Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Leg uit hoe je negatief kan door TRUMP. TRUMP kondigt op zijn socials precies aan wanneer je moet kopen.phantom09 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:57:
[...]
Tsja als je in 2024 Nvidia/super micro had dan had je ook +200% gehad.
Zo kan ik ook. Haal maar eens +30% over een periode van 20 jaar. Ben benieuwd of je dat gaat lukken.
Vorig jaar had ik bijna 30% gehaald, echter dit jaar in de min. dankzij ene meneer Trump
Leuk marktje nu met TRUMP, goed verdienen juist door deze volatiliteit.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Wat is een flinke spaarpot? voor de een is 20k al veel, voor de ander 200k of 2 miljoen. Dat maakt nog wel een verschil.goldmemberf1 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:00:
Vraagje: is er een situatie te bedenken waarin gebruikmaken van een vermogensbeheerder interessant is?
Een paar jaar geleden ben ik zelf begonnen met beleggen, via indexfondsen. Dit als complete leek / zonder grote financiële kennis. Het grootste deel van deze beleggingen heb ik toen uitgekeerd om in één keer mijn studieschuld af te lossen, vooral omdat dit voor mij goed voelde.
Op een of andere manier is daarna bij mij de angst voor een evt. beurscrash er bij mij ingeslopen, waardoor ik niet meer DCA of lumpsum ben gaan beleggen. Daardoor heb ik nu een flinke spaarpot, waarmee ik bij wijze van 3 jaar 'niets' zou kunnen doen. Mijn cashflow is afgenomen en uitgaven zijn gestegen (want eerste kindje), maar in principe hoef ik niet enorm uit mijn spaarpot te vreten.
Er staat één grote uitgave gepland, namelijk een auto. Maar verder zou ik dus graag eens gaan kijken wat mijn geld kan gaan doen op de langere termijn. Wat denken jullie, zelf verder gaan beleggen of toch eens om financieel advies vragen?
Het lijkt erop dat je eigenlijk wel weet dat in veel gevallen het optimaal is een simpel indexfonds te kiezen.
Maar niet durft in te stappen. En dus 'advies' wil van een expert, om je twijfels weg te nemen. Mijn advies zou zijn, lekker zelf doen met een simpele indexstrategie. Of bij een partij als Meesman, die het wel heel gemakkelijk maakt en je wat meer een kader geeft qua keuzes en het allemaal super simpel houd.
Bij kleinere vermogens gaat een adviseur alleen maar kosten maken, met weinig voordelen in mijn ogen. Wellicht geeft het je wel een beter gevoel omdat je kan doen wat de 'expert' adviseert. Dat is overigens ook wat waard. Net zoals het wat waard is om een grotere buffer aan te houden als je daar beter van slaapt 's nachts.
[ Voor 3% gewijzigd door Tuniq op 03-09-2025 21:32 ]
Dollar is flink gedaald.John245 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:12:
[...]
Leg uit hoe je negatief kan door TRUMP. TRUMP kondigt op zijn socials precies aan wanneer je moet kopen.
Leuk marktje nu met TRUMP, goed verdienen juist door deze volatiliteit.
Mag maar 1 klasse lager dus dat scheelt niet zoveel.
Ik denk dat we in beginsel niet prive gaan rijden,dat scheelt 300 euro. Onze prive auto is ook groter dus sowieso praktischer.
Na enige tijd kunnen we dan kijken of we de prive auto inruilen voor iets kleiners en prive gaan rijden met de lease auto.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Achteraf is het makkelijkste wat er is...John245 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:00:
[...]
Marketscreener PF volgen, wat eigen aandelen selecteren. Kijk eens wat een degensief aandeel als ABN Amro di jaar heeft gedaan. Of kijk naar Rheinmetall, Nebius Group, etc... Of kijk wat TESLA de afgelopen jaren heeft gedaan.
Jaarlijks
In elk geval, hordes beleggers dromen van 30%, en de historiek heeft bewezen dat niemand dat kan halen over langere periodes met een gebalanceerde portfolio.
Laat ons deze droom maar rustig aan de kant schuiven.
Waarom doen die fondsbeheerders dan niet beter dan wat ze nu doen als 30% zo makkelijk is?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat ik via PM liet zien is niet achteraf. Je krijgt het bericht RT wanneer hun instappen.Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:03:
[...]
Achteraf is het makkelijkste wat er is...
In elk geval, hordes beleggers dromen van 30%, en de historiek heeft bewezen dat niemand dat kan halen over langere periodes met een gebalanceerde portfolio.
Laat ons deze droom maar rustig aan de kant schuiven.
Waarom doen die fondsbeheerders dan niet beter dan wat ze nu doen als 30% zo makkelijk is?
Met 8% maak je geen rendement, dan wordt alleen je geld niet minder waard.
Ja, je toonde een totaal rendement van 1400%, maar zonder termijn en op basis van het bedrag ben je klein begonnen.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:16:
[...]
Wat ik via PM liet zien is niet achteraf. Je krijgt het bericht RT wanneer hun instappen.
Dat je dan gekke risico's neemt en Trump achterna holt is prima. Je kan het zo weer kwijt raken.
No hard feeling, maar dat is geen voorbeeld en het bewijst niks. Je toont enkel een screenshot van de top van je portfolio zonder aan te geven welke posities en transacties je doet.
Mijn portfolio is een 'beetje' groter en ik ben al 20 jaar bezig.
Met 8% verdubbel je je centen in minder dan 10 jaar en hou je probleemloos de inflatie bij.
Doe aub niet also 30% iets is wat je jaren aan een stuk kan halen zonder risico's. Daar is al genoeg over geschreven.
Trouwens, daar gaat het in dit topic niet over in de eerste plaats.
Veel succes nog.
Dit is niet mijn PF.Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:35:
[...]
Ja, je toonde een totaal rendement van 1400%, maar zonder termijn en op basis van het bedrag ben je klein begonnen.
Dat je dan gekke risico's neemt en Trump achterna holt is prima. Je kan het zo weer kwijt raken.
No hard feeling, maar dat is geen voorbeeld en het bewijst niks. Je toont enkel een screenshot van de top van je portfolio zonder aan te geven welke posities en transacties je doet.
Mijn portfolio is een 'beetje' groter en ik ben al 20 jaar bezig.
Met 8% verdubbel je je centen in minder dan 10 jaar en hou je probleemloos de inflatie bij.
Doe aub niet also 30% iets is wat je jaren aan een stuk kan halen zonder risico's. Daar is al genoeg over geschreven.
Trouwens, daar gaat het in dit topic niet over in de eerste plaats.
Veel succes nog.
Maar ik zal het er niet meer over hebben. Wordt blijkbaar niet gewaardeerd.
Ja met 20 jaar verwacht ik ook wel een PF van ca. 20 miljoen.
Dan is het nog makkelijker...
De PF toonde dus een rendement van 1500% en een waarde van 150k. Dus ergens begonnen met 10k.
Ik kan zo ook een 10-tal portefeuilles samen stellen en misschien is er ééntje waar het lukt, en de rest daar hoef ik niet meer over te praten want die gaan roemloos onder... Daar hoor je niks meer van.
Net dat is wat de banken doen, ze lanceren tal van fondsen, sommigen doen het OK, velen gaan nergens naar toe, en worden na een paar jaar gewoon gesloten. Als je dan naar de historiek gaat kijken, dan zie je alleen winnaars.
Als je die trucs niet kent, dan trap je idd in die websites die je doen betalen voor 'hete beurstips' met fantastische rendementen. Niemand haalt die. Jij bent tenminste zo eerlijk om toe te geven dat je die portfolio zelf niet hebt.
Maar effe serieus: wanneer ben je dan zelf begonnen? En welke posities heb je?
Succes met je 20 mio.
[ Voor 51% gewijzigd door Tommie12 op 04-09-2025 08:56 ]
Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, Deze PF is niet achteraf samengesteld. Ik krijg RT een SMS en mail bij iedere positiewijziging de ze doen.Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:50:
[...]
Dan is het nog makkelijker...
Achteraf kan ik ook PF's samen stellen die nog veel beter doen...
Maar effe serieus: wanneer ben je dan zelf begonnen? En welke posities heb je?
Succes met je 20 mio.
Ik heb al gedeeld dat ik Rheinmetall heb (aangekocht beneden de 100), Nebius group (gesloten maar 188% rendement). ABN Amro, Basic FIT, etc...
DYOR NFA.
