ook) te zien/ervaren als leuke invulling van de dag, naast dat er brood op de plank moet komen. Ik ben meer het aan/uit type, heel goed in het vol in werk opgaan, maar viel me nog prettiger als ik volledig over de invulling van mijn dag ga, zonder de door mij ervaren druk van werk. Als het een beetje mee zit, ben ik nu bezig aan mijn laatste opdracht en zal ik zo rond april 2026 RE zijn.
Ik denk dat het sowieso een reële situatie is dat je niet allebei op het zelfde moment RE wil zijn. Ook als je allebei de zelfde insteek hebt, en oorspronkelijk op moment X zou willen stoppen, kan het goed zijn dat de een een paar jaar daarvoor het al helemaal gehad heeft met het werk en liever stopt dan nog weer eens ergens opnieuw te starten. Terwijl de ander misschien net een leuke nieuwe functie heeft gekregen en juist alsnog liever een paar jaar na de oorspronkelijke datum zou willen stoppen.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:57

Shapeshifter

Get it over with

Ik merk bij mijzelf dat deze discussie toch een tikje confronterend is voor mij. Mijn partner al vroeg leren kennen (VO) dus we begonnen beiden met weinig tot niets. Getrouwd in gemeenschap van goederen, dus ook niet echt een reden om gescheiden financiën toe te passen. Onafhankelijkheid is al zolang ik me kan herinneren belangrijk geweest voor mij; dat speelde ook mee in mijn keuze voor een technische studie, altijd bijbaantjes hebben, frugaal in het leven staan. Zij is in mijn ogen toch tamelijk comfortabel met een zekere mate van afhankelijkheid, luxe en geeft ook makkelijker geld uit. Zeker niet extreem, ze probeert er op haar manier ook op te letten, maar aan het einde van het jaar staan haar tellertjes toch altijd significant hoger dan die van mij.

Ik heb mijn werk altijd het belangrijkst gevonden denk ik; geen werk is geen inkomen, is geen primaire levensbehoeften. Zij vindt dat minder belangrijk en verdeelt haar aandacht liever over een kleine hoeveelheid werk, het gezin en wat ze zelf leuk vindt. Als ik alle vaste lasten door twee zou delen en de variabele lasten een beetje naar rato erbij op tel dan zou het haar nooit lukken om van haar inkomen haar deel te betalen. Als we het naar rato zouden doen houdt ze misschien een paar honderd euro over in de maand voor haar persoonlijke uitgaven en ik twijfel of ze daar mee uit zou komen. Linksom of rechtsom kan zij niet zelfstandig zijn. Ik probeer mijzelf voor te houden dat alle dingen die zij doet in het huishouden en met de kinderen ook een waarde vertegenwoordigen, maar sinds een paar jaar is ze ziek (long-COVID) en kan ze minder en minder. Er zijn dagen dat ik me wel behoorlijk gebruikt voel, maar ik voel me wel verantwoordelijk om alles maar in de lucht te houden. Als het een investering was geweest was het inmiddels wel afgelopen denk ik (en dat geldt ook voor onze kinderen).

Ik worstel er af en toe mee. Als ik met vrienden praat (vrijwel allemaal hoog opgeleid, veelal vrijgezel of geen kinderen) dan zijn ze allemaal prima tevreden; genoeg inkomen om te doen wat ze willen, tijd voor van alles en nog wat. Ik ben dan altijd degene die op tafel gooit dat ik met liefde veel meer inkomen en tijd zou willen hebben omdat ik maar net rond kom met twee keer modaal en mijn werk, huishouden en kinderen eigenlijk alle energie en tijd opzuigen. Ik begin steeds cynischer te worden over of FO voor mij is weggelegd. Ik vind het moeilijk om mentaal ruimte te maken voor plezier, doe maar vooral alles wat moet gebeuren op de automatische piloot en hoop dat het leven in de toekomst nog een beetje leuker gaat worden.

Op dat soort momenten denk ik wel dat het een stuk makkelijker zou zijn als mijn partner niet ziek was, een andere opleiding had gedaan en "haar steentje" zou bijdragen op de manier zoals ik dat doe. Ware het niet dat ze dat nog geen week zou volhouden, zelfs als ze nu gezond was. Ik zou mijn kinderen absoluut mee willen geven dat ze op zoek gaan een partner waar ze wat meer gelijkwaardig een relatie in stappen (in zoverre als je daar zicht op hebt :P ). Denk ook dat dat voor je mentale welzijn en gemoedsrust een positief effect heeft.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Requiem19
@Shapeshifter Goed dat je het deelt.

Naast begrip voor je frustratie/gevoel, een opmerking van mijn kant:
Als ik met vrienden praat (vrijwel allemaal hoog opgeleid, veelal vrijgezel of geen kinderen) dan zijn ze allemaal prima tevreden; genoeg inkomen om te doen wat ze willen, tijd voor van alles en nog wat. Ik ben dan altijd degene die op tafel gooit dat ik met liefde veel meer inkomen en tijd zou willen hebben omdat ik maar net rond kom met twee keer modaal en mijn werk, huishouden en kinderen eigenlijk alle energie en tijd opzuige
Ik vermoed dat jij wellicht wat openhartiger bent dan veel vrienden in je sociale kring. Als je diep genoeg in iemands ziel kijkt, is er vaak toch wel iets wat niet helemaal lekker loopt in een relatie / huishouden / kinderen opvoeden / financiën.

Het 'probleem' met een relatie is dat - net als met investeringen ;-) - de horizon lang is. Je bewandelt samen een behoorlijk lang pad. En bijna altijd is dat pad in het begin dat je elkaar leert kennen vrij vergelijkbaar en begint een relatie vrij gelijkwaardig.

Wat er echter op zo'n lange weg kan gebeuren is dat de paden langzaam steeds verder uit elkaar gaan lopen. Bijvoorbeeld omdat de ene meer ambitie heeft, sociaal/werk-technisch slimmer is, in een sector zit die toevallig lekker gaat, beter de complexiteit aan kan van huishouden/gezin/werk.

Als die paden maar ergens wel een beetje connectie blijven houden is de basis vaak (in mijn ogen dan) er nog wel. Maar als die paden echt te ver uit elkaar gaan lopen wordt het toch vroeg of laat wel een vraag of je er zelf op lange termijn gelukkig van wordt.

• Rubbergrover1
Shapeshifter schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:47:
Ik merk bij mijzelf dat deze discussie toch een tikje confronterend is voor mij. Mijn partner al vroeg leren kennen (VO) dus we begonnen beiden met weinig tot niets. Getrouwd in gemeenschap van goederen, dus ook niet echt een reden om gescheiden financiën toe te passen. Onafhankelijkheid is al zolang ik me kan herinneren belangrijk geweest voor mij; dat speelde ook mee in mijn keuze voor een technische studie, altijd bijbaantjes hebben, frugaal in het leven staan. Zij is in mijn ogen toch tamelijk comfortabel met een zekere mate van afhankelijkheid, luxe en geeft ook makkelijker geld uit. Zeker niet extreem, ze probeert er op haar manier ook op te letten, maar aan het einde van het jaar staan haar tellertjes toch altijd significant hoger dan die van mij.

Ik heb mijn werk altijd het belangrijkst gevonden denk ik; geen werk is geen inkomen, is geen primaire levensbehoeften. Zij vindt dat minder belangrijk en verdeelt haar aandacht liever over een kleine hoeveelheid werk, het gezin en wat ze zelf leuk vindt. Als ik alle vaste lasten door twee zou delen en de variabele lasten een beetje naar rato erbij op tel dan zou het haar nooit lukken om van haar inkomen haar deel te betalen. Als we het naar rato zouden doen houdt ze misschien een paar honderd euro over in de maand voor haar persoonlijke uitgaven en ik twijfel of ze daar mee uit zou komen. Linksom of rechtsom kan zij niet zelfstandig zijn. Ik probeer mijzelf voor te houden dat alle dingen die zij doet in het huishouden en met de kinderen ook een waarde vertegenwoordigen, maar sinds een paar jaar is ze ziek (long-COVID) en kan ze minder en minder. Er zijn dagen dat ik me wel behoorlijk gebruikt voel, maar ik voel me wel verantwoordelijk om alles maar in de lucht te houden. Als het een investering was geweest was het inmiddels wel afgelopen denk ik (en dat geldt ook voor onze kinderen).

