Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:08
Mirved schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Mwoa volgens mij valt dat wel mee. Uitgaande van dat je altijd een huis blijft houden en je niet uiteindelijk verhuist naar een goedkopere plek.

Plek A koop je een huis voor 200K met 3% waardestijging per jaar. en plek B koop je een huis voor 300K met 5% waarde stijging per jaar. Na 10 jaar ga je verhuizen naar een woning 2x zo duur. Dan zit er ongeveer 5K verschil in voordeel van plek B. Maar je hebt wel 10 jaar lang meer rente betaald over 100K hypotheek. Stel dat is 3% dan is plek B opeens 25.000 duurder geweest over 10 jaar tijd.

Natuurlijk beetje simplistische berekening en verschillen in waardestijging + hoe lang je blijft zitten kan grote invloed hebben. Maar denk dat het op grote lijnen dus niet zoveel uitmaakt.
Het voordeel van Nederland is natuurlijk wel dat het gehele land relatief gezien het formaat van een postzegel is, desondanks de prijsverschillen aanzienlijk zijn tussen de regio's. Oftewel, vanuit plek B naar plek A verhuizen, is ontzettend aantrekkelijk op moment dat dagelijkse reistijd zou komen te vervallen. Dat wil zeggen wanneer werkzaamheden stoppen.

En je hoeft daar veelal ook weer niet bepaald voor naar noord oost Groningen of diep Limburg. Ook in nabijheid van de randstad zie je significante verschillen in woningprijzen.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:14
G83 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:47:
[...]
Even als tegengeluid, het is redelijk de moeite waard wat mij betreft. Ik heb TSWE en TDIV bij IBKR.
Ik heb alleen maar VT bij ze, en dit jaar een whopping 0,0003% SYEP vergoeding gekregen (dus 3€/1mm). Heb het maar uit gezet, hoe klein risico ook, dat weegt niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:40
Afgelopen tijd ben ik wat aan het rekenen geweest aangezien onze FIRE datum dichtbij komt. Volgende scenario's vanaf 2026, beide met 4% ontrekking en 1.4 miljoen vermogen = 56k per jaar:
  • Optie 1: box 3. Na belasting (37k per jaar) ca. 1.600 EUR per maand netto.
  • Optie 2: Agio storting in een nieuw opgerichte BV en minimum DGA salaris uitbetalen.
    Na belasting (17k per jaar) ca. 3.200 EUR per maand netto.
Voordelen:
  • 1.4 miljoen kan ooit weer belastingvrij uit de BV als je de juiste procedures volgt.
  • Salaris is aftrekpost in BV, effectief 30% belasting, rekening houdend met loonheffing, ZVW, algemene heffingskorting en arbeidskorting.
  • Dividenduitkering ipv salaris kan ook maar kost 39% belasting: 19% VPB en daarna 24.5% - 31% dividendbelasting. Ik ga er vanuit dat die 1.4 miljoen natuurlijk belegd blijft in de BV.
  • Pensioenopbouw (11k per jaar) blijft mogelijk omdat je salaris krijgt
Ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52
@Ferr9 Pensioenopbouw in de opnamefase kan interessant zijn als je van het minimale DGA salaris geld over houdt. Dan krijg je daarover de belasting weer terug waardoor je feitelijk een deel van je opname verplaatst van je box 2 pot naar je box 1 pot.

Edit: is het daadwerkelijk mogelijk om geen DGA salaris uit te keren? Als ik daar op zoek lees ik dat zelfs als de BV geen omzet heeft maar wel reserves, er toch een DGA salaris moet worden uitgekeerd.

[ Voor 40% gewijzigd door RichieB op 29-08-2025 11:34 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferr9
RichieB schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:31:
@Ferr9Edit: is het daadwerkelijk mogelijk om geen DGA salaris uit te keren? Als ik daar op zoek lees ik dat zelfs als de BV geen omzet heeft maar wel reserves, er toch een DGA salaris moet worden uitgekeerd.
Je moet alleen salaris uitbetalen als je werkzaamheden verricht voor de BV. Zonder werkzaamheden hoef je geen salaris uit te keren (nagevraagd bij een fiscalist), ik denk dat salarisvriend hier niet helemaal goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
De belasting bij box 3 is een maximum, daar ga je nu vanuit denk ik. Als je minder rendement maakt, is de belasting ook lager of zelfs nihil door de tegenbewijsregeling.

Je zou dan dus eigenlijk alle belastingen voor box 2 (salaris en dividend) en box 3 moeten berekenen voor verschillende rendementen en die twee in een grafiek moeten zetten bij de verschillende rendementen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:54
Ferr9 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:01:
Afgelopen tijd ben ik wat aan het rekenen geweest aangezien onze FIRE datum dichtbij komt. Volgende scenario's vanaf 2026, beide met 4% ontrekking en 1.4 miljoen vermogen = 56k per jaar:
  • Optie 2: Agio storting in een nieuw opgerichte BV en minimum DGA salaris uitbetalen.
Voordelen:
  • 1.4 miljoen kan ooit weer belastingvrij uit de BV als je de juiste procedures volgt.
  • Salaris is aftrekpost in BV, effectief 30% belasting, rekening houdend met loonheffing, ZVW, algemene heffingskorting en arbeidskorting.
  • Dividenduitkering ipv salaris kan ook maar kost 39% belasting: 19% VPB en daarna 24.5% - 31% dividendbelasting. Ik ga er vanuit dat die 1.4 miljoen natuurlijk belegd blijft in de BV.
Ideeën?
Goede overwegingen.
Ga in elk geval eens langs bij een accountant/boekhouder. Die heb je toch nodig als je een BV opricht.
Die kan je misschien nog meer tips geven.
Mogelijk kan je ook bepaalde kosten door de BV laten betalen ipv privé al kunnen de regels daarvan soms wat onduidelijk zijn (auto, energie, deel van je huis)

En kijk eens wat het effect is op successie. Kan je makkelijk vermogen schenken, en is het eenvoudig om dit vermogen door te geven of te laten vererven indien je kinderen hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 13:42
(jarig!)
Voordelen:
Ideeën?
Ik volg je post met interesse, ben erg benieuwd. Volgens mij mist hier nog iets in de vergelijking. Je hebt de belasting berekend over de inkomsten die je uitkeert als salaris maar je hebt geen belasting berekend over het rendement van de beleggingen in je BV. Ik weet niet precies hoe dat werkt maar daar moet je toch ook belasting over betalen? Winst belasting of Capital Gains of iets dergerlijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr9
Torgo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:51:
[...]