[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 05-09-2025 09:26 ]
Als het allemaal zo makkelijk was waren we allemaal miljonair. Zoals al gezegd er zijn dik betaalde fonds managers die nauwelijks de index verslaan op de lange termijn. Maak een screenshot van je PF en kom over 2 jaar nog eens terug hier en dan kunnen we zien of je 60% hebt gehaald. Helaas is er geen reminder mogelijkheid maar zou het erg graag zien.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:54:
[...]
Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, Deze PF is niet achteraf samengesteld. Ik krijg RT een SMS en mail bij iedere positiewijziging de ze doen.
Ik heb al gedeeld dat ik Rheinmetall heb (aangekocht beneden de 100), Nebius group (gesloten maar 188% rendement). ABN Amro, Basic FIT, etc...
DYOR NFA.
Dit is dus precies hoe dit soort dingen werken. Je hebt 1000 mensen, en ze krijgen per 100 een andere PF. Uiteindelijk zullen er 500 zijn die verlies draaien en iets anders gaan kiezen. Dan heb je er 400 die een leuke winst maken en 100 die de PF hebben die toevallig 1500% winst maakt. En daarmee heb je toch een leuke groep mensen die er van overtuigd is dat deze partij goed weet wat ze doen en er geld in gaat stoppen.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:54:
[...]
Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven, Deze PF is niet achteraf samengesteld. Ik krijg RT een SMS en mail bij iedere positiewijziging de ze doen.
DYOR NFA.
Rendementen van 30% jarenlang vol houden is gewoon geluk hebben, als dat via kunde kon zou elke bank met elk fonds dat rendement wel halen.
[removed]

Dit is wel de beste disclaimer.
Je gaat eerst alles wat minder dan 30% oplevert in het belachelijke trekken, en dan zeg je dat we zelf onze research moeten doen...
Wel... ik ga je een klein geheim verklappen....
Net omdat we onze research gedaan hebben en al eens wat ervaringen opgedaan hebben krijg jij hier zo veel tegenwind.
Research = werk = niet financieel onafhankelijkTommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:44:
[...]
![]()
![]()
![]()
Je gaat eerst alles wat minder dan 30% oplevert in het belachelijke trekken, en dan zeg je dat we zelf onze research moeten doen...
Net omdat we onze research gedaan hebben en al eens wat ervaringen opgedaan hebben krijg jij hier zo veel tegenwind.
R.van.M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:00:
[...]
ik herhaal. Laten we aub dit soort discussies buiten het topic houden. Er zijn genoeg andere plekken hiervoor
Denk dat dat tegenvalt, zelfs bij een r/wallstreetbets betwijfel ik of ze op zulke soort ononderbouwde achteraf claims zitten te wachten
Feitelijk onjuist en derhalve diskwalificeer je je uitspraken elders.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:16:
[...]
Ik kom over 10 jaar wel terug als ik mijn doel van 4,7 miljoen heb bereikt. Of 1 miljoen wat de minimale verwachting is.Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:44:
[...]
![]()
![]()
![]()
[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 04-09-2025 11:04 ]
Deal!John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:03:
[...]
Ik kom over 10 jaar wel terug als ik mijn doel van 4,7 miljoen heb bereikt. Of 1 miljoen wat de minimale verwachting is.
Aan 30% per jaar volstaat het om te starten met 350.000€, en je komt uit bij 4.8mio.
Om 1mio te halen met dat geld heb je 11% rendement nodig.
We verheugen ons al op het 4mio feestje.
Ja ik ga geen garantie geven dat ABN Amro nog een keer 68,97 % stijgt (plus wat dividend) in de komende 9maanden en 4 dagen. Je moet wel op tijd roteren.Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:44:
[...]
![]()
![]()
![]()
En koop en verkoop adviezen hoef je niet te volgen, maar ze pakken wel lekker uit.
BTW mijn 20 miljoen (voor een periode van 20 jaar) was een losse flodder. Even wat nauwkeuriger uitgerekend en het wordt tussen de 22 miljoen en 744 miljoen in 20 jaar.
Dus dat feestje kan plaats vinden op een yacht in Dubai.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:15:
BTW mijn 20 miljoen (voor een periode van 20 jaar) was een losse flodder. Even wat nauwkeuriger uitgerekend en het wordt tussen de 22 miljoen en 744 miljoen in 20 jaar.
Ik kap er mee nu, genoeg onzin van jou gelezen.
Ik zou jaarlijks in de eerste week van januari posten hoe het er voor staat.Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:20:
[...]
Dus dat feestje kan plaats vinden op een yacht in Dubai.
Ik kap er mee nu, genoeg onzin van jou gelezen.
![]()
Vergeet niet eerst de buffer op te bouwen.Pexow schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:25:
Om nog even terug te komen op de buffer. Ik heb net een auto gekocht en 10k komt direct uit de buffer en de rest uit verkochte aandelen. Voor deze laatste heb ik een plan om dit in de komende 24 maanden weer aan te zuiveren. Kost natuurlijk wel een beetje rendement, maar geld lenen is ook niet gratis. Voor mijn gevoel heb ik nu een lening bij mezelf
En met wat geluk (vraag hulp hierboven) komt de rest van die 'schuld' er gewoon terug bij door 'rendement'.
Een auto is een grote uitgave, maar verandert in weze je hele FO plan niet hé. Ergens zou die uitgave voorzien moeten zijn.
Ik wacht wel op de uitnodiging voor dat 4mio feestje.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:27:
[...]
Ik zou jaarlijks in de eerste week van januari posten hoe het er voor staat.
RichieB schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:40:
[...]
De NT fondsen zijn buitenlandse fondsen die in Nederland als VBI behandeld moeten worden. Dat betekent dat je BV ze jaarlijks moet waarderen op de werkelijke waarde.
@RichieBorf schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:31:
[...]
Ik ben toch nog even zelf aan het zoeken, want een antwoord van mijn accountant zal wel even op zich laten wachten:
Hier lees ik dat NT fondsen wel een VBI zijn: https://www.financieelona...rust-indexfondsen-kosten/
Hier lees ik ook dat het wel tegen historische kostprijs mag: https://www.reddit.com/r/...en_historische_kostprijs/
Ik duik er nog wat verder in.
Dit is het antwoord van mijn accountant hierop:
Deze ‘spelregels’ gelden alleen als jouw eigen B.V. als VBI of FBI is aangemerkt, en dat is niet het geval. Derhalve geen probleem om te waarderen tegen historische kostprijs.
[ Voor 32% gewijzigd door orf op 04-09-2025 14:13 ]
Als ik nu de vergelijking maak versus beleggen met VRH dan is de conclusie dat aflossen een rendement van 5,48% oplevert. Bereken ik het effect van de rentekorting over de aflossing die ik daarvoor moet doen komt daar nog wat bij. Leuk ook om te bedenken dat hoe dichter bij de grens hoe groter dat effect wordt; de laatste 10k vervroegd aflossen geeft een (tijdelijk) rendement van 10,55%.
Gevisualiseerd:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cJOL0Tv5zC5nv3VqiqSTOHXp.jpg?f=user_large)
Ik ben er redelijk over uit dat ik direct €80k af wil gaan lossen; €50k nu en €30k in januari om afloesboete te voorkomen. Ik verwacht komend jaar nog wel zo'n €50k aan kosten aan/om de tuin dus dit wil wel zeggen dat het aannemelijk is dat ik beleggingen moet gaan verkopen. Dit gaat een beetje tegen mijn principes/gevoel in maar een gegarandeerd (netto) rendement >6% is moeilijk om te negeren.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wiens koopadviezen volg je dan?John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:15:
[...]
Ja ik ga geen garantie geven dat ABN Amro nog een keer 68,97 % stijgt (plus wat dividend) in de komende 9maanden en 4 dagen. Je moet wel op tijd roteren.
En koop en verkoop adviezen hoef je niet te volgen, maar ze pakken wel lekker uit.
Tja. Iedereen die 9 maanden geleden op het laagste punt ABN Amro had gekocht was spekkoper.
Ik heb ooit in eind 2020 ABN gekocht voor -even uit mijn hoofd- €8,5 en ING voor 9 piek ofzo. Later weer verkocht. Wie kon voorspellen dat ze de laatste twee jaar het zo goed deden? Als ik ze had vastgehouden zat ik ook op 60% per jaar. Maar dat is één aandeel. Ik heb ook de uitschieters naar beneden. Posities verkocht met -60 of-70%. Jij niet / nooit?
Ik beleg al jaren 2/3 van mijn geld gespreid in beleggingsfondsen en ETF's. Doet het qua rendement beter dan ik zelf met de 1/3 die ik in 15 losse posities stop.
30% YtY is onmogelijk tenzij je gokker bent. Eentje met heel veel geluk op de beurs.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
orf schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:31:
Ik duik er nog wat verder in.
