Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:16
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Ik kwam het vanochtend tegen in het Parool: https://www.parool.nl/ps/...je-dat-aanpakt~b14adef76/

Als ik het een beetje goed begrijp, is het idee dat je plan niet is om vanaf dag 1 hard te werken zodat je eerder kunt stoppen met werk, maar gedurende je werkzame leven regelmatig een lange break te nemen. Een sabbatical dus, alleen heeft sabbatical de connotatie dat je het 1x doet, terwijl FIRO meer is dat je het om de paar jaar doet.

Idee erachter is dat je in je werkzame leven doorgaans het meest gezond bent, de meeste energie hebt en nog het meeste kan doen.

Tegelijkertijd heeft FIRO in zich dat 'werk ook zingeving geeft' en dat vroeger stoppen ervoor zorgt dat een stukje zingeving in je leven verdwijnt. Dus vinden ze het logischer om wel gewoon door te werken, maar tijdens je werkzame leven regelmatig een half jaar vrij te nemen.
Toen ik net afgestudeerd was leek me het ook ideaal om periodes van werken af te wisselen met niet werk. Ik zag er toen al tegenop om 40 jaar het grootste deel van de tijd met werk bezig te zijn en voor andere dingen in het leven te weinig tijd over te houden.
Het zou mooi zijn om de gebeitelde standaard school - werken - pensioen flexibeler te kunnen inrichten, om ook in andere levensfases met andere energie vrij te kunnen zijn of te kunnen studeren. Met de verhoging van de pensioenleeftijd en de toenemende arbeidsparticipatie zou daar meer ruimte voor kunnen komen. Maar zo werkt de maatschappij en het bedrijfsleven (cultureel en praktisch) helaas niet en de levensloopregeling die daar ooit enigszins op inspeelde in NL werd weer vrij snel afgeschaft. In veel organisaties kan je nog steeds wel met sabbatical, maar dan bijvoorbeeld één keer in de vijf jaar.
Als je kinderen hebt is er meer verlof mogelijk, maar om echt voor jezelf te kiezen en langere periodes verlof te nemen moet je lef hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:33
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Je bekijkt het nog teveel vanuit de oude FIRE gedachte;

Het doel is niet 100% financieel onafhankelijk te zijn, maar om financieel zo onafhankelijk te zijn dat je iederee paar jaar 6 maanden vrij kunt nemen.

Daar is dan ook minder geld voor nodig uiteraard, zeker als je het combineert met gewoon doorwerken tot AOW leeftijd.
Maar dat is dus mijn punt. Dat heeft helemaal niets te maken met "financieel onafhankelijk", maar simpelweg met het opbouwen van een spaarpotje. Net als dat je een spaarpot kunt opbouwen om om de paar jaar een andere auto te kunnen kopen, kun je ook een spaarpot opbouwen om om de paar jaar een half jaar vrij te nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Maar dat is dus mijn punt. Dat heeft helemaal niets te maken met "financieel onafhankelijk", maar simpelweg met het opbouwen van een spaarpotje. Net als dat je een spaarpot kunt opbouwen om om de paar jaar een andere auto te kunnen kopen, kun je ook een spaarpot opbouwen om om de paar jaar een half jaar vrij te nemen.
Als jij zonder zorgen om de paar jaar 6 maanden onbetaald verlof kunt nemen is dat ook een vorm van financiële onafhankelijkheid vind ik.

Maar zonde dat het nu zo'n semantische discussie wordt. Als jij het beestje een andere naam wilt geven is dat ook prima. Ik denk dat het interessanter is om over het concept na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
JEightyFive schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:47:
Het idee is leuk en ik snap het, want inderdaad, je moet nog maar zien of je het redt en in wat voor toestand, maar vooral wanneer je jong bent en/of geen kinderen hebt.
Het verhaal wat ik had gelezen was als ik het goed herinner van iemand die jong een toko had opgericht en verkocht. Dat zijn natuurlijk wel weer de zeldzame succesverhalen en werkgevers die er iedere paar jaar aan meewerken zijn eerder uitzondering dan regel. Een keer kan eigenlijk overal wel geregeld worden.