Ik volg je post met interesse, ben erg benieuwd. Volgens mij mist hier nog iets in de vergelijking. Je hebt de belasting berekend over de inkomsten die je uitkeert als salaris maar je hebt geen belasting berekend over het rendement van de beleggingen in je BV. Ik weet niet precies hoe dat werkt maar daar moet je toch ook belasting over betalen? Winst belasting of Capital Gains of iets dergerlijks?
Afhankelijk van de status van het fonds mag je belasting uitstellen tot moment van verkoop. Alternatief is jaarlijks VPB aftikken over de winst. Stel je maakt 100k winst en hebt 56k salaris, dan betaal je 19% over 100-56 = 8.360 belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
(jarig!)
Ferr9 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

Afhankelijk van de status van het fonds mag je belasting uitstellen tot moment van verkoop. Alternatief is jaarlijks VPB aftikken over de winst. Stel je maakt 100k winst en hebt 56k salaris, dan betaal je 19% over 100-56 = 8.360 belasting.
Dan moet je dat in je vergelijking optellen bij de inkomstenbelasting (18 k) toch? In het box 3 scenario is de winst ook meegenomen. Daarmee is het verschil al kleiner?

[ Voor 5% gewijzigd door Torgo op 29-08-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr9
Torgo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:04:
[...]

Dan moet je dat in je vergelijking optellen bij de inkomstenbelasting (18 k) toch? In het box 3 scenario is de winst ook meegenomen. Daarmee is het verschil al kleiner?
Ja, misschien wel, dat maakt deze berekening zo moeilijk. Als je echter 56k winst maakt dan betaal je nul belasting in de BV. De 8k BV belsating uit mijn voorbeeld kun je onbeperkt verrekenen met verliezen die je later maakt op beleggingen in de BV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
(jarig!)
Ferr9 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Ja, misschien wel, dat maakt deze berekening zo moeilijk. Als je echter 56k winst maakt dan betaal je nul belasting in de BV. De 8k BV belsating uit mijn voorbeeld kun je onbeperkt verrekenen met verliezen die je later maakt op beleggingen in de BV...
Ah ik snap hem. Dat is wel handig. Kan je ook twee personen salaris betalen? (Jezelf en je fiscaal partner). Dat zou wel interessant zijn want dan kan je best veel uitkeren en krijg je beiden de ‘ loonheffing, ZVW, algemene heffingskorting en arbeidskorting’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ferr9 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
Ja, dat is ook wat ik met mijn vorige opmerking min of meer probeerde aan te geven, er zijn veel meer variabelen.
Ik zou denk ik naar een (lijn)grafiek toe werken voor rendementen van b.v. -20% tot + 20% en dan ook nog met andere scenario's zoals de tegenbewijsregeling, geen dividend, wel dividend uitkeren etc.
Dat geeft, hopelijk, iets meer inzicht of welke situaties in de meeste gevallen voordeliger is en ook of het uiteindelijk veel scheelt en de moeite waard is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:58
Voordelen:
Ideeën?
Vergeet niet dat je ook AOW nog krijgt en aanvullend pensioen (mocht je dat opgebouwd hebben)

Ik heb even een schatting gemaakt met https://earlyretirementcalc.com/index.php

hierbij ingevuld:
-1,4 moljoen portfolio
-leeftijd 50
-aow over 20 jaar van 2000 netto
-99% in sp500 en 1% cash
-alles in us gezet
-VRH 2028
-2 personen

Je kan dan gerust 3000 euro netto per maand gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOTQnQdeHyC5H8-9qhl50znzsIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ArQ6IssvD6ZYoeoAwWV1Urt.png?f=fotoalbum_large

Als je alleen uitgaat van je portolfio en geen rekening houd met de AOW of aanvullend pensioen dan kan je per maand 2200 euro netto hebben met een score van 98%

Zelf ga ik uit van mijn portfolio en mijn AOW+aanvullend pensioen. Ik moet eerst het gat dichten tot aan mijn waarschijnlijke AOW leeftijd.
Daarna een veel kleiner pensioen gat erbij en dan zit ik goed.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 29-08-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 18:04
Ik ben aan het kijken hoeveel direct opvraagbare middelen (buffer) nu eigenlijk echt nodig is om aan te houden het komende jaar (kost immers geld). Daarbij bedacht ik me dat - als het echt nodig is - je ook voor korte tijd zou kunnen lenen op basis van je effectenportefuille (in dit geval bij Degiro). Je zou dan minder vrij opvraagbaar hoeven aanhouden. Zijn er anderen die er ook zo naar kijken? (gaat trouwens nog om opbouwfase, niet om RE fase).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:21
JURIST schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:30:
Ik ben aan het kijken hoeveel direct opvraagbare middelen (buffer) nu eigenlijk echt nodig is om aan te houden het komende jaar (kost immers geld). Daarbij bedacht ik me dat - als het echt nodig is - je ook voor korte tijd zou kunnen lenen op basis van je effectenportefuille (in dit geval bij Degiro). Je zou dan minder vrij opvraagbaar hoeven aanhouden. Zijn er anderen die er ook zo naar kijken? (gaat trouwens nog om opbouwfase, niet om RE fase).
Je kan ook gewoon een klein beetje verkopen. Ik snap nooit zo wat het probleem is om 0,1% van je portfolio te verkopen, ook al staat t lager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 18:04
R.van.M schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

Je kan ook gewoon een klein beetje verkopen. Ik snap nooit zo wat het probleem is om 0,1% van je portfolio te verkopen, ook al staat t lager
In dit geval gaat om indien nodig te overbruggen tot er weer een deposito vrijvalt (dat is door ladder altijd maar een paar maanden).
Op de een of andere manier doe ik dat nooit, waardoor het niet in me opkomt, maar je hebt gelijk, als het moet kan dat natuurlijk ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
@JURIST Voor een beetje extra kosten (TER 0,6%) kan je bij Wise geld in een stock jar aanhouden. Het geld wordt dan belegd in iShares World Equity Index Fund (LU) Class N2 = LU0852473015 / BGIWN2E / 0P0000XB9P.F maar 95% kan je direct instantaan overboeken naar een IBAN rekening of uitgeven met een Wise credit card.

Stel dat je €5k aanhoudt in een Wise stock jar en je normaal belegt met een TER van 0,1% dan kost deze oplossing je jaarlijks €25 extra ten opzichte van je normale beleggingen.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 31-08-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:57
Lenen bij De Giro zonder allocatie betaal je momenteel volgens mij 5,25% rente per jaar voor. Dat is fors, rood staan op je lopende rekening bij de bank kost je volgens mij nog minder. Ik zou in dat geval eerder kijken of ik het budget van die maand tijdelijk kan oprekken met de creditcard. Anders wellicht toch verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door 49euro op 31-08-2025 18:40 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:25
49euro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:38:
[...]

Lenen bij De Giro zonder allocatie betaal je momenteel volgens mij 5,25% rente per jaar voor. Dat is fors, rood staan bij de bank kost je volgens mij nog minder. Ik zou in dat geval eerder kijken of ik het budget van die maand tijdelijk kan oprekken met de creditcard. Anders wellicht toch verkopen.
5,25% is niet fors. Dat zit net boven de hypotheekrente.

ING rekent 13,90% per jaar voor de standaard betaalrekening. Dat is pas fors.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:13
Vandaag eens de tijd genomen om te snoeien in mijn maandelijkse kosten. Vroeger deed ik deze exercitie ieder jaar, maar door de drukte met het opzetten van mijn bedrijf was het er een tijdje bij ingeschoten.