Ik heb een tijd geleden de tijd genomen om dit goed uit te zoeken en ik moet je bekennen dat ik een andere conclusie trek dan hetgeen je hier weergeeft. Ik bezit ook zakelijk NT fondsen, namelijk:RichieB schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:40:
[...]
De NT fondsen zijn buitenlandse fondsen die in Nederland als VBI behandeld moeten worden. Dat betekent dat je BV ze jaarlijks moet waarderen op de werkelijke waarde.
NT World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder | NL0011225305 |
NT Europe Equity Index Fund | NL0012061329 |
NT EM Custom ESG Eq Idx Fund | NL0011515424 |
NT World Small Cap Low Carbon UCITS Fund | NL0013552078 |
Wanneer je de propectus van bijvoorbeeld het eerste fonds bekijkt , dan zie je dat dit fonds de FBI als belastingstructuur kent:
:strip_exif()/f/image/BP4HDuuR52RQ2q7aoKEMPtoh.png?f=user_large)
Dit geldt ook voor de andere 3 fondsen, voor de geïnteresseerden:
https://www.northerntrust...nd-nleu-shc-eur-re-nl.pdf
https://www.northerntrust...d-nleme-sha-eur-re-nl.pdf
https://www.northerntrust...d-nlfsc-sha-eur-re-nl.pdf
En een beleggingsfonds met deze FBI status mag je mijns inziens gewoon waarderen worden op historische kostprijs of lagere beurswaarde.
Dankje, ik moet je bekennen dat ik dat jaarlijks met plezier doe, maar dat is natuurlijk voor iedereen weer andersorf schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:29:
En succes als je met BV’s je eigen jaarrekeningen gaat maken.
[ Voor 9% gewijzigd door Kaspers op 04-09-2025 15:24 ]
Als je toch al geld uitgeeft aan de tuin (50k) kom je dan niet onder de vrijstelling Box-3?assje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:06:
Nog eens even spiegelen hier betreffende afweging aflossen v.s. beleggen. Ik heb nog €80k bouwdepot open staan, de keuze is deze uit te keren of af te lossen op de hypotheek. Onderdeel van de overweging is dat ik nog €80k verwijderd ben om van mijn laatste risicoopslag van 0.15% af te komen.
Als ik nu de vergelijking maak versus beleggen met VRH dan is de conclusie dat aflossen een rendement van 5,48% oplevert. Bereken ik het effect van de rentekorting over de aflossing die ik daarvoor moet doen komt daar nog wat bij. Leuk ook om te bedenken dat hoe dichter bij de grens hoe groter dat effect wordt; de laatste 10k vervroegd aflossen geeft een (tijdelijk) rendement van 10,55%.
Gevisualiseerd:
[Afbeelding]
Ik ben er redelijk over uit dat ik direct €80k af wil gaan lossen; €50k nu en €30k in januari om afloesboete te voorkomen. Ik verwacht komend jaar nog wel zo'n €50k aan kosten aan/om de tuin dus dit wil wel zeggen dat het aannemelijk is dat ik beleggingen moet gaan verkopen. Dit gaat een beetje tegen mijn principes/gevoel in maar een gegarandeerd (netto) rendement >6% is moeilijk om te negeren.
Zo ja, dan tel je in dit geheel de VRH dubbel. Zo nee, dan is het een afweging in flexibiliteit.
Die 80k in je hypotheek krijg je niet zomaar terug. Als je blijft beleggen (zonder aflossing en rentekorting) ben je flexibeler. Misschien is je dat ook wat rendement waard.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Volg gedeeltelijk Marketscreener. ABN Amro en Nebius groep zelf geselecteerd.Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:08:
[...]
Wiens koopadviezen volg je dan?
Tja. Iedereen die 9 maanden geleden op het laagste punt ABN Amro had gekocht was spekkoper.
Ik heb ooit in eind 2020 ABN gekocht voor -even uit mijn hoofd- €8,5 en ING voor 9 piek ofzo. Later weer verkocht. Wie kon voorspellen dat ze de laatste twee jaar het zo goed deden? Als ik ze had vastgehouden zat ik ook op 60% per jaar. Maar dat is één aandeel. Ik heb ook de uitschieters naar beneden. Posities verkocht met -60 of-70%. Jij niet / nooit?
Ik beleg al jaren 2/3 van mijn geld gespreid in beleggingsfondsen en ETF's. Doet het qua rendement beter dan ik zelf met de 1/3 die ik in 15 losse posities stop.
30% YtY is onmogelijk tenzij je gokker bent. Eentje met heel veel geluk op de beurs.
Ik vindt -10% al veel als uitschieter naar beneden.
Dan kun je beter die andere 1/3 ook in ETF's stoppen.
De meeste aandelen hou ik niet heel lang vast. Als er weinig potentie meer in zit en ze hebben al 40% of meer gedaan dan begin ik wel met afbouwen.
Rheinmetall vanaf x16 ook gaan afbouwen. Had ik meer winst kunnen pakken? Ja, maar winst nemen is altijd goed.
Stap ook regelmatig in op kansjes. Zoals ROKU (cijfers boven verwachting maar 15% daling), CROX, NIKE. Kijk maar eens terug wat voor rendementen je dit jaar had kunnen maken.
Dit is onjuist, de eerder gedeelde link van @RichieB legt het al aardig goed uit...orf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:12:
@RichieB
Een BV is in beginsel onderworpen aan de vennootschapsbelasting (VPB). Artikel 8 lid 1 VPB geeft aan welke regels uit de Wet IB van toepassing zijn voor bepaling van de winst in de VPB. In verbinding daarmee is dus ook artikel 3.29a Wet IB van toepassing.
Oftewel:
Artikel 6a VPB, waar dit artikel weer naartoe verwijst, geeft op haar beurt de spelregels van de VBI (vrijgestelde beleggingsinstelling) weer.Een belang in een lichaam dat ingevolge artikel 6a van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 is vrijgesteld van de heffing van vennootschapsbelasting, wordt gewaardeerd op de waarde in het economische verkeer. De eerste volzin is van overeenkomstige toepassing op een belang in een niet in Nederland gevestigde beleggingsinstelling of instelling voor collectieve belegging in effecten, die belegt in financiële instrumenten als bedoeld in artikel 6a, vierde lid, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, die niet is onderworpen aan een belastingheffing naar de winst en niet verplicht is om jaarlijks de winst aan de aandeelhouders ter beschikking te stellen, om voor de vrijstelling van de belastingheffing naar de winst in aanmerking te komen.
Lang verhaal kort, heb je een belang in een VBI, dan is dat een uitzondering op de hoofdregel en ben je verplicht te waarderen op de waarde in het economische verkeer.
Naar een FBI wordt niet verwezen. Deze mag (hoofdregel) dus wel worden gewaardeerd op historische kostprijs.
De gedachte erachter is ook wel logisch: een FBI is verplicht haar winst als dividend uit te keren. Dividendopbrengsten zijn sowieso al regulier belast. Voor een FBI is dus geen uitzondering nodig. Een VBI echter mag haar winst 'oppotten', ook al is zij zelf vrijgesteld van VPB-heffing. Juist daarom is de uitzonderingsbepaling in het kader van de waardering opgenomen.
Het grootste probleem is doorgaans erachter komen of er sprake is van een VBI, of niet...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Zoals gezegd, we spreken je wel over een paar jaar. En dat is voor zover ik je huidige verhalen al geloof trouwens. Want 'even' een aantal transakties doen die op korte termijn 40% winst geven, waarbij je ook nog eens amper tot geen verliezen hebt (10% is al veelJohn245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
[...]
Volg gedeeltelijk Marketscreener. ABN Amro en Nebius groep zelf geselecteerd.
De meeste aandelen hou ik niet heel lang vast. Als er weinig potentie meer in zit en ze hebben al 40% of meer gedaan dan begin ik wel met afbouwen.
Rheinmetall vanaf x16 ook gaan afbouwen. Had ik meer winst kunnen pakken? Ja, maar winst nemen is altijd goed.
Stap ook regelmatig in op kansjes. Zoals ROKU (cijfers boven verwachting maar 15% daling), CROX, NIKE. Kijk maar eens terug wat voor rendementen je dit jaar had kunnen maken.
Daarbij, met terugkijken heb je altijd een hoog rendement, vooruit kijken is echter een stuk lastiger.
[removed]
Ja k realiseer mij ook dat de kans klein is dat ik nogmaals een Rheimetall oppik.redwing schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:56:
[...]