De oudste hier gaat naar de basisschool, ze zien me iedere paar jaar aankomen met de boodschap dat hij een half jaar weg is. De jongste zit nog op de opvang dus dat is makkelijker te regelen maar die gaat vroeg of laat ook naar school.
Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om geen leerplicht meer te hebben of zichzelf een half jaar alleen te redden ben ik ook wel hard op weg naar FIRE denk (hoop) ik :P

Overigens werk ik 32 uur per week dus ik doe in mindere mate al aan FIRO. Iedere week 3 dagen weekend :+
Je hoeft natuurlijk niet per se ieder half jaar een of andere grote reis te maken. Je zou ook gewoon een half jaar in je eigen huis in Nederland kunnen blijven en iets totaal anders gaan doen. Bijv trainen voor een Iron Man als je dat leuk vindt, of leren pianospelen. Een grote schuur naast je huis bouwen. Een moestuin beginnen. 30 boeken lezen.

Naja, zijn maar wat ideetjes :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:01
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Als jij zonder zorgen om de paar jaar 6 maanden onbetaald verlof kunt nemen is dat ook een vorm van financiële onafhankelijkheid vind ik.

Maar zonde dat het nu zo'n semantische discussie wordt. Als jij het beestje een andere naam wilt geven is dat ook prima. Ik denk dat het interessanter is om over het concept na te denken.
En het een sluit het andere ook niet uit. Als je eenmaal goed op weg ben richting FIRE, kun je rustig af en toe een half jaartje er tussenuit.

Het eerste stukje van de vermogensopbouw is het lastigste, als je daar eenmaal doorheen bent lijkt het bijna vanzelf te gaan.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Het is zeker interessant om na te denken over het concept van om de paar jaar een sabbatical te nemen. Maar koppel er dan geen term aan die eigenlijk nergens op slaat ;) .

Ik ben het op een wat hoger niveau wel eens met de gedachte dat je niet in de situatie zou moeten zitten dat je leven bestaat uit werken tot aan je pensioen of uit nog meer werken zodat je misschien eerder met pensioen zou kunnen. Dan schiet het zijn doel voorbij. Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de reizen, die je altijd al zou willen maken, niet uit te stellen. Wat je in de vorm kan gieten dat je extra vakantiedagen koopt, maar wat ook kan betekenen dat er af en toe een sabbatical tussendoor komt. Je kunt er ook voor kiezen om een halfjaar in retraite te gaan. Of wat dan ook. Maar je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld 4 dagen te gaan werken in plaats van 5, zodat je meer tijd én meer energie hebt om elke week in leuke dingen te stoppen. Variërend van een lange afstand wandelpad lopen tot een triathlon lopen of aquarellen of meubelmaken of een lading boeken lezen (of schrijven). Wat je maar wil.

Het lijkt mij vooral belangrijk dat je je leven inricht op de manier die bij jou 'past'. Zodat het leven niet aan je voorbij gaat voor je er erg in hebt. En een van de manieren waarop dat kan is door om de paar jaar een sabbatical te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:10
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet per se ieder half jaar een of andere grote reis te maken. Je zou ook gewoon een half jaar in je eigen huis in Nederland kunnen blijven en iets totaal anders gaan doen. Bijv trainen voor een Iron Man als je dat leuk vindt, of leren pianospelen. Een grote schuur naast je huis bouwen. Een moestuin beginnen. 30 boeken lezen.

Naja, zijn maar wat ideetjes :).
Klopt, al ben ik benieuwd hoeveel mensen dan toch niet stiekem weer dingen voor werk gaan doen omdat ze toch thuis zijn en niet anders gewend zijn. Ik ken er genoeg die zelfs tijdens vakanties hun werk niet los kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JEightyFive schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Klopt, al ben ik benieuwd hoeveel mensen dan toch niet stiekem weer dingen voor werk gaan doen omdat ze toch thuis zijn en niet anders gewend zijn. Ik ken er genoeg die zelfs tijdens vakanties hun werk niet los kunnen laten.
En ik denk dat een hoop van dit soort hobbies juist geen activiteiten zijn die je continu doet. Maar die je vaak prima (of beter) kunt combineren met een betaalde baan. Dan is de keus voor deeltijd in plaats van voltijd gaan werken een logischer keus dan een paar maanden vol richten op de hobby en daarna weer vol aan de bak met de betaalde baan.