Inmiddels heb ik thuisinternet, twee mobiele abonnementen en het energiecontract opnieuw afgesloten. Met lagere tarieven, iets minder MB’s en snelheid én wat cashbacks levert dat dit jaar al €600,- besparing op.

De volgende stap is om de verzekeringen, bankrekeningen en creditcards onder de loep te nemen. Het zou me niet verbazen als alles bij elkaar richting de €1000,- aan besparing uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
GioStyle schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:42:
[...]

5,25% is niet fors. Dat zit net boven de hypotheekrente.

ING rekent 13,90% per jaar voor de standaard betaalrekening. Dat is pas fors.
In ieder geval fors genoeg voor mij om niet te gebruiken. Met 5,25% rente en de box 3 heffing er overheen moet je toch een behoorlijk rendement verwezenlijken wil je er wat aan over houden.

Voor beleggen lijkt me lenen op je betaalrekening sowieso niet wenselijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Je kan ook call opties schrijven op je bezit. Ligt een beetje aan de bedragen natuurlijk hoeveel er nodig is. Maar als het puur is om je cash buffer niet zo groot te houden kan dat prima.

Of je schrijft put opties met je cash buffer als dekking.

Of je creditcard gebruiken, die meetellen als buffer.

[ Voor 3% gewijzigd door CornermanNL op 01-09-2025 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
Volgens mij is twee maandsalarissen met een backup van credit card en rood staan meer dan genoeg. Als je tenminste middelen hebt die binnen een paar weken beschikbaar kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Lenen is altijd complex en kost geld.
Ik los dat dan wel op door tijdelijk wat meer met de CC te kopen (als het over kleine bedragen gaat), maar anders verkoop ik voor een paar duizend euro een paar aandelen of trackers. Ideale manier om die posities die eigenlijk niet goed zijn eff op te ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
JURIST schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

In dit geval gaat om indien nodig te overbruggen tot er weer een deposito vrijvalt (dat is door ladder altijd maar een paar maanden).
Op de een of andere manier doe ik dat nooit, waardoor het niet in me opkomt, maar je hebt gelijk, als het moet kan dat natuurlijk ook.
Je kunt ook met een boxspread lenen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Heb afgelopen jaar gemerkt dat een juiste buffer altijd lastig is.
Situatie:
Pa ging van zijn uitgeleefde koopwoning naar een huurwoning appartement. (vrij snel en spontaan omdat hij opeens de trap niet meer op kon)
Pa heeft geen geld.
Maar door eerste goed te investeren in de woning en hem van kluswoning naar instap woning te maken voor de verkoop was wel tijdelijk geld nodig (na de verkoop zou dit er weer zijn).
Dus "snel" even 25K uit de buffer getrokken waarvan ik dacht dat die te groot was.
De buffer had ook spaargeld voor een nieuwe auto wanneer de lease afgelopen zou zijn.
Nu daardoor maar weer een nieuwe lease auto op maandelijkse termijn. ipv een eigen auto aan te schaffen.
en 10K ergens anders vandaan gehaald. (aandelen verkocht, mini lening)

Toch even 35K die snel (binnen een maand) nodig was voor verbouwing en verhuizing.
Mijn buffer was dus 10K te klein....
dacht dat binnen 4 maanden weer terug te hebben. maar tijdens de verkoop is mijn pa overleden. en dan staat dat opeens op pauze, eerst verklaring van erfrecht voordat er weer beslissingen genomen mochten worden....
dus nu is het straks 7 maanden geworden dat ik mijn buffer even kwijt ben.

Moet mijn buffer dan groter? of was dit echt een unieke situatie? merkte bij mijzelf wat weerstand bij verkopen van de aandelen, want dat ging in tegen mijn eigen strategie.
Uiteindelijk ook wel geleerd, als het geld nodig is kan ik het overal vandaan trekken.
initiele inleg crypto nogmaals een keer eruit gehaald. kleine lening om 3 maanden te overbruggen.

De buffer is binnenkort weer terug met een kleine extra (onder de erfbelastinggrens).
Had gewoon niet verwacht binnen een maand 35K nodig te hebben. maar moet ik daar dan ook echt op voorberreid zijn.... nu is het ook gelukt zonder te veel schade. heb er geen kruimel brood minder om gegeten.

We hebben nog een 2e buffer, een roterend deposito spaarplan, komt elke maand 1/12e deel vrij dat weer opnieuw wordt vast gezet (30K totaal),daar zijn we vanaf gebleven. ook omdat je daar niet in 1x30K uit kan halen zonder boete, maar ook omdat het concept aanzetten. zodat je elke maand weer geld krijgt (2,5K), weer 2 jaar duurt.

we kunnen dus nogsteeds morgen allebei morgen onze banen kwijt raken. komend jaar voelen we daar nogsteeds geen gevolgen van.

[ Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 01-09-2025 16:11 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:22
Je buffer was denk ik veel te groot, je hoeft alleen maar de tijd te overbruggen dat het kost om aandelen te verkopen?
Mijn buffer is 5k, voldoende voor dingen die ik "morgen" onverwacht moet kopen (auto reparatie, huishoudelijk apparaat, etc).
Bij bv Meesman duurt zoiets nog relatief lang omdat ze alleen op vrijdag handelen, maar iets als Degiro of je eigen bank heb je het geld binnen een paar dagen op je rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:08
Ik houd zelf momenteel circa 2 x de maandelijkse cash flow aan als buffer. Genoeg om acute zaken mee te dekken. Om zonder problemen verschuivingen in incasso data op te vangen. Etc. En niet met regelmaat uit aandelen te hoeven onttrekken. Het is toch altijd weer minder vrij opneembaar dan een spaarrekening namelijk. Soms laat ik de buffer wat hoger oplopen, op moment dat ik weet dat er een significante betaling gepland aan zit te komen voor op de korte termijn.

@Smuggler Allereerst gecondoleerd. Verder denk ik niet dat je eerdere buffer te klein was. Dit soort zaken zijn natuurlijk echt incidenteel. En bijvoorbeeld een auto, is niet direct een aanschaf welk dusdanig acuut hoeft te gebeuren dat je niet een paar dagen de tijd hebt om enkele posities van de hand te doen. Het is meer een mindset om hier overheen te stappen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik snap niet zo goed waarom je 25k gaat investeren in een uitgewoonde woning die waarschijnlijk toch snel wordt verkocht.
Grote kans dat kopers de boel helemaal gaan strippen en dan is die 25k ook zonde geld.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Sport_Life schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:10:
Ik snap niet zo goed waarom je 25k gaat investeren in een uitgewoonde woning die waarschijnlijk toch snel wordt verkocht.
Grote kans dat kopers de boel helemaal gaan strippen en dan is die 25k ook zonde geld.
Edit Sorry verkeerd gelezen

[ Voor 9% gewijzigd door 49euro op 02-09-2025 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 16-09 10:32
Pexow schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:28:
Vandaag eens de tijd genomen om te snoeien in mijn maandelijkse kosten. Vroeger deed ik deze exercitie ieder jaar, maar door de drukte met het opzetten van mijn bedrijf was het er een tijdje bij ingeschoten.