Zoals gezegd, we spreken je wel over een paar jaar. En dat is voor zover ik je huidige verhalen al geloof trouwens. Want 'even' een aantal transakties doen die op korte termijn 40% winst geven, waarbij je ook nog eens amper tot geen verliezen hebt (10% is al veel) klinkt bij mij alsof je alleen de successen benoemt en voor het gemak de verliezen vergeet.
Daarbij, met terugkijken heb je altijd een hoog rendement, vooruit kijken is echter een stuk lastiger.
En mijn glazen bol is ter reparatie.
Maar hoe heb je met terugkijken een hoog rendement? Je heb de postie toch ingenomen en kijk naar het gerealiseerde rendement. En sommige van mijn positie innames heb ik ook met anderen gedeeld. Virtueel rendement is niet lastig. Je moet op tijd roteren.
Tja, dat was op zich ook een makkelijke gok (vandaar ook dat ie zo hoog gestegen isJohn245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:09:
[...]
Ja k realiseer mij ook dat de kans klein is dat ik nogmaals een Rheimetall oppik.
Dat ging om je laatste zin : "Kijk maar eens terug wat voor rendementen je dit jaar had kunnen maken.". Daar heb je gewoon niets aan, want achteraf kun je altijd wel heel goede rendementen vinden.En mijn glazen bol is ter reparatie.
Maar hoe heb je met terugkijken een hoog rendement? Je heb de postie toch ingenomen en kijk naar het gerealiseerde rendement. En sommige van mijn positie innames heb ik ook met anderen gedeeld. Virtueel rendement is niet lastig. Je moet op tijd roteren.
[removed]
OK. Maar ik ben ook daadwerkelijk in de genoemde aandelen ingestapt. Een paar ervan waren zelfs op NOS.nl.redwing schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:15:
[...]
Tja, dat was op zich ook een makkelijke gok (vandaar ook dat ie zo hoog gestegen is), maar meestal wordt het je niet zo makkelijk gemaakt.
[...]
Dat ging om je laatste zin : "Kijk maar eens terug wat voor rendementen je dit jaar had kunnen maken.". Daar heb je gewoon niets aan, want achteraf kun je altijd wel heel goede rendementen vinden.
Laag kopen, hoog verkopen. Snap niet waarom niet iedereen dat doet!John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
[...]
Volg gedeeltelijk Marketscreener. ABN Amro en Nebius groep zelf geselecteerd.
John,John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:35:
[...]
OK. Maar ik ben ook daadwerkelijk in de genoemde aandelen ingestapt. Een paar ervan waren zelfs op NOS.nl.
Ik ga het even samen vatten. Corrigeer me maar als ik fout ben.
Je hebt in de afgelopen 1-2 jaar een paar aandelen gekocht, en blijkbaar wat geluk gehad met de selectie en daardoor op een beperkt bedrag een rendement van 30+%. Goed, beetje geluk gehad.
Dat nu effe gaan extrapoleren naar 10-20 jaar en dan bedragen uit komen van een paar miljoen is een beetje simpel. Daarenboven concludeer je dat alleen maar winnaars selecteren simpel is, en perfect herhaalbaar.
Je hebt een sprintje getrokken, beleggen tot aan FO is een marathon.
De rest is OT hier.
Dank voor de inzichten!Kaspers schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:08:
En een beleggingsfonds met deze FBI status mag je mijns inziens gewoon waarderen worden op historische kostprijs of lagere beurswaarde.
Is dit dan accuraat samengevat?
- VBIs moeten op marktwaarde gewaardeerd worden.
- FBIs mogen op historische kostprijs gewaardeerd worden. Vpb over koersstijgingen kan je dus uitstellen. Omdat FBIs verplicht zijn om direct gerealiseerde winsten uit te keren; zijn alleen distributing ETFs beschikbaar als FBI, en geen accumulerende. Over die dividenden reken je jaarlijks vpb af.
Een paar kleine correcties:Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:44:
[...]
John,
Ik ga het even samen vatten. Corrigeer me maar als ik fout ben.
Je hebt in de afgelopen 1-2 jaar een paar aandelen gekocht, en blijkbaar wat geluk gehad met de selectie en daardoor op een beperkt bedrag een rendement van 30+%. Goed, beetje geluk gehad.
Dat nu effe gaan extrapoleren naar 10-20 jaar en dan bedragen uit komen van een paar miljoen is een beetje simpel. Daarenboven concludeer je dat alleen maar winnaars selecteren simpel is, en perfect herhaalbaar.
Je hebt een sprintje getrokken, beleggen tot aan FO is een marathon.
De rest is OT hier.
- Ik gaf aan Rheinmetall aangekocht te hebben voor onder Euro 100,- dus periode is 3 jaar
- Een paar aandelen is een 40 tal posities
- Alleen winnaars selecteren is niet simpel, maar ik wacht niet tot een daling van 70% voordat ik mijn verlies neem. Regelmatig koop ik juist aandelen die een terugtest hebben gehad.
- Die extrapolatie is ook gebaseerd op een minimaal te behalen rendement en een optimistisch rendement. Iedere week is er een korte evaluatie en per kwartaal een uitgebreide evaluatie, Wekelijks wordt er ook gekeken of de gewenste vermogensgroei gerealiseerd is. Alles wordt netjes bijgehouden in Excel,
Dan zou ik gewoon volle bak geld lenen en dat investeren. Mega hefboom en in korte tijd miljardair.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:09:
[...]
Een paar kleine correcties:
- Ik gaf aan Rheinmetall aangekocht te hebben voor onder Euro 100,- dus periode is 3 jaar
- Alleen winnaars selecteren is niet simpel, maar ik wacht niet tot een daling van 70% voordat ik mijn verlies neem. Regelmatig koop ik juist aandelen die een terugtest hebben gehad.
- Die extrapolatie is ook gebaseerd op een minimaal te behalen rendement en een optimistisch rendement. Iedere week is er een korte evaluatie en per kwartaal een uitgebreide evaluatie, Wekelijks wordt er ook gekeken of de gewenste vermogensgroei gerealiseerd is. Alles wordt netjes bijgehouden in Excel,
Ik zie op dit moment geen aandeel wat een potentiële Rheinmetall is. Tesla x 10 maar dat is nog geen x 16.orf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:11:
[...]
Dan zou ik gewoon volle bak geld lenen en dat investeren. Mega hefboom en in korte tijd miljardair.
NFA
[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 04-09-2025 18:21 ]
Dat zou niet werken ivm margin verplichtingen en aflossing en rente 😉orf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:11:
[...]
Dan zou ik gewoon volle bak geld lenen en dat investeren. Mega hefboom en in korte tijd miljardair.
De hele discussie rondom de rendementen van 30% en meer is op zich een interessante. Er zijn maar weinig mensen die zich ermee bezig houden die deze outsized returns vast kunnen houden over decennia. Voor de meesten werkt een niche een tijdje (vaak lang genoeg om heel rijk te worden) maar weinigen kunnen zover mee innoveren dat ze dat kunnen blijven doen.
Er zijn wel een aantal goede voorbeelden te vinden maar dat zijn beroeps. In dit topic zijn we dat niet, denk ik. Dus de kans dat je dat part time kan bereiken is niet zo groot. En over decennia volhouden is die kans nog kleiner.
Maar wat wel interessant is, we zitten hier heel vaak aan de kosten kant, hoeveel kunnen we besparen door extra af te lossen, groot in te kopen etc.
Terwijl het vergroten van de kans om meer te verdienen vaak onderbelicht blijft. Gerichter carrière maken, meer uit je vermogen halen en hoe je dat risico kan beheersen en het kan uitbouwen.
Die kant is namelijk oneindig. Bezuinigen kan maar zo lang.
CornermanNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:21:
De hele discussie rondom de rendementen van 30% en meer is op zich een interessante. Er zijn maar weinig mensen die zich ermee bezig houden die deze outsized returns vast kunnen houden over decennia. Voor de meesten werkt een niche een tijdje (vaak lang genoeg om heel rijk te worden) maar weinigen kunnen zover mee innoveren dat ze dat kunnen blijven doen.
Ontopic: als je dit als je FO strategie ziet. Hoeveel uur ben je hier mee kwijt? Goed research en traden op 40 posities lijkt me moeilijk met een avondje of twee per week?John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:09:
[...]
Een paar kleine correcties:
Die 40 posities heb k niet tegelijk. Maar reken op 8+ uur per week.Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:46:
[...]
Ontopic: als je dit als je FO strategie ziet. Hoeveel uur ben je hier mee kwijt? Goed research en traden op 40 posities lijkt me moeilijk met een avondje of twee per week?
Pardon? Alle percentages die hoger zijn dan de inflatie + eventueel vermogensbelasting is rendement.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:16:
[...]