Overigens vind ik het wel verstandig om de keus voor je werk te laten passen bij de hobbies die je wil uitoefenen. Als een baan 40 uur of meer vergt en je daarnaast nauwelijks tijd hebt voor je hobbies, dan kun je je afvragen of die baan wel bij je past

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Je bekijkt het nog teveel vanuit de oude FIRE gedachte;

Het doel is niet 100% financieel onafhankelijk te zijn, maar om financieel zo onafhankelijk te zijn dat je iederee paar jaar 6 maanden vrij kunt nemen.

Daar is dan ook minder geld voor nodig uiteraard, zeker als je het combineert met gewoon doorwerken tot AOW leeftijd.

En in het artikel wordt ook goed uitgelegd dat het helemaal niet duur hoeft te zijn - voor 1000 euro p/m kun je 6 maanden rondreizen op sommige plekken op deze planeet. Ik had zelf in 2018 een budget van ong 1500 euro p/m voor 7 maanden en dat was relatief luxe in veel landen.

Het is een heel andere insteek dan FIRE imo. Maar zodra je een gezin hebt is het wel iets anders, al kun je daar ook creatief mee zijn.
Voor 1000eur per maand slaap je toch vooral in hostels en eet je bij straattentjes, uiteraard voor 1 persoon. Leuk als je 20 bent maar niet iets wat denk ik wil doen als je 40+ bent. Prijzen zijn na covid echt overal enorm gestegen en denk dat je nu echt een heel andere ervaring zult hebben, zeker als je een prive-kamer zou willen en in restaurants gaat eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
R.van.M schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Voor 1000eur per maand slaap je toch vooral in hostels en eet je bij straattentjes, uiteraard voor 1 persoon. Leuk als je 20 bent maar niet iets wat denk ik wil doen als je 40+ bent. Prijzen zijn na covid echt overal enorm gestegen en denk dat je nu echt een heel andere ervaring zult hebben, zeker als je een prive-kamer zou willen en in restaurants gaat eten.
Alles valt en staat met waar de locatie. Ik denk niet dat je daar zoiets generieks over kunt zeggen. Als je budget wilt reizen, zul je ook een budget land moeten uitkiezen.

Met een trip door de US ben je binnen een een paar dagen wel door je 1000 usd dollar budget heen. Ga je naar wat avontuurlijkere landen dan kan dat nog steeds wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Alles valt en staat met waar de locatie. Ik denk niet dat je daar zoiets generieks over kunt zeggen. Als je budget wilt reizen, zul je ook een budget land moeten uitkiezen.

Met een trip door de US ben je binnen een een paar dagen wel door je 1000 usd dollar budget heen. Ga je naar wat avontuurlijkere landen dan kan dat nog steeds wel.
Zelfs in Azie is 1000eur krap tegenwoordig. Ik denk niet dat dit soort landen nog bestaan waarmee je voor 1000eur prive kamer en in een restaurant kan eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:03
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, even snelle check bij ChatGPT geeft toch al snel een budget van 30 euro per dag voor een vrij goedkope stad als Bangkok. Dan zit je dus in een dorm room en kun je wat lokale dingen doen. Maar reizen naar andere plekken zit er vaak niet bij en verhogen vaak het budget. Verhoog je de eis naar een privé kamer en wat meer reizen tussen plekken zal er al wel snel 15-20 euro per dag bij moeten en dan zit je wel echt aan de onderkant van de kwaliteits-as qua leven. Voor Bangkok zit je dan op 1.500 euro per maand en dat is een beetje de ondergrens. Zijn natuurlijk nog wel plekken die wat goedkoper zijn, maar ook meer dan genoeg plekken die vele malen duurder zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Maar dat is toch juist precies ook een van de redenen om zo'n reis te doen als je jong bent? En waarom het dus heel handig is om al op jongere leeftijd af en toe zo'n sabbatical te nemen. De vlucht naar, bijvoorbeeld, zuidoost Azië is een flinke som geld, maar het verblijf daar (en het lokaal reizen) kunnen relatief goedkoop. Vooral als je nog jong bent en je met een lagere standaard genoegen neemt. Dan is het dus heel handig als je daar langere tijd kunt rondreizen.