Inmiddels heb ik thuisinternet, twee mobiele abonnementen en het energiecontract opnieuw afgesloten. Met lagere tarieven, iets minder MB’s en snelheid én wat cashbacks levert dat dit jaar al €600,- besparing op.

De volgende stap is om de verzekeringen, bankrekeningen en creditcards onder de loep te nemen. Het zou me niet verbazen als alles bij elkaar richting de €1000,- aan besparing uitkomt.
Tip: kijk voor de verzekeringen eens bij Deck. Ik heb dat jaren geleden gedaan en bespaarde toen (al) iets van 400 euro per jaar op de premie in ruil voor een iets hoger eigen risico.

Tot nu toe kan de rekensom nog elk jaar uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

De muren waren gaten kaas, (alles moest vast gezet worden, en heel veel planken).
Er zijn enorme lekaages geweest (wel opgelost maar de schade nooit weggehaald).
Er zijn veel pogingen gedaan muren te verven die allemaal halverwege zijn afgebroken.
Want mijn pa wilde alles zelf doen, maar had 2 linker handen.

die 25K zijn gaan zitten in: Alle muren opnieuw stucen en verven.
Alle elektra vervangen, meer dan de helft van de lichtschakelaars was kapot, velen wandcontactdozen ook, sommige dozen vervangen door dingen met aarde terwijl die aarde kabel daar helemaal niet ligt.
Dus ook dat allemaal gerepareerd en in goede veilige staat terug gebracht,
Verwarming weer gefixed, kruipruimte luik vervangen. en nog veel meer van dat soort dingen.

De echt grote kosten wel laten zitten, dus de nieuwe bewoners moeten nog:
nieuwe keuken, badkamer, WC, koziijnen. dat zijn meteen de dingen waarbij smaak belangrijk is.

2 foto's van voor en 1 foto na, om een anonieme indruk te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUsOGgxK2N7l1SWsVvc1jg1R9BM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKln3xI8TwVrCtkMxnbkIOLP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Woy9bOWaqi8RklxO9TBgsJYJQqE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wa2bzhcF7v2vH4MjjDUoY85X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvOA0lbdiXacfnL9neXTSmMbxWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joVSzWwYqpWCTRitCBTFqVvA.jpg?f=fotoalbum_tile

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pannencouque schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:23:
[...]

Tip: kijk voor de verzekeringen eens bij Deck. Ik heb dat jaren geleden gedaan en bespaarde toen (al) iets van 400 euro per jaar op de premie in ruil voor een iets hoger eigen risico.

Tot nu toe kan de rekensom nog elk jaar uit.
Op zich prima tip. Helaas voor mij niet goedkoper dan ik al heb (of zelfs mindere voorwaarden tegen marginaal hogere kosten), en ze missen meerdere verzekeringen die ik nu wel heb.
En ze verzekeren alle losse onderdelen weer elders. Dat geintje ken ik, ooit een claim moeten indienen en toen kwam ik erachter dat de verzekering onderliggend 3x dieper bij een andere maatschappij zat en in de looptijd 3x was doorverhuisd naar andere maatschappijen. Ging met de claim niet helemaal soepel zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Smuggler schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:37:
[...]

De muren waren gaten kaas, (alles moest vast gezet worden, en heel veel planken).
Er zijn veel pogingen gedaan muren te verven die allemaal halverwege zijn afgebroken.

Alle elektra vervangen, meer dan de helft van de lichtschakelaars was kapot, velen wandcontactdozen ook, sommige dozen vervangen door dingen met aarde terwijl die aarde kabel daar helemaal niet ligt.
Dus ook dat allemaal gerepareerd en in goede staat terug gebracht,
Verwarming weer gefixed, kruipruimte luik vervangen. en nog veel meer van dat soort dingen.

nieuwe keuken, badkamer, WC, koziijnen. dat zijn meteen de dingen waarbij smaak belangrijk is.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Goed, maar die 25k heb je toch niet ineens 'morgen' nodig.
Je neemt een beslissing, en dan moet je die facturen weken (of maanden) later betalen.
Dat geeft je toch massa's tijd om dat geld vrij te maken.
Dat je dat niet in die tijd bij elkaar gespaard krijgt is logisch, maar dat zijn kosten die ik vanuit de beleggingen zou betalen.
Hetzelfde met een auto. Ik heb echt niet op elk moment 20k vrij spaargeld staan, maar kan wel vandaag nog voor 100k (+) aandelen verkopen waarvan de cash dan een paar dagen later kan uitgegeven worden indien nodig.

Meer dan een paar honderd euro heb ik nog niet nodig gehad binnen pakweg 24h. De rest is altijd te bespreken of zie je aankomen.
Hoe moelijk gaat een autoverkoper doen als je zegt dat je de (direct beschikbare auto) binnen 3 dagen betaalt en dan komt ophalen.. Meestal hebben ze meer tijd nodig voor hun administratie.

Maar als ik weet dat ik een auto ga kopen, dan maak ik het geld ook al direct vrij, en dan kan ik zelfs betalen terwijl ik bij de verkoper zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:42:
[...]

Goed, maar die 25k heb je toch niet ineens 'morgen' nodig.
Je neemt een beslissing, en dan moet je die facturen weken (of maanden) later betalen.
Dat geeft je toch massa's tijd om dat geld vrij te maken.
Dat je dat niet in die tijd bij elkaar gespaard krijgt is logisch, maar dat zijn kosten die ik vanuit de beleggingen zou betalen.
Hetzelfde met een auto. Ik heb echt niet op elk moment 20k vrij spaargeld staan, maar kan wel vandaag nog voor 100k (+) aandelen verkopen waarvan de cash dan een paar dagen later kan uitgegeven worden indien nodig.

Meer dan een paar honderd euro heb ik nog niet nodig gehad binnen pakweg 24h. De rest is altijd te bespreken of zie je aankomen.
Hoe moelijk gaat een autoverkoper doen als je zegt dat je de (direct beschikbare auto) binnen 3 dagen betaalt en dan komt ophalen.. Meestal hebben ze meer tijd nodig voor hun administratie.

Maar als ik weet dat ik een auto ga kopen, dan maak ik het geld ook al direct vrij, en dan kan ik zelfs betalen terwijl ik bij de verkoper zit...
daar heb je gelijk in, maar ik had een plan in mijn hoofd, "aandelen niet liquideren tot pensioen"
Spaarrekening niet aanzitten tenzij reden 1 2 of 3 (dus niet deze).
Ik heb gewoon blijkbaar mentaal moeite om dan af te wijken van het plan.
Misschien ook wel doordat ik mijn plan al 12 van de 20 jaren plan tot nu toe exact heb gevolgd en zelf beter doe dan de planning.
Ik vind dit eng en spannend, en kom mijzelf een beetje tegen als het leven niet loopt zoals dat in mijn hoofd normaal afspeelt.
Ik ben weer een ervaring rijker, nu eens kijken hoe dat invloed heeft op toekomstige beslissingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:41
Smuggler schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:37:
[...]