Wat ik via PM liet zien is niet achteraf. Je krijgt het bericht RT wanneer hun instappen.
Dat kan, als je in de begin fase wat bitcoins hebt gekocht.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:46:
[...]
Dit is niet mijn PF.
Maar ik zal het er niet meer over hebben. Wordt blijkbaar niet gewaardeerd.
Ja met 20 jaar verwacht ik ook wel een PF van ca. 20 miljoen.
Probleem met inflatie is dat deze voor iedereen verschillend is.phantom09 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:06:
[...]
Pardon? Alle percentages die hoger zijn dan de inflatie + eventueel vermogensbelasting is rendement.
Wie zegt dat research werk is? Het kan ook een hobby zijn.Pexow schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:13:
[...]
Research = werk = niet financieel onafhankelijk
Dat is ook niet waar, het is alleen juist als je gelijk speelt met 8% rendement de inflatie + eventuele vermogensbelasting.finsdefis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:19:
[...]
Feitelijk onjuist en derhalve diskwalificeer je je uitspraken elders.
Eens met bovenstaande, al is het ook mogelijk een eventuele huidige lagere koerswaarde in de boekhouding op te nemen bij een FBI. Maar dan ben je wel verplicht weer op te waarderen wanneer hij weer stijgt (tot het moment de aankoopwaarde weer is bereikt). Grote bak rompslomp, dus vooral niet aan beginnen.eamelink schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:46:
[...]
Dank voor de inzichten!
Is dit dan accuraat samengevat?
- VBIs moeten op marktwaarde gewaardeerd worden.
- FBIs mogen op historische kostprijs gewaardeerd worden. Vpb over koersstijgingen kan je dus uitstellen. Omdat FBIs verplicht zijn om direct gerealiseerde winsten uit te keren; zijn alleen distributing ETFs beschikbaar als FBI, en geen accumulerende. Over die dividenden reken je jaarlijks vpb af.
Daar hebben we het ook al over gehad.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:10:
[...]
Probleem met inflatie is dat deze voor iedereen verschillend is.
Dat kan tijdelijk zo zijn, maar over wat tijd trekt dat toch samen.
Toen ik student was kon ik voor 50euroct een pint drinken, en een pak friet kostte 75eurocent.
Je kijkt veel,te veel met een vergrootglas en op korte termijn.
Met sprintjes trek je geen marathon.
Je gaat je voet verstuiken, je spieren overbelasten en ondertussen sta je stil.
Lees maar wat meer over stockpicking, en over hoe veel (part-time) analisten consistent de beurs verslaan.
Rond 2008 was het fonds van Carmignac Patrimoine bijzonder populair, de jaren er na nog meer. Ze waren zowat het enigste fonds wat amper gezakt was in 2008. Iedereen wou het, en hun belegd vermogen steeg enorm.
En daarna …. Geen deuk meer in een pak boter, underperforming all over the place.
De magische formule bestaat niet…. Je komt er wel achter, maar pas als je een paar keer wat verlies hebt moeten nemen.
We gaan het de komende 10 jaar zienTommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:33:
[...]
Daar hebben we het ook al over gehad.
Dat kan tijdelijk zo zijn, maar over wat tijd trekt dat toch samen.
Toen ik student was kon ik voor 50euroct een pint drinken, en een pak friet kostte 75eurocent.
Je kijkt veel,te veel met een vergrootglas en op korte termijn.
Met sprintjes trek je geen marathon.
Je gaat je voet verstuiken, je spieren overbelasten en ondertussen sta je stil.
Lees maar wat meer over stockpicking, en over hoe veel (part-time) analisten consistent de beurs verslaan.
Rond 2008 was het fonds van Carmignac Patrimoine bijzonder populair, de jaren er na nog meer. Ze waren zowat het enigste fonds wat amper gezakt was in 2008. Iedereen wou het, en hun belegd vermogen steeg enorm.
En daarna …. Geen deuk meer in een pak boter, underperforming all over the place.
De magische formule bestaat niet…. Je komt er wel achter, maar pas als je een paar keer wat verlies hebt moeten nemen.
Jij wel, ik zie het al meer dan 20 jaar.
Maar je hoeft ook geen aandelen te kopen die een dergelijk rendement behalen (hoewel dat mooi zou zijn).John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:20:
[...]
Ik zie op dit moment geen aandeel wat een potentiële Rheinmetall is. Tesla x 10 maar dat is nog geen x 16.
NFA
Als je maar meer rendement behaalt dan de rente van je lening+ eventuele vermogensbelasting dan kan je met een gerust hart lenen.
Dan nog geldt mijn uitspraak, er staat ook niet dat je de algemene inflatie moet nemen of die van Zwimbabwe of van Japan.John245 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:10:
[...]
Probleem met inflatie is dat deze voor iedereen verschillend is.
Thanks. Twee N26 rekeningen geopend en er gaan twee ABN rekeningen uit. Weer 100 bespaard per jaarphantom09 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:55:
[...]
Gratis bank rekening kan je o.a. afsluiten bij N26 (heeft iedal), Openbank Revolut.
Vergeet ook niet te kijken waar je de hoogste spaarrentes kan krijgen.
Edit: geweigerd.door N26. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.....
[ Voor 8% gewijzigd door Pexow op 04-09-2025 21:50 ]
Oei, daar klopt geen hout van. Slechte beurt van je accountant dat ze dit niet goed kunnen uitleggen. Zoals @Kaspers en @JanHenk al hebben verduidelijkt moet je een VBI wel degelijk tegen marktwaarde opnemen maar bij een FBI hoeft dat niet.orf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:12:
[...]
@RichieB
Deze ‘spelregels’ gelden alleen als jouw eigen B.V. als VBI of FBI is aangemerkt, en dat is niet het geval. Derhalve geen probleem om te waarderen tegen historische kostprijs.
Wat ik even had gemist is dat NT Nederlandse fondsen zijn (heb ze zelf niet) en expliciet FBI als belastingstructuur hebben. Ik ging uit van fondsen in IE die dividend accumuleren.. dan worden ze waarschijnlijk gelijkgesteld aan VBI.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is vreemd, wat is de reden?Pexow schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:42:
[...]
Thanks. Twee N26 rekeningen geopend en er gaan twee ABN rekeningen uit. Weer 100 bespaard per jaar
Edit: geweigerd.door N26. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.....
In het OV kan je normaal gesproken met je pinpas betalen. Een debet card van de N26 werkt gek genoeg niet.
Vind ik persoonlijk jammer, want deze pas is niks anders dan een pinpas van de ING/ABN/SNS/etc.
Dat is dus een tekort koming van translink. Erg jammer.RichieB schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:58:
@phantom09 Volgens mij heeft Translink de N26 passen geblokkeerd omdat je 's ochtends een nieuwe pas kan aanmaken en dan 's avonds weer kan verwijderen. Translink kan dan 's nachts de kosten van de ritten niet afschrijven.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:44
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 05-09-2025 10:30 ]
Ik ken niet alle prospectussen uit m'n hoofd, maar of een fonds dividend accumulerend of distribuerend is, is niet helemaal doorslaggevend. Althans, de voorwaarden voor een FBI of VBI zijn iets anders geformuleerd.RichieB schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:29:
[...]
Oei, daar klopt geen hout van. Slechte beurt van je accountant dat ze dit niet goed kunnen uitleggen. Zoals @Kaspers en @JanHenk al hebben verduidelijkt moet je een VBI wel degelijk tegen marktwaarde opnemen maar bij een FBI hoeft dat niet.
Wat ik even had gemist is dat NT Nederlandse fondsen zijn (heb ze zelf niet) en expliciet FBI als belastingstructuur hebben. Ik ging uit van fondsen in IE die dividend accumuleren.. dan worden ze waarschijnlijk gelijkgesteld aan VBI.
Het liefst heb je gewoon de fiscale status in de prospectus zoals de genoemde NT fondsen (top!). Maar als het er niet in staat, is het echt een uitdaging om achter de vpb-status te komen. Om over buitenlandse fondsen nog maar niet te spreken, die natuurlijk geen NL-vpb status hebben, maar waarbij je volgens de 'gelijkstelling' hetzelfde onderzoek moet doen.
Ik heb er niet veel mee te maken, maar ik leg het meestal terug bij mijn cliënten om uit te zoeken (documenten zijn ook wel eens niet openbaar), als ik het niet snel kan vinden. En geef dan natuurlijk mee dat je in dit geval liefst geen VBI hebt
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik kies er bewust voor om de kinderbeleggingsrekening op onze naam te zetten omdat:
-Het vermogen tot 18 toch bij onze box3 komt
-Ik zelf met 18 totaal niet met geld om kon gaan
Nu hoor ik veel mensen zeggen dat je dan met 18, of 21 of week ik wanneer het geld schenkt maar hoe zit het met het geld gebruiken om "onkosten" voor je kind te betalen?