Ik worstel er af en toe mee. Als ik met vrienden praat (vrijwel allemaal hoog opgeleid, veelal vrijgezel of geen kinderen) dan zijn ze allemaal prima tevreden; genoeg inkomen om te doen wat ze willen, tijd voor van alles en nog wat. Ik ben dan altijd degene die op tafel gooit dat ik met liefde veel meer inkomen en tijd zou willen hebben omdat ik maar net rond kom met twee keer modaal en mijn werk, huishouden en kinderen eigenlijk alle energie en tijd opzuigen. Ik begin steeds cynischer te worden over of FO voor mij is weggelegd. Ik vind het moeilijk om mentaal ruimte te maken voor plezier, doe maar vooral alles wat moet gebeuren op de automatische piloot en hoop dat het leven in de toekomst nog een beetje leuker gaat worden.

Op dat soort momenten denk ik wel dat het een stuk makkelijker zou zijn als mijn partner niet ziek was, een andere opleiding had gedaan en "haar steentje" zou bijdragen op de manier zoals ik dat doe. Ware het niet dat ze dat nog geen week zou volhouden, zelfs als ze nu gezond was. Ik zou mijn kinderen absoluut mee willen geven dat ze op zoek gaan een partner waar ze wat meer gelijkwaardig een relatie in stappen (in zoverre als je daar zicht op hebt :P ). Denk ook dat dat voor je mentale welzijn en gemoedsrust een positief effect heeft.
Ik denk dat dit de belangrijkste zin is en jouw houding goed weergeeft: "Ik heb mijn werk altijd het belangrijkst gevonden denk ik". Het leven bestaat uit veel meer dan alleen werken/geld/inkomen. Nog los van dat dingen als het huishouden doen ook 'waarde' hebben, zodat je er in die zin ook een prijskaartje (of salaris) aan zou kunnen hangen. Voor veel mensen horen een relatie en/of kinderen ook bij de belangrijke zaken in het leven. En vaak wordt de relatie en de kinderen ook als veel belangrijker gezien dan het werk. Wat zich dan ook uit in dat het voorkomen van problemen met de relatie en met de kinderen ook als veel belangrijker gezien dan het voorkomen van problemen op het werk. Iets wat minder zal spelen bij je alleenstaande vrienden. Maar tegelijk zijn er ook een hoop alleenstaande mensen die het niet-financiële gemis van een relatie of kinderen veel zwaarder vinden wegen dan wat meer of minder inkomen.

Wat je relatie betreft, je geeft aan dat je je kinderen wil meegeven om op zoek te gaan naar een partner waar ze wat meer gelijkwaardig een relatie in stappen. Maar het lijkt er op dat op het moment dat jullie de relatie aangingen, er ook bij jou nog veel meer sprake van "gelijkwaardigheid" was. Je loopt dan altijd het risico dat dit verandert, zowel door eigen keus als ongewild (ziekte). Met de attitude om op zoek te gaan naar een meer gelijkwaardige partner zou je wellicht terugkijkend op dát moment precies de zelfde keus hebben gemaakt. Omdat je op dat moment nog niet kon weten hoe het leven zich verder zou ontwikkelen.

Zelf geef ik mijn kinderen toch vooral mee dat de prioriteit ligt bij een goed leven hebben. Financiën maken dat uiteraard wel makkelijker, maar zijn zeker niet zaligmakend.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:06
...Ik merk bij mijzelf dat deze discussie toch een tikje confronterend is voor mij.
...Als ik met vrienden praat (vrijwel allemaal hoog opgeleid, veelal vrijgezel of geen kinderen)
1) comparison is the thief of joy
2) uit eerdere posts heb ik een beeld van jou van een gedreven techneut, die graag met hyperfocus zijn resultaten haalt en heel graag zijn eigen ding doet. Omdat je nu eenmaal niet met gouden paplepel bent geboren, probeer je die situatie te bereiken door de combi goed verdienen & zuinig leven. Mijn beeld is zeker niet 100% accuraat of compleet. Maar stel nu dat jij in je leven 100% jouw eigen ding had gedaan zonder inbreng van de mensen om je heen, wat had je dan allemaal nooit gedaan terwijl ze nu een gewaardeerd deel van je leven uitmaken? Jullie gezamenlijke reis heeft jou op allerhande manieren verrijkt. Ik kan je van harte Marcus Aurelius aanraden, met een veelheid aan mooie citaten (inclusief citaten die hij nooit gezegd heeft :+ ).

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Requiem19 schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:55:
@Shapeshifter Goed dat je het deelt.

Naast begrip voor je frustratie/gevoel, een opmerking van mijn kant:

[...]

Ik vermoed dat jij wellicht wat openhartiger bent dan veel vrienden in je sociale kring. Als je diep genoeg in iemands ziel kijkt, is er vaak toch wel iets wat niet helemaal lekker loopt in een relatie / huishouden / kinderen opvoeden / financiën.

Het 'probleem' met een relatie is dat - net als met investeringen ;-) - de horizon lang is. Je bewandelt samen een behoorlijk lang pad. En bijna altijd is dat pad in het begin dat je elkaar leert kennen vrij vergelijkbaar en begint een relatie vrij gelijkwaardig.

Wat er echter op zo'n lange weg kan gebeuren is dat de paden langzaam steeds verder uit elkaar gaan lopen. Bijvoorbeeld omdat de ene meer ambitie heeft, sociaal/werk-technisch slimmer is, in een sector zit die toevallig lekker gaat, beter de complexiteit aan kan van huishouden/gezin/werk.

Als die paden maar ergens wel een beetje connectie blijven houden is de basis vaak (in mijn ogen dan) er nog wel. Maar als die paden echt te ver uit elkaar gaan lopen wordt het toch vroeg of laat wel een vraag of je er zelf op lange termijn gelukkig van wordt.
Misschien, maar ik geloof ze wel als ze zeggen dat meer inkomen voor hen niet per se iets significant zou veranderen, waarbij dat bij mij zeker wel het geval zou zijn. Er is er wel een die liever een relatie zou willen, dat is waar, maar denk dat de meerderheid relatief zorgeloos is op dit moment (en dat is ze gegund hoor, daar niet van).

Ja weet je, ik ben nu 20 jaar samen met haar en ik ben nog steeds gek op haar. Het is niet per se dat onze paden echt uit elkaar zijn gegaan. Het was alleen veel leuker vroeger zonder al het gedoe met ziekte en kinderen, dat mis ik wel. Maar om nu weer opnieuw te beginnen dat zou ik echt niet zien zitten. Ik denk oprecht dat als mijn relatie nu om wat voor reden dan ook zou ophouden ik ook gewoon geen relatie meer hoef. Ook al kan het leuk zijn, de hoeveelheid moeite die erin moet is het voor mij gewoon niet meer waard. Beetje sunk cost, maar hoop er dan toch op dat zij herstelt en de kinderen zelfstandiger worden, misschien kan ik nog meer groeien in inkomen, dat er meer ruimte is voor dingen die ik graag uit een relatie zou halen. Verzorgen is niet zo mijn ding zeg maar.
Rubbergrover1 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:05:
[...]