Dus ook dat allemaal gerepareerd en in goede veilige staat terug gebracht,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat je dit heel slim hebt aangepakt. Veel mensen kunnen niet door een bouwval heen kijken en zien alleen de ellende. Nu zien ze een huis dat op orde is en zelf kunnen inrichten, waar ze dus juist niet betalen voor een keuken en badkamer. Die 25K haal je er waarschijnlijk dubbel en dwars uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:05
Mijn buffer is -puur financieel gezien- ook te groot (6 mndn in deposito's), dat kost me gemiddeld ca. 4 a 5% per jaar. Maar daarmee koop ik behalve de functie van buffer (snel en zeker beschikbaar geld) ook de geruststelling van mijn vrouw dat we 'zeker genoeg' zitten. Daardoor kan ik de rest beleggen. Ik heb het bedrag enkele jaren vastgesteld en laat het sindsdien zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Smuggler schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:57:
[...]

daar heb je gelijk in, maar ik had een plan in mijn hoofd, "aandelen niet liquideren tot pensioen"
Spaarrekening niet aanzitten tenzij reden 1 2 of 3 (dus niet deze).
Ik heb gewoon blijkbaar mentaal moeite om dan af te wijken van het plan.
Misschien ook wel doordat ik mijn plan al 12 van de 20 jaren plan tot nu toe exact heb gevolgd en zelf beter doe dan de planning.
Ik vind dit eng en spannend, en kom mijzelf een beetje tegen als het leven niet loopt zoals dat in mijn hoofd normaal afspeelt.
Ik ben weer een ervaring rijker, nu eens kijken hoe dat invloed heeft op toekomstige beslissingen.
Als je die aandelen werkelijk ziet als 100% geblokkeerd, dan moet je inderdaad op een andere manier een buffer aan houden. Dat het al 12 jaar lukt is goed, maar je hebt in die tijd niks groot moeten betalen.

Ik beleg gewoon vrijwel alles en heb meestal maar 10k op een spaarrekening staan, soms minder.
Maar als ik dan die grote uitgave heb, dan verkoop ik een heel klein deel van aandelen of trackers en vul dat nadien wel rustig aan.
Dat alles in het kader van 'time in the market beats timing the market'. Gewoon zo veel mogelijk belegd geld, en zelfs als ik 10 of 20k moet vrijmaken tijdens een crisis, dan is dat zo.
Dat vraagt wat mentale oefening, maar ook daar moet je leren flexibel in te worden en te zorgen dat je nog goed slaapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als de markt onderuit gaat, wil ik niet dat ik als ik juist dan een woning wil kopen veel aandelen moet verkopen die een stuk lager dan staan. Dat gezegd hebbende, niemand hoeft mij te overtuigen dat historisch gezien gewoon voor 98% in aandelen zitten effectiever is dan de behoorlijke hoeveelheid die ik in deposito's / spaarrekening ook nog heb. Dat is zo. Maar ik slaap lekkerder bij niet alles in aandelen hebben.

Waarbij heel persoonlijk, maar als je zover gaat dat als je een paar duizend Euro nodig hebt om bijvoorbeeld een nieuwe fiets te kopen, je eerst call opties oid moet gaan uitschrijven, is dat het minieme beetje rendement wat je mist echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sissors schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:43:
Als de markt onderuit gaat, wil ik niet dat ik als ik juist dan een woning wil kopen veel aandelen moet verkopen die een stuk lager dan staan. Dat gezegd hebbende, niemand hoeft mij te overtuigen dat historisch gezien gewoon voor 98% in aandelen zitten effectiever is dan de behoorlijke hoeveelheid die ik in deposito's / spaarrekening ook nog heb. Dat is zo. Maar ik slaap lekkerder bij niet alles in aandelen hebben.

Waarbij heel persoonlijk, maar als je zover gaat dat als je een paar duizend Euro nodig hebt om bijvoorbeeld een nieuwe fiets te kopen, je eerst call opties oid moet gaan uitschrijven, is dat het minieme beetje rendement wat je mist echt waard?
Voor fiets hoef ik geen call opties te schrijven... en toch voor 98% belegd...

Als ik vast besloten heb een ander huis te kopen van bv 500k, dan ga ik eerst dat geld vrij maken voor ik een bod doe, dan is dat 'crash' risico ook weg. En als dat huis dan overboden wordt, dan zijn we toch aan de zoektocht bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M

Precies dat is het sequence risico. Bij het kopen van een huis (of beginnen aan je pensioen) wil je tijdelijk je risico verlagen. Dit heeft verder niks met een buffer te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:51:
[...]

Precies dat is het sequence risico. Bij het kopen van een huis (of beginnen aan je pensioen) wil je tijdelijk je risico verlagen. Dit heeft verder niks met een buffer te maken
Als je vantevoren weet wanneer je precies een huis gaat kopen wel ja ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pexow
Ik zit in het vastgoed en dit was ook mijn eerste reactie. Met renovaties is het meestal alles of niets wat aantrekkelijk is. Dus of turn-key renoveren of niets doen. Echter is er een uitzondering en dat zijn grote gebreken herstellen en dat blijkt er in dit geval aan de hand te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Als de markt onderuit gaat, wil ik niet dat ik als ik juist dan een woning wil kopen veel aandelen moet verkopen die een stuk lager dan staan.
Niemand wíl verkopen op het moment dat de beurt onderuit gaat. De vraag is alleen welke actie je daaraan verbindt. Ik neem toch aan dat je geen tonnen aan spaargeld hebt voor het geval je plotseling een huis wil kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
edozat1 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:46:
[...]

[...]

Niemand wíl verkopen op het moment dat de beurt onderuit gaat. De vraag is alleen welke actie je daaraan verbindt. Ik neem toch aan dat je geen tonnen aan spaargeld hebt voor het geval je plotseling een huis wil kopen?
Geen tonnen nee. Maar ik neem toch aan dat mensen hier snappen dat met 98% in de aandelen zitten ze ook een enorme uitzondering zijn? Ik durf wel te voorspellen dat er meer mensen zijn met tonnen spaargeld dan mensen die 98%+ in de aandelen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
(jarig!)
Sissors schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:57:
[...]

Geen tonnen nee. Maar ik neem toch aan dat mensen hier snappen dat met 98% in de aandelen zitten ze ook een enorme uitzondering zijn? Ik durf wel te voorspellen dat er meer mensen zijn met tonnen spaargeld dan mensen die 98%+ in de aandelen zitten.
Dat is toch geen (goed) argument? Het merendeel van de mensen is niet bezig met FIRE en het idee is toch juist dat je een strategie volgt die tot bovengemiddeld resultaat lijdt?

Overigens zit denk ik bijna niemand voor 98% in aandelen als je kijkt naar het totale vermogen. Veel mensen hebben afgelost op de eigen woning en veel overwaarde en ook je pensioen inleg is waarschijnlijk minder dan 98% aandelen. Mijn pensioen is via PPI en BND dus dat is wel 100% aandelen, maar dan nog zit zo’n 25% van mijn volledige vermogen in vastgoed (eigen huis)

[ Voor 25% gewijzigd door Torgo op 02-09-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Sissors schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:29:
[...]