Als je dat uitstelt tot nadat je 'later' gestopt bent met werken, dan zul je waarschijnlijk inderdaad geen genoegen meer nemen met een slaapzaal in een hostel en eten bij straattentjes. Dus niet alleen ben je zelf fysiek misschien minder in staat om die reis te maken, ook zal de reis zelf een flink stuk duurder uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
R.van.M schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

Zelfs in Azie is 1000eur krap tegenwoordig. Ik denk niet dat dit soort landen nog bestaan waarmee je voor 1000eur prive kamer en in een restaurant kan eten.
Tjah wellicht heeft de inflatie mijn ervaringen ingehaald ;-). Maar hierboven lees ik dat je voor ong 1500 euro p/m in de hoofdstad van Thailand kunt vertoeven.

In een iets minder toeristisch gebied kan het dan vast nog wat goedkoper...

Mijn n=1 ervaring is wellicht ook niet heel representatief, aangezien ik oa verbleef in Kyrgizië, Tajikistan, Oezbekistan, Turkemenistan, Iran, Pakistan etc. Veel van die landen zijn nu wat spannender dan toen ik er was in 2018. Maar als ik het zo snel bekijk kost een liter benzine in Iran nog steeds niks en kun je daar nog steeds met z'n 2en voor 15 euro per nacht een privé kamer krijgen in de minder bekende gebieden.

Wij gingen voor deze trip uit van 30 euro per dag pp, incl benzine en verblijf. In Europa zaten we daar vaak wat boven. Maar in heel Centraal Azië kwamen we eerder uit op 15 euro pp per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Ook dat hangt van je normen en wensen af. En juist als je jong bent, kun je ook in de VS heel goedkoop uit zijn. Als je het extreem wil doen, huur je de goedkoopste huurauto en overnacht je bij wijze van spreken op de parkeerplaats van de Walmart. Of logeer je bij mensen die je tegenkomt. Zit je nog in de studentensfeer, dan vind je dat wellicht juist een heel leuke en avontuurlijke vorm van reizen. Ben je 50 jaar, dan zie je dat waarschijnlijk als de hel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:01:
[...]

Tjah wellicht heeft de inflatie mijn ervaringen ingehaald ;-).
...
Veel van die landen zijn nu wat spannender dan toen ik er was in 2018.
Dat is inderdaad een wereld van verschil. Er is een heel groot verschil tussen de prijzen voor Corona en nu. Reizen die ik in die tijd uitzocht, kosten nu gewoon twee keer zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

Dat is inderdaad een wereld van verschil. Er is een heel groot verschil tussen de prijzen voor Corona en nu. Reizen die ik in die tijd uitzocht, kosten nu gewoon twee keer zo veel.
Dat zal zeker zo zijn in Europa / VS. Maar voor wat minder bekende landen die ik noem is dat maar de vraag, met name ook omdat de wisselkoers nogal een grote invloed heeft op de kosten in Euro's.

Een privékamer in Tajikistan was in 2018 ong 15 USD en ik zie dat deze in 2024 nu nog steeds 15-20 USD zijn.

Dan slaap je dus met pp voor 7.50-10 euro per nacht incl ontbijt, anno nu. Zoals ik al zei; als je per se budget wilt gaan, moet je ook naar een budget land gaan.

Veel van dit soort dure kostenideën komen van mensen die vooral de bekende wegen bewandelen qua vakanties. Ook goed, maar dan loop je vol in het commerciële systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:49
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:01:
[...]

Als je dat uitstelt tot nadat je 'later' gestopt bent met werken, dan zul je waarschijnlijk inderdaad geen genoegen meer nemen met een slaapzaal in een hostel en eten bij straattentjes. Dus niet alleen ben je zelf fysiek misschien minder in staat om die reis te maken, ook zal de reis zelf een flink stuk duurder uitpakken.
Ik denk dat je best weer kunt wennen aan slaapzalen of andere eenvoudige manieren van reizen, er is geen enkele reden waarom je het fysiek niet meer kan. Het is misschien eerder dat je je een beetje 'out of place' voelt als je tussen de jongeren zit in een slaapzaal.