Ik denk dat dit de belangrijkste zin is en jouw houding goed weergeeft: "Ik heb mijn werk altijd het belangrijkst gevonden denk ik". Het leven bestaat uit veel meer dan alleen werken/geld/inkomen. Nog los van dat dingen als het huishouden doen ook 'waarde' hebben, zodat je er in die zin ook een prijskaartje (of salaris) aan zou kunnen hangen. Voor veel mensen horen een relatie en/of kinderen ook bij de belangrijke zaken in het leven. En vaak wordt de relatie en de kinderen ook als veel belangrijker gezien dan het werk. Wat zich dan ook uit in dat het voorkomen van problemen met de relatie en met de kinderen ook als veel belangrijker gezien dan het voorkomen van problemen op het werk. Iets wat minder zal spelen bij je alleenstaande vrienden. Maar tegelijk zijn er ook een hoop alleenstaande mensen die het niet-financiële gemis van een relatie of kinderen veel zwaarder vinden wegen dan wat meer of minder inkomen.

Wat je relatie betreft, je geeft aan dat je je kinderen wil meegeven om op zoek te gaan naar een partner waar ze wat meer gelijkwaardig een relatie in stappen. Maar het lijkt er op dat op het moment dat jullie de relatie aangingen, er ook bij jou nog veel meer sprake van "gelijkwaardigheid" was. Je loopt dan altijd het risico dat dit verandert, zowel door eigen keus als ongewild (ziekte). Met de attitude om op zoek te gaan naar een meer gelijkwaardige partner zou je wellicht terugkijkend op dát moment precies de zelfde keus hebben gemaakt. Omdat je op dat moment nog niet kon weten hoe het leven zich verder zou ontwikkelen.

Zelf geef ik mijn kinderen toch vooral mee dat de prioriteit ligt bij een goed leven hebben. Financiën maken dat uiteraard wel makkelijker, maar zijn zeker niet zaligmakend.
Ik snap dat de meesten er zo in staan, misschien verschil ik daar dan in. Ik ben wel echt opgegroeid met het idee dat je moet werken om te kunnen leven, maar het is ook meer dan dat. Ik werk bij een interessante maatschappelijk relevante organisatie met eigenlijk alleen maar slimme gemotiveerde mensen. Tijd die ik in mijn werk stop vertaalt zich naar waardering en het gevoel dat ik iets betekend heb. Tijd die ik in mijn relatie / gezin stop vertaalt zich, op dit moment, vooral in een gevoel dat ik er vooral heel veel in moet stoppen, weinig eruit haal en iedereen alsnog ontevreden is. Werk is ook wel een beetje een vlucht in dat opzicht denk ik. Eerder dit jaar overleed mijn vader, had een goede band met hem en het was voor mij erg verdrietig, maar na 2 weken was het voor mij ook weer afgesloten en tijd om verder te gaan. Het gevoel bekruipt me dat relatie/kinderen voor mij hetzelfde is; iets waar ik verdrietig over zou zijn als het weg zou vallen, maar niet zo belangrijk dat ik er niet vrij vlot overheen zou stappen. Net zoals ik me niet zo goed kan verplaatsen in mensen die zeggen dat hun relatie voor hen het belangrijkste is, zullen zij zich niet zo goed in mij kunnen verplaatsen gok ik.

Over dat meegeven aan de kinderen, dat speelt nu nog niet zo he. De oudste is 13, die is nog niet bezig met een partner. Daarnaast was ik wel utizonderlijk vroeg (getrouwd toen ik 20 was). Het is waar dat we toen meer gelijkwaardig waren, maar de zaadjes waren al wel geplant (qua studiekeuze e.d.) Ik had met dezelfde informatie andere keuzes kunnen maken, maar dat speelde in die levensfase minder mee. Ik verwacht dat mijn kinderen ouder zullen zijn wanneer ze serieus met partners aan de slag gaan, dus dan zit je al in een andere levensfase denk ik. Sowieso push ik mijn kinderen nauwelijks, ze zullen het toch voor zichzelf moeten ontdekken. Ik zag het meer voor me als een overweging die ik mee zou kunnen geven. Voor wat een leven goed maakt moet je niet bij mij zijn, heb daar een vrij nihilistische blik op.
Highland schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:54:
[...]

1) comparison is the thief of joy
2) uit eerdere posts heb ik een beeld van jou van een gedreven techneut, die graag met hyperfocus zijn resultaten haalt en heel graag zijn eigen ding doet. Omdat je nu eenmaal niet met gouden paplepel bent geboren, probeer je die situatie te bereiken door de combi goed verdienen & zuinig leven. Mijn beeld is zeker niet 100% accuraat of compleet. Maar stel nu dat jij in je leven 100% jouw eigen ding had gedaan zonder inbreng van de mensen om je heen, wat had je dan allemaal nooit gedaan terwijl ze nu een gewaardeerd deel van je leven uitmaken? Jullie gezamenlijke reis heeft jou op allerhande manieren verrijkt. Ik kan je van harte Marcus Aurelius aanraden, met een veelheid aan mooie citaten (inclusief citaten die hij nooit gezegd heeft :+ ).
Ik heb dan ook nooit op social media gezeten, ook ziets waar ik het nut vanaf het begin al niet heb ingezien :P

Ehm, laat ik het zo zeggen, ik zou er geen moeite mee hebben om mijzelf te vermaken als ik verder met anderen weinig te maken hoefde te hebben ;) Ik denk dat mijn fundamentele uitdaging zingeving is. Ik geloof niet in een of andere supernatuurlijk doel in het leven. Dus qua filosofie lig ik misschien wel dichter bij Camus dan bij Zeno. Stoïcisme biedt best interessante inzichten, maar helpt me praktisch weinig met FO worden en ik ben nog niet bereid om alles maar te accepteren zoals het komt.

Je gedachtenexperiment voelt een beetje als een soort omgekeerde FOMO; het is natuurlijk verleidelijker om te willen nadenken over wat had ik allemaal met mijn leven kunnen doen als ik me niet druk had hoeven te maken over al deze dingen waar ik nu veel energie en tijd aan kwijt ben en weinig uit haal. De dingen waar ik anders niet mee verrijkt was zou ik niet missen denk ik; ignorance is bliss.

Voor mij is de interessantere vraag: was ik gelukkiger geweest als ik 100% de dingen had gedaan die ik had willen doen. Dat is zo'n complex gedachtenexperiment met zoveel variabelen dat het alle kanten op kan. Meestal geef ik dan na een paar minuten op en herformuleer ik hem als: wat als ik dat vanaf nu zou doen. Stel dat ik even alle voorgeschiedenis probeer te vergeten en alleen maar denk over welke kant ik nu op zou willen. Dan is FO voor mij nog steeds een belangrijke drijfveer waar ik veel voor over zou hebben. Echter telt de voorgeschiedenis wel mee, al is het maar voor zaken als alimentatie e.d. dus ook dat gedachtenexperiment is lastig zuiver uit te voeren. Voorlopig houd ik het maar bij niet te veel risico nemen op dit vlak. Sowieso is het bijna nooit effectief om op extremen beleid te maken / beslissingen te nemen en ik denk dat dit een soort extreme situatie is.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Allereerst dank je wel dat je je verhaal deelt. Ik denk dat er veel meer mensen “gevangen” zitten in een relatie dan je zou verwachten. De gevoelens die je hier beschrijft zijn volledig begrijpelijk en valide. Relaties die op jonge leeftijd beginnen, lopen vaak langzaam uit elkaar, simpelweg omdat je dan nog volop in ontwikkeling bent. Het financiële aspect speelt daarbij meestal maar een kleine rol.

Als ongevraagd advies zou ik willen meegeven dat het belangrijk is om je gevoelens met je partner te delen, maar wel op een doordachte manier, dus niet alles ongefilterd eruit gooien. Daarnaast kan het heel waardevol zijn om samen met een relatietherapeut te praten. Zo iemand kan helpen om de dynamiek tussen jullie weer in balans te brengen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Lastig om 'on-topic' te blijven, er is zo veel om op te reageren...
Ik houd het even zo on topic mogelijk en dat kan dan misschien wat 'hard' overkomen. Als je behoefte hebt om een keer te sparren over de 'zachte' kant dan stuur je maar een dm.