Precies is niet nodig. Ik weet dat ik over ongeveer 2 jaar geld nodig heb.

Er zijn denk ik maar weinig mensen die een huis impulsief aankopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Torgo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:04:
[...]

Dat is toch geen (goed) argument? Het merendeel van de mensen is niet bezig met FIRE en het idee is toch juist dat je een strategie volgt die tot bovengemiddeld resultaat lijdt?
Vooral ook een strategie waarbij ik lekker slaap. En zulke enorm hoge percentages, met eigenlijk nauwelijks buffer, met dan allemaal trucjes die je moet doen voor als je wat groters wil kopen, zijn voor mij niet het beetje extra rendement waard.

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 02-09-2025 12:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
R.van.M schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:17:
[...]
Er zijn denk ik maar weinig mensen die een huis impulsief aankopen
Als ik nu "ja" zeg op een woning die te koop staat heb ik hooguit over 4 weken de aanbetaling van 10% nodig en over 6 weken de rest. Vaak heb je nog langer de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Sissors schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:18:
[...]

Vooral ook een strategie waarbij ik lekker slaap. En zulke enorm hoge percentages, met eigenlijk nauwelijks buffer, met dan allemaal trucjes die je moet doen voor als je wat groters wil kopen, zijn voor mij niet het beetje extra rendement waard.
Aandelen verkopen is toch geen trucje? Dat is gewoon het liquide maken van je middelen. Zie het als iets verkopen op marktplaats wat je niet langer nodig hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Het gaat om de balans. Als je buffer te groot is ten opzichte van de andere onderdelen in je portefeuille dan rendeert je hele portefeuille onvoldoende.

Sparen en buffers op de spaarrekening teren x% per jaar in. Dat moeten de andere delen dan goed maken en/of je moet bijstorten om hetzelfde met je buffer te kunnen doen het volgende jaar.

De kunst is om niet teveel in niet renderende delen van je portefeuille te hebben zitten.

Tijd moet je zo goed mogelijk benutten. En ergens iets hebben wat tijd kost in plaats van oplevert is zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:58:
[...]

Aandelen verkopen is toch geen trucje? Dat is gewoon het liquide maken van je middelen. Zie het als iets verkopen op marktplaats wat je niet langer nodig hebt. ;)
Het ging wel wat verder dan aandelen verkopen in de afgelopen pagina's.
RichieB schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:57:
[...]

Als ik nu "ja" zeg op een woning die te koop staat heb ik hooguit over 4 weken de aanbetaling van 10% nodig en over 6 weken de rest. Vaak heb je nog langer de tijd.
Dat is meer dan zat tijd om te verkopen, maar niet bepaald de tijdsspanne die je zoekt als de beurs onderuit is gegaan om te wachten op herstel ;)

En nogmaals, ik snap prima dat waarschijnlijk je het hoogste rendement haalt als je 98% in aandelen zit. Maar ik doe het niet, ik slaap lekkerder als ik niet zo'n hoog percentage heb. Daarmee zeg ik absoluut niet dat een ander het niet moet doen, alleen dat ik het niet doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Dat klopt, maar meestal gaat er een proces hieraan vooraf.
- Gesprek met partner, willen we een nieuw huis
- Zoektocht naar omgeving
- Zoektocht naar geschikte woning
- Bezichtigingen
- Bod uitbrengen
- Onderhandelingen

Je kan beginnen met het afbouwen van aandelen op het moment dat je besluit in de nabije toekomst een huis te kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:42
R.van.M schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:39:
[...]

- Bezichtigingen
- Bod uitbrengen
- Onderhandelingen

Je kan beginnen met het afbouwen van aandelen op het moment dat je besluit in de nabije toekomst een huis te kopen.
Je kan toch ook een hypotheek nemen. Dat is heel wat gunstiger dan het huis contant betalen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Klopt, maar bij dat bod ga ik meteen verkopen.

En verder, bij 98% belegd zijn is het vrij kapitaal bij sommigen nog geen 1000€, bij anderen ruim 10k en meer.
Ik zie echt geen redenen om 20k cash (spaargeld op een rekening) aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
John245 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:08:
[...]

Je kan toch ook een hypotheek nemen. Dat is heel wat gunstiger dan het huis contant betalen.
Er is nog zoiets als een voorschot, en als je bv ver in de 50 bent, dan neem ik geen hypotheek meer, hoogstens een overbruggingskrediet voor pandwissel. (in B zijn er geen fiscale aftrekmogelijkheden meer voor hypotheek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
R.van.M schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:39:
[...]

- Bezichtigingen
- Bod uitbrengen
- Onderhandelingen

Dat dacht ik in 2017 ook. Had net twee maanden ervoor een grote som bij Meesman gestort en toen kwam die unieke kans langs. Kreeg nog een belletje van Meesman ook toen ik zo snel alles alweer verkocht. Dat was niet de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:21:
[...]

Er is nog zoiets als een voorschot, en als je bv ver in de 50 bent, dan neem ik geen hypotheek meer, hoogstens een overbruggingskrediet voor pandwissel. (in B zijn er geen fiscale aftrekmogelijkheden meer voor hypotheek)
Klopt geen aftrek. Maar hypotheek ca 3,4% terwijl het rendement op je vermogen >30% is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
John245 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:42:
[...]

Klopt geen aftrek. Maar hypotheek ca 3,4% terwijl het rendement op je vermogen >30% is.
Ik ben benieuwd waar je 30% haalt....
Ik ben blij met 6-8% elk jaar op langere termijn hoor.
Feit is, mijn hypotheek is betaald, en binnen minder dan 10 jaar stop ik met werken, dan wil ik geen hypotheek meer als ik zou verhuizen van mijn huidige woning naar iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Pexow schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:33:
[...]

Dat dacht ik in 2017 ook. Had net twee maanden ervoor een grote som bij Meesman gestort en toen kwam die unieke kans langs. Kreeg nog een belletje van Meesman ook toen ik zo snel alles alweer verkocht. Dat was niet de bedoeling.
Het kan altijd, maar de kans is extreem klein dat je een onverwachte aankoop van tonnen doet.

Net zoals met verzekeren ga je niet elk scenario afdekken, maar alleen diegene die qua kans * impact het waard zijn om af te dekken

Het is dus logischer om zoveel mogelijk belegd te hebben en op het moment dat je over een aantal jaar een grote uitgave verwacht dit dan langzaam in cash vrij te maken zodat je daar geen risico meer over loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Pexow schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:33:
[...]

Dat staat ook in hun voorwaarden. Je moet minimaal 10k storten óf maandelijks 100 (?) inleggen, anders sluiten ze inderdaad je rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
John245 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:08:
[...]
Je kan toch ook een hypotheek nemen.
Zolang je een aantoonbaar stabiel inkomen hebt. Anders kom je bij andere partijen terecht waar het rentepercentage veel hoger is, waardoor het in de meeste gevallen niet meer gunstiger zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:44:
[...]