Wat betreft eten bij de straat: als ik bij mijn schoonouders in Azië ben, kiezen we bij het eten buiten de deur vrijwel altijd voor straattentjes of eenvoudige restaurantjes. De theorie is dat je daar een grotere doorloop hebt, waardoor het eten verser is. Je hebt ook een open keuken en kunt heel goed zien of bijv. het vlees wel lang genoeg gebakken is en of rauwe groente in aanraking komt vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
PlasticPimple schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Ik denk dat je best weer kunt wennen aan slaapzalen of andere eenvoudige manieren van reizen, er is geen enkele reden waarom je het fysiek niet meer kan. Het is misschien eerder dat je je een beetje 'out of place' voelt als je tussen de jongeren zit in een slaapzaal.
Die twee zaken hebben niet met elkaar te maken. Maar het zijn wel beide redenen waarom uitstellen niet altijd handig is. Als je fysiek niet meer in staat bent om te reizen is het evident dat je eerder had 'moeten' gaan. Maar als je fysiek nog wel in staat bent om te reizen, is de kans ook groot dat je eisen/wensen in de loop van de decennia wat zijn opgeschoven en je dus ook daarom duurder uit bent. Hoeft uiteraard niet zo te zijn, maar de praktijk is dat dit bij het gros van de mensen wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:01:
[...]

Maar dat is toch juist precies ook een van de redenen om zo'n reis te doen als je jong bent? En waarom het dus heel handig is om al op jongere leeftijd af en toe zo'n sabbatical te nemen. De vlucht naar, bijvoorbeeld, zuidoost Azië is een flinke som geld, maar het verblijf daar (en het lokaal reizen) kunnen relatief goedkoop. Vooral als je nog jong bent en je met een lagere standaard genoegen neemt. Dan is het dus heel handig als je daar langere tijd kunt rondreizen.

Ja hoor, maar dat is dus niet FIRO.. je gaat niet elke paar jaar in een hostel in Azie zitten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Ja hoor, maar dat is dus niet FIRO.. je gaat niet elke paar jaar in een hostel in Azie zitten lijkt me.
Als je in je 20-30 bent nog wel, waarschijnlijk. Later waarschijnlijk niet meer, nee. Maar met een beetje normale loonontwikkeling is het ook makkelijker om later wat lifestyle inflation te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Als je in je 20-30 bent nog wel, waarschijnlijk. Later waarschijnlijk niet meer, nee. Maar met een beetje normale loonontwikkeling is het ook makkelijker om later wat lifestyle inflation te betalen.
Dat klopt, je kan inderdaad beginnen met een 1000eur pm vakantie en dat dan langzaam laten oplopen naar steeds meer luxe.. en het valt me net nog binnen dat we op het forum ook nog een FO-alumno hebben die af en toe voorbij komt die vooral fietsvakanties doet

Hierbij summon ik @kabelmannetje en kan hij wellicht een inkijkje geven hoe het met hem gaat en wat zijn maandelijkse budget tegenwoordig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Dat klopt, je kan inderdaad beginnen met een 1000eur pm vakantie en dat dan langzaam laten oplopen naar steeds meer luxe.. en het valt me net nog binnen dat we op het forum ook nog een FO-alumno hebben die af en toe voorbij komt die vooral fietsvakanties doet

Hierbij summon ik @kabelmannetje en kan hij wellicht een inkijkje geven hoe het met hem gaat en wat zijn maandelijkse budget tegenwoordig is :)
Het is inderdaad ook vooral een keus of je wil meegaan in die lifestyle inflatie. Maar de meeste mensen zullen daar wel enigszins 'last' van hebben, ook binnen dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:49
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

Die twee zaken hebben niet met elkaar te maken. Maar het zijn wel beide redenen waarom uitstellen niet altijd handig is. Als je fysiek niet meer in staat bent om te reizen is het evident dat je eerder had 'moeten' gaan. Maar als je fysiek nog wel in staat bent om te reizen, is de kans ook groot dat je eisen/wensen in de loop van de decennia wat zijn opgeschoven en je dus ook daarom duurder uit bent. Hoeft uiteraard niet zo te zijn, maar de praktijk is dat dit bij het gros van de mensen wel het geval is.
Er had in de eerste zin 'en' achter de comma moeten staan. Wat ik maar wil zeggen is dat ik denk dat je best (weer) kunt wennen aan wat lagere standaarden qua comfort. Dat doen mensen op andere momenten in het leven ook, bijv. als een deel van het huis buiten gebruik is voor een verbouwing oid.