FO is ook niet voor iedereen weggelegd. Twee keer modaal, plus misschien nog een uitkering i.v.m. ziekte / parttime inkomsten is - zeker i.c.m. kinderen - niet de makkelijkste route. Met twee keer modaal zit je (afhankelijk wat je als bron gebruikt) op ca. € 7.500 bruto per maand. Stel je zou daarvan € 250 netto per maand opzij zetten dan is het over het algemeen wel mogelijk om een paar jaar eerder te stoppen met werken, bijv. op je 65e. Zeker als je een koophuis hebt en gewoon je hypotheek aflost. Kan je op je 50e als een god leven op Hawaï? Nee.

Als je mij had gevraagd; ik ben niet per se hoog opgeleid (HBO, geen aanvullende opleidingen), maar zit wat hoger qua loon dan jij. Ook wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, en ook zij zou bij een 50/50 verdeling van kosten wel wat meer op de kleintjes moeten letten. Mijn vrouw kan mentaal ook veel minder aan dan ik, voor haar is een paar e-mails sturen een dagtaak, ik krijg per jaar 20.000 e-mails en verstuur er 8.000 (net even gekeken). Maar dat komt ook omdat het haar werk niet is om e-mails te sturen. Die van mij ook niet per se, maar het hoort er wel bij. Maar het belangrijkste verschil tussen jou en mij: mijn vrouw is niet ziek. En daarmee, i.c.m. een hoger loon, is voor mij FO wél haalbaar.

Verder is plezier subjectief. Ik kan er ook gewoon van genieten als ik lekker heb gewerkt op een dag (los van de vraag of alles af is, want dat is toch altijd 'nee'). Dat omvat voor mij ook huishouden, daar heb ik best plezier in terwijl mijn vrouw dan verzucht dat ze het voor niets doet omdat het morgen weer moet gebeuren.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:21
Shapeshifter schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:25:
[...]

Misschien, maar ik geloof ze wel als ze zeggen dat meer inkomen voor hen niet per se iets significant zou veranderen, waarbij dat bij mij zeker wel het geval zou zijn. Er is er wel een die liever een relatie zou willen, dat is waar, maar denk dat de meerderheid relatief zorgeloos is op dit moment (en dat is ze gegund hoor, daar niet van).

Ja weet je, ik ben nu 20 jaar samen met haar en ik ben nog steeds gek op haar. Het is niet per se dat onze paden echt uit elkaar zijn gegaan. Het was alleen veel leuker vroeger zonder al het gedoe met ziekte en kinderen, dat mis ik wel. Maar om nu weer opnieuw te beginnen dat zou ik echt niet zien zitten. Ik denk oprecht dat als mijn relatie nu om wat voor reden dan ook zou ophouden ik ook gewoon geen relatie meer hoef. Ook al kan het leuk zijn, de hoeveelheid moeite die erin moet is het voor mij gewoon niet meer waard. Beetje sunk cost, maar hoop er dan toch op dat zij herstelt en de kinderen zelfstandiger worden, misschien kan ik nog meer groeien in inkomen, dat er meer ruimte is voor dingen die ik graag uit een relatie zou halen. Verzorgen is niet zo mijn ding zeg maar.

[...]

Ik snap dat de meesten er zo in staan, misschien verschil ik daar dan in. Ik ben wel echt opgegroeid met het idee dat je moet werken om te kunnen leven, maar het is ook meer dan dat. Ik werk bij een interessante maatschappelijk relevante organisatie met eigenlijk alleen maar slimme gemotiveerde mensen. Tijd die ik in mijn werk stop vertaalt zich naar waardering en het gevoel dat ik iets betekend heb. Tijd die ik in mijn relatie / gezin stop vertaalt zich, op dit moment, vooral in een gevoel dat ik er vooral heel veel in moet stoppen, weinig eruit haal en iedereen alsnog ontevreden is. Werk is ook wel een beetje een vlucht in dat opzicht denk ik. Eerder dit jaar overleed mijn vader, had een goede band met hem en het was voor mij erg verdrietig, maar na 2 weken was het voor mij ook weer afgesloten en tijd om verder te gaan. Het gevoel bekruipt me dat relatie/kinderen voor mij hetzelfde is; iets waar ik verdrietig over zou zijn als het weg zou vallen, maar niet zo belangrijk dat ik er niet vrij vlot overheen zou stappen. Net zoals ik me niet zo goed kan verplaatsen in mensen die zeggen dat hun relatie voor hen het belangrijkste is, zullen zij zich niet zo goed in mij kunnen verplaatsen gok ik.

Over dat meegeven aan de kinderen, dat speelt nu nog niet zo he. De oudste is 13, die is nog niet bezig met een partner. Daarnaast was ik wel utizonderlijk vroeg (getrouwd toen ik 20 was). Het is waar dat we toen meer gelijkwaardig waren, maar de zaadjes waren al wel geplant (qua studiekeuze e.d.) Ik had met dezelfde informatie andere keuzes kunnen maken, maar dat speelde in die levensfase minder mee. Ik verwacht dat mijn kinderen ouder zullen zijn wanneer ze serieus met partners aan de slag gaan, dus dan zit je al in een andere levensfase denk ik. Sowieso push ik mijn kinderen nauwelijks, ze zullen het toch voor zichzelf moeten ontdekken. Ik zag het meer voor me als een overweging die ik mee zou kunnen geven. Voor wat een leven goed maakt moet je niet bij mij zijn, heb daar een vrij nihilistische blik op.

[...]

Ik heb dan ook nooit op social media gezeten, ook ziets waar ik het nut vanaf het begin al niet heb ingezien :P

Ehm, laat ik het zo zeggen, ik zou er geen moeite mee hebben om mijzelf te vermaken als ik verder met anderen weinig te maken hoefde te hebben ;) Ik denk dat mijn fundamentele uitdaging zingeving is. Ik geloof niet in een of andere supernatuurlijk doel in het leven. Dus qua filosofie lig ik misschien wel dichter bij Camus dan bij Zeno. Stoïcisme biedt best interessante inzichten, maar helpt me praktisch weinig met FO worden en ik ben nog niet bereid om alles maar te accepteren zoals het komt.

Je gedachtenexperiment voelt een beetje als een soort omgekeerde FOMO; het is natuurlijk verleidelijker om te willen nadenken over wat had ik allemaal met mijn leven kunnen doen als ik me niet druk had hoeven te maken over al deze dingen waar ik nu veel energie en tijd aan kwijt ben en weinig uit haal. De dingen waar ik anders niet mee verrijkt was zou ik niet missen denk ik; ignorance is bliss.

Voor mij is de interessantere vraag: was ik gelukkiger geweest als ik 100% de dingen had gedaan die ik had willen doen. Dat is zo'n complex gedachtenexperiment met zoveel variabelen dat het alle kanten op kan. Meestal geef ik dan na een paar minuten op en herformuleer ik hem als: wat als ik dat vanaf nu zou doen. Stel dat ik even alle voorgeschiedenis probeer te vergeten en alleen maar denk over welke kant ik nu op zou willen. Dan is FO voor mij nog steeds een belangrijke drijfveer waar ik veel voor over zou hebben. Echter telt de voorgeschiedenis wel mee, al is het maar voor zaken als alimentatie e.d. dus ook dat gedachtenexperiment is lastig zuiver uit te voeren. Voorlopig houd ik het maar bij niet te veel risico nemen op dit vlak. Sowieso is het bijna nooit effectief om op extremen beleid te maken / beslissingen te nemen en ik denk dat dit een soort extreme situatie is.
Ik denk dat je een beetje 'midlife' vragen hebt (crisis is nogal een groot woord).
Het lijkt dat je jezelf de vragen stelt als : is dit het nu, en wat wil ik verder?
Het overlijden van je vader kan daar een onbewust trigger in geweest zijn, en mogelijk denk je dat het verwerkt is, maar is het nog niet zo. En de situatie met je vrouw is niet zo simpel.
Ik zou je toch aanraden om daar eens met een therapeut of een 'neutrale' partij over te praten, desnoods ook een paar sessies relatietherapie. En ja, dat kan leiden tot een scheiding... of niet ...