Ik ben benieuwd waar je 30% haalt....
Ik ben blij met 6-8% elk jaar op langere termijn hoor.
Feit is, mijn hypotheek is betaald, en binnen minder dan 10 jaar stop ik met werken, dan wil ik geen hypotheek meer als ik zou verhuizen van mijn huidige woning naar iets anders.
Marketscreeners PF stond tijdje geleden nog op 30 (nu op 24) Als je zelf nog wat aandelen als Nebius Group en IREN toevoeg zit je zo over de 30%

Met 6-8% kun je beter een ETF nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 02-09-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:09:

Ik zie echt geen redenen om 20k cash (spaargeld op een rekening) aan te houden.
Hoe zit het met sparen voor vakantie, een auto, een nieuwe keuken, een verhuizing, enzovoorts? Of beschouw je dat als een ander potje en zie je dat niet als buffer?

In mijn geval heb ik een buffer waar gelijk staat aan 4 maanden aan kosten. Maar daarnaast heb ik meerdere spaarpotjes voor onder andere bovenstaande.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Orangelights23 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:50:
[...]

Hoe zit het met sparen voor vakantie, een auto, een nieuwe keuken, een verhuizing, enzovoorts? Of beschouw je dat als een ander potje en zie je dat niet als buffer?

In mijn geval heb ik een buffer waar gelijk staat aan 4 maanden aan kosten. Maar daarnaast heb ik meerdere spaarpotjes voor onder andere bovenstaande.
Beetje persoonlijke smaak. Ik vind zelf 10k genoeg, mijn vrouw zit liefst aan de veilige kant van 20k. Dus is de buffer 40k :D

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:39
[...]

Wij 1k spaarrekening en 5k creditcard achter de hand als buffer. Is eigenlijk nog nooit te weinig geweest. Grotere uitgaves van enkele honderden tot duizenden euro’s kunnen daarnaast ook gewoon uit het komende salaris komen. Dan leggen we die periode dus niet in de NT-fondsen in (zo’n 2 tot 2.5k normaal) maar dan zou dat dus naar de grotere uitgave gaan.

Sparen voor iets van boven de 10k zou voor ons dus betekenen zo’n 3 maanden niet inleggen. Dan is dat gespaarde bedrag + cc voldoende.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49
John245 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:45:
Marketscreeners PF stond tijdje geleden nog op 30 (nu op 24) Als je zelf nog wat aandelen als Nebius Group en IREN toevoeg zit je zo over de 30%
Gratis geld, je vraagt je bijna af waarom niet iedereen het doet!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
assje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:08:
[...]

Gratis geld, je vraagt je bijna af waarom niet iedereen het doet!
Dat vraag ik mij dus ook altijd af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Nee, daar maak ik geen aparte potjes voor en al zeker niet op aparte rekeningen.
Die echt grotere kosten (keuken, verhuizing) zie je aan komen, dus dan gaat het sparen niet naar de beleggingsrekening, maar naar een spaarrekening, en als het niet genoeg is verkoop ik aandelen.
Voor vakantie gaat dat gewoon van maandelijkse overschotten.

En wat onverwacht komt (bv auto total loss, ...), daarvoor kan ik ook snel iets verkopen als het nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik heb een mix, maar 30% jaarrendement gedurende langere termijn.... keep on dreaming.
Als het simpel was, dan deden alle fondsen dat toch. Daar zitten vetbetaalde beleggers die elke dag uren en uren met de beste data mogen spelen en analyseren, nu ondersteund door de beste LLM en die halen gemiddeld minder dan een ETF als IWDA of VWRL.
Ik heb niet de pretentie om te beweren dat ik dat elk jaar beter kan. En toch beleg ik ook in individuele aandelen beetje voor de spanning, maar doe eigenlijk niet (veel) beter dan die trackers.
Dus dat aandeel trackers stijgt.... en ik koop minder aandelen apart aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 05:47:
[...]

Dat vraag ik mij dus ook altijd af.
Nou ja, hoef je iig niet te kijken waar je op kan besparen, je gaat zo met FAT fire met zulke rendementen. Nog handiger is bijvoorbeeld voor een hedgefonds te gaan werken. Helaas lukt dat de rest van ons niet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
snip: maak aub dan een TR

[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 05-09-2025 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2025 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Dat zijn dan overwegingen die je moet mee nemen bij het al dan niet wisselen van je job...
Mogelijk kon daar ook een mobiliteitsbudget ipv een auto...

Altijd het totaalplaatje bekijken, maar normaal zal een extra auto houden 'omdat die anders zo veel af schrijft' niet opwegen tegen de lopende kosten van een stilstaande auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49
"De prive auto weg doen levert een hoge afschrijving op en is dus ook zonde" klinkt voor mij als mental accounting ;)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:39:
[...]

"De prive auto weg doen levert een hoge afschrijving op en is dus ook zonde" klinkt voor mij als mental accounting ;)
Een tweede auto heeft natuurlijk wel een 'waarde' in de vorm van gemak en met 3 kinderen kan het soms handig zijn. 2 grote SUV's is dan ook weer overdreven :X maar inruilen voor een kleinere auto zal ook niet rendabel zijn.

Plus het risico dat ze over een paar jaar van baan wisselt. Kans is/lijkt klein maar wel aanwezig.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sport_Life schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:52:
[...]

Een tweede auto heeft natuurlijk wel een 'waarde' in de vorm van gemak en met 3 kinderen kan het soms handig zijn. 2 grote SUV's is dan ook weer overdreven :X maar inruilen voor een kleinere auto zal ook niet rendabel zijn.

Plus het risico dat ze over een paar jaar van baan wisselt. Kans is/lijkt klein maar wel aanwezig.
Tja, dat zijn vragen die je alleen zelf kan beantwoorden.
Een nieuwe auto snel terug verkopen is altijd een verliespost. Een nieuwe auto stil laten staan of amper gebruiken is gewoon reteduur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pexow
Tommie12 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:31:
[...]

Tja, dat zijn vragen die je alleen zelf kan beantwoorden.
Een nieuwe auto snel terug verkopen is altijd een verliespost. Een nieuwe auto stil laten staan of amper gebruiken is gewoon reteduur.
Het zijn gewoon oppertunity costs die komen met het wisselen van baan. Waarschijnlijk gaan ze er op een andere punt er flink op voorruit. Overigens zou ik zelf de situatie 12 maanden aankijken en dus ook de leaseauto eerst 12 maanden alleen zakelijk gebruiken. Daarna is het wel duidelijk of ze er langere tijd blijft en dan kan de privéauto in de verkoop en de leaseauto ook privé gebruikt worden

[ Voor 3% gewijzigd door Pexow op 03-09-2025 12:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

Members only:
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2025 15:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Torgo
(jarig!)
Dus 500 EUR bruto + geen eigen bijdrage (laten we zeggen 200 EUR bruto) + geen bijtelling van laten we zeggen 350 netto, dan heb je het over een verschil van zo’n 700 netto per maand.

En dan mag ze waarschijnlijk de zakelijke kilometers nog declareren.

Ik zou het wel weten en die lease auto lekker weg laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
Torgo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:14:
[...]