Je zou best een keer kunnen proberen om wat minder comfortabel te reizen. Het levert ook voordelen op qua flexibiliteit. Genoeg landen waar op het platteland bijv. niet altijd airco's in hotels zijn, bijvoorbeeld. Of waar je op een andere manier een beetje overgeleverd bent aan wat daar op dat moment vrij is.

Ik denk sowieso dat reizen tijdens je pensioen heel anders is, omdat tijdsdruk er af is. Als ik nu reis, betaal ik met liefde flink meer voor een hotel op een centrale plek. Straks heb ik gewoon ruim de tijd omdat ik niet een hele miljoenenstad in drie dagen hoef te 'zien'.

[ Voor 3% gewijzigd door PlasticPimple op 29-10-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
PlasticPimple schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Er had in de eerste zin 'en' achter de comma moeten staan. Wat ik maar wil zeggen is dat ik denk dat je best (weer) kunt wennen aan wat lagere standaarden qua comfort. Dat doen mensen op andere momenten in het leven ook, bijv. als een deel van het huis buiten gebruik is voor een verbouwing oid.
Kunnen wel, of ze het willen is maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:15
Ik kijk vooral naar wat ik nu kan en wil, als ik straks ouder ben is het nog maar de vraag of ik lang en op mijn gemak wil en kan reizen. Dan misschien maar iets minder lang en wat meer op de agenda nu. Sommige dingen kan je nu nog wel en straks niet meer.

Ik kijk gewoon wat ik erg graag wil doen, plan het en ga het doen. Het FO deel geeft de rust en ruimte om het te doen. Het is wellicht leuk om een finish in gedachten te hebben, dat idee had ik ook altijd. Maar het vergeten van het nu is gevaarlijk. Alsmede het niet doen omdat het "teveel geld" kost.

Je kan beter nu al goede keuzes maken alvast, een beetje balans tussen nu en later houden. Immers nu is het enige dat er echt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
CornermanNL schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:47:
Immers nu is het enige dat er echt is.
Akkoord, maar je zicht op de toekomst bepaalt ook veel.
Weten dat er een mooie reis aan komt, of dat je leuke mensen gaat ontmoeten creeert bij mij ook een goed gevoel.
Weten dan je binnen 2 jaar droog valt geeft stress en een intens gevoel van onrust.
(en ik spreek over mijn eigen gevoel naturlijk, er zijn genoeg mensen die gewoon niet vooruit kijken, en daar prima bij slapen)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:55
Het ligt ook aan het hebben van kinderen. Sommigen krijgen pas kinderen als ze (ruim) over de 30 zijn, waardoor ze langer in de kinderen zitten en langer hogere kosten hebben. Ik heb relatief jong kinderen gekregen en wanneer ik 50 ben zullen ze al een paar jaar uit huis zijn, waardoor mijn vrouw en ik dan én jong zijn en nog fit genoeg om allerlei leuke dingen te doen. Liever een of meerdere sabbaticals van meerdere maanden en part time werken, dan nog een paar jaar doorknallen en met een minder fit lichaam reizen maken.

Ik ken wat mensen die op vroege leeftijd gepensioneerd zijn en die zijn in een enorm zwart gat gekomen doordat hun enige echte hobby werken was. Ze hadden andere dingen die ze leuk vonden tijdens hun werkleven, maar van 50-60 uur per week naar 0 uur per week en opeens zeeën van tijd hebben is een psychologische klap van jewelste.

Iedereen heeft een eigen achtbaan, voor de een werkt manier A en voor de ander manier B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PlasticPimple schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Wat ik maar wil zeggen is dat ik denk dat je best (weer) kunt wennen aan wat lagere standaarden qua comfort. Dat doen mensen op andere momenten in het leven ook
[...]
Bijvoorbeeld weinig slapen in de studentijd voor feestjes en weinig slapen als je kinderen krijgt :+
Je zou best een keer kunnen proberen om wat minder comfortabel te reizen. Het levert ook voordelen op qua flexibiliteit. Genoeg landen waar op het platteland bijv. niet altijd airco's in hotels zijn, bijvoorbeeld. Of waar je op een andere manier een beetje overgeleverd bent aan wat daar op dat moment vrij is.