Ofwel, wanneer is iets een schenking en wanneer niet?
Een kind van 18 wat thuis woont en je eten geeft is geen schenking
Een kind van 18 een auto geven is wel een schenking?
En hoe zit het met schoolgeld, boekengeld, rijbewijs etc? Kan me niet voorstellen dat mensen dit opgeven als schenking voor hun kind? Je zou dan dus prima de beleggingsrekening kunnen gebruiken om allerlei kosten voor je kind "gewoon" te betalen ipv een bedrag te schenken?
Iemand ervaring mee?
Momenteel mag je €6713 belasting vrij schenken per kind per jaar.GG85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:00:
En hoe zit het met schoolgeld, boekengeld, rijbewijs etc? Kan me niet voorstellen dat mensen dit opgeven als schenking voor hun kind? Je zou dan dus prima de beleggingsrekening kunnen gebruiken om allerlei kosten voor je kind "gewoon" te betalen ipv een bedrag te schenken?
Iemand ervaring mee?
Wanneer je kinderen studeren e.d. ben je als ouder verplicht om tot minimaal de 21e te onderhouden en of langer als de studie nog niet is afgerond. Rijbewijs lijkt mij gewoon onder opleiding te vallen en kan je daarom dus ook gewoon betalen.
Denk als je het als ouder zelf direct betaald ipv eerst over te maken naar je kind er weinig aan de hand is.
ik neem eigenlijk aan dat wanneer jij gaat betalen voor je kind voor bijv rijbewijs dat dit gewoon onder opvoeden valt. dit valt niet onder schenking. zelfde geldt voor eten geven,.dak boven het hoofd geven en kleding of goederen kopen etc....GG85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:00:
Even over een beleggingsrekening voor kinderen en belasting, hoe zien jullie dat?
Ik kies er bewust voor om de kinderbeleggingsrekening op onze naam te zetten omdat:
Nu hoor ik veel mensen zeggen dat je dan met 18, of 21 of week ik wanneer het geld schenkt maar hoe zit het met het geld gebruiken om "onkosten" voor je kind te betalen?
Iemand ervaring mee?
als je vermogend bent zul je dus ieder jaar de maximale schenking aan je kinderen geven, ieder jaar.....wacht er niet op als je komt te overlijden anders komen er weer andere regels waarbij je veel Schenk belasting gaat betalen
[ Voor 8% gewijzigd door Kol Nedra op 05-09-2025 15:28 ]
nothing stops this train
De belastingdienst heeft daar toch enige nuance voor gepubliceerd. Hoe ze het levensonderhoud en de studiekosten voor een volwassen kind zien in relatie met schenkbelasting.Kol Nedra schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:26:
ik neem eigenlijk aan dat wanneer jij gaat betalen voor je kind voor bijv rijbewijs dat dit gewoon onder opvoeden valt. dit valt niet onder schenking. zelfde geldt voor eten geven,.dak boven het hoofd geven en kleding of goederen kopen etc....
https://kennisgroepen.bel...iekosten-kind-door-ouder/
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik zou het ook niet ingewikkelder maken dan nodig. Op het moment dat jij een laptop en andere (school)spullen koopt voor je kind is het voor de belastingdienst ook onzichtbaar. Zolang je het niet overdrijft kun je makkelijk je kind onderhouden na z'n 21e en daar bovenop nog een schenking doenQwerty-273 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:56:
[...]
De belastingdienst heeft daar toch enige nuance voor gepubliceerd. Hoe ze het levensonderhoud en de studiekosten voor een volwassen kind zien in relatie met schenkbelasting.
Enige nuancering, doch zonder echt concrete handvatten.Qwerty-273 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:56:
[...]
De belastingdienst heeft daar toch enige nuance voor gepubliceerd. Hoe ze het levensonderhoud en de studiekosten voor een volwassen kind zien in relatie met schenkbelasting.
Het blijft toch nog altijd wat vrij ter interpretatie wat kan en wat een brug te ver is. Met regelmaat hoor ik voorbeelden voorbij komen van vormen van ondersteuning in "levensonderhoud", wat door velen als normaal gezien wordt, maar door iemand opgegroeid binnen een wat andere socio-economische klasse, toch als redelijk absurd beschouwd wordt.
Pas wel op met hoeveel je gaat onderhouden:R.van.M schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:32:
[...]
Ik zou het ook niet ingewikkelder maken dan nodig. Op het moment dat jij een laptop en andere (school)spullen koopt voor je kind is het voor de belastingdienst ook onzichtbaar. Zolang je het niet overdrijft kun je makkelijk je kind onderhouden na z'n 21e en daar bovenop nog een schenking doen
https://www.rtl.nl/nieuws...eroep-bijstand-wijdemeren
Ja dat was ook een absurde casus.phantom09 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:01:
[...]
Pas wel op met hoeveel je gaat onderhouden:
https://www.rtl.nl/nieuws...eroep-bijstand-wijdemeren
Vraag me dan toch af hoe t zo ver komt dat er tijd en geld verspilt/gebruikt word om zulke kleine overtredingen te vinden en vervolgens te bewijzen. Dit klinkt vooral als een bijzondere casus waar meer aan vooraf is gegaan (onderbuikgevoel)
Ik heb een deja vu, maar heeft 1-2 ton vermogen geen nadelige gevolgen voor eventuele financiële ondersteuning vanuit de overheid op jonge leeftijd (20-30)?kiefty14 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:49:
[...]
Momenteel mag je €6713 belasting vrij schenken per kind per jaar.
Wanneer je kinderen studeren e.d. ben je als ouder verplicht om tot minimaal de 21e te onderhouden en of langer als de studie nog niet is afgerond. Rijbewijs lijkt mij gewoon onder opleiding te vallen en kan je daarom dus ook gewoon betalen.
Denk als je het als ouder zelf direct betaald ipv eerst over te maken naar je kind er weinig aan de hand is.
Misschien is dat de erfenis belasting waard?
Toen ik voor een korte periode in de bijstand zat werd ik door de ambtenaar in kwestie hiervoor gewaarschuwd.R.van.M schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:30:
[...]
Ja dat was ook een absurde casus.
Vraag me dan toch af hoe t zo ver komt dat er tijd en geld verspilt/gebruikt word om zulke kleine overtredingen te vinden en vervolgens te bewijzen. Dit klinkt vooral als een bijzondere casus waar meer aan vooraf is gegaan (onderbuikgevoel)
Sterker nog, vergoedingen van de zorgverzekeraar voor medische kosten werden in eerste instantie gezien als inkomen. Wat betekende dat ik gekort zou worden op mijn uitkering. Pas na lang bellen en mailen is dit rechtgezet.
Het is een inherent een probleem van de vrijheid die een belastinginspecteur heeft in het NLse systeem. Die maakt uiteindelijk de beslissing wat wel en niet kan op basis van de regelgeving maak ook interne richty. En ja daar zit verschil tussen van persoon tot persoon.psychodude schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:44:
Enige nuancering, doch zonder echt concrete handvatten.
Het blijft toch nog altijd wat vrij ter interpretatie wat kan en wat een brug te ver is.
De feitelijke beoordeling van deze omstandigheden is voorbehouden aan de inspecteur.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Jongeren onder de 23 jaar krijgen alleen huurtoeslag als de huur minder is dan € 477,20. De woning moet een eigen keuken en badkamer hebben. De kans dat een studentenkamer aan die eisen voldoet is al jaren minimaal ivm de woningcrisis. Daar zou ik mijn schenking/erfenis strategie niet op gaan aanpassen. Lukt het je kind toch om zo'n woning te vinden dan krijgen ze € 3336 toeslag per jaar. Dat is ongeveer net zoveel als de schenkbelasting voor €40k (als je de vrijstelling van € 32.195 al hebt gebruikt).mitsumark schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:37:
[...]
Ik heb een deja vu, maar heeft 1-2 ton vermogen geen nadelige gevolgen voor eventuele financiële ondersteuning vanuit de overheid op jonge leeftijd (20-30)?
Misschien is dat de erfenis belasting waard?
Kortom: ga je meer dan €72k schenken en je kind heeft veel geluk op de huurwoningmarkt dan doe je dat het best in kleine stukjes, bijv. jaarlijks vanaf de geboorte.
De vermogensgrens voor de zorgtoeslag is € 141.896, daar kan je ook rekening mee houden. Deze toeslag is € 1572 per jaar (equivalent van schenkbelasting voor €22k).