Dus 500 EUR bruto + geen eigen bijdrage (laten we zeggen 200 EUR bruto) + geen bijtelling van laten we zeggen 350 netto, dan heb je het over een verschil van zo’n 700 netto per maand.

Hij gaf aan dat zijn vrouw een flinke salarisverhoging heeft ontvangen, die 1050 bruto wordt dan lijkt mij niet belast met slechts 28%. Logischer zou zijn om in je berekening rekening te houden met de hoogste schijf.

Bovendien zal veel woon-werk verkeer negatief uitwerken op je berekening. Met €0,23 per kilometer leg je dan inc. onderhoud en afschrijvingen als snel €0,12 cent per kilometer uit eigen portemonnee bij.

[ Voor 34% gewijzigd door 49euro op 03-09-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Torgo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:14:
[...]

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
(jarig!)
49euro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:18:
[...]

Hij gaf aan dat zijn vrouw een flinke salarisverhoging heeft ontvangen, die 1050 bruto wordt dan lijkt mij niet belast met slechts 28%. Logischer zou zijn om in je berekening rekening te houden met de hoogste schijf.

Bovendien zal veel woon-werk verkeer negatief uitwerken op je berekening. Met €0,23 per kilometer leg je dan inc. onderhoud en afschrijvingen als snel €0,12 cent per kilometer uit eigen portemonnee bij.
Ik had het niet over 1050 bruto, en heb bruto naar netto door de helft gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Torgo
(jarig!)
Sport_Life schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:40:
[...]

Netto onderaan de streep kost die auto 300 euro per maand
Dat is wel een beetje creatief boekhouden want je vergeet de 500 EUR bruto mee te nemen in de vergelijking die ze krijgt als ze de auto niet neemt.

Uiteindelijk kost het gewoon geld als je nieuwe autos wil rijden en zeker twee. Blijkbaar vindt je het dat waard en dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Torgo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:59:
[...]

Dat is wel een beetje creatief boekhouden want je vergeet de 500 EUR bruto mee te nemen in de vergelijking die ze krijgt als ze de auto niet neemt.

Uiteindelijk kost het gewoon geld als je nieuwe autos wil rijden en zeker twee. Blijkbaar vindt je het dat waard en dat is prima.
Correct, dat is HR vergeten in de pro forma berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pexow schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:28:

Gratis bank rekening kan je o.a. afsluiten bij N26 (heeft iedal), Openbank Revolut.

Vergeet ook niet te kijken waar je de hoogste spaarrentes kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Laatst online: 15-09 22:37
Vraagje: is er een situatie te bedenken waarin gebruikmaken van een vermogensbeheerder interessant is?

Een paar jaar geleden ben ik zelf begonnen met beleggen, via indexfondsen. Dit als complete leek / zonder grote financiële kennis. Het grootste deel van deze beleggingen heb ik toen uitgekeerd om in één keer mijn studieschuld af te lossen, vooral omdat dit voor mij goed voelde.
Op een of andere manier is daarna bij mij de angst voor een evt. beurscrash er bij mij ingeslopen, waardoor ik niet meer DCA of lumpsum ben gaan beleggen. Daardoor heb ik nu een flinke spaarpot, waarmee ik bij wijze van 3 jaar 'niets' zou kunnen doen. Mijn cashflow is afgenomen en uitgaven zijn gestegen (want eerste kindje), maar in principe hoef ik niet enorm uit mijn spaarpot te vreten.

Er staat één grote uitgave gepland, namelijk een auto. Maar verder zou ik dus graag eens gaan kijken wat mijn geld kan gaan doen op de langere termijn. Wat denken jullie, zelf verder gaan beleggen of toch eens om financieel advies vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:00:
Vraagje: is er een situatie te bedenken waarin gebruikmaken van een vermogensbeheerder interessant is?

Een paar jaar geleden ben ik zelf begonnen met beleggen, via indexfondsen. Dit als complete leek / zonder grote financiële kennis. Het grootste deel van deze beleggingen heb ik toen uitgekeerd om in één keer mijn studieschuld af te lossen, vooral omdat dit voor mij goed voelde.
Op een of andere manier is daarna bij mij de angst voor een evt. beurscrash er bij mij ingeslopen, waardoor ik niet meer DCA of lumpsum ben gaan beleggen. Daardoor heb ik nu een flinke spaarpot, waarmee ik bij wijze van 3 jaar 'niets' zou kunnen doen. Mijn cashflow is afgenomen en uitgaven zijn gestegen (want eerste kindje), maar in principe hoef ik niet enorm uit mijn spaarpot te vreten.

Er staat één grote uitgave gepland, namelijk een auto. Maar verder zou ik dus graag eens gaan kijken wat mijn geld kan gaan doen op de langere termijn. Wat denken jullie, zelf verder gaan beleggen of toch eens om financieel advies vragen?
Bedoel je een financieel planner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
edozat1 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:46:
[...]

[...]

Grappig. Je spreekt jezelf tegen. Want als niemand wil verkopen op het moment dat de beurs onderuit gaat, waarom blijven de koers vaak dan een tijd dalen?? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Laatst online: 15-09 22:37
Tdem schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:02:
[...]

Bedoel je een financieel planner?
Dat ja :) Het fijne van 'zelf' beleggen via indexfondsen was natuurlijk een zo hoog mogelijke ROI (want geen commissie of hoge lopende kosten), maar wellicht dat hulp van een financieel onderlegd persoon me in de long run meer gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
phantom09 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:10:
[...]

Grappig. Je spreekt jezelf tegen. Want als niemand wil verkopen op het moment dat de beurs onderuit gaat, waarom blijven de koers vaak dan een tijd dalen?? :?
Wie heeft er nou wat aan deze reactie? Ik denk niet dat je de context van mijn bericht hebt gelezen. Dan zou je misschien begrijpen wat er staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
goldmemberf1 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:10:
[...]

Dat ja :) Het fijne van 'zelf' beleggen via indexfondsen was natuurlijk een zo hoog mogelijke ROI (want geen commissie of hoge lopende kosten), maar wellicht dat hulp van een financieel onderlegd persoon me in de long run meer gaat opleveren.
Kort door de bocht, maar die heb je alleen nodig als je zelf geen gedegen plan kan maken en/of echt domme dingen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
John245 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:42:
[...]

meer dan 30% ? Kun je uitleggen hoe jij dat doet? Is dit voor 1 jaar of jaarlijks?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:51:
[...]

meer dan 30% ? Kun je uitleggen hoe jij dat doet? Is dit voor 1 jaar of jaarlijks?? :?
Ik ben er al ingetrapt…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Tsja als je in 2024 Nvidia/super micro had dan had je ook +200% gehad.

Zo kan ik ook. Haal maar eens +30% over een periode van 20 jaar. Ben benieuwd of je dat gaat lukken.

Vorig jaar had ik bijna 30% gehaald, echter dit jaar in de min. dankzij ene meneer Trump :'(

[ Voor 23% gewijzigd door phantom09 op 03-09-2025 21:02 ]

Pagina: 1 ... 286 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.