Ik denk sowieso dat reizen tijdens je pensioen heel anders is, omdat tijdsdruk er af is. Als ik nu reis, betaal ik met liefde flink meer voor een hotel op een centrale plek. Straks heb ik gewoon ruim de tijd omdat ik niet een hele miljoenenstad in drie dagen hoef te 'zien'.
Uiteraard kun je dan meer slow-travel doen. Een goedkope bus in plaats van een vliegtuig en ook buiten de toeristische gebieden een land bekijken, maar er zit voor mij wel een ondergrens aan. Uiteraard kun je het zo goedkoop maken als je maar wilt. Genoeg plekken in de wereld waar je mag wildkamperen maar daar word ik persoonlijk niet meer gelukkig van.

De discussie is een beetje zoals wat je per maand uitgeeft. Iedereen heeft andere wensen en budgetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:13:
Het ligt ook aan het hebben van kinderen. Sommigen krijgen pas kinderen als ze (ruim) over de 30 zijn, waardoor ze langer in de kinderen zitten en langer hogere kosten hebben. Ik heb relatief jong kinderen gekregen
Geen idee wat financieel aantrekkelijker is eigenlijk. Vroeg kinderen krijgen is bij opbouw van vermogen juist weer onhandig. Duurste periode heb je dan vroeg waardoor je minder lang profiteert van compounding.

Ik ben dan juist weer op mijn 38e pas vader geworden en vond dat ook wel prettig. Financieel niets van gevoeld. En de zee aan ouderschapsverlofdagen is ook wel prettig, zeker als je een hoger inkomen hebt en een drukke baan.

Maar inderdaad ik zit wel rond mijn 60e nog met kinderen in huis waarschijnlijk. Om die reden wel een wat groter huis gekocht met aparte vleugel voor het kind of de kinderen. Je kunt ook juist denken: de kinderen houden je jong, en op die leeftijd zijn ze wel volledig zelfstandig natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-10-2025 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:18
phantom09 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Zijn hier ook leners bij geweest die niet terug konden betalen?
Zeker. Ik heb de aantallen niet precies bijgehouden maar ik denk dat zeker 10+% van de projecten waar ik geld in heb gestoken failliet is gegaan. Soms pas aan het einde van de looptijd waardoor de schade meeviel, grootste deel was dan al terugbetaald, maar soms ook enkele maanden na de start waardoor je wel serieus gaat twijfelen of de lener dit niet al lang zag aankomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Orangelights23 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:13:
Ik ken wat mensen die op vroege leeftijd gepensioneerd zijn en die zijn in een enorm zwart gat gekomen doordat hun enige echte hobby werken was. Ze hadden andere dingen die ze leuk vonden tijdens hun werkleven, maar van 50-60 uur per week naar 0 uur per week en opeens zeeën van tijd hebben is een psychologische klap van jewelste.
Dat ligt waarschijnlijk ook aan de aard van die mensen. Je beschrijft eigenlijk een beetje workaholics, die mede door het harde werken ook veel verdienen en daardoor vroeg kunnen pensioneren. Maar wat je aangeeft, bij zulke mensen is het inderdaad vaak zo dat ze sterk hun identiteit uit het werk ontlenen. En diep in hun hard waarschijnlijk ook helemaal niet willen stoppen.

Terwijl er ook heel veel mensen zijn voor wie werk niet meer is dan een middel om inkomsten te verwerven. Waarbij ze helemaal geen problemen hebben als die "dagbesteding" zou wegvallen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:36
R.van.M schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Ik ben hier nooit meer wegens geschreeuw naar mij. De toxische en agressieve sfeer hier deed mij definitief verdwijnen.

Inmiddels 12 jaar FO. Passief inkomen ≈ 32k per jaar netto. Woon in de zomer in NL en in de winter reis ik met de motor de wereld rond. Inmiddels staat de teller op 225.000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
kabelmannetje schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

Ik ben hier nooit meer wegens geschreeuw naar mij. De toxische en agressieve sfeer hier deed mij definitief verdwijnen.

Inmiddels 12 jaar FO. Passief inkomen ≈ 32k per jaar netto. Woon in de zomer in NL en in de winter reis ik met de motor de wereld rond. Inmiddels staat de teller op 225.000km.
Huh toxic?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Pagina: 1 ... 299 300 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.