Torgo schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:36:
[...]
Dat vind ik ook lastig te accepteren. Je wil toch een bepaalde mate van invloed kunnen uitoefenen op zoiets belangrijks als je pensioen.
Gelukkig zit ik bij een PPI (BeFrank) dus heb die invloed wel en kan zelf kiezen hoe ik mijn inleg beleg. Ik heb een persoonlijk potje welke op basis van goed/slecht rendement meer of minder is. Ik zou het eerlijk vinden als iedereen mag kiezen tussen collectief pensioenfonds of PPI.
Daarnaast leg ik maximaal in op BrandNewDay wat natuurlijk ook een persoonlijk pensioen potje is. Sinds de maximale pensioen inleg verhoogd is een paar jaar geleden zullen de meeste mensen wel jaarruimte hebben om zelf ook nog een potje op de bouwen. Dat zou ik zeker maximaal doen om risico’s zoals hierboven genoemd af te kunnen vangen.
Je kunt inderdaad niet je pensioenuitvoerder kiezen. Maar goed, de eerste werkgever die de verplichte pensioenlasten aan mij wil uitkeren voor een persoonlijke opbouw moet ik nog vinden. Ik zit vast aan het ABP, maar krijg er wel een werkgever voor terug die elek maand honderden euros in de grote beleggingspot gooit.
We zitten hier gemiddeld in de hoogopgeleide goed betaalde banen. Maar er zijn legio Nederlanders die banen hebben in een sector zonder pensioenverplichtingen. Denk je dat die de pensioeninleg die in mijn sector normaal is (70-30), netto meekrijgen in het handje om te kunnen pensioenbeleggen? Denk het niet.
Ik had met mijn eerste werkgever een principeakkoord op basis van brutoloon. Toen ik vroeg welk pensioenfonds ze aan deelnamen, zeiden ze: geen, maar we bieden je wel een adviseur voor prive pensioenbeleggen. Dus ik: Oke, goed uitgangspunt! Maar tikken jullie ook even wat extra bij mijn brutoloon? Nee..... Dus ik kon kiezen of delen. Praktisch gezien aan het werk gegaan voor zo'n 500 bruto per maand minder....
Daarnaast vind ik fijn dat een pensioenfonds solidair is. Ik heb graag wat minder als ik collega's die door ziekte uitvallen van een degelijke pensioenregeling kan voorzien.
Overigens heeft elke deelnemer inspraak in het geheel. Ik mag mij (via online vragenlijsten) redelijk vaak uitlaten over de richting van het pensioenfonds.
Er zitten heel veel voordelen aan collectieve regelingen die we in onze individuele samenleving steeds vaker over het hoofd zien.
[
Voor 17% gewijzigd door
Pr088 op 07-09-2025 13:54
]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW