Toen ik net afgestudeerd was leek me het ook ideaal om periodes van werken af te wisselen met niet werk. Ik zag er toen al tegenop om 40 jaar het grootste deel van de tijd met werk bezig te zijn en voor andere dingen in het leven te weinig tijd over te houden.Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:37:
[...]
Ik kwam het vanochtend tegen in het Parool: https://www.parool.nl/ps/...je-dat-aanpakt~b14adef76/
Als ik het een beetje goed begrijp, is het idee dat je plan niet is om vanaf dag 1 hard te werken zodat je eerder kunt stoppen met werk, maar gedurende je werkzame leven regelmatig een lange break te nemen. Een sabbatical dus, alleen heeft sabbatical de connotatie dat je het 1x doet, terwijl FIRO meer is dat je het om de paar jaar doet.
Idee erachter is dat je in je werkzame leven doorgaans het meest gezond bent, de meeste energie hebt en nog het meeste kan doen.
Tegelijkertijd heeft FIRO in zich dat 'werk ook zingeving geeft' en dat vroeger stoppen ervoor zorgt dat een stukje zingeving in je leven verdwijnt. Dus vinden ze het logischer om wel gewoon door te werken, maar tijdens je werkzame leven regelmatig een half jaar vrij te nemen.
Het zou mooi zijn om de gebeitelde standaard school - werken - pensioen flexibeler te kunnen inrichten, om ook in andere levensfases met andere energie vrij te kunnen zijn of te kunnen studeren. Met de verhoging van de pensioenleeftijd en de toenemende arbeidsparticipatie zou daar meer ruimte voor kunnen komen. Maar zo werkt de maatschappij en het bedrijfsleven (cultureel en praktisch) helaas niet en de levensloopregeling die daar ooit enigszins op inspeelde in NL werd weer vrij snel afgeschaft. In veel organisaties kan je nog steeds wel met sabbatical, maar dan bijvoorbeeld één keer in de vijf jaar.
Als je kinderen hebt is er meer verlof mogelijk, maar om echt voor jezelf te kiezen en langere periodes verlof te nemen moet je lef hebben.