Het begint natuurlijk met het uitspreken van jouw plannen en na te kijken of die verenigbaar zijn met die van je vrouw. En als ze moeten gewijzigd worden, dan moet je ook zien of je daar mee kan leven..
Het zijn allemaal vragen die je zelf (met of zonder hulp) toch zal moeten beantwoorden. Ook een scheiding is een stuk verlies nemen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat je een beetje 'midlife' vragen hebt (crisis is nogal een groot woord).
Het lijkt dat je jezelf de vragen stelt als : is dit het nu, en wat wil ik verder?
Het overlijden van je vader kan daar een onbewust trigger in geweest zijn, en mogelijk denk je dat het verwerkt is, maar is het nog niet zo. En de situatie met je vrouw is niet zo simpel.
Ik zou je toch aanraden om daar eens met een therapeut of een 'neutrale' partij over te praten, desnoods ook een paar sessies relatietherapie. En ja, dat kan leiden tot een scheiding... of niet ...

Het begint natuurlijk met het uitspreken van jouw plannen en na te kijken of die verenigbaar zijn met die van je vrouw. En als ze moeten gewijzigd worden, dan moet je ook zien of je daar mee kan leven..
Het zijn allemaal vragen die je zelf (met of zonder hulp) toch zal moeten beantwoorden. Ook een scheiding is een stuk verlies nemen.
Scheiding is wel het aller laatste redmiddel en daarbij moet het alternatief natuurlijk beter zijn dan de situatie te accepteren zoals die is. Dat gevoel krijg ik niet van het bovenstaande verhaal.

• Rubbergrover1
Shapeshifter schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:25:
[...]
Voor mij is de interessantere vraag: was ik gelukkiger geweest als ik 100% de dingen had gedaan die ik had willen doen. Dat is zo'n complex gedachtenexperiment met zoveel variabelen dat het alle kanten op kan. Meestal geef ik dan na een paar minuten op en herformuleer ik hem als: wat als ik dat vanaf nu zou doen. Stel dat ik even alle voorgeschiedenis probeer te vergeten en alleen maar denk over welke kant ik nu op zou willen.
Dan is het goed om in dat experiment niet alleen de situatie van het hier en nu mee te nemen, maar ook na te denken over de toekomst.

Je zit nu volgens mij in een heel drukke en stressvolle situatie. Als ik dat zo lees, komt dat door de combinatie van werk plus huishouden plus zorg voor de kinderen plus zorg voor de partner. Dat dit allemaal op jou aankomt is iets wat sowieso voor niemand een gewenste situatie is. En dan is de gedachte heel verleidelijk dat als je die relatie en kinderen niet had gehad, de problemen er ook niet zouden zijn. Deels is dat natuurlijk zo. Maar tegelijk is het zo dat je ze ook niet zomaar uit je leven kunt verbannen. Het is dan vooral zaak om te kijken hoe je dit beter aan kunt.

Die kinderen zijn over 5 of 10 jaar een heel stuk groter en zelfstandiger, wellicht het huis uit. Dat is dus een 'zorgtaak' die wegvalt. Wat je op een gegeven moment minder negatieve energie kost, maar wat mogelijk juist een positieve draai aan je leven geeft. Als er wat meer druk van je af valt, zul je wellicht ook weer meer plezier aan je relatie kunnen beleven. Of in elk geval meer het gevoel dat het niet alleen energie vreet, maar dat het ook iets oplevert. Daarom zou ik dus niet alleen naar het nu kijken. Maar liefst wel kijken hoe je het 'nu' kunt verbeteren zonder drastische onomkeerbare stappen.

• Requiem19
Dingen kunnen ook snel veranderen overigens...

Wellicht gaat het beter met de gezondheid van de partner en verdient zij volgend jaar meer. Wellicht wissel jij komende 5 jaar 2x van baan en ga je van 2x modaal naar 3x modaal.

Wellicht zitten je kinderen nu in de eerste echt dure fase en verandert dat straks etc etc...

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Best belangrijk dat je het er eens uit kan gooien.

• Tommie12
R.van.M schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:17:
[...]

Scheiding is wel het aller laatste redmiddel en daarbij moet het alternatief natuurlijk beter zijn dan de situatie te accepteren zoals die is. Dat gevoel krijg ik niet van het bovenstaande verhaal.
Tuurlijk, maar als de liefde er niet meer is (en ik lees toch dat die niet meer in vuur en vlam staat), en meer dingen beginnen je te ergeren...
En als je kijkt naar het aantal scheidingen, dan is dat geen heel exotisch scenario.. en dat schrijf ik met bijna 35 jaar huwelijk op de teller.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:01:
[...]

Tuurlijk, maar als de liefde er niet meer is (en ik lees toch dat die niet meer in vuur en vlam staat), en meer dingen beginnen je te ergeren...
En als je kijkt naar het aantal scheidingen, dan is dat geen heel exotisch scenario.. en dat schrijf ik met bijna 35 jaar huwelijk op de teller.
Ergens eens. Maar ergens ook wel iets te snel geredeneerd. Volgens mij moet hij nog vrij veel dingen uitzoeken en bedenken. Veel mensen scheiden tegenwoordig 'zomaar', maar je even bezinnen mag best >:)

• JURIST
[...]

Uit elkaar gaan is in elk geval slecht voor FO, zeker als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd. En met jonge kinderen en gedeeld ouderschap krijg je er weinig extra tijd, maar wel extra zorgen voor terug zie ik om me heen. Ik zeg niet dat dat leidend moet zijn, je moet wel voldoende gelukkig kunnen zijn, maar ik schat in dat wat @Requiem19 zegt wel klopt: Niet veel mensen zijn openhartig, maar overal speelt wel iets en het gras lijkt elders vaak groener.
Een relatie na 20 jaar is trouwens ook heel anders dan in het begin, laat staan na 35 jaar.

• Tommie12
MiKeZZa schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:10:
[...]

Ergens eens. Maar ergens ook wel iets te snel geredeneerd. Volgens mij moet hij nog vrij veel dingen uitzoeken en bedenken. Veel mensen scheiden tegenwoordig 'zomaar', maar je even bezinnen mag best >:)
Daar ben ik het ook mee eens.
Ik schets het ook als 'worst case scenario', maar laat ons niet doen alsof het nooit gebeurt.

En ja, dat brengt je niet vooruit op het pad naar FO.

• Requiem19
Een subjectieve observatie mijnerzijds is juíst dat analytische (en soms ook introverte) mensen eerder open zijn over dit soort dingen dan de outgoing extraverte praatjesmakers.

In groepsverband nu een paar keer dit patroon gezien. Vooral de extraverte praatjesmakers zijn goed in het gevoel geven dat hun leven (en financiën) allemaal lekker lekker gaan, terwijl de wat rustigere / beschouwende / analytische mensen eerder de - geanalyseerde - problemen delen.

Als je echt doorprikt zijn er - mijn bubbel, mijn ervaring - in veel gezinnen met (jonge?) kinderen wel struggles over geld, maar vooral over de verdeling van de lasten/tijd die nodig is om zo'n operatie draaiend te houden.

Ik zou mezelf vooral niet teveel spiegelen aan anderen...

• Rubbergrover1
[...]

Nou, als je gaat trouwen, dan beloof je trouw te blijven "in goede en kwade dagen, in armoede en rijkdom, in ziekte en gezondheid." Er lijken hier wel wat kinken in die kabel gekomen te zijn, maar dat gaat volgens mij nu juist ook om de situaties die in die trouwbelofte zo expliciet benoemd worden. En die worden natuurlijk niet voor niets zo benoemd, juist omdat dat momenten zijn waarom je aan die trouw gaat twijfelen.

Niet moralistisch bedoeld, maar wel om aan te geven dat het niet 'uniek' is dat je in moeilijke tijden gaat twijfelen. Maar dat er nog wel een groot verschil zit tussen er aan twijfelen en er dan maar de brui aan geven.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

R.van.M schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:52:
[...]