Ik zat dit jaar kort in de bijstand en inderdaad worden alle bijschrijvingen consequent gezien als inkomen. Bizarre manier van werken maar zo houden de gemeenten het behapbaar denk ik.Situaties schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:39:
[...]
Toen ik voor een korte periode in de bijstand zat werd ik door de ambtenaar in kwestie hiervoor gewaarschuwd.
Sterker nog, vergoedingen van de zorgverzekeraar voor medische kosten werden in eerste instantie gezien als inkomen. Wat betekende dat ik gekort zou worden op mijn uitkering. Pas na lang bellen en mailen is dit rechtgezet.
Als belg val ik omver. Ik kan mijn kinderen nog altijd 100% belastingsvrij geld schenken en dat blijft buiten de erfenis als ik nog 5 jaar leef. Wil ik dit af dekken, dan betaal ik 3%.RichieB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:56:
[...]
Jongeren onder de 23 jaar krijgen alleen huurtoeslag als de huur minder is dan € 477,20. De woning moet een eigen keuken en badkamer hebben. De kans dat een studentenkamer aan die eisen voldoet is al jaren minimaal ivm de woningcrisis. Daar zou ik mijn schenking/erfenis strategie niet op gaan aanpassen. Lukt het je kind toch om zo'n woning dan krijgen ze € 3336 toeslag per jaar. Dat is ongeveer net zoveel als de schenkbelasting voor €40k (als je de vrijstelling van € 32.195 al hebt gebruikt).
Kortom: ga je meer dan €72k schenken en je kind heeft veel geluk op de huurwoningmarkt dan doe je dat het best in kleine stukjes, bijv. jaarlijks vanaf de geboorte.
De vermogensgrens voor de zorgtoeslag is € 141.896, daar kan je ook rekening mee houden. Deze toeslag is € 1572 per jaar (equivalent van schenkbelasting voor €22k).
Maar voor bedragen tot ca 20k zou ik dan gewoon met biljetten werken.
Als je geen Vermogensrendementsheffing hoeft te betalen, heeft de belastingdienst er ook geen nadeel van als je schenkt. Dus het is op zich wel logisch dat je zoveel mag schenken als je wil.Tommie12 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:52:
[...]
Als belg val ik omver. Ik kan mijn kinderen nog altijd 100% belastingsvrij geld schenken en dat blijft buiten de erfenis als ik nog 5 jaar leef. Wil ik dit af dekken, dan betaal ik 3%.
Kan je ook aandelen(fondsen) overdragen zonder ze te verkopen en zo de capital gains belasting voorkomen (uitstellen)?
En tegelijkertijd voorkomt dat het starre 'regel is regel'. Veel situaties zijn verschillend. Ik vind het dan juist wel prettig dat een mens de afweging maakt.Qwerty-273 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:32:
[...]
Het is een inherent een probleem van de vrijheid die een belastinginspecteur heeft in het NLse systeem. Die maakt uiteindelijk de beslissing wat wel en niet kan op basis van de regelgeving maak ook interne richty. En ja daar zit verschil tussen van persoon tot persoon.
[...]
Een paar 100 per maand okee, maar 20k per jaar kun je niet uitleggen bij de belastingdienst als ze gaan vragen wat je met al dat contant geld hebt gedaan..Tommie12 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:52:
[...]
Als belg val ik omver. Ik kan mijn kinderen nog altijd 100% belastingsvrij geld schenken en dat blijft buiten de erfenis als ik nog 5 jaar leef. Wil ik dit af dekken, dan betaal ik 3%.
Dan moet je ook echt alles contant gaan betalen om het voordeel van de twijfel te houden?
Voor zover ik kan zien kun je in NL bij de meeste banken ook "maar" 17.5k per jaar uit de muur trekken.
Het nadeel is dat je schenkbelasting moet gaan betalen als het bedrag naar hun rekening gaat.GG85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:00:
Even over een beleggingsrekening voor kinderen en belasting, hoe zien jullie dat?
Iemand ervaring mee?
De meeste collega's heb ik erop gewezen toen ze kinderen kregen zodat ze weloverwogen kunnen kiezen.
Ikzelf heb rekeningen op naam van de kinderen gezet (Meesman) vanaf jaar 0, en Meesman heeft de tegenrekening op hun 18e omgezet naar die van hun omdat dat wettelijk moet. Ze doen er niets mee, behalve bij de belastingopgave. Het is toch ruim 100k...
Als kinderen niet met geld kunnen omgaan, kun je er maar beter vroeg achterkomen.
Wijzelf zijn zuinig, dit is de norm voor hun, dus makkelijk praten wellicht. Ik zie ook de andere kant, en ergens is dat er gewoon.
(meest bizar, ik vroeg aan mijn dochter of niet een nieuwe iPhone wilde, maar ze zei dat die het nog prima deed - een heuh? momentje -- ikzelf zit al 4 jaar op een samsung FE -- spullen nemen headspace in zei ze).
You're either part of the solution or you're part of the problem
En pensioen is ook een belangrijk deel voor je financiele onafhankelijkheid.
En deze financiele onafhankeljikheid gaat minder worden als je een pensioen bij het PFZW hebt.
https://www.wyniasweek.nl...-miljarden-aan-rendement/
En het ABP wil dit mogelijk ook gaan doen volgens het artikel.

Jij hebt niets met ethiek en duurzaamheid?phantom09 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:06:
Zijn er nog mensen die in de zorg werken? Dan bouw je pensioen op bij het PFZW.
En deze financiele onafhankeljikheid gaat minder worden als je een pensioen bij het PFZW hebt.
Als alle grote investeerders nou een ballen hadden, zou er misschien eindelijk iets veranderen in de wereld. Maar nee, die paar die het wel aandurven krijgen nu de schuld...phantom09 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:06:
Zijn er nog mensen die in de zorg werken? Dan bouw je pensioen op bij het PFZW.
En ja, ook ik heb een deel van mijn pensioen bij PFWZ.
Daarnaast, neem je een website als wyniasweek.nl echt serieus?
Niet op de manier van pensioenfondsen (en ESG uitsluitingen vaak ook) nee. Tuurlijk sommige bedrijven zeg ik ook van: Daar moet je niet in willen zitten. Maar fossiele bedrijven? Die leveren gewoon iets waarvan we allemaal keihard afhankelijk zijn. Daar dan weigeren in te investeren is puur virtue signalling. Of wat dacht je van defensie? Daar wilde pensioenfondsen ook niks mee te maken hebben, want dat is ook niet ethisch correct volgens een luidruchtige groep. Ondertussen zijn ze op dat punt wel veranderd. Of nou ja, ze claimen veranderd te zijn. Ze investeren nu wel in defensie bedrijven! Of nou ja, ze investeren in defensie bedrijven die aan hun ethische eisen voldoen.de Peer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:13:
[...]
Jij hebt niets met ethiek en duurzaamheid?
Dus Thales? Met oa Holland Signaal? Nop, niet ethisch verantwoord. BAE systems? Nop niet ethisch verantwoord. Airbus dan? Naast defensie natuurlijk ook een enorme speler in de civiele luchtvaartsector. Nop niet ethisch verantwoord. Tja, als je zo gaat beginnen dan gaat het lekker natuurlijk.
Inderdaad, we leven nou eenmaal niet in een sprookjes wereld. Ik zat bij PFZW, maar laten overzetten naar ABP. Maar ben ook niet bepaald blij met de keuzes die gemaakt worden, rendement moet de prioriteit zijn.Sissors schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:23:
[...]
Niet op de manier van pensioenfondsen (en ESG uitsluitingen vaak ook) nee. Tuurlijk sommige bedrijven zeg ik ook van: Daar moet je niet in willen zitten. Maar fossiele bedrijven? Die leveren gewoon iets waarvan we allemaal keihard afhankelijk zijn. Daar dan weigeren in te investeren is puur virtue signalling. Of wat dacht je van defensie? Daar wilde pensioenfondsen ook niks mee te maken hebben, want dat is ook niet ethisch correct volgens een luidruchtige groep. Ondertussen zijn ze op dat punt wel veranderd. Of nou ja, ze claimen veranderd te zijn. Ze investeren nu wel in defensie bedrijven! Of nou ja, ze investeren in defensie bedrijven die aan hun ethische eisen voldoen.
Dus Thales? Met oa Holland Signaal? Nop, niet ethisch verantwoord. BAE systems? Nop niet ethisch verantwoord. Airbus dan? Naast defensie natuurlijk ook een enorme speler in de civiele luchtvaartsector. Nop niet ethisch verantwoord. Tja, als je zo gaat beginnen dan gaat het lekker natuurlijk.
