CornermanNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:47:
Ik neem mijn woningwaarde nergens in mee, ik zie het als woningkosten.
[...]
Ik heb eigenlijk liever dat toegankelijkheid van wonen voor iedereen beter wordt zodat ik straks ook sneller en makkelijker kan verhuizen naar iets wat dan bij mijn gezondheid past. Sowieso heb ik liever liquide waarde buiten een huis waar ik zelf in woon. De fascinatie met woningwaarde in Nederland is voor mij altijd bevreemdend.
Dit is toch het hele probleem? Alle huizenbezitters hebben weliswaar niks aan de papieren overwaarde, maar zodra ze verhuizen hebben ze bakken met vrij vermogen. Door die in een volgende woning te stoppen kun je veel meer bieden of kopen dan iemand zonder overwaarde, bijvoorbeeld een jarenlange huurder die naar koop wil of een starter die een eigen plekje zoekt i.p.v. de zolder bij de ouders.
Ik zie heel veel mensen van 50-60 jaar oud om me heen die in een woning wonen van 4-5 ton, maar een hypotheek hadden van 2 ton. Daar is de annuiteit op berekend. Ze zitten dus voor 'half geld' in die woning. En dat levert een goede maandelijkse 'cashflow'. Stijgend salaris, zelfde hypotheek, lage lasten.
Als zij de markt opgaan met 1,5 of 2 ton overwaarde en een huis van 6 ton besluiten te kopen...
10 jaar rentevast op 600.000 is 2.800 bruto hypotheeklast (netto 2.175) per maand
10 jaar rentevast op 400.000 is 1.800 bruto hypotheeklast (netto 1.400) per maand
(los van korting op loan to value. De bank zal je een lagere risico-opslag rekenen. 100% versus 70% = 0,10-0,15 procentpunt)
Zie daar een netto verschil van 775 PER MAAND.
Dan doet overwaarde wel wat voor je cashflow. Als je tenminste die overwaarde één keer in je leven hebt gecashed door te verhuizen.
Het is maar wat je
woningkosten noemt. Ik noem het -met besef van de ongelijkheid die het creëert-
gratis geld.
Fijn voor jou, de huizenbezitter. Een enorme vermogensmuur voor de starter.
Vergelijk: ik heb in juli 2024 een woning gekocht. Is waarschijnlijk nu 40k meer waard. Dat is bijna een driekwart jaar werken

als ik het vergelijk met mijn nettoloon
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west