Allereerst dank je wel dat je je verhaal deelt. Ik denk dat er veel meer mensen “gevangen” zitten in een relatie dan je zou verwachten. De gevoelens die je hier beschrijft zijn volledig begrijpelijk en valide. Relaties die op jonge leeftijd beginnen, lopen vaak langzaam uit elkaar, simpelweg omdat je dan nog volop in ontwikkeling bent. Het financiële aspect speelt daarbij meestal maar een kleine rol.

Als ongevraagd advies zou ik willen meegeven dat het belangrijk is om je gevoelens met je partner te delen, maar wel op een doordachte manier, dus niet alles ongefilterd eruit gooien. Daarnaast kan het heel waardevol zijn om samen met een relatietherapeut te praten. Zo iemand kan helpen om de dynamiek tussen jullie weer in balans te brengen.
Het is soms lastig om een goed moment te vinden, maar we hebben het er zeker over. Het overkomt haar natuurlijk ook, maar het effect op de mensen om haar heen is niet iets wat we negeren. Relatietherapeut hebben we wel eens overwogen. Op dit moment hebben we daar beiden niet per se behoefte aan. Zij gaat naar een psycholoog en ik ben een keer mee geweest. Het is geen situatie waarin we slaande ruzie met elkaar hebben ofzo, het is vooral zoeken naar praktische ontlasting en mentale steun denk ik.
Tehh schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:58:
[...]

Lastig om 'on-topic' te blijven, er is zo veel om op te reageren...
Ik houd het even zo on topic mogelijk en dat kan dan misschien wat 'hard' overkomen. Als je behoefte hebt om een keer te sparren over de 'zachte' kant dan stuur je maar een dm.

FO is ook niet voor iedereen weggelegd. Twee keer modaal, plus misschien nog een uitkering i.v.m. ziekte / parttime inkomsten is - zeker i.c.m. kinderen - niet de makkelijkste route. Met twee keer modaal zit je (afhankelijk wat je als bron gebruikt) op ca. € 7.500 bruto per maand. Stel je zou daarvan € 250 netto per maand opzij zetten dan is het over het algemeen wel mogelijk om een paar jaar eerder te stoppen met werken, bijv. op je 65e. Zeker als je een koophuis hebt en gewoon je hypotheek aflost. Kan je op je 50e als een god leven op Hawaï? Nee.

Als je mij had gevraagd; ik ben niet per se hoog opgeleid (HBO, geen aanvullende opleidingen), maar zit wat hoger qua loon dan jij. Ook wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, en ook zij zou bij een 50/50 verdeling van kosten wel wat meer op de kleintjes moeten letten. Mijn vrouw kan mentaal ook veel minder aan dan ik, voor haar is een paar e-mails sturen een dagtaak, ik krijg per jaar 20.000 e-mails en verstuur er 8.000 (net even gekeken). Maar dat komt ook omdat het haar werk niet is om e-mails te sturen. Die van mij ook niet per se, maar het hoort er wel bij. Maar het belangrijkste verschil tussen jou en mij: mijn vrouw is niet ziek. En daarmee, i.c.m. een hoger loon, is voor mij FO wél haalbaar.

Verder is plezier subjectief. Ik kan er ook gewoon van genieten als ik lekker heb gewerkt op een dag (los van de vraag of alles af is, want dat is toch altijd 'nee'). Dat omvat voor mij ook huishouden, daar heb ik best plezier in terwijl mijn vrouw dan verzucht dat ze het voor niets doet omdat het morgen weer moet gebeuren.
Nee, nou, ergens komt daar ook een lichte frustratie boven drijven denk ik. Ik dacht altijd dat het van mijn salaris wel ging lukken om FO te worden, maar ik ben er dus inmiddels achter dat, met drie kinderen, twee keer modaal dus eigenlijk maar weinig voorstelt (dit is eerder al eens besproken in dit topic). Momenteel beleg ik 500 euro/maand, maar heb geregeld dat er net te weinig geld op de rekening staat en ik kunstgrepen uit moet halen om niet weer beleggingen te hoeven verzilveren. Irritant. Qua plezier merk ik dat ik me erg bewust ben van wat er allemaal nog moet gebeuren en ik niet echt kan ontspannen als er nog te veel kritische dingen open staan. Op mijn werk zijn er eigenlijk te veel dingen kritisch en thuis de laatste tijd ook. Dan kom ik aan dat ontspannen dus niet echt meer toe (ja, een luisterboek in de auto en een aflevering van een serie 's avonds, maar vroeger had ik echt tijd voor projectjes en dat soort dingen).
Tommie12 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:12:
[...]

Ik snap wel dat het die indruk wekt. Echter stel ik me toch andere vragen denk ik. Het is mij duidelijk dat ik dit niet leuk vind, maar de vraag is meer of ik er nog toekomstperspectief in zie. Een tijdje afzien hoort er soms bij, maar dit gaat naar ordegrootte jaren en het staat me tegen dat FO steeds meer onbereikbaar lijkt te worden (sowieso het verzamelen, maar ook de kant die de politiek op gaat). Dat maakt me cynisch.

Ik denk eerlijk gezegd dat het met het overlijden niet te maken heeft, want het speelt al langer, het wordt alleen geleidelijk steeds heftiger. Heb eens via mijn werk drie gratis sessies gehad met een therapeut, maar dat vond ik toch tegenvallen. Vooral veel platitudes en weinig nieuwe informatie. Ik weet wat mijn opties zijn en daarin volg ik een bepaald pad, maar zoals eerder gezegd ben ik niet stoïcijns genoeg om het dan maar leuk te vinden dat het zo gaat :P
Rubbergrover1 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:22:
[...]

Dan is het goed om in dat experiment niet alleen de situatie van het hier en nu mee te nemen, maar ook na te denken over de toekomst.

Je zit nu volgens mij in een heel drukke en stressvolle situatie. Als ik dat zo lees, komt dat door de combinatie van werk plus huishouden plus zorg voor de kinderen plus zorg voor de partner. Dat dit allemaal op jou aankomt is iets wat sowieso voor niemand een gewenste situatie is. En dan is de gedachte heel verleidelijk dat als je die relatie en kinderen niet had gehad, de problemen er ook niet zouden zijn. Deels is dat natuurlijk zo. Maar tegelijk is het zo dat je ze ook niet zomaar uit je leven kunt verbannen. Het is dan vooral zaak om te kijken hoe je dit beter aan kunt.

Die kinderen zijn over 5 of 10 jaar een heel stuk groter en zelfstandiger, wellicht het huis uit. Dat is dus een 'zorgtaak' die wegvalt. Wat je op een gegeven moment minder negatieve energie kost, maar wat mogelijk juist een positieve draai aan je leven geeft. Als er wat meer druk van je af valt, zul je wellicht ook weer meer plezier aan je relatie kunnen beleven. Of in elk geval meer het gevoel dat het niet alleen energie vreet, maar dat het ook iets oplevert. Daarom zou ik dus niet alleen naar het nu kijken. Maar liefst wel kijken hoe je het 'nu' kunt verbeteren zonder drastische onomkeerbare stappen.
Tja ik weet inmiddels bijna niet meer beter, volgens mij snapt niemand meer waarom ik nog overeind sta :P Het is vooral dat het gewoon niet leuk is en ik het niet erg zou vinden dat er af en toe eens wat mee zit in plaats van tegenslag na tegenslag.

Onze kinderen zijn helaas ook allemaal een beetje bijzonder, dus ik hoop dat we ze rond adolescentie zelfstandig genoeg hebben gekregen, maar op dit moment vraagt dat veel. Juist de potentie dat er nog wel wat in het vat zit gecombineerd met een verantwoordelijkheidsgevoel en een klein beetje de "belofte" van voor- en tegenspoed weerhoud me ervan om drastische beslissingen te nemen. Bovendien werd ook al aangehaald dat scheiden sowieso financiële zelfmoord is. Zoals ik al eerder zei, als ik een hoger inkomen had gehad, of FO was geweest had ik er beter mee kunnen dealen, bijvoorbeeld door huishoudelijke hulp in te huren etc. Helaas zijn we op dit moment afhankelijk van de gemeente en die geeft geen thuis. Op school zweeft er een team van 12+ mensen om onze kinderen heen en nog steeds balanceert er een op de rand van weggestuurd worden en de ander op thuiszitter worden. Die professionals kunnen leuk praten allemaal, maar eigenlijk wat wij nodig hebben zijn handjes en daar is... geen geld voor...
[...]