Of alle pensioenfondsen moeten deze regels opgelegd krijgen, of ik moet zelf keuze hebben..
Zekers wel, maar als beheerder van pensioenen van miljoenen mensen heb je een plicht dat de genpensioeneerden ook een redelijk rendement en stabiliteit mogen verwachten.de Peer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:13:
[...]
Jij hebt niets met ethiek en duurzaamheid?
Als je van een goedkoper aanbieder als Black Rock over gaat naar een dure beheerder als Robeco ben je al fout bezig.
Daarnaast is er een flink rendementsverlies.
Welk portfolio beheerder die belegt in 3600 bedrijven gaat hier flink in reduceren naar 800?
Voelt aan alsof een particulier flink gaat huishouden of iemand die hier geen verstand van heeft.
De portolfio aanpassen zodat het meer duurzaam is, is niks mis mee. Maar drastisch de hakbijl erin zetten en de huidige en toekomstige gepensioneerden hiervoor de rekening presenteren lijkt mij niet de bedoeling.
Vele mensen zijn al niet blij dat er belegt wordt met hun pensioen, als mensen dit te weten komen worden ze kwaad. Dit bevestigd ook de mening van vele burgers dat beleggen maar niks is.
[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 06-09-2025 20:37 ]
Zo werkt dat niet. Als iedereen op aarde nu zou stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen dan stort de wereld economie in elkaar.stefxx schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:14:
[...]
Als alle grote investeerders nou een ballen hadden, zou er misschien eindelijk iets veranderen in de wereld. Maar nee, die paar die het wel aandurven krijgen nu de schuld...
En ja, ook ik heb een deel van mijn pensioen bij PFWZ.
Daarnaast, neem je een website als wyniasweek.nl echt serieus?
https://www.vrt.be/vrtnws...le-brandstoffen-als-in-2/
prima, dan kies je toch een ander kanaal:
https://fd.nl/opinie/1568...beleggen-van-het-pensioen
https://www.nporadio1.nl/...in-beleggingen-4-sep-2025
https://www.skipr.nl/nieu...an-veel-minder-bedrijven/
https://www.nu.nl/economi...-duizenden-bedrijven.html
Dat is precies zoals het dus wel werkt. Niemand zegt dat we vanaf morgen opeens allemaal over moeten. Maar het moet wel ergens beginnen. Bijv. bij de investeerders zoals onze pensioenfondsen.phantom09 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:35:
[...]Zo werkt dat niet. Als iedereen op aarde nu zou stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen dan stort de wereld economie in elkaar.
Maar het is duidelijk dat we mijlenver uit elkaar liggen. Let's agree to disagree.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, zo kunnen wij ook niet in 1 dag van de fossiele brandstoffen af.stefxx schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:57:
[...]
Dat is precies zoals het dus wel werkt. Niemand zegt dat we vanaf morgen opeens allemaal over moeten. Maar het moet wel ergens beginnen. Bijv. bij de investeerders zoals onze pensioenfondsen.
Maar het is duidelijk dat we mijlenver uit elkaar liggen. Let's agree to disagree.
Om in deze even mijzelf te quoten:mitsumark schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:44:
[...]
Een paar 100 per maand okee, maar 20k per jaar kun je niet uitleggen bij de belastingdienst als ze gaan vragen wat je met al dat contant geld hebt gedaan..
Dan moet je ook echt alles contant gaan betalen om het voordeel van de twijfel te houden?
Voor zover ik kan zien kun je in NL bij de meeste banken ook "maar" 17.5k per jaar uit de muur trekken.
Alhoewel niet cash, weet ik van mensen binnen mijn kringen dat zelfs met inspectie, bedragen ruim boven 20k geaccepteerd zijn. Bekostigen luxe buitenland trips, wintersport, ondersteuning in verzekeringen, huurlasten, etc.psychodude schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:44:
[...]
Enige nuancering, doch zonder echt concrete handvatten.
Het blijft toch nog altijd wat vrij ter interpretatie wat kan en wat een brug te ver is. Met regelmaat hoor ik voorbeelden voorbij komen van vormen van ondersteuning in "levensonderhoud", wat door velen als normaal gezien wordt, maar door iemand opgegroeid binnen een wat andere socio-economische klasse, toch als redelijk absurd beschouwd wordt.
Mede doordat de beperkingen verder weinig transparant zijn en derhalve voor interpretatie vatbaar, heb ik ook redelijk het idee dat één en ander daarin weinig fair geregeld is.
Of je moet gewoonweg als een volwassen persoon behandeld worden en zelf de optie krijgen om een pensioenvoorziening te regelen. In plaats van (nagenoeg) verplicht te moeten volgen van de norm. Waarbij soms met veel moeite van afgeweken kan worden, soms überhaupt niet.mitsumark schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:30:
Het meest bizaare vind ik eigenlijk dat je niet zelf kunt kiezen bij welk pensioenfonds je aansluit, en dan vind ik het raar dat zij wel voor mij mogen beslissen minder rendement te gaan maken.
Of alle pensioenfondsen moeten deze regels opgelegd krijgen, of ik moet zelf keuze hebben..
Dit noem.ik nou slappe hap. We zijn aantoonbaar door alle grenzen heen aan t breken qua leefbaarheid en duurzaamheid maar houden onszelf voor de gek dat t economisch beter is voor geleidelijk (lees: vrijwel niet) te gaan. Nee we zouden nooit in 1 dag over kunnen dat klopt wel. Maar deze bewering sluit vooral aan bij alle PR en greenwashing van de fossiele reuzen. Elke keer dat iemand dit herhaalt wint de status quo weer t.o..v. de broodnodige verandering.phantom09 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:38:
[...]
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, zo kunnen wij ook niet in 1 dag van de fossiele brandstoffen af.
Dan zijn we het eens dat het niet in een korte tijd kan maar dat het wel mogelijk is. En hierop kan men dan het beleggingsbeleid op aanpassen.Fr33z schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:03:
[...]
Dit noem.ik nou slappe hap. We zijn aantoonbaar door alle grenzen heen aan t breken qua leefbaarheid en duurzaamheid maar houden onszelf voor de gek dat t economisch beter is voor geleidelijk (lees: vrijwel niet) te gaan. Nee we zouden nooit in 1 dag over kunnen dat klopt wel. Maar deze bewering sluit vooral aan bij alle PR en greenwashing van de fossiele reuzen. Elke keer dat iemand dit herhaalt wint de status quo weer t.o..v. de broodnodige verandering.
Dit topic is een kleine niche die dat leuk genoeg vinden om het uit te zoeken, en kunnen het ook.
De meeste mensen gaan al de mist is als ze moeten uitleggen hoe hun hypotheek in elkaar zit.
Laat staan dat ze een pensioen kunnen gaan beheren.
Klopt, mijn vrouw (hbo) vroeg gisteren toevallig of we eigenlijk een duurder huis konden kopen omdat het huis inmiddels 150.000 in waarde is gestegen sinds de koop. Heb haar even moeten uitleggen dat dat leuk op papier is maar dat als we niet meer aan hypotheek willen betalen we dus weer een huis van onze verkoopwaarde moeten terugkopen en dus niet verkoopwaarde+150k... Was even schakelen voor haar :-)CornermanNL schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:07:
Als mensen pensioen zelf moeten gaan regelen, beheren en wat daar bijkomt dan gebeurt het bij de meesten niet.
Dit topic is een kleine niche die dat leuk genoeg vinden om het uit te zoeken, en kunnen het ook.
De meeste mensen gaan al de mist is als ze moeten uitleggen hoe hun hypotheek in elkaar zit.
Laat staan dat ze een pensioen kunnen gaan beheren.
Pensioen is iets waar ik ook echt niks mee kan. Ik weet dat ik bij het abp zit en dat alles automatisch van mijn salaris en werkgever gaat. Ik weet ook dat pensioen straks bovenop mijn aow komt zodat ik als ik ouder ben ook nog steeds maandelijks een prima 'inkomen' heb.
Maar: ik weet ook dat alles wat ik er nu van weet heel onzeker is. Dat het onbekend is hoe hoog mijn pensioen later is en dat het ook nog maar een vraag is of die aow over 30 jaar nog een vast bedrag is of dat ik straks een verlaagde aow krijg vanwege mijn pensioen, afbetaalde huis of ander bezit. Ik weet dus vooral dat ik niet moet vertrouwen op allerlei toezeggingen, maar dat ik gewoon nu een fijn leven moet hebben voor vrouw en kinderen en ondertussen ook het nodige opzij zet 'voor later'
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.