Haha, nou die liefde is er nog wel hoor. Alleen ben ik zo'n gek persoon die tegelijkertijd kan zeggen dat hij gek op iemand is, maar als het te ingewikkeld, te vermoeiend of te duur wordt het de moeite niet waard is. Of dat nou cognitieve dissonantie is moet je zelf maar invullen.

• Requiem19
Met 2x modaal en 3 kinderen (en een vrouw die (tijdelijk?) niet werkt en geen / minder inkomsten ontvangt (?)), is het ook wel optimistisch gedacht dat er een duidelijk FO pad zou zijn. (weet ook niet wat je partner nu ontvangt voor salaris?)

Is niet leuk om te horen wellicht, maar onrealistische verwachtingen lopen doorgaans uit op teleurstellingen.

• rube
@Shapeshifter ik herinner me je ook van je eerdere berichten en ik vind het dapper om je zo uit te spreken. Ik heb allerlei dingen geschreven en steeds weer weggehaald omdat ik denk dat je het meeste zelf ook wel weet of al over nagedacht hebt. Ik wil je in ieder geval aanmoedigen om stappen te (blijven) ondernemen om weer of blijvend voldoende geluk uit het leven te halen.

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:02
Requiem19 schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:20:
Met 2x modaal en 3 kinderen (en een vrouw die (tijdelijk?) niet werkt en geen / minder inkomsten ontvangt (?)), is het ook wel optimistisch gedacht dat er een duidelijk FO pad zou zijn. (weet ook niet wat je partner nu ontvangt voor salaris?)

Is niet leuk om te horen wellicht, maar onrealistische verwachtingen lopen doorgaans uit op teleurstellingen.
En daarnaast kan het ook zo zijn dat bepaalde uitgaven (misschien een schoonmaker, wat klussen uitbesteden of iets in die richting) nu dusdanig veel tijd/ontzorging opleveren dat het daarom waard is om de FO-ambities voorlopig terzijde te schuiven.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:14
PlasticPimple schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:07:
[...]

En daarnaast kan het ook zo zijn dat bepaalde uitgaven (misschien een schoonmaker, wat klussen uitbesteden of iets in die richting) nu dusdanig veel tijd/ontzorging opleveren dat het daarom waard is om de FO-ambities voorlopig terzijde te schuiven.
Of andersom, misschien is het goed om tijdelijk juist wat minder te gaan werken. Dan kun je wat meer bezig met hobbies, projectjes en misschien wel uitjes met het gezin.
Zit zelf ook in een situatie met een zieke vrouw en een kind van 4, dat kost bij vlagen inderdaad ontzettend veel energie.

Minder werken helpt FO natuurlijk ook niet, maar wat is het doel precies en moet je daar nu zo onder lijden? Misschien is een paar jaartjes al voldoende, al doe ik het zelf inmiddels al 4 jaar 32 uur en zou niet meer terug willen, dat risico loop je wel ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shapeshifter schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:02:
[...]

Het is soms lastig om een goed moment te vinden, maar we hebben het er zeker over. Het overkomt haar natuurlijk ook, maar het effect op de mensen om haar heen is niet iets wat we negeren. Relatietherapeut hebben we wel eens overwogen. Op dit moment hebben we daar beiden niet per se behoefte aan. Zij gaat naar een psycholoog en ik ben een keer mee geweest. Het is geen situatie waarin we slaande ruzie met elkaar hebben ofzo, het is vooral zoeken naar praktische ontlasting en mentale steun denk ik.

[...]

Nee, nou, ergens komt daar ook een lichte frustratie boven drijven denk ik. Ik dacht altijd dat het van mijn salaris wel ging lukken om FO te worden, maar ik ben er dus inmiddels achter dat, met drie kinderen, twee keer modaal dus eigenlijk maar weinig voorstelt (dit is eerder al eens besproken in dit topic). Momenteel beleg ik 500 euro/maand, maar heb geregeld dat er net te weinig geld op de rekening staat en ik kunstgrepen uit moet halen om niet weer beleggingen te hoeven verzilveren. Irritant. Qua plezier merk ik dat ik me erg bewust ben van wat er allemaal nog moet gebeuren en ik niet echt kan ontspannen als er nog te veel kritische dingen open staan. Op mijn werk zijn er eigenlijk te veel dingen kritisch en thuis de laatste tijd ook. Dan kom ik aan dat ontspannen dus niet echt meer toe (ja, een luisterboek in de auto en een aflevering van een serie 's avonds, maar vroeger had ik echt tijd voor projectjes en dat soort dingen).

[...]

Ik snap wel dat het die indruk wekt. Echter stel ik me toch andere vragen denk ik. Het is mij duidelijk dat ik dit niet leuk vind, maar de vraag is meer of ik er nog toekomstperspectief in zie. Een tijdje afzien hoort er soms bij, maar dit gaat naar ordegrootte jaren en het staat me tegen dat FO steeds meer onbereikbaar lijkt te worden (sowieso het verzamelen, maar ook de kant die de politiek op gaat). Dat maakt me cynisch.

Ik denk eerlijk gezegd dat het met het overlijden niet te maken heeft, want het speelt al langer, het wordt alleen geleidelijk steeds heftiger. Heb eens via mijn werk drie gratis sessies gehad met een therapeut, maar dat vond ik toch tegenvallen. Vooral veel platitudes en weinig nieuwe informatie. Ik weet wat mijn opties zijn en daarin volg ik een bepaald pad, maar zoals eerder gezegd ben ik niet stoïcijns genoeg om het dan maar leuk te vinden dat het zo gaat :P

[...]

Tja ik weet inmiddels bijna niet meer beter, volgens mij snapt niemand meer waarom ik nog overeind sta :P Het is vooral dat het gewoon niet leuk is en ik het niet erg zou vinden dat er af en toe eens wat mee zit in plaats van tegenslag na tegenslag.

Onze kinderen zijn helaas ook allemaal een beetje bijzonder, dus ik hoop dat we ze rond adolescentie zelfstandig genoeg hebben gekregen, maar op dit moment vraagt dat veel. Juist de potentie dat er nog wel wat in het vat zit gecombineerd met een verantwoordelijkheidsgevoel en een klein beetje de "belofte" van voor- en tegenspoed weerhoud me ervan om drastische beslissingen te nemen. Bovendien werd ook al aangehaald dat scheiden sowieso financiële zelfmoord is. Zoals ik al eerder zei, als ik een hoger inkomen had gehad, of FO was geweest had ik er beter mee kunnen dealen, bijvoorbeeld door huishoudelijke hulp in te huren etc. Helaas zijn we op dit moment afhankelijk van de gemeente en die geeft geen thuis. Op school zweeft er een team van 12+ mensen om onze kinderen heen en nog steeds balanceert er een op de rand van weggestuurd worden en de ander op thuiszitter worden. Die professionals kunnen leuk praten allemaal, maar eigenlijk wat wij nodig hebben zijn handjes en daar is... geen geld voor...

[...]

Haha, nou die liefde is er nog wel hoor. Alleen ben ik zo'n gek persoon die tegelijkertijd kan zeggen dat hij gek op iemand is, maar als het te ingewikkeld, te vermoeiend of te duur wordt het de moeite niet waard is. Of dat nou cognitieve dissonantie is moet je zelf maar invullen.
Jij doet nu net of FO de norm is, al dan niet op basis van dit topic. In werkelijkheid is het voor de meeste mensen helemaal niet weggelegd, niet iedereen heeft voldoende inkomen/vermogen of kan de uitgaven beperken waardoor per saldo voldoende overblijft.

2x modaal gezinsinkomen en 3 jonge kinderen is helaas geen vetpot, ondanks dat je inkomen redelijk hoog is, de kosten zijn dat ook.
Het zou prettig zijn als je partner vroeg of laat weer kan werken, dat gaat op de lange termijn een verschil maken. Eventueel kun jij dan een paar uur minder werken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Rubbergrover1
mitsumark schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:45:
[...]

Of andersom, misschien is het goed om tijdelijk juist wat minder te gaan werken. Dan kun je wat meer bezig met hobbies, projectjes en misschien wel uitjes met het gezin.
Mee eens. Het klinkt op het eerste gezicht l als een rationeel, objectiverend verhaal, maar tussen de regels die hoe ik toch flinke alarmbellen. Niet zozeer vanuit de financiële kant, maar eerder aan de kant van gebrek aan rust of momenten voor jezelf. Dat kan funest zijn. Lijkt me daarom heel verstandig om te kijken of je korter zou kunnen werken of wellicht iets van deeltijd (onbetaald) zorgverlof zou kunnen krijgen.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 22:45
Shapeshifter schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:02:
Ik dacht altijd dat het van mijn salaris wel ging lukken om FO te worden, maar ik ben er dus inmiddels achter dat, met drie kinderen, twee keer modaal dus eigenlijk maar weinig voorstelt (dit is eerder al eens besproken in dit topic).
Even los van de rest. Is het probleem in deze natuurlijk dat 2x modaal, eigenlijk zo'n beetje het modaal is voor een gezin. Gemiddeld genomen wordt er in een gezin zo'n 1.6 ~ 1.8 FTE gewerkt. Gemiddeld genomen tegen een per persoon, modaal inkomen. Met 2x modaal. Steek je hier dus nauwelijks bovenuit. Mogelijk dat je vrouw nog iets aan eigen inkomsten kent, maar mogelijk ook niet. En zeker in dat laatste geval, is 2x modaal zoveel dus niet.

Ook is drie kinderen daarbij financieel gezien natuurlijk nogal een aanslag. Waarbij financieel gezien de stap naar het 1e kind een grote is, valt dat met nummer 2 mee. Nummer drie daarentegen betekend toch vaak weer bovengemiddelde investeringen. Een snel duurder segment auto. Impact op overnachtingskosten rondom vakanties. Zelfs het huis waarin je woont is in de praktijk vaak al snel bovengemiddeld, want wil je kinderen geen kamer laten delen, zit je al snel aan een zoektocht naar een woning met 4 slaapkamers en daarmee in een duurder segment.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:41:
Ik lees vaak genoeg, ook in dit topic, van mensen die "voor zichzelf" sparen voor FIRE, terwijl de partner dat niet doet. Dat vind ik wel een interessante situatie, waarbij ik mij dus oprecht afvraag hoe ze dat dan voor "later" in gedachten hebben.
Alhier eigenlijk al vanaf vrij vroeg alles op één hoop. Niet alleen voorkomt het in mijn optiek een hoop gezeur. Het zou om eerlijk te zijn anderszins ook echt gewoon niet houdbaar zijn. Wij zijn inmiddels al bijna 20 jaar samen. Ik was 18 en zij 16 toen we elkaar leerde kennen. Op dat moment was alles ook nog gewoon redelijk equal. Ik moest nog ingeloot worden. Zij zat in een soort VWO equivalent in Zweden.

Fast forward, heb ik mijn opleiding geneeskunde afgerond in Nederland. Zij een opleiding grafische vormgeving in Zweden. Financieel gezien, beide eigenlijk op dit moment nog altijd op redelijk gelijke voet. En hierna voor gekozen om in Nederland samen te gaan wonen. Werk vinden voor mij eenvoudiger dan voor haar. Omwille van carrière aan mijn kant, het meermaals noodzakelijk is ruime afstanden binnen Nederland te verhuizen. Waarbij het verschil in inkomen tussen ons, verder en verder oploopt.

Uiteindelijk op moment dat er een eerste kind was, BSO een dusdanige inkomsten hap betekende dat dit nagenoeg de hoogte van haar inkomen nivelleerde. Minder werken aan mijn kant, was financieel gezien al weinig zinnig op dat moment. Daarnaast, werkte zij al parttime, en wilde eigenlijk gewoon zelf thuis zijn voor de opvoeding. Dus stoppen was voor haar eigenlijk win-win.

Op dit moment is het huishouden daarmee dan ook eigenlijk vrij traditioneel. Ik ben voltijd kostwinnaar. Zij zorgt voor de kids en het huishouden. En daarmee dragen we samen gelijkwaardig bij. Ik werk aan vermogens opbouw. En in zekere zin is zij al FIRE. Weer gaan werken aan haar kant, zou ook weinig anders dan een soort barista FIRE setting zijn.

Buiten het feit om dat eigenlijk vrij snel alles gewoon op de grote hoop gegooid is, is zonder twijfel het actuele verzamelinkomen ook echt niet mogelijk geweest op moment dat we ons star vast gehouden zouden hebben aan een mijn geld, haar geld constructie. Omwille van mijn carrière mogelijkheden verhuizen naar de andere kant van het land, tot meermaals aan toe, was dan natuurlijk onbegonnen werk.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Ik snap dat FO niet voor iedereen weggelegd is. Desalniettemin sluit het goed aan bij mijn mindset en wil ik toch graag die stip op de horizon hebben. Ik denk dat er aan de inkomenskant nog wel wat te halen valt op termijn. Het is een valide punt dat ik er voor zou kunnen kiezen om mijn huidige FO opbouw en pot in zou kunnen zetten voor ontlasting, maar ik merk toch weerstand bij mijzelf. Ik heb voor mijn gevoel al veel opgeofferd voor de mensen om mij heen, dit is zo'n beetje het laatste wat nog echt van mij is, wat ik belangrijk vind en wat tot op zekere hoogte ook motiveert. Ik denk niet dat ik bereid ben om dat op te geven, dan is het leven maar wat minder leuk. Minder werken zie ik ook niet zitten, daar heb ik gewoon de financiële ruimte niet voor.

• superkoex9
mitsumark schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:45:
[...]

Zit zelf ook in een situatie met een zieke vrouw en een kind van 4, dat kost bij vlagen inderdaad ontzettend veel energie.

Minder werken helpt FO natuurlijk ook niet, maar wat is het doel precies en moet je daar nu zo onder lijden? Misschien is een paar jaartjes al voldoende, al doe ik het zelf inmiddels al 4 jaar 32 uur en zou niet meer terug willen, dat risico loop je wel ;)
+1
@Shapeshifter bedenk goed wat je doel is met FO.
Ik lees hier best vaak: tijd voor leuke dingen/jezelf (of dat voor jou ook zo is weet ik niet). Als je die tijd nu tekort komt, waarom dan toch stug vasthouden aan FO terwijl je de tijd nu ook lijkt alsof je de tijd hard nodig hebt?
Zelf ben ik er van overtuigd dat goed voor jezelf zorgen, op de lange termijn, altijd voordeliger is. Zowel fysiek als mentaal als financieel.
Voor mij staat stug doorgaan met FIRE/FO terwijl mijn prioriteiten ergens anders liggen haaks op het doel: onafhankelijkheid. Door jezelf afhankelijk te maken van FIRE/FO verplaats je de afhankelijkheid.
Ook hier ooit terug gegaan naar 32 uur ivm kinderen. Al wel bedacht dat ik nooit meer de stap terug ga maken naar 36/40 uur als het niet echt noodzakelijk is.

Daarnaast eens met @psychodude:
Jullie gezinsinkomen is grofweg modaal maar jullie hebben wel 3 kinderen waarmee de kosten hoger zijn dan gemiddeld/modaal. FO is dan niet onmogelijk maar vergt wel zeer stevige keuzes in je levensstijl en een lange adem denk ik.

edit: goede timing :+
Pagina: 1 ... 301 ... 305 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.